![]() |
Mitä saa kuljettaa ilman liikennelupaa?
Koitin etsiä vaan empä juuri mitään virallista mistään löytänyt?
Tuon mukaan korjaamo yrittäjä saisi itse kuljettaa korjattavia autoja korjaamolleen? Tuollaisen tekstin löysin tulolta. http://www.koneyrittajat.fi/traktori...t/liikenne.htm Muutamia poikkeuksia 1.7.2014 jälkeen Tavarankuljetuksia voidaan tehdä 1.7.2014 jälkeen liikenneluvatta, kunhan kuljetettavana on vain kuljetuksen suorittajan omaa tavaraa taikka kuljetuksen suorittaja on myynyt tai ostanut, antanut tai ottanut vuokralle, valmistanut, louhinut tai erottanut taikka jalostanut tai korjannut kuljetettavan tavaran. Lisäksi kuljetuksen tarkoituksena on oltava tavaroiden kuljettaminen kuljetuksen suorittajalle tai tämän yritykseen tai yrityksestä taikka niiden siirtäminen joko yrityksen sisällä tai yrityksen omia tarpeita varten sen ulkopuolella ja kuljetuksessa käytettävien moottoriajoneuvojen kuljettajat kuuluvat kuljetuksen suorittajan henkilöstöön tai sen käyttöön sopimuksen perusteella asetettuun henkilöstöön. Lisäksi kuljetuksessa käytettävien ajoneuvojen tulee kuulua kuljetuksen suorittajalle tai olla lykkäävin ehdoin ostamia tai vuokraamia (ilman kuljettajaa). Lisäksi kuljetuksen on oltava toissijainen kuljetuksen suorittajan koko elinkeinotoimintaan nähden. Löytyykös mistään Trafin tai jonkun muun virallisen tahon ohje asiaan? Saa laittaa linkkejä jos sellaisia löydät asiaan. Kiitos. t. Ismo Ämmä |
|
Sotketaas vielä asiaan nää EU;päivät
Mites ne vaikuttaa liikenneluvatta sallittavaan liikennöintiin Eli tartteeko EU päiviä esim. metalliyrittäjä joka hakee kaivurin kauhan 10scanialla suon laidasta, ajelee pajalle, hitsaa kauhan kasaan ja vie takaisin sinne suolle |
Ei mitään liikenneluvatta kuljettamisesta.
Onhan tuota luettu ja sinne kirjoitettukin.
Siellä ei mainita sanallakaan mitä saa kuskata ilman liikennelupaa. T. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
Mun mielestä, tarkkaan lukien, tuossa ei lue että sais kuljettaa korjattavaksi ... Ja tuossa otetaan kantaa traktorilla tehtäviin kuljetuksiin. |
Lainaus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas.../20060693#L3P7 |
Kuljettaminen ilman liikennelupaa.
No joo, niin näköjään olikin rakkoreiden kuljetuksista tuossa kyse? En huomannut.
Tuon baxxterin linkstähän löytikin lähes vastavaa tekstiä. Minä ymmärän että b ja e antaa korjaamoyrittäjälle luvan kuljettaa korjattavaksikin tulevia autoja? Vai onko auto tavaraa? Vai mitä ootte mieltä? "7 § Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne Lupaa ei tarvita suoritettaessa: 1) tavaran kuljetusta ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 2 000 kiloa; 2) tavaran kuljetusta opetusministeriön koulutuksen järjestämisluvan haltijan kuljettajan ammattiopetuksen yhteydessä; 3) tavarankuljetuksia moottoriajoneuvolla seuraavin edellytyksin: a) kuljetettavana on vain kuljetuksen suorittajan omaa tavaraa taikka kuljetuksen suorittaja on myynyt tai ostanut, antanut tai ottanut vuokralle, valmistanut, louhinut tai erottanut taikka jalostanut tai korjannut kuljetettavan tavaran; b) kuljetuksen tarkoituksena on tavaroiden kuljettaminen kuljetuksen suorittajalle tai tämän yritykseen tai yrityksestä taikka niiden siirtäminen joko yrityksen sisällä tai yrityksen omia tarpeita varten sen ulkopuolella; c) kuljetuksessa käytettävien moottoriajoneuvojen kuljettajat kuuluvat kuljetuksen suorittajan henkilöstöön tai sen käyttöön sopimuksen perusteella asetettuun henkilöstöön; d) kuljetuksessa käytettävät ajoneuvot kuuluvat kuljetuksen suorittajalle tai ovat sen lykkäävin ehdoin ostamia tai ne ovat sen vuokraamia; jälkimmäisessä tapauksessa sillä ehdolla, että ne täyttävät ilman kuljettajaa vuokrattujen ajoneuvojen käyttämisestä maanteiden tavaraliikenteessä annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2006/1/EY säädetyt edellytykset; ja e) kuljetus on toissijainen kuljetuksen suorittajan koko elinkeinotoimintaan nähden;" t. Ismo Ämmä |
Totuutta en tiedä, mutta äkkiä kuvittelis tämän lain henGen luoduksi liikenneluvallisten hinureiden (?) suojaks ...
|
Minä näkisin että korjaamon omalla hinurilla noudettavat korjattavaksi tulevat autot kuuluvat tämän pykälän sisälle:
b) kuljetuksen tarkoituksena on tavaroiden kuljettaminen kuljetuksen suorittajalle tai tämän yritykseen tai yrityksestä taikka niiden siirtäminen joko yrityksen sisällä tai yrityksen omia tarpeita varten sen ulkopuolella; Valmiina ne taas saa kuljettaa asiakkaalle takaisin tämän nojalla: a) kuljetettavana on vain kuljetuksen suorittajan omaa tavaraa taikka kuljetuksen suorittaja on myynyt tai ostanut, antanut tai ottanut vuokralle, valmistanut, louhinut tai erottanut taikka jalostanut tai korjannut kuljetettavan tavaran; |
Voip olla.
Ymmärtääkseni kaikki kohdat a) -> e) pitää täyttyä (sanamuoto: seuraavin edellytyksin), jotta sallittua ilman liikennelupaa ?? |
Tuolla ainakin avattu asiaa:
https://www.google.fi/url?sa=t&sourc...wfX2RZGurfdv2Q Mielestäni kosjaamoyrittäjä voi sen rikkinäisen auton kuskata omalle korjaamolleen, ainakin jos ensin koittaa korjata sitä noutopaikassa eli ei ainoastaan lastaa ennen kuljetusta. |
Ei oo selvää???
vmt:n linkin takaa löytyi tuollainen teksti.
Tuosta voisi ymmärtää jotta ei saa autoja kuskata ilman liikennelupaa? Vaan ei tuossakaan suoraa sitä sanota? Hinauskuljetus lähimpään turvalliseen paikkaan Liikenneturvallisuutta vaarantavat rikkoutuneet ajoneuvot voi siirtää tieltä lähimpään turvalliseen paikkaan ilman liikennelupaa. T. Ismo Ämmä |
Tossahan puhutaan kokoajan kaupallisista kuljetuksista. Toki romuja saa talkoilla kuskata.
|
Lainaus:
Mites sitten kun vak.yhtiö tahtoo paprut siitä siirrosta :confused: Mites se menikään oman kuljettaminen jos ostaa sen raadon siinä hajoamispaikalla ja se onkin liian hajalla/siinä ei ole sopivia osia/väärä väri/jotain muuta estettä omaan tarkoitukseen jolloin kauppa puretaan ja ajoneuvo korjataan asiakkaan lukuun |
Melekoosta arpomista ja työn kannalta toisarvoisen murehtimista tämä elo suomessa nykyään....vähän alalla kuin alalla ja aina löytyy joku kateellinen joka niin mielensä pahoittaa, vaikka asia ei nyt sille edes kuulunut :(
Mutta missään ei ole mainittu, että mitä siitä nyt sitten oikein oikeasti seuraa sanktioina, jos siirrät nyt vaikka keskustelussa olevaa tielle levinnyttä autoa ja kaikki EeUu direktiivit ei nyt täyttynytkään? Panikoidaanko jostain suullisesta huomautuksesta, vai uhkaako liiketoimintakielto...vai jotain siitä väliltä ja onko ennakkotapauksia? :) |
Ilman korvausta kuljetus on lupavapaata. Ja niin kauan kun kuljetus ei ole yrityksen, laskutuksen eikä ajankäytön pääasia (kaikki kohdat tulee täyttyä), ihan turhaa stressata siitä luvasta.
|
liikennelupa?
Joo, olisi vaan pirun mukavaa kun tämmösiin ihmettelyihin löytyisi selkeitä vastauksia päättävältä taholta.
Vaan kun vastaukset on näin tulkinnan varaisia niin, minä tulkitsen nuo omaksi parhaakseni ja jos ja kun virkavalta on joskusa asiasta toistamieltä niin tutkitaan sitten niitä tulkintoja porukalla. Haluaahan se korjaamo siitä noudosta korvausta vaan ei se kuljetus ole yrityksen pääasia vaan se korjaaminen. t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
Itse en ainakaan pysty mitenkään tulkitsemaan noita ehtoja niin, että korjaamo saisi ne korjattavat autot noutaa. Se auto ei ole korjaamon omaa tavaraa eikä sitä ole korjattu eli a-kohta ei täyty. Mikä se selitys olisi poliisille, kun sitä kuormaa ja liikennelupaa kysytään? -Vaikka noutamisesta ei rahaa ottaisi, syntyy kilpailuetu niihin korjaamoihin nähden jotka vaativat sen liikenneluvallisen hinurin väliin. -Vaikka se noutaminen ei ole päätarkoitus korjaamolle, se on kuitenkin sen liikenneluvallisen hinurin työ, johon on hankittu luvat ja koulutukset. -Viranomaisten kiinnostus niitä kuljetuksia kohtaan ja lupulliset sanktiot riippunee siitä kuinka usein niitä autoja kuskataan ja missä kohtaa se hinuriyrittäjä hermostuu. |
Mitenhän lie tohon vaikuttaa sijainti jostain vantaalta varmaan löytyy hinuria riittävästi, mutta missäs sallassa tai enossa on lähin hinuri yrittäjä?
|
Lainaus:
|
Ilman liikeenlupaa kuljettaminen?
Missä kohtaa tuo "seuraavin edellytyksin" on? En löydä, näe, puusilmä tai sitten perjantai haittaa keskittymistä???
t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Pitää sitten ottaa korjaamolle kuljetus puhtaasti asiakaspalveluna eikä laskuta siitä. Mikäs sen sitten kieltäisi?
E:Periaatteessahan arvonlisää muodostuu jo siinä kun vikadiagnoosi ajoneuvolle tehdään ennen kuljetusta ja sitten ei lupaa enää tarvita. Sitäpaitsi, jos kuljetetaan auto korjaamolle ja oikeasti saman toimijan toimesta korjataan niin myymättä jäämisen riski on konkreettisesti olemassa, eli lupaa ei tarvittaisi. EU pätevyys lienee kuljettajalle pakollinen. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Ja pohjoisen esimerkistä, samalla logiikalla jos perustaa hinausyrityksen niin ei tarvitse liikennelupaa, koska ei ole muita hinausyrittäjiä lähellä? |
Lainaus SKAL ohjeesta, luulis olevan pätevä:
Käytännössä tämä tarkoittaa, että: • kuljetuksen suorittaja on tehnyt jotain lastaamista enemmän kuljetettavalle tavaralle ennen kuljetusta JA • kuljetuksen alku- tai loppupäällä on yhtymäkohta kuljetuksen suorittajaan JA • omat kuljettajat tai yrityksen käytössä oleva vuokratyövoima* JA • oma, liisattu tai vuokrattu* kalusto… JA lisäksi: • kuljetus on toissijaista. *Vuokrattu työvoima tai kalusto: Kuljetuksen suorittaja ei voi vuokrata samanaikaisesti kuljetuskalustoa ja kuljettajaa kuljetusta varten, koska tällöin kyse on auton vuokralle antajan harjoittamasta luvanvaraisesta tavaraliikenteestä --------------------------------------------- Eli vikadiagnosointi tehdään kuljettajan toimesta ennen kuljetusta, problem solved. |
Olin asiasta yhteydessä tänään ELY-keskukseen. Eivät ottaneet vielä kantaa asiaan, mutta katsovat asiaa alkuviikolla lainoppineiden kanssa ja ilmoittavat minulle mikä heidän kantansa asiaan on.
Päivitän tiedon tänne myös niin tarvitse tulkita niin monella tapaa. |
Kuljettaminen ilman liikennelupaa.
Hyvä hyvä. Infoa tänne sitten heti kun sitä saat.
Kyllä mä nyt noista hankalista tekseteitä ymmärrän jotta: -korjaamo yrittäjä ei saa hakea asiakkaan autoa omalla kalustollaan ilman liikennelupaa. Maksulla vai ilman? -korjaamo yrittäjä saa viedä korjaamansa auton asiakkaalle ilman liikennelupaa. Maksulla vai ilman? Näinkö sitten? Nouto kuljetus 0 euroa ja palautus kuljetus 100 euroa. ????? vai ei noutoja ollenkaan vain maksullisia palautuksia? Ei oo selkeetä? t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
Riittäköhän diagnosointiin, et kääntää avaimesta ja totetaa ettei auto lähtenyt käyntiin Tai, että kuljettaja katsoo ja toteaa ajoneuvon olevan vauroitunut Pitääköhän siitä kirjoittaa lausunto, että on todettu ajoneuvon käyntiin lähtemättömyys |
Lainaus:
|
Ennen ajoneuvoveron ja lupaehtojen tiukentumista hinausautot olivat liikennelupavapaita omalla toiminta alueellaan joka oli tyyliin 50km omasta kiinteästä asemapaikasta.
Ajoneuvoveron muutoksen jälkeen näitä liikennekäytöstä poistettuja autoja ei saanut enää raahata dollylla tai puomilla tai narun jatkona, vaan kaikki pyörät piti olla jollain kuljetusalustalla, muuten se katsottiin veron kiertämiseksi jos sattui miliisit kohdalle. Liikennelupaehtojen muuttuessa hinausautot on liikenneluvan alla ja toiminta-alue myös vapautui, toki ei ne kuoki miten sattuu vielä keskenään. Korjaamoyrittäjällä on tässä lupien luvatussa maassa pieni ristiriita, sillä on oikeus palauttaa auto korjattuna asiakkaalle ja sisällyttää siitä pieni osa laskussa, mutta pykälien mukaan sitä ei saisi noutaa korjaamolle ilman liikennelupia. Tokikaan korjaamot ei tästä monestikkaan välitä, tai edes ajattele asiaa niin pitkälle. Usein ne kuljetukset ovat kuitenkin autokorjaamolle toissijainen asia liiketoimintaan nähden eli silloin se on sovellettavissa lupavapaaksi. Selkeää eikös. Samoin se on lupavapaata jos autovuokraamo tuo ja noutaa omistamansa auton asiakkaan kotoonta. eli liikenneluvan 7 pykälä kohta e. |
Tuohon edellisen postauksen viimeiseen lauseeseen huomiona, pelkkä 7 pykälän kohdan e) täyttyminen ei riittäis, mutta täyttynee kaikki a) -> e) niin ok.
Tämäkin sillä seitinohuella olettamuksella, että autot / ajoneuvot lasketaan tavaraksi |
Mitä saa kuljettaa ilman liikennelupaa.
Tuo otsikkohan oli että.
Ilman lupaa sallittu KAUPALLINEN liikenne. Kaupallinen = maksua vastaan. Eli ymmärrän tuon näin. -asiakkaan auton nouto korjaamolle 0,- = ok. (Ei kaupallista) -asiakkaan korjatun auton palautus korjauksen jälkeen asiakkaalle 100,- + alv = ok. (Kaupallista) Tosin tämäkin on taas minun tulkinta asiasta. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Joskus kuskaan ja toisinaan sitten taas en?
Joo. Vaan lähistöltä vois hakea kotimatkalla. Ilman ei viitsi.
t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
Asiakaspalveluna ymmärrän, mutta on muutakin tekemistä, kuin lastailla autoja ja uhrata työaikaa josta ei voi veloittaa.... |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Hinurin maksaa vakuutus!! Siis kun se tuodaan, palautuksen voi asiakas hoitaa ihan noutamalla, kyllä ne osaa laskea, että tuonti on kalliimpaa kuin että itse noutaa. Ei oo mulla ollu koskaan ongelmaa asiakkaan noutaa kunnossa olevaa autoa, on jopa ihan ajamalla lähtenyt korjaamatonkin auto, kun ei asiakkaallee kaikki kelpaa...
Ja mites Ismo ajatteli veloittaa, käteisellä, mutta entäs jos asiakas haluaa viedessäs maksaa kortilla ja ei oo maksupäätettä mukana tai sillä ei oo rahaa, kuljetatko takaisin auton?? Minä en luovuta autoa jota ei oo maksettu. Ei tarvii jälkikäteen odotella, että jos se vaikka tulis maksamaan, ei se n imittäin tule, jos ei ole syytä (eli se auto korjaamon pihalla)!! Eikä kyllä aina sittenkään kovin nopeasti.... Mutta kukin tyylillään, jostain ne oppirahat täytyy vaan hankkia, jos useampi satanen jää saamatta ja elinkeinosta kyse!!! Nimittäin jos luovutat auton pois ja luotat, niin aika nopeasti se luotto jopa hyville asiakkaille loppuu, kun nekin jättää maksamatta aina jostain heidän mielestä pätevästä syystä.... Että miksi kaivaa itselleen vapaaehtoisesti kuoppaa, kyllä sen yrittäjälle kumminkin joku kaivaa, You´ll see.... |
Mitä saa kuljettaa ilman liikennelupaa.
Kunhan tässä yritän selvittää mitä saa laillisesti kuljettaa ilman liikennelupaa ja näin pähkäilen palvelu vaihtoehtoja.
Olis nääs mukava kun vois jostain saada virallisen selvän vastauksen ja faktaa näihin tulkintoihin vaan eipä ihan tosta vaan näköjään löydy? t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Eipä oo ELY-keskuksestakaan vielä mitään kuulunut, saattaa lomat hillitä asiantuntijoita. Jäämme odottelemaan.
|
No mut mitä pitäisi kuljettaa ja minne????
|
Lainaus:
Tässtähän vois olla oivallisena esimerkkinä viime talven kovat pakkaset, kun aamuisin ei enää ihmisillä autot vaan lähteneet käyntiin tai hyytyivät tien päälle. Hinausyrittäjät oli ylityöllistetty ja ihmisten pitäs päästä töihinkin. Sanotaanko siinä sit asiakkaalle "tuo tänne pajalle se auto niin katellaan mikä sitä vaivaa" Tosin viime talvi tais olla korjaamoillekkin sellanen "tuo se auto kolmen kuukauden päästä, jollei se rupee ennen sitä toimimaan itestään" Itekkin kävin viime talvena hakemassa yhden perheenäidin auton 120km päästä omalle kylälle halliin sulamaan, kun ei hinausvakuutuksen piikkiin suostunu hinuri lähemmäksi tuomaan, niin piti jättää sinne paikallisen autoliikkeen korjaamon pihalle. Siellä oli vaan autoliikkeessä 3 viikon jonot ennenku oisivat ehtineet edes ottaa talliin sulamaan. Oli siis käymässä toisessa kaupungissa ja auto hyytyi sinne. |
Eiköhän se täällä Soviet Finlandiassa ole lähtökohta ettei saa kuljettaa mitään ja jos jotain kuljettaa niin viranomaistaho viimeinen kyselykohde puhuvat sitä sun tätä ja kukaan ei ota sitä vastuuta sanomistaan pompottelet sähköposteinesi osoitteesta toiseen (ei ainoa juttu jossa näin käy) .
Naapurit ja kilpailevat yritykset tekevät ilomielin sen viranomaisvalvonnan valtion puolesta , kateushan voittaa kiimankin. Tuskin hirveistä rahoista kyse paitsi jos saat sen äkkiväärän asiakkaan riesaksi tai jotain sattuu kuljetuksessa.(korvausvastuu) vaikka risaa autoa kuskattaisiinkin. |
Lainaus:
|
Jostain luin, että kaikkea saisi kuskata kunhan se ei ole varsinainen elinkeino tai yrityksen varsinainen toiminta. Mutta tämäkin on sellainen asia, että ei taida ikinä saada oikeaa vastausta keneltäkään.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja vielä yksi osa lakia: Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Eli se ainoa pyhä kaikkien,kaikille paitsi painijoille, lätkäjätkille,rallikuskeille,hiihtäjille,mälihyppä äjille ja onnibussille sallima asia on se meissä jokaisessa niin syvälle kaiverrettu nöyryys , epäonnistuminen ja se onnen ja täyttymyksen tunne kun saa ilmoittaa etten saa tulla hakemaan autoasi huoltoon, ottaa sinua samaan kyytiin kuin autosi, kas tässä olkaa hyvä,ruokailu välineet on tuolla, voit noutaa ne itse, posti tuodaan huomisesta lähtien kunnan rajalle, tuotanto siirretään viroon ja tällä kassalla saat piipata ostoksesi ihan itse. Eli piip,..ttu camoon...:eek::D:mad::confused |
Minä en kysele keneltäkään mitä saa kuskata vaan pannaan kaikki mikä kyytiinsopii lavalle isompia kuormia vaan ,kyllä ne setät sitten kertoo mikä sinne ei kuulu mistä nekään tietää kun ei tiedä lainsäätäjätkään.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 16:13 (GMT +2). |