![]() |
HDJ80 alle 35' renkaat!
Onko kellään vertailu paperia että sais hodarin alle 35 renkaat?
Haulla ei äkikseltää löytyny mitään. Katsastus asemat puhuvat ristiin ja verrokki papereita kyselevät |
275/70R16 taitaa paperilla olla isoin, mitä löytyy, et tuskin riittää...
|
On niitä muutoskatsastettu onnistuneesti ja huhun mukaan joskus täällä ois joku lanketti ollu, millä se onnistuis..
6mm jää nyt kiinni vaan.. |
33" meni vanhoissa säännöissä jo millin tai kaksi yli sallitun, mutta hyväksyttiin.
Ja kun sääntöihin tuli vain tuuma lisää niin tuskinpa 35" saa... |
Toisaalta korjaamokäsikirjassa on 9.00-15-6PRLT koko mainittu, mihis se riittää??
265/75R15 ja 31x10.50R15-6PRLT löytyy kans. |
265/75-16 halkaisija on 804mm ,35" on 877mm
|
No eikös se sitten mene sillä 77mm säännölläkin helposti?
Eiköjjoo 275/70/16 on se mitä on yleisesti ollut loppupään malleissa. Itellä ois sama "lupalappu" haussa kun alla on 35set. |
Se olikin 265/75r15
|
Lainaus:
Mutta tosiaan,eihän sinne silloin sitä 35" saa. |
Ei pitäis saada, tai tietty jos leimasetä ei tiedä mitä tekee...
|
Jos lapussa 265/75-16 niin kyllähän tuohon 35" mahtuu hyvin eli 804mm 10% suurennos tekee jo 884mm.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Auto-data.net sivulta löytyy 275/70R15... Voiskohan sitä esitellä katsurille.. STOR ei moista kokoa tunne vissiin..
|
taitaa jäädä pienemmäksi tuo koko
|
Eniten tässä huvittaa että esim BJ:hin saa 35set niin miksei hodariin jossa on jarrutkin hieman eriluokkaa.
|
Minulla on hdj80 35" otteessa. Sitä en tiedä millon ne on siihen katsastettu.
|
Lainaus:
Joskus kultaisina vuosina autoon sai renkaat, jotka mahtuivat pyörimään alla... Kavereilla oli ruisereita leimattuna 38,5 gummeille. |
Bj etulevyissä halkaisija itse asiassa isompi kuin perus hdj pikkulevyt.
Ja ne rummut on muutenkin paremmat... |
Aika toivottomalta kuulosti saaja 35 alle, ku selvitellyt ja soitellu... Jostai Arabiaan tms viedystä mallista ku sais toyotalta vertailu laput ni vois onnistua..
|
Max elleryn EP.T018 "Toyota Land Cruiser 1990-2007 70's/80's/100's series. Automotive repair manual" kirjassa on mainittu 7.50R16-6PRLT ja 275/85R16 koko.
Ei tosin ole eritelty missä mallissa noita kokoja on käytetty. Tuo 7.50R16 on kyllä pieni koko mutta tuo 275/85R16 alkaa olla jo hyvän kokoinen. |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Tuon vois skannatakin, jos joku tarvii, noilla tarvikekirjojen rengaskokotiedoilla kun ei tee mitään.
Nämä kaikki löytyy tuosta 5cm paksusta alkuperäisestä raamatusta. |
275/85-16 lähentelee jo 35" rengasta halkasijan puolesta, pikkasen epäilen että tollasta on missään alla tehtaalta lähtiessä mut kaikkihan se on mahdollista
|
2 Liiteet
275/70x16 on orkkiskoko ja siitä on ainakin uudemmissa ovipilarissa tarra
Ja suurin rengas mikä löytyy taitaa olla tuo 305/70R17 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut hakekaapa joku Toyotan leimat 7.50R16-6PRLT koolle niin päästään leimaamaan 35" kumeja Hodareihin. |
Lainaus:
Saiskohan tuon niinvaan hakemalla.. :rolleyes::D |
Lainaus:
Piti oikein tarkistaa. Kyllä siinä kirjasessa on tuo koko mainittu. Toki eihän tuosta mitään takeita ole että tuota kokoa olisi missään päin maailmaa käytetty... Kirjan kirjoittaja on saattanut ihan omasta päästä vetää noita kokoja. http://img.photobucket.com/albums/v6...429_225112.jpg Juuri tänään katsastin hodarin (vakio renkailla) ja kyselin vähän että mitä kokoja näihin saa. Kontuurisetä meinas että 35" voisi olla nykyään mahdollista mutta ei osannut varmaksi sanoa. Pitäs tosiaan selvittää millä koolla näitä on alkujaan saanut. Meinasi kyllä ettei jossain arabian maissa käytössä ollut rengaskoko käy tänne vertauskooksi. |
Sitten vielä tämmösestä kirjasta...
http://img.photobucket.com/albums/v6...ody%201992.jpg ...löytyy tämmönen sivu. http://img.photobucket.com/albums/v6...0alignment.jpg Australian malleissa käytetty tuota 7.50R16-6prlt ? |
Tuossa mainittu 245-85r16 ainaki sallii jo 35" renkaan :D :o :eek:
E: olihan siitä mainintaki jo ed sivulla. Mut eikö toi oo pätevä todiste? |
Lainaus:
|
Minulla on tuossa korjauksäsikirjassa (Alustan ja korin korjauskäsikirja HZJ80 Sarjat HZJ80Sarjat HDJ80 Sarjat, toyotan varaosanumero RM184-83)
9.00 - 6 - 15 PRLT mainittu kohdassa Caster kulmat. (265/75-15 ja tuolla 9.00 koolla alusta vissiin korkeampi, kun olkatapin takakallistus on 1aste ja 40 min, kun muilla renkailla se on 3 astetta) En yhtä-äkkiä löytänyt -Matti- taulukoista mittoja.... minkä kokoinenhan tuo lienee.... |
Mitenköhän asiaan vaikuttaa kun nämä on hdj tai hzj80 kun minulla on taas fzj80 eli eivät taas ole välttämättä vertailu kelpoisia? Ja tuohon fzj80 autoon ei löydy suomen tojotalta paljon mitään tietoa...
|
Lähtökohtaisesti ovat samaa mallisarjaa, mutta sitäkin linjanvetoa on nähty, etteivät olisi.
Lienee katsastajan omaa tulkintaa ja työnvieroksuntaa toivottavasti... |
Trafilta saa luvan 35" jos on todistus,että tarvii työn vuoksi.
Itse hommasin ja hinta 380€. Lupa on henkilökohtainen/autokohtainen,eli jos myyt auton on muutoskatsastettava takas pienimmille renkaille. Joka autolle joudut eri luvan maksamaan 380€. Kokemusta on... 35" on isoin johon saa luvat. |
1 Liiteet
Noniin nyt kävin konttorilla ja korkeuden puolesta menis 35 mutta leveyttä ei kestä olla 12,5. Tässä vertailu renkaana oli 7.50r16
Ja jos vertaillaan 265/75 r 15 renkaalla olis leveyden puolesta mennyt mutta ei korkeuden... Eli leveys saa muuttua 102 ja korkeus 51 tai 10% alkuperäisestä... |
Mutta mikähän koko on tuon 235/95R15
mitkään laskurit ei tunnista isompaa ko 90 |
Eikös autoa saa nykyään leventää yhtensä 200mm.
"Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) on antanut 28.9.2015 määräyksen auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta. Määräys tulee voimaan 1.10.2015. 4.5 Korimuutokset Ajoneuvon korin leveyden suurentaminen enintään 200 mm:llä on sallittu. Tämä ei kuitenkaan koske kuormakorin leventämistä, johon sovelletaan ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen (1257/1992) 45 §:n 1 momentin rajoitusta" Mutta en jaksanut laavata niin pitkälle että onko renkaille/raideleveydelle oma sääntönsä. EDIT: On. "3 ALUSTAMUUTOKSET 3.1 Vanteet ja renkaat Ajoneuvoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina ajoneuvon alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla ajoneuvon akselimassoille sopivat. Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos: a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava. Renkaan leveyttä ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 102 mm. Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa" yhteensä 102mm vai 102mm/puoli? |
Korkeus otetaan siitä 7.50r16 ja leveys otetaan siitä toisesta koosta.. Ainaki ennen menny nuin.
|
Ei kuulemma voi sekottaa kokoja
|
Lainaus:
|
7,50R16
|
Niin mitkä on stro kirjan mukaan strategiset mitat tuolle 7,50R16 renkaalle?
|
7.50R16
Leveys 210 korkeus 802 |
265/75R15
Leveys 267 korkeus 775 Laittasko joku vielä sen 35x12,5R15 koon tänne |
35/12.5" STRO:ssa
Leveys 318mm Korkeus 877mm |
Ja missäs ois kopiot sitten siitä UNECE-taulukosta, joissa tuo 7.50R16LT onpi leveempi, kuin STRO:n taulukossa?
|
Lainaus:
Mikäs tän nyt sitten estää ? |
Lainaus:
Kävin mittaamassa autossa alla olevat 35x12.5x15" BFG km2 mutikoiden leveyden. Noissa on kuvio 240mm leveä! Eli alle 10" |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos haluan noin kapeat renkaat niin voisin ostaa 235:set :D No oli tässä toinenkin ajatus takana. STRO:ssa 12.5" leveä rengas on merkitty 318mm leveäksi, jota ei muutamiin autoihin saa muutoskatsastettua. Sitte kun todellinen leveys on aivan jotaki muuta paskaa niin eihän tuo oikein mene. |
Lainaus:
Eli leveys 220 mm 12.50" ollessa 318 mm eli ok. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eihän noilla renkaan leveys tiedoilla tee sitten yhtään mitään. Pitää vissiin hommata 35x14.5":set jos haluaa kulutuspintaan yli 10" leveyttä. ja kantopinta-alaa pehmeille paikoille. Mutta toisaalta kulkeehan kapea rengas keveämmin. :D |
No sittenhän onnistuu 315/75r16 laittaa leimalle. Harmillisesti 315/70r17 jää 1mm liian leveäksi. Ois löytynyt Nokialta hyvät talvi kumet. Hakkapeliitta 315/70r17 LT2
|
Lainaus:
|
7.50r16LT, se on 220 leveä ja leveys sai muuttua sen 102mm eli 322. Stro kirjan mukaan 315/70r17 on 323mm. Vai katsotaanko tuo leveys tuon 315 merkinnän mukaan.
|
1 Liiteet
Tuosta katsoin leveyden
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Missä lapussa lukee että enään ei tartte tuijottaa euroopan kokoja. Sitä ne ei uskonu...
|
Samaa sanoivat kemissä, ettei voi verrata jossain aasiassa tai australiassa käytettyjä kokoja.
|
Lainaus:
|
Tiedote 6/2004 mutta taas jätetään paljon tulkinnan varaan...
|
Lainaus:
|
Missä se sanotaan?
|
Lainaus:
|
Noniin! JESs! Ens viikolla takas konttorille...
|
Ilmottelehan sitten miten kävi.
|
Eräässä hiekkamaasta tuodussa HZJ80:ssä oli tällanen rengastarra orkkisrenkaista:
http://imagizer.imageshack.us/v2/102...923/ACxGBM.jpg Helposti 35x12.50" otteelle. :) |
No niin tuosta kuvasta kopsu ja tarrapajaan teettämään sata tarraa. :D
|
Lainaus:
Saisit alkuperäisen tarran, ja vielä alv-eritellyn merkkiliikkeen kuitin kaupanpäälle? Valitettavasti tuossa ei lue automallia.... |
Lainaus:
Japaniasta ainakin löytyy tuolla osanumerolla. 2.80dollaria kipale. Näytti että FJ80/HZJ80:ssä ois ollunna. http://toyota-general.epc-data.com/l...dy/7455/74552/ |
Lainaus:
Tämä paperi riitti, 35:lle ei ollu mitään ongelmaa muutosleimalla... Eli: Katsastuksessa merkityt 35x12.50R15LT Tyyppihyväksytyt 215/80R16, 245/85R16. Kouvostoliitossa osaavat sentään jtn. Ei tarvinnu leimoja eikä maanosa selvityksiä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Haaveissa olis 35" renkaat otteeseen. Autoa korotettu 2" jousilla ja koria 2". Kokonaiskorkeus mitattuna mitalla 204cm. Onko liian korkea? 150mm saa olla maksimi korotus mutta mihin tätä verrataan?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jess!! 35x12,5x15 otteessa.
|
:):):Donee karppa2.
|
Alkais taas olla hodarin katsastus ajankohtainen niin käväsimpä joutessani tänään kontuurisedän juttusilla noista hodarin 35:sta. Kovasti oli sitä mieltä ettei hodariin saa edelleenkään 35:sia alle, muttei suoraan ajatusta tyrmännytkään.
Annoin sille nämä täälläkin esillä olevat prosyyrit niin aikoi selvitellä asiaa. Pitää kävästä loppuviikosta kysäsemässä että mihin lopputulemaan päätyi. En ollu hodarilla liikenteessä niin ei päässyt katsomaan miten renkaat sopii kaariin. Leveys ei niinkään kiinnostanut mutta halkaisijaa epäili... Näin siis Kemissä. PS. Paljonko se raideleveys saa nykyään kasvaa? /puoli? |
Kävin leimaamassa hj60:tä joku aika sitten ja siihen ei enään saanu 33 ei sitten millään. Ei edes kelpuuttanut tojotan säätöarvokorttia riittävän virallisena. Ja ei kuulemma voi käyttää vertailu renkaana mitään austraaliassa käytettyä rengas kokoa. En tiedä oliko se vain paikallisen virkailian pimeilyä. Mutta kylle se soitteli vaikka minne sen taistelun aikana.
|
Aikamoinen sirkus näitten rengaskatsastuksien kanssa .(ja vissiin aina ollut)
Joku hyväksyy ja joku ei esim.Austraalian mallit. Miten se HDJ 80 tänä päivänä , minkälaisia lappuja tarvii jos vaikka 315/75-16 tai 35x12,5-15 sovittais ? Vai onko turhaa uneksia ? |
Lainaus:
|
Renkaiden muutoskatsastus ei ole helppoa... Vanhojen määräysten aikaankaan!
Lainaus:
Mulla nyt alla 8x16" muistaakseni offset +12 vai olikohan peräti +20? ja 265/75-16 gy talvirenkaat mahtuu (melkein) ilman levikkeitä. siis kulutuspinta on "piilossa". Ja kesärenkaat bfg At 285/75-16 samaten.... olikohan nuo kesärenkaat tuolla +20 offset, ja talvirenkaat +12? Toki sen verran tulee ulos, varsinkin toiselta puolen, että jos vittuuntunut katsuri, niin alkaisi äkisemään... Kerran vuosikatsastuksessa yksi "yli-innokas" katsuri oli sitä mieltä, että nuo 285/75-16 on liian isot, ja ei voisi edes muutoskatsastaa! Kerroin, että ei ole mitään tarkoitustakaan muutoskatsastaa... Nuorehko katsastusmies hävisi kuin pieru saharaan, ja muutaman minuutin kuluttua tuli, ja suoritti katsastuksen loppuun ilman yhtään sanaa... Kaverin hodari hylättiin 235/85-16 renkailla, ja samoilla saatesanoilla: ei onnistu muutoskatsastaakkaan... Ulkomuistista: Hodarin tyyppihyväksynnässä tms. on useampi rengaskoko: muistaakseni mm. 265/75-15? ja 275/70-16? Ja sitten semmoinen pieni Taka-Isku: Nopeusmittari ei saa näyttää liian vähää. siis liian pientä nopeutta. -> Automaatti laatikolla olevassa hodarissa tuo helppo korjata; pistetään nopeusmittarin pyörittän hammasrattaat manuaalin jakolaatikosta. Ja noita pyöräpareja voi löytyä useampi eri myös marmoritiskiltä; mutta hinta vois olla aika suolanen? Manuaali laatikolla olevista pitää välittää perät (offikäytössä varmaan muutenkin, varsinkin isompien renkaiden kanssa) taikka "virittää" nopeusmittaria... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Sama kävi Beejiin ja 33" kanssa mutta siinä nyt oli muutama muuttuja lisää. Ehkä kapeilla vanteilla olisi mennyt. Pitäisi olla todella hyvät laput ja aukottomat faktat lyödä suoraan tiskiin konttorilla että täällä onnistuisi. Tarvitaan siis selvitys: 1# Mikä on alkuperäinen suurin rengaskoko johon verrataan, mistä dokumentista se löytyy ja mistä STROsta se löytyy. Kelpaako korjauskirjan merkinnät todisteeksi. Pitääkö verrokkina käyttää korkeuden puolesta eri kokoa kuin leveyden. 2# Mikä määräys tai dokumentti sallii AUS tai US renkaiden käytön verrokkina. 3# millä vanteella menee läpi levikkeillä/ilman Jne. nämä kaikki jutut kai löytyykin tästä ketjusta mutta ei se paljon auta jos konttorilla leimataan mutu tuntumalla. Helpoin varmaan olisi kun "joku" tekisi trafille erillisen ohjeen että HDJ-80 saa 35x12.5x15 leimattua näin ja näin? Jos ei trafille niin koostetaan itse yksiselitteinen faktapaketti jossa kaikki tieto ja liitteenä STRO/korjauskirjojen tiedot. Luulisi nykyaikana konttoreilla olevan joku yhteinen ohjelma josta tietoa löytyy? Katsurikin varmaan uskoisi faktat jos olisi trafin erillinen ohjeistus? Sama kaikille muille merkeille ja malleille. Jos sääntö koskee yhtä autoa niin silloin se koskee muitakin? Voiko tässä käyttää hyväkseen jotain tiedossa olevaa hodaria jossa 35" otteessa, mielellään ei tähän menisi ettei tule sille ongelmia. |
Kuka osaa sanoa VX mallin vanteiden et-luvun faktana eikä mutuna?
VX:ssä kun on ne leveät kaarilevikkeet. Ja vanteina ainakin 8x16 alumiinit. Toyotan korjaamomanuaalista löytyy 245/85/16 ja 7.50-16-6prlt jotka menee unece taulukon mukaan +10% korkeus ja 102mm leveyden lisäyksellä 35/12.5sta yli. |
Kaikki asiaan liittyvät määräykset löytyy trafin sivuilta nopealla googlauksella.
Tuossa linkki soveltamisohjeeseen https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...nen_versio.pdf Sieltä löytyy seuraava teksti, "1.3.2. Luotettava selvitys Ajoneuvon muutoksissa esitettävinä luotettavina selvityksinä voidaan pitää esimerkiksi ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta tai valmistajan edustajan antamia dokumentteja ei kuitenkaan internet- sivuilta löytyvää tietoa." Eli Mika Teen kirja pitäis kelvata hyvinkin. Ja myöskin "3.1. Rengasmuutokset Muutettuja renkaita verrataan rengasmuutoksessa tyyppihyväksynnässä hyväksyttyyn alkuperäiseen rengaskokoon. Muutoskatsastuksen tarvetta arvioitaessa renkaan leveyden muutos alkuperäiseen renkaaseen verrattuna voidaan arvioida metrisen järjestelmän mukaan mitoitettuun renkaaseen merkitystä mitasta. Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä." Ymmärtäisin tuon niin, että ei ole väliä mihin maahan renkaat on hyväksytyt. Tuolla on se varsinainen määräys https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...13_maarays.pdf Sieltä pisti silmään seuraava kohta "Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa." Jos oikein tulkitsen tuon, niin leveyden muutosta verrataan nimellisleveyteen, eikä stro mittoihin. Noilla dokumenteillä ainoa ongelma voi olla vanteen offset, se kun ei saa levitä yli 30 mm kuten yllä jo mainittiin. Toisaalta jos alkuperäisestäkään vanteesta ei löydy tietoja mistään, niin hankala autoa on sen takia hylätä. Tässä tapauksessahan ei olla muutoskatsastamassa vannetta, vaan renkaita. Nuo laputhan voi vaikka tulostaa ja ottaa konttorille mukaan, jos inssi alkaa tinkaamaan vastaan, niin minäkin jouduin tekemään Mersua katsastaessa. Jos ei siltikään onnistu, niin konttori vaihtoon. |
Kylläpä on saatana hankalaa tämäki. Kolme katastuskonttoria kiersin tänään tuossa kemi-tornio alueella. Jokasessa tuomio ettei onnistu.
Yks selvittelee asiaa vielä maanantaina. Jos sielläkään ei onnistu niin olokoot. Ajan iliman muutosleimaa niinkö tähänki asti. |
Lainaus:
Oliko siitä että Austraalian mallia ei voi verrata vai pitikö siinä lapussa olla joku toyota liikkeen leima ? |
Australian mallia ei voi verrata.
Ja tuo 245/85/16 tai 7.50-16lt merkinnät pitäs löytyä auton tyyppikilvestä tai rekisteriotteesta. Korjaamokäsikirja ei kuulemma kelpaa... Toyotan leimoja ei ainakaan nämä tämänpäiväiset kaivanneet. Lainaus:
|
Lainaus:
Ainakaan noissa määräyksissä mitä minä löysin, ei rajata että mille mantereelle renkaat pitää olla tyyppihyväksyttyjä. Jos inssi niin väittää, niin pitäisi pystyä esittämään lainkohta mihin se perustuu. Suosittelen Kolarin A-katsastusta, siellä on pätevä inssi joka hoitaa muutoskatsastukset. Jos ei suoraan osaakaan vastata, niin ottaa asiasta selvää. Muoniossakin nuo on pienen tingan jälkeen onnistunu. Piti tosiaan tulostaa tuo trafin ohje ja sieltä esitin kohdat mistä tinkaa oli. |
Lainaus:
10/19 PYÖRÄKOOT 00094 --------- 00095 215/80 R 16, 265/75 R 15, 275/70 R 16. 00096 00097 00098 00099 11/19 VANTEET JA VASTAAVAT RAIDELEVEYDET 00100 ---------------------------------- 00101 VANNE OFFSET MM RAIDELEVEYS MM 00102 EDESSÄ TAKANA 00103 6J-16 30 1535 1540 00104 7JJ-15 10 1575 1580 00105 8JJ-16 0 1595 1600 Ongelmana on tällä hetkellä tuon "alkuperäisen" rengaskoon selvittäminen. Ohje sanoo: "Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä." Eli pelkkä otekoko tai tyyppitiedoissa olevat vaihtoehdot eivät ole välttämättä ainoat vaihtoehdot. Eikä ole väliä minne päin maailmaa auto on myyty, jos se on samaa mallia/tyyppiä mitä kyseessä oleva vehjes. Eikä "tyyppihyväksyntä" ole pakollinen, Suomessa saadaan edelleenkiin käyttöönottaa uusia autoja jotka eivät ole missään päin maailmaa varsinaisesti tyyppihyväksyttyjä, muita vaatimuksia kyllä on vaikka muille jakaa. |
Juu ei onnistu.
Ei kuulemma löydy ko. auton tyyppitiedoista/hyväksynnästä kumpaakaan kokoa. Ei 245/85/16 eikä 7.50-16lt:tä. En tiiä onko tyyppihyväksyntä pakollinen vai ei. Minun tehtävä ei ole sitä selvittää. Eli jatketaan matkaa ilman muutosleimaa... |
Mittarivirhe
Millasia konsteja ootte mittarivirheen eliminoimiseks keksiny..? Katsastus ois tulosa ja kaikki muuten ois kunnossa saaja 35" otteelle mutta mittarivirhettä on aika rajusti, ja vielä alaspäin, ja juurikin siitä katsuri oli aika tiukkana että alle todellisuuden ei saa näyttää yhtään, mutta yli sais.. Pitääkö ny vaa tehä dymolla uudet nopeudet mittariin vai kääntää neulaa? Neulan kääntäminen toki huono vaihtoehto koska mittarivirhe ei oo lineaarinen.. 110 nopeudessa ja ylöspäin pitää mittari kutinsa justiinsa, ja mittarin näyttäesä 30 todelline nopeus yli 50 😁
|
No se dynotarra on helpoin.
Mutta ei eihkä fiksuimman näkönen. Ite käänsin neulaa näyttämään gps 80kmh:ssa ~81 Näyttää 60kmh:ssa 60. ja satasessa ~2kmh yli todellisen. Eka ajamalla todeta gps:n kans mittarivirhe. minun tapauksessa 100kmh:ssa mittari näytti 97kmh. Sitten vaan säätämään. Mittaristo irti ja nopeusmittariosa irti, porakoneen kierrokset säädin niin että mittari näyttää ennen säätöä 100kmh, neula irti ja porakone pyörimään samaa nopeutta kuin ennen neulan irrotusta ja neula takaisin akselilleen 105kmh kohdalle. Nyt mittari heittää vakiorengaskoolla 19kmh :D Sähkötoimisessa mittarissa neulan siirto on enemmän "mututuntumaa" kun ei pääse tallin pöydällä heti toteamaan että vaikuttiko siirto tarpeeksi. |
Sivu luotu: 12:41 (GMT +2). |