![]() |
Tesla taksi
Taksilla piti matkustella ja kiire kun ei ollut niin piti googlettaa ja selvittää saisko Teslaa taksina ja saihan sellaisen. Sit soitto kuskille ja sieltähän se 15min odottelun jälkeen kurvasi pihaan. Kyllä on muuten relee peli. Se keskellä kojelautaa oleva 17" kosketusnäyttö on melko kookas ilmestys. Todella outoa kun mitään ääntä ei lähtenyt ja kun kuski polkasi niin se ampui eteenpäin aika hyvin. Takapenkillä oli taas hieman ahtaampaa. Ainakaan kovin pitkä kaveri ei viihdy siellä. Penkki on jotenkin todella matalalla niin että jalat pitäisi saada pitkälle eteen, mutta ei onnistu sen etupenkin takia. Lisäksi takana kuului sähkömoottorin äänet. Edessä ei kuulunut. Takana oli kuin metrossa olisi istunut. Samat kiihdytys ja jarrutus äänet kuului. Kuski puhui että sähköllä voi ajaa koko päivän, eli n. 3-400km. Mutta aina kun on mahdollista se latailee sitä. Tammikuussa kuulemma saanut auton ja 41tkm tullut sen jälkeen mittariin. Vielä ei ainakaan ole ollut mitään vikaa.
Siitä vaan joku ottaa mallia ja rakentaa ensimmäisen sähkökäyttöisen offiauton :D Jos muuten joku haluaa Tesla taksin numeroa niin meikäläisellä on se. |
Tesloja takseiksi Trafin mukaan rekisteröity yhteensä seitsemän
Helmikuun puolivälissä seitsemän Teslaa taksina:)
http://www.hs.fi/autot/a1424140652815 http://www.turkulainen.fi/artikkeli/...toimii-taksina http://www.auto-outlet.fi/tesla/ |
Ei siltikään se ihan jokapäiväisin kiesi mittariin vaikka siihen saakin investointitukea 3 v ajaksi. Kallis silti ottaen huomioon että sillä pitää tienata leipänsä.
Talvella ajomatka pienenee radikaalisti kun pakkanen ja pakollinen lämmitys syövät akuston tehoa. Mutta silti pojot heille joille se toimii työkaluna, onhan se pieni myyntivaltti isoissa kaupungeissa. |
Lainaus:
|
Vaikka hankintahinta on kovempi niin mites se pitkässä juoksussa tasoittuu kun lasketaan polttoaineet, vakuutukset, huollot ja muut semmoset.
Pelkissä polttoainekuluissa taitaa tulla melkoista säästöä. |
Tuo kuski ainakin sanoi että koko päivän on voinut ajella. Ei ole sähköt kertaakaan loppunut. Lisäksi se saa ilmaiseksi sähköt siihen. Joten tuossa käytössähän ne kulut alkaa sitten säästyä. Kuski puhui että normaalisti menee 2500-3000e/kk polttoaineisiin. Tuosta kun äkkiä laskee 3v kulut niin tuolla 3000e/kk kustannuksella päästään lukuun 108000€. Sen verran se säästää jos se tosiaan ilmaiseksi sähköt saa. En tie kuinka paljon tuota tarvii huoltaa? Pelkällä polttoaineella kun mittaa tuota kustannusta niin yhden auton verran se säästää rahaa tuossa. Ei se sitten enää niin kallis auto ole ;)
|
Tuon yhden lehtijutun perusteella se saa vielä 500€/kk valtion energiatukea. Mutta syystä tai toisesta valtio haluaa rangaista sähköautoa extra verolla. Eli se joutuu maksaan ajoneuvoveroa hieman enemmän. Sitä en tiedä onko se sitten yhtä paljon kuin diesel mersun verot vuodessa?
|
Siis tuo -Matin- 4800€ on autoveroalennus, aiemmin se oli 9600€, mutta nyt se on puolet tuosta eli 4800€. Tuohon sitten valtion energiatukiavustus tuokn 500€/kk.
Ilmaiset sähköt... juu ehkäpä kun auton hinta on mitä on liki 6-numeroinen summa niin ehkäpä se sis. auton sähkötkin. Minäkin haluaisin ilmaiset lounaat, kuka tarjoaa??? 2500-3000€/kk polttoaineisiin... monenko auton polttoaineet siinä on?? Mulla menee polttoaineisiin sellaiset 1500€/kk, toki osa ajoista on pidempää ajoa jolloin kulutus tasoittuu hieman. Olisi kiva nähdä laskelmat miten tuo on laskettu, tai noh voisihan tuon itsekkin laskea mutta nyt en viitti... päivä meni pilalle yhdellä soitolla ilmariseen... En epäile etteikö tuo Tesla olisi hieno auto, livenä en ole nähnyt mutta silti mittarikäytössä olen kyllä skeptinen. Toki jos se osoittautuu toimivaksi niin hieno juttu se on. |
Kohtuuviksuja tyrkkyjä saavat mokomaan, ilmaiset huollot, tietyistä paikoista ilmaiset sähköt, ja jotain muutakin.
Mitä mokomasta sitten saa esim kolmivuotiaana, 300 tkm rynkytettynä, onkin iso kysymys ... |
Kauanko noissa kestää akusto ? Varmaan ihanan halpaa uusia.........
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Paljon taksiyrittäjä maksaa esim. Uudesta E320 mesestä?
|
No se
Listahinta miinus 4800€ tietysti vaihtoautohan yleensä vaihdossa annetaan. Ja jos ei ole täyttä 3 vuotta pitänyt niin pitää maksaa valtiolle takaisin autoveron alennuksesta. Mikä taas lasketaan joka kuukaudelta mitä jäljellä 3 vuoteen, toki siis lasketaan arvonalennus joten määrä siis pienenee sitä mukaan kun auto vanhenee. Meniköhän nyt tarpeeksi vaikeasti...:rolleyes: Ja 15000€ esteettömästä / invataksista.
|
Tuo autoveron alennus nykyään (1.3.2015-> rek) henkilöautosta taksissa on lähinnä vitsi. 133,33 euroa/käyttökuukaus käytännössä, max 36 kk.
Pari hihafaktaa omasta kokemuksesta, Helsinkiläisestä taksista: Kohtuu pienikulutuksisen henkilöauton polttoaine ja huoltokulut on luokkaa 1250 € / kk alv 0%. Puolentoista kuljettajan palkka sivukuluineen n 4000 € / kk Vakuutus, kyydinvälitys, tietoliikenne ja rengaskulut n 1000 / kk alv 0% Nämä siis hahmottamaan kokonaisuuksia, eli sitä, kuinka iso / pieni juttu voi olla autoveronpalautus, kulutus, huollot tai vakuutusmaksujen merkitys. |
Lainaus:
|
Kaikki sähkö- mopolla tai pyörällä elantonsa ansaitevat...
Myös hakemusta sisään....... :D :D :D
Miksei myös kaikki sähköllä ajavat..... Silti....Ajoneuvojen käyttöverotus muuttumassa radikaalisti ajoneuvokannan uusiutessa. Siinä vasta päättäjillä onkin mietittävää... Tällä hetkellä päästöihin pohjautuva verotus. Jossain vaiheessa polttoaineverosta ja käyttömaksuista ketättävä vero menee alle brake event pointin. Säköhärveileillä päästöt NOLLA. Kuinka jatkossa? Miten Valtio kerää verokertymän siirtymä kaudella? Mun ennustus. Kaikissa liikkuvissa vehkeissä pakollinen seuranta ja verot liikeiden mukaan. :( :( Ja kamera valvonta lisääntyy... :( :( Silti se sähkö "vessa" saastuttaa yhtäpaljon, saasteen muodostumispaikka vain vaihtuu jos energiaa ei tehdä "vihreästi". No on ainakin helpottunut olo niillä ajavilla että maailma pelastuu... :) :) :). |
Lainaus:
Mutta jos auton mittariin tulee 10tkm kuukaudessa ja tuollainen hybridi mersu söisi vaikka 6.5-litraa satasella niin sehän teettää n. 1538-litraa dieseliä. Oletetaan dieselin hinnaksi 1.35€ niin päästään lukuun 2076€/kk. Eli ei ne polttoainekulut ihan 3000e/kk taida olla? Toki jollain enemmän kuluttavalla pelillä voi olla. Lisäksi tuo polttoaineen hinta vaikuttaa aika radikaalisti siihen kuinka paljon ne kulut on kuukaudessa. Mutta jos se polttoaineissa sen n.2000€/kk säästää niin sehän tekee 24 000€ vuodessa säästöä, joka kolmessa vuodessa tekee 72 000€. Noh. Noita lukuja voi nyt miten vaan pyöritellä. Mut kohtuu iso säästö tuo on jos sen auton saa ilmaiseksi "tankkaa". Lisäksi jos suomeen tulee niitä Teslan supercharger asemia niin Tesla on ilmoittanut että Teslojen omistajat tankkaa niissä ilmaiseksi. Siinä akun saa täydeksi tyhjästä puolessa tunnissa. Huollosta en tosiaan tiedä miten paljon tuollaista Teslaa pitää huoltaa? Ei siellä taida olla kuin sisäilman suodatin mitä huolto vaihtaa? Joskus vaihdetaan jarrupaloja, mutta veikkaan ettei niitäkään kovin usein vaihdeta koska se auton sähkömoottori jarruttaa ja kerää energiat talteen. Ainakin tuollaisen hybridi mersun kuski kehui että oli jo yli 100tkm ajanut alkuperäisillä jarruosilla. Siinäkin kuulemma jarruenergia otetaan talteen. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Isommissa kaupungeissa autot vissiin pyöriikin 24/7, joko isäntä + kuskit tai vain kuskien voimin. Sellaista sankaria ei ole eikä tule joka yksinään tahkoaa mittariin 30 tkm/kk, loppuu ihan yksinkertaisesti tunnit vuorokaudesta. Muutoinkin alalla on niin suuria vaihteluja ajojen suhteen että yhdenmukaista laskutapaa on käytännössä mahdotonta saada aikaiseksi. Tätäkin kirjoittaessa nökötän tolpalla keula-autona, ollut tässä lähtökuopissa jo 3 tuntia ilman kyydin kyytiä, eli ilmaiseksi istun, onneksi kuskilla on hommia enempi. En kyllä ymmärrä miten voi saada menemään polttoainetta tuollaisia määriä, tallissa 2 autoa eikä polttoainetta mene laskun mukaan yli 1600€ arvosta/kk ja autot on ajossa likiman joka päivä. Toki ei meillä ole ruuhkiakaan kuten jossain eteläsuomessa(luojan kiitos...). Kauha-apinalle sivukommenttina. Kukaan täysipäinen taksiyrittäjä ei osta omalla rahallaan 320 E cdi mersua, tai noh, ehkä joku eläköityvä ostaa kun ei jaksa pohtia miten voisi mahdollisen hankitun omaisuutensa muuhun typeryyteen tuhlata... :D. 200 CDi:llä saa saman taksan kuin tuplasti kalliimmalla autolla. Katsokaapa vai niin kun tuo autoveroetu puolittui niin kohta alkaa tolpat tursuamaan Jettaa, Golf:ia, Octaviaa on jo.... Mutta silti hatun nosto heille joilla on rohkeutta ottaa tesla kuvun alle, toivottavasti konsepti on menestys eli viivan alle jää enempi kuin mitä diesel-autolla. Pitkän ajan laskelmia odotellessa..... |
Jep.
Kyllä on kilsat pudonnu joka puolella. Mulla huippuvuosina tuli 130 tkm vuoteen, viime vuonna 95 tkm. Samassa suhteessa sitten tietty muuttuvat kulut putoaa, mutta kiinteät pysyy. (ja Nerd-O, mun edellisellä hybridi mb llä tökättiin 180 tkm alkup jarruosilla, HelsinGin pirssinä) |
Se on mielenkiintoista, että sähkökulkupelit tekee tuloaan.
Kun on tullut kokeiltua minkälaista on ajaa maaseututaksia huonoja teitä pitkin, niin iso kuluerä on myös auton huollot ja korjailu kun ne meinaa hajoilla huonoja teitä rymistellessä. Oikein kova juttu olis kuitenkin omasta mielestä kestävä nelivetoinen ja sopivallaa maavaralla varustettu sähkötaksi, joka ei säikähdä huonoja teitä. Taksihan ei ole ihan koko aikaa liikkeellä, joten sitä voisi kyllä oikein hyvin ladata vaikka koulukyytejen välissä. Oikeen hienon tai kalliin taksin ostonj mielekkyyttä vähentää se kun ne tuppaa olemaan heikossa hapessa kun on jokunen satatuhatta rymistelty maaseututeitä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Suurimman hyödyn sähköstä saisi sellaisessa isossa taksissa, joka muuten kuluttaisi paljon polttoainetta. Tietysti suuri kulutus muodostuu myös suuresta määrästä kilometrejä. Eli tarvittas tarpeeks pitkällä toimintasäteellä oleva sähköllä kulkeva paku, joka soveltuu pyörätuolikyyteihin ja samalla jää tilaa muillekin. |
Jos tarkoitus on verrata vain kahden erityyppisen auton välisiä kuluja ja kannattavuutta niin ei kai noi kuskista tulevat kulut siihen kuulu?
Kai se kuski maksaa aina saman ajoi millä tahansa? |
Nyt mä alan ehkä ymmärtää miks Nerd-O n autot kuluttaa niin oudon vähän ...
|
Lainaus:
Homman voi kääntää niinkin päin, että halutaan jopa kuskin maksavan mahdollisimman paljon koska silloin taksifirmaan tulee rahaa hyvin. Sähköön panostamisessa on huonona puolena kun sillä pelkästään ei pysty profiloitumaan omien asiakkaiden suuntaan. Pitää olla jotain tyyliin invanosturi tms, jotta maaseututaksissa löytyy omat asiakkaat. Kaupunkitaksissa voisi sähköautosta kiinnostuneet haluta kokea vaikka Teslan kyydin. |
Lainaus:
|
Äläkää nyt alkako sotkeen invakalustoa tesla keskusteluun, henkilöpirssi joka vetää vain tolppaköröä vs. iso inva joka on pääosin inva/koululaisajossa niin ollaan ihan eri sfääreissä jo toiminan suhteen, samoin kulurakenteen ja kaluston kulumisen suhteen.
Vielä painaa onneton Wabbuaatto olemattomine kyyteineen, meen kattoon lätkää ja juomaan simaa ja en lähde illalla radalle... kait.. |
Olarin tesla.
Lainaus:
|
Lainaus:
Samalla tarpeeksi pitkän toimintasäteen idealla kun tehtäs muunlaisiakin autoja, luulis niille olevan tarvetta. Kaupunkien ulkopuolella sähköautot on myös tervetulleita koska niin saatas polttoainekulut kuriin ja ainakin omassa henkilökohtaisessa käytössä se olisi kova juttu. |
Lainaus:
Mutta että invakäytössä sähkökäyttöinen auto niin kaatuu omaan mahdottomuuteensa inva-auton työnkuvan vuoksi. Kuvitteleppa että isolla sprinter-kokoluokan autolla ajettaisiin koko päivä n 0,5 km - 6 km siirtoja ja koko ajan käytetään hissiä 2 krt/pysähdys. Ei riitä akut tai sitten pitää olla jo sellainen patteristo että se syö koko auton tilat. Mahdoton yhtälö. Henkilöbiilinä menee mutta ei nykyakustolla isossa autossa. |
Jos riittää sähköbussissa virrat niin miksei muka invataksiissa
Lainaus:
http://www.taloustaito.fi/Teemat/Aut...o-tositoimiin/ http://www.hs.fi/kaupunki/a1388033237152 http://www.taloussanomat.fi/autot/20...n/20152369/304 |
Lainaus:
Mä näkisin kaupungin ulkopuolella olevissa olosuhteissa mielenkiintoiseksi jos rupeaa ilmaantumaan sellasia isompia ja nelivetoisiakin sähköautoja, joiden toimintasäde on riittävä. Jos ei taksihommia tee, niin senhän vois latailla rauhalliseen tahtiin myöskin jollain omatoimisesti tuotetulla sähköllä. |
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/...toimii-taksina
Turkulaisen taksin kuljettajan näkemys asiasta. Laskeskelee, että vuodessa Teslalla säästää polttoaineissa n.10000€ ja auton hankintahinta kaikkine tukineen n.58000€ Edit pyromaani olikin laittanut jo linkin aikaisemmin. |
Ajoneuvokannan käyttövoimia
Isoja sähköpakuja ei tilastoissa vielä näy.
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/ti...ovoimatilastot http://www.trafi.fi/filebank/a/14247...31_12_2014.pdf |
Jauhatte potaskaa.
Helsingissä ensimmäinen sähköbussi koekäytössä. Eivät oo paleltuneet. |
Siis ihan oikee linja-auto kooltaan.
|
Eikä kannata nykytekniikalla Joensuu - Kajaani linjalla, vaan lyhyissä kiihdytys - jarrutus ajeluissa = esim Hällsingissä, koska jarrutus saahaan takaisin (melkein) kokonaan akkuihin.
Eikä akkuillekaan kannata vaatia pitkiä takuita, koska ne kehittyy ja halpenee niin hurjaa vauhtia, että voi viskata vanhat vittuun ennen takuiden loppumisia ja vielä pärjää uusilla paremmin. Linjan päähän tehokas lataus katolla olevan systeemin kautta ja kun kuski vetelee röökinsä ja imeksii kuntojuomansa niin akut on taas täydessä latingissa ja eikun kiilailemaan ja kaistoja surutta vaihtelemaan ihan kuin dieselilläkin tehdään. |
Linja-autojapa hyvinnii
Lainaus:
Näitähän meillä täällä Espoossa on jo liikenteessä, ei ole tosin tullu käytettyä kun omalla autollakin pääsee :rolleyes: |
Lainaus:
|
Tieto lisää tuskaa.
Lainaus:
|
Koskas helsingistä lähti viimeset trollikat pois?
Onko niitä muuten tallinnassa enää? Voishan tota jalostaa, sopivaan paikkaan ratikka/juna tyyliset ajolangat joilla samalla saataisiin liikutus voima ja latausta, pikkasen sumplimalla vois onnistua jopa sellainen, et ratikka kiskoja pitkin ajeltaisiin joissain paikoissa Mut tässä pitäis käyttää suomalaista tekemistä, kun et aasiasta tai muualta tulee vehkeet ja sit tapellaan miljoonilla et saadaan kaikki toimimaan, kun suoraan ois maksanut sen miljoonan enemmän toimivasta laitteistosta |
[QUOTE=Nikuzai;1223901]Koskas helsingistä lähti viimeset trollikat pois?
Onko niitä muuten tallinnassa enää? Tuolloin ne oli liikenteessä: Helsingissä liikennöitiin johdinautoilla 5. helmikuuta1949 – 14. helmikuuta1974 ja 26. kesäkuuta1979 – 22. helmikuuta1985 |
[QUOTE=ONROAD;1223913][QUOTE=Nikuzai;1223901]Koskas helsingistä lähti viimeset trollikat pois?
Onko niitä muuten tallinnassa enää? Tuolloin ne oli liikenteessä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Johdinauto näyttäs trollareita vielä olleen julkisessa liikenteessä ainakin vuonna 2013 http://spacebimbom.com/kategoriat/ko...allinnassa.php |
Sivu luotu: 08:49 (GMT +2). |