![]() |
Sähkökompurasta polttomoottorikompura.
Terskistä!
Ostin (kun halvalla sain) vanhan Atlas Copcon kompressorilohkon ja säiliön. Haluan muuttaa kuitenkin laitoksen polttomoottorikäyttöiseksi koska kaikkialla ei ole isoa amppeerimäärää tarjolla. Ajatuksena korvata 5.5kW sähkömoottori polttomoottorilla, ja tähän tarvitsisin vähän neuvoja. Kompressorikeskukselta kysyin jo ohivirtausventtiiliä jatkuvapyöritteiselle mutta on liian kallis ja max. ilmantuotolle 1000L/min. Tarkkaa tietoa ei kyseisen lohkon tuotosta ole kun ei ole merkitty tyyppikilpeen mutta varaudun vähintään 1,5m3/min tuotolle ettei räjähdä silmiin. Eli jos laitan lohkolta putket säiliöön, ja säiliöön pistän Bilteman varoventtiilin tai kaksi (2000L/min) http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Pa...li-2000023582/ niin onko tässä minkälainen vaara vai onko turvallinen? Paineensäädin sitten säiliöstä työskentelyletkulle. Säiliössä paikat puolentuuman kierteelle valmiina. Mitä muuta tulisi ottaa huomioon rakentelussa? |
hyvähän nuo varot on olla isommat ku tuotto. muuten voi säiliö räjähtää jos moottori pyörii jatkuvasti.
onkos alkuperänen moottori semmonen mikä pyörii vaan kun painetta tarvitaan säiliöön vai pyöriikö kokoajan? onko ruuvi vai mäntäkompura? vanhemmissa ruuvikompressoreissa on imuaukossa kuristus millä säädetään tuottoa kun moottori pyörii kokoajan. säiliöstä tulee letku paineilma sylinterille mikä kääntää imuaukon tukkoon kun säiliön haluttu paine saavutetaan. tällästä pystys polttomoottorilla huoletta pyörittää. |
Ja jos haluaa lisävarmuutta vois painekytkimen voi säätää noita varoja pikkusen korkeemmalle ja kytkee "tappokatkasijaksi" moottoriin .
|
Mäntäkompressori, V2-lohko jossa on sähkötoiminen painekytkin eli ei ole jatkuvapyöritteinen. Ainakin voisi kokeilla sitä että laittaa kaksi nuita 2000l/min. varoventtiiliä ja vielä lisäksi painekytkimen jonka ruuvaisi 12-14 baariin joka löisi sitten sytytysvirran maihin kun kytkin laukeaa. Eiköhän näillä turvallinen yhdistelmä saada. Vai mitä olette mieltä? :)
Lohkojen max. painetuotto on 14bar ja säiliö on joskus parasta ennen kristusta koeponnistettu 19bar. paineelle. Nuo varoventtiilit kuitenkin on 10bar hommia... |
Ei taida tulla kovin hyvää mitenkään.
Kompura pumppaa kokoajan täydellä teholla ja pihinä on kova. Täytyisi olla kompurassa vapaa venttiilit, mitkä on alunperin jatkuvasti pyörivissä kompuroissa, eli laittaa ns. vapaalle, kun paine nousee tarpeeksi. Sähkömoottorin tehon perusteella ei tule 1000l/min tuottoa. Toki johonkin käyttöön voi soveltua. |
Riittäsköhän painekytkimessä liikerata kaasuvivun ohjaukseen ??
8bar -> tyhjäkäynti , 4bar -> urku auki . Ei suhistais ihan niin paljoa. |
Itestä tuntus, että tosta sais helposti 16 ampeerin voimavirralla automaattisesti sammuvan ja käynnistyvän. Ehkä joku automaattinen tähtikolmiohässäkkä.
Kompressoreja saa aika järkevällä hinnalla monenlaisia. Itse voisin harkita Atlas Copco BT4 E kompressorista luopumista.Se sopii hiekkapuhallukseen johonkin 6-8 milllin suutinkokoon ja helppo laittaa toimimaan jos tarjolla on 63 a voimavirtaa. 35:sillakin se pelaa ainakin mulla taajuusmuuttajalla. Vekottinta voi koekäyttää. Nyt se on maataloushärveleiden putsauskäytössä ja lähinnä häiritsee se jos haluan nostaa paineen fiksuksi hiekkapuhallukseen, rupeaa sähköntarve olemaan jotain 50-63 a sulakkeita vaativaa suuruusluokkaa. |
Etkai ajatellu säiliön painetta säädeltävän nuilla varoventtiileillä?
|
Pienllä ohjauksella ja kytkimellä irrotetaan moottori kompurasta kun painetta riittää ja kierrokset tyhjäkäynnille? Helpompi starttaillakin kun ei ole vetopäällä.
|
Jostain skootterin raadosta variaattori väliin??:D
|
Joskus suunnittelin kansivikasesta auton koneesta tehdä kompuraa
Hiekkapuhallukseen oli tarkoitus laittaa joten ois pyöriny koko ajan, mutta pyöritysmoottorin kierrokset meinasin laittaa painekellolla, mut ilmasylinterillä vois olla helpompi Eli kun paineet on poissa jousi vetää hanat auki ja kun paine nousee pudottaa sylinteri kierroksia Jossain teollisuus koneessa oli sellainen varojärjestelmä jossa varoventtiili laukesi sylinteriin joka kytki sammuttimen Se kannattaa ottaa selville vaikka mäntäkompura onkin, et kestääkö kuin alikierroksia |
Tuon näköinen varo on omassakin kompurassa, Atlas copco AIRLET LT9. Melkoinen suhina siitä tulee kun unohtaa hanan kiinni. Näyttää oleva 1/2 tuuman kierre. Kaksi olisi varmaan parempi kuin yksi. Yksi tuossa on ollut koko ikänsä. Lisäksi siinä pitäisi olla kevennysventtiili, sellainen mankkuventtiilillä, ja painekytkimen ohjaama. Taajuuskäytölllä pyörii ja 60Hz.
|
ei maha tartti tykätä jos moottoria käynnistetään minuutin välein.
kannattaa rakentaa joku kytkin moottorin ja kompuran väliin tai sitte kokeilla sitä imuilman kuristusta. en tosin tiiä toimiiko mäntä kompurassa imuilman kuristus kun voi alkaa imee öljyä männän välistä kun alipaine lisääntyy... |
Eikös kevennys toimi niin että painepuolelta tasataan ylipaine imupuolelle, jolloin mäntäkompura käy vaan hupia, eikä tuota painetta? En ole asiantuntija, joten nämä lorinat on vain omaa kokemusta kahdesta v2-lohkoisesta kompurasta, joissa kummassakin oli jokin tällainen systeemi. Jos kompuraa pyörittää polttomoottorilla, tuon venttiilisysteemin voi varmaan rakentaa venttiileillä kikkailemalla. Jonkunlainen säädettävä ylipaineen päästävä venttiili painepuolelta imupuolelle ja takaisku pönttöönpäin? Varoventtiileillä suojattuna koko komeus niin eikös se ole sitten siinä?
|
Kannattaa hirveitä rakennella kun lohkoja saa valmiiks halvalla, jotka on tarkoitettu jatkuvaan pyöritykseen?
Myös ruuvikompuroja on toisinaan sopuhintaan saatavilla. Ainoa mitä en ole sopuhintaan löytänyt, toimivaa kokonaisuutta, josta tulee paljon ilmaa riittävällä paineella ja ettei kokoluokka nouse niin suureksi, ettei ole vetämistä millään 2000 kilon sallituilla vetopainoilla. Ennemmin mä lähtisin kehittää jotain valmiiksi toimivaa vaikka siihen suuntaan, että toimii pienemmällä virralla. |
Scaniasta en tiedä, mut volvoissa joissain malleissa lepuutus toimii molemmat venttiilit avaamalla
Eikös kevennys toimi päästämällä männän päältä ilmat pois Oisko helpoin kuitenkin kuorma-autopurkaamolta tai tarvikkeesta hakea paineventtiili, jossa olisi kaikki jo valmiina ja siihen yhdistää vaikka kierrosten pudotus Eli paineet täynnä aukeaa venttiili ja samalla solenoidi pudottaisi kierroksia ja kun määrätty paine on saavutettu venttiili kiinni ja kaasu selälleen Ois tarkoitettu isoille ilmamäärille ja toimimaan jatkuvalla syklillä Vanhemmat kuorma-autot vaan työntää täydellä höngällä painetta kankaalle Tuolla ainakin on jotain, eikä hinnat mahdottomia näkyny olevan http://www.jussinmaki.net/verkkokaup...ent/index/3477 |
Aikoinaan oli pihassa vanha kompura-Dyna lainassa. Säätö oli kohtuu yksinkertainen varojen lisäksi, kaasupolkimelle asennettiin ilmasylinteri joka painoi kierroksia kun paineet olivat alhaalla, ja kun painetta oli tarpeeksi tippui moottori tyhjäkäynnille. Toki tuossakin ratkaisussa kompura tekee painetta tyhjäkäynnillä, mutta jatkuvassa työkäytössä toimii. Pitihän se Dyna laittaa ainakin vapaalle (kompuraa pyöritettiin vaihteiston kautta) kun oli pidempi tauko kun ilman kulutusta ei ollut.
|
Vanhoissa rattorikompuroissakin on käytössä imuilman kuristinta.
Toimii hyvin ja on helppo tehä. Tai jos väkisin pyörää haluaa uudestaan keksiä niin sitte muutaku mietintä myssyä päähän. |
http://www.nettikone.com/hydor/k13c-...empaan/1454081
Tässä olisi valmiina jo monta hyvää ominaisuutta. Virrankulutusta voi pienentää painetta ja kierroksia muuttamalla. Paineen muutto on helppoa. Tähtikolmiokäynnistys auttaa käyntiin lähtöön. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Käytettyjä valmiiksi toimivia vehkeitä on niin paljon myytävänä tai jopa lahjotettava sekä sähköllä kuin polttomoottorilla, että suhteessa ajankäyttöön ja rahanmenoon voi joku melko valmis aihio tulla edukkaammaksi. Yleensä isommilla kompuroilla on tarkoitus saada aikaan pienempiin verrattuna enempi tuottoa ja painetta. Niissä hinta nousee polttomoottorikäyttöisissä jos ovat muuten käteviä kun on kovemmat tuotot ja paineet. Sähkökäyttöisiä saa monenlaisiakin halvalla ja osa on jatkuvapyöritteisiä. Myös ruuvikompuroita saa hommattua aika helposti ja edukkaasti. |
Lainaus:
"Haluan muuttaa kuitenkin laitoksen polttomoottorikäyttöiseksi" |
Lainaus:
|
Lainaus:
Voisin ottaa toimivan polttomoottori kompuran ja sellaisen lahjoitetaan version :D Tänäänkin ois tarvinnu, mut vaihdettiin sit rengas Mahtaa noi toimivat kompura lahjoitukset mennä siihen samaan kategoriaan kun parin sadan leimakuntoset 4x4 nissanit |
Lainaus:
Olen itse erilaisia osia yhdistämällä kasannut perässä vedettävän kompressorin, jota voi tarvittaessa pyörittää myös nivelakselilla kun siinä on sellainen liitin valmiina olemassa. Haaste on siinä jos tarvii enempi ilmaa ja painetta, rupeaa kulut nousemaan. Itsellä on ylimääräinen yksi hiukan arveluttava Mersun 200 dieselkone, jota kuitenkin pyörittelin sen verta, että kävikin hiukan ja sammutin melkeen sen kuitenkin ku ei ollu vesiä yhdistetty ja öljyjä vaihdettu. En ole lähtenyt jotain tällasta konetta yhdistää olemassaoleviin nykyisin sähköllä käyttökelpoisiin kompuroihini kun en usko vaivaan nähden tulevan tarpeeksi ilmaa. Jonkinlaista tarvetta KUNNOLLISELLE dieselkompuralle on. Mun mielestä tässä puheen olevassa hommassa on jos kompurassa on nyt 5,5 kilowatin mosa, ei jatkuvapyöritteisyysventtiilejä, siitä ei vaivaan nähden ehkä tuu kovin tehokas vehje - ellei kyseessä sitten ole joku ihan muunlainen kompuran lohko kuin mitä moottoriteho antas ymmärtää ja sitäs olis pyöritetty hyvin pienil kierrosil ja paineella. Tämän teholuokan kompurat on tarkotettu lähtee käyntiin ja sammumaan kätevästi. Dieselillä toimiva kompuroita on paljon vähemmän tarjolla kun sähköllä toimivia. Ne ei silloin ole yhtä edullisiakaan. En mee väittää allaolevaa hyväks, mutta joskus voi tulla vastaan joku toimiva ja ei enää kovin kaupallinen vehje: http://www.nettikone.com/broom-wade/ei-tietoa/1461904 Joskus on jotain 2 kuution pieniä dieselkompuroita kohtuuhintaan. Mua ne ei innosta ku ei ole tarpeeks kova sana hiekkapuhallukseen. |
Älä ajattele niitä varoja siihen säiliöpaineen säätöön, koska ne ovat nimensä mukaisesti varoventtileitä, ei säätöventtiileitä...
Itse rakentelin joitakin vuosia sitten sähkökompurasta traktorilla pyöritettävän kompuran, ja siihen ostin ihan kevenninventtiilin, joka ohjaa imuventtiilit avoimiksi, kun säiliöpaine saavuttaa säädetyn painerajan. Ja näin ne toimii oikeissakin traktorikompuroissa, eli imuventtiilit säädetään tietyllä hetkellä kantamaan ja kompura "lutkuttaa" ilmaa vain edestakaisin ilmanputsariin. Tuo kompura on nyt katkonut kahdet ulosottoakselit, liian pienien kierroksien johdosta. Joten älä ainakaan mäntäkompuraa käytä tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnit särkee vielä jonkin paikan... Nuo vaatii kuitenkin ihan kierroksia. Tässä muutama kuva ko. vehkeestä. http://i267.photobucket.com/albums/i...a/IMG_3468.jpg http://i267.photobucket.com/albums/i...a/IMG_3138.jpg |
Ihan kivan näköstä rakennelmaa jo! Tosiaan omiin kompuraprojekteihin tuli intoa kun rikoin ensin kuusisylinteristä traktori Hydoria pyörittäen vanhalla International traktorilla nivelakselin kun pyörittelin liian hiljaa, enkä ollut koneen luona asiaa tarkemmin tutkimassa.
Nyt on kaksi kompressoria, joilla on tarkoitus olla jonkin verta tuottakin eli hihnavetoinen kolmisylinterinen Hydor R42 15 kilowattisella moottorilla ja Atlas Copco BT4 E oliko nyt 27 kilowattisella suoravetoisena. Kummassakin kiinni taajuusmuuttajat. Äänten perusteella sopivaa kierrosaluetta arvioiden Hydoria käytän laajammalla kierrosalueella. Toisaalta Atlaksessa öljypumppu. Viimeksi käytin kumpaakin yhtä aikaa. Atlas on tuottoon nähden kevyempi kun näissä tulee haasteena jos ei ole osoittaa jarrullista kärryä tarkoitukseen... Kovin jytkeä polttomoottori saa aikaan, että kunnolla ilmaa tuottava kompressori ei ole ihan kevyt. Jos on traktori olemassa, niin siihen on hyvä vaihtoehto kytkeä kompressori. Voi siihen kytkeä ruuvikompressorinkin jos jaksaa ja isot ruuvit on joskus hyvinkin halpoja. |
Tässä tämän syksyn aikaansaannos otsikon aiheesta.
https://www.youtube.com/watch?v=FNgsVllyIPY 38kW sähkömoottori pois, suunnanvaihdin/kertoja väliin ja pari nivelakselia. |
Njäh perkulem. Taitaa käydä niin että ei ole vara rakennella nyt ainakaan polttomoottorikäyttöistä kun autoprojektiin tarvitsen kaiken pääoman 😃 taidan laittaa ehjän 4kW moottorin kun sellainen löytyy hyllystä ja nallitkin riittää sulaketaulussa. Jospa tuo lohko olisi sen verran väljentynyt vuodesta -68. että 1,5kW pienempi moottori jaksaa sitä pyörittää. Muutkin sähköosat löytyy hyllystä että ainoastaan tarvitsen uuden hihnapyörän sähkömoottorille, muuten kierrokset nousee liian kovaksi lohkossa.
|
Traktoriin laitettu Atlas oli jo varsin hyvän oloinen vehje niissä tapauksissa, joissa tarpeet on traktorimatkan päässä.
Jos mä tolla hiekkapuhaltaisin, harkitsisin jo kunnollista vesivarustusta, ettei pöllyä kulkeudu turhaan hyviin vehkeisiin. Kysyjän kompuraprojektiin vielä yksi idea, jos se tuntuu helpommalta laittaa toimimaan 4 kilowattisella moottorilla, voi siitä silti tulla kova peli moneen ilman tarpeeseen panostamalla tarpeeksi suuren painesäiliöön - saattaahan siinä olla sellainen ennestään. Painesäiliöiden kanssa pitää olla tarkkana turvallisuusnäkökulmien suhteen. Kunnosta on oltava selvillä ja koeponnistus vedellä voi olla tarpeen. Porukka tuppaa turhaan pelkäävän sähkömoottorien virrantarvetta kun ne saa kuriin tähtikolmiokytkennällä tai taajuusmuuttajalla. Mulla normaali tilanne on, että 15 kilowattinen kompura moottorin kilpiarvojen osalta käy vain 16 ampeerin sulakkeilla siten, että kierrokset ja paineet on säädetty tilanteen mukaan. Pihtimittarilla tarvittaessa totean paljonko ampeereita menee oikeesti piuhassa. Ensimmäiset 27 kilowatin Atlaksen pyörittelyt tapahtui myös 16 töpselillä kompuran lepuutussysteemiä hyödyntäen. Mihinkään hommiin siitä ei niillä virroilla ollut. Ite lähtisin dieselkompura touhuun jos kompura on tollanen kuin tuo traktoriin kytketty Atlas tai isompi. Pieneen liikkuvaan ilman tarpeeseen on vastannut 3000 watin invertterillä käytetty kompura. Sillä täyttelee renkaita ihan hyvin. |
Kattellu, että tän palstan torilla just nyt CompAir 2,8 kuution sähkövehje myynnis ja pyyntiä täl hetkel 600. Kivoja jatkuvaan pyöritykseen sopivia vehkeitä näkyy aika hyvin siellä täällä.
|
Sivu luotu: 07:46 (GMT +2). |