![]() |
Hj muutos/poikkeuslupakatsastus
Terve. Tuli kauhean hullu visio ja hinku tehdä hojosta pätkämalli joten onko mitään mahdollisuutta saada poikkeusluvalla leimattua jos pätkäsee rungosta pois noin 37cm että akselinväli muuttuu? Jos sattus olemaan jokin verrokki tai porsaanreikä kun nyt on nuita muitakin helpotuksia tullut harrasteajoneuvoihin. Lainataan täältä foorumilta yhtä kuvaa joka tämän kaunokin on joskus tehnyt niin itsekkin tuommosen ajattelin askarrella tuli sitä leimaa tai ei.
|
Ai saakeli tätä vastauksien määrää��
|
OT: mikä lie ollu ees kysymys..? :confused: Lie kiireinen asia ku ei malta edes 24h odottaa.. :eek:
|
Lainaus:
|
Taisi aiemin närkästyä jo parin tunnin vastaamattomuudesta. Yöllä.
|
Lainaus:
|
Ja vielä vähän kun tutustut palstan ohjeisiin niin huomaat että täältä ei poisteta mitään :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mä vaan kysyn..
Nii,oisithan sä voinu vihjasta mitä se trafi sano,ois ollu epätietosille tietoa. Seuraavalla kerralla ku joku hätähousu ois ihmetelly samaa. Eiks tää idea tässä just oo et kysytään/vastataan ja näin jaetaan tietoa?
|
Alkuperäinen viesti otsikoineen palautettu.
|
1 Liiteet
Lainaus:
Kiitos ja anteeks. Eli kyllä se rungon lyhentäminen ihan laillista on tiettyjen mittojen puitteissa. |
"Akselivälin muuttaminen ajoneuvon tyypin puitteissa sallittu." Tarkottaako tämä että akselivälin voi muuttaa muuhunkin kuin mallisarjan mukaiseksi? Esim pitkään K160 pateen 2700mm kun vertailumallit on 2350mm ja 2970?
|
Lainaus:
Tietenkin jos täältä löytysi herra ketä olisi kyseisen homman toteuttanut moitteitta niin olisi hyvä kuulla hänen stoori asiaan :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
land cruiser hzj73 olis 2310mm akseliväli.
|
Hiluxista..
Jokunen vuosi sitten ku Hiluksin lyhensin ni "isossa" kirjassa luki melko tarkkaan et akseliväliä ei voi jatkaa/lyhentää paitsi mallisarjan puitteissa. Eli pitää olla mittapaperit mallisarjaan kuuluvasta autosta jollaiseksi ko. auto aiotaan muuttaa,muutos tulee tehdä valmistajan ohjeiden mukaisesti mikäli(eli ei) sellaiset on saatavilla. Katsuri oli hiukan ylllättynyt,sanoi olevan suoraan lainattu kuorkki puolen jorinoista.Tietääkseni missään ei tarkemmin selitetä mikä lasketaan mallisarjaan ja mikä ei,omaan YN110 verrokkina oli LN105 jossa ei ole edes sama runko eikä etuakseli eikä raideväli. Tiedä vaikka verrokiksi olis kelvannu 4runneri (LN130) HooJii sarjaahan on ainaki HJ45,61 ja 60,onkohan sellasta kun HJ70?? Kun BJ70 ainaki on,kelpaiskohan se verrokiksi,sitä voi kysyy konttorilta ja jos menee katsurin jossitteluksi ni sano et haluut Trafin tulkinnan aiheesta,ei olis eka kerta ku katsurin tulkinta olis väärä.
|
1 Liiteet
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
[QUOTE=Haggiz;1341689]Perhana, meinaa taas mennä hankalaksi. Mitäs se trafi sitten tarkoittaa tällä aksevälimuutoksella jos akseliväli pitää olla tehtaan ilmoittama. Vai onko joihinkin autoihin olemassa useammat akselimitat
No vaikka Bj:tä on ainakin kolmella akselivälillä. Nelikymppisen akseliväliä on tiettävästi useampikin jatkanut nelikolmosen mukaiseksi puuttumatta muuten runkoon/koriin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Varmaan monessa muussa maassa lyhentämien käy helposti, mutta Suomi on byrokratian luvattu maa, niin tämäkin tehty niin hankalaksi, jollei tässä hj:n tapauksessa mahdottomaksi. Ketähän sekin haittaisi, jos moinen 30-50cm akselivälin lyhennys tehtäisiin asiallisesti? |
Lainaus:
|
Lainaus:
ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua." Saa olla varmaan aika hyvät laskelmat ja perustelut, että läpi menee hakemus trafissa. Liekkö lähiaikoina moni moista läpi saanut? Halpaa touhua poikkeuluvat ei taida olla, oli sitten päätös mitä tahansa... |
Lainaus:
Juu varmasti onnistuu muualla paljon helpommin ja tekevätkin ulkomailla mahtavia vehkeitä sen vuoksi. Tarvii varmaankin luovuttaa tuon katsastuksen suhteen ja rakententaa mettäpeli pelkästään erikseen. Tai voihan sillä ihan pokkana mennä konttorille eikä puhu mitään ni katotaan tuleeko leima :cool::D |
Lainaus:
Tämäpä juuri. 400e luokkaan taisi olla poikkeuslupa ja siihen vielä muut kulut päälle. |
Ainakin ennen renkaille lupaa hakiessa oli että maksetaan joka tapauksessa oli loppu tulos kumpi tahansa
|
Poikkeus toki vahvistaa säännön, koska jos on asiallisesti liikenteessä ja miettinyt asiaa vähän pidemmälle voi myös Trafista saada asiallisen vastauksen: Minäkin mietin muutama vuosi sitten poikkeusluvan hakemista moottorimuutokselle omaan autooni. Ajattelin että kysyminen ei maksa mitään. Muutaman kuukauden (!) sähköpostiviestittelyn jälkeen Trafin kanssa, sain vastauksen ilman poikkeusluvan hakemista (ja turhaa maksua siitä). Kerrottiin että perusteita poikkeusluvan myöntämiselle ei ole kyseisessä tapauksessa, joten siis turha laittaa hakemusta sisään ja maksaa siitä.
Olin selvittänyt asian jo etukäteen todella perusteellisesti ja esitin myös heille asian riittävän yksiselitteisesti, joten siihen oli heidän helppo vastata. Toki tuo vei aikaa joten kärsivällinen piti olla. Muuten kyllä hieman mietin tätä asiaa. Kannattaako tuo muutos suosiolla jo unohtaa HJ:hin jos ei ole valmis maksamaan tuota poikkeuslupamaksua? Jos rakentaa kunnon autoa niin tuo tuollainen 380e on pisara meressä kokonaisbudjetissa. Minä olin tuon maksun valmis maksamaan jos olisin heiltä saanut myöntyvän vastauksen. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 05:22 (GMT +2). |