Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Geen kunnostelua, korin puhallusta ja maalausta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134623)

vuorimies 27.04.2015 16:09

Geen kunnostelua, korin puhallusta ja maalausta
 
4Useiden projektikertomusten innoittamana ajattelin kunnostaa pätkäGeen rungon sekä siihen liittyviä asioita. Projekti alkaa luonnollisesti kopan nostolla ja rungon pesulla, siinä se eka etappi olisi, saa nähdä miten käy.

pee 27.04.2015 19:06

Hyvä, siitä se lähtee. Kuvia vaan joka vaiheesta, niitä on aina kiva kattella.

vuorimies 28.04.2015 11:07

1 Liiteet
Lokasuojat ja korin pultit irroitettu. Seuraavaksi nosturin rakentelua..

vuorimies 28.04.2015 20:53

1 Liiteet
Tolppien nokkaan parrua ja vielä rautaputki johon sitten rissa keskelle. Koppa nousee todennäköisesti samalla systeemillä kuin tuo putki.

Sirernog 28.04.2015 22:29

Jonkun verran tekemisen makua, oma korin nosto tuntu haastavalta kun joutu pikkutraktorin apuna käyttämään maastotunkkia...Ei tunnu enään.:)

G280E 29.04.2015 04:38

Näin se ajokki tulee hyvin tutuksi ja kerralla kuntoon,kuvia vaan projektin kulusta.

vuorimies 01.05.2015 18:13

3 Liiteet
Päivän saldo: runko pestynä tallissa!

pee 01.05.2015 18:39

Peukku!

Siellähän oikea moottorikin - nyt kannattaa samalla jumpata sitten nuo jakiksen kumit uusiks, on aika oaljon kivammat vaihtaa tuossa asennossa ;)


Mikä härveli tuossa taka akselin päällä on, joku vinssikö ??

vuorimies 01.05.2015 18:59

Moottori tuli vaihdettua jo aiemmin, olisi ollut kyllä nyt helpompi. Meinaa tulla parempi kuntoinen jakis tuon tilalle, pitää silloin vaihella kummit. Mistäköhän näihin kannattaa osia ostella, laakereita, puslia, jouset ym ? Täytyy vaihtaa samalla jarru- ja polttoainelinjat uusiin. Mekaaninen vinssihän siellä on..

vuorimies 02.05.2015 12:28

1 Liiteet
Geen peltivanteita ei varmaan kannata alkaa kääntämään? Tarviis saada renkaat auton alta vähän ulommas.. Jos löytäis pienenmällä ETllä vanteet(orggis alut olis aika hyvät) ja kunnon nappula kumit! Kunnostus etenis laittamalla ylimääräiset etujarrusatulat kuntoon ja takavaloihin jos laittais ledit sisään..

FROM 02.05.2015 12:30

mulla olis ylimääräsenä orgis aluvanteet ja myös pellivanteet, voin napata kuvan kunn käyn hallilla

vuorimies 02.05.2015 12:32

Takaa

vuorimies 02.05.2015 12:39

1 Liiteet
Jäi liite puuttumaan

vuorimies 02.05.2015 12:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 1223076)
mulla olis ylimääräsenä orgis aluvanteet ja myös pellivanteet, voin napata kuvan kunn käyn hallilla

Hieno homma. Peltivanteita itellä on kolme sarjaa mutta niissä on niin isot eeteet niin ei hyvä

vuorimies 02.05.2015 17:12

2 Liiteet
Täytyy hiekkapuhaltaa nää ja sen jälkeen katsoa lähteekö männät ja ilmausruuvit irti.

vuorimies 02.05.2015 17:29

1 Liiteet
Näitä ei varmaan kannata laittaa enää..

vuorimies 02.05.2015 18:09

1 Liiteet
Ei äkkiseltään pitäis tulla ongelmia renkaiden kanssa..

pee 02.05.2015 19:40

Nuo kuvat toimii noinkin, mutta jos haluat ne isompina näkyviin, kopsaa se BB code [img] alkuinen rivi kuvan alta kokonaan, siihen kohtaan tarinaa mihin sen haluat

R2D2 02.05.2015 19:55

Prkl.. Tuommosta tekstiä kun lukis kingin otteessa kans!
Pystysköhän nuita katsastusmiehiä lahjomaan jotenkin, vaikka viinalla tai maallisella mammonalla?

vuorimies 02.05.2015 20:50

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1223194)
Nuo kuvat toimii noinkin, mutta jos haluat ne isompina näkyviin, kopsaa se BB code [img] alkuinen rivi kuvan alta kokonaan, siihen kohtaan tarinaa mihin sen haluat

Ei mahda toimia puhelimella kuin laittaa kuvia? Voishan tuota koneeltakin mutta on työläänpää, laiska ei viitsi..

Ps. Tuolta näyttää jakolodju sisältäpäin..jos joku on miettiny, ite mietin ja menin avaamaan kun oli yks irrallaan ylimääräisenä.

vuorimies 03.05.2015 21:15

Päivän toilailuja
 
5 Liiteet
Rungon riisumista harrastettu tänään. Kuvat puhukoon puolestaan

vuorimies 03.05.2015 21:21

5 Liiteet
Ite ajattelin että laittaisko uudet pultit kardaaneihin mutta nyt kun aukoi vanhoja ja oli laitettu kilomutterit niin eikös mennyt pyöreeks. Pitäänee pysytellä alkuperäisissä.

vuorimies 03.05.2015 21:26

5 Liiteet
Jos varastosta kaivetut akselit sattuis olemaan harvoilla perillä niin ne laitetaan alle, vanhat huoltaa sitten joskus. Pulttikaupasta 10.9 muttereita ja pultteja ostamaan..

vuorimies 04.05.2015 20:07

Aijai kun sais geen jo ajoon, kaupan pihassa ollut lyhyt Defe ei paljon ajohaluja hillinnyt.

Mistähän kannattaa hommailla polttoaineputket? Pelottelua on sen verran joka suunnalta lueskellut, että ei meinaa selvitä mikä olis paras vaihtoehto. Mistän Peen geen putket?

pee 04.05.2015 21:44

kuorma autojen jarruputkesta, siis sellaista mustaa nylon tms. putkea, sopivan taipuisaa mutta kuitenkin jämäkkää


kardaanin pultit tais olla tiuhakierteisiä alunperin, ja olikohan erikokoinen pultin ja mutterin kannat ... Siin oli joku ideakin, EHKÄ 14/13 mm, oliko niin että isommalla kannalla "lukittuu" jotekin sen laipan kylkeen ... Ei jaksa muistaa tarkasti

vuorimies 05.05.2015 09:22

Joo kard.pultit on 14mmkannalla ja mutteri 13mm. Ei varmaan ihan samanlaisia saa kaupasta.

pee 05.05.2015 14:14

Ei oo välttämättä kalliita Veholtakaan, kandee kysyä

vuorimies 05.05.2015 15:05

1 Liiteet
Tuollainen hiekkapuhalluspönttö tuli haettua lainaan. Jos sitä viikonloppuna pääsisi puhaltelemaan!

G280E 05.05.2015 18:09

no hyvin on viikossa ollu tapahtumia siel.näkyi olevan just se aika kun on hyvä alkaa korroosionestopuuhiin.
Ei varmaan ole 35"rattaat ollu äsken alla,ku helmarauta taitais vastata siihen,kannattaa ottaa huomioon kun modifioitset runkoa viimeiseen tikkiin.Ikävä huomaa jos joskus laitat kolmevitosia alle,ettei sit käännellä hirveesti mihnää..joutunee leikkaan alkuperäisestäkin koriputkesta jouhkea palanen,etenkin ku on jo otteessakin noi rattaat..

vuorimies 05.05.2015 19:16

Olis tapahtunut enemmänkin jos asuisi samalla paikkakunnalla kuin auto, reilu 50km väliä. Koriputkesta näkyy olevan jo pala hävinnyt meinneinä aikoina. Hiekkaa tarviis hommata seuraavaksi. Taidan kokeilla rantahiekalla jos sitä vähän siivilöisi..

G280E 05.05.2015 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vuorimies (Viesti 1223823)
Olis tapahtunut enemmänkin jos asuisi samalla paikkakunnalla kuin auto, reilu 50km väliä. Koriputkesta näkyy olevan jo pala hävinnyt meinneinä aikoina. Hiekkaa tarviis hommata seuraavaksi. Taidan kokeilla rantahiekalla jos sitä vähän siivilöisi..

no näin.. 0,6-1,6 noin ok jyväkoko teräspuhalluksessa.toki puhallat runkoa,eli tasaisen profiilin puhaltaminen ei ole niin itseis asia täs,huomioi kuiten suuttimen koko,joka tän kokoluokan kellois on jotai 2mm-6mm..eli sopivasti siilattuna menee kyl rantahiekallaki,luonnonhiekkaahan se on mitä on myynnissäkin ja tällaseen parempi puhallusprofiili ku esim kuonalla.maalijärjestelmäks suosittelisin epoxi pohjaa ja pintaan polyuretaani pinta maalia.mekaanisen rasituksen kesto huippuluokkaa ja polyuretaanin kiilto pysyväistä:)

vuorimies 05.05.2015 20:37

Jees. 2-k epoksilla maalisin kopankin pohjat ja sitä on vielä jäljellä joten sillä mennään.

vuorimies 09.05.2015 08:09

5 Liiteet
Rungosta sain purettua eilen jarruputket sekä lukkojen putket ja kilkkeet irti. Hiekkapuhallukseen tarvitsee enää irroittaa akselit, sitä ennen vielä kuitenkin pestä uudelleen jonkun liuottimen kanssa.

vuorimies 09.05.2015 08:12

2 Liiteet
Vetokoukku on tainnut toimia kyntöaurana..

vuorimies 10.05.2015 14:44

1 Liiteet
Nonniin pääsin kokeilemaan puhaltamista ja tulin siihen lopputulokseen että pitää hommata kunnon maski ja paljon hiekkaa. Sain pienen pläntin puhallettua ja hiekat maailmalle. Täytyy varmaan levittää iso pressu jos vaikka sais osan hiekasta käytettyä uudelleen.. Paljonkohan tuohon tarviis varata hiekkaa?

G280E 10.05.2015 15:33

Riippuu siitä millasilla paineilla pystyt yhtäjaksoisesti puhaltamaan?10baria olis ihanne,kahdeksallakin vielä puhaltaa,mut siitä alle tahtoo olla tehotonta ja hiekkaa menee paljon.ei ehkä kannata ajatella sitä takaisin kierrätystä.luonnonhiekka on niin haurasta,että menee pääosin pölyksi.tuosta määrästä,arvelisin,jos edes 8baria työpainetta jatkuvana,ni sellasen puol trukkilavaa ku varaat ni saattaisi säkillinen jäädäkkin.ne on 40kg säkeissä,enkä ole koskaan ajatellu kulukkia säkkeinä,ku lavallisia ollaan otettu pikkupuhalluksiin mitä tuos nykystellen puuhastellaan.arvelen tuosta puhaltamastasi alueesta,että haluat puhdistaa rungon kohtuu hyvin..ihan harmaaksi asti ei silti olis välttämättömyys puhdistaa,ei haittaa jos pieniä tummentumia jää.se vastaa teollisuudessa luokkaa SA 2.5 ja on riittävä lähes kaikkeen muuhun paitsi säiliöiden sisäpuolien puhalluksiin.pohjavärinä 2k epoksi primer on sama mitä teollisuudessa paljon käytetään.
Itse oon kans käyttäny pakujen ja k-autojen pohjana e-pohjaväriä,teknokselaista teknoplast primer2,viimeseen ajokkiin tuli kuitenkin niin paljon sulamattomia hiukkasia et tekaisin pienen reklamaation.purkki lähti teknoksen labraan ja edustaja siitä soitteli,et pelkät kuvat sai laboranttien tuomion,jotain ei ole sulanut oikein siinä erässä.hän suositteli teknoplast primer 4:sta joka on suht uusi tuote ja hienojakoisempi ku kakkonen joten soveltuu paremmin fiinimmän pinnan alle ja sivuilmakannulla maalattavaksi.sitä ei ainakaan täält oulusta ihan hyllystä viel löytyny,mut laittaa tulemaan ni saadaan testaa sen toimivuus.

Samppa79 10.05.2015 16:43

Suursäkissä saa ainakin Joensuusta luonnonhiekkaa, muistelen että reilusti alla satasen hintaan. Hommaa bilteman neulahakkuri ja surruuttelet sillä ensin enimmät ruosteet pois. Puhallus onnistuu sen jälkeen pienemmillä vehkeillä paremmin.

pee 10.05.2015 18:59

Plussat neulahakkurille täältä kans

Profiilissa pari kuvaa tueks, kuvat 27 ja 28

vuorimies 10.05.2015 19:23

Täytyy ehdottomasti kokeilla. Kaikennäköisiä vehkeitä sitä onkin, ei tuu aina omaan mieleen, kiitos vinkistä!

G280E 10.05.2015 19:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 (Viesti 1224993)
Suursäkissä saa ainakin Joensuusta luonnonhiekkaa, muistelen että reilusti alla satasen hintaan. Hommaa bilteman neulahakkuri ja surruuttelet sillä ensin enimmät ruosteet pois. Puhallus onnistuu sen jälkeen pienemmillä vehkeillä paremmin.

Samoin,plussaa ehdottomasti neulavasaralle.ruostetta voi olla paikoin kerroksittain ja siihen on hirkkapuhallus pienellä kellolla aika tehoton.

vuorimies 12.05.2015 20:10

Tuli tehtyä kaupat autonostimestakin, valitettavasti yksipilari nostin. Sen kun saisi vielä pelipaikoille ja sille pohjat ja katoksen, kun ei tallissa riitä korkeus. Tällä nyt ei vielä ole tekemistä geen kanssa mutta ehkä tulevaisuudessa. Gee odottelee hiekkaa niskaansa jota yritän saada paikallisesti. Riittääköhän jos puhalluksen jälkeen vetää heti epoksit ja myöhemmin PU-maalit kun saa hankittua, 2k akryylyyliä olis mutta polyu. olis vissiiin parenpi laittaa ettei heti tarvii uusia maalausta..huh

G280E 12.05.2015 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vuorimies (Viesti 1225480)
Tuli tehtyä kaupat autonostimestakin, valitettavasti yksipilari nostin. Sen kun saisi vielä pelipaikoille ja sille pohjat ja katoksen, kun ei tallissa riitä korkeus. Tällä nyt ei vielä ole tekemistä geen kanssa mutta ehkä tulevaisuudessa. Gee odottelee hiekkaa niskaansa jota yritän saada paikallisesti. Riittääköhän jos puhalluksen jälkeen vetää heti epoksit ja myöhemmin PU-maalit kun saa hankittua, 2k akryylyyliä olis mutta polyu. olis vissiiin parenpi laittaa ettei heti tarvii uusia maalausta..huh

kyllä se akryylikin passaa e-pohjan päälle,ei vain voi odottaa yli vuorokauden pintamaalia,ku joutuu hiomaan sit pohjat täydellisesti,pohjaväri kuivuu liikaa,eikä sula enää kiinni seuraavaan värikertaan.mielummin viel niin et aamulla maalus pohjiin ja viis kuus tuntii tupakointia ja pinta päälle,mut käy kyl jos iltapäiväl maalat pohjat ja seur. aamupäiväl pinnat.akryylikin kon kovapintainen ja kiiltonsa puolesta helppo pitää puhtaana,sulkee hyvin pohjavärin huokoisuuden.koita saada pohjaväriä mahd.vahva kerros,vaik pariin kolmeen kertaan,jotain 10-15 min väliaika seuraavaan kerrokseen.ei paha vaik pintaakin tulee runsaasti samal menetelmäl..

vuorimies 16.05.2015 22:07

3 Liiteet
Kiitti maalaus ohjeista, kunhan pääsee sinne asti. Kunnollisen jos meinasin tehdä, pitäis laitella ensin miggi kuntoon.. iskarin korvakkeet tarviis hitsata. Hiekkaa tulikin ostettua ihan kaupasta, vieläpä kvartsia kun eihän niillä muuta ollut.
Milläköhän tuon pesis tuon tankin ettei ruostu, bensalla? . mikähän tuon putken tarkoitus tuolla tankissa on?

vuorimies 18.05.2015 12:18

16 Liiteet
Akselit nujuttu erilleen ja runko kärrylle jonka päällä tarkoitus puhallus ja maalaus suorittaa. Tänään kuriiri kiidättää myös bilteman neulahakkurin jolla isoimmat ruosteet olisi tarkoitus irroittaa. Korjattavia ruostepaikkoja tosiaan nuo takaiskarin ja jousen korvakkeet ei juuri muuta.

petr 18.05.2015 14:05

Meinasit sit laittaa sen ihan atomeiksi? Vähän turhaa puuhaa mersun runkojen osalta...eihän niissä ole yleensä muuta kuin korjata takaiskarin/jousen yläpää ja sen vuoksi ei tarvi ihan nippeleiksi laittaa? Pääsee nopeempaa ajamaan :)

vuorimies 18.05.2015 16:34

:D Totta, mutta kun purkaminen on niin mukavaa! Se on vaan kun rupeaa tekemään niin herkästi karkaa käsistä.. Ja itelle kun tekee ja meinaa pitää pitkään niin on mukava tietää että missä kunnossa auto on ja mielellään hyvässä.

vuorimies 31.05.2015 09:52

1 Liiteet
200kg hiekkaa ja parilitraa epoksiprimeriä myöhemmin.

vuorimies 31.05.2015 09:58

VM:
 
Eilen tosiaan hiekkapuhallus ja pohjien maalaus ja riskillä jätin ulos ettei maalit lähde nujutessa, no aamullahan sataa vaikka oli luvannut aurinkoista.. Pitää vissiin viritellä talliin pystyyn tuo ja hioa ja vetää uudet pohjat. :mad: Ei ole mukavimmasta päästä maalata tuo runko, on koloa ja pintaa moneen suuntaan. Hiekkaa olis saanu myös olla muutama säkki enemmän

vuorimies 31.05.2015 14:56

2 Liiteet
Ei ollut satanut samalla paikkakunnalla missä runko oli joten joten muutama kerros pintamaalia päälle. Jäi aika karkeaksi pinta puhalluksen jäljeen mutta jospa se kelpais.

vuorimies 31.05.2015 19:33

4 Liiteet
Kiveniskumassat tuli vielä vetästyä pohjaan, kyllä se nyt kelpaa.

pee 31.05.2015 20:08

Peukku !

fintroll 31.05.2015 21:10

Hieno työ! Älä unohda laita myöskin joku kotelosuoja sisällä ;)

vuorimies 31.05.2015 21:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fintroll (Viesti 1229268)
Hieno työ! Älä unohda laita myöskin joku kotelosuoja sisällä ;)

Kiitos. Kotelosuojaa oli tarkoitus laittaa, kunhan saa rungon akseleille. Dinitrolia on hyllyllä.

vuorimies 31.05.2015 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1229240)
Peukku !

Kiitos, peukku sulle, sun projektit on inspiroinut tehokkaasti.

G280E 01.06.2015 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vuorimies (Viesti 1229182)
Ei ollut satanut samalla paikkakunnalla missä runko oli joten joten muutama kerros pintamaalia päälle. Jäi aika karkeaksi pinta puhalluksen jäljeen mutta jospa se kelpais.


Hyvä tsägä kävi kelien kans..jos sattuu jossain kohdin noin käymään,ni pohjamaalin hiottuasi,et tarvii välttis uutta pohjamaalikerrosta,jos et hio sit raudalle..hionta sen vuoksi että pintamaali tarttuu hiottuun pohjamaaliin
näyttäiskö et maalista on toi röpelö pinta..olisko voinu ohentaa enemmän,tai laskee maalii enemmän..täsmennän et parempi on jos se röpelö on maalista,kuin et olis niin ohut kerros maalia et puhallusprofiili näkyis viel..kvartsillahan tulee varsin hieno profiili ja leikkaa ihan eri tehokkaasti ku luonnonhieta..anyway,kiveniskumassa näyttääkin sit täyttäneen röpelö pinnan hienosti eli summaksi tuli sit hyvän näköinen lopputulos ja ulkoilma kosteusprosentteineen on suljettu pääsemästä rautaan käsiksi,kyl tää hyvältä näyttää:)jatkoa odotellen...

MiKo 01.06.2015 18:59

Ei varmasti tartte enää auton elinaikana ainakaan rungolle tehä mitään. Peukku!

vuorimies 02.06.2015 15:37

No eilen kävin ostamassa lisää massaa just ton röpelön takia. Vedän sillä vielä ympäriinsä, kun aikasemmin laitoin vaan pohjaan ja olettettuihin kivitys kohtiin.. eiköhän myö sitten pärjätä.

vuorimies 03.06.2015 11:15

Runko massattu nyt ympäriinsä.. seuraavaksi akseleiden kimppuun. Tukivarsien puslat on heikoissa hapessa ja kokonaiskustannukset hirvittävät jos kaikki vaihtaisi, joten ajattelin tehdä uudet valukumilla. Akseleihin kiinni tulevat helat on todella väljät joten ne korjataan.
Olisko tuosta:http://www.silcom.fi/fi/Polyuretaani...etaanikumi/197

skieri 04.06.2015 08:37

ebayn kautta puslasarja maksaa 160e.
http://www.ebay.com/itm/Repair-Kit-L...06ea0f&vxp=mtr

vuorimies 04.06.2015 17:37

Ei onnistu suomeen lähetys, tai sitten en vaan osaa..

vuorimies 05.06.2015 08:07

Ei tosiaan onnistu tuon puslasarjan tilaaminen nykyiseen osoitteeseen, vaikka pitäis olla maailman laajuinen toimitus.. Olis ollut kyllä edullinen setti. Täytyy siis pysyä syunnitelmassa tehdä itse.

petr 05.06.2015 09:14

http://www.g-manufaktur.de/shop/prod...roducts_id=158

ja maltilliset korotukset niin ei ole puslat turhaa pinteessä koko aikaa...

vuorimies 05.06.2015 10:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1230181)
http://www.g-manufaktur.de/shop/prod...roducts_id=158

ja maltilliset korotukset niin ei ole puslat turhaa pinteessä koko aikaa...

No nyt on mahtisivut! Kiitos vinkistä:D

vuorimies 06.06.2015 09:13

Yv:llä tulikin vinkkiä puslista ebayssä; http://m.ebay.com/itm/161612126029 ja ne tuli tilattua. Toivottavasti ovat käypäset nuo isommat sämpylät näyttää ainakin erilaisilta kuin orggikset.. mut ei ollu kalliit.


Edit; linkki korjattu..

vuorimies 21.06.2015 09:13

Kesäloma! Ensiviikolla jatkuu geen kunnostus. PU-puslat tuli viikossa ja niitä seuraavaksi laittamaan kiinni. Toissa päivänä haettiin kaverillekkin lyhyt gee om617 koneella, ja voin sanoa että se on laiska menijä, ei ehkä kaikki polletkaan tallissa 34 vuoden jälkeen..

Puch230ge 22.06.2015 22:05

Hienoa nähdä kun asiat tehdään tosissaan. Itsekin aloin juuri "harrastamaan" G-wagenia. Paha sairaus:).

Autoni otti juuri ongelmaksi takajousien lautasten läpiruostumisen ja siksi eksyin tänne foorumille..

Sen verran olen jo ehtinyt asiaan paneutua että löysin muutaman hyvän kaupan mistä löytyy varaosia ainakin omiin tarpeisiini. En kyllä tiedä ovatko halvimpia mutta parempiakaan en äkkiseltään ole interwebistä löytänyt. Molemmista ainakin on tarjolla tarvitsemiani lautasia... Ehkäpä sieltä löytyy myös jotain jos tarvitset. Itselläni ainakin pelkkiä hyviä kokemuksia kun kerran jotain tuolta Itävallasta jouduin tilaamaan.

http://www.gfg-shop.de/shop/index.php

http://www.puchg.net/ersatzteile-spare-parts-shop/

vuorimies 22.06.2015 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Puch230ge (Viesti 1233514)
Hienoa nähdä kun asiat tehdään tosissaan. Itsekin aloin juuri "harrastamaan" G-wagenia. Paha sairaus:).

Autoni otti juuri ongelmaksi takajousien lautasten läpiruostumisen ja siksi eksyin tänne foorumille..

Sen verran olen jo ehtinyt asiaan paneutua että löysin muutaman hyvän kaupan mistä löytyy varaosia ainakin omiin tarpeisiini. En kyllä tiedä ovatko halvimpia mutta parempiakaan en äkkiseltään ole interwebistä löytänyt. Molemmista ainakin on tarjolla tarvitsemiani lautasia... Ehkäpä sieltä löytyy myös jotain jos tarvitset. Itselläni ainakin pelkkiä hyviä kokemuksia kun kerran jotain tuolta Itävallasta jouduin tilaamaan.

http://www.gfg-shop.de/shop/index.php

http://www.puchg.net/ersatzteile-spare-parts-shop/

Kiitos linkeistä, pitäis vaan verestellä saksankieltä.. Takajousi ja iskari tuennat kyllä mätiä näissä vaikka muuten rungot kunnossa.

vuorimies 22.06.2015 22:32

10 Liiteet
Tänään päässyt taas puuhastelemaan ja sovittamaan uusia puslia. Etuakselista meinasin aloittaa mutta ei irronnut vielä iskarit ja sitä myöten jäi tukivarretkin vielä kiinni. "Uuteen" taka-akseliin laitellut toisenpuolen jarruhilkkeet ja akselilukon sylinterin kiinni sekä uudet puslat vanhoihin tukivarsiin.

vuorimies 22.06.2015 22:35

Pitää kyllä vielä maalata nuo tukivarretkin :p

vuorimies 25.06.2015 19:46

7 Liiteet
Jarruja, iskaria ja perä-öljyä

vuorimies 21.07.2015 08:39

3 Liiteet
Etupyörän ja olkatappien laakereiden vaihtoa vanhaan mutikkaan, "uudessa" oli olkatapin kiinnityspultinreijän kierteet romuna. Rullaava runko ja jakolaatikon asennus. Jos sitä talvella pääsisi jo kokeilemaan.

arpati 23.07.2015 10:22

Maalaamisesta sen verran että Teknoksen ohjeessa inerta primer 5 eli 2k epoksi teknoplastille luvataan viikonkin päällemaalausaika ilman hiontaa +10 asteessa ja 3 päivää +23 asteessa. Jos tuohon ei usko niin ei sitä silti tarvi hioa vaan vetää ohkaisen uuden pohjamaalikerroksen ja antaa kuivua ohjeen mukaan ennen pintaväriä.

Itse olen väliin hätähousuna päällemaalannut mm. vanteita heti kun pinta vetää mataksi mutta pintaväri voi sitten jäädä huonolle kiillolle jos jossain on ollut paksummin pohjamaalia ja ohennetta puskee vielä pintaan.

Inerta primer 5 tukkii hiomapaperinkin aika pitkään maalauksen jälkeen joten ei se kovaksi mene kovin äkkiä kokemukseni mukaan (eikä epoksipohjat muutenkaan). Mun mielestä kovettuvia maaleja ei kannata aivan hirveitä kerroksia laittaa koska ne sitten lohkee iskusta helposti. Ennemmin sitten juuri näin että vetää täyden kerroksen sekä pohjamaalia että pintamaalia (kosteussulku) ja päälle sitten joku elastinen pinnoite kuten tässäkin tehty... Inerta kyllä estää kohtuullisesti ruostumista maalien läpi menevissä kolhuissakin ainakin auton päälipuolella. Lisäksi ruoste ei lähde leviämään pohjamaalin alle mikäli pohjatyöt on tehty hyvin. Vanteissa joskus nousee kuplaa siihen vanteen ja keskiön saumaan mutta senkin varmaan saisi estettyä kun hapottaisi fosforihapolla nuo raot ja uittaa ohennettua maalia sinne saumaan ennen varsinaista maalausta...

http://www.teknos-group.com/tseloste...6?OpenDocument

G280E 24.07.2015 17:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja arpati (Viesti 1238987)
Maalaamisesta sen verran että Teknoksen ohjeessa inerta primer 5 eli 2k epoksi teknoplastille luvataan viikonkin päällemaalausaika ilman hiontaa +10 asteessa ja 3 päivää +23 asteessa. Jos tuohon ei usko niin ei sitä silti tarvi hioa vaan vetää ohkaisen uuden pohjamaalikerroksen ja antaa kuivua ohjeen mukaan ennen pintaväriä.

Itse olen väliin hätähousuna päällemaalannut mm. vanteita heti kun pinta vetää mataksi mutta pintaväri voi sitten jäädä huonolle kiillolle jos jossain on ollut paksummin pohjamaalia ja ohennetta puskee vielä pintaan.

Inerta primer 5 tukkii hiomapaperinkin aika pitkään maalauksen jälkeen joten ei se kovaksi mene kovin äkkiä kokemukseni mukaan (eikä epoksipohjat muutenkaan). Mun mielestä kovettuvia maaleja ei kannata aivan hirveitä kerroksia laittaa koska ne sitten lohkee iskusta helposti. Ennemmin sitten juuri näin että vetää täyden kerroksen sekä pohjamaalia että pintamaalia (kosteussulku) ja päälle sitten joku elastinen pinnoite kuten tässäkin tehty... Inerta kyllä estää kohtuullisesti ruostumista maalien läpi menevissä kolhuissakin ainakin auton päälipuolella. Lisäksi ruoste ei lähde leviämään pohjamaalin alle mikäli pohjatyöt on tehty hyvin. Vanteissa joskus nousee kuplaa siihen vanteen ja keskiön saumaan mutta senkin varmaan saisi estettyä kun hapottaisi fosforihapolla nuo raot ja uittaa ohennettua maalia sinne saumaan ennen varsinaista maalausta...

http://www.teknos-group.com/tseloste...6?OpenDocument

Tämähän ei sit koske kaikkia epoksipohjamaaleja.

pee 24.07.2015 20:24

Tähänkin rojektiin vinkkinä, jos kaipaat vaikkapa jarru osia wanhojen tilalle, niin kysy vaikka privana. On hyvä, nopea ja kohtuuhintainen kanava olemassa.

arpati 24.07.2015 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G280E (Viesti 1239214)
Tämähän ei sit koske kaikkia epoksipohjamaaleja.

Mielestäni yksilöin kokemukseni kohteen melko hyvin ettei sekaannusta pitäisi tapahtua, mutta silti kiinnostaa että mikä asia ei koske kaikkia epoksipohjamaaleja noin niinkuin tarkemmin? Maalinvalmistajan ohjeet tietysti ratkaisevan tärkeitä ja lisäksi kokemusperäiset havainnot ovat tärkeitä myös...

Oma epoksipohjamaalikokemukseni rajoittuu tosiaan Teknoksen Inerta Primer 5 ja 3 sekä PPG:n DP40 joka taisi joutua pannaan jossain vaiheessa VOC päästöjensä takia?

G280E 27.07.2015 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja arpati (Viesti 1239277)
Mielestäni yksilöin kokemukseni kohteen melko hyvin ettei sekaannusta pitäisi tapahtua, mutta silti kiinnostaa että mikä asia ei koske kaikkia epoksipohjamaaleja noin niinkuin tarkemmin? Maalinvalmistajan ohjeet tietysti ratkaisevan tärkeitä ja lisäksi kokemusperäiset havainnot ovat tärkeitä myös...

Oma epoksipohjamaalikokemukseni rajoittuu tosiaan Teknoksen Inerta Primer 5 ja 3 sekä PPG:n DP40 joka taisi joutua pannaan jossain vaiheessa VOC päästöjensä takia?


Kyllä hyvin yksilöity:)
Ei tinkaustopiccia enää kiitos.ihan rauhassa voit tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.enkä aio pilata tätäkin topiccia vastailemalla asian vierestä otettuihin kysymyksiin joiden päällimmäisenä tarkoituksena on jotain ihan muuta kuin esim. osallistuminen tähän vuorimiehen kiintoisaan projektiin.
sen voin tähän asianyhteyteen ottaa,että epoksimaalien päällemaalaamis minimiaika on uudelle kerrokselle paras tarttuvuus/sulavuus alla olevaan kerrokseen,ei maksimi aika jolloin ollaan jo reaktion loppuvaiheessa..itselläni ei sen 19vuoden korroosiomaalaus alalla ole ollut koskaan mahdollisuutta mutu juttuihin.maalitehtaiden ja tilaajan välis on menty ja siel ei ikinä ole menty edes kahden päivän vanhoille maaleille uusia pintoja ruiskuttaan.nyt en puhu konepajapohjista,silikaateista,mioxeist..ne voi olla pidempäänkin ilman uusia kerroksia.
tässä kaikki tästä aiheesta mun puolelta.jos jollakulla on halu tingata asiasta enemmän,yveetä pesään sit!!!

arpati 27.07.2015 23:29

Anteeksi topicin sotkemisesta - aihe vaan oli sydäntä lähellä niin piti takertua heittoon. Jatketaan yv:llä...

G280E 28.07.2015 15:22

sopii kiitos:)

vuorimies 06.09.2015 08:18

Pitkästä aikaa..
 
Tuli käytyä tallilla ja innostuttua taas rassaamaan. Homma jäi jarruputkien vääntelyyn ja siitä se nyt jatkuu.
Kuvia ehkä tulee jos rupeaa saamaan jotain aikaan.

vuorimies 10.09.2015 08:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1239242)
Tähänkin rojektiin vinkkinä, jos kaipaat vaikkapa jarru osia wanhojen tilalle, niin kysy vaikka privana. On hyvä, nopea ja kohtuuhintainen kanava olemassa.

Asia kunnossa!

vuorimies 15.09.2015 08:15

Olisko hyviä talvirengas ehdotuksia 16" originaali vanteelle? Eli halvat ja hyvät ! Ja olisko insa turbon dakarit 235/85/16 kesäks hyvät seka ajoon, enemmän maantie ajoa..

vuorimies 17.09.2015 07:41

Mikähän olisi se paikka mistä saisi laadukkaat pyöränlaakerit/stefat oikeaan hintaan. Alunperin meinasin tilata skruvat.fistä mutta siellä ei ole tietoa valmistajasta. Ja halvinta tarvikeosaa ei varmaan kannata laittaa. Olkatappeihin on jo skf-laakerit olemassa.

vuorimies 17.09.2015 08:16

Ja onko olemassa useampaa erilaista laakerisarjaa etuakseliin. Ainakin samalta valmistajalta kahden hintaista ja eri osanumeroilla?

pee 17.09.2015 08:43

Saattopa muuttua siinä etuakselin uudistuessa, oisko ollu -82

Minkäsikäinen se sun olikaan ?

vuorimies 17.09.2015 10:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1250565)
Saattopa muuttua siinä etuakselin uudistuessa, oisko ollu -82

Minkäsikäinen se sun olikaan ?

81 mutta akseleitten iästä ei ole tietoa, vaihdoin ne kun sattu olemaan tikissä olevat varastossa. Laakerit meni vaihtoon kun vaihdan vanhasta akselista napahässäkän, "uudesta" oli olkatapin kierteet paskana ja jarrusatuloiden kierteet täynnä maalia mallia kovaa. Tuleepahan vaihdettua uudet laakerit.

vuorimies 17.09.2015 12:58

Tehtävälista
 
Muistilista itselle..

-Jarrulinjat loppuun, OK
-Oik. Käsijarruvaijerin asennus OK
-Takajarrusylintereiden vaihto uusiin OK
-Löpötankin putsaus sisältä ja päältä, maalaus.
-Löpölinjat OK
-Kardaanit kiinni, OK
-Lukkojen nestelinjat ja sylinteri eteen, OK
-Sähköflekti, oma leikkaa letkut..
-Raidetangot sun muut tangot kiinni OK
-Uuden johtosarjat teko taakse.
-Vinssin käyttövivun korjaus
-Moottorin kunnostus/ uus kone...? OK
-Jakiksen öljyn täyttö OK
-Pakoputken teko
-tulipellin maalaus
-Etupyörän laakerit OK
-Etulokariin umpion kupin teko.
-kasaus
-kytkimen ja jarrujen ilmaus
-Sähköt kuntoon
-ääänieristys
-katsastus

- kovaa ajoa

G280E 17.09.2015 17:44

Kuveja rojektista...?

vuorimies 17.09.2015 18:36

Huomenna jos pääsisi toteuttamaan listaa niin täytyy ottaa kuvia.

pee 17.09.2015 21:24

Pyöränlaakereista tuon "meidän" tukkurin mukaan:

Vanhempi malli, -> 1982 akselinumeroon 7000360 saakka
Uudempi malli, 1982 - > akselinumerosta 7000361 eteenpäin


Molempia saa varsin sukkelasti, vanhempi reilun satkun, uudempi vajaan satkun

vuorimies 18.09.2015 10:16

Jes. Pitää selvittää mikä se akseli on vuosimalliaan.

Helpottaisi kummasti kun saisi hitsauskoneen kuntoon. Mikähän poltin/letku hakaksen 300 miggiin, ei ole euroliittimellä. Meinaan tehtävä-listaanhan pitää lisästä vielä takajousen/iskarin korvakkeet( yllätys)..

vuorimies 18.09.2015 18:13

8 Liiteet
Takapään jarruputket tuli tehtyä, toivottavasti pitää nuo liitokset. Myös taka lukon putket valmiit. Lukkojen pääsylitereiden paljekumit rikki sekä etulukon letku. Jarrupääsylinteri vaihtui myös, toivottavasti toimivaan. Siinäpä illan saldo, huomenna lissää.

vuorimies 19.09.2015 17:07

5 Liiteet
Eteen jää vanhat jarruputket, paitsi satuloille menevät tulee uutta. Etulukon sylinteri kiinni, siihen tein patetti letkun rikkinäisen tilalle, oikeanlainen löytyi kuitenkin osakasasta. Ite en ymmärrä miksi ei viitsitä purkaa tai suojata osia maalauksen tieltä, vedetään vaan paksut kerrokset kaiken yli. Viimeinen kuva lievänä esimerkkinä..

vuorimies 20.09.2015 18:35

5 Liiteet
Kuskinpuolen systeemissä vähän lahoa.. apparin puoli oli vielä Ok.

vuorimies 20.09.2015 18:43

5 Liiteet
Takavaloille menevästä johtosarjasta muutama johto hankautunut rikki ja yksi poikki. Meinasin vetää kaikki uudesta edestä asti. Miksi tässä on kaksi peräkärryn pistoketta?

Olisko kellään mikkejä noihin lälläreihin? Molemmissa samanlainen liitin.

vuorimies 20.09.2015 18:45

Mihinköhän w460 korj.manuaalit vois laittaa kaikkien käytettäväksi, kun sattuis löytymään koneelta...jos jotakuta sattuis kiinnostamaan. Vai onko laitonta :cool:

vuorimies 20.09.2015 18:52

2 Liiteet
Sama osanumero "uudessa" ja alkuperäisessä etuakselissa, mutta onko vuosimallin osoittamat numerot tuossa alukilvessä, jota ei ole kuin tossa alkuperääsessä akselissa. Vai onko osanumerot eri vuosimallista riippuen.. :confused:

pee 20.09.2015 18:59

Ihan ku ois uudempaa sarjaa akselit, onks se ihan loppuvuotinen -81

Laita vaikka valmistenumero privana niin katotaan tulisko selkoa, mitkä siel on alunperin olleet

vuorimies 20.09.2015 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1251461)
Ihan ku ois uudempaa sarjaa akselit, onks se ihan loppuvuotinen -81

Laita vaikka valmistenumero privana niin katotaan tulisko selkoa, mitkä siel on alunperin olleet

Numero laitettu yvllä. Tosiaan muistin väärin tämähän on vm-82:D

vuorimies 21.09.2015 17:20

Oon nyt, kun ei ole päässyt geetä rassaamaan, lueskellut/ katellut kuvia palstan muista G-projekteista. No ei se helpota yhtään, tekisi mieli purkaa kopasta kaikki irti ja hiekkapuhaltaa, hitsata, maalata, äänieristää, hinkata ja ja ja! Omassa harvinaisen vähän ruostetta, kyllä sitä siellä on. Takakulmia(ylläri) ja helmoja tarviis ainakin hitsata.

Kunhan runko on valmis, taidan samalla tuskalla rykästä koppaa parempaan kuosiin ja väriiin..

vuorimies 21.09.2015 19:21

1 Liiteet
renkaat vois olla mallia tuollaiset:


Sivu luotu: 07:58 (GMT +2).