Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Porttaaliakseli kysymyksiä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=141968)

A.I 18.02.2016 19:20

Porttaaliakseli kysymyksiä
 
En löytänyt ketjua jossa olisi kysy & vastaa keskustelua porttaaleista.
tehdään tästä sellainen:)

Eli kysymys:

Volvon etuporttaali-akselista kuuluu kolahtelua kun pyörää pyöritetään käsin keulan ollessa ilmassa.
Kolahtelua kuuluu vain silloin kun lukko ei ole päällä.
kolahdus kuuluu aina samassa kohdassa. klo 2 klo 6 ja klo 10 -eli 3-kolahdusta per pyörän pyöräytys.

lukon kellon säätöä kokeiltu, tällä ei vaikutusta asiaan, muuten akselissa ei tunnu väljää.
ääni tuntuu tulevan perän / lukon paikkeilta, tärähdys tuntuu selvästi kardaanissa.

missä vika? akselit vm 77-78 volvosta ja 7.55 välityksellä jos se jotain meinaa.

Easy Rider 18.02.2016 19:50

Äkkiä ei osaa keksiä muuta vikakohdetta kuin tasauspyörästön rattaat. Jostain leuasta puuttuu hammas tai hampaan väliin on jäänyt edellisistä eväistä joku luunsiru.

Suu auki ja kattoo tarvisteeko hammastikkua vai -lääkäriä:)

A.I 18.02.2016 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Easy Rider (Viesti 1284610)
Äkkiä ei osaa keksiä muuta vikakohdetta kuin tasauspyörästön rattaat. Jostain leuasta puuttuu hammas tai hampaan väliin on jäänyt edellisistä eväistä joku luunsiru.

Suu auki ja kattoo tarvisteeko hammastikkua vai -lääkäriä:)

myyjän mukaan autossa ei kuulema ole ollut mitään ongelmia ko. akseleiden kanssa, eikä niitä ole avattu koskaan.
-ostin auton edellispäivänä joten omaa tietoa ei vielä ole.
akselit on tungettu sussukin alle.

pee 18.02.2016 20:12

pyöritätkö vain yhtä pyörää, vois laskeskella perän ja pinionin pyörimiset per 1/3 pyörän kierros kun tietäis pyöriikö toinen mukana myös ...

eikö äännä lukko päällä ?

A.I 18.02.2016 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1284616)
pyöritätkö vain yhtä pyörää, vois laskeskella perän ja pinionin pyörimiset per 1/3 pyörän kierros kun tietäis pyöriikö toinen mukana myös ...

eikö äännä lukko päällä ?

koitettu siten että pyörittää vain yhtä pyörää, toinen pyörii vapaana ilmassa toiseen suuntaan.
lukko päällä pyörittäessä ei tosiaan kuulu ylimääräsiä kolinoita.

pee 18.02.2016 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1284617)
koitettu siten että pyörittää vain yhtä pyörää, toinen pyörii vapaana ilmassa toiseen suuntaan.
lukko päällä pyörittäessä ei tosiaan kuulu ylimääräsiä kolinoita.


Eli lautaspyörä ja pinioni pysyy paikallaan.

Joku tasauspyörästön pikkupyöristä (4 kpl) saanu hammaskipeetä ?

A.I 18.02.2016 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1284619)
Eli lautaspyörä ja pinioni pysyy paikallaan.

Joku tasauspyörästön pikkupyöristä (4 kpl) saanu hammaskipeetä ?

koitettu pyörittää pinionia, sillä jos lautasessa tai pinionissa olisi hammas irronnut niin silloinhan sieltä löytyisi tyhjä kohta jossa ei ole ollenkaan hammaskosketusta? - kardaanista pyörittäen tuntuu normaalilta.

koitettu myös niin että kädellä on pidetty kardaania paikallaan samalla kun on pyöritetty pyörää, suunnalla tai kumpaa pyörää pyörittää ei ole merkitystä.
tasaupyörästön rattaita itsekkin epäilen..

näkeekö niitä öljyntäyttöaukosta?
ja mistä saa "uusia"?

pee 18.02.2016 20:38

Muuttuuko kolauksen "taajuus" jos pidät yhtä pyörää paikallaan, pyörität toista, ja annat siis pinionin pyöriä.

HaKu 18.02.2016 20:40

Onko öljyssä
 
Onko öljyn seassa mitään outoa?
Lukkoholkki voi pitää tuollaista ääntä. Mullakin kerran oli säätö mennyt liian lähelle.
Eli lukon säätöä aukipäin ja kokeile pyörittää.

Lukkohaarukka voi myös hajota ,taipua tai ne kynsipalat jotenkin vinksallaan.

A.I 18.02.2016 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HaKu (Viesti 1284627)
Onko öljyn seassa mitään outoa?
Lukkoholkki voi pitää tuollaista ääntä. Mullakin kerran oli säätö mennyt liian lähelle.
Eli lukon säätöä aukipäin ja kokeile pyörittää.

Lukkohaarukka voi myös hajota ,taipua tai ne kynsipalat jotenkin vinksallaan.

lukkotappia koitettu säätää aukipäin, ei vaikutusta.

A.I 18.02.2016 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1284625)
Muuttuuko kolauksen "taajuus" jos pidät yhtä pyörää paikallaan, pyörität toista, ja annat siis pinionin pyöriä.

edit. ei muutosta taajuuteen, 3 kolahdusta per pyörän pyöräytys. ei vaikutusta pyöriikö toinen vai ei.

HaKu 18.02.2016 22:52

Öljy
 
Mites öljy?

Kankku 19.02.2016 08:44

varmin tapa on ottaa perä pöydälle ja tuijottaa silmällä

A.I 19.02.2016 12:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kankku (Viesti 1284704)
varmin tapa on ottaa perä pöydälle ja tuijottaa silmällä

se on juuri näin! ei vaan millään kerkeis / viitteis palastella.. kai se pakko vilkaista on.:D

A.I 19.02.2016 12:33

tuli vielä testattua nosturilla autuo pyörät ilmassa vaihde päällä auto käynnissä ei kuulu kolinaa.
testattiin myös siten että vasen etupyörä oli maassa ja kaikki muut ilmassa ja vaihdepäällä auto käynnissä, ei kolinaa. eli ainoastaan kolahtaa silloin kun käsin pyöriä pyrittää

Holst 19.02.2016 13:09

Mulla oli takana samanlaista oiretta. Meinasin et kyl se siitä myöhemmin selviää jos vakavampaa 😆 ja niin selvisi. Kesken kisan rysähti yksi pikku pyörä halki. Sen jälkeen kuului hieman enemmän kummia ääniä..

Kannattaa ehdottomasti ottaa navat irti ja perä pöydälle!

A.I 19.02.2016 19:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Holst (Viesti 1284744)
Mulla oli takana samanlaista oiretta. Meinasin et kyl se siitä myöhemmin selviää jos vakavampaa 😆 ja niin selvisi. Kesken kisan rysähti yksi pikku pyörä halki. Sen jälkeen kuului hieman enemmän kummia ääniä..

Kannattaa ehdottomasti ottaa navat irti ja perä pöydälle!

kiitos vinkistä, mistä sait tasauspyörästön rattaat ja mitä kustansi?

Timo_L 20.02.2016 08:53

Muistaakseni Volvon porttaaliakselin tasauspyörästön rattaat on samat kuin Dana30:ssa - ainakin minulta joskus sellaiset Jeepin etuperästä ostettiin Volvon porttaaliakseliin.

Varmista nyt vielä että pitää paikkansa, mutta jos on samat niin uudet tai käytetyt tasauspyörästön rattaat löytyy varsin edukkaasti melkein mistä vain :)

Paavo 20.02.2016 16:16

Eli ääni kuuluu käsin rengasta pyörittäessä jos:
- apparin puolen rengas ei pyöri tai pyörii toiseen stuuntaan ja kuskin puolen rengasta pyöritetään, sekä
- kuskin puolen rengas ei pyöri tai pyörii toiseen stuuntaan ja apparin puolen rengasta pyöritetään?

Tämä poissulkee porttaalipoksin (pyörännavan) rattaisen vian, aika epätodennäköistä että molemmilla puolilla olisi sama vika. Eli vika tasauspyörästössä. Tätä puoltaisi sekin jos ääntä ei kuulu kun lukko on päällä, tasauspyörästö on silloin "jumissa".

Jos taas ääni kuuluu vain toista puolta pyöritettäessä, niin vikaa voisi lähteä hakemaan sen puolen porttaalipoksista.

Välitys (lautaspyörä + pinjoni) tuntuis kokeilujen perusteella olevan ehyitä.

-Paavo

pee 20.02.2016 17:49

Tuo kolmella jaollinen taajuus mua hämää, eiks portaalin välitys ollu luokkaa reilu 2 / 1

Paavo 20.02.2016 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1284995)
Tuo kolmella jaollinen taajuus mua hämää, eiks portaalin välitys ollu luokkaa reilu 2 / 1

Samoin, tai siis ehkä, jos ekassa postauksessa ei olis sanottu että 7.55 kokonaisvälitykset. 5.99 kokonaisvälityksillä insinöörikin osais laskea johonkin kolmella jaollisuuden.

-Paavo

Paavo 20.02.2016 20:47

7.55 murikka näyttää tälle:

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/alb...pg?m=128661469

5.99 murikka näyttää tälle:

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/alb...g?m=1286614695

-Paavo

A.I 20.02.2016 21:16

myyjä väitti että 7,55 perät.
tarkastan asian maanantaina, samalla purkaan perän, niin ollaan viisaampia.

mikäs volvossa on muuten renkaan pulttijako? 8x??
tämä on rumpujarruilla.

pee 20.02.2016 22:22

Ja jos ääni tulee silloin kun kardaani ei pyöri, ei se tule lautaselta eikä pinionilta.

Pikkupyörät, nivel tai napa.


Toisaalta osuis kohtuuhyvin tuohon 5.99 välityksien jaollisuuteen, mutta luulis silloin löytyvän 6 rusausta per kierros, mutta edelleen ääntähän ei kuulu jos kardaani pyörii

9x33 = 3.666666 (x 2.06 = 7.553333:1)
9x31 = 3.444444 (x 2.06 = 7.095555:1)
11x32 = 2.90909 (x 2.06 = 5.992727:1)

A.I 21.02.2016 00:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1285057)
Ja jos ääni tulee silloin kun kardaani ei pyöri, ei se tule lautaselta eikä pinionilta.

Pikkupyörät, nivel tai napa.


Toisaalta osuis kohtuuhyvin tuohon 5.99 välityksien jaollisuuteen, mutta luulis silloin löytyvän 6 rusausta per kierros, mutta edelleen ääntähän ei kuulu jos kardaani pyörii

9x33 = 3.666666 (x 2.06 = 7.553333:1)
9x31 = 3.444444 (x 2.06 = 7.095555:1)
11x32 = 2.90909 (x 2.06 = 5.992727:1)

kardaani voi pyöriä tai olla pyörimättä niin paukkuu.
ääni tulee murikasta tai sen välittömästä läheisyydestä ei siis porttaalibokseista.

paukahtelun myös tuntee kardaanista. puretaan maanantaina niin ollaan viisaampia. =)

paavojaelvis 21.02.2016 08:45

Oma veikkaukseni on että tasauspyörästön pikkuratas halki. Tasauspyörien suhde on puolentoista luokkaa.

A.I 22.02.2016 11:20

perä purettuna ja syyllinen selvisi, pikkurattaissa kahdesta pienemmästä kummastakin 1 hammas poikki.
toisesta isommasta pikkurattaasta 1 hammas lohjennut puoliksi..

mistä uusia`?

legenda kertoo että dana 30 perästä sopeisi suoraan sekä volvon 740 2.3 bensa kovalla askilla vm 88.87 sopeisi..

Timo_L 22.02.2016 12:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1285310)
mistä uusia`?

legenda kertoo että dana 30 perästä sopeisi suoraan sekä volvon 740 2.3 bensa kovalla askilla vm 88.87 sopeisi..

Johan minä tuolla aiemmalla sivulla ehdottelin, että Dana30- akselista pitäisi käydä pikkurattaat.. UglyHJ joskus minulta sellaiset haki käytettynä ja oli tyytyväinen.

D30 akseli on lähes kaikissa Jeepeissä 80- luvun alkupuolelta lähtien pitkälti 2000- luvulle (osin edelleen käytössä). Eli siis pikkurattaita saa melkein mistä vain ja varsin kohtuuhinnalla. Niin uusia kuin käytettyjäkin..

A.I 22.02.2016 17:32

pikkurattaat varmasti käy, mutta käykö poskirattaat? eli onko booritus sama ja akselin reikä sama kuin volvolla?

Paavo 22.02.2016 19:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1285310)
mistä uusia`?

http://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=177 (O/M/V Varaosat ja tarvikkeet)
http://www.tatanka.nu/category/volvo-c303
https://www.facebook.com/groups/offipalsta/
https://www.facebook.com/groups/38340479905 (VOLVO C303 and TGB -ryhmä)

-Paavo

Paavo 22.02.2016 19:02

Ja oliko muuten 7.55 välitys?

A.I 22.02.2016 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 1285377)
Ja oliko muuten 7.55 välitys?

kyllä. yhdellä ristitapilla.

Timo_L 22.02.2016 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1285362)
pikkurattaat varmasti käy, mutta käykö poskirattaat? eli onko booritus sama ja akselin reikä sama kuin volvolla?

Jos menen kauppaan ja ostan tasauspyörästöön uudet rattaat, niin kyllä vituttaisi jos kauppias myisi minulle vain puolet niistä :D ;) Suomeksi sanottuna, käsittääkseni tasauspyörästön rattaat (mistä aiemmin kirjoitin) tarkoittaa kaikkia niitä rattaita, jotka osallistuu tasauspyörästön toimintaan. Eihän se värkki toimi ollenkaan jos siellä on vain puolet rattaista..

Pikaisen googletuksen perusteella Volvon porttaaleissa sisemmät vetarit on 27-spooriset ja halkaisijaltaan 1.16" (29,46mm) = sama kuin D30:ssa.

A.I 22.02.2016 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1285418)
Jos menen kauppaan ja ostan tasauspyörästöön uudet rattaat, niin kyllä vituttaisi jos kauppias myisi minulle vain puolet niistä :D ;) Suomeksi sanottuna, käsittääkseni tasauspyörästön rattaat (mistä aiemmin kirjoitin) tarkoittaa kaikkia niitä rattaita, jotka osallistuu tasauspyörästön toimintaan. Eihän se värkki toimi ollenkaan jos siellä on vain puolet rattaista..

Pikaisen googletuksen perusteella Volvon porttaaleissa sisemmät vetarit on 27-spooriset ja halkaisijaltaan 1.16" (29,46mm) = sama kuin D30:ssa.

aina pitää hieman kyseenalaista ja varmistaa, eli lähdekritiikkiä, tännekkin voi kukavaan kirjoitella "ammattilaisena" ja niitäkin offaajia valitettavasti on ketkä ovat harrastaneet yli 20-vuotta eivätkä siltikään osaa edes peräänsä purkaa, kokoamisesta puhumattakaan..
-tämä ei ollut mitään henkilökohtaista eikä sinuun kohdistuvaa vaan yleistä mietettä internetsin ihmeellisestä maailmasta. :o

Timo_L 22.02.2016 21:48

Juu, toki sitä on nähty kaikensorttisia kirjoituksia milloin missäkin. Internet on taattu väärän tiedon hyvä lähde :D

Varmista nyt vielä jostain itsekin, mutta kyllä nuo mitat pitäisi täsmätä :) Vanhat Volvon akselithan on muutenkin vahvasti Dana- sukuisia, ja mm. 140/240/740- sarjan (muistaakseni) isompaan perään menee samat kitkalukon osat tai lunchbox- lukot mitä näihin Jeeppien pikkuperiin.

A.I 23.02.2016 10:56

_TERO_ myi perseensä sopivaa korvausta vastaan..:D
kohta saadaan pirssi kasaan. =)

Japa 24.02.2016 20:16

Raidetangonpäitä vailla...
 
Onkos jostain saatavilla kunnollisia raidetangonpäitä volvolaisiin? Siis muita kun niitä Kiinan tekeleitä? Itellä ei noista kokemuksia mutta kuuleman mukaan melko huonolaatuisia.

Tai onko joku jo kehittäny jonkun muun auton päistä katulaillisen ratkaisun näihin?

Itellä yks idea olemassa mutta pitäs olkavarsien kartioita muuttaa eikä viittis tehä jos jostain löytyis orkkis päitä vielä...

wikke 25.02.2016 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1285428)
ja niitäkin offaajia valitettavasti on ketkä ovat harrastaneet yli 20-vuotta eivätkä siltikään osaa edes peräänsä purkaa, kokoamisesta puhumattakaan..

Ja nämä liittyvät toisiinsa mitenkä?

tapsa4x4 25.02.2016 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Japa (Viesti 1285783)
Onkos jostain saatavilla kunnollisia raidetangonpäitä volvolaisiin? Siis muita kun niitä Kiinan tekeleitä? Itellä ei noista kokemuksia mutta kuuleman mukaan melko huonolaatuisia.

Tai onko joku jo kehittäny jonkun muun auton päistä katulaillisen ratkaisun näihin?

Itellä yks idea olemassa mutta pitäs olkavarsien kartioita muuttaa eikä viittis tehä jos jostain löytyis orkkis päitä vielä...

Tatanka myy jotain r-päitä taas laadusta en osaa sanoa. Kotimaisen kauppiaan nivelet ei oo häävejä,omaan en niitä laittais.

JV73 26.02.2016 07:19

Tatanka myy samoja tina valuosia.

Arska-tehtaalta 26.02.2016 08:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1285950)
Ja nämä liittyvät toisiinsa mitenkä?

Kokemusperäinen tieto puuttuu?

Topi1982 26.02.2016 09:13

Hyva, etta loytyi bolt on ratkaisu.
Ei tarvitse purkaa ja kasata persettaan.:)

A.I 27.02.2016 00:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1285950)
Ja nämä liittyvät toisiinsa mitenkä?

-Kannattaa panostaa koko lauseen lukemiseen eikä vain sivulauseen, niin asian sisältö voi aueta paremmin.
Lopetaanko off-topic niin sotketa hyvää alkanutta threadia siäli mikäli joku muu haluaa porttaaliasioita täällä tiedustella. :)

Perä tuli kuntoon kiitos kaikille. :)

A.I 27.02.2016 00:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1286045)
Hyva, etta loytyi bolt on ratkaisu.
Ei tarvitse purkaa ja kasata persettaan.:)

Ei nyt ihan bolt on, teron perseessä on 7,05 välitys ja omassani 7,55
eli lautaspyörän joutui vaihtamaan, ja kosketuskulman tietty tarkastamaan mutta tuohon nyt ei tuhraantunut kuin tunti, ja siitäkin puolet meni puhelimessa kun asiakkaat soittelivat huoltoja. :D

Arska 27.02.2016 09:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1286220)
Ei nyt ihan bolt on, teron perseessä on 7,05 välitys ja omassani 7,55
eli lautaspyörän joutui vaihtamaan, ja kosketuskulman tietty tarkastamaan mutta tuohon nyt ei tuhraantunut kuin tunti, ja siitäkin puolet meni puhelimessa kun asiakkaat soittelivat huoltoja. :D

Et sitten pinjonia vaihtanut?

paavojaelvis 27.02.2016 09:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 1286240)
Et sitten pinjonia vaihtanut?

Mietippä hetki...

A.I 28.02.2016 15:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 1286240)
Et sitten pinjonia vaihtanut?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paavojaelvis (Viesti 1286252)
Mietippä hetki...

Olisi mennyt hölmöläisen hommiksi niin en vaihtanut. :D

Arska 28.02.2016 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1286508)
Olisi mennyt hölmöläisen hommiksi niin en vaihtanut. :D

Eli siis vaihdoit vanhaan perään tasauspyörästön, etkä uuteen lautaspyörää? :D

A.I 28.02.2016 18:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 1286526)
Eli siis vaihdoit vanhaan perään tasauspyörästön, etkä uuteen lautaspyörää? :D

vaihdoin uuden perän vanhan tilalle niinkuin sanoin, vaihdoin uuteen perään lautaspyörän vanhasta, jonka asensin vanhaan murikkaan.

t.haapala 28.02.2016 21:02

Eikös se tuos nyt ihan selkeesti lue, et ei vaihtanu lautaspyörää :D.
Välitykset pysy samana (lautaspyörä, pinjoni), tasauspyörästö vaan vaihtu uuteen.

Mika_T 28.02.2016 22:45

Voi helevetti. :D Lukekaas ajatuksen kanssa mitä A.I kirjotteli...

Ja kyllä. Välityspyörät pysyi pareina...

Holst 29.02.2016 13:40

Nytkyl täytyy kaivaa iso pussi poppareita ja odotella mikä on lopputulos! 😆

Timo_L 29.02.2016 14:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1286220)
Ei nyt ihan bolt on, teron perseessä on 7,05 välitys ja omassani 7,55
eli lautaspyörän joutui vaihtamaan, ja kosketuskulman tietty tarkastamaan mutta tuohon nyt ei tuhraantunut kuin tunti, ja siitäkin puolet meni puhelimessa kun asiakkaat soittelivat huoltoja. :D


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 1286563)
Eikös se tuos nyt ihan selkeesti lue, et ei vaihtanu lautaspyörää :D.
Välitykset pysy samana (lautaspyörä, pinjoni), tasauspyörästö vaan vaihtu uuteen.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1286584)
Voi helevetti. :D Lukekaas ajatuksen kanssa mitä A.I kirjotteli...

Ja kyllä. Välityspyörät pysyi pareina...


Joko en nyt puhu oikeaa kieltä tai jotain, mutta eikös tuossa ylhäällä lue ihan selvästi että lautaspyörän joutui vaihtamaan = lautaspyörä on vaihdettu. Miten helvetissä tuosta saa sen, ettei välitystä olekaan vaihdettu? Jotkut vissiin puhuu täällä naisten kieltä - sanotaan/ kirjoitetaan jotain, ja tarkoitetaan aivan päinvastaista? :D
Jos noissa eri kokonaisvälityksen akseleissa on sama välitys porttaaliboksissa, niin eihän silloin välitystä voi muuttaa kuin pinionin ja lautaspyörän vaihtamalla? ..ja ne taas vaihdetaan aina parina vaikka olisi saman valmistajan samat välitykset.

Mitähän tässä nyt taas on oikeasti tehty, ja mitä kirjoitettiin että tehtiin?


Minäkin kaivan popparit esiin! :D

Pajares 29.02.2016 17:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1285428)
aina pitää hieman kyseenalaista ja varmistaa, eli lähdekritiikkiä, tännekkin voi kukavaan kirjoitella "ammattilaisena" ja niitäkin offaajia valitettavasti on ketkä ovat harrastaneet yli 20-vuotta eivätkä siltikään osaa edes peräänsä purkaa, kokoamisesta puhumattakaan..
-tämä ei ollut mitään henkilökohtaista eikä sinuun kohdistuvaa vaan yleistä mietettä internetsin ihmeellisestä maailmasta. :o

Omakohtaista kokemusta ehkä...Missä vanhempi mikä lie ehkä jopa"ammattilainen" on joutunut oikomaan sun sepityksiä?
--->
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140860

Nikuzai 29.02.2016 19:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1286657)
Joko en nyt puhu oikeaa kieltä tai jotain, mutta eikös tuossa ylhäällä lue ihan selvästi että lautaspyörän joutui vaihtamaan = lautaspyörä on vaihdettu. Miten helvetissä tuosta saa sen, ettei välitystä olekaan vaihdettu? Jotkut vissiin puhuu täällä naisten kieltä - sanotaan/ kirjoitetaan jotain, ja tarkoitetaan aivan päinvastaista? :D
Jos noissa eri kokonaisvälityksen akseleissa on sama välitys porttaaliboksissa, niin eihän silloin välitystä voi muuttaa kuin pinionin ja lautaspyörän vaihtamalla? ..ja ne taas vaihdetaan aina parina vaikka olisi saman valmistajan samat välitykset.

Mitähän tässä nyt taas on oikeasti tehty, ja mitä kirjoitettiin että tehtiin?


Minäkin kaivan popparit esiin! :D

Mulle tullut käsitus et naisten kuuntelemine on
Kuunnellaan puolet, ymmärretään siitä osa tai puolet ja loput sävelletään omasta päästä

Ainakin mitä työkaluja tarttennu tai käskeny tehdä jotain vaikeempaa kuin avata ovea, niin parikertaa pitää korjata ja kahdesti sekin selittää :eek: :(



Niijja
pinioni ja lautaspyörä on auton omat ja tasauspyörästö pikkurattaineen ja niiden kehto on vaihdettu ehjään

Eli sama kuin arppi asennetaan avoimen lukon tilalle

A.I 29.02.2016 20:01

2-perämurikkaa ja toisessa perän pikkurattaat paskana niin etkö voi ottaa murikasta perää irti ja nostaa sitä pöydälle, sitten kun toistat saman jutun toisen murikan kanssa eli perä irti ja pöydälle niin huomaat että sulla on 2kpl periä pöydällä, toisella on paskat pikkurattaat ja toisessa ehjät, ehjässä on väärä lautaspyörä, joten vaihdat lautaspyörän rikkinäisestä perästä ehjään.
-nyt sulla on perä jossa ehjä tasauspyörästö ja oikea lautaspyörä

nokkelimmat tajusivat nyt että väärä lautaspyörällä ja rikkinäinen perä jäi pöydälle
lattialla on kaksi (2) murikkaa joista toinen uusi, ja toinen se joka on ollut autossa kiinni, asennat sen perän siihen murikkaan joka on ollut autossa kiinni niin kas kummaa, sinullahan on pinion valmiina murikassa kiinni ja nyt siinä on oikea välityskin.

Käsittikö kaikki nyt varmasti, vai tehdäänkö oikeen gif-animaatio tästä taikatempusta?

Offtopic
--------------
ja mitä pajaresin kommenttiin tulee niin varmasti olen ollut ennenkin väärässä ja tulen olemaan, ko. topiciin kommontoimani tieto on näköjään vanhenutunut = lainsäädäntö muuttunut. olen pahoillani etten seuraa lakikirjan viimeisimpiä muutoksia. :)

paavojaelvis 29.02.2016 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1286707)
asennetaan avoimen lukon tilalle

Mistä tämmöisiä löytää? :D

Japa 29.02.2016 20:57

Yeensä ainakin meilläpäin, voi toki olla toisin muualla, perällä tarkoitetaan kokonaisuutta mikä pitää sisällään lautaspyörän, pinjonin ja tasauspyörästön koteloineen. Ton takia mä ainakin kuvittelin et tässä oli vaihdettu koko perä, siksi sekaannus

Eli siis tässä oli vaihdettu tasauspyörästö koteloineen uudesta perästä vanhaan.


Kyllä tästä vielä hyvä tulee ku tarpeeks kauan järmätään:D:D:D

A.I 29.02.2016 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Japa (Viesti 1286743)
Yeensä ainakin meilläpäin, voi toki olla toisin muualla, perällä tarkoitetaan kokonaisuutta mikä pitää sisällään lautaspyörän, pinjonin ja tasauspyörästön koteloineen. Ton takia mä ainakin kuvittelin et tässä oli vaihdettu koko perä, siksi sekaannus

Eli siis tässä oli vaihdettu tasauspyörästö koteloineen uudesta perästä vanhaan.


Kyllä tästä vielä hyvä tulee ku tarpeeks kauan järmätään:D:D:D

Kyllä. rakkaalla lapsella on monta nimeä, itse olen tottunut käyttämään murikka sanaa koko paketista ja perä on siellä sisällä, oli se sitten avoin perä, tai lukkoperä. tasauspyörästön lukkokotelokin kuulostaisi kauheen erikoiselta :D

onhan noita hj lantikoitakin, vaikka jeeppejähän nuokin ovat.:D

Timo_L 29.02.2016 21:40

Minulle murikka on se mikä banjon sisältä löytyy. On se sitten lukkomurikka tai avoin murikka :D Se vaan, että akselista riippuen murikkaan tulee kiinni vain lautaspyörä, jos on 3rd-member tyylinen akseli niin sitten tulee pinionikin. Ei ole perkele helppoa, ihmekkään että menee sekaisin :eek: :p

Toisaalta jos vain tasauspyörästön rattaat oli huonona, niin itse olisin vaihtanut pelkät tasauspyörästön rattaat, enkä hommannut toista kokonaista murikkaa :cool: Tosin minulle ei missään vaiheessa selvinnyt että vaihdettiin koko murikka ja siihen lautaspyörä, ihmettelin että mitä vaihdettiin ja miksi, kun tarkoitus oli uusia tasauspyörästö :D

A.I 29.02.2016 22:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1286755)
Minulle murikka on se mikä banjon sisältä löytyy. On se sitten lukkomurikka tai avoin murikka :D Se vaan, että akselista riippuen murikkaan tulee kiinni vain lautaspyörä, jos on 3rd-member tyylinen akseli niin sitten tulee pinionikin. Ei ole perkele helppoa, ihmekkään että menee sekaisin :eek: :p

Toisaalta jos vain tasauspyörästön rattaat oli huonona, niin itse olisin vaihtanut pelkät tasauspyörästön rattaat, enkä hommannut toista kokonaista murikkaa :cool: Tosin minulle ei missään vaiheessa selvinnyt että vaihdettiin koko murikka ja siihen lautaspyörä, ihmettelin että mitä vaihdettiin ja miksi, kun tarkoitus oli uusia tasauspyörästö :D

Jos murikan kuoria tarkoitat niin niitä ei vaihdettu kun ehjät olivat, näin ollen pinioniinkaan ei tarvinnut koskea.
jos taas kysyt että miksi en vain vaihtanut pikkurattaita toisen perän kuoriin niin työn määrältä homma on ihan sama.
pulttipyssyllä ja momenttivarrella vaihdan lautaspyörän samassa ajassa kuin vaihtaisin pikkurattaatkin..
Eli alkuperäiset parit on säilytetty ja kaikki on tehty niinkuin kuuluukin.
ps. miksi en olisi ostanut koko pakettia kun sellaista kaupataan myydään palstan ekalla sivulla? :D

Topi1982 01.03.2016 11:38

Mukava ja opettavainen topiikki. Kaikki samaa mielta ja ymmartavat toisiaan, eivatka selittele turhia.:rolleyes:
Liikkuuko se ajoneuvo nyt, eli kaikki hjuvin?

Nikuzai 01.03.2016 16:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1286707)
asennetaan avoimen lukon tilalle

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paavojaelvis (Viesti 1286722)
Mistä tämmöisiä löytää? :D


Vaikka toyotan perästä kun kaffalla ei kiskasta lukkoa kiinni niin mikäs se silloin on :p


P.S pikkasen sekaisin kun kissa pitää lopettaa, niin voi olla ajatus virheitä :(

A.I 01.03.2016 21:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1286857)
Mukava ja opettavainen topiikki. Kaikki samaa mielta ja ymmartavat toisiaan, eivatka selittele turhia.:rolleyes:
Liikkuuko se ajoneuvo nyt, eli kaikki hjuvin?

autolla on ajettu jo onnistuneesti n. 10-kertaa hallista ulos parkkiin ja takaisin sisälle.:D

Japa 06.03.2016 18:32

Raidetangonpää ongelmakin ratkesi ku jakso tarpeeksi hakea netin syövereistä. Länsinaapurista löyty pari sarjaa alkuperäisiä päitä...

A.I 06.03.2016 18:55

mahtaakohan volvolta saada vetarin suojakumeja ja mitä moiset maksaa?
cross4wd ei ainakaan löytänyt mitään..

Japa 06.03.2016 19:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1287971)
mahtaakohan volvolta saada vetarin suojakumeja ja mitä moiset maksaa?
cross4wd ei ainakaan löytänyt mitään..

Varmaankin Offroadtarvike tai Tatanka mistä helpoiten noita saat
Ja tosiaan joku vähän alle satasen taitaa olla per kumi

Heikki L 06.03.2016 19:30

Suur@teedeehitus.ee
A.suur juuri Facebookin puolella kauppasi noita kumeja.kirjoitti olevan aika kovia. 65€ kpl posti suomeen 16.90€ murrokset 200 ja oli kai välityksiäkin.

pee 07.03.2016 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 1287980)
Suur@teedeehitus.ee
A.suur juuri Facebookin puolella kauppasi noita kumeja.kirjoitti olevan aika kovia. 65€ kpl posti suomeen 16.90€ murrokset 200 ja oli kai välityksiäkin.

Ja täälläkin:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140187

aslakki 08.03.2016 00:01

Saa kait muistakin kun volvolaisista udella? Kellään mitään kokemuksia uazin porttaaleihin saatavista lukoista, et kestääkö nuo idän "lok raitit" vai onko kulutus kamaa? Vai hommaako suosiolla molempiin päihin paineilmamallit :confused:

http://autogur73.ru/index.php?id=4707

Vs

http://autogur73.ru/index.php?id=5536

A.I 22.06.2016 16:43

Pystyykö volvon porttaaleissa siirtämään perämurikan oikealta vasemmalle puolelle jotta nuo saa jenkkeihin sopimaan?
eli tarkoitan että jos laittaisi taka-akselin etu akseliksi ja etuakselin taakse niin sillon pitäisi murikoiden olla vasemmalla puolella ja akselin pyöriä normaali suuntaan?

ovatko akseliputket muuten samanmoisia? tässähän pitäisi pultata entiseen taka-akseliin kääntöpäät ja etuakseliin kiinteät boksit.

käsittiköhän kukaan? :D

Fruehauf-CJ 22.06.2016 17:01

Porailee lukon kytkentä haarukalle uuden akselikohdan ja alipainekellon kiinnityksen siirtää vastakkaiselle puolelle akseliputkessa niin sen voi kasata toiskätiseksi

pee 22.06.2016 17:34

Akseliputkissa pituuseroa reilusti, johtuen kääntöpäistä.

A.I 22.06.2016 17:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1305053)
Akseliputkissa pituuseroa reilusti, johtuen kääntöpäistä.

Kiitos, eli tämän voi unohtaa.. :)

Fruehauf-CJ tarkoitti ilmeisesti että akseli pyöräytetään ylösalaisin, perämurikkaa käännetään puoli kierrosta jolloin se on taas oikein päin, pultataan boksit kiinni ja tehdään lukolle reikä akseliputkeen?

pee 22.06.2016 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1305055)
Kiitos, eli tämän voi unohtaa.. :)

Fruehauf-CJ tarkoitti ilmeisesti että akseli pyöräytetään ylösalaisin, perämurikkaa käännetään puoli kierrosta jolloin se on taas oikein päin, pultataan boksit kiinni ja tehdään lukolle reikä akseliputkeen?


Näin se taitaa onnistua "helpoiten".

Muistaakseni ainakin yhdessä portaali Geessä oli murikka pyöräytetty toisinpäin pyörimissuunnan kääntämiseksi, ja eiköhän tuossa sama lopputulos olis, äkkiä ajatellen ...

(Etsii LeGoja :cool:)

astalo 22.06.2016 20:10

vai onnistuuko vaihtaa putket ja vetarit puolelta toiselle?:o

HeikkiH 23.06.2016 07:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja astalo (Viesti 1305075)
vai onnistuuko vaihtaa putket ja vetarit puolelta toiselle?:o

Volvossa ei ole Mokin tyylisiä irtoputkia, banjo on ns. yhtä puuta.

http://www.fmv4x4.com/en/wp-content/...-1024x7681.jpg

joker 24.06.2016 08:17

Kätevä mies pyöräyttää putken toisinpäin ... tuleekin etuakselilla murikka kuskinpuolelle. Pieni mittaamis homma että tulee lukonkello kohilleen.

Viipo 24.06.2016 09:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja joker (Viesti 1305232)
Kätevä mies pyöräyttää putken toisinpäin ... tuleekin etuakselilla murikka kuskinpuolelle. Pieni mittaamis homma että tulee lukonkello kohilleen.

Ja sorvaa vetarista lukkoholkkia varten booria pidemmäksi?

pee 24.06.2016 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1305237)
Ja sorvaa vetarista lukkoholkkia varten booria pidemmäksi?


Miks ?

Viipo 26.06.2016 16:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1305263)
Miks ?

No jos vetarit vaihtaa puolta, niin eiks sieltä jää puuttumaan se lukkoholkin boori? Vai oliko idea laittaa murikkakin ylösalaisin?

Arska 26.06.2016 17:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1305432)
No jos vetarit vaihtaa puolta, niin eiks sieltä jää puuttumaan se lukkoholkin boori? Vai oliko idea laittaa murikkakin ylösalaisin?

Lukkoholkin voi laittaa kummallekin puolelle tasauspyörästön koteloa. Itseasiassa se on eri puolella edessä ja takana alunperin.


Sivu luotu: 19:36 (GMT +2).