Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Voimavirta pistokkeen vaiheen vaihto. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=136714)

ImacInnes 25.07.2015 08:12

Voimavirta pistokkeen vaiheen vaihto.
 
Terve.
Hitsailin migillä mökillä ja nyt toin migin kotiin eikä ennään toimi.
Nyt kuulinkin jotta tarvis pari vaihetta vaihtaa keskenään kolmesta. L1, L2 ja L3. Onkos väliä mitkä vaihtaa?
Sama juttu jos jokin voimavirta laite pyörii väärään suuntaan.

Niitähän on kaupan myös sellaisia pistokkeita josta pytyy kaksi vaihetta ruuvvarilla päältä kääntämään.

Tossa vielä kuva pistokkeesta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=178972

Jos joku pystyy vielä rautalangasta vääntämään tyhmälle jotta miksi näin on että vaiheita kytketään eritavalla niin olisin kiitollinen ohjeesta ja tiedosta.
KIITOS.

t. Ismo Ämmä

vellihousu 25.07.2015 08:25

En mä mistään mitään tiiä, mut onko hitsikonekin ronkeli noista vaiheista?
Oon kuvitellut että ne on vaan moottorit mitkä pitää olla oikein, ettei pyöri väärinpäin. Kun niissä on se tähtikolmiokytkentä tai mikäsenytoli...

vartiainen 25.07.2015 08:38

Mulle on opetettu että vaiheet kiertävät tavallaan kehää moottorissa eli pitää olla kiertojärjestys myötäpäivään. Eli 1-2-3 tai 2-3-1 tai 3-1-2. Jos kääntää kaksi vaihetta suunta muuttuu eli numerojärjestys menee pakkia. Siksi kahden karvan vaihto auttaa.

TimJus 25.07.2015 08:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 1239303)
Terve.
Hitsailin migillä mökillä ja nyt toin migin kotiin eikä ennään toimi.
Nyt kuulinkin jotta tarvis pari vaihetta vaihtaa keskenään kolmesta. L1, L2 ja L3. Onkos väliä mitkä vaihtaa?
Sama juttu jos jokin voimavirta laite pyörii väärään suuntaan.

Niitähän on kaupan myös sellaisia pistokkeita josta pytyy kaksi vaihetta ruuvvarilla päältä kääntämään.

Tossa vielä kuva pistokkeesta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=178972

Jos joku pystyy vielä rautalangasta vääntämään tyhmälle jotta miksi näin on että vaiheita kytketään eritavalla niin olisin kiitollinen ohjeesta ja tiedosta.
KIITOS.

t. Ismo Ämmä

ei oo väliä mutta sininen karva on N. ilmeisesti on semmonen piuha missä ei oo enepää piuhoja ja sininen on käytetty vaiheeseen

PunisherFIN 25.07.2015 08:48

ei pitäs kyl hitsikoneessa olla mitään merkitystä vaiheiden järjestyksellä, eli kiertosuunnalla. sehän käyttää vaan 3~ systeemiä siksi, että 1~ ei saa tarpeeksi virtaa koneelle, että se puikko/lanka palas riittävästi ja jännitettä nostamalla saadaan helposti isompi "määrä sähköä" tulemaan värkistä ULOS. voi olla jotain sankakivikauden värkkejä jotka sekoilee jotain, jos ei ole normaali 1-2-3 järjestys, mutta epäilen, oiskohan sähkölaitteen henki karkaamassa siitä koneesta..

sitä kiertosuuntaa, elivaihejärjestystä sotketaan tarkotuksella siirtohäviöiden minimoimiseksi ja jokaisen liittymän kohdalla se pitäisi asennusvaiheessa tarkastaa, että itse kiinteistöön tuleva on tuo normaali 1-3 suuntainen (tai suunnitelman mukainen). tosin nykypäivän räkänokka linjamiehet ja näppisähköasentajat ei niin tee, koska ne ei edes tiedä mikä kisu-mittari on, saati, että urakoitsijoilla sellainen edes olisi käytössä. talopuolen miehet ei noista ymmärrä oikeasti mitään, vaan ne lätkii piuhat kiinni ja niin kauan kun suojamaanjohtavuus ja eristysvastusmittaus näyttää sinne päin, mitä suunnittelija on antanut kuvissa ohjearvoiksi, homma on valmis :) toki joskus verkkoyhtiöt asennuttaa vaihejärjestyksen "väärinkin" ihan tarkoituksella ja siihen heillä on muita omia syitään, joita ei välttämättä kerrota talon ulkopuolelle.

kiteytettynä, se on joko tarkoituksella yhteiseksi hyväksi, tai sitten asennusvirhe jos vaiheet menee "väärin" :D

ranke 25.07.2015 09:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vellihousu (Viesti 1239306)
En mä mistään mitään tiiä, mut onko hitsikonekin ronkeli noista vaiheista?
Oon kuvitellut että ne on vaan moottorit mitkä pitää olla oikein, ettei pyöri väärinpäin. Kun niissä on se tähtikolmiokytkentä tai mikäsenytoli...

Ei se nyt ihan noin mene, kuvittele jos uuni/kiuas kytketään väärin, niin se pyörii väärään suuntaan, makaronilaatikko ei kypsy/huonot löylyt.



TEMÄHIK

vartiainen 25.07.2015 10:30

Jos ykkösen ja kakkosen vaihtaa keskenään tulee kierroksi vastapäivään 2-1-3.

vellihousu 25.07.2015 11:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ranke (Viesti 1239313)
Ei se nyt ihan noin mene, kuvittele jos uuni/kiuas kytketään väärin, niin se pyörii väärään suuntaan, makaronilaatikko ei kypsy/huonot löylyt.



TEMÄHIK

Öö häh, mun kiuas tai uuni ei ainakaan oo 3-vaihemoottori.

Edit: niin ja niinkuin tuolla ylempänä joku jo sanoikin niin näköjään puuttuu nolla tosta kytkennästä kokonaan. Sulla ilmeisesti mökillä on "nollattu" ainakin toi voimavirta. Kotona sitte nykyaikasemmat sähköt. Mut kannattaa ottaa joku sähkäri mukaan ropaamaan, sähkö kun on sinistä ja sattuu ihan saatanasti.

JiiPee 25.07.2015 16:08

Jos on kolmioon kytketty 3-vaihe hitsikone, niin mihin se tarvitsee nollaa? No jos joku ohjausmuuntaja tai jäähdytyspuhallin on 230V~ niin ehkä sitten, mutta...

Kannattaa ihan ensimmäiseksi varmistaa, että sieltä pistorasiasta tulee ne kaikki kolme vaihetta. Jos ohjausmuuntaja on kahden vaiheen välissä (400V~) , niin ei siitä tule mitään, jos toinen vaiheista puuttuu. Jos pistorasia on ok, niin seuraavaksi kannattaa mitata koneen puolelta, että ohjaukselle asti tulee virta. Piirikortin sulake on varmaan jo katsottukin.

fordson 25.07.2015 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1239316)
Joops väärinhän toi pistoke on kytketty, sen verran itekkin tajuan, et nolla puuttuu tosta vehkeestä ja jos keviä ei ole taulussa tai matkalla nollattu niin hitsaus ei toimi

Laite vois alkaa toimimaan kun laittaa kevin nollaan, mut sit jos siellä on koneessa vikaa niin voi olla, et hitsari koneeseen koskiessaan koskee viimeisen kerran!!



Sit sellaiset koneet joissa on itessään vikavirta suoja paukuttelee proput taulusta kerrasta kun laittaa virrat päälle, jos on kevi nollattu taulussa tai matkalla
Meillä generaattori laukoo vikavirta suojan heti jos on nolla ja kevi yhdessä

Kaikista kytkettävistä laitteista pitää aina katella nolla pois kevistä/suojamaasta

Nyt et kyllä nikuzai ymmärrä itekkään mitä olet neuvomassa,kyllä se pistoke on oikein kytketty,ei se mitään nollaa tarvii.

Kaitsu67 25.07.2015 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1239319)
jos 2-3 vaihdetaan niin moottori pyörii toisinpäin koska virta menee vastapäivään 1-3-2-1-3-2-1-3-2

Nyt taitaa olla vähän sähköoppi hakusessa, vaihtovirrassa virran suunta muuttuu koko ajan, ei se mene vaan "vastapäivään" tai "myötäpäivään", jos tollasia termejä haluaa käyttää....;)

HiluxMan 25.07.2015 18:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1239389)
Nyt taitaa olla vähän sähköoppi hakusessa, vaihtovirrassa virran suunta muuttuu koko ajan, ei se mene vaan "vastapäivään" tai "myötäpäivään", jos tollasia termejä haluaa käyttää....;)

Niin, yksinkertaistettuna: Kolmivaihemoottorin staattorikäämitys synnyttää pyörivän magneettivuon joka saa roottorin pyörimään. Vaihejärjestystä muuttamalla saadaan magneettivuon pyörimissuunta vaihtumaan.

Mutis 25.07.2015 18:28

Voisiko kotoa olla yksi vaihe pimeänä? Kerrän töissä käynyt niin ja muusta ei huomannut kuin siitä, että lankaan ei saanut kunnolla virtaa. Edes kone ei valittanut mitään vikakoodia.

ImacInnes 25.07.2015 18:58

Voimavirta pistoke.
 
Talossani on pikasulkkeet ja kaikki on päällä.

Samalla koneella hitsasin Cargoa viimekesänä tutun tallilla niin ei toiminut sielläkään ja tallin omistaja on sähköasentaja niin hän otti pistokkeen auki ja sanoi että vaihtaa vaiheiden järjestystä ja johan rupesi hitsi laulamaan.

Tollaista pistoketta on saatavan misssä on kaksi vaihetappia saman ympyrän sisällä ja sen voi ruuvarilla kääntää.
http://www.tyokalutarvike.fi/VOIMAPI...IHEENKAeAeNTOe
Tarvii varmaan tollanen ostaa niin sillähän siitä pääsee.

t. Ismo Ämmä

Porvoon Hilma 25.07.2015 19:12

HiluxMan on ollut sähköopin tunnit hereillä :)

Tuo kone näyttäisi olevan kolmivaiheinen ilman nollaa eli sitä N-liittimeen kytkettyä (useimmiten) sinistä johdinta.

Vaihejärjestystä vaihtamalla alkanee kuumaliimaus sujumaan. Sähköalan ammattilaisen hommia olisi tuo.

hiluvitkutin 25.07.2015 19:46

Joo, hommaa roikka jossa vaiheet ristiin ni saat tarvittaessa käyttää. Tai sit se meisselillä käännettävä. Ja varmaan parempi ku ammatti miehelle viet tehtäväks jos epävarmalle tuntuu...

Nikuzai 25.07.2015 20:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 1239401)
Niin, yksinkertaistettuna: Kolmivaihemoottorin staattorikäämitys synnyttää pyörivän magneettivuon joka saa roottorin pyörimään. Vaihejärjestystä muuttamalla saadaan magneettivuon pyörimissuunta vaihtumaan.


Eli olinko kuitenkin oikeassa vaikka vain sähköinsinööri mulle tuon selosti kun tyhmiä kyselin


Mut toi, ettei nollaa tartte oli mulle ainakin uutta :eek:

Offroadrunner 25.07.2015 20:59

Vaihat ruskean ja mustan tai mustan ja sinisen paikkaa niin pyörimissuunta vaihtuu.

T: Sähkömies
Ps. Älä käännä roikan molemmista päistä.

-MAKE- 25.07.2015 21:13

Miksei sininen ja ruskee käy?

Höhöö. Hauska vitja:D

ImacInnes 25.07.2015 21:14

Voimavirtapistoke vaiheenvaihtimella.
 
Yks sähkäri vaihtaa tollasen narun päähän maanataina niin eipä tarvi enään ihmetellä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38465...din-16A5-napaa

t. Ismo Ämmä

-MAKE- 25.07.2015 21:17

Hyvä ratkaisu

fordson 25.07.2015 21:33

Ihmettelen minkälainen miggi on riippuvainen pyörimis suunnasta kun ei mun kempit oo riippuvaisia siitä. Haluaisin ihan faktaa kehiin.

vellihousu 25.07.2015 22:24

Eli onko tää siis siihen kolmioon kytketty mig, Onko kuinka yleisiä vehkeitä? Ja ettei kellekkään jää edelleenkään epäselväksi niin en todellakaan näistä mitään ymmärrä, mut ois kiva oppia jotain.

BJ-40/76 25.07.2015 22:46

Siis sinulla on kolme vaihetta ja suojamaa? tuossa koneessa?
 
Taas olisi tehnyt mieli kysyä, että mistä vehkeestä on kysymys... siis merkki, malli jne...
Mutta en koskaan ole tavannut 3-vaihe töpselillä olevaa MIG:iä, joka on riippuvainen vaihejärjestyksestä, ja kun sinun mig:ssä pelkästään 4 johtoa, niin lienee noin 250 appeerin MIG?
siis sähköteknillisesti ei ole 3-vaiheinen, vaan 2- vaiheinen, siis tavallaan 1-vaiheinen, mutta kolmivaiheisen vaihtosähkön vaiheiden välistä, siis 400v jännitteestä otetaan hitsausvirta, ja säädön/langanvetomoottorien sähkö otetaan "nollaa" vastaan, siis 230v jännitteellä.
-> pistäppä koneesta lisää tietoa, taikka jopa kuva tyyppikilvestä, niin selvitellään...

-MAKE- 25.07.2015 23:27

Lainaus:

siis sähköteknillisesti ei ole 3-vaiheinen, vaan 2- vaiheinen, siis tavallaan 1-vaiheinen,
TÄ?

Kolmivaihemuuntajahan siellä on hitsausvirralle. Sen puolesta kentän pyörimissuunnalla ei oo väliä mitä itse hitsausvirtaan tulee. Ainoa mikä nopeasti tulee mieleen on jos langansyöttö on 3-vaihemoottorilla, mikä ei jossain jeesuksen aikasessa vehkeessä o mahdotonta. Silloin siellä voi olla vaihevahti mikä ei anna koko toosan toimia väärällä kiertosuunnalla.

Siinä oon samaa mieltä, että nettidiagnoosia auttaa melko paljon se että tietäis tarkalleen mistä vehkeesä puhutaan.

Mutta jos laite on ehjä ja se toimii ehjässä verkossa toisaalla ja ei toimi ehjässä verkossa toisaalla. Niin vaihtoehdot on aika vähissä.

-MAKE- 25.07.2015 23:31

Ja edelleen hyvä ratkaisu on antaa sen sähkärin katsoa se. Äkkiäkös ammattilainen tommosesta näkee jotain mitä ei maallikko edes hoksaa nettiin kirjoittaa.

Offroadrunner 25.07.2015 23:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 1239448)
Miksei sininen ja ruskee käy?

Höhöö. Hauska vitja:D

No kun 3-vaihe moottorin pyörimissuunta ei vaihdu jos vaihtaa L1.n ja L3.n paikkaa. Ja ei tarvi nollaa.

-MAKE- 25.07.2015 23:39

Lainaus:

3-vaihe moottorin pyörimissuunta ei vaihdu jos vaihtaa L1.n ja L3.n paikkaa
No nyt sun pitää selittää mulle toi. Ehkä oon vaan tyhmä. Mutta epäilen.

lavanelikko 25.07.2015 23:50

siis sähköteknillisesti ei ole 3-vaiheinen, vaan 2- vaiheinen, siis tavallaan 1-vaiheinen
Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa...

Häänrik 26.07.2015 00:47

1 Liiteet
http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1437864261

Ostin talon ja pitkään palvellu mikki päästi savut heti uudessa tallissa. Vaiheet ainakin oli sekaisin, en tiedä oliko yhteyttä sitten toimintasavujen poistumiseen.

Onni onnettumuudessa sai hyvän syyn ostaa walliuksen :D

PunisherFIN 26.07.2015 03:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1239431)
Mut toi, ettei nollaa tartte oli mulle ainakin uutta :eek:

nyt jumalauta jos oot sähköalan "ammattilainen" niin ne teidän opettajien nimet ja oppilaitos samantien julki, aletaan puuhaamaan TUKES:ille opetuslupien perumista jos edes opettajat ei tunne sähkötekniikan perusteita.

mut ite asiaan, se pitäs piirtää miten sähkö käyttäytyy tuon maaton suhteen, niin se ois helppotajusempi, mutta lyhyesti: 3~ kytkennässä vaihekuormien ollessa tasan muodostuu ns kelluva maa "niiden vaiheiden keskelle". tai emminä tiedä minne päin palloa se muodostuu, mutta nolla on turha 3~ moottorille, koska vaiheet maadottaa ittensä toisiaan kohden tai miten sen selittäs. kevi on siellä siksi, ettei keltään karkaa henki jos moottori turahtaa oikkariin ja ottaa runkoon, niin on joku mitä vasten turvalaitteet laukiaa.

sitten toinen, että VVS laukeaa luonnollisesti lenkitetyissä, koska sehän haistelee tulevan ja menevän virran määrän nollaa vasten ja jos laitteen kuori liitetään siihen piiriin, niin tuleva "törmää seinään", eikä kule vikurin kautta ja vikuri kattoo että vituiks meni ja sähköt poikki.

muutenkin nuo pistorasioiden lenkitykset ja "nollaamiset" on ihan homojen ja idioottien hommia, koska nykypäivän vehkeet perseilee ihan tuelta kun sähkö ei kule aidon TN-S systeemin mukaan, eli harkihtisin kahteen kertaan vetäseekö lisäkarvan vai rikkooko jatkossa esim tietokoneet laiskuuden takia.

näkkee muuten hyvin miten kirjavaa tuo sähkönki puolen ihmisten suhtautuminen ja taito asioissa on, ko het oli viistoista eri mielipidettä asiaan ko porukka aukas sanasen arkkusa ja meilhän hei pitäs olla vain ja ainoostaan yks ainua totuus miten nuo hommat tehään ja se on kirjattu aapiseen ja noudattamatta jättämisestä saa kakkaa kouraan :D

Reetu 26.07.2015 09:05

Ysäri Esab oli ainaki nirso vaihejärjestyksestä, jos en väärin muista. Tais olla LKA180.

fordson 26.07.2015 09:41

Kyllä mun kempit on oikeita 3 vaihe koneita muuttajat on kolmioon kytketty ja muistaakseni sen apu sähkön muuntaja on rengasydän muuntaja joka on kytketty 2 vaiheen välille. Ja uskoisin vahvasti että nämä normaalit 3 vaihe migit toimii samalla systeemillä. Mistä sinä ammennat tätä tietoa nikuzai ja jaat täällä kuin joku 50 luvun matkamies kun ihan oikeaa tietoa kin on saatavilla?

fordson 26.07.2015 09:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner (Viesti 1239473)
No kun 3-vaihe moottorin pyörimissuunta ei vaihdu jos vaihtaa L1.n ja L3.n paikkaa. Ja ei tarvi nollaa.

Voi helevetti sinun kanssa,kosenko pullosta veikka et vaihtuu suunta.

JiiPee 26.07.2015 10:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 1239448)
Höhöö. Hauska vitja:D

x2 :D

baxxter 26.07.2015 10:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1239484)
näkkee muuten hyvin miten kirjavaa tuo sähkönki puolen ihmisten suhtautuminen ja taito asioissa on, ko het oli viistoista eri mielipidettä asiaan ko porukka aukas sanasen arkkusa ja meilhän hei pitäs olla vain ja ainoostaan yks ainua totuus miten nuo hommat tehään ja se on kirjattu aapiseen ja noudattamatta jättämisestä saa kakkaa kouraan :D

Toimii kuten internet muutenkin eli ne jotka tietää, kirjoittaa vähiten. Ja kaikkien alojen asiantuntijat jakelevat totuuksia mitä ovat jostain ehkä joskus kuulleet. Sähkön kanssa vaan käy aika huonosti jos mennään väärien muistikuvien mukaan ja ihan turha ajatella niin ettei kukaan mene kytkentöjä räpläämään koska ei saa. Eli voisko edes näissä asioissa olla ihan hiljaa, jos ei ihan oikeasti tiedä?

Offroadrunner 26.07.2015 10:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordson (Viesti 1239505)
Voi helevetti sinun kanssa,kosenko pullosta veikka et vaihtuu suunta.

Voidaan lyödä kossupullosta vetoa. Onhan nuita ammatin puolesta saanu käännellä. Ja jos et usko nii ei muuta ku roikka käteen ja kokeilemaan.

xJ-4x4 26.07.2015 10:40

Kannattaa tilata oikea sähkäri tarkistamaan oman tallin 3~pistorasioiden vaihejärjestys
tai jos haluaa tehdä sen itse niin ostaa oman testerin; vaikka tällainen:http://www.finnparttia.fi/KISO-516

ja jos toteaa omalla testerillä että 3~pistorasioiden vaihejärjestys on väärä niin tilaa oikean sähkärin laittamaan ne kuntoon.

Vasta senjälkeen kun tietää että pistorasiat on kunnossa niin laitattaa koneiden kiertosuunnat oikeiksi.

Ylläoleva on vain maallikon mielipide, jos olen väärässä niin ammattilaiset korjannevat.

fordson 26.07.2015 10:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner (Viesti 1239516)
Voidaan lyödä kossupullosta vetoa. Onhan nuita ammatin puolesta saanu käännellä. Ja jos et usko nii ei muuta ku roikka käteen ja kokeilemaan.

Siis oot sitä mieltä että l1 ja l3 keskenään vaihtamalla ei pyörimis suunta vaihdu....merkillistä. kannattaako vaihtaa työpaikkaa ihan meidän kaikkien eduks?

pee 26.07.2015 10:54

Kaasuvehkeet on turvallisimpia. Nestekaasukitara mukaan lukien.

Offroadrunner 26.07.2015 11:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordson (Viesti 1239520)
Siis oot sitä mieltä että l1 ja l3 keskenään vaihtamalla ei pyörimis suunta vaihdu....merkillistä. kannattaako vaihtaa työpaikkaa ihan meidän kaikkien eduks?

No sinähän se ammattimies tunnut olevan jos et tuon vertaa tiiä. Ja sen pullon voit vaikka lähettää postissa.

ImacInnes 26.07.2015 12:13

Voimavirta pistoke.
 
Toin tämän kysymyksen tänne esille kun en ole varmaan ainoa sähöstä tietämätön joka törmää moiseen asiaan ja näin tuulee asia useamman tietoon.

Esab tuo mig on ja alla kuva sen taulusta jos se jollekulle jotain kertoo.
Laite on aika monipuolinen kun sillä hitsaa niin 0,5 mm pellistä ainakin 10mm terästä helposti yhteen ja pitäis saada se ehjänä hyötykäyttöön omassa tallissa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179017

Voimavirtapistokkeesenhan tulee piuhoja siis 4, vaiheiden lisäksi kevi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=178972

Minähän en ole kuin kova sähköä käyttämään enkä siitä juuri tiedä.
Kiitoksia kaikille vastauksista ja kommenteista.

Maanataina nähdän kuinka käy kun pistoke on vaihdettu ja olen sähkärin kanssa keskustellut lisää asiasta.

t. Ismo Ämmä

PunisherFIN 26.07.2015 12:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1239515)
Toimii kuten internet muutenkin eli ne jotka tietää, kirjoittaa vähiten. Ja kaikkien alojen asiantuntijat jakelevat totuuksia mitä ovat jostain ehkä joskus kuulleet. Sähkön kanssa vaan käy aika huonosti jos mennään väärien muistikuvien mukaan ja ihan turha ajatella niin ettei kukaan mene kytkentöjä räpläämään koska ei saa. Eli voisko edes näissä asioissa olla ihan hiljaa, jos ei ihan oikeasti tiedä?

mie olen tässä asiassa samaa mieltä..

ekassa omassa kommentissa oli muuten aika räikee virhe, siellä ois pitäny lukee, että elä auo noita ellet ole alan ammattilainen tai tilaa ammattilainen tutkimaan asiaa. mutta onneksi vitjan aloittaja oli jo niin oma-aloitteisesti tehnyt, osottaa hyvää harkintaa ja maalaisjärkeä asioiden hoidossa, pisteet siitä :)
sähköllä on tosiaan se ikävä taipumus ottaa henki pois käyttäjältään jos sen kanssa säheltää. periaatteessa hyvinkin pieni virta voi tappaa ja se pitää jokaisen muistaa kun ominpäin tohottaa, että pistorasiastakin tulee jo reilusti enemmän, mitä ihmisen tappamiseen vaaditaan. tuurillaanhan mitään ei satu, mutta ikävä kyllä vuosittain meillä suomessakin kuolee ihmisiä sähköiskuun, ihan alan ammattilaisiakin :(

TeaM-PKR 26.07.2015 13:01

Koittakaa pitää ittenne hengissä!!! :D Antakaa ainakin nollan ja kevin olla paikallaan... Muuten saattaa tupsahtaa!! :D

fordson 26.07.2015 13:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner (Viesti 1239533)
No sinähän se ammattimies tunnut olevan jos et tuon vertaa tiiä. Ja sen pullon voit vaikka lähettää postissa.

Eipä sulle kannata enempää neuvoa,ei sulle mene perille vaik vierestä näyttäsin,sori vaan.

Arpe 26.07.2015 13:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 1239501)
Ysäri Esab oli ainaki nirso vaihejärjestyksestä, jos en väärin muista. Tais olla LKA180.

Jep 90-luvun LKA:t kuten tuo ImacInnes:in kone näyttäis olevan,on tarkkoja vaihejärjestyksestä. Miul oli saman ikäluokan LKA 250 jossa langansyöttö toimi samaansuuntaan oli vaiheet miten vain,mut puhaltimet vaihtoi pyörimissuuntaa vaiheen vaihdon myötä. Hitsausteho oli myös heikko jos vaiheet ei ollu oikein. Neljällä johdolla noissa tuo syöttökaapeli.

Jappi 26.07.2015 15:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner (Viesti 1239473)
No kun 3-vaihe moottorin pyörimissuunta ei vaihdu jos vaihtaa L1.n ja L3.n paikkaa.

Vaihtu ainakin eilen.

fordson 26.07.2015 15:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1239571)
Vaihtu ainakin eilen.

Ei se moottori tiedä mikä vaihe tulee mihinkin se niiden keskinäinen järjestys vain vaihtuu.vai luuleeko tämä offroad mies joka tituleeraa itsensä oikein sähkömieheks et se moottori tuntee l1 ja l3 eron et enpä nyt vaikkakaan suuntaa ku näitä käännellään.?

Pajares 26.07.2015 15:41

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179028

Porvoon Hilma 26.07.2015 18:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1239578)

Tässä on ihan kirjaimellisesti turvallinen vai pitäisikö sano kärsällinen kytkentätapa myös sähköalan ei-ammattilaisille. Toimii yhtä hyvin kumminkin päin...:D

Muuten ihan hauskoja juttuja, vaikka kaikki eivät sähkömiesten testejä läpäisisikään :D

hiluvitkutin 26.07.2015 19:35

Minkäs näkönen se töpseli tuija sitte on?

pee 26.07.2015 19:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1239632)
Minkäs näkönen se töpseli tuija sitte on?


Se on hiukan samannäköinen, kuin tuo Pajaresin kuvan töpselin toisessa päässä oleva, siinä saparon tuntumassa. Yksvaiheinen.

hiluvitkutin 26.07.2015 19:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1239633)
Se on hiukan samannäköinen, kuin tuo Pajaresin kuvan töpselin toisessa päässä oleva, siinä saparon tuntumassa. Yksvaiheinen.

Ok. On se hyvä ku joka päivä jotain uutta oppii.
Oon muute ehkä nähny sellasen.

Offroadrunner 26.07.2015 20:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordson (Viesti 1239574)
Ei se moottori tiedä mikä vaihe tulee mihinkin se niiden keskinäinen järjestys vain vaihtuu.vai luuleeko tämä offroad mies joka tituleeraa itsensä oikein sähkömieheks et se moottori tuntee l1 ja l3 eron et enpä nyt vaikkakaan suuntaa ku näitä käännellään.?

Voitko raktorikuski nyt sitten kertoa kun tunnut olevan noin saatanan pätevä maallikko että mistä johtuu että joskus pyörimissuuntaa vaihtaessa L1 ja L3 suunta ei vaihtunut? Vasta kun käänsin L1 ja L2 suunta vaihtui. Sen jälkeen oonkin aina kääntäny pyörimissuunnan noin.

fordson 26.07.2015 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner (Viesti 1239643)
Voitko raktorikuski nyt sitten kertoa kun tunnut olevan noin saatanan pätevä maallikko että mistä johtuu että joskus pyörimissuuntaa vaihtaessa L1 ja L3 suunta ei vaihtunut? Vasta kun käänsin L1 ja L2 suunta vaihtui. Sen jälkeen oonkin aina kääntäny pyörimissuunnan noin.

Kiitos,tää maallikko nyt sattuu tekee näitä sähköhommia ympäri Eurooppaa paperitehtaista pesuloihin kaivoksissa ja huoltoasemien polttoainejakelua ja esim armeijan lentokoneluolissa polttoaine järjestelmiä...en tiedä miten olet onnistunut tehtävässä mutta se on ihan sama mitkä vaiheet vaihdat keskenään,ymmärrärt kai kolmio, tähti , tähti tähti, dahlander kytkentöjen erot? Piirrä paperille kolmio kytkentä ja mieti miten se kenttä pyörii.

mikkoimp 26.07.2015 20:44

1
2 3


3
2 1


pyöritäppä tuossa hiirellä numerojärjestyksessä, erisuuntiinhan ne menevät.

tuossa myös miggiin pidempää kaapelia ja samalla puhaltimeen termostaattia laittaessani törmäsin 2-vaihemoottoriin. mikä se on, kuinka se toimii?

Offroadrunner 27.07.2015 04:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordson (Viesti 1239650)
Kiitos,tää maallikko nyt sattuu tekee näitä sähköhommia ympäri Eurooppaa paperitehtaista pesuloihin kaivoksissa ja huoltoasemien polttoainejakelua ja esim armeijan lentokoneluolissa polttoaine järjestelmiä...en tiedä miten olet onnistunut tehtävässä mutta se on ihan sama mitkä vaiheet vaihdat keskenään,ymmärrärt kai kolmio, tähti , tähti tähti, dahlander kytkentöjen erot? Piirrä paperille kolmio kytkentä ja mieti miten se kenttä pyörii.

Uskon ennemmin omaa käytännön kokemusta. 15v talo ja teollisuussähköistyksiä josta suurin osa kärkimiehenä ja sähköpätevyys 2. Ja kyllä, uskoisin voivani jo tituleerata itseäni sähkömieheksi. Eli kun minä olen sen havainnon tehnyt ihan käytännön työssä, niin aion vastaisuudessakin kääntää pyörimissuunnan ykkösen ja kakkosen väliltä.

Hailux 27.07.2015 07:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner (Viesti 1239696)
Uskon ennemmin omaa käytännön kokemusta. 15v talo ja teollisuussähköistyksiä josta suurin osa kärkimiehenä ja sähköpätevyys 2. Ja kyllä, uskoisin voivani jo tituleerata itseäni sähkömieheksi. Eli kun minä olen sen havainnon tehnyt ihan käytännön työssä, niin aion vastaisuudessakin kääntää pyörimissuunnan ykkösen ja kakkosen väliltä.

Näin minäki tekisin

luppakorva 27.07.2015 08:39

Tuolla kirjoitettu suunnan vaihdosta, ei tietty mikään oppikirja.

http://wikikko.info/wiki/Keskustelu:...3.A4n_suuntaan

veijon-esso 27.07.2015 08:48

mutta kun käytännön kokemus sanoo niin siinä fysiikan laitkin kumoutuu. Todelliset ammamiehet asialla! :D:D

Heguli 27.07.2015 09:01

Tämä topic vahvistaa uskoani siihen, että pidä näppisi erossa sähköstä :D

Vakavasti puhuen sähkö on vaarallinen energian olomuoto, sen kanssa ei kannata pelleillä eikä arvailla.

fordson 27.07.2015 09:22

Joo kannattaa uskoa itseen niin kuin Edison aikanaan teki mut se että tituleeraat itsesi Nikolai teslaa fiksummaksi menee jo vähän pitkälle. Väitäppä ihan tosissaan työ kavereille tästä asiasta ja kato niitten ilmeitä? Mut jokainen saa vaihdella mun puolesta sen ykkösen ja kakkosen välillä mä vaihan välillä kolmoseen! Ps en ole työsuojeluvaltuutettuja pitäny sähkömiehinä vaan sihteereinä.

Porvoon Hilma 27.07.2015 09:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 1239713)
Tuolla kirjoitettu suunnan vaihdosta, ei tietty mikään oppikirja.

http://wikikko.info/wiki/Keskustelu:...3.A4n_suuntaan

Niin hyviä kuin tällaiset ohjeet ovatkin, niin asiavirheitä löysin nopealla lukemisella muutaman.

Käyttäkää sähköhommissa ihan oikeiden sähköalan ammattilaisten osaamista.

Sähköön liittyy omaisuuden ja hengenvaara ja siksi sähkötyöt on määritelty pätevöityneiden (sähköturvallisuustutkinnon suorittamisen ja käytännön työkokemuksen kautta) ammattilaisten tehtäviksi. Samanlaisia pätevyyksiä on esim. kylmälaitealalla.

Turvallisia hetkiä sähkön parissa :)

savustin 27.07.2015 15:03

Kyllä amisheilla on helppoa.

HV 27.07.2015 16:56

Suurempaa ihmetystä herättää, että miten helvetissä kahden johdon vaihdosta saa kolme sivua tekstiä aikaseks... :D

TeaM-PKR 27.07.2015 17:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1239799)
Suurempaa ihmetystä herättää, että miten helvetissä kahden johdon vaihdosta saa kolme sivua tekstiä aikaseks... :D

Joka vaiheesta yksi sivu!!! :D

Pauli 27.07.2015 19:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1239799)
Suurempaa ihmetystä herättää, että miten helvetissä kahden johdon vaihdosta saa kolme sivua tekstiä aikaseks... :D

Ei mulla niin montaa sivua ole :)

Omista asetuksista saa valittua montako viestiä per sivu näkyy, 5, 10, 20, 30, 40, 50 tai 100.

Offroadrunner 27.07.2015 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordson (Viesti 1239726)
Joo kannattaa uskoa itseen niin kuin Edison aikanaan teki mut se että tituleeraat itsesi Nikolai teslaa fiksummaksi menee jo vähän pitkälle. Väitäppä ihan tosissaan työ kavereille tästä asiasta ja kato niitten ilmeitä? Mut jokainen saa vaihdella mun puolesta sen ykkösen ja kakkosen välillä mä vaihan välillä kolmoseen! Ps en ole työsuojeluvaltuutettuja pitäny sähkömiehinä vaan sihteereinä.

Buahhah. Menikö sulla nyt joku termi yli hilseen. Kukaan oo puhunu työsuojeluvaltuutetuista mitään. Se ettet tiedä mikä on kärkimies tai sähköpätevyys todistaa että olet joku kesäesa jolla on vielä koulut kesken ja hirrrmuinen pätemisen tarve. Mut ei mitään be cool stay school.

fordson 27.07.2015 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner (Viesti 1239855)
Buahhah. Menikö sulla nyt joku termi yli hilseen. Kukaan oo puhunu työsuojeluvaltuutetuista mitään. Se ettet tiedä mikä on kärkimies tai sähköpätevyys todistaa että olet joku kesäesa jolla on vielä koulut kesken ja hirrrmuinen pätemisen tarve. Mut ei mitään be cool stay school.

Ei ole puhuttukaan mistään työsuojelu valtuutetusta mut arvelin jutuistas et olisit,arvasinko oikein? Ja kun sillä s2 luvilla ei vielä osata moottori kytkentöjä,siinähän meillä on elävä esimerkki 15 vuotta töissä eikä osata kahta johtoa vaihtaa keskenään...

Pauli 27.07.2015 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner (Viesti 1239855)
Buahhah. Menikö sulla nyt joku termi yli hilseen. Kukaan oo puhunu työsuojeluvaltuutetuista mitään. Se ettet tiedä mikä on kärkimies tai sähköpätevyys todistaa että olet joku kesäesa jolla on vielä koulut kesken ja hirrrmuinen pätemisen tarve. Mut ei mitään be cool stay school.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordson (Viesti 1239862)
Ei ole puhuttukaan mistään työsuojelu valtuutetusta mut arvelin jutuistas et olisit,arvasinko oikein? Ja kun sillä s2 luvilla ei vielä osata moottori kytkentöjä,siinähän meillä on elävä esimerkki 15 vuotta töissä eikä osata kahta johtoa vaihtaa keskenään...

Eiköhän tää jo riitä teidän kahden osalta, ainakin näin julkisesti.

Hoitakaa loppuselvittekyt vaikka privana. ;)

Offroadrunner 27.07.2015 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordson (Viesti 1239862)
Ei ole puhuttukaan mistään työsuojelu valtuutetusta mut arvelin jutuistas et olisit,arvasinko oikein? Ja kun sillä s2 luvilla ei vielä osata moottori kytkentöjä,siinähän meillä on elävä esimerkki 15 vuotta töissä eikä osata kahta johtoa vaihtaa keskenään...

Ei. En ole. Mutta käy nyt vaan reippaasti ne koulut loppuun niin saat sitten tulla aikuisten pöytään istumaan. Mun puolesta end of case.

fordson 27.07.2015 21:09

Kyllä minun koulut on käyty,nyt keskityn lomailemaan tämän vuoden,parin viikon keikka on syksyllä ja sit voi keskittyä kelkkailuun talveksi. Se etu on kun sitä on oman itsensä nokkamies saa saman vuosiansion paljon vähemmällä työllä,siis no thanks school anymore.

2x4WD 28.07.2015 01:19

tehdääs rautalankamalli eri variaatioilla

123 järjestys on 123123123123 jota lähdetään muuttamaan

1 ja 2 vaihtaa paikkaa 3 ei muutu järjestys on 213 eli 213213213213213213213213213
1 ja 3 vaihtaa paikkaa 2 ei muutu järjestys on 321 eli näinkö3213213213213213213213
2 ja 3 vaihtaa paikkaa 1 ei muutu järjestys on 132 eli näin 13213213213213213213213


Eikö noissa ole jotain samankaltaista?

En minä mitään töpseliopista tiedä kun en ole koskaan sitä opiskellut mutta olen jäänyt käsitykseen että ei sen niin väliä mitkä vaiheet vaihtaa jos haluaa magneettivuon suuntaa muuttaa.

2x4WD 28.07.2015 03:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1239799)
Suurempaa ihmetystä herättää, että miten helvetissä kahden johdon vaihdosta saa kolme sivua tekstiä aikaseks... :D

Tätä minäkin ihmettelen

2x4WD 28.07.2015 03:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 1239713)
Tuolla kirjoitettu suunnan vaihdosta, ei tietty mikään oppikirja.

http://wikikko.info/wiki/Keskustelu:...3.A4n_suuntaan

Kyllä tää sivu pitäis deletoida. Sivulla maininta "HUOM! NÄITÄ OHJEITA EI OLE SÄHKÖMIES KIRJOITTANUT!! Mutta niitä on käytetty onnistuneesti. " Onni on ollut myötä. Kuinkahan monesti? Jossain vaiheessa tuollakin kirjoittajalla onni ei enää riitä ja olis tarve tiedolle.

JiiPee 28.07.2015 03:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1239799)
Suurempaa ihmetystä herättää, että miten helvetissä kahden johdon vaihdosta saa kolme sivua tekstiä aikaseks... :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1239948)
Tätä minäkin ihmettelen

Älkääs nyt vielä ihmetelkö, vasta kolmea johtoa ruuvattu ja ko. töpselissä on viisi tappia :D

Mutta asiaan, kiertosuunta on ainakin tähän asti vaihtunut mitkä tahansa kaksi vaihetta keskenään vaihtamalla. Jos se ei enää pidäkään paikkansa, niin sitten on kolmivaihe-sähkö, -moottorit tai sähköoppi muuttunut jotenkin. Pitäisikö tehdä testit eri puolilla maata, eri sähkönmyyjien sähköllä?

Mitkä kaksi vaihetta sellainen ruuvarilla säädettävä vaihekääntäjä-tökkeli vaihtaa?

panda 28.07.2015 07:19

Pistotulpan L1 ja L2

fordson 28.07.2015 08:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1239945)
tehdääs rautalankamalli eri variaatioilla

123 järjestys on 123123123123 jota lähdetään muuttamaan

1 ja 2 vaihtaa paikkaa 3 ei muutu järjestys on 213 eli 213213213213213213213213213
1 ja 3 vaihtaa paikkaa 2 ei muutu järjestys on 321 eli näinkö3213213213213213213213
2 ja 3 vaihtaa paikkaa 1 ei muutu järjestys on 132 eli näin 13213213213213213213213


Eikö noissa ole jotain samankaltaista?

En minä mitään töpseliopista tiedä kun en ole koskaan sitä opiskellut mutta olen jäänyt käsitykseen että ei sen niin väliä mitkä vaiheet vaihtaa jos haluaa magneettivuon suuntaa muuttaa.

sitä tässä ihmettelen kun normaali järkikin sen kertoo ilman mitään koulutusta.
kyllä sinä ihan oikeassa olet mutta kun tämä meidän s2 15 vuotta ollut kärkimies "sähkömies" ei sitä tajua eikä tule koskaan tajuamaankaan,sitä kun on lusikalla annettu ei voi kapustalla ammentaa.

JiiPee 28.07.2015 09:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1239863)
Eiköhän tää jo riitä teidän kahden osalta, ainakin näin julkisesti.

Hoitakaa loppuselvittekyt vaikka privana. ;)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fordson (Viesti 1239979)
sitä tässä ihmettelen kun normaali järkikin sen kertoo ilman mitään koulutusta.
kyllä sinä ihan oikeassa olet mutta kun tämä meidän s2 15 vuotta ollut kärkimies "sähkömies" ei sitä tajua eikä tule koskaan tajuamaankaan,sitä kun on lusikalla annettu ei voi kapustalla ammentaa.

Jospa nyt jo lopetettaisiin tämä henkilökohtaisuuksiin menevä kirjoittelu, jookos?

JiiPee 28.07.2015 11:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offroadrunner (Viesti 1239473)
No kun 3-vaihe moottorin pyörimissuunta ei vaihdu jos vaihtaa L1.n ja L3.n paikkaa. Ja ei tarvi nollaa.

Koekaniini tallilla, Arboga 3~ penkkikone:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179095

Merkitsin toisen mustista hopeisella värillä, että erottuu kumpi on kumpi. Alkutilanne, jossa se siis pyörii oikein päin:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179096

Kun vaihdoin sen näin, niin pyöri väärin päin:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179097

Kun tein toisen vaihdon, pyöri taas oikein päin:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179098

Eipä näissä mitään uutta ja ihmeellistä ollut, mutta kunhan kokeilin, että vieläkö aikoinaan koulussa opetetut jutut toimii käytännössä. Näytti toimivan ;)

hiluvitkutin 28.07.2015 12:50

olikos tässä nyt niin että nää kaksi herrasmiestä oli molemmat oikeessa, mut vaan eri "tyyli" muuttaa pyörimissuunta?

Porvoon Hilma 28.07.2015 13:03

1 Liiteet
jee, taidettiin päästä maaliin :)

pee 28.07.2015 13:23

pitäisköhän tää lukita, nyt ois hyvä hetki, asia taitaa olla taputeltu ...


Edit: annetaan aloittajan vielä kertoa kuinka tämä ratkes ...

ImacInnes 28.07.2015 14:33

Loppu huipennus.
 
No niin oma mig taas toimii hienosti ja rauta sulaa yhteen.

Sähkömies vaihtoi pistokkeen ja eikun kotiin kokeilemaan.
Ei toimi vaikka kuinka päin vaiheen kääntää??

Avasin sitten koneen kyljen ja mittasin yleismittarilla virtajohdot ja niisstähän oli kaksi vaihetta pimeänä???

Lyhensin 20 cm johtoa ja johan virta palasi.
Johto paikalleen, kone kasaan ja eikun kokeilemaan.

Johan toimii. Pitihän se vielä kokeilla jotta onko vaiheen vaihdolla vaikutusta vai palaako koko kone??

Ei palannut eikä vaikuttanut vaiheiden järjestys tämän koneen toimintaan mitenkään.

Olen tyytyväinen kun peli laulaa ja hitsasinkin lisäjäykisteen onnistuneesti Astron vetokoukkuun.

Kiitos kaikille kommenteista.
Saa puolestani sulkea koko ketjun.

t. Ismo Ämmä


Sivu luotu: 01:53 (GMT +2).