![]() |
Jumittunut pultti Geen hihnapyörässä
http://i.imgur.com/to3MUBS.jpg
Pultti mennyt poikki eikä tule pois pienoista väkivaltaakaan käyttämällä. Pois pitäisi kuitenkin saada niin, että siivapyörä ja värinänvaimennin säilyisivät ehjinä. Pyörii siis tyhjää tuossa pultti. Ideoita :confused: |
Mahtuuko ottamaan dampperin kanssa pois ? Tai avaimella pultista ja poralla kantaa pois ?
Jälkeähän tuossa siivapyörässäkin jo on, hihnaa syövää |
Itse irroittaisin koko paketin pöydälle, tuo keskipultti vain, kannattaa olla kiilan kanssa tarkkana.. Samalla on helppo uusia stefa joka vanhemmiten näissä vuotaa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kuukaus sitte aukasin '02 L200:sesta vastaavan pultin ja tarvin siihen metrisen varren+ noi edellämainitut lukitukset. |
27mm hylsy ja vääntövarsi jonka asettelet runkopalkkia vasten. Sitten vaan virta-avaimesta kevyt kääntö.
Noin se aukeaa. Kiinni sitten pulttikoneella. Pultin rikasta riippuen 200nm+90ast tai 400nm |
Lainaus:
|
ko. koneessa sammutin on alipaineella.
Sammutinvivun voi vetasta vaikka rautalangalla alas niin ei lähde käyntiin. |
Pulttipyssy löytyy kyllä, mutta pitäisi purkaa keulaa lisää jotta mahtuisi.
Pitänee yrittää huomenna hutikan ohjeen mukaan kun on apulainen paikalla, jos ei lähde niin sitten syyläri pois ja pulttipyssyllä (toivottavasti riittää kompurassa ja pyssyssä puhti) auki. Tiukassa tuo varmasti kyllä on, mutta mitäpä ei voima avaa :D |
Etkö usko tuohon startilla auki kalauttamiseen ??
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Sitte voit kädet silmillä mennä katsomaan mitä kaikkee hajos.☺ |
Lainaus:
Ei siin oikeen isoa murhetta pääse tapahtumaan, kunhan: - asemoi avaimen niin, ettei varsi pääse lyömään muualle, kuin haluttuun kohtaan runkoa, huomioiden välykset pois, sekä hylsyltä että varren ja runGon osumakohdasta - ei päästä konetta käyntiin |
Lainaus:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/46193...-8mm-60cm-2kpl |
Lainaus:
|
[QUOTE=Mika_T;1284205]ko. koneessa sammutin on alipaineella.
Sammutinvivun voi vetasta vaikka rautalangalla alas niin ei lähde käyntiin.[/QUOTE Vastaus edeltävään kysymykseen lienee tuossa |
[QUOTE=vexi4x4;1284732]
Lainaus:
|
Varmistan vielä, että menee oikein ylimääräisen tuhon välttämiseksi.
Avain: http://i.imgur.com/YRW1WEw.jpg Käynnistykseneso: http://i.imgur.com/LjGlYEX.png Ahdas tila, avainta ei oikein saa muualle :confused: http://i.imgur.com/fBxHfds.jpg |
Sulla on nyt tuo sammutin YLÄ asennossa. Jolloin kone käynnistyy!
Eikä sammu kun sammutin on lukittu ylös... Paina vipu alas ja sido se sinne kiinni. Ja aika loivassa kulmassa tuo vääntövarren nivel. Olisi hyvä olla mahdollisimman lähelle 90astetta ettei se loikkaa suoraksi kun kone pyörähtää. Kokeile vaikka laittaa se kuskinpuolelle koria vasten. |
Miks et kokeile pulttipyssyllä? Jatkon kans noista reijistä?
|
Ja jos kerran syylärikin on jo otettu pois niin miksei samalla irrota noita muutamalla ruuvilla olevia peltejä ja unohda tuon rautalangalla tuetun vääntövarren hakkaamisen runkoon.:rolleyes:
|
Ja ehkä varuiks yks pultti siihen hihnapyörälle vielä takaisin, vaikka ei se kauas pääse, mutta ettei vääntyile mihkään väliin.
Hylsyn ja kiinteän vääntimen väliin kun sais lyhyen jatkon, sais varren parempaan asentoon, runkoa vasten ? |
Onko tuo ny niin vaarallista jos lähtee käyntiin. Samaa startti kolautusta koitin Discon kanssa kun yksin touhusin ja pönkät eikä käsijarru riittäny. Melkein auki asti tuli pultti ennenkuin sain koneen sammuksiin. Sai lopun pyöritellä auki sormin. :p
|
Lähteehän tuo yksinäinen pulttiki pois ku sulla nuin paljon tilaa on.. Pulttikoneella pyörittelet ja samalla kampiat pyörää pois.
|
Ota suosiolla jo tuo vesipumpun hihnapyörä pois, se kun on kuitenkin tiellä niin ei käy sille sitten mitään..
Tommonen nivelletty varsi on vähän huono, etenkin jos sitä ei asemoi 90 asteen kulmaan. Edit: Itse ottaisin pulttipyssyllä tuossa vaiheessa jos mahdollista, ja ottaisin nuo raudat pois tieltä, jatkot heikentää pulttipyssyn tehoa. |
Riittäneekö tavallinen pulttipyssy vai pitäisikö olla joku erityisen hyvä että lähtee pultti suosiolla eikä pyöri kone?
|
No jos se on siinä 400nm kuten joku tuolla aikasemmi sano momentiks niin periaatteessa pitäs lähtee normi 1/2" karasella.
|
Ja pyörii sitten käyntisuuntaa vastaan, jos ja kun pyörii.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Aika kovaa on kiinni, pulttipyssyllä ei hievahdakkaa :mad: |
Lainaus:
On oikein. Ja voi olla tiukassa. Siks se avain pitäis saada vastaamaan aika hyvin johonkin, ei maskin pelteihin. Runkoon mieluiten. |
pultti
koittaas sitä lämmitta,sit jos on kierrelukitella kinni sit liima sula ja avautui helpommiin ja vaan isolla mutteripyssylla
|
Ei se tarvi mitään ihmeitä. Tuo vääntövarsi runkoa vasten ja startilla auki.
Menee hieromisineen se 5min. Millään tavis 1/2" mutteripäristimellä sitä on turha availla. |
pultti
Ei kyllä ites ajattelis edes sitä starttilla avamis metodia,töyssa kun vaihtetaan niita jakoremmeja ,on siellä välilla monessa merkkissa se keskipultti nii pirun tiukkassa. mut aina on ne auki saatu,ja starttimedotia ei ole ikina käyttetty
|
Lainaus:
|
Kotioloissa kuitenkin aivan ylivoimainen konsti avata tuo kampiakselin pultti.
Kiristys on sitten oma taiteenlajinsa... |
pultti
kerran kiiruissa onohtui toi hylsy jatkovarren kans sinne kampiakselin pulttiin ,käynnistaessa tuhoutui kampiakselin tunnistin ,sen tapahtumisesta on jo oma 15 vuotta sitten ,piti se tunnistin omasta lomppakosta osta ja sen jälkeen on muistissa joka kerta jas semmoisia hommia tule tehtya:D
|
Lainaus:
|
Pönkkää nyt se sinne ja täräytä startilla auki.
|
Kun tossa nyt on jo tota tilaa edessä, niin ite ottaisin pitkän jatkon ja sen alle pukki tai jotain vaikka tunkki, niin et on aavistuksen alaviistoon se jatko
Siihen jatkoon kiinni toi väännin klo10 asentoon ja sit lekaa ei vasaraa vaan lekaa siihen vääntövarren päähän Ei ole vielä yhtään pulttia tullut vastaan joka ei olisi auennut, sit kun lyömisen ääni muuttuu pehmeämmäksi voi kokeilla pultti pyssyllä Ja sen iskun pitää olla terävä, kaikki koneet ei kestä pyörittää väärään suuntaan, hommaa voi tehostaa kaverilla polkemassa jarrua 1 vaihde päällä ja pikkuperä kytkettynä Niin ja vaikka joku ehdottaisikin, et lyö lekalla siihen pultin päähän niin en suosittelisi kampiakselia lekalla hakkaamaan |
Kohta joku varmaan kertoo kampiakselin kärsivän moisesta vääntämisestä ...
|
Mua ainakin rupee jo ihan jännittämään että aukeeko se pultti ja jos aukee niin millä tavalla... :D
|
Lainaus:
Kai tuohon joku looginen itseopittu syy on?:confused::):rolleyes: Itse laittaisin nelosvaihteen(suora) ja ison puolen päälle jos haluaisin jotain tapahtuvaksi, niin pysyisi jarrulla paikallaan.. Ehkä. Pienillä vaihteilla momenttia syntyy sen verran ettei ihan kivutta jarrulla paikallaan pysy.:D EDIT. Alkaa muakin jo tosissaan kiinnostaa aukeaako tää ruuvi.. |
Voisko täst tehä video dokumentin :D
|
Lainaus:
|
Jees. Pultin aukeamisen tilanteesta uutisoidaan kohta pääuutislähetyksessä; on tää sen verran jännää...:D
|
Vedonlyöntikerroin kampiakselin katkeamiselle ja pultin aukeamiselle on nyt 600 - 1.......
|
Jännäksi menee :)
Annetaan vertaistukea: Joskus piti avata LT-volkkarin kutosdieselistä ko pultti, irtomoottori oli kyseessä ja vaikka kampuran sai hyvin lukittua vauhtipyörästä lohkoon niin ei vaan pultti auennu. Jatkovartta pidennettiin, kunnes ei enää konetta pystyny pitämään paikoillaan vaan pyrki pyörimään mukana. Ja hyvin huomas kuinka paljon kampiakseli jousti siinä. Lopulta aukes kun sain lainaksi 3/4" karalla olevan pulttikoneen. |
Kohta voi kirjottaa kirjan "1001 tapaa avata mutteri":rolleyes:
|
No voi.
Ei vielä tänäkää iltana oo aukaisu raporttia tullu😦 |
Auki lähti kolmannella pulttipyssyllä :) Kaverilta löytyi riittävän tehokas vekotin, lähti heti :cool:
Seuraavaksi sitten akselin navan ehjäys. Joku laittanut siivapyörän kiinni pehmeillä pulteilla, ja pulttien tumpit ovat navassa kiinni. Helpointa olisi vaihtaa uusi setti, mutta hintaa pitkästi yli toista tonnia KL:ssä, eli vanha pitää ehjätä :p Siivapyörä pitää hakea jostain, tuossa on pari vekkiä niin kuluttanee hihnaa turhaan. https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net...9c&oe=56D09913 Kuvassa murhetta aiheuttanut viimeinen pultti. Katkennut ja leikkauskohtaan jäänyt väkänen niin ei tullut pois. Tuurilla auto jo viikonloppuna ajossa :rolleyes: |
Hyvä !!
Laitapa hihnapyörylän halkaisija, niin tonGitaan vähän hyllyjen alusia. OM 617 konehan tuo oli, vapari ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kai nuo siivan pultit ovat tavallisia 12.9 pultteja? Ettei ole jollain erikoisen harvinaisella kierteellä |
Lainaus:
No niinpä. Sittenpä ei tarviikaan könytä :p |
Lainaus:
|
Onko tässä muuta hyvää korjauskohdetta nyt samalla vaivalla, kun keula on purettuna? Termarin voisi ainakin vaihtaa ja vesipumpun tarkistaa.
|
Se kampiakselin stefahan kannattaa vaihtaa samalla.
Se jakopäänkoppa on aika ohutta valua. Ei kannata kovin voimalla naputella stefaa paikalleen. |
Lainaus:
Kyllä on ilkeän pultin laittaneet tehtaalla moottoriin remonttia tekevän kiusaksi. Monenlaista taistoa ja atakkia sitä vastaan on porukalla näköjään ollut. Mutta on noissa sitten erojakin - ex-naapurilla oli paljon helpompi tapaus työn alla, Trooperista kun aukesi kyseinen pultti ihan itsekseen, niin ei tarvinnut sen aukaisun kanssa taistella :rolleyes::eek::D |
Lainaus:
|
Ensimmäiseltä sivulta kun aloin topickia lukemaan, tuli heti mieleen tuo OD:lla ollut "millä pyörä irti". Mutta täähä oliki ihan lälläri-juttu :D
http://overdrive.fi/forum/threads/mi...4-irti.277085/ ÄSKOO |
Lainaus:
Lainaus:
|
Kohta sitä ollaan taas jännän äärellä. Uskaltaako tuon ison pultin ampua pulttipyssyllä kiinni? Kunhan ei laita täydellä teholla.... :confused:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
EDIT:
Yksi ohje näytti että 8.8pultti 200nm +90astetta 10.9 pultti 320nm Käytännössä 1/2" pulttikoneella niin tiukkaan kuin menee. Ja toivoa ettei irtoa. Pikkusen vaikka pehmeää kierreliimaa niin ei tarvi niin huolehtia. |
Lainaus:
|
Tuli mieleen tapaus nuoruudestani liittyen ks. pulttiin. Vanhemmassa 616 moottorissa ei remontin jälkeen kiritty pulttia riittävän tiukalle jolloin nokkaketjun hammasratas jäi hieman löysälle. Ks. ratas asetetaan puolikuukiilan kanssa oikeaan asentoon jonka jälkeen tasapainotuslimppu ja pultilla koko paketti kasaan. Ajan kuluessa auto alkoi käymään huonosti, mutta koska vikaa ei löydetty ajoa jatkettiin, kunnes kilahti. Ratas pääsi tekemään edestakaista liikettä ja kulutti kiilaa ja sen uraa pikkuhiljaa, kunnes kiila hajosi kokonaan. Venttiileitä ja nokka-akseli ym. pientä siitä muistaakseni hajosi.
Joissain moottoreissa se ratas on kai koneistettu kampiakseliin, jolloin tuota ei voi tapahtua, en tiedä miten om603:ssa. |
Yksi katkennut pultti vielä laittaa vastaan. Tuohon napaan/liukurenkaaseen on yksi katkenneen pultin tumppi jäänyt. Porasin keskelle reiän ja yrin vastakierretapilla pois, mutta vastakierretapin kierteet menivät paskaksi mutta katkennut pultti ei hievahtanutkaan :mad: Miten tuon saisi pois?
Niin lyhyt pätkä ettei tuohon oikein saa mitään mutteriakaan hitsattua. |
Lainaus:
Mahtuuks se menemään läpi, eli onks kierre taakse asti auki ? Jos on, niin laikalla pinta tasoon, kuumaks, jäähdytys ja kierrät sen pois, kumpaa kautta vaan ... Tai autat vaikka poralla sieltä takaapäin, niin pyörii aukipäin etupuolelta ... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Poralla reikä siihen pultin jämään ja pienellä vasaralla naputtaa torx;in siihen reikään, Isolla vasaralla jos moksii, niin se torx ei tee itelleen hammastusta |
Lainaus:
Juuri tuon takia on varsin tärkeää että se pultti on kunnolla kiinni. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nyt lähti vanha irti, kierteet ovat tosin 5/6 reiästä paskana. Maanantaina sitten ostamaan helicoil-kitti :) |
Älä helevetti laita tuohon mitään helicoileja.
Laita mersuvoorumille ostoilmotus tuosta kampiakselin hihnapyörästä. Mullakin on tuomonen tallissa jouten mutta en prkl ole sitä löytänyt, Saat iliman jos se löytyy. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mikä vika helicoilissa on tähän tarkoitukseen :confused: |
yks vaihtoehto on jos valua niin valu puikoilla polttaa reiän umpeen josta kierteet menneet. poraa uudestaan läpi ja tekee uuden kierteen. Joskus tullut konekierretappi poikkastua rautaan mihin tehnyt kierrettä niin isoilla virroilla hitsannut umpeen ja sit uudestaan poralla auki tosin pylväskoneella ajoin auki. Ja käsin tein kierteet.
|
Eikö samoihin reikiin saa tehtyä isompia kierteitä, ja kuusiokolo kantaisia pultteja käyttäen ellei ole tilaa normi kanalle.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voikos niihi huonoihin jenkoihin pyörittää kierretangon pätkät ja hitsata vaikka takaa kiinni? Muttereilla kiinnitys.
E: onks kierretangot 8.8 vai pehmeämpiä? Voihan ne pätkät tehdä jostain kovemmastakin pultista, m8 mutskuja löytyy esim jostai pakosarjoista ja japanialaisita 12mm kannalla jossei 13mm mahdu. |
Lainaus:
|
Löytyi lähetä tarvikemallinen napa, käyn hakemassa sellaisen ja kampuran stefan :) Ei montaa kymppiä ollut hintaa, niin ei tuohon rahaan viitsi alkaa säätämään virityksiä vanhaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lubricant on tärkee tässäkin.
|
Lainaus:
|
http://i.imgur.com/5YeQ5BO.jpg
Kuuluisiko kuvan kiilan olla kampuran päässä ihan? Nyt se on öljypumpun tms ratasta vasten. Vaikea saada kuvaan tilannetta, kai tuosta jotain näkee :confused: |
Näyttäks tuo kiila vaan siltä, että se vois olla aika päivittää alkuperäisen kaltaiseen ?
Jotenkin omituisen muotoinen ja matalan näköinen ... (Edit: merteilin sivuilla uus hihnapyörä 15 euroa poistomyynnissä, ja oli sitä kierteytettyä pyörääkin, oisko 80 € kpl) |
Lainaus:
|
Eiköhän se joku Woodruff tyyppinen ole:
http://mbfans.info/EN/mercedes/c/M/a...lywheel/sg/015 Vaan liekö sen ura kampiakselilla missä kunnossa ? |
Näyttää ihan ok:lta. Kuuluuko tuon uran mennä hammasrattaalle asti?
|
Lainaus:
Tuolta http://www.peachparts.com/shopforum/...sump_small.jpg kun kuvaa kattoo, niin ei. Mutta silloin sllä jako/öp. rattaalla täytyy olla oma kiilansa. Joku, esim -MikaT- tän varmaan vahvistaa vielä ... ? |
Jeps. Siellä on kaks kiilauraa. Ja urat on pyöreäpohjaisia + kiilat on puolikuun muotoisia.
Kuvat on vähän isommasta myllystä mutta samallalailla ne on OM603:ssakin. http://img.photobucket.com/albums/v6...304_215115.jpg http://img.photobucket.com/albums/v6...304_215100.jpg http://img.photobucket.com/albums/v6...304_215047.jpg http://img.photobucket.com/albums/v6...304_215016.jpg |
Sivu luotu: 12:59 (GMT +2). |