![]() |
TIUHOJA VÄLITYKSIÄ
miten tihheetä välityksiä löötyy foorumin lukijoiden aatoesta?
mittana voes olla metriä/ minuutti... |
Lainaus:
Parempi olisi kokonaisvälityksen ilmoittaminen, olikohan täällä jossain vanhaa juttua.. |
Millä kierroksilla tuo ilmoitetaan?
Helpompi varmaan kysyä kokonaisvälitystä ku sen pystyy laskemaan sohvalta käsin :) Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata kun en tiedä mutta kokonaisvälitys on jotain 92.5 |
Kokonaisvälitys jeepissä vielä viime kesänä 203.35, nykyään enää 137.77
|
Hitaastihan tässä yritetään liikkua ja siihen vaikuttaa tietenkin tuo vaihteiston kokonaisvälitys, myös rengaskoko, joka on se viimeinen "välitys" . Tuon lisäksi vaikuttaa renkaissa käytetty ilmanpaine = renkaan kehä. Ja lopuksi moottorin käyntinopeus.
Ai niin, Minulla Rangessa kokonaisvälitys 4,07x3,32x4,75= 64,2 |
Katsotaan saadaanko tästä(kin) väittely aikaan:D
Minun mielestä rengaspaine ei vaikuta, paitsi ehkä jos ihan nollapaineella mennään, kokonaisvälitykseen. Eli ratkaisevaa on renkaan oikea kehä, ei etäisyys navasta maahan. Vai mitä? |
Lainaus:
Puhutaan staattisesta ja dynaamisesta vierintäkehästä, dynaaminen on se todellinen ajonaikainen, siihen vaikuttaa nopeuskin tietyissä tapauksissa, etenkin ristikudosrenkailla. |
Löytyykö Matti faktaa tuosta että se alipainen pyörii nopeammin.
En löydä muuta kuin että passiivinen vahti huomaa pyörintänopeuden eron. Miten muuten kuluu alipainen nykyrengas, eli tarkoitan matalaprofiilista henkilöauton rengasta? |
Mulla samat kuin ZeiZein Rooverissa. Taitaa olla muutoinkin aika identtiset?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167522 |
Lainaus:
Tuleehan siinä jo jonkinlaista eroa pyörähdyksissä, jos vertaa esim. 60cm säteellä pyörivää 50cm säteellä pyörivään kiekkoon samalla kiinteällä 1km matkalla …ja nuo ABS anturit on vain meleko tarkkoja havaitsemaan nopeuseroja ihan jo muutaman millin kulumiserolla renkaissa etu ja taka-akselin välillä, puhumattakaan siitä että jokin kumi tosiaan tyhjä. Mutta tämä väittely oli siis siinä, että toinen puoli vänkääjistä väitti tyhjän renkaan pyörivän hitaammin kuin täysi, joka ei täällä kyllä uppoa ihan pienelläkään päähän takomisella :) JanneBlomgren paine kysymykseen….jos oikein pilkkua n*ssitaan, niin en tiedä miten 0bar ali mennessä saisi edes renkaan pysymään vanteella kumin sisällä vallitsevan alipaineen takia :D Mutta asiallisesti vastattuna liian alhaisella paineella ajettaessa "nykyrengas" kuluu keskeltä…eikä niinkuin moni wanha jäärä edelleen luulee painetta olleen liikaa keskeltä kulumisen takia ja vähentää edelleen painetta->virhe! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Piipulle joo tiedän kyllä mitä alipaine on:), vaatis varmaan tuplabedlockit?
Ja matalapaineinen rengas pyörii hitaammin koska keskipakovoima työntää kulutuspintaa ulospäin, isommalle kehälle. |
Ehkä tuo kehämitta oli liian vahva sana tässä yhteydessä, se kun on liian tieteellinen :)
Olisko niin ettei kulutuspinta renkaassa matalapaineisena enään kulje ympyrän kehällä vaan menee mutkalle, ikään kuin "oikaisee" ympyrän kehän näin ollen lyhentäen kuljettua matkaa per kierros? Tai sitten vain kulku hidastuu pyörimisvastuksen kasvaessa. Äh en mä osaa selittää Pitänee lähteä kokeilemaan pihalle... |
ajatus oli että ajetaan aatolla siinä kunnossa kun se maastoajossa on. eli ne renkaat alla millä ajetaan maastossa ja niillä paineilla mitkä sillon on. eli ajetaan aatolla siinä kunnossa ku oltas lähössä mehtään. ja kaekki voep siätee tyhjäkäännin sinne mikä tuntuu hyvälle. itellä suzu männöö 11 m minutissa pienimmällä pykälällä tyhjäkäännillä...
onko se nii vaekeeta ajjoo minuutti ja kahtoo paljoko etenöö???? ee kaekkee tarvii aena laskee... |
Edit: tämä testattu ja osin kirjoitettu ennen kuin make.suzuki ehti tuon edellisen mittaustavan laittaa. Pitänee kokeilla tuokin.
Tässä pikainen testin tulos. Testauksella ei ollut valvojia muita kuin minä. Samasta syystä en kuvannut videota. Anteeksi jos menee hieman ohi topikin. Harmaa meisseli lähtömerkkinä. Rengaspaine 2bar: https://lh3.googleusercontent.com/-A..._00_49_Pro.jpg Pyöritetty viisi kierrosta. 2 bar. Keltainen meisseli. 14 m: https://lh3.googleusercontent.com/-f..._03_16_Pro.jpg Paine pudotettu 0.16 bar:iin, vasen takapyörä: https://lh3.googleusercontent.com/-z..._23_42_Pro.jpg Lähtö, harmaa meisseli 0.16 bar Rengas litissä: https://lh3.googleusercontent.com/-a..._24_20_Pro.jpg Viiden kierroksen jälkeen pyörinyt 85 cm vähemmän 0.16 bar:in paineella kuin 2 bar:in paineella. Pudotettu vain vasemman takarenkaan paine. Punainen meisseli: https://lh3.googleusercontent.com/-C..._26_39_Pro.jpg Kaikki neljä rengasta 0.16 bar. Lähtö: https://lh3.googleusercontent.com/-_..._46_51_Pro.jpg 12,55 m / 0.16 bar / 4 rengasta: https://lh3.googleusercontent.com/-L..._49_49_Pro.jpg Eli viidellä kierroksella 37x13,5x15" baja claw liikkuu 1,45metriä lyhyemmän matkan 0.16 bar:in paineilla kuin 2 bar:in paineella kuvan kaltaisessa maastossa ja puolta hitaammin :) https://lh3.googleusercontent.com/-4..._50_12_Pro.jpg Puhelimen hieman tässä tapauksessa epätarkan nopeusnäytön mukaan 2 bar:in paineella kuvan alustalla nopeus oli noin 2 km/h tyhjäkäynnillä. Ja 0.16 bar:in paineella (kuvassa) nopeus noin 1 km/h tyhjäkäynnillä: https://lh3.googleusercontent.com/-U..._53_17_Pro.jpg |
mulla mokki ei pienimmällä etanavaihteella me metriäkään vaikka olis kaasu pohjassa!
|
Loistavaa ZeiZei! Juuri tällaista ennakkoluulottoman pelotonta käytännön kokemusta kaipailin :) Eli edelleen ja ehkä jopa vieläkin voimakkaammin pysyn alkuperäisessä kannassani, että vajaapaineinen rengas joutuu pyörimään kovempaa pysyäkseen muiden samassa kulkuneuvossa pyörivien renkaiden matkassa! ;) Eli jos vielä joku eri mieltä, niin saa perustella kuinka se pienempi säteinen voisi kulkea hitaammin samassa vehkeessä, jos kolme isompi säteistä vie omalla vauhdillaan?
Eli jos 2bar mentiin 5kierroksella 14m ja 0,16bar samalla 5kierroksella 13,15m, niin että tuo vajaa kulkisi saman 14m kuin täysi rengas, joutuu se pyörimään useamman kierroksen, eli jos vauhdin määrää ne 2bar renkaat, niin se yksinäinen vajaaa joutuu pyöriä kovempaa! :D |
ee taeja ihmiset osata ajjoo aatolla tyhjäkäännillä yhtä minuuttia joten eeköhän lopetata tämä paskan jaahanta...
|
mäpäs piruuttaan mittaan huomenna montako minuuttia menee metriin
|
Lainaus:
Kokeilempa tuonkin huomenna jos löytyy ylimääräinen minuutti. Tai oikeastaan kokeilinkin jo huomaamattani: "noin 1 km/h" = 16,7m / min Ps heitä tuo "murteella" kirjoittaminen sikseen, kukaan saa selvää... |
Ookei eli ZeiZei käytännössä kokeili sen josta me, ainakin minä, vain teoriota esitetään.
Ja aika reippaalla paineenpudotuksella saadaan aikaan noin 6,5% vaikutus välitykseen, ja tiuhempaan suuntaan mikä ei liene kellekään yllätys. Tältä osin olin kyllä väärässä, mutta vaikutus ei ole kovin suuri, ei liene ihan aistittavissa oleva? Ja henkilöautossa, ihan tavan nykyautossa jolla ajetaan pääasiassa asfaltilla, olen edelleen samaa mieltä että renkaassa jossa on alhainen paine keskipakoisvoima työntää kulutuspintaa ulospäin jolloin sen ei tarvitse pyöriä niin lujaa kuin rengas oikealla paineella. ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti. |
Lainaus:
2km/h >1km/h |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuosta tulikin mieleeni... paljonkohan tarvitaan maanopeutta jotta auto kohoaisi keskipakovoiman vaikutuksesta ilmaan... kukaties sinkoutuisi avaruuteen? :D |
x2
|
Miten tuo lasketaan?
|
Lainaus:
eikä niitä herneitä sinne sieraimeen! :) Sitten asiaan, miksi täällä keskustellaan rengaspaineen vaikutuksesta vierintäkehän pituuteen kun alkujaan kysyttiin helppoa kysymystä: "montako metriä minuutissa autosi kulkee" lisättäisiinkö tähän perään 1000 vai 1500rpm? Helpottaisi niiden välitysten vertailua kun olisi tietty kierrosluku jolla niitä metrejä mittailtas! |
104.6 on kokonaisvälitys
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lähinnä vain näin lukihäiriöisenä on hankala lukea tuollaisia ylettömän koukeroiseksi kirjoitettuja textejä. Tuohon miksi kirjoitetaan aiheen sivusta, on tämäkin topikki malli esimerkki siitä miten asiat vain menee yleensä näissä. Meinasin tuon oman "raportin" kirjoittaa omaan topikkiin, mutta olisi ollut silloinkin hieman poissa yhteyksistään. |
Lainaus:
|
[QUOTE=Heguli;1224881]Siis häh :confused: Nyt ei ymmärrä, selvennätkö.[/QUOTE
Ajetaan siis autolla maapallon ympäri tasaisesti kiihtyvällä vauhdilla. Kuinka suuri nopeus (suuruusluokka) tarvitaan, että pyörät irtoaa Maan pinnasta ja ajoneuvo poistuu tangentin suunnassa ulkoavaruuteen? Pyörävetoisena tää ei onnistu, koska nopeus alkaisi hidastua heti kun pyörät irtoaa maasta... |
Lainaus:
missä m on kappaleen massa, v on kehänopeus ja r on kiertoradan säde. |
Jaa...välitykset on perusmersua: 6.15 ykkönen x 2 jakoloota (saatoi olla vähän päälle) x 4,9...tekeepi jotain reilu 60. Just nippa nappa menee tarpeeksi hitaasti 36" pyörillä ja 3L dieselipadalla...suolla pehmeimmissä paikoissa tulee joskus vielä vähän luistateltua kytkintä....
|
mulla suzussa 1.9 vw diisseli. sen perässä 5v suzun loota, sitten 4v suzun loota, sitten välitetty suzun jakis. ee tarvii hirveesti luistattoo kytkintä...
|
Lainaus:
Mikähän siinä on ettei maastureissa ole luonnostaan saatavilla ollutkaan esim 7 vaihteista vaihteistoa niin et 2 ensimmäistä on oikeasti hitaat ja vaikka lukon takaa valittavissa esim niin et vain hitaalla perällä löytyy ryömintä vaihteet Sit toinen mikä ei oikeen kohdalleen osu, mut kuitenkin on rekat miks ihmeessä euroopassa säästetään vaihteissa kun kaiketi jenkeissä suositaan +10 vaihteistoja ja euroopassa max10 |
Lainaus:
Ja riippuu paljo laatikosta, joissain on ryömintä vaihteet eriksee lisäks, mut pääsääntöisesti 12-pykälää etee päin. Ja mitä jenkkien vekottimii tulee nii aivan täyttä paskaa ne laitteet... |
on erikoinen homma ku yli 30 viestiä eekä kukkaan kerro metrejä!
oliko liian vaekeesti muotoeltu kysymys ku oli kirjotettu savon murteella??? |
Lainaus:
|
Laskimpa sitten metrit minuutissa aloittajan mieliksi ;)
Renkaan kehä n.2.355m eli 700rpm/92.5*2.355=17.8 metriä minuutissa snutsuki kulukee. |
Lainaus:
kaekki ee voe tehhä samoja juttuja... |
Lainaus:
Ja olis kauheen kiva jos sais yleiskielistä tekstiä tänne palstalle. Jotenkin ymmärrän tuota savoa, mutta silti haluiais poistaa väärin käsitykset... |
Lainaus:
|
Pajero tuoreella tuplajakiksella kokonaisvälitys n. 1:70. Ei mikään mahottoman hidas vieläkään, mutta tuplasti hitaampi kö vakiona. Riittää mulle.
|
Jos ei automaatti liiku tyhjäkäynnillä mihinkään, lienee vastaus 0 metriä.:rolleyes:
|
Lainaus:
|
Muistelisin, että joskus laskin 406 Mogin kokonaisvälitykset laatikon ryömintärattailla varustettuna ("crawler gears") olevan noin tonni. Siis kun kone on tyhjäkäynnillä, menee pyörän kierroksen pari minuuttia. Muistankohan ihan höpöjä?
Joo, ei ehdi karkaamaan pitkälle, vaikka jättää kahvitauon ajaksi ykkösen silmään: https://www.youtube.com/watch?v=qbVmyP-StMQ |
Lainaus:
Tää taisi olla ison laatikon jatkeena??? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei näköjään lievä provo tuottanut kovin ihmeellistä todistelua, joten laitan itse yhden asiallisen Unimog-mainospätkän: https://www.youtube.com/watch?v=3KQpFM436Qs
Ja niille jotka ei tiedä aiheesta, niin moggiin on tehty tollanen crawlervaihteisto, joka tulee normaalilaatikon alle: http://classicunimogs.com/diag_crawler.html Mullakin on toi ryömintäloota tallessa, otettiin aikoinaan pois, kun ei sillä oikeesti offroad-käytössä mitään tee. |
Lainaus:
|
Pihakoneessa, jossa BJ:n ja Nissanin tekniikkaa on semmoinen välitys, että minuutissa pääsee 6,78 metriä 31 tuuman renkailla. Tuota nopeutta voi offikäytössä hyödyntää lähinnä tarkoissa paikoissa jos vaikka kivikasan yli innostuu kiipeilemään. Leikkimistähän se on mutta mitäpä muuta tämä harrastus parhaimmillaan on.
|
En oo ihan varma 1 vaihteen välityksestä mut jos se on 4.313:1 niin kokonais välitys on 104.95:1 tai sit jos se on 3.83:1 niin 93.2:1
jakiksessa on 4.6:1 välitys ja perissä 5.29:1 750rpm tyhjäkäynnillä ja 100cm renkaan halkaisijalla joka on melko liki 39.5" boggeria 93.2 välityksellä rengas pyörii 8.05rpm ja auto etenee 25.3m/min (1.52km/h) 104.95 välityksellä rengas pyörii 7.15rpm ja auto etenee 22.45m/min (1.35km/h) Rengas paineita yms en osaa arvioida mut tuossa ainaki kovalla renkaalla teoreettinen nopeus. Moottorin ala vääntö vaikuttaa kaiketi jonkin verran myös tuohon ajettavuuteen tyhjäkäynnillä? vauhtipyörän paino? Oman ajokkini ajettavuudesta ei ole kokemusta mutta tuollaista on tulossa joka tapauksessa. Liekkö vastauksesta ollut nyt apua kenellekkään :D lj oli vielä ihan ajettavissa 33" renkailla ja vakio jakiksella ja sillo oli ryömintä nopeus muistaakseni jotain 50m/min |
Explorerin välitys automaatilla ja tuplajakiksella 56.66 riittää varsin hyvin 33sille renkaille.
Minuutissa etenee 0-28metriä tyhjäkäynnillä. |
Sivu luotu: 23:37 (GMT +2). |