![]() |
Flatbed
Mulla olikin tossa jokin aika sitten keskustelun aiheena tuo lava-auton lava. Avaan uuden keskustelun aiheesta Flatbed. Kovasti tässä olen suunnitellut sen tekoa ja toteuttamista.
Ne teistä ketkä niitä on toteuttaneet autoihinne, niin vois tarjota tänne kuvia.. En nyt suoraa mallia tarvitse, mutta kiinnostaa nähdä minkä laisia tekeleitä teillä on.. Ja mitä asioita kannattaa sen tekemisessä ottaa huomioon, lain puitteissa ja maastokäytössä.. Kiinteää varustelua ym.. |
1 Liiteet
Ei varmaan tämmönen esim mene läpi tässä maassa?
Liite 56859 |
no mul o tommonen lava... kai se joku flatbedi olevinaan on... :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121172 |
Tuo on hieno!
Tollanenkin malli tuli vastaan pirate4x4 sivustolla. Se onkin, että Flatbed haulla tulee vaikka minkälaisia vastaan ulkomailta mutta miten niitä tulkitaan suomessa onkin eri juttu. :) |
Oletko koittanut jo palstan haku-toimintoa?
|
Mikä siinä sua askarruttaa? Lava kuin lava, sama onko laitoja vai ei. Roiskesuojat ja valot vaan kohilleen. Ja pulttiliitoksilla runkoon kiinni jos/kun on alunperinkin.
|
Joo olen katsellut,
mutta helppo tuo kuva on varmaa omasta tekeleestä tähänkin lisätä. jos jaksaa tai kiinnostaa... |
1 Liiteet
Lainaus:
Ja lähinnä kuvilla ideoin omaa mallia... Niinku esimerkiksi kelpaako tämä suomessa? Liite 56861 Jos leveys ja pituus täyttää pykälät? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Joku tämmönen, siihen esim kuorma auton kärrin muovilokarit?
Valoista vielä sen verran että onko tuo peruutus valo nyt pakollinen? Saa suoraa infoa katsurilta... Liite 56862 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja Parlokistahan saa hyvät lokarit tehtyä. |
Parlokki näyttää olevan edullinen ja siisti ratkaisu..
|
Onkohan tuolle lavan pohjan korkeudelle jotain pykälää olemassa, eli saako olla vaikka katon korkeudella?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mun mielestä parlok on aina ruma ratkaisu :D
|
pää asia on että kelpaa katsurille.. pika kiinnikkeillä ne kyllä siihen laittaisin.. :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tekee vaan jonkun pienen ja sievän apurungon lavan ja rungon väliin. Miksei samantien tekis korkeussäädettävää lavaa vaikka jostain vanhasta saksilavanostimesta: http://www.nettikone.com/genie/gs-19...10-vuo/1321253 |
Lainaus:
Ja ei oo erillistä mainintaa siitä että onko se luoti suora, vai onko siinä muotoja... Perus lavakaan tuo ei ole.. |
Flatbedistä kun puhutaan, niin kyllä se on tasainen ja laidaton lava. Nuo kuvien lavat on enemmän kehitysversioita putkilavoista (tube bed), mihin on lisätty pohjaa ja laitaa. Mun mielestä kaukana flatbedistä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tasaista lavaa sillä kuitenkin yleensä tarkoitetaan. Ei kauheasti vaadi kielitaitoakaan sen hoksaaminen... Flat = tasainen.
|
Lainaus:
|
katoppas australian poikien lavat... sieltä löytyy niitä oikeita flatbed juttuja...
noi amerikkalaiset on kyllä enemmän ja vähemmän tollasia putkikaukalovirityksiä... lavaa nähnykkää...:) ja mun mielestä aika käyttökelvottomia jos oikeesti pitäis jotain tavaraa kuskata... |
Lainaus:
Mulla tommossee tulis varmaa iso työkalu laatikko.. Peräkärry on mulla enemmän tavarankuskausta varten... Mutta jos lavan jätän niin sitten olen ajatellut kuskaavani sillä ens syksynä hirviä :) |
1 Liiteet
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Pakko ihan kysyy et mikähän sulle ei mee jakeluu? |
Lainaus:
Vastakysymyksenä, että mikä siinä epäselvää?! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kyllä näiiin on.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.pirate4x4.com/forum/attac...s-img_0351.jpg |
Juu tottakai! :D laitetaan kuvaa sitten!
|
Hei amerikan raudat onkin erikseen!! ;)
Mulla on kyllä ollu suuri haave päästä joskus rakentamaan Maastokelpoista ramia, ei mihinkään offi käyttöön. Semmosta missä kaikki olisi isoa. Kai tuo joskus toteutuu... Sitten kun tienaan enemmän kun mamut sossusta :) |
Aikanaan hilux LN-65 xtra cap suunnittelin vastaavaa..
Lainaus:
Ja noita kuoppurin Parlokkeja ei kannata väheksyä, ne pysyy mukana aika raskaassa menossa, JOS on asennettu oikein. tuohon kuvan lavaan sopisi hyvin. Tietysti jos tarve herättää pahennusta ja syytää paskaa toisten päälle....... Mutta tuohon Flatbed- ideaan: mulla on O1 luokan peräkärry (siis se ns. 750 kg, saa vetää ilman e-kirjainta aina) toki jarrullinen ja... mutta laitoina vain vain putkikehikko, ja huomattavan kätevä ison tavaran kuljettamiseen; saa sidottua hyvin kiinni, siis molemmilla sivulla 4 laitaputken päätä, mihin räikkäliinan koukku tarttuu, toki sais olla vielä lisää kiinnityspisteitä... toki tuo 1500x3000 lava on niin alhaalla, että pyöräkotelot reunojen ulkopuolella. |
Lainaus:
Kyllä tollassella tulisi mainiosti puu tavaraa ym... Ja oon tossa koneelle vähän onkinut malleja miten tuolla maailmalla ovat tehneet noita laatikoita ym... Meinasin tehä yhen ison laatikon tohon runhon väliin... ja varmaan vinssi perään... Tarkotus oli et olisin tehnyt ns. sermisäiliön pa tankiksi alumiinista tohon kapiinin seinään,mutta katsellaan, hyvä tankki tossa nytkin on. Ja kaikkiin autoihin olen takin jostain syystä tehnyt. :) Saas nähdä koska tämä toteutuu, nielee tämäkin rahaa.. Ootellaan kevättä että on mukavempi ulkona tehdä. |
Defender trayback
|
Hittolain, onhan komia rakennelma!! :)
|
Millähän peruteella kiellettiin lavojen kovat kannet, eikös se ole vain korkealla oleva flatbed??
Itselle tekisin flatbedin ja alle kunnon kaappi tilat, mallia firman sähkölaitos varusteltu ateco. Siinä lavan reunan korkeus n.10cm.http://www.koneporssi.com/site/asset...4/img_0114.jpg |
Lainaus:
|
Onpa jaksettu tehdä/viimeistellä lavaa. (-landy-)
Lainaus:
ja raja kannen ja lavan alla olevien laatikoiden välillä meni muistaakseni siinä, että lavalle pitää saada järkevästi koko hyörykuorma, ja vielä kiinnitettyä se. Tuossa ylläoleva landroverin lavaan tekisin pari muutosta (toivottavasti yhtä hyvällä käsialalla) offikäyttöön: rekisterikippi varmaan ei näy asetuksen vaatimusten mukaan? ja nuo lokasuojien alapäät/alleajosuoja melkoiset "ojatutkat", siis 10-20 cm korkeammalle tuo palkki, ainakin päistä, ja sitten roiskeläppäkumista tuo lokasuojan alapää; ja sitten vaan reilusti kettinkiä läpän alareunaan, että saa nostaa ylös silloin, kun mennään pois tieltä. ja kunnon vetopisteet molempien runkoaisojen päihin, kun vinssi vallannut tuon välin. Tuohon lavan etureunaan laittasin pikkasen korkeamman laidan, vaikka 25-30 cm korkea. ja sidontapisteitä on jo monta, tuskin liikaa,,, Kuinkahan saisi järkevästi liitettyä kuorma-auton umpikopeissa olevan sidontakiskon tuohon lavan reunaan... tuosta ei näe, että onko alla laatikot... Mutta monta kertaa on käynyt mielessä ne moottorikierrossa olevalla lämmityksellä/kuivauksella olevat laatikot, kun kaivanut jäätyneitä liinoja/työkaluja jostain muuttolaatikon/kärryn liinalaatikosta pohjalta.. |
Lainaus:
|
Vähän näyttäis siltä :)
|
No, jos oli vain "leima"....
Lainaus:
|
Perskele... Tällainen flatbed projekti kiinnostaisi vähän itseäkin toteutaa jossain vaiheessa. Toi Lantikka on kyllä hemmetin siisti peli, mutta varmaan se mun kohdalla ois kuitenkin Nissani tai Toyota mistä sitä ruvettaisiin vääntämään. Koska rahaa ei ihan vitusti ole, niin ei voi ostaa Britti autoa, vaikka ne onkin lähellä sydäntä :) Onkohan kukaan "tärvellyt" Range Roveria tällaiseen flatbed rojektiin :D
|
Et sää oo jojota miehiä, joten koskas lähtää hakemaan sullekkii nipponin lava autoo...
ja varmaan samal reissul mulle se pate tohon lisäks... :D |
Lainaus:
Alleajosuoja toimii myös vetokoukun kiinnikkeenä. Palkki on kiinni pulteilla ja asennus onnistuu noin vartissa. Parlokkien leikatut kappaleet ovat kiinni palkissa. Ajossa palkki ei ole pakollinen, koska se haittaa ajonevon käyttöä maastossa. Rekisterilven näkyvyysvaatimukset täyttyvät. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jotain ton tyylistä. Tarvis vaan ensin haalia jostain halpa GR patrolli... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170285 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170286 |
Siitä sitten. :)
kivasti notkuu... |
Lähinnä koskien tuota lavan lyhentämistä samalla kun tekis siitä flatbedin. Onkohan tähän hommaan tullut jokin muutos kun konttorilta asiaa kyselin niin ei kuulema saa enään tehtyä tuon 2.25m2 säännön mukaan ainakaan 1988 hiluxiin? Vähimmäis mitta 1,85 metriä...
Kuulema ennen vuoden vaihdetta on vielä saanut tuon neliösäännön mukaan tehdä. |
Eipä oo lavan koolla merkitystä jos auton kokonaismassa yli 2500 kg ja kantavuus 680 kg. Täyttyykö? Ei vissiin.
|
Omamassa 1550 kg, kokonaismassa 2415 kg.
Elikäs kantavuus riittää heittämällä kokonaismassa jääpi 85 kilosta kiini... |
Lainaus:
|
mutta kumpikin menee kyykkyyn sillä painolla ettei paljo kehtaa kurvailla :D
|
Lainaus:
|
|
4 Liiteet
Itte tein tommosen
|
Itekkin pitäisi alkaa kohta flatbediä tekemään 84vm ln46 hiluxiin.. Pitääkö tosiaan olla tuon 1.85 pitkä vai riittääkö vielä tuo 2.25m2
|
Lainaus:
Saako tollaista laillisesti tehdä vielä niin, et naapurissa saa tankilla käydä :confused: :confused: |
Flatbed
Oma näkemys aiheesta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=177005 Lavan mitat: Pituus 185 ja leveys 152. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ymmärsin niin että kun nämä vanhemmat pakettiautot on autovero vapaina tuotu niin johtuisi siitä. Kun ei varmaan tuossa vanhemmassakaan hiluksissa nuo painot täyty mitä tuossa yläpuolella on mainittu? |
Oon saanu semmosen käsityksen että voipi tehä lyhyemmänki (autoverolain 23§ mukaisen lavan) vanhempaan, kunhan muutoskatsastaa auton samalla autoverolain 23§ mukaiseksi. Trafi ei jaksa lähteä perimään veroja näistä.
|
Itelläki sama ongelma. Ostin vastikään hiluksin josta on lyhennetty lava. Nyt ei uskalla mennä katsasamaan kun jos paukkuu verot maksuun. Se on kyllä lyhennetty ennen tuota lakimuutosta muttei muutoskatsastettu. Riittäsköhän joku vanha valokuva josta näkee että se lyhennys on tehty ennen 1.1.2015? Tai mietin kans että jos se neliömäärä on poistunu ja pitää olla 1.85m pitkä, niin eikö se yksinkertaisuudessaan riitä kun halkasee ilmastointikanavan pätkän ja pitsää sen "lavaksi"?
Voi muuten tulla kivoja ylläreitä kun menee normaalisti katsastaan eikä tiedä tuosta mitään. Joko jollain on napsahtanu? |
Itse juuri Flatbediä Tekemässä projekti puolelta löytyy kuvia. Tein lavan pituudeksi 190cm kun ei ollut varmaa että meneekö vai eikö vero maksuun :). Eli nyt ei pitäisi olla ongelmaa kun menen muutoskatsastamaan?.
|
No niin. Nyt on ensikäden tietoa. Soittelin trafille aiemmin asiasta ja virkailija oli sitä mieltä että 3m2 tai 1.85m. Äsken soitti trafilta takaisin ja sama virkailija oli tarkistanut lakimieheltä asian ja tuo uusi 1.1.2015 säännös EI koske ennen 2007 maahantuotuja pakettiautoja vaan tulkitaan vanhan säännöksen mukaan eli 2.25m2 tai 1.75m vaikka trafin sivuilla annetaan toisin ymmärtää. Tuumasi että jos katsastusmies alkaa juputtaa niin voi soittaa trafille.
|
Lainaus:
Ei se katastus miestä tartte pelätä vaan sitä verottajaa joka rankaiseen kuten invisitio aikanaan, ihan sama vaikka vahinko ois kerettiläinen oot silti |
Lainaus:
Miten taakse siirretyt syylärit yms. Vinssien kiinnitykset katsotaan lavaneliöihin? |
Mikäs on nykyään lavojen laita leimalle uusien rakentelusäädösten myötä? Lähinnä koon puolesta. Päteekö 175cm pituus edelleen? Vuosimallirajoja säädöksissä?
|
Sivu luotu: 23:34 (GMT +2). |