![]() |
Toyota D4D ohjelmallinenviritys Denson ECUlla on nyt mahdollista.
Vihdoin koitti aika että saadaan Toyotan D4D Denson ECUt uudelleenohjelmoitua. 4WD 2010 Hiace menee rullille lähiaikoina ja saan käppyrät vakio/viritetty. Luultavasti samalla protokollalla toimivat Mitsut saa myös viritettyä. Asia on sikäli mukava myös muille että ohjelmointi tapahtuu portista useimmissa tapauksissa jolloin custom ohjelmat on helpompi tehdä. Jos jotakuta asia kiinnostaa niin sähköpostia saa laittaa matti.karala@gmail.com tai mk.ohjelmat@gmail.com
Vakio käppyrä on albumissa, viritetty tulee maanantaina. |
Hemmetin hieno homma! Kyllä työkaveria mahtaa kohta keljuttaa, kun myi cruiserin pois juuri sen takia ettei sitä saanut lastutettua... :D
|
Laitahan Matti käppyrät sitten tännekin nähtäville!
Tämä kiinnostaa. |
Hiluksi menossa loppuviikoksi ohjelma ja penkkitestiin. =)
|
Laitetaampa tännekkin tiedoksi että Hiluxin optimointi/lastutus onnistuu.
Tänään kävi sercapilta rovaniemeltä JP optimoimassa hiluxin moottorin ohjainyksikön. Ei sentään pelkästään muavarten tullu käymään vaan oli täälläpäin useiden autoja optimointeja. Rengas tehojen mittauksen perusteella tuli n.16kw22hv lisää ja arvioi että vääntö olisi 400-hujakoilla. Tuossa kun kävi pikaseen kokeileen niin nyt vetoja riittää koko kierrosalueen läpi, kun ennen veto/vääntö loppuin kuin seinään 3000:n kohdalla. Vähän reilussa tonnissa rupeaa vääntämään jo mukavasti. Pitää nyt testailla ja heittää kommenttia tänne lisää myöhemmin ja tietysti katsoa kulutusta seuraava tankillinen että tuleeko tippumaan. EGR:ää ei ohjelmoitu pois käytöstä. Eipähän tule lämpenemisen kanssa ainakaan ongelmia. |
Omassa Hiacessa on nyt neljäs ohjelma menossa joka varmaankin jää ylimmäksi tasoksi ettei ala savuttamaan ja ettei kytkin eikä vauhtipyörä täristä. Laskennallinen 40% viritys eli noin 165hv ja +400nm. EGR on ohjelmallisesti myös poistettu. Turbotec Jyväskylässä tekee ohjelmat. Ensi maanantaina menee rullille niin sitten selviää totuus. Helevetin hyvin se kulkee jokatapauksessa, hienoimpia moottoreita mitä on eteen tullut ohjelmoinnin jälkeen, 1600rpm alkaa vetämään jo puhtaasti. Ensi viikolla on 2015 mallin Hiluxi vuorossa..
|
Lainaus:
Onko minkä hintaista Hiacen ohjelmointi? Kuuluuko penkityshintaan ja saako palautettua alkuperäiseksi? |
Lainaus:
|
Hö höm..
1 Liiteet
Elikkäs nyt on rulliteltu ja ei oikeen vakuuta paperilla, käytännön kulku on tosin ihan mainio. No ensi viikolla lähtee tarkempaan tutkimukseen mistä pullonkaula johtuu..
|
Lainaus:
|
Kyllä se tosta paranee, huipputeho on aikas hyvällä varvilla.
|
Eikse katota aina onnistuneeksi viritykseksi kun tehot ei laske 30% enempää... :D
Mitä tuossa muutetaan ? |
Ruiskutusmääriä pääasiassa, tarkkaan en kaikkea tiedä mitä kaikkea ohjelmoija muuttaa kartalta. Lisäksi kerätään muutenkin tietopankkia 2.0, 2.2 ja 2.5 moottoreista koska teemme ohjelmat itse eikä tilata niitä ulkomailta jotta tuo asiakasvalintainen viritys onnistuu prosentuaalisesti. No sinänsä ollaan vielä hyvällä alueella että savuttamaan sitä ei olla saatu, lähinnä että tulisi rajat vastaan. Ensi viikolla on paljon viisaampi.
|
Kuinka 03vm mallin hiacen lastutus?
|
Onnistuuko 3,0l D4D kanssa?
|
Pystyy tekemään. Toyota / Lexus D4D moottorinen 1.4, 1.6, 2.0, 2.2, 2.5 ja 3.0 + mikäli on isompia on suomessa ja bensamoottorit myös, vm 2003 - 2014 on testattu yleisimmät. Ohjelmoinnin osalta systeemit on nyt selvillä eli nykyinen oma Hiace n.160hv/400+nm, penkityksen huonoon tulokseen johti DST testeri näyttäen höpöjä. Ensi vuoden alussa taas rullille koska nyt on jo talvirenkaat alla.
|
Eilen ohjelmoitiin käyttis peliä. Avensis 2,2 D4D. Joku 20% lisää. Ihan kivasti potkii perhefarkuks :D vähä sais vie alempaa alkaa vääntämään... (toki laatikkoo säästää)
|
Tänään oli 3.0 d4d ohjelmoitavana. 200hp ja 450nm rullilta. Huomenna toivottavasti tietää tuon oman 2.5 d4d lukemat.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Käyny ilmi, että viimenen pönttö vissiin rajoittaa reilusti. Oli joltai pönttöki kuulemma haljennu:D |
Lainaus:
|
Sitä mä oon kans ihmetelly miks 2,5 ja 3,0 on vähempi tehoo ja vääntöä ku 2,0 ja 2,2 henkilöbiilien koneissa :D ei mee järkeen...
|
Diisel power!!!! ainaki sata heppaa ja törkee vääntö! Jopa enemmän kuin vakiona!! Ei savuta paljoo!! :D:D
No joo... kait noi henkilö kiisselit pääsee niin paljon vähemmällä kuormituksella, niin niistä voidaan ottaa hetkellisiä vääntöjä ja tehoja suhteessa paljonkin enemmän. Kyl varmaan toi maasturin kone kestää pidempään, varsinkin jos molemmilla vedettäis jotain överii trailerii. |
Lainaus:
lastulla ilmeisesti melkee 600nm sais. tämähän on ilmotettu teho. rullilla voi olla asia erillainen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Josaain uudemmassa pikku etuvetoisessa se voi olla 15% ja uusisaa bemmeissä vaikka takavetoinen, niin 17% luokkaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. |
Luulen että verraten bmw ja hiasea niin erot tehoille löytyy jo voimansiirrosta ja sylinterien lukumäärästä. En näe mitään syytä miks ei esim 3.0l saisi 300hv..
|
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA JA KIITOS KAIKESTA!!!
|
Onko porukalla jo minkälaista kokemusta ohjelmoinnista, miten on vaikuttanut polttoaineen kulutukseen.
|
Kyllähän tuo kulutus laski...kulutus mittari näyttäny jopa 7,3L kulutusta..todellinen n. 1L lisää..vetoa huomattavasti enempi, ja liikkuu ja kulkee aivan pinta kaasulla.
Näin siis land cruiserilla, 5v automaatti.. |
Lainaus:
|
EGR pois ja imusarjan puhistus, vaikuttaa kyllä ohjelman jälkeen jo aika paljon. Kun katsoo esim 300-500tkm ajettuja koneita imusarjaan niin ei tiedä, itkeekö vai nauraako.. No mutta pysytään aiheessa.. Paljon maksaa ohjelmointi d4d hiluxiin? Jos sitä äipän autoa käyttäs piuhassa...
|
Mitsubishi DID teossa myös.
Eli Outlanderit, ASX, Pajerot, L200 yms japanin pelit <-2015 saa tehtyä. Pajeron 3.2 DID saa myös portista tehtyä. Viime mainittu kiinnostaisi testiautona ja miksei L200 myös.
|
Lainaus:
|
Dynoraportti LC 150 140kW 2008 AT Siirtohäviöt yms
3 Liiteet
Eli oli tuossa aiemmin keskustelua voimansiirtohävikistä niin tässä on dokumenttia. Jarru on mallia MaHa. Turbotec Laukaa. Eli vedän rehellisesti kaiken tehotiedon pois mitä olen olettanut, tähän asti luulin että MGR (ruiskutusmäärä) pitää paikkansa testereillä mutta totuus on että 2.5 d4d loppuu soppa 155hv/380nm ja 3.0 205hv kuten ohessa olevasta pöytäkirjasta näkyy. 2011> ei olla vedetty vielä 2.5 ja 3.0 tehoja. Elokuussa sitten. Eli ensimmäinen on viri ja toinen liite vakio. Tojon AT laatikko on harvinaisen paskamainen mitata.
|
Onpas siinä iso häviöteho... Onko maastureissa yleensä minkälaiset erot moottori ja pyörätehoissa ?
|
Liki samaa, esim 2016 4x4 RS Octavia 30-35% luokkaa
|
Kyllä tuo ohjelmointi merkistä riippumatta on ihan hauskaa, rouvalla on arkiajokkina tuollainen lestadiolais-juustokupu, vw caddy maxi 4-motion ja kyllä siinä monella taksikuskilla on ilme ollut näkemisen arvoinen kun ei dee5 volvolla pääse motarilla karkuun...
Vaparidiesel on kuin veltto kulli, kyllähän sillä hädän helpottaa mut kaikki hauska jää pois. |
1 Liiteet
Lainaus:
Tuli nyt uusi Hiluxi ulos Suomeenkin, tässä sitten odotellaan ensimmäistä "uhria".. Vehkeet on valmiina... Tuossa vielä Hiacen 4WD tehohäviöt, manuaalina :D |
saakohan miten paljon kutiteltua 2.5 d4d 2004vm joka on tulossa puhtaasti offikäyttöön? ja mistä kohtaa alkaa nämä moottorit kuristamaan turbo,suuttimet vai ihan ecu?
|
ja vielä yks lisäkysymys. en tiiä liittyykö tähän muuten ku että 2.5 d4d kyseessä. kuullostaako ihan mahottomalle että tuohon koneeseen tulis vnt turbo joka ois mulukattu ahtopaineella toimivaksi? ja turbo ois tohon 2,5 d4d:hen tulossa vw 2,5 t5 transportterista. jospa joku etes voisi antaa mielipiteensä koko asiaan :D
|
Lainaus:
Jännä konstruktio. Kerro sitten, kuinka potkii.. |
mersu foorumilla olivat kokeillu tuota ainaki 200cdi:hin. eli olivat ottaneet tavan hukkaportin kellon ja asettaneet vnt alipaine kellon tilalle. tasakaasulla ajettaessa oli ollu hämminkinä että ahtopaine oli seilannu 0,5-1bar välillä. tuleekohan noissa vnt virityksissä sitten mahollisesti mitään muuta? :confused:
jos ja kun vielä jos ohjelmallisesti tuon meinaa virittää ja jotaki joutuu muuttelemaan ja vieläpä tuo ahtopaine seilaa niin pysyykö ruiskutus kartta samalla hehtaarilla alkuunkaa :eek: |
Onkos tällä rintamalla mitään uutta? Tuossa kaveri kertoi että joku läppäriheppu oli käynyt koodaamassa Truckmasterin 3l koneen 170hv=250hv kuulemma 400hv pääsee kovimmalla ohjelmalla. Eikä ollut aprillipäivän juttuja vaan talvella tehtyjä...
|
Lainaus:
|
1.4.
|
Joo näin kuulemma. Ne on ilmeisesti näitä tietokoneella luotuja hevosvoimia. Kaverin vitoonkin piti tulla reilut 50 lisää niin todellusuus oli muutama lisää kun kävi rullilla
|
Mummoni käytti renault kangoonsa töpselinnokassa ja tullessa kertoi autonsa kulkevan täysiä joten ihmeiden aika ei ole ohi :)
|
En tiedä tarkemmin mun en ollut paikalla, mutta kuulemma läppärillä oli jonkun aikaa ohjelmoinut jotain ja eko ohjelmalla kuulemma tuon 250hv saa. Ja oli lähtiessä maininnut että jos tuo ei riitä niin saa ohjelmoitua 400hv asti. En tajunnut ihmetyksissäni kysyä että mikä ohjelma.
kait se Renaulttikin kaasu pohjassa kulkee täysiä:):) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikä tarvi ohjelmien kanssa värkätä. |
Käytin hilutsin ohjelmoinnissa ja nyt luistaa kytkin. Onko muilla ollut ongelmia kytkimen kanssa ohjelmoinnin jälkeen? Ei tosin tietoo onko autossa vielä alkuperänen kytkin ja kilsoja takana 350tkm, että saattaahan se jo siksikin ruveta antautumaan. Mietin vain pitääkö tähän nyt ruveta kattomaan lujempaa kytkintä vaiko uusi vakio vain paikoilleen? Pitäskö sen vakio kytkimenkin kestää ohjelmoinnin tuomat lisäpotkut kunnossa ollessaan
|
Tuli hommattua 150 sarjan lantikka 170hp versio ja lisää potkua pitäisi saada.
Onko kenelläkään kokemuksia isommista suuttimista? Australiasta ainakin näyttäisi saavan, lähinnä loppuuko vakioista tuotta kesken vai mikä näissä kuristaa? Ohjelmoinnilla päästään noin 220hv ja 470Nm lukemiin, turbiini ilmeisesti alkaa antautumaan n. 700Nm kohdilla automaateissa. Tehokkain moinen tehtaalta on 188hp ja 420Nm niin tuo +32hp ja 50Nm ei ole mielestäni kovin paljoa :confused: |
Onko se lantikka vastaava kuin tuo linkissä?
https://www.autotalli.com/uusi-auto/...QaAnLpEALw_wcB |
Taitaa olla:D
|
Shitthillin Idiot:rolleyes:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onkos kukaan tätä uutta korimallia olevaa 2016> hiluxia vielä ohjelmoinut? Kiinnostaisi kun itsellä tuo 2018 malli automaattilootalla.
|
Nostellaan vanhaa sen verran että onnistuuko vm 2003 3.0 d4d ohjelmointi ollenkaan vai oliko se niin että vasta 2005--> pääsee sisälle purkkiin?
|
| Sivu luotu: 17:35 (GMT +2). |