Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Chevy 4.3 tbi service engine soon-valo? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133275)

Viipo 11.03.2015 18:39

Chevy 4.3 tbi service engine soon-valo?
 
Autohan on -90 Astro, ja ajelin tuossa motarilla satasta kotvasen matkaa, niin service engine soon -valo sytty palamaan mittaristoon. Mitään normaalista poikkeavaa ei näkyny muissa mittareissa, niin ajelin sitten kotiin. Auton kun käynnisti uudelleen, niin valo sammui. Nyt vaan rupesin miettimään, jotta mikäs kaikki sitten tuon valon sytyttää, kun ei oikein google anna kunnon vastauksia, eikä tunnu overdriveltäkään löytyvän suoria selityksiä. Jotain epämäärästä EGR:n toiminnasta vaan on löytyny.

trouble 11.03.2015 18:57

Onko EGR tulpattu? Jos on, tulee valo syttymään aina sillointällöin aiheuttamatta suurempia toimenpiteitä

Viipo 11.03.2015 18:59

Ei kai se oo, ainakin kaikki putket ja letkut näyttää olevan paikoillaan. En kyllä oo purkanu ja kattonu, oisko joku tehny sokeeta tiivistettä väliin.

PunisherFIN 11.03.2015 19:07

ota vikakoodit siitä pihalle oikosulkemalla diagnostiikkaportista pinnit ja virrat päälle autoon.. tässä osa koodeista http://www.angelfire.com/empire/auto...ble_Codes.html

tässä mitkä pinnit oikariin http://www.troublecodes.net/gm/

ne on sitten suuntaa antavia, mutta kyllä ne näyttää missä piirissä se vika on, ainakin melekein :D

young n dum 11.03.2015 19:44

ysikymppi diiseli vani kans herjaili tuota change engine soon valoa :D

iha sama vaik otti akun kenkää pois ja vaihteli sudit ja pensselit ja öljyt.

musta jeesus teippi valon pääl tuntus toimivan? :)

Ex_inkkari 11.03.2015 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1210314)
ysikymppi diiseli vani kans herjaili tuota change engine soon valoa :D

iha sama vaik otti akun kenkää pois ja vaihteli sudit ja pensselit ja öljyt.

musta jeesus teippi valon pääl tuntus toimivan? :)

Juu tai lamppu pois, ei varmasti häiritse, perinteinen tapa korjata jenkki. Sitten kiertoon..

Lerssinen 11.03.2015 19:48

En oo tainnu koskaan edes ajaa jenkkiä missä EI palaisi SES valo :D

Ex_inkkari 11.03.2015 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1210316)
En oo tainnu koskaan edes ajaa jenkkiä missä EI palaisi SES valo :D

Tervetuloa kokeilemaan sellaista :)

young n dum 11.03.2015 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari (Viesti 1210315)
Juu tai lamppu pois, ei varmasti häiritse, perinteinen tapa korjata jenkki. Sitten kiertoon..

ei oo tapana kierrättää autoja :) oon loppu käyttäjä.

PunisherFIN 11.03.2015 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari (Viesti 1210318)
Tervetuloa kokeilemaan sellaista :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1210316)
En oo tainnu koskaan edes ajaa jenkkiä missä EI palaisi SES valo :D

varmasti tuo tallikaveri antaa ajaa tuota miun entistä astroo, eli +1 tälle tervetuloa koeajolle :)

samppas 11.03.2015 20:05

vikakoodit esiin ja niiden perusteella netistä löytää servoletukan troubleshooting kaavioita. Tbi on aika yksinkertainen laite.

Viipo 11.03.2015 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1210294)
ota vikakoodit siitä pihalle oikosulkemalla diagnostiikkaportista pinnit ja virrat päälle autoon.. tässä osa koodeista http://www.angelfire.com/empire/auto...ble_Codes.html

tässä mitkä pinnit oikariin http://www.troublecodes.net/gm/

ne on sitten suuntaa antavia, mutta kyllä ne näyttää missä piirissä se vika on, ainakin melekein :D


No, nyt vilkuttaa sammuksissa vaan 12 -> eli diagnostiikka toimii. Pitääkö se sitten yhistää käynnissä ollessa, kuhan sen valon saapi taas palamaan?

toyopet 11.03.2015 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1210333)
No, nyt vilkuttaa sammuksissa vaan 12 -> eli diagnostiikka toimii. Pitääkö se sitten yhistää käynnissä ollessa, kuhan sen valon saapi taas palamaan?

Ei käynnissä tai voit joutua vaihtamaan jo sitten vähän muutakin.

Jos ei vilkuta muuta kuin kahtatoista, niin vikamuistiin ei ole jäänyt mitään tai se on nollaantunut.

Jos EGR:n ottaa pois, niin se satunnaisesti sytyttää valon ja siitä myös jää jonkilainen vikakoodi muistaakseni sinne. Sillä ei ole sinällään merkitystä, kun sen tietää.
Rikkaan ja laihanseoksen koodeilla on merkitys, ainakin laihan seoksen koodi saa koneen käymään rikkaalla, jos se ei oikeasti ole laihalla. RIkkinäinen lambda voi esim. sytyttää sen valon ja kone voi käydä todella rikkaalla siinä vaiheessa.

Tai sitten voi olla alipainevuoto, miksi menee laihalle tosin voi tulla MAP-anturin koodikin siinä vaiheessa. Tai sitten voi bensantuotto olla lopuillaan, jolloin tuotto ei riitä ja menee laihalle. Tai kuten omassa oli pumpun ja bensaputken välillä oleva kumiletku halki (tankin sisällä) ja paineet karkasi sitä kautta, olipa aika haastava löytää vika.

Mutta kun se valo syttyy seuraavan kerran, niin ei ainakaan akkua kannata irrottaa vaan luet seuraavassa parkissa ne vikakoodit.

Rytari 11.03.2015 21:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari (Viesti 1210315)
Juu tai lamppu pois, ei varmasti häiritse, perinteinen tapa korjata jenkki. Sitten kiertoon..

on olemassa astroja jotka kuluttaa 18-20l satasella ja astroja jossa se polttimo on paikallaan eikä pala turhaan

ImacInnes 11.03.2015 21:22

Tarkista konehuone! Valo?
 
Omassa astrossakin valo aina välistä palaa hetken ja sammuupi sitten.
Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä ja hyvin peli kulkee silti.

Eikös tämän ikäisissä jenkeissä noita antureita oo vähän jokapuolellla jotka tuon valon sytyttää? Nestesäiliöissä ja kaikkialla muuallakin?

t. Ismo Ämmä

PunisherFIN 11.03.2015 21:29

ei ne nestepinnat service engineä sytytä.. sillon siel on OIKEESTI jotain vialla jos se jää palamaan, joku vilahtelu voi aiheutuu noissa ihan vaikka mittariston maadotusviasta tms.

astro jos alkaa haukkaamaan sen 15+ kylälläkin rauhallisessa ajossa, niin sillon siinon jotain vikaa, maantiellä kesänakeilla kulkee kummiski kympin puolelle jos pitää marssivauhtina sen yli 90, ettei turbaanilukko aukee, ni siitä voi laskee et jos siel vikavalot palaa ja bensaa menee helvetisti ni vikaa jossain on :D
tulpista ja virranjakajasta nuo on arkoja, jos siel on yhtään heikohko kipinä, ni tasan syö ylettömiä ja heittelee "lean exhaust" vikakoodia, joka tosiassa kertoo sen et se saa bensaa aivan saatanasti= sitä voi jopa valua pakoputkesta ulos asti, niinku allekirjottaneella kun kaks tulppaa tilttas 20km matkalla ja jouduin ajamaan neljällä kotio :D samoten kaikki alipainevuodot heittää tuon systeemin härän perseelleen ja vikakoodit voi olla ihan mitä tahansa..

Rytari 11.03.2015 23:47

12. No reference pulses to Electronic Control Module (ECM). You will get this code when checking for error codes because the engine is not running.
13. Oxygen sensor signal stays lean during warm engine cruise, your O2 sensor could be unplugged or faulty wire.
14. High temperature indicated at engine coolant temp. sensor. Sensor could be unplugged or faulty wire.
15. Low temperature indicated at engine coolant temp. sensor
21. High voltage at throttle position sensor. Sensor could be unplugged.
22. Low voltage at throttle position sensor
23. Low temperature at manifold air temperature sensor
24. Circuit fault in vehicle speed sensor
25. High temperature at manifold air temperature sensor
29. Fault in 4th gear switch
32. Fault in exhaust gas recirculation valve diagnostic switch
33. High voltage (low vacuum) at MAP sensor.
34. Low voltage (high vacuum) at MAP sensor.
41. Cylinder select error
42. Fault at electronic spark timing circuit (sets when timing is set also, clear code and verify that it does not return.)
43. Low voltage at electronic spark timing circuit
44. Oxygen sensor lean
45. Oxygen sensor rich
46. Fault at vehicle anti-theft system
51. PROM error
52. Low voltage at oil temperature sensor
53. High voltage at battery
54. Low voltage at fuel pump OR Low voltage at Fuel pump relay
55. Problem at Electronic Control Module (ECM) - ECM failure OR Serial bus error
62. High voltage at oil temperature sensor


siinä ne on kaikki... 29. 32 ja 53 on käytännössä semmosia mitä ei vaikuta kulutukseen ja koneen muuhun toimintaan, muilla on isokin merkitys.

PunisherFIN 11.03.2015 23:55

oks nuo ny varmasti ysikympin vikakoodit? sielhän tulee muutoksia jossain alkupuolella 90-lukua noihin, vai ilmottaako eri manuaalit sitten koodit jotenkin väärin?

ja sit sellanen, et se auton oikee rakennusvuosi pitää selvittää suoraan tyyppikilvestä, kun meillähän suomessa on se typerä ensirekisteröintipäivä, joka virheellisesti kertoo mukamas vuosimallin. suurin osa -90 astroistakin on 89 valmistettu ja siinä on "lievä" ero sitten jo varaosien yms suhteen, vai oliko se 89=>90 vai 88=>89 kun muuttu malli, toinen tais olla 93=> 94 ns uudempikoriseksi..

Rytari 11.03.2015 23:59

The Following only apply to 1994 +

28 Transmission range pressure open in one of these pressure switches
37 Brake Switch brake switch stuck ON
38 Brake Switch Brake Switch stuck OFF
39 Torque Converter TC clutch solenoid stuck OFF
52 System Voltage High ignition feed voltage over 16 volts

Viipo 12.03.2015 21:06

Tjaa, kovinhan tuo on kovaruokanen, mut oon laittanu sen tönkön nelivedon piikkiin. Pitäs vissiin vaihtaa jakolaatikko, jotta sais vapautettua etuvedon.
Tänään aamulla ku 8 asteen pakkasesta sen hurautti tulille, niin pätki jotain pyttyä. Pitää viikonlopun aikaan vaihtaa tulpat ja putsarit, sekä tulpata EGR, jollei oo jo tulpattu, niin saa mielenrauhan siltä valolta :P
Katti siiton jo jossain välissä tippunu, mut silti oli leimalla ihan ok pakokaasuarvot...
Polttoaineen keskikulutus tosiaan silti 20l/100km

Rytari 12.03.2015 22:01

lämpöanturi vaikutta kaiken eniten kulutukseen, ja lambda tietysti, viidenkympin sijoitus voi tulla aika äkkiä takaisin tolla kulutuksella...

Viipo 12.03.2015 22:09

Onko ruiskun lämpöanturi missäpäin? kumpi lämpöanturi on pakosarjan vieressä kuskinpuolella kannen takalaidassa. Mittaristosta on nimittäin lämpömittarin neula karannu jonnekkin, nii en tiiä, paljonko se valehtelee koneen lämmöiksi?

Rytari 12.03.2015 22:15

imusarjan päällä termarin vieressä on sekä ruiskun maajohdot että lämpöanturi, molempien ikää myöden tuleva hapettuminen tekee haittaa, toisesta selviää putsaamalla..

ImacInnes 17.03.2015 23:07

Kaasarin- ja imusarjantiiviste?
 
Oma Astro kävi hankittaessa oudosti ja kun asiaa tutkin niin puolet kaasarin tiivisteestä puutui ja imusarjan tiivisteestäkin iso pala.

t. Ismo Ämmä

Rytari 17.03.2015 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 1211868)
Oma Astro kävi hankittaessa oudosti ja kun asiaa tutkin niin puolet kaasarin tiivisteestä puutui ja imusarjan tiivisteestäkin iso pala.

t. Ismo Ämmä

vai läppärungon... se oli aivastellut vai mistä johtui?

bluevan 25.02.2016 11:54

Neuvokaas paljon kun ei ole aikaisempaa kokemusta hitusen vertaa :)
Tuli taas päästyä täysin vieraalle alueelle kun ostin käyntivikaisen -90 sportsiden..350 kone, 7747 boxi
Käymään sen jo sain mutta ongelmat jatkuu..

-Kone käy lämpösenäkin noin 1500rmp eikä pudota kierroksia tyhjäjäkäynnille. Omien ymmärrysten perusteella ja neuvojen kanssa ennakon säädetty 5asteeseen tuolla 1500rmp (Mahdollinen imusarjan ja ruiskun välisen tiivisteen rikkoutuminen on tutkimatta vielä)


-Servise soon valo palaa mutta myös hyppylangalla virrat päällä palaa kokoajan..ei siis vilkuta kun meinasin vikakoodit laskea

-Paikallisen korjaamon testerikään ei saanut yhteyttä boxiin..boxille tulee virrat ja maat sekä "lukupiuha" on ehjä.

Check gauge valo palaa myös välillä(ei aina) ja välillä vilkkuu himmeästi ---onko kenties maavikaa jossain..jos niin missäköhän maadoituksia ?

Rytari 25.02.2016 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1285879)
Neuvokaas paljon kun ei ole aikaisempaa kokemusta hitusen vertaa :)
Tuli taas päästyä täysin vieraalle alueelle kun ostin käyntivikaisen -90 sportsiden..350 kone, 7747 boxi
Käymään sen jo sain mutta ongelmat jatkuu..

-Kone käy lämpösenäkin noin 1500rmp eikä pudota kierroksia tyhjäjäkäynnille. Omien ymmärrysten perusteella ja neuvojen kanssa ennakon säädetty 5asteeseen tuolla 1500rmp (Mahdollinen imusarjan ja ruiskun välisen tiivisteen rikkoutuminen on tutkimatta vielä)


-Servise soon valo palaa mutta myös hyppylangalla virrat päällä palaa kokoajan..ei siis vilkuta kun meinasin vikakoodit laskea

-Paikallisen korjaamon testerikään ei saanut yhteyttä boxiin..boxille tulee virrat ja maat sekä "lukupiuha" on ehjä.

Check gauge valo palaa myös välillä(ei aina) ja välillä vilkkuu himmeästi ---onko kenties maavikaa jossain..jos niin missäköhän maadoituksia ?

muistikko laittaa sen sytkän säätöliittimen takasin...

sit voisit nollata tyhjäkäyntimoottorin...

termarinkopan veressä on ecm:n maadoitukset, katto se...

ja voi siä kyl prommi olla irti tai sökönä, periaattees siloin sessivalon kuuluis vilkutta jos se irti on mut silloin ainaki ku sen laittaa väärinpäin valo palaa kokoajan eli samaa vois tehdä viallinenkin muisti

bluevan 26.02.2016 07:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1285994)
muistikko laittaa sen sytkän säätöliittimen takasin...

sit voisit nollata tyhjäkäyntimoottorin...

termarinkopan veressä on ecm:n maadoitukset, katto se...

ja voi siä kyl prommi olla irti tai sökönä, periaattees siloin sessivalon kuuluis vilkutta jos se irti on mut silloin ainaki ku sen laittaa väärinpäin valo palaa kokoajan eli samaa vois tehdä viallinenkin muisti

Juu säätöliitin kytketty kiinni :)
Niihin kahteen maajohtoon termarikopan pultin alla laitoin uudet liittimet jo keskiviikkona :D
Eli toista boxia metsästämään :(

Mites tuon iac:n saa nollattua kun parikin erilaista ohjetta löytyi ?

Rytari 26.02.2016 23:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1286030)
Juu säätöliitin kytketty kiinni :)
Niihin kahteen maajohtoon termarikopan pultin alla laitoin uudet liittimet jo keskiviikkona :D
Eli toista boxia metsästämään :(

Mites tuon iac:n saa nollattua kun parikin erilaista ohjetta löytyi ?

http://www.handen.us/caprice/iac.html

nii, kyl se boksi voi olla ehjä mutta jos se muisti( eeprom) on sökö.. katto ny mikä prommi siellä ylipänsä on paikallaan


Sivu luotu: 11:53 (GMT +2).