![]() |
Pätkäpajeron elvytys! Vaihtoi omistajaa!
Kiitos avuista ja neuvoista, saatiin yks vanha maasturi taas liikenteeseen.
Kiva oli prokkis, ehdin viikon ajella ennenkö se jo vietiin käsistä :) Hitsaamista oli ja on vieläkin. 2.3TD koneella ja tekniikka toimii kuin ajatus paitsi automaatti napalukot jotka on hitsattu. Välijäähdytin asennettu ja hiukan syöttöruuvilla käyty. Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. 2 viikkoa on hitsattu koppia, pian pääsee rungon pikkuvikojen kimppuun. Uudet luuktu hain kun vanhat olivat aika toivottomassa kunnossa. Apukuskin oven pintapelti oli puoleen väliin asti irti ja alareunasta ei tietoakaan. Uusissa ovissa tuli boonuksena sähkölasit :D Linkin takaa löytyy kuvia, lisään uudet kuvat suoraa tähän topikkiin.. :) http://s1368.photobucket.com/user/Noonakki/library/ |
Taas tuli vähän turattua. Pari pientä paikkaa tein. Tässä toinen niistä.
Enempi tuli sotkettua vihreää pelastajaa edellisiin korjauksiin. Vielä 2 paikkaa koriin niin se alkas oleen kondiksessa. Seuraavaksi pitäs alkaa sit takapäätä rungosta parsimaan ja laittaa polttoainetankki paikalleen. Tuli haettua tuossa aiemmin tuollaset vanteet ja renkaat hintaan 50€. Ei nyt mitään ihmeellistä mutta ompahan kumminkin paremman näköset ja tuuman leviämmät kun alkuperäset. Täytyy hiakkapuhaltaa ja maalata ennen allelaittoa. Ja mahdollisesti enskuussa 31" mutikat tulossa.. http://i1368.photobucket.com/albums/...pshyi7sabj.jpg http://i1368.photobucket.com/albums/...psfj6rqbch.jpg |
tuli taas turattua.. jokohan peräosa rungosta pysyis nipussa ja tankki paikallaan..
http://i1368.photobucket.com/albums/...psdzvdvqt7.jpg http://i1368.photobucket.com/albums/...psdl8u7ueh.jpg Hiukan kesken vielä tässä kuvas.. http://i1368.photobucket.com/albums/...psxudzhf2u.jpg http://i1368.photobucket.com/albums/...psfynlv0mz.jpg |
Taas saatu jotain aikaiseksi! Yhtäkkisesti maalattiin ja kasattiin auto ja nyt se odottaa ensimmäistä pitempää ajoa punalapuilla montun päälle että saa hitsata rungon loppuun. Maali on Bilteman värikartasta rakennuspuolelta puolihimmeä peltikattomaali. Perus röpöpinta tuli, aina vaan parempi. Oikee sysiruma lähempää tarkastellessa :D
Mun mielestä näyttää ihan asialliselta. :D Serkkupoika väsäili tuon skuupin konepeltiin ja samalla tehtiin teline orkkis välijäähylle alkuperäisestä telineestä joka on ilmeisesti peräisin 2.5td:stä.. Vielä pitäisi nuo "mangelssit" maalata valkoseksi ja vaihtaa kumeksia päälle. Ostaa voisin takapuskurin jos jollain olisi etuisasti sellanen myydä. Myös nuo etupuskurin kulmapalat rautoineen kelpaa! Yksinpuhelu jatkuu jahka pääsen montun päältä pois. Kiinnostaako tälläset tavan rojektit edes ketään? :D Kattelin nuota muita topikkeja niin ei saatana, vehkeet on mutta taitoa ei kyllä nuon paljoa. :rolleyes: http://i1368.photobucket.com/albums/...pssfirqm7v.jpg http://i1368.photobucket.com/albums/...psqbk8h8z6.jpg |
Kiinnostaa.
|
Ittele ku tekköö niin hyvä tulee aina. Kyllä tolla kehtaa kohta ajella. Oma pajero on siirtynä jo ajat sit mettä ajoon raiskattavaksi.
|
-
Kyllä kiinnostaa, ei vaan tule kommentoitua.
|
Hyvä tietää etten aivan ittekseni höpise :D mutta kuvasaaste jatkuu jahka pääsen hitsaamaan.
|
Mukavahan näitä on lueskella :)
|
Muista kun hitsaat, että runkonumero löytyy oikealta taka-akselin takapuolelta, siis jos meinaat tieliikenteeseen ettet tuhoa runkonumeroa.
|
Lainaus:
Mulla on onneksi myös tuttu katsastusmies niin tuonkin voi hoitaa vaikka numero puuttuukin |
Elikkä runkonumero on siirretty edellisten omistajien toimesta, sittenhän ei ole mitää ongelmaa.
|
Samallalailla myös omassa siirretty.
|
Tuli haettua renkulat!
2kpl bf mud terrain ja 2kpl hankook dynapro http://i1368.photobucket.com/albums/...psawkrgkua.jpg |
Nyt alkais olemaan katsastuskunnossa. Tai siis vikalistan nouto kunnossa :D
Jotain pientä eroa kyllä tuohon vanhaan havaittavissa... On kyllä saanu töitäkin tehdä :D http://i1368.photobucket.com/albums/...psbz9kqk2h.jpg http://i1368.photobucket.com/albums/...ps8eznumnq.jpg |
Komia on. Viälkö tekkee ite viellä asialliset puskurit tohon niin sit on täydellinen.
|
Joo tarkoitus olis jotain keksiä ainakin taakse. Kattoo nyt kuinka innostuu
|
Tuli vähän lisäkorjattavaa kun käytin leimalla. Osaisko joku arvuutella mikä jarrutehostajassa vikana? Alipainepumppu? Letku? Tehostaja?
Muuten aika simppeliä vikaa, eiköhän siihen ensviikon aikana leima saada :D http://i1368.photobucket.com/albums/...psiwno3i6g.jpg |
Tehostajalta pumpullemenevä letku/putki tai tehostajan kalvo tai alipainepumppu . Otatehostajalta letkuirti ja pistä autokäyntiin kokkeile tekeekö pumppu alipainetta. Jos tekköö niin sit on vika siinä tehostajassa
|
Mulla kans pajerossa (pätkä vm83) aina tuota sammaa takajarrun tehostimen vikkaa ja jarruvoimien ero liian suuri. Syypää näihin oli vas.puolen takapyörän vuotava stefa, joka vuosi aina pikkusen takajarrukengille ja sen takia jarruhommista pomppas.
Kerran meni leimalsta läpi jarrujen ilmauksella ja kunnon poljetuksilla, ko ajo jarrut kuumiksi leimalle. Nyt tievossa ollu, niin ei ole ennää ollu propleemia, eikä ole tarttenu pumppuja ym. vaihella. Muuten hieno projekti, jatkakaa! :) |
Lainaus:
Sitten tehostajaa koitin imutella ihan suun kautta. Sain sinne tehtyä alipaineen ja se sielä pysyykin, mitä nyt hiukan se pieni takaiskuventtiili päästää. Todella vähän siis päästää. Olisko se nyt sittenkin se laturin pääs oleva pumppa paskana.. Perkele kun kuun viimenen päivä pitää olla auto konttorilla :mad: |
Eikö kukaan osaa arvuutella tai kertoa minkälaista alipainetta sieltä pitäs tulla..
|
Sellasen vajaan 1 bar sen pumpun pitäisi tehdä painetta. Ei se nyt sormee sinne letkuun imase mutta kuitenkin sellanen selkee imu pitää sormessa tuntua. Mieti silleen, että 10 m vesipatsasta vastaa 1 bar painetta.
|
Ei sen tarvitse pölynimurilta tuntua. Onko tuossa alipainesäiliötä? Kokeile vaikka oikaista linja pumpulta tehostimelle vahvaseinäisellä letkulla tai jollain letku-putkiviritelmällä. Voipi ainakin haarukoida sen lenkin kunnon.
|
Otettiin pumppu tänään käteen ja purettiin. siellä oli joku jota sanon nyt roottoriksi ja siinä kolme irrallista elementtiä. niissä oli jälkiä. putsasin kunnolla ja huomasin että elementit sopii toisinpäinkin ja käänsin ne. nyt tulee alipainetta ahtopainemittarilla mitattuna tyhjäkäynnillä n. -0.3 bar ja kierroksilla nousee maksimissaan -0.7 bar.
Onko liian vähän? jos ei niin seuraavana on sitten tehostaja.. Ongelma on että tyhjäkäynnillä kun painaa jarrua 2 kertaa niin valo syttyy ja poljin on kova. JOS jollain on myydä se pumppu mulle edukkaasti niin viestiä tänneppäin. |
Jees no nyt on varmaa että alipainepumppu kaipaa vaihtoa. Tehostin vaihdettu ei vaikutusta. Viikko aikaa uusintanäyttöön.. perkele!
|
Pikku kysymys hehkuista. Mikä vaivaa kun ei tahdo läheskään aina hehkuttaa? Ja jos hehkuttaa niin sekunnin kaksi maksimissaan? Kuinka vois väsäillä pakkohehkun napin taakke?
|
Hehkureleille heräte mielellään 0-aentoon palautuvalta kytkimeltä. Emännän pajeroon laitoin 3-asentoisen kytkimen, niin sai jälkihehkunkin käyttöön. Voi olla et herätettä pystyy jostain kojelaudan altakin boksista syöttämään releille, mut ite vedin kytkimeltä suoraan releille johdot niin on kaikista varmin kytkentä. Ja alkuperäiset herätejohdot irroitin releiltä.
|
Lainaus:
Ja mitä tarkoitat 0-asentoon palautuvalla kytkimellä? Ajattelin ihan painonappia? onko se ok? |
Painonappi käy hyvin, sellainen nappi vaan ettei jää pohjaan eli ei unohdu hehku päälle. Ite laitoin jonkun vastaavan kuin tämä sen takia et sai samaan kykimeen molemmat hehkut http://www.motonet.fi/fi/tuote/48208...1-3-napa-aso12 .
Ylös päin alkuhehku ja alaspäin jälkihehku. Siin lokasuojan tuntumassa ne releet on. Kaveri kääntää avaimesta ja toinen tunnustelee releitä niin saa ainakin varmuuden et on oikeat kikkareet. Sitä en enää muista et kumpi on alku ja kumpi jälkihehku. Mut kokeilemalla se selviää, kun irroittaa herätteen. |
asia selvä. kiitän!
|
Pajeroon tuli leima perjantaina! 31.1.2017 asti leimaa nyt. :D Fiilikset on taivaissa :D
|
Jaanhans ja sit sais alkaa ruuvaileen uutta jakopäänhilua paikalleen. Täytyypä laittaa siitäkin kuvasaastetta :D
|
Nyt oisi jakopää tehtynä. Melko simppeli homma. Jäi odottelemaan uutta termostaattia talliin. Ja on reissukin tiedossa, pitäs ajella perjantaina seinäjoelta nurmijärvelle. Eikai tuo paha reissu ole kun tuli se patrollillaki ajeltua viime talvena :D
http://i1368.photobucket.com/albums/...ps4fg6ns5d.jpg |
Nyt on rottelo kunnossa. Jakopää valmis, rokkivehkeet asennettu. Tänään liikennekäyttöönotto ja kilvet konttorilta ja pikku hipistelyä, kuten lisävalot jne jne
|
Noniin nyt on kilvet kiinni ja ajeltu ensimmäinen pätkä tietä. Paikallaan on 88 asteinen termari. Onko tässä normaalilämmöt? Vähän epäilyttää ja peliättää..
http://i1368.photobucket.com/albums/...pslcm1twof.jpg |
Ei nuo minusta viellä huolestuttavat ole. Ei muutaku kovaa ajoa ja huoletonta huoltoa :-)
|
Vähän näyttäs et ois lämmöt liian korkeella..pitäs olla normiajossa reilusti alle puolenvälin. Mutta kaikki ok kuhan ei ala kiehua. Omassa 88 vm pajerossa 2,5 td niin lämmöt pysyy koko ajan allle puolenvälin, kärry perässä nousee sitte noin puolen välin tietämille.
|
Jees hyvä tietää. Onkos tuos muuten jotain kikkoja ilmaukseen kun oli jakopäärempassa syyläri irti. Mietin ettei oo ilmaa vielä järjestelmässä. Täytyy melkein lisätä varuuksi sähköpuhallin niin ei käy hassusti..
Mitenkäs tuota simpukkaa sais kirittyä? On vähä turhan paljo klappia ohjauksessa. |
Kyl toi lämpömittari näyttää mitä sattuu. Itellä ei noussut koskaan ton alemman viivan yli. Termarinkin uusin alkuperäiseen eikä eroa. Laiton jälkiasenteisen mittarin ja jatkoin tyytyväisenä ajoa tietäen koneen oikean lämpötilan.
Tuo järjestelmä ilmaantuu melkein itsekseen. Kannattaa se visko vaihtaa sähköiseen kokonaan. Niin itsekkin tein. On vaan pirun ahdas väli että sinne ei kummonen puhallin mahdu. Simpukan päällä on talttakantainen pultti minkä ympärillä mutteri. Avaat mutterin käännät pulttia myötäpäivään(?) vähän ja kiristät mutterin. Koitat kalpin ja kiristät tarvittaessa lisää. Melkein menee kerrasta oikein kun käännät tyhjät vaan pois ja sillä hyvä. |
Ei ollu normilämmöt. Hienosti kuuluu keittoääniä kun sammuttaa. Toivottavasti kansi handlaa.. nykäsen termarin vittuun jos tästä reissusta joskus selviän. Alavuden betonin kohdas menos seinäjoelle. Täyty pysähtyä jäähdyttelemään. Vitun vittu perkele
|
Jos sulla mittari näyttää ton mitä toi kuva on ja jo keittää niin silloin se todellakin valehtelee ja paljon. Ittellä mettä ajossa mittari näyttää jotakuinkin ton saman eikä mitään ongelmaa lämpöjen suhteen. Toivotaan parasta että ei oo kansi tai pahvi mennyt.
|
Muista et se termarin irroitus auta lämpöihin, vaan päinvastoin.
Silloin vesi kiertää jatkuvasti ja ei ehdi jäähtyy syylärissä. Joten kiehuu jossain vaiheessa. No oma pajero kans puskee vedet ulos tuossa vaiheessa mittaria. Siinä kans joku vika kun kestää normiajoa mut metässä kun antaa happea kunnolla vähän aikaa niin lämmöt nousee. Kaveri epäili et olis kansi halki taikka pahvi vika... |
Joo olin epähuomiossa laittanu termarin väärinpäin. Nyt pelaa eikä ainakaan vielä oireillut kannen suunnalta. Nyt on alle puolivälin lämmöt eikä nouse millään. Täytyy vielä laittaa lisäksi sähköflekti kytkimen taakse niin on hätävara.
|
Noniin meinasin viedä kesämersun talvisäilöön niin pajero vähän nyki ja alko kalkattamaan. Tyhjäkäynnillä pientä satunnaista kalkatusta. Mikähän sille nyt tuli.. otetaanko suoraa hattu pois vai mitä tehään. Onko ehdotuksia..
|
Lainaus:
|
Olleet tuollalailla kaverilla. Saman kokoiset ovat..
|
Ei varmaan ongelmaa jos ajaa maantiellä vaan AINA ilman nelikkoa ja napalukot auki
|
Onko kenelläkään arvauksia tohon kalkatushommaan. Tänään käynnistin kylmästä niin hetken kalkatti mutta loppui pienen tyhjäkäynnin jälkeen. Olisko suutin jumis vai jotain alakerran laakeria menny? Ite oon melkein suuttimen kannalla kun kalkatus ei ole jatkuvaa..
|
Lainaus:
On sitä bj75;dellä ajettu talvi ja sen jälkeen kesä edessä 16" ja takana 15" vanteilla Monet tuli neuvomaan, et hajoaa auto jos moisella rengastuksella ajaa, mutta kun katto, et halkaisija/ympärys mitta on sama ja navasta sama matka asfalttiin maasturi renkaillaan niin mitään ongelmaa ollut Villin näkönen se tosin oli kun takana 235 ja edessä 185 leveet "matala" profiiliset :D :D :D Unohtamatta et edessä oli vielä valkosivut :cool: |
Lainaus:
Ite kokeilisin kalkatuksen aikana kiertää suutin putkia auki ja jos lopettaa suuttimen putken aukiollessa kalkatuksen ja jatkaa kun suuttimen putken kiristää, niin tietää, et se suutin jää auki tai ei sumuta kunnolla Jos metässä ryvetty ei sano, ettei ole kosteutta tai roskaa tankkiin mennyt ja se jumii suuttimessa Eli ensin vaikka 2T öljyä ja jossei sillä lopeta kun suutin vika todettu niin puhdistus ainetta vaikka erillisestä diesel kanisterista Tai sit suutin kouraan ja ihmettelemään et mitä se on syönyt |
Lainaus:
Tämän päivän ainakin toiminut ongelmitta. Ihme kun kansi kesti tuon keittopäivän. |
No nää on mystisiä. Viimeksi keitti kans oma pätkä metässä kun huuatti mut lauantai punkalla sai lapikasta niin ei mitään hätää.
|
Olikos kalkatus varmasti koneen sisältä? Oma isolohko kalkatteli hassusti käynnistyksen jälkeen, ennen kuin hihnapyörä irtosi lopullisesti vulkanoinnistaan..
|
Kyllä se suutin oli, ei oo kuulunu nyt enää ollenkaan.
|
Noniin tämä vaihtoi omistajaa ikään kuin vahingossa. Kaipa se hyvä tavara menee hyvällä hinnalla kaupaksi vaikkei yritäkkään myydä. Tämä pyörii tampereen lähistöllä tästä päivästä eteenpäin. :)
|
Sivu luotu: 03:25 (GMT +2). |