![]() |
Maniac 4x4 putkirunko + zx-9r
Heps! uutena tällä foorumilla ollaan.. toki välillä on tullu käytyäkin kattelemassa ja ihailemassa..
Laitetaan juttua tännekkin omasta putkirunko projektista kun tätä on tullut tehtyä vähän enemmän offi käyttöön.. aiemmat ollu crosskart tyyppisiä autoja. Elikkä runkona on omasta päästä toteutettu mutta marshall motoartin tekemästä (unelmasta) on koitettu kopioida rungon muotoja aikalailla.. Koneena on prätkän zx-9r kone joka ei ehkä ole vääntävin mutta jatkeena on volvon m45 laatikko joten löytyy aika lailla sopiva vaihde joka tilanteeseen jos vain sattuu löytymään... Projekti on aloiteltu noin puoli toista vuotta sitten ja noin puoli puotta on nyt saatu testailla ja on kyllä pelannut oikeastaan todella hyvin vaikka remonttiakin on välillä pitänyt tehdä.. nyt on lomaviikot saatu aika lailla tuhlattua taas auton kimpussa.. viime torstaina sain kytkinlevyt sulaamaan ja nyt viimein tuli hommattua pohjapanssari sekä kaverin kautta sain tilattua alumiini levyä joten pääsi tekemään rungon sisälle vesitiiviin kaukalon ettei heti pers. kastu kun johonkin lutikkoon päättää kokeilla.. auto ei ole kuitenkaan vielä (koskaan) valmis joten ehdotuksia ja parannuksia tarvitaan.. toki kysykää mitä mieleen tulee.. vähän spksejä tästä.. Runko 1" vesijohtoputkesta + laserleikkeistä Kone zx-9r 2001 ajettu noin 28tkm renkaat black mamba 32.5x10-14 Vaihteisto volvo m45 4+1 pitäis kestää +200hv mb190 perämurikat edessä ja takana (takana lukko) jarrut on nisin (prätkän jarrut) + teräspunosletkut kuppipennki + ralliratti + 4pistevyöt sähköinen ohjaustehostin + crosskart hammastanko led valoa eteen ja taakse.. vinssi 1250kg ( liian pieni) pohjapanssari 6mm hd300 pe lyvyä. pellit on teipatty vinyyli teipeillä.. helppo vaihtaa väriä:) kuvia tulee hetipuolin.. |
Siisti laite ja varmasti melkosen hauska kapistus :D
|
Asiallista !!
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169887 Paljonko painaa, ja pystyykö ajamaan hiljaa, prätkän laatikko lie käytössä myös ?? |
Hieno!
Löytyykö mitään ajovideota? |
Hieno peli.:cool:
Laita videoo ajelusta saattaa olla kivaa katseltavaa. Jos sellasta löytyy jos ei ala jo äkkiä kuvata:D |
Hieno!:)
|
No nyt on härvelin makua!
Iso plussa siitä että on suunniteltu valmiiksi ennen rakentamista. Eikä kyllä oo kuluissakaan säästelty :) Tällänen perusduunari kun rälläkällä ja porakoneella hierois tollasen määrän erimuotoisia kaikaleita alkajaisiksi niin olis korvat, silmät, pajan nurkat ja hermot täynnä rautapölyä ja roskis täynnä loppuunajettuja laikkoja :D http://i1132.photobucket.com/albums/...415_174251.jpg Tämän ja half life-buggyn jälkeen alkaa taas tuntua omat tusailut turhilta :D kannattaa tsekata kyseinen half life projekti, vähän samaa meininkiä, tämän kera varmaan palstan parhaimpia projekteja! Hieno! https://cdn2.vox-cdn.com/thumbor/uSX...humbs-up.0.jpg |
Painoa on 600kg (renkaat vanteineen painaa +160kg)
Hitain vaihde on sellainen alta kävelyvauhti, aika sopiva kallioille kiipeilemiseen.. Pystyn vaihtaan välityksiä moottorista laatikolle ja laatikolta kardaanille. Ei oikein videoa löydy kun aivan ekareissuilta.. Testiajoa.. https://m.youtube.com/watch?v=0a8q7VxhJ54 |
On se hieano!
Hieno laite ja hienot kalliomaastot. Asiaa.
Oma turailu ruosteisen JEgoNEERin kanssa tuntuu turhalta vaan siitä rakennetaan mitä on. Lisää videoo hieman haastavammasta maastosta kiitos ja ulkopuolelta kuvattuna. Kiitos. t. Ismo Ämmä |
ostitko jonkun valmiin rakennussarjan piirrustuksien kanssa vai onko laserleikkeetkin omaa tuotantoa? erittäin mielenkiintoisen näköinen laite, äkkiä voisi kuvitella että jos tuollaisia leikkeitä saisi järkevään hintaan niin joku muukin syttyisi tekemään tällaisen.
minkä murrokset tässä on? kerran olen livenä käpistellyt tuollaisia mamboja ja on aivan järjettömän korkeat nuo palat, sopivasti kun johonkin juurakkoon ruupsuttaa niin kyllä murroksia harmittaa. |
Lainaus:
On kyllä ollu ajatus mukana noiden rungon palojen kanssa, hyvin hyödynnetty laseria keveydenkin tavottelussa. :-) Iso käsi rakentajalle!! |
http://harvelit.proboards.com/thread...tkirunko-900cc
Tätä vitjaa lueskelemalla viisastuu aika paljon toteutuksen yksityiskohdista;) Hemmetin hieno kampe! |
Nyt on kyl hienon näköstä rakentelua ja voin kuvitella että on varmasti varsin hauska peli ajella :D ota ihmeessä videoo että kuin menee hieman vaativammassa maastossa
|
Kiitosta palautteesta! kyllähän tuo aivan mukavasti menee ja nykyään on oppinut tuntemaan rajat paremmin niin on se eteneminenkin vähän helpompaa.. ja uskaltaa kokeilla paikkoja johon muutama kuukausi sitten vain haaveili:) pitää ottaa joku päivä poikia völijyyn kuvamaan vähän sivusta miltä eteneminen näyttää vaikeamissa paikoissa.
Murrokset on lada ja vw golfin. vetoakselit on mallia itse jatketut. yksi akseli menikin jo poikki mutta hitsasin seuraavan pitkittäis suuntaisesti niin vielä ainakin on kestänyt. toisessa kylläkin päälly putki meni kierteelle mikä pitäis nyt vahvistaa vielä toisella putkella. Seuraava akseli suunnitelma onkin jo valmiina jos nuo vielä joskus pettää.. Laserleikkeet on omaa suunnitelmaa.. paljon leikkeitä esim just tuolle koneelle ja vaihteistolle.. http://i1132.photobucket.com/albums/...ipat842014.png vielä pari kuvaa tästä mitä tälle viikkoa on tullut tehtyä.. pohjapanssari ja tuo punkka tuonne sisäpuolelle.. tuli liimattua tuo punkka joten voi olla aika työläs purkaa kun jossain vaiheessa vois vetää maalin päälle. http://i1132.photobucket.com/albums/...814_153840.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...814_153806.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...814_153910.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...814_153923.jpg |
Hieno vehje! Heti ekana tuli mieleen, että tällä vois officrossissa pärjätä hyvin pikkupyöräisissä, radoilla missä ei tarvitse vinssata... Onko jo nopeeta ajoa kokeiltu, että miten alusta toimii siinä?
|
Hieno
On kyllä todella upea laite:) paljon tuollasen pituus ja leveys on?
|
Onko tästä piirretty ihan 3d kuva suunnitteluvaiheesa? Hetki jos toinenkin menny varmasti suunnitellesa ja piirtäisä joka tappauksesa.
|
Ei ole 3D kuvaa piirretty mikä kyllä olis paljon helpottanut esim iskareiden kiinnikeiden suunnittelussa..
Akseliväli 216cm ja max. ulkoleveys 176cm noilla renkailla. Sopivasti menee tuohon 186x310cm kärryyn ja painokin menee just jarruttomaan kärryyn. http://i1132.photobucket.com/albums/...420_140657.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...420_140648.jpg |
On kyllä maukas laite!! :cool: Mahtanu eräskin tunti kulua tämän rakentamisen kanssa :D
|
https://m.youtube.com/watch?v=B_RRIXFtSQw
https://youtu.be/B_RRIXFtSQw Uuden punkan testausta.. Muutamasta kohti näytti vähän tihkuvan läpi mutta ei paha.. Liimamassalla korjaantuu. Polkimien takana oleva etu pelti siirtyi 1cm taaksepäin niin kytkin poljin pääsi ottamaan peltiin eikä kytkin irrottanut täysin. Tämän takia oli hankalaa tuo vaihteen vaihto alussa. Kytkinvaijeria kiristin 5mm niin näyttäis toimivan taas normaalisti. |
Ei vieläkään tilanne videoo mutta yks kuva löytyy.. eilen käytiin offailemassa Kalajoella metsäkylässä
http://i1132.photobucket.com/albums/...822-WA0000.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...821_212513.jpg |
videon pätkä kun tuli päivällä kokeiltua kellumista muutaman finnfoamin avustuksella. hieman perä painoiseksi jäi mutta pitää ottaa uusi yritys joku päivä.
miten onnistuu linkittää tai upottaa suoraan youtube video niin että näkyy tällä foorumilla? https://youtu.be/xdRbzTFVzcQ |
Lainaus:
(youtube]xdRbzTFVzcQ[/YouTube) Eli tuosta tuo ensimmäinen ja viimeinenkin hakasuluksi, niin näkyy, kuten tuossa yllä. |
(youtube]xdRbzTFVzcQ[/YouTube) Eli tuosta tuo ensimmäinen ja viimeinenkin hakasuluksi, niin näkyy, kuten tuossa yllä.[/QUOTE]
Hyvä kiitos! tätä juuri hain.. |
Viime päivinä on touhuiltu pikku päivityksiä.. kattopelti kiinnitys saranoilla ja lavalukolla joten saa katon pystyyn ja on helpompi kulkea sen kautta sisälle.
Penkki tuli myös käännettyä 10 astetta enemmän takakenoon ja samalla lavalukot penkin runkoon niin on helpompi pesun ajaksi irrottaa ja saa ulos kuivumaan jos kastuu. Vielä pitäis nascar verkkojen kiinnikkeet tehdä valmiiksi niin alkas oleen pikku hiljaa ehkä maalaus kunnossa.. Olen suunnitellu pulverimaalausta mutta saa nähdä paljonko kustantaa.. pitää nyt ainakin tarjousta vähän kysellä. Osaisko joku sanoo miten onnistuis helposti tuommoset prässäykset konepellin scoopiin niin kuin "malli" koneessa on? |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=dimple Minä sorvasin yhden sarjan viime talvena (29, 44, 57mm reijille), josta ei sitten kauppoja syntynytkään. Lienevätköhän nuo hieman pienet sinun tarpeisiin? 100e oli tuolle sarjalle hinta. Isompien (yli 75mm reijälle) tekeminen menee pikkusorvilla hieman työlääksi, pitäisi ainakin jostain haalia isompaa (100-200mm) akseli jöötiä aihioksi ja miettiä, millaisella terällä sitä saisi katkottua sorvissa kun nykyisistä loppuu mitta. |
Hieno laite!!
|
Verkon kiinnitykset ja etupellin päivitystä.. Vetokoukku tuli samalla laitettua jos sitä joskus tarvis..
Osaako joku sanoo minkälaista lukkoa tuossa etuperässä kannattais käyttää.. Asd perää vähän katellut mutta ei löydy kyllä sopivasti ja pitäisi olla vielä varmasti pelaava.. Itse mietin toisena pala lukkoa mutta niitä ei tahdo löytyä mistään tähän hätään.. Tällä koneella tulee niin vähän kilometrejä kuitenkin että kestäis varmasti pitkään myös palalukolla.. Tekeekö niitä joku tämmösiin periin vai onkohan ne "yleismallisia" perä mb190.sestä http://i1132.photobucket.com/albums/...901_211311.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...901_211248.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...831_184149.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...831_184139.jpg |
Thumbs up!! Tää on make peli. Koita nyt jo saada videoo joku kuvaamaan;)
|
Kävin tänään taas pikku ajellulla ja kyllä tuntuu että jotain lukkoa etuperään pitäis alkaa suunnitella.. Joskus aikanaan kuulin paikalliselta koneistajalta että tehdä kartio palat hammaspyöriä vasten ja pultti läpi millä saadaan kiristettyä sopiva kitka.. kuvaa ei tuollaisesta löydy mutta tuossa on video mistä näkyy perän sisukset ja noille avoimille puolin siis kartion muotoiset palat jostain kovasta teräksestä onko se mokkia tai vastaavaa? ja porataan tuosta keskitapin läpi reikä ja pultti kartiopalojen välille.. Tällä on tietysti varmaan se ominaisuus että sitten kun pyörähtää kunnolla tyhjää niin sen jälkeen luistaa helpommin ja taas sais kiristellä.. oishan tuo jännä ainakin kokeilla:)
Tuossa vähän pätkää tämän päivän ajoista kamera toimi yksinään.. Näkee hyvin kun aina toinen etupyörä lyö tyhjää. Lukko edessä jäykistää ohjausta varmaan liikaakin mutta siihen rupesin miettimään miten onnistuis tehdä ohjaus veneen hydrauliohjauksella. alla linkki minkälaista meinasin.. tai vastaavaa. laitaakaapa infoa voiko tuollainen toimia tai riittääkö teho? http://www.mc-scatter.com/images/webkuvat/GSMF90W.jpg http://www.mc-scatter.com/vene-osat-...e-p-46348.html |
videolta katsoessa tuli mieleen että voisi vaikka hieman pudottaa rengaspaineita ja takajousitusta löysentäisin.
hieno on kyllä laite :cool::cool: . iso peukku tälle ! |
Lainaus:
Eikös ASD ole hydraulipaineella kiristyvä kitkalukko? Tuohon manuaalikäyttö niin luulis tämänpainoisessa kopperossa kestävän/pitävän? Saako mersun perään muita lukkoja? Kytkettävän lukon kanssa ei välttämättä tarvitse ohjaukseen lisää voimaa. Lainaus:
Yks vaihtoehto tämmönen tehostin: http://www.heystee-automotive.com/parts/pas/pas.htm jos vaan joku tekee vastaavaa sopivassa kokoluokassa? Tai ohjaustehostetut mönkijät?, ei varmaan ihan halpoja mutta miten toimivat? |
En tuota venekäyttöön tehtyä hydrauliikkaohjausta laittaisi. Veljen uppoumarunkoisessa veneessä on hyde ohjaus mikä toimii siinä käytössä. Eli peräsin ei väännä vastaan, mutta ei ole erityisen kevyt pyöritellä rattia ja autokäytössä olisi varmasti melko huono ratkaisu vaikka voimaa saisikin.
|
Takana näytti jousitus olevan melko jäykkä...
|
C-Corsassa on sähköinen ohjaustehostin, jota hatarasta ulkomuistista muistelen käytetyn joissain historic-kilpureissa. Ei siis ihan mahdoton sovellettava.
|
Lainaus:
Siihen saa tommosen tehostuksen määrän säädönkin. http://www.rallywiz.com/Shop/index.p...&product_id=21 http://www.rallywiz.com/images/corsa...ing_column.jpg |
Juu videolta itekki tajusin että taka pumput on aika jykkänä ehkä juuri näiden iskareiden ominaisuus.. kun laskee paineita perä taas putoaa äkkiä liikaakin mitä ei tarvis kyllä tehdä.. nyt pitäis olla aika lailla tukivarret suorassa.. pitää nyt kokeilla tiputtaa paineet vaikka 14-15bar tällä hetkellä noin 16bar.
Sähkönen (mönkijän 700-1000cc) ohjaustehostinhan tässä onkin ja perässä putkirunkoon suunniteltu hammastanko missä on muistaakseni 1.5 kierrosta laidasta laitaan.. toki rattiakselia vois vähän välittää niin sais samalla lisää voimaa.. Juu tuota 90hv perämoottorin hydrauliohjausta meinasin just sillä kun näytti että siinä ei ole läppäventtiiliä mikä sulkee sylinteriltä tulevan väännön. Isommat pumput näytti olevan tuollaisella takaiskuläpällä. http://i1132.photobucket.com/albums/...114_164317.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...ustehostin.png http://www.alibaba.com/product-detai...38.35.1.K32LlP |
Rengaspaineet ja jousituksen jäykkyys pisti silmään täälläkin. Pienemmillä paineilla meno on hytissäkin vähän pehmeämpää.
Hieno laite kaikinpuolin. |
Eikö takapumppuja ole mahdollista laskea... jos pudottais painetta ja laskis pumppua sen verran että korkeus pysyis samana? Meneekö ihan pöllöksi :D
|
Lainaus:
Paineet olikin 0.5bar pudotin 0.2bariin. Ja samalla tiputin iskari paineet 12-13bar. Saa nähdä milloin nuo renkaat pyörähtää vanteilla mutta nuo on kyllä todella jäykkä runkoiset niin ei välttämättä helposti irtoa. pitää alkaa kattelemaan lukko vanteita jos näin käy.. |
Öljyn määrää vähentämällä saat takatikuista pehmeämmät.
|
Lainaus:
Öljyt tikkuihin niin alkoi pehmenemään. |
Mitä öljyä noissa käytetään? Ja mitä kannattais käyttää jos notkeammat laittas.
Paljonkohan noihin kannattais laittaa? Part # Type Travel Oil Volume (cc) Ext. Length (in) Col. Length (in) Shaft (in) FOX-980-02-013-A Air Shock 4.0" 110cc 15.29" 11.29" 1.250" FOX-980-02-014-A Air Shock 4.5" 135cc 16.29" 11.79" 1.250" FOX-980-02-015-A Air Shock 5.5" 150cc 18.29" 12.79" 1.250" FOX-980-02-016-A Air Shock 8.5" 200cc 24.09" 15.59" 1.250" FOX-980-02-018-A Air Shock 10.0" 225cc 27.19" 17.19" 1.250" FOX-980-02-019-A Air Shock 12.0" 270cc 31.09" 19.09" 1.250" FOX-980-02-020-A Air Shock 14.0" 300cc 35.09" 21.09" 1.250" FOX-980-02-236-A Air Shock 16.0" 370cc 39.59" 23.59" 1.250" FOX-980-02-238-A Air Shock 18.0" 415cc 44.59" 26.59" 1.250" Length (in) Shaft (in) Cylinder Type SAW-52700-110 10" 26.94" 16.99" 1 3/8" Smooth SAW-52700-112 12" 30.94" 18.99" 1 3/8" Smooth SAW-52700-114 14" 34.94" 20.99" 1 3/8" Smooth SAW-52700-116 16" 38.94" 22.99" 1 3/8" Smooth SAW-52700-118 18" 42.94" 24.99" 1 3/8" Smooth Oil Levels Shock Part # Travel Comp Ratio Stock Vol. Stock Vol. Vol. Ext. Vol. Comp. SAW-52700-108 8" 4.0 165ml/cc 5.61oz 370ml/cc 216ml/cc SAW-52700-110 10" 4.0 190ml/cc 6.46oz 456ml/cc 256ml/cc SAW-52700-112 12" 4.0 215ml/cc 7.31oz 542ml/cc 297ml/cc SAW-52700-114 14" 4.0 240ml/cc 8.16oz 632ml/cc 338ml/cc SAW-52700-116 16" 4.0 250ml/cc 8.50oz 718ml/cc 365ml/cc SAW-52700-118 18" 4.0 275ml/cc 9.35oz 804ml/cc 406ml/cc |
Miten säädät painetta tikuissa?
Ajopainehan ei muutu mihinkään korkeudesta riippumatta koska se muodostuu tikkujen päällä olevasta painosta. Korkeus tulee kaasun ja öljyn määrästä. Noitahan saa erilaisilla vaimennuksen shimmipakoilla ja pystyyhän niitä itekkin tukkaamaan. Onko edessä ja takana samat shimmit ja onko niitä sen kummemmin valittu? http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-Airshox/ Mutta kuten todettua öljyn määrän vähentäminen pienentää sisäänpainumisen progressiivisuutta ja ohkasempi öljy pienentää vaimennusta. |
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/4...313/Keulaoljyt
http://www.motorshop.fi/product/FOX-...litra-%29.html En tiedä mutta veikkaisin että tuota 5w:tä niissä on. Tai tuota kelkan foxeihin olen tukkinut ja silloin ainakin taisi olla foxin käyttämä perusöljy. |
Lainaus:
Edit: jos se nyt sattuiskin toimiin hydrauliikalla niin mulla olis tosi pieni nyrkinkokonen hydraulipumppu ylimääräsenä, varmaa just tuollaseen käyttöön sopiva ja jaksaa motskarin kone veivata :D toimii haarukka-akselilla eli ei mikää kiilahihnaviritys |
Lainaus:
Onko sulla tuo asd ylimääräisenä / jouten.. siitä voisin olla kiinnostunut.. mikä välitys siinä on? mulla on tällä hetkellä 3.64 lukko ois hyvä kun sitä tarvii käyttää vain maastossa silloin kun 3 pyörällä meno loppuu.. Kävin just ajelemassa ja ei voi olla todellista tutussa kohtaan sain molemmat takavetarit poikki 2min sisällä! toiselta puolen napsahti mielestäni aika helposti ja tietysti olin vaikeessa paikassa piti rueta tosissaan yrittämään ettei vinssiä tarvi ja muutama veto niin toinenkin puoli paukahti:mad::mad::mad:.. Älähän mittään tunnin vinssailun jälkeen päästiin helpommille ajopaikoille ja nokka kohti autoa yks vetosena.. 100m ennen autoa montusta annoin vähän happia koneelle ettei tarvis vinssata ja jälleen paukahti:mad: nyt meni etuvetarista vetonivel.. ei muutakuin vinssillä autolle:) tämmöstä tällä kertaa.. ei kuitenkaan kumpikaan vetari hajonnut hitsauksesta /saumasta vaan tehtaan akseli suoraan poikki. |
Edit: jos se nyt sattuiskin toimiin hydrauliikalla niin mulla olis tosi pieni nyrkinkokonen hydraulipumppu ylimääräsenä, varmaa just tuollaseen käyttöön sopiva ja jaksaa motskarin kone veivata :D toimii haarukka-akselilla eli ei mikää kiilahihnaviritys[/QUOTE]
Juu kyllä se hydraulisesti ohjataan päälle. Ilmeisesti ohjaustehostin on 2 osainen ja toisesta lohkosta lähtee öljynpaine perälle. Toki myös hydraulipumppu kiinnostaa on ollutkin suunitelmissa että ottais pulssi anturin puolelta kampiakselista hamashihnalla vedon jollekkin hydraulipumpulle sillä sais samalla välitettyä pumpun kierrokset puoleen kun tämmöinen kone kiertää noin 14000/min. ajattelin että josain vaiheessa teen ohjauksen hydrulisylintereillä ja samalla tietysti haaveena nelipyörä ohjaus. tuottoa varmaan pitäis olla aika lailla kun offikäytössä on kierrokset kuitenkin aika matalat.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Taka kävin tekemässä uuden vetoakselin jo toiselle puolen.. akseli vahvuus oli vanhassa noin 19mm ja uudessä 24mm jospa tämä ois kestävämpi. pitää odotella vielä laser leikkeet että saa hitsattua uuteen sisäpään niveleen laipan paikalle jotta onnistuu pulttaus perämurikkaan. |
Mersun ASD perä on 35% kitkalukolla oleva joka hydraulisesti saadaan lukittua 100% eli ilman hytikkaa se on normaali kitkalukkoperä. Jos se toimii oikein ja on puhtaat öljyt niin toiminta on todella jouheeta. Siihen on myös helppo tehdä ns.pakko ohjaus eli saa napista lukon päälle.
|
Lainaus:
|
Mersuforum.net on hyvä paikka etsiä, sieltä myynti osiostakin löytyy nimimerkki petehri niin siltä varsinkin kannattaa kysellä. Ylivieskassa asustelee ja sillä on älytön määrä purkuosaa. Sellainen murikka maksaa sitten äkkiä 300-500€ ;)
Yks vaihtoehto mikä voi olla halvempi niin opel a omega, kaikissa suomeen uutena tuoduissa oli lukkoperä mutta se on vaan kitkalukko. |
Lainaus:
Jos hinnat on mukamas noin kovia niin ei todellakaan kannata ostaa pelkkää murikkaa kun asd perillä olevia mersuja saa ~300-400€ (monista 260-300 bensamalleista ja 300diisseleistä tuntuis löytyvän) aina niiyä ei ihmiset ymmärrä laittaa myynti ilmotukseen, omassa varaosamersussakin oli sellanen "vika" että "asd vikavalo vilkkuu pakkasella" :D:D:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ostin eilen asd murikan 120€ 3.67 välityksellä.. olis pitänyt kyllä olla 3.46 mutta kokeillaan jos saa vaihdettua välitykset normaalista perästä tuohon asd:hen. Yhellä oli myynnissä 150€ juuri tuo oikea 3.46 mutta pahus oli kerenny joku varata ennen mua.. Ladan vetoakseleita tuli tänään 2kpl mistä saa tehtyä jämäkät vetarit. |
Laita toki sitten tarinaa, miten onnistui ASD-perän purku ja kasaus. Yks mersuharrastaja vaan mulle joskus sanoi, ettei sitä saa kotikonstein enää kasattua, tai ainakaan enää toimimaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2128109 Vetoakselit tein tänään taka uusiksi ja nyt pitäis olla toivottavasti vähän lujemmat.. Jatketaanpa noista iskarin säädöistä vielä.. Luulen että Foxeissa on jotku vakio shimmit ja voisin kokeilla jotain säätöä niihin perä on sellainen että kun hyppää rungon päälle niin iskarit joustaa tiettyyn kohtaan ja tuntuu niin kuin pohjaan ottais, vaikka kuin hyppii niin ei jousta enää alaspäin. Toimii puoleen väliin jotenkin mutta sen jälkeen todella jäykät. Onko simmit aivan arvoitus mitä sinne kannattaa laittaa? Ei ole tullut noihin iskari säätöihin oikein perehdyttyä.. |
Lainaus:
http://www.ridefox.com/dl/offroad/FOX_OR_20_VALVING.pdf öljyn määrää vähentämällä saat jousi ramppia pienemmäks joustaa helpommin koko likkeen ja pehmenee samalla. shimmaukset noissa on tehty trial autoja ajatellen eli on jäykät shimmit rebound puolella. männässä on myös ohi virtaus kanavia (yleensä 2 joista toinen tukittu) mitä on tukittu ruuveilla. ne vaikuttaa huomattavasti hitaan ajon pehmeyteen. |
Lainaus:
Paljonkohan tuonne öljyä kannattais laittaa ajattelin kokeilla tuota belray 5w öljyä. Oil Levels Shock Part # Travel Comp Ratio Stock Vol. Stock Vol. Vol. Ext. Vol. Comp. SAW-52700-116 16" 4.0 250ml/cc 8.50oz 718ml/cc 365ml/cc Part # Type Travel Oil Volume (cc) Ext. Length (in) Col. Length (in) Shaft (in) FOX-980-02-236-A Air Shock 16.0" 370cc 39.59" 23.59" 1.250" Onko tuo 250ml minimi määrä? Jos ei tuolla pehmene riittävästi pitää aukaista ja kattoa löytyykö männästä ruuvia minkä sais otettua pois. |
Lainaus:
öljyt tulee ulos venttilistä kun tikku on ylös alasin, muutaman kerran pumppaa edes takasin ni saa viimeisetki lirut pois (Onko tuo 250ml minimi määrä?) ei vaan 250ml on tehtaan täyttö mutta voi olla kyllä ihan mitä sattuu |
Kevät paistaa jo siihen malliin että pitää tämäkin kampe saada kevään offiajoihin.. olis tarkoitus käydä tässä loppu talvesta mönkijämiesten kanssa kokeileen miten se luonnistuu talven jälkeen..
On ajeltu jäärataa nyt ja hauskaahan sekin on.. Onko tietoa kuka osaa korjata ja säätää volvo m45 laatikon niin että 1 vaihteen saa päälle helposti.. Tällä hetkellä on todella vaikea saada 1 vaihde päälle. talvella se ei haittaa kun 2 vaihde on riittävän hidas mutta offi hommiin se on pakollinen. Purin laatikon ja koitin yhdistää osia vanhasta pakki vikaisesta laatikosta missä mielestäni ykkönen meni paremmin päälle. Tämä yhdisteleminen ei kuitenkaan onnistunut käytin laatikon auki muistaakseni 3-4 kertaa ja viimein laitoin paikalle taas vakio osat millä laatikko alkoi pelamaan vanhaan malliin.. Kun yhdistelin osia laatikko meni aina lukkoon tai loksahteli kierroksella useita kertoja. en onnistunut millään yhdistelmällä saamaan laatikkoa pyörimään normaalisti. vaikka jokainen shimmi prikka ja ratas näytti täysin identtiseltä. kuvia talvi moodista.. http://i1132.photobucket.com/albums/...1_134950_1.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...301_135048.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...301_135035.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...1_135451_1.jpg |
Tolla varmaan pihatien kolaa joutusaan, epäilemättä myös hauska peli jääradallakin :D
|
Lainaus:
|
Tuli viimeinkin purettua ja maalautettua runko. Mukavaa näpräämistä kasailla puhtailla osilla..
http://i1132.photobucket.com/albums/...715_130557.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...715_130518.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...715_112754.jpg |
Tuossa ois vähän videopätkää viime ajoilta.. vähän haastsvaa kuvauskopterin ohjaimen kanssa ajella mutta vähän nättiä ajelua.
https://youtu.be/LctqNdDE7-0 |
Hienosti onnistuit kahta konetta yhtäaikaa ajamaan, vaikka toinen olikin taivaalla. Mikä lentolaite on merkiltään?:)
|
Lainaus:
|
Hienoa katseltavaa !!
|
Kylläpäs muuten pelaa alusta hienosti! Tätä ennen en ole Suomessa nähnyt vielä toimivan oloista erillisjousitusta tuollaiseen käyttöön.
|
Pari kuvaa lisää. Vielä pitäis katteet teipata hiilikuitu lookilla. Pitää kysellä jos sais edulliseen jostain vähän laadukkaampaa vinyyliä /teippiä. Paljonkohan mahtais maksaa jos tettäis mainostoimistolla jotain hienoa grafiikkaa teippeihin. Pinta-alaa on kaikkinensa noin 180cm x 150cm.
http://i1132.photobucket.com/albums/...721_233832.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...721_233811.jpg |
|
Käytiin kiertämässä paljakan mönkijäreitti.. hyvät paikat oli ajella:)
Ennen lähtöä asentelin uuden jaz prostock muovipenkin + uudet vyöt. Samalla viikolla tuli tehtyä kattokaaret uusiksi kun kypärä otti joskus kiinni katto peltiin. Civicin alumiini syyläri löysi myös paikan.. http://i1132.photobucket.com/albums/...9-WA0024-1.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...2RAF-12FMK.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0088.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0086.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0084.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0080.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0072.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0075.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0070.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0067.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0060.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0059.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0035.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...001-WA0024.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...930-WA0025.jpg http://i1132.photobucket.com/albums/...930-WA0016.jpg |
On kyllä kyrväkäs vehje. Tuliko missään kohtaa mieleen että lokasuojat olis kivat?
|
Lainaus:
|
Etrasta ämpärimuovii metritavarana esim 2mm..hyvillä saksilla leikkaa
|
Nyt pistetään projektia vähän uuteen pakettiin.. foorumilaiselta tuli hommattua audin perämurikat mekaanisilla lukoilla mitä tämä on laite onkin huutanut.. :D
Joutuu aikaspaljon leikkeitä silpomaan ja kardaani + siihen liittyvät ketju osat menee uusiksi.. Samalla meinasin siirtää volvon vaihdelaatikkoa 4-5cm taaksepäin niin sais sädettyä tuota fk penkkiä vielä vähän taaksepäin. Tällä saatais ehkä ajoasennosta vähän mukavampi. Nyt kuitenkin aletaan mittomaan miten murikat saadaan sovitettua paikalle. http://i1132.photobucket.com/albums/...10-WA0008.jpeg |
Sivu luotu: 11:55 (GMT +2). |