![]() |
Mopoauto
Sillälailla,
Nyt olisi vähän järjen hiventäkin mahdollisesta lakiesityksestä... Onhan tuo ollut jo naapurimaassa käytössä useita vuosia. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017...74138_uu.shtml Sitten tämä naapurimaan touhuilu on viety vähän pitemmälle ja onhan sitä yritetty aikaisemminkin Suomeen. https://fi.wikipedia.org/wiki/EPA-traktori Mutta nuo helekutin mopoautot (lue styroxlaatikot) pitäisi poistaa liikenteestä HETI ! |
Mikään ei ole mieltäylentävämpää kun roikkua täysperä yhdistelmän kanssa tommosen tuppervaarakipon perässä 20km pääsemättä missään ohi,Ne olis pitänyt laissa kieltää kokonaan tosin kyllä jossain taajamissa missä nopeus ei nouse yli 40km/h ne vielä jotenkin ymmärtää.
|
Lainaus:
Eikä ne välttämättä edes ymmärrä millaista on roikkua jonkun paskakipon takana toistakymmentä kilometriä kun ei ohitse pääse. Eikös "ennenvanhaan" ollut uusille autoilijoille se 80-lätkä pari vuotta tms? Kyllä ymmärrän mitä tässä haetaan takaa kun turvallisuudesta puhutaan. 80-lätkä ei vielä estä sitä kaasun polkemista, mutta jos tosiaan olisi se rajoitettu nopeus... |
Ehdottomast samaa mieltä että tollaset muovikipot on liikenteessä vaarallisia!!!
Ja kun se liikennekäyttäytyminen ei taida suurella osalla olla hanskassa tommosen kopin kanssa. Olis joka nuoren hyvä päästä rässiin pellolle tai jäälle yleensäkkin ennen ajokorttia että tietäis vähän ja sais näppituntumaa kuin auto käyttäytyy. Ja ilman mitään helv... luistonestoja ym.. niihin turvaudutaan liikaa. Ei se luistonesto kuiteskaan fysiikanlakeja estä. |
Lainaus:
|
Juu en lukenut juttua vaan kerroin omakohtaisesta vitutuksesta kyseenomaisia kippoja kohtaan.
|
Ei ole turvallista, että tiellä ajetaan ihan eri vauhtia kulkevilla vehkeillä.Mielestäni mopoautot ei ole hyvä ratkaisu nuorten liikkumiseen. Mieluummin nopeusrajoitettu auto. Nopeusrajoitus kai pitäs olla kuitenkin niin, että vauhti sopii myös rekoille.
Miksen itsekin ajaisi sellaisella autolla, joka tietäisi mikä nopeusrajoitus on ja jos siinä olisi peräti jotain törmäystä välttäviä ominaisuuksia. |
Se ketä näitä kiuluja suomeen rupes tuomaan pitäisi päästää päiviltä:mad:.
|
Olisko pikkuautoluokan mallit turvallisemmin varusteltukin kuin mopoautot, kuten ABS:t, air bagit jne? Parempi turvallisuus, sen vuoksi olisi myös korkeampi sallittu nopeus. Hinnoissa ei ole käytännössä eroa, pikku tarkistuksella VW Up ja Dacia Sandero 13.770,- ja 9.999,- hintalapuilla pyörivät samassa joukossa kuin vaikkapa Aixam tai Ligier. Ei varman olis homma eikä mikään laittaa pirssit kulkemaan max. 60 km/h mutta haaveeksi taitaa jäädä...ainakin nuo nopeustoiveet. Lisäksi B-kortin saaminen vapauttaisi sitten rajoittimen ja kappas, voisi jatkaa liikenteessä tutulla kikottimella.
|
Lainaus:
Harjoittelunopeus voisi olla maksimissaan 80 tai 85 km/h jotta vältyttäisiin jonon keruulta. Varaa tulee eri nopeuksista samalla tiellä. Toinen asia mikä ei mene oikein ymmärrykseen, onko nuorten vanhemmat vai nuoret itse nykyisin hyvin vaurasta väkeä jos noin vaan voi ajamista opetteleville ostaa uusia autoja olivatpa sitten mopoautoja tai muita autoja? Itsestä nimittäin ajatus on jonkin verran vieras, että olisi varaa kymppitonnien kulkuneuvoihin jos sitä ei käytetä palkallisiin töihin ja alaikäiset harvoin on palkallisissa töissä. Näkisin, että vähän pienituloisimpienkin perheiden lasten täytyy päästä kulkemaan ja oppia käyttäytymään liikenteessä. Kun itse olin nuori, silloin oli omassa kaveripiirissä melkein aina ekat autot melko karmeita ja osa johtui huonoista remonttitaidoista. Toisaalta moni niistä oli parempi kuin mopoauto. Oma eka auto oli Chevrolet Caprise Classic. Omasta mielestä ajokortin hankkimisen voisi ottaa jo peruskoulun yhteyteen, että asiaan valmennaudutaan vähitellen ja lopullinen kortti saadaan vasta pitkän ajan päästä. |
Lainaus:
|
Tässä vielä joitain muistoja kun tuli polkupyörää vauhdikkaampiin vehkeisiin siirryttyä. Eka mopo oli pappa Tunturi ja se maksoin muistaakseni 300 markkaa käytettynä. Nuorena ei ollut mitenkään selvää, että mopon paperiasiat olisi kaikki ollut vimosen päälle, vaan tarkoitus oli päästä päristelemään. Myös kaverit harrasti mopoja. Kaveriporukassa osa mopoista oli onnistuneesti viritettyjä ja osa epäonnistuneesti.
Eka auto oli valmistusvuodelta 1978. Sehän oli harmillista siinä mielessä, että bensavehkeessä pakokaasumittaus koski 1978:sia. Vahingosta viisastuneena monet kulkupelit oli tämän jälkeen vielä vanhempia. Vasta tässä kuussa lähti minun nimistä pois viimeinen 1970-luvun vehje eli 1977 Mersu. Nuorena näkökulma oli enempi päristelyn näkökulma ja kaverit harrasti samoja asioita. Nyt näkökulma on se jos tulisi hankittua 10 000 euron auto tai puhumattakoon 100 000 euron auto, mitä hyötyä tai iloa se tuottaa ja paljonko lysti maksaa. Jos uusi ja kallis auto oikeasti tuo tullessaan vaikkapa turvallisuutta, niin silloin voisi ajatella maksavansa enempi kuin turvattomasta vaihtoehdosta. Mopoautossa on vähän kuin kaikki huonot puolet paitsi yksi hyvä eli se ettei ehkä aiheuta hirveän suurta vaaraa muille liikenteessä. Kaveri se hommasi sopuhintaan käytetyn Mersun S 500:sen ja hupaisaa jos mopoauton hinnalla saa sellaisiakin. Nuorille pitäisin sitä tarpeettoman kovakulkuisena, joskin itse ainakin ajattelin nuorena, että tehoja pitää olla. Ehkä joku muu tapa kokeilla omia taitoja olisi parempi kuin kaahailu. Omien kokemuksien mukaan osa nuorista miehistä kaahailisi tolkuttomasti jos saisi tehokkaan auton. |
Lainaus:
No samapa se sille. Mutta kolaritilanteessa nuo muovilaatikot on aivan helvetin vaarallisia. Paria tuomosta vähän vanhempaa mopopärryytintä oon tutkiskellu. Se "kori" on ihan helvetin heikko. 3mm kovasta muovista tehty joka halkeilee jo vihasesti katsomalla. Ja runko on semmosta 30x30mmx2mm alumiiniputkea. ja sekin vain lähinnä keulassa moottorikehtona. Semmosella kun joutuu kolariin niin se on satavarma että se kippo on palasina ympäri pitäjää ja henki on ihan herran hallussa... |
Lainaus:
Kun ne on niin tärkeitä pitään oikeudestaan olla kaistalla niin ajetaan melkein keskiviivalla ja ei vahingossakaan anneta tilaa ohittaa välillä oikein tahallaan tekevät ruuhkia useamman kopin voimin.:mad:. |
Turvalliset mopoautot kaikille.....
"Päivävuorolaislle", vanhuksille ja muillekin päästöjä pihtaaville....:D :D :D.
Mopoauto = Saattohoito......vaikka kuinka oikeessa olisit..:D :D....Ennemmin tai myöhemmin......:D :D :D. Eikä niitä pitäis millään tapaan laissa keltää kulkuvälineex....:D :D :D. |
[QUOTE=Mika_T;1337688]Samaa vauhtia menevät raktoritko ei haittaa? :D
Harva maajussi ajaa 20 kilsaa rattorilla samaan suuntaan tietä antamatta, eikä niitä näy kun syksyllä muutaman viikon.Toinen on nyky mopoilijat siinä ei meinaa viivojenväli riittään kun mennään parhaillaan kahtakin rinnan. |
Vitutus liikenteessä seikkaileviin mopoautoihin ei oikeastaan koskaan johdu itse mopoautosta vaan sen kuljettajasta. Näkee näissäkin kommenteissa..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ajan työkseni sora-autoa, tuntipalkalla, niin silti nuo mopoautot ja traktorit vituttaa, kun eivät viitsi kurvata bussipysäkille. No ilokseni olen huomannut, että syksyisin traktorit antaa tietä usein.. Aivan, sillonhan traktorinkuljettaja voi olla jopa maatilanisäntä, ei hänen poikansa, joka muuna aikana ajaa traktorilla kouluun/abc:lle notkumaan/rälläämään keskellä yötä.. ? Eli summarum, vanhempien pitäisi saada ne Veetit/Jonnet/Ilmarit ymmärtämään, että olis kohteliasta antaa tietä muille liikenteessä oleville. Varsinkin niille isoille tappajarekoille ja linja-autoille, jotka ovat isoja ja painavia, eikä niillä pääse ohi niin nopeasti kuin naapurin Jeren 328 bemarilla. Kiitos ja anteeksi |
Siinä on se kun antaa traktorilla tietä pysäkillä niin ei osata ohi mennä vaan paras oli ku jäätiin siihen viereen matelee niin en päässy takas tielle vaan piti ojaan ajaa. No nyt ei tarvii tietä antaa että jos ei ohi pääse niin ei oo niin kiire sit.
|
Ei nuo mopoautot välttämättä ole huono ratkaisu....
Monet "herranterttuset", siis nuo 15v täyttävät tulevaisuuden toivot, omaa sellaisen henkisen kantin ja elämän näkemyksen, että mieluummin saavat harjoitella liikenteessä 350 kg painavalla, ilman turvavarusteita olevalla "autolla",
kuin monta kertaa raskaammalla, kaikella mahdollisella turvavarusteilla olevalla. Siis alitajunnassa, joskus syvälläkin, on kuitenkin jonkin sortin kuolemanpelko ja isompien kunnioitus.... Siis tarkoitan sitä, että jos noita henkilöautoja aletaan nopeusrajoittamaan mopoautoksi, niin kolareissa vastapuolen vauriot/henkilövahingot kasvaa huomattavasti; Toki "mopoauton" kuljettajan ja matkustajan vammat jäävät pois/pienemmiksi... Tästä seuraa herkästi se, että 15 vuotiaan piittaamattumuus saa lisää valtaa, kun itse "ei enää loukkaannu/kuole, kun on airbäkkejä jokapuolen yms." siis tilanne alkaa muistuttaa videopeliä.... uusi alku vaan vaatii sen, että vakuutusyhtiö korjaa "auton", sitävartenhan vakuutus on?! Ja kolikolla on aina kaksi puolta: Ymmärrän, että jokainen (loukkaantunut/kuollut) mopoautoilija on jonkun lapsi, sisko/veli tai muu sukulainen tuttu taikka rakas.... Mutta jossain vaiheessa täytyy ottaa vastuu itsestään ja omista tekemisistä/tekemättä jättämisistään, ja tuo mopoauto on juuri sopiva 15 vuotiaalle. Toki suuri? osa noista mopoautoilijoista tulisi toimeen oikein hyvin myös henkilöauton kanssa... mutta ongelmaksi muodostuu ne, joille tuo mopoautokin on liikaa... Ja sitten tekniikkaan: Nuo pienimmätkin henkilöautot on leveämpiä kuin nuo mopoautot, joten sitä kautta tuo liikenteen tukkona toimiminen pahenee entisestään. esim toyota yaris on 1695mm leveä, siis leveämpi kuin esim BJ-42... Nopeuden rajoittaminen, siten että sitä ei ohiteta helposti, onnistuu helposti JOS se halutaan toteuttaa valmistajan toimesta; osassa henkilöautoja on jo nyt sähköinen nopeusrajoitin, toki 250 km/h nopeudessa. Ja muistissa on noiden kevyt kuorma-autojen jälkikäteen toteutettu nopeuden rajoittimen asennus, oliko dukato vai mikä, nopeusrajoitin ohjelmoitiin huollossa ja hintaa oli noin tonni... Ja jos tuota liikenteen tukkona olemista halutaan estää nopeutta nostamalla, niin nopeus pitäs varmaan olla se 89 km/h, minkä rekat ajaa? Jos nopeus pidetään tuossa 45 km/h, niin miten "normaalin" pikkuauton moottori toimii vuosien/vuosikymmenten saatossa? esim toyota yariksen "laiskin" moottori on litranen 3 sylinterinen bensakone, jossa on 51 kW tehoa; nykyisissä mopoautoissa on max. 4 kW...... (Variksen dieselkone on 66 kW) -> Pitäs aika rajusti kuristaa tehoja pois... vaikka nostettais tuota tehorajaa kasvaneen painon suhteen... Ja sitten vielä tuohon turvallisuuteen; Siis onnettomuustilanteessa vastapuolen kannalta katsottuna: Esim. em. Toyota yaris painaa keveimmillään reilu 1000 kg (nykyiset mopoautot max 350 kg) siis massaa(törmäysenergiaa) on n.kolme kertaa niin paljon kuin nykyisissä mopoautoissa... ja jos nopeus tuplataan, niin tilanne muuttuu paljon pahemmaksi... Tuohon turvallisuuteen vielä: Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin pari teknillistä juttua vois "pelastaa" paljon: - "Ajopiirturi" siis tallennin, joka tallentaa nopeuksia ja kiihtyvyyksiä, esim. 2 kk ajalta... Ja tietojen lukeminen poliisille, vakuutusyhtiölle ja jopa vanhemmille; Siis enää ei menisi läpi se, että minä ajoin kaikessa rauhassa 20 km/h mutkaan, ja joku hullu tuli keskellä tietä vastaan, oli pakko väistää ojaan... - "Melu/alko rajoitin" siis jos autossa haisee viina/kalja, taikka matkustajat/musiikki pauhaa yli 80-90 db, niin nopeus rajoitin on esim. 10 km/h -> tuo on sitä "holhoamista" mitä yleensä vastustan, mutta aika harvalla 15 vuotiaalla on omalla työllä tienattuna mopoauton/auton hinta ja ylläpito, monella pelkästään polttoaine ja vakuutukset syövät kaiken "normaalista" huvittelusta kesätöiden yms palkoista yli jäävän, ja suuri osa tarvii rahallista apua esim. vanhemmiltaan, siis "täysihoito" ei riitä. Sorry jos masensin:cool: p.s 15 vuotiaat voivat ajaa traktorikortin, jolla voivat täysin laillisesti ajella "talon kokoisella" neliveto traktorilla, trukkipiikit etukuormaajassa, ja peräsä iso kärry, missä on esim. kaivuri kyytissä.... Mutta yleensä noilla 15 vuotiailla on aika kattava kokemus mm. siitä, mitä seuraa, jos "Mokaa..." (siis pienestä asti ollut mukana tilan töissä, ja jos "nuoruuden innossa" tms. sattuu jotain, esim. ojat tuppautuu renkaan alle, niin se tietää ylimäärästä työtä, suusanallista arviota tapahtumasta jonkin aikaa...tai jopa "tukkapöllyä"....) |
Olen pohtinut, että mielekkään yhteiskunnan ja elämän kannalta nuorille tulisi tarjota mielekkäitä haasteita, eikä niin, että päihteet, örveltäminen ja rikokset on kovin varteenotettava vaihtoehto.
Mielestäni mopoauto vastaa huonosti harjoittelumahdollisuuteen koska se tulee niin kalliiksi vuotta kohti ja itse pidän erityisen tärkeänä niiden nuorten mahdollisuuksia, jotka ei ole kultalusikka suussa syntyneitä. Kun itse olin nuori ja omassa ikäluokassa ruvettiin ajokortteja saamaan, aika monia kiinnosti raju ajotyyli. Tälle vauhdikkuudelle jokin muu väylä voisi olla parempi kuin yleiset tiet. Olen nuoria nähnyt tekemässä hommia joko jollain työkoneella tai ajokortti-ikäisiä taksilla, ei ole automaattisesti niin, että nuoret kaikissa tilanteissa hölmöilisi. Mielestäni nuoret tulisi ottaa mukaan tekemään töitä tai harrastamaan sinne missä on vanhempia ihmisiä. Mopoauton tarvetta nuorelle joku perustelee varmaankin sillä, että nuori voi mennä harrastamaan, kouluun tms. omin avuin, mutta aikaisemmat sukupolvet ovat menneet ilman mopoautoja. |
Mopoauton tarvetta nuorelle joku perustelee varmaankin sillä, että nuori voi mennä harrastamaan, kouluun tms. omin avuin, mutta aikaisemmat sukupolvet ovat menneet ilman mopoautoja.[/QUOTE]
Ovatpa varmaan ennen. Silloin taisi joskus kulkea bussejakin. Nykyään ainakaan meillä ei ole julkista liikennettä kuntakeskuksen suuntaan. Matkaa on yli 15 km. Peruskoululaisille kuuluu tietysti koulukyyti, mutta isommille koululaisille ei. Naapurin poika ainakin oli lukiomatkoillaan täysin riippuvainen kaverinsa mopoautosta. Eipä päivittäinen taksimatkailukaan omaan piikkiin ilmaista olisi. |
Lainaus:
Lukiossa toisaalta rupeaa lähestymään ikä oikean auton rattiin. Mopoauton hinnalla saisi jo tosi hyvän oikean auton jos valitsee fiksusti. |
Mopoautojen turvallisuudesta.....
Karu rainanpätkä iltalehden sivuilta......
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017...75918_uu.shtml Eli mopoauto on saattohoito ennemmin tai myöhemmin....:D :D :D. |
Teen 5pvää viikossa hommia paikassa missä on yhden merkin mopoautojen maahantuojan valtuuttama huolto. Ja täytyy kyllä myöntää että ikinä milloinkaan en omalle lapselleni ostaisi sellasta kippaa. Moottorin kehtona toimivan apunkon saa about polvean vasten vääntämällä kieroon, sellasta neliö huonekaluputkea. Runko on joo vahvempaa alumiinirakennetta mutta ei se mitään kestä.
Ja työssä kyllä huomaa kuinka lapset arvostaa sitä, että vanhemmat on ostanu pikku PirkkoPetterille yli 10t euron "postilaatikon". Eka huolto on 1000km kohdalla ja usein auto on jo siinä kunnossa sisältä etten päästäs sinne ees meen koiraa. Ja harvassa on ne jotka selvii 5tkm huoltoo ilman mitää ulkosia vaurioita, ja eihän se mitään haittaa vaikka vähän kolhasee ko pienen omavastuun maksamisella (isä ja äiti) saa puolet uutta pintaa siihen paskalaatikkoo. |
Lainaus:
|
Olen joskus miettinyt että mihin roskikseen tuommonen purkki sitten aikanaan pitäis pistää,Metalli keräykseen ei käy liikaa muovia,Palaviin roskiin ei käy liikaa metallia eikä kotitalous jätteisiin vaan käviskö sekajätteisiin?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Muuten asiasta sitä mieltä, että sen parempi, mitä enemmän eri ajoneuvoja sallittuna. Yhdenkään ajoneuvoryhmän kielto tieliikenteestä ei lämmittäisi. Jos jostain pitäisi rajoittaa, niin traktorit klo 7 - 9 ja 15 - 17 vilkkailla teillä. Jossain jopa niin tehtykin onneksi. |
Tuli yks tapaus viime kesältä mieleen mopoautoista, Mäntsälä-Porvoo välillä tultiin perässä kun sprinterin mittari näytti 90km/h tätä jatkui Mäntsälästä Monninkylään, pikkasen piti etäistyyttä pitää jos se vaikka lähtee lentoon niin ei jää heti alle näytti kyllä aika hurjalta kyydiltä mut kyllä ne kaverin kanssa taivaltivat ja ihan kiitettävää kyytiä...
|
Ajattelimpa ottaa kantaa asiaan mopoauton kuljettajan isänä.
Ihan ensimmäiseksi olen kansanedustaja Heinosen kanssa samoilla linjoilla. Mopoautojen (mauto )sijaan pikku henkilöautot 60 km/h rajoituksella ja rekattu kaksi paikkaiseksi. Ne ovat sata kertaa turvallisemmat kuin mautot, 60 km tuntinopeus vähentää nopeuseroja taajamissa ja sen lähettyvillä ja kaksipaikkaisuus vähentäisi yllyttäjien määrää autossa. Kuin myös muutaman vuoden jälkeen mahdollinen siirtyminen samaisella autolla B-korttiin olisi luontevampaa kun jo olisi jotain tuntumaa autoon. Kun meilläkin tuli ajankohtaiseksi hankkia kulkuneuvo pojan lähestyttyä 15 vuoden ikää, niin kyllä asiaa mietittiin monesta näkökulmasta.Kun meilläkään ei nuo bussit kulje joka vartin päästä , eikä me vanhemmat joudeta aina kuskaaman tarpeen tulle, niin joku kuljin pitäis hommata pojalle. Vaihtoehtoja :T-kortti ja traktorimönkijä, mopokortti ja mopo tai mopoauto ja kortti sille. Mopo kortti tai t-kortti olisi helpot kun ei tarvi ajaa edes inssi ajoa, mopolle vain käsittelykoe. Mopoautolle pitää ajaa inssikin. Siis periaatteessa mopolla ja mönkijällä ei kukaan tarkasta osaako oppilas oikeasti ajaa liikenteessä, vaikkakin mopolle annetaan koulutusta liikenteessä. Kaikki pitää tietysti läpäistä teoria koe. Päädyttiin sitten mopoautoon, onpahan sääsuoja ja näistä vaihtoehdoista kuitenkin turvallisin. Ja opetus suoritettiin opetusluvalla, eli opetin itse. Meillä on ympäristössä metsäteitä missä poika pääsi opastuksen jälkeen ajelemaan ja tutustumaan mauton ominaisuuksiin. Ja kun aloitimme varsinaisen opetuksen niin ensimmäisenä taoin pojalle oikeaa ASENNETTA !!!!!! ASENNETTA että hän ei ole maailman napa. ASENNETTA että liikenteessä on muitakin. ASENNETTA että liikenne säännöt on tehty noudatettaviksi. Ja myös että ei ole ETUAJO OIKEUTTA vaan väistämisvelvollisuus. Siis jos sattuu kolmion takaa tulemaan rekka eteen, niin ei ajeta alle siksi, että minulla on etuajo oikeus !! Nykyään kun nuorisolle jo koulussa taotaan päähän että heillä on oikeus tehdä sitä ja oikeus tehdä tätä... Ja vaikka ylläolevasta tekstistä voisi luulla, niin ei meillä koskaan kirosanat lennelleet opetuksen aikana, vaan meillä oli ihan hauskaa. Siinä opetuksen ohella sai tutustua nykynuorison elämään ja ajatusmaailmaan. Mutta loppujen lopuksi nuorisokin pärjää liikenteessä kun vain saadaan sisäistettyä se oikeanlainen suhtautuminen liikenteessä. Kunnioitetaan muita tiellä liikkujia, vaikka kaikki eivät aina huomaa/ymmärrä tekevän vastoin sääntöjä. Jokainen tekee joskus virheitä. Taustapeilit ei ole vain peruuttamista varten, niistä näkee että myös takana on liikennettä, koskee varsinkin mauto kuljettajia. Tilaa pitää antaa ohittajille tarvittaessa heti kun mahdollista. Välttää mahdollisesti ajelua isommilta teiltä suurien nopeus erojen takia. Ja jos joku on hankkimassa nuorisolle mopoautoa, niin muistaa että suurin tekijä on siellä ratin takana, asenne pitää olla kohdallaan. Ja kaikesta huolimatta mopoauto on turvallisempi kuin mopo, vaikka isommassa onnettomuudessa ei paljon muovit ja alumiini häkkyrät suojaa. Siksi olen Heinosen kannalla henkilöauton muuntamiseksi mopoautoksi tietyillä reunaehdoilla. Tämä voi tuntua paasaamiselta, mutta tämä on minun näkökulma mauto kuskin isänä. |
15v ajaa mopolla 18v autolla. Kyllä sitä ennenkin päästiin kylille kavereita moikkaamaan. Harmi vaan että nuo kipot tuli jo suomeen koska nyt suunta on vaan eteenpäin. Rajotetut autot kun vielä pistetään 15v alle niin huhuhu.. kai ne rajottaa samalla että vain 2 saa olla kyydissä? Ymmärrettävää kyllä maaseudulla että on hankala kulkea mutta kuinka monella perheellä on oikeesti pistää 10kiloo rahaa että pikku Janne tai Lissu pääsee kavereiden luokse ja harrastamaan? Ite jouduin ainakin kesätyö rahoilla oman moponi ostamaan. Tulipa kiinteempi suhde siihen kapistukseen kun tiesi mite ne rahat siihen tuli hommattua.
|
Onneksi Suomessa on rikkaita jotka ostavat uusia mopoautoja lapsilleen, niin meillä köyhemmilläkin on mahdollista hankkia niitä käytettynä.
Kustannuksista vielä sen verran että meillä juniori maksaa viime kesän töillä tienatuilla rahoilla polttoaineet, siitäpähän saa itse päättää miten paljon ajelee. Samoin on sovittu että jos omaa hölmöyttään ajelee puskurit säpäleiksi tai muuta vastaavaa, niin kesätöillä sitten makselee. Siinä pikkuhiljaa oppii arvostamaan rahan arvon kun on itse tienatut rahat pelissä. Mielenkiintoinen ilmiö on levinnyt tällekkin suunnalle, nuoriso käy t-kortin ja tulevat traktorilla kouluun. On Casea ja Valmettia ym. etukuormaajilla tai ilman....Nuorempi poika olis parin vuoden päästä 15 v, ja meillä olis MB Track joka menee 60 km/h niin sillähän voisi mennä kouluun.....no ei nyt sentään. Siihen ei lupaa tule. |
Lainaus:
Traktorihan on kuitenkin työkone? Sillä kuuluis töitä tehdä, ei vaarantaa itseä ja muita pillurallin ajolla. Ehkä vois vittuillakseen ruveta ajelemaan 21tn pyöräalustaisella kaivinkoneella, 120 pyöräkuormaaja volvolla tai a25 volvon dumpperilla pitkin kyliä?? |
Lainaus:
|
Sattui tuossa joku kesä sitten maataloon tuli uus Valtra ja isäntä puhui että tuli hankittua liikennetraktori kun pellot on niin hajallaan että säästyy aikaa ajamisessa kun kulkee 60km/h mutta joutuu ajamaan kuormaauto korin mukoman hankinnan takia, mutta tuli talvi ja pojat kylillä kyseisellä koneella nätisti heitettiin sivuluisua onhan n190 massaa ihan kiitettävästi. No sitten aikani sitä rallia seuranneena totesin että en halua nähdä kuinka Valtra kaatuu ja lähdin käymään huoltamolla 15km päässä kahvilla niin eikös nämä pojatkin tulleet sinne kun olin lähdössä ja sieltä hytistä purkautui 11 jantteria ulos kyllä varmaan oli kuljettaja pystynyt seuraamaan muuta liikennettä. Ja kyseessähän oli kuitenkin liikennetraktori ja 15 v kuljettaja
|
Sen verran kommenttia että nämä isot liikennerattorit jotka kulkee yli sen 40 vai 45kmh vaativat C-kortin.
Kuinka monella maatalon penskalla on C-kortti kun pärräävät kylänraittia eestaas. |
Lainaus:
Johonkin maailman aikaan oli myös niin että matalouskäytössä oleva liikennetraktori on maataloustraktori joka ei vaatinut C silloin C korttia. |
Eikös noilla saa ajaa LT kortilla tai C kortilla? B ei riittänyt? Traktorimönkkäri mikä kulkee 60 vaatii juurikin lt.n tai c.n. jos pistää kärryn perään niin e.kin pitää olla :D
|
Joko T tai LT-kortti taskuun 15 vuotiaana ja baanalle.....
|
| Sivu luotu: 04:46 (GMT +2). |