![]() |
Rosteriputken taivutus?
Taas typeriä kysymyksiä...
Pitäisi saada mopoon väännettyä pakoputket, ja tavoitteeksi on päähän iskostunut V&H "Big Radius" -malliset torvet, eli tällaiset: http://www.chopperresource.co.uk/my_...igradius22.jpg Tuollaisia rännejä ei vaan ole valmiina saatavilla kyseiseen malliin, ja vääränkin pyörämallin putkissa komeileva melkein tonnin hintalappu ei houkuttele ostamaan "leikkaa ja liimaa" -kokeiluja vartenkaan, eli ne pitäisi tehdä itse. Tiukemmat mutkat ostan joka tapauksessa valmiina, mutta ongelma onkin tuo iso kaari; Miten tuon saisi järkevästi tehtyä kotityökaluilla, vai osaisiko joku sanoa suoraan yrityksen jolta tuollaiset isot kaaret luonnistuisivat? Materiaalina siis ruostumaton teräsputki 1.6mm seinämällä ja halkaisija putkikoon standardin mukaan 60.3mm. Apuja, jookos? |
|
Tänks, laitoin kyselyä :)
Jos kotipajoittajalle tulee vinkkejä mieleen moisen operaation tekemiseksi, niin otan ilomielin neuvoja vastaan! |
taivutusta
http://rockenrolli.yhteystietopalvelu.com/ täältä kannattaa kysyä,on pyörämiehiä ja omaan pannuunsa teki hienot putket...
|
Lainaus:
Jos et lähempää löydä taivuttajaa niin kyllä minäkin tollasen mutkalle saan. Ps.Soita mulle jos tarviit mutkia 0400 746498/ kankaristo |
Martelius oli tyhjä arpa, seuraavaan yhteyttä...
|
Tänään katsoin tuolla koulussa et löytyy lestit 60mm putkelle. Eli täs joensuussa löytyy kans taivutus mahdollisuus aikuiskoulutus puolelta. Muutettiin vuodenvaihteessa saman katon alle tuon nuorisopuolen kanssa ja niillä oli tuo rullataivutus kone.. luulisin kyllä et kuopion kouluilla,olisi kanssa.
|
Tuossa nuapur pitäjässä ois tuommone paja mihi kannattas soitella http://www.joros.fi/
|
Voisin kysästä OD;lta ellet sit itte?
|
Mie kartoittelen nämä tähän mennessä tulleet ensin läpi, ilmoittelen jos ei vielä onnaa :)
|
Sehän on talvi nyt, mites onnistus jäädyttäminen ?
|
Toi rosteriputki on sen verta jäykkää tavaraa, että pitäis olla enempi voimaa mitä minulta löytyy... Melkein pakko taitaisi olla kotihommissa antaa lämpöä putkelle?
|
Ton kaarevuuden sais varmaan mankelilla..
Tässä kausalassa on metallisoikkelilla ainakin mankeli missä erilestejä... |
Helpoin tyyli valmistaa noita on. Leikkaa levystä oikean muotoinen pala ja laita lattialle sitten leikkaat täysin samanlaisen palan päälle ja hitsaat/juotat ne yhteen päistä... Noin sitten portaat reijän ja siihen liitin että saat painepesurin letkun liitettyä ja hanaa.
|
|
Rosteriputkea, ns meijeriputkea. Loivat mutkat sopivalla putkentaivutusvermeellä ja loput valmiista mutkista. Tigillä nippuun ja kiillotus. Eikös ne ole sitten siinä?
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170389 |
Eikun mää haluan just tollaset isot, loivat kaaret. Muunlaisia on jo ollut, ja sellaset sopis tuohon projektiin kuin nenä päähän.
|
Jokos on putket teon alla
|
Empäs itse asiassa ole saanut nyt viimeisintä tilatietoa, vähän jännittää itseänikin :)
|
Viiskypäselle tuolla R:llä olevat lestat & pokkakoneet tuskin sangen yleisiä...
|
Kysyitkö punkaharjun pajalta onnistuuko taivutus yhdestä putkesta
|
Työläs, mutta sekin vaihtoehto että hakis sopivalla ärrällä olevaa jykevää rautaputkee, minkä sisäreikä ois liki sen rosteriputken, se sit halki ja sopivasti pienemmällä putkella painas sisältä prässillä puolikkaat. Tosin vitusti "pyörän uudelleen keksimistä" ja turhaa työtä :D
Samalla taktiikalla tein rokkiralliautoon imusarjan putkia. http://plmotorsport.kuvat.fi/kuvat/S....jpg/_full.jpg |
En ole vielä kaikilta kysynyt, kun yhdessä paikassa ne on jo työn alla (tai yrityksessä, onnistuuko). Jos siellä ei onnistu, niin kysyn seuraavasta.
|
Toi ei kyllä ole mikään vaativa taivutus, jos vaan on kone ja lestit.
mutta eikös toi ns" tehtaan putkisto" ole sellainen että ulkokuori on kiillotettua rst/hst :tä ja sisä puolella pakokaasut kulkee toisessa putkessa. Meinaan että ainakin alkukäyrä menee äkäseen siniseksi pelkällä kiillotetulla putkella. |
Näin on tehdasputkissa, sisällä menee pienempi torvi ja ulkokuori on sitten kromattu. Mutta minua ei tuo sinistyminen niinkään haittaa :)
|
Noniin, eka arpa oli tyhjä, eli ei onnistunut siellä putken mankelointi toivotulla tavalla.
Seuraavaa kyselemään... :) |
Lainaus:
Tuo tehdasputkihommakin vaihtelee. Ainakin noissa minun länsipyörissä on yksinkertaiset putket alkujaan. Monissa itämaisissa taas sitten on tosiaan tuollaiset sisäkkäiset putket. |
Kahdessa paikassa kysely sisässä, toinen soittelikin viikonloppuna ja lupasi yrittää :)
Joros:ilta tuli tänään sähköpostia, ja sieltä kautta hinta karkasi ihan liian korkeaksi, eli se vaihtoehto on poissuljettu. Ilmeisesti noin pienen määrän tekeminen ei kannata kovinkaan monelle yritykselle... |
2 Liiteet
tommosta tulis, saa siis jyrkemmäkski, mut koeponnistus 2,3mm seinämällä taipuu kivasti.
|
Toi näyttää kyllä hyvälle. Kaari vois olla pikkuisen vielä jyrkempi, mutta jos meinaa mennä ruttuun niin tuokin kyllä riittää aivan hyvin :)
|
2 Liiteet
viäläkö jyrkennetään ?
|
Kyllä se tuo rokenrolli on sitten äijä, noista taivutuksista tuli ihan täydelliset. Pitää laittaa kuvaa ensi viikolla, kunhan rännit on lopullisesti läjässä :)
|
Ei vielä lopullisesti kasassa eikä kiillotettu, mutta tästä se lähtee :)
http://nostokurki.1g.fi/kuvat/VS1400/DSC_0214.JPG/small |
joko putkenpäiden muoto on hahmoteltu, vai samanlaiset kun alotuskuvassa ? Tulee muuten ihan räyhäkkään näköset, tukevasti kii runkoon vaa, nii ei laipat murru...
|
Kyllä ne pitää varmaan ajaa sellaiseksi lohikärmeen hännän malliseksi. Eli sellaiseksi, jota kukaan ei ole ikinä oikeasti nähnyt.
Nyt ne olisi hitsailtu ja kiilloteltu... http://nostokurki.1g.fi/kuvat/VS1400/DSC_0230.JPG/small |
Kun täällä ei oo sitä "TYKKÄÄ"-nappia, niin laitetaan iso peukku:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102635 |
Siistit röörit :o
|
Sivu luotu: 00:21 (GMT +2). |