![]() |
Runner etuvetonivelien rakennusta.
elikkäs ulommat vetarit ei kestä, mikä nyt avuksi? renkaat pienensin 33-> 31" ei auta. hinnakkaitakin vetarin päitä ostellut, mut ei riitä järki ja rahat, joka reissun jälkeen olla vaihtamassa.. Jäykää etuakseliakin miettinyt mutta ehkä tulevaisuudessa ajankohtainen. voisko murrosnivelistä rakennella ulommanpään??? työmaalta löytyy sorvit ja vehkeet, eikä peukalo ole keskellä kämmentä, eli vinkkejä kaipaisin.
|
Mikä niitä sieltä rikkoo? Jossainhan pitää olla vikaa jos niitä tuota tahtia menee.
Onko korotettu niin paljon et vetonivelen kulma on liian jyrkkä? |
eipä ole,alalavetit suorassa. normisti topparit kääntymisen estoksi.. renkaat niin karkeat,ettei enää vetoa kestä. insa turbo neekerit. nyt pitäs keinoa löytää, eikä jotaki ihme vikoja.
|
No vaan onhan siinä jotain "ihme vikaa" joka nivelet syö jos kerta ei kestä 31" renkailla jotka nyt on runnerin vakiorattaita. Tietenki jos perse eellä puuhun haluaa mennä..
|
Miksi?
Onko mitään tarkempaa tietoa miksi ei kestä? Onko lukkoa? onko jossain väljää jolloin iskuvoima rikkoo? itellä on 35" rengas eikä oo niveliä vaiheltu,ja vaikka ajankin säästeliäästi ni piiskaa on saanu,mm yhen Lipposen
kytkimen rynkyttäny paskaksi. Mulla tosin Hiluksi mut vetari on sama. Lähtisin kuitenki vielä hakemaan vikaa muualtakin vaikka nivelhän ei koskaan oo liian vahva,ite suunnittelin joskus sellasta et olis sorvannu semmosen vahvike pannan nivelkupin päälle joka estäis halkeamista ja sit käyttäny sisemmän nivelen suojakumia,siinä ongelmaksi muodostuu tilan puute. En oo kokeillu mut sopiskohan Lonkkarin nivel (jäykkä akselisesta) erillis jousitetun vetariin? silloinkin suojakumin kanssa olis pikku ongelma ku Lonkkarissa on ne kolot siinä sivuilla. |
Lainaus:
|
palalukko. tilaa ei tosiaan ole vahvistamiselle. hyppässihän se ratas jonkin verran kun poori oli osittain jäätynyt. täytyy tarkastaa vielä murroskulmat. onkos tuo lonkkarin nivel yhtään vahvempaa tekoa?
|
Lainaus:
|
Vetoakseli vois olla heikoin kohta,sorvais vaikka uran. Toimis sulakkeena.
|
Lainaus:
Kannattais se sulake laittaa sinne ratin ja penkin väliin ;) kyllä kaiken rikkomalla rikki saa... |
Lainaus:
Hiluxissa oli yhteen aikaan palalukko edessä ja 35" renkaat ja nivelet kesti. Kaiketi sulake oli siellä ratin ja penkin välissä. Kuitenkin sitä hanaakin annettiin, mutta revitelty kivikoissa. Kun tuota ajelua harrastin, niin monenlaista tuli nähtyä. Jotkut tosiaan tuntui haluavan väkisin rikkoa laitteensa. Kai siitäkin sitten kivat fibat sai. No, ketjun aloittajan ajotyylistä en tiedä, kirjoitinpahan vain omia mieleen tulleita ajatuksia. |
Lainaus:
|
Kiitos vastauksista. Asia ratkesi..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Hiluxissa on nyt Toyotan sähkölukot molemmissa päissä ja enää ei rytkytä niin kuin palalukolla tilanteissa joissa ei ole kunnolla vetoa tai jarrutusta ja käännytään. (Tyypillinen pysäköintitilanteissa esimerkiksi). Ja siinähän on edessä nykyään jäykkä akseli, erillisjousitetusta en tiedä saako siihen mitään kytkettävää. |
niin,pohjaan lyöntikumit vermeineen lähteny reissuun alaspäin joustossa. tulee liikaa murrosta.. ja siitä ajo tyylistä,, jos nuita vehkeitä talvet rakentelee,niin tuskin tulee mieleen lähteä vasite hajottaa. kytkin on kestäny ja muu voiman siirto. ei oo tarvetta hyppäyttää, ja kaasupohjassa huuvattaa.. vi..u vinssi on keksitty.. mutta mutta alkuperäinen kysymys oli,että onko kukaan rakennellut muita ratkaisuja? Tiedän, että kun vetaritkestää niin seuraavaksi menee perä. ja ja minkälaisia vetareita käytätte kun tuntuu ettei muilla mene rikki.. hintaa ja merkkiä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pakko kait miunki kommentoida....
Joskus muinoin taisin ekana rakennella 110 (risukeulan) Hiluxin offi kisoihin...
renkaina oli 38,5X15X15 ja en muista et oisin kuin yhden tai kaks murrosta rikkonut mut kaikkee muuta menikin sit nii et vieki hirvittää... Ja kaikki jokka miut tuntee nii tietää et miul on vain kaks kaasupolijn asentoo :D :D :D Täys kaasu tai eip ollenkaan.... Juma ooks mie muuten jo ni vanha ku sekkin auto tuli rakenneltua jo 20 vuotta sitten :D:D:D:D:D:D |
Lainaus:
Ainakin ne palalukot mitä minulla on olleet on toimineet juuri kuten pitääkin; mutkassa rullatessa tai pintakaasulla raksuttaa yli (eli ikäänkuin "auki"), muuten päällä. Ei kertaakaan ainakaan ollut tilannetta missä lukko EI olisi pitänyt.. |
Lainaus:
Ja safarikuormassa ihan roihkeesti ylipainoa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161801 Ja tosta palalukosta runnerissa: kun ei oo eessä napalukkoja vaan alipaineella katkeava etuvetari, niin takaveto päällä siellä normaalisti vetää tasasupyörästö hurjaa rallia. Palalukolla on melko ahdasta siellä hengailla, joten kytkentähampaat pyörii melko "iholla". Sit jos ajaa takavedolla, niin saattaa välillä kurahdella esim. töyssyissä yms, ku hampaat nappailee ja etukardaani pyörähtelee... |
Eikö 4runnerissa muka takaveto päällä ajaessa katkaista kuin etuvetari, ja jakoaski vetää koko ajan nelivedolla? :eek: Onpa nerokasta :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nojuu.. johan minä ihmettelinkin :D Mulle ei oikein ole ikinä edes auennut koko katkeavan vetarin idea.. se, että etukardaani ei pyöri takavedolla ajaessa ei ainakaan kulutuslukemissa näy millään tavalla.
Jenkkivehkeissäkin noita "center axle disconnect":eja on ollut, onneksi ei nykyisin enää kovinkaan monessa. Poistuu tuo tasauspyörästön hurja pyöriminenkin, kun molemmat etuset pyörii aina samaa tahtia tai mutkissa vain pienellä erolla :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lehtijousien kanssa oli paljon puljausta kun rungossa ei oikein ole tilaa ylösjoustolle, meinasi tulla (ja tulikin) turhan korkea. Nyt on vielä jotkun Opel Sorsan kierrejouset avittamassa lehtijousia, joilla oli taipumusta vääntyillä jännän näköisiksi. Vääntyilyyn auttoi myös akselin pyörähtämistä estämään laitettu alkuperäisen jäykän akselin kaltainen tanko akselilta eteenpäin runkoon. Kardaani vaihtui toiseen jossa kääntökulmia reilusti enemmän. IFS kardaanin ei tarvi elää juurikaan. Ohjausvarret sovellettu eri Land Cruiserin malleista, HDJ80/HJ60. Että kyllä siinä puuhaa riittää. |
Lainaus:
|
Onko tuo runneri kummiskin city maasturi?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
välitys ja kardaani on raskaammat pyörittää kuin rallattaa tasauspyörästöä. Joten pyörivä, ei katkennut vetoakseli pyörittää toista poskiratasta ja välläri pysyy paikallaan ja diffi rallaa! :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
eihän palalukolla ole periaattessa tasauspyörästöä, vai olenko väärässä?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
voipi olla,ei oo odotukset kovin korkeella. jollakin erikois luvalla onnistus kun ei oo tyypitetty.. tai jotaki,mut mahtaa saada sillä rahalla 5 tommosta autoa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
vai onko keulan osalta runkopalkki erinlainen?
|
130 runneriin ei ole verrokkia jäykkäakselisena.
Ei tainnu näissä uusissa pykälissäkään olla mitään porsaanreikää siihen muutokseen, en tie sit miten trafissa suhtautuisivat poikkeuslupahakemukseen... |
Lainaus:
Varmaan retkukeuloissa aika samat lehtijousi vehkeissä myös Siis lehtijousi ja retkukeula erilaiset. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Trafille se varmaan ei kyl riitä... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei taija varmana käyä eka koppainen runneri verrokiksi.. |
Lainaus:
Seuraamasi linkki on voinut vanheta tai se saattaa näkyä vain kohderyhmälle, johon et kuulu. |
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=184747
Lainaus:
Lainaus:
|
Sivu luotu: 16:17 (GMT +2). |