Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   BJ45 projekti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140923)

Radis 03.01.2016 18:20

BJ45 projekti
 
3 Liiteet
Laitetaanpas tämmönen projekti tänne.

Autohan on ollu mulla viitisen vuotta, ja kaikenlaista on siihen tullu tehtyä. Kaikesta ei oo tullu kuvia otettua, mutta tää "simpsimisvaihe" tuli kuvattua vähän paremmin.

Eli tässä ekassa kuvasarjassa on jo runko ja korin "piilopellit" korjattu, aikaisemmin, ja näkyvät ruostekorjauksetkin miltei tehty. Osia on ruvettu sovitteleen paikolleen.

Radis 03.01.2016 18:23

2 Liiteet
Sitten on vähän hiekkapuhalleltu ja poisteltu maaleja rättilaikalla. Takakyljet meni tuollein vain ruosteiset kohdat puhaltaen.

Radis 03.01.2016 18:24

3 Liiteet
Sitten epoksia pintaan.

Radis 03.01.2016 18:27

2 Liiteet
Pulkka tasoitettuna ja ruiskupakkelit suihkittuna

Radis 03.01.2016 18:31

3 Liiteet
Hämmästyttävän ehjät nuama- ja konepellit löyty. Nuamapelti korjattuna, pikkukilkeet puhallettuna, ja nämä kaikki epoksilla kuorrutettuna. Konepellin pienet ruosteet puhallettu ja epoksoitu.

Radis 03.01.2016 18:35

2 Liiteet
Takakyljet tasoitettuina. Siis nää tasoitehommat meni niin että epoksipohjille pakkelia, ja kun se oli ok, niin uus epoksi. välihionta, ruskupakkeli, ja vielä hionta...Näitä hioessa kulu sormenpäät puhki ja kynnet verinahkaan asti. V***u mikä homma...

Radis 03.01.2016 18:37

2 Liiteet
Vihdoin pintaväriä. Pulkka oli ensin käsittelyssä ja sitten nuo takakyljet. Kiitos Suomen ihanan kesän, pääsin maalaamaan noin 15 asteen lämmössä. No vähän enemmän kovetinta, mutta olis tuo ollu kivempää hommaa jos olis ollu vähän lämpöisempää.

Niin noihin kylkiin ei jääny akuperäistä kun tuo keskikannas. Tulipa tuollaiset pätkämallista tutut sivuräppänät ikkuna-aukkoihin. Tällaisia löytyy kyllä maailmata, mutta liekkö näitä Suomessa?

Radis 03.01.2016 18:50

2 Liiteet
Sitten katon teräsreunuksen tekoon. Tuli tilattua tuo sarja CoolCruiserssilta. Samalla tuli tilattua vilkkusarja eteen ja taakse. Ei ollu halpaa.

Suostuivat lähettään FJ40 sarjalaiseen optimoidun setin + kaks ylimääräistä sivuprofiilia. Ne melkein riitti. No alkuperäisestä reunuksesta 12cm pätkät niin tuli koko setti valmiiks. Tästä rakentelusta ja niittaamisesta ei tullu paljoa otettua kuvia. Mutta tuossa katto maalattuna sovituksessa.

Radis 03.01.2016 18:53

2 Liiteet
Sitten naamapelti kokoonpantuna ja sovitettuna keulille. Turbo, koska mä voin ja siinä on sellainen. Niin ja täähän on pelastettu museoinnilta, mutta voihan tuosta Turbo-laatasta vittuilla kun mieli kuitenkin tekee...

lepa77 03.01.2016 18:56

NYT ON KOMEE ROJEKTI:)vau
olet vissiin akselit ja tekniikan vaihtanut?taitaa olla 61 pata siistii

Radis 03.01.2016 18:57

3 Liiteet
Etrasta ihanan kallista kerniä kattoon sisäverhoiluksi. Ensin kuiteknin noise-killeriä sisäpintaan. Kumisee toi kusilaitu muuten melkolailla. Etran tavara on just typerästi muutaman sentin liian kapeeta että menis pitkittäin tuohon. No onneks mitta on täydellinen kun laittaa poikittan kaks rainaa ja puskusauma keskelle.

Radis 03.01.2016 19:00

1 Liiteet
Sitten uudet lokasuojat Portugalista. Toinen noista tuli NordPostin niin pahaasti runtelemana ettei sitä voinu käyttää. Lähettivät onnes uuden, tosin sekin oli lommoilla kun tuli perille. Sen sai kuitenkin suht helposti korjattua. Ikävää viive vain tuli tuossa projektiin.

Radis 03.01.2016 19:03

4 Liiteet
Sitten muutama fiilistelykuva kun on suurinpiirtein kaikki pellit ja katto paikallaan. Tässä oli vilelä matkaa valmiiks asti... tai eikai tää valmistu koskaan?

Radis 03.01.2016 19:05

3 Liiteet
Muutama kuva kun on vilkut paikallaan. Tässä vaiheessa rupes tuo oleen melko valmis. Eteenkin joutu vähän laittaan roiskeläppää yms.

Radis 03.01.2016 19:12

4 Liiteet
Pari ohjaamokuvaa, ja sähköherkkuja siirretynä elimenluovuttaja-autosta. Tätäkin pidetään varmaan pyhäinhäväistyksenä... mut mä halusin laitta ne. Samalla tuli myös kauko-ohjattava keskuslukitus varashälyttimen kanssa. Tässä vaiheessa tää osuus tulikin aikalailla valmiiks. Ens kesällä vois ruveta sitten kunnosteleen verhoiluja ynnä muuta sellaista.

Radis 03.01.2016 19:17

1 Liiteet
Tulipa heitettyä Cruiserilla mettäreissu Posiolle. Eipä ollu häävit kanalintukannat... 10 vuotta käyny ja eka reissu ilman saalista. Paluumatkalla Ranuan TB:n pihassa oli pätkä BJ. No olihan tuollainen kuva otettava....

Radis 03.01.2016 19:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 1274723)
NYT ON KOMEE ROJEKTI:)vau
olet vissiin akselit ja tekniikan vaihtanut?taitaa olla 61 pata siistii

Joo BJ75 akselit ja 12HT...

Defemasiina 03.01.2016 19:21

On todella komia cruiseri, ja siistiä työtä. Autolle onnea ja pitkää ikää.

Radis 03.01.2016 19:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Defemasiina (Viesti 1274734)
On todella komia cruiseri, ja siistiä työtä. Autolle onnea ja pitkää ikää.

Kiitos, ja mielellään pitkää ikää. On olemassa ikävä luonnonlaki: Jos johonkin objektiin ladataan paljon energiaa, tulee energialle spontaani taipumus purkautua pois objektista. Toistaiseksi näin on mulle käynyt jokaisen projektin kanssa. Toivottavasti ei tälläkertaa....

Cruiseristi 03.01.2016 19:56

Hieno on bertta. Onko pintavärin sävy alkuperäsiä toyotan sävyjä?

Radis 03.01.2016 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Cruiseristi (Viesti 1274745)
Hieno on bertta. Onko pintavärin sävy alkuperäsiä toyotan sävyjä?

No kyllä alkuperäistä väriä tuohon haettiin. CoolCruisers-sivuilta etsin värikoodin ja Karin autotarvikkeessa Kirkkonummella sekoitettiin maalit.

Kattoon en ettiny alkuperäitä valkoista, vaan tuo on autoilualan pilailukaupan Bilteman luunvalkoista polyuretaanivenemaalia. On muuten riittoisaa tavaraa, saa ohentaa ihan homona että tulee ruiskusta ulos.

lepa77 03.01.2016 20:36

sähkö ikkunat oikeen:Donko ollu pitkä projekti?

isuzubj 03.01.2016 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1274730)
Tulipa heitettyä Cruiserilla mettäreissu Posiolle. Eipä ollu häävit kanalintukannat... 10 vuotta käyny ja eka reissu ilman saalista. Paluumatkalla Ranuan TB:n pihassa oli pätkä BJ. No olihan tuollainen kuva otettava....

Heh bongasin samasen bj.n kanssa kun tulin etelään jahdista..myös posiolta lintuja tosin oli ihan ok!

PH75 03.01.2016 22:33

Komea on peli! :)

_kekkula_ 04.01.2016 08:31

Hieno bj.

Tämä pitää vilkuilla niin monta kertaa läpi että inspis omaan berttaan löytyy.

Radis 04.01.2016 16:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 1274759)
sähkö ikkunat oikeen:Donko ollu pitkä projekti?

Noin 3 tuntia per puoli. Eli HJ61:sen ikkunahissin "hammaspöyöräinen" varsi poikki ennen nivelpistettä. BJ:n hissi samasta kohtaa poikki. Nämä yhteen hitsaamalla, varmistaen että hammaspyörän akselin ja nivelpsteen välinen etäisyys on millileen sama kuin BJ:n hisissä. Sitten tarvitaan sellainen pahvinen sapluuna jolla voidaan porata oveen reijät moottorin kiinnikkeelle. moottorin akselin tulee olla täsmälleen samassa kohtaa kuin ikkunakammen akseli on. Ovensta joutuu nävertään tarvaraa pois että saa moottorin mahtumaan avautuvan ikkunan ja verhoilun väliin.

Suurin homma oli tuossa pahvisessa sapluunassa ja siten niiden kiinnitysreikien asemoinnissa. Toisiks vaivalloisinta oli tehdä johdotukset. Mutta mulla on tuossa HJ61 sähköt niin sekin onnistu melko helposti.

Tästä ei tullu otettua kuvia....

Jonkunverran oli vaivaa tuon kuskinpuoleisen käyttökytkimen kanssa. Neli-ikkunaisen kytkin ei olis mahtunu, joten siitä piti sahata kaks turhaa kytkintä pois. No rautasahalla ja muovia yhteen juottamalla sekin onnistui yllättävän helposti. Vähän joutu kytkimen vetoja miettimään mistä kotaa ne voi katkoa ja mitkä pitää juottaa yhteen. Tilasin Jenkeistä vissiin 4-runnerin kytkinpaneelin joka olis ollu kahdelle ikkunalle, mutta tuosta omasta tekeelestä tuli kuitenkin parempi.Oli jotekin himpulan oloinen se uus paneeli.

Radis 05.01.2016 12:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 1274759)
sähkö ikkunat oikeen:Donko ollu pitkä projekti?

Nii ja jos oli kysymys ylipäätään miten pitkä projekti tää on ollu, nii sen viiden vuoden aikana tätä on pikkuhiljaa rakenneltu. Tässä on ollu kolme vaihetta:

1. Henkiinherätys, eli paljon hitsaushommia yks loppukesä/ alkusyksy
2. Tekniikkapäivitys + rungon ja pohjan ruosteiden poisto. Tähän meni noin 7kk aikaa, ja se vapaa-aika mitä oli käytössä.
3. Simpsiminen, ja tää vei noin 300h + 400h 2014-2015 aikana.

Noitten välissä on autoa käytetty vaihtelevasti, lähinnä mehtuureissuilla.

Tää jälkimmäisin vaihe oli ehdottomasti työläin.

Kylmät asennustilat vähän rajoittaa millon mitäkin juttuja on voinu tehdä...

Radis 05.01.2016 13:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _kekkula_ (Viesti 1274835)
Hieno bj.

Tämä pitää vilkuilla niin monta kertaa läpi että inspis omaan berttaan löytyy.

Oon kaihoisasti kattelu tuota sun BJ-projektia. Itsellä tuli nuo hitsaukset tehtyä vähän turhan tilkkutäkkimäisesti. Jotekin tän auton omistaminen on vieny mukanaan. Aluks tän piti olla vaan ruma metsästysauto joten projekti lähti käyntiin siitä lähtökohdasta, mut hulluus iski ja näin se piti mennä "pilaamaan"......

hutikka 05.01.2016 20:56

Vau, nyt on hieno. Ei välttämättä se paras missään hardcore offissa mutta tolla on komeeta vetää se kalusto paikalle. "Yllättävää ylellisyyttäkin" löytyy :D
Olisit julkassu kuvat muutama päivä aikasemmin ni olis ollu vuoden maasturiprojekti nr. 1

Radis 06.01.2016 12:27

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hutikka (Viesti 1275224)
Vau, nyt on hieno. Ei välttämättä se paras missään hardcore offissa mutta tolla on komeeta vetää se kalusto paikalle. "Yllättävää ylellisyyttäkin" löytyy :D
Olisit julkassu kuvat muutama päivä aikasemmin ni olis ollu vuoden maasturiprojekti nr. 1

Joo kyllähän auton käyttöarvo saatto hieman laskea tän sipistelyn myötä. Eikä tää pitkä malli oikein millään tavalla tehnynä taida akselivälin ja takaylityksen vuoksi offaamiseen kovin hyvin soveltuakaan? Mutta melko huonoja teitä sillä kyllä metälle pääsee, ja monta ukkoa mahtuu kyytiin.

Niin ja tähän on mitä mainioin yömajoitekin kun penkkien väliin laittaa laverin. Tuli sen Posion reissunkin aikana pääsääntöisesti autossa nukuttua vaikka mökki oli vieressä, ihan vaan siks että pystyi.

Niin ja kiitoksia vaan kaikille kehuista, kyllähän se kivalta tuntuu jos joku arvostaa.

Oishan se kiva joku rypemishärväkekin omistaa... pätäkkää vaa ei just nyt jostain kumman syystä oo vähään aikaa laittaa mihinkään harrastuksiin.

Radis 11.01.2016 18:52

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1274911)
Noin 3 tuntia per puoli. Eli HJ61:sen ikkunahissin "hammaspöyöräinen" varsi poikki ennen nivelpistettä. BJ:n hissi samasta kohtaa poikki. Nämä yhteen hitsaamalla, varmistaen että hammaspyörän akselin ja nivelpsteen välinen etäisyys on millileen sama kuin BJ:n hisissä. Sitten tarvitaan sellainen pahvinen sapluuna jolla voidaan porata oveen reijät moottorin kiinnikkeelle. moottorin akselin tulee olla täsmälleen samassa kohtaa kuin ikkunakammen akseli on. Ovensta joutuu nävertään tarvaraa pois että saa moottorin mahtumaan avautuvan ikkunan ja verhoilun väliin.

Suurin homma oli tuossa pahvisessa sapluunassa ja siten niiden kiinnitysreikien asemoinnissa. Toisiks vaivalloisinta oli tehdä johdotukset. Mutta mulla on tuossa HJ61 sähköt niin sekin onnistu melko helposti.

Tästä ei tullu otettua kuvia....

Jonkunverran oli vaivaa tuon kuskinpuoleisen käyttökytkimen kanssa. Neli-ikkunaisen kytkin ei olis mahtunu, joten siitä piti sahata kaks turhaa kytkintä pois. No rautasahalla ja muovia yhteen juottamalla sekin onnistui yllättävän helposti. Vähän joutu kytkimen vetoja miettimään mistä kotaa ne voi katkoa ja mitkä pitää juottaa yhteen. Tilasin Jenkeistä vissiin 4-runnerin kytkinpaneelin joka olis ollu kahdelle ikkunalle, mutta tuosta omasta tekeelestä tuli kuitenkin parempi.Oli jotekin himpulan oloinen se uus paneeli.

Tuossapa kuva millaisia hukkapaloja jäis tuosta ikkunahissin teosta. Laitoinpa tämän jos jotakin kiinnostaa. No kiinnosti tai ei ni siinä se kuva nyt kuitenkin on....

Radis 11.01.2016 19:04

1 Liiteet
Sitten tällainen "sattuu ja tapahtuu"-osio.

Ystävällinen ja matkustmon äärimmäisestä turvallisuudesta huolehtinut aiemipi robaaja oli laittanut takasivulasit paksusta tavallisesta ikkunalasista.

Ensimmäistä ikkunaa kun painoin tiivisteiltä irti tietämättä tästä "kepposesta", halkesi lasi ja leikkasi samalla peukalon auki. Peukalosta katkes valtimo ja hermo, ja tämän lisäksi jännekin sai pienen osuman. Onneks on tapatrumavakuutus jonka piikkin saatiin tuo hermo ommeltua kiinni. Valtimoa ei saatu kuntoon. Peukaloon palasi jonkinlainen tunto mutta puuttuva valtimo kylmettää peukaloa ikävästi. Onni onnettomuudessa oli että jänne ei menny kokonaan poikki. Sen kanssa olis ollu kuulema kuukausien kuntoutus edssä. Nyt selvisin vain 6:n viikon robaustauolla.

Kauhulla oon vaan ajatellu että mitä olis käyny jos auto olis ollu täynnä ukkoja ja lasit olis särkyny jostakin syystä. Ois voinu kauloista suihkuta vähän enemmänkin verta.

On suorastaan rikollista tehdä tuommosia virityksiä....

lepa77 11.01.2016 19:46

onneks ei koko peukku tippunu:)

Radis 31.03.2018 16:59

1 Liiteet
Päivitetäänpäs tätä. On tullu lähinnä ajeltua ja nautittua työn hedelmistä sitten viimeisen postauksen.
Männäsyksynä pakoputken takakannake oli menny rikki, ja sen seurauksena putki pääsi heilumaan ja murtumaan miltei poikki heti turbon juuresta. Se tuli hitsatuksi niin pitkälti kiinni, kun paikallaan pystyi. No puolia saumasta ei mahtunu räpeltään umpeen, ja turbo vihelsi viheliäisesti auki jääneestä raosta. Tällä oli ihmeellinen tehoa laskeva vaikutus. Jotenkin virtaukset meni sekaisin, ja turbo heräs myöhemmin kuin ennen ja sen huomas kyllä myös perstuntumalla.
Tulipa tänään sitten käsittämätön tarmonpuuska ja etumainen putki tuli irrotettua ja rako hitsatuksi umpeen. Koeajolla tehoja tuntui taas olevan entisenlaisesti ja siitä innostuneena ajattelin kokeilla vähän kiihtyvyyksiä. No joo heti ensitöiksi kuulu pienehkö pamaus ja tuntu sillai niiku vaihe olis hypänny paikaltaan. Jännä ilmiö oli, että veto ei loppuun heti, vaan sain lykättyä 2. pesään ja silläkin vedätettyä hetken. Sen verran kuitenkin täristi, että katsoin parhaaksi pysähtyä. Kytkin pohjaan ja jarrulle ja sen jälkeen kuuluiki jatkuvaa kolinaa.
Ensiajatus oli, että noinko putki putos tielle, mutta ei… takakardaanin etummainen ristikko oli menny poikki. Onneks oli vähän narua mukana niin sillä sai kardaanin etupään ripustettua maasta irti. Sitten etuvedolla hitaasti nilkuttaen kotiin.
Suahan tiiä vääntyikö kardaani jotenkin ja täristääkö uuden ristikon asennuksen jälkeen. Pitääpä huomenna yrittää räveltää tuo kuntoon.

Radis 01.04.2018 18:30

2 Liiteet
Nivel vaihdettu ja koeajon perusteella tuli kuntoon. Siinä liun päässä on sellanen hitsattu suojakorkki, joka oli poksahtanut auki kun liuku oli painunut äkisti pohjaan. Äkkinäisenä liimasin sen ensin pelkästään öljynpohjaliimalla. Eipä olis tullu kestämään noin, kun liuku aiheuttaa aikamoisia paine-eroja liikkuessaan. Huomasin tuon siinä vaiheessa kun laitoin kardaania kiinni. Oishan se ollu melko helppo heppailla kiinni ennen ku laitto nivelen paikalleen.... tulipa taas hölmöiltyä. No onneks nivelen välistä pääs vielä hitsailemaan. Tiivistys uudestaan öljypohjaliimalla. Jospa tuo nyt toimis.
Ja näemmä pääsee taas vähän hitsailleen kun yks korikannake oli hävinny jostain syystä jonnekin.

Radis 22.04.2018 20:59

8 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu (Viesti 1379385)
PuuhaPete & PahviPaavo: Kadonneen U-kotelon metsästajät


https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212102


Metsästys pääsi täälläkin liikkeelle kadonneen korikannakkeen osalta nimimerkki Pillimehun tavoin pahviaskarein. Tosin allekirjoittaneella ei ollut erään rakennustarvikeliikkeen taannoisen tarrakampanjan kylkiäisenä tullutta hienoa italialaista "Guzzini-pahvia". Nyt oli tyytyminen isännän, sekä isännän parhaan kaverin herkkujen pakkauksiin.

Alkuperäistä kannaketta oli sopivasti jäljellä, jotta siitä sai vielä kopioitua muodon.

Varastosta löytyi sopivasti 2mm vahvaa sinkittyä peltiä, jossa oli yksi kantti jo valmiina. Joo, ja raitisilmamaskilla hitsuuttelen...

Täälläkin operoidaan pohjolan liikenteen tallissa, ja varustuksiin kuuluu "kätevä" kanttikone.

Pahvimallilla myös palkin pään korjaus, ja valmis kannake kiinni.

Kumityynykin oli kadonnut, joten uusi tuli tehtyä junior-mallisista jääkiekoista. Kovahkoahan tuo kumi on, joten vaimentanee alustan ääniä heikommin kuin alkuperäiset. Ajanee kuitenkin asiansa.

Aikoinaan projektin alkuvaiheilla tehty typerä “Minähän en koria rungon päältä nosta" - periaatepäätös rupeaa tässä vaiheessa potkimaan vastaan. Näemmä töitä saa tehdä muidenkin kannakkeiden kanssa.

Tuokin viimeisen kuvan kannake oli vielä pari vuotta sitten ihan ok. Pintaruosteetkin oli raaputeltu ja ruosteenestomaalit sekä massat oli levitelty. Aiempien ponnistelujen mukanaan tuoma huoleton "ajelenpa vaan"- aikakausi on tullut selkeään päätökseensä. Projekti etenee vääjäämättä synkkää tahtia takaisin kohti "harrastusvaihetta". Mutta ei ei lannistuta, kaikki korjataan ajallaan.

https://forums.offipalsta.com/data:i...BJRU5ErkJgggA=

pillimehu 22.04.2018 22:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1380025)

Metsästys pääsi täälläkin liikkeelle kadonneen korikannakkeen osalta nimimerkki Pillimehun tavoin pahviaskarein. Tosin allekirjoittaneella ei ollut erään rakennustarvikeliikkeen taannoisen tarrakampanjan kylkiäisenä tullutta hienoa italialaista "Guzini-pahvia". Nyt oli tyytyminen isännän, sekä isännän parhaan kaverin herkkujen pakkauksiin.


...lupailin topicini puolella "kahveet & cognakit" veriryhmäanalyysisi ansioista...tarjous on pysyvästi voimassa, paitsi että tuplattuna:Dx2...sen verran teikäläisessä tuntuu olevan salapoliisin vikaa, kun naisten käsilaukulta kuulostavan "Guzzini"-pöytägrillini pakkauksen uusiokäytönkin bongasit...on muuten perhanan hyvä parila, lihapiirakat & muut näppärät gourmeet nousevat aivan uusiin
sfääreihin:p
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212250


...jos ovat pahvimallit viileitä ratkaisuja runkoasioissa, niin jääkiekot ne vasta jäätäviä pelimiehen liikkeitä ovatkin...joo, ja ne alustan joustoista puhumiset ovat tyttöjen juttuja, tosi BJ-kuskit aistivat kaikki allavilisevät epätasaisuudet takapuolellaan, kyllä asia on näin:rolleyes:!... ...mikä ihme niitä korin kannakkeita vaivaa, kun kaikista LandCruiseista tuntuvat lähteneen kävelemään:confused::confused::confused:???

peeäs: "raitisilmamaski" kuulostaa kans tyttöjen jutulta sikälimikäli PohjolanLiikenteen tallissa usvailee:D

Radis 23.04.2018 18:35

5 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu (Viesti 1380045)


peeäs: "raitisilmamaski" kuulostaa kans tyttöjen jutulta sikälimikäli PohjolanLiikenteen tallissa usvailee:D

Menee vähän off-topiciksi mutta mutta... Olin naapurini kanssa saunonut jo useampaan otteeseen tekemässäni telttasaunassa, kun hänelle tuli vastustamaton hinku saada samanlainen. No pienissä saunakaljoissa menin tietenkin lupaamaan että "kyllähän mä sulle saunateltan teen, eihän siinä kauaa mene...." Ihan hyvä muuten mutta kaveri halusi käyttää sitä venereissuillaan saaristossa, jolloin teltan rungolle tuli vaatimukseksi alumiini.

Eihän siinä mitään, sainpahan hyvän tekosyyn itselleni hommata kauan hinkumani AC/DC-TIGin. Niinpä toissasyksynä tallin perukoille kulkeutui vanha kunnon Kempotig suoraan 90-luvulta.

TIG-hitsauksen saloja netissä kuivaharjoitellessa esiin nousi alumiinihitsauksen höyryjen mahdollisesti dementiaa aiheuttava vaikutus. Eipä kuulostanut kovin houkuttelevalta, joten tuli sitten se raitisilmamaski hommattua käytettynä. Siinä oli vaan sellanen puute, että maski ei ollu automaattinen. No MIGin kaasupullon venttiilissä roikkui autoilualan pilailukaupan automaski. Siihenhän minä sitten sen raitisilmamaskin osat sovittelin, ja ihan toimiva kokonaisuus siitä tuli. Sellanen juttu siinä vaan kävi, että eihän mulla sitten enää normimaskia ole.

Mutta nyt kun on tuota raitisilmamaskia käyttäny missävaan hitsauksessa, niin onpa se paljon mukavampaa hommaa kun ei tarvii haistella käryjä.

Ohessa pari kuvaa sitten siitä saunasta. Viimeisesä kuvassa näkyy (huonosti) kehittämäni painovoimasyöttöinen pellettikiuas. Sellaisenkin jouduin tekemään kaverille... vieläpä hapiksesta. Kuvassa näkyy mustasta tehty versio.
”No eihän siinä kauaa mene” ei jokseenkaan toteutunu…. aloittelin projektin kutakuinkin vuosi sitten, ja päivää vaille juhannuksena se tuli valmiiksi. Varsin pitkiä päiviäkin tuli tehtyä….

PS Guzzinin keittiövaa´alla on hyvä punnita mm. hirvenjauhenlihoja, kun niitä pussittaa pakkaseen….

temmi_hoo 25.04.2018 14:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1380107)
Ohessa pari kuvaa sitten siitä saunasta. Viimeisesä kuvassa näkyy (huonosti) kehittämäni painovoimasyöttöinen pellettikiuas. Sellaisenkin jouduin tekemään kaverille... vieläpä hapiksesta. Kuvassa näkyy mustasta tehty versio.

Hauskan näkönen kiuas, onko tää jatkuvalämmitteinen eli jostain kohtaa pressuja tulee piippu läpi? Ja soitteleeko toisiopalo viritettyä pakosarjaa äärimmilleen viedyn hyötysuhteen nimissä?

- t

Radis 26.04.2018 03:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 1380233)
Hauskan näkönen kiuas, onko tää jatkuvalämmitteinen eli jostain kohtaa pressuja tulee piippu läpi? Ja soitteleeko toisiopalo viritettyä pakosarjaa äärimmilleen viedyn hyötysuhteen nimissä?

- t

Joo siis piippu menee katosta läpi, ja tuolla siilollisella saunoo muutaman tunnin. Kuva on otettu kun tsekkasin teltan mittoja ja pohjaratkaisua. Tällön ei ollu vielä läpiviennin paikka jäätyny.

Eipä tuossa oo viritelty muuta kun että palaa ilman näkyvää savua, ja että tehoa saa "riittävästi" ja että sitä voi säätää. Lämmönlähteenä muistuttaa intin telttakaminaa, joten kyllähän se piippukin lämpeää.

temmi_hoo 26.04.2018 18:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1380281)
Joo siis piippu menee katosta läpi, ja tuolla siilollisella saunoo muutaman tunnin. Kuva on otettu kun tsekkasin teltan mittoja ja pohjaratkaisua. Tällön ei ollu vielä läpiviennin paikka jäätyny.

Eipä tuossa oo viritelty muuta kun että palaa ilman näkyvää savua, ja että tehoa saa "riittävästi" ja että sitä voi säätää. Lämmönlähteenä muistuttaa intin telttakaminaa, joten kyllähän se piippukin lämpeää.

Jaajaa no ei sitä liian usein tarvi ladata kuitenkaan. Josko tämmösen kopioiminen ois mahollista, onko raapustuksia saatavilla?

- t

Radis 19.05.2018 11:59

5 Liiteet
Kadonneiden kannakkeiden metsästys jatkui tuskallisen hitaasti kroonisen ajanpuutteen vuoksi. Joistain syystä 1.5v jälkikasvu tuntuu syövän kaiken vapaana olevan kapasiteetin, mitä työssäkävijän arjesta liikenee. No kuitenkin, isännän eväspakkauksilla mentiin taas, ja yksi uusi kannake koki syntymänsä eräänä toukokuisena lauantaiaamuna. Kolmaskin kannake vänkärin puolella tarvitsi uuden pohjalapun, josta tosin jäi kuvat ottamatta. Kaikkiin tuli ne jäätävän hienot jääkiekkokumit, ja lopuksi massat päälle.

Harkinnassa on kyllä hommata CoolCruiserssilta kumisarja: http://www.coolcruisers.com/bodymounts.html mutta sitten kyllä pitäis miltei nostaa pulkka pois rungolta… Ehkä tapahtunee jollain 10 vuoden aikavälillä, jos koskaan.

Sitten olikin aika tarkistaa takajarrujen tilanne. Tekniikan päivitysprojektin jälkeen on vänkärinpuoleinen takajarru ollu aina heikompi, vaikka taakse oli laitettu jarrurumpuja lukuun ottamatta kaikki kilkkeet uusiksi. Monenlaista kokeilua on viimeisen viiden vuoden aikana tullu yritettyä jarrujen tasaamiseksi laihoin tuloksin. Viimein päätin vaihtaa ”hyväkuntoiset ja miltei kulumattomat” rummut uusiin. Tuon tehtyäni ja jarrut säädettyäni rinta rottingilla tänään leimasetää tapaamaan. Ja kas 0% ero!

Pieni epätoivon hetki tuli pakokaasumittausten yhteydessä, kun en tullut etukäteen vääntäneeksi ruiskupumpun rehuruuvia katsastusasentoon. Olin tiellä kaasutellut ja ei mielestäni juurikaan pölläytelly, mutta niin se k-arvo oli kuitenkin luokkaa 3.5. Onneksi leimasetä oli ystävällisellä päällä ja antoi mun säätää ruuvia 1.5 kerrosta auki, jolloin k-arvo putos lukuun 1.18…. Toki muistelen palstan syövereissä jonkun maininneen, että 12HT-koneelle olis poikkeus jolloin tuo 3.5 olis hyväksyttävä?? Voin olla kyllä tässä väärässä. Menipä tuo nyt kuitenkin pienellä ruuvaamisella läpi. Noilla säädöillä ei kyllä ristinivelet yms. katkeile, ja kaasutallan pohjaan painamisella ei tapahdu muuta kun että kuski kiihtyy (vi****ksesta).

Mutta on se vaan poikaa, kun on Cruiseri taas leimassa.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että meinasi vähän ahdistaa tuossa muutama viikko sitten kun perheessä on neljä autoa, ja ne kaikki oli yhtaikaa paskana. Vaimokin joutuu ottamaan vuokra-auton päästäkseen työreissulleen. Nyt rupee muuten oleen kalusto kunnossa, mutta vaimon peuraa päin ajama Skodillac on parhaillaan kolarikorjaamolla… Peijoonan vakuutusyhtiö korjauttaa sen, vaikka pirssi rupeaa olemaan käyttöauton ja paalin välimaastossa olevassa kunnossa.

pillimehu 28.09.2018 22:16

Green:Dmoderator

...erehtyivätkö vanhat silmäni vai oliko se Radis joka vieraili aiemmin tänään PohjolanLiikenteen tallissa säätämässä 12H-T:n syötöt leima:cool:setä -asentoon?
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215825

Radis 16.10.2018 20:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu (Viesti 1391348)
Green:Dmoderator

...erehtyivätkö vanhat silmäni vai oliko se Radis joka vieraili aiemmin tänään PohjolanLiikenteen tallissa säätämässä 12H-T:n syötöt leima:cool:setä -asentoon?


Näinhän sitä tuli vierailtua. Mielenkiintoisia ennakkonäytöksiä tuli taas nähtyä Afrikan Tähden saagassa. Mitään tietenkään paljastamatta jään mielenkiinnolla seuraamaan seuraavia päivityksiä.

Vaikka Land Cruiserilla ajaminen on henkisesti kuin rahaa pankkiin laittaisi, ei Radiksen kukkaro kestänyt "Inariin ja takaisin"- reissua täyden nautinnon Cruiserikyydillä. Matka tuli siis tehtyä tyttömäisesti mitäänsanomattomalla Skodillac Faabiolla. Tästä suuret miinuspisteet. Vain Kia -kyyti olisi ollut vielä mauttomampi tapa matkustaa, vaikka Skodakin on jo aikamoinen auton irvikuva ja pohjanoteeraus--- ainakin minun mielestä.

Hirvestyskausi alkoi. BJ pääsee siis taas tositoimiinsa irstaiden hirvestäjien kuljetustehtävien merkeissä. "Ajelenpa vaan"- vaihe jatkukoon siis taas ainakin yhden syksyn. Mitä lie kevät sitten tuo tullessaan....

isuzubj 21.10.2018 09:24

paljos sulla vie toi 12-ht matkalla? kävin jahdissa omalla bj.llä 40 missä 3.5l urbolla ja 33" alla niin kulutus oli kaikkine tavaroineen 13.3-13.5 ja ajelin sitä 80-90km/h

Hj 61 kun ei vienyt moisia lukuja vaikka oli 35" alla

Radis 24.10.2018 19:14

ä
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja isuzubj (Viesti 1393122)
paljos sulla vie toi 12-ht matkalla? kävin jahdissa omalla bj.llä 40 missä 3.5l urbolla ja 33" alla niin kulutus oli kaikkine tavaroineen 13.3-13.5 ja ajelin sitä 80-90km/h

Hj 61 kun ei vienyt moisia lukuja vaikka oli 35" alla

No matkaa tuli noin 3000km. BJ vie noin 10.5l/100km, kun Skoda taasen 4.5l. Tuolla matkalla BJ- kyyti näillä polttoainehinnoilla olis ollu noin 250€ kalliimpi. Sitten kun otetaan huomioon matka-aikavaikutus, niin BJ- kyydistä olis saanu nauttia karkeesti 7, 5h pidenpään. Tämä olis tarkoittanut käytännössä yhtä palkatonta vapaapäivää lisää.

Tietty mikä on kallista kellekin? Mulle tuo polttoainekustannuksen ero yhdistettynä suurempaan ansionmenetykseen, ratkaisi menopelin valinnan ikävystyttävän Skodan puolelle..

pillimehu 24.10.2018 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1393291)
ä

No matkaa tuli noin 3000km. BJ vie noin 10.5l/100km, kun Skoda taasen 4.5l. Tuolla matkalla BJ- kyyti näillä polttoainehinnoilla olis ollu noin 250€ kalliimpi. Sitten kun otetaan huomioon matka-aikavaikutus, niin BJ- kyydistä olis saanu nauttia karkeesti 7, 5h pidenpään. Tämä olis tarkoittanut käytännössä yhtä palkatonta vapaapäivää lisää.

Tietty mikä on kallista kellekin? Mulle tuo polttoainekustannuksen ero yhdistettynä suurempaan ansionmenetykseen, ratkaisi menopelin valinnan ikävystyttävän Skodan puolelle..

hei Radis...nyt olet onnistunut sotkemaan asiat pahanpäiväisesti...:confused:...sillä asiahan on niin ettemme me LandCruiserin omistajat koskaan kalkuloi polttoaineenkulutuksia koskapa myytäväksihän se dieseli on sinne huoltoaseman mittarikentälle tuotu... ...BJ- kyydistä nauttimisesta sen sijaan olet asian:rolleyes:ytimessä... ...ja käyttöautokeskusteluista Offipalstan puitteissa pitäisi puhaltaa penalty tahi vähintäänkin vilauttaa keltainen:)kortti...lieventävänä asianhaarana huomioonotettakoon käyttöautosi kuvaileminen ikävystyttäväksi:D

Radis 25.10.2018 19:21

Lainaus:

..lieventävänä asianhaarana huomioonotettakoon käyttöautosi kuvaileminen ikävystyttäväksi:D
Taisin kutsua sitä myös auton irvikuvaksi ja pohjanoteeraukseksi...

Radis 31.10.2018 20:49

Viime lauantaina tuli vaihdettua talvitassut alle. Myönnettävä on, että maantiajo-ominaisuudet on noilla toisissa svääreissä mutakumeihin nähden. Lisäksi suorat vanteet tasoitaa kulkua huomattavasti. Näillä matkanteko Inariin ja takasin oils ollut lähes yhtä tylsistyttävää kuin Skodalla. Puhumattkaan suuresta kiusauksesta ajaa ylinopeutta....

On se vaan niin että kyllä mutakumi, tai sitäkin karkeempi rengas on oleennainen osa maastoautolla ajamisen nautintoa ja fiilistä. Mikä parasta, 80km/h vauhti tuntuu jo hurjastelulta. Matkanteko niillä on mitä turvallisinta. Ylinopeudella ajamisen mahdollisuus on nimittäin minimoitu purukaluston kalinan aiheuttaman kipurajan ylittymisellä liiaalisen vauhdin ilmetessä.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216821

iroc 31.10.2018 21:34

Tästä kuvakulmasta katsottuna, näyttää ihan siltä että tuossa on myös kääntyvät takapyörät. :)

lepoantti 31.10.2018 22:10

Ai että !! Voitko Heikki kuvitella että minullakin aikeena mennä lauantaina jahtiin pikupilla.

-MaTTi- 31.10.2018 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja iroc (Viesti 1393953)
Tästä kuvakulmasta katsottuna, näyttää ihan siltä että tuossa on myös kääntyvät takapyörät. :)

Tai sitten keskinaula karannut pakasta. :confused:

Radis 03.11.2018 12:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1393955)
Ai että !! Voitko Heikki kuvitella että minullakin aikeena mennä lauantaina jahtiin pikupilla.

Sehän ei ole missään nimessä väärin! No tuliko heitettyä reissu?

Meillä on jahdista vapaapäivä pyhäinpäivän vuoksi. Huomenna taas BJ:llä metsään.

Radis 03.11.2018 13:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja iroc (Viesti 1393953)
Tästä kuvakulmasta katsottuna, näyttää ihan siltä että tuossa on myös kääntyvät takapyörät. :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1393959)
Tai sitten keskinaula karannut pakasta. :confused:

Noh... kuvakulmakin vääristää, mutta aloitetaanpa tällä:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1275122)
Tuli nuo hitsaukset tehtyä vähän turhan tilkkutäkkimäisesti. Jotekin tän auton omistaminen on vieny mukanaan. Aluks tän piti olla vaan ruma metsästysauto joten projekti lähti käyntiin siitä lähtökohdasta, mut hulluus iski ja näin se piti mennä "pilaamaan"......

Edellinen omistaja oli tehny suhteellisen avarat avaukset pyöränkaariin, ja niihin piti lisätä peltiä jotta nuo lasikuituiset lewikkeet ei olis jääny ilmaan killumaan.

Tässä kohtaa tämän luonnonlain olemassaolo rupesi pelottamaan: "kun objetiin ladaataan paljon energiaa / työtä, energian / työn spontaanin vapautumisen todennäköisyys kasvaa ladatun energian / työn funktiona" :D

Tarkoittaa siis, että en tunne ainuttakaan sellaista projektiautoa itseni tai tuttavieni tekemänä, joka olisi säilynyt hengissä kahta vuotta pidenpään projektin päättymisestä, jos siihen on uhrattu sydänverta täydellisyyden tavoittelun merkeissä. Vastavuoroisesti taas kaikki mitä törkeämmin tehdyt rakkineet jotka tunnen, porskuttavat vuodesta toiseen ilman mitään havereita.

Tämän vuoksi minimoin kaarien kanssa työn määrän, ja hitsasin vain kaariaukon takalaitaan lisää materiaalia. Takareunan hitsaussaumastakin tuli paljon lyhyempi, kuin jos olisin laittanut materiaalia etureunaan. Tästä johtuen lewikeen lirwakkeet on pari senttiä kaarien keskikohtaa edempänä.

Korjaavana toimenpiteenä voisi tehdä "Kekkulat":

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _kekkula_ (Viesti 1070385)


Tai sitten "MaTTit"

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1392915)

Näistä vaihtoedoista energian / työn laataamisen kannalta ehdottamasti kannattais tehdä "MaTTit". Mutta kun rahavirrat sunnataan taloudessamme nykyisin jälkikasvun vuoksi "järkevästi", jää tämä vahtoehto kaukaiseksi haaveeksi.

Sitten samasta syystä kuin rahavirtojen suuntauksessa "Kekkulat", on lähivuosina jokseenkin poissuljettu mahdollisuus ajallisten realiteettien vuoksi.

Jossain vaiheessa jompi kumpi toimenpide tulee kuitenkin ajankohtaiseksi, mutta siihen asti ajelen ja viheltelen kun whittaker vaan....

lepoantti 03.11.2018 18:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1394171)
Sehän ei ole missään nimessä väärin! No tuliko heitettyä reissu?

Meillä on jahdista vapaapäivä pyhäinpäivän vuoksi. Huomenna taas BJ:llä metsään.

Olihan se yhtä juhlaa käydä eilen leimatulla pikkarilla jahdissa! Näimme valtavasti hirviä ja koirat haukkuivat vimmatusti, vaan kaikki ampumahollit tuli vasoille ja naaraille kun tappipäille lisenssit enää....kuvia en hennonnut ottaa kun auto oli niin kurainen, mutta kyllä sinä muistat miltä pikuppi näyttää��

Pelottavasti jälleen muistutit kohteeseen ladatusta energiasta ja sen nopeasta ja hallitsemattomasta vapautumisesta. Valokuvasäteiden kohdentaminen ylenpalttisesti liittyy tähän samaan kokonaisuuteen, siksi olen koittanut minimoida senkin.

Radis 15.04.2019 18:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1407104)

- BJn katsastus meni vanhaksi tammikuussa, ja on saanut siitä lähtien odotella kevättä. (Viimekeväänä katsastin kapistuksen 2 päivää liian aikaseen, että olis tullu vuoden leima...:mad:). En ole vielä uskaltanut ryhtyä tutkimaan mitä korjattavaa vuoden aikana on päässyt muodostumaan.

Ja tähän Pillimehu kommentoi 14.4.2019:

"...helppojuttu...ajat vaan lullan niine moineen konttorille leimattavaksi..."

No tämän tein ja leimanhan sieltä tuli!

Hetken aikaa tuntuikin jo ihan hyvältä, kunnes kotimatkalla rupesin ihmettelemään takaa kuuluvaa kahisevaa ääntä. Takaperän pinionin laakeri tuntuu olevan väljä. Rikkihän se laakeri varmaan on, mutta täytyy kokeilla josko se kiristämällä kuntoutuis. Ilmeisesti moottorijarrutuksen yhteydessä stefan suojalaippa kihnuttaa perän runkoa vasten, josta se ääni tulee.

pillimehu 18.04.2019 16:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1407378)
Ja tähän Pillimehu kommentoi 14.4.2019:

"...helppojuttu...ajat vaan lullan niine moineen konttorille leimattavaksi..."

No tämän tein ja leimahan sieltä tuli!

#onsekylläkone #bj45
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219858

Radis 19.04.2019 11:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1407378)

Hetken aikaa tuntuikin jo ihan hyvältä, kunnes kotimatkalla rupesin ihmettelemään takaa kuuluvaa kahisevaa ääntä. Takaperän pinionin laakeri tuntuu olevan väljä. Rikkihän se laakeri varmaan on, mutta täytyy kokeilla josko se kiristämällä kuntoutuis. Ilmeisesti moottorijarrutuksen yhteydessä stefan suojalaippa kihnuttaa perän runkoa vasten, josta se ääni tulee.

Vaikuttaa siltä että kiristäminen riitti. Oire ainakin hävisi, eikä tullut takaisin noin 25km koelenkin aikana.

lepoantti 19.04.2019 16:25

Rymppiholkillisen pinjonin laipan ravistelu kuuluu lähes päivittäisiin huoltotoimenpiteisiin, tiettyyn rajaan saakka korjaantuu kiristämällä. Kovin paljon ei tosin kestä ajaa löystyneellä laipalla kun laakeri menee huonoksi.

Radis 20.04.2019 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1407577)
Rymppiholkillisen pinjonin laipan ravistelu kuuluu lähes päivittäisiin huoltotoimenpiteisiin, tiettyyn rajaan saakka korjaantuu kiristämällä. Kovin paljon ei tosin kestä ajaa löystyneellä laipalla kun laakeri menee huonoksi.

Jep, sitäpä tässä uumoilin että kerkeskö jo mennä piloille. Eiköhän tuo ajamalla selviä. Nyt kuitenkin tuntuu olevan kunnossa.

Helpottaa kun on taas kaks toimivaa autoa pihassa.

Tertun mätähommat etenee. Jos sen sais liikenteeseen, vois
seuraavaks keskittyä vaimon x-trailin kytkinremonttiin.

Nämä oksymoronimaiset kaupunki"maasturit" joissa primääriveto tulee etupyöristä, ovat keljuja kytkinremontin suhteen. Vaiteiston uloskaivaminen risukosta ja anturi- johto- letkuviidakosta vaatii pitkäjänteisyyttä. Takaisinlaitto se vasta haastaakin mielenterveyden. Sitten siinä vaiheessa kun kerran auotut hapettuneet liittimet aiheuttaa lisää vikakoodeja, tukka rupeaa lentelemään tukkoina lattialle.

Tässä on lähellä antautuminen autokorjaamon apuun. Hyi että sylettää ajatuskin.... tätä se keski-ikäistyminen teettää. Muutama vuosi sitten korjaamoajatukset eivät olisi käyneet mielessäkään.

Radis 04.05.2019 17:31

Viikko sitten tuli osallistuttua entisen työpaikan eräkerhon puolijoukkuetelttaretkelle. Koska itse perustin kyseisen kerhon, ja teltat (pJ ja saunateltta) on minun, osallistuminen tuntuu kerhon toimintaan jääneen firman vaihdosta huolimatta tavakseni. "Yllättävää" tunkua oli tututtuun tapaan BJ45:n kyytiin. Ymmärtäähän sen, kyseinen maanteiden legendaarinen mallisarjahan huokuu samaa ideologiaa kuin purjevene: kyytiin noustessa ollaan heti perillä. Takavetopyörästökin tuntui kestävän, joten huoleton "ajelenpa vaan"-aikakausi saa siis jatkua toistaiseksi.

Tänään vietin hetken aikaa Tertun mätähommissa. Malmia etsivänä kaivoismiehenä toiminut katsastusmies ei kaikkensa antaneenakaan löytänyt tätä legendaarisiin svääreihin ulottuvaa luovaa ratkaisua, jolla turvavyön kiinnityspiste oli korjattu:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220341

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220342

Hyvin tämä oli saatu piilotettua paksun massakuorrutuksen alle.

HJ60 05.05.2019 07:17

Ei näy kuvat, ei aukea osoite kopioimallakaan ku mustaa.

Radis 05.05.2019 07:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 (Viesti 1408626)
Ei näy kuvat, ei aukea osoite kopioimallakaan ku mustaa.

Kas, oli väärä asetus albumissa... josko nyt näkyy?

-MaTTi- 05.05.2019 08:36

Nyt näkyy.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1408596)
luovaa ratkaisua, jolla turvavyön kiinnityspiste oli korjattu:

Ehkä väärä sana kuvaamaan tuota reiän tilkkimistä. :D

HJ60 05.05.2019 12:11

Näkyy juu, huh huh.

lepoantti 05.05.2019 15:39

Itsesyöksyvien ruuvien jalointa käyttöä yhdistettynä tiikerimassaan. Tai tiikeriä ei ole tainnut aikoihin saada, jokin korvaava tuotemerkki.
Nyt herkeä raapimasta terttua..

Radis 11.05.2019 11:48

Tällä viikolla vaimon X-trailin katsastus tuli ajankohtaiseksi. Kauhukseni huomasin keskiviikkona leiman menneen pitkäksi parilla päivällä. No suoraa päätä konttorille hakemaan HYLÄTTY:eek: -tuomiota. Oli tasan vuosi sitten vaihtamani raidetangon pää, sekä alatukivarsi vaihtokunnossa. Onhan se ihan kiva että osat ovat halpoja, mutta tällaisten osien vaihto jokavuotisen vuosihuollon yhteydessä pistää miettimään mihin nämä "nyky"autot on menossa.

Torstaina olikin sitten työmatka tehtävä juhlallisesti BJ45:llä, sillä Skodillakki oli sattuneesta syystä vaimon käytössä.

Eilen sainkin sitten leiman, ei siinä mitään.

Tänään oli vuorossa Tertun turvavyön kiinnityspisteen uudistaminen:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220484

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220485

Paljon olis vielä muitakin reikiä paikattavana, mutta eipä niistäpä sitten tämän enempää. Projekti etenee verkkaiseen tahtiin rajoittuneen vapaa-ajan mukaisesti.

Radis 16.10.2019 18:18

No nyt!

Kyllästyin Nissaneiden ainaiseen porsimiseen. Niin lähti Terttu, että X-trail pihasta. Terrtu olsi ollu kiva saada valmiiksi, mutta ei vain aikaa siihen löytynyt. Vaihdossa tuli -14 1.6TDI Skoda Octavia. No enpä tiedä muuttuiko tilanne yhtään, ekan huollon vikalista: jarrupääsylinterivuotaa, ilmastoinnin kompura vuotaa, etuiskarit vuotaa ja jakopäänpuoleinen kampuran stefa vuotaa. Yllättävän paljon vikoja 120Mm ajetulla autolla... no myyvän liikkeen ja Fintakuun piikkiin menee nuo korjaukset, mutta eipä tuo oikein nykyautojen kestävyydestä anna hyvää kuvaa.

Juuri kun hirvestyskausi alkoi, loppui bertan takaperän kilometrit. Laakerisarja pitäis tilata Lipposelta. Kesällähän tällainen remppa olis ollu miellyttävämpi tehdä. No jospa odottaisi vielä räntäsateiden saapumista pohjolan liikenteen talliin.

Vakuutusyhtiön kaksi kertaa kolarikorjauttaman 0€-vaihtoarvoisen paalikuntoisen -07 1.4TDI Faabionkin jakohihna pitäisi vaihtaa. Tämä on ollut hämmästyttävä kapistus. 380Mm mittarissa, ja ainoa varsinainen vika mikä mun omistuksen aikana ajamani 200Mm aikana on ollut, on yksi vikaantunut anturi moottorissa. Lamppuja, jarruja, öljyjä, pyöränlaakereita ja jakohihnaa välillä vaihtamalla on tähän asti pärjätty.

Pimenevien iltojen ratoksi siis riittää tekemistä.

Radis 02.11.2019 16:16

Männäsunnuntaina saatiin vaimon kanssa viimeinkin aikaiseksi ryhtyä purkamaan autotalliin siirrettyjä laatikoita. Oli mm. opiskeluaikaisia monisteita yms. materiaalia parikymmentä laatikollista. Nämä löysivät vihdoin tiensä paperinkeräykseen. Näinpä autotalliin vapautui sen verran tilaa, että sinne voi jo ajaa auton noin puolittain. Laatikot olivat olleet siellä kolmisen vuotta, jonka seurauksena autonrassailut on pitänyt tehdä Pillimehun tavoin täysin taivasalla.

Hirvimehtuusta oli tänään vapaapäivä pyhäinpäivän vuoksi. Tämähän oli siis mitä mainioin hetki ryhtyä BJ:n peräremonttiin. Toki Fabian jakohihnanvaihto piti hoitaa ensin alta pois. Kun arkiseen pakolliseen työmatkailuun valjastettu kulkine oli hoidettu, päästiin sitten varsinaiseen asiaan.

Olin valmistellut päivän koitosta jo aiemmin tilaamalla Lipposelta laakerisarjan, joka saapuikin postiin maanantaina. Sitten olin kuivaharjoitellut remonttia tämän videon pohjalta:

https://www.youtube.com/watch?v=1dOdeMdswc8&t=7s

Lähdin poikamaista intoa puhkuen irrottamaan takamurikkaa irti takasillasta. Laitoin ekaks öljyt valumaan propusta. Sitten lukko päälle, ettei lukkopala tipahda irti vetoakseleita irrotellessa. Sitten vetarit irti, lukkovivuston suojapelti irti, lukkovaijeri irti, lukon aseman ilmaisimen liitin irti ja kardaani irti perästä. Suihkuttelin liuotinpesuainetta murikkaan ja takasiltaan, ja huuhtelin suurimmat liat pois, ennekuin rupesin irrottelemaan murikan kiinnitysmuttereita. Suht helpoistahan se murikka irtosi takasillasta, mutta sitten…. Eikös tuon poskilaakerien ja hammaskosketuksen säätö ole menty tekemään shimmilevyillä! Partsouqin kautta selvittelin, että noita levyjä on 0.03mm välein:

https://partsouq.com/en/catalog/genu...&uid=330793&q=

9020179001 T=2.67 MARK 01
9020179002 T=2.70 MARK 02
9020179003 T=2.73 MARK 03
9020179004 T=2.76 MARK 04
9020179005 T=2.79 MARK 05
9020179006 T=2.82 MARK 06
9020179007 T=2.85 MARK 07
9020179008 T=2.88 MARK 08
9020179009 T=2.91 MARK 09
9020179010 T=2.94 MARK 10
9020179011 T=2.97 MARK 11
9020179012 T=3.00 MARK 12
9020179013 T=3.03 MARK 13
9020179014 T=3.06 MARK 14
9020179015 T=3.09 MARK 15
9020179016 T=3.12 MARK 16
9020179017 T=3.15 MARK 17
9020179018 T=3.18 MARK 18
9020179019 T=3.21 MARK 19
9020179020 T=3.24 MARK 20
9020179021 T=3.27 MARK 21
9020179022 T=3.30 MARK 22
9020179023 T=3.33 MARK 23

Tähänkö tämä homma nyt ryyty? Nythän hammaskosketuksessa oli liikaa välystä, joka luultavasti kuitenkin pienenee uusien laakerien myötä? Jokseenkin skeptisesti kuitenkin suhtaudun, että voisi olla niin hyvä mäihä, että vanhat shimmit olis riittävän kohdallaan uusien laakereiden kanssa.

Onko muilla harrastajilla kokemusta noiden shimmien saatavuudesta, ja ootteko joutunu ylipäätään shimmaaman, vai onko riittänyt, että käyttää alkuperäisiä levyjä?

HJ60 03.11.2019 09:44

Olikos vanhoja kuinka monta ja monenkin paksuisia? Ekana kokeilisin alkuperäiseen järjestykseen, mutta jos niissä vähän valikoimaan on, niin pääseehän niilläki sitte vähä pelaamaan puolelta toiselle vaihtelemalla, jos tarvetta on.

Radis 03.11.2019 17:30

Jep, kokeillaan ensin alkuperäisillä ja katotaan mikä on tilanne...

Radis 03.11.2019 18:03

Tänään pääsin tämän puuhalaatikon sisällön kimppuun:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224438

Ajattelin aloitella helpoimmasta päästä, eli pinionin laakerin irrotuksesta. Tämähän lähti irti ihan kivasti:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224440

Seuraavaksi oli vuorossa uuden laakerin laitto vanhaa krimppiholkkia apuna käyttäen. Uudessa laakerissa on näemmä pienemmät rullat ja niitä on enemmän.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224441

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224442

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224443

Mutta mitenkäs arvon kanssarassaajat, miten ihmeessä ootte saanu poskilaakerit irti? Pitääkö tuo tasauspyörästön ”päätylevy” introittaan (aukaisemalla keltaisella nuolella merkatut pultit) jotta pääsee työntään noista rei’istä (punaiset nuolet) laakerin irti? Tuohon laakerikoolin ja vastatason väliin ei oikeen mee mikään väliin.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224448

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224447

Eikä lautaspyörän puolella ole tilanne yhtään helpompi, tuohon vihreen nuolen osoittamaan rakoon pitäis saada ulosvedin kiinni:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224449

Pertsi 03.11.2019 19:21

Vanhat laakerit irtoaa helposti kun hajottaa häkin rullien ympäriltä, vetää rälläkän katkaisulaikalla kooliin viillon vinosti melkein läpi asti ja kolauttaa koolin halki vasaralla ja meisselillä.

lepoantti 03.11.2019 20:51

Ethän vain puristanut holkkia kasaan laakerin prässäyksessä?

Joo, häkki hajalle ja cnc-rälläkän ohjelmoit. Minä olen tapauksesta riippuen joskus ajanut sisäkoolista nätisti katkaisulaikalla siivun sivustapäin, sitten tarvittaessa vielä hiomalaikalla hionut ohuemmaksi. Tässä vaiheessa lähtee jo usein ihan itsekseen.

Radis 03.11.2019 21:01

Kiitoksia vinkeistä. Täytyy vaan jotenkin suojata murkula rälläkän pölyltä...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1418491)
Ethän vain puristanut holkkia kasaan laakerin prässäyksessä?

Joo kyllä se kasaan meni. Siksi käytin vanhaa holkkia. Uusi tuli puuhalaatikon mukana. Vai oliko tässä joku muu juttu?

Hessu888 03.11.2019 21:20

Kai haettiin sitä, että uus holkki ois menny liian lyhyeks jos sillä oisit prässännyt.

Oliko vanha laakeri Koyo ja uus joku muu vai päin vastoin? Jos laakerimerkki vaihtuu, niin on suurempi todennäköisyys, ettei vanhat shimmit sovi. Nyt ois hyvä hetki vaihtaa krympin tilalle kiinteä holkki. Sitten ois kivempi hakea oikeita shimmejä ja stefan vaihtokin ois helppoa x vuoden päästä. Kato samalla ettei kardaanilaipassa ole isoa uraa stefan huulen kohdalla. Uudet laipat ei maailmalla paria kymppiä enempää maksa.

Radis 08.11.2019 21:53

Noniin nyt kerkesin hetkeksi tallin puolelle. Häkki meni katki kivasti sivuleikkureilla ja rullien alta paljastu olake johon ulosvetolevy nappasi hyvin kiinni.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224498

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224499

Ja sittenhän nuo koolit lähti helposti ilman rälläköintiä irti.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224500

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224501

Uusi kardaanin laippa tuli hankittua, kun oli sen verran paha ura kerennyt kulumaan vanhaan. No krimppiholkilla kuitenkin menen, koska sellaset osat on nyt käsillä.

Sunnuntaina on taas vapaapäivä hirvitouhuista, niin jospa kerkeis aloitteleen kasausta. Laakerin merkki pysyy samana, eli Koyoa on vanhat ja uudet.

Radis 10.11.2019 18:37

Tänään onnistuin viettämään aamupäivän peräremontin puitteissa. Osien pesun jälkeen ensin oli vuorossa poskilaakerien asentaminen. Puristin laakerit paikalleen prässillä, apuna käyttäen vanhan poskilaakerin koolia, jonka olin ensin katkaissut rälläkällä:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224590
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224591
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224592

Homma hoitui samalla tavalla myös hammaspyörän puoleisen laakerin kanssa:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224593

Sitten puristelin pinionin laakerikoolit paikalleen. Näissä käytin apuna niin ikään rälläkällä katkaistuja vanhoja kooleja:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224594

Uloimman koolin prässäämisestä ei tullut kuvaa, mutta samalla tavalla sekin hoitui. Sitten keräilin pinionikokoonpanon osat valmiiksi. Kuvasta puuttuu pinionin mutterin prikka, jonka kyllä laitoin paikalleen asennuksen yhteydessä.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224595

Tippakannulla öljyä laakerihin, ulompi laakeri kooliinsa, painelevy laakerin päälle ja stefa paikalleen. Sen naputtelin sisään vanhan poskilaakerin koolia apuna käyttäen. Stefan ulkokehään laitoin tiivisteliimaa.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224596

Sitten hylomaria kardaanilaipan ja pinionin uriin, jotta öljy ei rupea vuotamaan liitoksen välistä. Tippakannulla öljyä stefan huullokseen. Krimppiholkki paikalleen ja pinioniakseli rungosta ja uloimmasta laakerista läpi. Laippa paikalleen, prikka ja mutteri paikalleen. Sitten väänsin mutterin ensin niin tiukalle, että välykset hävisivät, mutta esijännitystä ei vielä tullut.
Sitten tein laskelmat pinionin laakereiden esijännityksen mittaamiselle kalavaa’alla kardaanilaipan rei’istä. Näistä laitan erillisen ohjeistuksen tämän jälkeen.
Ohessa kuva esijännityksen mittaamisesta:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224597

Radis 10.11.2019 18:50

5 Liiteet
Sitten lupaamani ohjeosio. Ohessa on Lepoantilta saatuja ohjeita 9,5" perän säätöön.

Noissa ohjeissa on pinionin esijännitykselle ohjearvot ns. rullaavalle momentille. Haynesin korjauskäsikirjassa taasen löytyi liikkeellelähtömomentin arvot. Tuossa exelikuvassa löytyy summeerattuna nämä arvot. Samalla exelillä laskin ne kalavaa'an mitta-arvot esijännityksen mittaamiseksi pinionin laipan rei’istä vetämällä.

Mittausmenetelmä osoittautui digitaalisen vaa'an vuoksi hieman haasteelliseksi, mutta mittatulokset menee kuitenkin ohjearvoihin.

Tähän asti päästyäni, olikin sitten aika lähteä sukuloimaan, joten hammaskosketuksen tarkistusta en vielä kerennyt tänään tekemään.

Mika_T 10.11.2019 19:47

Mie olen säätäny kyllä hammaskosketuksen ennen kuin olen mitään rymppejä tai stefoja laittanu paikalleen.
Tuurissaan sen pinionin saa purkaa monta kertaa että kosketus sattuu kohdalleen.

Vasta sitten kun hammaskosketus on hyvä niin olen lappanut krympin ja stefan sinne väliin ja kiristänyt sitten sen esijännityksen laakereille.

Samoten laakerit menee paikalleen ihan käsipelillä kun niitä lämmittää ~100 asteeseen, Huom ei yli!

Radis 10.11.2019 20:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1419003)
Mie olen säätäny kyllä hammaskosketuksen ennen kuin olen mitään rymppejä tai stefoja laittanu paikalleen.
Tuurissaan sen pinionin saa purkaa monta kertaa että kosketus sattuu kohdalleen.

Vasta sitten kun hammaskosketus on hyvä niin olen lappanut krympin ja stefan sinne väliin ja kiristänyt sitten sen esijännityksen laakereille.

Samoten laakerit menee paikalleen ihan käsipelillä kun niitä lämmittää ~100 asteeseen, Huom ei yli!

No minä sovellan tässä tämän videon ohjeita:

https://www.youtube.com/watch?v=1dOdeMdswc8&t

Mun perässä ei ollut tuota pinionin sisemmän laakerin "master shimmiä", jolla pinionin hammaspyörän aksiaalista etäisyyttä laustaspyörään nähden säädetään. Ja eikös tuo krimppiholkki säädä ainoastaan pinionin uloimman ja sisemmän laakerin välistä etäisyyttä, jolloin sen krimppantumisella ei pitäisi olla suurta vaikutusta hammaskosketukseen? Toki kun pinionin laakerit kuluu, ja krimppiä kiristetään uudelleen, puristuu pinionin hammaspyörä lähemmäksi kardaanin laippaa.

Tarkoituksena on siis säätää ainoastaan lautaspyörän sivuttaista etäisyyttä pinionin hammaspyörään nähden. Nähtäväksi jää onnistuuko. Se selviää sitten seuraavalla kerralla, kun menen talliin.

Mika_T 10.11.2019 20:36

Krympin kiristyksellä säätyy ainoastaan pinionakselin ulomman laakerin sisäkoolin etäisyys hammaspyörään. Eli pinionin esijännitys. Ei vaikuta hammaskosketukseen ollenkaan.

Jos hammaskosketus ei ole kerralla kohdallaan niin jo kertaalleen kiristetyn krympin uudelleen käytössä (master shimmin vaihdossa) on aina vaarana ettei se itse krymppi enää kiristykkään sinne väliin vaan laakerien esijännitys menee liian tiukaksi. Jos master shimmiä lisää niin jo kiristetty krymppi on aina väljä.
Toki tämän voi korjata vaikka parinkymmenyksen shimmillä krympin alle.

Tuon takia itse säätelen ilman krymppiä kosketuksen ja sitten kun se on saatu säädettyä kohdalleen, puran vielä koko perän ja kasaan sen krympin ja stefan kanssa.

Radis 10.11.2019 20:55

Master shimmejä näyttääkin olevan ainakin Partsouqilla hyllyssä. Osanumerot ovat seuraavat:

9020140551 T=1.05
9020140552 T=1.10
9020140553 T=1.15
9020140554 T=1.20
9020140555 T=1.25
9020140556 T=1.30
9020140557 T=1.35
9020140558 T=1.40
9020140559 T=1.45
9020140560 T=1.50
9020140561 T=1.55

Likkö sitten suositumpi tuo master shimmin säätö kuin noiden poskilaakerien shimmien säätö hammaskosketuksen kanssa? Tuota shimmiä vaihtaessa joutuu irrottamaan tuon sisemmän pinionin laakerin. Ainakin alkuperäinen laakeri oli aika tiukassa saada irti. Mitenkähän lie kestää monta irrotusta ja puristusta?
No on mulla varalla toinen käyttämätön krimppiholkki, jos tuon vielä joutuu purkamaan….

Mika_T 10.11.2019 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1419008)

Likkö sitten suositumpi tuo master shimmin säätö kuin noiden poskilaakerien shimmien säätö hammaskosketuksen kanssa?

Kyllähän niitä molempia pitää säätää jos eivät satu kerrasta kohdalleen. Eli pinionin etäisyyttä murikasta ja sivuttain murikan asemaa pinioniin nähden.

https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ...if/_medium.jpg

Tuo on aika hyvä kuva kun kosketusta säätää. Ei mene aivan niin yritys-erehdys linjalla.

Radis 10.11.2019 22:10

Sen verran jännän äärellä ollaan, että oli käytävä kokoamassa pyörästö kokonaan.
Alkuperäisillä poskilaakerien shimmeillä hammaspyörien välys on 0.25-0.3mm mittauskohdasta riippuen. Speksi näytti Lepoantin kuvien perusteella olevan 0.15-0.2mm? Joten 0.1mm liikaa välystä on ainakin.

Pitää kattoo värillä miltä hammaskosketus näyttää. Tässä kokoonpanossa ei ollut ollenkaan master shimmiä...

Mika_T 11.11.2019 16:26

En pitäisi tuota 0.1mm ylimääräistä mitenkään epäilyttävänä vanhoilla rattailla.
Itelle riittäis että hammaskosketus on kunnossa.

Radis 11.11.2019 20:02

Ohessa kuvia väriaineen kanssa:

"Drive side"

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224611
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224612

"Coast side"

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224613
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224614

Noiden perusteella vosin väittää että mastershimmausta ei tarvii, ja lautaspyörän välystä vois jopa vähän kasvattaa, refereeraten ohjekuvan alaoikeeta kuviota. Taitaa olla riittävän kohdallaan näin?

Ohessa varsin seikkaperäinen pätkä perän säädöstä:
https://www.google.com/url?sa=t&sour...bdRJo6v9WOlg3g

lepoantti 11.11.2019 21:46

Pinjoninlaipasta kun pyörittelet ja etenkin normaaliin ajosuuntaan ja tuntuma on ” järkevä ”, ei kihnuta eikä kahnaa vastaan mitenkään omituisesti niin se on sillon hyvä👌. Usein pakilla pyörittely on paljon omituisemman tuntuista.

Kerran tein yhteen hj:n akseliin lukon asennusta ja samalla tuli 4.88 aftermarket välitykset, välystä oli hankala säätää kun yhdessä kohtaa hävisi välys kokonaan ja toisessa kohtaa oli n.0.3mm. Eikun nippuun ja koppa kiinni ja ajossa se on edelleen.

Mika_T 11.11.2019 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1419069)
Noiden perusteella vosin väittää että mastershimmausta ei tarvii,

Ei kannata alkaa sitä muuttamaan. Hitusen voisi toisioratasta ottaa kauemmas pinionista.

Radis 12.11.2019 11:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1419084)
Hitusen voisi toisioratasta ottaa kauemmas pinionista.

Paljonkohan sitä kannattais siirtää? 0.06mm?

Välyshän ajautuu vielä kauemmaksi speksistä, missähän arvossa siitä tulee ongelma?

Kaitsu67 12.11.2019 12:56

Rover-perän ohjeissa oli ottaa lautaspyörä irti ja kääntää eri kohtaan ja hakea paras sovitus. Vähän työläs kun piti kuitenkin aina vetää momenttiin ja kasata, mut kummasti se paras sieltä löyty, muistaakseni 3. yrityksellä oli heitot ja välykset kohillaan. Tämä kun 4.75 perävälityksiin vaihtui 24 spline sisuskalut.

Radis 13.11.2019 18:02

Noniin, laitoin lukon puoleisen shimmin väliin suikaleen 0.1mm paksua kopiopaperia, ja otin lautaspyörän puoleisen shimmin pois. Tällä simuloin toisiohammaspyörän etäännyttämistä pinionista 0.1mm verran. Ohessa kuvat siitä:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224633

Tuon perusteella ”Drive side” meni hieman yli, ja ”Coast side” saisi olla vielä vähän keskemmällä. Tällä säädöllä välys kasvoi mittauksesta riippuen välille 0.35mm – 0.65mm -> keskimäärin siis 0.5mm joka on yli tuplat speksiin 0.20mm nähden.

Tämän perusteella 0.06mm siirto voisi olla hyvä kompromissi?

Radis 14.11.2019 14:45

Kohtalo puuttui peliin. Fabian jarrut särky jotenkin aamulla päiväkodin pihaan. Vaimokin on työreissussa joten jotakin oli tehtävä välittömästi. Varmin tie saada joku auto käyttöön, oli laittaa BJ kasaan. Röheesti vanhat shimmit paikalleen, ja muun kasaamisen jäkeen koeajolle. No eipä sieltä perästä ainakaan mitään kummallista kuulu. Voisinpa väittää että paljon hiljaisempi on kuin muutama vuosi sitten kun kyseisen akselin auton alle asensin.

Ja välys oli kauttaaltaan 0.25mm kun laakerikannet oli kiritty momenttiin. Kosketuskuvio oli toki sama kuin aiemminkin noilla shimmeillä.

Mika_T 14.11.2019 16:27

Kovaa ajoa vaan.

Radis 15.11.2019 10:24

Fabian jarruvian syyllinen selvisi, irronnut kitkapinta jarrukengästä:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224660

Brembo on ainakin omissa mielikuvissa profiloitunut varsin laadukkaana merkkinä. Joku heillä tämän kengän kanssa on liimausprosessissa menny pieleen.
Kenkä pääsi tuon irtoamisen seurauksena liikkumaan niin, että jarrumäntä tuli osittain ulos sylinteristään. Jarrupaineet pääsi siten purkautumaan männän ja sylinterin välistä.
No onneks tapahtui pihassa eikä ajossa, ja matkaa oli sen verran vähän, että jarrunestesäiliössä riitti tavaraa kotimatkaa varten.

-MaTTi- 15.11.2019 11:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1419314)
Brembo on ainakin omissa mielikuvissa profiloitunut varsin laadukkaana merkkinä. Joku heillä tämän kengän kanssa on liimausprosessissa menny pieleen.

Tekeehän ne laatuakin, mutta näitten käyttökinnereitten tarvikejarruosat on teetetty jossain mistä vaan halvalla saa ja leimattu omalle nimelle, luulen ma. Ainakin taiwanilaisia on osa noista.

Sama TRW:n kohdalla, osa laikoista jopa jopa hieman hifistyneesti viimeisteltyjä, osa ihan tavan hinnat-alkaen kamaa.

Radis 05.09.2020 21:42

Tulipa tämä leimattua tänään

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232829

Taannoin valittelin korkeita öljynpaineta kymänä. Ratkaisuksi kokeilin pidempää ylipaineventtiiliä:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232830

Eipä auttanut, mutta alla varaosanumero tuolle pitkälle versiolle:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232831

Keskiviikkona pitäis lähteä töiden jälkeen ajelemaan kohti Inaria. Olis lintuluvat kolmelle päivälle Laveri taas takapenkkien väliin, ni voi nukkua matkanvarrella ja perillä.

Saapa nähdä miten kroppa kestää jyrryyttää tällä. 14h siivu iman pysähdyksiä..

pillimehu 06.09.2020 03:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1435680)
Tulipa tämä leimattua tänään

Keskiviikkona pitäis lähteä töiden jälkeen ajelemaan kohti Inaria. Olis lintuluvat kolmelle päivälle Laveri taas takapenkkien väliin, ni voi nukkua matkanvarrella ja perillä.

Saapa nähdä miten kroppa kestää jyrryyttää tällä. 14h siivu iman pysähdyksiä..

Onneksiollos pitkän sinisen leimuusta! luvassa 14h laatuaikaa 12h-t:n sulosävelin:D ...tulehan matkan puolivälissä pistäytymään pirtissä niinkeitellään kahveet!

Radis 07.09.2020 18:22

Telttasaunavehkeet lähtee mukaan. Ja lattialaatoista muodostui kelpo punkka.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232852

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232846

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=232847

Jostain syystä kuvat latautu 90 astetta väärin...

"Tulehan matkan puolivälissä pistäytymään pirtissä niinkeitellään kahveet!" -> Tottahan toki jos se vaan ajallisesti sattu järkevästi matkanvarrelle.

lepoantti 07.09.2020 21:03

jos sawon kautta ajat ja järkevään aikaan liikkeellä niin järjestetään talliekskursio...


Sivu luotu: 16:05 (GMT +2).