![]() |
Nykyautojen sähköhimmelit
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1437708045377.html
Että sellasta, onneks ei ole tota vaaraa kun ajelee vanhoilla :rolleyes: Jos kaikki perustuu pelkkään elektroniikkaan, ainakin tuosta saa ymmärtää että jopa jarrut saa kokonaan pois, niin huh huh. Sellaista elektroniikkaa ei ole vielä keksittykkään, ettei siihen voisi tulla vikaa. |
Tuntuis kyl melko ihmeelliseltä että voiko muka autonvalmistaja tehdä sellaset jarrut autoon että ne voi kytkeä pois päältä ..epäilen ??
Kyllä varmaan kaikissa autoissa on vielä suora yhteys polkimesta pääsylkkään ja sitä kautta jarruihin ?????? |
Lainaus:
Jos en aivan väärin muista mitä kaveri kertoi kun oli jokunen vuosi sitten VW- auton huollossa töissä, niin esim. uudemmissa Audeissa jarrupaloja vaihtaessa ajetaan sylinterit sisään ja ulos tökkäämällä OBD- töpseliin laite kiinni ja valikosta jarruhuolto suoritetaan tarvittavat toimenpiteet. Tätä samaa ongelmaahan on jo peloteltu lentokoneissakin, ja joku hakkeriryhmähän jo julkisti että olisivat päässeet lentokoneen IFE- systeemin (matkustajien viihdejärjestelmä) kautta käsiksi lentokoneen varsinaiseen älyyn. Tämän tosin ei pitäisi olla mahdollista, koska lentokoneen toimintoja ohjaavat boksit pitäisi olla täysin eri piirissä vs. IFE- järjestelmä. Tiedä sitten miten oikeasti.. Suomenkin sähköverkko etävalvointoineen taitaisi olla ihan yhtälailla ajettavissa nurin, kuten kävi jokunen aika sitten Ukrainassa. Ei nämä ole mitään foliohattujuttuja, kun kaikki alkaa olemaan verkkoon kytkettynä. |
Niin, ja onhan sähköisiä kaasupolkimiakin, mitäs kun se hirttää kiinni tai ei toimi kun ohitat ja rekka tulossa vastaan?
Siis vaikka ei hakkerit oliskaan ongelma, mutta kun elektroniikkavika on mahdollinen, niin itteeni ainakin pelottaa ajatus sellaisen systeemin osalta missä ei olisi lainkaan "mekaanista" back up:ia vaan ääritilanteessa olet vain matkustaja. Nää kuskittomat autot mitä suunnitellaan on just sellasia "aikapommeja" et milloin joku sopiva virtapiiri kärähtää....sinkooko ne muiden päälle vai kallioleikkaukseen tms...powerdown 120kmh ei paljon kyydissäolijaa naurata :cool: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuolla is linkin sivuilla gatekeeperillä hyvä kommentti asiaan :D |
Lainaus:
|
Mersuissa on ainakin ollut sähköhydraulista jarrujärjestelmää,jossa polkimessa pelkkä potikka. Ei käsittääkseni ole kovin suuri suksee :-D
Sähköinen kaasupoljin toimii kahdennetulla virtapiirillä, jos signaalit ei natsaa niin kierrokset asetetaan limphome tasolle. Toki poljin voi mekaanisesti jumia mutta tietääkö joku onko vaijerikaasu immuuni tälle? ;-) Siitä en ole ihan varma pystyykö abs-yksikkö sulkemaan linjan polkimelta sylinterille. Isommat lentokoneet on tainnu olla fly by wire jo pitkään. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Uudet lentokoneet on olleet paljolti jo 80- luvulta lähtien fly-by-wire härveleitä, eli fyysistä yhteyttä muuta kuin sähkön muodossa ei ole pedaaleista ja ohjauspylväästä/ sidestickistä mihinkään ohjainpintoihin. Tällöin siis tietokoneet aina välittämässä ohjauskomennot eteenpäin käyttölaitteille. Miten esim. Airbus:ien sidestickistä vedetään vaijerit? ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Osin oikein, pääosin väärin. Ei ole, ainakaan henkilöautoissa ollut kuvatunkaltaista jarrujärjestelmää. On sähköhydraulisesti avustettu / tehostettu, muttei mitään potikkajarruja kuitenkaan. Samoin kuin sähköiset ohjaustehostimetkin, on siellä ihan perinteinen mekaaninen yhteyskin. Vielä. Onneks. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos vaikka miettii bensaruiskukonetta. Siinä kaasuläppää liikutellaan vaijerin avulla, mutta sitten siellä läpän asentotunnistimessa on se potentiometri. Entäs kun se särkyy samassa tilanteessa ja kertookin, että läppä on kiinni? :D Ja saman ikäisessä jo monta muutakin elektroniikkajuttua, mitkä voi vikaantua kesken sen ohituksen. Toki nykyisissä mahdollisuuksia enemmän. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Uskallatko enää ohittaa ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Onhan noita hydroboosteja tosin ainakin joissain dieseleissä, ehkä osa niistä on parempia kuin toiset. Mersuissa sitten ilmeisesti ei :D |
Saab 9000
Mulla on tossa isäni tallissa -88 9000 Saab josta ukko ei meinaa haluta luopua vaikka kuinka olen houkutellut. Tässä on Sähkötehosteinen jarru, ensimmäisen kerran ukolla oli jarrut hävinnyt jo useita vuosia sitten Kouvolassa mökillä ollessaan ja oli ajellut sieltä viellä Hesaan.
Purin jarrutehostus syteemin pöydälle niin, oli moottori niin hapettunut että ei jaksanut enään pyöriä vaan kun sen putsas niin sillä ajeli taas pari vuotta kunnes seuraavan kerran kun jarrut hävis niin, olikin jo moottorin käämit sulaneet. Taas yritin että nyt peli romikselle vaan vielä löyty käytetty jarrutehostimen moottori jonka kävin purkamassa käytetystä Saabista, vaan nyt kun virrat laittaa päälle niin iso 40 jarrujen sulake paukkuu heti. Vieläkin pitäis kuulemma asiaa tutkia. Ensimmäisen kerran kun kyselin mielenkiinnosta uutta osaa niin hinta oli n.800,- eikä sitä enään edes valmistettu. Näissä tosiaan jarrut häviää ihan lennosta kun tuo tehostus moottori lakkaa pyörimästä ja jarrujen merkkivalo syttyy.?? Ukko (71v) ajelee nyt Volvo V50sellä vaan valitaa että Saabi hänelle riittäisi ja olis parempi kun sen saisi kuntoon. t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Rautakankikin voi vääntyä ja kumi puhjeta.:eek: Aika hyvin on nuo elektooniset sytytysjärjestelmätkin paikkansa ottaneet kärkien tilalla ja ovat kyllä moninverroin varmempia toiminnaltaan.:D:rolleyes: Se toistuva kärkien putsailu ja säätäminen oli ihan percstä ja syvältä.:D |
Voiko elektronikkaan ja tietoteknikkaan luottaa
Elektroniikan ja ohjelmistojen luotettavuuteen vaikuttaa miten ne on tehty ja testattu. Lähes junan vessan luotettavuuteen pääsee kun ne vaan jaksettaisiin ja osattaisiin tehdä oiken ja testata ja vielä kerran testata.
Tietenkin komponetit eivät ole ikuisia, mutta lähes. Varsinkin 'vanha' komponentit tuntuvat kestävän sen 30vuotta ja ne on vielä kaiken lisäksi korjattavissa. Luotettavan elekrtoniikan ja ohjelmistojen tekeminen kysyy vaan riittävää ammattitaitoa. Ongelmana tässä on sama kun kaikessa muussakin tekemisessä, ensin mietitään mikä on 'aparaatin' tarvittava käyttöilä ja sen mukaan sitä lähetään sorvaamaan. Autoissa se taitaa olla tekijöiden mielestä 5-10vuotta, tuskin niille tulee mieleen että joku vielä pajottaa 70-luvun BJ:tä ihan innossaan ja kerää kaikki nurkat täyteen Bj:n osia! |
Jos luotettavuudesta puhutaan, niin miettikääpä ihan oikeasti.. Suomenkin teillä, miedän lämpimästä-kylmään, kostesta- kuivaan olosuhteissa, tärisevässä konehuoneessa on antureita mitkä voi olla yli 20 vuotta vanhoja ja toimii edelleen. Moottorinohjausyksiköt jotka toimii vielä 20-25 vuoden jälkeen moitteetta.
Jotkut toki tykkää kaasarikoneiden yksinkertaisuudesta, mutta ei niitä kyllä tippaakaan toimintavarmemmiksi voi sanoa :D Muutenkin, kuka hitto kaipaa jotain pahalta haisevaa, varmuuden vuoksi liikaa bensaa polttaavaa kaasarihimmeliä, jos samasta koneesta saa ruiskuversiona paljon paremmin ja puhtaammin käyvän, ja päälle vielä 20-30% enemmän tehoa :cool: Tekniikka kehittyy, ja vaikka itsekään en kaikista muutoksista pidä mitä autoihin on tullut niin se on jossain määrin vääjäämätöntä. Kansa haluaa viihdejärjestelmiä yms., autonvalmistajat tekee niitä. Tietotekniikan ymppäys viihteen yms. muodossa autoihin on kuitenkin vielä niin uusi juttu, että ihan joka asiaa ei vielä ole tajuttu tehdä oikein tai kaikkea ei ole huomioitu. Ehkä se suurin ongelma on siinä, että viihdejärjestelmä ja auton hallintajärjestelmä on pitänyt ympätä samaan. Toisaalta miksi näin? No kun kaikki asiat kuitenkin pitäisi toimia saman monitoiminäytön ja samojen hallintanäppylöiden kautta että ihmisillä ei ole liian vaikeaa ja etteivät valita kun kaksi eri systeemiä on niin perkeleen vaikea.. :D |
Lainaus:
Pätee nykyään aivan kaikkeen - tavallisen kansan kulutustuotteen suunniteltu ja tavoiteltu käyttöikä on max.5-10 vuotta, sen jälkeen tuote roskiin ja uutta tilalle. Näinhän ne suunnitellaan, koska se maksimoi voitot ja minimoi yritysten kustannukset. Rahamaailma kiittää, luonto ja kuluttajat ei.. |
Minusta noi sähköhimmelit on ihan kivoja! Sen mitä ajellu nuilla tuttujen mersuilla ja bemareilla, niin onhan se ihan kiva kun on kaikenmaailman peruutuskamerat ja hierovat penkit (hieroo muuten paremmin kuin thaimaalaiset naiset kalliossa :D) Joskaan en omaan autoon tahdo kuin ration ja valot :D Niin kauan kuin ohjauksen ja jarrujen kanssa pidtään varalla se mekaaninen yhteys, kaikki ok. Moottori nyt on aivan sama vaikka ois hallittu sähköllä kaasuläpät ym. Jos hirttää kiinni, niin kaikilta pitää sen verran älliä löytyä, että tavottelee joko kytkintä tai vetäsee automaatin vapaalle. Ei sillä, että ei vois mekaaniikkaan tulla ikinä mitään vikaa jarruissa tai ohjauksessa, mutta jotenkin kun miettii vikaherkkyyttä, niin sais oikeasti olla ainakin sähköistä järjestelmää rinnan ja sillon taitaa hinta karata turhan korkeaksi. Yks asia minkä kieltäisin, on sähköinen alipainepumppu AINOANA alipaineen tuottajana. Siinähän olet jonkun Audi A6 kanssa kun pumppu porsii 120km/h lasissa ja voit kahesti polkasta jarrua, ennenkuin ap-säiliö on tyhjä. Siinä vaiheessä ei hirveesti sähköinen käsijarru mieltä lämmitä :D
|
Sähkövehkeet kyllä toimii kun komponenttien laadussa ei tingitä, ja niiden suojaus vedeltä on kunnossa. Murhaavimpia on komponentit jotka pimenee kylmässä ja sit taas toimii kun vähän lämpiävät. Osa sähkövioista loppuisi myös sillä kun valmistajat mitoittaisivat sähköntuoton riittäväksi, ja pihit omistajat viitsisivät pitää huolta/vaihtaa akkua ajoissa eikä vasta sitten kun peli on jo menetetty keskellä yötä. Oikein ihmettelin kun vaihdoin tuossa taannoin jousituksen korkeusantureita Rangeen, ainut ongelma oli mittapään kontaktipinnan kuluminen puhki. (Hiilikalvo) Liitin oli kuin uusi, kuten myös anturi sisältä pl. tuo kuluma. Kuitenkin olleet +200tkm vuodesta 97 auton alla, ja moinen osahan liikkuu kokoajan ajossa.
Aika monesti noissa lenskareissakin ongelman tekee vesi, näissä kun vielä tuo lämpötilavaihtelu on suurta niin suojaukset ovat kovilla. Toki nämäkin ovat herkkiä jännitteenvaihtelulle tai väärälle jännitteelle. Lähtöhetkellä kun ihmettelette valojen välkkymistä niin siinä on herkkä hetki purkeilla menossa. Vähänkin hidasteleva rele / relepari niin jo on ohjaamossa joulukuusi pystyssä. (Sähköt maavirralta omille geniksille) Uudemmissa koneissa tämäkin alkaa olla jo aika hienostunutta mutta paljon on konetta jossa kellarissa käy kunnon SKÄDÄM kun virtalähde vaihtuu. Ja sit on purkit nurin kun joku kärki on vähän nihkeä. :D |
Nykyauton paskuus on kyllä hieno käsite. Nykyautot on aina olleet ihan paskoja kun niissä on kaikkea uutta kallista ja hienoa, mut sitte ku ne on 10, 20 tai 100 vuotta vanhoja ni ne on ihan vitun parhaita :-)
Toki omat muistikuvani eivät kanna kuin niihin vuosiin kun naapurin ukot haukkuivat kärjettömät sytytykset kun ne on niin kalliita korjata. |
Mulla oli 190E 2,6 Mersussa M104 3,2-24 kone, jossa tyhjäkäynnin säätö sähkömoottorilla suoraan kaasuläpältä, hiilikalvopotentiometrin ja kierrosluvunko lie ohjaamana, vaikka muuten olikin narukaasulla.
80km/h alueella kaasuun koskematta sakot, 105 lasissa tyhjäkäynnillä.:) Potikkaa ei saa vaihetuks uuteen, vain koko Juudaksen läppäkotelon vaivaiseen 1070e hintaan. Mainiota.:mad: Löyty onneks purettu kone kaikkineen neljälläkympillä, josta kyseisen räppänän sai härveleineen vaihetuksi.:cool: Samaisen voimalaitteen johdotukset ovat surkuhupaisan kuuluisia biohajoavasta johtosarjastaan. Lämpösten paikkojen johdonkuoret ovat kuin akvalaarikalojen evästä kun teipit purkaa ja kuparit vihreetä höttöä. Silti piuhakimppuakin olisi saanut vartoa pari kuukautta graniittitiskiltä, kun kuulemma käsityönä työstäävät vain tilauksesta. Reippaalla touhutonnilla olis siitäkin selvityny, ellei ois ite kolvannu sinnepäin uusiksi.:rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hyvinhän nuo systeemit toimii niin kauan, kun anturit nuuskii tiedot oikein eikä himmelit hajoa. Yleensä toki tuo tyhjäkänytimoottori/ säädin on vaihdettavissa erikseen. Luksusautossa eikait tarvitse, kun omistajat on rikkaita :D Lainaus:
|
Kovilla pakkasilla alkoi käyttöauton moottorinohjauksen varoitusvalo vilkkumaan satunnaisen epäsäännöllisesti. Auto toimi moitteetta eli kovaa ajoa kunnes huollon yhteydessä merkkiliikkeessä lukivat vikakoodit, oli kuulemma kaikkea mystistä ilmoitusta jäänyt kompuutterin muistiin. Eli moottorissa ei ollut varsinaista vikaa, kylmyys (tai ehkä enemmänkin lämpötilavaihtelut) aiheutti tarpeettomia vikailmoituksia. Tosi luotettavaa tekniikkaa, vai onkohan Fordit suunniteltu enempi kesäolosuhteisiin....
|
Lainaus:
Kytkee autosta WiFi yhteyden pois, niin sitä ei voi kaapata sitä kautta. :) Eikös nuo kriittiset systeemit yleensä suunnitella niin, että vikatilanteessa ne kytkeytyy pois päältä. Sitten eikös niissä ole aika paljon redunantteja systeemejä, eli rinnakkain monta riippumatonta systeemiä. Jolloin on erittäin epätodennäköistä, että kaikki hajoaa samalla tavalla juuri samaan aikaan. Kuten mekaanisissakin systeemeissä. Lentokoneissa, laivoissa ja ydinvoimaloissa sanoisin, että on ne vielä pelottavammat skenaariot miten käy, jos elektroniikka pettää. |
Laivoissa on kai? Joku laki juttu et komentosillalalta käsin voi katkasta kaikki sähköt, yhden kytkimen painalluksella.
Noitahan käy yllättävän usein et joku paatti saa blackoutin ja törmää laituriin tai tms. Näin ainakin väitti tuttu konemestaaja jokin aika sitten. Mäne tijä sitten oliko merimiesjuttu, mutta olis selitys noille kummille vahingoille se. |
Lainaus:
Ydinvoimala.... Olikos jossain päin mailmaa, et oli duunarit katelleet aikuisviihdettä ja tullut haittaohjelmia sinne voimalan ohjauskoneseen Sopiva haittaohjelma, jäähdytys pois ja tehot tappiin, niin alkaa ydinsota ilman ensimmäistä ohjusta :eek: |
Eikö se ollut joku avaruussukkula jossa muistiktikun mukana pääsi ohjelmistoon joku sinne kuulumaton tiedosto.
Astronautin muistitikulle taas tuli koneesta millä oli jotakin nettipokeria pelattu. Ei tainnut sekään olla ihan halpa juttu. |
Lainaus:
Ja pläjäyksenä viimeiseen, en näe mitään estettä vetää vaijereita yhtään mistään. ;) Muutoin alan itsekin olla pikkuhiljaa "no-tech" eli en edes enää "low-tech" mieltä asioista. Toisaalta viimeisimpiä kommentteja lukiessa, niin mukaviahan härpäkkeet ovat toimiessaan eikä yhtään lämmittänyt Mini, kun kaasari jääty. You're damned if you do, and you're damned if you do, sano. :D |
Tää topikki sai kyllä miettimään. esim Jeeppiä joka miulla on nyt 26 v. ja täynnä kaikenlaista anturia ja nosturia ja haistelijaa ja maistelijaa:D.
En sitten tiijä, minusta se on oikeestaan aikas yksinkertainen värkki. Kunhan ensin tutustuu. Nykyautoista en sitten tiiä. Mikä se on se Can-väylä? Kaikki uusi herättä aina pelkoa ja vastustusta, kunnes muuttuu vanhaksi ja hyväksi. Kuten vaikka miun lapsuuden Japsi autot... silloin ne oli ihan paskoja ja kuulemma tehty peltipurkeista. Joku tutunkumminkaimankaveri oli raaputtanut sitä maalia ja sieltä oli tulluta alkuperäiset tekstit näkyviin, niin kerrottiin ihan totena. Tai ne vanhat hyvät autot jotka oli oikeesti alle 100 000 km ajettuina loppu. Jos Lada kesti 40 000 km se oli hito hyvä. Joskus oli maakuntalehdissä juttuja kun Kemin ( tai jonkuin muun pikkukaupungin) kadulla oli nähty neekeri. Maailma muuttuu, ja itse asiassa se muuttuu kaiken aikaa paremmaksi ja turvallisemmaksi ja jne. Köyhyys ja taudit vähenevät, ihmisen terve elinikä pitenee. kaiken maailman röllit trullit vaan elää tuosta pelottelu ja kauhu bisneksestä. Ihminen olisi onnellinen jos se ei pelkäisi, mutta sitä olisi hankala hallita ja se ei ehkä kuluttaisi niin paljoa, tai jotain. ainakaan se ei äänestäisi sotaa ja tuhoa ennustavia tyypppejä eduskuntaan ja ministereiksi.. Livahti offailuksi, mutta so not:D |
Noniin folio hatut päähän, tänään kuulin että yhden automerkin uudessa mallissa joka tulee tänävuonna markkinoille on radiossa uus ominaisuus.
Eli kun auto haistelee kameran ja gps avulla (saattaa olla myös muita avustimia) että kolari syntyy ja turvatyynyt tullaan räjäyttämään niin kaiuttimista lähtee sellanen ääni joka sulkee jotenki ? Korvakäytävän ettei airbäkin räjähdyksestä aiheudu kuulovauriota :eek: |
Sivu luotu: 03:23 (GMT +2). |