![]() |
TOYOTA 2.4D/TD 2L(-II)/2L-T(II) moottoreista keskustelua.
2 Liiteet
2L-T2 moottorin kuva. (uudempi. Hilux, hiace, land cruiser, 4runner?)
http://forums.offipalsta.com/data:im...gfKOSaVxn/2Q== VS. KUVAT LIITTEISSÄ 2L-T (vanhempi. hiluissa,hiaceissa, land cruisereissa, 4Runnerissa?) http://forums.offipalsta.com/data:im...BQr5GO1DG9D//Z Huomaa erot venttiilikopassa. Uudemmassa koppa kiinni 10kpl pulteilla. Vanhemmassa 3-4kpl pulteilla. Kannet ei käy päikseen näissä kahessa versioissa. Jos kirjoittelin väärin niin ilmoitelkaan niin yritän muistaa korjata oikein. Tein tämän jotta saataisiin yhteen paikkaan kirjoiteltua, kerrottua kyseisistä moottoreista vikoja, vinkkejä, apuja, neuvoja kaikkia. Olen yrittäny ettiä tietoja kansista käyvätkö keskenään. Melkoista ettimistä kyllä on ollu mutta kyllä ne kannet käy. ainut mikä eri on nokka-akseli? Korjatkoon jos olen väärässä. KÄY kuhan on kummatki kannet 2L-(T)2, tällä hetkellä omaan LJ70 2L-T2 kannen tilalla Hiluxin 2L-2 vaparin kansi ja toimii. Sitten kiinnostaa kun olen lukenu ja kuullu että mäntiä menee halki ja sylinterit on soikeana että mistä nämä johtuu? Eli tämmöisiä keskusteluita voitaisi käydä että jos jollekki on joskus apua. Kysymys että kummalla kannattaa kasata 2L-T(2) vaparin vaiko turbon nokka-akselilla? Hyödyt ja haitat? Joku oli maininnu jossain että vaparin nokka-akselilla saadan alavääntöä enemmän 2L-T koneessa? Miksi kyselen? Koska cruiserin koneesta meni kansi halki ja hommasin hiluxin moottorista (2L) kannen, eli vaparin kansi. Selvennys ja kysymys nuista koneista. Venttiilikoppa on 10kpl kiinni kannessa eli onko tämä nyt 2L-(T)II ? Kyllä on. Vanhemmassa 3-4pultilla kiinni. (KUVAT LIITTEESSÄ) Kiitoksia vastauksista ja kertomuksista. Jos täällä sais vaikka enemmän tietoa ja kokemuksia näistä toyotan 2.4D/TD 2L(- II)/2L-T(II) moottoreista |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Joitain aiheeseen liittyviä juttuja olen kasannut tänne ja löytyy tuosta allekirjoituksestakin jotain mielenkiintoista asioihin liittyen. |
Joo onhan se fakta vain se että jos vähänkin enemmän koittaa saada koneesta ulos tehoja niin se kestää huonolla tuurilla yhden viikonlopun kun joku paikka antautuu tms. Et jos oikein hyvän koneen tahtoo niin mersun konetta vaan nokalle niiden nokilekat kestää ottaa tehoja toiseen tapaan :D
|
Lainaus:
Nonniin! se on hyvä että faktaa laitettiin tuleen. Saattaa tulevia 2.4(T)D toyota miehiä ja naisia helpottaa tuleviin kansi kysymyksiin ym. :) Mutta kaipa se ryömittelyssä on hyvä jos alavääntöä löytyy, tosin en varma itse hoksaa EHKÄ eroa, senpäs näkee sitten jos laitan vaparin nokan paikalle ja kerron sitten kokemuksia jos semmoisia tulee. Pitää kuvat hommata kyseisistä koneista ja laittaa alku tekstiin että mikä on mikäki? |
Just just.
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Miksei läjämiehet harrasta Mitsun koneita? Kestää viritellä ja painaa saman verran. 2,5 litranen vielä mekaanisella jakajapumpulla (helppo virittää). Ahtoja kestää hyvin 1,5-2 baaria huolellisella jäähdytyksellä.
|
Noi vanhat Mitsun koneet ei kestäneet edes normiajossa kun kannet porsi, ihan normisäädöillä.
Rikkihän saa toki mitä vaan, ajotyyli ja edellä ollut miten virittää vaikuttaa kanssa. Sulake löytyy aina jostakin kohtaa, itse sanut sellaisen kuvan että noi vanhat tojon myllyt on lujia, omassa ikäluokassaan lujimpia, ainakin normikäytössä |
Lainaus:
|
Lainaus:
Itselläni ei ole mielenkiintoa alkaa toista tekniikkaa istuttaan tuonne pannuhuoneeseen. Ja omassa käytössä en tartte tehoja ottaa (2L-T) ulos kuin sen vakiot + ehkä syöttöä puoli/kokonaisen kierroksen lisää, muuten paukahtaa joku paikka jostaki. Eikä jaksa koko ajan jotakin korjata moottorista vaan välillä haluttaa ajellakki. |
Runnerissaki on 2L-TII:lla puoli miljoonaa mittarissa, ja se helähtää vieläkin kerrasta tulille ja toimii nätisti. Ei hukkaa nesteitä, eikä syö öljyä.
Onhan siinä toki pientä huoltoa ollu, syöttöpumppuun piti vaihtaa uudet tiivisteet kertaalleen, samalla vaihoin jakopään remmin. Turbo on lauennu jo kahesti: Kerran vaihoin toisen käytetyn ahtimen, ku akseli katkesi, kerran laakeroin ahtimen uusiksi, ku vain tiivisteet petti. Ite moottori sen sijaan on ollu mukava, luotetttava ja paljon ajettu. |
öljyvuoto.
Nii onhan mullaki 2LTssä yks vittumainen ongelma,öljyvuoto. Konehan on täysin rempattu joku aika sitte ja kaikki tiivisteet tietty uusittu mut edelleen vuotaa. Vittumaista siinä on se et en millään keksi mistä,kun rähmii pakosarjan laippaa ja sit kansipahvin reunaa pitkin leviää ja lopuks valuu koneen takapäästä alas. Kävi jo mielessä et vuotais kansipahvista mut ei luulis kiipeevän ylös pakosarjan päälle,venakopan tiivisteen varmuudeksi vaihdoin ja totesin et ei ainakaan enää vuoda siitäkään,oiskohan sit halkeama jossain mut perin omituista olis jos vuotais öljyy pihalle kun ei muuta ongelmaa ole. Mitään ideoita???
|
Mulla kampiakselin stefa antaa pikkuisen, venttiilikopan kansi oli joskus auki kun venttiilit katottiin, kumitiiviste eikä uusittu niin suotaa hieman.
460 tkm alkaa olemaan viisarissa, kytkin kerran tehty ja ahdot on kilossa, pumppua pikkuisen mynä rukannut, noilla menty nyt sen 5-6v viimeistä vuotta. Pikkuisen noi ajetut hönkii öljyä pintaan mutta uudemmat dieselin mm Audit kusee enemmän, samaa vertausta käyttänyt kun hekin, ei vuoda öljyä vaan hikoilee hevosvoimia. |
Lainaus:
|
Mulla on 2L samat oireet, vaihdoin myös venakopan tivarin orkinaaliin toyotaan varmuuden vuoksi.
Vuoto jatkuu jostain koneen takaa, totesin että tulee kansipahvin välistä. Tulkooon toistaseks, joskus tehä jotai. Noh nyt o kansipoka tehty.. kansi oli halki mistä muualtakaan kun venttiilien välistä kahestakin paikkaa. Samalla suutinkärjet toyotalta samoin pahvi, myös venavarren kumit vaihdettiin. Kanneksi 2L mottiin tuli 2L-T kansi. Palotilat kuulemma vähän erilaiset, hieman pienemmät puristukset tällä turbon kannella sen huomasin että mustaa ei tule enään läheskään niin paljoa kun aikasemmin vaikka syöttö ruuviin en ole koskenut. |
Kertokaapa viisaammat, mitä kaikkia eroja näissä 2LT:n versioissa on?
Ainakin öljynsuodattimen malli on vaihtunut 87-88 korvilla. Kävin äsken hakemassa oikean öljynsuodattimen, kun tarvikeliikkeestä ekalla kerralla saatu ei sopinut koneeseen. Tähän LJ:hin on ilmeisesti vaihdettu vanhemman version ->87 kone, kun runko on kuitenkin lähtenyt tehtaalta 1989-05. |
Lainaus:
Itse en osaa sanoa mitä eroja on näissä koneissa. vissiin vanhemman ja uudemman koneista ei käy esim. kannet päiksee.. Tuossa nyt kantapään kautta opettelin kannen vaihtoa ja siihen liittyvistä asioista sekä venojen säätöä. Eli tuli 2L-TII(Turbo) moottoriin 2L-II(Vapari) kansi. Luulin olevani fiksu että vaihan turbon kannesta nokan ja venttiilikupit säätöinen vapari kanteen. Eipäs onnistunu, koska nokissa eroa ja vissiin venoissa(pituus). Tuossa mie oon parin kaverin kanssa laskenu ja ettiny oikeat säädöt jotka on vaparin kannesta. Sehän lopun viimein onnistui kun laittoi vaparin nokan, venttiilikupit säätöinen siihen vaparin kanteen + kolme uutta shimmilevyä että saatiin välykset. Ja nyt toimii taas auto jonkun aikaa enneku jostaki muualta lahoaa. Pitää alkaa hankkimaan työkaluja että voi tarkasti mittoa niin shimmilevyjä, sekä semmoinen puristin että saapi nokka olla paikoilla kun ottaa shimmilevyä kupeista pois. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Uskaltasko vielä kerran varoitella mäntien öljysuihkujen venttiilistä?
Siis minulle on sattunut useamman kerran kohdalle, että ne öljysyihkujen paineventtillien (siis se banjopultti, millä suihkut on lohkossa kiinni) jouset on poikki, siis normaalisti muistaakseni reilu? kilon? paineella avautuu, ja kun jousi on poikki, niin holvaa kokoajan pääöljykanavasta öljyä k.o männälle, ja muualla öljynpaine on sitten pienempi...
Ja tuosta öljyn "tihkamisesta": nuo "halpis" tiivisteet ei kestä "nykyisiä?" öljyjä, vaan kovettuu/kutistuu, ja tuo kutistuminen näkyy juurikin tuossa kannen takapään nokka-akselin koneistuksen kohdalla. (minulla kesti hodarissa, siis 1hd-t moottorissa pari vuotta, että tarviketiiviste alkoi vuotamaan:mad: siis jos haluat hyvän ja halvan, osta ensin halpa, ja sitten hyvä; muuten halpa jää ostamatta:rolleyes:) |
Lainaus:
Niin ja varmaan kaikissa toyotan moottoreissa että jos ja kun vaihtaa kampiakselin etu ja takapään stefat niin suosiolla ostaa marmoritiskiltä kun tarvikkeet ei kestä kauan. Ja hoksaa kyllä että tarvike stefa on pehmeämpi ja alkuperäinen jämäkkä. |
Lainaus:
|
Minkä vuotisesta hiluxista tai hiacesta tai jostain sopii suoraan lj70 moottori sillain että saa leimattua ja ei tarvisi tehdä mitään muutoksia muutenka. Vaihdelaatikko löytyy kerta. Tarkotus laittaa tuollaiseen Land cruiser LX TURBO-LJ70LV-MNXW-4*4/2310 ja vuosimalli on 90
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vapariin turbon hilppeet sopinee aika helposti, öljynpaluun joutuu ainaki tekemään. Männäthän turbokoneessa on erilaisia, mutta ei liene suurta merkitystä. Vaparin pumppu toimii turbon kanssa ihan hyvin, jos ei hurjia tehoja tavoittele. Sain itse turbotetusta 110 hevosvoimaa pelkästään syöttöä säätämällä. Hieman se pöläyttI savua kiihdyttäessä, kun syötöt ei säädy ahtopaineen mukaan. |
Lainaus:
LJ:ssä on 2L-T moottori, ja hiacessa 2L-2. Hiluksissa tais olla 2L. Eli päällepäin pikkusen erilainen mut sama 2L lohko. Joitain eroja sit on kiertokangissa, kampiakselissa jne. Mulle on jääny jostain sellanen mielikuva, et hiacen kanteen ku laittaa sit 2L-T koneen pakosarjaa, nii yhet pinnapultin paikat joutuu poraamaan uusiksi? |
Lainaus:
LJ:stä löytyy 2L-T sekä 2L-T2. Iteltä löytyy läjästä tuo 2L-T2 joka on ollu tehtaalta asti. Vaihdoin tuossa muutama päivä sitten läjään vaparin kannen hiluxin mosasta eli 2L2 kannen 2L-T2 kannen tilalle ja eipäs tarvinu tehdä turbon pakosarjalle reikiä kantee, vaan ne oli kannessa valmiina. eli pitkälti bolt on-asennus. Itsellä kävi kämmin venojen säädöissä mutta netkin saatin kuntoon ja nyt mulla on sen 2L2 vaparin kannen nokka-akseli paikalla joka joittenkin mielestä pitäis tuoda alavääntöä mutta enpä ole juuri hoksannu mitään. Eikös 2L-(T) koneessa ole keinuvivusto kannessa kun taas 2L-(T)2 ei? |
Eikös 2L-(T) koneessa ole keinuvivusto kannessa kun taas 2L-(T)2 ei?[/QUOTE]
Jos tarkkoja ollaan niin kyllä siellä rullakeinut ovat :) |
2L ja 2L-t ja eri versioiden erot reilun 10v takaa muisteltuna.
Suurimpana erona on 2L ja 2L-t välillä on tuon turbon lisäksi: Männät erit, olikohan männäntappi turbossa paksumpi? Kiertokanget ja kampiakseli erit, siis myös kiertokangen alapää turbossa isompi. Ja pakoventtiilit taisi turbossa olla erit?, kansi eri, siis turbon pakosarjan kiinnityspultille/pulteille pitää porata/kierteyttää 2? reikää kanteen (paikat valmiina), lohko eri, siis vaparin lohkossa on insertti turbon paluuöljylle, vain reikä ja putkilähtö puuttuu... Ja turbon öljynjäähdytin on yleensä isompi, ja jäähdytysnestekierrossa on paljon eroavaisuuksia, siis alkuperäinen ahdin on vesijäähdytetyllä rungolla.
Ja syöttöpumppu eri, suurimpana erona turbossa ahtopaineen mukaan säätyvä maksimisyöttö. Ja turbolla taikka ilman; öljypohja ja öljyn imuputki vaihtelee auton mukaan, samoin kuin öljyn suodattimen jalka. ja noita 2L/2lt-t koneita on valmistettu niin pitkään, että jotain "pientä" eroa sähköissäkin, samoin kuin turboissa jne. Ja kuten jo aikaisemmin todettiin, nuo turbon hilppeet onnistuu sekoittaa vaparin koneeseen. Ja tuo 2L ilman turboa, oliko reilu 70 hv/n.4000 rpm/n.160 Nm on tuosta 2,44 Litran koneesta huomattavan vähän, kun siinä on jo nuhasimmassa versiossakin männille jäähdytys öljysuihkuilla! Jos kone on kunnossa, niin tuosta vaparista kestää repiä tehoja turbolla enemmän, kuin alkuperäisessä turbossa on. (jos sopiva turbo ja ic, hyvät öljyt, ja jäähdytys kunnossa, niin varmaan lyhytaikaisesti kestää ottaa reilu tuplat siitä, mitä turbossa alunperin... ja jotkut ottavat vielä enemmän.... mutta esikammiokone, johonkin tulee se raja, että alkaa murenemaan käsiin... |
Itsellä valmistuu tuossa kone joka juurikin hiasesta peräisin oleva 2L kone harmikseni en hoksannut mitata kankien paksuutta kun oman 2LT öljypohjan ja jalan sinne joutu laittamaan.. Mutta ero ei näyttänyt silmiin pistävältä ainakaan ja samalla huomasin et siel oli kans öljysuihkut männille. Kantta en lähde vaihtamaan vaan vaparin kannella mennään. öljysuodattimen jalan otin omasta lohkosta kuin myös viritetyn pumpun ym. Lohkoon tein tarvittavat asiat mitä turbon lohkossa oli ja sit ne 4 kierrettä pakosarjalle :D. Hyvin todennäköisesti tulee turboksi toyota ct26 koska sen saa uutena suht edukkaasti sekä se on lähes bolt on homma :)
|
Lainaus:
En suosittele. Toki, turbo käy pakosarjaan, kun vähä viilaa kiinnitysreikiä (pulttijako ct-20 70x70mm vs ct-26 70x80mm), mut kaikkee muuta joutuu muokkaamaan. Downpipe, ahtoputket, imuputket, öljyputket, vesijäähdytyksen putket pitää tehä uusiksi. Ja sitten se, et CT-26 heräilee 2L-T2 moottorissa vasta siellä 3000rpm kantturoissa... Eli alavääntö puuttuu täysin. Samalla vaivalla sinne voi sovittaa jonku pienemmän, alempaa heräävän puhaltimen. |
Lainaus:
|
Eipä ihme että jessen mielestä tojon kone ei kestä.
Nooita Ct.n ahtimia ei saa edullisesti uusia, jollet sitten kiinan kopioita ole ostamassa. Vesijäähdytystä ei tarvi olla turbossa, ne öljyputket on helppoa väännellä 8mm putkesta ja juottaa uudet bamjot hopealla päihin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
toki sellainen ero on että ensin kun itse kokeili pumppua tehdä niin joo sai sen työntää enemmän mustaa mutta eipä se erikoiseks muuttunut.. Nyt kun amattimies teki pumpun niin joo tulee hieman mustaa mutta se oikein hyökkää ja koneen luonne muuttuu tietyillä kierroksilla.. sekä ennne veto piikki oli sellainen että 0,7-1,5 oli kova piikki sen jälkeen hiipui. Ja viimeisin oli silleen et samantien mittari heilahti 1,5 bariin alkoi välitön kiihtyminen eikä kone miettinyt kyllä yhtään :) |
Lainaus:
Eihän se vanha esikammiokone mikään raketti ole, normiahdot on 0,7 bar paikkeilla. Aika laiska kulkine tosiaan normirenkaillakin,puhumattakaan isommista, karkeammista jne. Josko ei ole cooleria niin yli kiloa turha ahtaa, ainakin noilla pikkupuhaltimilla. Mitähän lienee ollut pakolämmöt / paineet 2bar ahdoilla? Millä ahdot nostit 2bar? Minkä kokoinen downpipe, pakoputki jne. Pumpun ajoitus? Josko itse tumpeloi niin rikki saa kaiken :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mulla max ahot 0.9 ja tyhjää lyö kakkosella soralla 35x14.5 renkailla, vakio pumpulla. Ei oo tainnu viritys vissii sulla onnistua... |
Lainaus:
|
Malttia..
Eli sulla on vapari kone joka sitte ahdetaan ja pumppukin on kirrattu,kuka muuten teki sen pumpun? Tiedän ainaki yhen "ammattimiehen" jonka ei pitäis koskea mihinkään minkä pitää pysyä ehjänä. Mut joo suuttimet pitää olla hyvät kanssa,isoilla syötöillä suutin viat aiheuttaa ongelmia. Sit se ct26 ahdin ei sovi 2L koneeseen,ei toimi neloskoneessa eikä 2bar paineilla,parhautta olis ku teetät sen ahtimen jollain turbopajalla,useat ahtimet ei kestä nostettua painetta syystä että tiivistys ei oo tehty ku tiettyyn paineeseen asti,sit jos sen tuotto ei riitä ni tuhoa tulee. Toinen juttu on se et jos pakopaineet on pielessä hajoaa koko kone+ahdin kun joku pytyistä tai kaikki lämpenee rajusti jos pakopaineet on korkeat,ja jos pakoputki ahistaa ni kaikki on päin persettä ja lompakko tyhjenee:mad: Olis hyvä olla mittarit joka pytylle ja pakolämpömittari,näitten teko vakiopakosatsille on hiukka hankalaa joten näille spekseille tehty pakosatsi olis hyvä. Kokemuksesta sanoisin et olis erittäinkin turvallista pysyy ainakin alle 2bar ahdoissa koska alkaa koneen sieto raja tulla vastaan ihan joka suhteessa,jos virtaus puoli ei oo kunnossa ni paljo aikasemmin.
|
Lainaus:
Siis missä sinetti, ahtimessa? Missä kohtaa? Ammattimies jos säätää pumpun ei tarvi itse ruuvailla, esikammiokone lykkää mustaa aina jos sieltä ottaa höpinää lisää. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Aikaisemmin kerroit että ammattimies pumpun laittanut, mitä itse Mynällä käynyt niin eipä ole itse tarvinnut rukata sen jälkeen. Noita paineita joskus itsekkin mittailin ja ja eri mittareita kokeilin, ihan perusmittari vaimennnettuna kuitenkin pitää paikkansa, huonoa tietysti jos on aina paikoillaan niin taustavaloahan niihin ei saa. Mulla ei ole ollut max kierrosten säädössä sinettiä, dieselissä ne kierrokset ei korkealla hyödytä, jossakin 3500rpm jälkeen alkaa hiipumaan hyöty. Liian aikaiselle jos laittaa pumpun niin kone porsii ihan takuulla. Mutta pikuhiljaa selkiä miksi kone porsi, ehkä se ei täällä kertaa ollut auton vika :D |
Lainaus:
|
Aika pieniä lukuja antoi Mynän velho siihen että pumppua käännetään aikaisemmalle,mitata se oikein kuuluisi. Sano että riski hommaa käännellä koneen keston suhteen.
Hiemanhan se elää kun remmiä vaihtelee, ei taida osua samaan kohtaan ajoitus kun vaihto on, ½ hammasta lienee toleranssi miten elää. Joko väitti joskus että tojon pumppu voi olla hampaa pielessä kumpaan suuntaan vaan ja toimii jne. |
Lainaus:
|
Ei ole tietotaitoa miten paljon se vaikuttaa ja miten paljon siirtyy, onko mahdollista että homma kertaantuu pahimmassa mahdollisuuudessa sitten enemmän.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
2LT pomppasi katsastuksessa päästöistä. Kiihdytysvaiheessa lykkää savua näkyvästi. Tekisi mieli itse ruuvata syöttöä pienemmälle että saisi leiman.
Onko jossain kuvia pumpusta ja ohjeita sen säätöön? |
Lainaus:
http://www.otus.co.uk/xr8/pump.jpg Tuo full load screw on syötön säädön hommeli :) Et pysty erehtymään viimeinen nupikka mikä on lähellä koneen lohkoa. Ensimmäinen ruuvi pumppua katsottaessa kuskin etulokarin kohdalta on tyhjäkäynti. Ja aina kun syöttöä säädät pienemmälle joudut tyhjäkäynti lisätä samassa suhteessa muuten sammuu kone ja vastaavasti toisin päin kiristäessä syötön ruuvia. ja mainittakoon että auki päin pienemmälle ja sisään kiertäessä suuremmalle. Hyvä arvo on ainakin silloin kun kokeilee kaasuttaa ja ei tule yhtään tummaa putkesta niin varmasti läpi menee. Toki saattaa hieman pudota vedot siks aikaan. Voit laskea paljon ruuvasit aukipäin niin saa uudestaan samoihin arvoihin. Siinä on ekana sellainen lukitus mutteri oisko ollut koko 10mm ja syötön ruuviin tais käydä 7mm kiintoavain tai lyhyt talttapää meisseli. |
Onkos kellään tietoa pajeron 2.5 syöttöpumpun sopivuudesta 2L moottoriin?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kiitos hienosta pumpun kuvasta ja vinkeistä. Säädeltiin ja leima tuli.
Paikat on tosi ahtaat. Vipuja joutui purkamaan päältä, että pääsi säätöihin käsiksi. Syöttöä pienemmälle, ulos kiertämällä, savutus väheni, mutta tyhjäkäynti meni melkein Wickströmin luokkaan. Tyhjäkäynti korjaantui melko helposti käsillä olevalla idle screw:lla. Samalla yläkierrokset meni mittarin skaalasta ulos 6500 rpm luokkaan ja max speed screw oli pakko säätää. Tuo on tosi hankalassa paikassa. Meisselillä napautin pois yläkierrosten säädön sinetin, pitkä hylsy riitti lukitusmutterin irroittamiseen ja sitten hapuilemalla ja kokeilemalla 8mm hylsyllä sai yläkierrokset 5250 luokkaan. Koneesta lähtee nyt kohtuullisen kohtuullisen hyvin tehoa, hieman vähemmän kuin ennen mutta käynti on asiallinen. Tuon ahtosäädön letkun tulppaaminen olisi varmaankin riittänyt tämän koneen säätöön. Jos päädyn joskus lisäämään syöttöä, niin kokeilen tilapäisesti tulppausta. |
Lainaus:
|
Kellään tietoo onko toyota cressida ssa sama moottori ku Lj70 eli 2.4L-T
|
Lainaus:
|
Eli ei sovi vissiin sit heittämällä vaan paikalle? Saisko sen leimaan kummiski onks tietoo?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Cressidan moottori olisi siis tulossa toyota lj70 ja lj:n vuosimalli on 90 pyöreelamppuinen. Paikalla ei ole mitään moottoria tälllähetkellä eikä ole mulla olemassakaan sitä moottoria mikä siinä on ollut joskus.
|
No, sitten vaan ensin ehjä kone moottoripukkiin ja kyselemään, oisko jollain tojotaharrastajalla jääny LJ:n antautunutta moottoria nurkkiin vielä lojumaan. Noita isoilla ahtopaineilla ja suurilla syötöillä särettyjä 2L-T moottoreita on kuitenkin PALJON, eikä ne kaikki varmaan oo päätyneet paaliin asti...
|
Wanha Cressida mikä vm? ja vm -90 LJ?
Jos tuo "resiina" on 80 luvun alkupuolelta, niin jo LN 65 Hiluksiin "tuli sukupolvi" ongelmia....
Katsastuksesta en uskalla sanoa mittään, mutta aikamoni käytännön juttu ei sopinut... siis "taannoin yritin / ja seurasin".... |
Nyt on Ekassa Aloitus viestissä liitteenä kuvat josta näkee erot päällisin puolin. Tattista.
|
laitoin äskö motonetistä ostamani laturin hihnat paikalleen. eri merkkiset tietenkin. noh kireyttä kokeillessä toinen on painuu toista senttiä pidemmälle. eli on ihan helvetisti pidempi vaikka pitäs olla saman pituset :D noo täytyy käydä kysyy josko sais saman merkkisiä.
|
Onko muilla ollut ongelmia 2lt:n vesipumpun hihnapyörän linjauksessa?
Vaihdoin LJ70:n tuulettimen viskokytkimen ja samalla totesin, että vesipumpun hihnapyörä on linjasta melkein hihnan leveyden edessä. Laitoin vain yhden hihnan tuulettimen hihnapyörän taaimmaiseen uraan ja laturin+kampiakselin hihnapyörien etummaiseen uraan kun olivat melkein linjassa. Mutta ei tuo hihna näytä kestävän. Lopulta päädyin siihen, että poistin tuulettimen ja toin kolmella prikalla hihnapyörää eteenpäin. Nyt se on linjassa. Tuolla virityksellä auto pysyy ajossa, mutta korjattava se on. Mistä luulette johtuvan tuon, että vesipumpun hihnapyörä ei ole linjassa? Onko noita vesipumppuja eri mittaisilla akseleilla eli olisiko vesipumppu väärä? Voiko hihnapyörän kiinnityslaippa liikkua itsekseen noin paljon? Hihnapyöräkin voi tietysti olla väärä. |
Hihnapyörä väärinpäin, jos kiinnityspinta ei ole keskellä pyörää? :confused:
|
Prikkoja on mullakin hihnapyörän takana, hyvin on pelannu sen vajaan sata tonnia mitä toi on mulla ollu enkä oo ajatellu tehä muutoksia kohteeseen.
Syytä en kyllä tiedä. Oisko joku varaosatehtaan ratkaisu jolla on saatu sama pumppu käymään kahden vähän erilaisen (=pieni akselipituusero) pumpun tilalle ja säästetty kuluissa. |
nyt en kyl ihan sata varmaksi tiedä mistä työ puhutte mutta itsellä ei kyllä ole prikkoja missään hihnapyörän alla välissä ja remmien linjat on täydelliset. Mutta kun tuli aikaisemmin tuossa mainittua että hiacen 2.4 vapari tuli ostettua orggis turbon hajottua niin siinä on ainakin dampperi pyörä paljon ohkaisempi vrt orggis 2lt koneen dampperi pyörä ja ero on niin iso että reilun hihnan uran verran ohuempi tavallaan kun puuttuisi yksi ura kokonaan siitä päädystä johon tulee se ohkaisempi lisä siivapyörä niillä 4 pultilla kiinni. sekä halkaisia eroa on myös 2lt orggis hieman pienempi halkaisialtaan kuin vapari koneen.
|
Tutkiskelin 2L-T repair manualia.
Tilanne taitaa olla niin, että vesipumpun hihnapyörän kiinnityslaippa on liikkunut eteenpäin. Tuo laippa näyttäisi olevan vain prässättynä akseliin. Ei mitenkään kiinnostaisi ottaa vesipumppua käteen ja prässäillä sitä. |
kansipokaa
Mulla on 2L samat oireet, vaihdoin myös venakopan tivarin orkinaaliin toyotaan varmuuden vuoksi.
Vuoto jatkuu jostain koneen takaa, totesin että tulee kansipahvin välistä. Tulkooon toistaseks, joskus tehä jotai kun o pakko. Noh nyt o kansipoka tehtynä.... kansi oli halki mistä muualtakaan kun venttiilien välistä kahestakin paikkaa. Samalla suutinkärjet toyotalta samoin pahvi, myös venavarren kumit vaihdettiin. Kanneksi 2L mottiin tuli 2L-T kansi. Palotilat kuulemma vähän erilaiset, hieman pienemmät puristukset tällä turbon kannella sen huomasin että mustaa ei tule enään läheskään niin paljoa kun aikasemmin vaikka syöttö ruuviin en ole koskenut.[/QUOTE] |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Lainaus:
Eli se pittää laittaa nokka ja säätökupit paikoille ja alkaa rakotulkin kanssa mittomaan, sitten jos välyttä ei ole niin ottaa shimmilevyn irti ja mauserilla mittomaan paksuus ja jos löytyy irralla itellä niitä shimmilevyjä niin testailemaan ja mittomalla löytyy oikeat. Hankala homma verrattuna työntötanko kannen venan säätöihin. Pikkuvinkkinä että homma helpottuu jos rakentaa tai ostaa jostaki oikean työkalun siihen että puristaa sen venakupin alas niin saa levyn pois välistä. Itehän irroitin nokan että sain levyt pois. Pitäis ite käyttää tojoautossa tarkistamassa nuo venttiilit kun vähän tuntuu säklättävään tietyssä kierros alueessa. Edit. työkalusta kuva Edit2. youtubesta löysin yhen videon jossa ei ole 2L kone mutta kuiten homma samanlainen ja ehkä saa joku jeesiä tai sit ei. https://www.youtube.com/watch?v=SEfTV34Tceg |
Terve. Uutena toyota harrastajana olis pari kysymystä näistä 2l koneista.
Elikkä mk4 hiace on kyseessä josta kiertokanki tuli kurkkaamaan ulkoilmaa, jossa on ymmärtääkseni 2l2 kone? Tälle ostin vaihto koneen mk3 hiacesta joka on varustettu 2l koneella? Ainakin imusarja, venttiilikoppa ja apulaitteet ovat erinlaisia mitä katselin koneista. Koneet tietääkseni sopivat päittäis vaihtoon mutta mitä käytännön eroja näissä on koneissa on? Ja mitkä osat sopivat toisiinsa? Ja onko tässä vaihdossa mitään muuta mitä pitää ottaa huomioon osien sopivuudesta? Terv. Kim |
Lainaus:
Luin että hehkut ottavat näissä eritavalla lämmön, 2l ottaisi imuilmasta ja uudempi 2l2 ottaisi vedenlämpötilasta? Jos näin on niin sehän tarkottaisi että johdotukset menis uusiksi siinä tapauksessa. Lienee helpompi ostaa vaan samanlainen moottori jonka vaihtaa tilalle? |
En tiie kyl yhtää mitää 2L2:sta, mut mitä järkeä olisi ottaa hehkun ajastus imuilman (=ulkolämpötilan) mukaan? Talvipakkasilla se hehkuttaisi aina pitkään vaikka kone ois lämmin ja kesällä ei hehkuttaisi vaikka kone ois kylmä.
Oiskohan tossa nyt joku päätelly nerokkaasti siitä 2L:n 'imusarjahehkusta' että se ois joku anturi. Ei mun 2L:ssä ainakaan ollu mitään mikä ilman lämpöä mittaisi. |
Sitä itsekkin vähän ihmettelin mutta katsoin että on parempi varmistaa asia, kun en itse näitten toyotan diisseleihin ole koskaan sen enempään tutustunut. Enempi ollut mersun koneitten kanssa tekemisissä.
Onko näissä nytten muuta mitä pitäisi ottaa huomioon mikä voisi teettää ongelmia vaihdossa? Esim. Moottorin sähköistä/antureista muusta vastaavasta. Imusarjan muokkaus on tiedossa ja se ei itsessään tee ongelma eikä yleisesti osien muokkaus/teko. |
HeiHoi!
Onko kellään tarkempaa tietoa että onko kaikissa L-sarjan moottoreissa sama jako kytkinkopassa? |
Lainaus:
Kylmät hehkutulpat ottaa virtaa enemmän kuin kuumat, eli tulpan lämmetessä sen ottama virtamäärä pienenee, jonka perusteella hehkujen rele katkaisee suuremman hehkutuksen ja siirtyy jälkihehkutus tilaan. Jälkihehkun ajastukseen logiikkaan en oo toistaseks törmänny. Läjässä jälkihehkutus loppui ulkolämpötilasta riippumatta suunnilleen 500 metriä kotipihasta työmaallepäin:D |
Lainaus:
Jos sulla molemmat on 2L2 koneita, niin helpointa lienee vaihtaa pelkästään peruskone ja jättää alkuperäiset apulaitteet ja imu- ja pakosarja käyttöön. Hehkuista vielä. Mulla oli -89 hiace, eli alunperin 2L koneella, johon oli vaihdettu 2L2. Siinä oli ennen hehkukiskioa metallilätkä joka toimi jonkinlaisena anturina hehkureleelle. Jouduin siihen perehtymään aikanaan, kun se ei toiminut kunnolla, mutta ihan tarkalleen en muista sen toimintaperiaatetta... Enkä tiedä tuliko se systeemi uuden koneen mukana, vai oliko alkuperäinen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Aiheen sivusta, tuollainen hiace liikkuu aika kivasti, kun pistää ahtimen kylkeen ja vääntää syöttöä lisää... |
Joo eiköhän se onnistu mutta itekki tullu siihen päätökseen että ostaisi sen 2l2 niin selviää vaihdosta ilman harmaita hiuksia. Joten jos joltain löytyy ylimääräistä konetta nurkissa pölyttymässä niin voi pistää yv:tä. :)
|
Ihmettelee..
[QUOTE=pahtis;1237036]Nonniin! se on hyvä että faktaa laitettiin tuleen. Saattaa tulevia 2.4(T)D toyota miehiä ja naisia helpottaa tuleviin kansi kysymyksiin ym. :)
Ymmärsinkö oikein että uuden 2L kansi ei sovi vanhaan lohkoon minkä tunnistaa että ollut venttiilikoppa kolmella? |
[QUOTE=Timoseta;1384339]
Lainaus:
|
Kuinkas öljypohjat,
Onko samanlaiset 2LT ja 2LT-2? Tai 2L ja 2L2? :) Ja vielä kaikki ristiin käypäsiä? |
Ja noihinkin on sit vielä eriversioita, osittain riippuen onko jäykkäakselisessa vai retkukeulassa kyseinen moottori.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Jos jollain sattuis olemaan hyvä öljypohja ylimääräisenä niin voin lunastaa sen omaks? Eli pumpun imusihti sijaitsee mjoottorin takaosassa. Täytyy kysästä marmoritiskiltä kuin paljon siellä maksaisi.. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213726 |
Mikä olisi hyvä ahdin 2L-moottoriin?
Ei haeta huipputehoa, vaan ennemmin alavääntöä... |
Sivu luotu: 18:06 (GMT +2). |