![]() |
Auton telamaalaus
Nyt oli ihan pakko rekisteröityä ja tulla kysäsemään vinkkejä auton telamaalaukseen kun melkein aina Googlettamalla päätyy tännenäin. :D
Elikkä tarkotus olis tehä budjettimaalaus ja pohjiksi ruosteiden poisto ja karhennus 240-320 paprulla ja sitten pitäis keksiä joku hyvä ja suht halpa maali pinnaksi. Maali saa olla matta tai kiiltävä, pitäis kestää perus käyttöä eli ei tarvii kestää mitään oksia, kiviä tms. että kuhan perus käytös kestää ja voi käyttää harjapesussa ilman että maalit lähtee tai tulee jäätäviä naarmuja ja jos maalissa on ruosteenestoa niin iso plussa! Jos mattaväri niin mielellään sellanen maali minkä voi välihioo ja lopuks myllyttää että saa vähän tasasemmaks ja kiiltoa. Näin alkuun oon ajatellu Kirjo peltikattomaalia tai sit Temadur merkkistä että jos on kokemusta kyseisistä maaleista niin voi laittaa mielipiteitä ja kokemuksia maalauksesta ja pinnasta ja jos on suuntaa antavaa hintaa tiedossa niin sekin mukaan :) |
Ja sitten Miranolin voi unohtaa kokonaan :D
|
Tältä foorumilta löysin aikanaan vinkin että 120 laikkaa epäkeskohiomakoneella ja puolikiiltävää Temalacia perään. Niillä ohjeilla tein, telatun näkönen tuli ja noilla eväillä teen jatkossakin jos tarttee.
http://wonk.sytes.net/76s/4x4/gfx/16042010082.jpg |
Aikanaan maalasin Marimekko-LJ:n Panssari-maalilla ja telalla. Kyllä se ihan onnistui tarpeen vaativalla tasolla. Auto taitaa olla edelleen samassa maalissa 11 vuoden jälkeen, mutta en kyllä osaa sanoa missä kunnossa. http://forums.offipalsta.com/showthr...ight=marimekko
|
noihan näyttää ihan hyviltä kummatki! :) eikö panssarimaali oo vaan suht kallista ja onko toi Temalac parempaa kuin Temadur?
|
Teknoksen Syntalia käyttänyt puolustusvoimat ja sillä on helppo telata tasainen pinta halvimmallakin mohairisella mulkkurissalla. Peittää kerrasta ja kuivuu just sen verran sopivaa tahtia ettei maali kuivu rissaan kuten jollain teollisuusmaaleilla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
temadur on kaikin puolin teknisesti parempi maali,mut temalac ei tarvi kovettajaa,eli mitä jää voit maalata tulevaisuudes muutakin mukavaa.. lacissa ihan hyvä kiilto.ohenteella voit pelata värin oikenemisen rullan jäljiltä,molemmissa. Telaat tietyn alueen mohair telalla ja lakkapensselillä kevyesti yli,niin et mahdolliset kuplat saa pois.pensselin jälki oikeaa paremmin ku telan,mut tosi keveesti pensselillä,hipaisupyyhkäisyjä.. molemmissa vaihtoehdoissa on valittavissa kiilto asteet jotain 20-90...90 on täyskiiltävä ja 20 matta tai puolihimmeä. Juu,miranol ei minunkaan suosikkini..muuta,mut kuivumis aika viileähkössä tilassa voi venähtää pitkäksi ja jos johonki vaakapinnalle tulee oikein paksulti,se nahoittuu ikävän kurttuiseksi.toki miranolin kuivumis aikaa voi lyhentää,voimakkaammalla ohenteella,esim ruisku ohennin.tosin voimakkaammat ohenteet taas tahtoo taittaa kiiltoa.. |
Lainaus:
Miranolista sen verta että en jaksa niin hirveesti panostaa pohjiin niin varmaan hilseilis irti ja muutenkin jos myöhemmin pitää paikkamaalata tai laittaa jotain toista väriä pintaan niin läheppä sitä sitten hiomaan.. :D muut ominaisuudethan siinä on hyviä kun tasottuu itestään yms. |
Unohda tela ja osta halpa ruisku.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
En tiedä litrahintoja.ei tarvii välihiontaa.maalauskerroksien väli kannattaa pitää reilu jos telalla maalaat,vaik ihan vuorokausi,tahtoo muuten sulaa alempaan maalikerrokseen eikä niin saa peittoa pintaan.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
editt. 240 jyväkoko on riittävä telamaalauksen alle..pääset vähemmällä.. |
Mietin kans sitä 240 pohjiin ja eihän sitä tarvii heti myllyttääkkään kuhan jossain vaiheessa onnistuu :)
Tässä näitä budjettimaalaus topicceja lueskellessa törmään kokoajan lauseeseen "tuleehan siitä ihan telalla maalatun näkönen" enkä oikeen oo saanu irti sitä että miltä se sit näyttää että tarkotetaanko tolla sitä apparipintaa vai jotain karseita raitoja? vai jotain vielä pahempaa? :D Kuinka kiiltävää temalacia suosittelette jos telaa käyttää? ei varmaan kaikista kiiltävintä kannata ottaa mut en kyl täysin mattaakaan haluais :D |
http://forums.offipalsta.com/showthr...ht=maalaaminen
Tuolla lisää vanhempia mietteitä. Ollut itselläkin josku mielessä telaaminen. Temadurilla kun kestää paremmin osumaa. |
Telalla maalattu alaosa
http://karavaanari.org/kuvat/1428679638.jpg http://karavaanari.org/kuvat/1428679455.jpg Pinta suunnilleen samanlainen aplari ku mitä paska maalari saa ruiskulla aikaan :D http://karavaanari.org/kuvat/1428133888.jpg Teollisuuskeinohartsimaalia 25€ litra sävy ku sävy Oulun automaaleista ja lyhytkarvainen mohairtela.. Edit : ja juu, olen treenannu tätä jo pitkään.. |
Temalac 50 ja telalla veetty.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=176416 Temalac:ia ei taida edes saada kuin kiiltävänä ja puolikiiltävänä. |
Lainaus:
|
Telalla maalauksia
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12669
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84106 Peltikattomaalilla ...Panssamaalia muistaakseni Nii ja siksi ku sitä sai/jäi ja oli ilmaista ...Vaahtomuovitelalla vetelin :) |
Lainaus:
Mut tosi hyvän näkösiä maalauksia näkyy ihan perinteisinkin keinoin syntyvän,ei tietty ruiskulla maalatun veroisia,mut ei niist pikkumatkan pääst hoksaa millä on maalattu.. jos oikeen harjaantunu raksamaalari joka tekee lakkamaalauksia , maalaa täl tavoin vaik auton,ei siitä huomaa läheltäkään millä on maalattu..ohentimen oikea määrä on ratkaisevassa asemassa. On olemassa myös aines osa,millä saadaan maalista hyytelömäistä,eli valumaherkkyyttä säätämään,sillon voideen vetää vahvempia kerroksia tarvimatta pelätä valumia.aine on nimeltään xylotix.en tiedä saako vielä väri kaupoista,mut kannattaa kysyä,ennen sai..valkoista pulverimaista hötyä jota lisätään maaliin luomella sopivasti;) Sellane huomion arvoinen editti viel,et temalaccia ei taida saada sävyjä ku RAL:in kartalta..sävyjä on kyllä runsaasti,mut jonkin tietyn autovärin numeron mukaan ei taida onnistua.. |
Paljos muuten ramirent haluaa kompurasta v-lopuksi?
Oikeen kunnolla härski jos ois niin yöllä sopivaan paikkaan missä on rengaspainekaappi auki letku ruiskuun ja miranoolia auton kylkeen :D Esi tiedustelulla vois käydä kattomassa ja varais sopivan mittasen letkun veden erottimelle mukaan, niin vois maalta valvontakameroitten ulkopuolella :p |
Lainaus:
toinen olis jos tutulla olis polttoleikkuulaitteet,pyytäis happipulloo ja pyykkipoikaa lainaan letkupainesäätimen/painemittarin kans ja siitä ruiskuun,tulis jokseenki kuivaa ilmaa,maaliruisku tarvi välttis ku kolmen barin paineen,ni kakskymppisen pullollaki maalais monta autoa.. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Mikäs kiesi on kyseessä, auton koosta riippuu maalin menekki.
Hae automaalikaupasta työkonemaalia, on 1K maalia.Kuivuu nopeasti. 3ltr pönikällä maalailee jo vaikka mitä, ainakin Jimpan vaikka kahdesti :D Kaupassa osaavat sotkea sulle mattaa tai kiltävää tai mitä haluat. karvatelalla ja pikku pensseleillä kaks autoa maalattu, ja kyllä niistä eri värisiä(lue mattavihreitä) tuli kuin autojen alkuperäinen maali. Läheltä näkee taatusti että on telalla maalattu, mutta pitäähän maasturin vähän räkäinen ollakin, ja vielä kurassa, niin ei pienet maalivirheet niin erotu :D |
Ja Palden pitkä musta Läjä on oikee offimiehen "viimeinen kyyti", kunnon ruumisauto:eek: :D
|
Perinteisin keinoin tarkoittaa tela pensseli maalausta..
Ouluun asti ei toki tarvii maalia lähteä ostamaan;)maalitehtaatkin on siel etelän peril.. automaaliliikkeestä en lähtis minä teollisuus alkyydejä kysyyn,ovat erikoismaalikauppoja,maali myynti on pientä verraten johonki K-raudan maali puolel tai värisilmä liikkeeseen,joten katteet on tarvinnu hieroo niin ylös ku mahdollista et pärjää.. eli värisilmää tai K-rautaa,mai maalimyymälää googleen ni löytyy lähin myymälä. Varsinaiset auto maalit haen erikoisliikkeestä mut pohjamaalitkin jo isommasta maalikaupast. panssarimaali ei ole täyskiiltävä. Jes,hyvä topic oli raneen jäljiltä, toi vaahtomuovi/kumi tela on kans ihan varteen otettava vaihto ehto..ei se ihan sulamalla sula,niinkuin tuol toises topicis kerrottiin,holkki vain johon telan varsi työnnetään liukeaa kovemmil ohennetuil maaleil itri telan sisältä,esim,temalacin kans pärjää niil kyllä..ovat sit kertakäyttösiä joten myös halvempia ku mohair.mohair täytyy pestä HYVIN ohenteella,jos mielii käyttää sitä uudestaan,ohenninta menee..vaahtokumiteloja saa eri kokoisina sarjoina varsineen. Hyvä topic rakentuu tästäkin,onkin jo sitä.. teknokselta löytyy myös vasaavat tuotteita,teknolac=alkydi teknodur=polyuretaani Normaalilla;normalac ja normadur..,siis ei normalac vaan norrapid,tiesi jone kertoo:) sama kaava,etuliite vain vaihtuu itse oon enemmän noiden kahden jälkimmäisen suosija.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Itse maalasin muinoin Caddyn telalla. Sieltä täältä hion sitä ensin. Motonetista taisin pari purkkia ostaa punaista Hammeria. Sen kun voi levittää ruosteenkin päälle. Käytä sitten ehdottomasti vaahtomuovitelaa. Muutoin ei tule hommasta mitään. Ainakaan itselle ei tullut mitään appelsiinipintaa. Enemmän oli ongelma kun käytin aika paljon maalia niin tuli valumia sinne tänne. Mut se oli helppo ja nopea auton maalaus. Yön se oli tallissa ja aamulla kovaa ajoa :D Oli kyllä huomattavasti paremman näköinen kuin alunperin, missä joka pellin pala oma ihan eri värinen. Eikä ne muutamat valumakohdat itseä ainakaan haitannut.
Tuossa aattelin kokeilla seuraavaksi ruiskulla maalailla. Halpis suikka on hyvä maalauskohde millä voi kokeilla mitä siitä tulee. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Hyvä oikaisu Jonekselta,näinhän se näkyi olevan.heittelin ihan muistista noita värejä..mut ei ihan vastaa sit tikkurilan eikä teknoksen alkyydejä,kun ei näytä saavan kuin puolikiiltävänä?? editt.. täyty vähän penkoa,et löyty..olihan sitä kiiltävänäkin,näky olevan kympin kahtapuolta hinta litralle:) |
Mitä aineita maalissa muuten on?
Et voisko tulisko halvemmaksi sekoitella maali alusta lähtien itse :confused: |
Lainaus:
Riittää kun tietää mitä mihinkin,kuinka mitäki loivennetaan milläkin maalaustekniikalla ja kuinka se maalatessa käyttäytyy:) Puhdasta kemiaahan se maalin valmistus on ja alan kemistin on tiedettävä ne asiat siel labrassansa...vai oliko sittenni biologian ja äidinkielen sekotusta :confuced: ne kertoo sit suoritusportaalle mitä kattilaan laitetaan ja kuinka paljon,toine porukka pistää litkut jakoon ja hyllylle mistä mun on sit helppo hakee niitä käyttöön..olisko sittenni tarvinnu lukee kemistiks...no ei kuitenkaa.. Mut mieti,jos kympillä saat litran hyllystä,ni tarviis tarkkaan tietää mitä ja kuinka paljon ja mistä..kyl ne maksaa jokatapaukses aina enemmän ku ite alkaa hommaan aineit ja sekoitteleen,,sit viel,värisävy... Ei riittäisii se kymppi poltto aineisii;) Sen tiedän ettei olla mikään maailman ihmemies jos saa maalia tehdyksi ja sen että se on tehtävä jo valmiiksi muualla valmistetuista aines osista.. onhan google,sielläkin varmasti avataan arvoituksen verhoa.. mul ei jaksa millää riittää veto sinne asti:) but if...teet sitä about 100 000 litraa ja saat loput myytyä,ni vois jäädä katetta.. mua on taas kusetettu..eihän tuota confused hymiöö noin vain näpätä tuolt.. :confused: ;confused; @confused@ $confused$ ?confused? mä en pidä hymiöistä... edit: että näin sit... |
Lainaus:
Sillä mietiskelly et jos on runsaammin maalattavaa ja ne tarpeet vois löytyä kiinasta tyyliin 10e kilon säkki ja tarttee noitten lisäksi jotain ohennetta lateksia ja muutamaa muuta jauhetta ja sit sulla on 100l pönttö valmista massaa johon lorautetaan 70% ohennetta, et saadaan sitä maalia mitä on kaupan pöntöissä Värillä tuskin on väliä jos hinta on jotain 2e litra ja väri melkein valkoinen, siihen jonkun melkein mustan vihreän lorauttaa sekaan ja omalla sekoitteella ohentaan sävyn kohdalleen Pastaa saa eikä se ole suhteessa ees kallista vaan se pelkkä pöntöllinen minne se tippa sitä pastaa lorautetaan maksaa Ja tarkoitan automaalia ei halvinta talomaalia, sillä litralla kunnei kovin montaa autoa maalilla peitä Pitäis väriä ruikkia yhteen 10 peräkärryä ja sit jos on maalia ja innostusta niin 40 autoa samaa väriin Voi laskea miksi mietiskelen turhalle/tarpeettomalle kustannukselle halvennusta Mistäs muuten saa valmista automaalia 10e litra ja pari litraa taitaa henkilöautoon mennä vai? |
=Nikuzai;1231458]Sillä mietiskelly et jos on runsaammin maalattavaa ja ne tarpeet vois löytyä kiinasta tyyliin 10e kilon säkki ja tarttee noitten lisäksi jotain ohennetta lateksia ja muutamaa muuta jauhetta ja sit sulla on 100l pönttö valmista massaa johon lorautetaan 70% ohennetta, et saadaan sitä maalia mitä on kaupan pöntöissä
....No näin,en mä ole vastaan jos jollakin on virtaa pähkäillä asioita,päin vastoin,ihan hyvässä hengessä kirjoittelin,en vain pidä hymiöiden kirjoittamisesta(ei mitenkään asennekysymys,joitki hymppärei on vai nii helkkari hankala muistaa,miten tehää.) joten ymmärrän jos kirjoittamani sisäänluku on hyvin vaihtelevaa,En missään tapaukses vähättele... Värillä tuskin on väliä jos hinta on jotain 2e litra ja väri melkein valkoinen, siihen jonkun melkein mustan vihreän lorauttaa sekaan ja omalla sekoitteella ohentaan sävyn kohdalleen Pastaa saa eikä se ole suhteessa ees kallista vaan se pelkkä pöntöllinen minne se tippa sitä pastaa lorautetaan maksaa Ja tarkoitan automaalia ei halvinta talomaalia, sillä litralla kunnei kovin montaa autoa maalilla peitä Pitäis väriä ruikkia yhteen 10 peräkärryä ja sit jos on maalia ja innostusta niin 40 autoa samaa väriin Voi laskea miksi mietiskelen turhalle/tarpeettomalle kustannukselle halvennusta . ...en siis vähättele,olen 19 vuotta olleena laiva/teollisuus/konepaja/raksa maalarina/hiekkapuhaltajana,lattioita pinnoitettu elintarvike teollisuuteen ym...tuhansia ja tuhansia litroja maalia ja pinnoitteita käsitelleenä,jossain vaiheessa ei vain enää tule mieleen,mitä maali oikeastaan on..siis,-minun- tyhjään päähäni turhaa tietoa:) Mistäs muuten saa valmista automaalia 10e litra ja pari litraa taitaa henkilöautoon mennä vai? ....ei mistään auto maalia,mut esim normaalin alkydi on +-kympin litra(kaks litraa maksaa sit kakskymppiä.),eikä sillä litralla tosiaan maalaa ku puol autoo,jos ei sit telalla ryhdy toimeen;).... Vain omia hajatelmiani,ei sen kummempaa..ja hatun nosto innostuksesta asiaan:) edit: jos ei sit sulta parin kolmen viikon pääst;)sitä automaalia siis..kympin litra meinaan..-offipalsta alennus....tekee n.11.80e litra;) tiesikkös muuten et meillä metsäteollisuus tuottaa ohentimia sivutuotteenaan.akzo nobel tai jotain sinnepäin on enson sisällä tuottelias firma joka sen paris puuhastelee..mm hemppelin tjm. ohenteis on akzonobelin , tai jotain sinnepäin, leima |
En nyt muista mitä teollisuusmaalin koostumukseen tuli vaikka 7v. olin maalikaupassa töissä. Mut ei taida maksaa vaivaa tehdä ite ku ei se oo ihan hetken prosessi. Teollisuusmaaleissa eri sävyille ku teet 6 eri pohjaa mihin pastoja sit pudottelet ni alkaa olemaan pitkälti kaikki sävyt hallussa :D Sit vaikka 3 eri kiiltoastetta kaikista pohjista...
Tekemisessä täytyis ottaa huomioon: tarttuvuus,kesto,ruosteenesto,pigmentin kesto... jne. monet muut asiat. Soita nor-maali oy:lle juhani korajoelle ni osaa kertoa varmaan enempi :D Hullua sanon minä noilla teollisuusmaali hinnoilla... Tämä vain minun mielipide. |
nyt ois kiva nähä vielä muista maaleista kuvaa kun vain temalac ja panssarimaali. temalac vaikuttaa edelleen hyvältä vaihtoehdolta mut panssarimaali ei oikeen iske kun se mattaantuu ajan kanssa ihan liikaa..
eli jos jollain on kokemusta Kirjo peltikattomaalista tai Hammerista niin laittakaa kuvia tai jotain inffoa maalaus projektista ja miltä näyttää myöhemmin :D |
Normadur 90 on ihan mukava telata ja on kiiltävä. Kovetteellinen polyuretaani maali ni voit maalata päälle vaikka automaaleillakin jos siltä tuntuu. Ei oo kylläkään mitään kuvia. Suosittelisin kovetteellista maalia. Mohair rissalla ni ei ainakaan sula ja on siisti pinta.
Normadur 65 paksua ni telalla maalattava paksulti ni silittyy nätisti. |
Lainaus:
EDIT: Löytyi oikein tosi hieno kuva siitä Caddystä. Hieman paskanen se siinä on. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=177268 http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kem...ni-2000019506/ Tuota kannattaa myös harkita. Pari tuttua on tuota kamaa onnistuneesti käyttänyt ruiskumaalauksessa. Tullut kyllä todella hyvä maalipinta. Ruiskuna kumpikin käytti bilteman halvinta maaliruiskua. Tuota meinasin itsekin seuraavaksi kokeilla. Muistaakseni tuo eräs tuttu käytti pari purkkia sellaisen ison mersun pakun maalaukseen. Mikä 609 vai mikä onkaan malliltaan. Kovin paljon sitä maalia ei tuossakaan hommassa kulu. Tuota meinasin jossain välissä kesää kokeilla. Tuossa testibiilissä pitää vielä vähän paklailla lommoja jemmaan ja puskureista noita naarmuja pitää hioa piiloon. En tiedä onko noilla loppupeleissä paljon eroa kummalla tavalla sen tekee? Telalla kun maalaa niin ei tarvi sillain suojata koko tallia missä sen tekee. Ei tule sitä maalisumua. Ruiskulla kun maalaa niin ehkä itse laittaisin vielä jonkun kertakäyttöhaalarin päälle ja joku hengitysmaski. Pihalla en telalla maalaisi kun siihen tulee kaikkee paskaa pinnalle. Joku pressukatos vaikka mielummin. Samassa paikkaa voi sitten taas ruiskulla myös maalaa. Ehkä telalla maalattaessa maali on vielä halvempaa? Telat ei paljoa maksa, mutta eipä nuo halvimmat maaliruiskutkaan paljoa kustanna. Ruisku tosin vaatii sen kompuran sitten, mutta kyllä yleensä jos vähääkään tekee autojen kanssa jotain niin on jonkinlainen kompura. Kumpikin tapa vaatii kuitenkin sen auton osien suojausta, mitä ei halua maalata. |
Lainaus:
|
Tuossa hammeritessa vaan semmonen homma että sen päälle ei voi muilla maaleilla enään maalata, ite hoksin onneksi ennen ko rupesin sutimaan pikkupaikkoja kun tarkotus jossain kohtaa maalata ihan kunnolla :) toki jos ei myöhemmin enää väriä aio vaihtaa niin sittenhän sillä ei ole väliä
http://www.hammerite.fi/tips_forutsattningar.html |
Lainaus:
|
Itseä ei caddyn maalauksessa muu kiinnostanut kuin että maalin saa päälle halvalla. Se alkuperäinen auto sisälsi tosiaan eri väriä joka kohdassa. Tuota en tiennyt, ettei hammerin päälle voi maalaa. Toisaalta eipä sitä tuossa edes kaivannut. Veikkaan että edes hiominen ei paljon auta hammerin ylimaalaukseen. Jos se sisältää silikoonia niin eikö se ole siellä pintamaalin alla myös? Silikoonin saa silloin pois vain hiomalla hammerin kokonaan pois? Veikkaan myös että tukkii hiomapaperit aika hyvin tuon silikoonin takia.
Itsellä siihen maalipintaan jäi niitä valumia sinne tänne, mut hieman tarkemmalla duunilla ne varmaan ois välttänyt. Valumiakaan ei nähnyt kuin aivan läheltä. Esim. parin metrin päästä niitä ei nähnyt enää. Tuo oli sellainen pikainen ilta hiominen, maalaus ja aamulla autolla kovaa ajoa uudella maalipinnalla :D |
Lainaus:
|
Minun Gee maalattiin Tikkurilan panssarimaalilla ja halvalla ruiskulla. Tuo on todella helppo maali ruiskuttaa automaaleihin verrattuna, maalari oli ensikertalainen enkä silti löytänyt yhtään valumaa autosta. Lisäksi siitä ei tule maalipölyä juuri ollenkaan, paljon osia maalattiin tallissa siten, että vain taustalle laitettiin pressu suojaksi.
Risuista ym. jää kyllä sitten jälkiä paljon herkemmin, kuin kunnolla maalattuun ja lakattuun pintaan, mutta eipä niillä maasturissa niin väliä ole. |
Lainaus:
Entäs jos maalari olilkin synnynnäinen ruiskuttelija:D samaa mieltä muutoin kaikin osin ippen tekstuuriin.. paljon peltikattoja maalanneena em tuotteella,tosin kp ruiskull,mut huomaa eron muihin maaleihin(ei niin valumaherkkää,oikenee hyvin,maalinsume vähäisempi,huonosti mekaanisia rasitteita kestävä... |
Mipa-työkonemaaleissakin pitäisi olla jonkinlainen ruostesuoja.
Eikä mahdottoman vaikea ruiskuttaakkaan. Maalasin tuon harmaan sillä ja oli ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen auto mitä olen maalannut. Eikä ollut kallista tavaraa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18633 |
Kyllä Hammeritenkin päälle voi muutakin maalia laittaa. Riippuu maalista miten kestää alla.
|
Lainaus:
Maalasit sen ruiskulla?näyttää tosi hyvältä niinkus viereinen kaverinsaki.harmaa ei taida olla täyskiiltävä,ollu valkonen aiemmin,eli ei oo tarvinnu hirveest pohjavärii harmaalle.kuvat vääristää jonkin verran eli en niihin puutu,luonnossa ei monikaan topicin ajokeista näytä oikeest ihan niin hyvältä ku kuvissa,mut väittäisin että tää sun maalaukses on onnistunu niin hyvin et kestää katsoo lähempääkin.. onko sininenkin omasi vaiko sielunveljesi,millä maalattu?kiilto on hyvä samoiten värimaailma molemmis. topicin ajokit tekee kuiten kunniaa tekijöilleen,meit on tääl niin monen ammatin osaajia ja on ymmärrettävää et jokin osaamisen ala kaikista mahdollisista ei tarvii olla laudaturien arvoinen..onko maalin spekseistä enempi tietoutta? |
tossa noita muita telattuja laitoksia, maalina sama teollisuuskeinohartsi ja telana mohair..
En ymmärrä miten kukaan superloonitelalla saa maalattua, jättää ilmakuplia vitusti ja sulaa oikeeseen maaliin välittömästi :confused: (huom osa kuvista otettu silloin kun kamerat puhelimessa oli paskaa) http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Romut/tela1.jpg Cäddyn lokaria läheltä http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Romut/tela2.jpg Semikiiltävä tynnyri http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Romut/tela3.jpg Tuossa minun käyttämät setit http://karavaanari.org/kuvat/1434127393.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
25€ litra se on suunnilleen ollu ja saa ihan litroittain sävytettynä melkein mihkä vaan paitti metallihohtoiseksi..
Maalin valmistajahan näkyy tuossa, etsii sillä kuukkelista kuka myy ? Pidän itse tuota maalia parhaimpana 1K maalina.. Se on hiottaessakin kuten "oikeat" automaalit eli pölyyntyy.. Alkydipaskat kuten miranolit ja hammerit muuttuu hiottaessa sellaiseksi paperin tukkivaksi tahnaksi vaikka olis vuosia ollu.. |
Lainaus:
|
Happea ei missään nimessä!
Lainaus:
Aikanaan tuli tuolla hapella puhaltelua ryysyjä ja joskus jopa hiuksia puhtaaksi... Mutta se loppu kuin seinään: Opettaja otti vanhat haalarit, ripusti hengariin pihalle roikkumaan, ja puhdisteli niitä hapella hetken; ja sitten heitti palavan tulitikun haalarin lahkeeseen: haalarit paloi silmänräpäyksessä! Ja jos maalaat autoa hapella, niin jos jostain saa pienenkin staattisen sähkön kipinän, niin ruiskusta tulee liekinheitin, ja tuli voi levitä letkun kautta jopa pulloon? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuossa pari kuvaa aiheesta. Tuo puskuri on on kokenut mekaanista rasitustakin aika paljon ja onhan pintamaalit silti pysyneet, jos allaolevatkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=177303 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=177302 Jos muuten Hammeritella auton maalaa, niin ehkä kannattaa valita se "smooth finish"-vaihtoehto niistä purkeista... :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hyvä pointti!!! Ei ehtiny varotella viel. Saman teki meil autopuolen amitzus ihan pelkällä paine ilmalla...silläkään ei saanu haalarei puhdistaa,ennen tupakalle menoa;) Mut hyvä on tietää tämäkin,ei mitään kuvittelua... Pulloon pelkkä happi ei voi edetä...tarvii aina kaverin palaakseen.. |
Yksi maali, jolla tuli ihan pensselillä aika kivaa maalausjälkeä vaikka vanteisiin oli Hammerite Smooth Finish.
http://www.hammerite.fi/produkter.html Puuilosta otin tosin viimekerralla Maston Hammer smooth maalia. Ajattelin tehdä hienoo ja ruiskuttaa ulkopuolelta vanteet upeen näköseksi, mutta ruiskun kanssa oli jotain ongelmia ja täydensin maalausta pensselillä kuten vanteiden sisäpuoleltakin. Ihan tarpeeksi siistit tuli silti. Omasta mielestä homma on niin, että homman onnistuminen ei ole kiinni välttämättä maalausvälineestä, vaan mikä koko pintakäsittely on ja kuinka kaikki sopii yhteen. Yksi tyypillinen maalausongelma, joka on tullut vastaan, on aiheutunut liian paksulla kerroksella maalaamisesta. Ohuesti maalattuna vähemmän ongelmia. Jos ei lähde laittaa huonosti kuivuvia liian paksuja maalikerroksia, mahdolliset ikävät kohdat maalauksessa on tähän saakka saanut korjattua hiomalla ja maalamalla lisää. |
Lainaus:
|
...
|
Lainaus:
Kaikki maalit ei ole samanlaisia hioa, mutta yleensä olen pystynyt kyllä hiomaan sopivalla vesiohiontapaperilla. Helppo maali hioa on vaikka punaine Wurt Rost Stop. Toi maali minkä mainitsin, vaikuttas sellaselta, että siisti jälki puutteellisin välinein. |
Lainaus:
Taitaa olla joku noista 2k maaleista, ei pysty muistamaan tarkkaan. Ruiskulla maalasin ja en tiedä voiko telata. Hintaa oli jotain 30€ litra ja taisin saada 1,5 litraa saada sotkettua tuohon. |
Noi meikäläisen "maalaukset" on tehty ns. toooosi pienellä budjetilla :)
Ja sen huomaa :) :) :) Maaleja en oo mitenkään ohentanut ...vanhoista jämistä oon poistanyt pintakalvon ja sekottanu porakonevispilällä sekasi ...hetki seisokkia et kuplat hukkuu ...ja ei kun telaan !!! Tosiaan värit on Panssari peltikattomaalia ...ei oo matta mutta ei kyllä oo kiiltäväkään ...eli sitte vissiin puolihimmee Sen verran noista peltikattomaaleista ...ennemmin ohutta kalvoo ja useasti ku kerralla paksu kalvo ( ei sitten kuivu varmaan ikuna :) ) Noi "oikeet" liuotinmaalit sitte poikkeuksetta sulattaa noi vaahtomuovitelat ...mohairilla vois koittaa ... |
Lainaus:
Kerran kävi niin kun yritin maalata autoa sähköruiskulla Inerta 5 primerilla, niin se ei soveltunutkaan kovin hyvin tähän ruiskuun ja tuli vaikeuksia saada se taas pelaamaan. Itseasiassa viimeks ei toiminu kunnolla halpis paineilmaruisku kun oli vissiin jotain paskaa jäänyt siihenkin. |
Lainaus:
|
Ompa suht kallista toi Hammeri 25€/L. Temalac on vissiin n. ~17€/L ja Kirjo-peltikattomaali ois sen 10€/L joten ihan budjettimaalauksena Kirjo ois paras mut sitä ei sit saakkaan kun puol himmeenä ja ei oo tietoo millanen siitä pinnasta tulee. Varmaan perus apparipinta mut himmeenä se ei iske nii pahasti silmään mut voikohan tota sit hioo ja myllyttää? Temalacia sais millä vaan kiiltoasteella mut sillä tuppaa vaan tulemaan myös sitä kuuluisaa apparipintaa eikä vissiin pysty oikeen hioo ja myllyttelee lopuks et sais hyvän näkösen pinnan toisin ku Hammeril sais laakista sileen mut sitä ei sit saa enää helposti hiottuu tai maalattuu kaikil maaleil päälle.. :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mulla ei ole sattunut vieläkään silmään, että mitä autoa tässä nyt ollaan maalaamassa?
Offipeliä, vai muuten vaan halpaa linttaa, vai käyttistä vai mitä? ihan vaan mielenkiinnosta kyselen :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Samoilla linjoilla jos telalla maalailee, niin miksei sitten halvimmalla toimivalla maalilla ja "ilmaisella" myllytyksellä kaunista pintaa kuin, et 300e maaleihin ja taidottomuutta vuokravehkeillä sama myllytys ja vaiva, et saa kauniin pinnan Sitä en sano, ettei jvsvmvsv osais ruiskulla maalata Ite varmaan ruiskulla kuitenkin maalailisin kun sellaiseen mahdollisuus löytyy, mut joku käyttis jolla kuitenkin ajetaan, niin ei siihen kannata sitä kalleinta maalia laittaa, viimeviikolla oli kiva vinkuna kun ruusu kylkeen koko matkalta raappaasi, voi miettiä kumpi heikottaa enemmän 10e vai 100e kylki :rolleyes: Tosin koreempaan vehkeeseen tulee lakkaa sit sen verran, ettei ensimmäinen räkänokka housun-napilla maaliin yllä |
Tavallisiin autoihin menee maalia niin naurettavan vähän, että se ei sinänsä tunnu oikein missään jos samalla maalaa muutakin.
Jos hintaan nähden hyvä tulos on tavoitteena, pitäs minimoida sähläys. Koska auton kunnollisessa maalauksessa on kuitenkin aika kova työ hiomisineen, hiekkapuhalluksineen jne. mielestäni tehoa hommaan saisi jos joku kokenut aina sanoisi miten edetään ja vähemmän kokenut vaan auttaisi esim. hiomalla, teippaamalla ja pesemällä autoa. Itse nään autoissa välillä aivan älyttömän tunarimaisia ruostekohtien maalauksia. Jos mulla olis hiekkapuhallusvekottimet valmiina käytössä, jossain 15 minuutissa hiekkapuhaltaisin aika saamarin moisen määrän ruostetta autosta mikäli ongelmakohdat olis vaikka etukäteen merkattu merkkausvärillä. Näihin pensselillä kunnollista ruosteenestimaalia. Itse olen käyttänyt Zingaa ja se on muuten hyvää, mutta päällemaalauksen voi tunaroida varsinkin kaksikomponenttimaaleilla ja liian paksuilla kerroksilla. Wurth Rost Stop sopii pensselimaalattuna sellaiseen käyttöön jos ei ole tiedossa minkälainen maalaus on päälle tulossa. Sitä saa Puuilosta. Maalejen hinta muodostuu mun tapauksessa niin, että mitä maaleja tarvin vaikka parin vuoden aikana ja niistä otan myös auton maalaukseen. Tällä hetkellä puuttuu lähinnä pintamaalia, jossa olen viimeaikoina kallistunut kaksikomponentti uretaanimaalin. Siinä on se huono puoli kun kovetin vanhenee aika pian ja on ikävä jos kymmenen litran maalisetistä jää paljon käyttämättä kun ei kerinnytkään maalailemaan. Hintaa tulee sitä kautta jos on monia maalityyppejä ja ne meinaa vanheta. |
Paljos maalia menee vaikka hj;n kokoisen auton yli maalaamiseen?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nii noi mun toosiii pienllä budjetilla tehdyt "maalaukset" on vedetty maastossa käytettäviin maastoautoihin . Ei siis ole haettukkaan mitään kiiltopintaa vaan käytännöllinen lähes mattapinta ...isona lisänä oli että korjausmaalauksen voi suorittaa taivasalla :)
Pieni budjetti = ilmaset maalin jämät ja ilmaset vaahtomuovitelat :) Toki vois vetää vaikka Temalacit pintaan jos jostain olis jääny parempaa maalia ...Se olis noilla rajoilla että melkeen vetäsin kyllä itte ruiskulla pintaan . Pelkästään koska siitä saattaisi jopa tulla sileempää pintaa ...siis ainakin maalin puolesta. Petikattomaalia tai mennä vajaa 3 litraa tohon mustaan BJ-75:een ...vetäsin kolmeen kestaan melko ohkasia kerroksia ... Toki jos olis aikaa, rahaa ja tilat ...niin kyllä kunnon maali ja osaava ruiskumaalari tekee pinnat nopeemmin ja paremmalla jäljellä ...Mut toisaalta kaikkee pitää kokeilla :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lisäksi mä olen tupannut maalaaman ruskeaa filmivaneria samalla maalilla. Jonkinlainen hiontaominaisuus helpottaisi autojen maalailua. Normadur 65HS riitti 10 litran settinä moneen projektiin, mutta oli kuitenkin vähän haastavaa maalata siististi kun maalausolosuhteet ei ole kuitenkaan mulla mitenkään teollisuusluokkaa vaan nopeasti vastaan tulevia tilanteita ulkona. Jos on perusteltuja maalivaihtoehtoja, ideat ovat tervetulleita! Mikä on omatoimimaalaajan paras pintamaali kun halutaan maalata työkonetyylillä eikä viedä autoja autonäyttelyyn? |
Teknoksen Teknosynt maalia on tullut lähiaikoina käytettyä aika paljon ja hyvällä menestyksellä. Pensseli ja tela ollut toistaiseksi levittiminä, mutta lähiaikoina olisi tarkoitus myös ruiskuttaa samaa tavaraa.
Plussat: - tarttuu hyvin metalliin ja useimpiin maaleihin - sisältää ruosteenesto pigmentin - siliää kohtuu hyvin - kuivuu pölykuivaksi kohtuu nopeasti - 1-komponenttien (ei tarvi kovetteen kanssa lutrata) - saa sekä kiiltävänä että mattana - kestää enemmän hankausta ja naarmuja kuin perus peltikattomaali tai oikea automaali - tarttuu ja pysyy yllättävän hyvin myös hieman ruosteisen raudan päällä Miinukset: - lopullisen kovuuden saavuttaminen kestää suht pitkään (olosuhteista riippuen 3-5pv) Eli ihan pätevän oloinen tuote maastureiden, työkoneiden yms maalaamiseen. :) |
Lainaus:
Siis litralla "pintamaalia" saat jonkin tason tuloksen, jos pohja tasavärinen/-kiiltoinen. Toki itse vetäisin vähintään 2 litraa pintaväriä, ja nimenomaan oikealla ohenteella... jossain peltikattomaalissa mainittiin tärpätti ohenteeksi, mutta kuivuminen/pinnan tasoittuminen onnistu paljon paremmin jollain (en muista millä, automaalikaupasta ostettiin taannoin litran pullo kimppaan) "oikealla" ohenteella. siis maalasin matalapaineruiskulla punaisella ferreksillä pohjamaalatun Lada nivan peltikattomaalilla valkoiseksi ilman mitään sävyä, Puolen litran kohdalla ohennettua valkoista ei enää voinut ruiskuttaa tummempiin kohtiin:( ruiskuttelin sitten kaiken varalta vielä lisää, siis peltikattomaalia n. 1,5 litraa, ja ohennetta meni varmaan 3 desiä? Ja sikäli maalaus epäonnistui, että k.o niva oli hämärässä "neonvalkoinen", ei enää koskaan vitivalkoista autoa... Ja tuo maalipinta/maalaustuntuma: tuo ruiskuohenne? haihtui maalista suht nopeasti, ja tuo peltikattomaalin? oma liuotin huomattavan hitaasti: siis maali kerkesi tasoittumaan ennen kovettumista, siis ei valunut herkästi, ja appelsiinipintaa ei tullut pahasti. |
Lainaus:
Tän tiesinkin et pohjamaali ensin ja sit väri pintaan, niin ei tule sellaista kuin bj75;tosesta kaunis metsku sininen hämärässä, mut auringossa näky, ettei ollut kunnolla tasaisesti peittynyt Siihen tuli mersun maalin loput ja hyllystä metskusinistä massaa, sekä loraus mazdaan sekoitettua metalli vaalean sinistä ja litralla piti pohjamaalata sekä peittää :eek: Et hiukka oheana oli pakko vedellä pimeässä tallissa. Ny oon siinä vaiheessa jossei ole tullut takapakkia, et roskat häiritsee. Aplaria en oo oikeen koskaan saanut maalailtua, mut maalit on vanhoja ja vielä muut ohentelee niitä ja sit ite ruiskuun ohennan, niin se maalin tasalaatuisuus ei ole ominaisuus :mad: Mut kuis tärkeää telaillessa pohjamaali on? Sit millä öljypohjainen maali kuuluisi ohentaa bensaa tuntuis uskovan? Faija ostellut kazakkaa naapurista ja on sellaista ihme mömmiä kuivuu viikossa kosketus kelpoiseksi ja hiontaan varmaan vuodessa :eek: Ja jos joku rivari taloyhtiössä sillä maalaisisi niin naapurit kyl tietää hajusta :p |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kyllähän sitä telailee ilman pohjamaalia jos karhentaa vanhan maalin eikä tietenkään telaa mitään miranolityyppistä suoraan metallikohtiin. Maalista riippuen peittää joko hyvin tai huonosti. Mattavihreellä Syntalilla telasin pari autoa ja värin vaihto onnistui yhellä kerroksella ilman pohjamaalia vanhan 320:llä karhennetun metallivärin päälle. Meinaat öljymaalilla varmaankin jotain seinämaalia?? Sellasia voi ohennella hyvin pellavaöljyvernissalla. |
Ruostekohtiin kannattaa varmaan ostaa jotain halpaa hiekkapaperia ja sinkkispraymaalia. Näin ainakin itse tekisin ihan vaan sen takia, ettei tarvitse heti alkaa paikkailemaan niitä ruostekohtia. :D Hammerihan ei ruosteista (putsatuista laikuista siis) välitä, mutta mites nuo muut? Peltikattomaalit ymym?
Itsehän en ole auton autoa maalannut, mutta olen vuosien mittaan paljon oppinut seuraamalla vierestä. :p |
Entäs jos vedät ferrexiä kylkeen? Hyvä ruosteelle ja kestävä.
|
2 Liiteet
Telattu
|
Soveltuuko Teknosynt 50 miranolin päälle maalaukseen? Mulla on geessä joku edellinen omistaja vetänyt paksun miranolin alkuperäisen maalin päälle ja helpointa taitaisi olla rapsutella/irroittaa lämmittävällä painepesurilla irtilähtevä miranoli pois, karhentaa pinta käsihiomapaperilla ja telata/pensselöidä päälle, jos tuon miranolin päälle voi jollain maalata.
Mulle riittää sellainen "suojaa peltiä, kestää katseen kymmenen askeleen päästä" pinta. /Tommi |
1 Liiteet
Tuon liitteen mukaisen ajoneuvon pari vuotta sitten telasin tikkurilan panssarimaalilla. Sävyttämätön valkoinen.
Aiemmat maalikerrokset lähtivät kämmenen kokoisina paloina irti, joten jotain suojaa kiskoin päälle. On kyllä ollut tallissa hiukan purettuna tuon jälkeen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuli tuossa mieleen että mulla on nyt kesällä tehdyt pintapeltien ruostekorjaukset maalattu rostexilla ja motonetin zinc182: sella sekä wurthin ruosteenestovärillä.
Ajatuksena olikin nyt sitten näppästä auto yhteen väriin ja hakea tota Temalac:ia punaisena. Onko nää yhteen sopivia värejä vai pitääkö jännittää miten nousee värit ylös? Ja sitten että minkä verran suunnilleen menee tuota väriä tollasen hiluxin maalaukseen? Vaatiiko useamman maalauksen vai peittääkö kerrasta? Onko miten tarkkaa maalia pohjatöistä? esim. peittääkö pensseli jäljet tai sumurajat? Aivan tuntematonta ei ole tää telamaalaus touhu, koska isäukon suikka parivuotta sitten maalattiin miranolilla. Miranol ei vaan tuntunut kuivuvan nopeasti vaikka maalaus suoritettiin +20asteisessa lämmössä kesällä... temalacista ei vaan oo minkään sortin kokemuksia. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Muilla pitäisi olla helpompaa. Tokikaan ei pidä unohtaa että monta ohkaista kerrosta on parempi kuin yksi paksu. |
2 Liiteet
Mä maalasin tommosella http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840810 tota suosittelivat kun kerroin että telalla maalaan eikä oo mikää nättelyauto tulossa (ironisesti auto oli vuoden päästä American Car Showssa... :D). Naarmuja tullu muutamia mutta en oo kyllä paljon varonukkaan ku on pyöriä yms heitelly lavalle. Toki mulla oli vanhat automaalit(?) alla enimmäkseen, puhtaille pelleille heitin jotku spraypohjamaalit.
180 paperilla vaa kevyt hionta, nakkaa maalia kylkeen ja telalla vähän tasottelee ja seosiinä. Eikä tarvi niin paljo irrotella ja peitella osia vrt. jos maalais ruiskulla. |
Nostellaas ketjua, kun ei uudempaakaan silmään sattunut. Eli Hiluxin lokari menee vaihtoon kun korroosio syönyt palan pois. Eli kysymysmerkkinä tällä hetkellä on lokarin/auton maalaus. Korissa sen verran naarmuja maalipinnassa ja ruostepisteitä siellätäällä. Herännyt ajatus tela/pensselimaalaamisesta kun mehtäauto kuitenkin kyseessä ja jollain tapaa hieman ronskimpi ulkonäkö maalipinnan puolesta. Miten ihmisillä on kestänyt telamalaus ajan saatossa? Täällä ketjussakin mainitut keinohartsimaali ja mipan yksikerrosmaali kiinnostaisi, kun niillä voi ilmeisesti maalata sellaisenaan ilman sekoitteluita - voisi olla parempi telailuun?
Pohjat jollain 200-400 paperilla vanha pinta mataksi ja ruosteet pois ja peltipaljaille joku pohjamaali. Onko mitään hyötyä hioa hienommilla esim. 800 märällä ennen telamaalausta? Ja moneenko kertaan olis hyvä maalata ja miten hionnat välissä? Ekaa kertaa autoa maalaamassa ja hommat ihan hakusessa, halpoja ruiskujakin katellut, mutta ei ole oikein paikkaa missä maalata. Ja miten nuo em. maalit tulisi ruiskusta läpi, vai tarvisko eri maalit? E: siis ruiskumaalaustakin aatellut, mutta ei ole kuin pienehkö talli ilman mitään ilmanvaihtoa ja ruiskumaalauksesta kokemusta täys nolla. |
Lainaus:
Traktoria, auraa, yms. maalailen halvalla motonetin ruiskulla ja maalina normadur näppituntumalla ohennettuna. Pinnasta tulee paljon siistimpi kuin telalla ja pensselillä, mutta suojaamisen vaiva siinä on. |
Sivu luotu: 03:27 (GMT +2). |