![]() |
RZR tyyppinen putkirunko projekti 1000cc 2017
8 Liiteet
Juu laitetaanpas tulevasta "pitkästä" projektista juttua palstalle..
Hommasin viime kesänä mekaanisella lukolla olevat audin perämurikat nykyiseen (maniac 900cc projektiin).. aikansa suunnittelin näiden asennusta ja kerkesin jo leikkeetkin piirtelemään kunes hokasin että näissä murikoissa pitää kardaanin pyöriä eri suuntaan:mad:. No loppuviimein ajattelin että tehdään kokonaan uusi runko missä voidaan tehdä pikku parannuksia.. Kone pitää pyöräyttää toisin päin ja jako / vaihdelaatikko volvo m45 jatkoksi tähän. Runko tehdään 2-paikkasena jotta saadaan laatikko penkkien väliin.. Varmaan tulee purettua osia edellisestä ellei raahki ostaa kokonaan uusia iskareita, moottoria ja ohjaustehostinta. Toki voi olla että tulee ajan kanssa ostettua mutta katotaas kuinka homma etenee.. Perämurikat jostain quattro audista 100 tai a6.. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510419038 Edellinen prokkis mistä lainataan ainakin jossain vaiheessa moottoria, iskareita, renkaita ja jakolaatikkoa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510419318 Leikekuvia mitkä piirsin ja tuli jo tilattua.. jospa lähiaikoina pääsis alustaa kasailemaan. alla kuva rungon muodosta minkälaista ajattelin.. RZR.stä vähän koitettu mallia ottaa.. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510420280 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510420280 Penkit, vyöt, ratti ja pikalukko tuli jo hommattua.. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510420280 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510420280 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510420280 Syyläriä myös lainataan vanhasta.. ajatuksena oli laittaa keulaan vinssin ja tehostimen väliin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510517170 |
Runkoon tulee pitkittäiset tukivarret taakse, ottaa ehkä vähän keveämmin patit vastaan.. samalla tulee taakse kolme poikittais tukivartta päällekkäin kuten on uusissa canamin x3 putkirungossa. Takaiskareiden korvakkoihin tulee 3 vaihtoehtoa saa kokeilla kallistaa iskaria eri kulmiin. Ulosjoustoja kokeillaan saada niin paljon kun vetoakselit kestää noin 40 -45asteen kulmaan. Samalla tulee taakse lisäkorvakot mihin saa lyhyemmät jouselliset iskarit kiinni, Jäärataa ajatellen. Ovista tulee mahd. Isot jotta on helppo nousta autoon ja pois.. tukivarsille tulee leikkeiden mukana helposti säädettävä jigi niin saa jatkossa helpommin uusia tukivarsia. Ohjaustehostinta ajattelin lainata edellisestä mutta pitää yrittää löytää jostain pykälää tehokkaampi versio. Max voima on nyt 80Nm ja sais olla vaiika +120Nm koska raidetangot tulee vähän lähemmäs jotta kääntyy vielä pikkaisen paremmin.
Onko porukalla tietoa mistä kannattais lähtä kyseleen? Sais olla mielellään sähköinen. |
Hammastangon sain ja tämä on sellainen versio mistä lähtee raidetangot mahdollisimman keskeltä. Edellisessä oli samalla rungolla oleva malli mutta raidepäät lähti hammastangon päädystä.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510517399[/URL] https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510517832 |
Pyörän navat tuli jälleen mk2 golfista. Ja pyörän laakerit jotku yleismalliset 40x72mm. Vetonivelinä toimii ladan nivelet kun on todettu kestäviksi ja erittäin edullisia. Ja nämä käy kaikkiin ladoihin varmaan vuodesta 80- 2010. Samoten vetoakselit on ladasta koska vetoakselin molemmat päät on samalla boorilla. Sopii siis suoraan molempiin päihin ulomman puolen nivel jotta akseli pääsee kääntymään noin 45 astetta alas ja ylös päin
.https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510517555 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510517555 |
Jarrut tulee eteen niin isot kun 14" vanteisiin saa sovitettua.. 270mm levyllä ja taakse tulee 240mm levyt. Satuloina toimii jotain kiinan satuloita. Samanlaiset mitä käyetään polariksen mönkijöissä. Jarrusatuloiden kiinnityslaipat on pultattavat mallit joten jatkossa helppo vaihtaa satulaa ellei pelaa kunnolla. Tulee kahdella pääsylinterillä toinen eteen ja toinen taakse, jos sattuu että rikkoutuu vaikka joku letku niin ei mene kokonaan karrut. Taka on mahdollista laittaa lisäsatulat hydrauliselle käsijarrulle jos haluaa käyttää ns puolijarruna. Myös perämurikka on normaalisti auki joten se mahdollistaa puolijarrun esim trial hommia ajatellen. Kun perämurikka on avoin niin käyttö helpottuu huomattavasti pihakäytössä ja ahtaissa paikoissa.
|
Näyttää hauskalta projektilta! Tuommoisella mahtaa olla hienoa ajella.
|
Lainaus:
|
Jäärata kausi avattu.. jää on vähissä mutta pellolla onneks sen verran rataa että pääsi tunnelmaan. Maastorenkaat tulikin laitettua takaisin kun piti käydä välissä lenkki maastossa..
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510518150 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510518186 Laser leikkeet tuli ja pääsiki sovitteleen leikepaloja toisiinsa.. etupyörän navat alkaa oleen kehillä. Taaakse pitää sorvata vielä 1 laakeripesä kun eka versio menikin vihkoon. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510518438 |
Tätä seurataan erittäin suurella mielenkiinnolla!!!! Edellinenkin proggis on aivan helkkarin hieno!! Mahdollisimman paljon kuveja ym.... kiitos.
Olishan sen hieno kattoo jääratapätkääkin jos sulla sattuu oleen kuin toi eka kirmaa jäällä/radalla....?:rolleyes: |
Missäs leikkautat noi palikat, ja maksaako kuinka paljon? Vai onko omassa duunissa missä saat tehtyä?
Hienoa työtä, edellinenkin projekti oli upeaa katsottavaa :) :cool: |
Ei oikein hyvää pätkää ole kun jääradalla ajetaan.. pitäis oikeen erikseen lähteä kuvaamaan.. tietysti keli pitää olla kunnossa:) leikkeet tulee paikalliselta tai lähi kunnista metallipajalta missä on laser vehkeet. Varmaan samassa hintamailmassa kaikilla pajoilla jotka leikkeitä leikkaa oisko muutaman satasen ollu aina 1 erä.. parissa erässä tullut yleensä.
Olkaakseleihin tein pultattavat noista leikkeistä mihin rulee raidetangot kiinni + molempiin vielä raidepään kiinnitykseen 3 vaihtoehtoa. saa vaihtaa maastoon toiset jotta ei mee ohjaus liian raskaaksi isoilla renkailla. Ja jääradalle taas omat jotta saadaan nopeampi ohjaus. Katsotaan miten toimii pitäisi löytyä sopivat säädöt. Ohjaukseen tulee sama sähköinen ohjaustehostin mitä aikaisemmassa. Voi olla että laitan vielä maastoon tehostimen ja hammastangon väliin 1:2 välityksen. Maastossa ei niin haittaa vaikka joutuu rattia enemmän pyörittää. |
Etunavat tuli kasattua luppuun.. levyt ja satulatkin istu paikalle niin kuin suunnittelin. Etuperän ympärille aloin kasamaan leikkeitä.. hammastanko on nyt säädettävissä pitkittäis suunnassa. Vetoniveliin hitsataan laipat paikalle.. vinssi paikka on 3500lbs sekä lisä reiät 4500lbs vinssille. Joku näppärä mekaaniikka pitäis kehitellä tuohon millä perä lukitaan. Sais olla jousi kuohmitteinen vipu. Ja käyttö mielellään sähköllä. Pneumatiikka sylinteriä ajattelin mutta taidan pysyä sähkössä.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510518438 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510518781 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510518781 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510518781 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510518929 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510518929 |
Tukivarsille tuli tälläinen säädettävä jigi.. ei tarvi jokaiselle tukivarrelle erikseen tehdä jigiä. Mitat vain hyvään talteen.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510519030 |
Takanavat kasailin loppuun. Tukivarsia aloin mittomaan kunhan sais nivelet kotia niin pääsee oikein kasailemaan.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510519162 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510519162 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510519162 |
Pikku päivitystä.. Nivelet saapui jospa sitä pääsis huomenna tukivarsien kimppuun.. Eteen ja taakse tulee sisäpäihin 20kpl perus uniball niveliä 12mm koossa.. etunapoihin laitan chromymoly versiot 3/4" kierteellä ja 5/8" reijällä.
Näissä on vähän arvoitus saadaanko kääntyvyyttä riittävästi. Nivelen läpi menee 10mm pultti ja sisä mitta on (5/8") noin 16mm nivelessä. Spacerit sorvaan väliin joss ohuin kohta noin 11.2mm max kulma noin 35-37 astetta. Riittääkö lie tämä? toivottavasti.. Taka pitkittäistukivarsiin tulee 20mm nivelet. Taakse tulee myös navan puolelle 12mm nivelet poikittais varsiin. Raidetankoihin tulee 16mm vasen + oikean kätisillä kierteillä. Hirmu määrä uppoaa niveliä tähänkin.. vielä vaihteen siirron ym nivelet päälle. muutama kuva nivelistä ja holkeista. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510519378 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510519378 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510519378 |
Pitkästä aikaa tärinää tännekkin.. Pohjarunkoputket aseteltu paikalle, päihin 16mm kierteellä olevat holkit ja pulteilla päätylaippoihin kiinni. nyt pystyy purkamaan mm. perämurikat pois helpommin kun saa purettua suoraan päätystä. Tuommonen komia pyötä /teline tehtiin myös alle... jospa se vähän helpottais.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1510520323 |
Taakse kasailin tukivarret toiselle puolen kuten suunnittelin mutta nyt menikin suunnitelmat vihkoon.. vaaka asennossa ihan ok napa on suorassa mutta kun vedetään joustot ylös niin napa kääntyy "ulos" huomattavasti eli rengas on ylhällä tai alhalla todella kierossa. Kokeilin että auttaako asiaan jos käännän pitkittäistukivarren tuonne lähemmäs rungon keskikohtaa niin kuin kuvasta näkyy mutta ei kyllä auta ainakaan riittävästi.. ei taida muu auttaa kun tehdä A tukivarret alas ja ylös. Tässä lienee se ongelmana renkaan kääntymiselle kun joustoja on kohtuudella ja poikittais tukivarret on niin lyhyet että lähtee nopeasti viemään sisälle päin. Kun tukivarret kääntää ylös napa tulee noin 8cm sisälle päin verrattuna mitä se on tuossa vaaka asennossa.
http://i1132.photobucket.com/albums/...409_201902.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...409_201928.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...326_225229.jpg |
Etutukivarret olikin näppärä tehdä tuossa jigissä. Taivutin alavarret sen verran kaarelle että tuli semmonen 10-13cm maavaraa tuohon tukivarren mutkan kohdalle, kun varret on suorassa. Joustoja olis sen verran että max. kulma vetoakselilla jotain 42astetta. Pyörii vielä hyvin ilman tarttumista. katsotaan pääseekö ylösjoustoissa tähän mutta alaspäin olis tarkoitus päästä ainakin reilu 40astetta, navan keskelle lattiasta noin 57cm
http://i1132.photobucket.com/albums/...403_222242.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...409_202036.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...409_202228.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...409_202655.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...409_203107.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...409_203353.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...409_203241.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...409_203205.jpg |
Spacerit sorvasin tuonne nivelien väliin. noin 16mm nivelet sisältä mutta läpi menee 10mm pultti. Ohuin kohta tais olla 11,4mm. Vielä pitäis jaksaa toiselle puolen tehdä sekä samat raidetangon päihin. Voi olla että raidetangon päihin olka-akselin puolelle laitan ns ristikkonivelen.. ensin olka-akseliin laakeroitu putken pätkä minkä kylkeen tulis tämä uniball nivel. Tällä konstilla saadaan pysymään max joustot ettei ainakaan jää nivelestä kiinni. Ylätukivarren takemman putken joudun vielä muuttamaan niin että taivutettu mutka nousee noin 5cm ylöspäin. nyt ottais olka-akseli kiinni tukivarteen kun on ratti linkussa ja joustot täysin ylhällä. sekä raidetanko osuis samalla tukivarten.
http://i1132.photobucket.com/albums/...9_202853_1.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...409_202843.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...9_202832_1.jpg |
Huomiovalot tulee molempiin päihin.. en kyllä tiiä mitä virkaa näillä on mutta tulipahan laitettua:)
http://i1132.photobucket.com/albums/...409_202606.jpg Kardaania aloin suunniteleen e34 525tds bmw kardaanista.. ei oikein viisasta sovellusta nyt saanut vaikka löytyy useampia kardaaneita. m45 tai m47 vaihdelaatikko tulee tuohon kardaanin päälle ja ketjuvto siitä alas. mietin jo että laitanko vaihdelaatikon niin eteen että ketju tulee suoraan tuohon etuperän laippaan kiinni. Sais samalla siirrettyä painoa vähän eteenpäin.. sekä kardaani olis vähän helpompi tehdä kun ei tarvis niin jämäkkää välilaakeria. http://i1132.photobucket.com/albums/...409_202747.jpg Tässä aloin suunnitella taakse samalla nelipyörä ohjausta kun ei pystynytkään toteuttamaan noilla pitkittäistukivarsilla. Kun tekee A mallin varret niin samalla onnistuu helposti tehdä ohjaus.. Kertokaapa viisaammat voiko saada vinssin moottorilla ja hammastangon yhdistelmällä toimivaa ohjausta? Tarkoitus käännellä takarenkaita sähköllä (joystikilla).. Rajakytkimet hammastangon päihin tai tuohon hammastangon booriin.. samaan tulee hammasratas ja siitä ketju välitys moottorille. moottoria voidaan säätää taaksepäin millä saadaan ketju pysymään kohtuu tiukalla. Vinssi moottorissa on planeettapyörästö 153:1 ja tämän jälkeen voidaan laittaa välityksen esim 13h / 17h. Vois värkätä esim tuohon hammasrattaseen jonkun mekaanisen lukon eli jos lukko on päällä niin moottori ei silloin toimis ja vois olla hyttiin merkkivalo kun lukko on päällä. Uskaltais ottaa vähän enemmänkin vauhtia kun tietää että takarenkaat on suorassa:) http://i1132.photobucket.com/albums/...404_151003.jpg Tässäyhdistelin vetonivelen ja etuhammasrattaan.. nyt saadaan vetoakselista suora kardaani volvon vaihdelaatikkoon. Volvon laatikossa on onneksi sopiva boori mihin löytyy suoraan sopiva nivel. http://i1132.photobucket.com/albums/...403_213523.jpg |
Perämurikkaan pitäisi saada jokin sylinteri mikä liikuttaa 20mm vipua millä kytketään lukot päälle. Voiskohan tässä toimia joku sähkösolenoidi? löysin netistä solenoideja missä on max. 20mm liike. Pneumatiikka sylintereitä löytyy mutta en vihtis alkaa paineilmalla tekemään. Pneumatiikka sylintereissä on ehkä hankala kun paineet päästetään ulos jokaisen käyttökerran jälkeen. Painesäiliötä pitäisi muistaa tankata aina välillä. Säiliönä kyllä toimis varmaan joku putken pätkä.. esim joku putki itse rungosta. Tässä linkki solenoidiin mitä ajattelin.. Kannattaako kokeilla? hintaa kuitenkin 40€
http://sg.rs-online.com/web/p/tubular-solenoid/5336994/ |
Peukku tälle.
|
Karamoottori? luulis löytyvän noinkin pienellä iskulla. Hintahan ei ole halvin mahollinen vaihtoehto.
Lainaus:
|
Hieman päivitystä tähän projektiin.. tuli ostettua gsx-r 1000cc 07vm kolaroitu prätkä mistä saan täydellisen konepaketin tähän.. 136kw / 185hv joten tehoa riittää mutta tekis mieli alkaa viritteleen jonkinlainen vauhtipyörä tähän että sais vähän vääntöjä lisää:) Konetta jo kerkesin käyttämään jotta saadaan purettua rungosta pois ja tilattua sopivat leikkeet tälle moottorille.. Osaako joku sanoa saako noita photobucketin kuvia näkymään enää muuta kuin maksamalla??
|
Lainaus:
|
Itselläni on lineaari / ruuvi sähkömoottori toyotan akseleissa lukkoja liikuttamassa. Voimaa tuntusi olevan niissä kivasti. Eivät ihan niin nopeat ole kuin paineilma sylkyt mutta ajaneet asiansa mielestäni hyvin. Ebayssa ovat edullisia ja on valikoimaa.
|
Lainaus:
|
Minun selain ei avannut noita kuvia...
Lainaus:
Minulla on "Citymaasturina/wararenkaana" Audi A3 quatro 1,9 pdi, siis alunperin 130 hv pumpusuutin diesel. Noissa poikittaiskoneissa on aina? ollut Haldex- neliveto (öljyjä ja suodattimia pitää vaihtaa "jatkuvasti" ja hydraulipumppu kestää yleensä vähintään 120 tkm, ja kun tiimat tulee täyteen niin sen huomaa siitä, kun takapyörät pelkästään laahaa:mad:) Hämärä mielikuva noista mekaanisella lukolla olevista audin takaperistä on se, että niitä on pitkittäiskoneissa (siis sylinterit on edestäpäin katsottuna peräkkäin, ei rinnakkain etupyörien välissä) Muutamaa takaperää olen itse "himoinnut" siis tarjonnut rahaa: uusimmat niistä lienee audi 90 ja tämäkin on pitkittäiskoneinen, olisko vuosimalli suuruusluokkaa 1990? Mitä taannoin jäi mieleen/muistiin tuosta audi 80/90 quatron takaperän lukosta, niin se alkuperäinen lukon ohjaus oli ns. hyvä (toki minä suunnittelin siitä lumityökonetta) |
Lainaus:
https://drive.google.com/file/d/0By5...ew?usp=sharing https://drive.google.com/open?id=0By...mNzcW5MbXZyTmchttps://drive.google.com/open?id=0By...mNzcW5MbXZyTmchttps://drive.google.com/open?id=0By...mNzcW5MbXZyTmc Saako esim tuon yllä olevan linkin kuvan jotenkin IMG koodilla suoraan näkymään?https://drive.google.com/file/d/0By5...ew?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/0By5...ew?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/0By5...ew?usp=sharing |
https://lh3.googleusercontent.com/GI...w1920-h1109-rw
Kuvan päällä klikkaa hiiren oikealla ja valitse copy image address |
1 Liiteet
https://lh5.googleusercontent.com/hn...w1920-h1109-rw
Toi on se linkki, mikä kopioituu, kun otat sen kuvan linkin. Ei siis se selainpalkissa oleva tai mikään embed linkki. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1509020279 |
Google ei anna enää hotlinkata kuvia, joten tuskin saat toimimaan. Jos vähän vanhempi käyttöliittymä ei ole ongelma, niin offipalstan galleria on ilmainen ja toimiva. Kuvat näyttävät itselle toimivalta, mutta muut käyttäjät eivät nää niitä.
|
flickr kuvapalvelu on peli! lataa kännykkään vielä sen sovelluksen nin siirtää kaikki halutut kuvat nettiin ja sieltä vaan linkkailee niitä tänne. Komeaa jälkeä ja toi edellinen vekotin kans!
|
5 Liiteet
Noniin pitkästä aikaa projekti nytkähti vähän eteenpäin..
Laser leikkeitä tuli uusi nippu joten pääsi tekemään takapyöristäkin kääntyvät versiot.. vinssin moottorilla ajattelin pyörittää 11h ratasta mistä menee 22h rattaalle ja siitä hammastangolle. Takanavat sain kasattua nippuun ja seuraavaksi pääsis taka tukivarsien tekoon.. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1511123409 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1511123409 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1511123409 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1511123409 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1511123409 |
Nyt on jännän äärellä voipi olla melekoisen vihanen takapyörien kääntyminen:D
1:2 välityksellä tulee semmonen Nikko-radio-ohjattava ohjaus. Tommoselle vinssin moottorille välityssuhde sais olla luokkaa 150. Ottaisin harkintaan takapyörien ohjaukselle sähköhydraulisen toteutuksen, hydessä moni ongelma joka tuossa tulee eteen vinssimoottorin kanssa. Esim, miten meinasit toteuttaa ohjauksen keskityksen? Mikä estää pyörien kääntymisen villisti, kun vinssin moottorilla ei ole virtaa? |
Lainaus:
|
Vinssin pyörästössä suhde 153:1 saa nähdä meneekö liiankin hitaaksi.. välitystä pystyn muuttamaan ketjulla sopivammaksi.
|
2 Liiteet
Noniin pääsin pyörittämään sähköllä tuota ja vaikuttaa että voi olla jopa hieman hidastin..
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1511198734 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1511198734 Https://www.flickr.com/photos/157374...3/26766712019/ |
Kuvasta ei käynytkään ilmi, että tuossa on planeettaa motin perässä, tuohan on sitten varsin tiukka paketti. Ohjauksen nopeuden riittävyys riippuu varmaan paljolti siitä, onko tarve kääntää takasia hiippaillessa vai kovemmassakin vauhdissa.
Innovatiivisuudesta pisteet, tuo on nimittäin loistava oivallus käyttää vinssin moottoria ohjauksessa. Mistä vinssistä tuo motti on? Ihan jokaisessa ei taida planeetta olla heti motin perässä, vai onko tuossa itse yhdistettu planeetta moottorin perään? |
Juu ite pelannut noiden pikku vinssin kanssa aika paljon ja niissä ruukaa olla tuo vaihteisto heti moottorin jälkeen. Yleensä kyseessä edullisia 900-1300kg vinsseistä. Hitaaseen ajoon tarkoitettu tuo joten tuolla paketilla kokeillaan.
|
5 Liiteet
Pikkusen päivitstä tähänkin projektiin.. Mennyt aikalailla voimansiirron kimpussa ja tukivarsien tekemiseen viime aikoina mutta nyt kohtapuolin alkais olemaan vähän niin kuin rullaava tämä alusta.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1514666526 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1514666526 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1514666526 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1514666526 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1514666526 |
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Joo aika hyvin pysyy linjassa.. toki noita on mietitty aikalailla. Joustoja noin 50cm. Hammastankoon pitäis koneistaa 2cm liikepituutta lisää jotta saadaan maximi kääntyvyys. Tällä hetkellä 10cm tuo liike ja ei aivan riitä mutta on mahdollista vähän parantaa.. max joustoilla tuohon penkin alle jää 68cm maavaraa noilla 78cm renkailla. |
Riittääkö nuossa vetoakselin sisemmissä nivelissä liikerata noin isolle joustolle?
Omaan putkiautoon suunnitellu vw golffi vetaria johka laittais ulomman nivelen molempiin päihin. |
Lainaus:
|
pientä päviystä mitä on tullut viime aikoina touhuttua..
taakse tukivarret https://drive.google.com/uc?id=19Lmz...VQ5rMCalY0U5WW kulmavaihde tuli ohjaukseen mikä välittää 2:1 mutta pahus kääntyi pyörimissuunta akselilla joten piti hammastankokin kääntää toisin päin ja eihän se suoraan mahtunut vaan piti koko petiä nostaa.. raidetangon kiinnikke leike pitää tilata uudelleen tällä asetuksella alkaa renkaat hieman elämään joustaessa.. https://drive.google.com/uc?id=1piWd...kRR_PUwxCA1Mgo pohjarungon suunnittelua taivutusta ja heppailua:) alkuperäinen oli vain mitoituksia varten ja mallina vähän.. leveyttä otin vielä vähän pois nyt olis vain 115cm max leveys tuolla pohja rungolla. https://drive.google.com/uc?id=12xBk...3JTMbs9Judez0Y penkin kiinnitys tuli tehtyä myös kulmaraudalla.. säätöä riittää vaikka on omatkin kiskot alla. voi olla että laitan lineaari moottorin vänkärin penkin alle kun selainen sattuu löytymään 25cm liikeradalla.. ja niin että penkki lähtee nousemaan samalla ylös päin kun siirtyy eteenpäin.. lähinnä ajatuksena kun poikasia ottaa kyytiin niin saa paremmin näkyvyyttä:) ja helpompi säätää sähköllä itse vänkärin penkki sopivaan kohtaan:) https://drive.google.com/uc?id=1NR2f...1mrwY6UXQQnHmO |
tässä ylätukivarret mitkä tuli myös tehtyä..
https://drive.google.com/uc?id=1ehl3...2_XOlkTw92_y7f https://drive.google.com/uc?id=1ehl3...2_XOlkTw92_y7f lattia runko nousee noin 5cm ylöspäin tuonne etupäähän. vähän maavaroja lisää haettu tällä samalla ehkä kura ja vesi valuis taaksepäin pois jaloilta:) https://drive.google.com/uc?id=17ybP...YgCiKfK4jTO0Ec |
Putkistoa aloin tekemään kun tuli uusi pakosarja alkuperäisen rikkinäisen tilalle. servo läppä poistettu pakosarjasta, moduulin vielä tämän ohitukseen ettei sytytä häriö valoa mittaristoon.
https://drive.google.com/uc?id=1R3pI...kAcYddzBdezGh2 samanlainen vaimennin tulee tuohon yläpuolella mistä putki lähtee suoraan alaspäin ja menee pohja panssarin lähistölle jotta ääni painuis mahdollisimman hyvin pois päin. db killer tulee vielä putkiston päähän joten pitäis olla nätti ääninen. Raidetanko pahus ottaa vähän max joustoilla tuohon käyrään pitää siirtää vaimentimia vielä 3cm eteenpäin. Raidetangon sisäpään kiinnitykseen pitää tilata myös uusi leike jotta pysyy geometriat kunnossa. https://drive.google.com/uc?id=1MVse...QRvr4cRNEfAGWN |
runkohäkkiä aloin tänään tekemään.. tuo selkä kaari olikin yllättävän haastava tehdä.. on myös taivutettu eteenpäin sivu taivutuksesta.. ei onnistunut tehdä yhdestä pätkästä vaikka kuinka yritti.. no seinälle hieno jigi jossa mitoitus kohdalleen ja laseri apuvälineeksi kun aloin sovittamaan runkoon paikalle. hyvä tuli vaikka itse teinkin:D:D
tästä on mukava alkaa jatkamaan häkin tekoa.. tosien vaimentimenkin sain tänään joten pääsee tekemään putkiston seuraavaksi loppuun. https://drive.google.com/uc?id=1ueGM...Xpv2KXcBQ4rAim |
Mahtava seurata tätä....ne tekee jotka osaa....ihan kateeksi käy :)
|
Juu, eniten oon kateellinen noille koneella piirretyille ja leikatuille paloille, jotka on just eikä melkein. Itekun noita rälläkällä, poralla, ja vingulla tuntitolkulla väsäilee, yksinkertaista palaa. Ja sitten se perkeleen reikä on kuitenkin pari milliä sivussa:D:D:D.
Hienoo jälkee tulee. |
Hyvän näköistä jälkeä! Runko on vissiin vesijohtoputkea? Kuinka pitkä akseliväli ja raideleveys?
|
Lainaus:
|
jatkoa projektiin.. runkoa on tullut taivuteltua tällä viikolla.
https://drive.google.com/uc?id=1w_Th...lBuUhcwXut0Y0N https://drive.google.com/uc?id=1IQiT...ObPu-RcWvIWwJE https://drive.google.com/uc?id=1mweN...ywGlbnhnRshcxA https://drive.google.com/uc?id=1bh5l...-CYYdQlGJcXWad https://drive.google.com/uc?id=1adCy...vhZidYCvuHVc4B https://drive.google.com/uc?id=11Bxh...UcX_B3LXJwA7Y4 |
Putkistokin tuli hitsattua nippuun..
putkiston päähän tulee tuollainen db killer mikä voi vielä vähän hiljentää pakettia sekä estäis upotuksessa veden nousemisen vaimentimeen minkä takia edellisessä projektissa tuli ääntä huomattavasti lisää kun vaimennin kastui.. putken pää menee pohjapanssarista läpi jotta ääni painuis alle.. yritetään tehdä niin että ei tarttuilis mihinkään https://drive.google.com/uc?id=1gbVQ...F4IxP0iSCsHwhG https://drive.google.com/uc?id=1psWT...Y0tXpW4pIPavbE https://drive.google.com/uc?id=1iwUV...7MwzfntJHh0_27 |
takavaloiksi tuli rzr 1000 led valot.. saapa nähdä miten ne istuis tähän..
https://drive.google.com/uc?id=1IZcb...wCn62wcs0-28D- ja vielä tämän päivän asennuksia.. https://drive.google.com/uc?id=15WgV...lIf1PN0yl2Dg9a https://drive.google.com/uc?id=1WX5B...z1SJQBhpdDl2uG Penkin kiinnityksiä tuli laskettua noin 3cm ettei kypärä ottais kattokaariin niin helposti.. Pelivaraa on onneksi vielä reilusti alaspäin jos näyttää että tuli liian matala häkistä. https://drive.google.com/uc?id=1V4Rc...A8iMmVlgpCYCa8 Kattokaaret sai kaverin vielä keskelle. Syyläriä aloin myös sovittelemaan tuohon eteen kun tuntuu että ois mielumpi tuossa mitä niskan takana.. sais myös paremmin jäähdytystä edessä.. ellei suolla saa kovin tukkoon ajettua.. Tuulilasi ja takalasi on tulossa tähän joten on vähän huono myös penkkien takana. Myös takatilan haluaisin vapaaksi kun ajatus tehdä pieni lava tuohon taakse vaikka lätkäkassille:):). https://drive.google.com/uc?id=15yL-...BfvObG-c4wZzVe |
Tuossa kun katoin että aika monta jatkoa on putkissa (mm. pääkaaressa), kai meinasit laittaa jatkon kohdalle sisälle vahvikeputken ja tulppahitseillä molempiin putkiin + saumakohtaan ympäri hitsaus?
|
Lainaus:
https://drive.google.com/uc?id=1wLuV...g6hFichP9ejm-v https://drive.google.com/uc?id=1xgzd...ypJqj0oTIJqzDf |
Uudet pyörät alla:) 32x10-14 vähän sievemmällä kuviolla kuin edelliset
https://drive.google.com/uc?id=1tp1j...x4aoESWJw9XFU_ https://drive.google.com/uc?id=1da1c...YOWzw9WEZc4P4H https://drive.google.com/uc?id=1B7kz...ecltWcPGKaehA0 |
|
Soivan näköinen peli, akselivälikin 20 mm pidempi kuin Suzuki SJ:ssä. :D
|
Komee golfkärry :D
Herättäis liki kateutta tommonen ellen tajuis että itteäkää tommosen rakentaminen ei estä kun oma saamattomuus. Varmasti hauska peli neppailla radalla ja maastossa,iso peukku! |
Lainaus:
Mulla ois tälläsiä jouten jos näistä olis aiheeseen jotain apua: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1512924489https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1512924489https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1512924489 |
Kiitos tajouksesta mutta ei taida olla tuon mallisille stauffeille tarvetta nyt.
|
Pientä päivitystä häkkiin..
Takapuskurin asettelua. https://drive.google.com/uc?id=1_DIi...17ejUadS-asxu1 https://drive.google.com/uc?id=1mbiI...Kf8j3MY8yL9jiD https://drive.google.com/uc?id=1MGQF...4s7WiimyYz9Tfo https://drive.google.com/uc?id=1vrEA...eV0jCvM_7YaHQG https://drive.google.com/uc?id=1x-6y...-pn-RYMPO0d0NQ |
Loput kaaret aikalailla paikoillaan.. Pitäisi vielä moottorin yläpuolen kiinnikkeet tehdä ja alkaa purkamaan runko jotta pääsee hitsaamaan saumat kiinni.
https://drive.google.com/uc?id=1D6v2...9KBFo4jfSEJQyV https://drive.google.com/uc?id=1-N1s...vK0hKW3rGVhQW6 https://drive.google.com/uc?id=1Q1dv...ckcZ6yRDpc9RoX https://drive.google.com/uc?id=1_SoH...XqDcwYr7zSt3Nz |
Sivu luotu: 06:41 (GMT +2). |