![]() |
Maastoautoa ostamassa, mitkä vaihtoehtoina?
Olemme ostamassa 4-vetoista maastoautoa. Hintaluokka 10-20-000 euroa. Vaatimuksena alennusvaihde, diesel, automaattivaihteisto, ESP, vakionopeudensäädin, mahdollisimman hyvä etenemiskyky maastossa ja lumessa (lukot?), rekisteröity vähintään viidelle.
Tasauspyörästöä huonosti jarruttavat autot eivät kelpaa. Ruotsalaisessa Teknikens värld- lehdessä ovat jo pidemmän aikaa testanneet 4-vetoisten liukkaaseen pintaan reagointia asettamalle rullia renkaiden alle simuloimaan jäätä. Jotkut 4-vetoiset (Porsche Cayenne 2015 ) eivät ole selvinneet testistä puhtain paperein, eli jopa nykyautojen softissa on paljon parantamisen varaa. Itse olen harkinnut Navaraa (2006->), Pajeroa(2003->) ja Touaregia. Mitkä autot teidän mielestänne sopisivat meille ottaen huomioon alussa mainitsemani vaatimukset? |
Jeeppi tietysti! :D Grand Cherokee tai Commander vuosimallista 2005 (Commander 2006) eteenpäin ja Quadra Drive II voimansiirrolla, niin on joka tasauspyörästössä 0-100% lukotkin. Haulla lisää.
|
G.
|
touareg,porsche,audi q7 =sama asia , esp:tä ei ole pajeroissa vasta 2007 lähtien samoin Suzuki vitararassa, vastaava vsa on toyotissa 2003 uudemmissa L-C:ssä mutta ne on niin kalliita että yhden land-cruiserin hinnalla saa 3 autoa nissanin,pajeron ja touaregin.
|
Lainaus:
Toyota Land Cruiser 120 |
Lainaus:
Mitähän tuo maasto-ajo mahtaa sisältää? Jotain metsä-autotietä ajelua? Lumessa ajo mökille talvella ajo auraamatonta tietä? Lumessa jos ajelet niin mätkäset autoon ketjut alle niin johan etenee ilman lukkoja. Lisäksi jos autossa on ilmajousitus niin Citroenin kanssa itse ainakin teki niin että talvella kun se jää pohjastaan jumiin niin laskee jousituksen alas, sitten nostaa ylimpään asentoon ja meno jatkuu. Defeä ei varmaan ilmajousilla koskaan ole saanut, mutta Jeepiltä ja Mersulta voi jo löytyä. Osassa on myös kitkalukko taka-akselilla. Veikkaan sellaisen olevan Navarassa ihan vakiona. Pajerossa se ainakin muinoin toimi yllättävän hyvin vaikka sillä oli jo ikää tuossa vaiheessa. |
eikös volkkarissakin ole kytkettävä takalukko:confused:
|
Touareg
Minulla on toinen touareg, näissä riippuu mitä on tehtaalla ruksattu. Ensimmäinen oli 2006 siinä oli keskilukko ja tietenkin alennusvaihteisto (ilmeisesti kaikissa tätäsarjaa olevissa on). Nykyinen seuraava malli 2011, näissä ei ole pääsääntöisesti alennusvaihteistoa eikä lukkoja. Löysin eläinlääkärin vanhan auton tässä on alennusvaihteisto ja lukko keskellä ja takana.
Mutta tässä haettiin etenemiskykyä (lumessa), kaverilla on 2013 hiace ja paljon paremmin se menee lumessa. Itsellä on kyllä 255 leveät renkaat, oikeat nastalliset talvirenkaat kylläkin. Hiukan kokemusta näistä citymaastureista LC120, discover 3, volvo xc60 ja nyt parista touaregista. Kaikissa automaatti. Näistä alennusvaihteisto on LC120, discover ja touaregit. Ja tässä nykyisessä on takanalukko. Discover oli ilmajousilla, muut rautajousilla. Mielestäni tuo alennusvaihteisto on kyllä hyvä olla. Lumessa sillä ei niinkään ole merkitystä mutta savessa se auttaa kyllä vähän etenemään. Ilman alennusvaihteistoa varsinkin kärryn kanssa niillä onnistuu kyllä kaivamaan kiinni vaikka mihin. Vaikka ei näillä (touaregillä) kyllä paljon tieltä auta poiketa kun ne on pohja verhoiltu niin tarkkaan mouvilla. |
Hämmentävää. Yksi sanoo yhtä, toinen toista. Melkoinen tutkiminen näissä aina on, etenkin noissa ruksittavisssa varusteissa, joita sitten ei edes myynti-ilmoituksissa mainita, kun ei tiedetä/ tajuta, esim just noi lukot.
Mites Disco? Vaikka ilmajousilla. Kasittääkseni elektroniikan ansiosta etenee melko mukavastikin. |
Ensimmäisen lähdön Touaregeissa (ja cayannessa) on tosiaan alennusvaihteisto, ja jopa edessäkin voi olla lukko ja irtikytkettävät kallistuksenvakaimet. Nykyinen versio on pilattu niidenkin suhteen!
Kuitenkin ilman akseliston lukkojakin osaa ristiriipunnasta jarrutella itsensä irti kun muistaa vaan antaa kenkää ja kytkee esp:n pois. Plussaa ajo-ominaisuudet ja 3500kg vetokyky. Ja meillä rouva vielä haikeilee Touaregin perään, oli tosi näppärä kaupunkiauto vaikka ulkomitat olivat melkoiset, mutta kääntösäde pienempi kuin monessa pikkuautossa! |
Kia sorento⁉️
|
Lainaus:
|
Tuo touareg on kyllä ajonautinnoltaan maastureista paras millä ite oon ikänä ajanu. Jonkun verran talvisin oon tommosella jahtihommia ajanu ja menee auraamattomalla tiellä ihan siinä missä mikä tahasa vakiopeli kunnon talvirenkailla. Espn saa pois päältä ja keskilukolla varustettu lie kaikki ainaki eka korimalli. Varaosat toki kuulostaa olevan tyyriitä. Sukulaisukko jonka auto on sano ettei semmosta remonttia oo ettei tonni oo selällään:D
|
Meidän kylällä yks ukko osti touaregin ja moottorissa oli vikaa jota kukaan ei osannut korjata. Saksasta käytetty kone jossa eri viat eikä taaskaan apuja volkkarilta/muualtakaan. Ruotsiin ois kuulemma pitänyt lähettää volkkarin mukaan korjaukseen. En muista enää mitä noi viat oli mutta oikeuteen veti homman myyjää vastaan.
|
Taisi olla to hessun mainitsema touareggi sillä kuuluisalla v10:llä.
|
Tässä kans kylä'llä yks vanhempi isäntä osti uuden toaregin pari vuotta sitten. Tais se sillä saaha jonkun kymmentä tuhatta ajettua, ennenku hävitti ja kiros, et oli ensimmäinen ja viimenen volkkari. Muuta tainnu ollakkaan ku remonttia.
|
Minkälaista ongelmaa siinä oli?
|
Kyllä Pajerossa on ESP ainakin 2003 lähtien, ja siinä kait keski ja takalukko vakiona. Tietääkö joku paremmin? Onko kokemusta 2003-2006 Pajeroista?
Ekassa Touaregissa on alavaihde ja keskilukko vakiona ja n. 10%:ssa autoja takalukko. Molemmat menee päälle namikasta. V10 on kait vähän onkelmallinen moottori, ja koko autokin tuntuu olevan vikaherkkä ja kallis pitää, mutta hieno peli muuten , paljon pikkuhienouksia ja mukava ajaa. Ajomme on joskus todella jyrkkiä ja lumisia vuoristoteitä ja metsäteitä Norjassa sekä 1700kg vaunun vetoa, ei tosin noilla em. teillä, joskus märällä nurmikolla leirintäalueella. |
Aika erikoinen vika Touaregin moottorissa jos ei sitä osata korjata. V10 koneen ropleema on siinä että huolto on tarkoitus tehdä niin että koko voimalinja tiputetaan alas että pääse huoltokohteisiin käsiksi. Mutta lähemmäs tuhat nyyttönia lastutettuna vois olla kiva
http://s852.photobucket.com/user/jyr...areg1.jpg.html |
Lainaus:
|
Lainaus:
Heitetääs topikin aloittajalle vaihtoehdoksi perusvarma HDJ100. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...e119acadeb.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Aloittaja oli MAASTOAUTOA ostamassa.
:p -Kyseessä on Jeep. :D
|
Lainaus:
http://www4.autotrader.co.uk/classif...1500&logcode=p kuva 8/8 näkyy nappi. Muitakin kuvia löytyy em sivustolta. Tässä todistevideo lukon toimivuudesta Venäjällä: minuutti 1:02 4 low keskilukolla, minuutti 1:18 myös takalukko päällä, eli vaihdekepin edessä keskellä oleva R/D lock nappi alhaalla ja tietysti merkkivali kojelaudassa palaen: https://www.youtube.com/watch?v=At_boVIYIeU |
1 Liiteet
Eipä näy tuo kuva.
Auto on 2003 145000 mailia ajettu 3.2 diesel, hopea väriltään, hinta £3995 siis puntaa. Tässä ohjeet niille, jotka sen haluaa nähdä: Ensin sivustolle http://www4.autotrader.co.uk/used-cars Siellä valitsee Mitsubishi Shogun (Japanin markkina-alueen nimi Pajerolle) rajaa mailit niin että näkyy 145000 rajaa koneen yli 3 litraiseksi Kuvankin laitoin, mutta en tiedä näkyykö. Soitin myös yhdelle Pajeron omistajalle lieksaan, hän vahvisti napin olemassaolon ja syttyvän merkkivalon tasauspyörästän kohdalle mittariston autonkuvassa. |
Lainattu:
"Heitetääs topikin aloittajalle vaihtoehdoksi perusvarma HDJ100." Muuten hyvä, mutta ei täytä kriteerejä. Kun laitat Nettiautoon hakukriteerini, ei tule yhtäkään. Ei taida olla HDJ100:ssa esp:tä. Ei edes mobile.de:ssä. Vaimolla kun tarvii se olla, sen verran hyvä kuski. Tuo lanttu tuli kait 1998 ja silloin ei tommosissa vielä osattu esp:stä edes haaveilla:) Pajerosta vielä, kun se tuntuu hyvältä ja halvalta (ruotsista saa 150.000 ajettua 6000 eerolla), saakohan siitä tuon sutimisenesto pois päältä jos vetää sulakkeen irti? Mites siihen sais VÄHÄN ja halvalla lisää maavaraa (siis muutama sentti, 5? )? Nouseekohan laillisesti renkailla? |
Nyt menee ehkä vähän offtopiciksi, mutta ihan oikeasti?:eek:
Uskallat päästää muun liikenteen sekaan ihmisen, joka ei saa autoa ajettua ilman ajonhallintajärjestelmää?!? Tuohan tarkoittaa ihan selvällä Suomen kielellä sitä, että jossain vaiheessa ulosmittaa tuon järjestelmän rajat ja silloin mennään jo aivan liian lujaa pois omalta kaistalta.:( |
Joo, olisi kyllä kannattanut pysyä aiheessa (mistä saatat ymmärtää jotain. Sulla ei varmaan oo ihmisiä joista välität? Kakki apu on jopa keskimääräistä huonommalle kuskille tarpeen. Luin juuri vanhasta, helmikuu 2004 sivu 27, tuulilasista, että "esp säästäisi 1000 ihmisen hengen vuodessa Saksassa". Silloin Saksassa oli esp puolessa myydyistä autoista. Enkä perusta esp:n tarvetta tuolle artikkelille, itselläni on kokemusta kertynyt ajamisesta ja ymmärrän aihetta kohtalaisen hyvin. Onnettomuudet johtuvat usein itsestä riippumattomista syistä, ja jokainen täällä, miinus yksi, arvostaa esp:tä.)
Palataanko aiheeseen? |
Sain juuri vahvistuksen kahdelta (2003 ja 2005) Pajeron omistajalta, että niiden autoissa on R/D lock-nappi ja se sytyttää merkkivalon "tasauspyörästössä". Yhdessä kolmannessa sitä nappia ei ole. No 66% on hyvä (pieni otos kylläkin, mutta joka tapauksessa varmasti suurempi kuin Touaregin 10%) jos semmosta lähtee ostaan, ei mene siitä kauppa pilalle.
ESP:tä ei 2003:ssa ainakaan ollut, mut luistonesto kait. |
Lainaus:
|
2003-2006 Pajerossa on joko takalukko tai luistonesto, vasta 2007, eli gen4 malliin saa molemmat.
|
offroadjouni: Onko sulla kokemusta autollas "pahoista paikoista"? Kuin etenee? Kuumeneeko jarrut? Maavara? Muuta?
|
Juhis t. Onko toi tietoa vai mutua? Pajeroissa on mun tietääkseni ollut vakiona esp vuodesta 2003 lähtien, mut varma siis en oo. Täytyy tutkia uudestaan.
|
Lainaus:
Itsellä on tuossa uudessa pelissä esp ja se on kyllä harvinaisen typerä systeemi. Ei saa tehdä käsijarrukäännöksiä. Ne ei onnistu. Pienessä tilassa talvella ihan kätevä ominaisuus tuo käsijarrukäännös. Sen sijaan pitää hinkata eestaas tuota autoa. Kun tuo auto lähtee luistamaan niin se vaan tulee perstuntumalla jo vastaohjaukset sun muut ja tuo järjestelmä muuten sekoaa siitä. Se on suunnattu typerille ihmisille mitkä vaan pitää ratista kiinni ja toivoo parasta. Siinä vaiheessa kun on oikeasti niin typerä ihminen ettei osaa ajaa autoa ilman esp:tä niin on tosiaan parasta pysyä kaukana auton ratista. Voi myös osallistua suomen surkein kuski ohjelmaan. Siellä näitä todella hyviä suorituksia näkee. |
Tuolta löytyy myös tietoa eri vuosimalleista, niin voipi tarkastella teknisiä tietoja...
http://www.cars-data.com/en/mitsubis...ls-specs/26730 |
Kyllä taitaa juhis t. olla oikeassa, Pajerossa on sit kait sekä ESP että takalukko vuosimallista 2006 lähtien (vaikka se vähän kryptisesti tässä kerrotaankin)
"The 4LLc mode locks the center differential and by keeping the transmission in a low gear it enables driving on rocky terrains or swampy conditions where extra drive is required.[25] Available on all models as a factory-fitted option is a rear differential lock that eliminates the differential between the rear wheels. Working hand-in-hand with the front/rear center differential lockup this new feature helps the driver extract his vehicle when bogged down in soft surfaces. Refining improvements have been made to Mitsubishi's ASTC system that regulates brake force and drive torque on an individual wheel basis to deliver better handling and vehicle stability on all surfaces." Ja jatkuu puhumalla (2006 tulleesta pajero mallista ja sen) astc:stä eli mitsun esp:stä : "The ASTC system is now capable of detecting the operating status of the rear differential lock. This allows both systems to be installed at the same time and thereby extending Pajero's off-road capabilities even further." Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_AWC#Pajero |
Kiitos tapero!
Security ABS: Yes Electronic Brake Distribution (EBD): Yes Brake assistant: No Driver airbag: Yes Passenger airbag: Yes Side airbags: Yes(front) Head / curtain airbags: No Electronic Stability Program (ESP): YES Traction control: YES Locking differential: YES Tossa sanotaan että molemmat on, mutta saattaa olla, että ne unohti sanoo ettei samassa yksilössä voi olla molempia, kuten toi wikin artikkeli antaa ymmärtää: "The ASTC system [in the 2006-> Pajero] is now capable of detecting the operating status of the rear differential lock. This allows both systems to be installed at the same time and thereby extending Pajero's off-road capabilities even further." |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hyvä maastossa = huono kadulla. |
Kyllä se ESP on oikeesti tarpeellinen ja toimiva keksintö. On tietty autoja, joissa se toimii yliholhoovasti eikä sillä pysty ajamaan minkäänlaisessa luistossa. Mut mitä meitin Tojotoissa on ESPiä (ESC) ollu niin just sopivasti holhoo. Antaa kyllä sutia jonku verran ja saa kaasulla vietyä nelipyöräluisussa tiettyyn rajaan asti.
FJ:ssäkin siis ESP, on varmasti pelastanut muutamalta luiskahdukselta. Eli oon ylimitannu vauhdin, no varmaan, mut kun tietää miten se toimii niin voi heittää vähän rohkeemminkin tilanteisiin kun tietää ettei se siittä pyörähdä tai muuta. Vähän huonompipitoisemmilla renkaillakin pärjää turvallisesti kun tietää ettei auto lähde heittelehtimään vahingossa. Eli en todellakaan enää hommaa käyttöautoa ilman ESPiä, sen verran huolettomampaa/rennompaa on meno etenkin talvisäällä vaikka kuinka "osaisi ajaa" ilmankin. |
Lainaus:
Tietoa, että ei ole molempia samassa autossa. Itsellä 06 Pajero suomi-auto ja mulla lukkoperä ja EI ESP:tä |
Gary Grandylle ja nerd-O:lle:
Oletteko juuri saaneet ajokortin? On juttunne meinaan teinien tasoa. Tuon sanan "tyhmä" ja vastaavien kanssa kannattaa olla varovainen, annatte itsestänne tosi lapsellisen kuvan. Kyllä meistä jokainen täällä varmaan autoa osaa ajaa, eikä (onneksi) suurella osalla porukkaa näköjään ole tarvetta leveillä. Oli muuten juuri sionistien omistamassa ja kontrolloimassa roska-Ilta-Lehdessä kirjoitus aiheesta. Siinä selitettiin millaiset ihmiset postailee "bodauskuviaan" naamakirjaan. Kasvakaa nopeasti aikuisiksi. Vaimoni tapauksessa, niin kuin yleensäkin tällaisissa tapauksissa, ei ole älykkyyden puutteesta kyse. Asuimme Helsingissä 10 vuotta, koska vaimoni opiskeli Helsingin yliopistossa tuon ajan, valmistuen kolmesti. Hän kävi melkein joka kerta yliopistolla junalla (10min), joten ajokokemus jäi vähäiseksi. Toistan argumenttini ESP:n puolesta: se pelastaa ihmishenkiä ja estää pyörätuolitulevaisuuksia. En tätä halunnut tuoda esiin, mutta entisenä kilpa-ajajanakin haluan autossani olevan ESP:n, jos se vain on mahdollista ja koska se on keksitty. Vastaan 100 kmh saatatte tulla juuri te kurvissa sladissa talvella minun kaistallani. |
Jos tuo ESP on kynnyksenä, että uskaltautuu liikenteen joukkoon niin tottakai silloin sillä on selkeästi hyvä ja perusteltu tarkoitus. Kunhan ajokilometrejä on takana tarpeeksi niin pärjääkin sitten jo omillaan :)
Minun kielestäni se pitäisi tarvittaessa pystyä kytkemään pois käytöstä koska turvallisuus varusteet voivat antaa kokemattomalle ja myös kokeneemmallekin valheellisen turvallisuuden tunteen. Kokeilemalla varustetta (ABS ja ESP) ilman ja kanssa saa paremmin tuntuman ajoneuvoon ja rehellisemmän kuvan sen käyttäytymisestä eri tilanteissa Joo mainitsin ABS jarrut koska huonossa kelissä, loskassa tai paksussa lumessa on hyvä pitää mielessä: Ne eivät toimi, ne eivät pysäytä. Varovaisuutta ... turvaväliä ... siellä on muitakin... |
Ne nykyautot, joita olen ESP off tilassa liukkailla rienannut, on melko äkkiä palautuneet ESP on tilaan. Auto joka on jo suunniteltu ESP n ympärille, ei ole hyvä se pois kytkettynä.
Mun kokemuksella. |
Lainaus:
Voiko sanoa, että ESP varusteiset ajoneuvot ovat huonompia alustaltaan? |
emt, mutta rangerissa esp on ihan paska, ilman se toimii ihan samallai kun pickarin jäykällä nelikolla olettaskin toimivan. esp:llä se tekee just päinvastoin kun 1M ajokilometrilla nelikkoa ajanut tekis ja ite sain jo haettua rajat mihin se kykenee ja mihin ei, mie kykenen ite parempaan kun fordin järjestelmä ja sen takia aina ajoonlähtiessä kytken sen pois liukkaalla alustalla, ainakin säilyy persetuntuma tiehen ja saa luettua varotusmerkit jos meinaa mennä liian reippaasti.
komppaan jätkiä aiheessa, että jos ei osaa ajaa ilman ajonvakautusta, kulkekoot julkisilla. en ala näillä vähäsillä kilsoilla perustelemaan sen enempää asiaa, mutta näin se vaan on, että tekniikka ei korvaa ajotaitoa. |
Lainaus:
En sano että isompi/kalliimpi/kunnollisempi ESP-auto olis alustaltaan huonompi mitä vaikkapa edeltäjänsä ilman ESPiä. Niistä yleensä saa ESPin pois päältäkin, toisin kuin halvemmista/ei niin hyvin suunnitelluista. Mutta siis ESPejä on kovasti erilailla toimivia; toiset vie kaiken ajamisen ilon liialla holhoamisella, parhailla voi vetää pitkää (mutta maltillista) nelipyöräsladia ESP päällä. |
ei se ole ajamisen ilosta kiinni, vaan siitä, että itse voit viedä autoa turvallisemmin kun tietokone. toisekseen mie haluan nähä jarrut, laakerit ja muut alustan komponentit 3v ikäsestä ekalla leimalla jos esp on ollu aina päällä, tai että se ois kytketty hevon kuuseen jo heti uutena.. lyön tonnin vetoa, että meillä esmes 150tkm ajettuna ensileimalle tuleva auto on aivan paskana joka nurkasta, kiitos ESP:n joka jarruttelee sekopäisesti randomilla ja typerällä toteutuksellaan aiheuttaa ylimäärästä rasitusta alustaan ja sen komponentteihin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
I |
Mihinkähän tässä päädytään....
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Sorry, Bonkkis, mun ei ollut tarkoitus loukata eilisellä kommentilla, mutta sun edellisestä kommentista sain sen käsityksen, ettei perheen kauniimpi osapuoli osaa ajaa autoa ilman ESP:tä:( jos autoa ajaa sen varassa, niin silloin EI sovi yleiseen liikenteeseen. Ainakaan ilman lisäoppia vaikka liukasteluradalla. Ajokortti on tosiaan ollut mulla vasta hetken, enkä lue itseäni "keskimääräistä parempiin" kuljettajiin. Aina välillä tuntuu kaiken hyvän lisäksi että olen oppinut liikenteessä jotain uutta.:cool: mutta sitä vartenhan se ajokortti on, lupa lähteä liikenteeseen oppimaan. ESP:n huono puoli on tosiaan se, että ajetaan autoa kuin sitä ei olisikaan. Ei siis olla tietoisia siitä tosiasiasta että se on pitänyt tiellä jo useammassa läheltä piti-tilanteessa. Jos on oikein varovainen kuljettaja, mitä emäntäsi mitä ilmeisimmin on ajokokemuksensa perusteella, niin sitä ei juuri koskaan tarvitakaan. Mutta kun ajokokemus kertyy vain ajohallinnan kanssa, niin jossain vaiheessa valitettavasti se järjestelmä on ainoa joka osaa autoa edes yrittää pitää tiellä ja silloin ei toivottavasti olla menossa ESP:n varassa vastaantulevien kaistalle. En todellakaan ole näitä nykyjärjestelmiä vastaan ja omassa autossakin ESP on ja tänä aamuna oikeen kiusasin sitä, että näkisin miten se pelaa. Hyvään suuntaan on kehitys mennyt kun näitä aktiiviavustajia autoihin on rakennettu. Mukava lisä se autossa on, mutta Helpommin pääsin "umpi"hangesta pois ilman sitä. :( Lukoton nelikko ESP:llä ei ole maasturi. :D Eikä mulla tietenkään ole ketään jota haluaisin suojella helpommin ajettavalla autolla.. Vai olikohan kuitenkin..:eek: No, provot provona. Tottakai haluan mahdollisimman turvallisen auton rakkaitteni alle, enkä sellaista ex-vaimoltakaan kiellä, vaikkei ihan parhaissa väleissä olla..:D:mad: Samoin sulle ja sun läheisille. So? No hard feelings? Iso maasturi ei vaan valitettavasti ole paras vaihtoehto opetella asioita tieliikenteessä. Vaikka offipalstalla ollaankin.. ..ja ei, vastaus ei ole vanha HJ:D:D On sitten ESP:llä, tai ilman.:cool: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Yhden Mersun kanssa sain pitkään selittää korjaamolla asiakkaalle, ettei autossa ole mitään vikaa, vaikka ISO keltainen huutomerkillä varustettu merkkivalo oli alkanut viime aikoina vilkutella koko ajan kojetaulussa..:mad::(:( Pässi painoi menemään talven tultua niinkuin kesälläkin ja auto tempoili mutkissa aina kun tuo ilkeä merkkivalo kojetaulussa vilkkui. "Ei se voi johtua minun ajotyylistä, tai nopeuksista, kun auto ei ole yhtään pyrkiny luistelemaan.. Se vaan alkaa kauheasti nykimään ja tempomaan kun ajan mutkaan! ja aina tuo valo palaa silloin! :mad: " Ei mikään selitys meinannu mennä läpi kyseiselle jääräpäälle. "Vika" olis vaan pitänyt korjata takuuseen..:D:eek: |
Mielenkiintoista, kuinka voi kaikki ajonhallinta systeemit ja kuskit niputtaa noin kätevästi yhteen. Kun edes saman merkin sisällä ne eivät välttämättä matchaa. Ihme vaahtoamista myöskin löytyy, mutta kait näissä(kin) asioissa pitää tunteilla.
Antamaani Disco täkyyn ei bonkkis tarttunut, eli se on hylätty jo telineisiin? |
Lainaus:
|
Jaguar XJR tuli automaatioksi kytkeä luistonesto aina pois päältä heti, kun pääkone oli jyrähtänyt käyntiin. S-typessä ei ollut moiselle tarvetta, C-Mersussa jätän sen 90% ajasta päälle.
|
Lainaus:
Mehän kaikki ollaan toki huippukuskeja, jotka vie vanhaa BJ:täkin joka mutkassa kahva edellä nelikko päällä nätissä sladissa. Jotka keskittyy ajamiseen aina 100%, eikä koskaan tee virheitä ;) Mutta suurin osa tien päällä on keskinkertaisia keskivertokuljettajia jotka väsyneenä/kipeenä/stressaantuneena on ajamisesta nautiskelemisen sijaan vaan pakon edestä siirtymässä paikasta a, paikkaan b. Ja tällöin ajonvakautus on kyllä ihan paikallaan :D Jos ESP koko ajan puuttuu ajamiseen, ajat ko. autolla liian lujaa/väärin normaaliin tieliikenteeseen. Ja veikkaan että ESP pitää jarruosat liikkeellä ja ne on paremmassa kunnossa kun normikäytöllä normiajossa jumittuvat. :eek: |
Lainaus:
VSC = ESP , minä vuonna on tullut, en tiedä. J9 koppaisissa VSC on tullut v.2000 , joissain D-4D koneisissa. Cruiserit on kyllä ylihinnoiteltuja, jos uusi pajero ja cruiser on samanhintaisia, käytettyjä pajeroita saa cruiserin hinnalla 2 :eek: Vaikka hyvä auto onkin, niin jotain rajaa.. :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja ompahan aataminaikuisesta ESPistä ja muutenkin sysipaskoista autoista sun kokemukset jos pelkäät auton hajoovan tai kuluvan ennenaikaisesti. Pitkälti toistasatkua samoilla paloilla ajeltiin Versokorollalla, eikä siihen oo vielä niveliä (pl. koiranluut) tai pusliakaan vaihettu vaikka puol milliä meni jo viime kesänä puhki. |
Lainaus:
sitten toinen, mihin niitä pyöriä tarvii jarruttaa esmes kesken mutkan, jos vaikkapa lavurissa perse pyrkii pari senttiä luistoon? elon laskuopin mukaan ohjataan hiukan ja ihan ääritilanteessa ohjataan autoa hiukan kaasupolkimella ja se menee nätisti läpi mutkan, vaikkakin perse voi olla pari senttiä eri linjalla eturenkaiden kanssa, näin on tuo miljoona menny ja kertaakaan en ole radan ulkopuolella penkkoja levitelly. kolmanneksi tää aihe on ihan turha keskusteluna, koska hitekki miehet luottaa noihin kun piru raamattuun ja me jotka on totuttu ja liikuttu vaatimattomammilla vehkeillä on osa havaittu hitekki jutut huuhaaksi ja mennään niillä mitä on käytössä. johan ne autokoulussakin opetti, että nelivedon luisto oikaistaan määrätietoisesti vedättämällä ja sitä nuo hinttisysteemit ei tunnu sallivan. eli aiheena keskustelu tai nyt jo riitely ajonestoista, eikun siis luistonestoista ja vakautussysteemeistä on aivan turha, koska se ei johda mihinkään. foorumin sovun takia jättäydyn nyt ulos aiheesta, koska mielipideasioista ei oikein voi kiistellä :) |
Oli turvallisuudesta puhe eikä nopeudesta. ;) Jääradat erikseen missä voi viedä isoo kovaa nelipyöräluisussa. Jotku nykyautot tosin pystyy parempaan osaavissakin käsissä ESP päällä, mut vaan jotku ja ne kuuluu siihen sakkiin jotka sallii luistoa enemmän ja joista saa vetoluistoneston erikseen pois päältä. Mut syheröisellä jääradalla huonopitoisilla renkailla olen jokseenkin varma että ESPin kans nopeempi aika. Hauska olis vertailla ja kisailla. :)
Kuten sanottu, merkkien ja mallien välillä on tosi isoja eroja, toisia voi ajaa kylkimyyryssä ESP päällä ilman että se leikkaa tehot pois ja toiset vetää jarrut kiinni ku vähä perä muljahtaa. Eli muutaman eri kamppeen kokeilun perusteella en tuomitsis koko perusajatusta, toimivia ajoa helpottavia (ja ehkä jopa nopeuttaviakin) ja mieltärauhoittavia ESPejä on, mut osa kiristää kyllä hermoja liikaa ja saattaa jopa jättää kulkupelin lähtöruutuun. Myönnän. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eihän noissa hinnoissa ole niin isoa eroa? http://www.nettiauto.com/mitsubishi/...rd=DESC&page=1 http://www.nettiauto.com/toyota/land...rd=DESC&page=1 Pajero oli omasta mielestäni paljon parempi ajaa maantiellä kuin tojo. miinuksia takalukon puute ja matala maavara... |
Lainaus:
Ite olen saanut ajokortin aikana, jolloin ESP oli vielä märkä päiväuni suunnittelijan mielessä. Eli kaikenlaisilla autoilla on tullut rullattua reilut 1.5 miljoonaa kilsaa. Alkuun nämä tietokoneet ei herättäny luottamusta autoissa mutta oppia ikä kaikki, nyt en käyttöautoksi espitöntä autoa ottaisi. Eli Matin kanssa samoilla linjoilla. Ja sorry topicin häirintä, poistun mielipiteineni takavasemmalle. |
Eikös f1 autoissa oo ollu sutimisenestot ja muut systeemit pitkän aikaa:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
https://en.wikipedia.org/wiki/Histor...ne_regulations Jonkinmoinen kokoelma vormula sääntöjä olisko -94 kielletty muun eletroniikan ohessa. |
http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/art...udella/3977398
Ihan oikeassa olit:) |
Silti "sladi"on hitain tapa edetä:D
|
Jos hakee vaikka nettiautosta 2003-2004, 205-320tkm
Pajero 11900-16490e Cruiser 19500-33900e Autot uutena ollu samaa hintaluokkaa, muutenkin ~samanlaisia autoja, Joo cruisereita ollu itella 4, pajeroita 0 eikä ole kyllä tulossakaan. Mutta ei minusta ole arvostettu samalla lailla. En tosin ole tarkempaa syvällistä tutkimusta hinnoittelusta tehnyt, toisinaan vaan osuu silmään autoja katsellessa, että melkein niitä pajeroita sen 2 saa yhden vastaavan cruiserin hinnalla.. |
Lainaus:
... Ei kai sentään :eek: Muttei nopeinkaan ... |
Kyllä tuo Esp on pelastanu parikin kertaa..Kerran mutkasella tiellä oikee etune haukkas pientareella olevaa auraamattomaan kohtaan 60km/h vauhissa..ilma esp;tä auto ois pyörähtäny aiva varmasti.. Tällä kertaa vasemmalta puolen auto jarrutteli nii sai piettyä linjan.
Ainakin Volvoissa ESP sallii mutkassa vähä luistoa.. Kyllä mää oon sitä mieltä et jos ajetaa mutkasta kapeaa jäistä tietä 80 mahd nopeaa ilman ESP;tä ja ESP;n kans niin ilman ajava on samantien ojassa. |
Mites Grand Cherokee 1999-2004 (tiedän, ei esp:tä) etenee maastossa?
Kokemuksia muuten autosta? Mitä konetta suositellaan jos ajo km ei oteta huomioon? Kuinka nopeasti etupää lähtee mukaan? Saako autoa Quadra-Trac 2:lla? Mitä eroa (en ymmärtänyt wikiä)? |
Itellä ollu kaks WJ:tä, molemmat kasikoneella. Itse olin ihan tyytyväinen molempiin, mitä nyt vähän lämmityslaitteen läppin kanssa vähän tyyppivikaa.
Noista diisseleistä ei noissa ole kokemusta, mutta jos niihin ryhtyy niin mielummin käsittääkseni se 3.1 kuin 2.7. Neljälitrasella bensakoneella en WJ:tä ottais. Ja korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös tossa Quadra-track II:ssa ole vaan kitkalukko takana ja Quatra-drivessa on molemmilla akseleilla hydraulinen lukko...? Ja käsittääkseni WJ:ssä on ollut molempia. Ja eikös noi molemmat liene samalla NV247 -jakolootalla? Eikä itsellä ollut tuon etupään vedon kanssa mitään ongelmia, jos vaan jakolaatikko on kunnossa. Edit: Mutta kyllä noi WJ:t alkaa jo nykyään yleensä olla parhaat päivänsä nähneitä, ja jos tuo ensimmäisessä viestissä mainitsemasi budjetti on voimissaan niin katselisin kyllä mielummin WH:ta, eli 2005- Grand Cherokeeta. |
Oon tässä miettinyt muita vaihtoehtoja, kun nuo alussa mainitsemani speksit ovat näköjään vaikeita löytää yhdessä yksilössä. Juttu on se, että asumme Norjan puolella, ja XC-70 suomalainen Volvomme ei riitä meille, todella hyvä auto joka suhteessa, mutta se on parhaimmillaankin vai "2-vetoinen." Koitin pari viikkoa sitten, ja eteni pitkän matkaa sutimatta suljetulla vuoristotiellä 30-40 senttisessä umpihangessakin hienosti, mutta kun kaltevuus kasvoi...
"Naapurissa" olisi myynnissä ”edullisesti” Grand Cherokee vm. 2000, 3.1L diesel, 170.000km. On alkanut tuo kiinnostaa. Sitähän voi halutessaan korottaakin. Mitä kannattaa em. autoa tutkiessa tarkastaa? Miten testata 4-vedon toiminta? Miten testata automaattilaatikon toiminta? Luin joskus 15 vuotta sitten Grand Cherokeen ”virallista” korjaamokäsikirjaa (jota siis valtuutetut mekaanikot käyttivät, kaverillani oli valtuutettu huolto), ja siinä muistaakseni ohjeistettiin asentajaa lämmittämään kone, jarrut lukkoon, laittamaan vaihde D-asentoon ja painamaan kaasu pohjaan ja rekisteröimään maksimikierrosluku noin 5 sekunnin sisällä. Sitten N-asentoon muutamaksi minuutiksi ja sama R-asennolla. Heitän tämän nyt hatusta, mutta kierrosten piti muistaakseni olla jotain 2200 luokkaa, jos laatikko oli siltä osin kunnossa eli ei luistanut. Tämä siis kait ”vanhan”, ZJ (1993-1998) mallin, kirjassa. "Naapurissa" olisi myynnissä Grand Cherokee vm. 2000, 3.1L diesel, 170.000km. On alkanut tuo kiinnostaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikös tuossa WH:ssa (Grand Cherokee 2005-2010) täyty kaikki mainitsemasi speksit...? Edellyttäen tiietysti että valitsee mallin missä on dieselkone ja lukkoakselit, joilla noista suurin osa lienee varusteltuja. Ja korottaa voi sitäkin, itsellä alla 2" korotuspalat. |
Matille: Kuten mainitsin, tässä täytyy muuttaa suunnitelmia (tiedon määrän kasvaessa).
Mieleistäni Volkkaria en löydä noilla spekseillä (10% takalukko), speksien Mitsua ei ole olemassa (on vain joko esp tai lukko, edit: ja -07 malli siis on liian kallis), Navarasta ei kuulu mitään, Discovery ei monivikaisena kiinnosta, Jeeppiin en koskaan tule isoja rahoja sijoittamaan..... Olenkin siis ajatellut, että vaimo saa ajella vähän aikaa vielä Volvolla ja ostan itselleni "harrastusauton". Siksi nyt kysymykset 0-mallin Grand Cherokeesta. Sellaisia hyviä"vähänajettuja" saa Norjasta 5 tonnilla, eli ei harmita jos joku paikka paukahtaa, tms. Toinen mielenkiintoinen on Freelander 1. Eihän tuo kaksinen etenijä ole ilman lukkoja ja alavaihdetta, mutta saisiko siitä sellaisen? Korotusta, jälkiasenteinen lukko.... Noita kun saa 150tkm ajettuja hyviä Norjastakin melkein tonnilla. Mitä ootte mieltä? Siis ei minun mielenterveydestäni, vaan em. autoista (siis sellaisenaan= Jeep Quadra Drivella, tai modattuina= LR, tarkoitukseeni päästä lumisia, liukkaita teitä ylös sekä kesällä metsässä)? |
Freelander on varmasti hyvä. Ei tule aika pitkäksi ja tekniikkakin tulee tutuksi.
|
1.8
Lainaus:
|
Lainaus:
|
En muista/tiedä tarkkaa lukua, mutta kymmeniä autoja Saksasta ostaneena tiedän, että Mobilen sivuilla saa aina "muutaman" halvimman hylätä heti. Eli realistisesti 2007 alle 200 ajettuna maksaa semmoiset 9000e. Haku (1500), verot (hatusta 35% vero 20= 7000e) ja muut (kats,huolto,lohkis...) puhutaan 20.000e. Olit oikeassa, mahtuu alkuperäiseen skaalaani. Matu-uutiset vain pistää miettimään kannattaako laittaa kahtakymppiä autoon juuri nyt. Eurooppa on kohta tulessa. http://www.rajatkiinni.fi/uutisia/sa...14-helmikuuta/
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 16:51 (GMT +2). |