Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   TOYOTA 2.4D/TD 2L(-II)/2L-T(II) moottoreista keskustelua. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=136384)

pahtis 12.07.2015 09:07

TOYOTA 2.4D/TD 2L(-II)/2L-T(II) moottoreista keskustelua.
 
2 Liiteet
2L-T2 moottorin kuva. (uudempi. Hilux, hiace, land cruiser, 4runner?)
http://forums.offipalsta.com/data:im...gfKOSaVxn/2Q==
VS. KUVAT LIITTEISSÄ

2L-T (vanhempi. hiluissa,hiaceissa, land cruisereissa, 4Runnerissa?)
http://forums.offipalsta.com/data:im...BQr5GO1DG9D//Z
Huomaa erot venttiilikopassa. Uudemmassa koppa kiinni 10kpl pulteilla.
Vanhemmassa 3-4kpl pulteilla. Kannet ei käy päikseen näissä kahessa versioissa. Jos kirjoittelin väärin niin ilmoitelkaan niin yritän muistaa korjata oikein.

Tein tämän jotta saataisiin yhteen paikkaan kirjoiteltua, kerrottua kyseisistä moottoreista vikoja, vinkkejä, apuja, neuvoja kaikkia.

Olen yrittäny ettiä tietoja kansista käyvätkö keskenään. Melkoista ettimistä kyllä on ollu mutta kyllä ne kannet käy. ainut mikä eri on nokka-akseli?
Korjatkoon jos olen väärässä. KÄY kuhan on kummatki kannet 2L-(T)2, tällä hetkellä omaan LJ70 2L-T2 kannen tilalla Hiluxin 2L-2 vaparin kansi ja toimii.

Sitten kiinnostaa kun olen lukenu ja kuullu että mäntiä menee halki ja sylinterit on soikeana että mistä nämä johtuu? Eli tämmöisiä keskusteluita voitaisi käydä että jos jollekki on joskus apua.

Kysymys että kummalla kannattaa kasata 2L-T(2) vaparin vaiko turbon nokka-akselilla?

Hyödyt ja haitat?

Joku oli maininnu jossain että vaparin nokka-akselilla saadan alavääntöä enemmän 2L-T koneessa?

Miksi kyselen? Koska cruiserin koneesta meni kansi halki ja hommasin hiluxin moottorista (2L) kannen, eli vaparin kansi.

Selvennys ja kysymys nuista koneista. Venttiilikoppa on 10kpl kiinni kannessa eli onko tämä nyt 2L-(T)II ? Kyllä on. Vanhemmassa 3-4pultilla kiinni. (KUVAT LIITTEESSÄ)

Kiitoksia vastauksista ja kertomuksista.
Jos täällä sais vaikka enemmän tietoa ja kokemuksia näistä toyotan 2.4D/TD 2L(- II)/2L-T(II) moottoreista

Krisse 12.07.2015 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahtis (Viesti 1236881)
Olen yrittäny ettiä tietoja kansista käyvätkö keskenään. Melkoista ettimistä kyllä on ollu mutta kyllä ne kannet käy.

No ainakin 2L/LT:n kannet kyllä menee ristiin mutta mutta L2/LT2 on sitte ihan eri juttu.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahtis (Viesti 1236881)
Joku oli maininnu jossain että vaparin nokka-akselilla saadan alavääntöä enemmän 2L-T koneessa?

Niihän tuolla kylillä kerrotaan, ei se kyllä mihinkään mee silläkään :-D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahtis (Viesti 1236881)
Venttiilikoppa on 10kpl kiinni kannessa eli onko tämä nyt 2L-(T)II ?

Kyllä.

Joitain aiheeseen liittyviä juttuja olen kasannut tänne ja löytyy tuosta allekirjoituksestakin jotain mielenkiintoista asioihin liittyen.

jesse89 12.07.2015 22:18

Joo onhan se fakta vain se että jos vähänkin enemmän koittaa saada koneesta ulos tehoja niin se kestää huonolla tuurilla yhden viikonlopun kun joku paikka antautuu tms. Et jos oikein hyvän koneen tahtoo niin mersun konetta vaan nokalle niiden nokilekat kestää ottaa tehoja toiseen tapaan :D

pahtis 12.07.2015 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1237022)
No ainakin 2L/LT:n kannet kyllä menee ristiin mutta mutta L2/LT2 on sitte ihan eri juttu.


Niihän tuolla kylillä kerrotaan, ei se kyllä mihinkään mee silläkään :-D


Kyllä.

Joitain aiheeseen liittyviä juttuja olen kasannut tänne ja löytyy tuosta allekirjoituksestakin jotain mielenkiintoista asioihin liittyen.


Nonniin! se on hyvä että faktaa laitettiin tuleen. Saattaa tulevia 2.4(T)D toyota miehiä ja naisia helpottaa tuleviin kansi kysymyksiin ym. :)

Mutta kaipa se ryömittelyssä on hyvä jos alavääntöä löytyy, tosin en varma itse hoksaa EHKÄ eroa, senpäs näkee sitten jos laitan vaparin nokan paikalle ja kerron sitten kokemuksia jos semmoisia tulee.

Pitää kuvat hommata kyseisistä koneista ja laittaa alku tekstiin että mikä on mikäki?

RIPAX 13.07.2015 23:08

Just just.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1237035)
Joo onhan se fakta vain se että jos vähänkin enemmän koittaa saada koneesta ulos tehoja niin se kestää huonolla tuurilla yhden viikonlopun kun joku paikka antautuu tms. Et jos oikein hyvän koneen tahtoo niin mersun konetta vaan nokalle niiden nokilekat kestää ottaa tehoja toiseen tapaan :D

Ittellä on vajaa 200 konia ku ei hukkaportin kello pelaa kunnolla,sit ku laitan sen kuntoon ni sit on se 200 ehkä ylikin ja hyvin on kestäny 35tkm. No onhan tää sentään 2LT, sit noista mersuista sen verran et tietyt moottorin tosiaan kestää hyvin ja suuriakin tehoja mut maasto käyttö on hiukka eri ku joku parkkiksella revittely,tai joku 3tonnin kärryn veto. Ja molemmissa moottoreissa hiukan vaikuttaa et millä konsteilla on ne tehot otettu,jos ei kestä ku yhen viikonlopun ni ihan ei oo kaikki menny putkeen.

jesse89 13.07.2015 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1237251)
Ittellä on vajaa 200 konia ku ei hukkaportin kello pelaa kunnolla,sit ku laitan sen kuntoon ni sit on se 200 ehkä ylikin ja hyvin on kestäny 35tkm. No onhan tää sentään 2LT, sit noista mersuista sen verran et tietyt moottorin tosiaan kestää hyvin ja suuriakin tehoja mut maasto käyttö on hiukka eri ku joku parkkiksella revittely,tai joku 3tonnin kärryn veto. Ja molemmissa moottoreissa hiukan vaikuttaa et millä konsteilla on ne tehot otettu,jos ei kestä ku yhen viikonlopun ni ihan ei oo kaikki menny putkeen.

Katsotaan jahka tän hetkinen 2l kone valmistuu entinen 2lt laukes :D tai ois siitäkin saanut tehtyä kampuran koneistais ja yks uus kanki siihen kun yks kanki meni siniseks vähän kaulasta. Mut ei viitsinyt 280€ laittaa yhdeen uuteen kiertokankeen kun 400€ saa jo toisen rempatun koneen.

Janex 14.07.2015 01:09

Miksei läjämiehet harrasta Mitsun koneita? Kestää viritellä ja painaa saman verran. 2,5 litranen vielä mekaanisella jakajapumpulla (helppo virittää). Ahtoja kestää hyvin 1,5-2 baaria huolellisella jäähdytyksellä.

2,4TD 14.07.2015 05:01

Noi vanhat Mitsun koneet ei kestäneet edes normiajossa kun kannet porsi, ihan normisäädöillä.
Rikkihän saa toki mitä vaan, ajotyyli ja edellä ollut miten virittää vaikuttaa kanssa.
Sulake löytyy aina jostakin kohtaa, itse sanut sellaisen kuvan että noi vanhat tojon myllyt on lujia, omassa ikäluokassaan lujimpia, ainakin normikäytössä

Porvoon Hilma 14.07.2015 06:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1237263)
Noi vanhat Mitsun koneet ei kestäneet edes normiajossa kun kannet porsi, ihan normisäädöillä.
Rikkihän saa toki mitä vaan, ajotyyli ja edellä ollut miten virittää vaikuttaa kanssa.
Sulake löytyy aina jostakin kohtaa, itse sanut sellaisen kuvan että noi vanhat tojon myllyt on lujia, omassa ikäluokassaan lujimpia, ainakin normikäytössä

Juup. Omalla 2.4:lla veivattu 383000 ja edelleen toimii arkikäytössä. Aiempi käyttö oli isomman metsäkonefirman dieselimuulina eikä käyttö tainnut olla ihan hellävaraisimmasta päästä, yhtiön yhteinen auto kun oli...:eek:

pahtis 14.07.2015 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janex (Viesti 1237260)
Miksei läjämiehet harrasta Mitsun koneita? Kestää viritellä ja painaa saman verran. 2,5 litranen vielä mekaanisella jakajapumpulla (helppo virittää). Ahtoja kestää hyvin 1,5-2 baaria huolellisella jäähdytyksellä.


Itselläni ei ole mielenkiintoa alkaa toista tekniikkaa istuttaan tuonne pannuhuoneeseen.
Ja omassa käytössä en tartte tehoja ottaa (2L-T) ulos kuin sen vakiot + ehkä syöttöä puoli/kokonaisen kierroksen lisää, muuten paukahtaa joku paikka jostaki. Eikä jaksa koko ajan jotakin korjata moottorista vaan välillä haluttaa ajellakki.

Viipo 14.07.2015 09:33

Runnerissaki on 2L-TII:lla puoli miljoonaa mittarissa, ja se helähtää vieläkin kerrasta tulille ja toimii nätisti. Ei hukkaa nesteitä, eikä syö öljyä.
Onhan siinä toki pientä huoltoa ollu, syöttöpumppuun piti vaihtaa uudet tiivisteet kertaalleen, samalla vaihoin jakopään remmin. Turbo on lauennu jo kahesti: Kerran vaihoin toisen käytetyn ahtimen, ku akseli katkesi, kerran laakeroin ahtimen uusiksi, ku vain tiivisteet petti.
Ite moottori sen sijaan on ollu mukava, luotetttava ja paljon ajettu.

RIPAX 14.07.2015 22:48

öljyvuoto.
 
Nii onhan mullaki 2LTssä yks vittumainen ongelma,öljyvuoto. Konehan on täysin rempattu joku aika sitte ja kaikki tiivisteet tietty uusittu mut edelleen vuotaa. Vittumaista siinä on se et en millään keksi mistä,kun rähmii pakosarjan laippaa ja sit kansipahvin reunaa pitkin leviää ja lopuks valuu koneen takapäästä alas. Kävi jo mielessä et vuotais kansipahvista mut ei luulis kiipeevän ylös pakosarjan päälle,venakopan tiivisteen varmuudeksi vaihdoin ja totesin et ei ainakaan enää vuoda siitäkään,oiskohan sit halkeama jossain mut perin omituista olis jos vuotais öljyy pihalle kun ei muuta ongelmaa ole. Mitään ideoita???

2,4TD 15.07.2015 05:08

Mulla kampiakselin stefa antaa pikkuisen, venttiilikopan kansi oli joskus auki kun venttiilit katottiin, kumitiiviste eikä uusittu niin suotaa hieman.
460 tkm alkaa olemaan viisarissa, kytkin kerran tehty ja ahdot on kilossa, pumppua pikkuisen mynä rukannut, noilla menty nyt sen 5-6v viimeistä vuotta.
Pikkuisen noi ajetut hönkii öljyä pintaan mutta uudemmat dieselin mm Audit kusee enemmän, samaa vertausta käyttänyt kun hekin, ei vuoda öljyä vaan hikoilee hevosvoimia.

PeteTurku 15.07.2015 05:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1237471)
Nii onhan mullaki 2LTssä yks vittumainen ongelma,öljyvuoto. Konehan on täysin rempattu joku aika sitte ja kaikki tiivisteet tietty uusittu mut edelleen vuotaa. Vittumaista siinä on se et en millään keksi mistä,kun rähmii pakosarjan laippaa ja sit kansipahvin reunaa pitkin leviää ja lopuks valuu koneen takapäästä alas. Kävi jo mielessä et vuotais kansipahvista mut ei luulis kiipeevän ylös pakosarjan päälle,venakopan tiivisteen varmuudeksi vaihdoin ja totesin et ei ainakaan enää vuoda siitäkään,oiskohan sit halkeama jossain mut perin omituista olis jos vuotais öljyy pihalle kun ei muuta ongelmaa ole. Mitään ideoita???

Voisko vuotaa kannen takapäässä olevasto nokka-akselin asennuskolosta. Siihen kuuluu sellane puoliympyrän mallinen kalikka ja ite venakopan tiiviste painaa moisen piukkaan. Sieltä mulla ainaki yks kone tihkuu ja siitä se näytti leviävän joka puolelle konetta.

Vilkutin 15.07.2015 08:05

Mulla on 2L samat oireet, vaihdoin myös venakopan tivarin orkinaaliin toyotaan varmuuden vuoksi.
Vuoto jatkuu jostain koneen takaa, totesin että tulee kansipahvin välistä. Tulkooon toistaseks, joskus tehä jotai.

Noh nyt o kansipoka tehty.. kansi oli halki mistä muualtakaan kun venttiilien välistä kahestakin paikkaa.
Samalla suutinkärjet toyotalta samoin pahvi, myös venavarren kumit vaihdettiin.
Kanneksi 2L mottiin tuli 2L-T kansi. Palotilat kuulemma vähän erilaiset, hieman pienemmät puristukset tällä turbon kannella sen huomasin että mustaa ei tule enään läheskään niin paljoa kun aikasemmin vaikka syöttö ruuviin en ole koskenut.

Toyonder 15.07.2015 11:05

Kertokaapa viisaammat, mitä kaikkia eroja näissä 2LT:n versioissa on?
Ainakin öljynsuodattimen malli on vaihtunut 87-88 korvilla. Kävin äsken hakemassa oikean öljynsuodattimen, kun tarvikeliikkeestä ekalla kerralla saatu ei sopinut koneeseen. Tähän LJ:hin on ilmeisesti vaihdettu vanhemman version ->87 kone, kun runko on kuitenkin lähtenyt tehtaalta 1989-05.

pahtis 15.07.2015 16:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Toyonder (Viesti 1237508)
Kertokaapa viisaammat, mitä kaikkia eroja näissä 2LT:n versioissa on?
Ainakin öljynsuodattimen malli on vaihtunut 87-88 korvilla. Kävin äsken hakemassa oikean öljynsuodattimen, kun tarvikeliikkeestä ekalla kerralla saatu ei sopinut koneeseen. Tähän LJ:hin on ilmeisesti vaihdettu vanhemman version ->87 kone, kun runko on kuitenkin lähtenyt tehtaalta 1989-05.


Itse en osaa sanoa mitä eroja on näissä koneissa. vissiin vanhemman ja uudemman koneista ei käy esim. kannet päiksee..

Tuossa nyt kantapään kautta opettelin kannen vaihtoa ja siihen liittyvistä asioista sekä venojen säätöä.

Eli tuli 2L-TII(Turbo) moottoriin 2L-II(Vapari) kansi.

Luulin olevani fiksu että vaihan turbon kannesta nokan ja venttiilikupit säätöinen vapari kanteen.

Eipäs onnistunu, koska nokissa eroa ja vissiin venoissa(pituus).

Tuossa mie oon parin kaverin kanssa laskenu ja ettiny oikeat säädöt jotka on vaparin kannesta.

Sehän lopun viimein onnistui kun laittoi vaparin nokan, venttiilikupit säätöinen siihen vaparin kanteen + kolme uutta shimmilevyä että saatiin välykset.

Ja nyt toimii taas auto jonkun aikaa enneku jostaki muualta lahoaa.

Pitää alkaa hankkimaan työkaluja että voi tarkasti mittoa niin shimmilevyjä, sekä semmoinen puristin että saapi nokka olla paikoilla kun ottaa shimmilevyä kupeista pois.

RIPAX 15.07.2015 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PeteTurku (Viesti 1237483)
Voisko vuotaa kannen takapäässä olevasto nokka-akselin asennuskolosta. Siihen kuuluu sellane puoliympyrän mallinen kalikka ja ite venakopan tiiviste painaa moisen piukkaan. Sieltä mulla ainaki yks kone tihkuu ja siitä se näytti leviävän joka puolelle konetta.

Voishan se vuotaa ja sitä epäilinkin ku viimeks avasin venakopan,ei vuoda enää,näkee peilillä ja fikkarilla ku on sen puolikuun ympäristö ihan kuiva.

RIPAX 15.07.2015 22:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin (Viesti 1237496)
Mulla on 2L samat oireet, vaihdoin myös venakopan tivarin orkinaaliin toyotaan varmuuden vuoksi.
Vuoto jatkuu jostain koneen takaa, totesin että tulee kansipahvin välistä. Tulkooon toistaseks, joskus tehä kansipokaa sitten.

Niinpä niin ei oo enää montaa vaihtoehtoo et saattaa teettää kannen auki joskus.

BJ-40/76 15.07.2015 23:18

Uskaltasko vielä kerran varoitella mäntien öljysuihkujen venttiilistä?
 
Siis minulle on sattunut useamman kerran kohdalle, että ne öljysyihkujen paineventtillien (siis se banjopultti, millä suihkut on lohkossa kiinni) jouset on poikki, siis normaalisti muistaakseni reilu? kilon? paineella avautuu, ja kun jousi on poikki, niin holvaa kokoajan pääöljykanavasta öljyä k.o männälle, ja muualla öljynpaine on sitten pienempi...

Ja tuosta öljyn "tihkamisesta": nuo "halpis" tiivisteet ei kestä "nykyisiä?" öljyjä, vaan kovettuu/kutistuu, ja tuo kutistuminen näkyy juurikin tuossa kannen takapään nokka-akselin koneistuksen kohdalla. (minulla kesti hodarissa, siis 1hd-t moottorissa pari vuotta, että tarviketiiviste alkoi vuotamaan:mad: siis jos haluat hyvän ja halvan, osta ensin halpa, ja sitten hyvä; muuten halpa jää ostamatta:rolleyes:)

pahtis 16.07.2015 11:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1237621)
Siis minulle on sattunut useamman kerran kohdalle, että ne öljysyihkujen paineventtillien (siis se banjopultti, millä suihkut on lohkossa kiinni) jouset on poikki, siis normaalisti muistaakseni reilu? kilon? paineella avautuu, ja kun jousi on poikki, niin holvaa kokoajan pääöljykanavasta öljyä k.o männälle, ja muualla öljynpaine on sitten pienempi...

Ja tuosta öljyn "tihkamisesta": nuo "halpis" tiivisteet ei kestä "nykyisiä?" öljyjä, vaan kovettuu/kutistuu, ja tuo kutistuminen näkyy juurikin tuossa kannen takapään nokka-akselin koneistuksen kohdalla. (minulla kesti hodarissa, siis 1hd-t moottorissa pari vuotta, että tarviketiiviste alkoi vuotamaan:mad: siis jos haluat hyvän ja halvan, osta ensin halpa, ja sitten hyvä; muuten halpa jää ostamatta:rolleyes:)


Niin ja varmaan kaikissa toyotan moottoreissa että jos ja kun vaihtaa kampiakselin etu ja takapään stefat niin suosiolla ostaa marmoritiskiltä kun tarvikkeet ei kestä kauan. Ja hoksaa kyllä että tarvike stefa on pehmeämpi ja alkuperäinen jämäkkä.

RIPAX 17.07.2015 12:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahtis (Viesti 1237665)
Niin ja varmaan kaikissa toyotan moottoreissa että jos ja kun vaihtaa kampiakselin etu ja takapään stefat niin suosiolla ostaa marmoritiskiltä kun tarvikkeet ei kestä kauan. Ja hoksaa kyllä että tarvike stefa on pehmeämpi ja alkuperäinen jämäkkä.

Joskus tarvike stefojaki laittanu ja kansipahvejakin,jotkut tarvike stefat on sitte väärän kokosiakin,ja kansipahvit on jo silmällä kattoen kehnoja ja sit esim. Payenin sarjoissa on oikeat stefat esim. hiluksiin,sithän on monissa tapauksissa tarvike tivarit samoja ku orkkiksetkin,lähinnä saksalaiset autot. Eli nyrkkisääntonä on et tarvike tiivarit voi olla hyviäkin mut usein kelvottomia,siksi on varminta käyttää orkkis tiivareita.

VW Taro 17.07.2015 14:58

Minkä vuotisesta hiluxista tai hiacesta tai jostain sopii suoraan lj70 moottori sillain että saa leimattua ja ei tarvisi tehdä mitään muutoksia muutenka. Vaihdelaatikko löytyy kerta. Tarkotus laittaa tuollaiseen Land cruiser LX TURBO-LJ70LV-MNXW-4*4/2310 ja vuosimalli on 90

RIPAX 17.07.2015 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VW Taro (Viesti 1237911)
Minkä vuotisesta hiluxista tai hiacesta tai jostain sopii suoraan lj70 moottori sillain että saa leimattua ja ei tarvisi tehdä mitään muutoksia muutenka. Vaihdelaatikko löytyy kerta. Tarkotus laittaa tuollaiseen Land cruiser LX TURBO-LJ70LV-MNXW-4*4/2310 ja vuosimalli on 90

Hiasest 90 ja uudemmat ja hiluksist 89 ja uudemmat,ne voi kysyy jotain paperii et mistä se moottori on et koita hommaa joku rekisteriote tai vastaava josta väität et moottori on otettu,näin sä pystyt todentamaan et kone täyttää vuoden 90 päästömääräykset,tosin muistaakseni tää päästöhomma koskee vasta -92 ja uudempia eli vanhemmissa sai käyttää vanhempiakin moottoreita. Itelläki on -86 kone -89 hiluksissa ja oli laillinen,siitäki muutosleimasta on monta vuotta et liekkö voimassa sekään.

Ippe69 17.07.2015 23:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1237974)
Hiasest 90 ja uudemmat ja hiluksist 89 ja uudemmat,ne voi kysyy jotain paperii et mistä se moottori on et koita hommaa joku rekisteriote tai vastaava josta väität et moottori on otettu,näin sä pystyt todentamaan et kone täyttää vuoden 90 päästömääräykset,tosin muistaakseni tää päästöhomma koskee vasta -92 ja uudempia eli vanhemmissa sai käyttää vanhempiakin moottoreita. Itelläki on -86 kone -89 hiluksissa ja oli laillinen,siitäki muutosleimasta on monta vuotta et liekkö voimassa sekään.

Hiaceissahan ei sitten ole turbokoneita, kun vasta uudemmassa korimallissa. Jossa on sitten käsittääkseni kokonaan eri moottori.

RIPAX 17.07.2015 23:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1237988)
Hiaceissahan ei sitten ole turbokoneita, kun vasta uudemmassa korimallissa. Jossa on sitten käsittääkseni kokonaan eri moottori.

Lohko on sama kaikissa kunnes tuli d4d vuonna 2001,muistaakseni oli sähkö ohjattua pumppua vielä 2LII lohkoisissakin sun muuta myös joten vaikea soveltaa,täysin mekaanisella pumpulla olevat on jotakuinkin bolt-on joita tosin ei oo ku ln130 runnerissa. En oo ihan varma vaik jossain alkupään turbollisissa hiaseissa olis ollu mekaanista pumppua,sellanen sopis kyllä. Sit noi 2LII sarjan koneet on turbolla ja ilman ihan samoja et yks mahdollisuus on laittaa turbottomaan turbon hilut ja väittää leimalla et ei mitään konetta oo koskaan vaihdettukaan jos ne sitä kysyy. Huomaa kuitenkin et vaparin ja ahdetun syöttöpumppu on eri. Viisainta on kuitenkin aina ihan silmällä katsoa ennenkuin konetta ostaa,näitähän on kaikenmaailman Hankasalmelaiset naittaneet ristiin rastiin,esim. vanhemissa turbon ja vaparin lohkoa ei erota päällepäin muuten kuin lohkon helmassa olevasta turbon öljynpaluu putken paikasta,jos sitä ei ole on lohko vaparista,tosin niissähän ei ole suuria eroja.

Ippe69 18.07.2015 10:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1237993)
Lohko on sama kaikissa kunnes tuli d4d vuonna 2001,muistaakseni oli sähkö ohjattua pumppua vielä 2LII lohkoisissakin sun muuta myös joten vaikea soveltaa,täysin mekaanisella pumpulla olevat on jotakuinkin bolt-on joita tosin ei oo ku ln130 runnerissa. En oo ihan varma vaik jossain alkupään turbollisissa hiaseissa olis ollu mekaanista pumppua,sellanen sopis kyllä. Sit noi 2LII sarjan koneet on turbolla ja ilman ihan samoja et yks mahdollisuus on laittaa turbottomaan turbon hilut ja väittää leimalla et ei mitään konetta oo koskaan vaihdettukaan jos ne sitä kysyy. Huomaa kuitenkin et vaparin ja ahdetun syöttöpumppu on eri. Viisainta on kuitenkin aina ihan silmällä katsoa ennenkuin konetta ostaa,näitähän on kaikenmaailman Hankasalmelaiset naittaneet ristiin rastiin,esim. vanhemissa turbon ja vaparin lohkoa ei erota päällepäin muuten kuin lohkon helmassa olevasta turbon öljynpaluu putken paikasta,jos sitä ei ole on lohko vaparista,tosin niissähän ei ole suuria eroja.

Olin jostain saanut päähäni, että d4d tuli jo -90 luvulla, mutta eihän se niin ollutkaan.
Vapariin turbon hilppeet sopinee aika helposti, öljynpaluun joutuu ainaki tekemään. Männäthän turbokoneessa on erilaisia, mutta ei liene suurta merkitystä. Vaparin pumppu toimii turbon kanssa ihan hyvin, jos ei hurjia tehoja tavoittele. Sain itse turbotetusta 110 hevosvoimaa pelkästään syöttöä säätämällä. Hieman se pöläyttI savua kiihdyttäessä, kun syötöt ei säädy ahtopaineen mukaan.

Viipo 18.07.2015 11:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VW Taro (Viesti 1237911)
Minkä vuotisesta hiluxista tai hiacesta tai jostain sopii suoraan lj70 moottori sillain että saa leimattua ja ei tarvisi tehdä mitään muutoksia muutenka. Vaihdelaatikko löytyy kerta. Tarkotus laittaa tuollaiseen Land cruiser LX TURBO-LJ70LV-MNXW-4*4/2310 ja vuosimalli on 90


LJ:ssä on 2L-T moottori, ja hiacessa 2L-2. Hiluksissa tais olla 2L. Eli päällepäin pikkusen erilainen mut sama 2L lohko. Joitain eroja sit on kiertokangissa, kampiakselissa jne. Mulle on jääny jostain sellanen mielikuva, et hiacen kanteen ku laittaa sit 2L-T koneen pakosarjaa, nii yhet pinnapultin paikat joutuu poraamaan uusiksi?

pahtis 18.07.2015 18:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1238053)
LJ:ssä on 2L-T moottori, ja hiacessa 2L-2. Hiluksissa tais olla 2L. Eli päällepäin pikkusen erilainen mut sama 2L lohko. Joitain eroja sit on kiertokangissa, kampiakselissa jne. Mulle on jääny jostain sellanen mielikuva, et hiacen kanteen ku laittaa sit 2L-T koneen pakosarjaa, nii yhet pinnapultin paikat joutuu poraamaan uusiksi?


LJ:stä löytyy 2L-T sekä 2L-T2. Iteltä löytyy läjästä tuo 2L-T2 joka on ollu tehtaalta asti.

Vaihdoin tuossa muutama päivä sitten läjään vaparin kannen hiluxin mosasta eli 2L2 kannen 2L-T2 kannen tilalle ja eipäs tarvinu tehdä turbon pakosarjalle reikiä kantee, vaan ne oli kannessa valmiina. eli pitkälti bolt on-asennus.

Itsellä kävi kämmin venojen säädöissä mutta netkin saatin kuntoon ja nyt mulla on sen 2L2 vaparin kannen nokka-akseli paikalla joka joittenkin mielestä pitäis tuoda alavääntöä mutta enpä ole juuri hoksannu mitään.

Eikös 2L-(T) koneessa ole keinuvivusto kannessa kun taas 2L-(T)2 ei?

jesse89 19.07.2015 12:29

Eikös 2L-(T) koneessa ole keinuvivusto kannessa kun taas 2L-(T)2 ei?[/QUOTE]

Jos tarkkoja ollaan niin kyllä siellä rullakeinut ovat :)

BJ-40/76 19.07.2015 22:25

2L ja 2L-t ja eri versioiden erot reilun 10v takaa muisteltuna.
 
Suurimpana erona on 2L ja 2L-t välillä on tuon turbon lisäksi: Männät erit, olikohan männäntappi turbossa paksumpi? Kiertokanget ja kampiakseli erit, siis myös kiertokangen alapää turbossa isompi. Ja pakoventtiilit taisi turbossa olla erit?, kansi eri, siis turbon pakosarjan kiinnityspultille/pulteille pitää porata/kierteyttää 2? reikää kanteen (paikat valmiina), lohko eri, siis vaparin lohkossa on insertti turbon paluuöljylle, vain reikä ja putkilähtö puuttuu... Ja turbon öljynjäähdytin on yleensä isompi, ja jäähdytysnestekierrossa on paljon eroavaisuuksia, siis alkuperäinen ahdin on vesijäähdytetyllä rungolla.
Ja syöttöpumppu eri, suurimpana erona turbossa ahtopaineen mukaan säätyvä maksimisyöttö.
Ja turbolla taikka ilman; öljypohja ja öljyn imuputki vaihtelee auton mukaan, samoin kuin öljyn suodattimen jalka.
ja noita 2L/2lt-t koneita on valmistettu niin pitkään, että jotain "pientä" eroa sähköissäkin, samoin kuin turboissa jne.

Ja kuten jo aikaisemmin todettiin, nuo turbon hilppeet onnistuu sekoittaa vaparin koneeseen.

Ja tuo 2L ilman turboa, oliko reilu 70 hv/n.4000 rpm/n.160 Nm on tuosta 2,44 Litran koneesta huomattavan vähän, kun siinä on jo nuhasimmassa versiossakin männille jäähdytys öljysuihkuilla!
Jos kone on kunnossa, niin tuosta vaparista kestää repiä tehoja turbolla enemmän, kuin alkuperäisessä turbossa on. (jos sopiva turbo ja ic, hyvät öljyt, ja jäähdytys kunnossa, niin varmaan lyhytaikaisesti kestää ottaa reilu tuplat siitä, mitä turbossa alunperin... ja jotkut ottavat vielä enemmän.... mutta esikammiokone, johonkin tulee se raja, että alkaa murenemaan käsiin...

jesse89 27.07.2015 12:20

Itsellä valmistuu tuossa kone joka juurikin hiasesta peräisin oleva 2L kone harmikseni en hoksannut mitata kankien paksuutta kun oman 2LT öljypohjan ja jalan sinne joutu laittamaan.. Mutta ero ei näyttänyt silmiin pistävältä ainakaan ja samalla huomasin et siel oli kans öljysuihkut männille. Kantta en lähde vaihtamaan vaan vaparin kannella mennään. öljysuodattimen jalan otin omasta lohkosta kuin myös viritetyn pumpun ym. Lohkoon tein tarvittavat asiat mitä turbon lohkossa oli ja sit ne 4 kierrettä pakosarjalle :D. Hyvin todennäköisesti tulee turboksi toyota ct26 koska sen saa uutena suht edukkaasti sekä se on lähes bolt on homma :)

Viipo 27.07.2015 13:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1239755)
Hyvin todennäköisesti tulee turboksi toyota ct26 koska sen saa uutena suht edukkaasti sekä se on lähes bolt on homma :)


En suosittele. Toki, turbo käy pakosarjaan, kun vähä viilaa kiinnitysreikiä (pulttijako ct-20 70x70mm vs ct-26 70x80mm), mut kaikkee muuta joutuu muokkaamaan. Downpipe, ahtoputket, imuputket, öljyputket, vesijäähdytyksen putket pitää tehä uusiksi. Ja sitten se, et CT-26 heräilee 2L-T2 moottorissa vasta siellä 3000rpm kantturoissa... Eli alavääntö puuttuu täysin.

Samalla vaivalla sinne voi sovittaa jonku pienemmän, alempaa heräävän puhaltimen.

jesse89 28.07.2015 02:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1239762)
En suosittele. Toki, turbo käy pakosarjaan, kun vähä viilaa kiinnitysreikiä (pulttijako ct-20 70x70mm vs ct-26 70x80mm), mut kaikkee muuta joutuu muokkaamaan. Downpipe, ahtoputket, imuputket, öljyputket, vesijäähdytyksen putket pitää tehä uusiksi. Ja sitten se, et CT-26 heräilee 2L-T2 moottorissa vasta siellä 3000rpm kantturoissa... Eli alavääntö puuttuu täysin.

Samalla vaivalla sinne voi sovittaa jonku pienemmän, alempaa heräävän puhaltimen.

Mikäs ahdin siel ois hyvä sit? En tiedä tarkalleen mitä pumpulleni tehtiin mutta kaikki otettiin ulos mitä otettavissa oli reilun 2 barin jälkeen lens ahtoputket päältä jotka laitettiin pysymään trakotriin kuuluvalla ahtoputkella ja niiden klemmareilla. pakopaine mittaria ei ollut käytössä varmaan hurjat pakopaineet oli niin pitkään kun iloa riitti ..turbosta meni akseli poikki :D

2,4TD 28.07.2015 04:48

Eipä ihme että jessen mielestä tojon kone ei kestä.
Nooita Ct.n ahtimia ei saa edullisesti uusia, jollet sitten kiinan kopioita ole ostamassa.
Vesijäähdytystä ei tarvi olla turbossa, ne öljyputket on helppoa väännellä 8mm putkesta ja juottaa uudet bamjot hopealla päihin.

jesse89 28.07.2015 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1239957)
Eipä ihme että jessen mielestä tojon kone ei kestä.
Nooita Ct.n ahtimia ei saa edullisesti uusia, jollet sitten kiinan kopioita ole ostamassa.
Vesijäähdytystä ei tarvi olla turbossa, ne öljyputket on helppoa väännellä 8mm putkesta ja juottaa uudet bamjot hopealla päihin.

No olihan se hirmuisen laiska peli vakiona. Tai tuntui että tuo tarvi paineita huolella et oli yhtään menohaluja jo kun mulle tuli. Kerran ihmeteltiin että kun ahtopaine mittari asennettiin niin ilman ettei pumppuun oltu koskettu siis sinetti paikallaan niin ahtoi joku 0,9 bar mut mihinkää se ei mennyt edes vakiorenkailla saatikka kolmekolmosilla sai just 110km/h mittariin kun lentokentän verran kiihdytti :D. joku 85-90 sai kohtuu hyvin. Mutta joo mielellään isompaa ahdinta tuonne nokalle laittais koska no ne paineet on varmaan mitä vaan. Jotenkin metsässä huomas että alavääntöä kun on niin sillä ei aina tee mitään jäät jumiin niin et pysty keinuttaa itseäsi kun alhaalla vääntö liian hyvä ja ylhääl ei tapahdu mitään. Ja nimenomaa mun mielestä sais ylos tulla jonkun verran enemmän voimaa.

hiluvitkutin 28.07.2015 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1240091)
No olihan se hirmuisen laiska peli vakiona. Tai tuntui että tuo tarvi paineita huolella et oli yhtään menohaluja jo kun mulle tuli. Kerran ihmeteltiin että kun ahtopaine mittari asennettiin niin ilman ettei pumppuun oltu koskettu siis sinetti paikallaan niin ahtoi joku 0,9 bar mut mihinkää se ei mennyt edes vakiorenkailla saatikka kolmekolmosilla sai just 110km/h mittariin kun lentokentän verran kiihdytti :D. joku 85-90 sai kohtuu hyvin. Mutta joo mielellään isompaa ahdinta tuonne nokalle laittais koska no ne paineet on varmaan mitä vaan. Jotenkin metsässä huomas että alavääntöä kun on niin sillä ei aina tee mitään jäät jumiin niin et pysty keinuttaa itseäsi kun alhaalla vääntö liian hyvä ja ylhääl ei tapahdu mitään. Ja nimenomaa mun mielestä sais ylos tulla jonkun verran enemmän voimaa.

Ei se taija pelkällä ilmalla kulkee...

jesse89 28.07.2015 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1240094)
Ei se taija pelkällä ilmalla kulkee...

Nii no jos pumpusta on otettu kaikki ulos ja suuttimet tehty uusiks niin en kyl ymmärrä sun kommenttia :D

toki sellainen ero on että ensin kun itse kokeili pumppua tehdä niin joo sai sen työntää enemmän mustaa mutta eipä se erikoiseks muuttunut.. Nyt kun amattimies teki pumpun niin joo tulee hieman mustaa mutta se oikein hyökkää ja koneen luonne muuttuu tietyillä kierroksilla.. sekä ennne veto piikki oli sellainen että 0,7-1,5 oli kova piikki sen jälkeen hiipui. Ja viimeisin oli silleen et samantien mittari heilahti 1,5 bariin alkoi välitön kiihtyminen eikä kone miettinyt kyllä yhtään :)

2,4TD 28.07.2015 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1240091)
No olihan se hirmuisen laiska peli vakiona. Tai tuntui että tuo tarvi paineita huolella et oli yhtään menohaluja jo kun mulle tuli. Kerran ihmeteltiin että kun ahtopaine mittari asennettiin niin ilman ettei pumppuun oltu koskettu siis sinetti paikallaan niin ahtoi joku 0,9 bar mut mihinkää se ei mennyt edes vakiorenkailla saatikka kolmekolmosilla sai just 110km/h mittariin kun lentokentän verran kiihdytti :D. joku 85-90 sai kohtuu hyvin. Mutta joo mielellään isompaa ahdinta tuonne nokalle laittais koska no ne paineet on varmaan mitä vaan. Jotenkin metsässä huomas että alavääntöä kun on niin sillä ei aina tee mitään jäät jumiin niin et pysty keinuttaa itseäsi kun alhaalla vääntö liian hyvä ja ylhääl ei tapahdu mitään. Ja nimenomaa mun mielestä sais ylos tulla jonkun verran enemmän voimaa.


Eihän se vanha esikammiokone mikään raketti ole, normiahdot on 0,7 bar paikkeilla.
Aika laiska kulkine tosiaan normirenkaillakin,puhumattakaan isommista, karkeammista jne.
Josko ei ole cooleria niin yli kiloa turha ahtaa, ainakin noilla pikkupuhaltimilla.
Mitähän lienee ollut pakolämmöt / paineet 2bar ahdoilla?
Millä ahdot nostit 2bar?
Minkä kokoinen downpipe, pakoputki jne.
Pumpun ajoitus?
Josko itse tumpeloi niin rikki saa kaiken :D

2,4TD 28.07.2015 20:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1240095)
Nii no jos pumpusta on otettu kaikki ulos ja suuttimet tehty uusiks niin en kyl ymmärrä sun kommenttia :D

Mitä tarkoitat pumpusta kaikki ulos? Normisuuttimista taitaa keretä se liemi mitä ehtii kone nielemäänkin. Paljon turhaa savua = lisää turhaa lämpökuormaa.

jesse89 28.07.2015 20:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1240096)
Eihän se vanha esikammiokone mikään raketti ole, normiahdot on 0,7 bar paikkeilla.
Aika laiska kulkine tosiaan normirenkaillakin,puhumattakaan isommista, karkeammista jne.
Josko ei ole cooleria niin yli kiloa turha ahtaa, ainakin noilla pikkupuhaltimilla.
Mitähän lienee ollut pakolämmöt / paineet 2bar ahdoilla?
Millä ahdot nostit 2bar?
Minkä kokoinen downpipe, pakoputki jne.
Pumpun ajoitus?
Josko itse tumpeloi niin rikki saa kaiken :D

siis ei ollut cooleria keulalla.. Tämä kokoonpano kesti puoli vuotta ja oma viritys jossa ahdot nostettiin siihen 1,5 bar kesti ajaa sen vajaa 2 vuotta kunnes pumppu alkoi vuotaa.. Siis ihan orggis osista putki. ainut että se oli mallia lyhyt etuputki sekä 2,5 tuuman vaimennin.. Nii no koneen hajoominen oli itse aiheutettua .. en ala kävelee 30km kotiin vaan ajelin mittareiden mukaan sen kotia savujen saattelemana sekä kaasun hiiritettyä pohjaan. Kun öljynpaineet laski reilusti alle sen mitä oli nykyiset paineet sammutin avaimesta ja rullailin niin pitkälle kun meni ja ekana kokeilin ei tikku kastunut. kaadoin 2l öljyä tuli normi asentoon jonka jälkeen yritin starta niin olikin yhtä puuta eikä puhunut mitään..

jesse89 28.07.2015 20:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1240097)
Mitä tarkoitat pumpusta kaikki ulos? Normisuuttimista taitaa keretä se liemi mitä ehtii kone nielemäänkin. Paljon turhaa savua = lisää turhaa lämpökuormaa.

Mä en osaa sanoa jos amattimies tekee pumpun kuka tekee esim mersuihin virityspumppuja et millä tavoin se ottaa siitä tehot irti mutta onnistuneesti oli tehnyt pumpun koska kyllä 33 fillari viel 2 vaihteella kun kunnolla veto alueelle tuli niin hiekalla hetken löi tyhjää ja mäkeen kiihtyi ihan toisella tapaa kuin aikaisemmin. Niinkuin kerroin ammattimies kun pumpun teki niin se ei läheskää pöllyttänyt kun itse tehtynä. vaan se oli sellainen piikin kohdalla pieni tumma ja sit ei yhtään ja omahan oli että heti alkoi tulla tummaa isoille kierroksille asti.

hiluvitkutin 28.07.2015 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1240095)
Nii no jos pumpusta on otettu kaikki ulos ja suuttimet tehty uusiks niin en kyl ymmärrä sun kommenttia :D

toki sellainen ero on että ensin kun itse kokeili pumppua tehdä niin joo sai sen työntää enemmän mustaa mutta eipä se erikoiseks muuttunut.. Nyt kun amattimies teki pumpun niin joo tulee hieman mustaa mutta se oikein hyökkää ja koneen luonne muuttuu tietyillä kierroksilla.. sekä ennne veto piikki oli sellainen että 0,7-1,5 oli kova piikki sen jälkeen hiipui. Ja viimeisin oli silleen et samantien mittari heilahti 1,5 bariin alkoi välitön kiihtyminen eikä kone miettinyt kyllä yhtään :)

Jos kirjotat että pumpussa sinetti paikallaan...
Mulla max ahot 0.9 ja tyhjää lyö kakkosella soralla 35x14.5 renkailla, vakio pumpulla.
Ei oo tainnu viritys vissii sulla onnistua...

jesse89 28.07.2015 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1240121)
Jos kirjotat että pumpussa sinetti paikallaan...
Mulla max ahot 0.9 ja tyhjää lyö kakkosella soralla 35x14.5 renkailla, vakio pumpulla.
Ei oo tainnu viritys vissii sulla onnistua...

Nii siis sinetti oli paikallaan kun ostin ahtopainemittarin kun meni kiihdyttäessä punaiselle turbon valot ja se ahtoi joku 0,7bar. jonka jälkeen poistin sinetin sieltä ja ruuvaillin sieltä sen verran et paineet oli sen 1,5bar ja säädin pumpun. sekä ahdonalaista työstin hieman.

RIPAX 28.07.2015 23:17

Malttia..
 
Eli sulla on vapari kone joka sitte ahdetaan ja pumppukin on kirrattu,kuka muuten teki sen pumpun? Tiedän ainaki yhen "ammattimiehen" jonka ei pitäis koskea mihinkään minkä pitää pysyä ehjänä. Mut joo suuttimet pitää olla hyvät kanssa,isoilla syötöillä suutin viat aiheuttaa ongelmia. Sit se ct26 ahdin ei sovi 2L koneeseen,ei toimi neloskoneessa eikä 2bar paineilla,parhautta olis ku teetät sen ahtimen jollain turbopajalla,useat ahtimet ei kestä nostettua painetta syystä että tiivistys ei oo tehty ku tiettyyn paineeseen asti,sit jos sen tuotto ei riitä ni tuhoa tulee. Toinen juttu on se et jos pakopaineet on pielessä hajoaa koko kone+ahdin kun joku pytyistä tai kaikki lämpenee rajusti jos pakopaineet on korkeat,ja jos pakoputki ahistaa ni kaikki on päin persettä ja lompakko tyhjenee:mad: Olis hyvä olla mittarit joka pytylle ja pakolämpömittari,näitten teko vakiopakosatsille on hiukka hankalaa joten näille spekseille tehty pakosatsi olis hyvä. Kokemuksesta sanoisin et olis erittäinkin turvallista pysyy ainakin alle 2bar ahdoissa koska alkaa koneen sieto raja tulla vastaan ihan joka suhteessa,jos virtaus puoli ei oo kunnossa ni paljo aikasemmin.

2,4TD 29.07.2015 05:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1240135)
Nii siis sinetti oli paikallaan kun ostin ahtopainemittarin kun meni kiihdyttäessä punaiselle turbon valot ja se ahtoi joku 0,7bar. jonka jälkeen poistin sinetin sieltä ja ruuvaillin sieltä sen verran et paineet oli sen 1,5bar ja säädin pumpun. sekä ahdonalaista työstin hieman.

Mittari lienee ollut joku mallia Biltema? Samaan hintaa saat jostain hydr.alan liikkeestä vaimennetun mittarin, pitää jopa paikkansa.
Siis missä sinetti, ahtimessa? Missä kohtaa?
Ammattimies jos säätää pumpun ei tarvi itse ruuvailla, esikammiokone lykkää mustaa aina jos sieltä ottaa höpinää lisää.

jesse89 30.07.2015 00:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1240152)
Mittari lienee ollut joku mallia Biltema? Samaan hintaa saat jostain hydr.alan liikkeestä vaimennetun mittarin, pitää jopa paikkansa.
Siis missä sinetti, ahtimessa? Missä kohtaa?
Ammattimies jos säätää pumpun ei tarvi itse ruuvailla, esikammiokone lykkää mustaa aina jos sieltä ottaa höpinää lisää.

ihan autogaugen mittaria on... Siis siellä pumpun takana viimeinen millä rajoitetaan maksimi kierrokset siinä on sinetti kiinnipäin ei pysty säätämään koska se sinetti pysäyttää sen tangon. rauta sahalla kahtia se sinetti ja sitten taltalla kopautus ja murusina mäkeen. Ei ole mun vika jos et osaa lukea mitä aikaisemmissa kerroin :D No kerrataan nyt vielä eli siis ekana itse säädin pumppua syöttöä lisäämällä ja aikaistamalla sekä ahdonalaisen karaan koskin. näillä paineet tuli 1,5bar ja tummaa tuli huolella putkesta. Auto seisoi 2kk kun otin ajoon rupes syöttöpumppu vuotamaan. vaihdoin kaikkialle tiivisteet ym kasasin pumpun ei vuotanut mutta ei kyl mennytkään mihkään enää. Purin pumpun palttia rallaan 5-6 kertaa palasiks pöydille ihmetellen että missä tein virheen. En saannut sitä paremmaksi en sitten millään. Tämän Jälkeen pumppu lähti Huoltoon PPdieseliin ja sanoin hepulle että siitä voi samalla ottaa kaiken ilon irti siitä pumpusta. Kun juttelin puhelimessa niin kuulemma jokin osa oli mennyt rikki nestepuolelta mene ja tiedä mikä mutta ainakin katsastus miehen sain pyörittämään päätä kun syötöt täysillä olin katsastaa autoa ennen pumpun huoltoa siis niin häkä arvo mittaus 0,05 et repikää siitä huumoria pienemmät arvot kun missään uudessa autossa :) ei se kyllä kulkenut kauhesti yli 80km/h tällöin kunnes pumpun sain takas.

jesse89 30.07.2015 00:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1240142)
Eli sulla on vapari kone joka sitte ahdetaan ja pumppukin on kirrattu,kuka muuten teki sen pumpun? Tiedän ainaki yhen "ammattimiehen" jonka ei pitäis koskea mihinkään minkä pitää pysyä ehjänä. Mut joo suuttimet pitää olla hyvät kanssa,isoilla syötöillä suutin viat aiheuttaa ongelmia. Sit se ct26 ahdin ei sovi 2L koneeseen,ei toimi neloskoneessa eikä 2bar paineilla,parhautta olis ku teetät sen ahtimen jollain turbopajalla,useat ahtimet ei kestä nostettua painetta syystä että tiivistys ei oo tehty ku tiettyyn paineeseen asti,sit jos sen tuotto ei riitä ni tuhoa tulee. Toinen juttu on se et jos pakopaineet on pielessä hajoaa koko kone+ahdin kun joku pytyistä tai kaikki lämpenee rajusti jos pakopaineet on korkeat,ja jos pakoputki ahistaa ni kaikki on päin persettä ja lompakko tyhjenee:mad: Olis hyvä olla mittarit joka pytylle ja pakolämpömittari,näitten teko vakiopakosatsille on hiukka hankalaa joten näille spekseille tehty pakosatsi olis hyvä. Kokemuksesta sanoisin et olis erittäinkin turvallista pysyy ainakin alle 2bar ahdoissa koska alkaa koneen sieto raja tulla vastaan ihan joka suhteessa,jos virtaus puoli ei oo kunnossa ni paljo aikasemmin.

Joo mulla on tällä hetkellä tuolla vapari kone johon fööni istutetaan kylkeen koska en alkanut siihen 2lt koneeseen uutta kankea ostamaan kun kaula meni siniseks yhdestä kun on sen verran suolanen kanki että saatana sillä hinnalla 22r koneeseen hommaa tako kanki sarjan :eek: Suuttimet on uudet kerkesin ajaa niil about 4000km uusilla kärjillä kasattu ja säädetty kaikista avauspaineet kohdalleen. Noh katsotaan nyt kun saan ekana rungon rullaavaksi.. pientä katsastus huoltoa jakareiden kohdalta takapää kokonaa uusiks kaikki jouset yläpäät ihan mädät ym. Nyt tehää rhs palkista 5mm seinämällä saa inssikin muutaman vuoden kolistella että menee läpi :D

2,4TD 30.07.2015 05:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1240135)
Nii siis sinetti oli paikallaan kun ostin ahtopainemittarin kun meni kiihdyttäessä punaiselle turbon valot ja se ahtoi joku 0,7bar. jonka jälkeen poistin sinetin sieltä ja ruuvaillin sieltä sen verran et paineet oli sen 1,5bar ja säädin pumpun. sekä ahdonalaista työstin hieman.

Jesse kulta, hieman epäselvästi kirjoitit, siksi pikkuisen ihmettelin.
Aikaisemmin kerroit että ammattimies pumpun laittanut, mitä itse Mynällä käynyt niin eipä ole itse tarvinnut rukata sen jälkeen.
Noita paineita joskus itsekkin mittailin ja ja eri mittareita kokeilin, ihan perusmittari vaimennnettuna kuitenkin pitää paikkansa, huonoa tietysti jos on aina paikoillaan niin taustavaloahan niihin ei saa.
Mulla ei ole ollut max kierrosten säädössä sinettiä, dieselissä ne kierrokset ei korkealla hyödytä, jossakin 3500rpm jälkeen alkaa hiipumaan hyöty.
Liian aikaiselle jos laittaa pumpun niin kone porsii ihan takuulla.
Mutta pikuhiljaa selkiä miksi kone porsi, ehkä se ei täällä kertaa ollut auton vika :D

jesse89 01.08.2015 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1240346)
Jesse kulta, hieman epäselvästi kirjoitit, siksi pikkuisen ihmettelin.
Aikaisemmin kerroit että ammattimies pumpun laittanut, mitä itse Mynällä käynyt niin eipä ole itse tarvinnut rukata sen jälkeen.
Noita paineita joskus itsekkin mittailin ja ja eri mittareita kokeilin, ihan perusmittari vaimennnettuna kuitenkin pitää paikkansa, huonoa tietysti jos on aina paikoillaan niin taustavaloahan niihin ei saa.
Mulla ei ole ollut max kierrosten säädössä sinettiä, dieselissä ne kierrokset ei korkealla hyödytä, jossakin 3500rpm jälkeen alkaa hiipumaan hyöty.
Liian aikaiselle jos laittaa pumpun niin kone porsii ihan takuulla.
Mutta pikuhiljaa selkiä miksi kone porsi, ehkä se ei täällä kertaa ollut auton vika :D

No voihan se olla hieman väsyneenä kirjoittelin :D. Joo siis ei munkaan ole tarvinnut koskea pumppuun sen jälkeen kun ppd tuli pumppu takas se toimi paremmin kuin ajatus eikä koskaan ole ollut moisia vetoja autossa :). Nii no täytyy katsoa voihan sitä vaihtaa teollisuus mittarin tilalle ja kun mulla tulee mittareita paljon niin jos telineen tekee itse niin voi samalla upottaa jotkut ledit tms näyttämään valoa. Siis alunperin siel pumpussa on sinetti juuri maks kierroksen ja samalla siitä saa alkusyöttöä lisättyä :) Joo No siis pumpun aikaistaminen säädin vain niillä 2 ruuvilla jolla pumppu tulee kiinni lohkoon eli et kaikki merkit kohdallaan ja sit sieltä kokeilin eri asentoja ja sit se jäi yhteen asentoon joka oli niin aikainen kun mahdollista sieltä saada ilman lisätoimia. Mä uskon et porsimen johtui turbosta lienee orggis turbo tms olihan mittarissa se 456 tkm. Ja tarkalleen ottaen siinä kävi niin että turbon akseli meni poikki jolloin moottori öljy jolla kuuluis voidella turbon laakerin niin pääsi imusiivestä pois ahtoputkea pitkin imusarjaan eli auto kävi sekä dieselillä että öljyllä... Mutta tarkempi tutkimus osoitti että kerta kaikki kk laakeri liuskat tallella ainoistaan yhdessä kaulassa oli jämähtänyt kiinni ja kun sen sai irroitettua niin selvis että joskus varmaan sulaneet kans liuska tms kerta sillä kaulalla ei ollut enää öljyreikää näkyvillä kun taas kaikilla muilla oli ja nämä muut eivät olleet ollenkaan kiinni jääneet. Leikkö sen kaula ollut roiske voitelulla tms ainakaan reiästä ei ole öljypäässyt kaulalle.

2,4TD 02.08.2015 04:31

Aika pieniä lukuja antoi Mynän velho siihen että pumppua käännetään aikaisemmalle,mitata se oikein kuuluisi. Sano että riski hommaa käännellä koneen keston suhteen.
Hiemanhan se elää kun remmiä vaihtelee, ei taida osua samaan kohtaan ajoitus kun vaihto on, ½ hammasta lienee toleranssi miten elää.
Joko väitti joskus että tojon pumppu voi olla hampaa pielessä kumpaan suuntaan vaan ja toimii jne.

jesse89 02.08.2015 15:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1240946)
Aika pieniä lukuja antoi Mynän velho siihen että pumppua käännetään aikaisemmalle,mitata se oikein kuuluisi. Sano että riski hommaa käännellä koneen keston suhteen.
Hiemanhan se elää kun remmiä vaihtelee, ei taida osua samaan kohtaan ajoitus kun vaihto on, ½ hammasta lienee toleranssi miten elää.
Joko väitti joskus että tojon pumppu voi olla hampaa pielessä kumpaan suuntaan vaan ja toimii jne.

Joo siis eihän se vaikuta kuin maks puolen hampaan verran.. hmm kuis se voi elää remmiä vaihtaessa sehän lukitaan niillä 2 mutterilla lohkon taakse :eek: kun remmiä vaihtaessa vain kaikki merkit laittaa kohdalleen niin en kyllä käsitä miten se voi muttaa pumpun ennakkoa. Niin olen itse kanssa kuullut et hampaan pielessä voi olla ja toimii normaalisti :D

2,4TD 02.08.2015 21:16

Ei ole tietotaitoa miten paljon se vaikuttaa ja miten paljon siirtyy, onko mahdollista että homma kertaantuu pahimmassa mahdollisuuudessa sitten enemmän.

RIPAX 02.08.2015 23:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1241054)
Joo siis eihän se vaikuta kuin maks puolen hampaan verran.. hmm kuis se voi elää remmiä vaihtaessa sehän lukitaan niillä 2 mutterilla lohkon taakse :eek: kun remmiä vaihtaessa vain kaikki merkit laittaa kohdalleen niin en kyllä käsitä miten se voi muttaa pumpun ennakkoa. Niin olen itse kanssa kuullut et hampaan pielessä voi olla ja toimii normaalisti :D

En oo kokeillu säätää pieleen mut Mustolan Hannu Ylivieskassa teki mulle syöttöpumpun ja ei muuta tarvinu tehä ku hiukka pienentää syöttöä,ajotuksenki katoin ja oli just prikulleen oikein,eli jakopään kasauksen jälkeen kaikki merkit kohilleen ja vielä pumpun merkit(ne mitkä on lyöty pumpun runkoon ja jako koppaan sinne takapuolelle) samoihin ku tehtaalla ja sit heittokello kiinni ja ajotus oli just tasan. Jako hihnaa vaihtaessa ei mun mielestä pääse käytännössä heittämään paljo paskaakaan.

jesse89 03.08.2015 00:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1241125)
Ei ole tietotaitoa miten paljon se vaikuttaa ja miten paljon siirtyy, onko mahdollista että homma kertaantuu pahimmassa mahdollisuuudessa sitten enemmän.

Siis uskon että jos ei ihan pumpun merkki ole kohdallaan niin varmasti kertaantuu mutta jos sen kohdalleen laittaa niin ei varmasti muutu.

jesse89 03.08.2015 00:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1241159)
En oo kokeillu säätää pieleen mut Mustolan Hannu Ylivieskassa teki mulle syöttöpumpun ja ei muuta tarvinu tehä ku hiukka pienentää syöttöä,ajotuksenki katoin ja oli just prikulleen oikein,eli jakopään kasauksen jälkeen kaikki merkit kohilleen ja vielä pumpun merkit(ne mitkä on lyöty pumpun runkoon ja jako koppaan sinne takapuolelle) samoihin ku tehtaalla ja sit heittokello kiinni ja ajotus oli just tasan. Jako hihnaa vaihtaessa ei mun mielestä pääse käytännössä heittämään paljo paskaakaan.

Varmaan kun heittokellolla katsoit asensit kylmäkäynnistin vivun alle tietyn kokoisen palan jotta saa oikean arvon katsottuna mulla manuaali koneella ja siinä kerrotaan nuo kaikki hommelit :)

Toyonder 03.08.2015 11:37

2LT pomppasi katsastuksessa päästöistä. Kiihdytysvaiheessa lykkää savua näkyvästi. Tekisi mieli itse ruuvata syöttöä pienemmälle että saisi leiman.
Onko jossain kuvia pumpusta ja ohjeita sen säätöön?

jesse89 03.08.2015 15:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Toyonder (Viesti 1241201)
2LT pomppasi katsastuksessa päästöistä. Kiihdytysvaiheessa lykkää savua näkyvästi. Tekisi mieli itse ruuvata syöttöä pienemmälle että saisi leiman.
Onko jossain kuvia pumpusta ja ohjeita sen säätöön?


http://www.otus.co.uk/xr8/pump.jpg

Tuo full load screw on syötön säädön hommeli :)
Et pysty erehtymään viimeinen nupikka mikä on lähellä koneen lohkoa. Ensimmäinen ruuvi pumppua katsottaessa kuskin etulokarin kohdalta on tyhjäkäynti. Ja aina kun syöttöä säädät pienemmälle joudut tyhjäkäynti lisätä samassa suhteessa muuten sammuu kone ja vastaavasti toisin päin kiristäessä syötön ruuvia.
ja mainittakoon että auki päin pienemmälle ja sisään kiertäessä suuremmalle. Hyvä arvo on ainakin silloin kun kokeilee kaasuttaa ja ei tule yhtään tummaa putkesta niin varmasti läpi menee. Toki saattaa hieman pudota vedot siks aikaan. Voit laskea paljon ruuvasit aukipäin niin saa uudestaan samoihin arvoihin. Siinä on ekana sellainen lukitus mutteri oisko ollut koko 10mm ja syötön ruuviin tais käydä 7mm kiintoavain tai lyhyt talttapää meisseli.

motomies 03.08.2015 18:52

Onkos kellään tietoa pajeron 2.5 syöttöpumpun sopivuudesta 2L moottoriin?

Micco 03.08.2015 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1241224)
http://www.otus.co.uk/xr8/pump.jpg

Tuo full load screw on syötön säädön hommeli :)
Et pysty erehtymään viimeinen nupikka mikä on lähellä koneen lohkoa. Ensimmäinen ruuvi pumppua katsottaessa kuskin etulokarin kohdalta on tyhjäkäynti. Ja aina kun syöttöä säädät pienemmälle joudut tyhjäkäynti lisätä samassa suhteessa muuten sammuu kone ja vastaavasti toisin päin kiristäessä syötön ruuvia.
ja mainittakoon että auki päin pienemmälle ja sisään kiertäessä suuremmalle. Hyvä arvo on ainakin silloin kun kokeilee kaasuttaa ja ei tule yhtään tummaa putkesta niin varmasti läpi menee. Toki saattaa hieman pudota vedot siks aikaan. Voit laskea paljon ruuvasit aukipäin niin saa uudestaan samoihin arvoihin. Siinä on ekana sellainen lukitus mutteri oisko ollut koko 10mm ja syötön ruuviin tais käydä 7mm kiintoavain tai lyhyt talttapää meisseli.

Ite tulppasin ahdonalaisen syötön letkun, niin paikoillaan kaasuttaessa savutus loppu lähes kokonaan, ja leiman jälkeen tulppa pois. Ajattelin koittaa tuolla tavalla, niin ei tarvinnu syöttöjä ruuvailla edes takas. Eli toi kikka toimi ainakin mulla, tosin 1kzt kone mut 2lt.n pumpulla.

jesse89 03.08.2015 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1241263)
Ite tulppasin ahdonalaisen syötön letkun, niin paikoillaan kaasuttaessa savutus loppu lähes kokonaan, ja leiman jälkeen tulppa pois. Ajattelin koittaa tuolla tavalla, niin ei tarvinnu syöttöjä ruuvailla edes takas. Eli toi kikka toimi ainakin mulla, tosin 1kzt kone mut 2lt.n pumpulla.

Joo no siis tuli huomattua tuo että vaikuttaa jonkin verran vetoihin kun letku lähtee pois päältä tuli huomattua :D ihan kokeilemisen arvoin koetus tuokin :)

Toyonder 04.08.2015 09:35

Kiitos hienosta pumpun kuvasta ja vinkeistä. Säädeltiin ja leima tuli.
Paikat on tosi ahtaat. Vipuja joutui purkamaan päältä, että pääsi säätöihin käsiksi. Syöttöä pienemmälle, ulos kiertämällä, savutus väheni, mutta tyhjäkäynti meni melkein Wickströmin luokkaan. Tyhjäkäynti korjaantui melko helposti käsillä olevalla idle screw:lla. Samalla yläkierrokset meni mittarin skaalasta ulos 6500 rpm luokkaan ja max speed screw oli pakko säätää. Tuo on tosi hankalassa paikassa. Meisselillä napautin pois yläkierrosten säädön sinetin, pitkä hylsy riitti lukitusmutterin irroittamiseen ja sitten hapuilemalla ja kokeilemalla 8mm hylsyllä sai yläkierrokset 5250 luokkaan.
Koneesta lähtee nyt kohtuullisen kohtuullisen hyvin tehoa, hieman vähemmän kuin ennen mutta käynti on asiallinen.
Tuon ahtosäädön letkun tulppaaminen olisi varmaankin riittänyt tämän koneen säätöön. Jos päädyn joskus lisäämään syöttöä, niin kokeilen tilapäisesti tulppausta.

RIPAX 04.08.2015 23:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1241162)
Varmaan kun heittokellolla katsoit asensit kylmäkäynnistin vivun alle tietyn kokoisen palan jotta saa oikean arvon katsottuna mulla manuaali koneella ja siinä kerrotaan nuo kaikki hommelit :)

Juuri niin en tehny kun se kylmäkäynnistys säädin on melko perseestä,siksi se heitetään helvetin kuuseen ensimmäisenä. Kun pumppu tehdään uuteen uskoon ni se antaa niin paljo murkinaa että jos ei sillä lähde käyntiin ni konetta ei kannata yrittääkään. Se säädinhän vanhemmiten lerpahtaa niin et ajotus on enempi vähempi pielessä senkin takia.

VW Taro 06.08.2015 10:23

Kellään tietoo onko toyota cressida ssa sama moottori ku Lj70 eli 2.4L-T

H&K 06.08.2015 10:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VW Taro (Viesti 1241764)
Kellään tietoo onko toyota cressida ssa sama moottori ku Lj70 eli 2.4L-T

Perusmoottori sama mutta pieniä eroja lisähärpättimissä, en muista ulkoa kaikkea mutta ainakin erilainen öljypohja, öljynsuodattimen jalka ja cressidassa on alunperin ns. kaasuläpällinen imusarja.

VW Taro 06.08.2015 10:54

Eli ei sovi vissiin sit heittämällä vaan paikalle? Saisko sen leimaan kummiski onks tietoo?

jesse89 07.08.2015 17:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VW Taro (Viesti 1241771)
Eli ei sovi vissiin sit heittämällä vaan paikalle? Saisko sen leimaan kummiski onks tietoo?

uskon että käy otat vain omasta koneesta koneen tukikumit millä moottori pultataan runkoon kiinni ja sekä moottorin takapäähän lohkoon asennat sellaiset lisä tuenta palat jotka kuuluu siihen sun vaihdelaatikkon kiinnitykseen. Suodatin jalan voi vaihtaa muutamalla ruuvilla vain kiinni ja samoten öljypohjan mutta öljypohjaa vaihtaessa joudut tod näköisesti vaihtamaan sen öljyn imuputken myös sinne helppo homma :) imusarja käy varmasti jos haluat oman koneen imusarjan siihen.. ainoastaan pakosarjassa voi olla että jonkun laipan kiinnitys ei käy että voi joutua porailemaan ja tekemään kierteen mutta tuskin. Samat lohkot kun on niin niihin käy periaatteessa kaikki osat keskenään ainoa isompi ero vaparin ja turbon lohkossa.

RIPAX 07.08.2015 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VW Taro (Viesti 1241771)
Eli ei sovi vissiin sit heittämällä vaan paikalle? Saisko sen leimaan kummiski onks tietoo?

Saa leimaan,joku lappu siitä vaihdokki koneesta et inssiki tajuaa et ei oo junan veturista se kone. Öljy pohjan joutuu vaihtaa ln110 hiluksista,sit kaasuläppä on knsaa jonka voi tosin veivata helvetin kuuseen niinku ne alipaine hässäkät ja tyhjäkäynniin korotus pömpelit kun eivät vanhemmiten kuitenkaan toimi. Ilman putsarikotelo on eri joten sekin hiluksista,en tiijä kuinka mahtuu Taron konehuoneeseen ku siellä on tavarat muutenki eripaikoissa ku Diesel hiluksisssa. Sit kytkinkoppa hiluksista,kytkin saattaa olla sama mut lienee viisainta vaihtaa uusi samalla,Cressidassa on 220mm kytkin joten hiasesta tai hiluksista kytkinlevy ja asetelma. Ohjaus tehostimen pumppu on eri Resiinassa ja Hiluksissa joten parhautta olis asentaa Hiluksin pumppu jalkoineen letkuineen,laturi on myös eri resiinassa ja hiluksissa ja johdotuksen kanssa voi olla hieman tuskaa. Syylari on myös eri eli vaihtoon,moottorin korvakot on eri joten joutuu hitsaileen sopivaksi. Kytkimen työsylinteri on eri puolella joten putket uusiksi ja sylinteri myös. nää nyt äkkiseltään ulkomuistista..Nii oletan et sun Taros on bensa koneinen,sit se on toivottavasti vanhempi kuin -92 koska uudempiin ei saa laittaa vanhempaa konetta.

Jappi 08.08.2015 02:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VW Taro (Viesti 1241771)
Eli ei sovi vissiin sit heittämällä vaan paikalle? Saisko sen leimaan kummiski onks tietoo?

Pitää olla aika guru se katsuri että erottaisi mikä versio koneesta on, varsinkin jos vaihtaa nuo mainitut oheisosat läjästä. Eli kone vaihtoon ja ihan vaan normi vuosikatsastus, perusmoottori on sama ja päästönormit ei vielä kosketa.

VW Taro 08.08.2015 09:52

Cressidan moottori olisi siis tulossa toyota lj70 ja lj:n vuosimalli on 90 pyöreelamppuinen. Paikalla ei ole mitään moottoria tälllähetkellä eikä ole mulla olemassakaan sitä moottoria mikä siinä on ollut joskus.

Viipo 08.08.2015 21:18

No, sitten vaan ensin ehjä kone moottoripukkiin ja kyselemään, oisko jollain tojotaharrastajalla jääny LJ:n antautunutta moottoria nurkkiin vielä lojumaan. Noita isoilla ahtopaineilla ja suurilla syötöillä särettyjä 2L-T moottoreita on kuitenkin PALJON, eikä ne kaikki varmaan oo päätyneet paaliin asti...

BJ-40/76 09.08.2015 00:16

Wanha Cressida mikä vm? ja vm -90 LJ?
 
Jos tuo "resiina" on 80 luvun alkupuolelta, niin jo LN 65 Hiluksiin "tuli sukupolvi" ongelmia....
Katsastuksesta en uskalla sanoa mittään, mutta aikamoni käytännön juttu ei sopinut...

siis "taannoin yritin / ja seurasin"....

pahtis 21.08.2015 10:20

Nyt on Ekassa Aloitus viestissä liitteenä kuvat josta näkee erot päällisin puolin. Tattista.

0ltzi 21.08.2015 10:37

laitoin äskö motonetistä ostamani laturin hihnat paikalleen. eri merkkiset tietenkin. noh kireyttä kokeillessä toinen on painuu toista senttiä pidemmälle. eli on ihan helvetisti pidempi vaikka pitäs olla saman pituset :D noo täytyy käydä kysyy josko sais saman merkkisiä.

Toyonder 20.10.2015 20:07

Onko muilla ollut ongelmia 2lt:n vesipumpun hihnapyörän linjauksessa?

Vaihdoin LJ70:n tuulettimen viskokytkimen ja samalla totesin, että vesipumpun hihnapyörä on linjasta melkein hihnan leveyden edessä. Laitoin vain yhden hihnan tuulettimen hihnapyörän taaimmaiseen uraan ja laturin+kampiakselin hihnapyörien etummaiseen uraan kun olivat melkein linjassa. Mutta ei tuo hihna näytä kestävän. Lopulta päädyin siihen, että poistin tuulettimen ja toin kolmella prikalla hihnapyörää eteenpäin. Nyt se on linjassa. Tuolla virityksellä auto pysyy ajossa, mutta korjattava se on.

Mistä luulette johtuvan tuon, että vesipumpun hihnapyörä ei ole linjassa?
Onko noita vesipumppuja eri mittaisilla akseleilla eli olisiko vesipumppu väärä? Voiko hihnapyörän kiinnityslaippa liikkua itsekseen noin paljon?
Hihnapyöräkin voi tietysti olla väärä.

kenppi 20.10.2015 20:20

Hihnapyörä väärinpäin, jos kiinnityspinta ei ole keskellä pyörää? :confused:

Krisse 20.10.2015 20:38

Prikkoja on mullakin hihnapyörän takana, hyvin on pelannu sen vajaan sata tonnia mitä toi on mulla ollu enkä oo ajatellu tehä muutoksia kohteeseen.

Syytä en kyllä tiedä. Oisko joku varaosatehtaan ratkaisu jolla on saatu sama pumppu käymään kahden vähän erilaisen (=pieni akselipituusero) pumpun tilalle ja säästetty kuluissa.

jesse89 20.10.2015 21:14

nyt en kyl ihan sata varmaksi tiedä mistä työ puhutte mutta itsellä ei kyllä ole prikkoja missään hihnapyörän alla välissä ja remmien linjat on täydelliset. Mutta kun tuli aikaisemmin tuossa mainittua että hiacen 2.4 vapari tuli ostettua orggis turbon hajottua niin siinä on ainakin dampperi pyörä paljon ohkaisempi vrt orggis 2lt koneen dampperi pyörä ja ero on niin iso että reilun hihnan uran verran ohuempi tavallaan kun puuttuisi yksi ura kokonaan siitä päädystä johon tulee se ohkaisempi lisä siivapyörä niillä 4 pultilla kiinni. sekä halkaisia eroa on myös 2lt orggis hieman pienempi halkaisialtaan kuin vapari koneen.

Toyonder 20.10.2015 21:49

Tutkiskelin 2L-T repair manualia.
Tilanne taitaa olla niin, että vesipumpun hihnapyörän kiinnityslaippa on liikkunut eteenpäin. Tuo laippa näyttäisi olevan vain prässättynä akseliin.
Ei mitenkään kiinnostaisi ottaa vesipumppua käteen ja prässäillä sitä.

Vilkutin 20.10.2015 23:03

kansipokaa
 
Mulla on 2L samat oireet, vaihdoin myös venakopan tivarin orkinaaliin toyotaan varmuuden vuoksi.
Vuoto jatkuu jostain koneen takaa, totesin että tulee kansipahvin välistä. Tulkooon toistaseks, joskus tehä jotai kun o pakko.

Noh nyt o kansipoka tehtynä.... kansi oli halki mistä muualtakaan kun venttiilien välistä kahestakin paikkaa.
Samalla suutinkärjet toyotalta samoin pahvi, myös venavarren kumit vaihdettiin.
Kanneksi 2L mottiin tuli 2L-T kansi. Palotilat kuulemma vähän erilaiset, hieman pienemmät puristukset tällä turbon kannella sen huomasin että mustaa ei tule enään läheskään niin paljoa kun aikasemmin vaikka syöttö ruuviin en ole koskenut.[/QUOTE]

Krisse 21.10.2015 18:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1257679)
Prikkoja on mullakin hihnapyörän takana

Eikun hitsi, ne onkin kampparin hihnapyörän yhteydessä.

Paziman 08.01.2016 15:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahtis (Viesti 1237545)
Itse en osaa sanoa mitä eroja on näissä koneissa. vissiin vanhemman ja uudemman koneista ei käy esim. kannet päiksee..

Tuossa nyt kantapään kautta opettelin kannen vaihtoa ja siihen liittyvistä asioista sekä venojen säätöä.

Eli tuli 2L-TII(Turbo) moottoriin 2L-II(Vapari) kansi.

Luulin olevani fiksu että vaihan turbon kannesta nokan ja venttiilikupit säätöinen vapari kanteen.

Eipäs onnistunu, koska nokissa eroa ja vissiin venoissa(pituus).

Tuossa mie oon parin kaverin kanssa laskenu ja ettiny oikeat säädöt jotka on vaparin kannesta.

Sehän lopun viimein onnistui kun laittoi vaparin nokan, venttiilikupit säätöinen siihen vaparin kanteen + kolme uutta shimmilevyä että saatiin välykset.

Ja nyt toimii taas auto jonkun aikaa enneku jostaki muualta lahoaa.

Pitää alkaa hankkimaan työkaluja että voi tarkasti mittoa niin shimmilevyjä, sekä semmoinen puristin että saapi nokka olla paikoilla kun ottaa shimmilevyä kupeista pois.

Oliko minkä paksusia shimmilevyjä? Joka kuppiin? Itellä ois vähä sama eessä ku ei turbon kantta mistään... Pistäppä viestillä tarkempaa tietoo ja vaikka numero nii soitellaa.

pahtis 10.01.2016 10:36

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paziman (Viesti 1275894)
Oliko minkä paksusia shimmilevyjä? Joka kuppiin? Itellä ois vähä sama eessä ku ei turbon kantta mistään... Pistäppä viestillä tarkempaa tietoo ja vaikka numero nii soitellaa.

Tuota tuota, vissiin joka ikinen kansi on yksilöllisiä eikä samat säädöt käy toiseen.

Eli se pittää laittaa nokka ja säätökupit paikoille ja alkaa rakotulkin kanssa mittomaan, sitten jos välyttä ei ole niin ottaa shimmilevyn irti ja mauserilla mittomaan paksuus ja jos löytyy irralla itellä niitä shimmilevyjä niin testailemaan ja mittomalla löytyy oikeat. Hankala homma verrattuna työntötanko kannen venan säätöihin.

Pikkuvinkkinä että homma helpottuu jos rakentaa tai ostaa jostaki oikean työkalun siihen että puristaa sen venakupin alas niin saa levyn pois välistä. Itehän irroitin nokan että sain levyt pois.

Pitäis ite käyttää tojoautossa tarkistamassa nuo venttiilit kun vähän tuntuu säklättävään tietyssä kierros alueessa.

Edit. työkalusta kuva

Edit2. youtubesta löysin yhen videon jossa ei ole 2L kone mutta kuiten homma samanlainen ja ehkä saa joku jeesiä tai sit ei. https://www.youtube.com/watch?v=SEfTV34Tceg

Kim.m 12.06.2017 11:42

Terve. Uutena toyota harrastajana olis pari kysymystä näistä 2l koneista.

Elikkä mk4 hiace on kyseessä josta kiertokanki tuli kurkkaamaan ulkoilmaa, jossa on ymmärtääkseni 2l2 kone? Tälle ostin vaihto koneen mk3 hiacesta joka on varustettu 2l koneella? Ainakin imusarja, venttiilikoppa ja apulaitteet ovat erinlaisia mitä katselin koneista.

Koneet tietääkseni sopivat päittäis vaihtoon mutta mitä käytännön eroja näissä on koneissa on? Ja mitkä osat sopivat toisiinsa? Ja onko tässä vaihdossa mitään muuta mitä pitää ottaa huomioon osien sopivuudesta?

Terv. Kim

Kim.m 13.06.2017 14:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kim.m (Viesti 1349814)
Terve. Uutena toyota harrastajana olis pari kysymystä näistä 2l koneista.

Elikkä mk4 hiace on kyseessä josta kiertokanki tuli kurkkaamaan ulkoilmaa, jossa on ymmärtääkseni 2l2 kone? Tälle ostin vaihto koneen mk3 hiacesta joka on varustettu 2l koneella? Ainakin imusarja, venttiilikoppa ja apulaitteet ovat erinlaisia mitä katselin koneista.

Koneet tietääkseni sopivat päittäis vaihtoon mutta mitä käytännön eroja näissä on koneissa on? Ja mitkä osat sopivat toisiinsa? Ja onko tässä vaihdossa mitään muuta mitä pitää ottaa huomioon osien sopivuudesta?

Terv. Kim

En löytännyt miten muokata viestiä puhelimelta niin joudun laittaa uuden viestin.

Luin että hehkut ottavat näissä eritavalla lämmön, 2l ottaisi imuilmasta ja uudempi 2l2 ottaisi vedenlämpötilasta? Jos näin on niin sehän tarkottaisi että johdotukset menis uusiksi siinä tapauksessa. Lienee helpompi ostaa vaan samanlainen moottori jonka vaihtaa tilalle?

Krisse 13.06.2017 16:33

En tiie kyl yhtää mitää 2L2:sta, mut mitä järkeä olisi ottaa hehkun ajastus imuilman (=ulkolämpötilan) mukaan? Talvipakkasilla se hehkuttaisi aina pitkään vaikka kone ois lämmin ja kesällä ei hehkuttaisi vaikka kone ois kylmä.

Oiskohan tossa nyt joku päätelly nerokkaasti siitä 2L:n 'imusarjahehkusta' että se ois joku anturi.

Ei mun 2L:ssä ainakaan ollu mitään mikä ilman lämpöä mittaisi.

Kim.m 13.06.2017 17:35

Sitä itsekkin vähän ihmettelin mutta katsoin että on parempi varmistaa asia, kun en itse näitten toyotan diisseleihin ole koskaan sen enempään tutustunut. Enempi ollut mersun koneitten kanssa tekemisissä.

Onko näissä nytten muuta mitä pitäisi ottaa huomioon mikä voisi teettää ongelmia vaihdossa? Esim. Moottorin sähköistä/antureista muusta vastaavasta. Imusarjan muokkaus on tiedossa ja se ei itsessään tee ongelma eikä yleisesti osien muokkaus/teko.

pahtis 17.06.2017 19:13

HeiHoi!

Onko kellään tarkempaa tietoa että onko kaikissa L-sarjan moottoreissa sama jako kytkinkopassa?

Arpe 18.06.2017 11:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kim.m (Viesti 1349903)
Luin että hehkut ottavat näissä eritavalla lämmön, 2l ottaisi imuilmasta ja uudempi 2l2 ottaisi vedenlämpötilasta? Jos näin on niin sehän tarkottaisi että johdotukset menis uusiksi siinä tapauksessa. Lienee helpompi ostaa vaan samanlainen moottori jonka vaihtaa tilalle?

Tässähän on taas aikaa vierähtäny, ku oon viimeksi L. sarjan hehkujen kanssa paininu, mut muistaakseni hehkujen ajastus perustuu pelkästään tulppien haukkaaman virtamäärän mittaukseen.
Kylmät hehkutulpat ottaa virtaa enemmän kuin kuumat, eli tulpan lämmetessä sen ottama virtamäärä pienenee, jonka perusteella hehkujen rele katkaisee suuremman hehkutuksen ja siirtyy jälkihehkutus tilaan. Jälkihehkun ajastukseen logiikkaan en oo toistaseks törmänny.
Läjässä jälkihehkutus loppui ulkolämpötilasta riippumatta suunnilleen 500 metriä kotipihasta työmaallepäin:D

Ippe69 20.06.2017 12:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kim.m (Viesti 1349814)
Terve. Uutena toyota harrastajana olis pari kysymystä näistä 2l koneista.

Elikkä mk4 hiace on kyseessä josta kiertokanki tuli kurkkaamaan ulkoilmaa, jossa on ymmärtääkseni 2l2 kone? Tälle ostin vaihto koneen mk3 hiacesta joka on varustettu 2l koneella? Ainakin imusarja, venttiilikoppa ja apulaitteet ovat erinlaisia mitä katselin koneista.

Koneet tietääkseni sopivat päittäis vaihtoon mutta mitä käytännön eroja näissä on koneissa on? Ja mitkä osat sopivat toisiinsa? Ja onko tässä vaihdossa mitään muuta mitä pitää ottaa huomioon osien sopivuudesta?

Terv. Kim

Minusta mk3 hiacessakin on 2L2 moottori. Voihan niissä olla silti erilaiset venakopat ja imusarjat vaikka peruskone on sama. Vanhemmassa 2L koneessa on mekaanisesti säädettävät venttiilit ja kansi muutenkin erilainen. Pakosarjat ei ainakaan käy ristiin, tuskin imusarjakaan.
Jos sulla molemmat on 2L2 koneita, niin helpointa lienee vaihtaa pelkästään peruskone ja jättää alkuperäiset apulaitteet ja imu- ja pakosarja käyttöön.

Hehkuista vielä. Mulla oli -89 hiace, eli alunperin 2L koneella, johon oli vaihdettu 2L2. Siinä oli ennen hehkukiskioa metallilätkä joka toimi jonkinlaisena anturina hehkureleelle. Jouduin siihen perehtymään aikanaan, kun se ei toiminut kunnolla, mutta ihan tarkalleen en muista sen toimintaperiaatetta... Enkä tiedä tuliko se systeemi uuden koneen mukana, vai oliko alkuperäinen.

Kim.m 21.06.2017 12:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1350378)
Minusta mk3 hiacessakin on 2L2 moottori. Voihan niissä olla silti erilaiset venakopat ja imusarjat vaikka peruskone on sama. Vanhemmassa 2L koneessa on mekaanisesti säädettävät venttiilit ja kansi muutenkin erilainen. Pakosarjat ei ainakaan käy ristiin, tuskin imusarjakaan.
Jos sulla molemmat on 2L2 koneita, niin helpointa lienee vaihtaa pelkästään peruskone ja jättää alkuperäiset apulaitteet ja imu- ja pakosarja käyttöön.

Ainakin mitä itse tiedän eroavaisuuksista niin on vanhempi 2l mk3 hiacessa, venttilikoppa 3pultilla kiinne ja imusarjan jako aivan erinlainen. Verrattuna tuohon omaan mk4 haisteriin jossa on tuo 2l2. Tuskin pultin jaoissa ja kansissa olisi niin isoja eroavaisuuksia jos olisi molemmat 2l2? Tiedä sitten, en ole päässyt tutkiskelemaan koneita kunnolla kun ovat vielä kiinni autoissa.

Ippe69 21.06.2017 12:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kim.m (Viesti 1350447)
Ainakin mitä itse tiedän eroavaisuuksista niin on vanhempi 2l mk3 hiacessa, venttilikoppa 3pultilla kiinne ja imusarjan jako aivan erinlainen. Verrattuna tuohon omaan mk4 haisteriin jossa on tuo 2l2. Tuskin pultin jaoissa ja kansissa olisi niin isoja eroavaisuuksia jos olisi molemmat 2l2? Tiedä sitten, en ole päässyt tutkiskelemaan koneita kunnolla kun ovat vielä kiinni autoissa.

Olet oikeassa, minä sekoitin mallit. Mulla olikin mk3, kun muistelin sen olleen mk2. Mulla oli tehty tuo koneen vaihto toisinpäin, eli 2L2 2L:n tilalle, joten luulisi onnistuvan toisinpäinki. Toisaalta 2L2 koneitakin luulisin löytyvän edullisesti.
Aiheen sivusta, tuollainen hiace liikkuu aika kivasti, kun pistää ahtimen kylkeen ja vääntää syöttöä lisää...

Kim.m 21.06.2017 13:16

Joo eiköhän se onnistu mutta itekki tullu siihen päätökseen että ostaisi sen 2l2 niin selviää vaihdosta ilman harmaita hiuksia. Joten jos joltain löytyy ylimääräistä konetta nurkissa pölyttymässä niin voi pistää yv:tä. :)

Timoseta 24.06.2018 22:43

Ihmettelee..
 
[QUOTE=pahtis;1237036]Nonniin! se on hyvä että faktaa laitettiin tuleen. Saattaa tulevia 2.4(T)D toyota miehiä ja naisia helpottaa tuleviin kansi kysymyksiin ym. :)

Ymmärsinkö oikein että uuden 2L kansi ei sovi vanhaan lohkoon minkä tunnistaa että ollut venttiilikoppa kolmella?

Jappi 25.06.2018 16:17

[QUOTE=Timoseta;1384339]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahtis (Viesti 1237036)
Nonniin! se on hyvä että faktaa laitettiin tuleen. Saattaa tulevia 2.4(T)D toyota miehiä ja naisia helpottaa tuleviin kansi kysymyksiin ym. :)

Ymmärsinkö oikein että uuden 2L kansi ei sovi vanhaan lohkoon minkä tunnistaa että ollut venttiilikoppa kolmella?

Sopii mutta sitten pitää vaihtaa suunnilleen kaikki mitä kanteen tulee kiinni. Olettaen että olet vaihtamassa uuden mallin kantta vanhan mallin paikalle?

MankoLJ 27.06.2018 21:48

Kuinkas öljypohjat,
Onko samanlaiset 2LT ja 2LT-2?
Tai 2L ja 2L2?
:)
Ja vielä kaikki ristiin käypäsiä?

Micco 28.06.2018 12:31

Ja noihinkin on sit vielä eriversioita, osittain riippuen onko jäykkäakselisessa vai retkukeulassa kyseinen moottori.

Jappi 28.06.2018 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MankoLJ (Viesti 1384513)
Kuinkas öljypohjat,
Onko samanlaiset 2LT ja 2LT-2?
Tai 2L ja 2L2?
:)
Ja vielä kaikki ristiin käypäsiä?

Lohko on sama, kaikki käy lohkoon mutta automallin mukaan vaihtuu pumpun imuputken ja öljypohjan mallit.

MankoLJ 28.06.2018 13:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1384549)
Ja noihinkin on sit vielä eriversioita, osittain riippuen onko jäykkäakselisessa vai retkukeulassa kyseinen moottori.

Ongelma on siis kun omassa LJ:ssä (2LT-2) öljypohja on ympäriinsä "hapettunut" Ei kannata alkaa hitsailemaan..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1384551)
Lohko on sama, kaikki käy lohkoon mutta automallin mukaan vaihtuu pumpun imuputken ja öljypohjan mallit.

Hyvä tieto.
Jos jollain sattuis olemaan hyvä öljypohja ylimääräisenä niin voin lunastaa sen omaks? Eli pumpun imusihti sijaitsee mjoottorin takaosassa.
Täytyy kysästä marmoritiskiltä kuin paljon siellä maksaisi..


https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213726

kippo86 01.11.2018 14:16

Mikä olisi hyvä ahdin 2L-moottoriin?
Ei haeta huipputehoa, vaan ennemmin alavääntöä...


Sivu luotu: 18:06 (GMT +2).