![]() |
Hilma ikääntyy- mikä uusi tilalle?
Hilman 22-v. synttärikakun kynttilät puhkutaan sammuksiin kesällä.
Joku uusi olisi kiva, mutta sillä pitää päästä metsään. Oon katellut Hiluxeja ja se onkin ykkösuosikki vaihdossa. Lisäksi oon lueskellut Amarokeista, mutta ne tuntuu hajottavan koneensa ja kaiken muunkin siinä vaiheessa kun Hilux on kilometriensä puolesta vasta imeväisiässä. Muista pick-upeista ei oikein tiiä. Tiiän siis minkä voisin hankkia ja tiiän myös mitä en ainakaan hanki. Mut ne muut vaihtoehdot? Mitä suositellaan seuraajaksi? |
TOYOTA
|
Minkäs hintasta kampetta meinasit?
|
Kaipa se 10...15k€ maksaa.
Suomessa sillä saa 250000+ajetun ja Saksassa alle 100000 ajetun. |
Eikö ääni pään sisältä kysy: onko siinä Hilmassa muka jotain vikaa?
|
Lainaus:
|
Se on varmaan kyse siitä että mitä haet uudelta? Luotettavuutta jos haet niin ei vaihtamalla mihinkään uudempaan parane.
|
Jatkat hilmalla vaan. Ei haittaa pienet naarmut metsäpoluilla. Tietokonetta tarttee diagnostiikkaan vaan palstalla vierailun vuoksi.
Noissa uusissa on muutama paha vika. Köyhälle tietty hinta, mutta niistä tuntuu tulevan vanhoja paljon nopeammin, kuin näistä ikimalmeista. Tokihan uudemmat on paljon mukavampia ja ripeämpiä. Kulutuskin saattaa olla kivempi. Vaan jos ei joka päivä tartte satoja kilometrejä ajella, paljonko tuo sitten painaa. |
Tai jos meinaat Hilman myydä: onhan se kyllä kauhee ja kankee, väärän värinenkin. Tulen tonnilla hakemaan! :D:D:D
Ja annan takuun ettei joudu minun elinaikana Afrikkaan!!! |
Voisit yllättää itsesi, hanki Lada Niva ja siihen kunnollinen rankaperäkärri :)
|
Lainaus:
Ajelin Hilmalla työmatkoja pari päivää ja vein alumiinikiponkin veteen eilen ja hyvinhän tuo toimii. Aivan liian hyvin ollakseen tonnin auto :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No niin, minä täällä taas.
Aikaa on kulunut ja IPadin näppäimistöllä on haettu uutta Hilmaa, mutta tiukassa ne on. Nykyiseen on hihnakin vaihdettu ihan ammattimiehen marmorinhohtoisessa työpajassa. Hyvä tuli. Mutta nyt oon katellu Isuzu D-Maxia. Ampukaa tää unelma upoksiin ennenkuin haen Saksasta tuollaisen. Vuoden 2013... mallia ajattelin, tai siis oon sellaista kuolannut. Onkos minkälaisia kokemuksia tuollaisesta muoviasfalttihärpäkkeestä? |
Eikös jollain ollut täällä palstallakin d-max rakennustopikkikin. Laitteli jotain vähän isompaa gummia ja ilmajousia? Sen verran oon tommosta koeajanu että äkkiseltään perä ei lyö samanlaisia aasinpotkuja selkään kuin monet muut kilpailevat.
|
Pari vuotta uudempi D-maxi on työajokkina, ei voi moittia.
|
Kaverilla semmonen.
Vähä "laiskan" oloinen, mutta muuten tykänny. Ennen oli nissanin lava peli sillä. |
Lainaus:
Ja tomaatilla siksi että sillä ei luulisi pitkän ykkösen eikä puuttuvan alaväännön haittaavan. Siis sen laiskansitkeän, räkänauhamaisen, mustan pölläyksen jättävän joka on makeimmillaan juuri silloin kun öljynpaine valo vilahtaa liian alhaisten kierrosten takia , vain hetkeä ennen kuin moottori on vaarassa pyörähtää takaperin käyntiin...:D Ite oon myös katellu noita mutta se koukkupainon vajavaisuus on pitännää ostohousut koipussissa vintillä...:D |
Missä vaiheessa isuzuun tuli 3.5t koukku? Tai mahdollisuus siihen, muistaakseni kaverilla oli joskus kymmenen vuotta sitten isoilla painoilla vetokoukku
|
Lainaus:
Maastoon en koeajokkia uskaltanut edes yrittää, ois jäänyt kuitenkin kiinni. Siinä on joku sähköinen 4H, 4L ja 2H -valitsin, jota kokeilin, mutta eipä sillä näyttänyt mitään vaikutusta olevan. Ainoastaan piipitys ja kojelaudassa vilkkuva valo kun 4L oli päällä. Myyjä puhui Torsenista, mutta ei ehkä ollut hänen vahvinta osaamisaluettaan, muuten oli kyllä ihan mukava mies :) Tukeva ja iso rohjakehan tuo on, vetokoukkuun saisi laitella 3,5 tn kärryn hidastamaan enimpiä menohaluja. Ja kallishan tuo on kuin fan ja edelleen vertailukohtana nykyinen käyttöarvoltaan lähes 10000, no 5000, kyl ainakin 2000€ laite. Eihän tässä vaihdossa ois oikeesti mitään järkeä, koska nykyisellä voi ajella huoletta risukossa ja missä vaan mudassa eikä haittaa mitään, mutta tuollaista muovista kiiltopuunattua hienostelu-ja ökyilyautoa ei vaan voi viedä sinne minne Hilma menee ihan heittämällä. Raapiutuu hieno pelti ihan pilalle. Ja vaikka lavalla on se muovipohja, niin siltikin hirvittää heitellä lavalle motti koivurankaa ja ajaa sillä mettästä pois. Jatkan kattelua silti ja kiinnostus tähän laitteeseen johtuu Wilmasta, joka siis on kaivuri, ja haluaa päästä piharemontin jälkeen metsään nostelemaan puita kouralla.Wilma on painava neiti ja tarttee siksi 2500 kg vetokyvyn ja siihen ei Hilma veny. Tämä on muuten uusien Hiluxien suuri puute: Aivan onneton koukkupaino. Kokemukset edelleen tervetulleita :) |
Paljonko sulla muuten on LN65:ssa vetokoukulle merkitty vetopaino? Vai meinaatko lähinnä että tehot ei riitä? Mulla on tossa katoksen perällä lojuvassa extra cabissa vinotuellinen koukku ja papereissa vetomassa jarruilla 3050kg :eek:
|
Lainaus:
:o |
kokeile jotakin jenkki 4wd.
|
Lainaus:
|
Tarviitko välttämättä lava-autoa ? Voisko joku Romanian ihme Dacia Duster yhdistettynä sopivaan perävaunuun hoitaa asian ? Saisi hintaa alas ja auto olis enempi monikäyttöinen.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta Hilma ja Dusteri on kuin vertaisi Pate Mustajärveä ja Antti Tuiskuun...:D |
Lainaus:
Trafi:" Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja, eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät valmistajan ilmoituksen sijaan seuraavasti: • jarruton O1-luokan perävaunu: puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750 kg, • jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg. Jos vetoauto on M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo eli maastohenkilö- tai pakettiauto, voi perävaunun massa olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3500 kg." Väliaikana olen lueskellut kaikenlaista yleissivistävää. Oppinut mm. että EGR-systeemi tukkeutuu ja pilaa koneen. Isuzun vanhemmissa koneissa (Trooper) ruiskusuuttimien tiivistys lohkoon on aivan onneton ja suuttimien ympärillä oleva holkki pitää irrottaa erikoistyökalulla tai maksaa ittensä kipeeksi. Sit tiedän, että D-Maxissa (ennen 2017) ei ole lukkoja, siinä on vaan jokin sähköllä toimiva kytkentä. Eli kyseessä on ristiriipunnassa 1-vetoinen auto :) ei hyvä. Tokihan tuonne murkulaan saa vaikka jonkun ARBin arbetoimaan, mutta kun ei haluaisi investoida liikaa. Nykyisessä oleva LSD on hyvä. Se kun on vielä marmorilla säädettykin! Tulee vaan mieleen, että on autotehtailla täytynyt olla oikea hätä kun ovat keksineet EGR ja DPF-systeemit. Älyttömiä keksintöjä saastepäästöjen vähentämiseksi, mikä toki sinänsä on ihan hyvä, mutta helvetin kalliita systeemeitä käyttäjille, koska ne KAIKKI menee huonoksi ja tulee kalliiksi ennen 250 tkm. Voi että meitä on taas kusetettu. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään miksi pienet dieselit häviää markkinoilta: ne ei vaan pärjää kisassa sähkövehkeitä vastaan. Miksi tuoda markkinoille kallista ja monimutkaista tekniikkaa kun parempaan päästövähenemään pääsee halvemmalla? Oispa edullinen ladattava bensahybridi Hilma olemassa. Sellaiseen menisin heti vaikka se vähän maksaisikin. Edit: Dusterin vetomassa 1500 kg. Köykäiseksi jää... |
Mitäs sun tarviis vetää ?
|
Edellä oli kirjoitettu 2500kg tarpeista
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
-12 vuoden hiluxissa ainakin on 2700kg jarrullinen vetomassa
|
Lainaus:
|
Kattele joku sopiva 2006-2011 vuosimallin D-Max sillä 3.0TD moottorilla ja automaattiaskilla. Noissa ensimmäisen korimallin vehkeissä on ollu ainakin tähän asti kaikissa takana kitkalukko perässä mitä minä olen noita huoltanut. Tuossa välimallin (2012-2016) vehkeessä ei sitä ole, eikä kaiketi uudessakaan jos oikein muistan. Ajonvakautus ei toimi oikein jos perässä on luistonrajoitin. 3,5tn koukkupaino taisi tulla -13 tai -14 vuonna noihin.
Se tuo uusin MY17 malli menee yllättävän mukavasti maastossa mitä pääsin pikkusen testaamaan. Tietysti ihan uutta autoa ei oikein kehtaa hierottaa puuta vasten tai kipata nutulleen :D Uusi 1.9L moottorikin on yllättävän mukava ajettava, varsinkin kun tuli uudet vaihteistot ja manuaaliinkin on saatu fiksummat välitykset. Mutta jos itse olisin lava-autoa ostamassa jolla ei tarvitsisi jokaista risua olla väistämässä, niin tuon ensimmäisen korimallin kolmelitrainen automaatilla ostaisin. Onhan se sekin tietysti sellainen suhteellisen verkkainen loppujenlopuksi liikkumaan jos vertaa jenkkivehkeisiin, mutta helpostihan siitä lisää voimaa saa ulos. Moottorit on luotettavia ainakin kunhan vain on huollot muistettu tehdä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Isuzun kerrotaan tehneen maastokulkineita jo 40 vuotta joten kaipa ne jotain ovat oppineet. Hiluxeja kattelin saksanmaan nettiautokaupoissa nenä ikkunassa litteenä ja totesin hintojen nousseen jonnekin galaksienvälisen avaruuden ja tähtipölyn tasolle ollen siis tavallisen ihmisen tavoittamattomissa, ainakin melkein ja ainakin jos meinaa saada sen 2500kg koukullisenn eli 2012 tai uudemman. Ihmellisiin paikkoihin ovat Saksassakin autoja ajaneet, kauas lentoasemilta ja juna-asemilta. Pyrokraatti on myös ollut ahkerana eli auton saaminen laillisesti ulos maasta näyttää vaativan kovasti jalkatyötä atomikellontarkkojen virkahenkilöiden puheille pääsemiseksi. Lisäksi paperien kantamiseen tarvitaan rinkka niinkuin siinä Juicen laulussa jossa proletariaatin edustaja myi sen lasikuitupaatin :).https://m.youtube.com/watch?v=k203ZygK0NU Nyt tarvitaan muutaman päivä loma ja tarina voi jatkua... |
-06 uus korinen L200, ihan ok kampe. Penkit toki sais olla ylempänä ja ei ihan niin "piikki" ajettava eli vasta 1600rpm lähtee vetää. Muuten on sellainen "uus vanha" eli molempia vielä tuossa iässä. Koukkumassa muistaakseni 2500kg. 31" mutakumeilla sopankulutus ollut 9-11l/100km
1,5v amarokki isolla koneella ja (dsg?) 8pykäläinen automaatti, kympin kulutus kohtuullisella rojumäärällä ja reilulla 3,5t kärrymassalla meni yllättävän mukavasti, 12,5l kulutus. Jatkuva neliveto, offroad katkaisija hytäs. Tyhjänä aika raketti ampuilee, alusta vakiona sellainen missä hyvät ja huonot puolensa. Kohtuulliset sisätilat. Juuri sellainen, että voisi ottaa, mutta silti liian matala jne omaan käyttöön pidemmäksi ajaksi. -96 rami 5.9tdi, kulutus 12-14 välissä, vakionas jo sopivan korkea, edullisempi pitää, koukkumasssaa on, isompi lava ku japseissa... -93 gmc pikappi 6.5 kiukaalla ja manuaaliaskilla, kulutus 12-16 välillä. samat speksit^^ |
Joko on korvaaja löytynyt?
|
Lainaus:
Nyt on pihassa Isuzun D-Max ja kyllähän silläkin jotenkin ajelee. Outoa tässä nykyisessä on se, että voi ajella jopa yli 100 km/h tunnissa :) ja 4-veto kytkeytyy sähköisesti. Se jopa toimii :) Metsässä on käyty pari kertaa lähinnä raivauskeikalla ja samalla on tullut muutama koivuranka kyytiin ja kärryyn. Kohtuu kevyesti kulkee eikä kevyttä puuta mahdu lavalle niin paljon kuin painon puolesta voisi. Hilma meni hyvään kotiin autoalan opiskelijalle. |
Tuliko se D-Max 3.0 automaatilla?
Pitääkö moottori millaista kalinaa, kuuluuko pahasti hyttiin? Itseä kanssa polttelee Hiluxin päivittäminen, tosin kai sitä pitäisi odottaa 30 v päiviä ja tarjota sille tankillinen 98:a juhlan kunniaksi. |
Lainaus:
3 litranen tomaatti on kuulemma melko mukava laite, 163hv. |
Lainaus:
Käyntiääni on karkeen kuulonen noinkin uudessa autossa, mut ei tuo ainakaa ihteeni häirihe. kickdownilla riäkäsee oikein kunnolla :D. Eikä oo vielä puhti loppunu, vaikkakaan ei isoa kärriä perässä ole tullu vedettyäkään. Onkos sulla uudempikoppanen vai tuo edellinen malli? |
Lainaus:
Tää kuuluu mallisarjaan 2007-2012. |
nähtävästi silloin samankoppainen ku mulla.
Posted via Mobile Device |
Sivu luotu: 19:19 (GMT +2). |