Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Sekalaisia kärryprojekteja. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=132492)

-Jarkko- 13.02.2015 18:56

Sekalaisia kärryprojekteja.
 
Kun on kaikki projektit valmiina ja energiaakin on yllinkyllin niin aloitetaan uusi...:D

Nurkkia kolutessa alkoi löytymään erilaisia mönkkärinkärryn näköisiä osasia...eikun siivoomaan vaan ja romuja lattialle jonoon jos noista jotain saisi aikaiseksi :cool:

Itsehän en mönkkäriä omista enkä aio hommatakkaan, eli tämä tulee ihan puhtaasti myyntiin jos joskus valmistuu.

Eli ensimmäiseksi ihan kaupan osia jotka kävikin pujottelemalla yhteen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170422

Ja seuraavaksi tuli mieleen että rengasvarastossa lojuu vieläkin jotain telikärrin osia.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170425

Rengasröykkiöiden lomasta kaivoin melkein sopivat ruosteenraiskaamat vanteetkin... (näiden alkuperä hämärän peitossa)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170426

Ja sitten seuraavaksi pitäisi keksiä mittoja ja liimata romut nippuun, yksinkertaista, vai onko :confused:

Raideleveyttä ja korkeutta joutuu miettimään kun eipä ole tällaisia leikkikärryjä kovin tarkasti tullut kateltua :o

Vinkkejä saa heittää ja vaikka kuvia omista projekteista kun eihän tuollaisesta yksinkää kovin paljoa juttua saa irtoamaan :D

Ikonen 13.02.2015 19:20

mitä mittoja kaipailet? vai tuutkos ite mittamaan tuosta miun kärristä?

_Metal_ 13.02.2015 19:33

Muista tehdä telistä siirrettävä, että saa aisapainon puljattua kohilleen erimittaiselle tavaralle.

-Jarkko- 13.02.2015 19:34

Raideleveys kun osuisi edes lähelle mönkijää niin kulkisi vissiin paremmin pehmeessä ja lumessa.
Ja kuinka korkealla niissä on yleensä vetokuula?

Ikonen 13.02.2015 19:53

en muista paljon miulla on se kuulan korkeus.. mut se onkin melkein kaikissa eri korkeudella...
ja muista tehä sit se kuulalukko pyöriväksi! muuten voi käydä hassusti jos kärri kaatuu

-Jarkko- 13.02.2015 20:00

Siirrettävän telin tallilla jo joku keksikin mainita ja jostain konehommista jäänyt mieleen tuo pyörivä vetokytkin.

Saako noita vetokytkimen pyörintäjuttuja valmiina jostain vai pitääköhän keksiä romuhyllystä putkenpätkät?

jubet 13.02.2015 20:02

Tossa ei nyt näytä enää olevan mahdollista, mutta jos hyvän haluaa niin teli epäkeskeiseksi niin nousee paremmin mättäiden ja kivien yli.
Ei ole kaikki paino tasasesti telillä vaan etummainen kevyempi.

Ikonen 13.02.2015 20:03

saa mut aika rimpulan olosia olivat.
mie tein ihan kovasta m20 pultista ja 2 mutterista sellasen

-Jarkko- 13.02.2015 20:14

Pitää tuota pyöritysjuttua tuumata kun kaivelee rojuvarastoja...

Telit on repäisty kärristä tuollaisenaan ja rautaahan ne vain on, että keinupisteen siirto on mahdollista jos vain kehtaisi sahailla ja liimailla:rolleyes:

aslakki 13.02.2015 20:22

miulla ois oikeastaan tarvetta kärrille ku uutta ei oo raaskinu ostaa.. joten voin huomenna ottaa noita raideleveys & kuulan korkeusmittoja ;)

jiipeehoojii61 13.02.2015 20:27

Renkaitten etupuolelle"risuaurat"
Tullee meleko lujaa kuskille niskaan joku näre ku renkaan alle taittuu.

-Jarkko- 13.02.2015 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1203050)
miulla ois oikeastaan tarvetta kärrille ku uutta ei oo raaskinu ostaa.. joten voin huomenna ottaa noita raideleveys & kuulan korkeusmittoja ;)

Uudet on hirmu kalliita mut tästähän tulee parempi kun uus kiinalainen ja hinta sen mukainen :D

Joutaa pois käsistä keskeneräisenäkin jos tuntuu että haluaa ihan ite jatkaa projektia...;)

Gooklasin hintoja...:eek: Miten voi olla tonnin heitto ihan myyjästä riippuen, ei taas ymmärrä ei :p

No toisaalta eilen tarjottiin loppuun runkattua "halpaa" mönkkäriä hintaan 5000€ :cool:

dodge3500 13.02.2015 23:08

muokkaa toi teli sillai et pääsee pyöriin ympyrää menee mukavemmin ojien yli kun eturengas tippuu ojaan ja takarengas pyörähtää sen yli ei rasita niin paljon vetolaitetta

-Jarkko- 13.02.2015 23:34

Pitäis laittaa kolmas rengas per puoli ettei huojahda kylelleen, niinkun niissä rapukärryissä muuttomiehillä :)

anttvirt 14.02.2015 10:25

..
 
En ole tätä ostamassa, mutta itsellä tarvetta moiselle myös, ja ajatuksena tehdä itse kun joitan osasia on jo valmiinakin.

Vähän mietityttää tuo runkoputki, millaista sen pitäisi olla vahvuudeltaan jos ajattelisi joskus laittaa pienen hydraulisen kuormaajan aisalle ?

Tekisi mieli tehdä yhdellä putkella jolloin olisi helppo tehdä kuormatilasta pituussäädettävä ja samalla olisi tuo telinsiirtokin ratkaistu.

100x100x5 varmaan riittäisi, muttei toisaalta viitteis turhaa painoa niin kamalasti laittaa jos pienempikin riittää.

-Captain- 14.02.2015 11:24

Miulta löytyy kaks erilaista kärrii pihalta, ekan mönkkärin mukana tullut omavalmiste ja sit viime keväänä hommattu tehdastekoinen... Molempia saa tulla pällistelemään :)

-Captain- 14.02.2015 11:28

Ja muista sit laittaa renkaat tarpeeks leveälle, eli rengas jää pankkojen kapeiden kohtien ulkopuolelle.. Miun omavalmisteessa on vanteet väärinpäin niin ei tarvii napoja niin leveälle.

-Jarkko- 14.02.2015 19:17

Pienessä virvokkeessa suoritetun puhelinrumban jälkeen näyttäisi siltä että joku muu jatkaa tätä projektia... :cool:

-Jarkko- 30.04.2015 01:30

Muokkailin vähän otsikkoa niin voi muutkin laitella epätoivoisia käärriprojekteja tähän samaan pötköön :)

Uusin hankinta kaipaa pientä pintaremonttia niin sisällä kuin ulkonakin :D

Tämähän on vähän vedetty, melkein kuin uusi ja takuukuiva.
Säilytetty aina lämpimässä tallissa, eikä edes retkeilty sadesäällä :p

Muutama kuva pienistä pintavirheistä mitä voisi kuvitella sipistelevän jos oikein hyvän haluaa tehdä:D:D:D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174766
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174767
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174768
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174769
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174770
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174771

Samppa79 01.05.2015 08:31

Mitäs meinasit vaunulle tehdä? Sivusta seurannut samanlaista rojektia. Saattaa ratketa ajankäyttö ongelmat tuon myötä :D

timpe83 01.05.2015 08:47

Multa löytys alumiini peltiä noihin ulkokuoriin n. 2200kg.. Siis ihan sitä peltiä mitä noissa on käytettykkin.

-Jarkko- 05.05.2015 00:24

Ulkokuoret näyttää ihan hyvälle mutta kaikki puu ja vaneri on sisältä mahettunut pullamössöksi..

Tarkoitus oli tehdä tästä rantabiitsiryyppäjäisiin tuulensuoja mutta vähän työläältä alkaa näyttämään :rolleyes:

Papereita odotellessa suunnitelmia hioskellaan.. :cool:

nuti-90 06.05.2015 19:34

ota tuo koppi pois ja kevythirrestä sauna päälle:D on paljo mukavampi tuulensuoja kun toi vanha

-Sakke- 07.05.2015 20:24

Tommonen tuli väsättyä
 
http://www.konekansa.net/showthread....svaunu-Rosessi

Jan Stick 18.05.2015 23:15

Sauna asuntovaunu rojektia..
 
4 Liiteet
Pistetääs kans omasta saunarojektista kuvia. Vielä olis kiinteen grillin tekeminen aisan päälle, aurinkokennojen asennus sekä terassin teko katolle.. :D

Nikuzai 19.05.2015 06:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja timpe83 (Viesti 1222799)
Multa löytys alumiini peltiä noihin ulkokuoriin n. 2200kg.. Siis ihan sitä peltiä mitä noissa on käytettykkin.


Siis sitä nuppimuhkuraista, minkä levyistä suikaletta ja kuin pitkää, sekä se tärkein monta euroa pitää latoa riviin jotta vaihtaa omistajaa?

Mikko_L 19.05.2015 07:53

Laitetaan ny tännekkin tää vanhan asuntovaunun uudistaminen. Vaikka ei nyt oo kuvia kyllä ku lopputuloksista.

Eli purettiin vaan kopi veke ja katsastettiin peräkärryksi.

Ja olishan ne renkaatkin kannattanu heti vaihtaa uusiin :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=175848

Sit tehtiin tällänen kyttäyskoppi sauna yhdistelmä sit siihen päälle niinku kuormaksi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160712

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160713

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160714

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160715

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160716

Kuvissa vähän vielä viimeistelemättä ja kiuaskin sai ympärilleen tupla rosteri pellityksen...

Hyvin on pelannu joka tarkoituksessa :D

Nikuzai 19.05.2015 19:22

Noi on hullun näköisiä noi vanhat vaunut kun alustastaan niin matalia :eek:

mhk 05.01.2016 23:50

Tämmönen pyöriny mielesä jonkun aikaa, kun käyttöikänsä loppupäässä olevat kuorma-autot tuppaavat päätymään rattorin kärryiksi,
niin miten jos samassa tilasteessa oleva 4.6 tonnin kevyt k-a päätyisi samaan uusiokäyttöön 3,5 t kärryksi hodarin koukkuun?
Runko poikki hytän alta, aisa tilalle, ducaton tai muun etuvetosen N2:sen taka-akseli paripyöräakselin etupuolelle riittävällä etäisyydellä,
tälle 1. akselille ilmajousitus painatuksen säädöllä aisapainon säätöä varten sekä akselin nostolla.
Paripyörällinen 2. akseli säilyísi entisellä paikallaan, kantavuutta sillä on 3,5 t.
Umpikoppi ja perälauta pois, tilalle vaihtolavalaite.
Sitten se varmasti haastellisin, työntö tai sähköjarruja ei tule vaan alkuperäisiä nestejarruja pääsylintereineen käytettäisiin esim Sisun jarrukellolla (alipainetehostin pois).
Käsijarruvaijeria vetäisi riittävä jousi kun painetta ei ole tarpeeksi, toisella jarrukellolla vapautus. Ilmapiiri kuten ilmajarrullisissa muutenkin, ja liitäntä autoon Duo-maticilla. Autoon jarruventtiili joka ohjaa signaalilinjan ilmanpainetta jarrunestepaineen mukaan, traktoreissa on näitäkin. Lontooksi tuo venttiili on nimeltään Hydraulic over air relay valve. 12 V kompuroita löytyy Suomestakin riittävän tehosia mitä ei ole edes jenkeillä..

Joten kysymys kuuluukin onko tälläisen kärryn yksittäishyväksyntä Suomaliassa edes mahdollista, määrätyt osat tieten oltava e-hyväksyttyjä ja jarrulaitteilta oltava yhteensovituslaskelma vaatimustenmukaisuuden osoituksena, valmistajan toimittama eli käytännössä Raskoneella tai vastaavalla pajalla käytettävä? Tarkemmat vaatimuksethan selviää sitten Trafilta.


Sivu luotu: 12:07 (GMT +2).