![]() |
Sähkötaitajille kysymys
1 Liiteet
Seuraavanlainen tilanne:
Piharakennuksesta hävisi jouluna sähköt. Nappasin kannen auki kun haisi palaneelle. Keskus on uusittu 1,5v sitten. Kuvaan viitaten: Tällä keskuksella on vanha alakeskus kuvassa alaoikealla 3x25, jolla on ollut jatkuvaa käyttöä Ylärivillä 6x16 ja 3x10. Nämä vvs takana. Ylärivi ei ole ollut jatkuvassa käytössä, sillä rakennus on vielä vaiheessa Vika hetkellä ainakin yli viikko kun näillä on ollut kuormaa. Ylärivin hyppy kisko tms. sulanut savunnut. Mikä moisen aiheuttanut? |
Lainaus:
Veikkaan että on ollut löysä liitos automaatissa jonka olisi pitänyt kiristää yhdyskisko tiukasti. Tai ruuvi kiristetty mutta kiskon kupari ei ole ollut ruuvin alla. Näitä on tullut vastaan ja joskus melkein joutunut sammuttamaan keskuksen yläpuolella ollutta hiiltynyttä puuta.. |
1 Liiteet
Lainaus:
Keskus on kylmässä tilassa, ip54-tasoa. Onko kondenssikosteus voinut vaikuttaa? Tossa ei ole mitään reikää pohjassa, en ainakaan huomannut. |
se kipinöi itekseenkin jos keskuksessa on sähköt päällä. sitten nuo muovikopatkin elää hiukan ilmankosteuden ja lämpötilan mukaan, jos on ollu huono liitos, mutta se on viellä pelannu, tai paremminkin ei ole kipinöiny itekseen, niin tilanne voi muuttua ihan ilmankosteudenkin takia.
tuon takia ne ammattikoulussa nyityttää jokasen ML:n, että asentaja muistas ite testata liitoksensa mitä tekee :) |
Lainaus:
|
Näitä kiristämättömiä ruuveja tulee vastaan riippumatta keskusvalmistajasta. Sarjatuotannon hienouksia ja osoitus Suomalaisesta ns. laadusta. Ite olen jo pitkään käynyt läpi valmiidenkin keskusten liitokset kun näitä on löytynyt liian usein. Standardin mukaan näitä ei tarvitse tarkistaa kun ne on mukamas jo tarkistettu. Vitut niitä kukaan tarkista. Leima lippuun vaan.
Vanhenmmissa keskuksissa löystyy taas ihan muut paikat ja ne löytyis huolloissa, jos niitä huoltoja joku haluaisi. Kai se on halvempaa polttaa verstaansa tai ainakin ihmetellä tuotantohäiriöitä kuin pitää homma kasassa. Nimin. Sähkölaitteistojen kuntotutkijarekisteristä löytyvä hyypiö. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ps. Hiukka oon minäkin näitten sähköjuttujen kanssa turannut |
tässä kylällähän nuita pari valmistajaa on :D
mitäs make tuollaseen näppisähköpuolen kuntotarkastajan pätevyyteen vaaditaan? ite pulannu about koko työuran verkostopuolella ja nyt viime vuodet määräaikastarkastusten kanssa ja tässä alkas olla pikkuhiljaa mielenkiintoa laajentaa kenttäänsä, ettei käy vanhemmiten tylsäksi :) |
Edellisessä työpaikassa työkaveri kävi sähkökeskusten lämpökuvaajan kurssin ja sai siihen jonkin pätevyyden tai diplomin niihin hommiin.. Joskus sit kattelin kuvia, kun oli käynyt kuvaamassa jonkin teollisuuskiinteistön sähkökaapit ja löysät liitokset löysi kuvasta todella helposti!
|
Lainaus:
|
Yläriviskin näkyy mustaa......
Lainaus:
Kytkin ja alarivi näkyy hienosti....... Siitä päätellen tarjoilet 65A k.o rakennukseen......jatkuvaa... Ja ylärivis 126A ja VVSK 40A + alarivin 25A......Missä mennään Ja näkyy olevan C_käyräläisiä automaatteja....alarivis..... Onko selektiivisyydet valittu oikein.....? Riittääkö johdinpoikkipinta-alat.....65/150A kuormalle jos VVSK vikaantuu? Mitä kuormaa perässä? 1- vai 3-vaihe? Ne käyttäytyy ja kuormittaa tosiaan eri lailla..... Oletko varma että keskus on mitoitettu oikein......? Voihan noi mustat olla löysistäkin.....mutta ei mee mun jakeluun jos palaneet on syöttävässä päässä........ Tai vika voi olla tossa VVSK:ssa eli päästänyt läpi paljon enemmän mitä arvot kertoo..... Onnea ja menestystä.......Älä silti polta koko rakennusta......:D :D :D |
Sorry katoin kuvaa hivenen huonosti....
Ja hätäisesti.....
Ratkaisu asiaan..... Toi sun ylärivin syöttävä virtakisko on vain 10mm2 Se on sulanut kun ei ole kestänyt ylärivin kuormaa..... Pitäis olla jotain muuta........ Näistä vinkeist joutuu jo tarjoon kaljat........:D :D :D |
Mitähän vittua sä höpiset? Nyt ei ole hajuakaan koko hommasta.
|
En mä höpise mitään vaan mä.....
Lainaus:
TIEDÄTKÖ SINÄ? LUULTAVASTI ET. |
Mun ei tarvitse huutaa. Tiedän , että puhut ihan paskaa.
|
Eikö sunkin mielestä kuvien perusteella....
Lainaus:
Ja saat olla vaikka kuinka sertifioitu maailman ylitarkastaja........:D :D :D tai ihan mitä haluut....:D :D :D Mutta näin se vaan on......:D :D :D |
Mites jos keskukseen olisi laitettu vaikka 125A pääkytkin. Ja sen perään vaikka kolme C10A automaattia. Yksi per vaihe. Miten käy. Sun mukaan palla koko paska.
|
Mutta tässä max. 80A pk.
Lainaus:
Silti ylärivis pitäis olla vähintään 16mm2 kiskoo.......kun syötetään 40A. Tästä lähretään..... Oliko sulla viel jotain kysyttävää? Ja mitä ne sun "natsat" oikeen oli????? Ja pitääkö ilmootella johoinkin niiden perumisesta......?????? |
Minä olen valmis vääntämään kaiken vapaa-aikani tästä vain osoittaakseni sinun paskanjauhamisen. Ehdotan jatkamista tänä yönä kun olen kännissä niin saat hiukan tasoitusta. Uskoisin, että minulla on kuitenkin hieman kompetenssia tässä asiassa.
|
Sorry niin minäkin.....
Lainaus:
Ja silti mä vielä tän lisäks haldaan mekaniikan ja automaation ja näiden softat......:D :D :D Eli mä olen SUPERMIÄS.....:D :D :D Ollaan tehty kolmen duunit ja saatu kahden liksat.........:D :D :D Eikä se ole mitään herkkuu.......Tärkeintä on päästä nukkumaan yönsä omassa sängys...kotona..:D :D :D..... Enkä missän muualla enää.....nukukkaan.....:D :D :D Jatketaan huomenna jos haluut...... |
Lainaus:
Toiseen kun syötetään 40A. Miten niin? Mistä näet sen virran? Vai tarkoitatko vikavirtasuojan nimellisvirtaa? Edelleen jos vikavirtasuoja olisikin nimellisarvoltaan 63A. Olisiko todellinen virta mielestäsi aina 63A? Ja siihen kiskohommaan. 10mm2 keskuksen sisällä kyllä riittää 63A:n nimelliseen kuormitukseen. Oliko muuta? |
Lainaus:
|
Sorry......Muttei yläriviin.....
Lainaus:
Eikä 63A....... 16mm2 olisi voinut mennä sormien läpi...Itse olisin tolle kuormalle laitellut 25mm2 kiskoo...... jos on vielä ed 100% kuormitusta......ja ihan sama 1- tai 3. vaihesena.....1-vaiheisena aina pahempi.... Ja kaiken tän jälkeenkin alkaa kapasiteetti loppuun vielä alarivistäkin....... Haloo missä mennään...... Vehkeet pitää rakentaa HD käyttöä varten eikä niin että ne palaa......tai sulaa......:D :D :D Ja oletko edes varma tässä tapauksessa nollien riittävyydestä ?????? |
Eli sä oikeasti luulet, että kaikista sulakkeista kulkee aina niiden nimellisvirran suuruinen virta.
|
Ja sä teet mitoitukset tuon olettaman perusteella? Kuinka mones työnantaja sulla on nyt? Et varmaan kauaa pysy saman työnantajan leivissä.
|
Palkollisena.....
Lainaus:
1994-2002. 3 eri työnantajaa..... 2002-2016 on ollut sama palkan maksaja...... Näillä mennään....eli 26v. 4 eri palkanmaksajaa..... Ja itse ole aina vapaaehtoiseti valinnut palkanmaksajan..... Kuinka monta sulla? Ja kuinka sä? Ja millanen työ historia sulta löytyy.....? Ja senkin saa lyödä näkösälle jos riittä kanttia......:D :D :D Mitoitan kuinka mitoitan mutten alle sallituiden niin kuin tässä tapauksessa...... |
1.
Yrittäjä 20V |
Mutta sano nyt suoraan.
Teetkö kaikki mitoituksesi nimellisarvojen perusteella? Onko tasoitukset ollenkaan tuttuja? Nyt puhutaan kotitalouksista. Ei teollisuuden lähdöistä, missä tiedetän kaikki arvot etukäteen. |
Tälle iso käsi.....
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli siis oma virma ollu 20v. |
Ja näissä tapauksissa....
Lainaus:
Talopuolella mitoitetaan kaikki oletetun kuorman mukaan..... Eli luullaan jotain.....joka ei pidä paikkaansa...... Alimitoitetut vehkeet on suunnittelijansa itsemurha/seppoku.....:D :D :D Ja juuri tän takia on parempi tietää........:D :D :D Ettei tule vahinkoja......:D :D :D Ja varmuuskerrointa lyön niin paljon päälle kuin uskallan.....aina..... Tuottavuuden ja luotettavuuden rajoissa..... Niin raudassa kuin sähkössä...... Eikä tosiaan ole vehkeet sulanu tai kaatunu......:D :D :D Ja kaikille on kelvannut......Ja niitä on jopa haluttu......laatu vehkeinä....:D :D :D |
Lainaus:
Mulle alkaa muodustua mielikuva että olet diplomi-insinööri, suunnattomalla teknisellä tietämyksellä vailla kosketusta oikeaan maailmaan. |
Se mitä lopulta hain tässä on se, että normaalilla taloliittymällä 40A:n vikavirtasuojaa ei vaan saa hajoamaan ylikuormituksella. Eikä saa myöskään 10mm2 yhdistyskiskoa.
|
Jos Nietu ne saa hajoamaan niin antakoon jotain kättä pidempää millä mä voin sen itsekin laskea.
|
Silti......
Lainaus:
Ja tän kertoo lait, asetukset ja säännöt..... Tässä jotain kättä pidempää.....:D :D :D Jos sun mielestä toisin niin olkoon......:D :D :D Sorry kun osu kuvasta silmään...... Ja toivottavasti sä et rakentanu keskusta tai modannut sitä.........:D :D :D Ja tähän voitais oikeesti lopettaa paskan jauhannat........ |
Sä taidat olla oikeasti jotenkin... ei niin kaikki oravat muuntajassa...
|
Ja mun kautta saa 10kV muuntamoihin asti....
Lämpökuvausta.....
Ja niinkuin myös teollisuuskiinteistöjen, omakotitalojen keskuksiin tai kaikkien näiden lämpövuotoihin..... Tai vaikka mörkömoottorien lämmönluovutuskykihin........tai vaikka emännän kirkkoveneeseen....... |
Ja sinun harmiksesi, olen modaillut keskuksia ja valtuutetuille tarkastajille varmennustarkastuksissa ne ovat kelvanneet, yksikään niistä ei ole kärähtänyt ja asiakkaat, joille niitä olen tehnyt ovat tilanneet lisääkin töitä minulta.
Olisiko ystävällinen ja kertoisit mitä tein väärin? |
Sorry....Ei mun tarvii kertoo
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Silti 10mm2 ei ole 16mm2
Ennen lämpökameroita viat haettin pimees......ilman valoja.....
Missä vika siellä kipinät.........:D :D :D Nyt lämpökamera aikakautena se on vaan liian helppoo....:D :D :D Ja ne löytää jopa sellaiset joiden niit ei edes pitäis löytää......:D :D :D |
Mutta onneks tää vuokraaja etsii vain lämpävuotoja.
|
Jätetään tää asia tasolla tähän....
Mitäs nappailet....????
Ja mä en tosiaankaan käytä sieniä niinkuin kaikki Paulia myöden luulee.....:D Mulla meni kuoharia, punkkua, olutta aikaisemmin ja nyt kapteenin rommia kolalla......:D :D :D |
Vitut me vielä välejä selvitetty oo Sanokoon Pauli mitä vaan.
Mä otan Karhua. Tai no juotti toi viimeinen asiakas pari Xo:ta |
Ei vaan. Näänhän mä, että olet alan miehiä. Priva
|
Jos ei niin sit....
Lainaus:
Ja hävinnyt voi myöntää rehdisti tappionsa.....:D :D :D Silti XO sulaa suuhun.....:D :D :D |
Ja tässä virallinen lopetus......
Tyhjästä on paha nyjästa.......jos ei paukut riitä ja ruuti ole kuivaa.......:D :D :D
40A VVSK, 25A-35A syöttö..... VVSK eikä PK laukee koskaan ylikuormasta.....Pyydetään enemmän mitä saadaan..... VVSK suojaa ilmiset jos nollan ja vaiheen erotus kasvaa liian suureksi muttei laukee ylikuormatilanteessa ......Ja tähän ylikuormatilanteeseen ei tosiaankaan riitä 10mm2 virtakisko joka on sallittu vain 25A kuormalle jos VVSK tarjoilee 40A.......eikä koskaan laukee ylikuormasta ....kun saa vaan 25-35A.:D :D :D Eli missä selektiivisyys automaattien suhteen??????? Alle 40A syötöissä tulisi käyttää vain 25A VVSK:ta kolmivaihesena.. Ja virtakiskomitoitukset tän mukaan.....aina parempi jos 16mm2 kiskolla jolloin sääntö myös ylikuorman suhteen totutuisi. Ja toivottavasti myös pinta-alat keskuksen sisäisissä johdotuksissa. Toivottavasti meni jakeluun..... Ja jos jollain jotain kysyttävää niin ne saa esittää kirjallisina.....:D :D :D |
Eipä tuosta osaa sanoa muuta kuin että löysällä ollu liitokset ja tai johto ei ole ollu kunnolla sulakkeen sisällä. Kisko 10mm riittää kyllä isoille virroille. 1.5 neliön piuha voi olla 3m 25a etusulakkeen takana et siitä voi päätellä jotain. Kiva ois tietää paljon on keskusta syöttävä etusulake.
|
Lainaus:
|
Nietu syöttää nyt sellaista potaskaa, ettei kestä olla kommentoimatta.
Tuo on 6 neliön syötöllä oleva korkeintaan In 63 A keskus. Pääsulakkeet lienee 3x25. Vikavirtasuojakytkin ei mittaa nollan ja vaiheiden välistä erovirtaa vaan koko piirin summavirtaa. Automaattien nimellisvirrat yhteenlaskemalla ei saa keskuksen suurinta sallittua kuormitusvirtaa. Liiallinen ylimitoitus on tyhmää. Keskuksista löytyy virallista mitoitustietoa ja muitakin rakenteellisia ohjeita standardisarjasta 60439. Mie ymmärrän miksi Make sulla on vaikeata :) |
Kun luen tätä tarinaa tulee sekava olotila nauraakko vai itkeä... enemmäkseen nauran.
Vikanahan tuossa on löysä liitos ollut ja niitä mahtavia ämpäreitä ei tarvita montaa tuonkaan tekemiseen. Muistetaan yksi pieni sääntö sähkössä: Pisteeseen tulevien virtojen summa on sama kun pisteestä lähtevien. Niitä amppeereita ei synny tyhjästä. edit. Hilma jo valaisi asiaa... turhan selkeästi :D Pitäisi jättää jollekkin jotain jota opiskella. |
Lainaus:
Kiitosta Hilmalle faktoista ! |
Oi voi,
onpas surullisen hauskaa luettavaa. Taitaa olla tarkoitus vain provosoida.? Mutta silti jonkun todellakin kannattaa tarkastaa olemassa olevat standardit. Ug! olen puhunut. |
Lainaus:
|
Kuvasta ei ihan kaikki näy, miten yläpuoli? Voisi olla myös veden/ kosteuden aiheuttama oikosulku yhdyskiskossa. Onko kylmä vai lämmin rakennus ja onko yläpuolelta mahdollisuus tulla vettä/lunta keskukseen sisään?
|
Mun mielestä.....kuvan mukaan....keskukselle
Lainaus:
On tuotu ja viety saman verran ja ylärivi on otettu tosi ohkasilla välistä..... Eikä varmaan ole ylärivin syöttö 6mm2 paksumpaa.......ja peräs/vaihe 42A..... näin se vaan menee...... Kun kuvaa kattelee selvistä päin...... Ja olisi pitänyt olla k.o paikas etusuojat...... Eikä oikeesti tota selketiivisyyttä löydy eikä poikkipinnat kohtaa ja syöttävät paukutkin on vielä hämärän peitos. Ja tosin mulla viesti kirjoottelun aikaan ne paukut oli lasis.....:D :D :D Varmaan ottaa lämpöjä....... vaikkei liittimet olisikaan löysäs...... Ja voihan nekin olla muttei asiansa osaava jäljiltä....... Ja voihan toi 40A tai toi 25A suoja olla vikaantunut.... Ja tiedä sitä kuinka tota ylärivii on kuormitettu....... Sorry Makelle.....:D :D :D |
ei helevetti, mistä näitä vitun itä helsingin tietäjiä aina sikiää..?
vetomatkan ollessa joku 0,2m (kakskytäsenttii) ja jännitteen ollessa 230V 25mm^2 poikkipinta kulettaisi 800A jännitehäviön ollessa 0,1%. olokoonkin se kisko keskuksessa sitten vaikka 10mm^2, niin se piisaisi samoilla parametreillä 320A saakka, eli lie ei lämpene ihan hirmusesti 25A pääsulakkeen takana, eikä varmasti pala poikki! noin niinkun teoriassa.. käytännössähän tuo virta on aina pikkusen vähemmän, kuparissa olevista epäpuhtauksista ja ilman lämpötilasta johtuen, mutta suuntaa.. alako nimittäin oikiasti selevitä, minkä tähen teollisuuvessa on niin perkeleesti tuotantokatkoksia sun muuta turhaa jos tuon tason miehet piirtelee kuvat ja viellä asentaakin ne laitteet :D |
Tässä....
Lainaus:
http://nssoy.fi/uploads/nss/Vaaditut...ulkuvirrat.pdf Syöttävistä paukuista olis kiva saada tietoo..... Kuvaa kun kattelet........Tuotu ja viety saman verran ja ylärivi otettu ohkasilla.......välistä......:D :D :D Oikoslun tapahtueessa ämpäreitä menee rajusti...... ja voihan se vika olla siinä oikosulun aiheuttaneessa suojassakin vaikka 3vaiheisena..... Ja silloin kuin mitoitus on kohillaan palaa vikatilanteessa kaapeli eikä keskus......tai koko mökki/teollisuusrakennus.....:D :D :D ja vielä jotain.......silti mä meen näillä..... |
Jos tuota keskusta syöttävä sulake on joku 25 tai 32 niin ihan turha miettiä mitään kiskoja ja välijohtoja kun niitä ampeereita nyt ei synny tyhjästä.välijohdoiksi riittää 4mm2 piuha. Niitä käytetään yleisesti vaikka ois 250a kahvasulakkeet syöttävässä päässä. Se ryhmäsulake antaa sen suojauksen sille välipiuhalle. Niin ihmettelen mistä näitä tietäjiä löytyy.
|
Aikas mettäss......
Lainaus:
Oikosulkuvirtoja unohtamatta..... Ei mee ihan 4mm2 tai 6mm2. vaikka keskuksesa onkin pitäis olla jotain muuta. https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6johto |
En nyt oo vielä tarvinnu wikipediaa käyttää sähköasennuksissa mut sehän antaa 36a 4mm2 piuhalle ja jos keskusta syöttävä sulake on 32 niin riittää vallan mainiosti.
|
Ja kun ei tiedetä mutta se keskusta syöttävä kaapeli voi olla 6mm2 kaapeli niin ei sitä virtaa sinne tyhjästä synny. Mutta jos on liitokset löysällä siinä ei paljon poikkipinnat auta.
|
Eikä olla ilmassa keskuksen ulkopuolella....
Pinnassa voi olla mutta nykyään ja yleisimmin kaikki tulee piilos....
Mä kattelen kuvan mukaan...... Sen enempiä tietoja saamatta...... C25 ulos+42A yläriviinvaihe/= 67A/vaihe....... Ja sen verran ne oikeesti tekee....http://forums.offipalsta.com/data:im...BJRU5ErkJggg==.. Vaikka sun mielestä syöttävät olisikin 25A...... Missä vika?.........:D :D :D :D Suunnittelijassa.... Asentajassa...... Toteutuksessa.... Lukijassa..... Vai jossain muussa.....:D :D :D ps. Mun mielestä näyttää että tuotu sisään 16,10 tai 6mm2 Viety ulos 16, 10 tai 6mm2 Vaikee sanoo..... kuvasta..... Ja ylärivi ruokittu 6, 4 tai 2,5mm2.... Silti yläriviin ohkaset..... Ja olisi oikeest kiva nähdä mistä ja minkä nallien takaa syöttö PK:sta tulee. Ja kuinka monen RK:n kautta......... Ja onko muita sulakkeita/ etusulakkeita välissä...... |
Ei se nyt ihan näin mene......
Lainaus:
Vaatii breakkerin väliin......eikä noilla neliöillä......ole tulevaisuutta mitkä yläriviin menee..... Ja se riippuu oikosolunkestoisuudesta eli neliöistä mitä on perässä.....ja/tai miltä laitteet kestää... ja miten niitä oikasti syötetään.....:D :D :D |
Kannattaa tarkastaa ensiksi yläpuoli. Tuo köhnä ei lennä itsekseen ylöspäin vaan sen on pitänyt tulla alaspäin. Köhnö näyttää hiiltyneeltä muovilta jollaista tapaa monesti silloin kun vettä on sopivassa välissä ja siltä kohtaa alkaa muovi hiiltyä jne. Kuvasta ei näy mitä yläpuolella on. Kuitenkin veikkaisin kuvan perusteella että ylärivin yhdyskiskossa on olluy kosteutta. Siihen viittaa myös keskuksen pohjalla olevat epämääräiset valumajäljet. Tämä kannattaa jokatapauksessa tarkastaa, ettei sama toistu korjauksen jälkeen.
Lainaus:
|
Sivu luotu: 02:22 (GMT +2). |