Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   ESP (ajonvakaudenhallinta), hyvä homma vai ihan vihoviimeinen keksintö? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=141504)

vmt 30.01.2016 22:16

ESP (ajonvakaudenhallinta), hyvä homma vai ihan vihoviimeinen keksintö?
 
Tehdäänpä tästä nyt oma aihe, kun jo niin paljon herätti näköjään tunteita tuossa yhdessä toisessa topikissa.

Kerro siis mielipiteesi aiheesta! :D

karisa 30.01.2016 22:32

Ihan hyvä tumpeloille, itse haluisin kyl että olisi saatavissa pois. Yhdessä työautossa jota ajoin oli kaikki mahdolliset kirjaimet. Lähti luisuu 10kmh nopeudessa ja samala muutuin matkustajaksi, ei kivaa.

hutikka 30.01.2016 22:36

Enemmän ne on kusessa vanhojen autojen kanssa liukkaalla ketkä on kortin ajanu näillä esp-autoilla

vmt 30.01.2016 22:49

Omasta mielestä toimiva semmoinen on hyvä. Ja niin, että saa kytkettyä pois ja myös vetoluistoneston erikseen.

Ainakin nuo, mitä itsellä ollut, niin ovat sallineet kohtuullisen luiston, vaikka se vakautus päällä. 4wd Passat, joka oli vielä Torsen välitasauspyörästöllä, Jeep Commander ja nykyinen Ford F250. Tuota nykyistä olisi jopa vaikea ajaa ilman noita apuja...

Joten itseä ei ainakaan nuo harmita, kunhan poiskytkettävissä tarvittaessa.

AH 30.01.2016 23:13

Itse pidin w210 mersun järjestelmää ainakin hyvin toimivana .

Timo_L 30.01.2016 23:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1280845)
Omasta mielestä toimiva semmoinen on hyvä. Ja niin, että saa kytkettyä pois ja myös vetoluistoneston erikseen.

Ainakin nuo, mitä itsellä ollut, niin ovat sallineet kohtuullisen luiston, vaikka se vakautus päällä. 4wd Passat, joka oli vielä Torsen välitasauspyörästöllä, Jeep Commander ja nykyinen Ford F250. Tuota nykyistä olisi jopa vaikea ajaa ilman noita apuja...

Joten itseä ei ainakaan nuo harmita, kunhan poiskytkettävissä tarvittaessa.

Juuri näin. Jos ESP sallii lievän luiston normiajossa ennenkuin puuttuu tilanteeseen niin hyvä. Samoin pitäisi tosiaan pystyä ehdottomasti kytkemään kahdessa osassa kokonaan pois kuljettajan niin halutessa, siten että ensin poistuu vetoluistonesto, sen jälkeen ESP kokonaan kunnes kuljettaja taas napista painaa takaisin päälle.

ESP on ihan sama kuin ABS:tkin: hyvä renki mutta huono isäntä. Järjestelmään ei missään nimessä saa luottaa, vaan ajonopeus sovittaa keliolosuhteiden ja ajotaitojen mukaan. Siitähän on ihan tutkimuksiakin että parantuneiden aktiivisten ja passiivisten turvajärjestelmien hyödyt usein ulosmitataan kasvaneilla tilannenopeuksilla.



Se mitä itsellä on ESP- vekottimista kokemusta, niin toiset on ihan asiallisia, ja jotkut on TODELLA rasittavia. Esim. mutsilla aikanaan ollut Volvo V50 antoi kyllä hieman auton luistaa ennen puuttumista tilanteeseen - mutta anna olla jos erehdyit korjaamaan itse luiston suuntaan niin systeemi meni sekaisin ja yritti silloin korjata vastaohajusta. Muutaman kerran meinasin pöpperökelissä mennä sillä ojaan, kun lievä yliohjautuminen ja itse sitä korjaamalla auto päätteli että nyt on mentävä suoraan eikä käännyttävä. Kävi moottoritien rampit kapeaksi :eek: Volvon piti antaa itse korjata tilanne, et voinut itse vastaohjata ollenkaan. Sitten taas appiukon T5- koppainen VW Caravelle antaa mennä mukavassa pikku luistossa, ja vaikka itse vastaohjaat niin ESP ymmärtää mihin suuntaan ollaan menossa, eikä koita korjata vastaohjausta ja sitä kautta viedä autoa pöpelikköön.
Joskus oli Mersun iso takatuuppari vuokrapaku kun piti saada Ikeasta iso jousipatja kotiin. Sopivasti oli pöpperökeli ja kerrostalon piha vielä auraamatta. Se saatanan paska löi ESP:tä vetoluistonrajoitusta kehiin heti kun vähänkin painoit kaasua ja perä siirtyi 10cm sivuun - vaikka oli kytketty vetoluistonesto pois. Auto jäi jumiin vaikka veto päällä pienellä luistolla olisi kulkenut oikein nätisti eteenpäin. Onneksi tajusin että kun piti koko ajan nappia sormella pohjassa niin systeemi pysyi pois päältä - pääsin oven eteen asti ja vielä poiskin :D

Bj Andy 31.01.2016 00:02

Onnikka hommissa meillä oli sprintteri millä yritin joskus ajaa ilman epsiä. Ei oikein pelannu normiajossa talviliukkaalla mitenkään. Eli koko systeemi kun on rakennettu sen mukaan että nuo apuhimmelit on käytössä niin niiden on vaan silloin oltava.

Jos ne pelaa niin ettei liukkaalla tms.soppa kelissä tarvi keskittyä ajamiseen eli voi tyrkätä facebookki auki sen 140 ruuhkassa meneen ni kai ne silloin toimii niin kuin kuuluukin...:D:D

Arpe 31.01.2016 00:42

Vaikkakin suurin osa suomalaisista autoilijoista pitääkin itseään keskivertoa parempana kuljettajana,ni pitäisin ajovakauden hallintaa ihan hyvänä varusteena.
Ensimmäiset versiot ontuu toki enempi ja vähempi,kuten oli abs systeemienkin kanssa alkuaikoina, mut mitä uudemmat vehkeet sitä paremmin tuntuu toimivan.

Käytii just tuon esp:n takia jääradalla kaverin kanssa testailemassa noita arkisia perhekuljettimia. Lähinnä kiinnosti se, miten nuo järjestelmät toimii suuremmissa nopeuksissa oikeesti liukkaalla pinnalla. Positiivinen yllätys oli se,miten hankala nelivetoista,hyvillä nastarenkailla ja ajovakaudenhallinnalla varustettua autoa on saada karkaamaan hallinnasta.
Toki tietokone karsii samalla pois myös kaiken hauskan jääradalla ajelusta.

Erojakin löyty eri merkkien välillä. Subaru salli huomattavasti suuremmat luisut kun Mitsu.
Subarulla pystyy myös heittämään käsijarrukäännöksen Mitsulla ei.
Vetoluistoneston ku kytki pois,ni pysty kaasun kanssa viemään jo jonkinlaisessa sivuluisussa.
Subaru taaskin hieman näyttävämmin ku Mitsubishiä.

Vetoluistonestot onkin sit tapaus sinäänsä. Niissä en oo törmänny vielä toistaseks sellaseen systeemiin mikä olis vieny auton pitemmälle ku perinteinen systeemi,oli sit olosuhde liukas tai pehmeä. Mut nää onkin yleensä poiskytkettävissä.

Timo_L 31.01.2016 01:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1280866)
Vetoluistonestot onkin sit tapaus sinäänsä. Niissä en oo törmänny vielä toistaseks sellaseen systeemiin mikä olis vieny auton pitemmälle ku perinteinen systeemi,oli sit olosuhde liukas tai pehmeä. Mut nää onkin yleensä poiskytkettävissä.

Tämä on totta. Mutta yksi hyvä puoli hieman vanhempien takatuuppareiden vetoluistonestossa on ainakin Boschin joissain systeemeissä (aikana ennen ESP:tä): se osaa antaa koneelle menovettä moottorijarrutuksessa, eli ei lähde perse alta liukkaalla kun päästät kaasun :)

Tuli huomattua aikanaan B- koppaisessa Omegassa moneenkin kertaan pääkallokeleillä, ja oli oikeasti ihan hyvä systeemi - varsinkin kun autossa oli lukkoperä.

Hcet 31.01.2016 11:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1280858)
Se mitä itsellä on ESP- vekottimista kokemusta, niin toiset on ihan asiallisia, ja jotkut on TODELLA rasittavia. Esim. mutsilla aikanaan ollut Volvo V50 antoi kyllä hieman auton luistaa ennen puuttumista tilanteeseen - mutta anna olla jos erehdyit korjaamaan itse luiston suuntaan niin systeemi meni sekaisin ja yritti silloin korjata vastaohajusta. Muutaman kerran meinasin pöpperökelissä mennä sillä ojaan, kun lievä yliohjautuminen ja itse sitä korjaamalla auto päätteli että nyt on mentävä suoraan eikä käännyttävä. Kävi moottoritien rampit kapeaksi :eek: Volvon piti antaa itse korjata tilanne, et voinut itse vastaohjata ollenkaan.

Tämän voin kyllä itsekin allekirjoittaa. Esp on siihen tottumattomalle kyllä ennenmin vaarallinen kuin hyödyllinen. Korjausliike tulee monesti selkärangasta ja auto ei sitä ymmärrä.
Itselläkin vastaavia tilanteita ollut muuta, mitä joutunut uudemmalla kalustolla ajamaan.
ESP:llä varustettua autoa pitäisi vain oppia ajamaan niin että ei aja auto.

Järjestelmässä on hyvät ja huonot puolet, auttaa kyllä varmasti jos on yllättävä tilanne, mutta tekee kuskista passiivisen ja huonokin kuljettaja alkaa luottamaan taitoihinsa ja pitoon.

Autokouluissa ei tälläisiä autoja saisi olla ja muutenkin ihmisten pitäisi enemmän ajaa ilman apuja niin tuntuma itse ajamiseen säilyisi ja nuo aivan selkeät huolimattomuuteen ja keliolosuhteisiin liittyvät kolhut varmaan vähenisi.

-MaTTi- 31.01.2016 12:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1280917)
Autokouluissa ei tälläisiä autoja saisi olla

Kyllä näihin nyt vaan pitää itse kunkin totutella, ESP ollu pakollisena uusissa henkilöautoissa jo vuosia. Ei saa autokoulutkaan uutta autoa ilman ESPiä tilattua eikä rekisteröityä.

Arpe 31.01.2016 13:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1280869)
Mutta yksi hyvä puoli hieman vanhempien takatuuppareiden vetoluistonestossa on ainakin Boschin joissain systeemeissä (aikana ennen ESP:tä): se osaa antaa koneelle menovettä moottorijarrutuksessa, eli ei lähde perse alta liukkaalla kun päästät kaasun :)
Tuli huomattua aikanaan B- koppaisessa Omegassa moneenkin kertaan pääkallokeleillä, ja oli oikeasti ihan hyvä systeemi - varsinkin kun autossa oli lukkoperä.

Joo. Tietyissä tilanteissa hyvä. Eteenkin moottorijarrutuksessa,mut sillonhan se toimii tavallaan ajovakauden hallintana:D

Meil oli joskus taannoin 2005 mallin farmari Avensis,joka oli ensimmäinen auto omalla kohdalla,jossa pääsi tutustumaan noihin luistonestoihin ja ajovakaudenhallintaan.
Vetoluistonestoa koeponnistin anopin mökkitien linkoamattomassa suht pitkässä mäessä. Mäen alla sopivasti mutka,eli mäkeen pitää lähteä jokseenkin ilman alkuvauhtia.
Eka testi: Normaalilla ajolla,maltillisella kaasulla ja luistonesto päällä. Meni puoleenväliin mäkeä ja pysähty siihen.
Toka testi: Hanat auki ja luistonesto päällä. Kulki noin 3/4 mäestä ja pysähty siihen.
Kolmas testi: Reilulla kaasulla,ilman luistonestoa ja kaasulla kikkaillen pidon ja luiston rajamailla. Niin komeesti mäen päälle kun vain etuvetoisella autolla pöppöröisessä lumessa vain pääsi.
Ei ainakaan anjoviksen vetoluistonesto suuresti vakuuttanut,paremmin sillä pärjäili ilman.

ESP siinä pelas ihan kiitettävästi. Jonkinlaista ongelmaa lähinnä siinä tilanteessa,jos ulkokaarteessa ajautuu liian reunaan irtolumen tai loskan päälle ja auto pyrkii puskemaan.
Puskemistahan tuo järjestelmä luonnollisesti yrittää tuossa tilanteessa saada loppumaan,mut ulkokurvissa ojanreunalla ei automaattinen jarrujen käyttö tunnu kuljettajasta "luetaan tässä tapauksessa (matkustajasta)" mukavalta..

nyyperi 31.01.2016 13:04

Sukulaismiehellä on semmoinen uuenkarhia Bemari, kaikilla herkuilla. Ja ihan rattimies ollut aina, eli päässtelee ihan vauhdilla. Muutaman kerran olen ollut kyydissä ja kyllä se äkkinäistä hirvittää kun ei ole kokemusta moisista.
Se siinä kai se pahin on et niistä ulosmitataan se nopeus ajamalla ihan sinne rajoille.
Eli jos Taunuksella ajais 50 km/h niin sillä bemmillä voi vetää 90 km/h. samanverran sitten pelivaraa jäljellä?
Paitsi et jos tuut mutkaan ja sen takan onkin tukkitraktori tai auto puoliksi ojassa, niin se reaktio aika on vissiin eri. Tosin sen bemmin kanssa väsitäminen taitaa olla helpompaa?
Mäne tiiä, kun ei oo kokemusta.
Eilen ainakin oli itellä jänskää kun tiet oli aika hyvästi jäässä, ja nastattomat oli vähän lipakat. Nelikko päällä sitä liukkautta ei niin humannut, enenku yritti pysähtyä:D

wokkipannu 31.01.2016 13:45

en ole vielä omistanut autoa josta kyseinen ominaisuus löytisi ja en ole vielä törmännyt tilanteeseen jossa olisin kaivannut.

Bazeeba 31.01.2016 14:09

Eipä tuosta nyt mitään haittaakaan oo omassa normaalissa ajossa ollu. Pienen luiston tuo skeida sallii eikä säikähä vaikka itekki vaistomaisesti vähän korjaa. Eipä tuota varsinaisesti kaivata osannu ennenku semmosen auton hommas missä se on. Tuolla toisessa ketjussa joku kirjottei että haittaa normaalia ajamista, jos ajelu on semmosta että ESP jatkuvasti puuttuu peliin ni lienee syytä ajella vaikka linja-autolla, taikka ostaa oikeat renkaat. ;)

Renegade 31.01.2016 14:10

Jeep WH -09:ssä toimii vähän turhankin hyvin. ESP puuttuu peliin melko nopeasti ja on kyllä tehokas. Ja hyvä noilla nastattomilla renkuloilla ollakin tuo ESP. En mielellään antais vaimolle ajoon talvikeleillä ilman ESP:iä.

Itseäni siinä vaan suuresti vituttaa se, että vaikka ESP:n kytkee pois päältä, se puuttuu silti ajoon vähän turhan hätäisesti. Eli liukkaalla kelillä perus nelivetohauskuuden voi tolla laitteella unohtaa.

Ex_inkkari 31.01.2016 15:03

Ei ole merkitystä löytyykö vai ei, yhtä lailla ne autot on pysynyt halutulla reitillä.

Finnhopper 31.01.2016 15:23

Mulla oli aikanaan Fiat Stilossa joku ASR tai vastaava vetoluistonesto ja jos se oli kytkettynä niin loskassa ei päässyt mihinkään. Eli ihan turha härpäke. ESP:n toimintaa nyt ei tullut tuossa kikottimessa kummemmin testattua, mutta en havainnut siitä olevan haittaakaan. Nykyisessä 4Motion passatissa ESP antaa viedä pienessä sladissa, mutta lopettaa kyllä huvittelun turhan nopiaan. Mutta normaalikäyttöön ihan hyvä eli ei haittaa menoa mitenkään.

vmt 31.01.2016 15:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Renegade (Viesti 1280953)
Jeep WH -09:ssä toimii vähän turhankin hyvin. ESP puuttuu peliin melko nopeasti ja on kyllä tehokas. Ja hyvä noilla nastattomilla renkuloilla ollakin tuo ESP. En mielellään antais vaimolle ajoon talvikeleillä ilman ESP:iä.

Itseäni siinä vaan suuresti vituttaa se, että vaikka ESP:n kytkee pois päältä, se puuttuu silti ajoon vähän turhan hätäisesti. Eli liukkaalla kelillä perus nelivetohauskuuden voi tolla laitteella unohtaa.

Eikös tuostakin sen saa kokonaan pois päältä? Vaihde P:llä tai N:llä ja 5 sekuntia painaa sitä luistonestonappia. Noin ainakin Commanderissa se lähti pois päältä ja kyllä sitä pystyi vaikka miten pyörittelemään.

Renegade 31.01.2016 16:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1280965)
Eikös tuostakin sen saa kokonaan pois päältä? Vaihde P:llä tai N:llä ja 5 sekuntia painaa sitä luistonestonappia. Noin ainakin Commanderissa se lähti pois päältä ja kyllä sitä pystyi vaikka miten pyörittelemään.

Juurikin ajattelin tota kirjotellessani että empä ole kyllä asiaan sen suuremmin perehtynyt, että varmaan sen jollain saa. Jos noin helpolla onnistuu niin kohta alkavasta kotimatkasta on tulossa rutkasti hauskempi...:D:D


Yllättävän pieni ero on siinä ajaako ESP päällä vai kytkeekö sen (siis kertapainalluksella ajon aikana) pois. Jos on poiskytkettynä niin sallii hyvin pienen luiston, mutta kunnon luiston saa vasta jos hitaasta vauhdista runnoo kunnolla kierroksia. Ja sekin on pois omasta hallinnasta kun ESP sen jossain vaiheessa oikoo...

vmt 31.01.2016 16:43

Se painallus ajossa poistaa vain vetoluistoneston. Ajonvakautus pysyy päällä silti ja siksi se ero ei mainittava olekaan luisutteluissa. :)

Maajussi 31.01.2016 18:17

Trailera tulee vedeltyä jonkuverran ja tykkään et kuski tekee päätökset.Lukuunottamatta ABS:siä...

-MaTTi- 31.01.2016 19:12

Luulen että auton ESP pelasti kerran kärryn kaadolta kun lähti vatkaamaan satasen vauhdissa moottoritiellä. Lähti vatkaamaan eikä vedätyksellä oiennu, jarruttamalla paheni ja tiekin alkoi edessäpäin loppua kesken. Vetoa vielä sen mitä vehkeet kehittää, mut ei, pakko hidastaa ja vatkaus paheni koko ajan. Lopulta auton ESP nappas kiinni ja kunnon napakka jarrutus koko yhistelmälle ja kulku vakautui. Tilanteesta selvittiin siis säikähdyksellä mutta ei ollu kaukana ettei koko styroksikoppi olis ollu päreinä pitkin ranskalaista moottoritietä.

Nykyisessä vaunussa on ESP (AL-KO ATC) vakiona, tuntuu toimivan luontevasti, joskus nappailee kiinni jossain röykyissä jos vaikka on kunnon ajourat risteysalueella ja siitä hytkää yli samalla kääntyen.

Dacia Duster 31.01.2016 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1280933)
Kyllä näihin nyt vaan pitää itse kunkin totutella, ESP ollu pakollisena uusissa henkilöautoissa jo vuosia. Ei saa autokoulutkaan uutta autoa ilman ESPiä tilattua eikä rekisteröityä.

Oma nimimekinkin mainitsema "Romanian Hummer" on vm- 2011, mutta siinä ei ole ESP:tä, ainakaan bensiinimoottorin yhteydessä, dieselversioissa samassa vuosimallissa jo taasen on.

No, nyt liukkailla on joutunutkin opettelemaan uutta ajotyyliä tuolla Nurmikkonelivedolla, eli lisää lappua lattiaan ja ratti menosuuntaan...:eek:

Heguli 01.02.2016 05:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dacia Duster (Viesti 1281023)
No, nyt liukkailla on joutunutkin opettelemaan uutta ajotyyliä tuolla Nurmikkonelivedolla, eli lisää lappua lattiaan ja ratti menosuuntaan...:eek:

Mietiskelen tässä vaan ääneen, jotta jos luistoja pitää alkaa korjailemaan niin silloinhan tilannenopeutta on selkeesti liikaa ? Toki se tilanne pitää tavalla tai toisella hoitaa mutta jos tilanne on koko ajan päällä, niin olisko ajotyylissä vikaa ?

Sama jos ESP kiusaa koko ajan kuskia puuttumalla peliin niin nopeutta on vaan liikaa liikenteessä.

vexi4x4 01.02.2016 07:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1281091)
Mietiskelen tässä vaan ääneen, jotta jos luistoja pitää alkaa korjailemaan niin silloinhan tilannenopeutta on selkeesti liikaa ? Toki se tilanne pitää tavalla tai toisella hoitaa mutta jos tilanne on koko ajan päällä, niin olisko ajotyylissä vikaa ?

Sama jos ESP kiusaa koko ajan kuskia puuttumalla peliin niin nopeutta on vaan liikaa liikenteessä.

Tätä kans tässä topicissa ihmettelen ja siinä toisessa josta tämä polemiikki alko että miten siitä voi olla niin monelle niin paljo harmia ku en ainakaa ite sitä normiajossa juuri huomaa. Jos se ainaki meijän rouvan touranissa ruksuttelee nii sillon on vaan ajettu helvetisti liian lujaa kurviin.

Nikuzai 01.02.2016 07:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wokkipannu (Viesti 1280946)
en ole vielä omistanut autoa josta kyseinen ominaisuus löytyisi ja en ole vielä törmännyt tilanteeseen jossa olisin kaivannut.


Samaa itellä

Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa :eek: tie riitti oikeen mainiosti kunnes tuli vastaantulijoita, silloin piti pudottaa alle 30Kmh muuten kesti liukastella 50Kmh


Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista :(
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan

Pari viikkoa sitten lähes samassa kohdassa joku oli ojassa käynyt
Mut se on tätä nykystä tien hoitoa se tasainen karkea polanne pitää karhuta sohjopashaksi siihen tielle ja varmuudeksi vielä suolata et pysyy sohjopöpperönä mahdollisimman pitkään :mad:

vexi4x4 01.02.2016 07:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1281098)
Samaa itellä

Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa :eek: tie riitti oikeen mainiosti kunnes tuli vastaantulijoita, silloin piti pudottaa alle 30Kmh muuten kesti liukastella 50Kmh


Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista :(
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan

Pari viikkoa sitten lähes samassa kohdassa joku oli ojassa käynyt
Mut se on tätä nykystä tien hoitoa se tasainen karkea polanne pitää karhuta sohjopashaksi siihen tielle ja varmuudeksi vielä suolata et pysyy sohjopöpperönä mahdollisimman pitkään :mad:

Kuitenki aika paljo tuntuisit tarviivan jos joutuu ajamaan tienpäällä 30-50km/h ja silti käypi välillä ojanpuolella...

Gary Grand 01.02.2016 08:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vexi4x4 (Viesti 1281101)
Kuitenki aika paljo tuntuisit tarviivan jos joutuu ajamaan tienpäällä 30-50km/h ja silti käypi välillä ojanpuolella...

:D
Vaikka tuossa toisessa topicissa tän tavallaan otinkin esille, niin hyvä tällainen järjestelmä on olemassa.
Lähinnä siellä ahdisti se "ettei kuskille voi antaa alle autoa jossa ei ajohallintajärjestelmää ole"..

Tuosta tulee mieleen annetaanko autokoulussa enää ollenkaan samoja eväitä (moninkertaisella hinnalla) kuin ennen näiden järjestelmien keksimistä?
Ajokortteihinkin keksineet rajoituksia mm. automaattivaihteisten kohdalle, mutta onko ajokortissa luokkaa "vain automaattisen luistoneston omaavalla ajoneuvolla ajamiseen oikeuttava" -ajokortti?:confused:
Tai automaattisella hätäjarrutus-toiminnolla?
Tai automaattiohjauksella..
Tjsp.

No, kuskejakin on monenlaisia.. Kotikylällä oli aikanaan taksikuski, joka ainakin parissa ajamassaan nokkakolarissa oli todistettavasti vaan nostanut kädet naaman eteen ja juntannu jarrut pohjaan.:eek:

Ei auta espitkään noiden kanssa, mutta kuuluuko ajokortti tuollaiselle kuskille?!?:eek::mad:

Rak 01.02.2016 09:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1281098)
Samaa itellä

Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista :(
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan

Notota, just tollasia tilanteita varten ne esp:t on keksitty ;) Ja jos et esp:llä varustetulla autolla ole ajanut niin miten voit tietää ettei ois auttanu? :)

-MaTTi- 01.02.2016 09:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1281091)
Sama jos ESP kiusaa koko ajan kuskia puuttumalla peliin niin nopeutta on vaan liikaa liikenteessä.

...tai autoa ei ole suunniteltu niin "urheilulliseen" ajoon. Tai sit renkaat on keliin sopimattomat.

Mase 01.02.2016 09:20

Kyllähän ne ehdottomasti hyviä laitteita on, ainakin "keskiverto" kuskeille (ja niitähän on kaikki muut paitti vatanen ja mää:D). Pahin vika niissä on se hämäävä turvallisuuden tunne joka nostaa nopeuksia ja lopulta siinä jyrkässä mutkassa ei mitkäät härpäkkeet sitten autakaan kun vauhtia on liikaa ja liike-energia vie väärään suuntaan.

Joissain tilanteissa emännän citymaasturi, esim paksussa märässä lumessa menee huomattavasti vakaammin ja paremmin ilman luistoestoa ja AWD automaattinelivetoa. Elektroniikan ollessa kytkettynä auto menee kiemurrellen ja ABS pumppu huutaen kun se koittaa jakaa voimaa luistaviin pyöriin. Ilman ESP:iä ja kiinteä nelikko päällä painava auto taas menee venkoilematta juuri sinne minne pyytääkin kunhan muistaa pitää vedon päällä mutkissa ja tilannenopeuden sopivana. Väitän että tässä tilanteessa pääsee turvallisemmin ja nopeammin ilman luistonestoa.

Toinen negatiivinen juttu on mikä kävi kun olin vieraalla lumisella pikkutiellä, lunta oli 5-10cm, nopea nelikko ja ESP oli päällä kun tulin jyrkähköön mutkaan. Auto alkoi lievästi puskemaan ja vanhasta tottumuksesta käänsin lisää ja polkasin lisää vetoa, kuten nelikolla kuuluu mutta autopa laittoikin jarrut päälle! Hetken mentiin suoraa linjaa kohti ojaa mutta penkat pöllyten kääntyi kuitenkin kun lähes pysähtyi juuri ennen ojaa. Nopeutta ei ollut paljoa, mutta liikaa kuitenkin ESP:n kanssa, ilman ESP:iä mutkasta olisi menty lievässä hallitussa luisussa ilman ongelmia.

Toki nämä molemmat harmittavat seikat poistuisivat kun ajaisi olosuhteiden mukaan ;)

PunisherFIN 01.02.2016 10:33

Mase nyt tiivisti tässä ne kaikki syyt, miks mie henk koht inhoon noita "ajoapuja" laitetaan absitkin samaan kasaan nuiden kanssa. ajoon keskittyminen+ kohtuullinen ajonopeus+ hyvä oman ajoneuvonsa tuntemus (käsittelytaito) = turvallista liikkua oli espit ja häspit tahi ei.

miulla on menny hermot useemmin kuin kerran tuohon Rangerin ESPiin. lähtee risteyksestä ihan normaalisti ajamaan, yhtäkkiä laite päättää, ettei perän luistoa (PARI VITUN SENTTIÄ) ei sallita ja jarrua ja se jarrutus on niin saatanallisen voimakas, että rengas irtoo hetkellisesti tiestä ja auto alkaa puskemaan ja ei käänny, jonka seurauksena on lisää vitun narskutusta ja paskaa ja auto ei ole ollenkaan enää kuskin hallinnassa (automaatti vie), no loppuviimeen se on aina löytäny oman paikkansa jollakin kaistalla, mutta vituttaa tuo, kun päivän aikana oon kokeillu samat risteykset ilman homoapuja ja ne risteykset menee sillä samalla 10-20kmh nopeudella peilijäällä aivan normaalisti, no se perse ehkä luistaa sen pari senttiä, koska jäykkä nelikko ja tiukka käännös. joten onko tälläsissä järjestelmissä mitään järkeä? jos ne ei siis oikeasti toimi kunnolla. sitten se luistonestopuoli on ainakin hangessa aivan naurettava, auto jää kiinni kun näkee irtolunta :P

jos tehään ns turvajärjestelmiä, niin ne pitää tehä sellasena, että ne oikeasti toimii, suomeks systeemin pitää MYÖS LUKEA KULJETTAJAN TOIMENPITEET JA SOVITTAA OMAT KORJAUKSENSA NIIDEN MUKAAN. miettikää tätä, ennen kuin alatte keulimaan tiukan kantani takia, sitten miettikää viellä toisen kerran ja kysykää itseltänne, millanen on täydellinen turvajärjestelmä (ajonvakautus whatsoever..)? nykysellään ne ei ole, eikä ole muuten ABS jarrutkaan..

sit viellä, tuossa ko ajoneuvossa espi muuten pelaa takavedolla melkein "okei", en ole juurikaan löytäny sen touhuumisesta vittuilun aihetta, jotainhan se raksuttaa, mutta lähinnä hilpeyttä on herättäny hidas reagointi, eli voit huoleti polkasta kuivalla auton sladiin ja viiden metrin jälkeen systeemi tajuaa et voi vittu kahva edellä mennään ja sit tehot alas ja pakko oikasu, liukkaalla en ole takavetosena juurikaan ajellut, syystä että lava on lähes aina tyhjä ja en näe risteyksien kiillottamisessa mitään järkeä, autossa "kesärenkaat"= kitkat alla, pitänee joku päivä kokeilla, nimittäin suljetulla alueella ettei tule yllätyksiä.

voin olla tosiaan hiukan jäävi noita toki haukkumaan, mutta samantyylisiä kokemuksia on useista eri vehkeistä, tosin vähemmän on matala-autoja tullu ajeltua, kun ei oikein kavereiden rottelot kiinnosta ja muutenkin niillä ajaminen lähinnä vituttaa henkisesti, eli todellista testaamista ei ole tullut tehtyä. loput on sitten olleet sen verran vanhempia, ettei niiden systeemeiltä voi odottaakaan, että ne toimisi oikein, koskien lähinnä ABS jarruja (99-13 mitsu/nissan/tojota). eli oikeita nelivetosia on tullu ajeltua vähempi joissa noita varsinaisia ajonvakautuksia on. paria eri diudia ja maailman parasta kaupunkiautoo eli nelikko swiftiä, joka ei lähe lapasesta oli luistonesto tahi ei :D

-MaTTi- 01.02.2016 11:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1281122)
jos tehään ns turvajärjestelmiä, niin ne pitää tehä sellasena, että ne oikeasti toimii, suomeks systeemin pitää MYÖS LUKEA KULJETTAJAN TOIMENPITEET JA SOVITTAA OMAT KORJAUKSENSA NIIDEN MUKAAN.

Juurikin näin, jos kuskilla on pyyntö kaasulla niin sitä myös pitäis koneen ymmärtää antaa edes kohtuullisessa määrin eikä leikata heti välittömästi tehoja pois.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1281122)
yhtäkkiä laite päättää, ettei perän luistoa (PARI VITUN SENTTIÄ) ei sallita

Selvästikin Foorti nyt ihan liian herkille säädetty.

Rak 01.02.2016 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1281122)
Mase nyt tiivisti tässä ne kaikki syyt, miks mie henk koht inhoon noita "ajoapuja" laitetaan absitkin samaan kasaan nuiden kanssa. ajoon keskittyminen+ kohtuullinen ajonopeus+ hyvä oman ajoneuvonsa tuntemus (käsittelytaito) = turvallista liikkua oli espit ja häspit tahi ei.

miulla on menny hermot useemmin kuin kerran tuohon Rangerin ESPiin. lähtee risteyksestä ihan normaalisti ajamaan, yhtäkkiä laite päättää, ettei perän luistoa (PARI VITUN SENTTIÄ) ei sallita ja jarrua ja se jarrutus on niin saatanallisen voimakas, että rengas irtoo hetkellisesti tiestä ja auto alkaa puskemaan ja ei käänny, jonka seurauksena on lisää vitun narskutusta ja paskaa ja auto ei ole ollenkaan enää kuskin hallinnassa (automaatti vie), no loppuviimeen se on aina löytäny oman paikkansa jollakin kaistalla, mutta vituttaa tuo, kun päivän aikana oon kokeillu samat risteykset ilman homoapuja ja ne risteykset menee sillä samalla 10-20kmh nopeudella peilijäällä aivan normaalisti, no se perse ehkä luistaa sen pari senttiä, koska jäykkä nelikko ja tiukka käännös. joten onko tälläsissä järjestelmissä mitään järkeä? jos ne ei siis oikeasti toimi kunnolla. sitten se luistonestopuoli on ainakin hangessa aivan naurettava, auto jää kiinni kun näkee irtolunta :P

jos tehään ns turvajärjestelmiä, niin ne pitää tehä sellasena, että ne oikeasti toimii, suomeks systeemin pitää MYÖS LUKEA KULJETTAJAN TOIMENPITEET JA SOVITTAA OMAT KORJAUKSENSA NIIDEN MUKAAN. miettikää tätä, ennen kuin alatte keulimaan tiukan kantani takia, sitten miettikää viellä toisen kerran ja kysykää itseltänne, millanen on täydellinen turvajärjestelmä (ajonvakautus whatsoever..)? nykysellään ne ei ole, eikä ole muuten ABS jarrutkaan..

sit viellä, tuossa ko ajoneuvossa espi muuten pelaa takavedolla melkein "okei", en ole juurikaan löytäny sen touhuumisesta vittuilun aihetta, jotainhan se raksuttaa, mutta lähinnä hilpeyttä on herättäny hidas reagointi, eli voit huoleti polkasta kuivalla auton sladiin ja viiden metrin jälkeen systeemi tajuaa et voi vittu kahva edellä mennään ja sit tehot alas ja pakko oikasu, liukkaalla en ole takavetosena juurikaan ajellut, syystä että lava on lähes aina tyhjä ja en näe risteyksien kiillottamisessa mitään järkeä, autossa "kesärenkaat"= kitkat alla, pitänee joku päivä kokeilla, nimittäin suljetulla alueella ettei tule yllätyksiä.

voin olla tosiaan hiukan jäävi noita toki haukkumaan, mutta samantyylisiä kokemuksia on useista eri vehkeistä, tosin vähemmän on matala-autoja tullu ajeltua, kun ei oikein kavereiden rottelot kiinnosta ja muutenkin niillä ajaminen lähinnä vituttaa henkisesti, eli todellista testaamista ei ole tullut tehtyä. loput on sitten olleet sen verran vanhempia, ettei niiden systeemeiltä voi odottaakaan, että ne toimisi oikein, koskien lähinnä ABS jarruja (99-13 mitsu/nissan/tojota). eli oikeita nelivetosia on tullu ajeltua vähempi joissa noita varsinaisia ajonvakautuksia on. paria eri diudia ja maailman parasta kaupunkiautoo eli nelikko swiftiä, joka ei lähe lapasesta oli luistonesto tahi ei :D


Se tönkköneliveto jo itsessään vaikeuttaa auton hallintaa luistotilanteessa ja aiheuttaa mm. puskemista.

Täydellinen turvajärjestelmä estää ajoneuvon hallinnan menetyksen :P
Perspektiiviä laitteiden toimintaan voi hakea siitä että ärhäkämpään ajoon tarkoitetuissa vehkeissä on valittavissa erilaisia vakautuksen puuttumistasoja kuskin maun mukaan. Joten on turha odottaa että peruskäyttöön tarkoitetut vehkeet olisi suunniteltu urheilulliseen ajoon, vaan ne nimen omaan pyrkivät tähtäämään parhaan kykynsä mukaan sinne minne ratilla sojotetaan.

Mitä tulee kuljettajan toimenpiteisiin mukautumiseen niin yksi esp:n tarkoituksista on korjata kuskin tekemät virheet. Ei järjestelmä voi tietää painatko liukkaassa mutkassa kaasua tarkoituksella vai onko vatasen jalat ja omat kädet.

Mitä tulee vetoluistoneston toimintaan lumessa niin sitä ei ole sinne suunniteltu ensinkään. Lumessa eteneminen vaatii osittain sitä että rengas lappaa lunta tieltään sutimalla ja siinä hommassa luistoa ei tarvii rajoittaa.
Tässä tullaan siihen että jos tietää ajavansa lumessa niin pitää hommata sellainen kikkare jossa on nappi vetoluistoneston poiskytkentään :)

Källbacka 01.02.2016 13:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1281144)
...on turha odottaa että peruskäyttöön tarkoitetut vehkeet olisi suunniteltu urheilulliseen ajoon, vaan ne nimen omaan pyrkivät tähtäämään parhaan kykynsä mukaan sinne minne ratilla sojotetaan.

Mitä tulee kuljettajan toimenpiteisiin mukautumiseen niin yksi esp:n tarkoituksista on korjata kuskin tekemät virheet. Ei järjestelmä voi tietää painatko liukkaassa mutkassa kaasua tarkoituksella vai onko vatasen jalat ja omat kädet.

Omalta osalta todettava, että juurikin tuon kuskin pölhöilyn paikkaamisen ainakin omien matala-autojen järjestelmät osaavat hyvin, nopeuksien noustessa sitten tekee tätä myös varsin "huomionarvoisesti" eli sitä rätinää ja rytinää riittää hytissä, kun korkeampi äly puuttuu koheltamiseen. Varsinaisista nelikkojen ajonvakautuksista ei sitten ole kokemusta nurmimaastureiden ulkopuolelta. RAV:ssa, Discossa ja muissa (X5 ja Audin säksättimet) tuntuvat toimivan "ihan kivasti" eli menevät vaikka anopin alla metsäpalstalle tietä pitkin järjellä ajellen.

Finnhopperin kanssa vastaavaan Passatin omaavana on saanut ajella talvet varsin paskoillakin renkailla varsin huoleti, koska 4motion-sähköneliveto ja ESP antavat anteeksi aivan älyttömyyksiin asti. Auton siis todellakin joutuu ajamaan lepikkoon tai vaihtoehtoisesti pitää joutua pohjasta hankikantoon vauhdissa, jotta hommat alkavat mennä huolestuttavalla tavalla perseelleen. Hauskempaa ja mukavampaa sekä osin "vakaampaakin" meno on toki ilman, mutta näillä maantiekilometreillä ja omilla maileilla alkaa pikkuhiljaa myöntymään faktaan, että parempi jonkun muunkin hiukan vahtia tilannetta pitkillä siirtymillä. Enkä ole kirkonmiehiä, niin ESP sitten.

Uudemmassa pikku-Volvossa ESP onkin sitten viety lähes liiallisuuksiin eli autolla pitää ajella kuin kirkkokyytiä liukkailla tai systeemi puuttuu solkenaan menoon ja paukutus käy hermoille. Tosin kikkaretta ei saa pienistä vauhdeista edes käsijarrulla koivuun eli jarrusysteemit kyllä osaavat hommansa (tätä on siis empiirisesti pitänyt tietysti testata).

Summa summarum: liikenteen kannalta tosi hyvät systeemit, ajotaidon, tilannenopeuksien sekä varsinkin nuorten kuljettajien arviointi- ja ennakointitaitojen kannalta kaikkiaan aika paska homma.

paavojaelvis 01.02.2016 17:56

Eikös ESP:n tärkein tehtävä ole pitää huoli siitä, että tilanteisiin menään nokka edellä, jolloin muista turvallisuusvimpaimista saadaan paras teho irti?

PunisherFIN 01.02.2016 18:12

tuossa fordissa luistonesto on "jotenkin" pois kytkettävissä, ilmeisesti auton on oltava paikallaan kun se vetoluistonesto lähtee pois, koska viikonloppuna ajelin kotipihassa keksinnön jumiin ja hokasin virheeni ja koitin liikkeestä kytkeä kikkaretta pois, huonolla menestyksellä. autossa on onneksi kuitenkin ihan oikea alennusvaihteisto, joka sitten tappaa kaikki, myös ABS jarrut kun sen kytkee ja sen vähän mitä tuota on nyt tullut koiteltua, niin etenee yhtä hyvin hangessa/fillerihiekassa/moto uralla, mitä vanhemmat vakio maasturitkin, eli ei häpeä yhtään niille, kunhan se pieni puoli on päällä :)

noissahan ei oisikaan mitään vikaa, kunhan niihin olisi standardit ja lain puitteissa vaadittaisiin se selektiivisyys, esim joku täysturva, medium ja pois päältä, jolloin kuljettaja saisi itse päättää paljonko sitä apua otetaan vastaan. fordin kohdalla voisin ihan hyvin kuvitella itsekin ajavani "medium" asetuksella, nyt se puuttuu turhan herkästi asioihin ja sitä kautta sotkee tilannetta. auto itessään on todella johdonmukainen ajaa liukkaallakin, oli sitten takavetona tai pitkä nelikko päällä, ei normaalisti ajaessa tee mitään poikkeavaa ajokäytöksen suhteen ja voin varauksetta suositella sellaselle kuskille, joka on tottunut noita tönkkiksiä ajelemaan, kunhan kytkee käynnistyksen ohessa esp:n pois, niin ei tarvia sitten kiristellä hampaitaan, tai kiukutella nettifoorumeilla systeemin paskuudesta :D

Nikuzai 01.02.2016 19:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1281098)
Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa :eek: tie riitti oikeen mainiosti kunnes tuli vastaantulijoita, silloin piti pudottaa alle 30Kmh muuten kesti liukastella 50Kmh

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vexi4x4 (Viesti 1281101)
Kuitenki aika paljo tuntuisit tarviivan jos joutuu ajamaan tienpäällä 30-50km/h ja silti käypi välillä ojanpuolella...


Keväällä aurinko paistaa 5°C lämmintä ja pikkanen vesisade niin jääpolanteella sen 1cm vettä ja alla kitkat.
Ois voinu, et espit ois auttanut ja jossain mutkassa nostanut virtuaali kädet pystyyn 70-90Kmh vauhdista
Oisko lie se sit ollut parempi kuin kelin mukaan ajeleminen :rolleyes:


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1281098)
Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista :(
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1281107)
Notota, just tollasia tilanteita varten ne esp:t on keksitty ;) Ja jos et esp:llä varustetulla autolla ole ajanut niin miten voit tietää ettei ois auttanu? :)

Ja alla lain sallimat 2mm edessä ja takana 1,8 mm kesärenkaassa kuviota (3 suoraa uraa :o)
Niin tuskin ajon avustus kykenee pitämään 70Kmh vaudissa tiellä jolla 5cm loskaa alusterän ja suolauksen jäljiltä ja syvät urat varjoisassa mutkassa

Jos tosta esp pelastaa niin kyllä se jo ihmeisiin kykenee ja sibeliuskaljuilla voi kokeilla vesihiihtoa turvallisesti kun esp pelastelee :D

D_Bar 01.02.2016 19:27

Ainakin Subarussa oli huomattava vaikutus espin käytökseen oli renkailla.
Kun auto mulle tuli, niin alla oli reilun 5v vanhat ja kuluneet kitkat. Niillä ajellessa kiinnitin huomion esp:n jyrkkään toimintaan, eli aina pienestäkin luistosta jarrutti reilusti ja tappoi vauhdin lähes kokonaan. Autoa ei saanut vietyä luisussa ollenkaan, vaikka kuinka nätisti yritti.
Sitten tälle talvelle laitoin uudet nastarenkaat alle, niin tuntuu toimivan paljon sivistyneemmin ja loogisemmin. Autoa pystyy viemään kohtuullisessa luisussakin esp:n puuttumatta peliin. Sitten toki jos perä karkaa liiaksi sivulle ja tekee äkkinäisen korjausliikkeen, niin esp alkaa jarruttaa niinkuin kuuluukin.

Minusta on kyllä ehottomasti hyvä keksintö, vaikka ilmankin on pärjänny liikenteessä yhen 10v. Normaali ajossa ei yleensä edes huomaa järjestelmän olemassaoloa.

Ja ei ihan aiheeseen kuuluvaa, niin hyvin tuntui asiansa ajavan elektroninen tasauspyörästön "lukkokin" vaatii vain ihan erilaisen ajotyylin kuin "oikea" mekaaninen lukko, eli kaasulla menee eteenpäin. Maastokäytössä varmaan ei pitemmän päälle tee jarruille hyvää, mutta tuommosessa citymaasturissa hyvä apu ollut parissa virhearvioinnissa kun ei ole jaksanut käydä tarkistamassa edessä olevan tien kuntoa.

A.I 01.02.2016 19:41

Hyvä laitos, säästää henkiä paljon vosittain.
pitäisi kyllä olla myös kokonaan poiskytkettävissä niinkuin bemareissa.
mersussa menee päälle taas yli 50kmh vauhdissa. kelju leikkiä kun tuo hakkaa aina päälle.

Krisse 01.02.2016 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 1281103)
Lähinnä siellä ahdisti se "ettei kuskille voi antaa alle autoa jossa ei ajohallintajärjestelmää ole"..

En nyt jaksa ettiä sitä alkuperästä kirjotusta et sanottiinko siellä että EI VOI, jos niin oli nii sitte kannattaa ehkä vähän reenata.

Mut kyllähän se nyt niin on että on tuolla liikenteessä epävarmojakin kuskeja ja jos tollanen toiminto on olemassa niin ei se sellaiselle ainakaan huono juttu ole. Ne epävarmat kuskitkin kun saavat kuitenkin tuolla liikkua joten suotakoon heille se apu mitä tarjolla on.

Edellinen eksvaimokokelas oli vähän sellainen arkailija liikenteessä, kyllä se ajoi millä vaan, missä vaan ja millon vaan, mutta usein niin varovasti että ois tehny mieli sanoa jotain. En kylläkään sanonu kun ei siitä mitään hyvää tai hyötyöä olisi ollut kuitenkaan. Kun se sitten autoa vaihtoi niin olisi musta ollut kiva jos sen autosta olisi ESPi löytynyt vaikka ihan hyvin se oli ilmankin pärjännyt tolla ajotavallaan.

Ja mitä tulee noihin varmuusvälineiden ulosmittaamiseen niin melkein väittäisin että enemmän se on rattimiesten ongelma kuin noiden arkailijoiden ja muiden jotka sitä tarvitsee, he kyllä ajavat varovasti ja jos sattuisi niin pitkälle menemään että keltainen valo vilkkuu mittaristossa (kai se kaikissa vilkkuu?) niin varmasti hellittävät menoa.

Itellä tulee kohta 10 vuotta espiautoilua täyteen, eikä sinä aikana oo tapahtunu mitään minkä perusteella tarttisi sen enempää ylistää kuin haukkuakaan. Kyllä sillä on päässy niin soralla, lumella kuin asvaltillakin sen verran reippaasti kuin tälleen 4kymppisenä tarvii. Kakarana varmaan ois vituttanu pieleen mennyt käsijarrukäännös jos ei ois muistanu painaa vehkeitä pois päältä :-)

EDIT: Ai nii. Ajelin tänään firman takavetoisella Vitolla, en tiedä vituttaako enemmän se että sillä ei pääse mihinkään kun se sutii ilman espiä vai se että sillä ei pääse mihinkään kun espi rutisee.

Killer-Wo 02.02.2016 21:33

Audi quattro ja eps niin ihan tyytyväinen olen ollut. Mukavasti toimii nelivedon kanssa yhteen. Ja jos alkaa lapsettaa liikenteessä niin eps n saa pois päältä. Aina välillä tulee hemmoteltua. Etenkin kun tuo quatro vetää 60% takapyörillä ;) EPs kytkettynä olen todennut että parantaa mukavasti ajoneuvon hallintaa ilman että tapahtuu mitään ennalta arvaamatonta. Eikö se ole kuiten pääasia että pysyy kalusto tiellä.

Häänrik 03.02.2016 18:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AH-poraus (Viesti 1280856)
Itse pidin w210 mersun järjestelmää ainakin hyvin toimivana .

Samaa mieltä, ei auto kerkiä edes lähtemään luisuun kun ajonvakautus puuttuu peliin. W210 alustageometria on muutenkin ilman ajonvakautusta hankalampi ääritilanteissa kuin w124 alusta. W124 alustaan tulee luotettua enemmän.

Ford transiitin esp systeemi on hengenvaarallinen. Pari kertaa unohtunu luistonesto liukkaalla päälle ja on ollu mettäänajo lähellä.

PunisherFIN 03.02.2016 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1281622)
Ford transiitin esp systeemi on hengenvaarallinen. Pari kertaa unohtunu luistonesto liukkaalla päälle ja on ollu mettäänajo lähellä.

ai se onkin merkkiongelma, eikä malli? fordilla vissiin pieni tutkiskelun paikka, ko nuita ransitteja ja rankereita liikkuu ja vähän helevetisti nykyään joka puolella..

vmt 04.02.2016 01:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1281660)
ai se onkin merkkiongelma, eikä malli? fordilla vissiin pieni tutkiskelun paikka, ko nuita ransitteja ja rankereita liikkuu ja vähän helevetisti nykyään joka puolella..

Ei se ainakaan koko merkin ongelma. Ainakin F250:ssä toimii hyvin, eikä puutu liian herkästi kulkuun, mutta luistonesto rauhoittaa sopivasti liikkeitä. Ehkä sitten Euroopan mallien ongelma?

sähköarska 04.02.2016 11:52

Hmm ESP on pelastanut ja tulee pelastamaan ihmishenkiä liikenteessä joka päivä.. ESP autossa on ohjauspyörän tunnistus ja liiketunnistin (yleensä sijoitettu auton keskelle) joka tajuaa mihin suuntaan auto on menossa. Mikäli ajat estettä kohden painat jarrua ja käännät rattia ESP tekee kaikkensa jotta auto ohjautuu siihen suuntaan kuin ratin kääntäjä toivoo. Eli jos käännät rattia oikealle ja ESP tajuaa että auto kuitenkin jatkaa matkaa suoraan se voi jarruttaa pelkästään oikean puolen renkaita tai oikeata takarengasta. Sellaista super hessua ei tällä palstalla ole joka voi suorittaa tämän toimenpiteen .. Ja laitteisto suorittaa sekunnissa enemmän toimenpiteitä kun perusduunari yhden työpäivän aikana. Eli jos autossa on ESP tiukan paikan tullen painetaan jarru pohjaan ja ohjataan rauhallisesti autoa.. Ei kiskota käppäriä tai pumpata jarrua tai yritetä vasta heittoa yms.. Niistä ei ole mitään hyötyä. Tietysti jos kuljettaja nostaa kädet ylös eikä tee mitään niin ESP ohjaa siihen suuntaan autoa mikä on jäänyt kuljettajan viimeiseksi toiveeksi. Mikäli järjestelmään tulee vika kytketyy ESP pois päältä ja auto muuttuu tavalliseksi, eli auto testaa jatkuvasti kaikkia komponentteja ajossakin.

Häänrik 04.02.2016 14:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1281660)
ai se onkin merkkiongelma, eikä malli? fordilla vissiin pieni tutkiskelun paikka, ko nuita ransitteja ja rankereita liikkuu ja vähän helevetisti nykyään joka puolella..

Luulen että ns. Tavan tallaajalle ransiitinkin luistonesto on hyvä, mutta tälläselle joka iät ja ajat on oppinu ite korjaamaan mahdolliset luistot, niin tuo ajonvakautuksen puuttuminen peliin on vain huono asia, kun siinä vähän säikähtääkin että mitä vittua tää auto ny tekee ja alkaa ite väntämään vastaan. Mersun espn kans tälläistä tilannetta ei pääse syntymään, kun niissä esp puuttuu peliin nanosekunnissa, ite kerkiää just ja just reagoida tilanteeseen. Foortti menee 10 sekkaa räkäluisua ja yks kaks esp alkaa heräilemään.

Mun mielestä toimi tuollaiset systeemit sitten miten hyvin tai huonosti, niin se on valtakunnallisesri hyvä juttu, mutta itse valitsen auton jossa tuollaista systeemiä ei ole.

Ugh

sähköarska 04.02.2016 15:49

No juu mersuhan tuon ESP on aikoinaan kehittänyt.. Kun tekivät Aakkosen. Se kun piti saada pysymään pystyssä. Voin kuvitella millainen paine ollut suunnittelu puolella kun iso pomo sanonut että jumalauta teitte sitte auton ja se ei saatana pysy pystyssä.. Kyllä sieltä insinööreiltäkin alkaa tulemaan ihan fiksuja juttuja kun pannaan paineen alle.

Raaka_Arska 04.02.2016 16:35

No juu, viime kesänä vaihtui vanha w124 mersu vähän tuoreempaan -07 E-sarjalaiseen. Alkuun ajotyyli oli totuttelevan rauhallinen enkä edes tiedostanut ESP olemassaoloa. Pitihän sitä sitten mutkaisella soratiellä kokeilla miten uusi ajokki kulkee ja käyttäytyy...yllätys oli melkoinen kun heitin autoa kurvissa luisuun...ESP puuttui peliin ja pysäytti luisun tehokkaasti. Tässähän mittaristossa vilkuttaa keltaista kolmiota kun esp tai luistonesto toimii, mitään piippareita ei ole. Onneksi tuon saa kytkettyä napista poiskin. Ja tuohan on pakko kytkeä pos päältä jos ajaa liukkaan mudan tai ravan päällä tai syvässä lumessa jossa pito pitää etsiä vähän sutimalla.
Normiajossa tuosta ei ole pahaa sanottavaa.

hermo 04.02.2016 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 1281500)
Audi quattro ja eps niin ihan tyytyväinen olen ollut. Mukavasti toimii nelivedon kanssa yhteen. Ja jos alkaa lapsettaa liikenteessä niin eps n saa pois päältä. Aina välillä tulee hemmoteltua. Etenkin kun tuo quatro vetää 60% takapyörillä ;) EPs kytkettynä olen todennut että parantaa mukavasti ajoneuvon hallintaa ilman että tapahtuu mitään ennalta arvaamatonta. Eikö se ole kuiten pääasia että pysyy kalusto tiellä.

Itsellä täydin sama systeemi ja toimii todella hienosti. Esp antaa vähän siimaa ennen, kuin puuttuu tilanteeseen ja puuttuminen on ollut juuri sopivaa. Pari viikkoa sitten moottoritiellä auto lähti täysin yllättäen jostain urasta vetämään poikittain, vaikka ajoin täysin suoraan. Tietysti siihen selkärangasta vastakääntö. Auto kääntyi hienosti viereiselle kaistalle esp valo vilkkuen ja onneksi kaista oli tyhjä. En tiedä miten olisi käynyt ilman esp:tä.

Tilley 05.02.2016 08:35

Tuossa RAV4 -06:ssa ESP:n ehkä ärsyttävin puoli on se, että poiskytkentään ei ole nappia. Nappi tuli vasta pari vuotta myöhemmin facelift-malliin. Tässä sen saa kytkettyä pois vain käynnistyksen yhteydessä poljintanssi-hakkeroinnilla: 12 sekunnin kuluessa käynnistyksestä käsijarru päällä painetaan kolme kertaa jarrupoljinta, kolmannella jätetään pohjaan, vedetään käsijarrua kolme kertaa, kolmannella jätetään päälle ja painetaan jarrupoljinta kaksi kertaa.

Uudelleenkäynnistäessä täytyy sitten vielä muistaa, että "pakkoneliveto" kytkeytyy pois päältä ja se pitää kytkeä uudestaan. Jos siis on esim. jumissa, mikä nyt on tarpeellisin tilanne ESP:n poiskytkemiseen. Tuossa pari päivää sitten kokeilin, saanko kotipihassa jyrkkään lumiseen mäkeen autoa jumiin, ja ESP piti kytkeä pois, kun se rajoitti tehoja juuri kun auto oli lähtemässä liikkeelle. Sitten poiskytkentä-uudelleenkäynnistyksen jälkeen en muistanut heti kytkeä pakkonelivetoa takaisin päälle, ja vasta neliveto-monilevykytkimen tuoksusta tajusin, että voi elämän kevät, pakkoneliveto ei ole päällä. Joten systeemi aina suditusyrityksen yhteydessä sitä kytki ja poiskytki jatkuvasti sitä kytkintä. Toivottavasti ei hajonnut koko systeemi. Ei auto kyllä mitään herjannut, on siellä joku lämpöanturi tai muu siellä nelivetokytkimessäkin ohjekirjan mukaan.

Arpe 05.02.2016 11:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tilley (Viesti 1281956)
Tuossa RAV4 -06:ssa ESP:n ehkä ärsyttävin puoli on se, että poiskytkentään ei ole nappia.

Taitaa olla kovin harvassa ne autot josta saa ESP:n kytkettyä pois käytöstä? Sehän on käytännössä turvatyynyihin verrattavissa oleva turvavaruste.
Vetoluistoneston saa taas poiskytkettyä lähestulkoon kaikista autoista...?
Ainakin kaikista omallekohdalle sattuneista autoista missä kyseset järjestelmät on ollu, on saanu vetoluitoneston pois,mut ESP:tä ei..?

Tilley 05.02.2016 12:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1281992)
Taitaa olla kovin harvassa ne autot josta saa ESP:n kytkettyä pois käytöstä? Sehän on käytännössä turvatyynyihin verrattavissa oleva turvavaruste.
Vetoluistoneston saa taas poiskytkettyä lähestulkoon kaikista autoista...?
Ainakin kaikista omallekohdalle sattuneista autoista missä kyseset järjestelmät on ollu, on saanu vetoluitoneston pois,mut ESP:tä ei..?

Tästä mallista en ole varma, mitä sieltä kytkeytyy pois, en ole kokeillut ajaa ESP-aktivoinnin arvoisesti tuo poiskytkentätoimenpide suorittuna. Mutta tuolla aiemmin moni kyllä todisti, että ESP-poiskytkentään on napit monessakin autossa.

Bazeeba 05.02.2016 14:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1281992)
Taitaa olla kovin harvassa ne autot josta saa ESP:n kytkettyä pois käytöstä? Sehän on käytännössä turvatyynyihin verrattavissa oleva turvavaruste.
Vetoluistoneston saa taas poiskytkettyä lähestulkoon kaikista autoista...?
Ainakin kaikista omallekohdalle sattuneista autoista missä kyseset järjestelmät on ollu, on saanu vetoluitoneston pois,mut ESP:tä ei..?

Skodassa ainaki saa ESPin pois päältä. Taikka ainaki tuo antaa leikkiä ku on ESP off. :D

fintroll 05.02.2016 16:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1281992)
Taitaa olla kovin harvassa ne autot josta saa ESP:n kytkettyä pois käytöstä? Sehän on käytännössä turvatyynyihin verrattavissa oleva turvavaruste.
Vetoluistoneston saa taas poiskytkettyä lähestulkoon kaikista autoista...?
Ainakin kaikista omallekohdalle sattuneista autoista missä kyseset järjestelmät on ollu, on saanu vetoluitoneston pois,mut ESP:tä ei..?

Oman Astrassa on nappi mikä laita kaikki pois päältä. Myöskin luistinesto... Mutta yleensä toimi aika hienosti sitten en tarvinnnut ottaa se pois vielä.


Sivu luotu: 09:49 (GMT +2).