![]() |
Optiman akuista?
Tuli Toyotaan akkujen vaihto ajankohtaiseksi pakkasten myötä ja nyt mietityttää että kannattaisiko laittaa noi Optiman Yellowtopit?
Tai varmaan kannattaa mutta miten noi koot menee noissa? Vakiot normiakut tossa LC:ssä on kai 95Ah ja nykyiset oli 100Ah mutta akkuliikkeestä suositteli Optiman 55Ah... Onko noi nyt hyvät sitte vaiko mitkä ne pitäis olla??? |
Koska Optima on kuningasakku ja saat varmasti paljon puoltoja, niin kirjoitampa pari riviä vastakkaiseen suuntaan.
En tiedä paljon noissa Optimoissa on käynnistyspotku, mut tuolla yhdessä aiheessa joku kirjoittaa jostain 56Ah Optimasta että siitä siitä lähtee 765A niin lähetään siitä tiedosta. Kun nyt sitten ajatellaan että tossa Tojjotan käyttämässä akkutyypissä on esimerkiksi Boschilaisena (S4029) kapasiteetti 95Ah ja 'käynnistysvirta' 830A, nii ei noissa Optimoissa ainakaan speksien mukaan ole järkeä. Toki jos otetaan joku halpis tai noname akku niin sitten arvot jäävät osittain heikommaksi (esim Exiden 'Classic sarjan' EC904, 90Ah/680A) mutta hintakin lienee sitten omaa luokkaansa. Jos kyseessä sattuu vielä olemaan joku mekaanisen lataussäätimen aikainen LC jotka lataa mitä sattuu millon sattuu ja sit taas ei, niin kyllä ite ainakin panostaisin eniten tohon kapasiteettiin niin jaksaa sitten poltella niitä kymmeniä työvaoja metässä rymytessä ja rulluttaa vinssiä. Ylläolevahan sitten tosiaan koskee vaan näitä vehkeitä joissa on iso akku - tai pari - vakiona, toki jos autossa on joku 60Ah akku vakiona niin niin siihen akkukoteloon saa varmasti parhaan ratkaisun justiinsa vaikka Optimalla. |
75 optima keltanen ja 1125A jos vastaavata normaalia akkua vertaa ni ei mun selällä enää kanneta.
Hinnassakaan ei taida hirveetä eroa olla? http://www.autoviihde.com/yt-s5-5.html |
Onhan nuo Optiman akut hyviä, siitä ei mihinkää pääse. Mutta tosiaan panostaisin itsekin myös noihin Ah lukemiin.
Myyn työni puolesta myös akkuja ja voisin tähän villinä korttina heittää kehuja uusille EFB tyylisille akuille. Ainakin meidän liikkeen myymissä akuissa EFB akut antavat järjestään paremmat starttivirrat mitä lupaavat ja on suunniteltu paljon virtaa kuluttaviin autoihin, mm. Start / stop systeemillä varustettuihin autoihin, webastot yms. Mutta hinnaltaan ovat halvempia kuin AGM-akut. Kovasti vielä mainostavat pidempää kestoikääkin näille EFB-akuille. Esim. meidän firman 95ah EFB akku lupaa 850A starttivirtaa, mutta yksilöstä riippuen virta on ollut (piruuttaan välillä testailen) 880A-915A. |
Löytyskö tuollaista EFB akkua 315x175x175(190) kokoisena?
|
Blazerissa oli pikkunen keltanen optima kun mä sen auton ostin 2008 ja sama akku porskuttaa edelleen. Paljon on vinssattu blazeria ja viel enempi vinssattu muita. Koskaan ei oo virta loppunu, paitti seisonnassa jos unohtaa irrottaa akun kengän kun auto purkaa kokoajan sitä akkua. Varmaan on sen puolentusinaa kertaa menny niin tyhjäks ettei mittarivalot syty, kaapeleilla käymään ja taas pelaa. Mut kovaan käyttöön (hehkuvammanen japsidiisel 30A laturilla, 1000A kiinan vinssillä ja semmosilla renkailla että pitää vinssaa kaupanpihallakin?) tarvii ehkä jotain isoo ja hienoo akkuu? :D
|
Vanhat optimat oli kyllä hyviä. Puhutaan siis ~parikymmentävuotta sitten.
Kesä-ajokissa mullakin on helkkarin vanha 55Ah punakantinen jossa lukee käynnistysvirraksi 1150A. Näissä nykypäivän optimoissa ei ole mitään erityistä että juuri sellaiset laittaisin. Jokunen talvi sitten tuttukin laittoi punaiset 55Ah optimat tuollaiseen pienoiskuorkkiin (6l moottori) Joka saatanan aamu kovemmilla pakkasilla piti akut lämmittää sisätilanpuhaltimella että niistä irtosi sen verran potkua että moottori olisi käynnistynyt. Ladata niitä ei tarvinnut, vaan lämmittää. Eli todellinen kylmäkäynnistysvirta on ihan perseestä. |
Lainaus:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...AH-2000036160/ |
Suikassa on ollut about 10 vuotta punakantinen Optima ja se toimii edelleen kuin unelma. Pari kertaa on pitkässä seisonnassa päässyt ihan tyhjäksi ja mennyt talvella umpijäähän mutta aina on toipunut. Eli sitä kuuluisaa huonoa hoitoa ja kovaa käyttöä. Ehkä joku muukin akku olisi kaiken saman kestänyt mutta pikkusen epäilen.
|
Yksi hyvä vaihtoehto on Caterpillarin akku. Väittäisin, että on ainaki Optiman veroinen.
|
Lainaus:
|
Mulla huonoja kokemuksia; kerran ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ostaa keltainen optima. Kesti pari kolme vuotta ja sitten kerran ihmettelin kun auton keulalta kuului outoa sihinää; akku turvonnut ja tulikuuma koskettaa. Säikähdin että kosahtaa silmille mutta ei sentään. Samalla rahalla olisi saanut pari kolme tavallista akkua joten itse en enää osta optimaa.
|
Lainaus:
E: oho ei ollutkaan kysymys mulle, mutta eipä se mitään |
mulla alkaa ramista olla akut kuolleet kun ei taho jaksaa tartata vaikka laturissa ois.
ennen meillä oli joka pelissä exiden akut ja ne pelitti aina niin kauan kun sama auto oli pihassa ja nyt törmäsin netissä tämmöseen http://www.autoviihde.com/ea1000.html hintaa nähen luvataan tosipaljo kylmäkäynnistys virtaa ja kestäs syväpurkauksen. pitää kyllä palkkapäivänä käydä kysyy tämmösiä paikalliselta akkukauppiaalta. |
1 Liiteet
Kävinki heti kattomassa.
Minä en töissä enää muuta ostakkaan... Hinta/laatu aivan huippu. |
Lainaus:
Exiden akuthan ainakin on tosiaan aina testeissä hyvin menestyneet. Varmaan ihan hyvät hinta-laatu suhteet heilläkin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Miten oli toiminut tuhoon mennessä? Joku saattaa myös antaa arvoa sille että optiman voi asentaa kohtuu luovasti, onko paljonkin sellaisia akkuja jotka saa laittaa kylelleen? Exiden maxxima nyt ainakin, oli mullakin sellaiset ennen mutta eivät kestäneet ku 9 vuotta. Nyt 75ah keltainen optima, lähtee sillä ainakin suikka käyntiin :) |
Eilen vaihdoin Geehen uuden akun. Vanha exide ei enää antanut tarpeeksi virtaa, kun lämpötila laski alle -30. Vuosiluku -04 oli akussa, joten kiitettävän hyvin on kestäny. Nyt tuli tilalle Exiden Agm. Töissä on joskus ollut optiman akkuja, kalustopuolella meinasivat ettei ole hintansa väärtejä. En sen tarkemmin kysellyt, että mikä niissä on huonoa.
|
Onko keltainen hupisellainen ja punainen kaynnistyssellainen, siis Optima?
|
Tää herättikin paljon keskustelua. Eipä tästä kyllä päätöksentekoon juuri apua taida olla kun on aikalailla puolesta ja vastaan kommentit...
Hintapuolta vaan vähän ihmettelin kun ei nää Optimat nyt niin älykalliilta vaikuta. Esim. tuossa ihan kohtuuhinta mun mielestä: http://akkunetti.fi/lyijyakut/optima...55ah-lyijyakku |
Jos edullisesti saa niin ihan ok ostos.
Omia kokemuksia sen verta että duunista sain noin 4v sitten hylkyyn iän takia menneen bluetopin, sähkömies oli mitannu että toimii. Nyt se on raktorissa (tasavirtalaturilla) ollu pari vuotta ja sitä ennen oli apuvirta akkuna koska oli melko huoleton kanneltava (ei tarvinnu pelätä että hapot on pitkin lattioita / sylissä) Käyny tyhjänä useasti ja toimii vaan. Ainaki itse laitan jeeppiin (kun aika tulee) optimalta akun. Jos tulee alta viiden vuoden vikaa niin kannattaa viedä kuitin kanssa takaisin liikkeeseen, tämän hintaluokan akun tulee kestää kauemmin. |
Edut pähkinänkuoressa:
AGM : Pitkä käyttöikä ja jopa neljä kertaa suurempi syväpurkauskesto verrattuna tavalliseen käynnistysakkuun. Se antaa jatkuvasti virtaa lyhyilläkin matkoilla, ruuhkaliikenteessä tai paikallaan seistessä, kun virtaa kuluu runsaasti. Erinomainen virransyöttö ja käynnistysteho, vaikka autossa olisi runsaasti sähkölaitteita. Akun voi asentaa mihin tahansa asentoon, se ei vuoda ja se on täysin huoltovapaa. EFB : Pitkä käyttöikä ja kaksinkertainen syväpurkauskesto verrattuna tavalliseen käynnistysakkuun. Luotettava käynnistys äärimmäisissä lämpötiloissa ja kun autossa on runsaasti sähkölaitteita. Erityisen hyvä ladattavuus ja lyhyiden ajomatkojen käyttöominaisuudet. Täysin huoltovapaa, suljettu ja vuotamaton aina 55 ° kulmaan asti. |
Lainaus:
Hyvin ne on jaksaneet vieläkin -28 pakkasesta käynnistää cumminsin. Mulla on tosin ylläpitolaturi kiinni. Aina kun auto tolpassa lämpiämässä niin akut latautuu samalla. |
Ite kävin hakemassa joku aika sitten tuolta autoaiheisesta pilailuvälinekaupasta tollaset 95Ah EFB patterit mäyrikseen. Katellaan tuolla ensi kesän safareilla, miten niissä riittää potku vinssailuun ja safarointiin.
|
Omaa kokemusta
Mulla oli duramax-chevyssä 2 redtop-optimaa eikä ollut virtamurheita ikinä, muistan viikonlopun jonka aikana suunnitelmamuutosten takia webasto kävi yhteensä 2,5h ja silti syttyi -16´c kelissä.
Emännys ajoi 3 vuotta 2001 suburbanilla ja siinä oli 1kpl 55ah redtoppi ja kaipasi kaapeleita tasan kerran kun unohtui jääkaappi takakontin pistorasiaan. Cadillaciin ostin 55ah redtopin 2010 eikä ole virtapulaa ollut kertaakaan. Lankomiehellä on bensakoneinen vani, mun vanha johon olen ostanut redtopin 2006 ja edelleen starttaa joka aamu, kesti jopa yhden starttimoottorin oikosulusta alkaneen tulipalonkin. Yhteensä olen viimeiseen kymmeneen vuoteen olen ostanut eri laitteisiin n. 10kpl optiman akkuja ja nyt käsissä on ensimmäinen "viallinen", 75ah yellowtop ei jaksa ivecodieseliä enää alle -15´c kelissä käynnistää, eikä se enää mene takuuseen kun on hankittu maaliskuussa 2013. Noh, onneksi sen paikalle mahtuu 2kpl 55ah redtoppeja vierekkäin, vielä ei luotto noihin mennyt. Joten mun valintani on optima, muuttuu jos pettävät pahemmin. |
Jos kerran uudet akut pitää hankkia, niin en minä ainakaan laittais muuta kuin optimat ja nuo 55ah on riittävä tehoiltaan cruiseriin.
Loppuu virta murheet siihen. Mulla on vanhimmat optimat käytössä vuodelta 05-06 ja edelleen pelittää. |
optimaan ei vaan yksinkertasesti ole varaa. tuo exide on kajaanissa 150€ asennettuna raskoneella. netistä saa 135€
75yellowtoppi maksaa reippaasti yli 200€ jopa 300€ jossain. kahen akun ostossa saattaa siis tulla yli 200€ säästö joka on jo mulle isoraha. jos exide kestää vaikka 5vuotta mun käytössä, niin en näe järkee enää ostaa optimaa. |
66ah Yellowtopit tuli tilattua. Mitoiltaan on samat kuin nykyiset perinteiset akut. Sen verran kuitenkin jo Siperia opettanut että "the bigger the better" joka asiassa...
2 kpl noita 66ah tuli yht. 60€ halvemmaksi nettikaupasta kotiin kuljetettuna kuin 55ah paikallisesta akkuliikkeestä... Aikahan sen taas näyttää miten palvelevat. Kiitokset raadille kommenteista! |
Lainaus:
Vinkkaa vähän mistä tilasit. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tossa vielä videolla selitetään värieroja. Eipä näihin maastureihin muuta kannata ottaa ku keltasta.
|
Lainaus:
Optimoissa (ja muissa AGM-akuissa) kannattaa pitää huoli että latausjännite on tarpeeks iso (14.7V huitteilla pakkasella), muuten ei lataudu 100% täyteen vaikka päivän ajelis. |
Tässä muutamasta akusta testikuvia. Noi mustat akut on niitä meidän EFB akkuja (80ah) ja toi keltakantinen on 95ah AGM akku. Akut suoraan tehdasvarauksista mitattuna. 95ah EFB akkua, ei ehtiny testikuviin tulla, mutta virrat samaa luokkaa tuon AGM akun kanssa mitä olen mittaillut. Jännästi näkee, että tossa kaksi mustaa samanlaista akkua, jossa melki samat voltit, mutta starttivirrassa kuitenkin näkyy jo eroa. Jotenki itelle tullu "uskomus" että vähä yksilöitä tuntuu olevan nää akutkin, nimittäin jouduin peruun puheita, etten AGM akuista ole saanut samoja virtoja kuin EFB akuista, nimittäin tuo keltakantinen nyt antoi sitten samaa luokkaa mitä olen EFB akuista mitannut :D
[img=http://s15.postimg.org/sqyk30pjb/DSC_0180.jpg] [img=http://s28.postimg.org/qhtvi9yex/DSC_0181.jpg] [img=http://s22.postimg.org/7gcszl40d/DSC_0182_1.jpg] |
Nää oli siis huonelämmössä mitattu? Jos olis pakkasessa yön yli, niin vois olla eri luvut...
|
Eipä oo täälläkään hyviä kokemuksia optimasta. BJssä oli meni tyhjäks kun seiso kesän, eikä enää herännyt vaikka mitä laturia koitti + mun mielestä aika rajusti ylihintasia. CAT:n akut on kyllä hyviä. Meillä trukissa missä ei toimi laturi ja kestää toistuvaa tyhjenemistä hyvin, tosin virtaa ei vie muuta kun sähkönen polttoainepumppu.
|
Lainaus:
|
Lapinakkumaailma on kanssa hinnoiltaan hyvä:).
50ah redtop 175,00€ 55ah yellow top 205,00€ |
Tuo keltakantinen AGM Biltemasta on ollut yllätys. Hyvä sellainen.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mites jos vaikka pienen ledivalon laittaisi palamaan, kun onhan autoissa kelloja ja muita kulutteita ellei sit ole kaapelit tai pääkatkaisija irti |
Lainaus:
Catin akuista itsekin olen hyvää kuullut. Aikanaan sai Midas-merkkisiä akkuja, jotka silloisen myyjän mukaan valmisti lisenssillä Cati:n akkuja. Tiedä sitten kuin oli, mutta omaan autooni aikaanaan ostin ja hyvin toimi niin kauan kuin auto oli minulla. |
Mitä nää vajaalla varauksella (tehdasvaraus) olevien akkujen mittaus tahtoo kertoo? Eikö ne nyt pitäis ladata täyteen ennenkuin saadaan mitään järkeviä vertailtavia tuloksia? Vai onks ne noi mittarit niin viisaita et ne osaa ottaa sen huomioon?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voiko optimaa elvyttää ctek laturilla?
|
Lainaus:
|
Isännällä kuutos natikassa punanen optima, ja kovemmilla pakkasilla ei jaksa startata, hetken ku lataa niin pyörii ilosesti.
|
Lainaus:
-Paavo |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jaa eipä hyväksy toimitusta Suomeen enää tuo myyjä. :mad:
|
Lainaus:
|
Onko mitään haittaa jos laittaa tupla-akulliseen autoon punakantisen optiman kaveriks sinikantisen exiden ? Olis molempia yks joutilaana ja meinasin Jimmyyn moiset laittaa ni riittäis virtaa hehkutella pikikonetta tulille.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Täältä toimii :) Tai ainakin viime viikolla onnistui |
Vinkkinä, että eillen Keskisellä Tuurissa oli kaks keltasta 75 optimaa 199€ kpl. Siellä autotarvike puolella, vähän melkein kun piilossa muiden akkujen takana.
|
Sivu luotu: 00:55 (GMT +2). |