![]() |
Musta MUU/MUU Chevrolet
1985 K5 Blazer tuli ajettua pihaan. Eka jenkkiauto minkä omistan, joten jännän äärellä tässä. :cool:
Kyseessä siis 6,2D + TH700. 2+3 paku. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182016 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182017 Trafin tietojen mukaan auto on vaihtanut omistajaa tiuhaan viime aikoina. Autossa ei ollut mitään merkintöjä edellisestä öljyhuollosta tai mistään muustakaan. Jos joku tunnistaa omistaneensa - tai vielä parempaa, rakentaneensa tämän, voi pistää kommenttia. Tietää vähän paremmin mihin tuli taas sekaannuttua. :D Toistaiseksi ajatuksena on lähinnä ajella ja fiilistellä, rakentelun suuntaa etsien. Mittariston valot ja takaluukun lasinnostin on nyt ekana työn alla. Mistähän löytäisi ehjän takalasin nostimen vaijerin? Rockauton listoilta en yhtäkkiä bongannut. |
Lainaus:
Tuossa yksi vaijeri kauppias: http://www.amazon.com/YOT-15646923-B.../dp/B00MI7LMLO |
Tuolta löytyy kans kaikkea kivaa noihin jenkkivehkeisiin:
http://www.lmctruck.com/icatalog/csb/full.aspx?Page=31 |
Lainaus:
Tänään ronklasin nostimen moottorin nappia, niin sekään ei enää puhunut mitään. Voisi tietysti kiinnostaa ehjä takaluukkukin, jos jollain pyörii nurkissa? Vai onko nuo nostimet jo kaikista rikki? :) |
itse sain tilattua tuolta LMC:ltä kun ensin vain hiukan sähköpostia laitteli. Maksu tapahtui ihan tavallisella visa electronilla. Rahdit vaan olivat melkoiset... Saattaisi muuten löytyä tuohon takalasiin moottori, vaijeri ja jopa ne "rattaat"/varret jos on tarvetta.
|
Amazon.com ei halua lähettää tuota vaijeria, eikä oikein muitakaan auton osia suomeen. LMC ei tosiaan tykännyt skandeista, mutta sähköpostilla sain setvittyä, että tahtovat 70$ postikuluja tuosta vaijerinpätkästä. Saranoitu ikkuna alkaa kuulostaa jo hyvältä idikseltä.
Mittariston valot sain sentään toimimaan, kun kytkin niille plussaa parkkien herätteestä. Minkähän auton penkit nämä ovat? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182589 Lattia ei ole ihme kyllä ruosteessa, vaikka jostain kojelaudan alta sinne vettä tihkuttaakin sateella. Nuo matot taitaa mennä kuitenkin uusiksi. Ehkä jotain siveltävää vaimennusmassaa lattiaan? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182590 Joku tehnyt aika kermaisen verhoilun kojelautaan. :D Vanha laalaa tuli viriteltyä paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182591 Vanereistaan homehtunut (kova) takapenkki tuli kanssa revittyä irti. Onkohan moisen verhoilu vaikeaa, jos tekee uuden? :confused: |
3 Liiteet
Lähinnä sähköjä ropaillut tämän kanssa nyt. Sisävalot palaa nyt, oli maajohto irronnut valokytkimestä. Töötti puuttuu vielä, en tosin löytänyt koko torvea konehuoneesta, liekö heitetty pois.
Tuli aika alaston ilman kattovaloja, piti poistaa jotta sai tuon ajettua talliin. Tilaakin jäi monta milliä oven yläreunaan. Joku vetänyt pinta-asennuksella johdot katolle. :D Ja koko arsenaali menee yhdestä vivusta päälle aina. Täytyypä suunnitella lisää katkaisijoita tuohon. Ledivalot toimisi varmaan ilman releitäkin. |
Kokeilin tuossa venytellä, ja se tuota..
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183340 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183343 Kyllä tuossa korikiinnikkeet näkyi vielä olevan, mutta joku unohtanut ilmeisesti ruuvata mutterit kiinni? Nyt on sisusta purettu, pääsee ruostehommiin korin osalta. Siitä lisää juttua myöhemmin. |
Mulla on ihan sama ilmiö jimmyssä kun ajoin sen kannon päälle:D..
|
Lainaus:
Sitten kangas vaahtomuovin päälle, taittelet nurkat ja sivut nätisti sinne vanerin alapuolelle (vähä kuin laittaisit lakanaa tai tekisit lahjapakettia). Sitten kiristät (jos kankaassa kuvio, katso että kuvio tulee suoraan, jos ei ole kuviota, katso että kankaan kudonta tulee suoraan) ja lätkit nitojalla/pikku nauloilla vanerin alapuolelle kiinni. Mie en kyl ole mikään tekstiiliexpertti, kun en osaa kuin hitsata. :o |
2 Liiteet
Lainaus:
Täytyy varmaan joskus vielä hioa noita saumoja, ettei revi lahjettaan noihin nööleihin autoon noustessa. :eek::D Joku näköjään ennenkin pellittänyt tuota huolella. Penkkiä en ole vielä alkanut askarrella, saisi nyt muun sisustuksen takaisin paikalleen eka. |
7 Liiteet
Hissukseen etenee tämäkin projekti, taas vähän jotain. UV:n kunniaksi peltiä kiinni. :)
|
Siellä korikiinnikkeissä takana oli joo mutterit, mutta ne hulahti runkopalkista läpi. Varmaan isompaa prikkaa olisi kaivannut?
Nyt pitäisi toimia uusilla pulteilla ja pienillä ruostekorjauksilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188678 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188680 Jos ei niin rysähtäisi takaa kori ilmaan montuissa enää? Noihin pultteihin käsiksi pääseminen vaatii tankin irroituksen. No, tankin panssaria irrottaessa sieltä alkoi valua dieseliä lattialle. Tuli kiire lappoletkun värkkäykseen ja kanistereiden etsimiseen tankissa olleelle ~60 litralle naftaa. Ilmeisesti tankin ja panssarin välissä ollut savimuhju oli pitänyt puhkiruosteista tankkia kasassa. :eek: Usparts lähetti uuden tankin postissa, tuossa menossa uusien letkujen kera paikoilleen. Kiinnityspannat jäi tilaamatta, mutta säästin ja tein ne itse! Tollasesta hienosta reikänauhasta! Polkupyörän sisäkumi tuli vielä väliin pehmusteeksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188677 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188682 |
Aika lujilla tulee toi reikänauha olemaan. Tankki kun on täynnä ja pieni pomppu niin saattaa katketa.
|
Lainaus:
Itellä on palju kasassa samanlaisella nauhalla :P |
Oisko tuo tankki kannattanu maalata?
Tuo reikänauha kestää kyllä vetoa, Nuo päätylenkit tuossa heikoimmat on. Vaikka hitsihepeillä varmistaa ettei nuo lenkit pääse aukeamaan. Mutta ne näyttääkin olevan pulteilla nipussa, ei pop-niiteillä kuten aluksi katoin. |
On tuossa tankissa joku sinkki / tinapinnoite. Voi olla että maalista sen päällä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Orggis pannat oli 45x1,5 mm peltiä, lenkit niitattu rautaniiteillä nippuun. On tuo 40x2 mm reikänauha paljon jämäkämmän oloista mitä se vanha pellinsoiro. Täytyy tarkkailla tilannetta ja tilata ne soirot, jos näyttää että nuo ovat nirhautumassa poikki. Ei tuo tankki tosin korkealta putoa, jos panssarin tuohon vielä ruuvaa. Seuraavaksi vuorossa sisälattian maalaus ja pakoputkien teko. Siitä joskus juttua sitten. |
Ei noi pakoputken käyrät nyt ihan heittämällä mennyt paikoilleen. No, mitäs ahnehdin 3" putkea, joku mehupillikoko olisi ollut helpompi järkeillä. Vannoin kyllä moneen kertaan, että ei enää ikinä näitä bilteman käyriä, vaan joku tarvikeputkisto vaan.
Alkutilanteessa putkisto päättyi heti vaimentimein jälkeen, taka-akselin etupuolelle jenkkityyliin. Ja kaikki oli toki hitsattu alusta loppuun yhteen pötköön.. En sitä pörinää jaksanut kuunnella, joten: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189133 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189132 Ahasta oli, vaikka ei se kuvissa niin taida näkyä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189134 Jos seuraavaksi vaikka paikkaisi jonkun reijän jostain? |
Vähän kaaria tuli taas paikattua ja vähän jäi vielä paikkaamattakin. Alkoi tuo lattian kuosi näyttää niin ankealta että sutasin siihen vähän lisää maalia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189334 Enimmät ruosteet pois, putsaus ja vähän tartuntapohjamaalia http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189331 Purkinpohjia pintamaalia selkään. Tuli mukavan monivärinen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189332 |
Joo, tää oli mulla 2015 kesällä. Silloin ainakin vaihdoin öljyt ja ilmansuodattimen. Tää oli vähän aikaa käyttiksenä.
Putket oli sillon suorat 2.5 jotka päätty taka akselin eteen. Koneella oli tapana "yskiä" tyhjäkäynnillä ja savutti jonkunverran. Laatikko tosta oli rempattu 2009 muistaakseni(vai oliko 2008) Olihan siinä kaikkee pientä vikaa, mutta sillon oli työn alla -82 suburban ja ei ollu tälle yhtään aikaa. |
Eräs myös kesällä tämän omistanut herra soitteli tuossa syksyllä ja kyseli myös savutuksesta. Arveli sen johtuvan vaan käytön puutteesta ja mainitsi savutuksen vähentyneen jo sen aikana. Itse en ole huomannut mitään savutusta.
Liekö joku suutin jumitellut? Mutta kiitti kun kerroit, eipähän tarvi heti öljyjä ja suodinta vaihdella. :) |
No niin, vaimennusainekokeiluja!
Tää auto tuntuu vuotavan vettä sieltä täältä, joten lattian peittävä vaimennushuopa, tarrakiinnitteiset levyt sun muut arvelutti pistää muhimaan mattojen alle. Bitumikin tuppaa halkeilla kylmässä jne. Joten jäljelle jäi siveltävät vaimennusmassat. Valmistaja STP, hinta motonetissä jotain 35e. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190106 Yksi purkki riitti etulattian kertasivelyyn. Lisää en raasinut varata, koska aineen hyöty oli muutenkin kysymysmerkki. Nätti pinta kuitenkin! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190105 Paitsi mitäs helvettiä nyt? Halkeamia! :eek: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190107 Tuliko ainetta liikaa? Liian vähän? Paskan myivät? Max. millin kerros tuota tuntuisi olevan ja pinta oli puhdas rasvasta jne. No, naapurista löytyi tällaista hifi tuuning massaa suoraan kultaiselta 90-luvulta: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190108 Sitä kaatelin tuohon päälle. Vihreä on edellisenä iltana kokeeksi laitettua, sininen odottaa kuivumista ja vihreäksi muuttumista. Tuntui jässähtävän kiinni ja peittävän noi halkeamat. Hyöty koko touhusta on tosin edelleen kysymysmerkki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190109 Jalkatiloihin meinasin vielä laittaa semmosta paksua huopaeristettä, jonka saa tarvittaessa pois kuivumaan irroittamatta etupenkkejä. Ja rahatilanteen salliessa ainakin tuon kardaanitunnelin päälle voisi jotain liimattavia eristelevyjäkin laitella. Takalattia on vielä pohdinnassa. Varmaan menee jollain foamillakin paremman puutteessa. |
2 Liiteet
Tähän on nyt sisusta heitetty takaisin paikoilleen ja parit kauppareissut ajeltu.
Turbiinilukolle ei mene mitään johtoja. Löysin konehuoneesta, syöttöpumpun kupeesta kojelaudan alle menevästä johtosarjasta pari katkottua johtoa. Sinisen mustalla raidalla ja vihreän. Molempiin tulee jännite, vihreä tuntuu riippuvan enemmän kaasun asennosta. Niin ja jarrupoljinta painamalla molemmista katkeaa jännite kokonaan. Uskaltaakohan nämä kytkeä kuvan mukaisesti laatikon päähän? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191572 Edittiä: Tarkennuksena, että askarruttava asia koskee lähinnä liittimen johtojärjestystä. Netistä kun löytyy ristiriitaista tietoa siitä että mitkä pinnit pitää maadottaa ja mihin +12v. Pinniin A varmaan se 12v, mutta entäs pinniin D? Kärähtääkö laatikosta jotain, jos vaan kokeilee rohkeasti? |
2 Liiteet
Pinniin A laitoin johdon kuvan mukaisesti, kajuutan kautta ja sulake välissä. Eli nyt saa sulakkeen kiinnittämällä nelosvaihteen turbiinilukon päälle, ei tarvitse muita johtoja toimiakseen.
Pinniin D menevään johtoon en vielä kytkenyt sulaketta. Täytyy hommata joku 3A lattasulake eka, että uskaltaa testata. Sillä saa mahdollisesti ehkä turbiinilukon käyttöön vaihteilla 2 ja 3. Täytyy vielä pistää katkaisijat noille kojelautaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191777 Mitäs muuta.. Autonkorjuukiikku tuli kotiutettua viimein. Taitaa tosin olla tämä jenkki liian leveä tuolle, ainakin näillä renkailla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191778 |
Lievää ravistusta oli havaittavissa maantienopeuksissa. Eka paikallistin vian väljään pinioni yokeen ja sen rautaklipseihin. Tarkemmin kun tutki niin myös pinionin mutteri oli löysällä. Tilasin uuden yoken, mutterin, stefan ja noi klemmarit rockautosta.
Sitten takakardaanin ristikoiden vaihdossa tuli tällaista vastaan: :eek: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192290 Ja myös itse kardaanissa oli jotain jännää tapahtunut. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192291 Etukardaaniin joku olikin sitten kätevästi hitsannut ristikon kiinni. Myös tuossa liu'ussa varmaan sentin klappi, ja tuo nivel kuivahtanut jumiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192292 Semmosta tällä kertaa. Laitoin ostetaan osioon ilmoituksen kardaaneista, josko jollain pyörii nurkissa paremmat. |
Takakardaani tuli hommattua overdriven puolelta ja vanhan etukardaanin sain rasvailtua vähän notkeammaksi. Julmettu klappi siinä on liu'ussa silti.
Uusi pinionin yoke kiiltelee paikallaan ja samalla tuli vaihdettua takaperän öljyt ja pinionin stefa luonnollisesti kanssa vuotavan tilalle. Auburni se siellä möllötti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=193605 Jäähdyttimeen menevän pikkuletkun kiinnityksen korjailin vähän tiiviimmäksi ja nyt pulputtaa paisarissa. Seillainen pari ilmakuplaa sekunnissa tulee. Liekö kansiremppaa tiedossa? Ehkä uuden jäähdyttimen korkin voisi ensihätään tilata. Arkistoista löytyi tällainenkin kuva. Tulihan tuohon nuokin nilviäset vaihdettua jo syksyllä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=193604 |
Mikä lukko tuo Auburn on, joku kitka?
|
2 Liiteet
Lainaus:
Takaveto päällä pääsi tuohon asti, kun varovasti venyttelin. Näkyi toinen pyörä sutivan iloisesti tyhjää. |
Lainaus:
E: Rockautosta katot jostain vakiojarruletkusta tohon sun vehkeeseen liittimien koon/kierteet ja pituuden ja sit etit takavetosesta pidemmän samoilla liittimillä. Ei tarvi stressata millon jarrut lähtee käveleen :D |
Katos joo. Tuon venyttelyn tarkoituksena oli juurikin syynätä jarruletkuja ja pohjaanlyöntikumien mahdollista pidennystä. Jostain syystä jäi tuo kyseinen letku huomaamatta. :eek: Noh, onneksi en nelivedolla runnonut ristiriipuntaan asti tuota.
|
2 Liiteet
Paisarissa pulputti myös uuden jäähdyttimen korkin kanssa, joten nyppäsin aikani kuluksi kannet pöydälle. Syylliseksi taisi paljastua pienet syöpymät pakokanavan ja vesikanavan välissä.
Uudet tiivisteet ja pultit on postissa matkalla ja kansien plaanauksesta jo kyselty koneistamolta. Samalla venttiilivarsien kumit vaihtoon, josko lakkaisi tuota moottoriöljyä syömästä (toivottavasti syy ei ole männänrenkaissa). Hehkut näytti hyvältä ja suuttimet käytetty testipenkissä ja silleen. Männänrenkaiden huljutusta naftalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195837 Vielä putsaamaton kansi. Tiukassa oli nuo tiivisteen riekaleet. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195836 Kansipahveista ei voinut paljoa päätellä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195835 Niin ja tulihan tuota takapenkkiäkin joskus askarreltua. |
Muista laittaa työntötangot oikein päin. Kuparisen värinen (maalia tms) ylöspäin. Päät näyttää identtisiltä mutta se maalattu pää on karkaistu/kovempi tms.
|
Lainaus:
Väkertelin pikku videon savutusoireista ja pulputuksesta: http://forums.offipalsta.com/<iframe...reen></iframe>http://forums.offipalsta.com/[yo...Q[youtube] Niin ja uusi lämppärin kenno tuli kanssa tilattua. Ärsyttävä ottaa se kotelo sieltä irti, mutta onnistui purkamatta lokasuojia. edittiä: tässä vielä linkki tuohon videoon, vaikeeta tää upotus: https://www.youtube.com/watch?v=rROWxQ6o4pQ |
Lainaus:
Muutaman kerran ehti kardaani pyörähtää ennen kuin auto pysähtyi. |
Tämä alkaa olla pitkästä aikaa kasassa. Videonkin väkertelin.
https://www.youtube.com/watch?v=i0PlUkCwUxc |
3 Liiteet
No niin, tähänhän tuli leima!
Paljoa ei ole tullut räpellettyä, mitä nyt työvalojen sähköjä ja takapenkkiä. Alkaa olla melkoinen rytökärpän pesä tuolla jo: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203739 Ja lisää nappuloita: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203738 Täristää kyllä melkoisesti maantienopeuksia ajaessa tämä. Kardaanin kulma on akselista 10 astetta ja laatikon päästä 15. Aiheuttaako tuo viiden asteen poikkeama jo tuntuvaa vatkausta? Asteet siis 80/70/85 \----\ |
Nuo relehässäkät ei kyllä hirveästi luottamusta herätä. :( Olisit nyt edes relesokkelit ja lukittavat liittimet investoinut, niin palokuntaa ei tarvitsisi joka töyssyn jälkeen hälyttää. :)
Kannattaa noihin sähkötöihin oikeasti panostaa, varsinkin jos on tarkoitus itselleen autoa rakentaa. Myynti fiksauksena tuommoisia tehdään, ei käyttöä varten. ;) |
Lainaus:
Mutta joo, kyllä kaiken voisi tehdä aina paremmin. Selvähän se. |
Lainaus:
tapahtua. ;) |
Kyllä kritiikki on ihan tervetullutta. Osaa sitten seuraavalla kerralla tehdä paremmin. :)
Niin, tulihan tähän 10 cm pidemmät jarruletkutkin vaihdettua eteen. Auto oli vm. 1990 C1500 pickup ja valmistaja Dorman ja numerot oli H38621 ja H38620. Ihan vaan jos joku pähkäilee mistä saa pidemmät letkut halvalla. Letkun keskellä olevan kiinnitysraudan saa irti varovasti hohtimilla vääntäen. |
Kannattaa hommata jostain jotain monijohteista kaapelia niin saa yhdellä vedolla vedettyä kaikki johdot releiltä kytkimille. Mulla on vähän saman näköiset kytkennät, pitäs tehä kokonaan uusiksi :o
Ei välttämättä tuo viiden asteen heitto näillä pyörimisnopeuksilla kovin pahasti vatkaa mutta mun mielestä tuo kardaanin liuku tulee laatikosta ulos ihan liikaa :eek: Kuvassa näkyvästä liu'un osasta pitäs olla ainaki vielä puolet jakiksen sisällä kun paino renkailla. |
Sanoisin että väristää ihan varmasti jos viiden asteen heitto!
1-2astetta voitaneen sallia heittoa laippojen välillä... |
2 Liiteet
Mikähän lie originaali kardaanin kulma näissä ollut? Tässä tarvii varmaan laskea hieman pinionia, että saa laipat tasan, jolloin kardaanin kulma on jotain 12 astetta (jos en ihan väärin laske). (Edit. taitaa olla jotain ihan muuta)
Erikoinen "kiila" muuten tuossa korokepalassa. Täytyy muutenkin tehdä tuo paremmin, ehkä madaltaa aavistus myös tuota korotusta takana. Tai jos oikein innostuu, niin poistaa jousipakoista lati, josko saisi pintakovuutta pois. Ikävästi ryskyttää möykkyihin nyt. |
Lainaus:
Mukava seurata kyllä tätä proggista :-) |
Lainaus:
|
2 Liiteet
Mukava että joku tykkää seurata. :)
Pinionin laskeminen (jotta saisi nuo laipat samaan kulmaan) lyhentäisi tuota kardaania entisestään ja jyrkentäisi sen kulmaa. Ei hyvä. Täytyy kokeilla miltä tämä näyttää ilman tuota korokepalaa. Muussa tapauksessa täytyy alkaa kysellä pidempää kardaania jostain, tai sitten tuplanivelmallia. Silloin tosin pinionin laakerin voitelu lienee heikkoa. Keulan madaltaminen tietäisi sitten rälläköintiä erikoisesta riipukeratkaisusta johtuen. Tai luultavasti koko etujousitus pitäisi uusia. |
Laske lootan häntää alaspäin, eli lootan kiinnitys raudan "holkit" rungon ja palkin väliin.
|
6 Liiteet
Lainaus:
Tein pari senttiä matalammat korotuspalat ilman kiilaa, nyt näyttää olevan laipat suunnilleen samassa kulmassa (6 ja 5 astetta). Palikka on 40 mm. Kokeilin poistaa yhden latin pakoista, mutta perä laski aivan liikaa (6 cm lähtötilanteesta), joten pistin ne takaisin. Jakiksen liuku oli perä matalalla noin 70 mm ulkona ja nyt 75 mm ulkona. Liuku on 150 mm pitkä, joten kyllä se siellä noin puolessa matkassa on. Eli varmaan kuten kuuluukin? Koeajo on vielä suorittamatta.. |
Vittu tota korotuspalaa. Ja mikä noita lehtijousien kiinnikkeitä vaivaa, ne on ihan oudon näköset...
Kannattaa kattella läpitte koko ajoneuvo jos on samanlaista ryssänturaa muuallakin kriittisissä paikoissa niin toihan on hengenvaarallinen peli. |
2 Liiteet
Lainaus:
Katselin tuossa jonkun oletettavasti orggis kiinnikettä, joka ei oikein herättänyt luottamusta sekään. Liitteenä kuva siitä. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Suurimmat miinukset on että se näyttää tyhmältä ja laskee maavaraa. Halvin mahdollinen mutta toimiva budjettiratkaisu. Mulla oli tolleen mutta oli niin tyhmän näköinen että laitoin takas normaaliksi, hitsasin akseliin uudet korvakot oikeaan kulmaan ja pidensin kardaania. Muistaakseni 65mm piti pidentää 4" korotuksella. Paras ratkaisu ois tietty laittaa tuplaristikolla oleva kardaani, maksaa persmuistista jonkun 300-500e. Sillonki tarvii kyllä korjata akselin kulma, tilanteesta riippuen pelkät kiilat (n. 50e) voi riittää. Lainaus:
Lainaus:
Kait se asiansa ajaa jos on hyvin kiinni. Mutta elä tuota takablokkia enää laita takas, aivan hirvee, mikä hittoa tolle pultillekki on käyny :eek: Vaihtoehtoja uudet oikeat blokit joissa oikea kulma kardaanille, uudet korotusjouset tai shackle flip http://www.offroaddesign.com/catalog/shacklekit.htm |
Lainaus:
Voihan tuo toki renkaistakin johtua. |
3 Liiteet
Meni tuohon maantietärinään hermot, joten tunkkasin keulan ilmaan ja aloin nitkuttelemaan välyksiä. Toinen yläpallonivel oli tosi löysällä, joten kiristin sen ja samalla kaikki muutkin nivelet kiristelin ja rasvasin.
Pyöränlaakereiden säätömutterin kiristysmutterit oli kanssa löysällä ja hieman murjotun näköiset, joku varmaan säätänyt niitä ilman oikeaa työkalua. Tilasin virallisen hylsyn US Centeristä ja kirrasin samalla laakereita, jotka oli myös löysällä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=205348 Ohjausiskari oli kanssa täysin hengetön, joten se tuli Rockautosta uusien pyöränmuttereiden kera. Vanhat mutterit oli varmaan neljästä eri autosta otettu. Koko komeuden kruunasin pistämällä vanhat 235-75/15 renkaat alle. :D Ja kas, täristys on kadonnut, välitykset on mukavat ja auto on muutenkin lähes maantiekelpoinen. Vähän hassun näköinen toki noilla pienillä renkailla, mutta ei kuitenkaan niin paha mitä pelkäsin. Jännä muuten vetää tuollaista pikkukärryä, mitä ei näe peileistä. |
4 Liiteet
Tälle projektille ei ihan hirveästi ole tapahtunut viime vuosina. Mutta laitetaan nyt jotain muisteluita.
Vanha jäähdytin alkoi vuotamaan hieman alareunastaan. Otin irti ja lähetin matkahuollon kyydissä jäähdytinkorjaamoon, olisiko ollut Hämeenlinnaan. Sieltä soittivat, ettei kannata enää korjata. Uuden kennon vaihtaminen olisi ollut 800€ vai enemmänkin. Kuitenkin niin paljon, että jäähdytin jäi sille tielle. Vanha oli siis hieno ja painava messinkijäähdytin. Nykyään kaikki on alumiinia. Joku saksalainen armeijatavarakauppa taisi myydä sota-Blazeriin alkuperäistä jäähdytintä tuhannen euron hintaluokassa. Alumiinijäähdyttimenkin hankinta osoittautui odotettua vaikeammaksi. Varastosaldot oli joka paikassa 0. Ilmeisesti suositun tarvikemallin valmistus oli lopetettu. Tuossa mallissa on öljynlauhdutin samassa. Ilman sitä hinnat on satasen-pari, mutta lauhduttimen kanssa ja oikean kokoisilla letkulähdöillä hinnat olikin 400-600 dollarin luokkaa amerikoissa. Lopulta soitin kotimaiselle toimittajalle, jolta löytyi kyseistä jäähdytintä varaston perältä. En tiedä olisiko tuo öljynlauhdutin ollut järkevämpää ohittaa kokonaan. Sinne menevät letkut ovat ilmeisesti aika yleinen syy moottoririkolle, kun nirhautuvat poikki ajossa jolloin öljyt pakenee maantielle. Tähän on joku vaihtanut nuo kumiletkut järeämmäksi, mutta öljynsuotimelle menevät metalliputket kaipaisi parempaa suojausta ja tuentaa. |
4 Liiteet
Myös kierroslukumittari tuli asennettua pari vuotta sitten. Otin laturin pöydälle ja liitin käämiin johdon, jonka vein mittarille. Tuo punainen johto tuossa. Laturi lienee joku yleismalli. Viritys tuntuu toimivan.
Uudet tarvikemallin akut laitoin myös kun toinen vanhoista simahti. Tuoreempana juttuna käytin tämän konttorilla. Seisontajarru jumittaa ja takajarruissa liikaa heittoa + pari pikkujuttua huomautuksena. "Mutta ei paha", sanoi herra katsastusherra. Tämä auto löytyy nyt Myydään -osiosta. Niin harvoin tulee tällä ajettua, että joutaa seuraavalle projektiksi. Vaikka vähän haikeaksi vetää, kun ehtihän tämä kahdeksan vuotta minulla ollakin. |
Sivu luotu: 21:51 (GMT +2). |