![]() |
Huoltoautomuutoksesta autovero 1.1.2015 alkaen!
Tais loppua tähän tämä homma.
Alan tiedotteesta: Lainaus:
|
Ei jaksa edes harmittaa..:D
Ei noita vanhoja maastureita hirveästi tunnu tarjolla olevan enää henkilöautoina. |
Rekattu oma huoltariksi jo kaaaaaauan sitten joten ei hirveästi painosta. Mutta hyvä sentään että tullut jotain tolkkua tohon verotukseen jos joku haluaa sen tehdä. Ettei tartte maksaa uuden hintaa veroa jostain 3000000 ajetusta vanhasta paskasta :)
|
Öö siis tyhmä ei nyt tajunnut luettua tekstiä, ittellä kiisseli pajero joka on rekattu huoltoautoksi niin tuleeko siihen jtn veroseuraamuksia vai jos meinaa rekata huoltoautoksi nyt nii sitte tulee?
|
Lainaus:
Toisaalta tämähän tarkoittaa myös sitä että esmes vanhan dieselöidyn Suzukin saa rekisteröityä pakettiautoksi, mutta pitää maksaa autoveroa n. 15% nykyarvosta. |
Lainaus:
Eli koskee siis vain tulevia muutoksia. |
mitens käy patrollin mille on tulossa mallisarjan muutos, eli työn alla on tehdä lavapatukka joka on jo valmiiksi n1 niin säilyykö se vielä n1mallina? kunhan lava on sen 185cm.:confused: olikohan toi nyt tarpeeksi vaikeasti selitetty:)
|
Ei vaikuta.
|
Mut pickupiks leimatun patrollin muuttaminen huoltoautoks, et sais lavaa typistää, ei enää ilmeisest sit enää kannata?
|
Menee sen pakuksleimaamispäivän säännöillä, eli toimii lavakikkailu niinkuin tähänkin asti.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eli jos muuttaa henkilöauton huoltoautoksi nii vero tulee maksettavaksi, vaikka omamassa ylittäis 1875 kg?
Itellä 00 frontera eikä Taija painot pakuksi riittää. Kokonaismassa 2450 ja omamassa 1856. |
Lainaus:
|
Mitäs tuo 2500 kg vähimmäismäärä meinaa.
"Pakettiauto on alennetun autoveron alainen, jos se täyttää seuraavat edellytykset (autoverolaki 8§): auton kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa" Ei papereitten mukaan ole yli. Suurin sallittu kokonaismassa oli jotain 2200, tarkkaa nyt muista. Oma massa tais olla 1856 |
Gr patu rekattu huoltoautoksi 2014 ja otin sen juuri nimiini. Kysyivät konttorilla että pidetäänkö huoltsikkana ja vastasin tietty joo.. ex henkilö auto kyseessä. Ei eikai tästä nyt voi mitään seuraamuksia tulla? Pakuttaa ei kiinnosta koska 3 paikkaa tarvin. Henkilöautoksi en takasin halua juurikin verojen takia.
|
Lainaus:
Ja huoltoauto on pakettiauto. Samalla tavalla "tavallisessa" pakettiautossakin saa olla se kolme henkeä etupenkeillä. |
Oishan tääkin palsta kusessa ilman katsastusmies Mattia:D eiku siis oikeesti kovasti kiitoksia Matille et jaksaa kertoa ja tulkita näitä suomalian "hienoja" päätöksiä meille palstalaisille.
|
No mites se menee saako hj61sestä pakun ja aleneeko käyttömaksu paljonkin,entäs hdj80.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Mut mites, vieläkö alle -83 maasturin saa muuttaa verottomasti maastohenkilöautoksi?
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tyhmä ei nyt vieläkään tajunnu! Otataan tilanne: On 9 paikkanen HDJ. Verot heti vitusti. Muutos huoltoautoks,et verot putois , ni tuleeko siitä joku lisä maksu? Ja saako enää 3+3 pakuks leimattua esim Hodaria/61/60? Meniköhän jo selitys vaiheessa vituiks...
|
Lainaus:
Saa 6-paikkaiseksi pakuksi mutta verot samat mitä nyt + joudut maksaan ton yllämainitun autoveron. 3+3 ei onnistu, ei ole onnistunut 1.7.1999 jälkeen. |
Kiitos. Nyt avautu. Kylläpä keksivät taas hyvän rahastus keinon.
|
henkilö autoksi
Mites -90 vuotinen hdj80 joka on rekisteröity huoltoautoksi ja muutos katsastetaan
6 paikkaiseksi henkilöautoksi onko vero seuraamus noin 2000 e jos käytettyjen hinnat 4500...6500. Vai onko putonut täysin kelkasta. |
Lainaus:
|
Kiitos Matti vastauksesta, taidan laittaa penki vasta venäjän puolelleen kiinni niin ei ole niin ahdasta etupenkillä
|
luokkamuutokset
Trafi meinas että, aina jos luokkaa nostetaan 1.1.15 jälkeen joutuu autoveron maksaa uudelleen. Kysyin miten 08 doublecab hilua sais takasi 5 paikkaseks 2 paikkasesta pakusta, niin trafin täti meinas et vero pitäs maksaa uusiks, vaikka on täytenä uutena jo maksettu.
Monella pakufarmari kuskilla tais mennä suunnitelmat perheenkasvun jälkeen muutoskatsastuksesta uusiks. |
Vielä kyssäri.
Minulla -78 bj40, joka on 2hengen pakettiauto. Pystyyko rekisteröimään 2+4 pakettiautoksi. Ja tuleeko veroseuraamuksia. Toinen -80 bj40 on jo 2+4. Autossa on omat pitkittäin olevat penkit takana. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Pakufarmareissa aniharvoin ko. ehto täyttyy. Lainaus:
|
Lainaus:
Itsellä moinen dieselöity Suzuki -89. Oletetaan että arvo on 1000€ (henkilöauto), joten veroja tulisi maksuun noin 150€? Vuodessa tulee tällähetkellä käytöstä veroa jotain +400€. mihin ajoneuvoluokkaan tuon voisi muutoskatsastaa ja paljonko vaikuttaisi vuotuisiin veroihin? Tehdäänkö tässä siis alennetun veron maasturista täyden veron paku, jolloin voin laillisesti ottaa myös voimanulosoton pois? -Teemu |
Lainaus:
|
tuotatuota, ei ole ihan suoranaisesti huoltoautojuttua eli pieni offtopic, mutta mites näissä vanhoissa joissa, otteessa siis maastohenkilöauto ja 5 paikkanen, nuohan on alkujaan ollu kaikki 7 paikkasia, niin saako sinne nakata kolmannen rivin ilman kiukuttelua paikalleen, kunhan käy pyytämässä uuden otteen konttorilta, jossa henkilöluku on 7? kantavuuden pitäsi riittää heittämällä esim HJ/Y60 jne bussimallin maastureissa..
|
Matti. Vedin vain johtopäätöksen tuosta farkku asiasta ton hiluxin perusteella kun luulin ettei niissä mitään erottelua ollut vaikka näköjään olikin.
Mun pieneen päähän ei vaan mene tuo valtion logiikka. Miten kertaalleen maksetut verot katoaa tuossa 2 paikkaseksi pakuksi muuttaessa. Aika syrjivää vielä että ne katoaa vain maastureissa. Eikös kho juuri rankaissut verottajaa tuontiautojen korkeammasta verotuksesta. perustellen ettei kaksi samanlaista autoa voi sisältää eri määrää veroa? Jos tuollaisesta maksetaan kahteen kertaan vero niin eikö se ole vielä syrjivämpää? Valtio ei ilmeisesti halua menettää dieselivero rahoja ja sen takia yrittää vähentää 2 paikkaiseksi muuttamista. |
no miten sen huoltoauton dieselkoneen käyttövoimavero sitten voi KHO:n päätökseen viitaten olla suurempi, jos siellä kuljetetaan kuskin ja apparin lisäksi esmes 3 penskaa, kuin huoltoautossa se 300kg työkaluja ja tarvikkeita?
ei suomessa ole ollut ikinä mitään vitun logiikkaa, mikä liittyy autoihin, niiden verottamiseen, tai varaosiin tai niiden verottamiseen tai polttoaineeseen, saatika polttoaineveroon, tahi muihin maksuihin mitkä edes ETÄSESTI liippaa likeltä autoilua.. |
Nettiautossa on useita huoltoautoja/pakuja joissa mainostetaan että "saa takaisin h-autoksi".. taidanpa kiertää kaukaa :mad:
|
Mulla on -87 pätkä pajero 2.5dt,omamassa otteessa 1610kg,henkilö auto,pystyykö tuota muuttamaan mitenkään että käyttövoimavero laskisi.
|
Lainaus:
|
1993 saksasta uitetu pajero (2003).
Mietin että jos ei mene kaupaksi, niin tekisi pakun ja laittas hieman offikamppeita.. Eikös tuo mene kaiken järjen mukaan ilman mitään ylimääräistä maksua pakuksi? vai aiheuttaako tuo saksasta tuonti jotain? Paljonko se vero muuten on pakussa? h-autona on 1000e vuoteen.. |
Lainaus:
|
Ok.. kirjoitin hieman epäselvästi, mutta ilmeisesti ymmärsit..
Eli vuosimallia 1993 ja 2003 tuotu suomeen. Taidanpa Seuraavaan katsastukseen ottaa takapenkit pois ja tehdä pakun. Samalla jos nuo isommat renkaat laitattas otteeseen. |
Saakos henkilöauton farmari muuttaa vielä pakuksi. . Tai saa varmaan mutta meneekö ihan muutoskatsastuksella vai meneekö tästäkin nyt vero maksuun? ? Saako sen vielä takasin henkilömalliksi tosin sille ei ole varmasti tarvetta. .
|
Jumalauta, etsin hakutoiminnolla oisko täällä purussa yhtään hdj:tä ja sitten löytyi tällainen topicci heti ensimmäisten joukossa :(
Tuli näet veljelle huudettua avk:lta hdj 80 -90 vuosimalli, ja tietenkin HENKILÖauto. Eli siitä ei nyt sitten saa mitenkään pienen veron pakua ilman jonkinmoista seuraamusta? Meneekö kyseinen kikotin tuohon 15% nykyarvosta veroluokkaan? Noh, sitten on ehkä pian myynnissä henkilö hdj, kunnosta ei vielä tiedä sanoa kun ei ole haettu koko keksintöä, mutta ajomäärä oli 470tkm. Ps. jos jollain pyörii ylimääräisenä ehjä hdj konepelti tai kuskin umpio niin voi tarjota. Ja KIITOKSET matille kun infoaa näistä! Vittu kun ei näissä pysy kukaan enää kärryillä, kun nyt saisivat koko autoveron helvettiin niin loppuisi arpominen. |
Lainaus:
-ei tule autoveroseuraamusta jos esim. ylläoleva HDJ muutoskatsastetaan autoverolain 8§:n täyttäväksi eli kantavuutta min. 680 kg. Takaisin henkilöautoksi ei onnistu ilman autoveron maksua. Kaikki muutkin vanhat maasturit yms. saa siis pakettiautoksi ilman autoveroseuraamusta jos autoverolain 8§:n ehdot täyttyvät: Lainaus:
|
Lainaus:
Eli jos tuo kantavuus vaatimus (680kg)koskee kaikkia käyttömaksun pienennys muutoksia, niin suurin osa maastureista ja kaikki farmarit on nyt sitten sen porsaanreiän ulkopuolella? Vai onko tässäkin nyt joku vuosimalliraja? Vai onko laki kerrankin niin selkeä että on yksi raja, ja jos se täytyy niin ok? Mutta HDJ:ssä kantavuus tosiaan riittää, joten tässä tapauksessa se on hyvä juttu :) |
Lainaus:
|
Kyseessä 1987 pätkä pajero (30% vero), joka jossain vaiheessa muutoskatsastettu 2 hengen pakuksi. Mikäli tuon haluaa muuttaa takaisin nelipaikkaiseksi, tulee maksuun pantavaksi loput 70%. Kysymys kuuluukin: 70% mistä? Alkuperäisestä verotusarvosta vai nykyarvosta (nettiauton pyynnit)?
|
Lainaus:
Onko Matilla jo kokemusta kuinka asia oikeasti menee? Tuo kantavuus rajahan hdj:ssä kyllä täyttyy, mutta mihin mahdollinen verovapaus perustuu? Siihenkö että pakettiautot ovat olleet verovapaita ennen -93 vuotta? Laitan kyllä trafillekin asiasta vielä kyselyn, ja voi vittu jos eivät osaa vastata selvällä suomella KYLLÄ tai EI. |
Taipuuko tuollainen -92, 4.0L Jeep Cherokee pakuksi muutoskatsastuksella ilman veroseuraamuksia, vaikka nuo 8§ ehdot eivät täyty?
Tekn.suurin kok. massa 2210kg, tieliikenteessä sallittu kok. massa 2200kg ja omamassa 1570kg. M1/henkilöauto. Noista täydenveron tai alennetunveron kuvioista en ole oikein perillä. Täytyis saada pakuksi, koska yrittäjä ja vähennykset ja verottaja. |
Lainaus:
Trafista varmistettu. Meeppä takasin ja pyydä pakuks samaan rahaan jos kerran väärin neuvoivat. |
Lainaus:
|
Onnistuuko vm 91 PZJ 75 joka on huoltoautoksi muutettu muuttaa takaisin 1+8 paikkaiseksi ja paljonko mahdollisesti olisi veroseuraamus siitä toimenpiteestä?
|
Lainaus:
Yritin itsekin eilen tavata noita pykäliä finlexin sivuilta, mutta ei tule kuin vitutus tuollaisesta vaikeaselkoisesta kapulakielestä:D |
Lainaus:
Soittelin tuossa Trafillekkin ja verot olisivat sen ~300e/vuosi, mutta tuosta maahantuonnista, tai sen vaikutuksista eivät maininneet mitään. Tarkoitus ei ole saada veroja alas, vaan pakuksi rekisteriin ja penkkejä jää vaan etuset. |
i
mites käy kun tallissa on bj 40 vm77 ja sen vois kohta viedä konttorille katsastukseen ja suunniteltu että se ois katsastettu huoltoautoksi mut nyt näyttäs siltä että se ei kannata. rek otteessa lukkee että on henkilöauto 2+4 paikkainen. ja jos siitä tekee 2 paikksen pakun mutta nuo painot ei mee lähellekkään mitä täsä on kerrottu nii tuleeko tuosta sitten 2 paikkanen henkilö auto täydellä verolla tai jos jättää takapenkit paikalleen niin 2+4 henkilöauto täydellä verolla. |
Katsasta vaan normaaliksi 2-paikkaiseksi pakettiautoksi, ei tule veroseuraamusta jos ja kun omamassa on yli 1800 kg: http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...#Ennen3.5.1993
Lainaus:
|
kiitos matti vastauksestasi. ei ole tarkoitus jättääkkään takapenkkejä paikalleen ja ajoneuvon omamassa on 1810kg niin paku tästä tulee kuhan saahaan siihen kuntoon että voi viedä konttorille :)
|
Aika täpärällä tuo omapaino sen jälkeen kun poista takapenkit. Kannattaa punnita ennen leimalle vientiä, että riittää.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Edit: SLCK:n puolelta vastaus löytyikin, eli tuli veroja. Liittynee jotenkin siihen että alunperin ollu täysin verovapaassa ajoneuvoluokassa. En kyl ihan pysy kärryillä silti. Esim. tänä vuonna maahantuodusta -90 vuoden Defenderistä ei 8§:n mukaisena pakuna tarvinnut maksaa autoveroa senttiäkään. Henkkoht laittaisin valitusta paluupostissa. Trafi käsittelee selvästi kuten nyt maahantuotavaa, mutta ei ota auton käyttöönottovuoden mukaisia veroehtoja/veroprosenttia huomioon kuten Tulli joutuu nykyään tekemään. Erikoista ja väärin sinänsä. |
Trafilta mulle silloin kuin kysyin niin ilmoittivat.
Ajoneuvonne on tällä hetkellä rekisteröitynä autoverovapaaksi auton > alustalle rakennetuksi työkoneeksi. Autoveroa tulisi se määrä mitä > siitä kannettaisiin tällä hetkellä maahantuotaessa käytettynä > pakettiautona. Mutta ei sit ollut ihan näin. Kyllä sitä valitusta varmaan kannattaa yrittää- |
Lainaus:
|
Olisko paku yrittäjälle vähä helpompi verotuksessa :rolleyes:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
No niin,tänään lähti valitus.
Tais olla turha homma,mutta tulipa sekin tehtyä. |
Lainaus:
Vastaavaa tuontiautoa ei saa verottaa, koska se olisi syrjivää esimerkiksi tämän jälkikäteen verotetun alkuperäiseksi palautetun ex-kompressoriauton tuontihetken alkuperäiseen verokohteluun verrattuna. |
Eli pakettiautoksi muutettaessa kompura-autosta (ja huoltoautosta) menee vero, mut jos sen olis muuttanut maastohenkilöautoksi, niin veroa ei olis menny?
|
Lainaus:
Esimerkiksi Kokonaismassa 3035kg, verotusarvo 1237e Muu-kuin-diesel henkilöautona veroa 48,8% verotusarvosta = 604e Muu-kuin-diesel 8§-pakettiautona veroa 48,8% - 18,3% = 30,5% verotusarvosta = 377e Dieselkäyttöisenä henkilöautona veroa 46,1% verotusarvosta = 570e Dieselkäyttöisenä 8§-pakettiautona veroa 46,1% - 18,3% = 27,8% verotusarvosta = 344e Ja uudemmissa CO2 päästölukemien omaavissa sitte eri prosentit taas... Vai meneekö näin? :) |
Lainaus:
"Tänään sitten koitti avk hdj:n katsastuspäivä, kilvet tuli mutta pakuksi muutosta ei konttorin äijä meinas että veroseuraamus tulee jos muuttaa". Onko näistä tapauksista mitään käytännön kokemuksia tai mustaa valkoisella? Meneekö ilman veromaksuja? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Korjasin tuohon aikaisempaan.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
HDJ 80 ja huoltoauto .
Uusi maastoautonharrastaja osti itselleen HDJ 80 -92 henkilöauto,ja otti penkit pois muuttakseen pakettiautoksi. Katsatuksessa ei suostuttu katsastamaan pakettiautoksi,olisi pitänyt olla 03.05.1993 tai uudempi. Pitkän tutkinnan jälkeen oli ehdotus että ruuvipenkki paikalle niin sitten katsatetaan Huoltoautoksi:confused: Aika ihmeellinen tapaus,eikö näitä hultoautoja nimenomaan yritetä saada pois .Ja varmaan verolappu tulossa :eek: |
Lainaus:
|
minulla on tuossa pihassa 90 mallin hdj ja on tällä hetkellä huoltoauto mutta alunperin ollut 8-paikkainen.. eli onko niin että vero lankeaa maksuun jos muuttaisin penkit takaisin paikallee..?? ja paljonkohan se voisi olla..??
|
Tässä on nyt ollut näistä painoista sun muista paljon juttua. MUTTA...
Otetaan vaikka esimerkiksi -90-92 HDJ80 joka on huoltoauto ja omaa 80kmh nopeusrajoituksen. Mites sitten jos tuollaisen HDJ henkilömallin muuttaa 8§ pakettiautoksi niin saako sillä ajaa 100kmh? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Olis kiikarissa 92vm pajero joka on siis henkilöautona ollut koko ikänsä ja jos auto mulle päätyy niin olis tarkotus pakuksi/huoltoautoksi rekata jotenka onnistuuko se yhtä helposti kuin ennen vai seuraako siitä veromaksuja jos menee muutoskatsastamaan?
Kun trafille soittelin niin siellä tuumasivat että ei tule mitään veroseuraamuksia mutta pitää vielä kysellä täältäkin ennen kuin autoa ostelee. Voiko trafilta pyytää kirjallisena tuota mitä puhelimessa lupailevat? |
Lainaus:
Kirjallisena monesti huono saada, alkaa hirmu mussutus. |
Lainaus:
Mut jos meet tekeen siitä huoltoauton, tulee autoveroa maksuun, saattaa olla jopa nelinumeroinen summa. Unohtakaa oikeesti nää huoltoautot jo pikkuhiljaa, se on ainoastaan rasite nykyään! Ei mitään hyötyä, samalla lailla saa pakuks tyhjällä korilla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Vaan kyllä se riepoi kun taannoin kattelin nimenomaan henkilömaasturia nettiautosta, parikin siistiä yksilöä löytyi, niin eikös lisätiedoissa lukenu että huoltoauto! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Joo ei ole pakko olla meikälle huoltoautoksi rekattu mutta soittelivat jälkikäteen trafilta ja sanoivat että seuraamuksia tulee jos menee muuttamaan. |
Itsellä taasen olisi halu tai tarve, vaihtaa huoltoautosta hlöautoksi. Käyttöaika vuodesta lyhyt, joten käyttövoimaverot yms ei niin ongelma. Ainakin niin pitkään, kun liikennekäytöstäpoisto ne vielä katkaisee.
'90 vuotinen discovery, nykyään huoltoauto. Meneekö siis jollain alennetulla ajoneuvoverolla, jos muuttaa takaisin hlöautoksi, vaiko täydellä uuden auton verolla? Muuttamisesta pakettiautoksi ei ole vastaavaa hyötyä, koska penkkejä ei kuitenkaan voisi olla kuin nuo kaksi. Silti kyytiin tarttis aina joskus saada pari mukulaa. |
Lainaus:
|
Mä oon koittanu selvittää vm.81 pitkän G300 diesel mesen joka o muutettu 2paikkaseks pakuks n.10vuotta sitten.. tahtosin tuon henkilöautoksi joko 5paikkanen tai alkuperäsissä papereissa oleva 7paikkanen.
Mutta kuulemma siitäkin tulee jotain veroa maksettavaksi sen mukaan miksi tulli auton arvioi.. ja ton ikäsen aiton verotustietoja ei juuri köydy tullin sivuilta. Trafin täti sanoi että auton arvo kertaa 0.44% ja laski että jos 5000€ auto ni vero ois ollu muistaakseni 2200€. Noin vanhassa vois verojäädä kuitenkin kohtuulliseksi mutta hintahaitari esim. nettiautossa tosi laaja. Mittaristo o satkun välein nollaaantuva ja kilometrit vaikuttaa suuresti paras kai sanoa että on 900tkm ajettu.. jollon arvo katotaan pienemmäksi jos tuollasen päädyn hommaamaan. |
RIPAX: joo, veromätky tulee
Vilkutin: halvemmalla saat kun ostat ulkomailta käytetyn, ennen 1.11.1983 käyttöönotetun saat tullattua veroitta = 0 % = 0 €. Tai eihän sulle veroja tuu tuostakaa jos otteessa ei lue esim. "autoverolain 23§ mukainen pakettiauto" |
Joku 2.3 paku oli verotus luokka tms eli kai tosta jotai tulee ois vaa kiva tietää minkä arvosena tulli tollasta pitää.
|
Jos nykypäivinä ostaa valmiiksi huoltoautoksi rekatun niin ei seuraa uudella omistajalla mitään veroseuraamuksia? Tai entäpä jos huoltostatuksesta muuttaa pakettiautoksi?
|
Sivu luotu: 14:44 (GMT +2). |