![]() |
|
Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa!
Trafin säädösluonnoksessa lukee että auton renkaan halkaisijaa saa muuttaa 51 mm tai 10%, suuremman ollessa määräävä, maastoautoissa max. 77 mm alkuperäisestä.
Halkaisijan määrittämiseen käytettävä STRO:ta. Koskee kaikkia autoja, siis kuorma-autojakin. Kerrankin oikeansuuntaista uudistusta tuloillaan. :):D:) Ko. säädös tarkoitus tulla voimaan kesällä, nyt vielä lausuntokierroksella. Tuolta luonnos yms. asiaan liittyvää: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...ysluonnoksesta Niin, ja onhan tuolla eräs vieläkin ehkä mullistavampi muutos, iskutilavuuden 25% sääntö ja 20% painosääntö poistuu, tilalle tulee 20% vääntösääntö. Eli lussun V8:n saa laittaa melkein autoon kuin autoon. :eek: EDIT: 1.10.2015 voimaantulleet uudet ohjeet: http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...13_maarays.pdf Ylläoleva kumottu, tässä ajantasainen: https://www.finlex.fi/data/normit/42...uuttaminen.pdf ja siihen sovellusohje, kevyt kalusto: https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf Yli 3500 kg: https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...nen_versio.pdf |
Lainaus:
|
On muuten tervetullut jos läpi menis! :eek: Mitenköhän tämä muuttais näit nykysiä max kokoja? Patrolliin sais ainakin sen 33'' ja mahdollisesti enempikin.
|
"Halkaisijan määrittämiseen on käytettävä STRO:ta"
Ei siis mitata, vaan mennään taulukkomitoilla? |
Loistava muutos! Tämä aikaansaa ainakin sen, että useampaankin autoon on nyt mahdolliata katsastaa vähän isommat renkaat - ja myös millikokoisia renkaita voi sovitella alle hieman nykyistä paremmin.
Kesää osotellessa, toivottavasti menee läpi! :) |
Hieno homma...pikku valppiin oikein luvan kans 38,5" pökkyrät alle
|
Varmaan samalla perutaan kaikki jousikorotukset :mad:
|
Lainaus:
Eli sopivilla pinnoitetuilla kummeilla voi saada tuuman extraa... :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hjyvä!
Tarkoittaako myös että korotuksen maksimimitta kasvaa vastaavasti? |
Lainaus:
|
Eli suzuki sj max koko olisi huikeat 30" 235/75/15 sijaan?
|
Lainaus:
|
No ei tainnu antaa 35 kummia. Toi 10r15 ois 31 kummi ja siihen 77 milliä niin nippa nappa 34 kummin sais laittaa.
Toisaalta toi 34 tuumanen on niin harvinainen että mistäs niitä saa? |
2013 syksyllä lähestyin sähköpostitse liikenneministeriötä asian tiimoilta josta tuli vastaus että aiheen tiimoilta on tutkimustyö menossa.
Itse olisin toki toivonut aiemmin voimassa ollut rengassääntöä, mutta onhan tämäkin suunta parempaan. :) |
Mutta jos verrokkirengas olis 7.50-16 (802mm) niin siihen sais max 879mm renkaat eli esim 35x12,5-15 (877mm)
|
ja volvossa rengaskoko menisi niin, että 8.90-16 rengas 885mm + 77mm = 962mm eli 38"=953mm rengas menis, mut 38,5 jäis 4mm liian isoksi.
280/85-16 = 870mm + 77mm = 947mm mikä riittää 37" renkaalle (928mm), |
!!!!
Toivottavasti toteutuu.
Isompi on yleensä parempi ja niin tässäkin asiassa. ;) Voisis sitten saada XJ:n nykyiset 235/85R16 kumit leimattua, kun ovat nyt muutaman millin isot? Mikäs toi STRO on ja voikossitä tavallinen pulliainen ihmetellä jossain? t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Veikkaan et tuosta kai sellasen vois hankkia: http://www.automediat.com/stro-tilaukset.html |
Loistavaa! Toivotaan että menee läpi, olisi useammassa autossa sitten ihan lailliset renkaat alla. Dodgeenkin saisi 315/75 renkaat ilman mutinoita :)
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
äh, 4x4 astrossa orkkisrengas olis 215/75-15 (703mm) ja sitä kun suurentaa 10% niin ei tule vielä edes se 77mm raja vastaan ja max renkaan halkaisija olis 773,3mm. 31" rengas olis 775mm :/
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Niin...jos STRO:n mukaan mennään niin mitkä ovat 11.50R15 renkaan mitat?? Tätä on jo pitkään ihmetelty...
|
Lainaus:
|
Ihan positiivinen uutinenkin välillä. Vaikea uskoa että tässä maassa menee joku asia joskus parempaankin suuntaan, mutta kai se nyt on pakko :)
|
Lainaus:
|
Katsoin tuossa STRO- taulukkoja, ja taisi käydä millilleen sopiva tuuri ainakin ZJ Grand Cherokeessa:
Suurin hanskalokerossa ilmoitettu rengaskoko on 245/75 R15. Tämän normaalikorkeus on 749mm -> siihen 77mm lisää -> 826mm -> 33" rengas :) Eli jos - ja toivottavasti kun - säädös tulee voimaan niin ZJ:hin saisi leimattua 33 x 12.50 kumit. Millikokoisista 265/75 R16 ja 235/85 R16 menisi katuajoon talvirenkaaksi :) Valitettavasti 285/75 R16 on hieman liian iso.. Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Nopeella vilkaisulla asiat ei juurikaan muutu? Säännöt ei veny niihin muutoksiin mitä oikeasti tehdään ilman selvityksiä joita kukaan ei halua kirjoittaa tai maksavat mansikoita. No mutta näillä huimilla uudistuksilla mennään seuraavat 17 vuotta ennenkuin seuraava versio tulee?
|
Lainaus:
|
Eli jäykästä ja byrocraattisesta tuli tuulella käypä ja ailahtelevainen...:D:D
Ei vaan kerrankin hyviä uutisia ja mitä niihin selvityksiin tulee niin mitäs vaikeeta niissä on. Sama juttu kun lainaa hakiessa täytetään ne lomakkeet missä selvitetään lainanhoitokyky. Eli vastuutetaan rakentaja omista tekemisistään...ei sen kummempaa toivottavasti. |
tuo +20% vääntösääntö on aika paha ahtokoneita ajatellen!!! vai liittyykö tämä vain moottorin vaihtoon että siinä yhteydessä vääntö saa nousta vain tuon 20%, ja jos ahtaa auton oman koneen niin silloin väännöllä ei väliä kunhan tehot ei mene yli mallikohtaisen maksimin?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Hiluxin otteessa on merkittynä 205R16C. Mikäs tulee maksimikooksi uudella säännöllä? Ja pitääkö muutoskatsastuksessa olla alla ne isommat renkaat jotka halutaan otteeseen?
|
Sitten ku vielä joku rengasvalmistaja keksis ruveta painamaan vahingossa pikkusen vääriä numeroita renkaan kupeeseen
|
Lainaus:
|
Voi prkl! Nyt meni kuuppa jumiin. Hirvee duuni tehä patrolliin moottori, jossa luotettavuus ja teho kohillaan. Sitten nyt sinne kohta saa nakata V8 :mad: Ompahan ens talven projekti valittu nyt sitten. Eli Gr:ä nyt haussa ilman tekniikkaa :mad: jääkööt toi vanha nyt sitten käyttikseksi....
|
Mitä on 275 70 16 rengas korkea. Hodarissa ois tuollaiset
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja kelpuutti vain tuon ZJ lausuntolapun 245/70 R15 up country -paketilla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Samalla periaatteella tuo konttorisi sitten voisi sanoa vaikka tyyppikilvestä tai uudempien autojen vastaavista tarraversioista, että voihan kuka tahansa meistää peltilirpakkeen tai tulostaa tarran autoon missä on kirjaimia ja numeroita, vain virallinen lausunto kelpaa :rolleyes: |
Lainaus:
Vähän samat tunnelmat oli itsellä Capricen suhteen.. Alkaa olla lahna rakennettuna valmiiksi pikkuruisella 350-koneella ja nyt sinne sais ihan kokomoottorinkin..:D:D:cool: Overilta justiin lueskelin tästä samasta aiheesta ja tämähän on nyt lausuntokierroksella.:) Nyt pitäis äkkiä löytyä pystyvä lobbaaja offipuolelta, joka saisi vielä väännettyä akselistotyyppimuutoksen(..ja ties mitä muuta..) tuon tekstin sisään..:cool: Ei menis kauaa kun olis pikUpissa alla jäykkä etuakseli, kun muutoskatastuksella sen sinne saisi.:p Vaikka tehtaalaisilla kiinnitys-seteillä hyväksyttävissä olevana. Tilausta vaan jenkkeihin, kun valmiita settejä on tarjolla monessa hintaluokassa.:cool::cool::cool: Nyt vaan vähän ahistaa tuo lupahakemusmenettely ja pitkät odotusajat. |
Lainaus:
Silloinkin katsuri sanoi minulle "Virallista lappua" katsoessaan että mistä hän voi tietää onko jeeppisi juuri ZJ mallia,, :eek: :eek: :confused: :D Ja tosin silloin olin muutos katsastamassa 31" alle johon riitti ihan otteessa jo olevat koot.. |
En jaksanut lukea noita dokkareita, vaan muistelen mitä aiemmin toisaalla(tm) puhuttu, että tuo moottorin vaihtosäännössä vertailumoottorina käytettäisiin auton alkuperäistä moottoria eikä mallisarjan suurinta tms.
Siinä on sitten mukava jossain jenkissäkin pikku 6:n tilalle laittaa isompaa kasia minkä nykysäännöillä saisi, mutta eipä saa uusilla. Vai voidaanko käytää vertailumoottorina mallisarjan konetta? Joku asiaan enemmän perehtynyt varmaan osannee tuohonkin vastata. |
Lainaus:
|
Mites kun sj410 on henkilöauto niin joko siihen saa leimattua uudestan 31 " renkaat vai oliko se sitte 30" sallittu tulevalla säädöksellä? Originaalit on 205/70 15" muistaakseni. Manuaalin mukaan olikin 185 tai 195/15"
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Noilla säännöillä taitais onnistua se jo kuoppaamani projekti eli -79 El Caminoon 6.2d. ;) Ilman poikkeuslupaa siis. |
Jännä tuo vääntömomentista laskeminen... Kaveri tuskaili, että kuinka riittää verrokki koneiden vääntömomentit, kun on laittamassa reilusti vääntävää turbo dieseliä projektiinsa.
Mieleen tulee BMW formula 1 kone. Tilavuus 3 litraa, V10, vääntö (muistaakseni) 350 nm. Eli helppo leimata moneen autoon pienen vääntönsä takia. :D Tehoa tais olla 800 hv... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Jonkinmoinen ero esim. Nascar- moottoreihin: perinteisiä patarautalohkoja, kaasareilla ja 2-venttiilitekniikalla olevia työntötankokoneita. Silti kiertävät ~9000rpm, tehoa reilu 800 heppaa ja vääntöä ~700Nm :) Tuo vääntömomenttihomma on sinänsä ihan hyvä, että ainakin näihin jenkkilahnoihin on mahdollista laittaa ihan kohtalaisia koneita tilalle. Vaikkapa omaani saisin vaihtaa koneen puolesta 468Nm + 20% = 579Nm. Alkaa löytyä tehoiltaankin jo ihan kohtalaisia moottoreita missä on tuollaiset lukemat, esim. Moparin 6.1 litran moderni Hemi (425Hv/ 569Nm) :) ..eli ei muutakuin romutettua SRT8 Grand Cherokeeta metsästämään.. :D |
Ei kai se 20% tehoraja mihinkään katoa.
|
Lainaus:
|
Mites, kun joskus suunnittelin 6x6 volvoon tojotan 12H-T moottoria, mut asia tyrehty siihen et kuutiot meni yli.
Volvon alkuperäsessä B30 moottorissa tais olla lappujen mukaan 125hp ja 22.4kpm (162 lbftf) Tojotassa olis sitten 134hp ja 232 lb·ft (315 N·m) eli vähä liikaa? Patrollin moottori (SD33T 105 hp/78 kW ja 175 lb/ft (237 nm)) menis edelleen? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171466 |
Tässähän ihan alkaa jännittää, että millaisilla teholapuilla sitä Hodaria kehtaa toukokuussa tulla näyttämään.. Ja millä renkailla.. Molemmat kai joutuu muutoskatsastamaan seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä. :D
|
minkälainen juttu tällainen aiemmin aloitettu rakennemuutos on, siitä vissiin pitäis olla jotakin virallista dokumenttia? tuskin riittää että kärrää konttorille jonkun pitkäaikaisrojektin navetan ylisiltä ja sanoo että tätä on tehty jo 10-vuotta...
|
Auttaisko valokuva ;)
|
Perkele ku rukkaavat näit lakipykäliä ku uutta rojektia alottamas mut 2f koneen tilalle voi laittaa 12ht padan ja 10nm jää viel viritys varaa :D
Oli pakko jo googlaa speksit ja laskea... |
Itselläni innostus hiukan heräsi kun kesäpelinä on -76 coupe granada 2.8v6 ja tallissa kunnostettu 305 v8 moottori!!! 😃 jokos tää pykälä mahdollistaisi sen muutoksen ilman sitä hiton anomista ja vittuilua...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
885 mm + 10% = 973,5 mm Ja suurempi luku on määräävä: 77 mm vs 10% Joten eikös se silloin mene tuon 10% / 973,5 mukaan??? Ja 38,5 on jotain 966 mm? 39" = 979 mm, joten se menee jo yli. |
Mitenkäs uuden mahdollisesti painavemman moottorin suurentunut paino kompensoidaan? Kokonaispaino tietenkin on mikä on eli saako etuakselimassan puitteissa laittaa minkä vaan malmikasan konepellin alle? kantavuutta ja istumapaikkoja miinustetaan sitten muuttuneen moottoripainon mukaan? Pikkuinen omakin lehmä on ojassa kun haaveena on ollut Bronco Natikan 7.3 Dieselillä käyttöpeliksi, tähän saakka moottori on vaan ollut n.100kg liian painava Broncon/F150:sen keulille.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Henkilöautoissa taas renkaat on sen verran pieniä yleensä, että tuskin missään autossa halkaisija kasvaa 77mm.. siksi varmaan on maastoiautoihin määritelty tuo 77mm raja. |
Lainaus:
|
Ööö....6X6 Volvo lienee kuorkki?
|
Lainaus:
Kyllä mie ymmärrän tuon niinpäin että tuo 77mm korvaa edellisessä lauseessa olevan 51mm jos luokkana on G .....on kyll yhtä hienosti kirjoitettua tekstiä kun aina ennenkin, noita pykäliä kun koittaa katsurit suomentaa niin mikään yllätys ole et konttoreilla paljon eri käytäntöjä :D e. olinpas hias... |
No helvetti, en minä enää osaa näköjään lukea, tai tulkita lukemaani! :D
Totta turisette, isompi arvo on määräävä ainakin tuon tekstin mukaan.. |
Lainaus:
|
Ja tähänkin pykälään liittyen kävin joutessani juttelemassa tuossa yhen konttorin päällikön kanssa, kun autoa katsastin toissapäivänä.
Ei kerro trafi etukäteen (eikä jälkikäteen) katsastusasemille mitään, vaan oletuksena on, että katsastusmiehet itse käy jatkuvasti jostain trafin sivujen sokkeloista tutkimassa muuttuneitä pykäliä. Tästä syystä on hyvä, jos edes asiakas ottaa selville viimeisimmät säännöt ja pykälät... |
Lainaus:
|
Mites L200 mitsu? Papereissa lukee 205R16, millähän profiililla?
80 profiililla se tekis 734mm, 10% lisää olis 807mm eli max 32"? Ja tuohan on normi paku, ei maasturi. Tosin tuo 77mm sääntö ei montaa milliä tässä tapauksessa auttaisi, ei ainakaan 33" asti. |
Näissä renkaiden kokomerkinnöissä pitää sitten olla pilkun *ussija, ettei tule väärinkäsityksiä.
Eli kaikki - ja R merkit oltava just eikä melkein. Voi tulla suuriakin pettymyksiä jos innostuu virheellisesti kirjoitetun merkinnän mukaan konttorille esittämään juuri ostamiaan renkaita. :) http://en.m.wikipedia.org/wiki/Tire_code Osa on kyllä aika salatiedettä, niin kuin tuo 205R16 profiili. Toiset lähteet sanoo 80 ja toiset 82. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ihme on tapahtunut.....
Lainaus:
|
Jaaha, pitänee alkaa kiirehtiä pakuvolvon kopistelua...
|
Miten minusta tuntuu, että moni innostuu turhan hätäiseen tässä.
Kuten joku jo tuolla mainitsikin, niin eihän 20% tehosääntö näyttäisi poistuvan. Iskutilavuussääntö vain vaihtuu vääntömomenttiin. 25% iskutilavuuden kasvamisen sijaan voi vääntö kasvaa 20% Matin laittamassa lainauksessahan lukee: "Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin: b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;" Eli kaikkien (myös muiden kuin noiden kahden) pykälien on täytyttävä. Ei vain yhden. Tuo muutos auttaa varmaankin niiden lussujen V8:en leimaamista joihinkin, mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.) 10% säännön poistuminen painon osalta on varmasti hyvä juttu ja antaa lisää vapauksia. |
Lainaus:
|
Juuri näin....
Lainaus:
Tosin nämä rpm riippuvaisia. Toinen tykkää tehosta toinen väännöstä. Kuitenkin parasta on paljon tehoa sekä rpm:ia ja vielä enemmän vääntöä.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Valitaan vaan lohko aihioksi se lussu vapari, joka leimataan sitten ahtimen kanssa omavalmisteena penkkilapulla joka on vaparia hitusen tehokkaampi 0,xbar ahdoilla. :rolleyes: Radalla tai metsässä ruuvataan sitten ahdot ylös ja otetaan ne konit ulos. Tietty muistetaan (ehkä) tiputtaa ahdot takasin rekisteröinnin mukaisiin arvoihin kun palataan tielle. |
Vääntö homma voi tulla vastaan tiiselöinnissä.
Aikanaan kun 240 volvoon kyllästyin bensaa ostaa laitoin audin tdi moottorin. Molemmat oli 115hv mutta vääntö nousi varmaan 100nm. En toki tiiä onko siellä tarpeeksi tehokasta vertailu mallia kun sillo ei tarvinu kattoa. |
Lainaus:
170hv 250Nm Riittää kivasti uudemmille Roverin kaseille, ainakin 3.5 ja 3.9 ruiskut |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 21:39 (GMT +2). |
|