![]() |
|
Lähetään vaikka nollasta (Omj40)
Sain tallin tehtyä ja projektikuume iski kuin miljoona volttia. Hodari on nyt ulkonäöltään, moottoriltaan ja alustaltaan täydellinen, niin sitä ei pysty enään oikein rakentamaan.
No sitten alettiin metsästään halpaa aihiota missä riittäis pariksi vuodeksi puuhaa. Löytykin kaverilta sitten bj rakennussarja, vähä niinku isojen poikien technic lego paketti. soiteltiin ja läheteltiin kuvia. Sanoin että rakennettavaa pitää olla. Kaveri lupaili kovasti että puuhastelua löytyy. :) Saatiin sopiva paketti sovittua, traileri perään ja hakemaan. Paketti oli kuten puhelimessa luvattiin, kasaamisen jälkeen vaatii pikku puuhastelua että saa leiman. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171351http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171349 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171348 Vain jotain mitättömiä osia puuttuu, esim moottori. Ja vaihteistot. Ja katto. Kuskin ovi. Olihan se mahtavaa, vihdoin oma bj:cool: Kotiin kun pääsi niin pakkohan sitä oli vähä kasata että näkee mitä siitä ny tekee. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171350 Meinasin lykätä sen talliin, mutta törmäsin ongelmaan. Mistä tahansa yritti työntää niin rutina vain kuului. Tämä auto on ilmeisesti ajalta ennen kuin autot oli rautaa, tää on ainakin tehty näkkäristä. Pitänee ostaa voipuikkoja ja pari pakettia vaasan näkkiä korjauspaloiksi. on sen verran rapias kunnos tuo kori jotta pitää koiranpenikkaa pihalla vahtia jottei se järsi koko härveliä tomuksi Sitten oli pari kysymystä näin alkuun. Olisko jollain mittoja millanen bj pitää olla. Kun noi takakyljet ei oo oikeen missään kiinni, ne saa miten leveelle ku haluaa. Toiseen ongelmaan törmäsin runkoa tutkiessa. Joku aiemmista omistajista oli toteuttanut riipukkeiden käännön taakse toteuttaen metodia "päin helvettiä" toisen jousen korvat on hitsattu niin vinoon että jousi on aivan korkkiruuvilla. Toinen puoli on vähä sinneppäin. Jos jostain löytyy mittoja nii muutan eturipustuksen takasi oikeanlaiseksi. Sellasta tänään. BJ!!!! MULLON BJ!!:cool::cool::cool::D:D:D |
No nyt on sen verran haastavan oloinen aihio että tarvii toivottaa onnea, menestystä ja jaksamista projektiin. Itsellä ei riittäisi mielenkiinto (eikä taidot) ikipäivänä moiseen :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Onnea loistovalintaan :D oisko näistä apua aluksi: http://www.slck.net/viewtopic.php?f=22&t=9256 ? |
Nyt on asenne kohdallaan. Mä en koskis ikinä tommoseen raatoon. Onnea ja
voimia projektiin. Laittele kuvia kuinka homma etenee. |
Pientä sipistelyä vaatii. Seuraavalle safarille valmiiks.. :D
|
Hyvältä näyttää! Mulla on ton pikku Jeepin kanssa sama jumppa menossa ton korin kanssa. Ei muuta kun tuulilasin alta korin leveys, ovet siihen samaan linjaan ja uutta peltiä taakse asti... Eilen hain pläkkäriltä uudet sisälokasuojat taakse, eli palaset pitäis olla kasassa. Enää pitäis ehtiä askartelemaan.
|
Lainaus:
Onnea ja virtaa uuteen projektiin. Mulla sama haave, J4-sarjan Toyota joskus purkaa osiin ja tehdä siitä mieleinen. |
meijät on vissii siunattu Häänrikin kans suomen harvinaisuuksilla ko emännykset tukkee rojekteja :)
mut tsemppiä rojektiin, voip jossai vaiheessa alakoo sylykemään kuppiin ja mie toivon vilpittömästi, että siulle tää BJ ei vastustas nii paljo mitä omat rojektit on vastustanu aina :D etkä sie nytte ennee voi jättee tätäkää kesken ko mänit julukisesti ilmottaa et oot alottana :D :D :D |
Mulla on saman värinen ja ainakin yhtä laho bj:n kori josta tars saada tehtyä parempi kuin uusi.
Edelliskesänä se kävi puhalluksessa ja siitä soitettiin jo kesken puhalluksen että jatketaanko. Oman peltisepän taidot kun on heikot,niin jää velipojan kontolle ja tais yks moottori mennä johonkin pihatraktoriprojektiinkin jonkin pellin palan toivossa. |
kyllä siinä piti hetki miettiä kun henkka sano että kyllä hän tuosta vielä auton tekee.:)kuitenkin tuo koppa oli jo romu kasassa:Dmutta ymmärrän henkkaa kyllä hyvän asian puolesta kannattaa vähän vaivaa nähdä.:Dilmeisesti usko horju meijän pihassa pienen hetken kun livenä näki mitä osti:)vaikka olin varotellu että se on huono.pohjan maalaisilla on luja tahto:Dja tosiaan kun henkka on nyt julkisesti rojektin alottanu niin mehän odotetaan päivityksiä innolla.
Mutta isosti peukkee rojektille mitä siitä sitten tuleekaan:)ja on se sentään BEEJII:Dmaailman paras auto |
Fiksu nainen,Eipähän oo ukko kotona pyörimässä jaloissa ainakaan ton jälkeen:D.
Ja ISOSTI tsemppiä rojektin läpiviemiseen!:) |
menikö se niin että -osta japsi ja opi hitsaamaan-:D tsemppiä projektii. riittää peltihommat ainaki :)
|
Lainaus:
Lainaus:
[QUOTE=Pajares;1207389]Fiksu nainen,Eipähän oo ukko kotona pyörimässä jaloissa ainakaan ton jälkeen:D. /QUOTE] Yks syy tuon ostoon oli se että ku soon aina viikonloput töis että olis mulla sitte jotaki tekemistä. Projektilla ei ole aikataulua, tykkään enemmän rakentelusta ku ajamisesta. Täs on kaikkee muutaki hauskaa tekemistä, hodariin pitäis helmat tehä ja laatikko vaihtaa, crowniin tehä pakoputki ja leimaremppaa, ja pirkka hj pitäis varmaan laittaa leimalle ja myyntiin. Mutta tehään aina ku on vapaa aikaa, päivittelen sitte tänne :) |
Sullo sit hiuka samaa tautia ku mullakin.. rakentaminen on hauskaa ku saa itse päättää aikataulun, ajaminen on vain kiva lisä harrastukselle... :D
|
Bertta seiso sunnuntain sukulaisten ihmeteltävänä ja odottamassa inspiraatiota.
Samalla annoin olla siinä senki takia että keksii millasen siitä tekee. Tänään iltapäivällä kun pääsin töistä paiskasin hetkeksi päiväunille koiran kanssa. Unessa itse bruce willis kurvas pihaan mun tekemällä sinisellä BJ:llä :eek: Heräsin hikisenä ja ponkaisin pihalle aloittelemaan rojektia. Ensiksi tutkiskelin että mitäs tuo kori kaiken kaikkiaan vaatii http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171440 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171439 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171438 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171437 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171441 Musta vähäsen tuntuu että joutuu metrin pari sulattaa hitsauslankaa. :rolleyes: Koira meinas vaan touhutes järsiä koko vekottimen :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171442 Tuumas seki mulle että kannattiko tähän ryhtyä? :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171443 Oli vähä ähellys ja punnerrus kun yksin kanto tuon korin tuvan nurkalle :eek: Samaan hengenvetoon käänsin rungon nokka talliin päin ja riuhdoin sen sisälle. voin kertoa jotta vähä selekään hetken sätii kun yksin huitoo tuollasen vehkeen talliin jossa yks pyörä on lukossa :D Sitte tuo runko. Joku metallialan ammattilainen on oikeen kunnostautunu jousien käännössä :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171444 Luokkasaumaa :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171445 Riipukkeen pää ei oo osunu kunnolla runkopalkkihin nii siihen on tehty jotain ihme tukea :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171446 Siivosin tuherrukset pois, oli korvakkeet nii törkeesti turailtu että lentää roskiin. Luvattihin uuret korvakkeet postiin mutta himottais kyllä tehä nekin itte :cool::cool: . samalla alotin jo vähä hiomaan runkoa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171447 Mutta sitte kello löiki 21 Ja oli aika mennä ruokkimahan ittensä ja tuo karvainen apulainen. Kattoo mitenköhän pitkä työpäivä huomenna on kerkiääsköhän tehä jotain. Hiljaa hyvä tuloo :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forum.ih8mud.com/attachments/...23-jpg.445395/ |
Aina kiva nähdä, että joku on jättänyt "pahempaa" hitsisaumaa kuin itse kehtaisi... Onnea ja menestystä rojektiin... Hyvä siittä vielä tulee!
|
Ei sukulaiset sentään tiedustellu, että onko jääny lääkkeet ottamatta :D:D
On siinä hitsaamista, mutta jos on malttia tehdä eikä ole ihan ensiviikolla päästävä ajamaan, niin mikäs siinä :) Tsemppiä rojektiin :) .....Koiralla on just sellanen ilme että ei hyvää päivää ei taida isäntä enää ehtiä lenkille :D |
Lainaus:
Oli muuten uskomattoman vaarallisen näköset noi korvaketuraukset. apunorran "turvallinen pää" oli riipukkeen puolella, ja kuskin puolelta molemmat korvakot sai irti vasaralla :eek: |
Lainaus:
Appivanhempien vierailua odotan innolla. Ei varmaan ymmärrystä heru :D :D |
eipä paljoa omat rangen hitsaukset enää heikota ku kattoo tuota sun projektia...:D ei muuta ku tsemppiä projektiin!
|
tästä tulee mun eka BJ mieleen, ei muuta kun rakentelu intoa :)
|
Tziiiizuz mikä rojekti!!!:eek::eek::eek:
Mistä teillä oikee riittää vapaa aikaa??? Onnee rojektiin ja intoa! Tätä on pakko seuraa:D |
Lainaus:
|
Kovasti mielessä pyöriny mitä tuolle korille teköö. Vaihtoehtoja on kaksi, avo vai mini-flatbed? Molemmissa on yhtä kova työ, toisaalta avon ovet olis kyllä helpompi tehä. umpikoppaanen mini flatbed antais tietysti enemmän tilaa käsityölle ja visioille ja kaaret sais vähän fiksummin. Avoa vastaan puhuu myös se että aina ku on aikaa ajella nii suomen taivas oksentaa vettä.
Mielipiteitä? |
Toi esterin ripuli on tietysti totta, mutta joku bikinitop helpottaisi kummasti. Tosin Bertta lättälavanakin on aika pornon näköinen. Ääni kuitenkin avolle.. :rolleyes:
|
Avo ehdottomasti!
|
|
Lainaus:
auto tulee kuitenki mettäkäyttöön vaikka kilpiin tuleeki. Kuumana kesäpäivänä avo olis jees mutta muuten aika pyllystä. Avo ois kyllä magee mutta täytin just 24v nii tuo kylärinki kiinnostus loppu jo 5vuotta sitten :D ja seki vähä mitä vappuna tms tulee kylällä pyörittyä hoituu tuolla crownilla |
Juu, tissiä poskelle ja katto päänpäälle ja vepasto ja eperi huutamaan kuolemaa... :p
Ei vaan, omat mieltymyksethän ne ratkaisee, itse sillä "joutuu" ajamaankin. Ellei sitten kyllästy ja myy. Ihmettelin kanssa tuota vinssin hintaa, taidankin pistää lukkojen taa noi pari, mitä tallin lattialla pyörii, jos ne noin arvokkaita on.. |
Avo, sillä vakio BJ:n akselivälillä tosta tulee lavaversiona jotenki "nölpän" näköinen:rolleyes:
|
Lainaus:
Riita keskeltä poikki avo avo-lava :D Kaatuva tuulilasi ja katkeavat ovet siis sillain rätticitikka tyylillä eli karmi ja lasi ulkokylkeen ja liuku-nortti-ikkuna ja jos avottaa niin katto nurin taakseppäin lavalle taitoksiin ja tuulilasi konepeitolle sekä sivulasit kylkiin ellei sit hardtoppia tekisi :) Jos itelle tollane tulisi ja taitoa olisi niin ehdottomasti :cool: |
Mä tekisin lyhytlavaisen pick-upin irroitettavalla lasikuitukatolla. Kattopalaan olis integroituna takaseinän yläosa laseineen (myös kulmaikkunat). Lava olis alkuperäisen peltilavan tapainen, vain lyhyempi.
|
Oon tämän päivän töissä visioinu että miniflatbed tulee, kaaret korin päälle mutta katto ja takaseinä olis pulteilla purettavissa pois ja vaihto ovet jos aurinko kesällä vilahtaa :cool::cool: olis sateensuojaa ja puidenhieromisen kestävä, mutta samassa paketissa tosi racingin näkönen avo :D nyt olis taas pari hassua tuntia vapaa aikaa nii kattoo mitä sais värkkäiltyä :)
|
Tuo aihio on minusta ihan perus Toyota jota ei ole vissiinkään koskaan hitsattu. Oman Bj:n kun aikoinaan laitoin kuosiin niin korin alaosasta jäi alkuperäistä vain koelauta ja tulipelti sekä oven karmit ja pelkääjän lattia. Muodothan korissa on suorat joten pellit on kohtuu helppo toteuttaa itsekkin. Tuohon pulkkaan kun tekee helmat, kylkipellit, sisälokasuojat ja lattian niin sittenhän tuo alaosa on jo valmis. Keulaan kun laittaa lasikuitusen flipin ja hommaa ovet ja korin yläosan niin korihan on jo valmis. Ja katto ja ovethan ovat vain muutamalla pultilla kiinni joten avoksi muuttaminen vie vain hetken. Hieno homma että näitä vanhoja Toyotia elvytetään henkiin.
|
Noniin taas kerinny jotaki teköhönki.
Töis ollu aiva jukelitoon hoppu kun tuo kelirikko tuli niin aikaisin ja routaa ei oo missään. Mutta työasiat on ikäviä nii mennään asiaan. Soitin kaverille että jättää alkuperääset jousenkorvat lähettämättä, koska käsityön osuus olis tarkootus pitää korkiana :D Samalla niisä saa teherä sen verran jykevät ku haluaa. Aluuksi taaemmat korvakot neliöputkesta. Alkuperäisethän on niiteillä kiinni nii laitoin nuo uudet sitte 10,9kovuusluokan pultiilla paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171778 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171874 Taaemmat korvakkojen pultit oli aiva fjongalla ja korroosion syömät. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171571 Olishan näitäki saanu kaupasta uusia mutta osien tekeminen on kivaa vaikkei nii osaakkaa :D 14mm pultti ja hardoxista tollanen päätylaippa mihin 18mm reikä ja isoilla virroilla sulattamalla kiinni http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171572 valmiina: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171879 Nuo riipukkeen korvat oli pilattu kyllä ihan totaalisesti. En tiedä mitä joku oli oikein ajatellut. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171875 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171876 Meinasin tehdä täysin alkuperäisiä vastaavat 8mm hardoxilevystä. Sitte kuitenki tuli mieleen että riipukkeethan ne on mitkä aina esimmäisen törmää kallionnousuissa ym joten lievä ylimitoitus kestävyydessä ei olisi pahitteeksi :) Tässä tapauksessa lievä ylimitoitus tarkoitti 25mm plootua :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171877 Nämä tuli ihan sähköliimalla kiinni: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171878 Tuon rungon hiomisessa meniki aikaa yhteensä varmaan 10 tuntia. Käytin samanlaista rälläkän kuppimallista teräsharjaa kun hiottiin viime talvena crowni pellille. Lujimmassa olevat ruosteet piti sitten hioo sellasella punotulla teräslankalaikalla. Sellanen laikka vain on aika raju, saa helposti kipiää jos on varomaton. 6lapiollista harjasin ruostetomua lattialta. Maaliksi valikoitui Mastonin hammeri kun en kotikonstein saanut kaikista onkaloista hiottua pellille asti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171903 Etuakselista jätin kääntöpallot maalamatta kun ne pitää kuitenkin purkaa nii saa siinä samalla maalattua ne sitten paremmin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171904 Ilman maalia jätin jouset kun hain ranchilta wanhan ja ison alasimen ja olis tarkotus opiskella jousien takomista. Jätin myös maalaamatta iskarikiinnikkeet, kun ne tulee vielä jossain vaiheessa muuttumaan. ilman maalia jäi moottorinkorvat, koska tähän autoon tekniikka tankin täyttöreiästä akselin pinjoninlaippaan tulee olemaan joka kohedasta kaikkea muuta kuin vakio. Moottori ja päävaihteisto on jo ostettu ja yhestä jakiksesta on kaupat kesken. Niistä lisää myöhemmin ;) Eikä tuu 12H-T eikä 2H moottoria. :D Hommasin joskus varaston täytteeksi pitkät iskarit jos mulla joskus on niihin sopiva auto. Muistin iskarit mutta olikin vähän liian pitkät tähän rojektiin :D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171880 Jos jollain tarvista melkein metrin pituisille iskareille nii pistähän yyveetä. näillä saa 40cm joustovaraa!! Puutelista lisääntyi kun aloin tutkimaan miksi toisesta navasta tulee peräöljyä. napalukon irrotettua selvis jotta pitkän puolen tikku ja murros puuttuu :mad: Nyt sarja jää pariksi viikoksi tauolle kun pitäis crowniin vaihtaa pakosarjan tiiviste ja jarruja vähän entrata vappua varten. Mersusta pitäis purkia talvivarusteet pois. ja hodariin huolto. Siten jatketaan korin parissa :) Will continue. Stay tuned! :D |
Asiallista !!
Millä sä työstät noita "pellin" paloja muotoon ?? |
Lainaus:
|
Eikun tuommonen plus kakskymment milllinen pyöreemuotoinen kikkare noinkin siistinä pisti uteliaaks, hyvält näyttää !!
|
siistii:)
|
Jousenkiinnikkeet
En tiedä miten muilla mutta omassa autossa nuo etujousen taaemmat kiinnikkeet löysyttävät pultit mettäajelulla. Suosittelen asennusta hitsaten:D:D:D
|
Lainaus:
|
Paintti hahmottelua. Kovan puntaroinnin seurauksena 98% varmuudella tollasta pitää ruveta teköhön. En oo koskaan nähny eikä löytyny netistäkää kuvia vastaavasta joten sitä suuremmalla syyllä :)
Tuo punaanen on turvakaarta http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172453 |
Vähä tulee mieleen keltalan kahlaajien lintutorni tuosta kuvasta :P
http://forums.offipalsta.com/attachm...3&d=1297776350 |
:cool:
Lainaus:
Hyvä muisti Sitte tekniikkakysymys. Nyt olis tekniikan osaset hommattuna, niin sopiiko hdj:n vetolevyt beejiin napalukkojen tilalle? Jos ei, niin mikä on paras konsti tehä napalukot kiinteiksi? |
Lainaus:
Vai onko siihen joku hyvä syy, että pitäs napalukosta päästä eroon? |
Lainaus:
|
Uskoisin kiinteiden laippojen sopivan, ainakin HJ akseleilla toimii hyvin tuos meirän äireen bertas
|
Lainaus:
Itellä kyllä tulee tuossa Jeepissä jatkuvalla nelivedolla ajeltua ja en oo kokenu mitään haittaakaan napalukoista. Käsittääkseni aika kestäviäki ovat yleensä. Jakiksesta kyllä löytyy takavetoki, mutta ei niitä napalukkoja jaksa yleensä aukoa ennen ku pitemmillä siirtymillä. |
Eikös noista kaarista tekisi samalla vaivalla kilpahyväksytyt? Ei tarvitse paljon muuta muuttaa kuin takatuet suoriksi.
|
Lainaus:
Edit: nyt tajusinki mitä tarkoitit. Unohdin että olin piirtäny kurvin takatukien yläpäähän |
Hieno projekti!
Napalukoista: sulla näyttää olevan ns. pitkät napalukot, siis napalukon runko-osa on pitempi kuin esim. hj-60, ja silloin tuo vetonivelen poori on pitempi, siis ainakaan vm-91 hdj:n napapalikat ei käy. uudemmat hdj:n on pitemmät, en vaan muista ulkoa, että onko sopivat heittämällä. Ja siihen napalukkojen lujuuteen; siitä voi olla montaa mieltä... jos pelottaa että joku peukaloi napalukot auki, niin ne on helppo vapauttaa ikuisesti kiinni. (siis tuo napalukon sisäinen rakenne päästää vetoakselin pään elämään huomattavasti paremmin kuin kiinteä laippa -> ei hiero vetarin pooreja/napakalikan pooreja paskaksi, kuten esim. hdj-80 tekee)
Ja tuosta lavaprojektista: Voi jäädä leima haaveeksi, jos teet lavan tuohon malliin.... (nykyjään muistaakseni korimalli pitää pitää vakiona) mutta aivan asiallisen näköisen siitä saa lyhyellä hytillä, ja kun tekee harkiten, niin saa avoksi aika äkkiä... tuon orkkis koppasen saa avoksi noin varttitunnissa, kun sopivasti modattu noita kiinnityksiä. ja itse olen ajanut kesällä ilman ovia (nyt leima todella pahasti ummessa) ja pari kertaa konstaapelit ovat meinannut masentua tuosta ovien puutteesta, voi kuulemma pudota, mutta turvavyöt on riittänyt aina, kun eivät ole löytänyt sopivaa pykälää sakkolapun/korjausmääräyksen perusteeksi, vaikka kerran soittelivat varmaan puoli tuntia ympäriinsä. Pitemmillä lenkeillä on ollut ovet matkassa, ja kertakäyttö pessusta tehty bikini katto, joka asettuu "hienosti" tuulilasin ja ovien päälle pyykkinarulla/räikkäliinalla:cool: Muuten vesisateen sattuessa pitää olla ylimääräinen vinkkarin sulka mukana, kun vinkkareita ei ole kuin ulkopuolella. Ja tuosta projektista yleensä: Huomattavasti helpompi tehdä tuommoisesta "räpeltämättömästä" alkuperäisestä, kuin kitillä ja lassinpaskalla korjatusta räpellyksestä. Mutta täytyy nostaa hattua, tuosta voi kehkeytyä vielä vaikka mitä, ja ei varmaan tarvitse odottaa vuosikausia, että alkaa selvenemään rakentelusuunta. Iso Peukku ja työniloa! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Käsittääkseni tuo lavamuutos pitäis olla ihan leimakelpoinen muutos huoltoautossa. |
nimimerkillä kippo86 on lyhenetty bertta ja takana turva kaaret.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Muistelisin, että se pikkupuolen lukko-ohjaus on sähköisesti toteutettu. Jotain ohjeita sen ohittamiseen muistan lukeneeni. Ja jos ei koko sähköhelvetti tule tekniikan mukana tähän autoon, niin veikkaan, että tuolle keskilukolle tulee ihan on/off tyyppinen kytkin..
|
Lainaus:
On se, mutta aattelin muuttaa sen tähän beejiihin niin että se on kykettävissä pois päältä myös pikkupuolella. Syynä että kun mettässä tulee joku oikeen tiukka käännös niin saa napata pois päältä niin renkaat ei murra niin kovaa eikä takapää yritä työntää autoa suoraan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Voi olla että jossain kohtaa tulee eteen että on pakko todeta että jotain ei pysty tekemään kuin jo keksityllä tavalla. Nuo lehtijousetkin tulee joskus tulevaisuudessa poistumaan, ja eteen tulee hdj tyyppinen kierrealusta, koska se toimii. Taakse on ollu suunnitteilla hieman harvinaisempi konstruktio, jos vaan leimasediltä heruu lupa. Olishan tälläsen auton voinu rakentaa suoraan tyyliin 2H/12H-T tekniikka, volvon porttaalit, jne mutta mitäs hauskaa siinä olis? :D |
paa ilmajouset.
-pussi itessään on halpa -sitte ois kompura lukkoja varte -ristiriipunnassa voi painattaa keveempää rengasta jos ei oo lukkoo -mukavat ajaa -korkeussäädettävä jos rengaskoko vaihtelee. |
Nyt kun noita muita projekteja on nykäästy eteheppäin niin on taas aika jatkaa tämän parissa. Crownin katsastus sipistely meni vähän pitkäksikun selvis että pakosarja oli halki, poikki, banaanilla ja korkkiruuvilla. Jarrujen kanssa vastusti jne.
Katsureilta selvitelty flatbedi hommaa ja hankalaksi menee. Taitaa olla viisainta tehdä avo, onhan tää sitäpaitsi 6paikkaanen :D |
Uudellen pellitys on ihan OK. Saa sellaisen kuin haluaa. ;)
Onhan niitä tehty (ainakin korin takaosia) suorasta jo 80-luvullakin... :eek: |
hyvä henkka elä luovata käytät vaan luovuutta:)nyt on sitä rakentamista:)
|
http://www.sleeoffroad.com/technical/tz_cdl_pin7mod.htm
Kyllä sen keskilukon saa vapaalle pikkupuolellakin. Tossa olis ohjeet. |
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172761
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172762 |
Noniin tänään kävin ranchilla purkimas vanhasta puimurista vähän pellejä uusio käyttöön :) Vanhat puimurit on hyviä pellinluovuttajia, kun ajetaan vaan poutasäällä, ja pidetään kuivas tallis :D
Vähä on oviaukot häjys mallis. säästin nuo reunat nuosta vanhoosta kun ei riitä työkalut että osais tehä tollasia syvennöksiä :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172831 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172832 Laikkasin vaan kylmän viiliästi helmapellin ja kynnyskotelon irti. tossa syvennökses oli kans yks vähä huonoee kohta http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172836 Uutta peltiä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172833 Helmapellithän ny oo kovan kummaliset. löyty tollanen 1,2mm korjauspelti, tuossa on sopiva pokkaus valmiina kun eihän mulla kanttikonesta oo http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172842 Hitsuuttelin kiinni ja virsikirjalaikalla sauma näkymättömiin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172844 Takapuolelle tein 50x50x1,5mm putkesta rälläkällä kynnyskotelot http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172837 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172838 Ei tuo ny oo vielä paljo mitään, mutta on se alku. uskomattoman paljon ottaa kellosta aikaa tuollanen kikkareen teko, 3tuntia meni nii jotta tärähti :eek: Toinen puoli tuloo äkkiä kunei tarvitte nii mittaalla ku nyt on mitat selevillä :rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172839 |
no niin sieltä tulee uutta osaa:)hienoo
|
Ohhoh ompas kyllä kunnon projekti :) tsemppiä vaan projektiin!
|
Tämä päivä hurahtikin taas traileri perässä :D
Alunperin tähän meinasin tekniikaksi w123 mersun 240D konetta ja HDJ:n askeja kun sellaisia moottoreja löytyy nurkista. Eilen ehtoolla selasin nettiautoa niin silmiin osui ajokuntoinen w124korinen mersu Om603 koneella ja automaatilla!!:eek::cool::cool::cool: No hetihän sitä hakemaan piti lähteä :D emäntä oli sopivasti päivällä töis niin sai salaa haettua sen tänne :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172890 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172891 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172892 Kotiin päästyä ensimmäisena tiskit koneeseen ja pyyhkiä pölyt nii ihan hyvin meni :D Tuonne mersuun istutan ranchilta 200d ja manuaalin ja musta färi pintahan nii on pikkusysterille sitte ensiauto :) mut siihen on viälä pari vuotta aikaa :) Ja tämähän on vain välisäilytyksessä niin pitää ranchilla rakentaa tää mese sitte joskus ku ei rojektit saa kerran lisääntyä ;) Tuon moottorilaatikkopaketin perään sitten konstaillaan HDJ:n jakis :) |
Mitä vikaa on toyotan kutoskoneissa?
|
Jaa sää sen sitte veitkin...meinasin kans hakee tuon kun olis ollu sopiva tekniikka johonkin rojektiin...
|
Lainaus:
Lainaus:
Ei nyt varsinaisesti mitään mutta melko monessa bertassa on tojotan kutosia laitettu. Omasta mielestä maailman parhaat moottorit on 1HD-T, 12H-T, Om603 ja om606. :) Halusin vain henkilökohtaisesti tähän mersun koneen kun on kevyt ja kestävä. tuos myllys on reserviä vaikka mihin ja kestää ottaa kierroksiaki ei lentele heti veivit pihalle jos ottaa sen 6000rpm johonki suonsilmäkkeeseen. Jos oltais rakentamas kärrynveturia nii oisin laittanu toijotan koneen ja manuaalin, mutta tästä tulee puhtaasti offikäyttöön tarkotettu kilvis oleva safarikapine niin tää on mun käteen sopiva kiuas. Tullu ennenki käskytettyä juuri samanlaista konetta ennenku ostin ekan maasturin :) Ja se kesti hienosti vaikka kilsoja oli reilusti ja otti vähän törkeesti jenkaa, A-katsastuksen katsastusmies huudatti 6700rpm. Otti vähän sydämmestä kyllä kun kuuli että männät menöö sielä melko vinhaan |
Tämä ehtoo meni mersulla hurjastellessa tuossa kytötiellä. Vaikuttais sen verran hienosti toimivan että nostetaan se koskemattomana bjn keulille :) lämmöt pysyy ok, nesteet erillään eikä kalise eikä savuta :) Mukavasti tuntuis olevan vetoja kun kolmosellakin vielä tuos hiekkatiellä jauhaa tyhjää vaikka on lukkoperä :confused:
Semmonen pikku fiba sattunu edellisellä omistajalla, että kun on vaihtanu bensamesestä tuon laatikon niin jääny säätämättä vaihtohetki tolle koneelle sopivaksi. Kierroslukumittarin mukaan vaihto tapahtuu kickdown pohjassa 5500rpm ja koko kiuas kiertää 5800 eli alkaa meno hiipua noin 300kierrosta ennen vaihtoa. Pintakaasulla vaihtaa niinku pitäälin. Mutta se on helppoa säätää kohilleen. Sain mukaan alkuperäsen tomaatin, siinä on sellanen vika että nyppää rajusti kun vaihtaa kakkoselle. Laitan sen kuntoon varalle ja alan sitten joskus suunnittelemaan siihen sellasta "puoliautomaattia". Onhan tuos mersun kutoses aiva oma saundinsa :cool::cool::cool: Varsinki tuola 4000-5000 alueella raikuu kyllä komeesti :cool: :D |
Tuon kuutoskoneen ja automaatin kanssa kannattanee harkita taka-akselin siirtoa taaksepäin niin tulee lisää tilaa.
|
Eikös mesessä ole laatikko aika lyhyt? Ainakin manuaalit on lyhyvimmästä päästä.
|
tuo mekaaninen automaatti on aika pitkä.
Muistaakseni 12cm pidempi kuin 5v manuaali. |
Ton vaparikoneen kans kannattaa sit pitää maltti mukana jos alkaa virittelemään. Turboversiosta löytyy öljyruiskut männille, vahvemmat veivit ja veivinlaakerit joten kestää turbokäyttöä ihan erilailla, vapareista turbotetut tahtoo lämpöleikkailla kovemmassa käytössä. Itellä on käyttiksessä kans 603 vapari joka on kyllä tosi miellyttävä ja luotettava moottori, tykkää kierroksista ja on vielä suht pikkuruokanen.
|
Lainaus:
|
Ketju siihen kannattanee joka tapauksessa uusia ...
|
Eisekkää mikkää pakko ole. En yhtään jakopäästä korkannutta tiiä. Ajotukset vaan säätää jos on venyny. :D
|
Lainaus:
Eileen päätin töiden jälkeen aloottaa mersun kiukaan irrotusta. Avain virtalukkoon ja ei mitään eloa lukossa :D koitin ränklätä tunnin verran ja läträtä bräkleeniä öljyä ja ilmaa. No ei muutakun lukkopatruuna vaihtoon. Sehän on mersussa helppoa, parin minuutin homma. ...paitsi jos avain on katkennu sisälle eikä lukko vieläkään pyöri :D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173010 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173011 |
Lainaus:
|
Valmiste vika ollu :D varmasti merkkiliikkeessä on kallis. Nykyään jos toimivia tekniikkoja saa parilla sadalla niin ei kannata alkaa isoihin koneistus hommiin.
|
Ei oo ketjun repäsy paikalleen kovakaan koneistushomma. On niitä pettäny ja todennäkösyys pettämiseen on aika iso, just siks kun ajatellaan ettei se petä. Toki sitä voi vähän analysoida paikallaankin, ja arvioida ikää ja venymää.
Alle tunnin homma. |
joku puhu että alkuperäsessä ei oo liitintä ja jälkikätteen laitetuissa ois. monesti pumppuja ruuvatessa oon huomannu että ajotus on menny myöhäselle ja kai se johtuu juuriki ketjun venymisestä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
2 vai 400 tkm vaihtoväli. eikä se oo kummoinen vaihtaa, kun vaan on niittaus vehe.
vanhalla ujutetaan uus reikään. |
Mihin sitä niittaustyökalua käytetään? Kuulapäävasara ja moska taakse niin hyvä tulee. Mulla 500tkm vaihtovälinä omassa kohtahan Se pitää taas vaihtaa
|
Juuppituupista huviseenkattelin videoita missä vaihetaan käljy purkamatta konetta, niin ainakin ameriikan pojilla oli sellanen kettinki missä on pienet sokat mb original varaosa* pitää ranchilla käydä kattelees onko vielä saksa-suomi-saksa tekniikkasanakirja tallella nii vois saksan eepaysta tilailla kaikenmoista.
Eilen aloin töiden päälle värkkäämään toista oviaukkoa ja kyllä meinas syvämasennus iskeä kyllä niin toiwottomas mallis on tuo kori. Se ihmeen monimuotoonen tiivisteura oli niin pehemiä että pakko oli rälläkällä repiä koko oviaukon alaosa mäkeen, että ei jääny ku pystytolppa jäljelle. Tuskaalin jotta mitäs nyt kun ei oo mitää kanttikonesta tms millä saisin uuren tehtyä niin sitten keksin jotta takakyljen se päälliosa on samallaanen. Siinä oli sopivasti metrin pätkä ehjää. Nyt ennenku kukaa saa hepulin niin mainitten jotta tästä tulee avo, joten aion tehä ne koko takakyljet uusiksi uudella reseptillä. Siihen tulee nyt tasaanen kanttinen yläosa kun tuo tiivistemonikulmiohässäkkä on nii typerän näköönen avona. En tierä estääkö mikään laki että saako takaosan laattiaa teherä pulttaamalla. Olis meinaan makian näköönen kun lokasuojiin liimais kulmaraudat ja rosteri turkkipelli laattiaksi :cool: Paljastellaan taas nyt vähä jutskia mitkä meinasin pimittää siihen asti että alan tekemään. :D Moni on epäälly jotta kuinka tuo tekniikka hässäkkä mahtaa mahtua berttaan, ja joku mainitti taka akselin siirrosta. Ite suunnittelin että jos aharasta tuloo, niin bjssähän nuo runkopalkit törröttää ~30cm nokkaa piremmällä. Olisko vähän kova sana jos tois tuota etummaista poikkipalkkia esim 15cm eteenpäin ja pidentäis koko keulaa? :D vois olla pikkuusen härskin näköönen ilmestys :cool: nokkapelliä vaa jatkaas ja naamapelli ja silimälasit kaventaa. Edit: oho sori näin justihin heränneennä jaksanu keskittyä murteenpoistoon niinku yleensä mutta yrittäkää saara selevää. |
Kuskinpuolen oviaukko teetätti vähä enemmän vaivaa. mätää oli reiruhun ja meinas pääkoppaa jo aharistaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173159 Leikkasin sitten käyttökelvottomat pois http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173160 Ja sitte sama resepti kuin toisen puolen kans, vähä 1,75mm puimurinpelliä, 50x50x1,5 kulmarautaa, muotoon paukutettuja isoja ja pieniä 0,9mm pellinpaloja, muutama metri hitsisaumaa, ja lamellilaikkaa päälle. Ja kas; niin syntyi taas lisää koripulkkaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173161 Jotenki tuntuu että olis yhen checkpointin saavuttanu, vaikkei oo oikiasti saavuttanu vielä mitää :D Sitte olis seuraavaksi tuon takaosa, teko. laitetaan nyt siitäki pari kuvaa vielä :D Kavereita tuos käyny, meinanneet soittaa valkotakkiset ku oon todennu että eihän tää oo pahakaa homma, pikkujuttu. :D Vaikka ei kyllä kovin hyvältä näytä :( http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173163 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173162 https://imgflip.com/s/meme/Captain-Picard-Facepalm.jpg Täytyy kyllä tunnustaa että kun tuos pajalla pyörii ja kattoo tuota ruosteläjää niin välillä naurattaa ääneen ja sitte masentaa. Mutta näillä mennään, ompahan perkule itte tehty!!!! |
Tätä projektia jonkun verran seuraillu ja nyt kyllä putosin täysillä. Vedet tulee silmistä:D
Eikä se ole itkua.:) |
Olet sinä homman ottanut itsellesi;) Kiva kun joku viitsii nykyään oikein todella harrastaa vanhoja maastureita...
Ei muuta kun tsemppiä. Täällä ainakin on seuranta päällä tähän topikkiin. |
Toivotaan että puimurin pellit riittää, ettei tartte mennä naapurin puimurista lainaamaan lisää :D
|
Lainaus:
Huomenta vaan Eileen kerkesin tallilla pyörähtämään, varsin hikisissä tunnelmissa :D Menin pajaan ja lämmitys puhaltamaan täysille, ja tapani mukaan unohduin jonnekkin :D tulin jo tupahanki ja selailin palstaa kaikes rauhas kun yhtäkkiä hoksasin että eiss... lämmöt on pajas täysillä :D no, mukavahan se oli niinku kesähelteillä ois touhunnu, melkein sai jo hakia tuvasta sortsit jalakahan :D Liimailin sähköjäniksen papanoilla valmiit oviaukot kiinni koppahan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173214 Mittavirhettä tuli vähän vajaa milli, mutta eikö se siitä oikee kun ruuvaa runkohon kopan kiinni Sitten päästiinki ekaa kertaa kuskinpukille ottaan "tyypit" :D:D Ennemmin ei uskaltanu korin päälle astua eikä laittaa mitää rälläkkää painavampaa, olis varmaan muuttunu tuhkaksi koko kori:D Mahtava fiilis! :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173215 Sitten pieni välisiivous ja suunnittelemaan lattiaa, siinonki askaresta. oon ny funteerannu monippäin ja erestakaasi kuinka ja mitenkä, yrittääskö vanhaa laattiaa korjaalla vai tekiskö kokonaan uuren :cool: Helepolla ei pääse kummaskaa ratkaasus :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173216 Tänään pitää lähtiä räntsillä käymähän taas puimurinpellivarkahis, jos vaikka ehtoolla pääsis taas jatkamahan kun emäntä poistuu töihin ja tojotaharrastajan iltavapaat alkaa :D |
Tähän voisin todeta, että... öh..
Voimia :D Mutta hyvä harrasteauto. Sitä saa harrastaa kauan ja hartaasti. :rolleyes: |
Sivu luotu: 14:05 (GMT +2). |
|