![]() |
BJ45 projekti
3 Liiteet
Laitetaanpas tämmönen projekti tänne.
Autohan on ollu mulla viitisen vuotta, ja kaikenlaista on siihen tullu tehtyä. Kaikesta ei oo tullu kuvia otettua, mutta tää "simpsimisvaihe" tuli kuvattua vähän paremmin. Eli tässä ekassa kuvasarjassa on jo runko ja korin "piilopellit" korjattu, aikaisemmin, ja näkyvät ruostekorjauksetkin miltei tehty. Osia on ruvettu sovitteleen paikolleen. |
2 Liiteet
Sitten on vähän hiekkapuhalleltu ja poisteltu maaleja rättilaikalla. Takakyljet meni tuollein vain ruosteiset kohdat puhaltaen.
|
3 Liiteet
Sitten epoksia pintaan.
|
2 Liiteet
Pulkka tasoitettuna ja ruiskupakkelit suihkittuna
|
3 Liiteet
Hämmästyttävän ehjät nuama- ja konepellit löyty. Nuamapelti korjattuna, pikkukilkeet puhallettuna, ja nämä kaikki epoksilla kuorrutettuna. Konepellin pienet ruosteet puhallettu ja epoksoitu.
|
2 Liiteet
Takakyljet tasoitettuina. Siis nää tasoitehommat meni niin että epoksipohjille pakkelia, ja kun se oli ok, niin uus epoksi. välihionta, ruskupakkeli, ja vielä hionta...Näitä hioessa kulu sormenpäät puhki ja kynnet verinahkaan asti. V***u mikä homma...
|
2 Liiteet
Vihdoin pintaväriä. Pulkka oli ensin käsittelyssä ja sitten nuo takakyljet. Kiitos Suomen ihanan kesän, pääsin maalaamaan noin 15 asteen lämmössä. No vähän enemmän kovetinta, mutta olis tuo ollu kivempää hommaa jos olis ollu vähän lämpöisempää.
Niin noihin kylkiin ei jääny akuperäistä kun tuo keskikannas. Tulipa tuollaiset pätkämallista tutut sivuräppänät ikkuna-aukkoihin. Tällaisia löytyy kyllä maailmata, mutta liekkö näitä Suomessa? |
2 Liiteet
Sitten katon teräsreunuksen tekoon. Tuli tilattua tuo sarja CoolCruiserssilta. Samalla tuli tilattua vilkkusarja eteen ja taakse. Ei ollu halpaa.
Suostuivat lähettään FJ40 sarjalaiseen optimoidun setin + kaks ylimääräistä sivuprofiilia. Ne melkein riitti. No alkuperäisestä reunuksesta 12cm pätkät niin tuli koko setti valmiiks. Tästä rakentelusta ja niittaamisesta ei tullu paljoa otettua kuvia. Mutta tuossa katto maalattuna sovituksessa. |
2 Liiteet
Sitten naamapelti kokoonpantuna ja sovitettuna keulille. Turbo, koska mä voin ja siinä on sellainen. Niin ja täähän on pelastettu museoinnilta, mutta voihan tuosta Turbo-laatasta vittuilla kun mieli kuitenkin tekee...
|
NYT ON KOMEE ROJEKTI:)vau
olet vissiin akselit ja tekniikan vaihtanut?taitaa olla 61 pata siistii |
3 Liiteet
Etrasta ihanan kallista kerniä kattoon sisäverhoiluksi. Ensin kuiteknin noise-killeriä sisäpintaan. Kumisee toi kusilaitu muuten melkolailla. Etran tavara on just typerästi muutaman sentin liian kapeeta että menis pitkittäin tuohon. No onneks mitta on täydellinen kun laittaa poikittan kaks rainaa ja puskusauma keskelle.
|
1 Liiteet
Sitten uudet lokasuojat Portugalista. Toinen noista tuli NordPostin niin pahaasti runtelemana ettei sitä voinu käyttää. Lähettivät onnes uuden, tosin sekin oli lommoilla kun tuli perille. Sen sai kuitenkin suht helposti korjattua. Ikävää viive vain tuli tuossa projektiin.
|
4 Liiteet
Sitten muutama fiilistelykuva kun on suurinpiirtein kaikki pellit ja katto paikallaan. Tässä oli vilelä matkaa valmiiks asti... tai eikai tää valmistu koskaan?
|
3 Liiteet
Muutama kuva kun on vilkut paikallaan. Tässä vaiheessa rupes tuo oleen melko valmis. Eteenkin joutu vähän laittaan roiskeläppää yms.
|
4 Liiteet
Pari ohjaamokuvaa, ja sähköherkkuja siirretynä elimenluovuttaja-autosta. Tätäkin pidetään varmaan pyhäinhäväistyksenä... mut mä halusin laitta ne. Samalla tuli myös kauko-ohjattava keskuslukitus varashälyttimen kanssa. Tässä vaiheessa tää osuus tulikin aikalailla valmiiks. Ens kesällä vois ruveta sitten kunnosteleen verhoiluja ynnä muuta sellaista.
|
1 Liiteet
Tulipa heitettyä Cruiserilla mettäreissu Posiolle. Eipä ollu häävit kanalintukannat... 10 vuotta käyny ja eka reissu ilman saalista. Paluumatkalla Ranuan TB:n pihassa oli pätkä BJ. No olihan tuollainen kuva otettava....
|
Lainaus:
|
On todella komia cruiseri, ja siistiä työtä. Autolle onnea ja pitkää ikää.
|
Lainaus:
|
Hieno on bertta. Onko pintavärin sävy alkuperäsiä toyotan sävyjä?
|
Lainaus:
Kattoon en ettiny alkuperäitä valkoista, vaan tuo on autoilualan pilailukaupan Bilteman luunvalkoista polyuretaanivenemaalia. On muuten riittoisaa tavaraa, saa ohentaa ihan homona että tulee ruiskusta ulos. |
sähkö ikkunat oikeen:Donko ollu pitkä projekti?
|
Lainaus:
|
Komea on peli! :)
|
Hieno bj.
Tämä pitää vilkuilla niin monta kertaa läpi että inspis omaan berttaan löytyy. |
Lainaus:
Suurin homma oli tuossa pahvisessa sapluunassa ja siten niiden kiinnitysreikien asemoinnissa. Toisiks vaivalloisinta oli tehdä johdotukset. Mutta mulla on tuossa HJ61 sähköt niin sekin onnistu melko helposti. Tästä ei tullu otettua kuvia.... Jonkunverran oli vaivaa tuon kuskinpuoleisen käyttökytkimen kanssa. Neli-ikkunaisen kytkin ei olis mahtunu, joten siitä piti sahata kaks turhaa kytkintä pois. No rautasahalla ja muovia yhteen juottamalla sekin onnistui yllättävän helposti. Vähän joutu kytkimen vetoja miettimään mistä kotaa ne voi katkoa ja mitkä pitää juottaa yhteen. Tilasin Jenkeistä vissiin 4-runnerin kytkinpaneelin joka olis ollu kahdelle ikkunalle, mutta tuosta omasta tekeelestä tuli kuitenkin parempi.Oli jotekin himpulan oloinen se uus paneeli. |
Lainaus:
1. Henkiinherätys, eli paljon hitsaushommia yks loppukesä/ alkusyksy 2. Tekniikkapäivitys + rungon ja pohjan ruosteiden poisto. Tähän meni noin 7kk aikaa, ja se vapaa-aika mitä oli käytössä. 3. Simpsiminen, ja tää vei noin 300h + 400h 2014-2015 aikana. Noitten välissä on autoa käytetty vaihtelevasti, lähinnä mehtuureissuilla. Tää jälkimmäisin vaihe oli ehdottomasti työläin. Kylmät asennustilat vähän rajoittaa millon mitäkin juttuja on voinu tehdä... |
Lainaus:
|
Vau, nyt on hieno. Ei välttämättä se paras missään hardcore offissa mutta tolla on komeeta vetää se kalusto paikalle. "Yllättävää ylellisyyttäkin" löytyy :D
Olisit julkassu kuvat muutama päivä aikasemmin ni olis ollu vuoden maasturiprojekti nr. 1 |
1 Liiteet
Lainaus:
Niin ja tähän on mitä mainioin yömajoitekin kun penkkien väliin laittaa laverin. Tuli sen Posion reissunkin aikana pääsääntöisesti autossa nukuttua vaikka mökki oli vieressä, ihan vaan siks että pystyi. Niin ja kiitoksia vaan kaikille kehuista, kyllähän se kivalta tuntuu jos joku arvostaa. Oishan se kiva joku rypemishärväkekin omistaa... pätäkkää vaa ei just nyt jostain kumman syystä oo vähään aikaa laittaa mihinkään harrastuksiin. |
1 Liiteet
Lainaus:
|
1 Liiteet
Sitten tällainen "sattuu ja tapahtuu"-osio.
Ystävällinen ja matkustmon äärimmäisestä turvallisuudesta huolehtinut aiemipi robaaja oli laittanut takasivulasit paksusta tavallisesta ikkunalasista. Ensimmäistä ikkunaa kun painoin tiivisteiltä irti tietämättä tästä "kepposesta", halkesi lasi ja leikkasi samalla peukalon auki. Peukalosta katkes valtimo ja hermo, ja tämän lisäksi jännekin sai pienen osuman. Onneks on tapatrumavakuutus jonka piikkin saatiin tuo hermo ommeltua kiinni. Valtimoa ei saatu kuntoon. Peukaloon palasi jonkinlainen tunto mutta puuttuva valtimo kylmettää peukaloa ikävästi. Onni onnettomuudessa oli että jänne ei menny kokonaan poikki. Sen kanssa olis ollu kuulema kuukausien kuntoutus edssä. Nyt selvisin vain 6:n viikon robaustauolla. Kauhulla oon vaan ajatellu että mitä olis käyny jos auto olis ollu täynnä ukkoja ja lasit olis särkyny jostakin syystä. Ois voinu kauloista suihkuta vähän enemmänkin verta. On suorastaan rikollista tehdä tuommosia virityksiä.... |
onneks ei koko peukku tippunu:)
|
1 Liiteet
Päivitetäänpäs tätä. On tullu lähinnä ajeltua ja nautittua työn hedelmistä sitten viimeisen postauksen.
Männäsyksynä pakoputken takakannake oli menny rikki, ja sen seurauksena putki pääsi heilumaan ja murtumaan miltei poikki heti turbon juuresta. Se tuli hitsatuksi niin pitkälti kiinni, kun paikallaan pystyi. No puolia saumasta ei mahtunu räpeltään umpeen, ja turbo vihelsi viheliäisesti auki jääneestä raosta. Tällä oli ihmeellinen tehoa laskeva vaikutus. Jotenkin virtaukset meni sekaisin, ja turbo heräs myöhemmin kuin ennen ja sen huomas kyllä myös perstuntumalla. Tulipa tänään sitten käsittämätön tarmonpuuska ja etumainen putki tuli irrotettua ja rako hitsatuksi umpeen. Koeajolla tehoja tuntui taas olevan entisenlaisesti ja siitä innostuneena ajattelin kokeilla vähän kiihtyvyyksiä. No joo heti ensitöiksi kuulu pienehkö pamaus ja tuntu sillai niiku vaihe olis hypänny paikaltaan. Jännä ilmiö oli, että veto ei loppuun heti, vaan sain lykättyä 2. pesään ja silläkin vedätettyä hetken. Sen verran kuitenkin täristi, että katsoin parhaaksi pysähtyä. Kytkin pohjaan ja jarrulle ja sen jälkeen kuuluiki jatkuvaa kolinaa. Ensiajatus oli, että noinko putki putos tielle, mutta ei… takakardaanin etummainen ristikko oli menny poikki. Onneks oli vähän narua mukana niin sillä sai kardaanin etupään ripustettua maasta irti. Sitten etuvedolla hitaasti nilkuttaen kotiin. Suahan tiiä vääntyikö kardaani jotenkin ja täristääkö uuden ristikon asennuksen jälkeen. Pitääpä huomenna yrittää räveltää tuo kuntoon. |
2 Liiteet
Nivel vaihdettu ja koeajon perusteella tuli kuntoon. Siinä liun päässä on sellanen hitsattu suojakorkki, joka oli poksahtanut auki kun liuku oli painunut äkisti pohjaan. Äkkinäisenä liimasin sen ensin pelkästään öljynpohjaliimalla. Eipä olis tullu kestämään noin, kun liuku aiheuttaa aikamoisia paine-eroja liikkuessaan. Huomasin tuon siinä vaiheessa kun laitoin kardaania kiinni. Oishan se ollu melko helppo heppailla kiinni ennen ku laitto nivelen paikalleen.... tulipa taas hölmöiltyä. No onneks nivelen välistä pääs vielä hitsailemaan. Tiivistys uudestaan öljypohjaliimalla. Jospa tuo nyt toimis.
Ja näemmä pääsee taas vähän hitsailleen kun yks korikannake oli hävinny jostain syystä jonnekin. |
8 Liiteet
Lainaus:
Metsästys pääsi täälläkin liikkeelle kadonneen korikannakkeen osalta nimimerkki Pillimehun tavoin pahviaskarein. Tosin allekirjoittaneella ei ollut erään rakennustarvikeliikkeen taannoisen tarrakampanjan kylkiäisenä tullutta hienoa italialaista "Guzzini-pahvia". Nyt oli tyytyminen isännän, sekä isännän parhaan kaverin herkkujen pakkauksiin. Alkuperäistä kannaketta oli sopivasti jäljellä, jotta siitä sai vielä kopioitua muodon. Varastosta löytyi sopivasti 2mm vahvaa sinkittyä peltiä, jossa oli yksi kantti jo valmiina. Joo, ja raitisilmamaskilla hitsuuttelen... Täälläkin operoidaan pohjolan liikenteen tallissa, ja varustuksiin kuuluu "kätevä" kanttikone. Pahvimallilla myös palkin pään korjaus, ja valmis kannake kiinni. Kumityynykin oli kadonnut, joten uusi tuli tehtyä junior-mallisista jääkiekoista. Kovahkoahan tuo kumi on, joten vaimentanee alustan ääniä heikommin kuin alkuperäiset. Ajanee kuitenkin asiansa. Aikoinaan projektin alkuvaiheilla tehty typerä “Minähän en koria rungon päältä nosta" - periaatepäätös rupeaa tässä vaiheessa potkimaan vastaan. Näemmä töitä saa tehdä muidenkin kannakkeiden kanssa. Tuokin viimeisen kuvan kannake oli vielä pari vuotta sitten ihan ok. Pintaruosteetkin oli raaputeltu ja ruosteenestomaalit sekä massat oli levitelty. Aiempien ponnistelujen mukanaan tuoma huoleton "ajelenpa vaan"- aikakausi on tullut selkeään päätökseensä. Projekti etenee vääjäämättä synkkää tahtia takaisin kohti "harrastusvaihetta". Mutta ei ei lannistuta, kaikki korjataan ajallaan. https://forums.offipalsta.com/data:i...BJRU5ErkJgggA= |
Lainaus:
...lupailin topicini puolella "kahveet & cognakit" veriryhmäanalyysisi ansioista...tarjous on pysyvästi voimassa, paitsi että tuplattuna:Dx2...sen verran teikäläisessä tuntuu olevan salapoliisin vikaa, kun naisten käsilaukulta kuulostavan "Guzzini"-pöytägrillini pakkauksen uusiokäytönkin bongasit...on muuten perhanan hyvä parila, lihapiirakat & muut näppärät gourmeet nousevat aivan uusiin sfääreihin:p https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212250 ...jos ovat pahvimallit viileitä ratkaisuja runkoasioissa, niin jääkiekot ne vasta jäätäviä pelimiehen liikkeitä ovatkin...joo, ja ne alustan joustoista puhumiset ovat tyttöjen juttuja, tosi BJ-kuskit aistivat kaikki allavilisevät epätasaisuudet takapuolellaan, kyllä asia on näin:rolleyes:!... ...mikä ihme niitä korin kannakkeita vaivaa, kun kaikista LandCruiseista tuntuvat lähteneen kävelemään:confused::confused::confused:??? peeäs: "raitisilmamaski" kuulostaa kans tyttöjen jutulta sikälimikäli PohjolanLiikenteen tallissa usvailee:D |
5 Liiteet
Lainaus:
Eihän siinä mitään, sainpahan hyvän tekosyyn itselleni hommata kauan hinkumani AC/DC-TIGin. Niinpä toissasyksynä tallin perukoille kulkeutui vanha kunnon Kempotig suoraan 90-luvulta. TIG-hitsauksen saloja netissä kuivaharjoitellessa esiin nousi alumiinihitsauksen höyryjen mahdollisesti dementiaa aiheuttava vaikutus. Eipä kuulostanut kovin houkuttelevalta, joten tuli sitten se raitisilmamaski hommattua käytettynä. Siinä oli vaan sellanen puute, että maski ei ollu automaattinen. No MIGin kaasupullon venttiilissä roikkui autoilualan pilailukaupan automaski. Siihenhän minä sitten sen raitisilmamaskin osat sovittelin, ja ihan toimiva kokonaisuus siitä tuli. Sellanen juttu siinä vaan kävi, että eihän mulla sitten enää normimaskia ole. Mutta nyt kun on tuota raitisilmamaskia käyttäny missävaan hitsauksessa, niin onpa se paljon mukavampaa hommaa kun ei tarvii haistella käryjä. Ohessa pari kuvaa sitten siitä saunasta. Viimeisesä kuvassa näkyy (huonosti) kehittämäni painovoimasyöttöinen pellettikiuas. Sellaisenkin jouduin tekemään kaverille... vieläpä hapiksesta. Kuvassa näkyy mustasta tehty versio. ”No eihän siinä kauaa mene” ei jokseenkaan toteutunu…. aloittelin projektin kutakuinkin vuosi sitten, ja päivää vaille juhannuksena se tuli valmiiksi. Varsin pitkiä päiviäkin tuli tehtyä…. PS Guzzinin keittiövaa´alla on hyvä punnita mm. hirvenjauhenlihoja, kun niitä pussittaa pakkaseen…. |
Lainaus:
- t |
Lainaus:
Eipä tuossa oo viritelty muuta kun että palaa ilman näkyvää savua, ja että tehoa saa "riittävästi" ja että sitä voi säätää. Lämmönlähteenä muistuttaa intin telttakaminaa, joten kyllähän se piippukin lämpeää. |
Lainaus:
- t |
5 Liiteet
Kadonneiden kannakkeiden metsästys jatkui tuskallisen hitaasti kroonisen ajanpuutteen vuoksi. Joistain syystä 1.5v jälkikasvu tuntuu syövän kaiken vapaana olevan kapasiteetin, mitä työssäkävijän arjesta liikenee. No kuitenkin, isännän eväspakkauksilla mentiin taas, ja yksi uusi kannake koki syntymänsä eräänä toukokuisena lauantaiaamuna. Kolmaskin kannake vänkärin puolella tarvitsi uuden pohjalapun, josta tosin jäi kuvat ottamatta. Kaikkiin tuli ne jäätävän hienot jääkiekkokumit, ja lopuksi massat päälle.
Harkinnassa on kyllä hommata CoolCruiserssilta kumisarja: http://www.coolcruisers.com/bodymounts.html mutta sitten kyllä pitäis miltei nostaa pulkka pois rungolta… Ehkä tapahtunee jollain 10 vuoden aikavälillä, jos koskaan. Sitten olikin aika tarkistaa takajarrujen tilanne. Tekniikan päivitysprojektin jälkeen on vänkärinpuoleinen takajarru ollu aina heikompi, vaikka taakse oli laitettu jarrurumpuja lukuun ottamatta kaikki kilkkeet uusiksi. Monenlaista kokeilua on viimeisen viiden vuoden aikana tullu yritettyä jarrujen tasaamiseksi laihoin tuloksin. Viimein päätin vaihtaa ”hyväkuntoiset ja miltei kulumattomat” rummut uusiin. Tuon tehtyäni ja jarrut säädettyäni rinta rottingilla tänään leimasetää tapaamaan. Ja kas 0% ero! Pieni epätoivon hetki tuli pakokaasumittausten yhteydessä, kun en tullut etukäteen vääntäneeksi ruiskupumpun rehuruuvia katsastusasentoon. Olin tiellä kaasutellut ja ei mielestäni juurikaan pölläytelly, mutta niin se k-arvo oli kuitenkin luokkaa 3.5. Onneksi leimasetä oli ystävällisellä päällä ja antoi mun säätää ruuvia 1.5 kerrosta auki, jolloin k-arvo putos lukuun 1.18…. Toki muistelen palstan syövereissä jonkun maininneen, että 12HT-koneelle olis poikkeus jolloin tuo 3.5 olis hyväksyttävä?? Voin olla kyllä tässä väärässä. Menipä tuo nyt kuitenkin pienellä ruuvaamisella läpi. Noilla säädöillä ei kyllä ristinivelet yms. katkeile, ja kaasutallan pohjaan painamisella ei tapahdu muuta kun että kuski kiihtyy (vi****ksesta). Mutta on se vaan poikaa, kun on Cruiseri taas leimassa. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että meinasi vähän ahdistaa tuossa muutama viikko sitten kun perheessä on neljä autoa, ja ne kaikki oli yhtaikaa paskana. Vaimokin joutuu ottamaan vuokra-auton päästäkseen työreissulleen. Nyt rupee muuten oleen kalusto kunnossa, mutta vaimon peuraa päin ajama Skodillac on parhaillaan kolarikorjaamolla… Peijoonan vakuutusyhtiö korjauttaa sen, vaikka pirssi rupeaa olemaan käyttöauton ja paalin välimaastossa olevassa kunnossa. |
Green:Dmoderator
...erehtyivätkö vanhat silmäni vai oliko se Radis joka vieraili aiemmin tänään PohjolanLiikenteen tallissa säätämässä 12H-T:n syötöt leima:cool:setä -asentoon? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215825 |
Lainaus:
Näinhän sitä tuli vierailtua. Mielenkiintoisia ennakkonäytöksiä tuli taas nähtyä Afrikan Tähden saagassa. Mitään tietenkään paljastamatta jään mielenkiinnolla seuraamaan seuraavia päivityksiä. Vaikka Land Cruiserilla ajaminen on henkisesti kuin rahaa pankkiin laittaisi, ei Radiksen kukkaro kestänyt "Inariin ja takaisin"- reissua täyden nautinnon Cruiserikyydillä. Matka tuli siis tehtyä tyttömäisesti mitäänsanomattomalla Skodillac Faabiolla. Tästä suuret miinuspisteet. Vain Kia -kyyti olisi ollut vielä mauttomampi tapa matkustaa, vaikka Skodakin on jo aikamoinen auton irvikuva ja pohjanoteeraus--- ainakin minun mielestä. Hirvestyskausi alkoi. BJ pääsee siis taas tositoimiinsa irstaiden hirvestäjien kuljetustehtävien merkeissä. "Ajelenpa vaan"- vaihe jatkukoon siis taas ainakin yhden syksyn. Mitä lie kevät sitten tuo tullessaan.... |
paljos sulla vie toi 12-ht matkalla? kävin jahdissa omalla bj.llä 40 missä 3.5l urbolla ja 33" alla niin kulutus oli kaikkine tavaroineen 13.3-13.5 ja ajelin sitä 80-90km/h
Hj 61 kun ei vienyt moisia lukuja vaikka oli 35" alla |
ä
Lainaus:
Tietty mikä on kallista kellekin? Mulle tuo polttoainekustannuksen ero yhdistettynä suurempaan ansionmenetykseen, ratkaisi menopelin valinnan ikävystyttävän Skodan puolelle.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Viime lauantaina tuli vaihdettua talvitassut alle. Myönnettävä on, että maantiajo-ominaisuudet on noilla toisissa svääreissä mutakumeihin nähden. Lisäksi suorat vanteet tasoitaa kulkua huomattavasti. Näillä matkanteko Inariin ja takasin oils ollut lähes yhtä tylsistyttävää kuin Skodalla. Puhumattkaan suuresta kiusauksesta ajaa ylinopeutta....
On se vaan niin että kyllä mutakumi, tai sitäkin karkeempi rengas on oleennainen osa maastoautolla ajamisen nautintoa ja fiilistä. Mikä parasta, 80km/h vauhti tuntuu jo hurjastelulta. Matkanteko niillä on mitä turvallisinta. Ylinopeudella ajamisen mahdollisuus on nimittäin minimoitu purukaluston kalinan aiheuttaman kipurajan ylittymisellä liiaalisen vauhdin ilmetessä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216821 |
Tästä kuvakulmasta katsottuna, näyttää ihan siltä että tuossa on myös kääntyvät takapyörät. :)
|
Ai että !! Voitko Heikki kuvitella että minullakin aikeena mennä lauantaina jahtiin pikupilla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Meillä on jahdista vapaapäivä pyhäinpäivän vuoksi. Huomenna taas BJ:llä metsään. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Tässä kohtaa tämän luonnonlain olemassaolo rupesi pelottamaan: "kun objetiin ladaataan paljon energiaa / työtä, energian / työn spontaanin vapautumisen todennäköisyys kasvaa ladatun energian / työn funktiona" :D Tarkoittaa siis, että en tunne ainuttakaan sellaista projektiautoa itseni tai tuttavieni tekemänä, joka olisi säilynyt hengissä kahta vuotta pidenpään projektin päättymisestä, jos siihen on uhrattu sydänverta täydellisyyden tavoittelun merkeissä. Vastavuoroisesti taas kaikki mitä törkeämmin tehdyt rakkineet jotka tunnen, porskuttavat vuodesta toiseen ilman mitään havereita. Tämän vuoksi minimoin kaarien kanssa työn määrän, ja hitsasin vain kaariaukon takalaitaan lisää materiaalia. Takareunan hitsaussaumastakin tuli paljon lyhyempi, kuin jos olisin laittanut materiaalia etureunaan. Tästä johtuen lewikeen lirwakkeet on pari senttiä kaarien keskikohtaa edempänä. Korjaavana toimenpiteenä voisi tehdä "Kekkulat": Lainaus:
Tai sitten "MaTTit" Lainaus:
Sitten samasta syystä kuin rahavirtojen suuntauksessa "Kekkulat", on lähivuosina jokseenkin poissuljettu mahdollisuus ajallisten realiteettien vuoksi. Jossain vaiheessa jompi kumpi toimenpide tulee kuitenkin ajankohtaiseksi, mutta siihen asti ajelen ja viheltelen kun whittaker vaan.... |
Lainaus:
Pelottavasti jälleen muistutit kohteeseen ladatusta energiasta ja sen nopeasta ja hallitsemattomasta vapautumisesta. Valokuvasäteiden kohdentaminen ylenpalttisesti liittyy tähän samaan kokonaisuuteen, siksi olen koittanut minimoida senkin. |
Lainaus:
"...helppojuttu...ajat vaan lullan niine moineen konttorille leimattavaksi..." No tämän tein ja leimanhan sieltä tuli! Hetken aikaa tuntuikin jo ihan hyvältä, kunnes kotimatkalla rupesin ihmettelemään takaa kuuluvaa kahisevaa ääntä. Takaperän pinionin laakeri tuntuu olevan väljä. Rikkihän se laakeri varmaan on, mutta täytyy kokeilla josko se kiristämällä kuntoutuis. Ilmeisesti moottorijarrutuksen yhteydessä stefan suojalaippa kihnuttaa perän runkoa vasten, josta se ääni tulee. |
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219858 |
Lainaus:
|
Rymppiholkillisen pinjonin laipan ravistelu kuuluu lähes päivittäisiin huoltotoimenpiteisiin, tiettyyn rajaan saakka korjaantuu kiristämällä. Kovin paljon ei tosin kestä ajaa löystyneellä laipalla kun laakeri menee huonoksi.
|
Lainaus:
Helpottaa kun on taas kaks toimivaa autoa pihassa. Tertun mätähommat etenee. Jos sen sais liikenteeseen, vois seuraavaks keskittyä vaimon x-trailin kytkinremonttiin. Nämä oksymoronimaiset kaupunki"maasturit" joissa primääriveto tulee etupyöristä, ovat keljuja kytkinremontin suhteen. Vaiteiston uloskaivaminen risukosta ja anturi- johto- letkuviidakosta vaatii pitkäjänteisyyttä. Takaisinlaitto se vasta haastaakin mielenterveyden. Sitten siinä vaiheessa kun kerran auotut hapettuneet liittimet aiheuttaa lisää vikakoodeja, tukka rupeaa lentelemään tukkoina lattialle. Tässä on lähellä antautuminen autokorjaamon apuun. Hyi että sylettää ajatuskin.... tätä se keski-ikäistyminen teettää. Muutama vuosi sitten korjaamoajatukset eivät olisi käyneet mielessäkään. |
Viikko sitten tuli osallistuttua entisen työpaikan eräkerhon puolijoukkuetelttaretkelle. Koska itse perustin kyseisen kerhon, ja teltat (pJ ja saunateltta) on minun, osallistuminen tuntuu kerhon toimintaan jääneen firman vaihdosta huolimatta tavakseni. "Yllättävää" tunkua oli tututtuun tapaan BJ45:n kyytiin. Ymmärtäähän sen, kyseinen maanteiden legendaarinen mallisarjahan huokuu samaa ideologiaa kuin purjevene: kyytiin noustessa ollaan heti perillä. Takavetopyörästökin tuntui kestävän, joten huoleton "ajelenpa vaan"-aikakausi saa siis jatkua toistaiseksi.
Tänään vietin hetken aikaa Tertun mätähommissa. Malmia etsivänä kaivoismiehenä toiminut katsastusmies ei kaikkensa antaneenakaan löytänyt tätä legendaarisiin svääreihin ulottuvaa luovaa ratkaisua, jolla turvavyön kiinnityspiste oli korjattu: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220341 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220342 Hyvin tämä oli saatu piilotettua paksun massakuorrutuksen alle. |
Ei näy kuvat, ei aukea osoite kopioimallakaan ku mustaa.
|
Lainaus:
|
Nyt näkyy.
Lainaus:
|
Näkyy juu, huh huh.
|
Itsesyöksyvien ruuvien jalointa käyttöä yhdistettynä tiikerimassaan. Tai tiikeriä ei ole tainnut aikoihin saada, jokin korvaava tuotemerkki.
Nyt herkeä raapimasta terttua.. |
Tällä viikolla vaimon X-trailin katsastus tuli ajankohtaiseksi. Kauhukseni huomasin keskiviikkona leiman menneen pitkäksi parilla päivällä. No suoraa päätä konttorille hakemaan HYLÄTTY:eek: -tuomiota. Oli tasan vuosi sitten vaihtamani raidetangon pää, sekä alatukivarsi vaihtokunnossa. Onhan se ihan kiva että osat ovat halpoja, mutta tällaisten osien vaihto jokavuotisen vuosihuollon yhteydessä pistää miettimään mihin nämä "nyky"autot on menossa.
Torstaina olikin sitten työmatka tehtävä juhlallisesti BJ45:llä, sillä Skodillakki oli sattuneesta syystä vaimon käytössä. Eilen sainkin sitten leiman, ei siinä mitään. Tänään oli vuorossa Tertun turvavyön kiinnityspisteen uudistaminen: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220484 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220485 Paljon olis vielä muitakin reikiä paikattavana, mutta eipä niistäpä sitten tämän enempää. Projekti etenee verkkaiseen tahtiin rajoittuneen vapaa-ajan mukaisesti. |
No nyt!
Kyllästyin Nissaneiden ainaiseen porsimiseen. Niin lähti Terttu, että X-trail pihasta. Terrtu olsi ollu kiva saada valmiiksi, mutta ei vain aikaa siihen löytynyt. Vaihdossa tuli -14 1.6TDI Skoda Octavia. No enpä tiedä muuttuiko tilanne yhtään, ekan huollon vikalista: jarrupääsylinterivuotaa, ilmastoinnin kompura vuotaa, etuiskarit vuotaa ja jakopäänpuoleinen kampuran stefa vuotaa. Yllättävän paljon vikoja 120Mm ajetulla autolla... no myyvän liikkeen ja Fintakuun piikkiin menee nuo korjaukset, mutta eipä tuo oikein nykyautojen kestävyydestä anna hyvää kuvaa. Juuri kun hirvestyskausi alkoi, loppui bertan takaperän kilometrit. Laakerisarja pitäis tilata Lipposelta. Kesällähän tällainen remppa olis ollu miellyttävämpi tehdä. No jospa odottaisi vielä räntäsateiden saapumista pohjolan liikenteen talliin. Vakuutusyhtiön kaksi kertaa kolarikorjauttaman 0€-vaihtoarvoisen paalikuntoisen -07 1.4TDI Faabionkin jakohihna pitäisi vaihtaa. Tämä on ollut hämmästyttävä kapistus. 380Mm mittarissa, ja ainoa varsinainen vika mikä mun omistuksen aikana ajamani 200Mm aikana on ollut, on yksi vikaantunut anturi moottorissa. Lamppuja, jarruja, öljyjä, pyöränlaakereita ja jakohihnaa välillä vaihtamalla on tähän asti pärjätty. Pimenevien iltojen ratoksi siis riittää tekemistä. |
Männäsunnuntaina saatiin vaimon kanssa viimeinkin aikaiseksi ryhtyä purkamaan autotalliin siirrettyjä laatikoita. Oli mm. opiskeluaikaisia monisteita yms. materiaalia parikymmentä laatikollista. Nämä löysivät vihdoin tiensä paperinkeräykseen. Näinpä autotalliin vapautui sen verran tilaa, että sinne voi jo ajaa auton noin puolittain. Laatikot olivat olleet siellä kolmisen vuotta, jonka seurauksena autonrassailut on pitänyt tehdä Pillimehun tavoin täysin taivasalla.
Hirvimehtuusta oli tänään vapaapäivä pyhäinpäivän vuoksi. Tämähän oli siis mitä mainioin hetki ryhtyä BJ:n peräremonttiin. Toki Fabian jakohihnanvaihto piti hoitaa ensin alta pois. Kun arkiseen pakolliseen työmatkailuun valjastettu kulkine oli hoidettu, päästiin sitten varsinaiseen asiaan. Olin valmistellut päivän koitosta jo aiemmin tilaamalla Lipposelta laakerisarjan, joka saapuikin postiin maanantaina. Sitten olin kuivaharjoitellut remonttia tämän videon pohjalta: https://www.youtube.com/watch?v=1dOdeMdswc8&t=7s Lähdin poikamaista intoa puhkuen irrottamaan takamurikkaa irti takasillasta. Laitoin ekaks öljyt valumaan propusta. Sitten lukko päälle, ettei lukkopala tipahda irti vetoakseleita irrotellessa. Sitten vetarit irti, lukkovivuston suojapelti irti, lukkovaijeri irti, lukon aseman ilmaisimen liitin irti ja kardaani irti perästä. Suihkuttelin liuotinpesuainetta murikkaan ja takasiltaan, ja huuhtelin suurimmat liat pois, ennekuin rupesin irrottelemaan murikan kiinnitysmuttereita. Suht helpoistahan se murikka irtosi takasillasta, mutta sitten…. Eikös tuon poskilaakerien ja hammaskosketuksen säätö ole menty tekemään shimmilevyillä! Partsouqin kautta selvittelin, että noita levyjä on 0.03mm välein: https://partsouq.com/en/catalog/genu...&uid=330793&q= 9020179001 T=2.67 MARK 01 9020179002 T=2.70 MARK 02 9020179003 T=2.73 MARK 03 9020179004 T=2.76 MARK 04 9020179005 T=2.79 MARK 05 9020179006 T=2.82 MARK 06 9020179007 T=2.85 MARK 07 9020179008 T=2.88 MARK 08 9020179009 T=2.91 MARK 09 9020179010 T=2.94 MARK 10 9020179011 T=2.97 MARK 11 9020179012 T=3.00 MARK 12 9020179013 T=3.03 MARK 13 9020179014 T=3.06 MARK 14 9020179015 T=3.09 MARK 15 9020179016 T=3.12 MARK 16 9020179017 T=3.15 MARK 17 9020179018 T=3.18 MARK 18 9020179019 T=3.21 MARK 19 9020179020 T=3.24 MARK 20 9020179021 T=3.27 MARK 21 9020179022 T=3.30 MARK 22 9020179023 T=3.33 MARK 23 Tähänkö tämä homma nyt ryyty? Nythän hammaskosketuksessa oli liikaa välystä, joka luultavasti kuitenkin pienenee uusien laakerien myötä? Jokseenkin skeptisesti kuitenkin suhtaudun, että voisi olla niin hyvä mäihä, että vanhat shimmit olis riittävän kohdallaan uusien laakereiden kanssa. Onko muilla harrastajilla kokemusta noiden shimmien saatavuudesta, ja ootteko joutunu ylipäätään shimmaaman, vai onko riittänyt, että käyttää alkuperäisiä levyjä? |
Olikos vanhoja kuinka monta ja monenkin paksuisia? Ekana kokeilisin alkuperäiseen järjestykseen, mutta jos niissä vähän valikoimaan on, niin pääseehän niilläki sitte vähä pelaamaan puolelta toiselle vaihtelemalla, jos tarvetta on.
|
Jep, kokeillaan ensin alkuperäisillä ja katotaan mikä on tilanne...
|
Tänään pääsin tämän puuhalaatikon sisällön kimppuun:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224438 Ajattelin aloitella helpoimmasta päästä, eli pinionin laakerin irrotuksesta. Tämähän lähti irti ihan kivasti: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224440 Seuraavaksi oli vuorossa uuden laakerin laitto vanhaa krimppiholkkia apuna käyttäen. Uudessa laakerissa on näemmä pienemmät rullat ja niitä on enemmän. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224441 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224442 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224443 Mutta mitenkäs arvon kanssarassaajat, miten ihmeessä ootte saanu poskilaakerit irti? Pitääkö tuo tasauspyörästön ”päätylevy” introittaan (aukaisemalla keltaisella nuolella merkatut pultit) jotta pääsee työntään noista rei’istä (punaiset nuolet) laakerin irti? Tuohon laakerikoolin ja vastatason väliin ei oikeen mee mikään väliin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224448 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224447 Eikä lautaspyörän puolella ole tilanne yhtään helpompi, tuohon vihreen nuolen osoittamaan rakoon pitäis saada ulosvedin kiinni: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224449 |
Vanhat laakerit irtoaa helposti kun hajottaa häkin rullien ympäriltä, vetää rälläkän katkaisulaikalla kooliin viillon vinosti melkein läpi asti ja kolauttaa koolin halki vasaralla ja meisselillä.
|
Ethän vain puristanut holkkia kasaan laakerin prässäyksessä?
Joo, häkki hajalle ja cnc-rälläkän ohjelmoit. Minä olen tapauksesta riippuen joskus ajanut sisäkoolista nätisti katkaisulaikalla siivun sivustapäin, sitten tarvittaessa vielä hiomalaikalla hionut ohuemmaksi. Tässä vaiheessa lähtee jo usein ihan itsekseen. |
Kiitoksia vinkeistä. Täytyy vaan jotenkin suojata murkula rälläkän pölyltä...
Lainaus:
|
Kai haettiin sitä, että uus holkki ois menny liian lyhyeks jos sillä oisit prässännyt.
Oliko vanha laakeri Koyo ja uus joku muu vai päin vastoin? Jos laakerimerkki vaihtuu, niin on suurempi todennäköisyys, ettei vanhat shimmit sovi. Nyt ois hyvä hetki vaihtaa krympin tilalle kiinteä holkki. Sitten ois kivempi hakea oikeita shimmejä ja stefan vaihtokin ois helppoa x vuoden päästä. Kato samalla ettei kardaanilaipassa ole isoa uraa stefan huulen kohdalla. Uudet laipat ei maailmalla paria kymppiä enempää maksa. |
Noniin nyt kerkesin hetkeksi tallin puolelle. Häkki meni katki kivasti sivuleikkureilla ja rullien alta paljastu olake johon ulosvetolevy nappasi hyvin kiinni.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224498 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224499 Ja sittenhän nuo koolit lähti helposti ilman rälläköintiä irti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224500 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224501 Uusi kardaanin laippa tuli hankittua, kun oli sen verran paha ura kerennyt kulumaan vanhaan. No krimppiholkilla kuitenkin menen, koska sellaset osat on nyt käsillä. Sunnuntaina on taas vapaapäivä hirvitouhuista, niin jospa kerkeis aloitteleen kasausta. Laakerin merkki pysyy samana, eli Koyoa on vanhat ja uudet. |
Tänään onnistuin viettämään aamupäivän peräremontin puitteissa. Osien pesun jälkeen ensin oli vuorossa poskilaakerien asentaminen. Puristin laakerit paikalleen prässillä, apuna käyttäen vanhan poskilaakerin koolia, jonka olin ensin katkaissut rälläkällä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224590 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224591 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224592 Homma hoitui samalla tavalla myös hammaspyörän puoleisen laakerin kanssa: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224593 Sitten puristelin pinionin laakerikoolit paikalleen. Näissä käytin apuna niin ikään rälläkällä katkaistuja vanhoja kooleja: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224594 Uloimman koolin prässäämisestä ei tullut kuvaa, mutta samalla tavalla sekin hoitui. Sitten keräilin pinionikokoonpanon osat valmiiksi. Kuvasta puuttuu pinionin mutterin prikka, jonka kyllä laitoin paikalleen asennuksen yhteydessä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224595 Tippakannulla öljyä laakerihin, ulompi laakeri kooliinsa, painelevy laakerin päälle ja stefa paikalleen. Sen naputtelin sisään vanhan poskilaakerin koolia apuna käyttäen. Stefan ulkokehään laitoin tiivisteliimaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224596 Sitten hylomaria kardaanilaipan ja pinionin uriin, jotta öljy ei rupea vuotamaan liitoksen välistä. Tippakannulla öljyä stefan huullokseen. Krimppiholkki paikalleen ja pinioniakseli rungosta ja uloimmasta laakerista läpi. Laippa paikalleen, prikka ja mutteri paikalleen. Sitten väänsin mutterin ensin niin tiukalle, että välykset hävisivät, mutta esijännitystä ei vielä tullut. Sitten tein laskelmat pinionin laakereiden esijännityksen mittaamiselle kalavaa’alla kardaanilaipan rei’istä. Näistä laitan erillisen ohjeistuksen tämän jälkeen. Ohessa kuva esijännityksen mittaamisesta: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224597 |
5 Liiteet
Sitten lupaamani ohjeosio. Ohessa on Lepoantilta saatuja ohjeita 9,5" perän säätöön.
Noissa ohjeissa on pinionin esijännitykselle ohjearvot ns. rullaavalle momentille. Haynesin korjauskäsikirjassa taasen löytyi liikkeellelähtömomentin arvot. Tuossa exelikuvassa löytyy summeerattuna nämä arvot. Samalla exelillä laskin ne kalavaa'an mitta-arvot esijännityksen mittaamiseksi pinionin laipan rei’istä vetämällä. Mittausmenetelmä osoittautui digitaalisen vaa'an vuoksi hieman haasteelliseksi, mutta mittatulokset menee kuitenkin ohjearvoihin. Tähän asti päästyäni, olikin sitten aika lähteä sukuloimaan, joten hammaskosketuksen tarkistusta en vielä kerennyt tänään tekemään. |
Mie olen säätäny kyllä hammaskosketuksen ennen kuin olen mitään rymppejä tai stefoja laittanu paikalleen.
Tuurissaan sen pinionin saa purkaa monta kertaa että kosketus sattuu kohdalleen. Vasta sitten kun hammaskosketus on hyvä niin olen lappanut krympin ja stefan sinne väliin ja kiristänyt sitten sen esijännityksen laakereille. Samoten laakerit menee paikalleen ihan käsipelillä kun niitä lämmittää ~100 asteeseen, Huom ei yli! |
Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=1dOdeMdswc8&t Mun perässä ei ollut tuota pinionin sisemmän laakerin "master shimmiä", jolla pinionin hammaspyörän aksiaalista etäisyyttä laustaspyörään nähden säädetään. Ja eikös tuo krimppiholkki säädä ainoastaan pinionin uloimman ja sisemmän laakerin välistä etäisyyttä, jolloin sen krimppantumisella ei pitäisi olla suurta vaikutusta hammaskosketukseen? Toki kun pinionin laakerit kuluu, ja krimppiä kiristetään uudelleen, puristuu pinionin hammaspyörä lähemmäksi kardaanin laippaa. Tarkoituksena on siis säätää ainoastaan lautaspyörän sivuttaista etäisyyttä pinionin hammaspyörään nähden. Nähtäväksi jää onnistuuko. Se selviää sitten seuraavalla kerralla, kun menen talliin. |
Krympin kiristyksellä säätyy ainoastaan pinionakselin ulomman laakerin sisäkoolin etäisyys hammaspyörään. Eli pinionin esijännitys. Ei vaikuta hammaskosketukseen ollenkaan.
Jos hammaskosketus ei ole kerralla kohdallaan niin jo kertaalleen kiristetyn krympin uudelleen käytössä (master shimmin vaihdossa) on aina vaarana ettei se itse krymppi enää kiristykkään sinne väliin vaan laakerien esijännitys menee liian tiukaksi. Jos master shimmiä lisää niin jo kiristetty krymppi on aina väljä. Toki tämän voi korjata vaikka parinkymmenyksen shimmillä krympin alle. Tuon takia itse säätelen ilman krymppiä kosketuksen ja sitten kun se on saatu säädettyä kohdalleen, puran vielä koko perän ja kasaan sen krympin ja stefan kanssa. |
Master shimmejä näyttääkin olevan ainakin Partsouqilla hyllyssä. Osanumerot ovat seuraavat:
9020140551 T=1.05 9020140552 T=1.10 9020140553 T=1.15 9020140554 T=1.20 9020140555 T=1.25 9020140556 T=1.30 9020140557 T=1.35 9020140558 T=1.40 9020140559 T=1.45 9020140560 T=1.50 9020140561 T=1.55 Likkö sitten suositumpi tuo master shimmin säätö kuin noiden poskilaakerien shimmien säätö hammaskosketuksen kanssa? Tuota shimmiä vaihtaessa joutuu irrottamaan tuon sisemmän pinionin laakerin. Ainakin alkuperäinen laakeri oli aika tiukassa saada irti. Mitenkähän lie kestää monta irrotusta ja puristusta? No on mulla varalla toinen käyttämätön krimppiholkki, jos tuon vielä joutuu purkamaan…. |
Lainaus:
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ...if/_medium.jpg Tuo on aika hyvä kuva kun kosketusta säätää. Ei mene aivan niin yritys-erehdys linjalla. |
Sen verran jännän äärellä ollaan, että oli käytävä kokoamassa pyörästö kokonaan.
Alkuperäisillä poskilaakerien shimmeillä hammaspyörien välys on 0.25-0.3mm mittauskohdasta riippuen. Speksi näytti Lepoantin kuvien perusteella olevan 0.15-0.2mm? Joten 0.1mm liikaa välystä on ainakin. Pitää kattoo värillä miltä hammaskosketus näyttää. Tässä kokoonpanossa ei ollut ollenkaan master shimmiä... |
En pitäisi tuota 0.1mm ylimääräistä mitenkään epäilyttävänä vanhoilla rattailla.
Itelle riittäis että hammaskosketus on kunnossa. |
Ohessa kuvia väriaineen kanssa:
"Drive side" https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224611 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224612 "Coast side" https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224613 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224614 Noiden perusteella vosin väittää että mastershimmausta ei tarvii, ja lautaspyörän välystä vois jopa vähän kasvattaa, refereeraten ohjekuvan alaoikeeta kuviota. Taitaa olla riittävän kohdallaan näin? Ohessa varsin seikkaperäinen pätkä perän säädöstä: https://www.google.com/url?sa=t&sour...bdRJo6v9WOlg3g |
Pinjoninlaipasta kun pyörittelet ja etenkin normaaliin ajosuuntaan ja tuntuma on ” järkevä ”, ei kihnuta eikä kahnaa vastaan mitenkään omituisesti niin se on sillon hyvä👌. Usein pakilla pyörittely on paljon omituisemman tuntuista.
Kerran tein yhteen hj:n akseliin lukon asennusta ja samalla tuli 4.88 aftermarket välitykset, välystä oli hankala säätää kun yhdessä kohtaa hävisi välys kokonaan ja toisessa kohtaa oli n.0.3mm. Eikun nippuun ja koppa kiinni ja ajossa se on edelleen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Välyshän ajautuu vielä kauemmaksi speksistä, missähän arvossa siitä tulee ongelma? |
Rover-perän ohjeissa oli ottaa lautaspyörä irti ja kääntää eri kohtaan ja hakea paras sovitus. Vähän työläs kun piti kuitenkin aina vetää momenttiin ja kasata, mut kummasti se paras sieltä löyty, muistaakseni 3. yrityksellä oli heitot ja välykset kohillaan. Tämä kun 4.75 perävälityksiin vaihtui 24 spline sisuskalut.
|
Noniin, laitoin lukon puoleisen shimmin väliin suikaleen 0.1mm paksua kopiopaperia, ja otin lautaspyörän puoleisen shimmin pois. Tällä simuloin toisiohammaspyörän etäännyttämistä pinionista 0.1mm verran. Ohessa kuvat siitä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224633 Tuon perusteella ”Drive side” meni hieman yli, ja ”Coast side” saisi olla vielä vähän keskemmällä. Tällä säädöllä välys kasvoi mittauksesta riippuen välille 0.35mm – 0.65mm -> keskimäärin siis 0.5mm joka on yli tuplat speksiin 0.20mm nähden. Tämän perusteella 0.06mm siirto voisi olla hyvä kompromissi? |
Kohtalo puuttui peliin. Fabian jarrut särky jotenkin aamulla päiväkodin pihaan. Vaimokin on työreissussa joten jotakin oli tehtävä välittömästi. Varmin tie saada joku auto käyttöön, oli laittaa BJ kasaan. Röheesti vanhat shimmit paikalleen, ja muun kasaamisen jäkeen koeajolle. No eipä sieltä perästä ainakaan mitään kummallista kuulu. Voisinpa väittää että paljon hiljaisempi on kuin muutama vuosi sitten kun kyseisen akselin auton alle asensin.
Ja välys oli kauttaaltaan 0.25mm kun laakerikannet oli kiritty momenttiin. Kosketuskuvio oli toki sama kuin aiemminkin noilla shimmeillä. |
Kovaa ajoa vaan.
|
Fabian jarruvian syyllinen selvisi, irronnut kitkapinta jarrukengästä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224660 Brembo on ainakin omissa mielikuvissa profiloitunut varsin laadukkaana merkkinä. Joku heillä tämän kengän kanssa on liimausprosessissa menny pieleen. Kenkä pääsi tuon irtoamisen seurauksena liikkumaan niin, että jarrumäntä tuli osittain ulos sylinteristään. Jarrupaineet pääsi siten purkautumaan männän ja sylinterin välistä. No onneks tapahtui pihassa eikä ajossa, ja matkaa oli sen verran vähän, että jarrunestesäiliössä riitti tavaraa kotimatkaa varten. |
Lainaus:
Sama TRW:n kohdalla, osa laikoista jopa jopa hieman hifistyneesti viimeisteltyjä, osa ihan tavan hinnat-alkaen kamaa. |
Tulipa tämä leimattua tänään
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232829 Taannoin valittelin korkeita öljynpaineta kymänä. Ratkaisuksi kokeilin pidempää ylipaineventtiiliä: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232830 Eipä auttanut, mutta alla varaosanumero tuolle pitkälle versiolle: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232831 Keskiviikkona pitäis lähteä töiden jälkeen ajelemaan kohti Inaria. Olis lintuluvat kolmelle päivälle Laveri taas takapenkkien väliin, ni voi nukkua matkanvarrella ja perillä. Saapa nähdä miten kroppa kestää jyrryyttää tällä. 14h siivu iman pysähdyksiä.. |
Lainaus:
|
Telttasaunavehkeet lähtee mukaan. Ja lattialaatoista muodostui kelpo punkka.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232852 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232846 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232847 Jostain syystä kuvat latautu 90 astetta väärin... "Tulehan matkan puolivälissä pistäytymään pirtissä niinkeitellään kahveet!" -> Tottahan toki jos se vaan ajallisesti sattu järkevästi matkanvarrelle. |
jos sawon kautta ajat ja järkevään aikaan liikkeellä niin järjestetään talliekskursio...
|
Sivu luotu: 16:05 (GMT +2). |