![]() |
HDJ-80 1990 käyttöauto + safaripeli projekti
Pitkään ollut haaveissa Toyota Land Cruiser HDJ-80 mutta välissä tuli hommattua KZJ-95 josta oli tarkoitus jalostaa safaripeli pidemmille reissuille ja makkaranpaisto safareille. KZJ:n ongelmat pähkinänkuoressa ovat renkkukeula siitä seuraava vaikea korotettavuus, huono luotettavuus äärioloissa ja liikaa sähköjä elimellisissä toiminnoissa. ABS ja airbagit lasketaan myös miinukseksi. HDJ:n hankintaa siivitti myös kun syksyllä KZJ:n etunapa lähti vauhdissa irti ja lepikko kutsui. Selvää oli ettei tästä koskaan tulisi sellaista autoa mikä oli haaveissa.
Paljonhan näitä hodareita on kaupan mutta paljon ajettuja, pilattu huoltoautoiksi tai muuten jo offattu. Tarve nimenomaan henkilöautolle ja mielellään vakio jotta lähtökohtaisesti ei tarvitse muiden virityksiä korjata. Voi sitten ihan itse räveltää sellaisen kun sattuu tulemaan. Huutokaupat.comista sitten koitin ostatella yhtä HZJ:ta mutta luovutin sen suhteen kun oli niin kaukana. Perään löytyikin heti HDJ josta ei ollut tehty huutoja, tarjosin pohjahinnan ja jäin odottelemaan. Noin viikon päästä huutokaupan takaraja tuli ja tiesty alle pari tuntia ennen loppua alkoi neljä muutakin huutamaan tätä. Oma hintaraja tuli vastaan mutta korotin vielä 50e siitä. Siihen hinta sitten jäi ja kaupat tehtiin. Netistä kaivelin tietoja että kyseinen yksilö ollut Rintajoupilla huhtikuussa 2016 hintaan 8900€ ja myyjä kertoi myöhemmin tämän maksaneensa. Olin siis tyytyväinen huutamaani hintaa joka oli huomattavasti alhaisempi. Kyseessä HDJ-80 1990 "karvalakki" GX malli. Ilmastointi tässä on ja tietty lukot joka paikassa. 465000 ajettu 9 paikkainen henkilöauto. Takakontin luukkuja vähän rutattu ja yksi mätäreikä takapyöräkotelossa näyttäisi alkuun olevan ongelimia. Ilmastointi ei toimi, mittarin vaijeri huutaa hoosiannaa ja takalukon moottori jumittaa. Sisältä yllättävän siisti lukunnottamatta etuovipahveja ja kuskin penkkiä. Ikäisekseen hyvässä kunnossa pintapuolisesti. Ehkä vaikuttanut että tehty DINOL ruosteenesto käsittely 1998 ja toisen kerran 2000? Huoltokirjaa löytyy 2006 asti. Ilmeisesti 2016 tehty pumpun huolto, uusi laturi ja uusi startti. Auto haettiin Rautjärveltä maanantaina 19.12.2016 aivan järkyttävän sumuisessa kelissä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=199386 Pizzalekkurirenkailla oli tuskaa ajella joten tein 6 tunnin rengasjumpan kun ensin otettiin HJ:n alta siirtorenkaat 7" vanteiden takia pois, siirtokumit vanteelta, 33 kumit pois 10" vanteilta ja takas 7" vanteille. 15x10 ET -44 ei oikeen toiminut joten oli pakko ottaa namä 7" vanteet alle. ET juuri sopiva nykyisillä levikkellä. Vähän koomisen näköinen kun ei ole korotusta yhtään mutta mahtuu pyörimään. Samalla tiputin vararenkaan pois takaa hissistä tai oikeastaan rälläköin sen irti. Täytyy vielä otta hissin palkki pois. Tässä olisi muuten aika hyvin tilaa esim tiputtaa takakontin pohjaa alemmas ja siirtää sinne akut ja muuta tavaraa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=199385 Miksi tai miksi ei HDJ-80? KZJ:n jälkeen aloin miettimään mistä vähän uudempi (90 luvun loppu max.) käyttöauto + safaripeli. Katse kääntyi euromalleihin esim. KZJ-73, HZJ-71, HZJ-73, HZJ-74. Hinta, saatavuus ja Suomi varustelun edut kuitenkin lopulta käänsivät katseen hodariin. + Ei ABSeja alkupään malleissa + Ei Airbaggeja ainakaan alkupään malleissa (saa ralliratin :D ) + Jäykkä etuakseli + Kierrejousi alusta, tukivarret edessä ja takana 4-linkki + FF taka-akseli + Tasauspyörästön lukot vakiona Suomi malleissa + PTO jos haluaa mekaanisen vinssin + 4.2 L suorasuihku turbo diesel (potentiaalia löytyy) + Rakenteluun löytyy valmista palikkaa mielin määrin + Levikemallia vakiona joten saa tarpeeksi leveät renkaat alle +- jatkuva neliveto + 9 hlö henkilöauto + sopivan iso että mahdollisuus rakentaa yöpymispuitteet 187cm pitkälle immeiselle - Edessä pikkuperä 8" hipinion murikka, heikko lenkki mutta tuntuu kestävän järkevää käyttöä? - Painava - Järjetön HA dieselvero Lähtökohta on siis tämä. Suunnitelmat auton varalle tässä, tehdään niin pitkälti BOLT-ON periaatteella kuin taloudellisesti järkevää ja mahdollista: - KK laakereiden vaihto varmuuden vuoksi ACL punametallisiin *HANKITTU - Jakohihna ja romut vaihtoon *TILATTU GENUINE QUALITY + VESIPUMPPU - Kääntöpäiden laakerit ja pultit uudet ainakin varalle! HANKITTU VARALLE - Korotus X tuumaa, merkki?, Jouset + iskarit, tarvittaessa säädettävät panhardit, caster kitit, säädettävät ylänelilinkin yms. Pitää mahtua 35" alle ja ehkä optiona 37"? * TILATTU OME +100MM SARJA 850J +100Kg / 863J +200Kg + OME NITROCHARGER SPORT 60070L / OME NITROCHARGER SPORT 60071L - Kallistuksenvakaajat pois jos rajoittaa liikaa joustoja POISTETTU - renkaat 35x12.5x15 jos menee leimalle korotusten kanssa, sopivilla vanteilla (tulee levikkeet) - perävälitykset tiheämmät jos menee liian pitkäksi, HOMMATTU 4.1 TAKAMURIKKA JA ETEEN IRTOVÄLITYS - Puolalaiset rautapuskurit eteen ja taakse + skid plate ASENNETTU - Eteen jonkinlainen tehokas vinssi Superwinch 9 + bow2 moottori - LF/RCV vetarit ja murrokset jos kestävät maantieajoa, tai jos ei sitten part time kitti lisäksi. - ohjaus/raidetanko vahvempi jos tarve * HANKITTU TANGOT JOKERILTA + UUDET NIVELET - Snorkkeli *ASENNETTU - Jakikseen 3.11 hidas puoli TG tai MC osilla. - Jakikseen ehkä part time kitti TG? - Ala plastin levikkeet ASENNETTU - välijäähdytin jos mahtuu ilmastoinnin kennon eteen ASENNETTU - Koneeseen tehoa lisää sen verran kuin saa ilman että luotettavuus kärsii - 3" pakoputki ja downpipe PUTKI ON 3" - Kytkin parempi jos vakio ei riitä LUISTAA JO - Lukon mootorit kuntoon tai muunnos paineilmalle. TAKANA MUUNNETTU PAINEILMALLE, ETUNEN VIELÄ TOIMII. - On-board air ON - LA-puhelin ja antenni ANTENNI ON KONE PUUTTUU - Stereot, kaiuttimet ja radio antenni ANTENNI PUUTTUU - Kylkiputket - Pohjapanssarit jos vakiot ei riitä - Ilmastoinnin korjaus - Webasto/eber/binar/planar? jne. Tehdään sitä mukaa kun taloudellisesti ja ajallisesti pystytään. Täytyy koittaa varmaan KZJ jossain vaiheessa hävittää jos siitä saa sopivan hinnan. Tavoite olla valmiina viimeistään reissuun "Arkangeli 2018". Mahdollisesti jo "Hiipinä 2017" jos sellaista reissua on tulossa. |
Lainaus:
Ja jakohihna vaihtoo ja alkuperäis osilla. Ja ne kääntöpäinhin uuden laakerit ja pultit. |
tätä pitää seurata yhtä tiiviisti kun räkätäkyä
|
Siitä se lähtee.
Kytkin menee kyllä vaihtoon jos meinaa tehoa nostella. Ite viilailin vain ahtopainekaraa ja het alko ~20tkm ajettu vakio kytkin luistaa. Ahtopaineen alainen maksimi syöttö nousi tuon viilailun takia ja piti perussyöttöä pienentää kytkimen takia. Fööni pitäs itekkin vaihtaa vähän suuremmaksi ja välijäähy rakentaa keulalle. Tuo vakio turbo on aika pieni tuolle koneelle. Tasamaalla 35":lla 90kmh vauhdissa ahtopaine napottaa tapissa käytännössä kokoajan. Tuo tarpeeton ahtaminen syö matka-ajossa vitusti kallista löpöä, ja kuormittaa moottoria aivan turhaa. Joku holsetin hx35w pienehköllä pakopesällä vois olla sopiva. Heräis hyvin mutta tasavauhdissa ei ahtais turhaa. Tuo "part time kit" on kyllä asiaa kesäkelissä. Talvella avoimella keskitasauspyörästöllä varustettu jatkuvanelikko taas pesee 100-0 kiinteän keskitasauksen. Viimekesän ajoin HJ:n napalukot auki ilman etukardaania niin kyllä sen kulutuksessa ja auton kulussa huomaa. EDIT: Lisäisin tarkistuslistalle myös kaikki pyörälaakerit. Itellä 480tkm ajetussa oli kaikissa pyörälaakereissa jotain sanomista. Takana molemmat puolet väljänä (riitti purku, pesu ja uudelleen rasvaus+kasaus) Edessä sitten molemmin puolin kulumaa ja rahinoita. Uusilla laakereilla nippuun. |
Vaikkei vilkkujen palautus eikä töötti toimi vielä omatekosessa? Keskiössä niin pääasia että sai grantin ratin kiinni :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=199393 |
Semmosta vielä tosta part time kitistä niin mitä jos laittas napalukot ja kääntäs ne vaan auki. Keskitasauspyörästö lukkoon niin eturomut kyl pyöris mut vapaana navoista. Onko täs jotain heikkoo.
|
Käytännön hyöty +-0 ?
|
Lainaus:
|
Tähän voisin ostaa hyväkuntoisen H150 HZJ päälaatikon ja 4.1 perävälitykset. Saa tarjota YV:llä esim.
Suosituksia kaivataan mikä korotussarja merkiltää ja korkeudeltaa olisi passeli jos rengaskoko 35, ehkä 37 optiona safareille? Saisihan se olla mahdollisimman matala ja leimakelpoinenkin. |
Lainaus:
http://i714.photobucket.com/albums/w...aspivitys2.jpg |
Hienon näköinen
|
Pistä tuulenohjaimet tilaukseen ;)
Eteen ja taakse 29€ + postitus 12€ Hyvän näköinen hodarissa ja väheni ajoviiman melu http://www.ebay.com/itm/200798619625...%3AMEBIDX%3AIT |
Mäki kuolasin tota hodaria, mutta tulikin huudettua jotain muuta :D
|
http://img.photobucket.com/albums/v6...720_161536.jpg
Tuossa on keulassa +50mm jouset ja takana 38mm korokelätkät jousien yläpäissä. Alla 10x15" et-38 ja 35" km2 m/t:t eikä ota mihinkään kiinni. En toki ole mitään älyttömiä tynnyri joustoja kokeillukkaan. |
[QUOTE=Mika_T;1329427
Tuossa on keulassa +50mm jouset ja takana 38mm korokelätkät jousien yläpäissä. Alla 10x15" et-38 ja 35" km2 m/t:t eikä ota mihinkään kiinni. En toki ole mitään älyttömiä tynnyri joustoja kokeillukkaan.[/QUOTE] Sopusuhtasen näkönen peli. Mut ehkä himpun korkeempi sais olla😀. Vaan helposti ajettavuus sitten kärsii. Tai voihan sitä koria nostaa |
Lainaus:
Korin korotuksessa en näe sitten vähääkään järkeä näissä missä renkaat mahtuu kaariin ilmankin. Topikin alottajalle neuvoksi että jos korottaa niin casterin säätöpuslat (mielellään ne 3asteiset. Vai kärsiikö kardaani liikaa kun sen kulmat muuttuu jyrkemmäksi?) tai kääntöpäiden kääntö listalle niin säilyy ajettavuus mieleisenä. |
1 Liiteet
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eteen kannattaa suoraan laittaa 4" korottavat jouset. Vinssistä puskurista tulee lisäpainoa reilusti+ antaa kivasti 35" eturenkaalle tilaa joustoissa. Etukallistusvakain on vielä 5" keulakorotuksessa kiinni mut etu panhard on oltava säädettävä. Alkuperäinen panhardtanko on umpinainen tanko jotain seosta. Takana panhard on putkea.
|
Jos eteen laittaa 4" korotuksen, vinssin + kunnon rautapuskurin nii kannattaako edelleen taakse 2" korotuksen. Kuinkas helposti se jää keulimaan?
|
4" eteen ja 2" taakse normijouset ei +150kg lisäkuormajousia. Sivusta katsottuna balanssissa.mut tietty jokaisen omia visioita miten toteuttaa.
|
Lainaus:
Ja siis 3"+ 2" jousilla, makuasioita taitaa olla nuokin... |
BJ mahtuu hyvin poikittainkin talliin ja seinäänkin vielä yli metri matkaa. Mahtuu kaikki projektit sisään. Nosto ovi pitää vielä viimeistellä ja koitan kaventaa nostojouset sopiviksi. Ovea kavennettu 80cm, ollut pystyyn aukeava ja melkein puolet korkeampi. Ajattelin että jos kokeilisi vain yhdellä jousella. Muuten pitää varmaan katkaista kummankin puolen jousesta ainakin puolet pois. Ne painaakin aivan järkyttävästi.
Mittasin eilen että HDJ:n etupää on noin 5cm länässä. Tosi typerän näköinen. Joten tänään koitan tehdä spacerit jousten yläpäähän jolla tilanne korjataan tilapäisesti. Korotussarjaan kun ei varmaan rahat riitä vielä pitkään aikaan. Eikä vielä hahmotu mikä tulee olemaan tavoitetila mutta 2-4" varmaan. Lisäksi keulan lisäpaino puskuri +vinssi arveluttaa kuinka paljon + kiloja tarvitaan jousiin, samoin takapään pitää kantaa safarilastia mutta liekö tarvitaan + kiloja takajousiin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199639 Ongelmiahan tästäkin seuraa. Jos tulee nyt jo huono ajettava niin teen jakareiden akselin päähän casterin korjaus lätkät, ne korjaa noin 4-5 astetta joten pitäisi olla +3.5...+4 astetta sen jälkeen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199640 |
Korotus palikat turattiin kasaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199670 50mm paksu palikka https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199671 Paikallaan https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199676 Jousen kanssa. Meinas olla jousessa kampeamista kun kallistusvakaaja otti vastaan. Täytys ottaa vakaajat irti ja kokeilla onko mitään eroa. Jos ei niin romukoppaan moiset häkätykset. Maastossa on varmaan haittaa kun alusta ei elä niin hyvin. Voisihan noita kokeilla dropata korotuksen verran, varsinkin sitten kun lisää korottaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199677 Nyt on samassa tasossa persiin kanssa. Lokarin reunaan noin 94 cm 33" renkailla. Koeajo sitten aamulla ja toivotaan ettei caster olisi ihan mahdoton, ei ainakaan näytä miltään. Voi olla että näillä jousilla auto on matalampi kuin vakio, eikä muutos olisi nii paha. No aamulla näkee kun ajelee töihin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199669 Tämäkin palapeli tuli tänään Puolasta mutta asennus sitten joskus kun saa puskurit ja muut hilat kasaan. Lisäksi tuli uusi mittarinvaijeri ja uudet suodattimet. Snorkkeli piti tulla ja se on paketin sisällä olevassa lähetteessä mainittu mutta sitä ei vaan näy. Liekö sitten merkkaavat jos on jälkitoimituksessa. Tuli vielä euro4x4parts pipo kaupan päälle. Kyllä nyt kelpaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199675 |
Snorkkelin asennusta.
Helpohkoa sapluunan avulla. Vanhojen imutötteröiden kalastus lokarin sisältä oli melko tuskaa kun en ensin irroittanut putsarikoteloa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199768 Reiät osu melkein kohdalleen. Taaimmainen alin ei osunut vaan piti porata viereen reikä. Liekö ollut sapluuna jotenkin muka kurtussa tuosta kohtaa. Lokarin muoto on kinkkinen. Outoa kyllä että esim. vilkun reikä osu kuitenkin kohdalleen. No voi olla että porasin huolimattomasti. Huomenna pääsee asentamaan kiinni tuon kun maali vaan kuivahtaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199767 Koesovitus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199766 |
Välijäähdytintä mallailin keulalle ja kyllä tuohon mahtuu vaikka on ilmastoinnin kennokin. Putkien reitit on hieman haastavia mutta keulapeltiin pari reikää niin eiköhän onnistu. Kennot on niin että lähdöt vastakkaisissa päädyissä. Kysymys onkin että miten vaikuttaa putkien paksuus lopputulokseen. Toisessa kennossa 2" lähdöt ja toisessa 3". 3" on kyllä vähän liikaa mutta onko 2" liian vähän? Turbon lähtö on mielestäni 2". 2.5" voisi olla hyvä kompromissi? Joutuu kuitenkin tekemään kaikenlaisia mutkia joten megapaksua putkea ei mielellään käyttäisi.
|
2.5'' tekisin itte. Hyvin riittää noille tehoille ja jos vielä rosteriputkesta tekee niin ei ainakaan suprassa ole lämminny putket lainkaan, toisinkuin metalliputkella.:D
|
Caster tarkistus. Jos oikein osaan tulkita niin 0.4 astetta eteenpäin eli -0,4. 2" korotuksella kuva kertoo että asteet menisi -0,5 joten ainakin sen perusteella ollaan samoilla hehtaareilla.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200065 Casteria korjataan näillä kullanvärisillä plätkillä joiden vaikutus 5 astetta. Säädettävät panhardit tuli myös Euro4x4partsilta, jykevän oloista umpijöötiä. Puuttuu vaan se 100mm korotussarja josta ei vielä havaintoja. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200067 Välijäähdytintä soviteltu viime päivät. Aika moista kairaamista ja sovittelua. Tehty pienellä coolerilla joka oli alunperin KZJ:ta varten. Putket 2" pakoputkea. Jos osoittautuu toimivaksi niin muutan vielä ehkä kylmän puolen 2.5" kun saan jostain alumiini tai rst putkea hommattua. Osassa tehdaskittejä on koko matka 2" mutta osassa kylmä puoli 2.5". Hieman pelottaa rautapuskuri ja vinssikombinaation sopiminen mutta tuo on kyllä niin ylhäällä että tuskin on ongelmaa. Rautapuskureistakaan ei ole vielä mitään kuulunut. Vielä pitää putket hitsata, vetää sikkikoneella päät, ja maalata. Jakopään edestä menevälle putkelle on erillinen kiinnitys mutta muualle tuskin tarvitsee erillisiä kiinnityksiä. Kennolle tarvitsee vielä muutama kiinnike laittaa. Sitten pääseekin virittämään ahtopaine ja pakokaasun lämpötila mittaria kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200066 |
Kylmän puolen? Eli ennen ahdinta? Mitä panhard ja casterin säätökikkareet tuli maksaan?
|
Lainaus:
Panhardit oli jotain 190e kpl ja casterlätkät 160e. Onhan se kova hinta lätkistä mutta olin niin laiska etten jaksanut ruveta itse värkkäämään niitä. Euro4x4 partsin omalla merkillä olevat osat on paljon halvempia kuin vastaavat merkkituotteet, ajattelin kokeilla onko kiinanpaskaa. |
Mielenkiitoista seurata kuinka monta astetta casteri muuttu .
Olen itse miettinyt näitä samoja lätkiä,se vaan kun autoon on jo asennettu casterpuslat niin pitäis nekin sitten vaihtaa. Nyt on casteria n. 2 mutta sais mun mielestä olla hiukan lisää . |
Täytynee ottaa itekkin heti seuraavaksi työnalle tuo castermuutos.
Oliko tuo -0.4astetta nyt noilla 2" jousilla? Mulla on nimittäin myös 2"jouset edessä. ja hakemaan se alko kun nuo alle vaihoin. Pientä uraa tiessä niin kokoajan saa olla johonkin päin ohjaamassa. |
Jouset lienee vakiot? Passasin vaan keulaa 2" korotuspalikoilla joten vastannee samaa kuin 2" korotusjousilla. Tuohan ei ole koko totuus koska keula tulee hieman vielä painumaan rautapuskurin ja vinssin takia. Mielenkiintoista nähdä +4" jousilla tuo caster mutta jos taulukko pitää paikkansa niin caster levyillä silloin pitäisi päästä +1 asteeseen. Ei kovin hyvä mutta täytyy mitata todellisuus ja tarvittaessa tiputtaa tukivarsien takapäätä esim. MAF tyylisillä droppi raudoilla että pääsee +3 - +6 tasolle.
. Huomasin kyllä itsekkin eron keulan korotuspalikoiden jälkeen. Hakee urissa. |
Välijäähdyttimen putket räitty kasaan ja huomenna pääsee niputtamaan ne.
Pakokaasulämpömittarin anturi porattu pakosarjaan, toivottavasti ei kauheesti mujua turbossa, käytin kyllä imuria ja vaseliinia kierretapissa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200078 Anturi paikallaan https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200077 Sitten tutkin miksi moottorin toinen kylki on märkä. Imusarjan eka mutteri pyöri sormivoimin...ja niin kaikki muutkin. Yksi puuttuu kokonaan ja yksi oli irti mutta ei pääse suutinputkien takaa tippumaan. Aika kinkkisessä paikassa osa, joutuu suutinputkia irroittelemaan että saa sen yhden puuttuvan mutterin paikalle. Näyttää siltä että ovat olleet auki jo jonkin aikaa, varmaan pari omistajaa taakseppäin aikaan jolloin pumppu on huollettu. Ilmankos moottori kuulosti jotenkin hassulta ja miten lie sitten vaikuttanut tehoihin yms. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200076 Täytyy vielä keksiä järkevin reitti EGT anturin johdolle kojelaudan sisään ja samalla vetää ahtopainemittarin letku. |
Mitäs teit orkkis vanteille, jotka autossa oli alla? Olisko mahdollisesti myytävissä?
|
Lainaus:
|
Ite huomasin aikanaan imusarjan vuodon moottorinpesun jälkeen käytellessä, kupli koko imusarjan mitalta ja kaikki mutterit sormikireydessä tai löysemmällä.
|
Noi imusarjan keskiosan mutterit on kyllä jonkun tason suunnitteluvirhe kun kasatessa pitää suutinputket ja imusarja asentaa yhtenä klönttinä kun ne menee keskenään ristiin useammassa paikassa. Mutterien momentti on kans tosi pieni ja jos niitten kumiprikkoja ei vaihda kasatessa uusiin, niin vanhat kovettuneet kumit ei pidä mutteria enää kunnolla kiinni. Samalla kandee vaihtaa ne kumiset imusarjan tiivarit uusiin, 500tkm ajetut on jo muuttuneet kovamuovisiksi eikä taatusti pidä.
|
Voi suutinputket kasata irrallaan. Eli imusarja ensin kiinni ja sitten suutinputket paikoilleen.
|
Valmis putkitus, pari klemmaria puuttuu ja coolerille vielä pari kiinnikettä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200092 Apparin puolen reittiä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200094 Sisälokarista joutu ottaan siivun pois että saa helposti menemään. Päälle tulee vielä se alkuperäinen peitekumi tai pitää ehkä tehdä isompi että peittää koko reiän. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200091 Kuskin puolen reittiä. Imusarjasta lähtevä alumiiniputki vedetty ennen b kirjainta poikki. Putki on soikea ja eihän siihen mene 2" silikoonimutka mitenkään vaikka kuinka yritin "kenkälusikalla" venyttää. 2,5" menee joten pitää etsiä mutka joka supistaa 2.5" -> 2". Nyt paikallaan joku BJ? orkkis putki. Amuliini hitsi kun olisi niin voisi muokata laippaa ja vetää putken kannen toista puolta, tai sitten siirtää tehostimen siliön ja kairata reiän ja putkenlähdön suoraan imusarjan päähän. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200093 Akkukotelosta joutuu ottamaan kulman pois. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200095 Sitten vaan toivottava ettei kolkkaa mihinkään kiinni kun kone käy. Pitää lisätä kiinnikkeitä jos niin käy. Muualta ei ota mihinkään kiinni paitsi apparipuolelta akkukotelon alta makaa sisälokaria, akkukoteloa ja jäähdyttimen tuulitunnelia vasten. Voi osua myös tohon "tölkkiin" joka liittyy jotenkin ilmastointiin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Virittelin eilispänä köyhänmiehen caster-muutosta. ~10mm sain pulteista kallistettua akselia taaksepäin.
Hurja muutos ajettavuuteen :eek: Vetely loppu siihen, ja nyt uskaltaa tarjota rengasta lumiselle tienreunalle ettei haukkaile miten sattuu ojaan päin. Ei se asteissa varmaan paljoa kääntyny mutta vaikutus oli kyllä todella huomattava. Tämä caster-muutos on kyllä "to-do" homma jokaiseen korotettuun hodariin. |
Tuliko mitattu mitä se casteri nyt on ?
Vai onko HDJ caster mittaus yleensä mahdollista suorittaa kotikonstein (ei oikein selviä tosta kuvasta kuinka "mikjus"sen mittas ). |
Lainaus:
|
Pikkunäpertelyä eli Grantin ratin sovittelua. Tähän olin jo aikaisemmin tehnyt HJ sovituksen joka kävi kyllä hodariinkin mutta vilkun palautusta ei ollut. Alkuperäinen ratti sai toimia elimenluovuttajana.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200356 Vanhasta ratista keskiö irti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200357 Sähkölinnun kakalla mutterit kiinni. Toinen kerta kun hitsaan juuri hankkimallani Kempomat 250 migillä. Automaattimaskin DIN arvo hakusessa, kävi vähän silmiin kun laitoin kai liian kirkkaalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200358 Vielä pitää vilkun palautus systeemi kiinnittää. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200359 //EDIT Vilkun palautus viritelty. Harmi kun alkujaan rälläköin lätkän ilman reunuksia irti ratin muovista. Se nimittäin menee just Grantin kuupan alle tiukasti. Onneksi lätkän sai vielä ruuveilla kiinni irti rälläköituun kaulukseen. En muista mistä rompetorilta tämä Grantti tuli koska siitä puuttui osia, töötin sain viriteltyä alkuperäisen grantin kaltaiseksi mutta keskikupin alla olevat pultit, muovilätkä, jousi ja töötin kontaktit on omia virityksiä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200393 Milneriltä tuli 4.1 etuperä kitti. Takamurikka 4.1 välityksellä on jo hankittu. Vaikuttaa hyvältä ja AM välityskin lienee OK merkkinä? Laakerit KOYO ja Toyota alkuperäistä. Täytyy yrittää tehdä etuperästä mahdollisimman kestävä ja laittaa kova holkki (solid pinion spacer) siihen. Käsitykseni mukaan 8" välitykset yleensä hajoavat siksi että jostakin antaa periksi ja hammaskosketus menee persiilleen. Yleensä avoimen murikan ongelma jota voi korjata esim. ARBin lukolla ja luultavasti sähkölukko on yhtä vahva? Avoin murikka ilmeisesti joustaa koska siinä on liikaa "aukkoja". Kovan holkin pitäisi kanssa auttaa tähän ongelmaan, krymppi voi mennä voiman alla kasaan, tätä olen epäillyt 9.5" murikallakin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200360 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Viikonloppuna tuli asennettu +100mm korotussarja. Etupään vanha vs uusi jousi.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200540 Paikallaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200532 Takapäästä löytyi heti vähän tutkittavaa. Pohjaanlyönti kumeja ei ole kummallakaan puolella jäljellä muuta kuin pultit ja palat metallia. Apparin puolen takanapa vuotaa. Jarrukilpi osittain lahonnut jommalta kummalta puolelta. Takaperän pinionissa aivan minimaalinen alkava väljä, no murikka on vaihtumassa joten ei merkitystä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200541 Uusi vs vanha takajousi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200539 Takapää valmis. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200537 Takapanhard kuskin puoli https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200536 Takapanhard apparin puoli. On siis noin 3cm eroa. Säädettävät panhardit eivät olleet siis turha ostos. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200535 Pakoputki huonona https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200534 Vain oli sitä joku jo korjaillutkin:D No nyt on helppo perustella itselleen 3" putkistoa/downpipea, kysymys onkin vain että pitääkö se itse hitsailla kasaan pätkistä. Valmiit lienee turhan kalliita ja tuskin saa kotimaasta? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200542 Valmis ja "stinkbug" tästä tuli kuten veikattiinkin. Takapää noin 6cm korkeammalla. Puuttuu puskurit vielä painosta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200538 Perän korkeutta voisi kompensoida laittamalla eteen tekemäni +50mm palikat mutta keula korotus olisi silloin +6", 5 asteen casterin korjauksellakin oltaisiin vielä pari astetta miinuksella ja vaatisi siis esim. etutukivarsien takapään tiputusta tms. Täytynee tyytyä tähän jos keula ei enempää droppaa rautapuskuri+vinssi kombinaatiolla. Takajousi ei mielellään lähtisi lyhyempiin vaihtamaan mutta sekin on vaihtoehto. Painoa voisi ehkä helpottaa siirtämällä akut takakontiin mutta en tunne salamarauta tekniikkaa joten sekin jää tutkittavaksi. Ajatuksissa oli kairata akuille kotelo lattian alle paikkaan jossa varapyörä oli rungon välissä. Sillä saisi noin 32kg painoa keulasta pois. Enpä tiedä kannattaneeko, aika iso homma ja sitten akut hankalassa paikassa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200533 Yhteenvetona etupään OME 850J +100Kg toi korkeutta lisää vakiosta 10cm kuten pitikin ja takapään OME 863J +200kg noin 10,5cm. Takapää oli vakionakin +5cm korkeampi kuin keula. |
Joulu on taas. Puskurit saapuivat. Alkaisi olemaan aikalailla kamat että pääsee rakentelemaan kunnolla. Kylkiputki/palkki materiaali vielä uupuu. Offipalstan Facebookista bongasin jonkun valkean hdjn johon ko. operaatio oli aloitettu ja sain mitat matskulle. Helma auki ja tilalle 120x60x3 palkki, pituus näyttäisi olevat aika tarkalleen 184cm mutta lopullinen pituus tulee miten päät viistää. Kylkeen varmaan pyöreestä putkesta astinlauta/ohjuri. Tämä on sellainen kolmen kauppa eli samalla pitäisi sovittaa puskurit, levikkeet ja helmapalkki.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200573 Takapuskurin kanssa pitää koukkua miettiä. Nykyinen varmaan menee paikalleen jos poraa uuteen puskuriin kaksi reikää. Ongelma on vain että koukkua pitäis dropata korotuksen verran ja se pitäisi olla helposti irroitettava. Ajattelin jos vaihtaisi tähän jenkkikoukun joka on helposti irroitettava. Koukun runko lienee oltava tehdastekoinen? Euro4x4 partsilla olis jenkkikoukun runko noin 150e ja siihen löytys ainakin 10cm droppi koukku. Miten on vaan näiden laillisuuspuoli? Pitääkö näissä olla jotain merkintöjä tms. että kelpaa täällä euvostoliitossa? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200578 Tässä mallissa vinssi on tosi alhaalla että puskurin etuylityksen lisäys on saatu minimoitua. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200575 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200574 Peltinen ovi piti pikapikaa eristää että pääsee ähertäämään lämpimämmässä tallissa. 50mm finfoami meni kivasti paikalleen ja ladoitus reunoille joilla sai nitkahtaneen oven rakoset piiloon. Vielä päällilevytys, lukitusmekanismit ja muutama lista niin on valmis. Sitten pitää vielä nosto ovea vähän tilkitä että pysyisi lämmöt sisällä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200576 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200577 |
Paljos on edessä mitta navan keskeltä pyöränkaareen?
|
Lainaus:
|
Puskuria soviteltu. Alhaalta runkoon kaksi pulttia per puoli alkuperäisten vetopisteiden paikalle ja sivuilla kolme pienempää pulttia per puoli. Yksi sivupultin reikä ei ihan täydellisesti osu kohdalleen ja vaatinee vinkua.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200597 Vinssin kolo on reilu, helppo operoida. Voi vaan olla melkonen mäskialla kun alle tulee panssari. Mietin vain noita isorunkoisia vinssejä, että mahtuvatko aisojen väliin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200598 Laikkasin maskin alareunan pellin pois että vinssin voi suoraan nostaa paikalleen kun maskin irrottaa. Täytyy vielä tehdä pari lisätukea ettei pellit lärpätä. Maskikaan ei ole kiinni kuin yläreunasta kun umpioiden muovikiinnikkeet murtuneet pois sivuilta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200599 |
Ite miettiny jos nostais omassa ton puskurin lamppujen alareunan korkeudelle, mut toisaalta ilmastointi ja välijäähyn olemassaolo estää toteutuksen vinssin kanssa.
|
Pertkeles, mä just sovitin isorunkoisen come upin porttoHdj:n keulalle, vaan en muista kuinka se sinne runkoaisojen väliin meni. Projekti topikin kuvatkin on vähän väärässä kohtaa otettuja.
Edit: kuvasta jotain osviittaa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199991 |
Lainaus:
Piti eilen mallailla moneen kertaan että usko ton olevan kohdallaan. Lokarin kaari sen paljastaa että on oikeassa kohtaa. Orvon näkönen ilman levikkeitä tuo mutta kohta niitä pääsee mallaamaan kun saan haettua niittimuttereita. Täytyy varmaan tota keulaa nostaa se 1-2" että saa vaateriin, näyttää muuten hölmöltä ja korkee auto on muutenkin kaunis. Täytyy casterit kikkailla sitten jollain kohdilleen. Tutkin jo että saisikö järkevään hintaan sittenkin uudet tukivarret joissa olisi korjattu kulmat, ei tarviis tehdä mitään muita virityksiä. Täytyy myös kokeilla paljon tukivarsien takapäätä pitäisi dropata että saa casterin alueelle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200600 |
Lainaus:
Tästä saan jotain mittoja mitä mallailla, DV-12 ja 15 siis samoilla mitoilla näköjään mutta missä siis ero? Kuvassa tosin ei ole mittaa paljon moottorin ja vaihteiston pään kolme eri tasoa on kiinnityspinnasta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200601 |
Juu, tuo on asennettu jo pikkuisen aisojen päälle. Katson kyllä illalla vielä uusin silmin kun ei vaan nyt muista.
15000:sen erottaa vaan tiheämpi välitys 12500:sta |
Mallailua superwinch EP 9:llä. Aisojen väli noin 65cm. Tarkoittaa siis ettei isorunkoinen ihan mahdu 12v versiona, moottorin pituus ratkaisee.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200616 Korkeus taas noin 11 cm. Kuvasta näkee että puskuriin on helppo tehdä ylätaso jolle vinssin saa koska runkoaisa ja puskurin "ylätaso" samalla korkeudella. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200615 Eipä hätää sillä vinssi on helppo virittää korkeammalle jolloin isorunkoinen tod.näk mahtuu. Pitää vai porata uudet reiät etukiinnikkeille ja tehdä levyn pätkä joka tulee runkoaisojen päälle pulteilla kiinni + puskuriin ja siihen vinssin takakiinnikkeet. Kidalle uusi reikä yläosaan. En oikein ymmärrä tämän puskurin ideaa, onko se vakio mekaaniselle tehty ja alhaalla kardaanin takia. Tuossa ylhäällä vinssi on melkosen nami paikassa operointimielessä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200620 EP9 menisi pohjallekkin ja pikkasen kun siirtää cooleria ylös niin releboksikin mahtuu sen vakiopaikkaan. Huoltoystävällisyyden nimissä kyllä muutan tuon releen niin ettei sen kanssa tarvitse temuta jos moottoria joutuisi purkamaan/vaihtamaan. Katsotaan nyt tuleeko tää pikkuvinssi tähän vai otetaanko suoraan DV-12/15 tai joku vastaava. Tässähän on risa moottori joten joutuisi kuitenkin hommaamaan sellaisen. Jos jollain ylitsy 12V laatu moottori niin voin vaihtaa sen räikän alkuperäiseen 24V mottiin. SUPERWINCH EP9 on 9000 lbs (4082kg), 156:1 välitys ja 4.6 heppanen motti alunperin. Voitettu jostain suunnistuskisasta aikanaan ja ollut vain takavinssinä räkytäkyssä 24v motilla. Ollut näköjään jossain maalauksessakin paikallaan kun ihan keltainen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200621 Pitihän se kokeilla että kyllä tohon räikänkin saisi mutta vaatisi vähän viritttämistä ja maski pitäisi silputa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200618 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200617 |
Mukavan näköinen projekti. Omakin hdj tallissa , se valkea jonka helmapalkki kuvia löysit fasesta. Mutta asiaan, mistä tilasit puskureita? Hinta ja rahtikulut kiinnostaisi. Omassa vakio puskurit paikoillaan. Ajattelin tehdä ne itse, mutta jos jostakin sais tilattua järkihintaiset valmiit puskurit.
|
Lainaus:
http://www.sklep.fabryka4x4.pl/sklep...nd-cruiser-j80 Alvittomat hinnat Etupuskuri 1626zl ~378€ Etupuskuriin LED DLR valot 300zl ~69€ Takapuskuri 1219zl ~283€ alumiininen skidplate 485zl ~112€ Kuljetus 685zl ~ 159€ Kaveri tilas kanssa mutta taitaa hakea ne itse Puolasta ja sille tuli vielä kattotelinekkin. Nii ja laita kuvia kun saat kylkiputket laitettua. Mulla alkaa kanssa laikkahommat kunhan saan palkkimateriaalia. Hankalaa kun ei ole omassa "varastossa" mitään metallitavaraa, pitäisi hommata yleistarvikkeita eli palkkia, putkea ja levyä (jostain romulavalta esim.). |
Takapuskuria paikalleen. Koukku otettu kiinnityksessä huomioon. Sivusta kahdella pultilla per puoli kiinni ja optio porata kaksi lisää. Spacereita mukana jos ei ole koukkua. Täytyy kattoo miten koukun kiinnitys taakse tulee ja tarittaessa porata pari reikää puskuriin sitä varten. Voi olla vaan tässä vaiheessa turhaa kun koukku varmaan vaihdettava paremmin droppaavaan ja lisäksi sen runko on jo yhdestä kohtaa läpimätä. Täytyy varmaan se jenkkikoukku tilata. Se tuli mieleen että voisiko takarungon päästä rällätä pois vakio "puskurin" jämät runkoaisojen välistä kokonaan, vai ovatko ne tarkeäkin osa runkoa?
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200629 Sitten otinkin levikkeet käsittelyyn ja aloitin takapäästä. Pientä rälläköintiä ja kuumilmapistoolilla lämmittelyä niin istuu aika hyvin. Ainoastaa yhden levikkeen kanssa oli ongelmia kun lämmitin liikaa ja poraruuvi upposi muoviin niin ettei saanut enää auki, vääntäessä sitten mursi palan reiän kohdalta, täytyy korjata esim. muoviprikkalla se. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200630 Pellin ja levikkeen väliin tulee vielä tiiviste. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200631 Etupää paikalleen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200632 Hieman enemmän pakottamista ja lämmittämistä vaati päät. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200633 Semmoset tuli https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200634 Aika hyvä. Vielä kun saa tiivisteiden kanssa paikalleen kun se tuntuu olevan aika nafti menemään levikkeen reunaa ja vaatii ehkä hiomista tms. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200635 Sovitus oli poraruuveilla mutta lopullinen asennus M6 niittimuttereilla. Pitää vaan mustat sopivat pultit hommata, mielellään kuusikolo ja lättä tai kupukanta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200636 Reiät piti porata 9mm niittimuttereita varten ja maalasin ne ferrexillä. Täytyy vielä ennen levikkeiden asennusta hieroa kaikki ruosteet alta pois ja vetää ferrexiä tms. pintaan. Levikkeiden ja helmapalkin väliin jää pieni rako mutta pitää sitä tutkia kun pääsee niitä rakentelemaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200637 |
Lainaus:
|
Tästä tulee hieno
|
Velipojalta omatekonen niittimutteripyssy lainaan niin ei menny montaa minuuttia hommassa
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200654 Valmis. Jotkut tuli kaltevaan tasoon muuta ne oli helppo naputella suoraan kun pisti pitkän pultin kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200655 Sitten etupuskurin kimppuun. Laitoin myös välijäähylle pari kiinnikettä lisää alapuolelle kun niittimuttereilla sai ne kätevästi suljetun palkin kylkeen kiinni. Idea on tehdä mahdolliseksi laittaa vinssi "ylätasolle" että isorunkoinen mahtuu paikalleen. Uusi kidan paikka. Alemman kidan päälle teen kilvelle kiinnikkeet niin jää piiloon. Jos haluaa asentaa vinssin "alatasolle" niin kilven voi laittaa ylemmän reiän päälle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200656 Uuden ja vanhan kidan välissä näkyy kaksi pulttia jotka ovat vinssin etukiinnikkeet. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200657 Ongelma on että vinssin takapää on nyt tyhjän päällä. Tämä ratkaistaan niin että tulee X milliä paksu L-rauta 110x180x760 mm joka pulttautuu rungon päälle neljällä pultilla ja puskurin naamatauluun neljällä pultillä, 2 x kidan pultit + 2 x skidplaten pultit joille ei vielä reikiä. Kuulostaisiko tämä kestävältä ratkaisulta? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200658 Vinssi "yläpedillä" josta paljon helpompi operoida sitä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200659 |
Skidplatea soviteltu paikoilleen.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200685 Samalla totesin että alkuperäinen ohjausiskari on täysin hengetön. Täytyy hommata OME tms. heavyduty malli. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200686 Myös custom vinssipetiä turattu paikalleen. Täytyy hitsata kiinnikkeet rungon päälle josta tulee vielä kahdella pultilla per puoli kiinni. Ei ollut kuin 10mm palkkia josta tehdä niin joutu rajusti keventelemään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200684 |
Mistä hommailit levikkeet? Minkä auton?
|
Lainaus:
http://ala-plast.com/cz/off-road-4x4...ruiser-80.html Heh. Nyt luin tarkasti kuvauksen ja siinä lukee että cutting wheel arches required, eli lokarin kaaria olisi pitänyt leikellä? Mä vaan tälläsin ne suoraan kiinni. |
Käikäle valmis. Helvatin monimutkainen tuli kun minimissään olisi selvinnyt suoralla levyllä, sen kiinnitys ja paikalleen saanti olisi ollut vaikeampi homma, tämä menee paikalleen puskurin ja maskin välistä taiteillen.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200706 |
Aina näistä vinssipedeistä tms. tulee sammakon tai pikatsun näkösiä:D. Pieni moka kävi kun mallailin tuon tason paikalleen, ei ole ihan vaaterissa etukiinnikkeiden kanssa mutta vinssi tuntuu menevän hyvin paikalleen ja kiinnityspisteet eivät jää kenälleen. Tosin tämänkin voi korjata shimmaamalla rungon ja pedin väliin prikkaa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200736 Vinssi on paikallaan, ehjä moottori, naru ja kaapelointi vaan puuttuu. Porasin vielä uudet reiät vinssin kiinnitykselle että ainakin tämä pienirunkoinen jää maskin eteen täysin. Hyvä paikka muuten mutta en tiedä saako moottoria vaihdettua ilman vinssin irroitusta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200737 Olisi vinssi mennyt muutenkin maskin eteen/alle mutta releboksi on näppärästi moottorin päällä enkä tohtinut sitä muuttaa. Aika hyvä systeemi ja täytyy toivoa että toimii vaikka moottori vaihtuisikin esim. Bow kakkoseen. Lähinnä pelkään että A napa voi olla kauemmaksi. Sen tosin voi korjata jos löytää tollasta kupariliuskaa mistä taivutella uusi, tai sitten vaihtaa siihen kaapelin tilalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200739 Vanteet putsautui helposti rälläkässä olevassa teräsharjan avulla. Nyt pitäisi keksiä millä värillä ne maalaisi vai mustalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200738 |
Kyllä puskurit vaan tekee autosta niin paljon rouheemman näköisen. Suuret peukut. :cool:
|
Paljoo ei oo ehtiny tekemään kun kaks viime viikonloppuu mennyt osittain töissä.
Sitten koitin saada edes vähän ilmanvaihtoa talliin kun autostakin näkee minkälainen sotku tulee normi rälläköinnistä. Laitoin pienen 100mm poistopuhaltimen katon rajan seinälle. Vielä pitäs varmaan laittaa joku suljettava korvausilma venttiili vaikka nosto oven alareunaan? Vanteiden kanssa turailin ja eka kokeilu oli mustana joka on tosi huonon näkönen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200802 Hopea on paljon parempi. Jotkut amuliinivanteet tähän varmaan tulee kun saa uudet renkaat hankittua. Täytyy vaan päättää vannekoko 15-17. Leveys varmaan 8" mutta ET otettava sellainen että mahtuu levikkeiden alle jos rengas 35x12.5. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200801 |
Levike asennus on aika painajaista. Tiivistenauhan paikalleen saaminen vaatii aika paljon levikkeen reunan hiomista. Silti se pitäisi laittaa liimalla kiinni muoviin että varmasti pysyy asennuksen aikana paikallaan. Kokeilin lämmöllä muotoilla levikettä mutta silloin tulee helposti kuoppaa levikkeeseen. Takaoven sauma on ongelmallinen kun levike meinaa jäädä kantamaan. 12.9 kuusiokolopultit oli ainoita mitä löytyi mustana. Prikkoja ei löytynyt mustana. Ensin asensin pienillä muoviprikoilla mutta sitten alkoi vaikuttamaan etteivät ole kovin pitkäikäisiä ja varmasti korkkaa läpi kun ekan kerran kopsahtaa jonkun petäjän kylkeen. Prikka on syytä olla maksimikokoinen että saavutetaan paras kesto.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200821 Ei auta kun ottaa kalikalipullo käteen ja tehdä mustia prikkoja. Tätä ehdotettiin myös Liukkosen pultissa kun kyselin mustia prikkoja. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200822 Ei maailman kaunein mutta ehkä kestää. Ei noita onneksi edes huomaa kauempaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200823 Tältä etäisyydeltä ei edes huomaa pultteja. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200824 Asentelin myös kiinalaiset "LED levyt" sisävalojen polttimoiden tilalle. Ihmettelin kun on odotettua himmeämpi. Käänsin sitten kattovalon manuaalisesti päälle ja valoteho noin tuplaantui. Oven katkaisijoissa siis maadoistusongelma. Tämä oli jo tiedossa takaovien kohdalla joissa katkaisija eivät toimi ollenkaan. Syyn näkee kun irroittaa katkaisijan, täysin ruostunut sisältä eikä tule siksi kontaktia. Ei vaikuta korjattavissa olevalta joten jostain pitäisi ehjät/uudet etsiä. Huomasin myös että akku/akut on paskana. vaihdoin toisenlaisen EGR mittarin jossa myös jännitenäyttö. 10.9 V ja laskee. Ei jaksa lähteä käyntiin. Menee tyhjäksi kun seisoo tarpeeksi kauan paikallaan, toisessa akussa näkyy myös nestevuotoa kannen päällä? Autossa on uusi laturi mutta liekö ollut akkuvika vaan? Keltaiset isot Optimat tulee KZJ:sta tähän lopulta, täytyy kuitenkin jotkut toimivat akut väliajaksi hommata. |
hyvin istuu levikkeet sopii
|
Mulla ainakin nuo 12.9 mustat pultit ruostui erittäin nopeasti kun ei tullut käsiteltyä mitenkään..
|
Lainaus:
|
|
Lainaus:
|
http://m.ebay.com/itm/2PCS-Car-Vehic...%257Ciid%253A3
Tuommoiset tilailin itte ja laitoin omaan hodariin ja taas pelittää ;) |
Lainaus:
|
Carling tyyppisiä nappeja tuli soviteltua ja kairasin niille tilaa mankan päälle. Just ja just mahtuu, pysyvät ehkä paikallaankin. Kehyksen kanssa ei mahdu mutta pelkkä nappi meni paikalleen kun makitalla teki tilaa. Pinta on valitettavasti kalteva alkuperäisten nappien mukaan ja vaikeutti asennusta. Veikkaan että alimpien napojen kanssa pitää katsoa etteivät osu mankkaan. Luultavasti riittää napit ja vielä on 4 alkuperäistä paikkaa tyhjänä. Napit eivät ole tulossa kaikki tähän vaan ovat vain sovituksessa.
Kiinan laatu on vaihtelevaa kun yksi Winch IN OUT on ok mutta toinen ei ole palautuvaa mallia. No ei hintakaan ole kuin halvimmillaan noin 3e/kpl ja kalleimmat AOB napit jotain 8€. AOB:lla näyttäisi muuten olevan uudempiin cruisereihin yms. sopivia nappeja mutta ovat vähän kalliimpia http://www.aironboard.co.uk/online/. Täytyy vielä viritellä näille kauhea määrä johtoa kun saan keksittyä paikan sulakerasialle ja releille. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200863 |
Laikka soimaan. Ei uskois että on 27v vanhan toyotan helma, ei yhtään ruostetta sisällä. Ainoo vika on lontti jonka itse tein kun tiputin auton keulan pukeilta niin että pukki paino helman kasaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200917 Sovitusta. Etureunasta pitää kaventaa jos haluaa täydelliseen linjaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200919 Tarvii varmaan vetää toi lippa vähän matalammaks kun palkki niin helppo hitsaa takaa kii. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200920 Huomenna jos kaventelis ton ja miettis minkälaista extra tukea laittas tonne kotelon sisään. Tuntuu niin hurjalta toi jämerä palkki ohuessa pellissä kiinni, kai se sitten jäykistyy pitkillä saumoilla. Kylkeen tulee kuitenkin vielä 42? putkesta ohjurit/astinlaudat. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200918 |
Huomenna jos kaventelis ton ja miettis minkälaista extra tukea laittas tonne kotelon sisään. Tuntuu niin hurjalta toi jämerä palkki ohuessa pellissä kiinni, kai se sitten jäykistyy pitkillä saumoilla. Kylkeen tulee kuitenkin vielä 42? putkesta ohjurit/astinlaudat.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=200918[/QUOTE] Hojoon ainakin hitsailin siivut 2mm peltiä kotelon sisälle vinoon. Ylhäältä kiinni sinne peltien saumaan ja alhaalta ulkopellin ja palkin rajaan. Lukitsi mukavasti sen pistehitsisauman samalla. Sisäreunaa taisin ankkuroida latan pätkillä pohjan koteloihin. Vaan perskeles, kyllä hodari on vaan on viimeisiä oikeita ruisereita. |
Hienoa jälkeä :) ite oon välttäny peltien kerrostamista viimoseen asti, RJ:n palkit tuli joskus laiteltua ja siinäkin tuo pystypelti otettiin melkein kokonaan pois, eli n.5mm jätin hitsausvaraa sisäpuolelle... Ramchargerissa oli erilainen rakenne ja siitä lähti koko helmarakenne pois ja palkin alareuna on pohjapellin kanssa samalla tasolla. Ja mitä tulee tuohon ohjausiskariin, omen iskari oli sen verran jämäkkä et 37x14.5 creepyillä pystyi ajamaan yli satasta ;)
|
Lauantaina oli niin nätti ja lämmin keli että vedin tallin ovet auki ja rälläköin apparin helman pois.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201016 Ei löytynyt yllätyksiä mutta takapyöräkotelossa on yksi reikä joka pitää samalla paikata kun palkit hitsaa. Huomenna pitää alkaa suunnittelemaan kiinnityksen yksityiskohtia. Pakoputki pitää irroittaa että hitsaus onnistuu. No samalla voi alkaa suunnittelemaan 3" putken tekoa. Sitä varten ei ole vielä muuta kuin 6m suoraa 3" putkea ja joustopala. 42 höyryputkee tarviis slidereita varten jonkun metrin eli jos jollain sattuu olemaan niin voisin lunastaa pois. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201015 |
Carboltisin rst pultit ja prikat saapui. Kanta on aika pieni ja siro mitä kuvasta ei juurikaan osaa hahmottaa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201047 Kuskinpuolen helmapalkin turausta. Sisäpelleille rälläkkää ja lekaa niin alkaa istumaan. Yllättävän hyvin sai hitsattua sisäreunan, sauma ei tosiaan ulkonäöllisesti kestä päivänvaloa mutta toivottavasti pitää. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201048 Etulokarin piti raottaa että sai ensin hitsattu palkin kiinni varsinaiseen pilariin. Lopulta vielä lokari tuli saumalla kiinni palkkiin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201049 Kuskin puoli valmis. Putket tulee kylkeen myöhemmin kun saa hommattua matskua tarpeeksi. Muutenkin ne pitää tehdä levikkeet paikallaan että saa sopivan levyiset. Nelisen metriä saumaa luulisi kokolailla jäykistävän helman. Aika tuskaa tuo hitsaaminen sisäpuolelta, varsinkin kun massat ja muut mömmöt kiehuu ja yrittää syttyä palamaan koko ajan. Pakko oli vetää tallin ovet auki ettei tukehtunut käihään, ihmettelin kun on aika viileä auton alla, sisään menessä vilkaisin mittaria joka olikin valunut jo -13 asteeseen. Jotain kotelomassaa/ruostesuojaa voisi koittaa ruiskuttaa tuonne helmakotelon sisään kun oli niin hyvässä kunnossa. Nyt on kuitenkin varmasti paljasta peltiä ainakin saumassa vaikka maalailin koteloa kun se oli auki. Joku sopivan juokseva litku/sekoitus jonka saisi pienellä letkulla ja massaruiskulla? sumutettua kotelon sisään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201050 |
Toinenkin puoli turattu kasaan. Alapuoli oli jotenkin tuskaa kun ei meinannut millään tulla kunnon saumaa verrattuna toiseen puoleen. Melko työläs projekti sillä kiinnitykseen meni aikaa noin 7 tuntia per puoli eikä vieläkään ole valmis. Apparin puolelta pitää vielä paikata pyöräkotelon reikä joka jäi vielä auki kun maalasin koteloa sisäpuolelta.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=201086 |
2 Liiteet
Täällä on kans kaarien sovittelua : D Takaa ajelin orkkis lirpakkeen pois kaaresta ettei jää suotta keräämään paskoo ja samallahan tuo levike nous muutaman sentin.
|
Työläitä nuo on, enempi kuin luulis.
Onks kokemusta noista "hitsattavista" (happo)pohja maaleista ? Esim Mastonin joku 1K mokoma, ois henkisesti rauhoittavaa suhauttaa esim tällaisessa tapauksessa kynnyksen sisusta ennen hitsausta ... ? |
Lainaus:
|
Kynnysmuovien alle voi huoletta tehhä vaikka 20mm rasiaporalla reiät että pääsee suojaamaan nuo kotelot.
Töpöttelee jollain sutilla maalia vaan pellinreunoihin niin ei het lähe ruostumaan siitä poratusta reiästä. |
Mä olisin jättänyt.....
Lainaus:
Pesun ja sisäpuoleisen norjan romin johdosta......:D :D :D Tuppaa noi umpipalkit ruostuun sisäpuolelta...... Tosin noissa seinämävahvuus sitä luokkaa että kori happanee ennen niitä. |
Rosteri palkki helmat tuskin sisältä ruostuu?
Tai jos ruostuu nii epäilen et muita ongelmia on ollut jo paljon aijemmin et siinä vaiheessa ei oo enään merkitystä. |
No.....jos RST niin
Lainaus:
Ihan sama.....rosteriikin on monenlaista. "Pillun"kestävää ja kiiltävää tai oikeesti jopa happojakin kestävää......:D :D :D Ja paskin on Aisi304 ja hitsattu profiili......menee sauman juuresta....ja ottaa varmasti norjan romit sisäpuolelta......:D :D :D Ja mitä kiinalaisempaa niin sitä varmemmin.....:D :D :D |
Rst ruostuttaa normaali pellistä tehdyn korin.
Aina epäjalompi metalli katoaa jalomman metallin vierestä. |
Lainaus:
Minkä kokoiset renkaat ja vanteet (minkä merkkiset on nuo pyöreäreikäiset vanteet?), varsinkin ET kiinnostaa ja miten jää levikkeiden alle? Korotus keulassa ja ajettavuus? Näyttäisi että rengas tuossa käännössä on melkosen lähellä että osuu johonkin, varsinkin sisäänjoustossa? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kun palkki on tulpattu hitsaamalla umpeen niin sinne ei vettä mene! Valmistustavasta johtuen tuollaisen hitsaamalla suljetun kotelon ilma on muuten erittäin kuivaa! |
Hieno projekti!
Itse vältän mustan ja jalompien peltien hitsaamista yhteen autossa kun niiden eristäminen toisistaan on työlästä etenkin alustassa. Meinasitko kiillottaa rosterin? Olisi erilainen! :) |
| Sivu luotu: 02:53 (GMT +2). |