![]() |
SJ410 sipistelyä
Tuli sitten hankittua vanha suikka takaisin, vuosimallin 1983 pikkulohko. Aikanaan 2005-2006 tuo tuli rakennettua alusta loppuun ja kolmisen vuotta sitten hetken mielijohteesta myytyä. Onneksi huomasin ilmoituksen palstalla ja niin poika päätyi takaisin kotiin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=175013 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=175012 Melkein on auto vastaavassa kunnossa kuin lähtiessä: turvakaaret on poistettu sisältä ja kuppipenkit on korvattu GTI-henkisillä normijakkaroilla (ihan hyvät muuten ovatkin). Samaten sytytysjärjestelmä on nyt mallia alkuperäinen, eli KMS:n systeemit on tiessään. Autosta on hajonnut rymytessä takaperä, jonka korjauksen yhteydessä Lock-Right on jätetty asentamatta paikoilleen, odottelee nyt pahvilaatikossa pääsyä takaisin tositoimiin. Myös antiikinaikainen navigointisysteemi on purettu pois. Ja tietty pientä ajan patinaa ja kolhua vähän siellä ja täällä. Seuraavaa tarvii tehdä, vähän itsellekin muistilistaa: - kaikki öljyt ja suodattimet pitää vaihtaa VAIHDETTU - venttiilivälykset pitää tarkistaa - jäähdytysneste pitää vaihtaa - polttoainejärjestelmä pitää putsata, nyt auto hörppii bensaa suoraan litran pullosta. Eli tankin ja polttoainelinjan putsaus, uuden polttoainesuodattimen asennus konetilaan, osa polttoaineletkuista on uusittava. Myös alkuperäinen kaasutin pitää putsata ja vaihtaa nykyisen tilalle. Samalla sähköinen polttoainepumppu pitää asentaa kunnolla paikoilleen, nyt kiinnitys on mallia nippuside TEHTY - vinssin toiminta tarkistettava - pientä ruostepaikkojen korjailua - sisällä vähän sähköhommia, työvalojen kytkinten asennus kojelautaan TEHTY - lock-right asennus takaperään - jarrujen tarkastus, putsaus ja herkistely - takavalojen vaihto, edellisen omistajan toimesta vaihto-operaatio on jo aloitettu VAIHDETTU - invertterin ja sisävalon asennus TEHTY - autoon on ilmestynyt vetokoukku, tarvii miettiä onko sille tarvetta eli mahdollisesti sen poisto POISTETTU - ilmanputsarin tarkastus, tässähän se on snorkkelin päässä Siinä tärkeimpiä, aloitellaan noilla. Tarkoitus on katsastaa auto tässä kesällä, kunhan kerkiää noi perusjutut hoitaa. |
Uudet takavalot tuli sitten asennettua ja samalla takaoven sijoittelu meni muutenkin uusiksi. Tästä lähdettiin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114556 Ja tähän päädyttiin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=175566 Vähän huono kuva mutta näin tällä kertaa. Heijastimet vielä puuttuu mutta paljon tyylikkäämpi kokonaisuus näillä uusilla valoilla. Koukku lähtee tuosta vielä pois, mulla ei sille ole käyttöä. |
Onnea
No nyt on takaovessa bling blingiä:D Onnea pojan kotiinpaluun johdosta.:)
|
Tämän kanssa ehtinyt pikkuisen puuhastelemaan. Autossa oli ostohetkellä varakaasari kiinni, ja niinpä putsasin "oikean" aikanaan kunnostetun kaasuttimen ja asensin sen paikoilleen uuden kaasuvaijerin kera. Sähköinen polttoainepumppu löysi paikkansa vanhan ilmanputsarin paikalle, hyvin tuntuu toimivan noin vaakasuorassakin. Polttoaineletkut uusin samalla, alkoi olemaan jo aika hapertunutta ne vanhat. Ja samalla putsasin koko polttoainejärjestelmän tankista lähtien vanhoista bensoista ja kaikesta moskasta mitä sinne oli kertynyt. Ihmeellistä, kuinka mustaa bensa voi olla :D
Samalla tuli sähköjohtoja paranneltua ja reititettyä vähän järkevämmin. Katon työvaloista on hukassa vielä noin puolet, niiden johdotuksen läpikäynti on seuraavana työlistalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=176568 |
Pientä väkästelyä taasen viikonlopun kunniaksi. Takapää pukeille, perän panssari irti + öljyt pois, kardaani irti, jarrurummut ja vetarit pois paikoiltaan ja lopuksi murikka pöydälle. Ja kohta lock-right takaisin paikoilleen.
Pikkuisen on ruostepeikko tehnyt tuhoja siellä täällä, tarvii fiksailla paikat kuntoon ennen kuin menee hitsihommiksi. Itse asiassa pikkuisen harmittaa kun ei silloin aikanaan tullut uusittua jousien kiinnityspisteitä ja noita muita rungossa kiinni olevia pellinpalasia. Olisi ollut helppoa kun runko ja koppa olivat irrallaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=176731 |
Kl
Lainaus:
Kyl nää nykypäivän hyvällä maulla rakennetut suikat vain on nii huikeita.pikkane auto jota alunperin tuskin kukaan otti vakavasti maasturien joukos..joskus kuopios safarilla soryn puheenjohtaja esiinty mustalla suikallaan,lähes kaikki katseli ajokkia enempi säälivästi safarin alkaessa,herraisä,ja viel noin maineikkaan seuran pj...hyvinkin alkumetreill meni monen maailmankirjot sekaisi..lopuksi kaikkein skeptisimmät lausunnot liitty rinnastuksiin mönkkäreihin,äijä veti safarin lakoonisen professionaalisesti..täs kohdin mun ajatusmaailma suikkaa kohden ryhdistäytyi..itse pidän suikkojen offiin tuloon esi isänä Lassea(laalaa)ennakkoluuloton nuori mies ,teki ensimmäiset Bedlock vanteensakin rengaskonetta apuna käyttäen,lisäten siihen jonkin kierroksia rajoittavan vastustsydeemin joka oli synergiassa hänen hitsauskoneensa kans, jälki oli häkellyttävän täydellistä hitsaussaumaa,kuvia voi ehkä löytyy viel täältäkin.. jossain suikassaan muistaisin olleen jopa pari jakistakin ja mitä kaikkea viel,joku ei pidä tällast minään,mut on muistettava mitä aikaa elettiin..muistaakseni paulillaki oli siihen aikaa nii himoittu omarakenntamansa 500:n G.,sellasia ollu tehdasvalmisteisina siihe aikaa,ainakaa avona;),(oi niitä aikoja)alku aikojen venäjän safarist lasse näytti mulle kuvanki(oltiinko raajärvel)ku oli suikka hinattu helkkarin vahvaan puuhun omalla vinssillä.oli ilmeisesti ensimmäinen paltic cub raajärvel,sillon jäi lasse lopun iäksi mieleeni..mul taas muisti on mitä on,mut toyon avolla pariskunta tuli lassenkulmilt messuihin mukaan..muistaisin et hän tais ajaa täs mun muistelun kohdas raajärven kisas siin kohdis suikkaa..jotai tällast siin läpi käytii..täyty olla lasse joka epäili rastille pääsyy(oli nykymittapuunki mukaan oikeest haasteeline,ei sitä hakenu kukaan ilman vinssii,,kivine kallioseinä,jyrkkyyttä riittävästi..lassen ja kuljettajan mielipide ero,saadaanko rastii vai ei,eros toisistaan niin paljon,et lasse lupas kuvata rastin munasillaan jos sinne asti päästäisii..vittu ku ei ny tähä hätää muista toise nimee..hieno tyyppi hänkii viimese pääl!!mut niinhä siin si kävi,ku pistei laskettii,tai laski kuka laski,satuin vain netti arealle,ku yleinen puheen sorina täytti alueen..olin kyl varoitellu etukäteen herkimpiä tulevast..en vissii tarpeeks,ku yhde ruudunäärest kuulu ähkäisy...TÄH...siin kohdin arvelin lassen rastikuvie tullee ruudul,enkä iha vääräs ollukkaa..kiirehin hätiin ja selitin tilanteen...kyl nauru maistu vakavampimielisillekki;)lasse tuli aikoinaa bökkersuikan kaa pohjosee,pisti naulan suopohjalla lattiaan ja suikka oli het kohta siin,pikkase maanittelu jälkee kokeili ryömimistaktiikkaa ja,yllätyitpäs siin kohdi;)...oi niitä aikoja,sanon mä..kuosmase sakkeki ajeli mukana yhdel ylläksel..ei ollu mitää suorituspaineit,kunha porinoitii sil aikaa ku toise oli kiin,siis taas väärinkäsitysten välttämiseks,porinoitiin vain offikavereiden kaa.. Huomaan et tänäpnä lasse ei ole paljoa lajitovereidensa messis tääl..ehkä jollain tasol arvostuksen puute,ku nii moni kuvittelee keksinee sen pyörän jonk lasardi on jossai vaihees koklannu janiin edelleen,ja minähän en sit ole vääräsjne,mut kyl Lasse laalaa on kaikkie offroad suikkie isoisä..mun mielest! Täs vanhoja muisteloita ,mut hiton hyvällä maulla rakennetun näköine suikka,onneks päätyi takaisin kotio!!!hiano juttu heguli,piräs ny muru kotona:) Edittii muosteloist... Vakava asia.. Lasse tulee mun luo näennäisen vakavana..karppa..mis tääl on painepesuri..ajattelin itse mielessäni et sääkertti miäs,auto pitää pestä viimese pääl tällase jälkii.... ....tos on toi halli,sen vasemmal kulmal on vermeet.... ...jep thanks,tarvii käydä pesee perse tän reissu jäljilt:d:d:d vittu..näit on jääny kaipaamaa...hurtii huumorii,jne..menny jotenn nii vakavaksi kaik...tie sit... Lassen on vain kuitattava kaikki tää tapahtuneeks,historiaa ku täs tapaukses voi kukaa muuttaa:))hienoi hetkii.. Edittii taas toisen perää... Pasihan soli Lassen kuskina siin kohdi.,piti käydä naamakirjast hakee nimi..tällaast tää elämä on:/ |
Kannatti hankkia takaisin
Hieno peli ja varmasti mieltä ylenti saada takaisin :)
|
Nämä on näitä terapialeluja, eli stressinpoistajia. Pieni puuhastelu tallissa auton kimpussa tekee ihmeitä. Ja jos on huono päivä eikä mikään suju, potkasee autoa oikein kunnolla niin sepäs vasta helpottaa :cool:
Tänään vaihdoin pari kattovaloa ja laitoin loput sähkövedot kuntoon, nyt palaa kaikki valot ja käyttökatkaisimet on myös tikissä. Seuraavaksi laaja perushuolto ja lukko takasin paikalleen niin pääsee koeajolle. Tänään huomasin jotta iskarit ovat entiset, tarvii nekin uusia. |
Lainaus:
Samaa mieltäX2 |
Noita turvakaaria on tullut mietiskeltyä ja nyt on aika toteuttaa vanha haave ulkopuolisista kaarista. Salon suunnalta eli hyvin liki löytyi valmiit kaaret ja jos vaan aikataulut nappaa niin kesän aikana olisi tarkoitus ne saada maalautettua ja asennettua paikoilleen.
Eilen vaihdettu moottoriöljy + suodatin, etuperän ja vaihteiston öljyt. Jälkimmäinen oli todella kirkasta mutta etuperässä oli aavistus vettä öljyn seassa. Pakoputkea tuli kanssa vähän korjailtua, oli muutama klemmari rikki ja sitä kautta koko putkisto notkollaan. Etupään jalkatiloista hioin ruosteet pois, vedin sinkit alle ja nyt siellä on kuivumassa kotelosuojamassa. Kunhan se kuivuu niin kulutusta kestävä maali pintaan suojaksi. Invertteri, kartanlukuvalo ja virtapistokkeet paikoilleen + sähköjen kytkentä. Kaikki muuten OK mutta invertteri päästi sisältään voimasavut. Lienee entinen, tarvii hankkia uusi vähän tehokkaampi malli. |
Tuli käytyä Suzuki-miesten taivaassa ja tollanen tarttui mukaan :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=177551 Varmaan syksyllä ehtii tuota alkaa sovittelemaan auton päälle, tuossa on pikkuisen hitsaamista ja muokkaamista. Samaten pitää miettiä ottaako tuon kuvassa olevan telineen käyttöön vai saisiko auton katolla nyt olevan jotenkin älykkäästi noihin kaariin kiinni. |
Hassu illuusio tuossa kuvassa, kun piti oikein hetken tuijottaa että mitenköhän nuo putket oikein menee, kun näytti että pääkaaressa on tuollainen suora vaakaputki, ja samaten takakaaren yläosassa.:D
|
Lainaus:
|
Hetken kans koitin hahmottaa luurin ruudulta että mitä helvettiä miten ihmeessä noi oikein istuu ja lopulta pääsin läppärin ruudulta kattoo niin selkishän se. Olikin näköjään palex ehtinyt ratkaista dilemman sillä väliä :D
|
Katos joo, kuvakulma on sattunut aika soppelisti :cool: Käsitinkö eilen oikein jotta nämä olis aikojen alussa olleet Pajaresin Samuraissa ?
|
Lainaus:
Kannattaa varmaan hyödyntää juu toi sun katolla jo oleva teline, sen saa varmasti näppärästi istutettua kaariin kiinni. Ja sitten vielä tosta karjapuskurista vetää putket tohon etumaiseen kaareen ni pysyy lokasuojatkin suojassa |
Eilen tähän tuli ostettua uusi Lock Right (malli 1520) takaperään. Auton mukana tulleen lukon keskipaloista toinen on pikkuisen kulunut, tarvii tutkia uskaltaako sen silti asentaa etuperään vai saisiko jostain hankittua pelkästään ne keskipalat. Nyt on kuitenkin tärkeintä saada takaperä äkkiä kasaan ja auto liikkeelle & katsastukseen, syksyllä on tarkoitus pitää viikko lomaa ja laittaa kaaret kuntoon. Eilen mittailin, niin vanhojen sisäpuolisten kaarien osista saa justiinsa tarvittavat lisäpalat noihin uusiin.
|
Uusi Lock Right tuli parissa viikossa rapakon takaa mutta asennus ei mennyt ihan putkeen. Auton alla olevassa perässä on pikkurattaissa ja muuallakin niin pahoja vaurioita, että tarvii hankkia parempikuntoisia osia ennen lukon asennusta. Mökillä on yksi varaperä, tarvii viikonloppuna katsoa missä kunnossa se on.
|
Laittaa perän rattaat vastaan oikein kunnolla. Varaperä oli vingutettu oikein antaumuksella paskaksi, rattaat siniset ja rapeampia kuin taffel chipsit :D Eli hakusessa on kelvolliset pikkurattaat persiiseen.....
|
rattaat lähtee aamulla...
|
Tämä palsta toimii ajatusta nopeammin, kiitosta vaan !
|
Vihdoinkin saatiin lukko survottua perään asiallisesti. Viimeisin probleema tuli noista poskirattaista, niitä kun on kahta mallia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=180920 Alkuperäisessä perässä oli noi vasemman puoleiset korkeat rattaat, ja niiden kanssa lukko ei ilman väkivaltaa mene paikallensa. Seurauksena on ollut niiden lukon mukana tulevien "aluslevyjen" voimakas kuluminen ja mitä ilmeisimmin lukko on aina kiinni. Sitten vastaan tuli tollasia koneistettuja matalampia rattaita, jotka sopivat sellaisenaan lukon kanssa perään. Lopulta kun löydettiin kunnolliset poskirattaat niin ne oli tuota (alkuperäistä?) korkeata mallia ja niistä koneistutettiin siivu pois ja hyvät tuli. Tänään illalla lukko takaisin paikoilleen ja auto ajoon & katsastukseen. |
Perä meni paikoilleen ongelmitta ja ei muuta kun koeajolle. Hyvin toimi pirssi kunnes moottori alkoi käydä huonosti ja lopulta sammui parin korttelin päähän kotipihasta :( Aikani starttailin niin sain auton aina hetkeksi käymään ja siten lähemmäs kotia. Loppumatkan tulin pelkällä startilla kun hyyty moottori kokonaan. Loppu into tältä päivältä selvittää missä vika mutta polttoainepuolelle viittaisi oireet. Huomenna jatketaan tutkimista....
|
Spartan lukossa ainakin noi aluslevyt käsketään jättää pois kokonaan (näkyy kuvassa rattaiden välistä). Itekkin jätin aluksi paikalleen ja olipahan tiukka paketti ;)
|
Pistää vastaan oikein kunnolla. Auto lähti tallista käyntiin laakista, kävi siellä vartin eikä mitään ongelmia. Ajelin lähimmälle huoltoasemalle, odottelin vuoroani tovin, tankkasin ja jatkoin matkaa. Ja ilman ennakkovaroitusta auto alkaa nykimään, booooooaaaaa ja sammuu. Kikkailemalla se lähtee käyntiin mutta ei kestä kuormaa lainkaan, kierroksiakin ottaa nihkeästi.
Lopulta hinaus Discolla takasin kotipihalle. Jotenkin oireet viittaa puolaan, aikanaan oli samanlainen vika. Eli lämmetessään ei anna kunnolla kipinää. Hihausoperaation jälkeen pihassa taasen lähti käyntiin laakista ja toimi normisti. Eli ostetan nopeasti Espoon suunnalta toimiva pikkulohkon puola :D |
Uusi puola asennettu ja johan taas toimii pikkulohko kuten pitääkin. Illalla katsastuksessa tuli korjauskehotus oikean etupyörän laakerista, on selkeä välys. Samaten ajovalojen suuntaus on vinossa ja varoituskolmio puuttuu. Mutta leima kuitenkin tuli ja pääsee huomenna tien päälle.
|
Kaarien asennus pääsi vihdoin käyntiin. Vanhat kaaret ovat olleet toisen Suzukin päällä, safariteline on omasta autosta ja vähän uutta putkea.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181174 Auto halliin ja kaaret nosturilla päälle, ei oikein istuneet. Tämä projekti osoitti, että putkien taivutus ainakin näin amatöörille on vaiketa ja ottaa ainansa. Mutta sinänsä hyvä aihio, siitä oli hyvä rakentaa. Aloitettiin takakaaren muokkauksesta. Osien irrottaminen oli helppoa, koska hitsaukset oli tehty vain ulkopuolelta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181175 Kaarista tulee irrotettavat. Jokaisen tolpan alle tehtiin tollanen tappi, johon tolppa kiinnitetään pulttiliitoksella. Takapuskuria piti levittää vajaa 10 senttiä puoleltaan. Pikkusen tulee noi kulmat ulos mutta näillä mennään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181164 Tuossa takakaari alkaa olemaan kohdillaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181166 Etulokasuojien suojarauta tulee vanhaan puskuriin kiinni pultilla (joka kuvasta puuttuu). Muutenkin vielä viimeistelemätön toi lattarauta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181169 Takapään kehikko alkaa olemaan kunnossa, samoin muokattu etukaari odottelee alapään kiinnityspaikkoja. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181165 Takapäähän tehtiin muutama jäykiste liitoksiin. Ja kyllä, monen mielestä vinotuki on väärin päin mutta toimii noin yhtä hyvin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181167 Vanha safariteline ei sopinut kaarien päälle, olisi tullut tosi mölön näköinen. Niinpä siitä otettiin vain valojen kiinnikkeet turvakaariin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181171 Siinä lopputulos. Vanhoista kaarista puuttui toi ikkunan yläpuolinen vaakaputki kuin myös katolta etuosan vinotuki. Käytössä ei ollut taivutuskonetta, vaan putket piti taivuttaa perinteisesti isolla rautakangella ja runsaalla voimalla. Pikkusen oli haastavaa mutta saatiin rauta tottelemaan kohtuullisen hyvin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181172 Kun kehikko oli valmis, nostettiin se pois auton päältä ja hitsattiin osat takapuolelta. Hitsauksen jälkeen nostettiin kehikko takaisin paikoilleen, pelättiin hitsauksen vetelevän kehikon niin vinoksi, ettei enää mene paikoilleen. Pelko oli turha, meni paikoilleen ilman väkivaltaa. Siinä lopputulos matkalla hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181173 |
Kehikon paluuta odotellessa viriteltiin kaarien kiinnikkeiden väliin helmaputket. Nämä piti jo aikanaan tehdä helmapalkkeihin mutta ovat jääneet tekemättä, vastahan tässä 10 vuotta sujahti :D
Laitettiin tolleen ihan kiinni helmapalkkiin, tiedä onko noin hyvä mutta olkoot. Kuvissa vasta eka pohjamaali niskassa, illalla toinen kerros ja huomenna pintaa päälle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181410 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181408 |
Hassun näköinen tuo a-pilarin kaari kun tehty noin nurinperin :)
|
Vähän koominen se on mutta ei jaksettu alkaa muuttamaan, kun tuossa aihiossa oli noin päin tehty.
Takapakkia tuli siinä mielessä, että etupäässä ei ollut pyörän laakeri löysällä vaan on kingpinnin laakerit entiset. Tilasin swivelin korjaussarjan molemmille puolille, tuleepahan kaikki hilut samalla uusittua. |
Tommonen siitä nyt tuli, omaa silmää miellyttää ja se lienee pääasia. Maalaukset on vielä vähän kesken.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181543 Snorkkelikin mahtui juuri ja juuri vanhasta reiästä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181544 Keulaputken kiinnityspultti vielä tässä vaiheessa puuttuu. Muissakin kiinnityspisteissä on vasta M8 pultit kun ei ollut käsillä M10 pultteja, vaihdetaan kun keritään. Toi keulaputki olisi ehkä pitänyt laittaa tosta vilkun yläpuolelta ja kiinnittää karjaraudan yläputkeen mutta hifistelyt sikseen. Toisaalta on noin tukevampi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181545 |
sehän on oikein komee.
|
Takapäässä on uusi Lock-Right ja sen toiminnan kanssa on ollut ongelmia, paukuttaa ihan suoraan ajettaessakin. Lukko otettiin irti ja tutkittiin mutta kaikki on perässä kunnossa. Vika paikallistettiin taka-akseliin, joka on vahvikkeista huolimatta taipunut kahdessa suunnassa mutkalle.
Tuumasta toimeen, auto pukille ja pillillä lämpöä alapintaan. Koko ajan mittailtiin miten akseli muuttaa muotoaan ja usean lämmityskerran jälkeen oltiin tyytyväisiä tulokseen. Ihan suoraksi ei tullut mutta riittävän suora kuitenkin, koska ajossa lukko toimii täydellisesti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181828 Akseli oli nytkahtanut ihan perän vierestä, jotenka samalla viriteltiin pikkusen lisätukea siihen kohtaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181829 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=181830 Illalla pintamaali niskaan ja se on siinä. |
Eilen tällä päästiin jo lähelle metsää :D Ajelin 40 kilsaa ajopaikalle ja moottori toimi ihan OK, pikkusen tehottomuutta oli ilmassa mutta toisaalta tiedossa oli, että sytytys ei ole kohdillaan ja seos on varmuuden vuoksi ihan liian rikkaalla. Pelipaikalla tankkasin auton ja sain kuningasajatuksen, laitetaan tankkiin samalla pikkusen tenttua niin mahdollinen kondenssivesi poistuu. En tiedä alkoiko sieltä tankista tulla vetta vaiko jotain mömmöjä mutta auto alkoi piiputtamaan oikein kunnolla. Päätin jättää ajot väliin ja lähdin linkuttamaan himaan. Loppumatkasta oli pakko soittaa emäntä hinaamaan kun ei suostunut suikka enää käymään lainkaan.
Auto tallille, kaasari auki ja osat putsaukseen. Ei siellä mitään kovin erikoista ollut, vähän mujua mutta kaiketi riittävästi. Kaasari kasaan ja auto toimii paremmin kuin aamusta. Samalla muistui jälleen kerran mieleen, että tässä ei ole minkäänlaista polttoaineensuodatinta, tarvii hankkia. Takaperän panssari ja peruutusvalot tuli eilen asennettua. Loppuviikosta etuakselin remppa ja lauantaina uusintakatsastus. Katsastuksen jälkeen työlistalla sytytyksen ja seoksen säätö, venttiilivälysten tarkastus & kopan tiivisteen vaihto, pakoputken uusiminen vähän jykevällä putkella. Sitten aletaan miettimään miten virranjakaja siirretään verkkopainoksi, eli joku suorasytkä olisi kiva. Eikä ruiskukaan olisi paha. Viime yönä in my dreams asensin suikkaan turbon, jihaa. |
Etupäähän laitettiin samalla uutta koko setti; kummatkin laakerit, tiivisteet ja kuningaspultit.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182487 Purku on näissä helppoa, tuossa jo vähän uutta osaa hollilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182488 Kasaus päinvastaisessa järestyksessä ja homma on paketissa. Noiden pallon tiivisteiden kanssa meinas kädet loppua kesken mutta meni ne sinne jotenkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=182489 |
Venähti uusintakatsastukseen meno yli kuukaudella niin piti katsastaa kokonaan alusta ja tänään tuli leima huomautuksitta. Pakko kehua Salon K1-katsastusta, asiallista palvelua ja ammattitaitoinen katsuri.
|
Kisat lähestyy, välyksiä voimansiirrosta minimiin.......
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183305 |
Etukardaani tuli vaihdettua huollettuun, loppui jurina nelivedolla siihen. Samalla meni jakolaatikon öljyt vaihtoon ja oli aikakin, tuli melkoista kuraa ulos laatikosta. Katkojan kärjet vaihdettiin ja sytkä säädettiin niin löytyi kadoksissa ollut veto. Sitten piti saada lapio pois takatilasta niin sille tuli kiinnikkeet katolle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183467 Kattovalot myös tuli kytkettyä toimimaan, saas nähdä miten kestävät ilman suojia. Sitten koeajolle ja kaikki pelaa upeasti ! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183466 Ja kyllä, koolla on merkitystä :D |
Päämekaanikko on kuluneen viikon aikana vaihtanut laturin laakerit ja korjannut sen kiinnikkeet, vaihtanut moottoriin öljyt ja suodattimen ja ruuvannut uudet tulpat paikoilleen. Nyt on pirssi valmis huomiseen possujahtiin, aamulla viideltä nokka kohti kisapaikkaa.
|
1 Liiteet
|
Ootko töissä espoon pilteeman lähellä? Tullut bongattua tämän näkönen vehje erään firman pihalla.
|
Lainaus:
|
Sikasuunnistus meni oikein mukavasti, vaikka tekniikka tällä kertaa pikkuisen petti. Ensin neljän rastin jälkeen vasen etujousi sanoi poksista ja katkesi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183760 Kartturin vimmatun puhelinsoittokieroksen päätteeksi saatiin uusi vakiomallin jousi lainaan, asennus tien poskessa lähiseudulla. Kiitoksia vaan Artsille jousesta ! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183762 Suikassa on siis 3" Calminin korottava setti alla. Pikkuisen ontui toi jousi mutta sillä mentiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183763 Hetken ajelun jälkeen todettiin, että ei tuolla oikein minnekään pääse ja mentiin kisakeskuksen hallille. Purettiin kumpikin jousi ja kasattiin Calminin pakettiin vakiojousen pitkä pätkä. Lopputulos on paljon parempi kuin vakio mutta tarvii hankkia jostain tollanen uusi korottava jousi. Sitten jatkettiin ajeluja hetki kunnes ohjaus tuntui oudolta ja ehkä tällä on jotain tekemistä asian kanssa. Raidetanko oli tuosta kohdasta pikkuisen taipunut aamulla jousen katkettua, eikä sitten kestänyt kisaa loppuun saakka. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183765 Ei muuta kuin osat irti autosta ja ystävällisen järjestäjän kyydissä (taas) kisakeskukseen korjaamaan palikat. Sillä välin kun allekirjoittanut haki tiimille kahvit niin euroopan paras kartturi & mekaanikko oli jo korjannut raidetangon. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183766 Aamun jousiepisodin jälkeen juututtiin yhteen syvään ojaan ja otettiin vinssi käyttöön. Se kyllä toimii normaalisti mutta tehoista on about puolet hukassa. Saatiin auto kikkailemalla pois ojasta mutta vinssin tehottomuus vaikutti koko loppupäivän reitinvalintoihin. Eli vinssausta vaativiin paikkoihin ei uskaltanut mennä lainkaan. Tänään purettiin vinssi ja syy tehottomuudelle selvisi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183767 Noin kymmenen vuotta kyseinen kiinanvirveli on toiminut lähes ongelmitta mutta nyt on aika vaihtaa koko masiina uuteen. Mutta aina välillä päästiin ajamaankin :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183759 Mukava reissu, toivottavasti ensi vuonna päästään uudestaan koittamaan tiimin kestävyyttä. Illalla kotona väsyneenä ja onnellisena. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183764 |
Uusi vinssi löytyi Jyväskylästä, kiitosta Cros4wd:n äijille pikatoimituksesta. Allekirjoittaneelle ihan uusi tuttavuus mutta epäilemättä teetetty Kiinassa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184053 Tässä oli vakiona ollut vaijeri vaihdettu naruun, mikä tietty on hyvä juttu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184054 Passas samoihin reikiin kuin vanha ABT, eli lienee samat noi kelan päätyosat. Releboksi asennettiin suojaan nokkapellin alle, leikeltiin se vanha tunkin kiinnike pois ja tilalle tuli vinssin mukana tullut asennuslevy. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184052 Valmis asennus. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184051 Ja vielä vinssi paikoillaan uuden rullakidan kera. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184050 |
Josko korvais tuon rullakidan (alumiinisella) liukukidalla?
|
Kävi mielessä mutta mennään tolla toistaiseksi. Tuli testattua niin hyvin vetää mutta aika hidas ja äänekäs toi on. Mutta riittää satunnaiseen safarointiin vallan hyvin.
|
Raidetangon hätäkorjaus kesti kisan loppuun mutta näemmä oli pikkuisen tanko taipunut vahvikkeen vierestä. Tänään poistettiin tilapäiskorjaus, oikaistiin tanko ja laitettiin vahvikeputki päälle koko matkalle. Hitsaus päistä ja tulppahitseistä matkan varrelta, tuli tukeva.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184060 Uudet etujouset on ostettu mutta niiden toimitus on vasta viikon parin päästä. |
Moottorin käynnissä on vieläkin pikkuisen petrattavaa ja oletettavasti isoin syyllinen on virranjakajan väljyys. Sytytyshetki meinaan vaeltelee melkoisesti lampulla tutkittaessa. Mutta osansa alakierrosten vedon nihkeyteen saattaa olla kaasarissakin, oikein kun mietti niin siitä on aika tarkkaan 10 vuotta kun kaasutin tuli perusteellisesti avattua & putsattua ja asennettua korjaussarja sisään. Eipä näille autoille kilsoja tietty paljoa tule mutta ikä tekee tehtävänsä. Eli korjaussarja meni justiinsa tilaukseen, tarvii joulunpyhinä asentaa kaasariin.
Suorasytytystä on tullut kovasti pohdittua, alustavasti tollasta mietin: http://www.autotune.fi/tuote/933/ate...en-taydellinen Onko kukaan moisen kanssa puuhastellut ? |
Kyseisestä laitteesta ei ole kokemusta mutta sekventaalista sytkää et tarvi, turhia osia tulee vain asennettavaksi.
Hukkakipinä ajaa saman asian. Map anturin voisi paremminkin laittaa kaveriksi. Edit: Asian voi tehdä niinkin että tekee jakajasta jäykän ja jättää sen vain, jakamaan kipinää eri sylintereille. Siihen ei väljyys vaikuta, toki jakajan kosteusongelmat ja muut ennakonsäädön ulkopuoliset häiriömahdollisuudet jää. Se on sitten eri asia kannattaisko laittaa suoraan megasquirt ohjaamaan sytkää niin voisi tarvittaessa laajentaa ruiskuksikkin. |
Ruiskua on tullut myös mietittyä mutta ainakin toistaiseksi ollaan menossa vain sytkän uusimisella. Autossa oli aikanaan kiinni KMS:n suorasytkä ja se toimi upeasti kunnostetun vakiokaasarin kanssa. Tietty ruiskun kanssa olis varmaan ollut vielä astetta parempi mutta riitti noinkin.
Eli toi voisi olla parempi: http://www.autotune.fi/tuote/934/ate...na-taydellinen |
Lainaus:
|
Joulupukki tuli ennakoitua aikaisemmin, uudet etujouset napsahti matkahuoltoon.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184399 Aika käppyriltä näyttävät mutta kai ne siitä kuorman alla taipuvat muotoonsa. Nämä on siis 3" korottavat. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184398 |
Lainaus:
Eli jakaja vain jakaa, siinä ei pienet välykset haittaa kunhan pyörii suurinpiirtein oikeessa tahdissa :) Pelkkä kärjetön sytytyskin parantanee tilannetta kun välys ei vaikuta ihan niin selvästi verrattuna siihen että kärkiväli heittelee jne. Kärjellisessä nokka on loiva joten etäisyys vaikuttaa ajoitukseen, kärjettömässä ajoitushetki tulee reunasta/kulmasta/hampaasta joten ei ole niin herkkä akselin etäisyyden vaihtelulle. Mutta että tiivistettynä; jos aivolaatikolla alkaa ennakkoa ohjaamaan kampitriggerillä niin jakaja romukuormaan ja tekee hukkakipinällä, jos haluaa kärjellisen pahimmista puolista eroon niin normi kärjetön sisään. |
Näperrettävää joulunpyhiksi.......
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184653 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184652 Ja tämäkin tuli ostettua eBay:n ihmeellisestä maailmasta. |
Pistäppä kuvia kun nuo Raptorin etujouset alla, että minkä verran korottaa ja mitenhän tuo jäykkyys kun ovat 4 lehtiset. Itse ostin palstan kautta samanmerkkisiset takajouset, jotka jossain vaiheessa talvea tulee alle.
|
Tulevana lauantaina olis tarkotus laittaa noi alle. Myyjän mukaan pitäisi olla vastaavat kuin Calminin pakat mutta saas nähdä, aika tuhdeilta noi näyttää.
|
Eipäs saanutkaan jousia vaihdettua kun meni päivä pressuhallin kanssa puuhastelussa. Ensin kaadettiin vähän puita, kaivurilla tasoiteltiin mestaa ja vähän sepeliä/kivimoskulaa pohjalle. Vanhat lyhtypylväät tuli pitkien sivujen alle ja hallin tolpat kiinnitettiin niihin, luulisi pysyvän hökötyksen maassa kiinni tuulella. Tuossa paikan hahmottelua.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185336 Aika pätevän oloinen tuo tukikehikko, tämä siis on Tokmannin 199 euron laatupeli. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185337 Siinä valmiina ilman etuovea. Tuo pressu on tämän heikoin lenkki mutta katotaan kuinka kauan se kestää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185338 Talli on aika pieni mutta niin on suikkakin, hyvin mahtuu sisälle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185339 Vielä ympäristön siistiminen ja vähän kivituhkaa maahan niin hyvä tulee. Niin ja näissä kuvissa hallin tolpat on alapäistään vaan tilapäisesti kiinni lyhtypylväissä, unohtus täkkipultit kotiin..... |
Kaasutin tuli purettua ja putsattua sekä tietty vaihdettua uudet osat korjaussarjasta sisään. Samalla tuli herkisteltyä kaasuvivusto ja kiihdytyspumpun vivut, varsinkin jälkimmäisessä oli sanomista. On se vaan pieni ja simppeli toi pikkulohkon kaasari, melkein kuin moposta olisi :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=186143 |
Järkevä, kevyt, simppeli ja toimiva on suzuki ja helppo huoltaa.
410 jos aikoisi kehittää, niin kaikki lisä kevennys olisi hyväksi. Ehkä avomalli ja kaikki mahdollinen ylim. paino pois. Tämä ajatus vaan vahvistuu, kun on raskaita tojotia ja jeeppejä irrotellut maastossa....... |
Kunnostettu kaasari kiinni autoon ja samalla uudet laadukkaat tulpanjohdot peliin, ja johan toimii moottori kuin unelma. Tyhjäkäyntiä käy tasasesti kuin kissa kehräisi ja vedätettäessä vastaa kaasuun viipymättä. Eli tuli takasin muutama kadoksissa ollut hevosvoima. Seos pitää vielä tarkistaa ettei vaan käy laihalla.
|
Joko Raptorin jouset alla? Kuvat ja kokemukset niistä kiinnostais.
|
Lainaus:
|
Tuli aamulla asenneltua Raptorit alle. Tuossa alkuperäinen 3" korottava Calmini ja uusi saman korottava Raptor vierekkäin. Calmini on näemmä ottanut vähän siipeensä, taisi olla possusuunnistus oletettua rankempi reissu :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=186422 Takapäähän jätin alkuperäiset Calminin kumipuslat, olivat loistavassa kunnossa ja ne joustaa tosi hyvin. Etupäähän laitoin jotkut Land Roverin alustan puslat. Näyttävät kovilta mutta oikeesti ne on aika vetelät eli joustavat. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=186423 Ja sitten ojaan testaamaan, hyvin joustaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=186421 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=186420 Ajettaessa ei huomaa eroa vanhoihin jousiin, auton ryhti tosin tuli kuntoon kun vasen etujousihan oli sellanen "viritelmä". Muutenkin ero entiseen on aika pieni, eli hyvät jouset noi tuntuu olevan. |
Jousenpäät tainnut tökkiä,Kun on tollein Katkennut/taipunut.
Onks edessä riipun takana mitään stopparia? |
Mentiin yhden ryteikön yli aika hapella ja etupää nappas pahasti kiinni ojanpenkkaan, toinen jousi katkes ja näemmä toinen vääntys tolleen. Mitään rajottimia ei riipuille ole. Jälkiviisaana oli liikaa vauhtia, hiljaa hiipien olis selvitty ilman vahinkoja.
Niin ja toinen etuiskari on ihan hengetön, seuraavaksi ne vaihtoon. Takana tuntuu olevan vielä kunnossa. |
Talvi tuli mutta halpismallin katos näyttää selvinneen ainakin noin 20 cm pakkaslumesta vaurioitta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187311 Piti jo kesällä asennella köydet tuohon kattoon lisätueksi mutta unohtui tietty, tuli sitten pakkasessa kädet kohmeessa ne viriteltyä. Tukee huomattavasti tuota lapetta, vaikkei äkkiseltään uskoisi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187310 |
Iskarit tuli irroitettua, niistä on 10 vuodessa lähtenyt osin henki maailmalle. Calminin 3" setin iskareiden mitat: edessä lenkin keskeltä tapin "prikkaan" noin 325 / 505 mm ja takana lenkin keskeltä lenkin keskelle 345 / 500. Noi mitat on kohmeisin käsin pakkasessa mitattuja, eli suunnilleen sinne päin :cool:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187309 Tarvii etsiä vastaava tuote, josko vaikka löytyisi samanlaiset jostain. |
Iskarit tilasin Cros4wd:stä, saman valmistajan tuotteet kuin etujouset eli Raptorin 3" korotukseen passaavat iskarit. Sisään- ja ulosjouston mitat riittää paremmin kuin Calmineissa, eli eipähän ainakaan iskari ole esteenä joustoille.
Sitten tuli asemoitua maastotunkki keulan karjapuskuriin. Tiedä onko tuo hyvä paikka mutta tukevasti se siinä ainakin istuu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187488 Noi pultit (M10) pitää hepata kannasta kiinni puskuriin, jotta pysyvät paikoillaan ja siten tunkin asettelu on helpompaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187489 Ennen possusuunnistusta laturi otettiin pöydälle, piti hirmuista vikinää ja siellähän oli laakerit sököt. Toinen saatiin uusittua mutta toinen on pikkusen tuntemattomampi malli, siihen tungettiin vain vaseliinia kun ei ehditty saada uutta ennen kisaa. Nyt laturi alkoi taas kitisemään, niin ostin uuden. Tuollainen traktorin yleismalli :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187486 Ihan toimiva kapistus, lataa muistaakseni 2750 rpm 70 A, mikä riittää suikassa vallan hyvin. Oliskohan maksimivirta ollut jotain 83 A kun kierrokset on tapissa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187485 Sitten kysymys tietäjille. Vanhassa on tollanen musta johto ja mollukka, pitääkö se siirtää tohon uuteen :confused::confused: Laturi on autossa kiinni vain tuolla 3-napaisella pistokkeella. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=187487 |
häiriönpoistaja.Voi mankka vinkua rundin mukaan jos ei laita...
|
Noi Raptorin 2" korottavat jouset mulla lässähti melko nopeesti ja ilmeisesti tehtaalta sanottiin näin kun tiedusteln myyjältä kestävyyden perään " Euroopassahan monet Samurait ovat rättikatolla joten jousien kantavuus ei ole mitoitettu kovalle katolle + vähäisellekkään lisäkuormalle " Eli ei kestä unpikoria ja puhumattakaan turvakaarellista koria. Myyjän toimesta korjaavia tuomenpiteitä tehdään ja kiitos siitä heille.
|
Jaahas, katotaan miten etupään käy :D
Tulevana viikonloppuna josko ehtisi laitella autoa kuntoon, eli laturin ja iskareiden asennus. |
Laturi meni paikoilleen helpolla, sama malli kuin vanha niin oli bolt on. Autossa on aina ollut sellainen ominaisuus, että moottorin kun käynnistää niin laturin merkkivalo jää palamaan ja laturi ei lataa. Kun käyttää kierrokset jossain 3500 rpm niin merkkivalo sammuu ja lataus alkaa. Tätä pikkuisen tuli tutkittua ja kun lisättiin laturin merkkivalojohtoon vastusta, aleni tarvittava kierrosmäärä. Kunhan kerkiää niin pitää asentaa siihen piuhaan pieni vastus niin josko sitten toimisi lataus oikein.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188311 Ilmankos vanhat iskarit oli osin kuolleita. Toinen etuiskari pääsee näemmä maksimijoustoissa ottamaan kiinni joustonrajottimen "alennuspalikkaan". Ihme juttu, ilmiö tapahtuu vain vasemmalla puolella. Uusi iskari asemoitiin pikkusen vinoon, niin moinen ei toistu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188308 Tässä uudet iskarit. Noi suojakumit on totaalisen surkeat, pari hajosi jo asennettaessa. Toiset kaksi sinne jäi mutta eivät varmasti kestä ekaa metsäreissua pidempää. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188309 Ja vielä lähikuva tyyppikoodeista, takaiskari oikealla. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188313 Ja sitten historian siipien havinaa. Autoon aikanaan asensin juuri samanlaisen venekäyttöön tehdyn navigaattorin mutta se oli häipynyt ohjaamosta muiden omistajien aikana. Sattumalta oli palstalla tollanen myynnissä niin pitihän se ostaa. Laite vieläpä toimii, tarkkuus tietty on vähän sitä sun tätä. Mutta pitää oikeesti testata kuinka tarkka tuo on todellisissa olosuhteissa metässä. Paikanninmokkula on autossa nokkapellin takaosassa tuulilasin tyvessä ja se kannattaa vaihtaa uuteen. Tekniikka on varmaan kymmenessä vuodessa kehittynyt jonkin verran. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188312 Ja lopuksi koeajolle, tuli taas todettua Boggereiden loistavat talviominaisuudet :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=188310 |
Eilinen päivä meni safarin merkeissä, ajettiin Lohjalla PoisTieltä.comin mestoilla. Boggerit piti yllättävän hyvin vaikka reitit oli aika jäisiä ja luntakin oli riittävästi. Vaati tietty kunnolla kierroksia ja isoa vaihdetta. Uutta vinssiä testattiin parissa nousussa ja toimii ihan OK mutta on kyllä todella hidas peli. Eipä tässä elämässä silleen kiire ole minnekään mutta voishan se pikkusen sähäkämpikin olla. Niin ja narua kelalla on vain 20 m eli pikkusen naftisti.
Alusta toimi hienosti, huomasi selkesti että nyt iskunvaimennus toimii kuten sen pitääkin. Renkaista oli yksi aamusta tyhjä mutta täytön jälkeen se piti paineet koko päivän ajan. Kesken ajojen toinen takarengas tyhjeni ja se korjattiin lennosta paikkapullolla. Pitää ottaa kaikki renkaat pois vanteilta ja laittaa suosiolla sisärenkaat, alkaa olemaan jatkuvasti joku kumi tyhjä. Sitten huonompi juttu, kone kuluttaa öljyä ja savuttaa reippaasti kun polkasee kaasua. Moottori on kyllä ihan pirteä ja tehot tuntuu olevan tallessa eli veikkaus on venttiilikoneiston vika. Tarvii purkaa yläkerta kunhan kerkiää ja tutkia mitä löytyy. |
Lainaus:
Tohonhan pitäis laittaa viereen vielä saman aikakauden kalakaiku :D Kun vesiylityksissä voi sitten katella pohjaa ja jos vaikka kantsii jäädä hetkeks pilkille :D :D :D |
Hyviä ideoita Kaitsulla !
Tulihan tuosta navigaattorista eilen pikkuisen palautetta, moni kysyi olenko pilkille menossa :D |
laitetaan muutama kuvatus eilisestä näytille, vaikka ei noissa oikein mitään tapahdu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189577 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189576 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189575 Ja vielä lyhyt video: https://youtu.be/RxEEJLHoyZA |
Liimaa noi renkaat vanteelle, voi ajella nollapaineill eikä lupsahda pois.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Sadepäivän kunniaksi tuli suikan katokseen laitettua 15 metriä aitoa Kiinalaista LED-nauhaa. Aika kivasti antaa yleisvaloa pimeyteen, vaikkei noi mitkään työvalot silleen olekaan.
Uusi kunnostettu litranen moottori on hankittu, sen vaihto odottelee kesää ja lomia...... |
Ajelin aamusta safarille niin paukahti jakohihna poikki :cool: Jäi sitten ajot väliin ja taisi alkaa koneen lisälaitteiden purku moottorin vaihtoa varten.....
|
Menikö vanhuuttaan vai oliko kotelon sisään päässyt jotain mikä sinne ei kuulu ?
|
Veikkaus, nokka-akseli leikkas kiinni? :(
|
Purkasin kiluja pois ja ihan siistiltä näytti se kotelo. Hihna on käsittääkseni vuosimallia 2006 eli olihan sillä jo ikää, tosin ajokilometrejä ei ole kauheasti takana. Nokka-akseli ainakin pyöri hienosti, tarkemmin en ehtinyt tutkailla. Mulla oli mökillä uusi hihna mutta siinä olikin 4 hammasta liikaa, niin jäi homma vähän kesken :confused:
|
Kirjataan ylös jos jotakuta auttaa: vuosimalliin 1983 saakka jakohihnassa on 84 hammasta ja 1984 eteenpäin 88 hammasta. Ja kyse siis pikkulohkosta.
|
Hihna vaihdettu ja taas pelaa kone kuin unelma. Itse asiassa toimii paremmin kuin vanhalla hihnalla, olisko ollut se katkennut yhden hampaan väärässä jaossa ? Nyt meinaan tyhjäkäynti on tosi tasasta ja vastaa kaasuun viipymättä, eikä paukuta yhtään pakoputkeen. Pitää vielä sytytys kattoa kohdilleen, perstuntumalla sanosin että on paljon aikasella.
Oikein kun muistelee niin lienee se hihna vaihdettu aikaisempien omistajien taholta, se hihnan kiristäjä on minusta erilainen kuin mitä silloin aikanaan sinne laitoin. Niin ja tulipas taas huomattua, että Bilteman bensaletku on persiistä, hapertuu ihan silmissä. Viime kesänä asensin uusia letkuja ja nyt on jo mutkakohdat ihan lohkeilleet. Tarvii ostaa kunnon letkua ja vaihtaa kaikki Biltsun letkut pois. |
Jep mulla sama. Muuten ihan hyvää bensaletkua, mut ei kestä bensaa.
Mistäs sais parempaa? |
Joku kehui IKH:n letkuja kohtuu laadukkaiksi. Voisi kokeilla, tuskin ne Biltsun letkuja huonompia on.
|
Itellä taas huonoja kokemuksia ikh letkuista. Kestivät melkee 2 vuotta ni rupes pykimään ja vuotamaan sieltä täältä.
Viime syksynäki laitoin yhteen projektiin ku oli jääny pätkä varastoon uutta, mutta pari vuotta ollutta. Oli valmiiksi puhki ja pykiny. Näissä tais lukea ILO OIL/PETROL. Aivan täyttä sitä ittiään. Hajin sitte hiflexiltä oikeat letkut on muute iha eri pehmiät eikä oo kovonnu tahi pykiny kahessa vuojesa yhtään. IKH:n letkut ku rautakankia. |
Itse laitoin juuri projektiin ikh-kaupasta ostetut letkut.
Paksumpi oli Hydroscandin ja ohuempi Rapron tekemää. Saapa nähä onko letkut hapertuneet ennenku pääsee edes koeponnistaan pensalla, jos tuon kans toiset 7 vuotta turaa... :o |
Ite ostellu letkua samasta varaosaliikkeestä josta tulee haettua kaikki osat. Luulis olevan kohtuu laadukasta ja halpaaki on :D
|
- pikkulohkosta, 1000cc, siis ei vahingoitu yläkerta, jos hihna katkeaa ?
|
Lainaus:
|
Suikka on edelleen hengissä, lähinnä sillä on hihnan vaihdon jälkeen vain ajettu. Eilen ruuvasin kiinni LA-puhelimen, piti ostaa kun kirppikseltä sai rekkamiehen vanhan vehkeen halvalla. Antenni vielä puuttuu....
|
Hyvässä kunnossa oleva voimanpesä odottelemassa pääsyä tositoimiin. Kunhan lomat parin viikon päästä alkaa niin pääsee asentelemaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=194561 |
Moottorin virittäminen on helppoa: Toro Rosson punaista pintaan ja tehot kasvaa vähintään 20 pinnaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=194620 |
Tuohon väliin pitäisi saada mahtumaan jonkinlainen pieni ilmanputsari, sinistä letkua on näkösällä joku 20 cm. Onko olemassa sellasia pyöreitä "pönttöjä", joissa olisi tulo & lähtö päässä ?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=176568 |
Moottorin vaihto tuli ajankohtaiseksi, alotellaan vanhan purulla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195210 Vanha pois, pikkusen on alkanut valuttamaan öljyä ulospäin. Tuossa näkyy kyläsepän tekemä laturin teline, johon aikanaan lisättiin moottorin pyöriminopeusanturia varten lisätuki. Teline siirrettiin uuteen moottoriin ja modattiin samalla, laturi kun oli aika pahasti vinossa linjastaan. Modauksen jälkeen hihna kulkee nätisti ilman ääntelehtimistä. Unohtu kuvata mutta vanhan moottorin toinen pakoputken alkupää oli komean valkoinen ja toinen totaalisen musta ja karstainen. Öljyähän se vanha kulutti paljon, eli silleen odotettu havainto. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195213 Kytkinkoppakin oli aavistuksen likainen. Moottorin vaihdon yhteydessä laitettiin uusi kytkinsetti paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195211 Siellä se lepää, apulaitteiden asennukset menossa. On se vaan helppoa suikan kanssa touhuta, kaikki on pientä & kevyttä ja tilaa on pääosin hyvin. Eniten tuskaa aiheutti ohjaustehostimen teline, loppuu tila kesken mutta siitäkin selvittiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195212 Kone lähti laakista käyntiin ja pelittää hyvin. Vähän jäi vielä hienosäätöä tekemättä. Uudet tulpat ostin valmiiksi mutta Moponetin kesäpoika olikin antanut väärät, unohtui kaupassa tarkistaa. Uudet moottoriöljyt meni tietty koneeseen mutta suodatinta ei varastossa ollutkaan, tarvii niitä hankkia. Sytkä pitää tarkistaa ja samalla uusia katkojan kärjet, katsastuksessa ensi viikolla saa seoksen säädettyä kohdilleen. Mutta jo nyt on auton liikkumisessa ihan toinen meininki kun vanhan kanssa, onnistunut operaatio siis. |
2 Liiteet
Posti toi suoraan Kiinasta kaikkien teinipoikien märän päiväunen, tollasen hienon punasella kuvulla varustetun tuning ilmanputsarin. Halvalla kun sai niin pakkohan se oli ostaa. Ajattelin jos tuosta saisi kohtuu vaivalla kikkailtua konetilaan vesitiiviin ilmansuodattimen snorkkelin putkeen. Snorkkelin päähän tota ei kehtaa laittaa :D
Edit: kävin vähän kokeilemassa niin onhan toi aika iso. Tarvii varmaan hankkia skootterin vastaava suodatin :) |
Nappasi aamun katsastuksessa hylkäyksen kehiin, oli oikeassa takajarrussa liian vähän tehoja. Tai siis ero oikean ja vasemman jarrun välillä oli liian suuri. Tarvii avata ja putsata, varmaan taas täynnä mutaa ja muuta mukavaa. Ennen katsastukseen lähtöä vaihdoin leimarenkaat alle & kävin pultteja läpi ja yllättävän paljon mutterit tuppaa tärinän takia aukeilemaan. Katsastuksessa huomattiin, että etukardaanin jakiksen pään pulteista kolme oli totaalisen löysällä ja yksi silleen vähän kiinni. Ilmankos menomatkalla oli pikkusen tutinaa autossa :D
Muutoin uusi moottori toimi maantiellä hienosti, potku riittää kahdeksankympin matkavauhtiin kivasti. |
Sivu luotu: 09:09 (GMT +2). |