![]() |
Vinssi
Kertokaapa ensivinssin hankkijalle vähän vinkkejä.
Paljonko vinssissä tarvitsee olla vetovoimaa? Itse kuvittelisin, että se on jossain suhteessa auton painoon? Mitkä vinssimerkit ovat laadukkaita, huonoja ja hyviä hintalaatu suhteeltaan? Mistä liikkeistä kannattaa ostaa? Kotimaasta vai ulkomailta? Onko vaijeri parempi kuin naru vai päin vastoin? Onko vinssausnopeudella merkitystä harrastelijalle? Nopea vai hidas? Jotain muuta? |
Riippuu vähän autosta, normi kokoisissa maastureissa on yleensä 9500-12000lbs vinssi.
Hinta ja laatu kulkee aika lailla käsi kädessä. Merkistä ja budjetista riippuu että mistä kannattaa ostaa. Vinssi taitaa olla nykymittapuussa poikkeuksellisen usein kotimaasta hankittu tuote. Naru on huomattavasti mukavampi ja turvallisempi käyttää. Nopeampi on kivempi käyttää kun homma etenee rivakammin, riippuu siitä kuinka usein aikoo vinssata ja millaisissa tilanteissa että kannattaako nopeuteen panostaa. Kerro vähän minkälainen auto ja millainen budjetti niin ihmiset osaa antaa omia viisaita neuvojaan paremmin :) |
Isot pojat kertoili joskus että vetokyky "pitäisi" olla vähintään 2 x auton paino.
Mutta sehän riippuu vähän käyttötarkoituksesta... Jos on vaikka Blazerilla ikkunoita myöten suossa niin ei riitä mikään, ja jos on mökkitiellä suzukilla jumissa niin vähän vähempikin riittää:) Ja tuosta nopeudesta...jos ei kilpaile niin jumitilanteessa kiire on varmaan jo unohtunut:rolleyes: |
itse en ole vielä kertaakaan päässyt vinssaamaan,mutta nyt oon jo asentanut ekan vinssini ja hankkiessa yksi kriteeri oli koko...Oli äkkinäisenkin miellyttävä asentaa vinssi paikoilleen, kun ei tarvinnut julmettuja pilkkomisia tehdä ja kaupan päälle voi tulla omaankin silmään käypäinen lopputulos. Autohan on suzuki ja vinssi 12000lbs.
|
On montaa tapaa lähestyä asiaa.... Ja monta eri tarvetta.
Lainaus:
Ja jos vielä vanha suzuki, ja suuruusluokkaa 40 Ah akku ja 40A laturi, niin suzuki kiittää... Ja sitten tuo vetovoima, Toyotan mekaaniselle, siis bj ja hj:n oskkikselle, ilmoitetaan vuosimallista riippuen muistaakseni 1500- 1800 kg, toki reilusti yli 2000kg painavissa harraste/offiautoissa vinssiä on yleensä "optimoitu", siis vaihdettu järeämpää sokkaa, vaikka halpakaupan pulttihyllystä 5e/kg. Ja minun nimimerkin bj:ssä ei ole sokkaa ollenkaan, 10mm Torninosturin vaijeri muodostaa viimmeisen "sulakkeen", jos kuskin penkillä ei olla tilanteen tasalla. Tuohon hodariin (toyota hdj-80, omapaino vajaa 2500kg, ja mekaaniset tasauspyörästön lukot x3) olen muutaman kerran miettinyt vinssiä, ja 6500-9500 lbs olisi sopivan kokoinen asennettavaksi siirrettäväksi, ja "vakio" akut 2x 100 Ah, ja pikkasen riskimpi laturi (nyt 120A, vakio 80A) jaksaisi toimittaa sähköä vaikka pikkasen pitempäänkin vinssaukseen. Ja sitten ehdoton varuste on ns. Pylpyrä/Taittopyörä, sillä saa voiman tuplattua, mutta nopeus tietysti pienempi, kuin tuplasti riskimmissä yleensä. Ja tuo hodari ei ole varsinainen offiauto, mutta tottunut huonoihin teihin/ ja jopa ulkoiluun teiden ulkopuolella, ja huomattavan usein perässä jonkin sortin kärry. Muutaman kerran olen jäänyt hodarilla kiinni, ja aina olisi lähtenyt toimivalla 6500 lbs vinssillä irti, toki pari kertaa olen jäänyt kiinni semmoiseen paikkaan, että edes 100 metrin vaijeri ei olisi yltänyt mihinkään, mistä olisi saanut/uskaltanut ottaa kiinni. Vajaa tunti lapiointia/tunkkailua tms on aina riittänyt.... Ja minä laittasin tuon vinssin vaijerilla, vaikka raskaampi ja hankalampi käsitellä, mutta satunnaisessa käytössä tuo naru voi hapertua auringon valossa huomattavan vähällä käytöllä. toki vaijeri ruostuu, mutta sitä voi hidastaa öljyämällä... |
Jos halpaa vinssiä ostat, niin mielummin liian iso kuin liian pieni. Pienellä laturilla ja akulla pärjää kyllä, kun ei ole kiire.
13000 lbs kiinan vinssi oli pajerossa hyvä peli, eikä ollut kallis. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Vinssimerkeistä ei ole henk.koht kokemusta kuin Runvasta ja positiivisesti yllättyen ei noissa juuri ongelmia ole ollut (kaukkareita lukuunottamatta) Suosittelen tietysti kotimaista liikettä :D,ainakin siinä mielessä että varaosia ja neuvoja saa heti hyllystä.En kyllä osaa sanoa paljonko se sästö olisi ulkomailta.. Jos käyttöä on vähänlaisesti(sama itsellä)pitäytyisin vaijerissa niin on huoltovapaa.Naru tuli kyllä itselle vaihdettua,pitää nyt sitten muistaa pitää suht puhtaana ja auringoltakin suojassa.Onhan se naru toki kevyempi,turvallisempi jopa kestävämpikin(?) Vinssaus nopeudella ei varmaan niin merkitystä jos ei tosissaan kilpaile,itselläkin hidas vinssi(ihan syystä että nopea malli haukkaa virtaa enemmän,pitäs päivittää laturia,kaapelointeja,jne) Tällaisia mietteitä..asennuksessa kannattaa sitten olla huolellinen,on nähty että vinssi on repäissyt huonosti hitsatun petin irti,tai huonokierteiset pultit pettäneet..samoin kaapelit kiristää kunnolla ettei lyö tulta ja kipinää |
Onko kenelläkään tietoa miten käy, jos uudessa autossa on vielä tehdastakuuta jäljellä ja siihen laittaa vinssin? Periaatteessa vinssi ei vaikuta auton ajettavuuten eikä turvallisuuteen tieliikennekäyttöä ajatellen, mutta kiinteästihän se tulee kuitenkin runkoon, joten onko se morjesta takuulle sitten?
|
Lainaus:
Tässä on hyvin kiteytetty koko asia,Sen turhia liirumlaarumeja!:) Turvalliseen käyttöön kannattaa perehtyä myös,Niin pysyy ukko/auto kunnossa! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Se auton omapainohan ratkaisee..jäänee kahden tonnin alapuolelle(?)
Jos ajattelisi auton painox2 niin vähintään 8000 lbs vinssiä Laitoin yvtäkin |
Osaisko joku summata sähkö vs mekaaninen vs hydraalinen vinssien edut ja haitat?
Itse tuossa pähkäillyt asiaa lähinnä sähkö vs hydraalinen... ja on tuo mekaaninenkin välillä pyörinyt mielessä... mutta... Itsellä käyttökokemusta vain noista sähkövinsseistä ja niistäkin lähinnä sellaisista jotka joku on jo valmiiksi asentanut, eli asennus kokemus puuttuu noiden osalta täysin. Jotain tälläistä oon miettinyt. Meneekö kuin pahasti metsään ja kuinka paljon löytyy lisättävää? Sähkö: +helpoin toteuttaa? +halvin? -vaatii tarpeeksi akustoa ja laturia Mekaaninen: -vaatii ulosoton -vaatii akseliston -painava? Hydraalinen: -vaatii hydraaliikka koneiston -kallis toteuttaa? -painava? +hydraaliikkaa voi käyttää muissakin lisälaitteissa (esim. lumiaura) |
Lainaus:
|
Mekaanisesta vinssistä viel sen verran että, erilaisissa autoissa on erilainen ulosotto. Esim patrollissa erilainen ulosotton kuin cruiserissa. Patrolissa vinssi lähtee pyörii kun nostaa kytkimen ja kaasulla määräät sen miten kovasti vinssi vetää ja vaihteella miten kovasti renkaat pyörii. Mutta cruiserissa eri päin.
|
Lainaus:
Auton omapaino on noin 2100 kiloa, eli noin 4600 paunaa. Auton kokonaispaino on noin 2800 kiloa, eli noin 6200 paunaa. Kerrottuna kahdella nämä tekevät n. 4200kg/9200lbs ja 5600kg/12300lbs. |
vaan ku nuissa vinsseissä on niin erilaisia ja eritasosia, nimenomaan kiinan virveleissä. jotkut "merkit" on ihan jees vetosia, toiset on täyttä paskaa, melkein varmin on kysellä kellä ollu käytössä ja sen mukaan sitten valita merkkiä ja mallia. toisessa lukee kupeessa 17000lbs ja vetää saman kun toisen merkin 9500lbs, eli kannattaa hiukan jutustella tuttavapiirin kanssa, että minkä sinne keulalle lykkää.
|
..ja jos ostaa kiinan-vinssin:
* heti kun ottaa sen paketista ulos, se kannattaa purkaa atomeiksi, putsata kovettuneesta hunajannäköisestä töhnästä (kiinalaisten käsitys voiteluaineesta?), ja laittaa tilalle sopivan notkeaa laadukasta vaseliinia. Vaikuttaa oleellisesti laitteen kestävyyteen ja käytettävyyteen. Varsinkin talvipakkasilla tahtoo olla orkkisrasvojen kanssa aikalailla mahdotonta vetää narua/ vaijeria ulos omin käsin; pakko ajaa moottorilla ulos. Itse suosin narua, vaijeri oli aikansa rummulla, mutta muutaman katkenneen säikeen ja nahkahanskasta läpitulleen säikeen pään jälkeen vaihtui naruun, Narua ei ole tarvinnut katua. Paljon mukavampi ja turvallisempi käsitellä, ja painoakin lähtee auton keulalta jonkin verran pois verrattuna vaijeriin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
+Yksinkertasta tekniikkaa, vikaantumiskohdat vähissä. -Varakuljettajien koulutus työläämpää kuin sähkövinssillisellä autolla, kolmen kahvan (jakis, ulosotto, vaihde) kanssa ei pärjää tosta vaan. - Ei pysty avittamaan varovasti renkailla kuten sähkövinssillä, se on joko kaikki tai ei mitään. Omassa oli mekaaninen kun sen ostin ja se saa olla siinä niin kauan kunnes hajoaa, sitten sähköinen. |
Lainaus:
|
Eikös 4x4 maailma tehnyt tai ainakin piti tehdä (sähkö?)vinsseistä testiä? Onko mennyt minulta lehti ohi vai onko se ehkä tässä jo lähes legendaarisessa tulevassa lehdessä?
|
YJ Jeepissä vuosia vanha 8000 lbs kiinavinssi, olisko 2007-2009 vuodelta.
Kerran räjähti magneetit moottorista, meni takuuseean. Muuten toiminut moitteetta kunhan äänien kasvaessa on vaihtanut rattaille uutta vaseliinia. |
Lainaus:
Takuuehdoissa puhutaan vaan osien vaihtamisesta merkkikohtaisiin, no periaatteessa kyseessä ei ole osien -vaihto-, jos oikein saivarrellaan. Toinen pykälä on, että auton käyttötarkoitus ei saa muuttua siitä, mitä rekisteriotteessa sanotaan. Henkilöautohan se on edelleen niinkun papereissa seisoo, oli siinä vinssi tahi ei ;) Taidan ottaa ihan yhteyttä maahantuojaan, vaikka luulenkin saavani sieltä ympäripyöreän juuei vastaukseksi... Takuuta on kuitenkin puolet jäljellä ja meikäläisen tuurilla koko auto hajoaa atomeiksi ja takuu kattaisi sen, mutta kun selviää että siinä on se fakin vinssi, niin ne nauraa paskasesti ja sanoo että kikkeliskokkelis, mitäs läksit. |
Itsellä oli edellinen kärry Jimny, jonka ostin uutena. Pari vuotta jaksoin ajella ilman isompia modauksia. Sitten tulinkin korotus, ARB:in puskuri + vinssi. Mietin noita takuujuttuja lähinnä korotukseen liittyen mutta ajattelin etteivät koko auton takuuta voi evätä muutoksien takia. Tietenkin esim jos jotain sähköongelmia tulee voivat syyttää vinssiä. Eihän se vinssi auton käyttötarkoitusta muuta. Korkeintaan laajentaa :D
Voi olla melko ympäripyöreitä tosiaan maahantuojan vastaukset. Itse en tainnut edes kysellä. Tuo ARB:in puskuri + vinssiyhdistelmä oli muuten sen verran painava että piti päivittää jousitusta. Normaalien EMUn +2" korotusjousien tilalle vaihdoin saman sarjan diesel-jimppaan tarkoitetut jouset. Näillä keula oli sopivan jämäkkä. Yllättävän paljon vaikuttaa tuo +70-80kg runkoaisojen päässä noin kevyessä kärryssä. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Mitä muita laatumerkkejä on kuin Warn?
Yhdellä warn:n sivuilla (http://www.gowarn.com/#warn-winches) mainitaan, että hydraulinen vinssi voisi ottaa voiman ohjaustehostimen pumpulta. Onko kellään moista järjestelmää. Olen itse kuvitellut, että voiman tuottamiseen tarvittaisiin erillinen pumppu koneikkoineen. |
Itellä ollut aina warnin taboria, tommoseen satunnaiseen offaamis käyttöön.
2kpl 9000lbs ja nyt on 12.000lbs, warnin langattomalla kauko-ohjaimella joka muuten erinomaisen toimiva laite. Noihin olen aina pistänyt vähän lisää rasvaa sisäään. Tässä viimesessä on köysi ja kyllä se mielestäni on tätä päivää. Itse suosin vinssin ylimitoittamista jollon luullakseni kestoikä paranee kun vinssi ei puurra kokoajan viimesillään. Ja tuo mainittu 2x autonpaino, olen kuullut version että akseleita myöten suossa niin tuo 2x omapaino ja ovenalareunoja myöten niin tarve onkin jo 3x. Joku oli laittanut susukiin 12.000lbs se on ainakin semmonen että vinssi ei joudu kokoajan puurtamaan äärirajoilla. Varmaan mitä halvempi vinssi on sitä pidempi on kesto kun on ylimitoitettu. Eihän nuo warnin taborit mitään nopeita ole mutta vauhti riittää mun safari leikkeihin. Ja aina toiminut 100% luotettavasti mitä pidän tärkeenä että vinssi toimii kun pitää. |
Lainaus:
Se nyt on ihan selvä, että takuu ei muutenkaan korvaa mitään vinssiin liittyvääkään, kun se ei autoon aluperin kuulu. |
1 Liiteet
Tässä hyvä esitys vinssausvoimista: http://www.hasoy.com/uploads/pdf/Vinkkeja.pdf
|
Lainaanpa tätä ketjua, kun sivuaa aihetta...
Ajatuksena olis tehdä G-Mersuun takapuskuri 160X160 palkista. Ja pitäis upottaa vinssi sen palkin sisään. Mutta löytyykö mistään riittävän järeää vinssiä joka mahtuis tuommoseen palkkiin? Sisämitat aika tarkalleen 148x148 mm. Etuvinssiä käytin viimevuonna kolmesti, takavinssia tarvii varmaan puolet harvemmin ja oikein pahassa paikassa voin käyttää pylpyrää joten ihan hirveitä vetovoimia ei tarvitse. Eikä tarttis olla mahoton kalliskaan. |
Tuohon 148x148 kokoon ei taida löytyä kuin mönkkärivinssejän 2040 kg isoimmillaan.Isommissa vinsseissä aika standardi leveys 160mm,periaatteessa moottori ja vaihteisto mahtus vähän pienempäänki tilaan mutta rummun päätylaipat on noin 157-158mm
|
Warn Pullzall...
Vai mikä se nyt on :)... onks kellään kokemuksia tuosta vinssistä? Muuta ei tarviis kuin hinata raatoja nosturille....ei tarviis tyrä pitkällä työntää niitä sisään....:D
|
Lainaus:
|
Mahtaakohan tuommoinen 4500lb atv vinssi riittää Suzukiin satunnaiseen käyttöön? Ei ole tarkoitus autoa suohon upottaa
Onkohan tämmöinen hyvä? https://www.lisavarusteet.fi/tuote/s...ijeri-6mm-167m Vai onko tämä 4x4 partsin myymä Tyrex merkittävästi parempi? https://www.4x4parts.fi/fi/vinssit/1...000077961.html |
Jos ajattelisi tarvittavaksi vetotehoksi omapaino x 2, vähän siinä rajamailla.
Varmaan riittäisi satunnaiseen käyttöön jos ei autoa suohon upota.. :D Tosikäyttöön 5000-6000lbs alkaen |
Tuontitukussa runva 5000LBS 299€
|
Olisiko antaa vinkkiä mistä kannattaisi hankkia 24v vinssi, vetotehoa noin 8 tonnia?
Edullisen hankintahinnan lisäksi kiinnostaa myyjät joiden kanssa myös takuu ja mahdollinen varaosien saatavuus pelaa. Joidenkin tahojen kanssa tuntuu että kommunikointi onnistuu vain kuluttaja-asiamiehen kautta. |
Lainaus:
|
Kyllä, 8000kg eli noin 18000lbs.
|
Ja aiheesta jatkaen. Onko kokemusta tällaisesta Vinssi valmistajasta:
https://www.dragonwinch.com/en/dwt-22000-hd,20,626.html |
Ramsey kela keulalle niin puutkin lähtee
|
Lainaus:
Takuu ja varaosat yms onkin sitten vaikeampia... Edit, tuli mielenkiinnosta itsekkin tongittua: https://www.ebay.de/itm/Seilwinde-el...4AAOSwZQRYgd2P https://www.ebay.de/itm/SEILWINDE-EL...MAAOSwtfhYpB0M https://www.ebay.de/itm/Seilwinde-El...sAAOSwc1FZyMx5 https://www.ebay.de/itm/Seilwinde-El...oAAOSw-ERc-PTc |
Itse siirtynyt käyttämään Runvaa. Edullinen ja riitävän laadukas. Rummussa edes jonkilainen tiivistys estämässä veden pääsyä sisään. Vinssejä ja varaosia löytyy hyllystä Kalajoen suunnalta :) eli hyvin saatavilla.
Ehdottomasti köysi. Vaijerin käyttömukavuus on hanurista. Jos harvakseltaan hirviä vetää lavalle niin 8mm köysi riittää (vetomurtolujuus 6250kg)... Edit: Tällä pääsee jo kovasti alkuu: https://www.cfline.fi/tuote/sahkovin...x9500q-dyneema |
Lainaus:
Tuolta CF:ltä olen joskus jotain tilannutkin, homma toimi. |
Lainaus:
|
Kyllähän tuo hydraulinen painii ihan eri sarjassa
|
Lainaus:
mutta molemmat 12 volttisia |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuolla hydrauliset versiot---> http://www.ebaystores.de/Winch-Shop/...sid=467975041& |
Lainaus:
Lainaus:
|
Vinssiongelma ratkennut. CF Line toimitti tuollaisen liki 70 kiloisen pötkylän.
https://i.postimg.cc/X7PbLQrR/DSC-0832.jpg Seuraavaksi tuolle pitää alkaa sepittää jonkunlaista asennuslevyä/telinettä. |
Katselin hiukan pneumaattisia vinssejä, kun paineilmaa olisi muutenkin hyvä olla autossa (voi nostaa tyynyllä auton ylös, täyttää renkaita ja kumiveneitä tms). Löytyikin hyvä malli, mutta 10000 lbs vinssin hinta oli komeat 86500 euroa. Katselu päättyi siihen.
Eikö tuollaisia ole mitään järkevän hintaisia? Luulisi, että paineilmasylinterillä voisi toteuttaa räikkämekanismin, jolla sitten kiskoisi kivet ja kannot, ja miksei autonkin. Vähän niin kuin käsikäyttöinen talja, jota 500-1000 kg paineilmasylinteri vääntelisi. Tai ainakin Mythbusterin Grant voisi toteuttaa. |
Lainaus:
Meillä on muuten yhteen työautoon vaihtumassa ~8t warnin hydraulivinssi isompaan. Voin tehdä kauppaosastolle ilmoituksen kun se on jouten ja pomo keksii sille hinnan. |
Periaatteessa lukoilla varustettuun autoon saisi "ilmaisen" vinssin laittamalla joko kiinteän, tai irrotettavan hihnapyörän vanteen ulkokehälle (tai sisemmäksi, jos riittävän luja paikka löytyy).
Vaijeri tai "käynnistysnaru" kiinni hihnapyörään, ja sitten vain hanat auki. Voiman puolesta auto kiipeää helposti vaikka puuhun, mutta pyöränripustus voi olla turhan kovilla. |
Aina oon halunnu tuommosen ilmaisen vinssin. Se olis tosi kätevä, varsinkin kun on jo suohon tai mutaan renkaat näkymättömiin uponnu.
Miten iso kompura pitää olla, että vaihtolava paineilmalla toimii? |
Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=9AGvdHqaa3s |
Lainaus:
Kompuran koolla ei ole väliä, jos haluat nostaa vaihtolavan kyytiin. Lavan nostamiseen kyytiin tarvitaan työtä noin 50 kJ. Paineilmakäytön kokonaishyötysuhteella 20% tarvitaan 250 kJ, eli 0.07 kWh. Tuollainen energiamäärä mahtuu vielä helposti painesäiliöön, joten kompuraa ei tarvitse vaivata asialla lainkaan. Jos taas haluat nostaa lavaa kyytiin ilman painesäiliötä pelkällä kompressorilla, tehontarve riippuu siitä, miten nopeasti haluat lavan kyytiin ja miten paljon lavalla sattuu olemaan kuormaa. Varmaan mikä tahansa laite 1-50 kW välillä saisi työn tehtyä äärellisessä ajassa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Pyörän upottua suohon, vinssi vielä köllöttää puskurilla ihan näkyvissä, ainakin pitäisi. Eikä se siitä suosta paljoo vahingoitu, rasvat aika ajoin vaihtoon. Vinssi vetää keskeltä ja tuo pyöräkeksintö vääntää sivuttain, jos tuommonen naru kestää. Säde aika iso tuossa kelassa. |
Lainaus:
Tuon työn saa huudattamalla 1 kW moottoria 252 sekuntia kaasu pohjassa. |
1kilowatin kompuraa saat huudattaa pikkusen pitempään! Paineilmasta kait oli kyse?
|
300-500€ sähkövinssi ja muutamia kymppejä kiinnittämiseen käytettävään rakenne teräkseen, vinssipetiin.
On varmaan yleisimpiä tapoja hoitaa kiinnijäämiset |
Lainaus:
|
Lainaus:
reps |
Lainaus:
Pyörä pyörii ommaa elämäänsä ja sivukiinnitteinen vinssi sammaa vauhtia. Yrittääköhän jompikumpi mennä noppeemmin, jos toinen ei sudi? Suohommissa kokisin mielenkiintoisena tuon ulkonevan rullan kiinnityksen, kun pyörä on mudan sisällä vai pidetäänkö sitä kokoajan sijoittuneena? |
Lainaus:
Jos taas tilanne on sellainen, että rengas ei sudi, silloin vinssaustarvetta, ja sitä kautta koko ongelmaa ei ole. Jos kuitenkin sellaisessa tilanteessa haluaa vinssata ja auto omin voimin liikkuu kovempaa kuin vinssin kelausliike, silloin vetovaijeri odotetusti löystyy, oli se kiinni sitten sähkömoottorissa, höyrymoottorissa tai mekaanisesti renkaassa. |
Lainaus:
Pyörän napaan narulla kiinnitettävä lenkki aiheuttaa varmasti päänsäryn kiinnittäjälle :D Videosta sai sen verran irti, että köysi on vaijeria parempi. On, ja köyden käyttö on varmaan edellytys Bushwincin toiminnalle. Sen lisäksi vanteissa pitää olla kiinnikkeet. Paljonkohan on hintaa paketilla? Videolla todistetusti vetää kiinnijääneen auton irti hiekaasta. Olisin itse laittanut vain kunnolliset renkaat alle ennen pusikkoon lähtöä.. Edit Noin 500 australian dollaria aloituspaketti kahteen renkaaseen. https://www.bushwinch.com/product/se...t6x139-7-l350/ |
Lainaus:
Irtipääsyn jälkeen naru irti ja telineeseen oottamaan seuraavaa jumia, turha sitä on aina sisälle kelata. Mitenkäs tuo pyöräsätös? Joka kerta irti ja jemmaan koko hökötys? |
Opettavainen säie tämäkin.
Tuommonen buschwinch vetää mun mielestä ihan eri tahtiin kuin renGas ellei sen kehä ole renkaan kokoinen ?! ... Mutta paineilmavinssi jäi kyllä ajatteluttamaan ... |
Lainaus:
|
Onko kukaan yrittänyt virittää vinssiä? Esimerkiksi pikahalkomakoneista tutulla mekanismilla 1 kW moottorista saisi muutaman kymmenen hp tehon parin sekunnin ajan.
https://www.youtube.com/watch?v=XTwwQYLkRXU Tuolla pääsisi juuri jumista irti, ja sen jälkeen voisi jatkaa vetoa vinssin normaaliteholla. Toisaalta ei tarvittaisi suurempia moottoreita/piuhoituksia/akkuja, vaan köyhän miehen versio riittäisi. Kun vauhtipyörä-kytkin-viritelmän vie oikein äärimmilleen, voi käynnistää Maybachin 23-litraisen V12-moottorin 200W teholla: https://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc Mitähän tuohon tarvittaisiin tehoja, jos raakana haluaisi konetta alkaa pyörittää? Varmaan 50 heppaa. |
Mie oon niin innostunu tästä kehittelystä!
Suunnitelmani on yhdistää paineilmavinku ja seinäkellon koneisto, eiköhän ruppee vehkeet liikkumaan jumitilanteista. Kolme vinssausnopeutta: sekuntti-, minuutti- tai tuntiviisarin akseleista. |
Antaahan tämänkin olla rauhassa miun puolelta.
|
|
Lainaus:
https://www.grainger.com/category/ma...es/air-winches Jos taas ajattelee pelkkää paineilmamoottoria esimerkiksi sähkövinssin saman tehoisen moottorin tilalle, niin moottori itsessään ei ole painavampi kuin sähkömoottorikaan. Muilta osinhan rakenteen voi tehdä oleellisesti samanlaiseksi. |
Yksi hauska idea on tuuliturbiini purjeveneessä.
Ja toimiikin kunnes vene liikkuu. Ilmamoottori tarvitsee kenties kompressoria ja säiliön ilmalle. |
Lainaus:
https://i.postimg.cc/59kWZH7t/DSC-1117.jpg https://i.postimg.cc/1zKLM4Vs/DSC-1121.jpg |
1 Liiteet
Minkälaisia nuo halvimmat ~1000kg pikkuvinssit on? Olis harkinnassa laittaa lavalla olevaan nosturiin (max nostokyky 450kg). Tuolla operoitaisiin myös lumiauraa talvella, eli kovin kovalle työlle ei joudu. Mitä kärkkäisellä joskus tuota tutkiskelin niin koteloinnit ei ainakaan kovin vedenpitäviä ole. Paljonko ja mille merkille pitäisi laittaa euroja että saa hintalaatusuhteeltaan kohtuullisen harrastevinssin?
https://www.karkkainen.com/verkkokau...aukosaatimella |
Ei ole kokemusta käytöstä,onhan noita mennyt,ei ole jälkeenpäin
kuulunut ongelmista noissa vinsseissä https://www.cfline.fi/fi/tuote/runva...-907kg-vaijeri Jos se tulee nostokäyttöön laittaisin ehdottomasti tämän toisen https://www.cfline.fi/fi/tuote/runva...361kg-liinalla Tuo on periaatteessa sama vinssi,sama motti ja välitys mutta tuossa NBW ei ole rummun vapautusta.Sopii paremmin nostoihin. Oli vähän turhauttavaa viime talvena nostella lumilevyä isolla runvalla kun pikkuhiljaa jarru luisti koko ajan |
Piippo vinssiköysi kokemuksia jollain ? Heräs mielenkiinto kun on etralla kampanjassa.
|
Itse asiassa tästä on senverran sisäpiirin tietoa että valmistaja tiedossa
ja vetomurtolujuus tuolle olikohan 3240kg..ja on takuulla lujaa Samaa köyttä on varmasti ollut monella palstalaisellakin käytössä mutta ei ehkä Piippo nimellä.. |
Lainaus:
|
Eli Piippo ei itse tee noita köysiä? Nehän valmistaa itsekin kaikenlaisia naruja ja köysiä mutta varmaan osa tulee myös muualta.
|
Kah,niinpä tosiaan tekee monenlaisia köysiä itse..paha nyt sitten sanoa varmaksi
|
Sivu luotu: 11:56 (GMT +2). |