Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2017 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148386)

Nikuzai 01.01.2017 23:53

Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2017
 
Tjaa taas lähtee :)

Tollanen tuli opel palstalla vastaan


Kyseessä kesällä ostettu 1999-vuosimallin Opel Frontera B Sport 2.2i, noin 160 000 km ajettu. Talviliukkailla on tullut muutama yllättävä tilanne, kun perä on lähteänyt luistamaan oikealle suoralla tiellä ja ylämäessä maltillisesti vauhtia ylläpitäessä. Tällöin siis ajo on tapahtunut normaalisti takavetoisena ja luisto on aina tapahtunut oikealle
Renkaat ovat nastalliset talvirenkaat, joskin ikä on mysteeri. Urasyvyyttä ja nastoja riittää, päälle päin oikein hyvän näköiset talvirenkaat.


https://opelclubfinland.fi/viewtopic...35771#p2335771

wuntzikka 02.01.2017 19:24

L200 -06 autoon lehtijouset taa ja etee iskarit, mikä olisi Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueella pätevä vaihtamaan sekä hankkisi järkevät osat?

Eli mistä kannattaisi kysyä vaihtotarjousta osineen töineen?

Hessu888 02.01.2017 23:02

Onko joku testannut toimiiko tämä http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun...a-saa-ikuisen/ ?

GRpatrol 02.01.2017 23:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1330813)
Onko joku testannut toimiiko tämä http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun...a-saa-ikuisen/ ?

Enolla meni kerran hermot, kun kiinalaisen krossin rengas oli aina tyhjänä jostain syystä, noh siskon pojan kanssa päättivät laittaa uretaania renkaaseen, joka kyllä onnistuikin ihan hyvin, hankala vaan saada leviämään se ympäriinsä renkaaseen. Joku tiesi kerran sanoa, että pitäisi porata muutamia pieniä reikiä ympäri rengasta niin ilma pääsisi poistumaan, tiedä sitten..
Kyllä se ainakin yhden kesän ajelut pojalla kesti, en tiedä sitten pidemmän päälle alkaako murenemaan. Kova rengas kyllä on, ei paljoa jousta:D

Rölli 02.01.2017 23:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1330813)
Onko joku testannut toimiiko tämä http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun...a-saa-ikuisen/ ?

On joskus koitettu. Kyllä sillä lehtikuormia kärrää mut ei mitään painavampaa. Nopeasti murenee ainakin tavallinen uretaani.

Hessu888 03.01.2017 00:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 1330818)
On joskus koitettu. Kyllä sillä lehtikuormia kärrää mut ei mitään painavampaa. Nopeasti murenee ainakin tavallinen uretaani.

Ok kai se sitten umpikumirengas on parempi keksintö.

Jani E 03.01.2017 16:57

Onko siihen jotain kikka kolmosta millä viesteissä suoraan olevat videot saa näkyyn tää palstalla siis. Puhelimena menneen talven lumia...

Nikuzai 03.01.2017 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1330813)
Onko joku testannut toimiiko tämä http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun...a-saa-ikuisen/ ?


Urtsi purkki maksaa +5e ja kokokuminen fillari taitaa irrota 4,90 vanteineen



Niihin vanteisiin muuten passaa tarvikeliikkeen hyllystä löytyvä laakeri suoraan, kun raapasee maalit vaan pois ja tulee kestävä :)

eilhik 03.01.2017 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1330924)
Urtsi purkki maksaa +5e ja kokokuminen fillari taitaa irrota 4,90 vanteineen



Niihin vanteisiin muuten passaa tarvikeliikkeen hyllystä löytyvä laakeri suoraan, kun raapasee maalit vaan pois ja tulee kestävä :)

Kyllä ne täällä päin makselee 16,90-19,90 koosta riippuen mutta 4,90 hintaan voisi ostaa heti muutamat vaikka venetraileriin rissoiksi.
Osa noista jo valmiiksi kuulalaakereilla kunhan muistaa rasvata.
Puuilosta ostettua eli siitä hintatieto kannattaa mitata hyvin akselin paksuus.

Nikuzai 03.01.2017 23:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja eilhik (Viesti 1330942)
Kyllä ne täällä päin makselee 16,90-19,90 koosta riippuen mutta 4,90 hintaan voisi ostaa heti muutamat vaikka venetraileriin rissoiksi.
Osa noista jo valmiiksi kuulalaakereilla kunhan muistaa rasvata.


Puuilossa vuos pari sitten kattelin ja mietiskelin et jos puhkee kottikärrystä rengas niin takavasemmalle se lähtee ja tilalle haen keltasen umpikummi pyörän

Jossoin tienny missä hinnoissa ne on muualla, niin ois kasan ostanu itelle varastoon :(

-Captain- 04.01.2017 00:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1330960)
Puuilossa vuos pari sitten kattelin ja mietiskelin et jos puhkee kottikärrystä rengas niin takavasemmalle se lähtee ja tilalle haen keltasen umpikummi pyörän

Jossoin tienny missä hinnoissa ne on muualla, niin ois kasan ostanu itelle varastoon :(

Kyllä nuo kottikärryn kokoluokkaa olevat maksaa puuilossa +20€, omaan ostin vuos sitten olisko ollu 19.90€ mut olikin pienempi kuin ilmakumipyörä joten jossain vaiheessa pitää ostaa isompi.

Tuomo 04.01.2017 11:33

Mä laitoin tollasen umpikumin kottikärryyn. En tykkää jos maksimikuormia vie vähääkään pehmeellä. Ilmakumin vaihdan takasin keväällä.

turakki 04.01.2017 12:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo (Viesti 1331022)
Mä laitoin tollasen umpikumin kottikärryyn. En tykkää jos maksimikuormia vie vähääkään pehmeellä. Ilmakumin vaihdan takasin keväällä.

Meillä on pienemmässa kärryssä umpinen ja isommassa ilma. Pienemmällä kuskataan puita, kun mahtuu ovista ja riski naulaan ajamisellakin on. Juu ei mene pehmeällä tai lumella.

wuntzikka 06.01.2017 19:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka (Viesti 1330779)
L200 -06 autoon lehtijouset taa ja etee iskarit, mikä olisi Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueella pätevä vaihtamaan sekä hankkisi järkevät osat?

Eli mistä kannattaisi kysyä vaihtotarjousta osineen töineen?


Onko tähän kellään mitään?

0ltzi 06.01.2017 20:19

mistä johtuu jarrujen vinkuminen? eli mitä tein väärin. etujarruista putsasin satulat ja rasvasin liukutapit. uutta osaa en laittanut. renkaiden vaihdon yhteydessä vain zekkasin ettei ryydy liukutapit kiinni.

no ne sitten alkoivat samantien vinkumaan jarruttaessa. nyt on kyllä lakannut jo kun ajettu pari tonnia.

Jappi 07.01.2017 03:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1331396)
mistä johtuu jarrujen vinkuminen? eli mitä tein väärin. etujarruista putsasin satulat ja rasvasin liukutapit. uutta osaa en laittanut. renkaiden vaihdon yhteydessä vain zekkasin ettei ryydy liukutapit kiinni.

no ne sitten alkoivat samantien vinkumaan jarruttaessa. nyt on kyllä lakannut jo kun ajettu pari tonnia.

Et mitään tehnyt väärin, kitkamateriaalin "kovuus" ja levyn pinnankarheus saa aikaan värähtelyn ja sitäkautta äänen. Siihen vaikuttaa suunnilleen kaikki muukin mahdollinen muuttuja mutta nuo kaksi ovat päätekijät.

0ltzi 07.01.2017 07:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1331441)
Et mitään tehnyt väärin, kitkamateriaalin "kovuus" ja levyn pinnankarheus saa aikaan värähtelyn ja sitäkautta äänen. Siihen vaikuttaa suunnilleen kaikki muukin mahdollinen muuttuja mutta nuo kaksi ovat päätekijät.

Niin aikasemmin ne ei vinkunu. Osat irti ja putsaa ja kasaa ni sitte vinkuu :D

Vinkumista tapahtuu sata varmasti motonetin halvimmilla paloilla, sen oon huomannut. Ne on niin koviakin ettei kulu lainkaan.

eilhik 07.01.2017 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka (Viesti 1331391)
Onko tähän kellään mitään?

https://www.vallilantakomo.fi/

Joskus laitatin mondeoon jouset ja iskarit tuolla ja tekivät vielä takajouset erikseen kun toive oli korottaa alkuperäisestä niin edestä kuin takaa.

Hinta oli kohdillaan koska en olisi saanut niitä Monroen kaasuiskareita ja jousia edes sillä hinnalla millä ne tuli tuolta alle laitettuna , nykyistä tilannetta en tiedä.

Kannattaa kysyä tietävät ainakin mitä tekevät.

dodge3500 08.01.2017 18:39

Oisko paras lisävalo se semmonen ledi paneeli vai mikä

0ltzi 10.01.2017 14:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 (Viesti 1331657)
Oisko paras lisävalo se semmonen ledi paneeli vai mikä

mihin käyttöön/vehkeeseen?

dodge3500 10.01.2017 19:47

Autoon

dodge3500 10.01.2017 19:49

Niin ja metsäteille/pohjoseen

Nikuzai 11.01.2017 08:05

hlu ketjussa ei vastausta joten
 
Elikkääs laitos on LN110 taro (sama asia)

Etujarrut joko valuu tai jää päälle, sit kun etuputkesta pääsylkyn kyljessä helppasi pari tippaa nestettä palasi poljin normaaliksi ja jarrut päästi irti


Missähän lie vois olla vikaa, takana oleva painesäädin toimii, putket on oikein ja katsastuksessa oli jarrut normaalit.

Pääsylinteriin vaihdoin uudet kumit ja vaihdon jälkeen kaikki osat/männät liikku normaalisti takertelematta jarrunesteellä voideltuna, jouset on oikein kasattu (ei niitä väärin saiskaan)

Kartse1 11.01.2017 09:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1332030)
Elikkääs laitos on LN110 taro (sama asia)

Etujarrut joko valuu tai jää päälle, sit kun etuputkesta pääsylkyn kyljessä helppasi pari tippaa nestettä palasi poljin normaaliksi ja jarrut päästi irti


Missähän lie vois olla vikaa, takana oleva painesäädin toimii, putket on oikein ja katsastuksessa oli jarrut normaalit.

Pääsylinteriin vaihdoin uudet kumit ja vaihdon jälkeen kaikki osat/männät liikku normaalisti takertelematta jarrunesteellä voideltuna, jouset on oikein kasattu (ei niitä väärin saiskaan)


Viimeksi vaihdoin naapurin rouvan Accordiin molemmat etujarruletkut, kun teki ihan samaa.
Auto oli ollut aiemmin useammankin kerran korjaamolla ja siellä uusittiin mm. kulutusosat katsastusta varten.

Ongelma oli siinä, että jarruneste menee kyllä paineella sylinteriin päin, mutta ei sitten enää palaudu itsestään takaisin pääsylinteriin, kun poljin on päästetty ylös.
Jarruletkun sisukalut turvoksissa nipan juuresta...

Aparaatti 11.01.2017 15:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 1332034)
Viimeksi vaihdoin naapurin rouvan Accordiin molemmat etujarruletkut, kun teki ihan samaa.
Auto oli ollut aiemmin useammankin kerran korjaamolla ja siellä uusittiin mm. kulutusosat katsastusta varten.

Ongelma oli siinä, että jarruneste menee kyllä paineella sylinteriin päin, mutta ei sitten enää palaudu itsestään takaisin pääsylinteriin, kun poljin on päästetty ylös.
Jarruletkun sisukalut turvoksissa nipan juuresta...

Ääni tälle. Itsellä ollut joskus kyseistä vikaa myös.

hiluvitkutin 11.01.2017 17:02

Saako sen kuormaventtiilin jarruista nyt poistaa vai ei?
Tässätapauksessa hilux ln 65 joho vaihettu hj61 akselit.
Edit. Saa poistaa
jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

wikke 11.01.2017 17:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Aparaatti (Viesti 1332074)
Ääni tälle. Itsellä ollut joskus kyseistä vikaa myös.

Toinen. Päälisin puolin oli tyystin O.K. mutta vähäinenkin mutka niin rupesi ahdistamaan.

H_Nietu 11.01.2017 22:11

Kuka tai mikä yhteisö omistaa Suomalian valtion?
 
Saa vastata ihan mitä haluaa....... :D :D :D
Lukija suodattokoon vastaukset.......:D :D :D
Silti tää on vaikee vastattavaksi.......

https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtio

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luette...C3%B6ist%C3%A4

http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto....pennode=0:1:5:

Verovaroilla maksetuista teistä puhumattakaan.....

Tuleekohan sitä päivää koskaan että aletaan maksaan jokaiselle omistajalle osinkoa........:D :D :D

Viimestä linkistä näkee jokariviltä mitä maksaa.........X1000€ eli kolmella nollalla........:D :D :D
Ja menotkaan ei ole enää menoja......vaan määrärahoja........:D :D :D
Kannattaa kiinnittää huomiota suurimpiin lukuihin ja määrärahoihin......

Ja lopuksi....... Artisti maksaa........:D :D :D

Nikuzai 12.01.2017 07:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 1332034)
Viimeksi vaihdoin naapurin rouvan Accordiin molemmat etujarruletkut, kun teki ihan samaa.
Auto oli ollut aiemmin useammankin kerran korjaamolla ja siellä uusittiin mm. kulutusosat katsastusta varten.

Ongelma oli siinä, että jarruneste menee kyllä paineella sylinteriin päin, mutta ei sitten enää palaudu itsestään takaisin pääsylinteriin, kun poljin on päästetty ylös.
Jarruletkun sisukalut turvoksissa nipan juuresta...


Voihan se olla tossakin, mutta ihmeellisin on, et helppaa kun pääsylinterin kyljestä etummaisesta putkesta päästää pari tippaa nestettä

Miten voisko mahdollisesti olla kun pääsylinteri oli kuitenkin pöydällä, et polkimen tangossa ois säätö pyörähtäny ja ei päästäis nestettä kunnolla takaisin säiliöön, vaan mäntä jäis reiänpäälle :confused:

bluevan 12.01.2017 07:43

Muutama vuos sitten taistelin ln170 kans ku etujarru jätti päälle..syy löytyi pääsylinteristä..etupiirissä joku roska/hapettuma mikä oli tukkinut pikkuruisen reiän ettei paine päässyt pois etupiiristä. Säiliö poistamalla sai teräsharjasta nypätyllä piikillä sörkittyä reiän auki ja sen jälkeen on toiminut.

Kartse1 12.01.2017 10:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1332170)
Voihan se olla tossakin, mutta ihmeellisin on, et helppaa kun pääsylinterin kyljestä etummaisesta putkesta päästää pari tippaa nestettä

Miten voisko mahdollisesti olla kun pääsylinteri oli kuitenkin pöydällä, et polkimen tangossa ois säätö pyörähtäny ja ei päästäis nestettä kunnolla takaisin säiliöön, vaan mäntä jäis reiänpäälle :confused:


Lukaisin uudelleen tuon ekan postauksen paremmin nukutun yön jälkeen.
Jos poljin kerran "valuu", niin se on merkki ilmasta järjestelmässä.
Yleensä noi pääsylinterin kumit on niin tarkalla sovituksella putkien kanaviin nähden, että ei tarvii kumien olla paljoakaan turvoksissa kun tulee ilman/männän täytön & paineen poiston kanssa ongelmia.
Sulla kun on näköjään jo uudet kumit vaihdettuna, niin eipä siihen oikein muuta tarkistuksen paikkaa jää, kuin tuon polkimelta tulevan työntötangon pituuden tarkistus.
Jos tuo tanko vähänkään kantaa, niin se painaa mäntää eteenpäin ja säiliöltä tuleva kanava menee tukkoon => ei tule uutta nestettä männän päälle, mutta ei myöskään työsylinteriin poljettu paine pääse takaisin pääsylinteriin => jarrut laahaa.
Joskus on tullut vastaan tilanne, että tuon työntötangon säätö loppuukin kesken ja tanko jää "kantamaan".
Siinä ei auta kuin tehdä lisää jenkaa tankoon.
Noita työntötankoja on myös ihan kiinteitä. Siinä ei sit auta kuin ottaa pyöreä viila käteen ja hinkata tangon kiinnitysreikää reikää soikeaksi tai hioa tankoa lyhyemmäksi... :D
Viimeistään tässä vaiheessa pitää jo kurkkia niihin putkiliittimien ja säiliöltä tuleviin reikiin, että näkyykö reiässä tyhjää, vaiko männän kumitiivisteen kylki. Reikä pitää olla vähintään osittain avoin männän eteen, jotta sylinteri toimii oikein.
Joskus noissa tarvikekumeissa on muutaman kympän pidempi huuli, joka sitten ylettyy tukkimaan tuon säiliöltä tulevan kanavan.
Tarvittaessa voi hioa männän takapäästä tavaraa pois (siis siitä kohtaa mihin lukkorengas vastaa), jotta mäntä pääsee enemmän taaksepäin.

Ilmaus kannattaa aloittaa siten, että ensimmäiseksi ilmaa pääsylinterin kaikki lähdöt ja seuraavaksi kauimmaisesta pyörästä alkaen.
Taka-akselin kuormaventtiilin varsi kannattaa lukita ääriasentoon jollain liinalla, niin takajarruihin pääsee täysi paine.

Yksin kun häärää letkun ja pullon kanssa, niin se kärsii kyllä 10-15 polkaisua tehdä, ennenkuin säiliöstä loppuu nesteet.
Tuleepa samalla vaihdettua tuoreet nesteet. Nesteestä kun haihtuu ajan saatossa korroosionesto-ominaisuudet ja se kerää kosteutta itseensä.
Jarruputket ja -sylinterit alkaa ruostumaan sisältäpäin.
(Kerran oli omassakin 100A:ssa vika, että aina pakkasella hukkui takajarrut. Syynä oli vesihelmi jarruputken alimmassa kohtaa, joka aina jäätyi ja tukki nesteen virtauksen). :p
Tarvittaessa toinenkin ilmauskierros. Jos poljin tuntuu vieläkin pehmeältä, niin sitten on jo syytä epäillä letkujen kuntoa.
Letkut kun tuppaavat pullistelemaan kun auto käynnissä painetaan oikein kovaa polkimesta (alkava kudosvaurio).

Sorry tää ylipitkä novelli, mutta tulipahan samalla vaivalla myös jälkipolville jonkinlaista opastusta... :D

Hippanoppa 12.01.2017 19:11

1 Liiteet
Onks teillä miehillä mitään järkevää arvausta/syytä tiedossa miks joku laittas ruiskuun jäähdytinnestettä? :confused:

Tollane on pyöriny tossa mökin ulkokuistilla siitä asti ko tänne muutin ja en o ite sille mitään järkevää selitystä keksiny. En siis ole edes ihan varma onko se jäähdytinnestettä, mutta siltä näyttää.

Nikuzai 12.01.2017 19:12

Kaikkien taiteen sääntöjen mukaan on ilmattu liitos kerrallaa taakse asti ja vielä takaisin apparin rengaskoteloon ja alb venttiili oli "kuormattu asennossa" ilmatessa, ilmauksen jälkeen vasta varsi paikalleen

Pitää ensin kokeilla tikulla, et onko säiliön reikä auki vai mäntä vastassa ja jos on auki, niin käyttää pääsylinteri kourassa uudestaan :mad:


Polkimen tangosta se ei johdu, säädin kauemmas ja ei muuta vaikutusta kuin jarruvalot jäi palamaan :D
Säätelin sitten valot sammuksiin ja kokeilin et paininvarressa on puolen sentin tyhjäliike.

Oiskohan kuitenkin näpistäny sen etummaisen mäntäyhdistelmän jumiin, se kun palautuu vaan jousipaineella

Mites
tuntuu hassulta, et etummainen lähtö pääsylinterissä menee vasempaan etuseen ja taakse :eek: taaempi lähtö sitten oikeaan etuseen ja taakse
Onko se ny ihan oikein :confused: :confused:

Ite jos tekisin jarrut uusiksi etummainen lähtö eteen ja takimmaine lähtö taakse alb-venttiilin kautta ja palautus etupiiriin



Niijjoo siis poljin ei painu vaan jarrut tuntuisi valuvan päälle, esim auran pudotin irti, niin jarrut meni sillä välin päälle, vaikka jarruun en mielestäni koskenut
Mutta toi jarrujen valuminen on yleensä ongelmana jos polkimesta puuttuu vapaaliike ja tehostin saa imettyä poljinta alaspäin

Nikuzai 12.01.2017 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hippanoppa (Viesti 1332238)
Onks teillä miehillä mitään järkevää arvausta/syytä tiedossa miks joku laittas ruiskuun jäähdytinnestettä? :confused:

Tollane on pyöriny tossa mökin ulkokuistilla siitä asti ko tänne muutin ja en o ite sille mitään järkevää selitystä keksiny. En siis ole edes ihan varma onko se jäähdytinnestettä, mutta siltä näyttää.


2T bensaa sahan kevät hörppy käynnistykseen

Mutis 12.01.2017 19:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hippanoppa (Viesti 1332238)
Onks teillä miehillä mitään järkevää arvausta/syytä tiedossa miks joku laittas ruiskuun jäähdytinnestettä? :confused:

Tollane on pyöriny tossa mökin ulkokuistilla siitä asti ko tänne muutin ja en o ite sille mitään järkevää selitystä keksiny. En siis ole edes ihan varma onko se jäähdytinnestettä, mutta siltä näyttää.

Veikkaisin samaa kuin Nikuzai.

Tipauta pari tippaa jonnekkin ja jos haisee edes etäisesti bensalle, niin tyhjennä johonkin bensaa kuluttavan laitteen kanisteriin.

Hippanoppa 12.01.2017 20:00

Oukei :) Pitää nuuskia sitä sit kun ei tuule ihan niin hitoksee ko nytte.

Kiitos vaa vastauksista :)

bluevan 12.01.2017 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hippanoppa (Viesti 1332246)
Oukei :) Pitää nuuskia sitä sit kun ei tuule ihan niin hitoksee ko nytte.

Kiitos vaa vastauksista :)

Sytkärillä vaa ;) ..sillee varovasti

Tojo4wd 12.01.2017 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1332239)
Mites
tuntuu hassulta, et etummainen lähtö pääsylinterissä menee vasempaan etuseen ja taakse :eek: taaempi lähtö sitten oikeaan etuseen ja taakse
Onko se ny ihan oikein :confused: :confused:

Ite jos tekisin jarrut uusiksi etummainen lähtö eteen ja takimmaine lähtö taakse alb-venttiilin kautta ja palautus etupiiriin



Juu on se oikein kaksipiirijarruissa voi olla joko akselikohtaisesti tai tollain ristiin.
Kaippa sillä haetaan vikatilassa jotain parempaa hallittavuutta kun aina toinen etupyöräkin jarruttaa.

Hippanoppa 13.01.2017 08:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1332255)
Sytkärillä vaa ;) ..sillee varovasti


Tervetuloo vaan ite kokeilemaan :D

peeäs: mulla ei oo sytkäriä :o

Nikuzai 13.01.2017 10:18

Molemmat männät liikkuu nätisti, kanavat oli auki ja näkyi etummaisten mäntien metalli eli kumit ei peruuta reikien ohi, tosin rakenne estää sen takana sokka ja edessä toi pikkuinen pultti ja sen tappi. Onko tehostajan pääsylinterin säädölle ohjepituutta tai kiinni, muuta ei vastusta kun ei tiedä onko joku aikasempi remppari säädelly sitä

Micco 13.01.2017 18:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hippanoppa (Viesti 1332238)
Onks teillä miehillä mitään järkevää arvausta/syytä tiedossa miks joku laittas ruiskuun jäähdytinnestettä?

Ite on tullut laitettua ruiskulla glykolia mm. käsijarruvaijereihin ja öljyä myös mikäli on ollut taipumusta jäätyä talvella.

Sun tapauksessa epäilen myös sijoituspaikan mukaan enemmän tuota sahan ym. huikkaruiskua.

Hippanoppa 13.01.2017 18:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1332379)
Ite on tullut laitettua ruiskulla glykolia mm. käsijarruvaijereihin ja öljyä myös mikäli on ollut taipumusta jäätyä talvella.

Sun tapauksessa epäilen myös sijoituspaikan mukaan enemmän tuota sahan ym. huikkaruiskua.


Niinno sikäli kun mä tiän, ni edellisellä asukkaalla ei ollut moottorisahaa mikä siis kumoaisi tän sahateorian.
Ruisku oli kaasugrillin aputasolla ja vieressä on myös hiiligrilli - ei kai kukaan nyt niin "älykäs" olisi että noiden sytyttämiseen käyttäisi jotain bensaa tms?
(edelliset asukkaat tosin on ulkomaalaisia, että ei voi tietää mitä on mielessä liikkunut) ;)

Nikuzai 14.01.2017 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hippanoppa (Viesti 1332391)
Niinno sikäli kun mä tiän, ni edellisellä asukkaalla ei ollut moottorisahaa mikä siis kumoaisi tän sahateorian.
Ruisku oli kaasugrillin aputasolla ja vieressä on myös hiiligrilli - ei kai kukaan nyt niin "älykäs" olisi että noiden sytyttämiseen käyttäisi jotain bensaa tms?
(edelliset asukkaat tosin on ulkomaalaisia, että ei voi tietää mitä on mielessä liikkunut) ;)


Jotkuthan sytyttelee hiiligrillin bensalla, toisaalta jos desi bensaa ja sillä tulet, sitten poltellaan kunnon hiillos joka vie sen tunnin, niin en oikeen usko että bensassa olevia haitta aineksia niissä hiilissä on enempää kuin päivittäisessä ilmassa jota hengittelemme
Mutta monilla on kanssa sellainen tyyli, et kun grillissä on vasta ne sytysliemi tulet, niin makkarat on jo siinä liekissä, ja sit kehutaan kuinka hyvää hiilloksella grillatusta makkarasta tulee

Nikuzai 14.01.2017 09:30

Dodiin, sylinteri kourassa eilen ja intensiivisellä tutkailulla totesin, ettei etummainen mäntäpaketti palaudu riittävästi taakse

Korjauksena kokeillaan shimmiä jousen alle ja tuntui ainakin penkissä palautuvan eikä poljin voimakaan lisääntynyt

Juhis.T 15.01.2017 10:13

Katsonut noita Australiasta tulevia ohjelmia ja miettinyt, että mistähän sais noita heidän puskureitaan? Näyttää siellä olevan kaikissa uudemmissakin maastureissa kunnon teräs puskurit ja muutenkin nuo autot näyttää vielä maastureilta.

Ranee 15.01.2017 12:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Juhis.T (Viesti 1332617)
Katsonut noita Australiasta tulevia ohjelmia ja miettinyt, että mistähän sais noita heidän puskureitaan? Näyttää siellä olevan kaikissa uudemmissakin maastureissa kunnon teräs puskurit ja muutenkin nuo autot näyttää vielä maastureilta.

http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...vinssipuskurit

Vaikka tuosta

Juhis.T 15.01.2017 14:10

Ei oo ARB:n puskureita nuo. Autot jo valmiiksi varustettu myydessä noilla ja ei ainakaan Australiassa asuvan tuttavan mukaan oo edes kalliita uutta autoa ostaessa. Ja tulee myös takapuskuri samalla. Puolasta näkyy jotain saavan, joka huomattavasti halvempi kuin ARB.

Ranee 15.01.2017 16:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Juhis.T (Viesti 1332651)
Ei oo ARB:n puskureita nuo. Autot jo valmiiksi varustettu myydessä noilla ja ei ainakaan Australiassa asuvan tuttavan mukaan oo edes kalliita uutta autoa ostaessa. Ja tulee myös takapuskuri samalla. Puolasta näkyy jotain saavan, joka huomattavasti halvempi kuin ARB.

Joo luin huonosti tuon sinun kysymyksen ja vastasin vielä huonommin.

Danlig 18.01.2017 14:08

Mistäs johtuu ku moottorikelkassa pakki luistaa pienelläkin kaasulla?

Jappi 18.01.2017 19:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Danlig (Viesti 1333007)
Mistäs johtuu ku moottorikelkassa pakki luistaa pienelläkin kaasulla?

Mikä kelkka? Ja ennenkaikkea, miten toteutettu pakki, sähköllä vai ihan oikea vaihteisto?

Jos sähköinen niin kakkosvariaattorissa jotain rikki tai väärin kasattu.

veikkaaja 18.01.2017 19:07

Tuli ostettua tommoinen tieliikennemönkijä, ja hinku metsäautoteille ym. on kova. Mitenkä tässä sääntösuomessa menee, jos kartalla näkyy tie/"polku"(eli ura, jossa ei ehkä henkilöautolla pääse), muttei ole liikennemerkein kielletty ajamista, eikä puomeja tms. Saanko ajaa tuollaisessa?

mhjkl 18.01.2017 20:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veikkaaja (Viesti 1333050)
Tuli ostettua tommoinen tieliikennemönkijä, ja hinku metsäautoteille ym. on kova. Mitenkä tässä sääntösuomessa menee, jos kartalla näkyy tie/"polku"(eli ura, jossa ei ehkä henkilöautolla pääse), muttei ole liikennemerkein kielletty ajamista, eikä puomeja tms. Saanko ajaa tuollaisessa?

et saa. jos tie on yksityisen tekemä ja rahoittama vain hän ja hänen luvallaan saa ajaa. jos tien tekemiseen tai sen ylläpitoon on saatu julkista rahaa saa tietä käyttää kuka vaan.

pääasiassa metsätiet joilla ei ole tiennimeä ovat yksityisiä ja metsänomistaja on ne teettänyt metsänhoitotarkoitusta varten. itsekkin olen teettänyt omille mailleni teitä paljonkin ja ne eivät todellakaan ole yleiseen käyttöön. fiksuille ihmisille jotka luvan kysyvät yleensä sen myönnänkin.

ja tiellä ei tarvitse olla ajokieltokylttiä tai puomia vaan kuljettajan on tiedettävä saako tiellä ajaa.

jos minä esim menen omalla 5 km pitkällä metsätiellä 2 km päähän autolla ja jätän oman autoni keskelle tietä ja joku on luvatta ajanut tielle ja ei pääse pois niin se on täysin hänen vikansa. eli jos vaikka menen pariksi päiväksi metsälle niin siellä sitä on sitten sen luvattoman kulkijankin odoteltava.

dodge3500 18.01.2017 20:46

Kellä täällä oli moottorikelkka ja reki myynnissä oisko ollu polle

veikkaaja 19.01.2017 10:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mhjkl (Viesti 1333065)
et saa. jos tie on yksityisen tekemä ja rahoittama vain hän ja hänen luvallaan saa ajaa. jos tien tekemiseen tai sen ylläpitoon on saatu julkista rahaa saa tietä käyttää kuka vaan.

pääasiassa metsätiet joilla ei ole tiennimeä ovat yksityisiä ja metsänomistaja on ne teettänyt metsänhoitotarkoitusta varten. itsekkin olen teettänyt omille mailleni teitä paljonkin ja ne eivät todellakaan ole yleiseen käyttöön. fiksuille ihmisille jotka luvan kysyvät yleensä sen myönnänkin.

ja tiellä ei tarvitse olla ajokieltokylttiä tai puomia vaan kuljettajan on tiedettävä saako tiellä ajaa.

jos minä esim menen omalla 5 km pitkällä metsätiellä 2 km päähän autolla ja jätän oman autoni keskelle tietä ja joku on luvatta ajanut tielle ja ei pääse pois niin se on täysin hänen vikansa. eli jos vaikka menen pariksi päiväksi metsälle niin siellä sitä on sitten sen luvattoman kulkijankin odoteltava.

Eli tässäkin taitaa sitten sama homma olla kun muutenkin. Jos sitä ei ole erikseen sallittu, on se sitten kielletty

aslakki 19.01.2017 20:36

kukas se piirtäisi sopuhintaan lupa/rakennekuvat omakotitaloon?:confused:

iko 19.01.2017 22:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veikkaaja (Viesti 1333127)
Eli tässäkin taitaa sitten sama homma olla kun muutenkin. Jos sitä ei ole erikseen sallittu, on se sitten kielletty

Ei, vaan toisen oma on sen omaa, ei yhteistä.

Ei tuntemattomat saa mennä mun mökille saunomaankaan. Asiallinen luvan pyytäjä saattaa toki saadakin saunoa, jos pilkkoo vähän klapeja... Sama juttu myös lompakkoni kanssa.

veikkaaja 20.01.2017 17:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja iko (Viesti 1333240)
Ei, vaan toisen oma on sen omaa, ei yhteistä.

Ei tuntemattomat saa mennä mun mökille saunomaankaan. Asiallinen luvan pyytäjä saattaa toki saadakin saunoa, jos pilkkoo vähän klapeja... Sama juttu myös lompakkoni kanssa.

Luehan tuo mun ensimmäinen viesti. Siinähän sanoin "jos kartalla näkyy tie/"polku"(eli ura, jossa ei ehkä henkilöautolla pääse), muttei ole liikennemerkein kielletty ajamista, eikä puomeja tms."
Niin mistäs sen tietää kenen tie se on?
Ja täällä maalla navigaattoritkin ohjastaa aika paljon "oikomaan" noitten yksityisteitten kautta.

Edit: Laitetaan esimerkki tästä kotikylältä: https://www.google.fi/maps/@60.20072...7i13312!8i6656
Tarkkaa kun zoomaa niin on vaan liikennemerkki joka ilmoittaa 40-alueen loppuvan. Saanko ajaa tuosta?

https://www.google.fi/maps/@60.20072...6!9m2!1b1!2i67 Tuosta näkee, että tie näkyy kartalla.

Tuosta kun ei tiedä, onko yksityisen tekemä tie esim. tukkiautoja varten. Vai vanha kaupungin omistama tie jota ei ole päällystetty, koska toisessa päässä olisi vaarallinen risteys tielle 183(Halutaan ohjata pääasiallinen kulku tuolta Wipron vierestä)

savustin 20.01.2017 19:13

Mahtaako olla melkkilän metsä autotie Ainakin tien toisella puolella on heidän maita,Vaan voi se olla vanha maantie sama mikä jatkuu tien toisella puolella ja liittyy joutnan tiehen.

veikkaaja 20.01.2017 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1333347)
Mahtaako olla melkkilän metsä autotie Ainakin tien toisella puolella on heidän maita,Vaan voi se olla vanha maantie sama mikä jatkuu tien toisella puolella ja liittyy joutnan tiehen.

Tuo ei tullutkaan mieleen, että olisi vanhaa "kemiöntietä". Sitähän on vielä jonkinverran jäljellä

iko 20.01.2017 23:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veikkaaja (Viesti 1333333)
Luehan tuo mun ensimmäinen viesti. Siinähän sanoin "jos kartalla näkyy tie/"polku"(eli ura, jossa ei ehkä henkilöautolla pääse), muttei ole liikennemerkein kielletty ajamista, eikä puomeja tms."
Niin mistäs sen tietää kenen tie se on?
Ja täällä maalla navigaattoritkin ohjastaa aika paljon "oikomaan" noitten yksityisteitten kautta.

Miksi pitäisi tietää kenen tie on kun miettii saako käyttää? Oma tie se ei ole kuitenkaan ja TomTom ei lupia myönnä.

Jos merkkejä ei ole ja tie on selkeästi henkilöautokelpoinen ja vie paikkaan, johon on menossa niin siisti läpiajo ei haittaa aiheuttane. Jos ura on sellainen että olisi kiva käydä mönkkärillä katsomassa niin oletuksena uraa ei saa mt ajoneuvolla ilman lupaa käyttää.

Ärsyttävää että omaisuutensa pitäisi kyltein ja ketjuin suojata tai se on vapaata riistaa.

Minulla ei ole polkupyörässäkään nimeä eikä lukkoa. Haluan kuitenkin että se on vielä telineessä kun tulen kaupan ovesta ulos.

Ja kyllä ne kartan hennoimmat urat minuakin kuumottaa. Olen myös joskus väärälle uralle päätynyt ja joutunut joskus korvat punaisena anteeksi pyytämään.

Kukin menee niinkun näkee, kunhan vastaa menemisistään.

Heguli 21.01.2017 09:42

Läppäri on sairaan hidas ja kattelin niin ohjelma "Microsoft Office Click-to-Run (SxS)" käyttää kovalevyä ja prossua about 100 prossaa. Mitä toi tekee ? Onko tarpeellinen ohjelma ? Kone on parisen vuotta vanha ja sisällä Win10 ja joku vanha Office Student. Niin ja kone siis lepotilasssa, ei ohjelmia auki.

Luoppis 21.01.2017 12:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja iko (Viesti 1333394)
Miksi pitäisi tietää kenen tie on kun miettii saako käyttää? Oma tie se ei ole kuitenkaan ja TomTom ei lupia myönnä.

Jos ura on sellainen että olisi kiva käydä mönkkärillä katsomassa niin oletuksena uraa ei saa mt ajoneuvolla ilman lupaa käyttää.

Munkin mielestä yleiset ja tiekuntien tiet on nimetty ja näkyy myös siellä navigaattorissa, että minkä nimisellä pätkällä kulkee. Maastossa ajaminen moottoriajoneuvolla ei kuulu jokamiesoikeuden piiriin, ja itse laskisin ei-henkilöautokelpoisen/nimettömän "tien/uran" maastoksi. Eli maalaisjärjellä jos itse miettii "saakohan täällä ajaa", niin silloin todennäköisesti olet luvattomasti moottorivehkeellä jonkun mailla.

savustin 21.01.2017 12:43

[QUOTE=iko;1333394]Miksi pitäisi tietää kenen tie on kun miettii saako käyttää?
On aika tärkeä meille koska meillä on kyseisen alueen metsästys luvat,Kyllä siitä ainakin porukka läpi ajaa tänäänkin meni muutama auto.Sen mitä sain selville se tie on mennyt torpanmäelle joutnan tieltä ja on vanha kylätie.

HeikkiH 21.01.2017 15:34

Löytyykö androidiin karttasovellusta, mihin voi piirtää jälkeenpäin reittiviivan ja joka sitten kertoo kuljetun matkan? Oishan tässä luurissa vaikka mitä sovellusta, mut ei tullut mieleen laittaa yhtäkään päälle kun ex-temporee läksin käveleen pitkin mettiä ja peltoja.

rane58 21.01.2017 15:36

Lisää nopeutta...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1333411)
Läppäri on sairaan hidas ja kattelin niin ohjelma "Microsoft Office Click-to-Run (SxS)" käyttää kovalevyä ja prossua about 100 prossaa. Mitä toi tekee ? Onko tarpeellinen ohjelma ? Kone on parisen vuotta vanha ja sisällä Win10 ja joku vanha Office Student. Niin ja kone siis lepotilasssa, ei ohjelmia auki.

Ota ne -Tehtävienhallinnassa- pois päältä ja jos ei ole käyttöä Office-ohjelmille voit poistaa ne -Ohjelmat ja toiminnot- sivulta. ;)
Minä poistin, kone ja hiiri nopeutui kummasti... :D

wuntzikka 22.01.2017 08:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1333453)
Löytyykö androidiin karttasovellusta, mihin voi piirtää jälkeenpäin reittiviivan ja joka sitten kertoo kuljetun matkan? Oishan tässä luurissa vaikka mitä sovellusta, mut ei tullut mieleen laittaa yhtäkään päälle kun ex-temporee läksin käveleen pitkin mettiä ja peltoja.

b-bark tai joku vastaava. on ilmaisversio, joka kauppaa maksullista. piirtää jäljen, mutta jonkinlaisella viiveellä alkaa poistamaan jälkeä lähtöpäästä

Heguli 22.01.2017 09:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rane58 (Viesti 1333454)
Ota ne -Tehtävienhallinnassa- pois päältä ja jos ei ole käyttöä Office-ohjelmille voit poistaa ne -Ohjelmat ja toiminnot- sivulta. ;)
Minä poistin, kone ja hiiri nopeutui kummasti... :D

Ei passaa kokonaan poistaa Officea kun niille on tarvetta. Ihmetyttää vaan moinen ohjelma joka hulluna tekee jotain ?? Tarvii koittaa laittaa se pois päältä ja kattoo tapahtuuko mitään.

hiluvitkutin 22.01.2017 10:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1333453)
Löytyykö androidiin karttasovellusta, mihin voi piirtää jälkeenpäin reittiviivan ja joka sitten kertoo kuljetun matkan? Oishan tässä luurissa vaikka mitä sovellusta, mut ei tullut mieleen laittaa yhtäkään päälle kun ex-temporee läksin käveleen pitkin mettiä ja peltoja.

Tuommonen?
https://retkikartta.fi/mobile/

HeikkiH 22.01.2017 13:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1333563)

Kiitos, tää on just hyvä!

astalo 24.01.2017 19:51

1 Liiteet
Liite 76111
Mikäs nappi tämä on? Disco 1:stä kyse.

paavojaelvis 24.01.2017 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja astalo (Viesti 1333863)
Liite 76111
Mikäs nappi tämä on? Disco 1:stä kyse.

Cruise Control, eli vakionopeussäätimen kytkin.

Jappi 26.01.2017 20:37

Mikähän oikein on kun A4 audista palaa H4 polttimon kantoja/pistokkeita ihan urakalla? Kolme uutta jo laitettu ja taas on kumpikin vaihtokunnossa...

Nikuzai 27.01.2017 06:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1334114)
Mikähän oikein on kun A4 audista palaa H4 polttimon kantoja/pistokkeita ihan urakalla? Kolme uutta jo laitettu ja taas on kumpikin vaihtokunnossa...


Niihin löytyy myös abico liitintä, pikkasen hankalempi vaihtaa lamppua, mutta lakkaa sulamasta ja huomaa mistä kuumuu jos pimeällä avaa konepellin

Joskus vasaralla purin aluperäisen ja tarvike lampun kannan joka oli sulahtanut, ainakin niissä oli kosketus pinnat kuin pennin kolikon reuna
Löyty sitten joku bakeliittinen, niin siinä näkyi selvästi, et oli kosketuspintaakin ja loppu lämpeneminenkin

Nikuzai 27.01.2017 09:56

Mistähän löytyisi kaavio eberin älyrasialle, et mitä sen pitää tehdä milloinkin

Nyt sellainen kuorma-auton kopin lämmitin korjauksessa joka puhaltaa kokoajan akun ollessa kytkettynä ja siinä on johdot erimallilla kuin kaikissa muissa

Eikä viitteisi johdottaa uusiksi vaikka kaavio löytyykin, mukku ne älyboxin sisukset puuttuu kaaviosta


Ellei sitten joku tahdo ostaa sen tuollaisena, polttoaine pumppu toimii ja säädin löytyy joka pudottaa lämpöjä ettei vedä valkohehkuun, eli tarttee nappi hehkun ja katkaisijan, mutta ostajalle sitä ei voi myydä, ellei sitten tiedä miten se toimii ja miten pitää käyttää

HeikkiH 27.01.2017 11:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1334170)
Mistähän löytyisi kaavio eberin älyrasialle, et mitä sen pitää tehdä milloinkin

Nyt sellainen kuorma-auton kopin lämmitin korjauksessa joka puhaltaa kokoajan akun ollessa kytkettynä ja siinä on johdot erimallilla kuin kaikissa muissa

Eikä viitteisi johdottaa uusiksi vaikka kaavio löytyykin, mukku ne älyboxin sisukset puuttuu kaaviosta


Ellei sitten joku tahdo ostaa sen tuollaisena, polttoaine pumppu toimii ja säädin löytyy joka pudottaa lämpöjä ettei vedä valkohehkuun, eli tarttee nappi hehkun ja katkaisijan, mutta ostajalle sitä ei voi myydä, ellei sitten tiedä miten se toimii ja miten pitää käyttää

Googlella oon löytäny tähän mennessä jokaisen eeperin kaaviot mitä on tarvinnu. Kuvahakuun se purkin numero, sillä mie niit oon ettiny.

petroman 27.01.2017 16:39

Pia Lambergin kynnet
 
Lööppi kertoo, että Pia näytti kyntensä usassa. Voi olla, mutta onko joku nähnyt ne kynnet jossakin kuvassa? Minun silmiin on osunu pää-osin tissivako joka otoksessa, jolla typsy tuo itsensä framille..

Vai onko ameriikkalaiset enämpi kynsistä kiinnostuneita?

Luoppis 29.01.2017 16:09

Nyt tartteis kyl jonku pikku ideamyrskyn. Avantin pienkuormaajasta (vanha 520) pitäisi vaihtaa runkonivelen tapit ja holkit. Alempi tappi pistää kuitenkin vastaan kaikilla mahdollisilla keinoilla. Ensin nuljaantui tapin kiinnityslaipan kuusiokoloiset uppopultit. Ne sain pois hitsaamalla prikan ja mutterin niiden päälle. Nyt ei lähde se itse tappi. Tein 5mm kulmaraudasta semmosen kivan lätyskän ja hitsasin sen siihen laippaan kiinni, että pääsee jakoavaimella ja jatkolla nitkuttelemaan. Ei vieläkään irtoa ja se lattarauta lähti repeämään heti jakoavaimen vierestä.

Eli mitähän kokeilisi seuraavaksi?

MiKo 29.01.2017 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1334498)
Nyt tartteis kyl jonku pikku ideamyrskyn. Avantin pienkuormaajasta (vanha 520) pitäisi vaihtaa runkonivelen tapit ja holkit. Alempi tappi pistää kuitenkin vastaan kaikilla mahdollisilla keinoilla. Ensin nuljaantui tapin kiinnityslaipan kuusiokoloiset uppopultit. Ne sain pois hitsaamalla prikan ja mutterin niiden päälle. Nyt ei lähde se itse tappi. Tein 5mm kulmaraudasta semmosen kivan lätyskän ja hitsasin sen siihen laippaan kiinni, että pääsee jakoavaimella ja jatkolla nitkuttelemaan. Ei vieläkään irtoa ja se lattarauta lähti repeämään heti jakoavaimen vierestä.

Eli mitähän kokeilisi seuraavaksi?

Pistä kuva paikasta? Kierretangolla veättämällä isomman putken sisään?

Jappi 30.01.2017 12:04

Aika monesti on koneista jouduttu polttamaan pilleillä nuo tapit pois (tosin yhtään Avanttia ei ole ollut työn alla), niihin kuluu sen verran hyvä ura laakerin kohdalle ettei lähde isolla tunkillakaan.

HeikkiH 30.01.2017 23:05

Perkele, pari vuotta sitten oli startti levällään pöydällä ja totesin että hiilet pitäis uusia. No, solkun remontilla alkoi toimia normaalisti joten ylläri että asia unohtui! No nyt ne on oikeesti vaihtokunnossa, joten mistä mie aamulla alan kysellä hiiliä jos paikallisilta ei löydy? Koko on semmonen ku 8 x 25 x 21 (LxLxK), tinattavat. Nippon Denson startti, eli tuo Cumminsin kupeessa oleva.
Pitää nyt tehä joku patentti että saa inan lisää jousipainetta niin saa viel käyntii muutaman kerran.

Bj Andy 31.01.2017 10:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1334682)
Perkele, pari vuotta sitten oli startti levällään pöydällä ja totesin että hiilet pitäis uusia. No, solkun remontilla alkoi toimia normaalisti joten ylläri että asia unohtui! No nyt ne on oikeesti vaihtokunnossa, joten mistä mie aamulla alan kysellä hiiliä jos paikallisilta ei löydy? Koko on semmonen ku 8 x 25 x 21 (LxLxK), tinattavat. Nippon Denson startti, eli tuo Cumminsin kupeessa oleva.
Pitää nyt tehä joku patentti että saa inan lisää jousipainetta niin saa viel käyntii muutaman kerran.

Joko motonetti tms.putka tai sitten autosähkö.

HeikkiH 31.01.2017 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1334719)
Joko motonetti tms.putka tai sitten autosähkö.

Motiskasta turha kysyä, tinkaavat kuitenki rekisterinumeroa, ja oletettavasti ei noin isoja edes löydy. Atoylla ei ollut, Autosähkössä ei ollut. Autovaruste M. Koskimäen online kataloogista löytyi, mutta tilaus kamaa.
Vaan nyt ne on tilattu, tulee varmaan tällä viikolla jos hyvä tuuri käy. Tommonen firma löyty googlella -> http://www.kohlebuersten-gomes.eu/Ko...-starter-Denso

Nyt se startti kuitenki toimii ihan hyvin, tein vähän tilaa että hiilet eivät pääse kantamaan.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200557

veikkaaja 31.01.2017 18:36

Mitenkähän tollasessa vuosimallin 1999 fiat ducatossa on tuo takapään jarrupaineensäätö?
Nyt menee kun vähänkin jarruun koskee niin takarenkaat lukkoon...
EN ole auton alla vielä kömpinyt, mutta onko siellä joku samanlainen mötikkä kun avolavoissa?
Eli mitä "lytymmässä" takajouset on, sen kireemmälle se säätää jarrut?

Luoppis 01.02.2017 10:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1334589)
Aika monesti on koneista jouduttu polttamaan pilleillä nuo tapit pois (tosin yhtään Avanttia ei ole ollut työn alla), niihin kuluu sen verran hyvä ura laakerin kohdalle ettei lähde isolla tunkillakaan.

Mulla pääsee kyllä se runko, missä se holkki on, liikkumaan pystysuunnassa. Tuntuu vaan jotenkin hitsanneen tosi jämäkästi kiinni siihen puoliskoon kuormaajaa, missä tappi ei käyttöikänsä aikana pyöri. Vai onko se tappi mennyt sitten jotenkin sienen muotoiseksi vähän niinkun sieltä holkin juuresta? Koneen pohja oli kyllä aika tymäkästi jonkun näköisen kipsimössön peitossa, jos sitä samaa paskaa on ollut runkojen välissä tossa tapin juurella, niin varmaan voinut syövyttää sitä tavalla tai toisella.

Jappi 01.02.2017 14:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1334819)
Mulla pääsee kyllä se runko, missä se holkki on, liikkumaan pystysuunnassa. Tuntuu vaan jotenkin hitsanneen tosi jämäkästi kiinni siihen puoliskoon kuormaajaa, missä tappi ei käyttöikänsä aikana pyöri. Vai onko se tappi mennyt sitten jotenkin sienen muotoiseksi vähän niinkun sieltä holkin juuresta? Koneen pohja oli kyllä aika tymäkästi jonkun näköisen kipsimössön peitossa, jos sitä samaa paskaa on ollut runkojen välissä tossa tapin juurella, niin varmaan voinut syövyttää sitä tavalla tai toisella.

Meneekö tuossa sillälailla että ylä ja alapuolella on korvakko jossa ei liiku ja välissä laakeroitu korvakko?

Jos on niin saattaa olla niinkin yksinkertainen tapaus että tappia painaessa/lyödessä vastapuolen korvakko aavistuksen taipuu ja silloin puree tappi niin kiinni reikään ettei varmasti irtoa.

Tunkilla paine tapille ja lekaa vastapuolen korvakkoon on tuollaisessa tapauksessa ollut toimiva konsti. Joskus tarvinnut vähän myös lämmittää korvakkoa.

reynolds 01.02.2017 21:22

Onko kellään palstalaisella kokemuksia korjaamosta nimeltä rannikko group oy? Vaikuttaa Tampereen lähialueella.

Luoppis 02.02.2017 18:03

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1334838)
Meneekö tuossa sillälailla että ylä ja alapuolella on korvakko jossa ei liiku ja välissä laakeroitu korvakko?

Jos on niin saattaa olla niinkin yksinkertainen tapaus että tappia painaessa/lyödessä vastapuolen korvakko aavistuksen taipuu ja silloin puree tappi niin kiinni reikään ettei varmasti irtoa.

Tunkilla paine tapille ja lekaa vastapuolen korvakkoon on tuollaisessa tapauksessa ollut toimiva konsti. Joskus tarvinnut vähän myös lämmittää korvakkoa.

Laitoin liitteeksi kuvan tuosta runkonivelestä vähän aikaisemmasta vaiheesta. Eli periaatteessa toi takarungon liitos on vähän niinkuin euromerkki ja tuolta eturungosta tulee noi kaks paksumpaa jöötiä missä on laakeriholkki. Aika heikkosti on osumasektoreita tarjolla hakkaamiseen. Vai meinasitko, että auttaisi jo sivustakin takominen?

Lämmittämiseen ei ainakaan talvella riitä vehkeet ja tuolla nivelen keskellä menee vielä koneen johtosarja, kun ei avantin insinööri ole varsinaisesti käyttänyt mitään semmoista kätevää liitostapaa missään välissä. Mitenhän lie uuenkaan tapin asennus onnistuu jos noiden reikien kohdistus olisi tosiaan muuttunut?

Vapaapäivänä kerkesin sen verran tekemään, että korjasin sen mun revenneen patentin ja lisäsin siihen toiset 5mm rautaa. Nyt vääntövoima tolla vipuamisella häviää siihen, kun koko takarunko alkaa kääntymään. Seuraavaksi pitää kai sitten rakentaa joku lukituspalikka mikä estää runkonivelen elämisen ja koittaa vääntää lisää.

Kaiken kaikkiaan aika käsittämätöntä, kun ylempi tappi lähti ihan vaan sormin nostamalla ja alempi taas ei inahdakkaan.

Nikuzai 02.02.2017 18:32

Kummassa se tappi on kiinni tossa eturungon osassa vai takarungossa?


Voiskos kyseeseen tulla samanlainen korjaus kun tein taron etuperänkannatin korvakkeelle, eli puukkosahalla koko korva kouraan ja hitsaamalla kasaan, sitten runkoon kiinni takaisin :D


Tai sitten saksitunkki josta adoptoi kierteen ja nosto"mutterin" kierreosa kiinni tappiin prikasta läpi joka putken päälle ja sit jakarilla tai muulla sopivalla kiertämään sitä nosto"mutteria" ja vetää tapin putken sisälle

Sit kun loppuu voima vääntää mutteria lätkii isolla lekalla +10kg siihen korvaan, jos sillä ei lähde, niin pillittämällä varmaan joutuu poistamaan

Joku muuten oli korvannut lekan iskuporalla jonka saa vain iskemään siihen kulunut terä mistä pää tasaiseksi ja sillä paukuttaa eripuolille sitä korvaa

Luoppis 02.02.2017 19:26

Tapit on kiinni takarungossa. Sit jos aletaan tota korvaketta irrottamaan hitsauksistaan ni mä nostan kyllä suoraa kädet pystyy :D

AlluK 02.02.2017 19:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1334992)
Tapit on kiinni takarungossa. Sit jos aletaan tota korvaketta irrottamaan hitsauksistaan ni mä nostan kyllä suoraa kädet pystyy :D

Linkin takana operaatiosta keskustelua, varmaan tappi laittaa hanttiin jos siihen on kulunut paha olkapää.
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=6211

MiKo 02.02.2017 19:52

Mutta yleensä lähtee ku vetää ei ole vielä montaa tappia tullu vastaan mitkä ois pitäny hiilestää.

Bj Andy 02.02.2017 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1334720)
Motiskasta turha kysyä, tinkaavat kuitenki rekisterinumeroa, ja oletettavasti ei noin isoja edes löydy. Atoylla ei ollut, Autosähkössä ei ollut. Autovaruste M. Koskimäen online kataloogista löytyi, mutta tilaus kamaa.
Vaan nyt ne on tilattu, tulee varmaan tällä viikolla jos hyvä tuuri käy. Tommonen firma löyty googlella -> http://www.kohlebuersten-gomes.eu/Ko...-starter-Denso

Nyt se startti kuitenki toimii ihan hyvin, tein vähän tilaa että hiilet eivät pääse kantamaan.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200557

Niin. Lappeenrannassa hyllykamaa...

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/59...-ja-polttoaine

Nikuzai 02.02.2017 22:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1334992)
Tapit on kiinni takarungossa. Sit jos aletaan tota korvaketta irrottamaan hitsauksistaan ni mä nostan kyllä suoraa kädet pystyy :D


Ajatuksena oli huitasta suorasta kohdasta poikkivaan, ei mitään hitsauksien irroittelua
Tosin mahtais vaatia jo kykenevän koneen ja kokeneemman hitsarin, mutta voi olla yks vaihtoehto jota kannattaa harkita jos ei muuten kuin pillillä ala lähteä, kun hitsaamalla se korva siihen runkoon on kiinni laitettu jo tehtaalla

HeikkiH 02.02.2017 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1335008)
Niin. Lappeenrannassa hyllykamaa...

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/59...-ja-polttoaine

Juu, onhan niit. Mut ei ajatus toiminu sillon ku etin niitä, ni ei vaan tullu mieleen että esim Hiacessa on samat hiilet.

Bj Andy 02.02.2017 23:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1335021)
Juu, onhan niit. Mut ei ajatus toiminu sillon ku etin niitä, ni ei vaan tullu mieleen että esim Hiacessa on samat hiilet.

No Rotke on Ämeriikan hiace joten ihmekkös tuo....:D:D

Samat hiilet Bertassa ja vaikka missä, niin sillä niitä tarjosin.

Micco 03.02.2017 11:56

Onko porukalla kokemuksia hyvistä ja huonoista paineilmapistosahoista?
Sellainen olisi ostoslistalla, mutta mahtaako alle satasen värkeillä tehdä mitään edes harrastekäytössä?

fordson 03.02.2017 12:09

Chicago pneumatiksin red Line sarja on mulla ja on ollu hyvä.oisko pari sataa maksanu.

Luoppis 03.02.2017 17:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1334996)
Mutta yleensä lähtee ku vetää ei ole vielä montaa tappia tullu vastaan mitkä ois pitäny hiilestää.

Täs ois hyvä yksittäistapaus tarjolla ;)

MiKo 03.02.2017 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1335081)
Täs ois hyvä yksittäistapaus tarjolla ;)

No joo ja tänään tuli vastaan yksi, mutta hiilipuikolla poltti molemmat päät tapista pois niin oli sylinteri kädessä. Ei ne täällä raatimalla lähe irti.. ;)

0ltzi 04.02.2017 23:16

sarjaan kytkettynä (24v) ni ei sais olla eri kokoiset akut kun syö sitten pikku hiljaa rikki akun.

mutta käykö sama rinnan kytkettynä?(12v) että jos laitan rokki koneille lisäakun optima 75a. startti akku on 60a.


Sivu luotu: 15:19 (GMT +2).