![]() |
Dodge ram+manuaali
Täällä varmaan palstalaisilla on Rameja ajossa niin onko kenelläkään sellaista ylellisyyttä kuin Fullerin vaihteiston varustettua? Pikkusen alkanut kiinnostamaan tuollainen isompi veturi. Osa syy saattaa olla nämä pakettiauton maksut... kaikki tiedot kyseisestä laitteesta on tervetulleita
|
Miks pitäs olla fulleri ? Omassa autossa o 5 lovine laatikko on vejetty kärriä ja koneita eikä oo ollu onkelmia ja paljo mukavempi ajella kaupungissa ku fulleri laatikkoisella
|
Lainaus:
|
Joo kun yhden tietolähteen mukaan muut manuaalit olisi hyvin harvinaisia kun eivät ei kestä, tietysti jos käyttö kokemuksia on muistakin laatikoissa niin kiinnostaa kyllä
Tosin tuo suora Fulleri olisi sellaista nostalgiaa kun -90 luvussa Sisulla treenataan ajokorttia varten ja vähän sen jälkeenkin...Ja saattaisihan se vähän karsia auton lainaajiakin |
Mä swappasin -95 ramiin sen uudemman 6-vaihteisen manuaalin. Oli toki jo valmiiks 300tkm ajettu se loota, enkä muka kerinny laakeroida sitä ostaessa. Kesti 3 vuotta sekalaista ajoa ~250-300hv säädöllä ja rupes ulvoon. Jenkkilässä se oli ollu 3500 ramissa niin tiedä sitten että mitä kaikkee sillä oli vedetty loppujen lopuks..
Seuraavaks meinasin etiskellä tohon ramiin fulleri fso laatikon. |
Lainaus:
Kestävä laatikko nv5600 on, mutta kyllä nekin saa rikki. |
Lainaus:
|
Kyllä mulla ainakin kesti gen2 manuaali loota puolimiljoonaa sit myin pois
sai käskyä ja vedettiin kaiken näköstä Se olikin ainoo mikä kesti |
Mulla on ollu jonkun kolmisen vuotta viisvaihteisella synkronoimattomalla fullerilla oleva Rami käyttöautona. Mukavampi omasta mielestä kuin normimanuaali, kun ei tarvi kytkintä käyttää vaihtaessa:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Niinhän se menee että amatöörit käyttää kytkintä Fullerin kanssa
|
Lainaus:
Ja välikaasulla pienempääpykältäminen on mukavaa:cool: |
Lainaus:
|
Kyllähän noi jenkkipikappien manuaalit sentään jotain kestää, vaikka videon auto onkin alitehoinen kuramaksi.
https://youtu.be/fL_8m8S95uk :D |
Kyllähän tuo manuaali olisi poikaa, menee tehot hukkaan tuon automaatin kanssa ja kerran sen rempanneena sitä säälii tietoisesti. Kait nv5600 järkikäytöllä kestäisi kuitenkin, laakeroisi ennen asennusta vain. Kalliita vain tuppaavat olemaan.
|
Lainaus:
Omaan makuun kuitenkin monessa vehkeessä on liian pitkä ykkönen ja pakki. Jos japsi pickup jaksaa mennä 100 hevosvoiman teholla niin painavalla kuormalla järkevää vauhtia kuin sillä on siedettävä vetää, niin luulisi jenkkivehkeellekin 200 hevosvoimaa riittävän, se menee 80 km/h joka on suurin laillinen nopeus kärryn kanssa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
200heppasessa jenkissä melkeen tuhat voiman yksikköä :D ja ainakaan omalla ei 2tkg kärry haitannu menoa millään lailla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos mä aattelisin, että traktoris olis 200 hevosvoimaa, sillä tulis kaivinkone peräs lavetilla. Ei kai se jenkki nyt niin heikko ole, kai sil 3500 kilon kärry perässä tulee. Mun omat jenkkivouhotukset jäi 7,3 Powerstroke ambulanssiin jota ei sitten tullut kuitenkaan hankittua. Testailut kuitenkin tukis sitä käsitystä, että ihmettelisin jos ei normaalit kärryt tule perässä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kyllähän ne lootat kestää noissa vakio autoissa x-määrän kilometrejä, mutta kun lähes jokaisessa on jo tehoboksit ja parhaimmissa isommat suuttimet ja turbot joilla vääntökäyrät ja tehot tuplaantuu niin selväkin että paikat alkaa väsymään. Jos sun sitikan teho ja vääntö tuplataan niin väitän että ellei akselit katkea lootasta niin ainakin toisioakselin laakerin poraus on hyvin pian soikea ja hampaat sileänä rattaista kun niitä vakioistakin saa jo kuoria holkittaa kuntoon toisella sadalla tuhannella. |
Isossa maailmassa laittavat jonkun verran Fordin käyttämiä ZF S5-47 ja S6-650 laatikoita Rameihin. Valmiita adapterilevyjä löytyy kaupoista. Nämä kestää ja käyttömukavuus on ihan eri maailmaa kun jenkki manuaaleilla. Näiden sukulaisia löytyy varmasti Mann, Iveco tms. jakeluautoista täältäpäin aika helposti ja kohtuu hintaan. Itse en ainakaan Fullereita miettisi jos pitäisi valita käyttöautoon, mutta jokaisen oma makuasia.
|
Ehkä sillä ajotavallaki on vaikutusta siihen nv5600 kestoon. Esimerkkinä oli ramin koukussa 2000kg kuormaa. Risteyksestä ylämäkeen kiihdytys niin paljo, kun lähtee. Perässä tuli C korinen 220cdi mersu automaatti joka oli kuskin mukaan lastutettu. Se jäi jälkeen kokoajan... :)
Mäki ajoin ennen rotkee vapari hiluxilla.. täytyy vaan ihmetellä miten pää kesti, kun hiluxilla vedin 2tonnin traileria sen 350km Ja sanon edelleen että myös fullereita on synkroilla. Eikä mielestäni tuo "sysipaskajenkkimanuaali" nv5600 ollu mitenkää huono kepitellä päivittäisessä ajossa. |
Lainaus:
Ei ollut mitenkään tarkoitus mollata sysipaskoja jenkkilaatikoita, hyviähän ne on, Fuller etunenässä, mutta ne ovat yleensä jonkunverran työkonemaisia, osittain käyttötarkoituksesta johtuen. ZF lootia kehuvat sielläkin "henkilöautomaisuudesta" tykäten vaikka kestoakin löytyy. |
Oman ajotavan tuntien ja auton tehot tietäen seuraava laatikko on eaton fuller fso-8406. Ei pitäs ainakaa heti narahtaa. Väännön kesto 1150nm. On synkrot ja eikä varmaan nv5600 eroo käytöltään.. :)
|
Lainaus:
Mersun ollessa aktiivipalveluksessa hankin papereihin merkattuna muistaakseni 1700 kilon kärryn ja varsin tahmeaahan meno oli, vaan ei hajonnut. Syy miksi kärry tulisi hyvin 7,3 Powerstroken perässä on jos veturi itsessään on tarpeeksi painava, se auttaa asiaan. Sellanen Citikka mikä mulla on on halvimpia kuljetusvehkeitä mitä netissä löytyy. Yksi testi minkä vehkeellä tein, otin kyytiin kuormalavan puhallushiekkaa eli 30x40 kilon säkkiä+kuormalava. Auto on aika kevyt ja se suoriutui tuosta silti ihan ok. Noita kuormalavoja olen pahimmillaan kaksi ottanut samaan kärryyn, joka Mersun perässä myös ollut, silloin kärry oli Hiluxin perässä ja saattoi osa säkeistä ollut silloin nostettu Hiluxin lavalle - yhteensä 60 säkkiä. Toinen painava asia mitä keveillä ajopeleillä roudaan on painepesuvesi. Jos mulla olis tollanen jenkkivekotin, eroa tulis siinä kun japsi pickupilla ajaa mieluummin 1000 litran säiliä tyhjänä, siinä sellanen säiliö vois olla lavalla ja kärry perässä siis kevenis tai siellä olis toinenkin. Eiköhän niitä jenkki pickuppeja kotimantereellaan vastaavaan käytetä hyvällä menestyksellä. Jos mä tarvisin jenkkipickuppia järeämpää vehjettä, sitten ostaisin suoraan sellasen. Jos tarve on sama kuin japsi pickupilla, niin jenkki selviytyisi siitä ehkä paremmin siltä osin kun on kyse vaikka veden tai hiekan roudauksesta peräkärryn kanssa. |
Mitä rengaskokoa näihin on onnistuttu leimaamaan? Nettiautossa näytti olleen joku myynnistä 37/14.5 alla se näytti aika sopivalta kooltaan
|
Neljänelosia ainakin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lähinnä sillä kaiketi, että pakko kepittää sitä 88hepasta mersua jotta jaksaa taivaltaa, kun iso jenkki jaksaa mennä mustemman savun kanssa samaa tahtia 1500Rpm koneessa isoimmalla vaihteella Mites otetaan perus nissani ja kone joka kestää 2bar ahtoja, kytkin joka pitää ja vedetään 2000kg kärryä 5;sella 79Kmh nopeutta. Tottakai vanhoilla öljyillä, kun eihän öljyjä tartte vaihtaa ensimmäisen miljoonan aikana saati sitten ees tarkistaa Joten kuinka pitkälle meinaat päästävän ennen lootan viheltämään alkamista, kun sen taitaa saada ujeltamaan ihan vaan ajamalla alle 80Kmh ilman kuormaakaan vitosella |
Lainaus:
|
Miten tuo jakolaatikon asennus fullerin tai zf:än perään vai onko kaikilla takapotkunen. Mitä ebay:stä selailin hintoja niin vaihteisto+kytkin+rahdit jne, alkaa olemaan 5kiloeuron swappi.
|
Lainaus:
Kokemus on japsipickupista jos se itse painaa joku 2000 kiloa, niin oli tehoa enempi tai vähempi, joku 2000 kilon paino alkaa olla aika lailla tarpeeksi jos ajellaan maantievauhtia - vaikka 2000 kilon henkilönostin, se sopii sellaisen siirtelyyn. Tehoksi riittää silloin joku 100 hevosvoimaa. Jossain Nissan pickupissa on tehoa enempi, mutta tilanne ei ratkaisevasti parannu, vaan rupeaa vaikuttamaan aika paljon kaikki alustan tukevuus. Jenkki pickup jos itsessään painais vaikka 3000 kiloa, sen peräs 3000 kilon kärry, ei silloin mitään 600 hevosvoimaa tarvi, sanotaan jos olis 300 hevosvoimaa, hyvin on kapasiteettia laillisille vetokuula painoille. Muualta päin maailmaa on paljon videoita jenkki pickupeista, joilla vedetään todellä hurjia kuormia: https://youtu.be/ni87i-i5JRw Traktoreissa, jotka on vetämiseen tarkoitettu, saattaa olla jo telat ja painoa aika paljon jos on 600 hevosvoimaa tai yli. https://youtu.be/srGFqE9UQ3A Hirveistä tehoista ei ole hyötyä jos vehkeet ei kestä tai sutii. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 06:31 (GMT +2). |