Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HDJ80 alle 35' renkaat! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=143691)

Hailuksi 27.04.2016 11:26

HDJ80 alle 35' renkaat!
 
Onko kellään vertailu paperia että sais hodarin alle 35 renkaat?
Haulla ei äkikseltää löytyny mitään.
Katsastus asemat puhuvat ristiin ja verrokki papereita kyselevät

bj45lava 27.04.2016 12:02

275/70R16 taitaa paperilla olla isoin, mitä löytyy, et tuskin riittää...

Hailuksi 27.04.2016 13:50

On niitä muutoskatsastettu onnistuneesti ja huhun mukaan joskus täällä ois joku lanketti ollu, millä se onnistuis..
6mm jää nyt kiinni vaan..

bj45lava 27.04.2016 14:13

33" meni vanhoissa säännöissä jo millin tai kaksi yli sallitun, mutta hyväksyttiin.

Ja kun sääntöihin tuli vain tuuma lisää niin tuskinpa 35" saa...

bj45lava 27.04.2016 14:29

Toisaalta korjaamokäsikirjassa on 9.00-15-6PRLT koko mainittu, mihis se riittää??
265/75R15 ja 31x10.50R15-6PRLT löytyy kans.

VeeWee 27.04.2016 15:08

265/75-16 halkaisija on 804mm ,35" on 877mm

Mika_T 27.04.2016 15:17

No eikös se sitten mene sillä 77mm säännölläkin helposti?

Eiköjjoo 275/70/16 on se mitä on yleisesti ollut loppupään malleissa.

Itellä ois sama "lupalappu" haussa kun alla on 35set.

bj45lava 27.04.2016 15:30

Se olikin 265/75r15

VeeWee 27.04.2016 17:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 1297651)
Se olikin 265/75r15

Katsos,lukihäiriö.
Mutta tosiaan,eihän sinne silloin sitä 35" saa.

bj45lava 27.04.2016 17:53

Ei pitäis saada, tai tietty jos leimasetä ei tiedä mitä tekee...

Danlig 27.04.2016 18:11

Jos lapussa 265/75-16 niin kyllähän tuohon 35" mahtuu hyvin eli 804mm 10% suurennos tekee jo 884mm.

H&K 27.04.2016 18:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Danlig (Viesti 1297674)
Jos lapussa 265/75-16 niin kyllähän tuohon 35" mahtuu hyvin eli 804mm 10% suurennos tekee jo 884mm.

Katoppa koko viestiketju läpi. Se lappu on 265/75-15, ei 265/75-16. bj45lava:lla oli ajatushäiriö.

Danlig 27.04.2016 19:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1297677)
Katoppa koko viestiketju läpi. Se lappu on 265/75-15, ei 265/75-16. bj45lava:lla oli ajatushäiriö.

Aivan aivan, 34" on sit raja :D noi lapikkaathan on 34" :D:D

Hailuksi 27.04.2016 19:34

Auto-data.net sivulta löytyy 275/70R15... Voiskohan sitä esitellä katsurille.. STOR ei moista kokoa tunne vissiin..

jmk 27.04.2016 19:40

taitaa jäädä pienemmäksi tuo koko

Mika_T 27.04.2016 21:51

Eniten tässä huvittaa että esim BJ:hin saa 35set niin miksei hodariin jossa on jarrutkin hieman eriluokkaa.

Karhu85 28.04.2016 00:49

Minulla on hdj80 35" otteessa. Sitä en tiedä millon ne on siihen katsastettu.

turakki 28.04.2016 08:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1297721)
Eniten tässä huvittaa että esim BJ:hin saa 35set niin miksei hodariin jossa on jarrutkin hieman eriluokkaa.

Eihän lakipykälissä välttämättä mitään suurempaa tolkkua tarvitse olla. Muuten Bj:n jarrut taitavat muuten olla aika paljon jöötimmät, kuin vastaavan kokoisten jenkkien. Jarruvoimat dynolla ainakin isommat, kuin Hj:ssa.

Joskus kultaisina vuosina autoon sai renkaat, jotka mahtuivat pyörimään alla... Kavereilla oli ruisereita leimattuna 38,5 gummeille.

bj45lava 28.04.2016 11:51

Bj etulevyissä halkaisija itse asiassa isompi kuin perus hdj pikkulevyt.
Ja ne rummut on muutenkin paremmat...

Hailuksi 28.04.2016 12:16

Aika toivottomalta kuulosti saaja 35 alle, ku selvitellyt ja soitellu... Jostai Arabiaan tms viedystä mallista ku sais toyotalta vertailu laput ni vois onnistua..

Mika_T 28.04.2016 22:19

Max elleryn EP.T018 "Toyota Land Cruiser 1990-2007 70's/80's/100's series. Automotive repair manual" kirjassa on mainittu 7.50R16-6PRLT ja 275/85R16 koko.
Ei tosin ole eritelty missä mallissa noita kokoja on käytetty.

Tuo 7.50R16 on kyllä pieni koko mutta tuo 275/85R16 alkaa olla jo hyvän kokoinen.

psk123 28.04.2016 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 1297638)
Toisaalta korjaamokäsikirjassa on 9.00-15-6PRLT koko mainittu, mihis se riittää??
265/75R15 ja 31x10.50R15-6PRLT löytyy kans.

Oisko mahdollista saada tuosta korjaamokäsikirjan sivusta kopio mistä löytyy 9.00-15-6PRLT koko?

bj45lava 29.04.2016 07:58

1 Liiteet
Tuon vois skannatakin, jos joku tarvii, noilla tarvikekirjojen rengaskokotiedoilla kun ei tee mitään.
Nämä kaikki löytyy tuosta 5cm paksusta alkuperäisestä raamatusta.

Tuomo 29.04.2016 08:04

275/85-16 lähentelee jo 35" rengasta halkasijan puolesta, pikkasen epäilen että tollasta on missään alla tehtaalta lähtiessä mut kaikkihan se on mahdollista

Killer-Wo 29.04.2016 08:41

2 Liiteet
275/70x16 on orkkiskoko ja siitä on ainakin uudemmissa ovipilarissa tarra
Ja suurin rengas mikä löytyy taitaa olla tuo 305/70R17

Ippe69 29.04.2016 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1297899)
Max elleryn EP.T018 "Toyota Land Cruiser 1990-2007 70's/80's/100's series. Automotive repair manual" kirjassa on mainittu 7.50R16-6PRLT ja 275/85R16 koko.
Ei tosin ole eritelty missä mallissa noita kokoja on käytetty.

Tuo 7.50R16 on kyllä pieni koko mutta tuo 275/85R16 alkaa olla jo hyvän kokoinen.

Mulla ei nyt ole lappuja lähellä, mutta eikös Gee mersuihin juuri tuolla 7,50R16 koolla ole 33" leimattu aiemmin ja nykyisillä säännöillä pitäis 35" onnistua. Näin minun muistin mukaan, itse kävin viimesyksynä muutoskatsastamassa juurikin ne 33"set.

-MaTTi- 29.04.2016 21:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1297899)
Automotive repair manual" kirjassa on mainittu 7.50R16-6PRLT ja 275/85R16 koko.

Mikähän se tuo 275/85R16 on, eihän tollasia kumeja oo tehtykkään, eiköhän tuo oo 235/85R16.

Mut hakekaapa joku Toyotan leimat 7.50R16-6PRLT koolle niin päästään leimaamaan 35" kumeja Hodareihin.

Hailuksi 29.04.2016 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1298039)
Mikähän se tuo 275/85R16 on, eihän tollasia kumeja oo tehtykkään, eiköhän tuo oo 235/85R16.

Mut hakekaapa joku Toyotan leimat 7.50R16-6PRLT koolle niin päästään leimaamaan 35" kumeja Hodareihin.



Saiskohan tuon niinvaan hakemalla.. :rolleyes::D

Mika_T 29.04.2016 21:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1298039)
Mikähän se tuo 275/85R16 on, eihän tollasia kumeja oo tehtykkään, eiköhän tuo oo 235/85R16.

Mut hakekaapa joku Toyotan leimat 7.50R16-6PRLT koolle niin päästään leimaamaan 35" kumeja Hodareihin.


Piti oikein tarkistaa.
Kyllä siinä kirjasessa on tuo koko mainittu. Toki eihän tuosta mitään takeita ole että tuota kokoa olisi missään päin maailmaa käytetty...
Kirjan kirjoittaja on saattanut ihan omasta päästä vetää noita kokoja.


http://img.photobucket.com/albums/v6...429_225112.jpg

Juuri tänään katsastin hodarin (vakio renkailla) ja kyselin vähän että mitä kokoja näihin saa.
Kontuurisetä meinas että 35" voisi olla nykyään mahdollista mutta ei osannut varmaksi sanoa. Pitäs tosiaan selvittää millä koolla näitä on alkujaan saanut.
Meinasi kyllä ettei jossain arabian maissa käytössä ollut rengaskoko käy tänne vertauskooksi.

Mika_T 29.04.2016 22:28

Sitten vielä tämmösestä kirjasta...

http://img.photobucket.com/albums/v6...ody%201992.jpg

...löytyy tämmönen sivu.

http://img.photobucket.com/albums/v6...0alignment.jpg

Australian malleissa käytetty tuota 7.50R16-6prlt ?

Danlig 29.04.2016 22:33

Tuossa mainittu 245-85r16 ainaki sallii jo 35" renkaan :D :o :eek:

E: olihan siitä mainintaki jo ed sivulla. Mut eikö toi oo pätevä todiste?

-MaTTi- 30.04.2016 10:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Danlig (Viesti 1298063)
Mut eikö toi oo pätevä todiste?

Toyotan leima kopioon että on "alkuperäinen rengaskoko" HDJ80:een, niin johan passaa. Ns. vertailurenkaitahan ei nykyään tunneta. Ne pitää olla just siihen kyseiseen malliin löytyvät, maanosalla ei väliä.

BJ-40/76 30.04.2016 12:23

Minulla on tuossa korjauksäsikirjassa (Alustan ja korin korjauskäsikirja HZJ80 Sarjat HZJ80Sarjat HDJ80 Sarjat, toyotan varaosanumero RM184-83)

9.00 - 6 - 15 PRLT mainittu kohdassa Caster kulmat. (265/75-15 ja tuolla 9.00 koolla alusta vissiin korkeampi, kun olkatapin takakallistus on 1aste ja 40 min, kun muilla renkailla se on 3 astetta)

En yhtä-äkkiä löytänyt -Matti- taulukoista mittoja.... minkä kokoinenhan tuo lienee....

Glutton 06.05.2016 06:30

Mitenköhän asiaan vaikuttaa kun nämä on hdj tai hzj80 kun minulla on taas fzj80 eli eivät taas ole välttämättä vertailu kelpoisia? Ja tuohon fzj80 autoon ei löydy suomen tojotalta paljon mitään tietoa...

bj45lava 06.05.2016 07:23

Lähtökohtaisesti ovat samaa mallisarjaa, mutta sitäkin linjanvetoa on nähty, etteivät olisi.
Lienee katsastajan omaa tulkintaa ja työnvieroksuntaa toivottavasti...

make764 06.05.2016 10:48

Trafilta saa luvan 35" jos on todistus,että tarvii työn vuoksi.
Itse hommasin ja hinta 380€.
Lupa on henkilökohtainen/autokohtainen,eli jos myyt auton on muutoskatsastettava takas pienimmille renkaille.
Joka autolle joudut eri luvan maksamaan 380€.
Kokemusta on...
35" on isoin johon saa luvat.

Glutton 06.05.2016 14:44

1 Liiteet
Noniin nyt kävin konttorilla ja korkeuden puolesta menis 35 mutta leveyttä ei kestä olla 12,5. Tässä vertailu renkaana oli 7.50r16

Ja jos vertaillaan 265/75 r 15 renkaalla olis leveyden puolesta mennyt mutta ei korkeuden...

Eli leveys saa muuttua 102 ja korkeus 51 tai 10% alkuperäisestä...

Glutton 06.05.2016 15:33

Mutta mikähän koko on tuon 235/95R15
mitkään laskurit ei tunnista isompaa ko 90

Mika_T 06.05.2016 15:46

Eikös autoa saa nykyään leventää yhtensä 200mm.

"Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) on antanut 28.9.2015 määräyksen auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta. Määräys tulee voimaan 1.10.2015.


4.5 Korimuutokset

Ajoneuvon korin leveyden suurentaminen enintään 200 mm:llä on sallittu. Tämä ei kuitenkaan
koske kuormakorin leventämistä, johon sovelletaan ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen
(1257/1992) 45 §:n 1 momentin rajoitusta"

Mutta en jaksanut laavata niin pitkälle että onko renkaille/raideleveydelle oma sääntönsä.

EDIT: On.

"3 ALUSTAMUUTOKSET

3.1 Vanteet ja renkaat

Ajoneuvoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin
kohdistuvia rasituksia verrattuina ajoneuvon alkuperäisiin vanteisiin.
Vanteiden vaihdon
seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen
verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan
oltava pyörännapaan sopivat.
Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät,
ei saa käyttää.
Vanteiden tulee olla ajoneuvon akselimassoille sopivat.

Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.

Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 %
tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa
lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.

Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan,
on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava.

Renkaan leveyttä ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 102 mm.
Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla
tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle
rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa"

yhteensä 102mm vai 102mm/puoli?

MiKo 06.05.2016 16:01

Korkeus otetaan siitä 7.50r16 ja leveys otetaan siitä toisesta koosta.. Ainaki ennen menny nuin.

Glutton 06.05.2016 16:08

Ei kuulemma voi sekottaa kokoja

MiKo 06.05.2016 17:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 1299035)
Ei kuulemma voi sekottaa kokoja

Eiku joo. Onko se nyt 7.50r16 vai 7.50-16LT mihin verrattiin?

Glutton 06.05.2016 19:04

7,50R16

Killer-Wo 06.05.2016 20:33

Niin mitkä on stro kirjan mukaan strategiset mitat tuolle 7,50R16 renkaalle?

Glutton 06.05.2016 21:07

7.50R16
Leveys 210 korkeus 802

Glutton 06.05.2016 21:09

265/75R15
Leveys 267 korkeus 775

Laittasko joku vielä sen 35x12,5R15 koon tänne

Mika_T 06.05.2016 21:12

35/12.5" STRO:ssa
Leveys 318mm
Korkeus 877mm

Viipo 06.05.2016 21:36

Ja missäs ois kopiot sitten siitä UNECE-taulukosta, joissa tuo 7.50R16LT onpi leveempi, kuin STRO:n taulukossa?

pee 06.05.2016 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 1299035)
Ei kuulemma voi sekottaa kokoja


Mikäs tän nyt sitten estää ?

Mika_T 06.05.2016 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1299094)
35/12.5" STRO:ssa
Leveys 318mm

:D

Kävin mittaamassa autossa alla olevat 35x12.5x15" BFG km2 mutikoiden leveyden.
Noissa on kuvio 240mm leveä! Eli alle 10"

hiluvitkutin 06.05.2016 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1299108)
:D

Kävin mittaamassa autossa alla olevat 35x12.5x15" BFG km2 mutikoiden leveyden.
Noissa on kuvio 240mm leveä! Eli alle 10"

Pitäskö sun valittaa niistä bf:lle? 😆

dodge ram pystyputket 07.05.2016 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1299108)
:D

Kävin mittaamassa autossa alla olevat 35x12.5x15" BFG km2 mutikoiden leveyden.
Noissa on kuvio 240mm leveä! Eli alle 10"

Noi kuvion leveydet on kyllä ihan perseestä. Esim 325 60 18 cooper stt kuvion leveys 31cm ja sitten sama merkki mutta 325 65 18 kuvion leveys 26 cm. Luonnossa todella iso ero noissa. Toi 325 65 18 näyttää ihan fillarin renkaalta ton 325 60 18 vieressä. Miksi kuvion leveys heittää näin paljon?

Mika_T 07.05.2016 11:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1299109)
Pitäskö sun valittaa niistä bf:lle? 😆

Pitäs.

Jos haluan noin kapeat renkaat niin voisin ostaa 235:set :D

No oli tässä toinenkin ajatus takana. STRO:ssa 12.5" leveä rengas on merkitty 318mm leveäksi, jota ei muutamiin autoihin saa muutoskatsastettua.
Sitte kun todellinen leveys on aivan jotaki muuta paskaa niin eihän tuo oikein mene.

-MaTTi- 08.05.2016 10:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 1299023)
Noniin nyt kävin konttorilla ja korkeuden puolesta menis 35 mutta leveyttä ei kestä olla 12,5. Tässä vertailu renkaana oli 7.50r16

Ja jos vertaillaan 265/75 r 15 renkaalla olis leveyden puolesta mennyt mutta ei korkeuden...

Eli leveys saa muuttua 102 ja korkeus 51 tai 10% alkuperäisestä...

Väärin katsottu 7.50R16 koko. Siellähän on rengaskoon lopussa LT, ja sen kokoa ei löydy STRO:sta (vain C-rengas löytyy), katsottava E-säännön taulukosta (Trafista varmistettu, voidaan käyttää): https://www.unece.org/fileadmin/DAM/...13/R054r3e.pdf
Eli leveys 220 mm 12.50" ollessa 318 mm eli ok.

-MaTTi- 08.05.2016 10:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1299158)
Sitte kun todellinen leveys on aivan jotaki muuta paskaa niin eihän tuo oikein mene.

Ei niitä koskaan oo kulutuspinnasta mitattu! Ainahan ne kyljet pullottaa kulutuspintaa ulompana. Mittaileppa huvikses muutama muukin kumi niin yllätyt. Mitä litteempi lätty (matalaprofiilisempi) sitä lähempänä kulutuspinnan leveys on ulkoleveyden suhteen. Myös mutakuvioisissa palarenkaissa reunapalat yleensä reilusti ulompana mitä vastaavassa oolterrainissa kuvio.

Mika_T 08.05.2016 11:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1299300)
Ei niitä koskaan oo kulutuspinnasta mitattu!

Aijjaa. Tämä olikin ihan uus tieto.
Eihän noilla renkaan leveys tiedoilla tee sitten yhtään mitään.

Pitää vissiin hommata 35x14.5":set jos haluaa kulutuspintaan yli 10" leveyttä. ja kantopinta-alaa pehmeille paikoille.
Mutta toisaalta kulkeehan kapea rengas keveämmin. :D

Killer-Wo 08.05.2016 15:21

No sittenhän onnistuu 315/75r16 laittaa leimalle. Harmillisesti 315/70r17 jää 1mm liian leveäksi. Ois löytynyt Nokialta hyvät talvi kumet. Hakkapeliitta 315/70r17 LT2

-MaTTi- 08.05.2016 17:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 1299347)
Harmillisesti 315/70r17 jää 1mm liian leveäksi.

Mihin verrattuna?

Killer-Wo 08.05.2016 19:44

7.50r16LT, se on 220 leveä ja leveys sai muuttua sen 102mm eli 322. Stro kirjan mukaan 315/70r17 on 323mm. Vai katsotaanko tuo leveys tuon 315 merkinnän mukaan.

Killer-Wo 08.05.2016 19:49

1 Liiteet
Tuosta katsoin leveyden

-MaTTi- 08.05.2016 23:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 1299372)
Vai katsotaanko tuo leveys tuon 315 merkinnän mukaan.

Trafin soveltamisohjeesta:
Lainaus:

Muutoskatsastuksen tarvetta arvioitaessa renkaan leveyden muutos alkuperäiseen renkaaseen verrattuna voidaan arvioida metrisen järjestelmän mukaan mitoitettuun renkaaseen merkitystä mitasta.
Tuo nyt on näemmä ajateltu muutoskatsastuksen tarpeen suhteen eikä itse muutoskatsastustilannetta, mutta soveltunee siihenkin. Ainakin ennen aina menty niin.

Glutton 12.05.2016 08:14

Missä lapussa lukee että enään ei tartte tuijottaa euroopan kokoja. Sitä ne ei uskonu...

Mika_T 12.05.2016 10:00

Samaa sanoivat kemissä, ettei voi verrata jossain aasiassa tai australiassa käytettyjä kokoja.

-MaTTi- 13.05.2016 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1299849)
Samaa sanoivat kemissä, ettei voi verrata jossain aasiassa tai australiassa käytettyjä kokoja.

Missä lukee että pitää olla Eurooppa tai P-Amerikka? Vanhassa ohjeessa, ei nykyisessä.

Glutton 13.05.2016 21:44

Tiedote 6/2004 mutta taas jätetään paljon tulkinnan varaan...

-MaTTi- 13.05.2016 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 1300035)
Tiedote 6/2004 mutta taas jätetään paljon tulkinnan varaan...

Entinen rakennemuutospäätös mihin toi viittaa on mitätöity.

Glutton 13.05.2016 22:00

Missä se sanotaan?

-MaTTi- 13.05.2016 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 1300038)
Missä se sanotaan?

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2...rch%5Bpika%5D=

Glutton 13.05.2016 22:10

Noniin! JESs! Ens viikolla takas konttorille...

Mika_T 14.05.2016 22:28

Ilmottelehan sitten miten kävi.

-MaTTi- 26.05.2016 21:51

Eräässä hiekkamaasta tuodussa HZJ80:ssä oli tällanen rengastarra orkkisrenkaista:
http://imagizer.imageshack.us/v2/102...923/ACxGBM.jpg
Helposti 35x12.50" otteelle. :)

Mika_T 26.05.2016 22:13

No niin tuosta kuvasta kopsu ja tarrapajaan teettämään sata tarraa. :D

BJ-40/76 27.05.2016 00:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1301873)
No niin tuosta kuvasta kopsu ja tarrapajaan teettämään sata tarraa. :D

Onko tuo alarivin numerosarja varaosanumero? toimiskohan suomessa; siis
Saisit alkuperäisen tarran, ja vielä alv-eritellyn merkkiliikkeen kuitin kaupanpäälle?

Valitettavasti tuossa ei lue automallia....

Mika_T 28.05.2016 00:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1301884)
Onko tuo alarivin numerosarja varaosanumero? toimiskohan suomessa; siis
Saisit alkuperäisen tarran, ja vielä alv-eritellyn merkkiliikkeen kuitin kaupanpäälle?


Japaniasta ainakin löytyy tuolla osanumerolla. 2.80dollaria kipale.

Näytti että FJ80/HZJ80:ssä ois ollunna.

http://toyota-general.epc-data.com/l...dy/7455/74552/

itä-karjala 23.06.2016 18:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1298060)
Sitten vielä tämmösestä kirjasta...

http://img.photobucket.com/albums/v6...ody%201992.jpg

...löytyy tämmönen sivu.

http://img.photobucket.com/albums/v6...0alignment.jpg

Australian malleissa käytetty tuota 7.50R16-6prlt ?


Tämä paperi riitti, 35:lle ei ollu mitään ongelmaa muutosleimalla...

Eli:

Katsastuksessa merkityt 35x12.50R15LT
Tyyppihyväksytyt 215/80R16, 245/85R16.

Kouvostoliitossa osaavat sentään jtn.

Ei tarvinnu leimoja eikä maanosa selvityksiä.

kuha 03.07.2016 19:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja itä-karjala (Viesti 1305180)
Tämä paperi riitti, 35:lle ei ollu mitään ongelmaa muutosleimalla...

Eli:

Katsastuksessa merkityt 35x12.50R15LT
Tyyppihyväksytyt 215/80R16, 245/85R16.

Kouvostoliitossa osaavat sentään jtn.

Ei tarvinnu leimoja eikä maanosa selvityksiä.

Minkäslaiset vanteet sulla siis et - 20...44

jäpikkä 10.07.2016 15:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kuha (Viesti 1306269)
Minkäslaiset vanteet sulla siis et - 20...44

10x15 -44

karppa2 13.08.2016 15:38

Haaveissa olis 35" renkaat otteeseen. Autoa korotettu 2" jousilla ja koria 2". Kokonaiskorkeus mitattuna mitalla 204cm. Onko liian korkea? 150mm saa olla maksimi korotus mutta mihin tätä verrataan?

karppa2 29.08.2016 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karppa2 (Viesti 1311706)
Haaveissa olis 35" renkaat otteeseen. Autoa korotettu 2" jousilla ja koria 2". Kokonaiskorkeus mitattuna mitalla 204cm. Onko liian korkea? 150mm saa olla maksimi korotus mutta mihin tätä verrataan?

Korkeus asiaan ei vielä ole löytynyt vastausta. Jostakin netistä löysin korkeudeksi 185. Onko näitä viety johonkin maahan korkeampana ja olisiko asiasta dokumenttiä?

-MaTTi- 30.08.2016 17:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karppa2 (Viesti 1311706)
Haaveissa olis 35" renkaat otteeseen. Autoa korotettu 2" jousilla ja koria 2". Kokonaiskorkeus mitattuna mitalla 204cm. Onko liian korkea? 150mm saa olla maksimi korotus mutta mihin tätä verrataan?

Eikö tuo nyt ole laskettavissa ihan päässäkin, 2" (51 mm) x 2 = 102 mm. 150 mm - 102 mm = 48 mm. Eli rengas saa olla ton verran säteeltään isompi eli 96 mm halkaisijaltaan ennen kuin 150 mm on täynnä. Eli ei ole ongelma.

karppa2 30.08.2016 20:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1314124)
Eikö tuo nyt ole laskettavissa ihan päässäkin, 2" (51 mm) x 2 = 102 mm. 150 mm - 102 mm = 48 mm. Eli rengas saa olla ton verran säteeltään isompi eli 96 mm halkaisijaltaan ennen kuin 150 mm on täynnä. Eli ei ole ongelma.

Kiitos -Matti-

karppa2 09.09.2016 17:38

Jess!! 35x12,5x15 otteessa.

ISE 09.09.2016 22:50

:):):Donee karppa2.

Mika_T 14.02.2017 18:25

Alkais taas olla hodarin katsastus ajankohtainen niin käväsimpä joutessani tänään kontuurisedän juttusilla noista hodarin 35:sta. Kovasti oli sitä mieltä ettei hodariin saa edelleenkään 35:sia alle, muttei suoraan ajatusta tyrmännytkään.

Annoin sille nämä täälläkin esillä olevat prosyyrit niin aikoi selvitellä asiaa.
Pitää kävästä loppuviikosta kysäsemässä että mihin lopputulemaan päätyi.

En ollu hodarilla liikenteessä niin ei päässyt katsomaan miten renkaat sopii kaariin.
Leveys ei niinkään kiinnostanut mutta halkaisijaa epäili...

Näin siis Kemissä.

PS. Paljonko se raideleveys saa nykyään kasvaa? /puoli?

Glutton 14.02.2017 18:39

Kävin leimaamassa hj60:tä joku aika sitten ja siihen ei enään saanu 33 ei sitten millään. Ei edes kelpuuttanut tojotan säätöarvokorttia riittävän virallisena. Ja ei kuulemma voi käyttää vertailu renkaana mitään austraaliassa käytettyä rengas kokoa. En tiedä oliko se vain paikallisen virkailian pimeilyä. Mutta kylle se soitteli vaikka minne sen taistelun aikana.

BENJAMIN 14.02.2017 20:11

Aikamoinen sirkus näitten rengaskatsastuksien kanssa .(ja vissiin aina ollut)
Joku hyväksyy ja joku ei esim.Austraalian mallit.
Miten se HDJ 80 tänä päivänä , minkälaisia lappuja tarvii jos vaikka 315/75-16 tai 35x12,5-15 sovittais ? Vai onko turhaa uneksia ?

BENJAMIN 14.02.2017 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1336637)
Alkais taas olla hodarin katsastus ajankohtainen niin käväsimpä joutessani tänään kontuurisedän juttusilla noista hodarin 35:sta. Kovasti oli sitä mieltä ettei hodariin saa edelleenkään 35:sia alle, muttei suoraan ajatusta tyrmännytkään.

Annoin sille nämä täälläkin esillä olevat prosyyrit niin aikoi selvitellä asiaa.
Pitää kävästä loppuviikosta kysäsemässä että mihin lopputulemaan päätyi.

En ollu hodarilla liikenteessä niin ei päässyt katsomaan miten renkaat sopii kaariin.
Leveys ei niinkään kiinnostanut mutta halkaisijaa epäili...

Näin siis Kemissä.

PS. Paljonko se raideleveys saa nykyään kasvaa? /puoli?

Eikö se ole 15 mm./per puoli. Eli alkuperäinen vanne et on 0 niin -15 et vanteet max.

BJ-40/76 16.02.2017 22:48

Renkaiden muutoskatsastus ei ole helppoa... Vanhojen määräysten aikaankaan!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN (Viesti 1336671)
Eikö se ole 15 mm./per puoli. Eli alkuperäinen vanne et on 0 niin -15 et vanteet max.

Hodarin alkuperäinen vanne on kyllä aika kaukana 0 et:stä....

Mulla nyt alla 8x16" muistaakseni offset +12 vai olikohan peräti +20? ja 265/75-16 gy talvirenkaat mahtuu (melkein) ilman levikkeitä. siis kulutuspinta on "piilossa".

Ja kesärenkaat bfg At 285/75-16 samaten.... olikohan nuo kesärenkaat tuolla +20 offset, ja talvirenkaat +12?

Toki sen verran tulee ulos, varsinkin toiselta puolen, että jos vittuuntunut katsuri, niin alkaisi äkisemään...

Kerran vuosikatsastuksessa yksi "yli-innokas" katsuri oli sitä mieltä, että nuo 285/75-16 on liian isot, ja ei voisi edes muutoskatsastaa!
Kerroin, että ei ole mitään tarkoitustakaan muutoskatsastaa... Nuorehko katsastusmies hävisi kuin pieru saharaan, ja muutaman minuutin kuluttua tuli, ja suoritti katsastuksen loppuun ilman yhtään sanaa...

Kaverin hodari hylättiin 235/85-16 renkailla, ja samoilla saatesanoilla: ei onnistu muutoskatsastaakkaan...

Ulkomuistista: Hodarin tyyppihyväksynnässä tms. on useampi rengaskoko:
muistaakseni mm. 265/75-15? ja 275/70-16?

Ja sitten semmoinen pieni Taka-Isku: Nopeusmittari ei saa näyttää liian vähää.
siis liian pientä nopeutta. -> Automaatti laatikolla olevassa hodarissa tuo helppo korjata; pistetään nopeusmittarin pyörittän hammasrattaat manuaalin jakolaatikosta. Ja noita pyöräpareja voi löytyä useampi eri myös marmoritiskiltä; mutta hinta vois olla aika suolanen?

Manuaali laatikolla olevista pitää välittää perät (offikäytössä varmaan muutenkin, varsinkin isompien renkaiden kanssa) taikka "virittää" nopeusmittaria...

kuha 17.02.2017 08:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1336939)
Hodarin alkuperäinen vanne on kyllä aika kaukana 0 et:stä....

Mulla nyt alla 8x16" muistaakseni offset +12 vai olikohan peräti +20? ja 265/75-16 gy talvirenkaat mahtuu (melkein) ilman levikkeitä. siis kulutuspinta on "piilossa".

Ja kesärenkaat bfg At 285/75-16 samaten.... olikohan nuo kesärenkaat tuolla +20 offset, ja talvirenkaat +12?

Toki sen verran tulee ulos, varsinkin toiselta puolen, että jos vittuuntunut katsuri, niin alkaisi äkisemään...

Kerran vuosikatsastuksessa yksi "yli-innokas" katsuri oli sitä mieltä, että nuo 285/75-16 on liian isot, ja ei voisi edes muutoskatsastaa!
Kerroin, että ei ole mitään tarkoitustakaan muutoskatsastaa... Nuorehko katsastusmies hävisi kuin pieru saharaan, ja muutaman minuutin kuluttua tuli, ja suoritti katsastuksen loppuun ilman yhtään sanaa...

Kaverin hodari hylättiin 235/85-16 renkailla, ja samoilla saatesanoilla: ei onnistu muutoskatsastaakkaan...

Ulkomuistista: Hodarin tyyppihyväksynnässä tms. on useampi rengaskoko:
muistaakseni mm. 265/75-15? ja 275/70-16?

Ja sitten semmoinen pieni Taka-Isku: Nopeusmittari ei saa näyttää liian vähää.
siis liian pientä nopeutta. -> Automaatti laatikolla olevassa hodarissa tuo helppo korjata; pistetään nopeusmittarin pyörittän hammasrattaat manuaalin jakolaatikosta. Ja noita pyöräpareja voi löytyä useampi eri myös marmoritiskiltä; mutta hinta vois olla aika suolanen?

Manuaali laatikolla olevista pitää välittää perät (offikäytössä varmaan muutenkin, varsinkin isompien renkaiden kanssa) taikka "virittää" nopeusmittaria...

Mulla on manuaali loota ja perissä automaatin välityksellä silti piti nopeusmittarin taulua editoida dymotarroilla 35:silla renkailla jotta nopeuden näyttö kohdallani. Kulkee mukavasti viitosella.

mikjus 17.02.2017 10:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN (Viesti 1336660)
Aikamoinen sirkus näitten rengaskatsastuksien kanssa .(ja vissiin aina ollut)
Joku hyväksyy ja joku ei esim.Austraalian mallit.
Miten se HDJ 80 tänä päivänä , minkälaisia lappuja tarvii jos vaikka 315/75-16 tai 35x12,5-15 sovittais ? Vai onko turhaa uneksia ?

Samaa koitan itsekkin jos vaan saan renkaat ennen leimaa hommattua mutta pelkään jo etukäteen ettei onnistu vaikka täällä on monia onnistumisia raportoitu. Pitäisi saada väännettyä tämä juttu rautalangasta niin että minä ja vielä katsurikin ymmärtää.

Sama kävi Beejiin ja 33" kanssa mutta siinä nyt oli muutama muuttuja lisää. Ehkä kapeilla vanteilla olisi mennyt.

Pitäisi olla todella hyvät laput ja aukottomat faktat lyödä suoraan tiskiin konttorilla että täällä onnistuisi.

Tarvitaan siis selvitys:

1# Mikä on alkuperäinen suurin rengaskoko johon verrataan, mistä dokumentista se löytyy ja mistä STROsta se löytyy. Kelpaako korjauskirjan merkinnät todisteeksi. Pitääkö verrokkina käyttää korkeuden puolesta eri kokoa kuin leveyden.

2# Mikä määräys tai dokumentti sallii AUS tai US renkaiden käytön verrokkina.

3# millä vanteella menee läpi levikkeillä/ilman

Jne. nämä kaikki jutut kai löytyykin tästä ketjusta mutta ei se paljon auta jos konttorilla leimataan mutu tuntumalla.

Helpoin varmaan olisi kun "joku" tekisi trafille erillisen ohjeen että HDJ-80 saa 35x12.5x15 leimattua näin ja näin? Jos ei trafille niin koostetaan itse yksiselitteinen faktapaketti jossa kaikki tieto ja liitteenä STRO/korjauskirjojen tiedot. Luulisi nykyaikana konttoreilla olevan joku yhteinen ohjelma josta tietoa löytyy? Katsurikin varmaan uskoisi faktat jos olisi trafin erillinen ohjeistus? Sama kaikille muille merkeille ja malleille. Jos sääntö koskee yhtä autoa niin silloin se koskee muitakin? Voiko tässä käyttää hyväkseen jotain tiedossa olevaa hodaria jossa 35" otteessa, mielellään ei tähän menisi ettei tule sille ongelmia.

Mika_T 17.02.2017 10:06

Kuka osaa sanoa VX mallin vanteiden et-luvun faktana eikä mutuna?
VX:ssä kun on ne leveät kaarilevikkeet. Ja vanteina ainakin 8x16 alumiinit.

Toyotan korjaamomanuaalista löytyy 245/85/16 ja 7.50-16-6prlt jotka menee unece taulukon mukaan +10% korkeus ja 102mm leveyden lisäyksellä 35/12.5sta yli.

Ippe69 17.02.2017 11:24

Kaikki asiaan liittyvät määräykset löytyy trafin sivuilta nopealla googlauksella.
Tuossa linkki soveltamisohjeeseen https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...nen_versio.pdf
Sieltä löytyy seuraava teksti, "1.3.2. Luotettava selvitys
Ajoneuvon muutoksissa esitettävinä luotettavina selvityksinä voidaan
pitää esimerkiksi ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta tai valmistajan
edustajan antamia dokumentteja ei kuitenkaan internet- sivuilta
löytyvää tietoa."
Eli Mika Teen kirja pitäis kelvata hyvinkin.

Ja myöskin "3.1. Rengasmuutokset
Muutettuja renkaita verrataan rengasmuutoksessa
tyyppihyväksynnässä hyväksyttyyn alkuperäiseen rengaskokoon.
Muutoskatsastuksen tarvetta arvioitaessa renkaan leveyden muutos
alkuperäiseen renkaaseen verrattuna voidaan arvioida metrisen
järjestelmän mukaan mitoitettuun renkaaseen merkitystä mitasta.
Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon
tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta
luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille
tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä."
Ymmärtäisin tuon niin, että ei ole väliä mihin maahan renkaat on hyväksytyt.

Tuolla on se varsinainen määräys https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...13_maarays.pdf

Sieltä pisti silmään seuraava kohta "Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla
tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle
rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa."
Jos oikein tulkitsen tuon, niin leveyden muutosta verrataan nimellisleveyteen, eikä stro mittoihin.

Noilla dokumenteillä ainoa ongelma voi olla vanteen offset, se kun ei saa levitä yli 30 mm kuten yllä jo mainittiin. Toisaalta jos alkuperäisestäkään vanteesta ei löydy tietoja mistään, niin hankala autoa on sen takia hylätä. Tässä tapauksessahan ei olla muutoskatsastamassa vannetta, vaan renkaita. Nuo laputhan voi vaikka tulostaa ja ottaa konttorille mukaan, jos inssi alkaa tinkaamaan vastaan, niin minäkin jouduin tekemään Mersua katsastaessa. Jos ei siltikään onnistu, niin konttori vaihtoon.

Mika_T 17.02.2017 17:18

Kylläpä on saatana hankalaa tämäki. Kolme katastuskonttoria kiersin tänään tuossa kemi-tornio alueella. Jokasessa tuomio ettei onnistu.
Yks selvittelee asiaa vielä maanantaina. Jos sielläkään ei onnistu niin olokoot.

Ajan iliman muutosleimaa niinkö tähänki asti.

BENJAMIN 17.02.2017 17:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1337042)
Kylläpä on saatana hankalaa tämäki. Kolme katastuskonttoria kiersin tänään tuossa kemi-tornio alueella. Jokasessa tuomio ettei onnistu.
Yks selvittelee asiaa vielä maanantaina. Jos sielläkään ei onnistu niin olokoot.

Ajan iliman muutosleimaa niinkö tähänki asti.

Mistä oli kiinni ettei onnistu ?
Oliko siitä että Austraalian mallia ei voi verrata vai pitikö siinä lapussa olla joku
toyota liikkeen leima ?

Mika_T 17.02.2017 17:59

Australian mallia ei voi verrata.

Ja tuo 245/85/16 tai 7.50-16lt merkinnät pitäs löytyä auton tyyppikilvestä tai rekisteriotteesta. Korjaamokäsikirja ei kuulemma kelpaa...
Toyotan leimoja ei ainakaan nämä tämänpäiväiset kaivanneet.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1301868)
Eräässä hiekkamaasta tuodussa HZJ80:ssä oli tällanen rengastarra orkkisrenkaista:
http://imagizer.imageshack.us/v2/102...923/ACxGBM.jpg
Helposti 35x12.50" otteelle. :)

Tämä jos olisi tolpassa niin onnistuisi ainakin tämänpäiväisten juttujen perusteella.

Ippe69 17.02.2017 19:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1337051)
Australian mallia ei voi verrata.

Ja tuo 245/85/16 tai 7.50-16lt merkinnät pitäs löytyä auton tyyppikilvestä tai rekisteriotteesta. Korjaamokäsikirja ei kuulemma kelpaa...

Tuossa minun aiemmassa postauksessa on suora lainaus trafin sivuilta, jossa sanotaan että ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta voidaan pitää luotettavana lähteenä.
Ainakaan noissa määräyksissä mitä minä löysin, ei rajata että mille mantereelle renkaat pitää olla tyyppihyväksyttyjä. Jos inssi niin väittää, niin pitäisi pystyä esittämään lainkohta mihin se perustuu.

Suosittelen Kolarin A-katsastusta, siellä on pätevä inssi joka hoitaa muutoskatsastukset. Jos ei suoraan osaakaan vastata, niin ottaa asiasta selvää. Muoniossakin nuo on pienen tingan jälkeen onnistunu. Piti tosiaan tulostaa tuo trafin ohje ja sieltä esitin kohdat mistä tinkaa oli.

-MaTTi- 17.02.2017 19:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1336989)
Kuka osaa sanoa VX mallin vanteiden et-luvun faktana eikä mutuna?
VX:ssä kun on ne leveät kaarilevikkeet. Ja vanteina ainakin 8x16 alumiinit.

ET on noissa 0, löytyy myös Trafin tyyppitiedoista:
10/19 PYÖRÄKOOT

00094

---------

00095

215/80 R 16, 265/75 R 15, 275/70 R 16.

00096



00097



00098



00099

11/19 VANTEET JA VASTAAVAT RAIDELEVEYDET

00100

----------------------------------

00101

VANNE OFFSET MM RAIDELEVEYS MM

00102

EDESSÄ TAKANA

00103

6J-16 30 1535 1540

00104

7JJ-15 10 1575 1580

00105

8JJ-16 0 1595 1600

Ongelmana on tällä hetkellä tuon "alkuperäisen" rengaskoon selvittäminen. Ohje sanoo: "Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon
tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta
luotettavasta lähteestä
tai esimerkiksi USA:n markkinoille
tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä."
Eli pelkkä otekoko tai tyyppitiedoissa olevat vaihtoehdot eivät ole välttämättä ainoat vaihtoehdot. Eikä ole väliä minne päin maailmaa auto on myyty, jos se on samaa mallia/tyyppiä mitä kyseessä oleva vehjes.
Eikä "tyyppihyväksyntä" ole pakollinen, Suomessa saadaan edelleenkiin käyttöönottaa uusia autoja jotka eivät ole missään päin maailmaa varsinaisesti tyyppihyväksyttyjä, muita vaatimuksia kyllä on vaikka muille jakaa.

Mika_T 21.02.2017 12:42

Juu ei onnistu.
Ei kuulemma löydy ko. auton tyyppitiedoista/hyväksynnästä kumpaakaan kokoa. Ei 245/85/16 eikä 7.50-16lt:tä.
En tiiä onko tyyppihyväksyntä pakollinen vai ei. Minun tehtävä ei ole sitä selvittää.

Eli jatketaan matkaa ilman muutosleimaa...

Hailuksi 14.04.2017 17:45

Mittarivirhe
 
Millasia konsteja ootte mittarivirheen eliminoimiseks keksiny..? Katsastus ois tulosa ja kaikki muuten ois kunnossa saaja 35" otteelle mutta mittarivirhettä on aika rajusti, ja vielä alaspäin, ja juurikin siitä katsuri oli aika tiukkana että alle todellisuuden ei saa näyttää yhtään, mutta yli sais.. Pitääkö ny vaa tehä dymolla uudet nopeudet mittariin vai kääntää neulaa? Neulan kääntäminen toki huono vaihtoehto koska mittarivirhe ei oo lineaarinen.. 110 nopeudessa ja ylöspäin pitää mittari kutinsa justiinsa, ja mittarin näyttäesä 30 todelline nopeus yli 50 😁

Mika_T 14.04.2017 18:25

No se dynotarra on helpoin.
Mutta ei eihkä fiksuimman näkönen.

Ite käänsin neulaa näyttämään gps 80kmh:ssa ~81
Näyttää 60kmh:ssa 60. ja satasessa ~2kmh yli todellisen.

Eka ajamalla todeta gps:n kans mittarivirhe. minun tapauksessa 100kmh:ssa mittari näytti 97kmh.

Sitten vaan säätämään. Mittaristo irti ja nopeusmittariosa irti, porakoneen kierrokset säädin niin että mittari näyttää ennen säätöä 100kmh, neula irti ja porakone pyörimään samaa nopeutta kuin ennen neulan irrotusta ja neula takaisin akselilleen 105kmh kohdalle.

Nyt mittari heittää vakiorengaskoolla 19kmh :D

Sähkötoimisessa mittarissa neulan siirto on enemmän "mututuntumaa" kun ei pääse tallin pöydällä heti toteamaan että vaikuttiko siirto tarpeeksi.


Sivu luotu: 12:41 (GMT +2).