Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   TIUHOJA VÄLITYKSIÄ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134941)

make.suzuki 08.05.2015 18:37

TIUHOJA VÄLITYKSIÄ
 
miten tihheetä välityksiä löötyy foorumin lukijoiden aatoesta?
mittana voes olla metriä/ minuutti...

AlluK 08.05.2015 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki (Viesti 1224497)
mittana voes olla metriä/ minuutti...

Tuohon vaikuttaa liikaa rengaskoko, minin pyörillä voi tulla "hyviä" lukemia.
Parempi olisi kokonaisvälityksen ilmoittaminen, olikohan täällä jossain vanhaa juttua..

Rak 08.05.2015 18:46

Millä kierroksilla tuo ilmoitetaan?

Helpompi varmaan kysyä kokonaisvälitystä ku sen pystyy laskemaan sohvalta käsin :)

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata kun en tiedä mutta kokonaisvälitys on jotain 92.5

mparty 08.05.2015 19:35

Kokonaisvälitys jeepissä vielä viime kesänä 203.35, nykyään enää 137.77

ZeiZei 08.05.2015 21:39

Hitaastihan tässä yritetään liikkua ja siihen vaikuttaa tietenkin tuo vaihteiston kokonaisvälitys, myös rengaskoko, joka on se viimeinen "välitys" . Tuon lisäksi vaikuttaa renkaissa käytetty ilmanpaine = renkaan kehä. Ja lopuksi moottorin käyntinopeus.

Ai niin, Minulla Rangessa kokonaisvälitys 4,07x3,32x4,75= 64,2

JanneBlomgren 09.05.2015 09:02

Katsotaan saadaanko tästä(kin) väittely aikaan:D

Minun mielestä rengaspaine ei vaikuta, paitsi ehkä jos ihan nollapaineella mennään, kokonaisvälitykseen.

Eli ratkaisevaa on renkaan oikea kehä, ei etäisyys navasta maahan.

Vai mitä?

-MaTTi- 09.05.2015 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1224633)
Katsotaan saadaanko tästä(kin) väittely aikaan:D

Minun mielestä rengaspaine ei vaikuta, paitsi ehkä jos ihan nollapaineella mennään, kokonaisvälitykseen.

Eli ratkaisevaa on renkaan oikea kehä, ei etäisyys navasta maahan.

Vai mitä?

Kyllä me saadaan tästäkin kättä väännettyä. Rengaspaine vaikuttaa suoraan renkaan vierintäkehään, toimiihan monen nykyauton passiivinen rengaspainevahti tarkkailemalla ABS-antureilta tulevaa pulssia, yhtään lutussa oleva rengas pyörii nopeempaa ja tästä tulee herja näyttöön.

Puhutaan staattisesta ja dynaamisesta vierintäkehästä, dynaaminen on se todellinen ajonaikainen, siihen vaikuttaa nopeuskin tietyissä tapauksissa, etenkin ristikudosrenkailla.

JanneBlomgren 09.05.2015 11:43

Löytyykö Matti faktaa tuosta että se alipainen pyörii nopeammin.

En löydä muuta kuin että passiivinen vahti huomaa pyörintänopeuden eron.

Miten muuten kuluu alipainen nykyrengas, eli tarkoitan matalaprofiilista henkilöauton rengasta?

moggirange 09.05.2015 12:39

Mulla samat kuin ZeiZein Rooverissa. Taitaa olla muutoinkin aika identtiset?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167522

piippu 09.05.2015 14:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1224661)
Löytyykö Matti faktaa tuosta että se alipainen pyörii nopeammin.

En löydä muuta kuin että passiivinen vahti huomaa pyörintänopeuden eron.

Miten muuten kuluu alipainen nykyrengas, eli tarkoitan matalaprofiilista henkilöauton rengasta?

No tämä se on yksi "mysteereistä" mihin ei tunnu tulevan faktaa pöytään, mutta mielipiteitä jokaisella omansa :D Yhdellä toisella foorumilla tuosta just hetki takaperin kinattiin (taitaa olla toinen osapuoli myös täällä kirjoittelemassa ;) ) ja pysyn edelleen kannassani, kunnes joku aukottomasti muuta todistaa….että tottakai tyhjempi rengas kiihdyttää pyörintänopeuttaan pysyäkseen muiden menossa mukana (siis renkaan säde pienenee maahan osuvalta osalta..ts. sama kuin laittasi pienemmän renkaan alle) sama ilmiö esiintyy vaikka ihan armeijassa tahtimarssissa-> eturivin hirvenjaloilla varustetut kun pistää tahdin kohilleen saakin takarivin persjalkaiset harppoa spakaatissa, tai sitten kipittää mahanalus jalkoja täynnä pysyäkseen mukana :D

Tuleehan siinä jo jonkinlaista eroa pyörähdyksissä, jos vertaa esim. 60cm säteellä pyörivää 50cm säteellä pyörivään kiekkoon samalla kiinteällä 1km matkalla …ja nuo ABS anturit on vain meleko tarkkoja havaitsemaan nopeuseroja ihan jo muutaman millin kulumiserolla renkaissa etu ja taka-akselin välillä, puhumattakaan siitä että jokin kumi tosiaan tyhjä.

Mutta tämä väittely oli siis siinä, että toinen puoli vänkääjistä väitti tyhjän renkaan pyörivän hitaammin kuin täysi, joka ei täällä kyllä uppoa ihan pienelläkään päähän takomisella :)



JanneBlomgren paine kysymykseen….jos oikein pilkkua n*ssitaan, niin en tiedä miten 0bar ali mennessä saisi edes renkaan pysymään vanteella kumin sisällä vallitsevan alipaineen takia :D Mutta asiallisesti vastattuna liian alhaisella paineella ajettaessa "nykyrengas" kuluu keskeltä…eikä niinkuin moni wanha jäärä edelleen luulee painetta olleen liikaa keskeltä kulumisen takia ja vähentää edelleen painetta->virhe!

ZeiZei 09.05.2015 14:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 1224670)
Mulla samat kuin ZeiZein Rooverissa. Taitaa olla muutoinkin aika identtiset?

Juu toi mun on vain rumempi :)

lavanelikko 09.05.2015 14:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja piippu (Viesti 1224686)
No tämä se on yksi "mysteereistä" mihin ei tunnu tulevan faktaa pöytään, mutta mielipiteitä jokaisella omansa :D Yhdellä toisella foorumilla tuosta just hetki takaperin kinattiin (taitaa olla toinen osapuoli myös täällä kirjoittelemassa ;) ) ja pysyn edelleen kannassani, kunnes joku aukottomasti muuta todistaa….että tottakai tyhjempi rengas kiihdyttää pyörintänopeuttaan pysyäkseen muiden menossa mukana (siis renkaan säde pienenee maahan osuvalta osalta..ts. sama kuin laittasi pienemmän renkaan alle) sama ilmiö esiintyy vaikka ihan armeijassa tahtimarssissa-> eturivin hirvenjaloilla varustetut kun pistää tahdin kohilleen saakin takarivin persjalkaiset harppoa spakaatissa, tai sitten kipittää mahanalus jalkoja täynnä pysyäkseen mukana :D

Tuleehan siinä jo jonkinlaista eroa pyörähdyksissä, jos vertaa esim. 60cm säteellä pyörivää 50cm säteellä pyörivään kiekkoon samalla kiinteällä 1km matkalla …ja nuo ABS anturit on vain meleko tarkkoja havaitsemaan nopeuseroja ihan jo muutaman millin kulumiserolla renkaissa etu ja taka-akselin välillä, puhumattakaan siitä että jokin kumi tosiaan tyhjä.

Mutta tämä väittely oli siis siinä, että toinen puoli vänkääjistä väitti tyhjän renkaan pyörivän hitaammin kuin täysi, joka ei täällä kyllä uppoa ihan pienelläkään päähän takomisella :)

Näin itsekin asian ymmärtäisin.

JanneBlomgren 09.05.2015 15:14

Piipulle joo tiedän kyllä mitä alipaine on:), vaatis varmaan tuplabedlockit?

Ja matalapaineinen rengas pyörii hitaammin koska keskipakovoima työntää kulutuspintaa ulospäin, isommalle kehälle.

ZeiZei 09.05.2015 15:34

Ehkä tuo kehämitta oli liian vahva sana tässä yhteydessä, se kun on liian tieteellinen :)

Olisko niin ettei kulutuspinta renkaassa matalapaineisena enään kulje ympyrän kehällä vaan menee mutkalle, ikään kuin "oikaisee" ympyrän kehän näin ollen lyhentäen kuljettua matkaa per kierros?

Tai sitten vain kulku hidastuu pyörimisvastuksen kasvaessa.

Äh en mä osaa selittää

Pitänee lähteä kokeilemaan pihalle...

make.suzuki 09.05.2015 18:31

ajatus oli että ajetaan aatolla siinä kunnossa kun se maastoajossa on. eli ne renkaat alla millä ajetaan maastossa ja niillä paineilla mitkä sillon on. eli ajetaan aatolla siinä kunnossa ku oltas lähössä mehtään. ja kaekki voep siätee tyhjäkäännin sinne mikä tuntuu hyvälle. itellä suzu männöö 11 m minutissa pienimmällä pykälällä tyhjäkäännillä...
onko se nii vaekeeta ajjoo minuutti ja kahtoo paljoko etenöö???? ee kaekkee tarvii aena laskee...

ZeiZei 09.05.2015 18:57

Edit: tämä testattu ja osin kirjoitettu ennen kuin make.suzuki ehti tuon edellisen mittaustavan laittaa. Pitänee kokeilla tuokin.

Tässä pikainen testin tulos. Testauksella ei ollut valvojia muita kuin minä. Samasta syystä en kuvannut videota. Anteeksi jos menee hieman ohi topikin.

Harmaa meisseli lähtömerkkinä.
Rengaspaine 2bar:

https://lh3.googleusercontent.com/-A..._00_49_Pro.jpg

Pyöritetty viisi kierrosta.
2 bar. Keltainen meisseli. 14 m:

https://lh3.googleusercontent.com/-f..._03_16_Pro.jpg

Paine pudotettu 0.16 bar:iin, vasen takapyörä:

https://lh3.googleusercontent.com/-z..._23_42_Pro.jpg

Lähtö, harmaa meisseli
0.16 bar
Rengas litissä:

https://lh3.googleusercontent.com/-a..._24_20_Pro.jpg

Viiden kierroksen jälkeen pyörinyt 85 cm vähemmän 0.16 bar:in paineella kuin 2 bar:in paineella.
Pudotettu vain vasemman takarenkaan paine. Punainen meisseli:

https://lh3.googleusercontent.com/-C..._26_39_Pro.jpg

Kaikki neljä rengasta 0.16 bar.
Lähtö:

https://lh3.googleusercontent.com/-_..._46_51_Pro.jpg

12,55 m / 0.16 bar / 4 rengasta:

https://lh3.googleusercontent.com/-L..._49_49_Pro.jpg

Eli viidellä kierroksella 37x13,5x15" baja claw liikkuu 1,45metriä lyhyemmän matkan 0.16 bar:in paineilla kuin 2 bar:in paineella kuvan kaltaisessa maastossa ja puolta hitaammin :)

https://lh3.googleusercontent.com/-4..._50_12_Pro.jpg

Puhelimen hieman tässä tapauksessa epätarkan nopeusnäytön mukaan 2 bar:in paineella kuvan alustalla nopeus oli noin 2 km/h tyhjäkäynnillä.
Ja 0.16 bar:in paineella (kuvassa) nopeus noin 1 km/h tyhjäkäynnillä:

https://lh3.googleusercontent.com/-U..._53_17_Pro.jpg

timppat 09.05.2015 20:09

mulla mokki ei pienimmällä etanavaihteella me metriäkään vaikka olis kaasu pohjassa!

piippu 09.05.2015 20:22

Loistavaa ZeiZei! Juuri tällaista ennakkoluulottoman pelotonta käytännön kokemusta kaipailin :) Eli edelleen ja ehkä jopa vieläkin voimakkaammin pysyn alkuperäisessä kannassani, että vajaapaineinen rengas joutuu pyörimään kovempaa pysyäkseen muiden samassa kulkuneuvossa pyörivien renkaiden matkassa! ;) Eli jos vielä joku eri mieltä, niin saa perustella kuinka se pienempi säteinen voisi kulkea hitaammin samassa vehkeessä, jos kolme isompi säteistä vie omalla vauhdillaan?

Eli jos 2bar mentiin 5kierroksella 14m ja 0,16bar samalla 5kierroksella 13,15m, niin että tuo vajaa kulkisi saman 14m kuin täysi rengas, joutuu se pyörimään useamman kierroksen, eli jos vauhdin määrää ne 2bar renkaat, niin se yksinäinen vajaaa joutuu pyöriä kovempaa! :D

make.suzuki 09.05.2015 20:58

ee taeja ihmiset osata ajjoo aatolla tyhjäkäännillä yhtä minuuttia joten eeköhän lopetata tämä paskan jaahanta...

timppat 09.05.2015 21:27

mäpäs piruuttaan mittaan huomenna montako minuuttia menee metriin

ZeiZei 09.05.2015 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki (Viesti 1224812)
ee taeja ihmiset osata ajjoo aatolla tyhjäkäännillä yhtä minuuttia joten eeköhän lopetata tämä paskan jaahanta...

Nyt vasta ymmärsin (tai arvasin) tuon alkuperäisen kysymyksen idean:

Kokeilempa tuonkin huomenna jos löytyy ylimääräinen minuutti.

Tai oikeastaan kokeilinkin jo huomaamattani: "noin 1 km/h" = 16,7m / min

Ps heitä tuo "murteella" kirjoittaminen sikseen, kukaan saa selvää...

JanneBlomgren 09.05.2015 21:37

Ookei eli ZeiZei käytännössä kokeili sen josta me, ainakin minä, vain teoriota esitetään.

Ja aika reippaalla paineenpudotuksella saadaan aikaan noin 6,5% vaikutus välitykseen, ja tiuhempaan suuntaan mikä ei liene kellekään yllätys.

Tältä osin olin kyllä väärässä, mutta vaikutus ei ole kovin suuri, ei liene ihan aistittavissa oleva?

Ja henkilöautossa, ihan tavan nykyautossa jolla ajetaan pääasiassa asfaltilla, olen edelleen samaa mieltä että renkaassa jossa on alhainen paine keskipakoisvoima työntää kulutuspintaa ulospäin jolloin sen ei tarvitse pyöriä niin lujaa kuin rengas oikealla paineella.
ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti.

ZeiZei 09.05.2015 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1224832)
Tältä osin olin kyllä väärässä, mutta vaikutus ei ole kovin suuri, ei liene ihan aistittavissa oleva?

Olihan se puolta hitaampi :)
2km/h >1km/h

Pauli 09.05.2015 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1224832)
ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti.

ZeiZein pitää siis tehdä toi sama testi, mutta nopeutta pitää olla vähintään 100km/h ;)

piippu 09.05.2015 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1224832)
Ookei eli ZeiZei käytännössä kokeili sen josta me, ainakin minä, vain teoriota esitetään.

Ja henkilöautossa, ihan tavan nykyautossa jolla ajetaan pääasiassa asfaltilla, olen edelleen samaa mieltä että renkaassa jossa on alhainen paine keskipakoisvoima työntää kulutuspintaa ulospäin jolloin sen ei tarvitse pyöriä niin lujaa kuin rengas oikealla paineella.
ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti.

No tämä pitää kyllä kokeilla itsekkin, kunhan saan testerini takaisin piiiitkästä lainasta kaverilta ja kokeilla henkilöautossani…sillä näkee jokaisen pyörän pyörintänopeuden ABS-kanturien kautta, niin jos tyhjempi rengas pyörii 100km/h vauhdissa hitaammin kuin normaalipaineessa olevat, niin haukkaan hatullisen pashaa :D

paavojaelvis 09.05.2015 22:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1224832)
Ja henkilöautossa, ihan tavan nykyautossa jolla ajetaan pääasiassa asfaltilla, olen edelleen samaa mieltä että renkaassa jossa on alhainen paine keskipakoisvoima työntää kulutuspintaa ulospäin jolloin sen ei tarvitse pyöriä niin lujaa kuin rengas oikealla paineella.
ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti.

Pyörii maantienopeuksillakin liian hitaasti. Kulutuspinnan massa on liian pieni kumotakseen maan vetovoiman.

Tuosta tulikin mieleeni... paljonkohan tarvitaan maanopeutta jotta auto kohoaisi keskipakovoiman vaikutuksesta ilmaan... kukaties sinkoutuisi avaruuteen? :D

Rak 09.05.2015 22:26

x2

JanneBlomgren 09.05.2015 23:07

Miten tuo lasketaan?

Hautalintu 09.05.2015 23:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1224830)
Nyt vasta ymmärsin (tai arvasin) tuon alkuperäisen kysymyksen idean:

Kokeilempa tuonkin huomenna jos löytyy ylimääräinen minuutti.

Tai oikeastaan kokeilinkin jo huomaamattani: "noin 1 km/h" = 16,7m / min

Ps heitä tuo "murteella" kirjoittaminen sikseen, kukaan saa selvää...

Jätä sinäkin tuo oulun murteen viljely vittuun kun muita kehoitat murteettomaan kirjoitusasuun! ;)
eikä niitä herneitä sinne sieraimeen! :)


Sitten asiaan, miksi täällä keskustellaan rengaspaineen vaikutuksesta vierintäkehän pituuteen kun alkujaan kysyttiin helppoa kysymystä: "montako metriä minuutissa autosi kulkee" lisättäisiinkö tähän perään 1000 vai 1500rpm? Helpottaisi niiden välitysten vertailua kun olisi tietty kierrosluku jolla niitä metrejä mittailtas!

Uazmies 10.05.2015 00:12

104.6 on kokonaisvälitys

Pauli 10.05.2015 00:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki (Viesti 1224750)
onko se nii vaekeeta ajjoo minuutti ja kahtoo paljoko etenöö???? ee kaekkee tarvii aena laskee...

Ei pysty mittaamaan kaikilla autoilla. Jos on automaattivaihteisto ja matalapaineiset isot renkaat, niin ei etene mihinkään tyhjäkäynnillä.

Heguli 10.05.2015 05:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paavojaelvis (Viesti 1224847)
Tuosta tulikin mieleeni... paljonkohan tarvitaan maanopeutta jotta auto kohoaisi keskipakovoiman vaikutuksesta ilmaan... kukaties sinkoutuisi avaruuteen? :D

Siis häh :confused: Nyt ei ymmärrä, selvennätkö.

ZeiZei 10.05.2015 08:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu (Viesti 1224871)
Jätä sinäkin tuo oulun murteen viljely vittuun kun muita kehoitat murteettomaan kirjoitusasuun! ;)
eikä niitä herneitä sinne sieraimeen! :)


Sitten asiaan, miksi täällä keskustellaan rengaspaineen vaikutuksesta vierintäkehän pituuteen kun alkujaan kysyttiin helppoa kysymystä: "montako metriä minuutissa autosi kulkee" lisättäisiinkö tähän perään 1000 vai 1500rpm? Helpottaisi niiden välitysten vertailua kun olisi tietty kierrosluku jolla niitä metrejä mittailtas!

Jos on jossain kohtaa ollut Oulun murretta minun kirjoittamana, on se laitettava puhtaasti kirjoitusvirheen piikkiin, kun en sitä osaa puhua enkä kirjoittaa, enkä viljele.
Lähinnä vain näin lukihäiriöisenä on hankala lukea tuollaisia ylettömän koukeroiseksi kirjoitettuja textejä.

Tuohon miksi kirjoitetaan aiheen sivusta, on tämäkin topikki malli esimerkki siitä miten asiat vain menee yleensä näissä. Meinasin tuon oman "raportin" kirjoittaa omaan topikkiin, mutta olisi ollut silloinkin hieman poissa yhteyksistään.

timppat 10.05.2015 09:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki (Viesti 1224497)
miten tihheetä välityksiä löötyy foorumin lukijoiden aatoesta?
mittana voes olla metriä/ minuutti...

Minä ymmärsin kysymyksen niin että ajetaan pienimmällä vaihteella minuutti ja mitataan matka?

paavojaelvis 10.05.2015 09:21

[QUOTE=Heguli;1224881]Siis häh :confused: Nyt ei ymmärrä, selvennätkö.[/QUOTE

Ajetaan siis autolla maapallon ympäri tasaisesti kiihtyvällä vauhdilla. Kuinka suuri nopeus (suuruusluokka) tarvitaan, että pyörät irtoaa Maan pinnasta ja ajoneuvo poistuu tangentin suunnassa ulkoavaruuteen?

Pyörävetoisena tää ei onnistu, koska nopeus alkaisi hidastua heti kun pyörät irtoaa maasta...

Pauli 10.05.2015 11:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1224867)
Miten tuo lasketaan?

F_c=mv^2/r\ ,
missä m on kappaleen massa, v on kehänopeus ja r on kiertoradan säde.

petr 10.05.2015 11:51

Jaa...välitykset on perusmersua: 6.15 ykkönen x 2 jakoloota (saatoi olla vähän päälle) x 4,9...tekeepi jotain reilu 60. Just nippa nappa menee tarpeeksi hitaasti 36" pyörillä ja 3L dieselipadalla...suolla pehmeimmissä paikoissa tulee joskus vielä vähän luistateltua kytkintä....

make.suzuki 10.05.2015 19:40

mulla suzussa 1.9 vw diisseli. sen perässä 5v suzun loota, sitten 4v suzun loota, sitten välitetty suzun jakis. ee tarvii hirveesti luistattoo kytkintä...

Nikuzai 10.05.2015 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki (Viesti 1225055)
mulla suzussa 1.9 vw diisseli. sen perässä 5v suzun loota, sitten 4v suzun loota, sitten välitetty suzun jakis. ee tarvii hirveesti luistattoo kytkintä...



Mikähän siinä on ettei maastureissa ole luonnostaan saatavilla ollutkaan esim 7 vaihteista vaihteistoa niin et 2 ensimmäistä on oikeasti hitaat ja vaikka lukon takaa valittavissa esim niin et vain hitaalla perällä löytyy ryömintä vaihteet


Sit toinen mikä ei oikeen kohdalleen osu, mut kuitenkin on rekat miks ihmeessä euroopassa säästetään vaihteissa kun kaiketi jenkeissä suositaan +10 vaihteistoja ja euroopassa max10

burton 11.05.2015 11:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1225121)
Mikähän siinä on ettei maastureissa ole luonnostaan saatavilla ollutkaan esim 7 vaihteista vaihteistoa niin et 2 ensimmäistä on oikeasti hitaat ja vaikka lukon takaa valittavissa esim niin et vain hitaalla perällä löytyy ryömintä vaihteet


Sit toinen mikä ei oikeen kohdalleen osu, mut kuitenkin on rekat miks ihmeessä euroopassa säästetään vaihteissa kun kaiketi jenkeissä suositaan +10 vaihteistoja ja euroopassa max10

Kylhän nää yhdistelmät on 12 vaihteisia, 10-vaihteisia ei oo ku pienillä painoilla olevissa jakoautois.
Ja riippuu paljo laatikosta, joissain on ryömintä vaihteet eriksee lisäks, mut pääsääntöisesti 12-pykälää etee päin. Ja mitä jenkkien vekottimii tulee nii aivan täyttä paskaa ne laitteet...

make.suzuki 15.05.2015 20:48

on erikoinen homma ku yli 30 viestiä eekä kukkaan kerro metrejä!
oliko liian vaekeesti muotoeltu kysymys ku oli kirjotettu savon murteella???

lavanelikko 15.05.2015 21:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki (Viesti 1226047)
on erikoinen homma ku yli 30 viestiä eekä kukkaan kerro metrejä!
oliko liian vaekeesti muotoeltu kysymys ku oli kirjotettu savon murteella???

Isoin ongelma lienee me automaatilla varustetut... Kauheen vaikee mitata tommosia asioita...

Rak 15.05.2015 22:23

Laskimpa sitten metrit minuutissa aloittajan mieliksi ;)

Renkaan kehä n.2.355m
eli 700rpm/92.5*2.355=17.8 metriä minuutissa snutsuki kulukee.

make.suzuki 16.05.2015 19:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 1226068)
Isoin ongelma lienee me automaatilla varustetut... Kauheen vaikee mitata tommosia asioita...

ja kovilla laatikoella ajavat ee voe pysähtyä jos ee paena kytkintä...
kaekki ee voe tehhä samoja juttuja...

lavanelikko 16.05.2015 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki (Viesti 1226199)
ja kovilla laatikoella ajavat ee voe pysähtyä jos ee paena kytkintä...
kaekki ee voe tehhä samoja juttuja...

Näinhän se menee käytännössä... Ei poista tuota automaatilaatikko-ongelmaa...

Ja olis kauheen kiva jos sais yleiskielistä tekstiä tänne palstalle. Jotenkin ymmärrän tuota savoa, mutta silti haluiais poistaa väärin käsitykset...

make.suzuki 16.05.2015 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 1226236)
Näinhän se menee käytännössä... Ei poista tuota automaatilaatikko-ongelmaa...

Ja olis kauheen kiva jos sais yleiskielistä tekstiä tänne palstalle. Jotenkin ymmärrän tuota savoa, mutta silti haluiais poistaa väärin käsitykset...

jep. ja jos automaattilaatikko on ongelma mix semmonen pittää olla???

Janex 16.05.2015 21:16

Pajero tuoreella tuplajakiksella kokonaisvälitys n. 1:70. Ei mikään mahottoman hidas vieläkään, mutta tuplasti hitaampi kö vakiona. Riittää mulle.

Topi1982 17.05.2015 09:54

Jos ei automaatti liiku tyhjäkäynnillä mihinkään, lienee vastaus 0 metriä.:rolleyes:

Hautalintu 17.05.2015 13:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janex (Viesti 1226250)
Pajero tuoreella tuplajakiksella kokonaisvälitys n. 1:70. Ei mikään mahottoman hidas vieläkään, mutta tuplasti hitaampi kö vakiona. Riittää mulle.

Haluuks kertoo lisää tosta tuplajakis hommast vaikka yyveellä? :) meinasin itelle meinaan tehä kans tuplajakiksen toho pajeroo ens talven aikaan ja ei millään viittis keksiä pyörää uudelleen! :D

JiiPee 17.05.2015 15:43

Muistelisin, että joskus laskin 406 Mogin kokonaisvälitykset laatikon ryömintärattailla varustettuna ("crawler gears") olevan noin tonni. Siis kun kone on tyhjäkäynnillä, menee pyörän kierroksen pari minuuttia. Muistankohan ihan höpöjä?

Joo, ei ehdi karkaamaan pitkälle, vaikka jättää kahvitauon ajaksi ykkösen silmään:

https://www.youtube.com/watch?v=qbVmyP-StMQ

paavojaelvis 17.05.2015 15:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu (Viesti 1226374)
Haluuks kertoo lisää tosta tuplajakis hommast vaikka yyveellä? :) meinasin itelle meinaan tehä kans tuplajakiksen toho pajeroo ens talven aikaan ja ei millään viittis keksiä pyörää uudelleen! :D

Ei sitten perusteta mitään salaseuraa, muutkin tahtoo tietää... :D
Tää taisi olla ison laatikon jatkeena???

Pauli 17.05.2015 16:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki (Viesti 1226240)
jep. ja jos automaattilaatikko on ongelma mix semmonen pittää olla???

Make vois joskus käydä kokeilemassa maasturia automaatilla, niin ei tarvi ihmetellä mix semmonen pitää olla.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1226397)

Joo, ei ehdi karkaamaan pitkälle, vaikka jättää kahvitauon ajaksi ykkösen silmään:

https://www.youtube.com/watch?v=qbVmyP-StMQ

Vielä jos joku kertois vanhalle tyhmälle mitä tollasilla välityksillä tekee.

kivinen 17.05.2015 16:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1226405)
Vielä jos joku kertois vanhalle tyhmälle mitä tollasilla välityksillä tekee.

Niillä voi ajaa tosi hiljaa, mutta isoillakin kierroksilla. ;)

JiiPee 17.05.2015 16:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1226406)
Niillä voi ajaa tosi hiljaa, mutta isoillakin kierroksilla. ;)

Juu, jos kytketty työkone vaatii koneesta voimaa, mutta samalla hidasta etenemistä.

Pauli 17.05.2015 16:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1226410)
Juu, jos kytketty työkone vaatii koneesta voimaa, mutta samalla hidasta etenemistä.

Niinku esim mihin? Eiks kaikki hommat tehdä nykyään hosumalla nyt heti eikä ...???

Viipo 17.05.2015 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1226412)
Niinku esim mihin? Eiks kaikki hommat tehdä nykyään hosumalla nyt heti eikä ...???

Niinku taimien nostoon tai palaturvekoneen pyörittämiseen tai mihin hyvänsä. Tai vaikka junavaunuletkan liikkeelle saamiseen.

Bj Andy 17.05.2015 17:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1226412)
Niinku esim mihin? Eiks kaikki hommat tehdä nykyään hosumalla nyt heti eikä ...???

No meillä ehkä mutta siellä missä mogit on töissä eikä leluina,niiniin niillä lingotaan lunta ja jos sitä on enemmin ku Hesassa marraskuussa niin pienille vaihteille saattaa olla käyttöä. Ja oha niitä tosiaan ollu ratavarustuksellakin ja ainakin yksi löytyy Suomestakin.

Pauli 17.05.2015 18:05

Ei näköjään lievä provo tuottanut kovin ihmeellistä todistelua, joten laitan itse yhden asiallisen Unimog-mainospätkän: https://www.youtube.com/watch?v=3KQpFM436Qs

Ja niille jotka ei tiedä aiheesta, niin moggiin on tehty tollanen crawlervaihteisto, joka tulee normaalilaatikon alle: http://classicunimogs.com/diag_crawler.html

Mullakin on toi ryömintäloota tallessa, otettiin aikoinaan pois, kun ei sillä oikeesti offroad-käytössä mitään tee.

Janex 17.05.2015 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paavojaelvis (Viesti 1226404)
Ei sitten perusteta mitään salaseuraa, muutkin tahtoo tietää... :D
Tää taisi olla ison laatikon jatkeena???

Juu ei ihan niks naks juttu ollu tuo toteutus. Ison laatikon perään tämän rakensin. Pikkulaatikon perästä oli tämä lisätty jakis, minkä asemoin ison laatikon ja alkuperäsen jakiksen väliin. Etimmäisessä jakiksessa keppi päävaihteistolle ja hitaan ja nopean ohjaus etummaiselle jakikselle. Takajakiksessa yks keppi jolla ohjataan hidaspuoli, nopeapuoli ja neliveto /kaksveto. Kuvia en ottanut työvaiheista, mutta valmista paketista voin näpsiä kuvia kun ehdin. Ulkomaan keikkaa pukkaa muutamaksi viikoksi niin en ehdi heti niitäkään julkaisemaan. Kerron kyllä tarkemmin työvaiheista tarvitsijoille jos ja kun ongelmia tulee. Rohkeasti vaan rakentelemaan, kyllä se on mahdollista. Sen verran .. ttumainen homma tuo toteutus oli, että toista en alkas tekeen.

c.rok 23.05.2015 20:04

Pihakoneessa, jossa BJ:n ja Nissanin tekniikkaa on semmoinen välitys, että minuutissa pääsee 6,78 metriä 31 tuuman renkailla. Tuota nopeutta voi offikäytössä hyödyntää lähinnä tarkoissa paikoissa jos vaikka kivikasan yli innostuu kiipeilemään. Leikkimistähän se on mutta mitäpä muuta tämä harrastus parhaimmillaan on.

revu 24.05.2015 00:01

En oo ihan varma 1 vaihteen välityksestä mut jos se on 4.313:1 niin kokonais välitys on 104.95:1 tai sit jos se on 3.83:1 niin 93.2:1
jakiksessa on 4.6:1 välitys ja perissä 5.29:1

750rpm tyhjäkäynnillä ja 100cm renkaan halkaisijalla joka on melko liki 39.5" boggeria

93.2 välityksellä rengas pyörii 8.05rpm ja auto etenee 25.3m/min (1.52km/h)
104.95 välityksellä rengas pyörii 7.15rpm ja auto etenee 22.45m/min (1.35km/h)
Rengas paineita yms en osaa arvioida mut tuossa ainaki kovalla renkaalla teoreettinen nopeus. Moottorin ala vääntö vaikuttaa kaiketi jonkin verran myös tuohon ajettavuuteen tyhjäkäynnillä? vauhtipyörän paino? Oman ajokkini ajettavuudesta ei ole kokemusta mutta tuollaista on tulossa joka tapauksessa.

Liekkö vastauksesta ollut nyt apua kenellekkään :D

lj oli vielä ihan ajettavissa 33" renkailla ja vakio jakiksella ja sillo oli ryömintä nopeus muistaakseni jotain 50m/min

Mustis 24.05.2015 12:44

Explorerin välitys automaatilla ja tuplajakiksella 56.66 riittää varsin hyvin 33sille renkaille.

Minuutissa etenee 0-28metriä tyhjäkäynnillä.


Sivu luotu: 23:37 (GMT +2).