Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kokemuksia patrollin etulukkoperistä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=135507)

Pekanderi 01.06.2015 15:05

kokemuksia patrollin etulukkoperistä
 
Hei minkälaisia kokemuksia patrollin etu perän lukiosta? Ite päräytin etuperän lukkoon kempinliimalla ja niinhän siinä sitten kävi että noin viiden tunnin metsämönkimisen jälkeen totesin vasemman etu vetarin murroksen särkyneen��
Onko nämä patukan vetarit näin heikkoja vai onko kohalle sattunu miljoonan ajettu murros ��

fintroll 01.06.2015 15:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pekanderi (Viesti 1229375)
Hei minkälaisia kokemuksia patrollin etu perän lukiosta? Ite päräytin etuperän lukkoon kempinliimalla ja niinhän siinä sitten kävi että noin viiden tunnin metsämönkimisen jälkeen totesin vasemman etu vetarin murroksen särkyneen��
Onko nämä patukan vetarit näin heikkoja vai onko kohalle sattunu miljoonan ajettu murros ��

Kemmpi etu-lukko!? :eek: En on heti hyvä idea... Tekee ohjaus raskasta ja en on oikesti hyvin murrokseen. Patrollin murrot en ovat kovin heikko, mutta kemppilukkittu ja painava oikean jalka täällä en on paljon vetarit mikä kestää pitkaa....

Pekanderi 01.06.2015 15:53

Kieltämättä ohjaus vähän jäykkeni mutta ei sietämättömästi�� onko kuitenkin näin että joudun peräkauppaan murroksen lisäksi ��

Jaba 01.06.2015 16:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pekanderi (Viesti 1229384)
Kieltämättä ohjaus vähän jäykkeni mutta ei sietämättömästi�� onko kuitenkin näin että joudun peräkauppaan murroksen lisäksi ��

Kyllä näin voisi todeta :D

Pekanderi 01.06.2015 17:58

Ehkä kokeilen vielä yhen murroksen ja toivon että edellinen särky huonouttaan �� jos ei niin sitten peräkauppaan ��

Onko käytetyt kitkalukot miten kiven alla?

olenko minäkö 01.06.2015 19:04

Taidan kokeilla omaa pateen samaa hommaa jos etenis sit vähä paremmin ja laittais hydraali avusteisen ohjauksen niin ei olisi niin jäykkä.:eek::eek:

ajelija 01.06.2015 19:14

Ja ainakin
 
Särkyy vielä herkemmin kevyemmällä ohjauksella... Eihän se kevyt ohjaus kääntymistä itsessään paljon helpota, puskee saman verran...

sull45 01.06.2015 19:14

etukemppi
 
Ei mun mielesta see ohjauksen parantaminen autta vaikka hydraulikkalle ,koittaas näin että jos on käännos edessa niin yksi napakukko FREE asennon ,parane heti,ainakin auttaa,kemppi edessa ei hyvaa ratkaisuu

Pekanderi 01.06.2015 20:14

Etenee kyllä huomattavasti paremmin :) kääntö säde ei kyllä juurikaan kasvanu kun tasasella pihalla rinkiä ajoin:)

Jaba 01.06.2015 20:15

Sitähän olenkominäkö yrittää hienovaraisesti sanoa, ettei tässä kyllä ole mitään järkeä :D

PunisherFIN 01.06.2015 20:18

kyl joudut menee peräkauppaan, eli naapuri romikselle tms, ehkä paskin idea ikinä kempata autosta ETUPÄÄ lukkoon kun takanakin se on höperö ajatuksena, mutta monasti pakollinen jos ei oo rahukkia ostoo oikiata lukkova sinne :D kitkan kun laitat sinne keulaan, niin voit olla varma, että mehtähallitus kuhtuu tiellä siirtäissä talavella, se on aivan **tun varma, kun palalukotkin vie metikköön koska se kottero ei oikiasti kiänny..

jatkossa kysy, ennen kun teet, säästät rahojas ja hermojas, eikä hommia tarvia tehä kahta kertoo :)

Pekanderi 01.06.2015 20:20

Ohjaus on jäykkä ainoastaan paikoillaan ollessa, liikkeessä ihan siedettävä :)

Pekanderi 01.06.2015 20:24

En aja tällä muualla kun metikössä ;) mutta talvella tosiaan tulee ne todelliset ongelmat esiin kun ei ole pitoja pyörien alla :/

PunisherFIN 01.06.2015 20:33

hienovarasesti ja epäsuorasti savolaiseen tapaan vihjasin, notta se kiäntyminen on vaan yks ongelma mikä tuollasesta tasauspyörästön hitsilukituksesta oikeen seurovaa. se toinen on just minkä ite jo koeponnistit, eli niitä murroksia JA vetotikkuja saat vaihtaa normaalia aika paljo tihiämpään.. jos ne ei ole edes patrolleissa ikusia mehtäkäytössä, niin varaudu niiko myö jeeppimiehet, et siulla on kierros tikkuja ja murroksia matkassa ku lähet mehtään ja opettele tekemään ne vaihot vartissa et kestät muun porukan matkassa safareilla :D

muuta miulla ei oikeestaan oo ennee sanottavoo, oot miun avun ulottumattomissa järkipuheen ja neuvojen osalta ihan tasan tarkkaan :D

Pekanderi 01.06.2015 20:37

Hj kauppaan niin saapi lukon päälle ja pois sillon kun on tarvis.

matke 01.06.2015 20:42

:eek: Ite kun olen tolla pitkällä patella tossa metässä ajellu ja ei ole mitään lukkoja, niin siinä on veivaamista ihan ilman kemppiä:D

Jaba 01.06.2015 20:45

Juu ei tässä kenenkään rakenteluintoa oo tarkotus lannistaa, mutta nyt vaan etit jostain ehjän etuperä ja jatkat onnellisena offaamista :D

Sitten jos se hitsikone ei meinaa pysyä millään hallinnassa ja on pakko päästä turaamaan, niin hitsaa se kemppi taakse :D

Toitsuun saa varata murroksia matkaan. Ihan sama onko lukkoa vai ei :D :D :D

PunisherFIN 01.06.2015 20:58

mie taisin lannistaa hiukan, mutta ei kyllä ollu tarkotus ihan niin rajusti vittuilla :)
mutta asiaan..
se kemppi on takana ihan "ok" koska se on a) halpa b) oikein tehtynä varma (aina lukossa!)

fiksu se ei missään nimessä ole, mutta joskus on pakko oikasta hiukan mutkia, että saa rajallisten budjettien rajoissa tehtyä edes jonkinlaisen kamppeen millä harrastaa. eteen ei ole fiksusti mitään muuta mahollisuutta yhteenkään automerkkiin kuin se kytkettävä lukko. palalukot menee yksinään päälle, kuten torsen tyyppiset ja kitkakin nahistaa keulassa ja maantiellä nuo kaikki "automaattilukot" TODELLA VAARALLISIA. ne on oikeesti hengenvaarallisia laittaa sinne. mettävehkeessä ne tekkee justiinsa tuon, että murrokset on silppuna, kuten vetarit, napalukot ja iteasiassa ihan kaikki mitä siellä etuakselilla on. ei tule kestämään, vaikka laittelisi mitä cromo osia ja hathat palikoita jotka maksaa tonneja, ajatus ja jo autotekniikan perusteellakin täysin tyhjä arpa. jos ei heti porsi, niin kotvan kuluttua porsii, se on aivan varma.

ja mitä tuohon siun autovalintaan tulee, et erikoinu tarkemmin mallia, patrolleja on suomessa ainakin neljää eri tyyppiä ja niistä lyhyet variantit viellä, kaikissa pieniä eroja akseleiden, koneiden, yms osalta. perus pitkäkorinen on kankee jo yksinään, saati etupää lukossa. mutta sillä pääsee pelimies helkkarin pitkälle ja viellä poiskin ihan kemppi perseen, tai jopa vakio kitkan turvin, ekana vaan pitää oppia se lentotukialusmainen ajokäytös ja perusjutut ajotekniikoista.

tällä foorumilla on sekä patrol guruja, että noita jotka osaa neuvoa ajotekniikan niksejä aika paljon, eli ei kysyvä tieltä eksy ja VARMASTI kysyjälle vastataan ja häntä neuvotaan :)

Pekanderi 01.06.2015 21:27

Pitkä kankee lehtijousi hirmu pihamaalla retkottaa :D juu ei tässä tarkotus oo murroksia töikseen vaihella :D eli tasauspyörästöä kehiin :)

Pekanderi 01.06.2015 21:40

Miten mahtaa takaperän sisuskalut käydä etu perään ? :)

PunisherFIN 01.06.2015 22:09

kahopa tuosta "patrol kysy ja vastaa" vitjasta, siellä on jossai välikössä vertailtu nuita akseleita keskenään ja nimenomaan lukkojen ja sisäkalujen osalta, jokasesta patrollin mallista on käyty sama keskustelu varsin kahteen kertaan :D

waffen 02.06.2015 06:50

onko nyt kyseessä vanhempi vai uudempi patrolli ?

Pekanderi 02.06.2015 13:45

Patu on w160 80luvun alkupäästä eli ilmeisesti tarviin pätkä patrollin takaperän jos kitkaa haaveilen. :)

Fruehauf-CJ 02.06.2015 17:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1229459)
mie taisin lannistaa hiukan, mutta ei kyllä ollu tarkotus ihan niin rajusti vittuilla :)
mutta asiaan..
se kemppi on takana ihan "ok" koska se on a) halpa b) oikein tehtynä varma (aina lukossa!)

eteen ei ole fiksusti mitään muuta mahollisuutta yhteenkään automerkkiin kuin se kytkettävä lukko. palalukot menee yksinään päälle, kuten torsen tyyppiset ja kitkakin nahistaa keulassa ja maantiellä nuo kaikki "automaattilukot" TODELLA VAARALLISIA. ne on oikeesti hengenvaarallisia laittaa sinne. mettävehkeessä ne tekkee justiinsa tuon, että murrokset on silppuna, kuten vetarit, napalukot ja iteasiassa ihan kaikki mitä siellä etuakselilla on. ei tule kestämään, vaikka laittelisi mitä cromo osia ja hathat palikoita jotka maksaa tonneja, ajatus ja jo autotekniikan perusteellakin täysin tyhjä arpa. jos ei heti porsi, niin kotvan kuluttua porsii, se on aivan varma.
:)

Pitää tuosta Torsenista etuakselilla todeta etten ole havainnut sen lisäävän puskemista kuin etuvetoisena ajaessa. Puskeminen loppuu kun löysää kaasua.

Niin, käytöstä se on monasti osien kulutus kiinni. Metsässä särkyy ja maantiellä kestää!

Jaba 03.06.2015 10:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pekanderi (Viesti 1229567)
Patu on w160 80luvun alkupäästä eli ilmeisesti tarviin pätkä patrollin takaperän jos kitkaa haaveilen. :)

Jep. Pikkuperän kitkalukko käy, jos vaan jostain sellaisen löydät.

hiluvitkutin 03.06.2015 18:40

kyllä ne murroksetki kestää ku tolkku mukana. ainaki paremmi ku tojotan originellit. piotihän se sanoo!
jos pelkkä metsä peli ni pitäsin itsekkin etupään kiinteenä. kuin myös takapään.
kankeekshan se menee, mut jos hintaa aattelee ni halpa.
vanha murroshan voi jo päsähtää ihan millon vaan.
veikkaisin kyllä jos murrokset ehjät ni pikku etuperä paukahtaa "väärällä" käytöllä ennenkuin uus murros. tietty renkaat linkussa ja jalka suorana...
mulla oli kitka lyhyessä patrollissa edessä, ei ikinä mulla hajonnu sieltä mitään. varmaan ojoin aika kevyesti?

Pekanderi 03.06.2015 19:55

Kingkaapelista ilmeisesti myös löytyy pikku perä :rolleyes: Niitä on joka paikka pullollaan :D

PunisherFIN 03.06.2015 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ (Viesti 1229604)
Pitää tuosta Torsenista etuakselilla todeta etten ole havainnut sen lisäävän puskemista kuin etuvetoisena ajaessa. Puskeminen loppuu kun löysää kaasua.

Niin, käytöstä se on monasti osien kulutus kiinni. Metsässä särkyy ja maantiellä kestää!

ihan kysymys perustuen 4 vetosen ajotekniikkaan liukkaalla, miten sie löyseet kaasua kesken mutkan, menettämättä pitoa ja ohjausta? tähän mennessä meinaan kaikki nelikot on tehny aina saman, et jos ollaa yhtään riskirajaa likelläkään, menet ja heivaat kaasun mutkassa => perse irti ja kabiini käsiä täys => annettava lapikasta et saat ohjattua "kaasulla" ja sit on taas mahollisuus, et se torseni menee kiinni ja pito lähtee eturilloilta vai onko miulla menny tän yli 500k kilsan aikana nelivetosella ajaessa jotakin ohite?

tää etupään automaatti on ihan sama ikiriidan aihe kun ne mutikat "talvirenkaina" toiset pärjää kun ne on tien tukkoina ja elää pikkusen riskirajoilla, me toiset jotka ajetaan työksemme kyrpiinnytään kun joku harrastelija seikkailee ja vaarantaa muut :D

mie en laittas jos autolla ajetaan tiellä, pl jotkut 1km siirtymät kävelyvauhtia ajoalueelta toiselle. kytkettävä on ainua vaihtoehto keulalukoksi, sit ennen vaikka investoi vinssiin ja jättää etupään avoimeksi.

PunisherFIN 03.06.2015 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pekanderi (Viesti 1229866)
Kingkaapelista ilmeisesti myös löytyy pikku perä :rolleyes: Niitä on joka paikka pullollaan :D

kinkussa nissanin 180 edessä, 200 takana, eli pitäs passata. kuhan löyvät sellasen missä boorit passaa, noita 180 ja 200 periä on muistaakseni nisukalla eri booriluvuilla, ainaki 180 on 27 ja 28 spline. voin ettiä ne tyypit tuolta räjäytyskuvista jos tahot, samoten sielt saatto näkkyy et mis autois niitä on alkujaan..

matti.v 03.06.2015 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pekanderi (Viesti 1229567)
Patu on w160 80luvun alkupäästä eli ilmeisesti tarviin pätkä patrollin takaperän jos kitkaa haaveilen. :)

tuo pätkän takalukko voi olla hankala löytää eikä tuokaan edessä hyvä ole, tai mulla kait oli pikkasen liikaa kiritty kun veti vielä kolmella vaikka murros oli silppuna.pitkä patrolli jossa vielä takana oli kemppi. kääntyi kuin rautakanki jos vaikka lj:n perässä ajeli. parikertaa sai melekeen jokamukassa metässä vekslata pakilla. etuovista taaksepäin kaikki pellit sai jokareissun jälkeen oikoa että edes ovet toimi.

nyt ois sama lukkomurikka menossa suzukin etupäähän ilman shimmausta.. pitäs sen kuitenkin olla lujempi kuin avoin tasauspyörästö. kun kerkeis vaan joku rakentaa..:(

Fruehauf-CJ 03.06.2015 21:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1229888)
ihan kysymys perustuen 4 vetosen ajotekniikkaan liukkaalla, miten sie löyseet kaasua kesken mutkan, menettämättä pitoa ja ohjausta? tähän mennessä meinaan kaikki nelikot on tehny aina saman, et jos ollaa yhtään riskirajaa likelläkään, menet ja heivaat kaasun mutkassa => perse irti ja kabiini käsiä täys => annettava lapikasta et saat ohjattua "kaasulla" ja sit on taas mahollisuus, et se torseni menee kiinni ja pito lähtee eturilloilta vai onko miulla menny tän yli 500k kilsan aikana nelivetosella ajaessa jotakin ohite?

tää etupään automaatti on ihan sama ikiriidan aihe kun ne mutikat "talvirenkaina" toiset pärjää kun ne on tien tukkoina ja elää pikkusen riskirajoilla, me toiset jotka ajetaan työksemme kyrpiinnytään kun joku harrastelija seikkailee ja vaarantaa muut :D

mie en laittas jos autolla ajetaan tiellä, pl jotkut 1km siirtymät kävelyvauhtia ajoalueelta toiselle. kytkettävä on ainua vaihtoehto keulalukoksi, sit ennen vaikka investoi vinssiin ja jättää etupään avoimeksi.

:) Voi hevon vittu
Tapanani on korjata virheellisiä käsityksiä kun niitä tapaan. Kun selkeästi ei tiedetä asiasta.

Torseenista puhuessa pitäisi ennemmin puhua torsen-tyyppisestä tasauspyörästöstä.
Se jakaa vääntömomenttia pyörien kesken, mutta sallii eri pyörintä nopeuden.

Etu vedolla sen huomaa. Nelivedolla se toimii lähes eleettömästi (edessä on aina parempipito kuin normaalitasauspyörästöisellä).

Ajotekniikkassa ei pidä väheksyä ohjaamista sillä hallitaan luiston ja pidon suhdetta.
kun mutkassa lähtee lapasista on ihan sama mitä sadetansseja vedellää kabiinissa.

Tehot pois, ohjaat luiston suuntaan!

Pekanderi 03.06.2015 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1229889)
kinkussa nissanin 180 edessä, 200 takana, eli pitäs passata. kuhan löyvät sellasen missä boorit passaa, noita 180 ja 200 periä on muistaakseni nisukalla eri booriluvuilla, ainaki 180 on 27 ja 28 spline. voin ettiä ne tyypit tuolta räjäytyskuvista jos tahot, samoten sielt saatto näkkyy et mis autois niitä on alkujaan..

Jos niitä räjäytyskuvia jostain löytyy niin ei niistä haitaakaan ole :rolleyes: D21 periä muutama tiedossa :) jospa se pitkän kankeus vähän häviää kuha ottaa takaovien verran lyhyemmäksi :D

Fruehauf-CJ 04.06.2015 06:45

Lisätääs vielä selvyydeksi, että torsen-tyyppinen tasauspyörästö on erittäin hyvä päivittäiseen ajoon se ei todellakaan toiminnallaan aiheuta vaaratilanteita ja se toimii myös metsässä.

Omaan käyttöön torsen tuli valituksi kun 44 Danaan ei niin helposti löydä ylimääräisiä lukkoja. Oli myös ajatuksena säästää etuvetoakseleita iskumaiselta kuormitukselta.
Olen ollut siihen tyytyväinen. Jotain 20000-30000 -kilometria takan.

http://www.modificars.fi/tuotteet/vo...ife-lukkoperat

Sen kehutaan vähentävän vetelyitä etuvetoisissa, yllä olevassa linkissä.
Riippunee jousitustyypistä ja autosta itsestään.

Alla Detroit truetrack linkki jollainen on minulla käytössä
http://www.eaton.com/Eaton/ProductsS...trac/index.htm

Wagoneeri tuntui torseenin kanssa etuvetoisena ihan Saabilta, että onko etuvetoinen Saab huono auto?
Eli lehtijousitetussa Full sizerissa eron tuntee!

Patrolleista en mitään tiedä mutta samankaltainen alusta niissäkin on.
Metsäkäyttö paranee varmasti autoa lyhentämällä! :)

PunisherFIN 04.06.2015 07:07

joo mie sanosin kanssa et voi hevon vittu mut en sano mittään.

tuosta kun vilaset niitä räjäytyskuvia, eikös se listalta löytyne: http://nissan4u.com/parts/

katoin nopeesti, niin ei ois muka sama carrieri ja välitys, mut sitten kuiten poskilaakereiden perusteella osus samat laakerit puoleen tusinaan nissanin muuhun malliin.

SauliS 04.06.2015 09:27

Mun mielestä se kitka tekee vaan hyvää siellä etupäässä, kunhan sitä ei mene kirrailemaan. Teoria: murroksille/vetareille ei kohdistu niin paljon "hakkaavaa" 0-100% kuormitusta avoimeen perään verraten ja pahassa paikassa huonomminkin pitävälle puolelle välittyy sen verran momenttia että sieltä 500tkm ajetusta murroksesta pysyy ns. väljät pois. Lisäksi siinä avoimessa pikkuperässä on vain 2 tasauspyörästön pikkupyörää, kitkassa 4. Tällähän ei tietenkään ole merkitystä jos kemppi-kymppiin vertaa.

Muistaakseni D21 king-cabin c200 perässä on eri vetarin poorit, eli ei käy heittämällä. Voishan ne silti saada sepitettyä avoimen perän rojuista, en tiedä

waffen 09.06.2015 04:27

perän lukko asioissa kannattaa muistaa se että asioiden puolustajia ja haukkujia on niin hitosti ja toiset haukkuu asioita vaikka eivät ole koskaan kokeillut kyseistä asiaa. Ja tietyntyyppiset lukot käyttäytyvät eriautoissa erilailla.

PH75 09.06.2015 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja waffen (Viesti 1230893)
perän lukko asioissa kannattaa muistaa se että asioiden puolustajia ja haukkujia on niin hitosti ja toiset haukkuu asioita vaikka eivät ole koskaan kokeillut kyseistä asiaa. Ja tietyntyyppiset lukot käyttäytyvät eriautoissa erilailla.

Ainakin hitsilukko etuperässä saa mikä tahansa auton käyttäytymään käännyttäessä huonosti. Siitä lienemme kaikkien kanssa yhtä mieltä? :) Joku paikka antaa periksi lähes heti tai hiukan myöhemmin kuitenkin.
Ennen antaa olla vaikka sen avoimen, kun umpeen etupään hitsaa. Takapää sitten erijuttu, jos halvalla haluaa "lukon". Jos joku siitä hitsatusta etuperästään tykkää, niin olkoon sitten siihen tyytyväinen. Tuskin kovin moni täällä ainakaan moista hitsausta suosittelee :D

Nikuzai 09.06.2015 22:17

Kysytääs vielä typerä kysymys :o
Miten etukemppi käyttäytyy automaatti napisten kanssa?
Eikös ne irtoa kun vetarilta poistuu veto, vaan kuvitteleeko se automaatti napis, et vetari ei ny pyöri ja päästää irti ennen puskemista :confused:


Käsittääkseni vanhemmissa mönkijöissä on etuperä kemppityyppinen ja vetarien sisäpäässä on jonkin sortin vapauttimet eli ulkokaarteen rengas pääsee pyörimään nopeammin
ja sit kun pakitetaan napista kytketään etuvetarit jäykiksi ja sit vaatii pitävällä alustalla miestä joka kääntää

Muistelisin tutun mönkijää kun huolsivat niin olivat ihmetelleet, et hittoko tossa on kun pääsee etupyörät pyörimään nahkeasti eteen päin muttei taakse nelikon ollessa kytketty

Pekanderi 07.11.2015 11:39

Tänne asti kemppi on palvellu mutta talvi tulee ja puskeminen on varma ongelma, nyt on kingcapin c200lsd menossa paikoilleen näkyy olevan plug and play �� ilmeisesti näissä c200 perissä ainoastaan 29booria mitä ite nyt oon nuita tutkinu?

Pekanderi 09.10.2017 20:19

Kitkaperä
 
Kingcapin c200 perän hilut muuten käy suoraan 160 patrollin etuperään jos joku niitä kitka lukkoja sinne haluaa.


Sivu luotu: 04:37 (GMT +2).