Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jumittunut pultti Geen hihnapyörässä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=141905)

epv 16.02.2016 15:05

Jumittunut pultti Geen hihnapyörässä
 
http://i.imgur.com/to3MUBS.jpg

Pultti mennyt poikki eikä tule pois pienoista väkivaltaakaan käyttämällä. Pois pitäisi kuitenkin saada niin, että siivapyörä ja värinänvaimennin säilyisivät ehjinä. Pyörii siis tyhjää tuossa pultti.

Ideoita :confused:

pee 16.02.2016 15:25

Mahtuuko ottamaan dampperin kanssa pois ? Tai avaimella pultista ja poralla kantaa pois ?


Jälkeähän tuossa siivapyörässäkin jo on, hihnaa syövää

Bäkström 16.02.2016 15:36

Itse irroittaisin koko paketin pöydälle, tuo keskipultti vain, kannattaa olla kiilan kanssa tarkkana.. Samalla on helppo uusia stefa joka vanhemmiten näissä vuotaa.

epv 16.02.2016 16:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bäkström (Viesti 1284149)
Itse irroittaisin koko paketin pöydälle, tuo keskipultti vain, kannattaa olla kiilan kanssa tarkkana.. Samalla on helppo uusia stefa joka vanhemmiten näissä vuotaa.

Miten moottorin saa lukittua, jotta saan pultin auki? Manuaali kyseessä.

hutikka 16.02.2016 17:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1284159)
Miten moottorin saa lukittua, jotta saan pultin auki? Manuaali kyseessä.

Nopee kakkonen päälle sekä neliveto,käsijarru ja jarrupolkimen painaja. Vaikka palikat vielä renkaiden eteen. Tai jos mahtuu ni kokeile pulttipyssyllä.
Kuukaus sitte aukasin '02 L200:sesta vastaavan pultin ja tarvin siihen metrisen varren+ noi edellämainitut lukitukset.

Mika_T 16.02.2016 17:14

27mm hylsy ja vääntövarsi jonka asettelet runkopalkkia vasten. Sitten vaan virta-avaimesta kevyt kääntö.

Noin se aukeaa. Kiinni sitten pulttikoneella. Pultin rikasta riippuen 200nm+90ast tai 400nm

Micco 16.02.2016 18:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1284164)
27mm hylsy ja vääntövarsi jonka asettelet runkopalkkia vasten. Sitten vaan virta-avaimesta kevyt kääntö.

Noin se aukeaa. Kiinni sitten pulttikoneella. Pultin rikasta riippuen 200nm+90ast tai 400nm

Ite yleensä varmistan lisäksi sammutinsoleinoidin johdon irroittamisella ettei kone lähde käyntiin. Tojotassa onnistuu niin, liekö mersussa samalla tapaa.

Mika_T 16.02.2016 19:27

ko. koneessa sammutin on alipaineella.
Sammutinvivun voi vetasta vaikka rautalangalla alas niin ei lähde käyntiin.

epv 16.02.2016 21:18

Pulttipyssy löytyy kyllä, mutta pitäisi purkaa keulaa lisää jotta mahtuisi.

Pitänee yrittää huomenna hutikan ohjeen mukaan kun on apulainen paikalla, jos ei lähde niin sitten syyläri pois ja pulttipyssyllä (toivottavasti riittää kompurassa ja pyssyssä puhti) auki. Tiukassa tuo varmasti kyllä on, mutta mitäpä ei voima avaa :D

pee 16.02.2016 21:44

Etkö usko tuohon startilla auki kalauttamiseen ??

epv 17.02.2016 10:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1284247)
Etkö usko tuohon startilla auki kalauttamiseen ??

Uskon toki, kuulostaa vain sellaiselta että menee helposti puihin ja tulee lisää korjattavaa meikäläisen tuurilla :D

hiluvitkutin 17.02.2016 16:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1284315)
Uskon toki, kuulostaa vain sellaiselta että menee helposti puihin ja tulee lisää korjattavaa meikäläisen tuurilla :D

Asemoi vaan avaimen sinne hyvin, vaikka runkoa vasten ja käy napsauttamassa startilla.
Sitte voit kädet silmillä mennä katsomaan mitä kaikkee hajos.☺

pee 17.02.2016 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1284315)
Uskon toki, kuulostaa vain sellaiselta että menee helposti puihin ja tulee lisää korjattavaa meikäläisen tuurilla :D


Ei siin oikeen isoa murhetta pääse tapahtumaan, kunhan:

- asemoi avaimen niin, ettei varsi pääse lyömään muualle, kuin haluttuun kohtaan runkoa, huomioiden välykset pois, sekä hylsyltä että varren ja runGon osumakohdasta

- ei päästä konetta käyntiin

Pauli 17.02.2016 23:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1284411)
- asemoi avaimen niin, ettei varsi pääse lyömään muualle, kuin haluttuun kohtaan runkoa, huomioiden välykset pois, sekä hylsyltä että varren ja runGon osumakohdasta

Mä oon käyttäny apuna sellasta koukkupäistä kumiköyttä, sillä saa tuettua/ohjattua vääntövarren haluamaansa kohtaan ja sen avulla vääntimen voi laittaa sinne runko-aisojen alapuolelle, siellä on paljon vähemmän rikkoutuvia juttuja ku konehuoneen puolella.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/46193...-8mm-60cm-2kpl

epv 19.02.2016 12:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1284411)
Ei siin oikeen isoa murhetta pääse tapahtumaan, kunhan:

- asemoi avaimen niin, ettei varsi pääse lyömään muualle, kuin haluttuun kohtaan runkoa, huomioiden välykset pois, sekä hylsyltä että varren ja runGon osumakohdasta

- ei päästä konetta käyntiin

Miten saan helpoiten varmistettua ettei kone käynnisty?

vexi4x4 19.02.2016 12:19

[QUOTE=Mika_T;1284205]ko. koneessa sammutin on alipaineella.
Sammutinvivun voi vetasta vaikka rautalangalla alas niin ei lähde käyntiin.[/QUOTE

Vastaus edeltävään kysymykseen lienee tuossa

epv 19.02.2016 13:13

[QUOTE=vexi4x4;1284732]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1284205)
ko. koneessa sammutin on alipaineella.
Sammutinvivun voi vetasta vaikka rautalangalla alas niin ei lähde käyntiin.[/QUOTE

Vastaus edeltävään kysymykseen lienee tuossa

Kappas, meni ohi.

epv 19.02.2016 15:48

Varmistan vielä, että menee oikein ylimääräisen tuhon välttämiseksi.

Avain:
http://i.imgur.com/YRW1WEw.jpg

Käynnistykseneso:
http://i.imgur.com/LjGlYEX.png

Ahdas tila, avainta ei oikein saa muualle :confused:

http://i.imgur.com/fBxHfds.jpg

Mika_T 19.02.2016 15:52

Sulla on nyt tuo sammutin YLÄ asennossa. Jolloin kone käynnistyy!
Eikä sammu kun sammutin on lukittu ylös...
Paina vipu alas ja sido se sinne kiinni.

Ja aika loivassa kulmassa tuo vääntövarren nivel. Olisi hyvä olla mahdollisimman lähelle 90astetta ettei se loikkaa suoraksi kun kone pyörähtää.
Kokeile vaikka laittaa se kuskinpuolelle koria vasten.

vexi4x4 19.02.2016 16:14

Miks et kokeile pulttipyssyllä? Jatkon kans noista reijistä?

jussims 19.02.2016 16:53

Ja jos kerran syylärikin on jo otettu pois niin miksei samalla irrota noita muutamalla ruuvilla olevia peltejä ja unohda tuon rautalangalla tuetun vääntövarren hakkaamisen runkoon.:rolleyes:

pee 19.02.2016 19:00

Ja ehkä varuiks yks pultti siihen hihnapyörälle vielä takaisin, vaikka ei se kauas pääse, mutta ettei vääntyile mihkään väliin.

Hylsyn ja kiinteän vääntimen väliin kun sais lyhyen jatkon, sais varren parempaan asentoon, runkoa vasten ?

pjtk 19.02.2016 21:18

Onko tuo ny niin vaarallista jos lähtee käyntiin. Samaa startti kolautusta koitin Discon kanssa kun yksin touhusin ja pönkät eikä käsijarru riittäny. Melkein auki asti tuli pultti ennenkuin sain koneen sammuksiin. Sai lopun pyöritellä auki sormin. :p

MiKo 19.02.2016 23:10

Lähteehän tuo yksinäinen pulttiki pois ku sulla nuin paljon tilaa on.. Pulttikoneella pyörittelet ja samalla kampiat pyörää pois.

Bäkström 20.02.2016 08:00

Ota suosiolla jo tuo vesipumpun hihnapyörä pois, se kun on kuitenkin tiellä niin ei käy sille sitten mitään..

Tommonen nivelletty varsi on vähän huono, etenkin jos sitä ei asemoi 90 asteen kulmaan.

Edit: Itse ottaisin pulttipyssyllä tuossa vaiheessa jos mahdollista, ja ottaisin nuo raudat pois tieltä, jatkot heikentää pulttipyssyn tehoa.

epv 22.02.2016 10:32

Riittäneekö tavallinen pulttipyssy vai pitäisikö olla joku erityisen hyvä että lähtee pultti suosiolla eikä pyöri kone?

vexi4x4 22.02.2016 11:01

No jos se on siinä 400nm kuten joku tuolla aikasemmi sano momentiks niin periaatteessa pitäs lähtee normi 1/2" karasella.

pee 22.02.2016 23:06

Ja pyörii sitten käyntisuuntaa vastaan, jos ja kun pyörii.

Luoppis 23.02.2016 04:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1284236)
pulttipyssyllä (toivottavasti riittää kompurassa ja pyssyssä puhti) auki.

Kompuran kokoa enemmän ratkaisee ilmaletkun paksuus. Alle 10mm letku syö yllättävän paljon voimaa pois pulttipyssystä. Pikkukompurallakin saa ammuttua lyhyitä sarjoja kuitenkin, tarvii vaan olla kärsivällisyyttä rutkasti enemmän, kuin isomman koneen kanssa.

epv 23.02.2016 15:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1285454)
Ja pyörii sitten käyntisuuntaa vastaan, jos ja kun pyörii.

Eli kuvassa avain on oikein?

Aika kovaa on kiinni, pulttipyssyllä ei hievahdakkaa :mad:

pee 23.02.2016 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1285538)
Eli kuvassa avain on oikein?

Aika kovaa on kiinni, pulttipyssyllä ei hievahdakkaa :mad:


On oikein. Ja voi olla tiukassa. Siks se avain pitäis saada vastaamaan aika hyvin johonkin, ei maskin pelteihin. Runkoon mieluiten.

sull45 23.02.2016 18:02

pultti
 
koittaas sitä lämmitta,sit jos on kierrelukitella kinni sit liima sula ja avautui helpommiin ja vaan isolla mutteripyssylla

Mika_T 23.02.2016 18:10

Ei se tarvi mitään ihmeitä. Tuo vääntövarsi runkoa vasten ja startilla auki.
Menee hieromisineen se 5min.

Millään tavis 1/2" mutteripäristimellä sitä on turha availla.

sull45 23.02.2016 18:23

pultti
 
Ei kyllä ites ajattelis edes sitä starttilla avamis metodia,töyssa kun vaihtetaan niita jakoremmeja ,on siellä välilla monessa merkkissa se keskipultti nii pirun tiukkassa. mut aina on ne auki saatu,ja starttimedotia ei ole ikina käyttetty

Heguli 23.02.2016 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sull45 (Viesti 1285564)
Ei kyllä ites ajattelis edes sitä starttilla avamis metodia,töyssa kun vaihtetaan niita jakoremmeja ,on siellä välilla monessa merkkissa se keskipultti nii pirun tiukkassa. mut aina on ne auki saatu,ja starttimedotia ei ole ikina käyttetty

Onko starttimetodin käyttämättömyyteen joku syy ?

Mika_T 23.02.2016 19:10

Kotioloissa kuitenkin aivan ylivoimainen konsti avata tuo kampiakselin pultti.

Kiristys on sitten oma taiteenlajinsa...

sull45 23.02.2016 19:14

pultti
 
kerran kiiruissa onohtui toi hylsy jatkovarren kans sinne kampiakselin pulttiin ,käynnistaessa tuhoutui kampiakselin tunnistin ,sen tapahtumisesta on jo oma 15 vuotta sitten ,piti se tunnistin omasta lomppakosta osta ja sen jälkeen on muistissa joka kerta jas semmoisia hommia tule tehtya:D

Heguli 23.02.2016 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sull45 (Viesti 1285577)
kerran kiiruissa onohtui toi hylsy jatkovarren kans sinne kampiakselin pulttiin ,käynnistaessa tuhoutui kampiakselin tunnistin ,sen tapahtumisesta on jo oma 15 vuotta sitten ,piti se tunnistin omasta lomppakosta osta ja sen jälkeen on muistissa joka kerta jas semmoisia hommia tule tehtya:D

Eli 15 vuotta sitten kävi pieni moka ja siitä syystä et ole sen koommin hyvää konstia käyttänyt, jaahas :D

hiluvitkutin 23.02.2016 20:47

Pönkkää nyt se sinne ja täräytä startilla auki.

Nikuzai 23.02.2016 23:13

Kun tossa nyt on jo tota tilaa edessä, niin ite ottaisin pitkän jatkon ja sen alle pukki tai jotain vaikka tunkki, niin et on aavistuksen alaviistoon se jatko
Siihen jatkoon kiinni toi väännin klo10 asentoon ja sit lekaa ei vasaraa vaan lekaa siihen vääntövarren päähän

Ei ole vielä yhtään pulttia tullut vastaan joka ei olisi auennut, sit kun lyömisen ääni muuttuu pehmeämmäksi voi kokeilla pultti pyssyllä

Ja sen iskun pitää olla terävä, kaikki koneet ei kestä pyörittää väärään suuntaan, hommaa voi tehostaa kaverilla polkemassa jarrua 1 vaihde päällä ja pikkuperä kytkettynä



Niin ja vaikka joku ehdottaisikin, et lyö lekalla siihen pultin päähän niin en suosittelisi kampiakselia lekalla hakkaamaan

pee 23.02.2016 23:37

Kohta joku varmaan kertoo kampiakselin kärsivän moisesta vääntämisestä ...

HV 24.02.2016 07:15

Mua ainakin rupee jo ihan jännittämään että aukeeko se pultti ja jos aukee niin millä tavalla... :D

Gary Grand 24.02.2016 08:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1285629)
Ja sen iskun pitää olla terävä, kaikki koneet ei kestä pyörittää väärään suuntaan, hommaa voi tehostaa kaverilla polkemassa jarrua 1 vaihde päällä ja pikkuperä kytkettynä

Miksi pikuvaihde/pikkupuoli?!?
Kai tuohon joku looginen itseopittu syy on?:confused::):rolleyes:

Itse laittaisin nelosvaihteen(suora) ja ison puolen päälle jos haluaisin jotain tapahtuvaksi, niin pysyisi jarrulla paikallaan.. Ehkä. Pienillä vaihteilla momenttia syntyy sen verran ettei ihan kivutta jarrulla paikallaan pysy.:D

EDIT.
Alkaa muakin jo tosissaan kiinnostaa aukeaako tää ruuvi..

0ltzi 24.02.2016 08:27

Voisko täst tehä video dokumentin :D

-MaTTi- 24.02.2016 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1285563)
Millään tavis 1/2" mutteripäristimellä sitä on turha availla.

Noissahan on eroja kans kuin yöllä ja päivällä. Millään halpis 350Nm hakkaavalla ei tee mitään, mutta kun alkaa 1000Nm voimalla aukaisemaan niin pulttikin saattaa aueta.

Porvoon Hilma 24.02.2016 11:37

Jees. Pultin aukeamisen tilanteesta uutisoidaan kohta pääuutislähetyksessä; on tää sen verran jännää...:D

Heguli 24.02.2016 13:09

Vedonlyöntikerroin kampiakselin katkeamiselle ja pultin aukeamiselle on nyt 600 - 1.......

timpson 24.02.2016 15:29

Jännäksi menee :)

Annetaan vertaistukea: Joskus piti avata LT-volkkarin kutosdieselistä ko pultti, irtomoottori oli kyseessä ja vaikka kampuran sai hyvin lukittua vauhtipyörästä lohkoon niin ei vaan pultti auennu.
Jatkovartta pidennettiin, kunnes ei enää konetta pystyny pitämään paikoillaan vaan pyrki pyörimään mukana. Ja hyvin huomas kuinka paljon kampiakseli jousti siinä.

Lopulta aukes kun sain lainaksi 3/4" karalla olevan pulttikoneen.

vexi4x4 24.02.2016 15:33

Kohta voi kirjottaa kirjan "1001 tapaa avata mutteri":rolleyes:

hiluvitkutin 24.02.2016 20:07

No voi.
Ei vielä tänäkää iltana oo aukaisu raporttia tullu😦

epv 24.02.2016 20:48

Auki lähti kolmannella pulttipyssyllä :) Kaverilta löytyi riittävän tehokas vekotin, lähti heti :cool:

Seuraavaksi sitten akselin navan ehjäys. Joku laittanut siivapyörän kiinni pehmeillä pulteilla, ja pulttien tumpit ovat navassa kiinni. Helpointa olisi vaihtaa uusi setti, mutta hintaa pitkästi yli toista tonnia KL:ssä, eli vanha pitää ehjätä :p Siivapyörä pitää hakea jostain, tuossa on pari vekkiä niin kuluttanee hihnaa turhaan.

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net...9c&oe=56D09913

Kuvassa murhetta aiheuttanut viimeinen pultti. Katkennut ja leikkauskohtaan jäänyt väkänen niin ei tullut pois.

Tuurilla auto jo viikonloppuna ajossa :rolleyes:

pee 24.02.2016 20:55

Hyvä !!


Laitapa hihnapyörylän halkaisija, niin tonGitaan vähän hyllyjen alusia. OM 617 konehan tuo oli, vapari ?

Ippe69 24.02.2016 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1285792)
Hyvä !!


Laitapa hihnapyörylän halkaisija, niin tonGitaan vähän hyllyjen alusia. OM 617 konehan tuo oli, vapari ?

617 on kiilahihnoilla, ei moniuralla.

epv 24.02.2016 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1285792)
Hyvä !!


Laitapa hihnapyörylän halkaisija, niin tonGitaan vähän hyllyjen alusia. OM 617 konehan tuo oli, vapari ?

OM 603 turbolla ;) Alkuperänumero on 603 032 0404.

Kai nuo siivan pultit ovat tavallisia 12.9 pultteja? Ettei ole jollain erikoisen harvinaisella kierteellä

pee 24.02.2016 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1285795)
617 on kiilahihnoilla, ei moniuralla.


No niinpä. Sittenpä ei tarviikaan könytä :p

Mika_T 24.02.2016 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1285809)
Ettei ole jollain erikoisen harvinaisella kierteellä

Normaali M8 kierre.

epv 24.02.2016 22:17

Onko tässä muuta hyvää korjauskohdetta nyt samalla vaivalla, kun keula on purettuna? Termarin voisi ainakin vaihtaa ja vesipumpun tarkistaa.

Mika_T 24.02.2016 22:31

Se kampiakselin stefahan kannattaa vaihtaa samalla.
Se jakopäänkoppa on aika ohutta valua. Ei kannata kovin voimalla naputella stefaa paikalleen.

JiiPee 25.02.2016 04:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1285656)
Mua ainakin rupee jo ihan jännittämään että aukeeko se pultti ja jos aukee niin millä tavalla... :D

Jännät paikat on ollut :D

Kyllä on ilkeän pultin laittaneet tehtaalla moottoriin remonttia tekevän kiusaksi. Monenlaista taistoa ja atakkia sitä vastaan on porukalla näköjään ollut. Mutta on noissa sitten erojakin - ex-naapurilla oli paljon helpompi tapaus työn alla, Trooperista kun aukesi kyseinen pultti ihan itsekseen, niin ei tarvinnut sen aukaisun kanssa taistella :rolleyes::eek::D

epv 25.02.2016 15:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1285820)
Se kampiakselin stefahan kannattaa vaihtaa samalla.
Se jakopäänkoppa on aika ohutta valua. Ei kannata kovin voimalla naputella stefaa paikalleen.

Onko tuo kovin vaikea homma? Ei ole tullut ennen moista stefaa vaihdettua. Vanha ei näytä vuotavan.

ÄSKOO 25.02.2016 17:12

Ensimmäiseltä sivulta kun aloin topickia lukemaan, tuli heti mieleen tuo OD:lla ollut "millä pyörä irti". Mutta täähä oliki ihan lälläri-juttu :D

http://overdrive.fi/forum/threads/mi...4-irti.277085/



ÄSKOO

Micco 25.02.2016 19:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1285820)
Se kampiakselin stefahan kannattaa vaihtaa samalla.
Se jakopäänkoppa on aika ohutta valua. Ei kannata kovin voimalla naputella stefaa paikalleen.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1285901)
Onko tuo kovin vaikea homma? Ei ole tullut ennen moista stefaa vaihdettua. Vanha ei näytä vuotavan.

Onko mersuissa sama kuin japseissakin, että tarvike stefat ei tahdo pitää eli kannattaa laittaa alkuperäislaatuisia?

epv 27.02.2016 09:59

Kohta sitä ollaan taas jännän äärellä. Uskaltaako tuon ison pultin ampua pulttipyssyllä kiinni? Kunhan ei laita täydellä teholla.... :confused:

jesse89 27.02.2016 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1286253)
Kohta sitä ollaan taas jännän äärellä. Uskaltaako tuon ison pultin ampua pulttipyssyllä kiinni? Kunhan ei laita täydellä teholla.... :confused:

jos tietäis momentin arvon ostaisin lähempänä olevan vääntösauvan mieliummin hieman alle kuin yli momentin arvon sitten pulttipyssyllä täydellä teholla momenttisauva rupee joustamaan kun momentti saavutettu. Tosin tarkin tapa ois kiristää käsin momenttiavaimella oikeeseen momenttiin.

Gary Grand 27.02.2016 10:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ÄSKOO (Viesti 1285920)
Ensimmäiseltä sivulta kun aloin topickia lukemaan, tuli heti mieleen tuo OD:lla ollut "millä pyörä irti". Mutta täähä oliki ihan lälläri-juttu :D

http://overdrive.fi/forum/threads/mi...4-irti.277085/

ÄSKOO

Just näin.. Teki mieli tuo ketju linkittää tähän jo aikasemmin, mutta oli od silloin päivityksessä.:D:D:eek:

epv 27.02.2016 10:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1286255)
jos tietäis momentin arvon ostaisin lähempänä olevan vääntösauvan mieliummin hieman alle kuin yli momentin arvon sitten pulttipyssyllä täydellä teholla momenttisauva rupee joustamaan kun momentti saavutettu. Tosin tarkin tapa ois kiristää käsin momenttiavaimella oikeeseen momenttiin.

W124:sen ohjeen mukaan 320nm manuaalivaihteisessa autossa oikea momentti.

Mika_T 27.02.2016 11:58

EDIT:

Yksi ohje näytti että 8.8pultti 200nm +90astetta
10.9 pultti 320nm

Käytännössä 1/2" pulttikoneella niin tiukkaan kuin menee. Ja toivoa ettei irtoa.
Pikkusen vaikka pehmeää kierreliimaa niin ei tarvi niin huolehtia.

jesse89 27.02.2016 12:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1286266)
W124:sen ohjeen mukaan 320nm manuaalivaihteisessa autossa oikea momentti.

Joo ei onnistu sitten oikeen pulttipysyllä kiristys 240nm asti momentti sauvoilla näyttäis olevan vain. Suosittelen momenttiavainta ja joku kaveri avuksi siihen vaikkapa.

Ippe69 27.02.2016 12:32

Tuli mieleen tapaus nuoruudestani liittyen ks. pulttiin. Vanhemmassa 616 moottorissa ei remontin jälkeen kiritty pulttia riittävän tiukalle jolloin nokkaketjun hammasratas jäi hieman löysälle. Ks. ratas asetetaan puolikuukiilan kanssa oikeaan asentoon jonka jälkeen tasapainotuslimppu ja pultilla koko paketti kasaan. Ajan kuluessa auto alkoi käymään huonosti, mutta koska vikaa ei löydetty ajoa jatkettiin, kunnes kilahti. Ratas pääsi tekemään edestakaista liikettä ja kulutti kiilaa ja sen uraa pikkuhiljaa, kunnes kiila hajosi kokonaan. Venttiileitä ja nokka-akseli ym. pientä siitä muistaakseni hajosi.
Joissain moottoreissa se ratas on kai koneistettu kampiakseliin, jolloin tuota ei voi tapahtua, en tiedä miten om603:ssa.

epv 27.02.2016 12:39

Yksi katkennut pultti vielä laittaa vastaan. Tuohon napaan/liukurenkaaseen on yksi katkenneen pultin tumppi jäänyt. Porasin keskelle reiän ja yrin vastakierretapilla pois, mutta vastakierretapin kierteet menivät paskaksi mutta katkennut pultti ei hievahtanutkaan :mad: Miten tuon saisi pois?

Niin lyhyt pätkä ettei tuohon oikein saa mitään mutteriakaan hitsattua.

pee 27.02.2016 13:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1286280)
Yksi katkennut pultti vielä laittaa vastaan. Tuohon napaan/liukurenkaaseen on yksi katkenneen pultin tumppi jäänyt. Porasin keskelle reiän ja yrin vastakierretapilla pois, mutta vastakierretapin kierteet menivät paskaksi mutta katkennut pultti ei hievahtanutkaan :mad: Miten tuon saisi pois?

Niin lyhyt pätkä ettei tuohon oikein saa mitään mutteriakaan hitsattua.


Mahtuuks se menemään läpi, eli onks kierre taakse asti auki ? Jos on, niin laikalla pinta tasoon, kuumaks, jäähdytys ja kierrät sen pois, kumpaa kautta vaan ...


Tai autat vaikka poralla sieltä takaapäin, niin pyörii aukipäin etupuolelta ...

epv 27.02.2016 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1286285)
Mahtuuks se menemään läpi, eli onks kierre taakse asti auki ? Jos on, niin laikalla pinta tasoon, kuumaks, jäähdytys ja kierrät sen pois, kumpaa kautta vaan ...


Tai autat vaikka poralla sieltä takaapäin, niin pyörii aukipäin etupuolelta ...

Mahtuu joo. Laipan läpi menevään reikään jäänyt pultin tumppi. Ei ole mitään millä tuota lämmittäisi :(

Nikuzai 27.02.2016 14:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1286280)
Yksi katkennut pultti vielä laittaa vastaan. Tuohon napaan/liukurenkaaseen on yksi katkenneen pultin tumppi jäänyt. Porasin keskelle reiän ja yrin vastakierretapilla pois, mutta vastakierretapin kierteet menivät paskaksi mutta katkennut pultti ei hievahtanutkaan :mad: Miten tuon saisi pois?

Niin lyhyt pätkä ettei tuohon oikein saa mitään mutteriakaan hitsattua.


Poralla reikä siihen pultin jämään ja pienellä vasaralla naputtaa torx;in siihen reikään,
Isolla vasaralla jos moksii, niin se torx ei tee itelleen hammastusta

Mika_T 27.02.2016 15:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1286279)
Tuli mieleen tapaus nuoruudestani liittyen ks. pulttiin. Vanhemmassa 616 moottorissa ei remontin jälkeen kiritty pulttia riittävän tiukalle jolloin nokkaketjun hammasratas jäi hieman löysälle. Ks. ratas asetetaan puolikuukiilan kanssa oikeaan asentoon jonka jälkeen tasapainotuslimppu ja pultilla koko paketti kasaan. Ajan kuluessa auto alkoi käymään huonosti, mutta koska vikaa ei löydetty ajoa jatkettiin, kunnes kilahti. Ratas pääsi tekemään edestakaista liikettä ja kulutti kiilaa ja sen uraa pikkuhiljaa, kunnes kiila hajosi kokonaan. Venttiileitä ja nokka-akseli ym. pientä siitä muistaakseni hajosi.
Joissain moottoreissa se ratas on kai koneistettu kampiakseliin, jolloin tuota ei voi tapahtua, en tiedä miten om603:ssa.

Sama rakenne tuossa OM603/606:ssa.
Juuri tuon takia on varsin tärkeää että se pultti on kunnolla kiinni.

0ltzi 27.02.2016 17:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1285788)
Auki lähti kolmannella pulttipyssyllä :) Kaverilta löytyi riittävän tehokas vekotin, lähti heti :cool:

Seuraavaksi sitten akselin navan ehjäys. Joku laittanut siivapyörän kiinni pehmeillä pulteilla, ja pulttien tumpit ovat navassa kiinni. Helpointa olisi vaihtaa uusi setti, mutta hintaa pitkästi yli toista tonnia KL:ssä, eli vanha pitää ehjätä :p Siivapyörä pitää hakea jostain, tuossa on pari vekkiä niin kuluttanee hihnaa turhaan.

käytetty uus pari kymppiä? eiks tollane oo jokases om601-603 konees?

epv 27.02.2016 20:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1286330)
käytetty uus pari kymppiä? eiks tollane oo jokases om601-603 konees?

Vissiin. Ei tosin ole tähän hätään tiedossa vähän käytettyä.

Nyt lähti vanha irti, kierteet ovat tosin 5/6 reiästä paskana. Maanantaina sitten ostamaan helicoil-kitti :)

Mika_T 28.02.2016 11:17

Älä helevetti laita tuohon mitään helicoileja.

Laita mersuvoorumille ostoilmotus tuosta kampiakselin hihnapyörästä.
Mullakin on tuomonen tallissa jouten mutta en prkl ole sitä löytänyt, Saat iliman jos se löytyy.

epv 28.02.2016 15:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1286451)
Älä helevetti laita tuohon mitään helicoileja.

Laita mersuvoorumille ostoilmotus tuosta kampiakselin hihnapyörästä.
Mullakin on tuomonen tallissa jouten mutta en prkl ole sitä löytänyt, Saat iliman jos se löytyy.

Onko parempaa ideaa miten ehjätä kierteet? Uusi napa on yli 250 euroa KL:ssäkin. Muuten tuo on ok, mutta kierteet entiset

xJ-4x4 28.02.2016 16:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1286499)
Onko parempaa ideaa miten ehjätä kierteet? Uusi napa on yli 250 euroa KL:ssäkin. Muuten tuo on ok, mutta kierteet entiset

Onko mahdollista porata uudet reiät vanhojen reikien väliin? Riittääkö ainevahvuudet?

epv 28.02.2016 18:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja xJ-4x4 (Viesti 1286509)
Onko mahdollista porata uudet reiät vanhojen reikien väliin? Riittääkö ainevahvuudet?

Aika ahtaaksi taitaisi käydä, kaikkia reikiä ei mahtuisi tekemään uudelleen.

Mikä vika helicoilissa on tähän tarkoitukseen :confused:

jesse89 28.02.2016 19:04

yks vaihtoehto on jos valua niin valu puikoilla polttaa reiän umpeen josta kierteet menneet. poraa uudestaan läpi ja tekee uuden kierteen. Joskus tullut konekierretappi poikkastua rautaan mihin tehnyt kierrettä niin isoilla virroilla hitsannut umpeen ja sit uudestaan poralla auki tosin pylväskoneella ajoin auki. Ja käsin tein kierteet.

Micco 28.02.2016 19:08

Eikö samoihin reikiin saa tehtyä isompia kierteitä, ja kuusiokolo kantaisia pultteja käyttäen ellei ole tilaa normi kanalle.

epv 29.02.2016 11:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1286532)
Eikö samoihin reikiin saa tehtyä isompia kierteitä, ja kuusiokolo kantaisia pultteja käyttäen ellei ole tilaa normi kanalle.

Ei tuossa ole M8 koollakaan montaa milliä matkaa reunaan, eli ei oikein. Pitää yrittää metsästää sopiva purkaamolta tai yrittää helicoilia.

jesse89 29.02.2016 11:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1286632)
Ei tuossa ole M8 koollakaan montaa milliä matkaa reunaan, eli ei oikein. Pitää yrittää metsästää sopiva purkaamolta tai yrittää helicoilia.

nii siis kyseessä on tuo ekan kuvan lisä siivapyörä dampperi pyörän päälle? siin taitaa kulkea moniura hihna pelkästään? Mikäli näin on eihän nuo pultit varmasti kovan tiukkaan ole kun rasitusta ei tule siihen osaan vrt dampperi pyörään joka on kiilalla kampuran päässä. ainakin itse toitsus oon ihan pikkuräikällä kiristänyt 4 pultilla on kiinni en hampaat irvessä ja koskaan ei ole ollut löysällä jos tarvinut irroittaa siinä se pyörittää ohjaustehostajaa. Että jos saa vaikkapa viel 4 pultilla kiinni ristiin niin aivan varmasti pysyy.

hutikka 29.02.2016 13:15

Voikos niihi huonoihin jenkoihin pyörittää kierretangon pätkät ja hitsata vaikka takaa kiinni? Muttereilla kiinnitys.
E: onks kierretangot 8.8 vai pehmeämpiä? Voihan ne pätkät tehdä jostain kovemmastakin pultista, m8 mutskuja löytyy esim jostai pakosarjoista ja japanialaisita 12mm kannalla jossei 13mm mahdu.

jesse89 29.02.2016 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hutikka (Viesti 1286650)
Voikos niihi huonoihin jenkoihin pyörittää kierretangon pätkät ja hitsata vaikka takaa kiinni? Muttereilla kiinnitys.
E: onks kierretangot 8.8 vai pehmeämpiä? Voihan ne pätkät tehdä jostain kovemmastakin pultista, m8 mutskuja löytyy esim jostai pakosarjoista ja japanialaisita 12mm kannalla jossei 13mm mahdu.

kierretankoja on moneen eri käyttö tarkoitukseen joku rakennuksiin oleva on jotain 4.7 lujuudeltaan mutta 8.8 sekä ainakin 10.9 lujuudeltakin löytyy.

epv 29.02.2016 15:17

Löytyi lähetä tarvikemallinen napa, käyn hakemassa sellaisen ja kampuran stefan :) Ei montaa kymppiä ollut hintaa, niin ei tuohon rahaan viitsi alkaa säätämään virityksiä vanhaan.

epv 01.03.2016 16:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1285820)
Se kampiakselin stefahan kannattaa vaihtaa samalla.
Se jakopäänkoppa on aika ohutta valua. Ei kannata kovin voimalla naputella stefaa paikalleen.

Onko mitään hyvää kikkaa millä uuden stefan saa paikalleen? Yhtä yritän painaa muoviholkill+pultilla mutta stefa vääntyi :mad:

0ltzi 01.03.2016 16:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1286904)
Onko mitään hyvää kikkaa millä uuden stefan saa paikalleen? Yhtä yritän painaa muoviholkill+pultilla mutta stefa vääntyi :mad:

pieni vasara ja tuurna tai vanha stefa tai isohylsy.

epv 01.03.2016 17:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1286914)
pieni vasara ja tuurna tai vanha stefa tai isohylsy.

Tuurna ja vasara ei tuntunut toimivan. Pitänee ostaa joku iso hylsy samalla kun haen uuden stefan. Jämpti sovitus, mutta niinhän sen kuulunneekin olla.

jesse89 01.03.2016 18:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1286931)
Tuurna ja vasara ei tuntunut toimivan. Pitänee ostaa joku iso hylsy samalla kun haen uuden stefan. Jämpti sovitus, mutta niinhän sen kuulunneekin olla.

Tuo stefojen laitto on tarkkaa ihan suorassa pitää saada menemään muuten menee lyttyyn. Jos ei montussa ole niin en käyttäisi hylsyä apuna vaan pieni pajavasara mallia 1000g jonka lyömispään ala on joku 20mm tyyliin ja sillä hellästi pikkuhiljaa ristiin rastiin koputtaen eka kaikkialta sen menemään paikalleen ja tämän jälkeen hylsy avuksi jos tarvetta eli montun sisälle menee ettei itse vasaralla saa loppua koputettua. Jos hylsyllä jo aluksi koputtelee niin se tuppaa aina käymään niin että joku nurkka ei mene ja joudut hylsyllä leikkimään ja äkkiä hylsy kun ohut on niin sillä hajotat uuden stefan myös.

pee 01.03.2016 21:05

Lubricant on tärkee tässäkin.

epv 01.03.2016 22:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1286976)
Lubricant on tärkee tässäkin.

Näköjään punainen rasva ei ollut riittävän hyvää :(

epv 04.03.2016 15:08

http://i.imgur.com/5YeQ5BO.jpg

Kuuluisiko kuvan kiilan olla kampuran päässä ihan? Nyt se on öljypumpun tms ratasta vasten. Vaikea saada kuvaan tilannetta, kai tuosta jotain näkee :confused:

pee 04.03.2016 16:35

Näyttäks tuo kiila vaan siltä, että se vois olla aika päivittää alkuperäisen kaltaiseen ?

Jotenkin omituisen muotoinen ja matalan näköinen ...



(Edit: merteilin sivuilla uus hihnapyörä 15 euroa poistomyynnissä, ja oli sitä kierteytettyä pyörääkin, oisko 80 € kpl)

epv 04.03.2016 19:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1287529)
Näyttäks tuo kiila vaan siltä, että se vois olla aika päivittää alkuperäisen kaltaiseen ?

Jotenkin omituisen muotoinen ja matalan näköinen ...



(Edit: merteilin sivuilla uus hihnapyörä 15 euroa poistomyynnissä, ja oli sitä kierteytettyä pyörääkin, oisko 80 € kpl)

Muut osat on jo hommattuna. Millainen kiila tuohon kuuluu?

pee 04.03.2016 20:03

Eiköhän se joku Woodruff tyyppinen ole:

http://mbfans.info/EN/mercedes/c/M/a...lywheel/sg/015

Vaan liekö sen ura kampiakselilla missä kunnossa ?

epv 04.03.2016 21:16

Näyttää ihan ok:lta. Kuuluuko tuon uran mennä hammasrattaalle asti?

pee 04.03.2016 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja epv (Viesti 1287605)
Näyttää ihan ok:lta. Kuuluuko tuon uran mennä hammasrattaalle asti?


Tuolta

http://www.peachparts.com/shopforum/...sump_small.jpg


kun kuvaa kattoo, niin ei. Mutta silloin sllä jako/öp. rattaalla täytyy olla oma kiilansa.


Joku, esim -MikaT- tän varmaan vahvistaa vielä ... ?

Mika_T 04.03.2016 21:59

Jeps. Siellä on kaks kiilauraa. Ja urat on pyöreäpohjaisia + kiilat on puolikuun muotoisia.
Kuvat on vähän isommasta myllystä mutta samallalailla ne on OM603:ssakin.

http://img.photobucket.com/albums/v6...304_215115.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v6...304_215100.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v6...304_215047.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v6...304_215016.jpg


Sivu luotu: 12:59 (GMT +2).