Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vinssi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=132959)

HighCetane 28.02.2015 22:22

Vinssi
 
Kertokaapa ensivinssin hankkijalle vähän vinkkejä.

Paljonko vinssissä tarvitsee olla vetovoimaa? Itse kuvittelisin, että se on jossain suhteessa auton painoon?

Mitkä vinssimerkit ovat laadukkaita, huonoja ja hyviä hintalaatu suhteeltaan? Mistä liikkeistä kannattaa ostaa? Kotimaasta vai ulkomailta?

Onko vaijeri parempi kuin naru vai päin vastoin?

Onko vinssausnopeudella merkitystä harrastelijalle? Nopea vai hidas?

Jotain muuta?

Late_ 28.02.2015 22:27

Riippuu vähän autosta, normi kokoisissa maastureissa on yleensä 9500-12000lbs vinssi.

Hinta ja laatu kulkee aika lailla käsi kädessä. Merkistä ja budjetista riippuu että mistä kannattaa ostaa. Vinssi taitaa olla nykymittapuussa poikkeuksellisen usein kotimaasta hankittu tuote.

Naru on huomattavasti mukavampi ja turvallisempi käyttää.

Nopeampi on kivempi käyttää kun homma etenee rivakammin, riippuu siitä kuinka usein aikoo vinssata ja millaisissa tilanteissa että kannattaako nopeuteen panostaa.

Kerro vähän minkälainen auto ja millainen budjetti niin ihmiset osaa antaa omia viisaita neuvojaan paremmin :)

-Jarkko- 28.02.2015 23:04

Isot pojat kertoili joskus että vetokyky "pitäisi" olla vähintään 2 x auton paino.
Mutta sehän riippuu vähän käyttötarkoituksesta...

Jos on vaikka Blazerilla ikkunoita myöten suossa niin ei riitä mikään,
ja jos on mökkitiellä suzukilla jumissa niin vähän vähempikin riittää:)

Ja tuosta nopeudesta...jos ei kilpaile niin jumitilanteessa kiire on varmaan jo unohtunut:rolleyes:

vturpeinen 28.02.2015 23:24

itse en ole vielä kertaakaan päässyt vinssaamaan,mutta nyt oon jo asentanut ekan vinssini ja hankkiessa yksi kriteeri oli koko...Oli äkkinäisenkin miellyttävä asentaa vinssi paikoilleen, kun ei tarvinnut julmettuja pilkkomisia tehdä ja kaupan päälle voi tulla omaankin silmään käypäinen lopputulos. Autohan on suzuki ja vinssi 12000lbs.

BJ-40/76 01.03.2015 00:23

On montaa tapaa lähestyä asiaa.... Ja monta eri tarvetta.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vturpeinen (Viesti 1207239)
itse en ole vielä kertaakaan päässyt vinssaamaan,mutta nyt oon jo asentanut ekan vinssini ja hankkiessa yksi kriteeri oli koko...Oli äkkinäisenkin miellyttävä asentaa vinssi paikoilleen, kun ei tarvinnut julmettuja pilkkomisia tehdä ja kaupan päälle voi tulla omaankin silmään käypäinen lopputulos. Autohan on suzuki ja vinssi 12000lbs.

Siinähän on sopusa pari :cool:

Ja jos vielä vanha suzuki, ja suuruusluokkaa 40 Ah akku ja 40A laturi, niin suzuki kiittää...

Ja sitten tuo vetovoima, Toyotan mekaaniselle, siis bj ja hj:n oskkikselle, ilmoitetaan vuosimallista riippuen muistaakseni 1500- 1800 kg, toki reilusti yli 2000kg painavissa harraste/offiautoissa vinssiä on yleensä "optimoitu", siis vaihdettu järeämpää sokkaa, vaikka halpakaupan pulttihyllystä 5e/kg.
Ja minun nimimerkin bj:ssä ei ole sokkaa ollenkaan, 10mm Torninosturin vaijeri muodostaa viimmeisen "sulakkeen", jos kuskin penkillä ei olla tilanteen tasalla.

Tuohon hodariin (toyota hdj-80, omapaino vajaa 2500kg, ja mekaaniset tasauspyörästön lukot x3) olen muutaman kerran miettinyt vinssiä, ja 6500-9500 lbs olisi sopivan kokoinen asennettavaksi siirrettäväksi, ja "vakio" akut 2x 100 Ah, ja pikkasen riskimpi laturi (nyt 120A, vakio 80A) jaksaisi toimittaa sähköä vaikka pikkasen pitempäänkin vinssaukseen.
Ja sitten ehdoton varuste on ns. Pylpyrä/Taittopyörä, sillä saa voiman tuplattua, mutta nopeus tietysti pienempi, kuin tuplasti riskimmissä yleensä.
Ja tuo hodari ei ole varsinainen offiauto, mutta tottunut huonoihin teihin/ ja jopa ulkoiluun teiden ulkopuolella, ja huomattavan usein perässä jonkin sortin kärry.
Muutaman kerran olen jäänyt hodarilla kiinni, ja aina olisi lähtenyt toimivalla 6500 lbs vinssillä irti, toki pari kertaa olen jäänyt kiinni semmoiseen paikkaan, että edes 100 metrin vaijeri ei olisi yltänyt mihinkään, mistä olisi saanut/uskaltanut ottaa kiinni. Vajaa tunti lapiointia/tunkkailua tms on aina riittänyt....
Ja minä laittasin tuon vinssin vaijerilla, vaikka raskaampi ja hankalampi käsitellä, mutta satunnaisessa käytössä tuo naru voi hapertua auringon valossa huomattavan vähällä käytöllä. toki vaijeri ruostuu, mutta sitä voi hidastaa öljyämällä...

sisua45 01.03.2015 00:33

Jos halpaa vinssiä ostat, niin mielummin liian iso kuin liian pieni. Pienellä laturilla ja akulla pärjää kyllä, kun ei ole kiire.

13000 lbs kiinan vinssi oli pajerossa hyvä peli, eikä ollut kallis.

vturpeinen 01.03.2015 09:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1207252)
Siinähän on sopusa pari :cool:

Ja jos vielä vanha suzuki, ja suuruusluokkaa 40 Ah akku ja 40A laturi, niin suzuki kiittää

Kyllä nuokin on uusinta listalla. Melkein ittesä kiusaamistahan ois ees yrittää noilla vakio hiluilla :D

Mikael73 01.03.2015 10:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HighCetane (Viesti 1207216)
Kertokaapa ensivinssin hankkijalle vähän vinkkejä.

Paljonko vinssissä tarvitsee olla vetovoimaa? Itse kuvittelisin, että se on jossain suhteessa auton painoon?

Mitkä vinssimerkit ovat laadukkaita, huonoja ja hyviä hintalaatu suhteeltaan? Mistä liikkeistä kannattaa ostaa? Kotimaasta vai ulkomailta?

Onko vaijeri parempi kuin naru vai päin vastoin?

Onko vinssausnopeudella merkitystä harrastelijalle? Nopea vai hidas?

Jotain muuta?

Ajattelisin kyllä sen vetovoiman suhteessa auton painoon (ja kuinka syvälle sen auton sitten upottaa..:D)
Vinssimerkeistä ei ole henk.koht kokemusta kuin Runvasta ja positiivisesti yllättyen ei noissa juuri ongelmia ole ollut (kaukkareita lukuunottamatta)
Suosittelen tietysti kotimaista liikettä :D,ainakin siinä mielessä että
varaosia ja neuvoja saa heti hyllystä.En kyllä osaa sanoa paljonko se sästö olisi ulkomailta..
Jos käyttöä on vähänlaisesti(sama itsellä)pitäytyisin vaijerissa niin on huoltovapaa.Naru tuli kyllä itselle vaihdettua,pitää nyt sitten muistaa pitää suht puhtaana ja auringoltakin suojassa.Onhan se naru toki kevyempi,turvallisempi jopa kestävämpikin(?)
Vinssaus nopeudella ei varmaan niin merkitystä jos ei tosissaan kilpaile,itselläkin hidas vinssi(ihan syystä että nopea malli haukkaa virtaa enemmän,pitäs päivittää laturia,kaapelointeja,jne)
Tällaisia mietteitä..asennuksessa kannattaa sitten olla huolellinen,on nähty että vinssi on repäissyt huonosti hitsatun petin irti,tai huonokierteiset pultit pettäneet..samoin kaapelit kiristää kunnolla ettei lyö tulta ja kipinää

hlvetinamatööri 01.03.2015 19:22

Onko kenelläkään tietoa miten käy, jos uudessa autossa on vielä tehdastakuuta jäljellä ja siihen laittaa vinssin? Periaatteessa vinssi ei vaikuta auton ajettavuuten eikä turvallisuuteen tieliikennekäyttöä ajatellen, mutta kiinteästihän se tulee kuitenkin runkoon, joten onko se morjesta takuulle sitten?

Pajares 01.03.2015 20:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikael73 (Viesti 1207302)
Ajattelisin kyllä sen vetovoiman suhteessa auton painoon (ja kuinka syvälle sen auton sitten upottaa..:D)
Vinssimerkeistä ei ole henk.koht kokemusta kuin Runvasta ja positiivisesti yllättyen ei noissa juuri ongelmia ole ollut (kaukkareita lukuunottamatta)
Suosittelen tietysti kotimaista liikettä :D,ainakin siinä mielessä että
varaosia ja neuvoja saa heti hyllystä.En kyllä osaa sanoa paljonko se sästö olisi ulkomailta..
Jos käyttöä on vähänlaisesti(sama itsellä)pitäytyisin vaijerissa niin on huoltovapaa.Naru tuli kyllä itselle vaihdettua,pitää nyt sitten muistaa pitää suht puhtaana ja auringoltakin suojassa.Onhan se naru toki kevyempi,turvallisempi jopa kestävämpikin(?)
Vinssaus nopeudella ei varmaan niin merkitystä jos ei tosissaan kilpaile,itselläkin hidas vinssi(ihan syystä että nopea malli haukkaa virtaa enemmän,pitäs päivittää laturia,kaapelointeja,jne)
Tällaisia mietteitä..asennuksessa kannattaa sitten olla huolellinen,on nähty että vinssi on repäissyt huonosti hitsatun petin irti,tai huonokierteiset pultit pettäneet..samoin kaapelit kiristää kunnolla ettei lyö tulta ja kipinää


Tässä on hyvin kiteytetty koko asia,Sen turhia liirumlaarumeja!:)

Turvalliseen käyttöön kannattaa perehtyä myös,Niin pysyy ukko/auto kunnossa!

Heguli 02.03.2015 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hlvetinamatööri (Viesti 1207460)
Onko kenelläkään tietoa miten käy, jos uudessa autossa on vielä tehdastakuuta jäljellä ja siihen laittaa vinssin? Periaatteessa vinssi ei vaikuta auton ajettavuuten eikä turvallisuuteen tieliikennekäyttöä ajatellen, mutta kiinteästihän se tulee kuitenkin runkoon, joten onko se morjesta takuulle sitten?

Kannattaa lukea kyseisen auton takuuehdot mutta ei se pelkkä vinssi takuuta ainakaan kokonaan lopeta. Toki jos autosta sippaa sähkövehkeet niin kyllähän maahantuoja kiinnittää huomion vinssiin ja sen käytön mahdollisesti aiheuttamiin vaurioihin autossa. Takuut ei usein korvaa kisakäytössä tulleita vaurioita, miten mahtaa olla maastossa ajon kanssa ?

HighCetane 02.03.2015 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 1207219)
Kerro vähän minkälainen auto ja millainen budjetti niin ihmiset osaa antaa omia viisaita neuvojaan paremmin :)

Auton kokonaispaino on 2800kg ja tulee harrastekäyttöön. Budjettina on toistaiseksi hyvää halvalla :eek:

Mikael73 02.03.2015 22:06

Se auton omapainohan ratkaisee..jäänee kahden tonnin alapuolelle(?)
Jos ajattelisi auton painox2 niin vähintään 8000 lbs vinssiä
Laitoin yvtäkin

Tume_T 03.03.2015 10:42

Osaisko joku summata sähkö vs mekaaninen vs hydraalinen vinssien edut ja haitat?

Itse tuossa pähkäillyt asiaa lähinnä sähkö vs hydraalinen... ja on tuo mekaaninenkin välillä pyörinyt mielessä... mutta...

Itsellä käyttökokemusta vain noista sähkövinsseistä ja niistäkin lähinnä sellaisista jotka joku on jo valmiiksi asentanut, eli asennus kokemus puuttuu noiden osalta täysin.

Jotain tälläistä oon miettinyt. Meneekö kuin pahasti metsään ja kuinka paljon löytyy lisättävää?

Sähkö:
+helpoin toteuttaa?
+halvin?
-vaatii tarpeeksi akustoa ja laturia

Mekaaninen:
-vaatii ulosoton
-vaatii akseliston
-painava?

Hydraalinen:
-vaatii hydraaliikka koneiston
-kallis toteuttaa?
-painava?
+hydraaliikkaa voi käyttää muissakin lisälaitteissa (esim. lumiaura)

Murros 03.03.2015 10:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tume_T (Viesti 1207927)
Osaisko joku summata sähkö vs mekaaninen vs hydraalinen vinssien edut ja haitat?

Itse tuossa pähkäillyt asiaa lähinnä sähkö vs hydraalinen... ja on tuo mekaaninenkin välillä pyörinyt mielessä... mutta...

Itsellä käyttökokemusta vain noista sähkövinsseistä ja niistäkin lähinnä sellaisista jotka joku on jo valmiiksi asentanut, eli asennus kokemus puuttuu noiden osalta täysin.

Jotain tälläistä oon miettinyt. Meneekö kuin pahasti metsään ja kuinka paljon löytyy lisättävää?

Sähkö:
+helpoin toteuttaa?
+halvin?
-vaatii tarpeeksi akustoa ja laturia
+Moottorin ei tarvitse olla käynnissä että vinssi toimii

Mekaaninen:
-vaatii ulosoton, Voi pyörittää hydraulimoottorilla!
-vaatii akseliston
-painava? Ei pidä paikkaaansa!
-Toimiakseen moottorin pitää olla käynnissä
+Selättää vetotehossa (ainakin toyotan vinssi) melkein kaikki sähkövinsssit.

Hydraalinen:
-vaatii hydraaliikka koneiston
-kallis toteuttaa?
-painava?
+hydraaliikkaa voi käyttää muissakin lisälaitteissa (esim. lumiaura)

-Toimiakseen moottorin pitää olla käynnissä. Voikohan pumppua pyörittää sähköllä?

matke 03.03.2015 18:12

Mekaanisesta vinssistä viel sen verran että, erilaisissa autoissa on erilainen ulosotto. Esim patrollissa erilainen ulosotton kuin cruiserissa. Patrolissa vinssi lähtee pyörii kun nostaa kytkimen ja kaasulla määräät sen miten kovasti vinssi vetää ja vaihteella miten kovasti renkaat pyörii. Mutta cruiserissa eri päin.

HighCetane 03.03.2015 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikael73 (Viesti 1207830)
Se auton omapainohan ratkaisee...

Minun mielestä myös auton kuorma jää vinssin vedettäväksi. Eikö?

Auton omapaino on noin 2100 kiloa, eli noin 4600 paunaa. Auton kokonaispaino on noin 2800 kiloa, eli noin 6200 paunaa. Kerrottuna kahdella nämä tekevät n. 4200kg/9200lbs ja 5600kg/12300lbs.

PunisherFIN 03.03.2015 23:03

vaan ku nuissa vinsseissä on niin erilaisia ja eritasosia, nimenomaan kiinan virveleissä. jotkut "merkit" on ihan jees vetosia, toiset on täyttä paskaa, melkein varmin on kysellä kellä ollu käytössä ja sen mukaan sitten valita merkkiä ja mallia. toisessa lukee kupeessa 17000lbs ja vetää saman kun toisen merkin 9500lbs, eli kannattaa hiukan jutustella tuttavapiirin kanssa, että minkä sinne keulalle lykkää.

Timo_L 03.03.2015 23:13

..ja jos ostaa kiinan-vinssin:
* heti kun ottaa sen paketista ulos, se kannattaa purkaa atomeiksi, putsata kovettuneesta hunajannäköisestä töhnästä (kiinalaisten käsitys voiteluaineesta?), ja laittaa tilalle sopivan notkeaa laadukasta vaseliinia.

Vaikuttaa oleellisesti laitteen kestävyyteen ja käytettävyyteen. Varsinkin talvipakkasilla tahtoo olla orkkisrasvojen kanssa aikalailla mahdotonta vetää narua/ vaijeria ulos omin käsin; pakko ajaa moottorilla ulos.


Itse suosin narua, vaijeri oli aikansa rummulla, mutta muutaman katkenneen säikeen ja nahkahanskasta läpitulleen säikeen pään jälkeen vaihtui naruun, Narua ei ole tarvinnut katua. Paljon mukavampi ja turvallisempi käsitellä, ja painoakin lähtee auton keulalta jonkin verran pois verrattuna vaijeriin.

mikaelt 04.03.2015 16:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Murros (Viesti 1207928)
-Toimiakseen moottorin pitää olla käynnissä. Voikohan pumppua pyörittää sähköllä?

Sähköpumppuja saa kyllä, ihan vinssikäyttöön, mutta ovatkin sitten ihan hätätilanteeseen ja teho/nopeus voi olla alhainen. Lisäksi kustannuksia tulee asennuksista ja letkuista.

Krisse 04.03.2015 17:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tume_T (Viesti 1207927)
Mekaaninen:

+Ei lopu voima eikä sähkö kesken.
+Yksinkertasta tekniikkaa, vikaantumiskohdat vähissä.
-Varakuljettajien koulutus työläämpää kuin sähkövinssillisellä autolla, kolmen kahvan (jakis, ulosotto, vaihde) kanssa ei pärjää tosta vaan.
- Ei pysty avittamaan varovasti renkailla kuten sähkövinssillä, se on joko kaikki tai ei mitään.

Omassa oli mekaaninen kun sen ostin ja se saa olla siinä niin kauan kunnes hajoaa, sitten sähköinen.

HighCetane 04.03.2015 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1208125)
...eli kannattaa hiukan jutustella tuttavapiirin kanssa, että minkä sinne keulalle lykkää.

Toivonkin, että kaikki jakaisivat kokemuksia omasta vinssistä.

Mutis 04.03.2015 20:51

Eikös 4x4 maailma tehnyt tai ainakin piti tehdä (sähkö?)vinsseistä testiä? Onko mennyt minulta lehti ohi vai onko se ehkä tässä jo lähes legendaarisessa tulevassa lehdessä?

Ranee 04.03.2015 20:58

YJ Jeepissä vuosia vanha 8000 lbs kiinavinssi, olisko 2007-2009 vuodelta.
Kerran räjähti magneetit moottorista, meni takuuseean. Muuten toiminut moitteetta kunhan äänien kasvaessa on vaihtanut rattaille uutta vaseliinia.

hlvetinamatööri 05.03.2015 18:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1207719)
Kannattaa lukea kyseisen auton takuuehdot mutta ei se pelkkä vinssi takuuta ainakaan kokonaan lopeta. Toki jos autosta sippaa sähkövehkeet niin kyllähän maahantuoja kiinnittää huomion vinssiin ja sen käytön mahdollisesti aiheuttamiin vaurioihin autossa. Takuut ei usein korvaa kisakäytössä tulleita vaurioita, miten mahtaa olla maastossa ajon kanssa ?

Kyseessä on uudehko Jimny, jota valmistajakin kehuu "offroad legendana" :D tosin se varmaan tarkoittaa heidän mielestään jotain mökkitien ajamista, että sitten kun selviää että joku prkele on ajanut sillä metsässä niin on piru irti...
Takuuehdoissa puhutaan vaan osien vaihtamisesta merkkikohtaisiin, no periaatteessa kyseessä ei ole osien -vaihto-, jos oikein saivarrellaan. Toinen pykälä on, että auton käyttötarkoitus ei saa muuttua siitä, mitä rekisteriotteessa sanotaan. Henkilöautohan se on edelleen niinkun papereissa seisoo, oli siinä vinssi tahi ei ;)
Taidan ottaa ihan yhteyttä maahantuojaan, vaikka luulenkin saavani sieltä ympäripyöreän juuei vastaukseksi... Takuuta on kuitenkin puolet jäljellä ja meikäläisen tuurilla koko auto hajoaa atomeiksi ja takuu kattaisi sen, mutta kun selviää että siinä on se fakin vinssi, niin ne nauraa paskasesti ja sanoo että kikkeliskokkelis, mitäs läksit.

jkoiv 05.03.2015 18:51

Itsellä oli edellinen kärry Jimny, jonka ostin uutena. Pari vuotta jaksoin ajella ilman isompia modauksia. Sitten tulinkin korotus, ARB:in puskuri + vinssi. Mietin noita takuujuttuja lähinnä korotukseen liittyen mutta ajattelin etteivät koko auton takuuta voi evätä muutoksien takia. Tietenkin esim jos jotain sähköongelmia tulee voivat syyttää vinssiä. Eihän se vinssi auton käyttötarkoitusta muuta. Korkeintaan laajentaa :D

Voi olla melko ympäripyöreitä tosiaan maahantuojan vastaukset. Itse en tainnut edes kysellä.

Tuo ARB:in puskuri + vinssiyhdistelmä oli muuten sen verran painava että piti päivittää jousitusta. Normaalien EMUn +2" korotusjousien tilalle vaihdoin saman sarjan diesel-jimppaan tarkoitetut jouset. Näillä keula oli sopivan jämäkkä. Yllättävän paljon vaikuttaa tuo +70-80kg runkoaisojen päässä noin kevyessä kärryssä.

HighCetane 08.03.2015 19:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hlvetinamatööri (Viesti 1208574)
Kyseessä on uudehko Jimny, jota valmistajakin kehuu "offroad legendana" :D

Kannattaa säästää kaikki tuon tapainen mainosmateriaali.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hlvetinamatööri (Viesti 1208574)
Taidan ottaa ihan yhteyttä maahantuojaan...

Kannattaa kysyä mihin auton edustajan mukaan vinssistä kohdistuvat voimat pitäisi ohjata, eli miten vinssi kiinnitetään. Jos vedät sen poppareilla kiinni etusälekköön, niin ei taida olla takuun asia korjata sitä.

HighCetane 08.03.2015 19:24

Mitä muita laatumerkkejä on kuin Warn?

Yhdellä warn:n sivuilla (http://www.gowarn.com/#warn-winches) mainitaan, että hydraulinen vinssi voisi ottaa voiman ohjaustehostimen pumpulta. Onko kellään moista järjestelmää. Olen itse kuvitellut, että voiman tuottamiseen tarvittaisiin erillinen pumppu koneikkoineen.

Vilkutin 09.03.2015 07:01

Itellä ollut aina warnin taboria, tommoseen satunnaiseen offaamis käyttöön.
2kpl 9000lbs ja nyt on 12.000lbs, warnin langattomalla kauko-ohjaimella joka muuten erinomaisen toimiva laite.
Noihin olen aina pistänyt vähän lisää rasvaa sisäään.
Tässä viimesessä on köysi ja kyllä se mielestäni on tätä päivää.

Itse suosin vinssin ylimitoittamista jollon luullakseni kestoikä paranee kun vinssi ei puurra kokoajan viimesillään.
Ja tuo mainittu 2x autonpaino, olen kuullut version että akseleita myöten suossa niin tuo 2x omapaino ja ovenalareunoja myöten niin tarve onkin jo 3x.
Joku oli laittanut susukiin 12.000lbs se on ainakin semmonen että vinssi ei joudu kokoajan puurtamaan äärirajoilla.
Varmaan mitä halvempi vinssi on sitä pidempi on kesto kun on ylimitoitettu.

Eihän nuo warnin taborit mitään nopeita ole mutta vauhti riittää mun safari leikkeihin.
Ja aina toiminut 100% luotettavasti mitä pidän tärkeenä että vinssi toimii kun pitää.

hlvetinamatööri 10.03.2015 20:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HighCetane (Viesti 1209445)
Kannattaa säästää kaikki tuon tapainen mainosmateriaali.

Kannattaa kysyä mihin auton edustajan mukaan vinssistä kohdistuvat voimat pitäisi ohjata, eli miten vinssi kiinnitetään. Jos vedät sen poppareilla kiinni etusälekköön, niin ei taida olla takuun asia korjata sitä.

Sellähän se seisoo Suzukin kotisivuilla kaikkien näkösällä :)

Se nyt on ihan selvä, että takuu ei muutenkaan korvaa mitään vinssiin liittyvääkään, kun se ei autoon aluperin kuulu.

HighCetane 15.03.2015 00:57

1 Liiteet
Tässä hyvä esitys vinssausvoimista: http://www.hasoy.com/uploads/pdf/Vinkkeja.pdf

Ippe69 03.02.2017 18:50

Lainaanpa tätä ketjua, kun sivuaa aihetta...
Ajatuksena olis tehdä G-Mersuun takapuskuri 160X160 palkista. Ja pitäis upottaa vinssi sen palkin sisään. Mutta löytyykö mistään riittävän järeää vinssiä joka mahtuis tuommoseen palkkiin? Sisämitat aika tarkalleen 148x148 mm. Etuvinssiä käytin viimevuonna kolmesti, takavinssia tarvii varmaan puolet harvemmin ja oikein pahassa paikassa voin käyttää pylpyrää joten ihan hirveitä vetovoimia ei tarvitse. Eikä tarttis olla mahoton kalliskaan.

Mikael73 04.02.2017 15:21

Tuohon 148x148 kokoon ei taida löytyä kuin mönkkärivinssejän 2040 kg isoimmillaan.Isommissa vinsseissä aika standardi leveys 160mm,periaatteessa moottori ja vaihteisto mahtus vähän pienempäänki tilaan mutta rummun päätylaipat on noin 157-158mm

poiu 04.02.2017 17:34

Warn Pullzall...
 
Vai mikä se nyt on :)... onks kellään kokemuksia tuosta vinssistä? Muuta ei tarviis kuin hinata raatoja nosturille....ei tarviis tyrä pitkällä työntää niitä sisään....:D

Ippe69 04.02.2017 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikael73 (Viesti 1335173)
Tuohon 148x148 kokoon ei taida löytyä kuin mönkkärivinssejän 2040 kg isoimmillaan.Isommissa vinsseissä aika standardi leveys 160mm,periaatteessa moottori ja vaihteisto mahtus vähän pienempäänki tilaan mutta rummun päätylaipat on noin 157-158mm

Joo ei näytä löytyvän tuohon sopivaa vinssiä. Isoimmat mönkijävinssit mitä löysin on 6000lb/2720kg, tarkoitettu lähinnä kaksipaikkaisiin mönkijöihin. Mutta ei sekään taida tuohon hommaan riittää. Pitänee suunnitella uusiksi koko homma.

Stech 02.03.2019 07:23

Mahtaakohan tuommoinen 4500lb atv vinssi riittää Suzukiin satunnaiseen käyttöön? Ei ole tarkoitus autoa suohon upottaa

Onkohan tämmöinen hyvä?
https://www.lisavarusteet.fi/tuote/s...ijeri-6mm-167m

Vai onko tämä 4x4 partsin myymä Tyrex merkittävästi parempi?
https://www.4x4parts.fi/fi/vinssit/1...000077961.html

Mikael73 02.03.2019 18:35

Jos ajattelisi tarvittavaksi vetotehoksi omapaino x 2, vähän siinä rajamailla.
Varmaan riittäisi satunnaiseen käyttöön jos ei autoa suohon upota.. :D
Tosikäyttöön 5000-6000lbs alkaen

jmk 02.03.2019 18:58

Tuontitukussa runva 5000LBS 299€

Kaato 17.09.2019 17:40

Olisiko antaa vinkkiä mistä kannattaisi hankkia 24v vinssi, vetotehoa noin 8 tonnia?

Edullisen hankintahinnan lisäksi kiinnostaa myyjät joiden kanssa myös takuu ja mahdollinen varaosien saatavuus pelaa.
Joidenkin tahojen kanssa tuntuu että kommunikointi onnistuu vain kuluttaja-asiamiehen kautta.

wikke 17.09.2019 18:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1415548)
Olisiko antaa vinkkiä mistä kannattaisi hankkia 24v vinssi, vetotehoa noin 8 tonnia?

Tarkoittanetko nyt kiloja siis, etkä yleensä käytettyjä paunoja? Vai?

Kaato 17.09.2019 18:50

Kyllä, 8000kg eli noin 18000lbs.

Pasi79 17.09.2019 20:55

Ja aiheesta jatkaen. Onko kokemusta tällaisesta Vinssi valmistajasta:
https://www.dragonwinch.com/en/dwt-22000-hd,20,626.html

Esko90 18.09.2019 08:29

Ramsey kela keulalle niin puutkin lähtee

sisua45 18.09.2019 09:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1415548)
Olisiko antaa vinkkiä mistä kannattaisi hankkia 24v vinssi, vetotehoa noin 8 tonnia?

Edullisen hankintahinnan lisäksi kiinnostaa myyjät joiden kanssa myös takuu ja mahdollinen varaosien saatavuus pelaa.
Joidenkin tahojen kanssa tuntuu että kommunikointi onnistuu vain kuluttaja-asiamiehen kautta.

Halvimmat saat ebay.de, hakusanoilla "seilwinde 24V".

Takuu ja varaosat yms onkin sitten vaikeampia...

Edit, tuli mielenkiinnosta itsekkin tongittua:

https://www.ebay.de/itm/Seilwinde-el...4AAOSwZQRYgd2P

https://www.ebay.de/itm/SEILWINDE-EL...MAAOSwtfhYpB0M

https://www.ebay.de/itm/Seilwinde-El...sAAOSwc1FZyMx5

https://www.ebay.de/itm/Seilwinde-El...oAAOSw-ERc-PTc

Sumsar 18.09.2019 09:50

Itse siirtynyt käyttämään Runvaa. Edullinen ja riitävän laadukas. Rummussa edes jonkilainen tiivistys estämässä veden pääsyä sisään. Vinssejä ja varaosia löytyy hyllystä Kalajoen suunnalta :) eli hyvin saatavilla.
Ehdottomasti köysi. Vaijerin käyttömukavuus on hanurista. Jos harvakseltaan hirviä vetää lavalle niin 8mm köysi riittää (vetomurtolujuus 6250kg)...

Edit:
Tällä pääsee jo kovasti alkuu:
https://www.cfline.fi/tuote/sahkovin...x9500q-dyneema

Kaato 18.09.2019 14:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar (Viesti 1415590)
Itse siirtynyt käyttämään Runvaa. Edullinen ja riitävän laadukas. Rummussa edes jonkilainen tiivistys estämässä veden pääsyä sisään. Vinssejä ja varaosia löytyy hyllystä Kalajoen suunnalta :) eli hyvin saatavilla.
Ehdottomasti köysi. Vaijerin käyttömukavuus on hanurista. Jos harvakseltaan hirviä vetää lavalle niin 8mm köysi riittää (vetomurtolujuus 6250kg)...

Edit:
Tällä pääsee jo kovasti alkuu:
https://www.cfline.fi/tuote/sahkovin...x9500q-dyneema

Tällä on nyt tarkoitus vetää autoa, eli vetotehoa saisi olla ehkä vähän reilummin. En ole mikään aktiivioffailija, vinssi olisi lähinnä siltä varalta jos sattuu joskus vaikka jäämään kiinni...eihän sitä tietysti koskaan satu:D
Tuolta CF:ltä olen joskus jotain tilannutkin, homma toimi.

Pasi79 18.09.2019 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Esko90 (Viesti 1415586)
Ramsey kela keulalle niin puutkin lähtee

Näyttää Ramseyltä löytyvän vahvojakin vinssejä mutta ne on hydrauli -käyttöisiä ja 6-8 kertaa kalliimpia kuin edellä mainittu Dragon winch. Onko Ramsey 8-kertaa parempi? Ja nyt Tarkoitan 10 000 kg vetäviä vinssejä.

jmk 18.09.2019 20:15

Kyllähän tuo hydraulinen painii ihan eri sarjassa

Mikael73 19.09.2019 05:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1415555)
Kyllä, 8000kg eli noin 18000lbs.

Pari tuommoista näyttää olevan varastossa, 17500lbs,
mutta molemmat 12 volttisia

Pasi79 19.09.2019 13:54

Kovinpa on erikoisia nuo Winchmax ilmoitukset? Ilmoituksessa lukee että hydraulinen vinssi mutta tarkemmissa tiedoissa sitten sähköinen vinssi. Ja vaadituksin akun kooksi määritetty 750 ccu? Siis onko noissa sähköpumppu, joka pyörittää hydrauli pumppua, ja sitten hydrauliikka vetää?

Pajares 19.09.2019 16:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pasi79 (Viesti 1415668)
Kovinpa on erikoisia nuo Winchmax ilmoitukset? Ilmoituksessa lukee että hydraulinen vinssi mutta tarkemmissa tiedoissa sitten sähköinen vinssi. Ja vaadituksin akun kooksi määritetty 750 ccu? Siis onko noissa sähköpumppu, joka pyörittää hydrauli pumppua, ja sitten hydrauliikka vetää?

Sähkövinssejä on linkissä...


Tuolla hydrauliset versiot--->

http://www.ebaystores.de/Winch-Shop/...sid=467975041&

Kaato 19.09.2019 16:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1415589)
Halvimmat saat ebay.de, hakusanoilla "seilwinde 24V".

Takuu ja varaosat yms onkin sitten vaikeampia...

Edit, tuli mielenkiinnosta itsekkin tongittua:

https://www.ebay.de/itm/Seilwinde-el...4AAOSwZQRYgd2P

https://www.ebay.de/itm/SEILWINDE-EL...MAAOSwtfhYpB0M

https://www.ebay.de/itm/Seilwinde-El...sAAOSwc1FZyMx5

https://www.ebay.de/itm/Seilwinde-El...oAAOSw-ERc-PTc

Vähän kyllä edullinen hankintahinta houkuttaisi, jos se vaikka satunnaisessa käytössä kestäisi. Toisaalta sen halvimman vaihtoehdon hankinnasta on lukuisia esimerkkejä miten siinä lopulta käy.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikael73 (Viesti 1415635)
Pari tuommoista näyttää olevan varastossa, 17500lbs,
mutta molemmat 12 volttisia

Laitan tulemaan lisäkysymyksiä nettisivujen kautta.

Kaato 30.09.2019 18:31

Vinssiongelma ratkennut. CF Line toimitti tuollaisen liki 70 kiloisen pötkylän.

https://i.postimg.cc/X7PbLQrR/DSC-0832.jpg

Seuraavaksi tuolle pitää alkaa sepittää jonkunlaista asennuslevyä/telinettä.

jli 03.10.2019 17:08

Katselin hiukan pneumaattisia vinssejä, kun paineilmaa olisi muutenkin hyvä olla autossa (voi nostaa tyynyllä auton ylös, täyttää renkaita ja kumiveneitä tms). Löytyikin hyvä malli, mutta 10000 lbs vinssin hinta oli komeat 86500 euroa. Katselu päättyi siihen.

Eikö tuollaisia ole mitään järkevän hintaisia? Luulisi, että paineilmasylinterillä voisi toteuttaa räikkämekanismin, jolla sitten kiskoisi kivet ja kannot, ja miksei autonkin. Vähän niin kuin käsikäyttöinen talja, jota 500-1000 kg paineilmasylinteri vääntelisi. Tai ainakin Mythbusterin Grant voisi toteuttaa.

Ippe69 03.10.2019 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1416452)
Eikö tuollaisia ole mitään järkevän hintaisia? Luulisi, että paineilmasylinterillä voisi toteuttaa räikkämekanismin, jolla sitten kiskoisi kivet ja kannot, ja miksei autonkin. Vähän niin kuin käsikäyttöinen talja, jota 500-1000 kg paineilmasylinteri vääntelisi. Tai ainakin Mythbusterin Grant voisi toteuttaa.

Mulle on jääny mieleen, että yhdessä vaihtolava-autossa jota nuoruudessani ajoin, oli paineilmavinssit vaijereille. On kyllä mahdollista, että muistan väärin... Ei varmasti ihan hirveän hintaisia, jos sellaisia löytyy ja voimaa luulis riittävän.

Meillä on muuten yhteen työautoon vaihtumassa ~8t warnin hydraulivinssi isompaan. Voin tehdä kauppaosastolle ilmoituksen kun se on jouten ja pomo keksii sille hinnan.

jli 04.10.2019 07:37

Periaatteessa lukoilla varustettuun autoon saisi "ilmaisen" vinssin laittamalla joko kiinteän, tai irrotettavan hihnapyörän vanteen ulkokehälle (tai sisemmäksi, jos riittävän luja paikka löytyy).
Vaijeri tai "käynnistysnaru" kiinni hihnapyörään, ja sitten vain hanat auki. Voiman puolesta auto kiipeää helposti vaikka puuhun, mutta pyöränripustus voi olla turhan kovilla.

Topi1982 04.10.2019 08:20

Aina oon halunnu tuommosen ilmaisen vinssin. Se olis tosi kätevä, varsinkin kun on jo suohon tai mutaan renkaat näkymättömiin uponnu.

Miten iso kompura pitää olla, että vaihtolava paineilmalla toimii?

Sumsar 04.10.2019 08:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1416482)
Periaatteessa lukoilla varustettuun autoon saisi "ilmaisen" vinssin laittamalla joko kiinteän, tai irrotettavan hihnapyörän vanteen ulkokehälle (tai sisemmäksi, jos riittävän luja paikka löytyy).
Vaijeri tai "käynnistysnaru" kiinni hihnapyörään, ja sitten vain hanat auki. Voiman puolesta auto kiipeää helposti vaikka puuhun, mutta pyöränripustus voi olla turhan kovilla.

Tämmöistäkö tarkoitat?
https://www.youtube.com/watch?v=9AGvdHqaa3s

jli 04.10.2019 08:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1416487)
Aina oon halunnu tuommosen ilmaisen vinssin. Se olis tosi kätevä, varsinkin kun on jo suohon tai mutaan renkaat näkymättömiin uponnu.

Miten iso kompura pitää olla, että vaihtolava paineilmalla toimii?

Sikäli kuitenkin kätevämpi kuin kalllis vinssi, että suohon upottuaankin se on vielä käyttökelpoinen ja vahingoittumaton.

Kompuran koolla ei ole väliä, jos haluat nostaa vaihtolavan kyytiin. Lavan nostamiseen kyytiin tarvitaan työtä noin 50 kJ. Paineilmakäytön kokonaishyötysuhteella 20% tarvitaan 250 kJ, eli 0.07 kWh. Tuollainen energiamäärä mahtuu vielä helposti painesäiliöön, joten kompuraa ei tarvitse vaivata asialla lainkaan.

Jos taas haluat nostaa lavaa kyytiin ilman painesäiliötä pelkällä kompressorilla, tehontarve riippuu siitä, miten nopeasti haluat lavan kyytiin ja miten paljon lavalla sattuu olemaan kuormaa. Varmaan mikä tahansa laite 1-50 kW välillä saisi työn tehtyä äärellisessä ajassa.

jli 04.10.2019 08:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar (Viesti 1416489)

Nimenomaan. Joskus aikojen alussa traktoreita vedettiin raivattavilta soilta pois kiertämällä hinausköysi akselin ympäri. Silloin osat olivat vähän paksumpaa rautaa. Voisi kuvitella, ettei nykyauto pierunkuoripelteineen välttämättä tykkäisi ajatuksesta. Kokeilemallahan se selviäisi, jos uskaltaisi.

Topi1982 04.10.2019 11:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1416490)
Sikäli kuitenkin kätevämpi kuin kalllis vinssi, että suohon upottuaankin se on vielä käyttökelpoinen ja vahingoittumaton.

Kompuran koolla ei ole väliä, jos haluat nostaa vaihtolavan kyytiin. Lavan nostamiseen kyytiin tarvitaan työtä noin 50 kJ. Paineilmakäytön kokonaishyötysuhteella 20% tarvitaan 250 kJ, eli 0.07 kWh. Tuollainen energiamäärä mahtuu vielä helposti painesäiliöön, joten kompuraa ei tarvitse vaivata asialla lainkaan.

Jos taas haluat nostaa lavaa kyytiin ilman painesäiliötä pelkällä kompressorilla, tehontarve riippuu siitä, miten nopeasti haluat lavan kyytiin ja miten paljon lavalla sattuu olemaan kuormaa. Varmaan mikä tahansa laite 1-50 kW välillä saisi työn tehtyä äärellisessä ajassa.

No nythän sie höpäjät. Tai puhut pienoismalleista. 0,07kwh ei nouse pelkät vaijerit rummulle.
Pyörän upottua suohon, vinssi vielä köllöttää puskurilla ihan näkyvissä, ainakin pitäisi. Eikä se siitä suosta paljoo vahingoitu, rasvat aika ajoin vaihtoon. Vinssi vetää keskeltä ja tuo pyöräkeksintö vääntää sivuttain, jos tuommonen naru kestää. Säde aika iso tuossa kelassa.

jli 04.10.2019 12:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1416497)
No nythän sie höpäjät. Tai puhut pienoismalleista. 0,07kwh ei nouse pelkät vaijerit rummulle.
Pyörän upottua suohon, vinssi vielä köllöttää puskurilla ihan näkyvissä, ainakin pitäisi. Eikä se siitä suosta paljoo vahingoitu, rasvat aika ajoin vaihtoon. Vinssi vetää keskeltä ja tuo pyöräkeksintö vääntää sivuttain, jos tuommonen naru kestää. Säde aika iso tuossa kelassa.

0.07 kWh on 252 000 joulea. Sillä nousee metrin korkeuteen 25 tonnia, tai 5 metrin korkeuteen 5 tonnia. Vaijereiden pitäisi siis olla suhteellisen painavia tai korkealla, jos eivät nousisi.

Tuon työn saa huudattamalla 1 kW moottoria 252 sekuntia kaasu pohjassa.

Topi1982 04.10.2019 12:25

1kilowatin kompuraa saat huudattaa pikkusen pitempään! Paineilmasta kait oli kyse?

Fruehauf-CJ 04.10.2019 15:20

300-500€ sähkövinssi ja muutamia kymppejä kiinnittämiseen käytettävään rakenne teräkseen, vinssipetiin.
On varmaan yleisimpiä tapoja hoitaa kiinnijäämiset

Topi1982 04.10.2019 16:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1416499)
0.07 kWh on 252 000 joulea. Sillä nousee metrin korkeuteen 25 tonnia, tai 5 metrin korkeuteen 5 tonnia.

Ilimanko miun tonnin painoiset kevytlavat on häipyny näkymättömiin!

pee 04.10.2019 22:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1416507)
Ilimanko miun tonnin painoiset kevytlavat on häipyny näkymättömiin!



reps

Topi1982 04.10.2019 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1416526)
reps

Pusikkovinssissä kiinnostaa minnuu vetonopeuden säätely.
Pyörä pyörii ommaa elämäänsä ja sivukiinnitteinen vinssi sammaa vauhtia. Yrittääköhän jompikumpi mennä noppeemmin, jos toinen ei sudi?
Suohommissa kokisin mielenkiintoisena tuon ulkonevan rullan kiinnityksen, kun pyörä on mudan sisällä vai pidetäänkö sitä kokoajan sijoittuneena?

jli 05.10.2019 07:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1416527)
Pusikkovinssissä kiinnostaa minnuu vetonopeuden säätely.
Pyörä pyörii ommaa elämäänsä ja sivukiinnitteinen vinssi sammaa vauhtia. Yrittääköhän jompikumpi mennä noppeemmin, jos toinen ei sudi?
Suohommissa kokisin mielenkiintoisena tuon ulkonevan rullan kiinnityksen, kun pyörä on mudan sisällä vai pidetäänkö sitä kokoajan sijoittuneena?

Vetonopeuden säätely tapahtuu ns kaasupolkimen avulla.

Jos taas tilanne on sellainen, että rengas ei sudi, silloin vinssaustarvetta, ja sitä kautta koko ongelmaa ei ole.

Jos kuitenkin sellaisessa tilanteessa haluaa vinssata ja auto omin voimin liikkuu kovempaa kuin vinssin kelausliike, silloin vetovaijeri odotetusti löystyy, oli se kiinni sitten sähkömoottorissa, höyrymoottorissa tai mekaanisesti renkaassa.

Fruehauf-CJ 05.10.2019 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1416529)

Jos kuitenkin sellaisessa tilanteessa haluaa vinssata ja auto omin voimin liikkuu kovempaa kuin vinssin kelausliike, silloin vetovaijeri odotetusti löystyy, oli se kiinni sitten sähkömoottorissa, höyrymoottorissa tai mekaanisesti renkaassa.

Videon Bushwinch on mielestäni aikamoinen sätös. Kela köysineen tipahtaa pikakiinnityksistä juuri silloin kun köysi löystyy, jota muuten käy melkein joka vinssauksessa.
Pyörän napaan narulla kiinnitettävä lenkki aiheuttaa varmasti päänsäryn kiinnittäjälle :D

Videosta sai sen verran irti, että köysi on vaijeria parempi. On, ja köyden käyttö on varmaan edellytys Bushwincin toiminnalle. Sen lisäksi vanteissa pitää olla kiinnikkeet. Paljonkohan on hintaa paketilla?

Videolla todistetusti vetää kiinnijääneen auton irti hiekaasta. Olisin itse laittanut vain kunnolliset renkaat alle ennen pusikkoon lähtöä..


Edit

Noin 500 australian dollaria aloituspaketti kahteen renkaaseen.

https://www.bushwinch.com/product/se...t6x139-7-l350/

Topi1982 05.10.2019 12:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1416529)
Vetonopeuden säätely tapahtuu ns kaasupolkimen avulla.

Jos taas tilanne on sellainen, että rengas ei sudi, silloin vinssaustarvetta, ja sitä kautta koko ongelmaa ei ole.

Jos kuitenkin sellaisessa tilanteessa haluaa vinssata ja auto omin voimin liikkuu kovempaa kuin vinssin kelausliike, silloin vetovaijeri odotetusti löystyy, oli se kiinni sitten sähkömoottorissa, höyrymoottorissa tai mekaanisesti renkaassa.

Mie en paljoo oo offaillu. Luulisin kuitenkin, että oikealla vinssillä voi köyttä pitää tiukalla ihan kaasuttelematta liikaa.
Irtipääsyn jälkeen naru irti ja telineeseen oottamaan seuraavaa jumia, turha sitä on aina sisälle kelata.
Mitenkäs tuo pyöräsätös? Joka kerta irti ja jemmaan koko hökötys?

pee 05.10.2019 16:11

Opettavainen säie tämäkin.

Tuommonen buschwinch vetää mun mielestä ihan eri tahtiin kuin renGas ellei sen kehä ole renkaan kokoinen ?! ...


Mutta paineilmavinssi jäi kyllä ajatteluttamaan ...

Topi1982 05.10.2019 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1416553)
Opettavainen säie tämäkin.

Tuommonen buschwinch vetää mun mielestä ihan eri tahtiin kuin renGas ellei sen kehä ole renkaan kokoinen ?! ...


Mutta paineilmavinssi jäi kyllä ajatteluttamaan ...

Jos vetää samaa vauhtia, saako ikinä löysälle ja irti ilman narun katkaisua vinssauksen jälkeen?

jli 06.10.2019 17:52

Onko kukaan yrittänyt virittää vinssiä? Esimerkiksi pikahalkomakoneista tutulla mekanismilla 1 kW moottorista saisi muutaman kymmenen hp tehon parin sekunnin ajan.

https://www.youtube.com/watch?v=XTwwQYLkRXU

Tuolla pääsisi juuri jumista irti, ja sen jälkeen voisi jatkaa vetoa vinssin normaaliteholla. Toisaalta ei tarvittaisi suurempia moottoreita/piuhoituksia/akkuja, vaan köyhän miehen versio riittäisi.

Kun vauhtipyörä-kytkin-viritelmän vie oikein äärimmilleen, voi käynnistää Maybachin 23-litraisen V12-moottorin 200W teholla:

https://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc

Mitähän tuohon tarvittaisiin tehoja, jos raakana haluaisi konetta alkaa pyörittää? Varmaan 50 heppaa.

Topi1982 06.10.2019 20:11

Mie oon niin innostunu tästä kehittelystä!
Suunnitelmani on yhdistää paineilmavinku ja seinäkellon koneisto, eiköhän ruppee vehkeet liikkumaan jumitilanteista.
Kolme vinssausnopeutta: sekuntti-, minuutti- tai tuntiviisarin akseleista.

Topi1982 07.10.2019 20:44

Antaahan tämänkin olla rauhassa miun puolelta.

Mettäkana 07.10.2019 21:54

https://www.youtube.com/watch?v=7FX2H0LyscY

Aika julmetun kokonen on 4500kg paineilmavinssi

jli 08.10.2019 07:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mettäkana (Viesti 1416719)
https://www.youtube.com/watch?v=7FX2H0LyscY

Aika julmetun kokonen on 4500kg paineilmavinssi

Nuo on varmaan vähän eri käyttötarkoitukseen, eli siirrellään kamoja vuorokauden ympäri, ja vielä kohtuullisen nopeasti.

https://www.grainger.com/category/ma...es/air-winches

Jos taas ajattelee pelkkää paineilmamoottoria esimerkiksi sähkövinssin saman tehoisen moottorin tilalle, niin moottori itsessään ei ole painavampi kuin sähkömoottorikaan. Muilta osinhan rakenteen voi tehdä oleellisesti samanlaiseksi.

Fruehauf-CJ 09.10.2019 18:20

Yksi hauska idea on tuuliturbiini purjeveneessä.
Ja toimiikin kunnes vene liikkuu.

Ilmamoottori tarvitsee kenties kompressoria ja säiliön ilmalle.

Kaato 11.01.2020 16:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1416296)
Vinssiongelma ratkennut. CF Line toimitti tuollaisen liki 70 kiloisen pötkylän.

Seuraavaksi tuolle pitää alkaa sepittää jonkunlaista asennuslevyä/telinettä.

Tännekin pari kuvaa tuosta telineestä. Hiukan jännitti kumpi tulee painamaan enemmän, vinssi vai asennusteline, mutta aika tasoihin meni.

https://i.postimg.cc/59kWZH7t/DSC-1117.jpg

https://i.postimg.cc/1zKLM4Vs/DSC-1121.jpg

Catrik 21.08.2021 12:12

1 Liiteet
Minkälaisia nuo halvimmat ~1000kg pikkuvinssit on? Olis harkinnassa laittaa lavalla olevaan nosturiin (max nostokyky 450kg). Tuolla operoitaisiin myös lumiauraa talvella, eli kovin kovalle työlle ei joudu. Mitä kärkkäisellä joskus tuota tutkiskelin niin koteloinnit ei ainakaan kovin vedenpitäviä ole. Paljonko ja mille merkille pitäisi laittaa euroja että saa hintalaatusuhteeltaan kohtuullisen harrastevinssin?

https://www.karkkainen.com/verkkokau...aukosaatimella

Mikael73 22.08.2021 16:55

Ei ole kokemusta käytöstä,onhan noita mennyt,ei ole jälkeenpäin
kuulunut ongelmista noissa vinsseissä
https://www.cfline.fi/fi/tuote/runva...-907kg-vaijeri
Jos se tulee nostokäyttöön laittaisin ehdottomasti tämän toisen
https://www.cfline.fi/fi/tuote/runva...361kg-liinalla
Tuo on periaatteessa sama vinssi,sama motti ja välitys mutta
tuossa NBW ei ole rummun vapautusta.Sopii paremmin nostoihin.
Oli vähän turhauttavaa viime talvena nostella lumilevyä
isolla runvalla kun pikkuhiljaa jarru luisti koko ajan

jokke-76 21.10.2022 07:40

Piippo vinssiköysi kokemuksia jollain ? Heräs mielenkiinto kun on etralla kampanjassa.

Mikael73 21.10.2022 12:06

Itse asiassa tästä on senverran sisäpiirin tietoa että valmistaja tiedossa
ja vetomurtolujuus tuolle olikohan 3240kg..ja on takuulla lujaa
Samaa köyttä on varmasti ollut monella palstalaisellakin käytössä
mutta ei ehkä Piippo nimellä..

-Epe- 21.10.2022 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jokke-76 (Viesti 1462681)
Piippo vinssiköysi kokemuksia jollain ? Heräs mielenkiinto kun on etralla kampanjassa.

Minulla oli käytössä vähän toista vuotta Piipon keltainen köysi. Huoltamatta ja väärällä käytöllä se oli uutena hyvä ja vanhana huono, kuten luulisin kaikkien köysien olevan. En ymmärtänyt pestä sitä enkä käyttänyt köysisuojaa. Kun se katkesi riittävän monta kertaa, vaihdoin vaijeriin. Mutta kuten aiempi vastaaja kirjoitti, eiköhän se ole ihan samaa tavaraa kuin monella muulla merkillä, korkeintaan toisen värisenä.

Technics 22.10.2022 10:33

Eli Piippo ei itse tee noita köysiä? Nehän valmistaa itsekin kaikenlaisia naruja ja köysiä mutta varmaan osa tulee myös muualta.

Mikael73 22.10.2022 17:11

Kah,niinpä tosiaan tekee monenlaisia köysiä itse..paha nyt sitten sanoa varmaksi


Sivu luotu: 11:56 (GMT +2).