![]() |
Puoliperävaunu+vasikka
Täällä varmaan on kuljetusalan ihmisiä, joilla ajokokemusta puolikkaasta+vasikka yhdistelmästä. Täysperää tullut tuossa jonkin aikaa ajeltua ja nyt mahdollista otsikon pakettia ehkä ajamaan. Mennäänkö paketilla etuperin samoihin paikkoihin kuin täysperällä vai oikooko enemmän? Tiedossa muutama paikka missä täysperällä mennään jo portinpieliä hipoen. Mites kääntyminen, jos kääntää tosi jyrkkään paketilla,onko aisa vasikasta solmussa vai kidan pultit poikki?
|
Aika vähäinen on oma vasikanvetokokemus mutta on se tarkempi ajettava, kovin mielellään sitä ei katko koska kytkeminen on aika aunuksesta.
No, monestihan ne onkin rättikylkisiä ja lankkua niillä ajetaan tms kyljestä lastattavaa. Talvella hengenvaarallinen keksintö. Peileistä joutuu kyttäämään kauemmas taakse kuten loogista on, oikaisua ei voi korjata perää "heittämällä" vaan jos lähti kanttaamaan jostain portista liian aikaisin se on otettava pakkia tielle asti ja uusiksi. |
Se tarvii kokotienoon kääntyäkseen täysperä on vielä lastenleikkiä puolikas+vasikka yhdistelmään verrattuna.
|
Onnistuuko U-käännös samassa tilassa kuin täysperällä? Yksi lastauspaikka umpikujassa missä täysperä just mahtuu kerralla kääntymään.
|
Lainaus:
|
Siinä nopsaan parissa minuutissa väännetyt kääntymiskaaviot täysperä vs. puolikas+vasikka, kuormatilojen pituudet ja akselimäärät on samat molemmissa. ;)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196088 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196089 |
Mites B-linkki? Kuullu vähä juttua niitten kuljettajilta, et alussa se tuntu ihan mahottomalta reteliltä, mut sitten ku siihen tottu, niin paljo notkeempi ku täysperä?
|
Täälläkin odotetaan kauhunsekaisin tuntein milloin tulee topliftiltä soitto että olisi vasikka valmis hakkeen ajoon... ja melkein kaikki purkupaikat peräpurkuja :o
|
Lainaus:
Aikataulun mukaisesti valmistuu. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196093 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196092 |
Ohoh, no nyt on akseleita. Joko toi on päälle 100tonninen HCT-yhdistelmä?
|
Ei se vasikka vehe ole sen kummempi kuin täysperä,
Pikkasen se vaatii enempi tilaa kuin täysperä kääntyessä ahtaisiin väleihin. Yleensä menee vetokidalta pultit poikki,jos kuorman kanssa kääntää liian linkkuun, mutta yleensähän kuorma puretaan ja sitten tehdään se u-käännös ahtaassa pihassa. Talvella se on jarru vaunu mutta tulee perässä kun ei liikaa kyttää peilestä 😁 Tullut ajettu 76ton vasikka vehettä ja normi 64 |
Tässä nyt muutama päivä kyselty ja on vähän epäselvää vieläkin, että kääntyykö samassa tilassa tienpäässä kuin täysperä( eli ajetaan vaan eteenpäin ja käännetään mitä renkaat kääntyy). Mielipiteitä on laidasta laitaa, toiset sanoo että onnistuu ja toiset että kidan pultit poikki.
|
sen verran mitä asennuskeikalla työmailla nähnyt nuun ei paljonkaan yhteistä täysperän vetämiseen ja kääntymiseen on tässä tänä kesänäkin useasti seurattu perässä ja annettu kuskille ohjeita kyllä varmaan suoralla tiellä eteenpäin ihan ok kapistus mut ainakin rakennustyömaille meno aivan kauheaa jos ei lentokentälle rakenneta...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tää on sit taas pelkkää mutuilua kun tosta ei oikeen nää lukea noita mittoja :eek: |
Ihan hyvin siihen tottuu, perruutus vaatii tiettyä itsevarmuutta ku mennee herkästi sellaseen linkkuun ettei sitä vasikkata näje mutta yhtälailla oon komunnu isoja ja pieniä rakennustyömaita vasikan kanssa mitä täysperällä.
Ja jos tosiaan koitetaan tehä uukkari ja käännetään renkaat tappiin asti ni johan kohta on vasikan aisalta vetosilimukan pultit poikki. Mutta jos ja kun sitä ossaa varroa ni kääntää siinä missä kankeammat täysperät ei käänny ollenkaan. (riippuu vasikan kidan mallista) |
|
Mie halluun nähä, ku joku peruuttaa ahtaasen laituriin tuommosen linkki-linkki-puolikas yhistelmän :P
|
Lainaus:
Ite oon kyl enempi täysperämiehiä :) |
Albanialainen rekkakuski sano ajavansa saarioiselta tavaraa b-linkillä ruottiin ja se ainakin kehu, et mieluummin sitä b-linkkiä kuin täysperää
Peruuttaminen ei kuulemma ole sellaista sihtimistä, kun nivelväli on reilumpi Niijja nupilla sitä kisko Sit näin sellaisenkin mersun jolla megatraileria kiskotaan Oli villin näköinen, kun alla 19,5 renkaat :eek: Katoin alle ja ei siinä montaa tuumaa akselin ja maan välissä ilmaa olut :D |
Lainaus:
Lainaus:
Mä vihaan B-junaa, suurin syy on varmaan se, että tiedän osaavani täysperällä paljon enemmän, mutta myös se että se on niin järkyttävän kömpelö laitos kaikissa niissä jutuissa missä täysperä loistaa. |
Käyttöön tulisi kuormatilaltaan 7.6M metrinen vasikka.
|
Kuullostaa mahdollisimman hankalalta vaihtoehdolta kyllä saada se 20lvm käyttöön, noin niinkuin ajamisen kannalta :confused:
|
20.9m laskin äkkiseltään kuormatilojen mitaksi. Kaipa se joku osaa miettiä saako nuilla mitoilla toimivaa pakettia.
|
Minkälaiset päällirakenteet niissä vaunuissa pitäisi olla?
|
Kärrit on jo olemassa.
Seuraava kysymys puolikkaasta: takateli vai ohjaava väliteli? Ajelut kotimaassa asfalttia pitkin.Koeajossa ollut Volvo takatelillä ja Mersu välitelillä.Mersun takateli menee pelkän puolikkaan ajossa liian pitkäksi, 20cm. Mersussa tirehtööriä houkuttelee paljon pienempi polttoaineen kulutus kuin volvossa. |
Takateli, kun on tää suomen talvi :)
|
Ajaahan ne venäläiset kaksi akselisilla vehkeilläkin ja ei varmaan nuo tiet ole sielläpäin parempia. Ja nouseehan se välitekin tarvittaessa ylös?
|
Takateli tuntuu olevan puoliperämiehille joku ihmeen viagrankorvike ja aina perustelu on sama talveen liittyvä.
Noh, taaskaan allekirjoittanut ei mistään mitään tiedä, mutta vaikka liikennevaloissa vähän sutisikin niin mieluummin ajan niin kesäkuivalla, jäällä kuin lumipöpperössäkin autolla missä on akseliväli reilun neljä metriä ja kuormituspiste niiden välissä kuin apinakiikulla missä perusväli on reilun metrin vähemmän ja pöytä tyhjän päällä. Noh, samat jätkät jättää veekasit käyntiin tauon ajaksi ja retostelevat rahtibaarissa kuinka on mukavaa kun voima riittää lähteä vitosella liikkeelle. Sietäisi jokaisen näistä tehdä yksi kone- ja yksi kytkinremontti. Sorry offtopic. |
Eipä oo välii kumpi on,jos ei tarvii tehä yhtää siirtymiä tyhjänä.Ehdottomasti parempi takatelillinen vetäjä suomen talvessa tyhjänä siirtymiseen.Vetopöydän sijoitukseen on jokaisella se ainoa ja oikea mielipide.
|
Ehkä se kertoo myös ajotyylien erosta arvostaako painoa vetävällä vai ohjaavalla pyörällä.
|
Lainaus:
Välitellilisellä vehkeellä menee mun käsityksen mukaan osa painosta etuakselille telin nostoa käytettäessä, mikä ei tietty helpota elämää, jos on jossain jumissa. Takatelin suurin haitta on vähän vetoauton mitoista riippuen juuri se, että teliä keventäessä kevenee myös etuakseli, eli pääsee kyllä eteenpäin hyvin, mutta ohjaavat pyörät ei paljoa vaikuta elämään siinä vaiheessa. Jossain jäisellä pihalla kiva yrittää peruutella varsinkin sen vasikan kanssa. Ehkä kaikkia noita tärkeämpää olisi olla sellainen vetoauto, missä kevennintä voi ja osaa käyttää ajon aikana joustavasti, eli liikkeellelähdöissä sun muissa sais laitettua kevennystä ja sit kun on vauhtia tarpeeks niin teliä alas. Takatelillisellä varsinkin saa pitää tosi hyvin huolta siitä, että vetopöytä on hyvin rasvattuna, jos meinaa teli ylhäällä ajella liukkaalla vähänkään uraisella tiellä. Sit kun soppaan lisää vielä kaikki noi, että ajaako robottivaihteisella, osaako laittaa luistonestoja pois päältä yms. niin yllättäen taas kaikista ratkaisevinta on se ratin ja kuskin penkin välinen alue. |
Kokemuksesta: takateli, eikä missään nimessä muita.
|
Lainaus:
|
Perusteellinen argumentointi luo aina vakaan pohjan mielipiteen paikkansapitävyydelle.
|
Entäs jos ottaa välitelin ja siirrettävän vetopöydän,( tietysti jos on jo jumissa niin ei saa siirrettyä) niin saa painoa vetäville?
|
Jopa 2-akselinen on parempi kuin väliteli painojakauman kannalta. Välitelissä Kun nostat akselin ylös niin Osa painosta menee etuakselille.Ja hiukankin epätasaista niin se väliakseli kantaa heti--> vetäväakseli kevenee.
|
Telivetonen nostettavalla ja vedonkatkaisulla varustettu takateli.:D
|
Mites ilma-alusta sen kun pönkkäsee yläasentoon luulisi painoa vetävillä olevan kun kärry on takimmaisen akselinsa varassa :confused:
|
Nokun ei oo.Se vetopöytä on niin edessä ,Jos haluaa vetää laillisilla mitoilla.Niin hassulta kun se kuulostaa.Se paino vaan siirtyy etuakselille. Jollen väärin muista, välitelissä saattaa olla ,jopa 2.5t vähemmän vetoakselipainoa ,kuin 2-aks.Takatelistä puhumattakaan. Paljon tietty riippuu mitä kuskataan ja pääseekö talvella itse vaikuttamaan kuorman painojakaumaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tämähän on offipalsta, täällähän kuuluu keskittyä ainoastaan etenemiseen. Asfalttipalstalla tilanne on toinen.
|
Lainaus:
Jatkan sitten keskustelua tuolla asfaltti osiolla........ |
Liukkaalla pinnalla takateli etenee mutta puskee herkemmin ku taas välitelinen ohjaantuu muttei etene.. Noin karkeasti tiivistettynä, takatelinen on hiukan notkeampi lyhyemmän akselivälinsä ansiosta teli ilmassa sekä kevennettynä verraten väliteliin, tyhjiltään tai keveällä puntilla väliteli on ehkä aavistuksen rauhallisempi ajettava ku takatelinen.. Takatelisen tai läpivetävän ottasin rivistä jos valita sais.
|
Lainaus:
|
Takatelisen puskeminen ei oo kyllä ollu ongelmaks asti vielä, vaikka reilu puolen miljoonaa niillä ajellu pitkin ja poikin vasikan kans ja ilimanki. Pöytään rasvaa joka viikko, jopa kahesti viikossa ja eturenkaat kunnossa ni ei se puske. Mutta se eteneminen on ollu kaikilla hakusassa josaki vaiheessa, mutta vähiten takatelisellä. Välitelisellä oon ajanu kallaa norjasta talaven mutta olihan leikkimistä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=196971 |
No just tota tarkoitin :p Onneksi on sentäs topliftin valmistamat laatuvaunut :)
|
Nätti ruskee, mut miksi moinen yhdistelmä?
Onko veturilla muutakin ajoa vai kestääkö kärryt yli veturin iän? Verotekninen kysymys se tuskin on |
Lainaus:
Muihin kysymyksiin en ota kantaa vaan niitä voi kysyä asiakkaalta suoraan. :p |
Kesäkuukausina tuppaa olemaan energian ajossa hieman hiljaisempaa niin saa edes vetäjän irroitettua muihin hommiin.
|
paljonkos on tuossa ruskeassa vasikka yhdistelmässä kantavuus?
|
Sivu luotu: 10:11 (GMT +2). |