![]() |
Lapin likan lantikka
Joo, tässä itekkin uskaltauduin aloittelemaan kertomaan omasta surkuhupaisasta lantikka rojektista. Taisi ola marraskuuta 2014, kun tuli ostettua Land Rover Discovery ykkönen. Halavalla sai ihan hyvän. Lokareita oli avarrettu ja korotusjouset oli, siinäpä mitä oli tehty valmiiksi maastoominaisuuksia parantaakseen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181492 Otteessa on 255/85/16 renkulat ja saman kokoiset mudterrainit oli alla. Auto oli katsastamaton, oli pientä hitsausta vailla, vilkku särki ja pakkivalo ei pelittäny. Vitonen ei toimi ja kakkonen on kulunu. Semmosta se on kun ilman öljyjä ajelee ja kakkosta rassaa... Eli vaiheloota pitäs vaihtaa jossain välin.. Onneksi sellainen ilmestyi ilmaiseksi liiteriimme. Omista taustoista sen verran, että sujuvasti olen katsellut ja kuunnellut auton korjaushommia ja nyt tuli pakottava tarve itsellä kokeilla, miten ämmälle käy. Toki renkaat olen osannu vaihtaa ja jotaki pikku hommia touhuta. Mutta tosiaan termistö varmaankin menee suurelta osin päin hanuria ja rojekti on oletettavasti täynnä onnistumisen ja epäonnistumisen riemua. Ja autosta olisi tarkoitus saada mukava safaripeli.. Viime keväänä toimin tosiaan kokopäiväsienä kotiorjana, niin auton katsastus kuntoon laittoon en kerennyt osallistumaan. Vilkun vaihoin, huraa! Ja laitoin mie alustansuojamassaa auton pohjan täyteen, eipä uskois, kun nyt autoa katselee.. Mutta auto sai leiman. Ostin keväällä viksuna likkana T-Maksin 9500lb vinssin. Ja siihen sain johot ite laitettua, mutta vinssipetin laitto jäi taitavimmille. Hitsaustaitoja en nimittäin omaa... vaikka kuinka haluaisin. Mutta olin kotiorjana, nyttemmin olen päässyt ulkonakin käymään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181493 Onneksi oli ohjekirja matkassa! Leiman saatua uskaltauduin parille pikku safarillekin. Auto kulki suht hyvin ja emäntä innostu entisestään. En ole ikinä ollut viehättynyt mud terraineista ja arvelin aluksi ostavani rahan puutteessa tilalle kaimanit. Sitten tupsahti eteeni käytetyt mielestäni edulliset 33x12,5-15 boggerit. Juurikin sen kokoiset, jotka minulle riittää tässä vaiheessa harrastusta oikein hyvin. Ja ne ostaa täräytin ja olin onnellinen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181494 Ja ennen kuin boggersböitä pääsin kokeilemaan. Kerkesin aloittaa ensimmäisen isomman remppani. Discon vakiovälitykset oli vaihettava 4,7 välityksiin. Neuvoa kysäisin, vastaus oli en tiiä. Ja siitä se onnistumisen riemu alkoi. Eka purin takapään. Sujui ongelmitta hymyssä suin. Etupäässä mutterit oli hieman vähän tiukemmalla ja parin vittuperkeleen jälkeen myös etuperä oli pöydällä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181496 Ja kusetin taas, oikiasti se oli terassin lattialla.. Keväällä olin ostanu serieksen perän etelästä, näkemättä perää ostaessani. Noh, kun vihdoin perää alettiin tutkimaan, sinne oli katkennut vetari ja se laita oli sen näköinen, että vetaria oli yritetty räjäyttää pois. Onneksi lautaspyörä ja pinjoniakseli oli ehjiä vaikkakin kuluneita. Ne integroitiin eriin vanhaan serieksen murikkaan. Että semmosta perän viilausta tällä kertaa.. No tosiaan apuja sain lautaspyötän ja pinjoniakselin vaihtoon. Minusta ei kuulema ole siihen. Yllättäen olenhan nainen. Kasatut perät sain laitettua takaisin kivuttomasti. Kääpiönaiset on kuin tehty istumaan maasturin alle. Uudet perän mutterit ja kardaaninpultit ostin, että jos joku vielä joskus haluaa en auki. Ohjausvarren pään särjin typeryyttäni ja vaihtoon pyysin suutuspäissäni alistuneena apua. Eli onnistunut remppa, ei vuoja ees öljyä. Ihanat kumiset konepellin kiinnikkeet sain vaihettua välissä, kun menivät poikki. Liinan pätkillä sai väliaikasesti kannen kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181497 Ja sitten vihdoin pääsin kokeilemaan boggereita ja sekö se lystiä oli. Ilmeisesti lantikka arveli, että nyt vinssiä ei enää tarvita, kun parin kostean reissun jälkeen kiinanihme sanoi sopimuksen irti. Kerran alko vasaralla toimimaan kotipihassa, mutta kun mettään päästiin pukkas vain sujuvasti vaijeria ulos. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181498 Siinä se ihme pukkas vaijeria pihalle, kun typeryyksissäni kiinni ajoin. Aukasin relepoksin ja taivastelin, että ei näy mittään ihmeellistä, liittimet käytin auki ja työnsin kontaktispreytä ja ei pelannu. Sitten aukastiin se pienempi musta poksi ja sieltä löyty mutaa ja paskaa ja hapettumia. Ei muutako vanupuikot käyttöön ja rasiaa rassaamaan. Ja litra spreytä. No ei se toiminu vieläkään. Ei muutako halkoja hakkaamaan vitutukseen. Sitten seuraavana päivänä arvelin aukasta vinssin moottorin ja sieltä löyty litra kuravettä ja hapettumia. Tilalle litra kontaktispreytä. Kansi kiinni ja kokkeilemaan. Ja niin se vain alko pellaamaan! Keula kasaan ja viikonloppuna kovaan ajoon. Ei pijä ennää kokkeilla ennenkö reissuun lähtee. |
|
No sehän näyttää ihan hyvältä! Hyvin oot saanu aikaseks. Mulla on kans omassa 300TDi Discossa noi 4,7 Serieksen perät, takana on vielä DetroitLocker 100% automaattilukko.
Rover-palstalla on sit kans paljon tietoa/tietämystä jos tarvii, sinne rekisteröityminen vaatii .fi päätteisen s-postin. |
Joo pittäpä sinneki yrittää vääntäytyä. Jospa tässä oppis pikku hiljaa rakentelelemaan. Mukava haastaa itteään ja kokeilla uusia juttuja. Ja kun se on niin mahtava fiilis, kun onnistuu.
Niin arvokasta tuo lukkojen hankkiminen, suunnitella sitä sitte eläkkeellä. :D yrittäs perus jutut saaha kuntoon. Kytkin pitäs vaihtaa ja se vaihelaatikko. Ne ei taida ilman neuvonantajaa vielä onnistua. :D |
Hienoa rojektia. Olikos tämä 200 vai 300 Tdi...vai joku muu?
Teillä siellä -ylhäällä- hyviä autoja, kun piti omakin samannäköinen 3-ovinen Disco ykkönen hakea Sirkasta :) |
Hyvä, tää menee seurantaan. Terveisin etelän likka. :)
|
200tdi. Joo näissä tuppaa ruostetta olemaan enempi ja vähempi. Mulla oli aikasemmin samalainen mutta takaovilla, se oli melko läpi mätä. Katsastus emäntäki nauro vaan että pitäs ihmiset ja tavarat pysyä auton sisäpuolella vaikka kuin rungollinen auto ois. Se oli etelästä se. Nykysen historiaa en sen kummemmin tiiä, muutako, että lapista ite ostin ja on onneks vähän vähempi ruosteessa.
Mahtavako muitaki emäntiä täälä yrittämässä olla jonaki, saa vertaistukea rojektiin. :D |
Lainaus:
Jos saat auton johonkin ylös nosturiin, monttu tai korkea ramppi, niin kytkin/vaihteistoremppa on vähän helpompaa, ja sit tietysti tarvii jonkun nosturin millä laskee paketin alas, muutenhan se on melkeen pulttien ja muttereiden aukomista ja kiinniveivaamista. Itse tollasilla matalilla rampeilla ja tunkeilla muutaman kerran tehny, se on sit vähän kettumaisempaa ja hitaampaa...muutamia kuvia noista ponnistuksista on tuolla profiilin albumeissa (Range & Disco). |
Olen samaa mieltä, että eka opetellaan ajamaan ja sitten, kun osataan, hommataan lukot. Eikä toistepäin.
Ei oikeen ole sitä paikkaa eli luultavasti mennään hitaan ja kettumaisen kautta. Mutta mie en lannistu vielä, pitkä talvi aikaa. Ja onneksi on muutaki pienempää hommaa, tukivarret ja ohjausvarsi jne pitäs vahvistaa, jonkulaiset levikkeet saaha, vaikken haluais ja autoon sisälle pitäs jonkunlaiset työkalupakit laittaa ja ajorampeille joku näppärä teline..jostain syystä en halua niitä katolle. Ja vararenkaalle paikka ja muuta mukavata.. |
Lainaus:
|
Hieno landhrover ei muuhtako tsemppiä valitsemallenne tielle....
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181517
Ei ole takaovessa lainkaan paikkaa. Jostain syystä ovelle teht moinen ratkaisu. |
Hyvä meininki!!
Rover palstalla kaikennäköistä narinaa LR-ongelmista: http://roverfriends.fi/ Kaitsu siitä jo vissiin mainitsi. TEMÄHIK |
Lainaus:
Mukavan yksinkertainen. Mitäs pidikkeitä ovat nuo tuossa oven yläreunassa? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Tohon solkeen ei varmaan mettä hommassa olisi pahakaan idea laittaa vaijeri sisälle ja muistaa sen munalukon sit poistaa mettään mennessä
Ei sillaan minkään vaarallisemman takia vaan jos upottaa keulan suohon niin voi olla aavistuksen mukavempaa poistua takaa kun haaruksiin syvään velliin ovesta päästäen sen samalla sisälle |
Lainaus:
Mie kyllä veikkaisin, että ne pidikkeet on ollu koristetyövaloille. Aika hempulin oloset tunkille oli. Tai mistä sitä tietää jos vaikka joku neronleimaus laittanu sähötki niihin.. |
Lainaus:
Ja jos jollaki on yhtä kappaletta joutilasta 33" maastorenkulaa täälä soppelin hakumatkan päässä niin voisin olla kiinnostunut ostamaan. |
Lainaus:
|
2 Liiteet
Lainaus:
Korjauksena toimii (ainakin) kaksi asiaa ilman että tarvii lähteä kahvakauppaan. Tekee täytteen tapin ja tuon viiston osan väliin, esim. mailaerkasta ja roiskeläppäkumista (tuo toinen kuva), ei luista (pysyy paikallaan) ja hieman joustaa. Työnä luokkaa 5 min, tai sen mitä nyt ovipahvin irrotus vie. Tilaa ei paljoa ole, mutta näppäräsorminen henkilö pärjää kyllä. Se toinen konsti on säätää oven sisältä avausvivustoja, niissä on kierteet. Siinä ei kannata kerralla montaa kierrosta kääntää ettei käy niin ettei ovi joko mene ollenkaan lukkoon tai menee niin lukkoon ettei aukea sisältä eikä ulkoa. Sitten jos haluaa enemmän paskarrella niin tekee tuon muovitapin tilalle metallisen, jossa olisi vielä kierteillä pituussäätö. Siellä takaovessa voi olla vielä sisäavauskahvan tangot jäljellä, ja vaikkei olisikaan, siihen on helppo askaroida avaus sisältä, kun siellä kuitenkin sisäavausmahdollisuus on ollut. Ja vielä, jos oven saranat ovat kypsät (kuten noissa usein on), niin ovi ei halua aueta, vaikka avauskahva toimisikin. Ovi roikkuu karmin lukkotappia vasten. Tällöin ei kannata -homona- kiskoa avauskahvaa, se vaan katkeaa, vaan avittaa aukaisua oven reunasta vetämällä. |
Vararengas takaoveen takaisin, miksei. Siinä on saranat taas kummissaan. Tuo on hyvä ettei ole turhaa painoa ovessa (mukavampi paiskoa kiinni) eli rengas vaan johonkin muualle. Tämähän taitaa olla paku/huoltoauto? Ei ole takapenkki turhaan tiellä :).
Mitkä nuo reiät ovat takavalojen vieressä? Se on lokki paskantanna lassiin. Eiku se olikin Tapparan tarra. Sorry OT näin liigakauden alkuun :D |
Joo kiitos taas. :) Sama se on ne ovipahvitki ottaa kokonaan pois, kun on purettu sisusta jo jokapuolelta muualtaki, sittenkö alkaa ovia korjaamaan. Nyt on vain kauhia inspis pistää peräloosterissä pyörivät tavarat aloilleen. :D
En tiiä kyllä reikien tarinaa eikä mitään viksua ajatustakaan tule. Olisko ollu jollaki mustekalalla takaovi kiinni joskus, en kyllä sitäkään ihmettelis. :D Tuota joo huoltoauto onpi. Joo tarrat tuli kaupantekiäisenä, pitäs neki irrotella. Yks lasi on jotaki piskin kuvia täynnä. Onko muuten ideoita minne muualle sen vararenkaan sijottas.? Ei oikeen muuta tule mieleen kö se takaovi missä se ei olis tiellä.. |
Lainaus:
|
Jos laittaisi varapyörän vasemmalle takakulmaan pystyyn sisälle sillä lailla kuin esim. Rangessa on. Aina mukana, vähän tiellä...eikä tarvi jumpata katolta.
|
En katolle kyllä halua. Tuo takavasen vois olla vaihtoehto. Toki se ei tämän hetkiseen sisustukseen passaa, mutta pittääpä kattoa sitäki sitten, kun vararenkula on hommattu. Mutta nytten reissun päälle. Vinssikin pelaa vieläkin, niin kuin pitääkin. Jeah.
|
Mullakin on sisustusongelmia varapyörän kanssa. :D
Edit: niin joo, mistä muuten ostit vinssin? Mulla on samanlainen ja tarttis varaosia siihen... |
Ne reiät takavalojen vieressä saattaisi olla valojen "suojusritilän" kiinnitykseen ? Varakumi suosiolla takatilaan, ei katolle. Mulla oli joskus (tosin Suzukissa) varakumi katolla safaritelineen päällä ja auton painopiste nousi aika kiitettävästi :D
Jos säädät niitä ovenkahvojen avaustankoja niin malttia, kuten jo todettu aikasemmin niin liiallisella säädöllä saa oven pysyvästi kiinni. Terveisin nimimerkki oven lukitustapin puukkosahalla ulkopuolelta katkaissut foliohattusetä. Mutta komia peli, intoa rakenteluun ! |
Lainaus:
Vinssi on paddockilta tilattu, siihen aikaan ko rahalla oli vielä arvoa ja hinta tuntu halvalta.. Mutta näin äkkiseltään muistelisin, ettei sieltä saa ko kauko-ohjaimia, mutta kannattaa kattoa vielä. Mie ainaki pyrin ostamaan jonku laadukkaamman jo sittenkö tuo heittää pellaamasta. Taitaa niille varaosille jos jostain saa, niin tulla kohta jo enempi hintaa ku että ostas uuden samalaisen. Tietenki jos saa käytetystä joltaki. Toki tuon vois takavinssiksi koittaa korjata.. mutta onneksi vinssi pelas tämän mukavan 8 tunnin rupeaman. Toki sitä tarttettuko kahesti. Pittää siitäki lyyä kuvia jos löytyy mitään julkaisukelpoista. |
Lainaus:
Pittää ens viikolla purkaa tuo ovi. Kiitos! Tyytyväinen olen autoon ja intoa piisaa. :) |
Älä laita ritilöitä (vaikka halvalla saisitkin :) ). Ritilä kun osuu johonkin niin tulee enemmän romua. Rikkoo valot mennessään ja kulmapaneelit on lommolla.
|
Lainaus:
|
Rampit sijoittaisin mahdollisuuksien mukaan ulos, kuten tunkinkin.
Todella paljon mukavampi kaivella esiin syvällä suossa, takaovet puuta vasten tms tilanteissa. Tukee myös turvallisuutta ohjaamossa, mitä vähempi raskasta rautaa siellä sinGahtelee. |
Ok eli ei ritilöitä vaan viirit :D
Olen päättänyt kuitenkin sijoittaa rampit sisälle. Katolta niitä tuskin viitin ottaa ja muualle niitä ei saa. Tokihan kiinnitän ne myös sisälle autoon, jopa se riittää syyksi, että vituttaa kuunnella sitä rälinää. Ja rampit ei onneksi ole rautaa. Ja toivon, että ei tarvi koskaan ajaa tuota katon kautta ympäri. |
Lainaus:
Rampit voi ripustella vaikka kylkiin takasivuikkunoiden kohdalle. Ei tarvi katolle loikkia... Ja maastotunkin asentaa pystyyn takaoveen. |
Lainaus:
Mustekala nurkassa olevaan reikään ei sit ole riittävä sidonta niille rampeille sisällä Joku elämäänsä kyllästynyt itsemurhaterroristi tempasee keulaan ja vaikka muuten ois homma hyvä ja auto kestäisi tarpeeksi, niin se vararengas takaraivossa ja ramppi hartian kohdalta keulaan tulleen takapenkillä ei ole mitenkään kivaa tai suotavaa Eikä se tartte olla itsemurhaterroristikaan porotkin voi kehnoimassa tapauksessa kipata tai kääntää auton ojaan ja sama heti seis pysähdys siinäkin tulee Eli kunnolla kamat sisällä kiinni |
Enköhän tuota pistä kiinni ne kunnolla. Ei taitas mustekalalla saaha sitä vertaa kiinni ettei kolisis.. minusta ne olis ikävästi tiellä kyljissä jos ahtaita välejä tulee ja koko kylki auki kun johonki tökkäisivät..
|
Auton sisällä ei tosiaan kannata kuljetella raskaita puolihuolimattomasti kiinniteltyjä kappaleita. Kaikki kuormien kiinnitykset on syytä olla lujat ja varmat.
Vaimo sai viime syksyn ensimmäisillä aamukuurilla LJ:n takapään irti. Piruettien jälkeen auto törmäsi etupää edellä penkkaan ja siitä kierroksen jälkeen takapää penkkaan ja jäi lopulta kuskin puolen kyljelleen. Etupuskuri oli kuin pommin jäljiltä mutta muita pahoja ulkoisia vaurioita ei juuri tullut. Sisällä sen sijaan oli varsinainen sotku, huoltoauton laatikot oli irronneet ja tavarat + työkalut pitkin autoa. Onneksi vararengas ei ollut sisällä, niin kuin se oli auton tullessa meille. Olen kokolailla varma, että jos tuossa törmäyksessä olisi ollut hihnoilla kiinnitetty raskas rengas takatilassa, niin se olisi sieltä singahtanut ja tehnyt pahaa jälkeä. Kotikulmilla liikkuessa en nykyään pidä vararengasta enkä muitakaan turhia tavaroita mukana. Jos tulee ongelmia, niin apu löytyy puhelimella. |
Onneksi vaimollesi ei ilmeisesti käynyt kuinkaan.
Edelleen aion kiinnittää tavarat kunnolla. Uskoisin, että useimmilla miehillä turvallisuus puoli herkästi unohtuu, onhan ne yleensä niin kovia jätkiä, että mikään heitä ei satuta. Itse olen kyllä tottunut huolehtimaan kaikesta ja osaan maalata piruja seinille, joten toimin siten, ettei niistä tule todellisia. |
No tekihän tuo kipeää niskaan, rintalastaan ja polviin, kun tökkäsi viittä kymppiä penkkaan. Parin viikon sairaslomalla hän vaivoista toipui. Ilman turvavöitä olisi varmasti tullut vakavampia vammoja.
Turvakaaret on meillä seuraavana hankintalistalla. Samalla hitsaillaan kunnollisia kiinnityskohtia työkalulaatikolle ja muille varusteille. |
Hyi kauhia, kyllä turvallisuuteen ei koskaan voi panostaa liikaa.
Joo, mutta nyt on hanttarin ovi korjattu. Meinas blondilla iskeä paniikki kun löin oven kiinni korjauksen jälkeen ja ei auennut sisältä eikä ulkoa. Onneksi jopa parissa sekunnissa huomasin, että se on lukossa. Eli ovi toimii, niin kuin pitääkin. Sitten seuraavaan murheeseen. Onneksi joku minua fiksumpi kattoi kunnolla konepellin alle ja sieltä selvisi, että joku nerokas on jättänyt ilmansuodattimen kokonaan pois. Kaikki hiekka ja paska päässyt siis suorinta tietä sissään. Uus suodatin tilattu ja tänään vuorossa siis letkujen jne. putsaista. Kivako, en silti vielä monia satoja kilometrejä ole ajanu, mutta pääasiassa vain hiekkateitä. Saa nähä koska alkaa sitten ekat moottorirempat.. no parempi myöhään kuin ei milloinkaan. |
Lainaus:
Putsaa se intercoolerikin samalla. |
Niin on :( joo sitä tässä yritänki irrotella. Eipä sitä ymmärrä kattoa tuommosia, kun luulis ettei kukaan torvelo jätä pois..
|
Tänään saatu aikaseksi kiinnittää rampit takatilaan. Ei ainakaan vielä heilu eikä kolise. Päädyin laittamaan kulmaraudat lattiaan kahteen kohti ja rampit niiden väliin. Ja kierretangolla ja siipimuttereilla kiinni kulmaraudasta kulmarautaan. Ja vielä sitasin rampit toisiinsa kiinni hiljaisuuden varmistamiseksi. Mielestäni on suht kätevä ratkaisu ja näppärään saa rampit käyttöön. Ja uskoakseni on myös turvallinen vaihtoehto.. ja lattia ei tosiaan ole vielä läpimatä.
Lisäksi ahersin puhdistetun välijäähyttimen ja letkut paikalleen. Melko tiukka rako tehty tuolle jäähyttimelle jos ei halua mielettömästi alkaa purkamaan. Mutta paikallaan se on. Tuli sieltä kaikenmoista moskaa pihalle, mutta kuitenki yllättävän vähän. Nyt odotellaan suodatinta... |
Lainaus:
Onpa sitä lähetty koeajamaan autoa, jonka öljytikku ei edes kastunut. Sanoin, että pitäisköhän lisätä ennen ajelua. Omistaja katteli ihmeissään ja totesi että "jaa, kai sitä vois, saattaa olla öljyä tallissa" ja lähti vasta sitten hakemaan kun kehoitin että laitetaan nyt. Arvaappa tuliko kaupat :rolleyes: |
Hahaa :D luulis että joka kaveri autoa myydessään edes vaivaantuis öljyä lisäämään, vaikkei muuten olis koskaan lisäillykkään.
Opinpahan tarkistamaan jatkossa. Ja toivottavasti nyt ei ihan heti särki menis mikkään. Eilen sain suodattimen vielä paikalleen. Jännä miten tuossa matkahuollossa ja postissa on niin älytön ero siinä, kuinka nopiasti tavara saapuu. Ja ulkomailta tilatessa tavara on suomessa jo seuraavana päivänä ja viikko menee vielä ennenkö tänne asti saapuu. Noh, pääasia kai että joskus perille saapuvat.. |
Lainaus:
Ei muuta kun kovaa ajoa vaan kun putsattu, uudet suodattimet ja öljyt, sit korjailet jos jotain hajoaa. |
:D sehän korjaa kaiken jo kun mainitsee sanan insinööri tilanteessa kuin tilanteessa.
Oikiaakin asiaa, se turbon siipi systeemi on kulunut, voiko sitä vaihtaa onnistuneesti itse.? Vetää sen välijäähyttimeltä lähtevän letkun lommolle, kun ei puhalla tarpeeksi. Vai mitä pitäisi tai kannattaisi tehdä.? Tänään olis tarkoitus vaihtaa se letku johonki putkeen, ettei pääse painumaan kasaan. Lisäksi vetokoukku pitäs irrotella.. |
Lainaus:
|
Turbot ei hirmusti näihin maksa, ite uusisin samalla koko paketin. Taitavat olla made in China mutta kestää minkä kestää :cool:
|
Aika herkkiä vehkeitä ne turbot. Muistaakseni ne kiertää jotain 200 000rpm ja siinä nopeudessa epätasapaino on tuhoisa. Siipien vaihdon jälkeen ne pitää tasapainottaa.. Kannattaa varmaan kysellä mitä huolto maksais kunnse ei vielä ole rikki eli se ei päästä sivu ääniä. sitten kun se on rikki niin kannattaa vaihtaansuoraan kun huoltaminen on kallis siinävaiheessa.
Hyvän rojekti kertomuksen olet kirjoitellu, jatkahan samaan malliin auton laittoa ja kirjoittamista... Ja onnea uudelle projektille... |
Joo, lueskelin hiukan ja pelkästä tasapainotuksesta saattas selvitä satasella..toki joku oli vaihtanu itte ja ymmärsin, että ilman sen kummempia tasapainotuksia ja hyvin pelitti. Pitää tässä alkaa selvittämään merkit sun muut niin voi tosissaan alkaa toimintasuunnitelmaa tekemään. :)
Tekis kyllä mieli tehä tässä kirjottelun ohessa jonkin näköstä laskelmaa paljonko tuohon koslaan on saanu upotettua ja vielä saa upotettua rahaa. Ja kiitos glutton. Kyllä tässä vielä intoa piisaa ja kun alkaa enempi ymmärtämään, niin koko aika vaan kiinnostavampaa. :) omalla autolla on hyvä harjotella sekä korjausta että ajamista. |
Lainaus:
|
Tämä olikin 200tdi eikä 300tdi ja jostain syystä ensin mainittuun turbot maksaa paljon enempi kuin jälkimmäiseen. Eli sitä korjausvaihtoehtoa kannattaa tutkiskella.
|
Eiku turbo auki ja ite vaihtaen. Ite olen hiukan harrastellu nyt näitä turbojen modaamisia ym. Tasapainotuksesta en repisi näissä vehkeissä hirveetä ressiä. Jos sinne vaihtaa vain imusiiven, niin se on aivan yks hailee sen painotuksen kanssa. Imusiipi ei ensinkään paina mitään ja harvemmin niihin es tasapainotuksessa kosketaan pirralla. Pakosiipi on niin tiukasti akselissa, että sitä siitä es kotikonstein saa irti ja miks pitäskään. Se että kun tilaa vaan oikeat tiivisteet, niin ei se niiden asennus mitään tähtitiedettä ole. Sitten jos aletaan laakerityyppiä ja tiivistystyyppejä sekoittamaan, niin alkaa olla melko mielenkiintoista.
|
Letkun kurttuun meneminen ko. kohdassa ei johdu ahtimesta, jos se edes vähän pyörii ja on kaukaisesti sopivan kokoinen moottorin nähden.
Vaikuttaa tukokselta ennen kurttuun menevää kohtaa Edit: Oletuksena tietty se että se on oikeaa ahtoletkua eikä mummon vanhasta imurista. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eilen yöllä mietin pienissä päissäni herkkää turboa ja koin älynväläyksen. Tajusin, että niinkin yksinkertaisella keinolla selvitän ongelman sijaintia, että kokeilen puhallustehoa ennen ja jälkeen välijäähyttimen! Aikaisemmin kokeiltiin vain jälkeen. Aamusella tuossa taas irrotin jäähyttimen jälkeisen letkun ja totesin että heikosti puhaltaa. Sitten irrotin jäähyttimelle tulevan putkikötöstyksen ja kaasuttelin, niin minusta puhalsi huomattavasti tehokkaammin. Tai sitten mielikuvittelin asian olevan niin, että ei tulisi kallista osanostoa. Joka tapauksessa uskottelen itselleni vian olevan muualla kuin turbossa. Jäähytin edelleen joko tukossa tai särki tai tulo putkikötöstys vuotaa. Miksi tuotakaan ei voinut heti tajuta :D
Ajatustani tukee, että vertasin suht vasta huolletun turbon siipiä omiini ja mielestäni olivat jopa paremmassa kunnossa omassani. No nyt odotellaan, että joku fiksumpi tulis todistamaan mielikuvitukseni joko todeksi tai epätodeksi. Odotellessani hoitelin ramppikuumetta. Aloitin ehjäämään toiselta laidalta katkenneen ajorampin.Pultti ja mutteri kaupassa käynti ja sekin alkas olemaan valmis. |
Voisko se välijäähy vuotaa. Ohita se putkella ja testaa auttaako kulkemiseen
|
Kyllä se silti turbossa on vika. Verrattiin terveeseen turboon ja olihan siinä eroa. Nyt on yhtä pirullista mutteria vaille turbo irti, piti kesken kaiken tulla sisähommiin.. mutta huomenna jatketaan.
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182050
Joo, eli melkeen irti, kireimmät mutterit on aina hankalimmassa paikassa. Oli kulemma helpoin irrottaa pakosarjan kans.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182051 Siinäpä se sitten irti oliki.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182052 Onhan nuissa rosoa nuissa siivissä, mutta ei kuiten isompia paloja puutu. Voiko nuo rosot aiheuttaa selkeästi imun puutetta ja siten puhallustehon puutetta? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182053 Löyty se mallilätkäki kaiken öljyn seasta. Oli löysällä se moottorille menevä voiteluputki, sieltä valunu hiukka. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182054 Vaihoin joutessani tuon aiemmin näkyvän letkukötöstyksen lyhempään. Onko ajatuksia miksi tuommonen sulkija ollut välissä? Ja aivan turha hommahan tuo tieten oli jos koko roska menee vaihtoon. Ja nyt homma on jäissä, kun kolme neljästä pultista katkesi ja neljäs on niin pehmiä ettei aukia.. ja tällähetkellä melua ei tässä pihapiirissä saa aiheuttaa.. |
Köyhän miehen bleed venttiili. Lisää ahtoja, kun ei aukea hukkis niin nopeasti. Tuo kyseinen viritys on varmaan just tappanu tuon turbon. Lie tuolta jotain hiekan tapasta läpikin menny kun on siivet tuossa kunnossa. Kai tuosta viel toimivan saa leivottua, mutta jos noi siivet on osunu pesään asti, niin voi olla, että ainut mitä jää on laakerikeskiö ja pakopesä. Eikun isompaa mutkaa sisään? :D
|
Pari rusettia on näköjään palstallakin myynnissä, miten ne saa mallattua onkin jo toinen juttu....
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137759 http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=136934 http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137728 http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137736 EDIT: tossa kuva mun 200 TDi Defen lavoista http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182062 |
Mie en oo saanu mittään aikaseksi, kunhan vain taivastellu mimmonen turbo pitäs olla.. olen kuitenkin jo päättänyt, että ostan koko roskan uuden/toimivan, enkä ala siipiä jne. erikseen yrittämään vaihtamaan. Haluaisin päästä vielä ajamaan ennen kuin maa on jäässä.
Onhan joo kaitsulla hieman vähän paremmassa kunnossa toi. Ja omaani on tosiaan päässyt enempi ja vähempi hiekkaa sisään. Olen jotaki muuten saanut aikaseksi! Kytkin paketti saapuu oletettavasti tällä viikolla kylään! Saa nähä kuinka laadukasta kuraa tulee. Paddockilta tilattu, ei ollu britpartti sentäs, niistä ei ole oikeen kehuja sadellu. Edes niistä vähän kalliimmista. Ostamani merkkiä en muista, mutta ei ihme kyllä ollut edullisin. :D Joo ja vararengas hommattu myös, sitähän telinettähän sitä voiski seuraavaksi askarrella! |
No niin, nyt olis uusi ehjä käytetty turbo! Se onkin seuraava haaste, miten se sovitellaan tuohon kotteroon, on nimittäin sprintteristä alunperin. Äkkiseltään ulkoisesti nuo keskiöt (?!?) on samalaiset, että se olisi ensmäinen epävarma vaihtoehto vaihtaa net ja seuraava on se, että nöyränä häntä koipien välissä pyydän hitsausapua. Tällä hetkellä olen jälkimmäisen kannalla.
Lisäksi tajusin, että vanhassa turbossa on jumalaton välys. Siipiä vetelemällä liikkuu varmaan puoli senttiä ees taas, eli kaiketi osuskennellu sinne koteloon. Aion kyllä aukoa huvikseni sen kunhan kerkeän pihahommien ja talon sisäremonttikauden alottelun jälkeen.. Tässä nopeasti muisteltuna kotteroon menneet rahat: Auto 800e Vinssi, liina, sakkeli, vilkku jne. 600e (alkuhuumassa tilasin rompetta jotakuinkin tuommosella summalla) Renkaat 550e Ajorampit 90e Konepellinkiinnikkeet 10e Ilmanputsari 25e Kytkin 120e Välityssetti n. 200e Serieksen perä 70e Vanteet 70e Turbo 150e Yht. 1885 e iliman autoa..ja kovasti yritän harrastaa edullisesti.. |
Lainaus:
Aina on jotain nippeliä ja nappelia ja joskus on vaan heräteostoksia. Mie kun ajattelin tehdä vaan peltihommat ja sitten ajella kovasti, niin ostinkin yllättäen kompuran kun kohdalle sattui. Nyt sit pitäis sekin saada majoitettua tuonne autoon ja siihen pitäis vielä ostaa letkua ja sitten tietty rengaspaineittari...ääh... :D Lisäksi haaveilen lukkoperästä. Kyl tää on ihan hulluutta. Tsemppiä Kumpula! :) |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182493
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182492 Tuossapa pari huonoa kuvaa uudesta vanhasta turbosta. On siinä askartelemista, ehkä.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182494 Tuossa inspiraation tulos. Tarkoitus oli saada kevyt ja tilaa säästävä ratkaisu kevyiden tavaroiden säilytykseen. Sitten kävin varastossa ja löytyi vanha kaupan hylly. Siitä se ajatus sitten lähti. Tuossa sai mielestäni hyvin käyttöön muuten niin epämääräisen alueen autosta. Ajorampit ovat nykyisin tuota säilytys lokeroa ja lokaria vasten kiinnitettynä. Joo ja ennenkuin kukaan kerkeää mainita, niin naulakossa olevat tavarat eivät ole naulakossa. Kottero ollut vissin jonkun herrasmiehen sunnuntai ajelu auto, kun tuollainen naulakko löytyi valmiina pukua varten.. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182495 Ja vihdoin sain jotain konkreettista aikaiseksi.. Minulla on vararengas autossa kiinni!! Hommaa helpotti helkutisti, että sain tuon telineen kaupan päälisiksi. Pukkasin ensin renkaan autoon ja totesin, että aivan turhan iso sisätiloihin. Sitten purkasin sen ovessa sisäpuolella olevan levyn ja kuinka ollakkaan sieltä löytyi vielä reiät vararengastelineelle. Ei tarttenu kuin puhkoa reiät läpi ulos asti. :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
excel-taulukkoa projektiin uponneista rahoista mutta jonkun aikaa kun meni totesin että mielen- ja kotirauhan takia on parempi kun tuhoaa tuon excelin :D Rahaa uppoaa ihan niiin paljon kun sitä riittää vain laittaa eikä tuokaan ole edes vielä ajokunnossa joten rahaa palaa edelleen muutaman touhutonnin verran ennen kuin tuo on kilvissä ja voimansiirto päivitetty hitaille välityksille ja porttaaleille :D |
Hyvän harrastuksen tuntomerkit:
- menee kaikki aika - menee kaikki raha - tulee välillä hiki |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vissin jonkinasteinen paniikki astui taloon, kun kahdesta ei toimivasta kasaantui yksi toimiva. Paniikin aiheutti ilmeisesti lauhan ilman jatkuminen, joka tarkoittaa tietenkin offikelien jatkumista. Eli autossani on turbo, joka ei ole mikään aiemmin mainitsemistani turboista. Kaiken hyvän lisäksi omassa alkuperäisessä turbossa oli ainut vika ilmeisesti hukkaportissa, joka ei sulkeutunut kokonaan missään vaiheessa. Sammaan syssyyn ilmesty lisävalot keulille, että näkkee edes vähän jotain täälä kurjassa pimiässä maalimassa.
|
Lainaus:
|
Ei ole kuvia, kun turbo vaihettiin toisesta samalaisesta discoverystä. Eli paikalleen laiton kanssa ei ollut mitään poikkeavaa. :/ tai onneksi ei ollut. :)
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189112
No niiin! Pitkän hiljaiselon jälkeen on vihdoin tapahtunut jotain merkittävää! Asenteessa lähinnä siis, mutta pääasia, että boggereitten jälet johtavat autotalliin! Ja se tietää sitä, että projekti; Oho, hupsista saateri, mitä kuiten tästäkin tulee! saa vihdoin alkaa. Eli vaihelaatikon ja kytkimen vaihto operaatio. Ehkä minä vielä onnistun siinäkin, mutta apuja tarvitaan ja vinkkejä! Ja tietoa, että mistä edes alottaisin :D Raukkaparassa leimakin meni viime kuussa umpeen, leimalle pitäs pakkivalo saaha pelittämään taas ja vissin jotaki vikkaavikkaa ohjaustehostimessa, kun kehnosti kiäntyy. Ja varmasti joku korinkiinnike taas kurjassa kunnossa... >:( Vahvemmat tukivarretki olisivat odottelemassa paikalleen laittajaansa. Eli jospa huomena alkas tapahtumaan jottain.. |
Vaihdelaatikon irroituksesta, jos ulkomuistista tosta 300 TDi:n rempasta, mikä varmaan osimoilleen sama kuin tossa 200TDi:ssä:
Jos ei ole nostinta, niin autoon mahdollisimman isot renkaat ja rampeille tai jotain korottavaa tukevaa renkaiden alle, jotta tulee tilaa. Vähän makuasia missä järjestyksessä tekee, mutta näitä pitää ainakin irroitella: - keskikonsoli ja kepit/nupit kässärin vaijeri sisältä ja muistaakseni jakiksen vivusto - kardaanit irti (näitä ei ole pakko irroittaa kokonaan, jakiksen päästä riittää ja sitoo ne jollain sivulle pois tieltä vaikka runkopalkkia vasten) merkkaa kuitenkin laipat ennen irroitusta. - pakoputken alkupää (pakosarjan ja ekan pöntön välistä, ainakin 300TDI:ssä) - konetta pitää irroituksessa vähän tiltata, eli jos viskoflekti on paikoillaan, sen voi varmuudeksi kanssa irroittaa, ettei osu syylariin. - kaavelin pultit (belhousing) niitä on about 8-10 tai sinnepäin, millä laatikko on kiinni koneessa. Osa alakautta ja sisältä yläreunan pultit pitäisi onnistua jatkoilla/nivelillä kardaanitunnelin reiän kautta kun konsoli ja matot ym. luukut on pois tieltä. (nää on aika kettumaiset, kannattaa varata voimasanoja :D) - difflock/pakkivalon liittimet irti, nopeusmittarin vaijeri irti jakiksesta - kytkimen työsylinteri irti (ainakin 300 TDI:ssä pitää irroittaa) Sitten yksi tunkki tarvitaan tukemaan moottoria takapäästä (öljypohja, jotain puupalikkaa väliin) ja riippuen millasia tunkkeja/nostimia on käytössä, 1-2 tarvitaan lootan ja jakiksen alle. Balanssiin tarvii jotain kakkosnelosen palasia tms. Itellä oli moottoripyöränostin, se oli ihan kätevä. Yksi vaihtoehto on roikuttaa norsulla eli moottorinostimella sisäpuolelta. - crossmember eli poikkipalkki pois runkoaisojen välistä Sitten irroittelee ne laatikon/jakiksen kannatinpultit runkopalkista ja laskee tunkeilla/nostimella hissukseen sen verran, että pääsee irrottamaan johtoja ja huohottimia, jos niihin ei ole aikasemmin mistään puolelta ylettänyt. Kun kulmaa on tarpeeksi, että lodjupaketin saa vapaasti taaksepäin, lähinnä että käsijarrurumpu mahtuu tulemaan korin alta, (muista säätää se moottoria tukeva tunkki sopivaksi) niin sitten vaan rynkyttämään sitä irtipäin. Siinä saattaa tarvita pikkasen voimaa / jotain vipuvartta, että se lähtee. Ja kun irti, niin sitten laskee tunkeilla kokonaan alas ja koittaa raahata sen pois sieltä auton alta jollain konstilla :D Esim. vanerilevyt siinä alla auttaa siirtelyssä. Jakiksen voi myös koittaa irroittaa erikseen, keventää vähän pakettia. Samoin on hyvä laskea öljyt vamiiksi pois molemmista askeista ennen irroitusta. Tuossa nyt jotain listaa ainakin alkuun ;) EDIT: Niin ja pieni turvallisuusmuistutus vielä tähän, että jos/kun auto on rampeilla tms, niin kässärihän on ns. kardaanissa, elikkä muista kiilat kun autoa ei pidä sitten mikään paikallaan kun kardaanit on irti! :eek: Jarrupolkimen voi tietty kiilata pohjaan jollain, mutta sekin voi sieltä irrota, eli kiilat renkaiden eteen/taakse. :) |
Oooh, kiitosta, olen onnellinen. Mie jopa ymmärsin valta osan lukemastani. :) Joo katoin just ikh:n mainosta ja huomasin mp nostimen ja haaveilin siitä. Huomena mie alotan ja nyt otan kuviaki.
|
Ohjaustehostimen pumppu on varmaan tullut tiensä päähän. On helppo (ja halpa) vaihtaa, samalla tietty uudet nesteet systeemiin. Niin ja osta laadukas pumppu, ite vaihdoin Shitpartin halpiksen niin vuoden päästä oli jo sökö.
|
Ok, pittää sitä ohjaustehostinta miettiä joskus myöhemmin, pari kuukautta vielä aikaa. :D
Mutta tänään sain alotettua jotaki. Irrottelin nupit ja kässärivaijerin ja sen pakkivalon liittimet molikkoineen päivineennä, luultavasti turhaan :'D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189142 Keskikonsoli oli siis valmiiksi sökö en raivopäissäni rikkonu. Sitten irrottelin kardaanit eestä ja takkaa, irrotin molemmat kaikista päistä. Tuntu olevan melko tiukassa pultit aluksi, totta mie väänsin väärään suuntaan. :D Mutta välissä irrotti pakoputken, niin olivat löystyneet iteksiään luojan kiitos tai sitten voimaa tuli mahoton lissää. Sitten sain sen rungon välissä olevan palkin irti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189143 kuvassa irtonaisia osia. Sitten irrottelin vielä siitä mikälie kytkinkupusta alhaalta kivuttomasti irtoavat pultit ja mutterit. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189144 Nyt sit mistä kannattaa jatkaa? Voimasanoja ei vielä tarvittu, ne ovat hyvässä säilössä toistaiseksi. Ahdas näky olevan moottorin edusta eli sen flektin kai joutuu irrottaan. |
Ja en tajua, miksi kuvat ei näy, onne ennen näkyny saateri, kun samalla lailla laittanu...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Se on aika vinkee ottaa normityökaluilla, mutta saattaa sinne jotain väliin mahtua, jos ei ole sitä ohutta mutka-avainta millä sen saa helpommin. Ja nythän sulla on vielä ne loput kaavelin pultit avaamaatta, vai? Ne yläpään "kivat" :D Jokos laskit ne ölpät pois? Ja irroitit kytkimen työsylinterin? Niitä kait seuraavaks...;) |
Öljyt vielä sisässä, hyväkö sanoit niistä kierteistä, olis saattanu muuten tulla mielenkiintoista. Tai sitten vatipäänä oisin vahingossa oikeen irrotellu :D
Ja nyt sitten esitän kansalle tyhmyyteni onko alla olevassa kuvassa oleva juttunen se työsylinteri? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189148 |
Kyllä se siltä näyttää, on kaavelin kyljessä ja sinne menee nesteputket :)
Ei siinä mitään hävettävää ole jos kysyy. Jos se olis startti, niin sitten siinä olis johdot. Startti näissä on kuskin puolella ja toi sylkkä apparin puolella. |
Mahtavaa! Käytin aukotonta päättelykykyäni ja tunnistin kaikki joten kuten tuntemani osat, niin tuo jäi jälelle ja oli vielä suht oikiassa paikassakin ollakseen oikia osa. :D noh lysti jatkuu taas pari tuntia huomena
:) |
Ja sitten laatikko kannatukseen niin saat ne ylemmät kytkinkopan kehäpulterot ehjinä pois, ettei ala retkottaa laatikon paino kiusana.
|
Joo meinasinki, että huomena eka köyttää sen yläpuolelta ainaki. Ja meinasin kokkeilla eka, että jos sais ne yläpulen pultit ja mutterit iliman moottorin siirtelyä. Pienistä näpeistä saattaa onneksi kerrankin olla hyötyä, mutta huomena taas viisaampi :)
|
Huomasikkos muuten sen editin ohjeessa, et kun sulla on
kardaanit irti niin mikään EI pidä autoa paikallaan itsestään eli kiiloja renkaisiin, ettei ole auto ulkona ja pahimmassa tapauksessa asentaja alla :eek: |
Hieno on Disko! Sullon hyvä draivi päällä...:) Pitäis saaha ittellekki tuommonen into jostaki ja aijaa Range talliin moottoriremonttiin:rolleyes:
Kuvat on kivoja, kuvaa jatkossaki yhtä ahkerasti:D |
Kiitos, minustakin se on hieno :D pitäs vähän korottaa jq levikkeet laittaa niin olis aika jees.
Mutta asiaan. Auto pönkätty öljypohjan alta ja väliaikaisesti myös alta tuettu vaihelaatikosta, työsylinteri irrotettu ja ilmeisesti myös kaikki kaavelin mutterit, en ainakaan käsikopelolla löytäny lisää, jotenkin vain tuntuu että sielä täydellisen keskellä ylhäällä täytyy olla vielä joku pirulainen. Ei oikeen tuo kaaveli ole katuuskottava auto termi tulee joku keittiövenpain mieleen.. Mutta mutta nyt ootan orjaa joka tulee avustamaan irroitusta. |
Olihan sielä! Mutta vain reikä jeah! Eli onko tosi että nyt vään hinkuttaa irti se??!
|
Niin ja tietty irrottaa se palkki missä se on kiinni.
|
| Sivu luotu: 05:18 (GMT +2). |