Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133002)

-MaTTi- 02.03.2015 15:57

Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa!
 
Trafin säädösluonnoksessa lukee että auton renkaan halkaisijaa saa muuttaa 51 mm tai 10%, suuremman ollessa määräävä, maastoautoissa max. 77 mm alkuperäisestä.
Halkaisijan määrittämiseen käytettävä STRO:ta. Koskee kaikkia autoja, siis kuorma-autojakin.

Kerrankin oikeansuuntaista uudistusta tuloillaan. :):D:)
Ko. säädös tarkoitus tulla voimaan kesällä, nyt vielä lausuntokierroksella.

Tuolta luonnos yms. asiaan liittyvää: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...ysluonnoksesta

Niin, ja onhan tuolla eräs vieläkin ehkä mullistavampi muutos, iskutilavuuden 25% sääntö ja 20% painosääntö poistuu, tilalle tulee 20% vääntösääntö.

Eli lussun V8:n saa laittaa melkein autoon kuin autoon. :eek:


EDIT: 1.10.2015 voimaantulleet uudet ohjeet:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...13_maarays.pdf
Ylläoleva kumottu, tässä ajantasainen: https://www.finlex.fi/data/normit/42...uuttaminen.pdf
ja siihen sovellusohje, kevyt kalusto: https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf
Yli 3500 kg: https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...nen_versio.pdf

Korpikumpu 02.03.2015 16:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207677)
Trafin säädösluonnoksessa lukee että auton renkaan halkaisijaa saa muuttaa 51 mm tai 10%, suuremman ollessa määräävä, maastoautoissa max. 77 mm alkuperäisestä.
Halkaisijan määrittämiseen käytettävä STRO:ta. Koskee kaikkia autoja, siis kuorma-autojakin.

Kerrankin oikeansuuntaista uudistusta tuloillaan. :):D:)
Ko. säädös tarkoitus tulla voimaan kesällä, nyt vielä lausuntokierroksella.

Heino Hommeli!

Kala92 02.03.2015 16:45

On muuten tervetullut jos läpi menis! :eek: Mitenköhän tämä muuttais näit nykysiä max kokoja? Patrolliin sais ainakin sen 33'' ja mahdollisesti enempikin.

paavojaelvis 02.03.2015 16:53

"Halkaisijan määrittämiseen on käytettävä STRO:ta"
Ei siis mitata, vaan mennään taulukkomitoilla?

Timo_L 02.03.2015 17:06

Loistava muutos! Tämä aikaansaa ainakin sen, että useampaankin autoon on nyt mahdolliata katsastaa vähän isommat renkaat - ja myös millikokoisia renkaita voi sovitella alle hieman nykyistä paremmin.

Kesää osotellessa, toivottavasti menee läpi! :)

HannuN 02.03.2015 17:07

Hieno homma...pikku valppiin oikein luvan kans 38,5" pökkyrät alle ��

AlluK 02.03.2015 17:15

Varmaan samalla perutaan kaikki jousikorotukset :mad:

sisua45 02.03.2015 17:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja paavojaelvis (Viesti 1207687)
"Halkaisijan määrittämiseen on käytettävä STRO:ta"
Ei siis mitata, vaan mennään taulukkomitoilla?

STROn taulukosta katostaan koko, niinkuin tähänkin saakka.

Eli sopivilla pinnoitetuilla kummeilla voi saada tuuman extraa... :)

paavojaelvis 02.03.2015 17:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1207694)
STROn taulukosta katostaan koko, niinkuin tähänkin saakka.

Eli sopivilla pinnoitetuilla kummeilla voi saada tuuman extraa... :)

Tämä sopii köyhälle vallan mainiosti... =D

-MaTTi- 02.03.2015 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 1207693)
Varmaan samalla perutaan kaikki jousikorotukset :mad:

Näyttäis pysyvän entisellään.

Pafo 02.03.2015 18:16

Hjyvä!

Tarkoittaako myös että korotuksen maksimimitta kasvaa vastaavasti?

-MaTTi- 02.03.2015 18:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pafo (Viesti 1207710)
Hjyvä!

Tarkoittaako myös että korotuksen maksimimitta kasvaa vastaavasti?

Sama 150 mm mitä aiemminkin (renkaat+jouset+korikorot).

Mutis 02.03.2015 18:37

Eli suzuki sj max koko olisi huikeat 30" 235/75/15 sijaan?

PunisherFIN 02.03.2015 19:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1207686)
On muuten tervetullut jos läpi menis! :eek: Mitenköhän tämä muuttais näit nykysiä max kokoja? Patrolliin sais ainakin sen 33'' ja mahdollisesti enempikin.

enempi, koska GR patrollin max rengaskoko on se hassu 10-15LT joka mahollistaa 33" AKE:n omalla erikoispäätöksellä, muutenhan kumi ois 32".. tuohon se 51mm lisää, niin heittämällä 34", mutta sit sellai, 10-15LT = 808mm korkea, eli siihen 10% lisää tekee 888mm joka on tasan 35".

HJ60_Jussi 02.03.2015 19:18

No ei tainnu antaa 35 kummia. Toi 10r15 ois 31 kummi ja siihen 77 milliä niin nippa nappa 34 kummin sais laittaa.

Toisaalta toi 34 tuumanen on niin harvinainen että mistäs niitä saa?

Repro 02.03.2015 19:25

2013 syksyllä lähestyin sähköpostitse liikenneministeriötä asian tiimoilta josta tuli vastaus että aiheen tiimoilta on tutkimustyö menossa.
Itse olisin toki toivonut aiemmin voimassa ollut rengassääntöä, mutta onhan tämäkin suunta parempaan. :)

Viipo 02.03.2015 19:27

Mutta jos verrokkirengas olis 7.50-16 (802mm) niin siihen sais max 879mm renkaat eli esim 35x12,5-15 (877mm)

Viipo 02.03.2015 19:37

ja volvossa rengaskoko menisi niin, että 8.90-16 rengas 885mm + 77mm = 962mm eli 38"=953mm rengas menis, mut 38,5 jäis 4mm liian isoksi.

280/85-16 = 870mm + 77mm = 947mm mikä riittää 37" renkaalle (928mm),

ImacInnes 02.03.2015 19:37

!!!!
 
Toivottavasti toteutuu.
Isompi on yleensä parempi ja niin tässäkin asiassa. ;)
Voisis sitten saada XJ:n nykyiset 235/85R16 kumit leimattua, kun ovat nyt muutaman millin isot?

Mikäs toi STRO on ja voikossitä tavallinen pulliainen ihmetellä jossain?

t. Ismo Ämmä

Viipo 02.03.2015 19:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 1207750)

Mikäs toi STRO on ja voikossitä tavallinen pulliainen ihmetellä jossain?

t. Ismo Ämmä

Mulla on 14 vuotta vanha STRO:n manuaali vuodelta 2001, sisäkannessa on tarra automediat oy, jonka kautta lie tuo opus alunperin tilattu.

Veikkaan et tuosta kai sellasen vois hankkia:

http://www.automediat.com/stro-tilaukset.html

HeikkiH 02.03.2015 19:46

Loistavaa! Toivotaan että menee läpi, olisi useammassa autossa sitten ihan lailliset renkaat alla. Dodgeenkin saisi 315/75 renkaat ilman mutinoita :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 1207750)
Mikäs toi STRO on ja voikossitä tavallinen pulliainen ihmetellä jossain?

t. Ismo Ämmä

Sehän on se rengasmuutosten raamattu :)

HighCetane 02.03.2015 19:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207677)
.... auton renkaan halkaisijaa saa muuttaa 51 mm tai 10%, ....

Alkuperäiskoosta vai kaikista rekisteriotteessa katsastetuista renkaista?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207677)
Halkaisijan määrittämiseen käytettävä STRO:ta.

Mikä on STRO?

Mutis 02.03.2015 19:56

http://stro.fi/

Sitä en kyllä ymmärrä, miksi kyseinen opus ei ole julkisessa jaossa.

jyrden 02.03.2015 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HighCetane (Viesti 1207755)
Alkuperäiskoosta vai kaikista rekisteriotteessa katsastetuista renkaista?



Mikä on STRO?

Pohjoismaisten rengas- ja vannevalmistajien järjestö, Scandinavian Tire and Rim Organization = STRO.

-MaTTi- 02.03.2015 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HighCetane (Viesti 1207755)
Alkuperäiskoosta vai kaikista rekisteriotteessa katsastetuista renkaista?

No tietysti alkuperäisistä, eihän hommassa olis muuten mitään tolkkua.

Viipo 02.03.2015 20:05

äh, 4x4 astrossa orkkisrengas olis 215/75-15 (703mm) ja sitä kun suurentaa 10% niin ei tule vielä edes se 77mm raja vastaan ja max renkaan halkaisija olis 773,3mm. 31" rengas olis 775mm :/

-MaTTi- 02.03.2015 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1207763)
äh, 4x4 astrossa orkkisrengas olis 215/75-15 (703mm) ja sitä kun suurentaa 10% niin ei tule vielä edes se 77mm raja vastaan ja max renkaan halkaisija olis 773,3mm. 31" rengas olis 775mm :/

Eikös ne nuo 4x4 Astrotki oo "maastohenkilöautoja" eli silloin sais olla halk. 780 mm kumit alla.

Viipo 02.03.2015 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207771)
Eikös ne nuo 4x4 Astrotki oo "maastohenkilöautoja" eli silloin sais olla halk. 780 mm kumit alla.

Joo, veroalehan niihin on saatu aikanaan. Eli tuosta nyt on hyötyä "pienipyöräisiin" maastoautoihin, joihin saa suoraan sen 77mm?

hitsaa 02.03.2015 20:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1207759)
http://stro.fi/

Sitä en kyllä ymmärrä, miksi kyseinen opus ei ole julkisessa jaossa.

stro

Hepsu 02.03.2015 20:57

Niin...jos STRO:n mukaan mennään niin mitkä ovat 11.50R15 renkaan mitat?? Tätä on jo pitkään ihmetelty...

-MaTTi- 02.03.2015 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hepsu (Viesti 1207790)
Niin...jos STRO:n mukaan mennään niin mitkä ovat 11.50R15 renkaan mitat?? Tätä on jo pitkään ihmetelty...

Ei tollasta ookkaan, paitsi näppäilyhäiriön tuloksena. Lienee 32x11.50R15:a haettu.

artsi777 02.03.2015 21:34

Ihan positiivinen uutinenkin välillä. Vaikea uskoa että tässä maassa menee joku asia joskus parempaankin suuntaan, mutta kai se nyt on pakko :)

OnOff 02.03.2015 22:52

Lainaus:

Kohdan 3.2 akseliston osien ja akselistorakenteen muutososien soveltuvuudesta ajoneuvoon, hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta tulisi määräyksen mukaan esittää poikkeuksetta selvitys.
Minkäslainen tämä selvitys käytännössä pitää olla?

Timo_L 02.03.2015 23:09

Katsoin tuossa STRO- taulukkoja, ja taisi käydä millilleen sopiva tuuri ainakin ZJ Grand Cherokeessa:
Suurin hanskalokerossa ilmoitettu rengaskoko on 245/75 R15. Tämän normaalikorkeus on 749mm -> siihen 77mm lisää -> 826mm -> 33" rengas :)

Eli jos - ja toivottavasti kun - säädös tulee voimaan niin ZJ:hin saisi leimattua 33 x 12.50 kumit. Millikokoisista 265/75 R16 ja 235/85 R16 menisi katuajoon talvirenkaaksi :) Valitettavasti 285/75 R16 on hieman liian iso..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OnOff (Viesti 1207842)
Minkäslainen tämä selvitys käytännössä pitää olla?

Ainakin aiemminhan tämä on ollut lähinnä itse tehtyjen osien silmämääräinen tarkistus katsastajan toimesta. Toivottavasti ei muutu miksikään älyttömäksi byrokratiaksi.

OnOff 02.03.2015 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1207848)


Ainakin aiemminhan tämä on ollut lähinnä itse tehtyjen osien silmämääräinen tarkistus katsastajan toimesta. Toivottavasti ei muutu miksikään älyttömäksi byrokratiaksi.

Nykyisin siellä on se "tarvittaessa" lievennys, joten tuo on ollut sallittua.

Lainaus:

Nykyinen päätös vaatii selvityksen vain "tarvittaessa", joka on johtanut epäyhtenäisiin käytäntöihin muutoskatsastuksissa.

baxxter 03.03.2015 00:47

Nopeella vilkaisulla asiat ei juurikaan muutu? Säännöt ei veny niihin muutoksiin mitä oikeasti tehdään ilman selvityksiä joita kukaan ei halua kirjoittaa tai maksavat mansikoita. No mutta näillä huimilla uudistuksilla mennään seuraavat 17 vuotta ennenkuin seuraava versio tulee?

-MaTTi- 03.03.2015 00:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1207867)
No mutta näillä huimilla uudistuksilla mennään seuraavat 17 vuotta ennenkuin seuraava versio tulee?

Eiköhän nää nyt pysy paremmin ajan hermolla. Aiempi/nykyinen versiohan on liikenneministeriön päätös, mutta lakimuutoksen myötä Trafi sai vuodenvaihteessa "natsat" sanella lainomaisia määräyksiä omaan tahtiin ilman liikenneministeriötä. Ei oo siis niin byrokraattista=hankalaa päivittää pykäliä ajan tasalle, kuten ennen.

Bj Andy 03.03.2015 07:45

Eli jäykästä ja byrocraattisesta tuli tuulella käypä ja ailahtelevainen...:D:D

Ei vaan kerrankin hyviä uutisia ja mitä niihin selvityksiin tulee niin mitäs vaikeeta niissä on. Sama juttu kun lainaa hakiessa täytetään ne lomakkeet missä selvitetään lainanhoitokyky. Eli vastuutetaan rakentaja omista tekemisistään...ei sen kummempaa toivottavasti.

lepoantti 03.03.2015 08:06

tuo +20% vääntösääntö on aika paha ahtokoneita ajatellen!!! vai liittyykö tämä vain moottorin vaihtoon että siinä yhteydessä vääntö saa nousta vain tuon 20%, ja jos ahtaa auton oman koneen niin silloin väännöllä ei väliä kunhan tehot ei mene yli mallikohtaisen maksimin?

hitsaa 03.03.2015 10:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1207848)
Katsoin tuossa STRO- taulukkoja, ja taisi käydä millilleen sopiva tuuri ainakin ZJ Grand Cherokeessa:
Suurin hanskalokerossa ilmoitettu rengaskoko on 245/75 R15. Tämän normaalikorkeus on 749mm -> siihen 77mm lisää -> 826mm -> 33" rengas :)

ZJ lausunto -dokkarissa on mainittu koko 245/70 R15 up country -paketille. Tämähähän on tietysti ratkaisevasti pienempi kuin /75. Kumpi on oikea? :o

Gary Grand 03.03.2015 10:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207677)
Trafin säädösluonnoksessa lukee että auton renkaan halkaisijaa saa muuttaa 51 mm tai 10%, suuremman ollessa määräävä, maastoautoissa max. 77 mm alkuperäisestä.
Halkaisijan määrittämiseen käytettävä STRO:ta. Koskee kaikkia autoja, siis kuorma-autojakin.

Täähän sallii sitten mukavasti 35" kumit Suburbanin alle..:p 265/75R16 olis 804mm ->+77mm = 881mm..JES! 35" olis vaan 877mm. :cool:
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207677)
Niin, ja onhan tuolla eräs vieläkin ehkä mullistavampi muutos, iskutilavuuden 25% sääntö ja 20% painosääntö poistuu, tilalle tulee 20% vääntösääntö.

Eli lussun V8:n saa laittaa melkein autoon kuin autoon. :eek:

:cool: Tää kuulostaa vielä paremmalta.. Jospas sen "lussun" 454:n sais sittenkin kammettua Capricen keulille..:cool::D

Raaka_Arska 03.03.2015 11:55

Hiluxin otteessa on merkittynä 205R16C. Mikäs tulee maksimikooksi uudella säännöllä? Ja pitääkö muutoskatsastuksessa olla alla ne isommat renkaat jotka halutaan otteeseen?

timppat 03.03.2015 12:02

Sitten ku vielä joku rengasvalmistaja keksis ruveta painamaan vahingossa pikkusen vääriä numeroita renkaan kupeeseen

Timo_L 03.03.2015 12:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa (Viesti 1207922)
ZJ lausunto -dokkarissa on mainittu koko 245/70 R15 up country -paketille. Tämähähän on tietysti ratkaisevasti pienempi kuin /75. Kumpi on oikea? :o

Minulla on hansikaslokerossa Chryslerin leimoilla varustettu tehtaan tarra, jossa yhtenä rengaskokona rengaspainetaulukossa lukee 245/75 R15 :)

Kala92 03.03.2015 12:07

Voi prkl! Nyt meni kuuppa jumiin. Hirvee duuni tehä patrolliin moottori, jossa luotettavuus ja teho kohillaan. Sitten nyt sinne kohta saa nakata V8 :mad: Ompahan ens talven projekti valittu nyt sitten. Eli Gr:ä nyt haussa ilman tekniikkaa :mad: jääkööt toi vanha nyt sitten käyttikseksi....

Killer-Wo 03.03.2015 12:23

Mitä on 275 70 16 rengas korkea. Hodarissa ois tuollaiset

Timo_L 03.03.2015 12:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 1207942)
Mitä on 275 70 16 rengas korkea. Hodarissa ois tuollaiset

792mm, eli ei ihan riitä esim. 35" renkaaseen. Millikokoisista vaikkapa 315/70 R16 menisi. Onko tuo mainitsemasi siis yksi tehtaan vakiokoko?

apupoika 03.03.2015 12:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1207938)
Minulla on hansikaslokerossa Chryslerin leimoilla varustettu tehtaan tarra, jossa yhtenä rengaskokona rengaspainetaulukossa lukee 245/75 R15 :)

Tästä ZJ tarrasta kerran konttuurila kyselin ja vastattiin että saahan sitä kaikenlaisia tarroja Liimailla mutta ei ne mitään merkkaa rengasmuutoksissa.
Ja kelpuutti vain tuon ZJ lausuntolapun 245/70 R15 up country -paketilla.

-MaTTi- 03.03.2015 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Raaka_Arska (Viesti 1207933)
Hiluxin otteessa on merkittynä 205R16C. Mikäs tulee maksimikooksi uudella säännöllä? Ja pitääkö muutoskatsastuksessa olla alla ne isommat renkaat jotka halutaan otteeseen?

813 mm eli esim. 235/85R16, 265/75R16 tai 32x11.50R15. Tottakai pitää alla olla.

Timo_L 03.03.2015 12:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1207946)
Tästä ZJ tarrasta kerran konttuurila kyselin ja vastattiin että saahan sitä kaikenlaisia tarroja Liimailla mutta ei ne mitään merkkaa rengasmuutoksissa.
Ja kelpuutti vain tuon ZJ lausuntolapun 245/70 R15 up country -paketilla.

Kyllä se hansikaslokeron tai oven alkuperäinen rengaskoko- ja rengaspainetaulukkotarra/ kyltti on tehtaan virallinen lappu siinä missä mikä tahansa muukin, kuten esim. käyttöohjekirja.

Samalla periaatteella tuo konttorisi sitten voisi sanoa vaikka tyyppikilvestä tai uudempien autojen vastaavista tarraversioista, että voihan kuka tahansa meistää peltilirpakkeen tai tulostaa tarran autoon missä on kirjaimia ja numeroita, vain virallinen lausunto kelpaa :rolleyes:

Gary Grand 03.03.2015 12:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1207939)
Voi prkl! Nyt meni kuuppa jumiin. Hirvee duuni tehä patrolliin moottori, jossa luotettavuus ja teho kohillaan. Sitten nyt sinne kohta saa nakata V8 :mad: Ompahan ens talven projekti valittu nyt sitten. Eli Gr:ä nyt haussa ilman tekniikkaa :mad: jääkööt toi vanha nyt sitten käyttikseksi....

:D:D:D
Vähän samat tunnelmat oli itsellä Capricen suhteen.. Alkaa olla lahna rakennettuna valmiiksi pikkuruisella 350-koneella ja nyt sinne sais ihan kokomoottorinkin..:D:D:cool:

Overilta justiin lueskelin tästä samasta aiheesta ja tämähän on nyt lausuntokierroksella.:)
Nyt pitäis äkkiä löytyä pystyvä lobbaaja offipuolelta, joka saisi vielä väännettyä akselistotyyppimuutoksen(..ja ties mitä muuta..) tuon tekstin sisään..:cool: Ei menis kauaa kun olis pikUpissa alla jäykkä etuakseli, kun muutoskatastuksella sen sinne saisi.:p Vaikka tehtaalaisilla kiinnitys-seteillä hyväksyttävissä olevana. Tilausta vaan jenkkeihin, kun valmiita settejä on tarjolla monessa hintaluokassa.:cool::cool::cool:
Nyt vaan vähän ahistaa tuo lupahakemusmenettely ja pitkät odotusajat.

apupoika 03.03.2015 13:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1207950)
Kyllä se hansikaslokeron tai oven alkuperäinen rengaskoko- ja rengaspainetaulukkotarra/ kyltti on tehtaan virallinen lappu siinä missä mikä tahansa muukin, kuten esim. käyttöohjekirja.

Samalla periaatteella tuo konttorisi sitten voisi sanoa vaikka tyyppikilvestä tai uudempien autojen vastaavista tarraversioista, että voihan kuka tahansa meistää peltilirpakkeen tai tulostaa tarran autoon missä on kirjaimia ja numeroita, vain virallinen lausunto kelpaa :rolleyes:

Totta.. onhan näitä juttuja "tiedetty" konttoreilla ennenkin. heitin vaan esimerkkinä että ei se aina ole niin helppoa..:D

Silloinkin katsuri sanoi minulle "Virallista lappua" katsoessaan että mistä hän voi tietää onko jeeppisi juuri ZJ mallia,, :eek: :eek: :confused: :D
Ja tosin silloin olin muutos katsastamassa 31" alle johon riitti ihan otteessa jo olevat koot..

maddis 03.03.2015 13:10

En jaksanut lukea noita dokkareita, vaan muistelen mitä aiemmin toisaalla(tm) puhuttu, että tuo moottorin vaihtosäännössä vertailumoottorina käytettäisiin auton alkuperäistä moottoria eikä mallisarjan suurinta tms.

Siinä on sitten mukava jossain jenkissäkin pikku 6:n tilalle laittaa isompaa kasia minkä nykysäännöillä saisi, mutta eipä saa uusilla.

Vai voidaanko käytää vertailumoottorina mallisarjan konetta? Joku asiaan enemmän perehtynyt varmaan osannee tuohonkin vastata.

Timo_L 03.03.2015 13:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja apupoika (Viesti 1207954)
Totta.. onhan näitä juttuja "tiedetty" konttoreilla ennenkin. heitin vaan esimerkkinä että ei se aina ole niin helppoa..:D

Silloinkin katsuri sanoi minulle "Virallista lappua" katsoessaan että mistä hän voi tietää onko jeeppisi juuri ZJ mallia,, :eek: :eek: :confused: :D
Ja tosin silloin olin muutos katsastamassa 31" alle johon riitti ihan otteessa jo olevat koot..

Juu, kyllä noiden konttoreiden käytännöissä ja tietotaidoissa on valitettavasti varsin suuria eroja. Harmillista siinä on se, että se asettaa eri konttoreilla käyvät ihmiset eriarvoiseen asemaan sekä rahallisesti (vaaditaan turhaan virallisia todistuksia missä ei tarvittaisi), että harrastenäkökulmasta (torpataan muutoksia, mitkä olisi täysin pykälien mukaisia ja hyväksyttävissä).

cybress 03.03.2015 14:16

Mites kun sj410 on henkilöauto niin joko siihen saa leimattua uudestan 31 " renkaat vai oliko se sitte 30" sallittu tulevalla säädöksellä? Originaalit on 205/70 15" muistaakseni. Manuaalin mukaan olikin 185 tai 195/15"

Rak 03.03.2015 15:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 1207967)
Mites kun sj410 on henkilöauto niin joko siihen saa leimattua uudestan 31 " renkaat vai oliko se sitte 30" sallittu tulevalla säädöksellä? Originaalit on 205/70 15" muistaakseni. Manuaalin mukaan olikin 185 tai 195/15"

Stro:sta kahtoo orkkiksen korkeuden, laskee riittääkö 77mm 31" ja sen jälkeen muutoskatsastaa m1g:si ja samalla uusi rengaskoko otteeseen :)

-MaTTi- 03.03.2015 16:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1207985)
Stro:sta kahtoo orkkiksen korkeuden, laskee riittääkö 77mm 31" ja sen jälkeen muutoskatsastaa m1g:si ja samalla uusi rengaskoko otteeseen :)

690mm + 77mm = 767 mm < 775 mm (31"), eli ei onnistu. :(

-MaTTi- 03.03.2015 16:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maddis (Viesti 1207958)
En jaksanut lukea noita dokkareita, vaan muistelen mitä aiemmin toisaalla(tm) puhuttu, että tuo moottorin vaihtosäännössä vertailumoottorina käytettäisiin auton alkuperäistä moottoria eikä mallisarjan suurinta tms.

Siinä on sitten mukava jossain jenkissäkin pikku 6:n tilalle laittaa isompaa kasia minkä nykysäännöillä saisi, mutta eipä saa uusilla.

Vai voidaanko käytää vertailumoottorina mallisarjan konetta? Joku asiaan enemmän perehtynyt varmaan osannee tuohonkin vastata.

Olisko tuo nyt ollut vaikea itsekin lukea... No, tuodaan tarjottimella :D, eli mallisarjan tehokkain ratkaisee jatkossakin:
Lainaus:

2.1 Moottorin vaihto

Moottorin vaihtaminen on sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja vääntömomentiltaan alkuperäistä pienempi.

Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) ajoneuvon jarrut ja voimansiirto vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;

d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;

e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja

f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:

a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;

b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja

c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.

maddis 03.03.2015 16:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207992)
Olisko tuo nyt ollut vaikea itsekin lukea... No, tuodaan tarjottimella :D, eli mallisarjan tehokkain ratkaisee jatkossakin:

On se, mutta kiitoksia nyt kuitenkin. :D Pelottelivat siis ihan turhaan minua!

Noilla säännöillä taitais onnistua se jo kuoppaamani projekti eli -79 El Caminoon 6.2d. ;) Ilman poikkeuslupaa siis.

sisua45 03.03.2015 19:16

Jännä tuo vääntömomentista laskeminen... Kaveri tuskaili, että kuinka riittää verrokki koneiden vääntömomentit, kun on laittamassa reilusti vääntävää turbo dieseliä projektiinsa.

Mieleen tulee BMW formula 1 kone. Tilavuus 3 litraa, V10, vääntö (muistaakseni) 350 nm. Eli helppo leimata moneen autoon pienen vääntönsä takia. :D Tehoa tais olla 800 hv...

-MaTTi- 03.03.2015 19:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1208045)
Kaveri tuskaili, että kuinka riittää verrokki koneiden vääntömomentit, kun on laittamassa reilusti vääntävää turbo dieseliä projektiinsa.

Onhan tuolla tällainen huojentava seikka murhavääntömoottoria suunnittelevalle:
Lainaus:

Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).

Timo_L 03.03.2015 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1208045)
Jännä tuo vääntömomentista laskeminen... Kaveri tuskaili, että kuinka riittää verrokki koneiden vääntömomentit, kun on laittamassa reilusti vääntävää turbo dieseliä projektiinsa.

Mieleen tulee BMW formula 1 kone. Tilavuus 3 litraa, V10, vääntö (muistaakseni) 350 nm. Eli helppo leimata moneen autoon pienen vääntönsä takia. :D Tehoa tais olla 800 hv...

Juu, ei nuo Formula-1 koneet todellakaan ihmeitä väännä. Tämän kauden moottoreissa sentään on jo reilut 400Nm.. korkealta ja kovaa, muttei mitään voimaa :D
Jonkinmoinen ero esim. Nascar- moottoreihin: perinteisiä patarautalohkoja, kaasareilla ja 2-venttiilitekniikalla olevia työntötankokoneita. Silti kiertävät ~9000rpm, tehoa reilu 800 heppaa ja vääntöä ~700Nm :)


Tuo vääntömomenttihomma on sinänsä ihan hyvä, että ainakin näihin jenkkilahnoihin on mahdollista laittaa ihan kohtalaisia koneita tilalle. Vaikkapa omaani saisin vaihtaa koneen puolesta 468Nm + 20% = 579Nm. Alkaa löytyä tehoiltaankin jo ihan kohtalaisia moottoreita missä on tuollaiset lukemat, esim. Moparin 6.1 litran moderni Hemi (425Hv/ 569Nm) :) ..eli ei muutakuin romutettua SRT8 Grand Cherokeeta metsästämään.. :D

Arska 03.03.2015 19:56

Ei kai se 20% tehoraja mihinkään katoa.

Timo_L 03.03.2015 20:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 1208062)
Ei kai se 20% tehoraja mihinkään katoa.

Jaah.. tuolla ekalla sivulla vain näkyi että 25% tilavuussääntö ja 20% painosääntö poistuu? En minä noita pykäliä sen tarkemmin ole selannut sieltä luonnostelmasta.

Viipo 03.03.2015 20:21

Mites, kun joskus suunnittelin 6x6 volvoon tojotan 12H-T moottoria, mut asia tyrehty siihen et kuutiot meni yli.
Volvon alkuperäsessä B30 moottorissa tais olla lappujen mukaan 125hp ja 22.4kpm (162 lbftf)
Tojotassa olis sitten 134hp ja 232 lb·ft (315 N·m) eli vähä liikaa?
Patrollin moottori (SD33T 105 hp/78 kW ja 175 lb/ft (237 nm)) menis edelleen?

Calmari 03.03.2015 20:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207677)
Eli lussun V8:n saa laittaa melkein autoon kuin autoon. :eek:

GAZ V8 uaziin, jihuu

88 03.03.2015 20:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1208045)

Mieleen tulee BMW formula 1 kone. Tilavuus 3 litraa, V10, vääntö (muistaakseni) 350 nm. Eli helppo leimata moneen autoon pienen vääntönsä takia. :D Tehoa tais olla 800 hv...

Oliko joku teho/painosuhdepykälä joka torppaa tän?

pee 03.03.2015 20:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1208051)
Onhan tuolla tällainen huojentava seikka murhavääntömoottoria suunnittelevalle:

Lainaus:

Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).
Tää sai mut taas nukkumaan yöt, kun ei ookkaan kiire ... :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171466

FunJam 03.03.2015 21:10

Tässähän ihan alkaa jännittää, että millaisilla teholapuilla sitä Hodaria kehtaa toukokuussa tulla näyttämään.. Ja millä renkailla.. Molemmat kai joutuu muutoskatsastamaan seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä. :D

lepoantti 03.03.2015 21:33

minkälainen juttu tällainen aiemmin aloitettu rakennemuutos on, siitä vissiin pitäis olla jotakin virallista dokumenttia? tuskin riittää että kärrää konttorille jonkun pitkäaikaisrojektin navetan ylisiltä ja sanoo että tätä on tehty jo 10-vuotta...

pee 03.03.2015 21:52

Auttaisko valokuva ;)

burton 03.03.2015 23:59

Perkele ku rukkaavat näit lakipykäliä ku uutta rojektia alottamas mut 2f koneen tilalle voi laittaa 12ht padan ja 10nm jää viel viritys varaa :D
Oli pakko jo googlaa speksit ja laskea...

zeus82 04.03.2015 06:37

Itselläni innostus hiukan heräsi kun kesäpelinä on -76 coupe granada 2.8v6 ja tallissa kunnostettu 305 v8 moottori!!! 😃 jokos tää pykälä mahdollistaisi sen muutoksen ilman sitä hiton anomista ja vittuilua...

lepoantti 04.03.2015 06:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja burton (Viesti 1208137)
Perkele ku rukkaavat näit lakipykäliä ku uutta rojektia alottamas mut 2f koneen tilalle voi laittaa 12ht padan ja 10nm jää viel viritys varaa :D
Oli pakko jo googlaa speksit ja laskea...

minä haaveilen tekeväni 2F-t..........

Jeep-Ukko 04.03.2015 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1207749)
volvossa rengaskoko menisi niin, että
8.90-16 rengas 885mm + 77mm = 962mm
eli 38"= 953mm rengas menis,
mut 38,5 jäis 4mm liian isoksi

Eikös siihen Volvvoon 38,5 saa ihan laillisesti tuon uuden mukaan?

885 mm + 10% = 973,5 mm

Ja suurempi luku on määräävä: 77 mm vs 10%

Joten eikös se silloin mene tuon 10% / 973,5 mukaan???

Ja 38,5 on jotain 966 mm?

39" = 979 mm, joten se menee jo yli.

Mase 04.03.2015 21:07

Mitenkäs uuden mahdollisesti painavemman moottorin suurentunut paino kompensoidaan? Kokonaispaino tietenkin on mikä on eli saako etuakselimassan puitteissa laittaa minkä vaan malmikasan konepellin alle? kantavuutta ja istumapaikkoja miinustetaan sitten muuttuneen moottoripainon mukaan? Pikkuinen omakin lehmä on ojassa kun haaveena on ollut Bronco Natikan 7.3 Dieselillä käyttöpeliksi, tähän saakka moottori on vaan ollut n.100kg liian painava Broncon/F150:sen keulille.

Ranee 04.03.2015 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1208359)
Mitenkäs uuden mahdollisesti painavemman moottorin suurentunut paino kompensoidaan? Kokonaispaino tietenkin on mikä on eli saako etuakselimassan puitteissa laittaa minkä vaan malmikasan konepellin alle? kantavuutta ja istumapaikkoja miinustetaan sitten muuttuneen moottoripainon mukaan? Pikkuinen omakin lehmä on ojassa kun haaveena on ollut Bronco Natikan 7.3 Dieselillä käyttöpeliksi, tähän saakka moottori on vaan ollut n.100kg liian painava Broncon/F150:sen keulille.

OT mutta pakko sanoa että tuollaine bronco natikan kasilla olisi kyllä hieno laite omistaa.

Timo_L 04.03.2015 23:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 1208357)
Eikös siihen Volvvoon 38,5 saa ihan laillisesti tuon uuden mukaan?

885 mm + 10% = 973,5 mm

Ja suurempi luku on määräävä: 77 mm vs 10%

Teksti menee niin, että 51mm tai 10%, suuremman ollessa määräävä - maastoautossa kuitenkin maksimissaan 77mm.

Henkilöautoissa taas renkaat on sen verran pieniä yleensä, että tuskin missään autossa halkaisija kasvaa 77mm.. siksi varmaan on maastoiautoihin määritelty tuo 77mm raja.

Arska 04.03.2015 23:39

Lainaus:

Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
Kyllä tässä ihan selvästi sanotaan että suurempi arvo on määräävä, eli 10% mukaan mennään yli 770mm renkaalla.

Bj Andy 04.03.2015 23:41

Ööö....6X6 Volvo lienee kuorkki?

aslakki 04.03.2015 23:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1208406)
Teksti menee niin, että 51mm tai 10%, suuremman ollessa määräävä - maastoautossa kuitenkin maksimissaan 77mm.

Henkilöautoissa taas renkaat on sen verran pieniä yleensä, että tuskin missään autossa halkaisija kasvaa 77mm.. siksi varmaan on maastoiautoihin määritelty tuo 77mm raja.

"Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava."

Kyllä mie ymmärrän tuon niinpäin että tuo 77mm korvaa edellisessä lauseessa olevan 51mm jos luokkana on G

.....on kyll yhtä hienosti kirjoitettua tekstiä kun aina ennenkin, noita pykäliä kun koittaa katsurit suomentaa niin mikään yllätys ole et konttoreilla paljon eri käytäntöjä :D


e. olinpas hias...

Timo_L 05.03.2015 00:04

No helvetti, en minä enää osaa näköjään lukea, tai tulkita lukemaani! :D

Totta turisette, isompi arvo on määräävä ainakin tuon tekstin mukaan..

-MaTTi- 05.03.2015 00:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1208418)
Ööö....6X6 Volvo lienee kuorkki?

Mihinkä lie liittyy ylläoleva, mutta tuleva lakiteksti koskee kaikkia autoja jatkossa, myös 6x6 kuorkkivolvoo.

Viipo 05.03.2015 07:29

Ja tähänkin pykälään liittyen kävin joutessani juttelemassa tuossa yhen konttorin päällikön kanssa, kun autoa katsastin toissapäivänä.
Ei kerro trafi etukäteen (eikä jälkikäteen) katsastusasemille mitään, vaan oletuksena on, että katsastusmiehet itse käy jatkuvasti jostain trafin sivujen sokkeloista tutkimassa muuttuneitä pykäliä.
Tästä syystä on hyvä, jos edes asiakas ottaa selville viimeisimmät säännöt ja pykälät...

VeeWee 05.03.2015 11:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1208424)
Mihinkä lie liittyy ylläoleva, mutta tuleva lakiteksti koskee kaikkia autoja jatkossa, myös 6x6 kuorkkivolvoo.

Toihan tekee kuorma-autojen rengasmuutokset jatkossa aika mahdottomaksi,jollei otteelta löydy valmiiksi kokoja

Divi 05.03.2015 12:02

Mites L200 mitsu? Papereissa lukee 205R16, millähän profiililla?
80 profiililla se tekis 734mm, 10% lisää olis 807mm eli max 32"?

Ja tuohan on normi paku, ei maasturi. Tosin tuo 77mm sääntö ei montaa milliä tässä tapauksessa auttaisi, ei ainakaan 33" asti.

ZeiZei 05.03.2015 15:12

Näissä renkaiden kokomerkinnöissä pitää sitten olla pilkun *ussija, ettei tule väärinkäsityksiä.
Eli kaikki - ja R merkit oltava just eikä melkein. Voi tulla suuriakin pettymyksiä jos innostuu virheellisesti kirjoitetun merkinnän mukaan konttorille esittämään juuri ostamiaan renkaita. :)

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Tire_code

Osa on kyllä aika salatiedettä, niin kuin tuo 205R16 profiili. Toiset lähteet sanoo 80 ja toiset 82.

sisua45 05.03.2015 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Divi (Viesti 1208501)
Mites L200 mitsu? Papereissa lukee 205R16, millähän profiililla?
80 profiililla se tekis 734mm, 10% lisää olis 807mm eli max 32"?

205R16 on 82 sarjan rengas, korkeus 736 mm.

-MaTTi- 05.03.2015 19:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee (Viesti 1208487)
Toihan tekee kuorma-autojen rengasmuutokset jatkossa aika mahdottomaksi,jollei otteelta löydy valmiiksi kokoja

Kui? 10% lisää metriseen renkaaseen on jo 4". Alkuperäiskokojahan saa esittää ja kaivella mihinkä haluaisi verrattavan. Otteellehan ei oo laitettu yleensä kun yks ja ainoa rengaskoko, ainakaan piirturilla varustetuissa.

H_Nietu 05.03.2015 20:38

Ihme on tapahtunut.....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1207677)
Niin, ja onhan tuolla eräs vieläkin ehkä mullistavampi muutos, iskutilavuuden 25% sääntö ja 20% painosääntö poistuu, tilalle tulee 20% vääntösääntö.

Eli lussun V8:n saa laittaa melkein autoon kuin autoon. :eek:

Eikä mennyt kuin usampi vuosikymmen "BulttiBoy´s:in Ja vasenta vilkkua miehillä" ymmärtää että teho ja momentti kulkee käsikädessä.........

Jappi 05.03.2015 20:51

Jaaha, pitänee alkaa kiirehtiä pakuvolvon kopistelua...

JuHem 05.03.2015 21:17

Miten minusta tuntuu, että moni innostuu turhan hätäiseen tässä.
Kuten joku jo tuolla mainitsikin, niin eihän 20% tehosääntö näyttäisi poistuvan. Iskutilavuussääntö vain vaihtuu vääntömomenttiin. 25% iskutilavuuden kasvamisen sijaan voi vääntö kasvaa 20%

Matin laittamassa lainauksessahan lukee:
"Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;"

Eli kaikkien (myös muiden kuin noiden kahden) pykälien on täytyttävä. Ei vain yhden.

Tuo muutos auttaa varmaankin niiden lussujen V8:en leimaamista joihinkin, mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.)

10% säännön poistuminen painon osalta on varmasti hyvä juttu ja antaa lisää vapauksia.

-MaTTi- 05.03.2015 21:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H_Nietu (Viesti 1208631)
Eikä mennyt kuin usampi vuosikymmen "BulttiBoy´s:in Ja vasenta vilkkua miehillä" ymmärtää että teho ja momentti kulkee käsikädessä.........

"Käsi kädessä"? Se että toisesta arvosta saa laskettua toisen, ei tarkoita että moottorin huipputehon noustessa 20% huippuvääntö nousisi saman verran.

H_Nietu 05.03.2015 21:30

Juuri näin....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1208650)
"Käsi kädessä"? Se että toisesta arvosta saa laskettua toisen, ei tarkoita että moottorin huipputehon noustessa 20% huippuvääntö nousisi saman verran.

Sama moottori. Vähän vääntöä ja paljon tehoa tai paljon vääntöä ja vähän tehoa.....eli tehon ja väännön suhde on vakio.
Tosin nämä rpm riippuvaisia.
Toinen tykkää tehosta toinen väännöstä. Kuitenkin parasta on paljon tehoa sekä rpm:ia ja vielä enemmän vääntöä....

Mutis 05.03.2015 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuHem (Viesti 1208648)
Miten minusta tuntuu, että moni innostuu turhan hätäiseen tässä.
Kuten joku jo tuolla mainitsikin, niin eihän 20% tehosääntö näyttäisi poistuvan. Iskutilavuussääntö vain vaihtuu vääntömomenttiin. 25% iskutilavuuden kasvamisen sijaan voi vääntö kasvaa 20%

Matin laittamassa lainauksessahan lukee:
"Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;"

Eli kaikkien (myös muiden kuin noiden kahden) pykälien on täytyttävä. Ei vain yhden.

Tuo muutos auttaa varmaankin niiden lussujen V8:en leimaamista joihinkin, mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.)

10% säännön poistuminen painon osalta on varmasti hyvä juttu ja antaa lisää vapauksia.

Tätä minäkin olen pohdiskellut. Tuohon sj410 jotain puhdikkaampaa konetta miettinyt, mutta joku sopivan lussu 1.6 kone saattaa nykyään olla helpompi leimata. Jälkeenpäin ahdettu vaatii dynolaput, mutta senhän saa sorvattua sopivaksi, jos lähtökohtana on tarpeeksi tehoton moottori. Painoa taitaa vieläkin rajoittaa etuakselimassa.

Divi 05.03.2015 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuHem (Viesti 1208648)
mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.)

Eihän niitä turbomuutoksia ole ennenkään voinu kunnon ahdoilla leimata. Kadulle ja radalle omat säädöt.. :D

Valitaan vaan lohko aihioksi se lussu vapari, joka leimataan sitten ahtimen kanssa omavalmisteena penkkilapulla joka on vaparia hitusen tehokkaampi 0,xbar ahdoilla. :rolleyes: Radalla tai metsässä ruuvataan sitten ahdot ylös ja otetaan ne konit ulos. Tietty muistetaan (ehkä) tiputtaa ahdot takasin rekisteröinnin mukaisiin arvoihin kun palataan tielle.

smgt 05.03.2015 21:43

Vääntö homma voi tulla vastaan tiiselöinnissä.
Aikanaan kun 240 volvoon kyllästyin bensaa ostaa laitoin audin tdi moottorin. Molemmat oli 115hv mutta vääntö nousi varmaan 100nm. En toki tiiä onko siellä tarpeeksi tehokasta vertailu mallia kun sillo ei tarvinu kattoa.

ZeiZei 05.03.2015 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1208656)
Vääntö homma voi tulla vastaan tiiselöinnissä.
Aikanaan kun 240 volvoon kyllästyin bensaa ostaa laitoin audin tdi moottorin. Molemmat oli 115hv mutta vääntö nousi varmaan 100nm. En toki tiiä onko siellä tarpeeksi tehokasta vertailu mallia kun sillo ei tarvinu kattoa.

Volvo 240 Turbo -84, moottorina B19ETIC
170hv 250Nm
Riittää kivasti uudemmille Roverin kaseille, ainakin 3.5 ja 3.9 ruiskut

Divi 05.03.2015 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1208666)
Volvo 240 Turbo -84, moottorina B19ETIC
170hv 250Nm
Riittää kivasti uudemmille Roverin kaseille, ainakin 3.5 ja 3.9 ruiskut

Nykysäännön mukaan se tyssää tuohon hieman 3,5l yläpuolelle kun tilavuudeltaan suurin vertailumoottori on B28E.

ZeiZei 05.03.2015 22:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Divi (Viesti 1208667)
Nykysäännön mukaan se tyssää tuohon hieman 3,5l yläpuolelle kun tilavuudeltaan suurin vertailumoottori on B28E.

Kyse onkin tulevaisuudesta. Tosin nuo Roverin kasit ei polta dieseliä, niin kuin oli kyse tuossa smgt:n kysymyksessä.


Sivu luotu: 21:39 (GMT +2).