![]() |
MT-rengas: M+S vs POR-merkinnät, ja rengaslista
EDIT 13.11:
Huomio: Jos jossakin rengasmallissa on pari vuotta sitten ollut M+S-merkintä, se ei takaa että nyt myytävissä saman mallin renkaissa tämä merkintä löytyy. Useasta renkaasta on M+S merkintä pudonnut pois POR-merkinnän myötä. Haussa rengaslistaan on erityisesti ne renkaat jossa on sekä POR- että M+S merkinä. Sekä ne renkaat joista M+S on pudonnut pois, tai niitä markkinoidaan virheellisesti M+S-renkaina. Jos M+S merkinnällä oleva MT-rengas löytyy ilman POR-merkintää, ja se on valmistettu 2015 jälkeen, nekin halutaan listaan. -------Edit 19.01.-17 Näissä MT-rengaissa on sekä POR-että M+S-merkinnät: - Hankook Dynapro - FEDERAL COURAGIA MT POR (Rengaskontin vahvistama) - Nokian rockproof (Saatavilla alkuvuonna 2017) - Kumho KL71 -------Edit 19.01.-17 Näissä on / on ollut M+S merkintä, mutta ei ole vahvitusta onko myös POR-merkintä = epävarmuutta että M+S merkintä löyty vielä: - GT Radial Multirac -------Edit 19.01.-17 Näissä on M+S mutta ei POR-merkintää - Goodyear wrangler duratrac (M+S ja 3PMSF eli vuori ja lumihiutale -merkintä, sekä EU-luokitukset) - GT Radial Adventuro MT - Cooper ST Maxx ---------EDIT 13.11: Näistä MT renkaista M+S puuttuu vaikka sitä on myyty M+S renkaana / M+S on pudonnut pois: - Cooper Discover STT PRO POR - Toyo Open Country MT POR (Tästä renkaasta on M+S versio, mutta ei saatavilla europpalaisilta tukkureilta tällä hetkellä) - MAXXIS AT980 AT - BFG KM2 MT (M+S pudonnut pois 2015) * Tämän listan tiedot on kerätty pääosin marraskuussa 2016 mm. tämän sivuston kommenteista. Tukkuri / myyjäkohtaisia eroja voi olla, joten listan tiedot eivät välttämättä pidä 100% paikkaansa. -- Päivitetty viimeksi 19.1.2017 |
Mitä se POR tarkoittaa?
|
Professional off-road, on silloin vapautettu tietyistä EU:n rengasdirektiivin mukaisista merkinnöistä ja testeistä.
|
Sopiiko kysyä, miksi tällaiset haussa?
|
Lainaus:
Nähtävästi en ole ainoa joka on joutunut virheelisten nettikauppatietojen vuoksi palauttelemaan renkaita takaisin kauppiaille. Siksi olis kiva tietää missä MT-renkaissa vielä tuo M+S merkintä löytyy, ja mistä ei. Helpottaisi varmaan monen muunkin elämää tämä tieto. Keskustelun pohjalta on selvinnyt että POR-merkintä ei näemmä poissulje M+S-merkintää. Siksi on hämmentävää miksi näin on kuitenkin monessa tapauksessa käynyt. Ja sitten siihen miksi minä juuri haen tällaista rengasta: Käyttötarkoitukseeni karkeakuvioinen MT-rengas sopii parhaiten. M+S sen vuoksi että saatan autoa tarvita talvellakin esim tilanteissa jossa varsinainen käyttöauto on rikki. Mieluummin sitä laillisesti ajelee huonosti pitävällä renkaalla kuin laittomasti. Toisaalta talvella autoa käytetään niin vähän, että erillisten talvirenkaiden hommaaminen tuntuu turhalta. |
Ainakin Offroadtarvikkeen maahantuomasta Multiracista tuo M+S merkintä löytyy.
|
Lainaus:
Tietysti se mikä on laillista on eri asia kuin mikä on järkevää. Jos kumeissa on 3PMSF tai ovat STRO:n listalla, ovat varmaan ok talvikäytössä jos eivät ole vanhat koppurat tai kuluneet ns hiihtoliiton hyväksymään kuntoon. |
Goodyear wrangler duratrac. C merkintäkin löyty positiivisena yllätyksenä. Vaikea löytää, mutta ovat vaivan arvoset.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
GT Radialin Adventuro MT:stä löytyy M+S. Nettikaupat mainostaa sekä että.
MAXXISisin AT980 AT:ta mainostettiin M+S renkaana mutta eipä ollutkaan. |
Lainaus:
|
Käsittäisin niin, että POR- rengas voidaan halutessaan tyypittää/ hyväksyttää M+S renkaaksi, mutta se ei ole mitenkään pakollista - kuten se ei tietysti ole missään renkaassa. Sen sijaan POR- merkintä mahdollistaa juuri sen, että renkaasta voidaan jättää pois tiettyjä muita merkintöjä, eikä sitä tarvitse hyväksytttää ihan kaikkien normien mukaiseksi.
Onneksi nuo POR- renkaat sentään on katulaillisia, eikä mitään "off-highway"- renkaita millä ei saa ajaa yleisessä liikenteessä. Kai joku ituhippi jossain vaiheessa keksii sellaisenkin hauskuuden.. :rolleyes: |
Nokian rockprooffissa on m+s.
|
Rengaslistaa päivitetty
|
BFG KM2 on M+S samoin nuissa jo mainituissa GT radial adventuroissa, ainakin Vianorilta ostetuissa.
|
Minkälainen merkki se tuo por on? Lukeeko kyljessä että por vai tä?
|
Lainaus:
-Pelkkä m+s, vai myös POR? -Minä vuonna ostettu? |
Lainaus:
Olettaisin että muihin kun Euroopan markkinoille suunnatuissa renkaissa tuon tekstin tilalla löytyy M+S. POR teksti oli renkaan tyyppiä määrittelevän tekstin viimeinen "sana". Tässä renkaassa tuo teksti oli selkeästi toteutettu rengamuottiin vaihdettavalla palalla. |
Lainaus:
GTR 2013 BFG 2011 |
Lainaus:
Duratraceissa on M+S ja 3PMSF eli vuori ja lumihiutale -merkintä, ei PORria. Eli "jääkaappitarra" löytyy eli vierintämelusta ja märkäpidosta maininta. |
BFG MT KM2 M+S merkintä poistui tänä vuonna.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Eli suomessa ei saisi ajaa karkeammilla maastorenkailla henkilö- ja pakettiautoilla joulu- tammi- eikä helmikuussa?
Jossain kohti lakimuutoksen paikka? Tai, no, eikös siitä tule M+S rengas jos sen nastoittaa? |
Lainaus:
Mitäs ne nastat tähän asiaan vaikuttaa? Ei nastoitettu kesärengas ole talvirengas. Mutta ettei asia ole näin yksinkertainen, Nokian Rockproofissa on M+S ja POR, eli ei liene kuitenkaan näin yksinkertaisesti tulkittava asia mitä tuossa pykälää ylempänä just kirjoittelin: http://but.fi/i/5xt |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kannattaisi Suomen tehdä vain kansallinen päätös, että rengas on pyöreä ja siinä on reikä keskellä. Epäilen tosin ettei selkärankaa tekemiseen löydy :( |
Lainaus:
Spekulaatiota vailla faktapohjaa: Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Jenkit tekee samaa rengasta sekä M+S-leimalla että ilman, paikallisen hinnoittelukikkailun vuoksi. Rengasmuotit on saatettu tehdä tukemaan tätä: vaihdetaan M+S blockin tilalle ilman teksitiä oleva pala. Houkutus lienee suuri käyttää tätä rakennetta tuon POR-teksitin tekemiseen. Toisinsanoen rengasvalmistajan laiskuutta, ja sitten perustellaan markkinoille että EU-kieltää M+S merkinnän POR-merkatuissa renkaissa. Mutta miksi Toyo tekee samaa tuon Open Country MT:n kanssa? Jos tuo Jenkkihypoteesi pitää paikkansa, niin pitäisvätkö myös Japanilaiset EU-aluetta liian pienenä markkinana, että investoisivat kalliimpiin muottimuutoksiin? Aika kaukaa haettua ehkä... Olisikohan tuo "POR-asetus" sitten kuitenkin kovin tulkinnanvarainen.... Federalin MT-renkaan käyttäjäkokemuksia kun Googlettaa, löytyy Youtube-pätkä, jonka kommenteissa joku saksalainen valittelee samaa asiaa. Sielläkin tarvittaisiin M+S, merkintä. Soppa kiehuu. "I have just ordered 9x20 Tuff T07 rims with 33x12,5 R20 Cooper STTs, but I have the problem in Germany that I need to have a M+S sign on them. Maybe you cenn tell me if the Couragia Mt have a M+S sign? Would be nice to know." https://www.youtube.com/watch?v=rIGQ9Z2nPHk Onneksi näyttää kuitenkin löytyvän näitä "POR + M+S" luokiteltuja renkaita Rengaslista päivitetty taas. |
Nii mitäs vattua tämä POR ny meinaa? Eli jos olen ammattilainen ja hankkinu kyseiset renkaat ammatikäyttöön niin mitään jääkappi kuvia tarvita? Tai m + s merkintöjä jos nitä ei kerran saa samassa renkaassa olla?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tämä on hyvä kysymys. Laitoin aiheesta kyselyn TraFin asiakaspalveluun. Katsotaanpa tuleeko sieltä vastauksia. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sekoitetaan pakkaa vielä vähäsen. Byrokratian luvatussa maassa Saksassa, oli joku kysynyt suoraan Toyolta näistä POR ja M+S-merkinnöistä (http://www.blacklandy.eu/blboard/for.../t-128483.html) ja vastaus oli:
************************************************** ****************** MT Reifen erfüllen nicht die Umweltwerte der EU in Bezug auf Abrollgeräusche. Dadurch besitzen die Reifen aller Hersteller keine Straßenzulassung mehr und müssten aus dem öffentlichen Straßenverkehr verschwinden. Allerdings hat der Gesetzgeber hier eine Sonderregelung geschaffen, in dem er die „POR“ Markierung geschaffen hat. Die POR Markierung steht für „professional offroad ride“ und macht aus dem Reifen einen Reifen für spezielle Einsatzwecke. Alle Open Country MT Reifen ab 2015 besitzen diese POR Markierung. Allerdings besitzen diese Reifen dann keine M+S Markierung mehr. Das benötigen Sie auch nicht, da es sich hier um einen speziellen Reifen handelt der nicht unter die Kategorie der normalen Straßenreifen fällt. Es wurde an dem Reifen auch konstruktiv nichts verändert, so dass diese Reifen weiterhin auch ihre besagten Wintereigenschaften besitzen. Im Anhang finden Sie eine Bescheinigung, wo wir dieses noch einmal bestätigen. ************************************************** ****************** Eli lyhyesti, MT renkaat on liian kovaäänisiä EU-vaatimuksiin verrattuna eikä ne täytä sen vuoksi katukäytön vaatimuksia, joten niistä on tehty POR-renkaat. 2015 lähtien (TOYO-) renkaissa on ollut POR-merkintä mutta ei enää M+S-merkintää. M+S -merkintää ei toisaalta tarvitakaan enää, koska POR-renkaat ovat erikoisrenkaat eivätkä kuulu katurenkaiden kategoriaan. Renkaan rakenteeseen ei ole tehty mitään muutoksia eli talviominaisuudet ovat edelleen samat kuin ennen. Liitteenä vielä todistus missä vakuuttavat edelliset tiedot (viranomaisia varten) ************************************************** ****************** Elikkäs ainakin edellisen perusteella olisi ihan sama onko renkaassa POR vai M+S, niin silti kelpaisi talvirenkaaksi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Oliko joskus aikanaan suomessa sellaista määräystä/lakia talvirenkaista joka velvoitti käyttämään talvella riittävän karkeaa kuviointia :confused: ja olikohan vielä sellainen, et vetävissä pyörissä
Toi oli siis siihen aikaan kun katsastusmies laitto suikan päähän ja vei kiukuttelevalta poliisilta warresta kilvet :D |
33x12.50R15 GT Radial Adventuro M/T DOT4814 löytyy M+S mutta ei POR
31x11.50R15 Hankook Dynapro RT03 M/T DOT1916 löytyy molemmat merkinnät |
Lainaus:
Vastaus tuli: "Viestisi on välitetty ajoneuvotekniikan asiantuntijoille virastossamme." Nyt sitten odotellaan josko tuolta joskus vastaus tulisi. |
Kumho KL71
Melko henkimaailman hommia nämä tuntuu olevan.
Juuri otin Pirkkalasta kyytiin otsikon mukaiset kumit koossa 31X10.5r15 ja näistä löytyy molemmat, sekä POR että M+S. Asennusta odotellessa pyörittelin samanlaista rengasta mutta koossa 285/75r16, eikä tästä löytynyt kun pelkkä M+S. Paistoleimat oli molemmisa vuoden -16 puolella. Että ota näistä sitten selvää... |
Voin vahvistaa että tänä kesänä ostetuissa st maxxeissa on m+s ja se lukee myös cooperin sivuilla, kun se oli vielä epävarmoissa tuolla ylhäällä. POR-merkintää ei ole.
|
Cooperin ST Maxissa kuten myös Hankook Dynapro MT:ssä on nastan-reiät, eli ne on talvirenkaat. Silloin ei tarvitse olla ääni ja vierintävastusarvoja. Ja tietysti kun on talvirengas, niin M+S löytyy.
|
Lainaus:
|
Trafin vastaus oli mennyt roskapostilaatikkoon, mutta tässä se on:
Hei Talvirenkaiden määritelmää ei ole kerrottu käyttöasetuksessa 1257/1992, siellä säädetään vain missä ajoneuvoissa vaaditaan talvirenkaat, minimi urasyvyyksistä ja milloin tulee käyttää talvirenkaita. Talvirenkaan määritelmä tulee E-säännöstä 30 (kevyt kalusto) ja 54 (raskaskalusto). E-säännön 30 mukaan talvirenkaassa tulee olla M+S merkintä. Jos renkaassa on vain POR merkintä, ei se ole E-säännön mukaan talvirengas. E-säännössä 30 talvirenkaat ja POR renkaat on luokiteltu eri käyttökategorioihin ja ehkä siksi E-säännön mukaista tyyppihyväksyntää ei voi antaa renkaalle, jossa olisi molemmat M+S ja POR merkinnät. Terveisin Trafi E-säännössä 30 (henkilöauton renkaat) on talvirengas määritelty: ”talvirenkaalla” rengasta, jonka kulutuspinnan kuvio ja rakenne on ensisijaisesti suunniteltu varmistamaan tavallista rengasta (maantierengasta) parempi suorituskyky mudassa ja lumessa tai sohjossa. Talvirenkaan kulutuspinnan kuvio koostuu yleensä tavallista rengasta (maantierengasta) laajemmalle alueelle levitetyistä urista ja/tai umpinaisista palamaisista elementeistä; E-säännössä 30 on kerrottu renkaiden luokittelusta käyttötarkoituksen mukaan 2.1.3. Category of use (normal tyre, snow tyre, special use tyre or temporary use tyre) Talvirenkaan merkintä (E-sääntö 30): 3.1.5 merkintä ”M+S” tai ”M.S” tai ”M & S”, jos kyseessä on talvirengas Erityiskäyttöön tarkoitetun renkaan määritelmät (E-sääntö 30) "Special use tyre" means a tyre intended for mixed use both on- and off-road or for other special duty. These tyres are primarily designed to initiate and maintain the vehicle in motion in off-road conditions."; "Professional off-road tyre" is a special use tyre primarily used for service in severe off-road conditions." Erityiskäyttöön tarkoitetun renkaan merkintä (E-sääntö 30) The inscription "ET" and/or "POR" if the tyre is classified in the category of use "Special use". ET means Extra Tread and POR means Professional Off Road." |
No nyt tiedämme kaiken oleellisen. Hohhoijaa.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
No jossain on sentään oltu valot päällä! Hienoa.
|
Toki nyt pitäis sitten ilmaantua markkinoille renkaita joissa nuo molemmat löytyy... Taas savotta setviä missä mitäkin merkintöjä on. Aiempien kokemusten pohjalta tuo selviää tilaamalla mitä haluaa, ja palauttelemalla tilauksen vastaiset renkaat myyjälle. Varsin hidas prosessi.
Itse päädyin hommaamaan erikseen nastarenkaat talvea varten... kovin liukkaat ja pitämättömäthän ne auton primääritarkoituksessa on. No eiköhän ne rengaslistatkin ajntasaistu paikkaansapitäviksi jo muutamassa vuodessa. |
Lainaus:
|
Cooper Discoverer STT PRO oli ainakin nettikaupassa ihan eri hinnat m+s versiolle ja ilman sitä.
|
Lainaus:
|
Cooper Discoverer ST Maxx löytyy POR sekä MS.
|
Edellistä vastaavasta lähes mt:stä eli Kumho MT51 löytyy por ja m+s.
|
Lainaus:
Tuo POR merkintä haiskahtaa lähinnä EU- tason meluvaatimusten kiertokeinolta..... |
Tuli hommattua kokeeks Taiwanin halppisihmeet, eli Federal Couragia MT:t, joista näyttäis löytyvän sekä POR- että M+S-merkinnät.
|
Lainaus:
|
Raptor4x4 renkaissa on sekä por että m+s
http://www.4x4parts.fi/fi/4952-renkaat?merkki=raptor |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ruotsissa on joku esitys meneillään että POR-renkaat tulkittaisiin talvirenkaiksi: https://www.akeri.se/sites/default/f...nga_fordon.pdf |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jos M+S tarkoittaa talvirengasta niin mitä se sitten vaatii että sen saa lätkäistä renkaaseen? Ja mitä se vuorenhuippu-lumihiutale sitten tarkoittaa? minä oon ymmärtäny että tuo jälkimmäinen nimenomaan vaatii jonkun hyväksynnän suorituskyvystä kun taas M+S riittää että kuvio ei mene mee heti tukkoon mudasta tai lumesta, millä nyt ei ole juuri mitään tekemistä keskiverto talvikelillä maantieajon kanssa. Kuten varmaan moni on M+S mutikoilla liukastellessaan huomannut.
Sitten taas trafin vastauksesta (ainakin osittain vanhentuneesta) ymmärtäisi että just ei tartte muuta kun M+S. |
M+S ei vaadi mitään testejä, valmistajan moraalista kiinni eli kiinalaisista kesärenkaistakin löytyy. Mut se on sen jälkeen laillinen talvirengas täällä. 😝 Lumihiutalesymboli vaatii testejäkin.
Omituista että tämän päivän direktiivimaallmassa kaikenmaailman vierintävastukset, märkäpidot ja melut pitää olla kesärenkaasta E-hyväksytty, mut talvirengas saa olla mikä korppu tahansa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Juu talvi aikaa tarkoitin
|
No se selventää :D Toivottavasti noiden POR- renkaiden kohdalla hommaan tulee muutos, niin saa liukastella paskoilla renkailla talvella sen mitä tarvitsee. 95% omista ajoista sellaista että nastoilla tai kitkoilla ei tee mitään, niin ei tod. huvittaisi sen takia hommata oikeita talvirenkaita..
Toki jos nyt on alkanut ilmestymään renkaisiin sekä POR että M+S merkintä niin aina parempi. |
Lainaus:
|
Talvirengaspakkohan on poistumassa ja tilalle tulossa tämä, voimaantulo tapahtuu 1.6.2020:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...#Pidp446474304 Lainaus:
|
^-Mikä siis muuttuu....
Onko sen jälkeen noilla POR ja M+S merkinnöillä mitään väliä...? :o
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hyvinhän se menee jos tuollaisenaan tulee menemään talvirengasasia läpi. Tai on se ainakin parannus nykyiseen, ettei ole mikään pakko päristelä kuivilla sulilla teillä nasta- tai kitkarenkailla.
Idiootin hommaahan tämä on ollut, ja jos liikenneturvallisuuden esikuvamaassa Ruotsissa homma toimii, niin eiköhän tääläkin. Vielä kun menisi läpi se mistä Matti ylempänä mainitsi että Ruotsissa pähkäillään jos POR- merkintä olisi riittävä siihen että voi käyttää talvirenkaana, ja saataisi se vielä tänne Suomeenkin. |
Lainaus:
Lainaus:
Samana päivänä saa raaputella 80-lätkän pois ja ajella muiden mukana. Rikesakkokin halpenee 100 euroon jos ei yli 10 km/h ylity. |
Lainaus:
|
Mites se muuten nykyään menee noiden kärryn renkaiden kanssa? Millaset renkaat saa/pitää olla jos vetoautossa on kitkat?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Pitäisi löytää pariin pakuun vaihde lisää, niin kehtaisi oikeasti ajellakin yli 80km/h. Tuohon vaniin olisi helpoin, kun löytäisi TH2004R:n TH350:n tilalle mutta toyoon se ei ihan helpolla onnistu. Mentiin ohi aiheen ja jatketaanpa vielä vähän, kun tuossa oli noista peräkärryistä puhe. C-kortilla saa ajaa kuorma-autoa, johon voi kytkeä enintään 750kg peräkärryn, se on vielä laillista. Mutta onko nämä "uudet" 825kg jarruttomat luokitukseltaan kuitenkin 750kg kärryjä vai ei? Eli saisiko C-kortillinen vetää semmoista kärryä kuorma-autolla? |
Lainaus:
Ja sitten ystävänpäivän (juuh, tiedän kyllä sen historian...) muistutuksena: Tuo -MaTTi- on kyllä ollut aika ISO ystävä kaikille palstallamme. Pyyteettömästi. KIITOS HÄNELLE! |
Lainaus:
102 § Nopeuskilpi Autoon, jonka nopeus on rajoitettu alemmaksi kuin 80 kilometriä tunnissa, on kiinnitettävä taakse näkyvä, suurinta sallittua nopeutta kilometreinä tunnissa osoittava nopeuskilpi. |
Kiitokset....
Lainaus:
Nimim. -Matti- mitalli tai ainakin pinssi... :D |
Vuori- ja lumihiutalesymboli (3PMSF) tulossa pakolliseksi talvirenkaisiin, nyt tosin vasta lausuntokierroksella (Käyttömääräys): https://www.traficom.fi/fi/ajankohta...set-maaraykset
Lainaus:
|
Off-roadausko voisi siis harrastaa talvella POR-renkailla ilman vuorihiutalemerkkiä mikäli kulkine on yli 3500kg?
Olishan se kiva jos nuo köykäsemmillekin kävisivät. Sääntö-Suomen päämääränä tuntuu tosin usein olevan harrastusmahdollisuuksien maksimaalinen ja johdonmukainen minimointi. Ollaan me kyllä kummallinen kansa... |
Lainaus:
|
Nyt on tuo yllämainittu käyttömääräys julkaistu: https://www.traficom.fi/sites/defaul...iell%C3%A4.pdf
Eli POR-renkailla saa ajella jatkossa talvirenkaana ilman M+S-merkkiä. Ja toisaalta pelkällä M+S-merkillä olevia ei saa käyttää talvirenkaana enää 30.11.2024 jälkeen. Tilanne kääntyi siis toisinpäin.:eek: POR on arvokkaampi merkintä kuin M+S. |
Mites tuo POR nyt sitten, saako sen kuka vain valmistaja laittaa lähes mihin vaan renkaaseen, niinkuin M+S merkinnänkin?
"POR is an abbreviation for Professional-Off-Road: Tyres for commercial use. The tyres are designed especially for poor roadconditions. Please note: POR Tyres do not have an EU-Label, as they do not conform with EU tyre label guidelines." Eli jos Euroopassa on joku maa jossa tieliikennekäyttö vaatii tuon EU-merkinnän, mutta samassa renkaassa ei voi olla sekä POR että EU-merkintää, niin joutuuko rengasvalmistaja valitsemaan jomman kumman, tai tekemään kahdet erit mutta samat renkaat, että niitä saa käyttää laillisesti joka maassa :confused: |
Lainaus:
E-merkintöjä on sitten myös näille molemmille ja lisäksi ylipäätään itse renkaalle. Eli renkaassa voi olla kaikki mahdolliset merkinnät ja lisäksi myös tuo M+S, 3PMSF ja P.O.R. |
Sivu luotu: 04:57 (GMT +2). |