![]() |
Ruostumattoman teräksen hitsaaminen
Moro!
Mitä tarvitaan rosterin hitsaamiseen? Minkälainen kone etc. ja onko jotain erikoista tekniikkaa, jota tarvii osata käyttää? Tomi |
Ja nyt kun hitsaamisesta kysyttyä, niin miksi ne jotka jotain tietää, aina sanoo, ettei valettuun rautaan (esim. murikan kuoret) voi oikein hitsata? Vai voiko?
Tomi |
Lainaus:
-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! |
Sanotaan nyt jotain vaikka ei oikeen mitään tiedetäkään..
Kaveri ainakin hitsaili rosteria TIG:llä, sulatteli palikoita yhteen ja vähän rosteritikkua täytteeksi. Voin toki kysyäkin jos kukaan muu ei tiedä =) Eikä pitäisi olla vaikeeta, jos vain on vehkeet. Alumiini ja valurauta sitten taas on pahempia, pitää jo tietää mitä tekee. Range -74 - #4x4@ircnet |
Mistäs sen tietää mikä on valuterästä ja mikä valurautaa?
Tomi |
Lainaus:
Eikä ole ollu mitään erikiois tekniikoita,varoo vaan ettei polta puhki jos oikein ohutta hitsaa. ================================================== Nelivetoisen ja kaksivetoisen ero on matka,jonka kävelet takaisin tielle<img src=/smiley/grin.gif border=0 align=middle> Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt |
kyllä mä hitsaan migillä rosterit.ilman mitään ihme temppuja.rosterilankaa vaan ja misonilla.
jos epäilee onko valu terästä vai rautaa ,ni tekee kipinä kokeen,valuraudan kipinäsuihku on aikas puna voittoinen..tarkoitin tietenkin kipinäkoetta rälläkällä.. -Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! Edited by - G280E on 08/09/2003 11:42:02 |
Ruostumatonta siis AISI 316 ja parempaa eli happorautaa elikkäs haponkestävää voipi hisailla puikolla mm. 63.20 ja tasasuuntaajalla tai jopa muuntajalla tai generaattorilla tai invertterillä... rst:n hitsaus kun nyt vain ei ole ihan halpaa...
Sitten on Mig. Joku voi hitsata sitä Misonilla, mutta meikäpoika kyllä osti Argonpullon niihin ja alumiinitöihin. Hiilodioksidillakin kuulemma menee. Mikkilankana vaan maksaa tuommosen 200 euroo /15 kg. Ja Tigillä sauma on parempi ja kaasuna Argon, mieluiten. Valurautaa voi hitsailla iham puikoilla, mutta maksavat maltaita. Valua hitsatessa pitää muistaa pitää hitsattava kappale kuumana esim. kaasulla ja takoa sauma hitsauksen jälkeen ettei sauma repeä jäähtyessään auki. Esim. murikkaa hitsaillessa olis hyvä jos koppa olisi ihan tyhjä ja öljyt poltettu kaasulla railosta pois ja hitsattava pailo avattu hyvin esim. rälläkällä. Rst:tä hitsattaessa pitää välttää pitkiä yhtäjaksoisia saumoja ja varoa sinkoilevaa jäähtyvää kuonaa, joka lähtee itsestään saumasta irti, jos sauma on hyvin vedetty. Eiköhän se näillä eväillä suju ja kokeilemalla lisää. TT Note! This message was posted anonymously! |
Rangen perämurikkaa on ainakin helppo hitsata migillä. Kaasuna mulla oli muistaakseni misoni. Kanattaa tosiaan vähä koehitsata epävarmaa materiaalia ekaks. Sitenhän siihen varmuusen saa.
|
"Päällystetyillä puikoilla suoritettava metallikaarihitsaus on eniten käytetty ruostumattomien terästen hitsausmenetelmä"
..."rutiili- tai emäspäällysteinen puikko"... -samanverran tai enemmän seostettu puikko kuin mitä hitsattava teräs on.. tarvitko jotain tiettyä tietoa asiasta? on nääs unilukemisena aineliitostekniikka ; ) |
Hitsailin kans haponkestävää just, kun laitoin talon lämmityskattilalle sisäpiipun. Sen kanssa piti tehdä aika pitkästi saumaa, kun piti tehä muurauskartio ja jatkosmuhveja. Simppelillä valovirta-migillä ja seoskaasulla (vihree pullo) meni 168 mm halkaisija, 2-millin vahvuista peltiä oleva putki ihan hienosti. Hyviä saumoja, kun ny itte pääsen kehumaan.
terv: paapu |
Ai niin pitää vielä lisätä, että tietty tarvittin 0.8 ruostumaton lanka ja sen kans 1.2 suutin, ettei takertele. Itte näprääminen on joskus kannattavaa, rautakauppa pyytää em. piipusta 700 erkkii, itte tehden jäi alle 200 €. Tuntipalkkaa ei meikäläisen tartte ittellensä laskea …
|
Eli perämurikan ruoreen uskaltaa vetästä migilläkin sauman? Vai ei?
|
Lainaus:
-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! |
Jos valurautaa ja valuterästä hitsaa niin oikeastaan ainut luotettava ja kestävä menetelmä on kaasuhitsaus ja silloinkin koko kappale täytyisi hehkuttaa "kirsikan" punaiseksi ja hitsauksenkin aikana kappale pitää kuumana..myös jälkijäähdytys täytyy tehdä huolellisesti esim.peittelemällä kappale ns.karhuvillalla,syystä että jäähtyminen olisi hidasta eikä pääsisi syntymään säröjä....Migillä jos hitsaa niin saumasta tulee tosi kova ja hitsaus saattaa pettää sauman vierestä...Saattaa jeesata jos hitsaa pätkän kerrallaan ja esim.kuonahakulla hieman "kilkuttaa" kuumaa saumaa..tämä siksi että tarkoitus on hieman venyttää saumaa ja poistaa jännityksiä...kokeilemalla se selviää kestääkö vai ei...Niin rosterille on tosiaankin monenmoista menetelmää ja tietysti ainevahvuudet ja kappaleen profiili ratkaisee myös..Kokemuksesta voisin sanoa että puikkohitsaus menetelmä on erittäin toimiva..
-Make o- Alcohol is designed to drink, Gasoline is designed to wash a parts, Nitro is designed for a RACING. |
ja höpö höpö,valuteräs on hyvä hitsata vaikka 48 puikolla virtalähteenä kolme kahdentioistavoltin akkua.Soon teoriapuoli erikseen...aiwan sama...valurauta on sit luku sinänsä.Viimeks hitsasin 6600 voortin etukehdon korvallisen (on katsoos joskus hitsattava kappaleita mitkä on hankalia ja erittäin hankalia kapaloitavia)Sillon on riitettävä kappaleen pintajännityksen poistaminen esim juuri varsin kuonahakulla kilkutellen
-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! |
Oon muuten huomannu kans, että kaikkein varmimmin pysyy kiinni, kun valurautaa/-terästä hitsaa kaasulla. Ei repee pienestä kolauksesta tai vedosta läheskään yhtä helposti.
"Kyllä se siitä menee..." |
"ja höpö höpö,valuteräs on hyvä hitsata vaikka 48 puikolla "
Hmmm..Eiks keskusteltu mig-hitsauksesta...Puikkohitsaus onkin hieman hellävaraisempi menetelmä... "Viimeks hitsasin 6600 voortin etukehdon korvallisen (on katsoos joskus hitsattava kappaleita mitkä on hankalia ja erittäin hankalia kapaloitavia)" Jeps,ja silläpä kirjoitinkin että ainevahvuudet ja kappaleen muoto ratkaisevat myös....Paremmat mahdollisudet onnistumiseen on myös jos osat on wanhoja koska ennen -70 lukua ei käytetty ns. ohutvalutekniikoita ja yleensä valukappaleet annettiin vanhentua varastoissa ennen koneistuksia ja käyttöönottoa,mitä ei enää nykyään tapahdu ja tastä onkin seurauksena kaikenmaailman kansimurheet yms... Pikkasen karkas alkuperäisestä kysymyksestä,mutta mielenkiintoinen aihepiiri kaikenkaikkiaan.... -Make o- Alcohol is designed to drink, Gasoline is designed to wash a parts, Nitro is designed for a RACING. |
Mitä yhteistä on hitsarilla ja huoralla?.....Pelkkä heittäytyminen riittää
|
hitsari on rakojen herra
|
Miggi on rakojen mestari;)
|
Kuona kutosesta seevi seiskaan.......
Alamäki vetona sopivilla virroilla....EI ILMARAKOA (Silloin kun on valovirta kemppi ja kolmen ja piikin nelikasit ja levyn paksuus max 1,5mm) Tosi hitsarin unelma (Toyota RJ:n vanha pakosarja) Mitä enemmän sitä on hitsattu aikaisemmin sitä kivempi...... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
MOIT TMX50!
...rosteri on helppo homma, kävelet hitsaustarvike kauppaan, ostat rosteripuikot ja annaat palaa... on myöskin erikseen mustan ja rosterin liittämistä varten olevia puikkoja... Valuraudat on sitten hitusen hankalampia, monesti "hitsauspalko" näyttää hyvältä, kypäränläpi, mutta väärällä puikolla, sauma jäähtyessään vetäytyy mm. helmiksi, herneiksi tms. näin kävi mm. kun yritin puikottaa Saab 900 (OM) pakosarjaa kassaan.. T:JPe |
Ei se hitsaaminen siinä rosterissa ole paha homma... Se onkin sitten toinen juttu että saa kappaleet pysymään muodossaan! Tykkää elää tuo rosteri tuosta lämmöstä aikast paljon!!!
|
Lainaus:
|
Rosteri ja hapokas menee mukavasti 316 rutiilipuikoilla. EDIT: ja kuten tuolla jo mainittiin, toi muoto on hankala kun vetelee, saa kyllä suunnitella hyvin...
Valurautaa on erilaisia, mutta nyrkkisääntö on että kappaleet pitää olla TODELLA PUHTAAT rasvasta ym pashasta, ja esi- ja jälkilämmitys pitää tehdä....näin on isot pojat kertoneet ja jostain hitsausoppaasta luettukin.... |
No oikeehan se takasin lämmittämällä. Keskikokoset pojat kerto.
|
Joo, ja itse joskus tehnyt pienen viillon vastapuolelle rälläkällä ja vähän palkoa, sekin toimii....
|
Toimii , en kyllä menis esim. paperikoneen osia noin tekemään.:D
|
Lainaus:
|
Juu en mie ookkaan kova mies kun joku on menny liimaa lisäämään meikän puikkoihin :eek:
Mutta tigillä on tullu jonkin verta hitsailtua viimesimmäks eberin hehkun langan kun en pihinä raaskinu uutta ostaa mutta sehän toimii taas :D Ohuen rosterin hitsaus onnistuu parhaiten kun hitsailee pätkissä ja jäähyttelee esim paineilmalla joka täpin jälkeen. Niin ja saa sitä tigistäkin kivoja tällejä kun tunkee elektrodia takasi ja painaa liipasimesta samalla vahingossa, kyllä senkin muutaman kerran jälkeen oppii :eek: |
Lainaus:
|
Minä olen hitsannut rosterin tavallisella Telvinin 140 muuntajalla. Ei siihen tarvita muutakuin 2,5 mm rosteripuikko. Sauma juoksee vähän nopeammin kuin tavallisen raudan hitsi.
|
0.9 mm rosterilankaa nyt puolisen kiloo polteltu MinarcMigillä (180) ja Mison 18:lla. Yhtä helppoo ku muuki migihitsaus, hivenen ehkä roiskii enemmän mutta nättiä saumaa.
|
ohuelle materiaalille rst tai happoteräs puikko - napaan ja arc force ,jos semmonen säätönappi löytyy, mahdollisimman pienelle,
puikoksi Esab 63.20, tai vast. Paksummille pelleille + napa ja 63.30 tai vast. puikko tuolla ekaks mainitulla menetelmällä asennustyömailla hitsataan esim. putket ,ainevahvuus 1.6mm ja ylöspäin, vaatii kaukosäätimen ja rauhallisen mielen |
Lainaus:
Noista Elgan hitsaustuotteista noi happoset puikot on jopa parempia kuin Esan. |
Lainaus:
|
Elga
juu, elga on tehnyt isoa harppausta kehitellessään noita lisäaineita, ja kyllä ominaisuuksiltaan hienompia kuin nuo esabin keihäät.
Itse jo vuosia sitten hypännyt mustalle puolelle ja siellähän Elgan P47 miinusvirralla juuressa on ihan ettan, ja päälle 48M plussalla |
Kaasu
Helou nostetaas aihetta
Tarkotus ois hitssuutella ruostumattomasta kylpytynnyriin kamiina, onnistuuko arkonilla ja rosterilangalla hirsaaminen kun ei viitsis yhtä pikkuprojektia varten ostaa koko pulloa misonii ! ?:eek: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nimenomaan Argon on se oikea kaasu kirkkaan kitsaamiseen, Mison-Argon seoskaasu taas ei kirkkaaseen sovellu vaan tekee huokoista saumaa. |
Mison on Agan kauppanimike 0,03% typpimonoksidi lisäykselle, jonka pitäisi vähentää otsonin muodostusta. Mison Ar on tarkoitettu mustan ja kirkkaan tig-hitsaukseen. Mison 2 on tarkoitettu kirkkaan mag-hitsaukseen. Mison 8/18/25 tai jopa 100%CO2 voi käyttää kirkkaan täytelankahitsaukseen.
|
Ja sitten kun hitsaatte sillä argonilla, niin muistakaa suojata itsenne; säteily polttaa paljaan ihon äkkiä! (muutaman kerran pikkasen "hepannut" t-paidassa käsineet kädessä, niin heti on punanen kaula ja käsivarret.... ) esim. jos 18% hiiltä seassa kestää hitsata tuntikausia samoihin vaurioihin, yleensä kuumat roiskeet muistuttaa paljon aikaisemmin...
|
Lainaus:
Lankakoneista ei ole kirkkaan suhteen kokemus ta kun koitan moista välttää, joskus x-työnantaja soitteli hitsailemaan muutamat karvit kun töissä ollut oikein hitsari ei onnistunut, ei se tahtonut onnistua itseltäkään kun olivat Mison pullon hakeneet :D |
just hitsasin kortteeniteräksen ja hapokkaan eripariliitoksen töissä mison 18 ja 309 umpilangalla.
ja edellisessä paikassa hitsattiin mison 25 ja rutiiililangalla kaikki, joko 309 tai 316. |
Rostikan ja happosen mag hitsaukseen umpilangalla 2% kaasu. Yleisesti tämä 98% AR ja 2% CO2 tai 02 käy myös. Puhdas argon ei ole se oikea kaasu, kaaresta tulee levoton, sen takia vaatii aktiivisen komponentin. Puhtaan argonin sovellus kohteet MIG hitsauksessa ovat käytännössä alumiinin kanssa.
Kirkas rutiililanka voidaan hitsata seoskaasun yhdistelmillä tai jopa melko usein käytetään puhdasta CO2, juuri kuten MK tuossa aikaisemmin mainitsi. Ja tosiaan se Mison ei ole mitään muuta kuin Agan kauppa nimi, jossa mukana juurikin tuo typen monoksidi. Täysin samaa kaasua on esim, Agan Corgon tai Woikosken SK kaasut ilman tuota typen monoksia jonka ainoa tarkoitus on hajottaa valokaaressa syntyvää otsonia. |
Sivu luotu: 16:56 (GMT +2). |