![]() |
Millaista autoa ja miten kuormattuna sitä saa ajaa C1-kortilla?
Ropsahti eilen inssi läpi ja nyt on taskussa väliaikainen C1-kortti! :D Ei muuta kuin uutta harrasteautoa eli kuorkkia heti ostamaan.
Mutta mutta. Autokoulun ekalla tunnilla opettaja sanoi, että C1:llä saa ajaa autoa, jonka suurin sallittu kokonaispaino on 7500kg. No, toinen ope sanoi että höpöhöpö, saa ajaa vaikka mitä kuormuria, jonka kokonaismassa ajotilanteessa on max 7500kg, eli esim. pelkkää nuppia tai tyhjää lavaa, oli sen suurin sallittu kokonaismassa vaikka 20000kg. No, saatuani eilen kortin kysyin asiaa katsurilta ja näkemys oli että auton rekkarista se katotaan eli suurin sallittu kokonaismassa ja jos se on päälle 7500kg niin ei ole tielle asiaa vaikka tyhjän auton omapaino olisi niinkin vähän kuin vaikkapa 4000kg. No tänään sitten uudelleen soittoa autokouluun, josta kehoittivat soittamaan TRAFIin. Siellä heppu tavasi samaa lakipykälää - siinähän ei puhuta mitään suurimmasta sallitusta kokonaispainosta tieliikenteessä, vain suurimmasta kokonaispainosta - ja kehoitti soittamaan poliisille! :eek: No ei kun soittoa Helsingin poliisin palvelukeskukseen, josta yhdistetty kaveri tuumi hetken ja vastasi että hänpä laittaa tämän eteenpäin LIIKENNEpoliisille! Otti vielä numeron talteen että soittavat sitten sieltä mulle oikean tulkinnan. No, eipä soittoa kuulunut. Ehkä huomenna sitten. On kyllä ihme pallottelua, kun eivät tiedä tai uskalla ottaa kantaa. Ei viitsis alkaa tekeen tarjouksia autoista saati ostella niitä, jos sitten tiellä napsahtaakin isompi voittolappu. Kärrihän on nyt selvä eli sen max paino on 750kg. Onko näkemyksiä / kokemuksia aiheesta? |
Kyllä se taitaa olla tuo 1-vaihtoehto kokonaispaino max 7500kg otteen mukaan
|
Löytyi googlella ihan suoraan ajovarman sivuiltakin ilman suurempia etsimisiä...yli 3500 ja alle 7500kg inssissä vähintään 4000kg ajoneuvo
|
Lainaus:
|
Kyllä ainakin kun kyselin tuon c1e perään niin max 7500kg oli määräävä tekijä esim.8000kg mersulla ei ole asiaa tielle kärrin kanssa ja ainakin kun katsoo samalta sivulta c1e korttivaaatimuksia niin siellä lukee rekisteröinti todistukseen mainitut max.painot
|
Ajokorttilaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386
Lainaus:
Lainaus:
|
Mikähän helvetti siinäkin on, että lakia ei voida kirjoittaa selväksi vaan pitää tahallaan jättää tulkittavaksi kaikki pykälät
Puhutaan kokonaismassasta, mutta mistä kokonaismassasta siitä kokonaismassasta joka on päällä puntarilla vai joka lukee otteessa Ja epäilisin et toi c1e sotkee kanssa asiaa kuten be;kin kärrynvetomassoja ilman e;tä et saa vetää vaikka autossa riittää painot, mutta pikku e, niin saat vetää vaikka micralla 3500kg kokonaismassallista kärryä, kunhan se punnituksessa on painoihin menevä |
Lainaus:
|
Eiköhän se kärrikin mene otteen painojen mukaan...esim. 4wd hiace kokonaispaino 3t niin ei vedetä jarrullista kärriä edes tyhjänä ilman pikku-e kun kokonaismassat ratkaisee ja tuskin löytyy sellaista micraamihin on leimattu 3.5t koukku? Ja mistä ne miliisit tuolla tiellä pystyy mittaamaan mihin painoihin kuormattu auto on jos mentäisiin sen hetkisillä kuormilla, olen vieläkin sitä mieltä että otteeseen merkityt kokonaispainot on ratkaisevat ja ei siinä paljoa ole tulkinta mahdollisuuksia
|
Lainaus:
Tuskin on yhtään tavallista ei-nelivetoista henkilöautoa, jolla saisi vetää lähellekään 3500kg. Isokoneisella E-Mersullakin jää jonnekin 2100kg, vaikka auto vetäisi joka nurkasta. Auton kokonaismassaa tuskin henkilöautoliikennettä seuraavat poliisit saa mitattua - raskas sitten erikseen - joten esim. trailerilla autoa kuljettaessa katsotaan vetoauton vetopainot, trailerin ja sillä kuljetettavan omapainot kunkin laitteen omasta rekkarista. Jos on muuta kuormaa, niin sitten joko vaaka tai hlökohtainen arvio, joka on taas sitten jo harmaalla alueella. |
Samalla lailla ne henkilöauton kärrytkin punnitaan tien päällä jos epäillään ylikuormaa. Tuon korttihomman osalta kannattaa muistaa että kortin riittävyys katsotaan otteen kokonaispainoista, eli sillä senhetkisellä kuormauksella ei ole merkitystä. Eli tietääkseni sitä traileria ei saa vetää tyhjänäkään B kortilla jos kokonaismassa otteessa ylittää 750kg.
|
Lainaus:
|
eikös kaikki katota rekkariotteesta painojen mukaan mitä saa vetää milläkin ja aina kokonais massan mukaan ei oma painon. näin ainakii on tien päällä mulle sanottu mut onneks korttiluokat riittää vaikka ajelis omala c1 rekatula autola
|
Saa ha:lla vetää ilman e:tä enemmänkin kuin 750 kg.
Yhdistelmän kokonaispaino ei saa ylittää 3500kg ja veturin oltava painavampi kuin vedettävä. Mutta ainakin sen 750kg saa kiskoa. |
Tää on just tätä kun pitää kaikki pykälät sorvaa niin vitun hienoksi että kaikki sitä lukevat on yhtä paljon oikeassa kun väärässäkin. Sitten kohta kun poistuu otteetkin niin sithän tää vasta selkeeks menee. :mad:
|
Kortin riittävyys katsotaan ajoneuvojen rekisteriotteista kokonaismassojen kohdalta. Ajoneuvoyhdistelmän laillisuus taas todetaan punnitsemalla. On varma tieto, mutta en nyt viitsi puhelimella alkaa etsimään pykäliä. Eli tyhjääkään kärryä ei saa vetää ilman pikku-eetä jos otteen kokonaismassat menee yli 3500kg. Mutta esim. 1500kg vetävällä autolla saa hinata 3500kg kärryä, kunhan todellinen massa ei ylitä 1500kg. Näitä tuli selviteltyä kun lavettikärryn ostoa suunniteltiin.
|
Lainaus:
Kokonaismassasta kieltämättä noissa puhutaan, mutta aika veemäinen poliisi pitää olla jos tyhjän alle 750kg trailerin siirrosta rankaisee pelkän B-kortin haltijaa. Lainaus:
Vähän menee kyllä off-topiikiksi, mutta varsinainen asia tuli kyllä jo selväksi, joten menköön. |
Lainaus:
Auton omamassa+kärryn kokonaismassa max 3500kg niin saa vetää b-kortilla, kunhan kytkentämassa ei ylity siitä, mitä lukee auton papereissa. Jos menee auton omamassa + kärryn kokonaismassa yli 3500kg niin vaatii pikku e:n Esimerkiksi hj61 omamassa 2200kg + kärry kokonaismassaltaan 1400kg vaatii jo pikku e:n, kokeiltu on! Autoon taas saa kytkeä 3500kg kokonaismassaltaan olevan kärryn jos se on vain lastattu kärryn omapaino mukaanlukien siten, ettei auton papereissa oleva max kytkentämassa ylity ja tietysti kortissa riittää virta. |
Eipä ne seriffitkään tiedä sitä välttämättä.
Kerran istuin maijassa aika pitkään ja asiasta väiteltiin, ja vaikka lakikirjaa lukivat niin ei meinannu koukerot heillekkään avautua. |
Lainaus:
Sit ois ollut laillinen kuormaus jos se traileiri ois laitettu 750kg jarruttoman muulin päälle ja liikenteeseen Se tosiaan on nykyään sentään viisaampi, et saan siirtää opelilla max 3,5 tonnista 800kg traileria, kun opelissa riittää jarrullisen 1400kg vetopainot, mutta vain kun mulla on pikku-e Ja se, että saan vaikka lainassa olevalla 400kg omapainosella ansemms;illa saan vetää tonnin kuormallisena vaikka kokonaismassa oiskin 3500kg |
Lainaus:
http://www.trafi.fi/autoilu/ajokortit/ajokorttiluokat puhuu kokonaismassoista sekä auton, että kärryn suhteen. |
Lainaus:
|
Johan tuli melkonen säpinä ja polemiikki aiheesta! :D Ja kyllä ihan syystä, jos ei jetsonitkaan näitä heti osaa. Olisko taas yksi esimerkki huonosti valmistellusta laista, kun ei ammattilaiset saati maallikot osaa sitä kerralla tulkita? :confused:
Hyvä että on kortissa nyt kirjaimia, niin ei ole niin tarkkaa. :p ;) |
Kun hankitaan ajokortti niin yleensä tiedetään mihin käyttöön se on tarkoitettu ja mitä sillä saa ajaa vai hankitaanko nykyään ensin ajokortti ja sitten arvotaan mitä sillä saa ajaa :D . No leikkileikkinä en ollut ennen kuullut tämmöisestä välimallin kortista, mikä idea tossa on eikös normaali kuorma-auto kortti olis ajanut asiansa vai onko tämä taas joku eu kompa.
|
Lainaus:
|
eiköhän tuohon pulla auto korttiin liity samalla tavalla ammattipätevyys jos työkseen ajaa... on mullakin 26tonninen auto ja ei siinä tarvi ammatti pätevyyttä. se ei ole millään tavalla ajoneuvon painoon sidottu vaatimus vaan käyttötarkoitus ratkaisee
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ookei nyt tuli tämäkin selväks minä kun en näitä nyky kortteja tunne,Itse ajoin aikoinaan ABECE kortin niin ei ole ollut tarvis miettiä nykymaailman ihmeitä.Olen minäkin käynyt kaikenmaailman pellehermanni kursseja eikä niitä ole kukaan kyselly, muka ammattipätevyys pitää olla mitenkähän minäkin olen viisastunut maksamalla 150-200e per pätevyys no onhan rikas olo kun ei istua pysty rahapussi perstaskussa siellä se pätevyys on.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikö tätä aihetta ja autoon liittyviä kytkentäpainoja ole käyty läpi siellä C1-koulutuksessa? |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Autolle suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1 500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1 800 kg. Perävaunun vetäminen autolla on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1 500 kg. Mikäli vetoauto painaa enemmän kuin 1 700 kg, tarvitaan B96- tai BE-kortti. B96-kortilla vetoauton paino saa tässä tapauksessa olla enintään 2 450 kg. BE-kortilla ajavan pitää puolestaan huomioida vain se, että vetoauto on B-luokan ajoneuvo ja perävaunun kokonaismassa on enintään 3 500 kg eli tämän esimerkin osalta 1 800 kg. http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut |
Lainaus:
Mutta joka tapauksessa onnittelut uudesta kortista :cool: |
Lainaus:
Putiikki (Hämeenlinnan Auto-opisto) järjesti C1:n ihan yksityisopetuksena, kun muissa firmoissa olisi joutunut odottamaan ison porukan kertymistä ties kuinka kauan. Kortti tuli alle 2vkoa koulutuksen aloituksesta, joten voi olla vain tyytyväinen. :) Lainaus:
|
Lainaus:
|
Viranomaisten tieto???
Joo, eikä ole ainoa asia mistä ei viranomaisilta löyty faktaa ja jos löytyy jotain niin senkin voi tulkita monella tavalla???
Esim. Yhdistelmän renkaat? Kesä, M+S, kitka ja nasta??? t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Auton vetopaino menee todellisen mukaan eli mitä painaa vaakalla! esim.autolla jonka vetokyky jarrullista on 1200kg ja siihen laitetaan 3500kg kokonaismassalla oleva traileri jonka omamassa 700kg, siihen saa ottaa vaan 500kg kuormaa. Sama kärry toisen auton perässä jossa vetopaino 3000kg saa ottaa kuormaa 2300kg.. Eli vetoauto määrää mitä siihen kärrin voi lastata. Harva tietää näitä, esim monet laittaa surutta rautakaupasta 750kg kevytperävaunuun 500kg sementtiä kun kärrin kantavuus on 500kg, yllätyksenä tulee kun virkavalta antaa ylikuormasta sakot kun ei sillä uudella mersulla saa vetää kun 550kg :) Ja mitä tulee tuohon ajokorttivaatimukseen, niin tien päällä on helpompaa katsoa että riittääkö kortti kun AJOKORTIN riittävyys katsotaan kokonaispainojen mukaan ! Ei pidä sekoittaa näitä asioita keskenään |
Lainaus:
Naurettavinta on se, että vaikka esim. BE- kortilla saa vetää maksimissaan 7000kg yhdistelmää (3500kg kokonaismassan vetoauto + 3500 kok.massan kärry), niin C1- sekä C- kortilla ei saa vetää kuin maksimissaan 750kg kärryä :eek: :rolleyes: Eikä auta, vaikka olisi BE- kortti taskussa. 3501-7500kg kokonaismassaisella vetoautolla mihin tahansa yli 750kg kärryyn tarvitaan siis vähintään C1E, vaikka olisi BE- kortti ja/ tai täysi C- kortti. Eli siis tämä idioottimaisuus on se, että saat laillisesti vetää BE-kortilla riittävän isolla maasturilla/ pakulla 3500kg (esim. monet Grand Cherokeet on 3500kg vetomassalla), mutta annas olla kun perseen alla on full-size jenkki pick-up (kok.massa yli 3500kg), niin perään saa laittaa vain 750kg kärryn. Ei pysty saatana ymmärtämään byrokraattipaskojen ajatusmaailmaa, ei niin mitenkään.. |
ttu luin vain ekan sivun. Jatkakaa :D
Mutta miekään en ymmärrä miksi joku nuita välimallin kortteja ajaa. Tai vähintään luulis välimallinkortin hankkivan tietävän mitä menopeliä sillä kortillansa meinaa ajaa..? |
Lainaus:
Tätäkin täällä niin usein vatvottu, että vielä kertaus: Kortin riittävyys -> kokonaismassat papereissa. Tekniset massat, kuten vaikka autolle suurin sallittu kärryn paino -> todellinen tilanne, eli vaaka tms. :) |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Mitä koulutus/hinta eroa tolla c1;dellä ja C;llä on
Jossain oli, et C kortti on monta tonnia ja c1 monta sataa, vaan onko enää noin Ja eikös nää hemmetin mää osaan kun oon jorinaa päivän kuunnellu pykälätkin vähentänyt paikkoja joissa ison C;n saa ajaa, mutta ne missä ennen sai C;n saa ajattaa vieläkin omaan käyttöön c1;den |
C1:n kokonaishinta oli mulle n. 1100€.
|
Lainaus:
|
Tuossa taas ajovarman sivuja selailun ja siinä näytti olleen vaatimukset eri kortteihin ja käsittääkseni mikään eiestä kortin suorittamista ilman ammattipätevyyttä, ammattipätevyys vaan vähentää teoria ja ajokertoja minimiin, kun sen opinhan saa kurssipäivillä....vaikka kävisi ensiapu kurssin useammin oliko näin että ennakoiva ajo oli ainut pakollinen päivä
|
Juu, ei minun mielestäni mikään estä ajamasti pelkkää C- korttia ilman ammattipätevyttä, mutta sitä ei vaan oikein enää tarjota. Sitä en tiedä miksi, vai onko kyseessä vain se yksinkertainen syy että pelkkää C- korttia haluavia ei oikein ole, täyskokoisen C:n ajavat siis yleensä työllistyy ammattiin/ yrittäjäksi jolloin ammattipätevyys on pakollinen osa ajokoulutusta.
Onneksi sain aikanaan C- kortin armeijassa.. harmittaa vaan että minulle ei ajatettu CE:tä. C1E:n voisin toki ajaa, mutta ensinnäkin sen hinta on toista tuhatta euroa, ja samalla menisi ajokortti uusiksi ja voimassaoloaika tippuisi viiteen vuoteen C- pätevyyden takia. Nyt kortti on voimassa 2030 asti :) |
Muistitko uusia
Uusitko kortin? Muuten voi päivitys olla edessä jo ennen vuotta 2030:D
|
Lainaus:
Mistä syystä pitää uusia, millon? |
Hups
18.1.2033 olikin päivämäärä milloin pitää uusia vaikka lukisi kortissa pitempi voimassaoloaika...:(
Omasta mielestä hölmöintä kun autoilijoita ei edes informoida kunnolla. 5vuoden välein kai tuota jatkossa itse joutuu päivittelemään... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta helvetin kallis tuo CE- kortti siltikin on.. |
Tämä siitä seuraa, kun ajetaan yliväsyneenä, -kuormalla, -nopeudella, alikoulutettuna, -palkattuna, -arvostettuna, autot huonosti huollettuna, lasti huonosti sidottuna, huonoilla renkailla, yms. ja vielä kännissä. Pitää olla pykäliä pitämään ahneus, laiskuus, sun muut paheet aisoissa. Kun kortista joutuu maksamaan paljon, rupusakki karsiutuu edes jotenkin pois alalta. Kortin menetyksen, uusinnan ja ylimääräisen rahanmenetyksen pelko pakottaa pitämään jonkun rotin päällä.
Onhan se helppo kritisoida pykäliä, niiden opastusta, tietämystä, valvontaa, jne. mutta mitä kurssilla ja muutoinkin on nyt kahteen viikkoon nähty, niin melkosta pelleilyä tämäkin touhu on. Pelkästään valokuvat tapahtuneista onnettomuuksista ja siitä miten h****tin huonosti jotkut on esim. kiinnittäneet lastinsa saa vain ihmettelemään sitä järjen köyhyyttä, joilla jotkut kuskit / niiden pomot ovat kuvitelleet saatavansa lastin saati kuskin ehjänä perille. |
Lainaus:
Toi on kyllä totta, mutta sitten normaaleja jotka tahtois CE;n toi hinta hidastaa hemmetisti Olihan "tulli" ohjelmassa joku transit johon tekivät löpötarkistuksen, homma bueno dieseliä tankissa Sitten maijalle kävellessä huomasivat, et pitkät suoketjut oli muulissa sitomatta ja sen myötä kiertelemään Kärryssä akseli poikki autossa nastat alla ja mitä lie muuta. Kilvet ainakin kärrystä lähti, kun valot eikä mitkään pelannut ja sakkoa kirjoittivat Eli jos kuorma ois ollu ees jotenkin kiinni, ois muut rikkeet jääny huomioimatta Mut ite oon sitä mieltä et autostakin kilvet, pois ja yhdistelmä hinurilla paikalta pois Oppisi ainakin se kuski sitomaan kuorman, kun liinakin transitin kontissa oli :mad: :mad: Liian paljon tulee vastaan sellaista kuormausta, mikä pysyy allahin tahdolla kyydissä |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ensimmäisestä huomautus, seuraavasta sakko ja sitten kortti pois Ei se kuorman jotenkutenkaan sitomattomuus ole kuin laiskuutta Itellä pyörii takakontissa useempi mini kuormaliina ja joka huoltamolta niitä saa parin muutamalla eurolla tai alle kympillä Paljon näkee kuulemma mönkijöitä pelkkä käsijarru päällä kärryllä ja köyttä pyörii kärryn pohjalla tai sitten kuormaliinat on kauniisti kieputettu siihen mönkijän tarakkaan, et on matkassa ettei rinkat tipahtele, kun voi kossupullo hajota Itelle on kerran poliisit huomauttanut, että vaihtolavalaitteiden vetorullat ei ole lainmukaan riittävä tuennaksi eteenpäin Ja toisella kerralla kehtasivat kysyä *ttuilenko kun mersu oli kaikilla olevilla liinoilla kiinni :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja sit se paska ettei huvittaisi maksaa monta sataa 5v välein viranomaiselle ja lekurille, et saa pitää kortin Siihen paskaan kun ei edes mitää koetta liity, pelkkää rahan menoa vaan |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Omenan älykkyysosamäärä ja vuonna nakki ja vasara ajettu kortti, ei välttämättä ole kelvollinen kuski liikenteeseen vaikka näössä ei oiskaan vikaa Eli rahastusta koko paska Sit ois jees jos kortin jatkamiseen pitäis olla hoitsulta todistus että pysyy hereillä ees vartin ja osaa piirtää ympyrän paprulle Sekä pari tuntia kertaamista autokoulusta jossa kerrotaan laki muutoksista, esim ajoajat ja painot ja tentti, että tunnistaa ajokielto kyltin ja enimmäiskorkeudesta kertovan kyltin Mutta nykysellään vaaditaan viranomaiselta lupa, no se irtoaa jossei koppalakit ole jo vieny sun korttia ja sopiva lääkäri, niin sokeakin saa näkötestin läpi |
Lainaus:
Kun seuraava tuli ajokortti-ikään, oli laki jo muuttunut ja C oli autokoulussa kallistunut huomattavasti. Monet autokoulut oli lopettaneet kokonaan C:n opettamisen. Koulutin hänelle opetusluvalla B-kortin. Hän nosti sen sitten myöhemmin BECE:ksi muine lisälupineen armeijassa, mikä onkin ollut sittemmin töissä tarpeen. Nuorimman kanssa käytiin läpi B-kortti opetusluvalla. Tämä sijoittui aikaan ennen nykyistä ajokorttilakia, mikä muutti mm. ajokortin opetuksen vaiheistusta ja toi mukaan niitä välivaiheen pakollisia autokoulussa suoritettavia ajokertoja. Käytin opetusautona mazdarangeria takavedolla, ilman ABSää, ajonvakautusta yms. uusia hienouksia. Ajankohta ei ollut syntymäpäivään kytketty, vaan ihan tarkoituksella talvella, kun olosuhteet on ajamiseen vaativammat. Oma kortti on ABEC1EC. |
Lainaus:
|
Ite oon kans hommannu oman B-kortin opetusluvilla, äiti istuskeli tarvittavan määrän -97 syksyllä kyydissä ja autona vanha Peugeot 305... Tuon maksamiseksi myin mopon pois. Sen jälkeen kesätöillä yms hanttihommilla hommailin lisää kirjaimia : nyt löytyy ABECEDE. 15-vuotta täysperäl ajellu ammatikseen..
Ja mitä tulee noihin rikkomuksiin liikenteessä niin kyllä raskaankaluston kuljettajilla hommat on paremmin hallussa kuin kevyen kaluston kuljettajilla, enempi vaaratilanteita ja piittaamattomuutta aiheuttaa pienemmällä kalustolla kulkevat. En väitä etteikö isollakin puolella olisi laiminlyöntejä mutta joka päivä näkee henkilöautoja jotka kaahailee reilua ylinopeutta valottoman kärrin kanssa, kuorma sidottu jollain paalinaruun verrattavalla liinalla tyyliin ensimmäinen kunnon jarrutus ja lasti on vetoauton perässä... |
Sivu luotu: 14:24 (GMT +2). |