Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Huoltoautomuutoksesta autovero 1.1.2015 alkaen! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131962)

-MaTTi- 29.01.2015 14:30

Huoltoautomuutoksesta autovero 1.1.2015 alkaen!
 
Tais loppua tähän tämä homma.

Alan tiedotteesta:
Lainaus:

Autoverolain 48§ muutos

Ennen 3.5.1993 käyttöön otetun maastohenkilöauton muuttaminen huoltoautoksi aiheuttaa nyt aina veroseuraamuksen!! Eli 1.4.2009 jälkeen huoltoautoa on verotettu kuten henkilö- tai pakettiautoa ja nyt tapahtunut muutos sanoo, että pitää verottaa kuten nyt verotettavaan. Jos täyttyy verolain 8§ ehdot, tulee alennetun autoveron alainen pakettiauto ja jos ei, niin täysi autovero.

Vero määräytyy kuitenkin tämän päivän arvon mukaan eli ei ole kovin iso.

Gary Grand 29.01.2015 14:33

Ei jaksa edes harmittaa..:D
Ei noita vanhoja maastureita hirveästi tunnu tarjolla olevan enää henkilöautoina.

Castrol 29.01.2015 14:45

Rekattu oma huoltariksi jo kaaaaaauan sitten joten ei hirveästi painosta. Mutta hyvä sentään että tullut jotain tolkkua tohon verotukseen jos joku haluaa sen tehdä. Ettei tartte maksaa uuden hintaa veroa jostain 3000000 ajetusta vanhasta paskasta :)

cybress 29.01.2015 15:28

Öö siis tyhmä ei nyt tajunnut luettua tekstiä, ittellä kiisseli pajero joka on rekattu huoltoautoksi niin tuleeko siihen jtn veroseuraamuksia vai jos meinaa rekata huoltoautoksi nyt nii sitte tulee?

-MaTTi- 29.01.2015 15:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 1198221)
Öö siis tyhmä ei nyt tajunnut luettua tekstiä, ittellä kiisseli pajero joka on rekattu huoltoautoksi niin tuleeko siihen jtn veroseuraamuksia vai jos meinaa rekata huoltoautoksi nyt nii sitte tulee?

1.1.2015 jälkeen tehdyistä muutoskatsastuksista tulee, eli ei kannata rekisteröidä huoltoautoksi. Jos pakun haluaa niin halvemmalla selviää ilman "huoltoautostatusta", edellyttäen että autoverolain 8§:n vaatimukset täyttyy (mm. >2500 kg kokonaismassa ja 680 kg kantavuutta). Joka tapauksessa huoltoauto-ajoneuvoryhmä on turha ja vain rasite, jos pakuksi rekisteröidään nykyään.

Toisaalta tämähän tarkoittaa myös sitä että esmes vanhan dieselöidyn Suzukin saa rekisteröityä pakettiautoksi, mutta pitää maksaa autoveroa n. 15% nykyarvosta.

Palex 29.01.2015 16:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 1198221)
Öö siis tyhmä ei nyt tajunnut luettua tekstiä, ittellä kiisseli pajero joka on rekattu huoltoautoksi niin tuleeko siihen jtn veroseuraamuksia vai jos meinaa rekata huoltoautoksi nyt nii sitte tulee?

"muuttaminen huoltoautoksi aiheuttaa nyt aina veroseuraamuksen"

Eli koskee siis vain tulevia muutoksia.

kimble7 29.01.2015 18:05

mitens käy patrollin mille on tulossa mallisarjan muutos, eli työn alla on tehdä lavapatukka joka on jo valmiiksi n1 niin säilyykö se vielä n1mallina? kunhan lava on sen 185cm.:confused: olikohan toi nyt tarpeeksi vaikeasti selitetty:)

-MaTTi- 29.01.2015 18:53

Ei vaikuta.

Sami89 29.01.2015 18:57

Mut pickupiks leimatun patrollin muuttaminen huoltoautoks, et sais lavaa typistää, ei enää ilmeisest sit enää kannata?

-MaTTi- 29.01.2015 19:40

Menee sen pakuksleimaamispäivän säännöillä, eli toimii lavakikkailu niinkuin tähänkin asti.

Sami89 29.01.2015 20:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1198289)
Menee sen pakuksleimaamispäivän säännöillä, eli toimii lavakikkailu niinkuin tähänkin asti.

Eli pakusta saa tehä huoltoauton niinku ennenki ilman veroseuraamuksia? Mut henkilöautosta ei? Sitäks toi nyt niinku suomeks tarkottaa?:D

-MaTTi- 29.01.2015 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 1198298)
Eli pakusta saa tehä huoltoauton niinku ennenki ilman veroseuraamuksia? Mut henkilöautosta ei? Sitäks toi nyt niinku suomeks tarkottaa?:D

Ajoneuvoluokan vaihtohetki on se määräävä tekijä.

mehtis 30.01.2015 16:41

Eli jos muuttaa henkilöauton huoltoautoksi nii vero tulee maksettavaksi, vaikka omamassa ylittäis 1875 kg?

Itellä 00 frontera eikä Taija painot pakuksi riittää. Kokonaismassa 2450 ja omamassa 1856.

-MaTTi- 30.01.2015 18:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mehtis (Viesti 1198514)
Eli jos muuttaa henkilöauton huoltoautoksi nii vero tulee maksettavaksi, vaikka omamassa ylittäis 1875 kg?

Itellä 00 frontera eikä Taija painot pakuksi riittää. Kokonaismassa 2450 ja omamassa 1856.

Joo, mut -00 Fronterahan on täyden veron auto. Hullua tehä huoltoautoo kun saa normipakuks penkit poistamalla ilman autoveroo.

mehtis 30.01.2015 20:19

Mitäs tuo 2500 kg vähimmäismäärä meinaa.

"Pakettiauto on alennetun autoveron alainen, jos se täyttää seuraavat edellytykset (autoverolaki 8§):

auton kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa"

Ei papereitten mukaan ole yli. Suurin sallittu kokonaismassa oli jotain 2200, tarkkaa nyt muista. Oma massa tais olla 1856

hitoy 30.01.2015 20:29

Gr patu rekattu huoltoautoksi 2014 ja otin sen juuri nimiini. Kysyivät konttorilla että pidetäänkö huoltsikkana ja vastasin tietty joo.. ex henkilö auto kyseessä. Ei eikai tästä nyt voi mitään seuraamuksia tulla? Pakuttaa ei kiinnosta koska 3 paikkaa tarvin. Henkilöautoksi en takasin halua juurikin verojen takia.

Viipo 30.01.2015 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 1198624)
Gr patu rekattu huoltoautoksi 2014 ja otin sen juuri nimiini. Kysyivät konttorilla että pidetäänkö huoltsikkana ja vastasin tietty joo.. ex henkilö auto kyseessä. Ei eikai tästä nyt voi mitään seuraamuksia tulla? Pakuttaa ei kiinnosta koska 3 paikkaa tarvin. Henkilöautoksi en takasin halua juurikin verojen takia.

Ei tule veroseuraamuksia, koska älysit sanoa, että pidetään huoltoautona. Jos olisit ruvennu muuttamaan, niin sillon olisi napsahtanut.
Ja huoltoauto on pakettiauto.
Samalla tavalla "tavallisessa" pakettiautossakin saa olla se kolme henkeä etupenkeillä.

Petek 30.01.2015 20:47

Oishan tääkin palsta kusessa ilman katsastusmies Mattia:D eiku siis oikeesti kovasti kiitoksia Matille et jaksaa kertoa ja tulkita näitä suomalian "hienoja" päätöksiä meille palstalaisille.

ZAU 30.01.2015 20:48

No mites se menee saako hj61sestä pakun ja aleneeko käyttömaksu paljonkin,entäs hdj80.

-MaTTi- 30.01.2015 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mehtis (Viesti 1198620)
Mitäs tuo 2500 kg vähimmäismäärä meinaa.

Autoverosta saa alea jos täyttää 8§:n vaatimukset, siis jos se menis maksuun.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 1198624)
Gr patu rekattu huoltoautoksi 2014 ja otin sen juuri nimiini. Kysyivät konttorilla että pidetäänkö huoltsikkana ja vastasin tietty joo.. ex henkilö auto kyseessä. Ei eikai tästä nyt voi mitään seuraamuksia tulla? Pakuttaa ei kiinnosta koska 3 paikkaa tarvin. Henkilöautoksi en takasin halua juurikin verojen takia.

Oikein vastasit, muuten olis tullut muutoskatsastusvaatimus. Mut huoltoautohan ON paku, ihan samat paikkamääräykset kuin jos olis normipaku, ekalla rivillä saa olla 3.

Viipo 30.01.2015 20:49

Mut mites, vieläkö alle -83 maasturin saa muuttaa verottomasti maastohenkilöautoksi?

-MaTTi- 30.01.2015 20:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1198634)
Mut mites, vieläkö alle -83 maasturin saa muuttaa verottomasti maastohenkilöautoksi?

Käsittääkseni kyllä, koska ei siitä nyt ulkomailta tuotaessakaan sais periä autoveroa.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mehtis (Viesti 1198620)
Mitäs tuo 2500 kg vähimmäismäärä meinaa.

Autoverosta saa alea jos täyttää 8§:n vaatimukset, siis jos se menis maksuun.

Luoppis 31.01.2015 13:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 1198212)
Ei noita vanhoja maastureita hirveästi tunnu tarjolla olevan enää henkilöautoina.

Ei oo kyllä uudempiakaa, helvetin paljo on 90-lukulaisiaki maastureita raiskattu huoltoautoiks. :mad: Tai no, eihän nekää enää uusia oo mut ois joskus kiva ostaa joku semmonen ja vielä henkilöauton papereilla...

astalo 31.01.2015 14:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1198822)
Ei oo kyllä uudempiakaa, helvetin paljo on 90-lukulaisiaki maastureita raiskattu huoltoautoiks. :mad: Tai no, eihän nekää enää uusia oo mut ois joskus kiva ostaa joku semmonen ja vielä henkilöauton papereilla...

muutama seteliraha tiskiin ja muuttaa henkilöautoksi. ei oo enää kallista touhua.

RockerDuck 04.02.2015 20:26

Tyhmä ei nyt vieläkään tajunnu! Otataan tilanne: On 9 paikkanen HDJ. Verot heti vitusti. Muutos huoltoautoks,et verot putois , ni tuleeko siitä joku lisä maksu? Ja saako enää 3+3 pakuks leimattua esim Hodaria/61/60? Meniköhän jo selitys vaiheessa vituiks...

-MaTTi- 04.02.2015 23:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RockerDuck (Viesti 1200296)
Tyhmä ei nyt vieläkään tajunnu! Otataan tilanne: On 9 paikkanen HDJ. Verot heti vitusti. Muutos huoltoautoks,et verot putois , ni tuleeko siitä joku lisä maksu? Ja saako enää 3+3 pakuks leimattua esim Hodaria/61/60? Meniköhän jo selitys vaiheessa vituiks...

Huoltoautosta menee täys autovero nykyään, eli joutusit maksamaan lähes puolet autosi nykyarvosta Trafille josta vähennetään jo maksettu veron osuus. Puhutaan nelinumeroisista summista kuitenkin. Normipakuks jos leimaat niin sama homma, mut jos täyttyy 680 kg kantavuus niin pääsee n. 15% halvemmalla.

Saa 6-paikkaiseksi pakuksi mutta verot samat mitä nyt + joudut maksaan ton yllämainitun autoveron. 3+3 ei onnistu, ei ole onnistunut 1.7.1999 jälkeen.

RockerDuck 05.02.2015 20:30

Kiitos. Nyt avautu. Kylläpä keksivät taas hyvän rahastus keinon.

kuha 07.02.2015 10:41

henkilö autoksi
 
Mites -90 vuotinen hdj80 joka on rekisteröity huoltoautoksi ja muutos katsastetaan
6 paikkaiseksi henkilöautoksi onko vero seuraamus noin 2000 e jos käytettyjen
hinnat 4500...6500. Vai onko putonut täysin kelkasta.

-MaTTi- 07.02.2015 17:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kuha (Viesti 1201164)
Mites -90 vuotinen hdj80 joka on rekisteröity huoltoautoksi ja muutos katsastetaan
6 paikkaiseksi henkilöautoksi onko vero seuraamus noin 2000 e jos käytettyjen
hinnat 4500...6500. Vai onko putonut täysin kelkasta.

Taitaa noilla nurkilla olla.

kuha 07.02.2015 19:25

Kiitos Matti vastauksesta, taidan laittaa penki vasta venäjän puolelleen kiinni niin ei ole niin ahdasta etupenkillä

Jaza 14.02.2015 18:57

luokkamuutokset
 
Trafi meinas että, aina jos luokkaa nostetaan 1.1.15 jälkeen joutuu autoveron maksaa uudelleen. Kysyin miten 08 doublecab hilua sais takasi 5 paikkaseks 2 paikkasesta pakusta, niin trafin täti meinas et vero pitäs maksaa uusiks, vaikka on täytenä uutena jo maksettu.
Monella pakufarmari kuskilla tais mennä suunnitelmat perheenkasvun jälkeen muutoskatsastuksesta uusiks.

pesa570 15.02.2015 21:22

Vielä kyssäri.
Minulla -78 bj40, joka on 2hengen pakettiauto. Pystyyko rekisteröimään 2+4 pakettiautoksi. Ja tuleeko veroseuraamuksia. Toinen -80 bj40 on jo 2+4. Autossa on omat pitkittäin olevat penkit takana.

Hessu888 15.02.2015 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pesa570 (Viesti 1203679)
Vielä kyssäri.
Minulla -78 bj40, joka on 2hengen pakettiauto. Pystyyko rekisteröimään 2+4 pakettiautoksi. Ja tuleeko veroseuraamuksia. Toinen -80 bj40 on jo 2+4. Autossa on omat pitkittäin olevat penkit takana.

Tuolla ylhäällä Matti kirjoitti, että ei ole onnistunut enää 1.7.1999 jälkeen. Henkilöautoksi voi muuttaa, mutta joku pieni kertavero menee maksuun ja vuosimaksut nousee miehekkäästi.

offroadjouni 15.02.2015 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jaza (Viesti 1203351)
Trafi meinas että, aina jos luokkaa nostetaan 1.1.15 jälkeen joutuu autoveron maksaa uudelleen. Kysyin miten 08 doublecab hilua sais takasi 5 paikkaseks 2 paikkasesta pakusta, niin trafin täti meinas et vero pitäs maksaa uusiks, vaikka on täytenä uutena jo maksettu.
Monella pakufarmari kuskilla tais mennä suunnitelmat perheenkasvun jälkeen muutoskatsastuksesta uusiks.

No ei kai se nyt noin voi mennä - on tainnut joku väärinkäsitys tulla kommunikaatiossa. Jos auto on nyt täyden veron paku (ei huoltoauto) niin kyllä sen voi edelleen muuttaa henkilöautoksi ilman verojen maksua. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...2_2014_p.shtml

Viipo 16.02.2015 06:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1203693)
Tuolla ylhäällä Matti kirjoitti, että ei ole onnistunut enää 1.7.1999 jälkeen. Henkilöautoksi voi muuttaa, mutta joku pieni kertavero menee maksuun ja vuosimaksut nousee miehekkäästi.

Ei pitäisi mennä ennen 11/1982 käyttöönotetusta, koska ennen sitä maastohenkilöautot oli verovapaita, kuhan niissä oli voimanulosotto. Eikähän ne vuosimaksut enää nykyisellaan kuin tuplaannu ~500e -> ~1000e

-MaTTi- 16.02.2015 10:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jaza (Viesti 1203351)
Trafi meinas että, aina jos luokkaa nostetaan 1.1.15 jälkeen joutuu autoveron maksaa uudelleen. Kysyin miten 08 doublecab hilua sais takasi 5 paikkaseks 2 paikkasesta pakusta, niin trafin täti meinas et vero pitäs maksaa uusiks, vaikka on täytenä uutena jo maksettu.
Monella pakufarmari kuskilla tais mennä suunnitelmat perheenkasvun jälkeen muutoskatsastuksesta uusiks.

Riippuu onko autoverolain 8§ ehdot täyttyneet, tässä tapauksessa vaatimus 680 kg kantavuudesta ainoo epäselvä. Jos on otteen mukaan ton verran kantavuutta niin auto on pudonnut alennetun autoveron alaiseksi ja penkkien takaisin asennuksesta tulee vero.

Pakufarmareissa aniharvoin ko. ehto täyttyy.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1203731)
ennen 11/1982 käyttöönotetusta

Raja on 1.11.1983.

-teemu 17.02.2015 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1198224)

Toisaalta tämähän tarkoittaa myös sitä että esmes vanhan dieselöidyn Suzukin saa rekisteröityä pakettiautoksi, mutta pitää maksaa autoveroa n. 15% nykyarvosta.

Jos viitsit vastata niin suuresti kiitän.

Itsellä moinen dieselöity Suzuki -89. Oletetaan että arvo on 1000€ (henkilöauto), joten veroja tulisi maksuun noin 150€? Vuodessa tulee tällähetkellä käytöstä veroa jotain +400€. mihin ajoneuvoluokkaan tuon voisi muutoskatsastaa ja paljonko vaikuttaisi vuotuisiin veroihin?

Tehdäänkö tässä siis alennetun veron maasturista täyden veron paku, jolloin voin laillisesti ottaa myös voimanulosoton pois?
-Teemu

-MaTTi- 17.02.2015 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -teemu (Viesti 1204146)
Jos viitsit vastata niin suuresti kiitän.

Itsellä moinen dieselöity Suzuki -89. Oletetaan että arvo on 1000€ (henkilöauto), joten veroja tulisi maksuun noin 150€? Vuodessa tulee tällähetkellä käytöstä veroa jotain +400€. mihin ajoneuvoluokkaan tuon voisi muutoskatsastaa ja paljonko vaikuttaisi vuotuisiin veroihin?

Tehdäänkö tässä siis alennetun veron maasturista täyden veron paku, jolloin voin laillisesti ottaa myös voimanulosoton pois?
-Teemu

N1-luokkaan. Verot 2-paikkaisena laskee dieselveron osalta 0,055€/pvä/kok.massan alkavat sadat kilot - 0,009€/pvä/kok.m.alk.kg. Eli tippusko n. 250€/vuosi alemmaksi. Ja ulosottopakko katoaa samalla.

PunisherFIN 17.02.2015 23:19

tuotatuota, ei ole ihan suoranaisesti huoltoautojuttua eli pieni offtopic, mutta mites näissä vanhoissa joissa, otteessa siis maastohenkilöauto ja 5 paikkanen, nuohan on alkujaan ollu kaikki 7 paikkasia, niin saako sinne nakata kolmannen rivin ilman kiukuttelua paikalleen, kunhan käy pyytämässä uuden otteen konttorilta, jossa henkilöluku on 7? kantavuuden pitäsi riittää heittämällä esim HJ/Y60 jne bussimallin maastureissa..

Jaza 18.02.2015 13:49

Matti. Vedin vain johtopäätöksen tuosta farkku asiasta ton hiluxin perusteella kun luulin ettei niissä mitään erottelua ollut vaikka näköjään olikin.


Mun pieneen päähän ei vaan mene tuo valtion logiikka. Miten kertaalleen maksetut verot katoaa tuossa 2 paikkaseksi pakuksi muuttaessa. Aika syrjivää vielä että ne katoaa vain maastureissa.

Eikös kho juuri rankaissut verottajaa tuontiautojen korkeammasta verotuksesta. perustellen ettei kaksi samanlaista autoa voi sisältää eri määrää veroa?
Jos tuollaisesta maksetaan kahteen kertaan vero niin eikö se ole vielä syrjivämpää?

Valtio ei ilmeisesti halua menettää dieselivero rahoja ja sen takia yrittää vähentää 2 paikkaiseksi muuttamista.

PunisherFIN 18.02.2015 19:54

no miten sen huoltoauton dieselkoneen käyttövoimavero sitten voi KHO:n päätökseen viitaten olla suurempi, jos siellä kuljetetaan kuskin ja apparin lisäksi esmes 3 penskaa, kuin huoltoautossa se 300kg työkaluja ja tarvikkeita?

ei suomessa ole ollut ikinä mitään vitun logiikkaa, mikä liittyy autoihin, niiden verottamiseen, tai varaosiin tai niiden verottamiseen tai polttoaineeseen, saatika polttoaineveroon, tahi muihin maksuihin mitkä edes ETÄSESTI liippaa likeltä autoilua..

Machist 04.03.2015 19:19

Nettiautossa on useita huoltoautoja/pakuja joissa mainostetaan että "saa takaisin h-autoksi".. taidanpa kiertää kaukaa :mad:

elhapero 04.03.2015 22:45

Mulla on -87 pätkä pajero 2.5dt,omamassa otteessa 1610kg,henkilö auto,pystyykö tuota muuttamaan mitenkään että käyttövoimavero laskisi.

Viipo 06.03.2015 07:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja elhapero (Viesti 1208398)
Mulla on -87 pätkä pajero 2.5dt,omamassa otteessa 1610kg,henkilö auto,pystyykö tuota muuttamaan mitenkään että käyttövoimavero laskisi.

Myyt pois ja ostat huoltoautoksi katsastetun. Tai vaihdat bensakoneen keulille. Kolmas vaihtoehto on se, et maksat vähä jäljellä olevaa veroa pari tonnia ja muutat pakettiautoksi. Taitas n. 2-5 vuodessa kuittautua takaisin halvemmalla dieselverolla jos päivittäisessä ajossa.

Machist 09.03.2015 09:50

1993 saksasta uitetu pajero (2003).
Mietin että jos ei mene kaupaksi, niin tekisi pakun ja laittas hieman offikamppeita..

Eikös tuo mene kaiken järjen mukaan ilman mitään ylimääräistä maksua pakuksi? vai aiheuttaako tuo saksasta tuonti jotain?

Paljonko se vero muuten on pakussa? h-autona on 1000e vuoteen..

-MaTTi- 09.03.2015 11:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Machist (Viesti 1209619)
1993 saksasta uitetu pajero (2003).
Mietin että jos ei mene kaupaksi, niin tekisi pakun ja laittas hieman offikamppeita..

Eikös tuo mene kaiken järjen mukaan ilman mitään ylimääräistä maksua pakuksi? vai aiheuttaako tuo saksasta tuonti jotain?

Paljonko se vero muuten on pakussa? h-autona on 1000e vuoteen..

Onnistuu. Käyttövoima(diesel)vero tippuu 83,6%, perusvero pysyy ennallaan. Huomaa jos autossa on kantavuutta yli 680 kg, tippuu se autoverolain 8§:n mukaiseen pakuluokkaan, josta ei taas saa veroja maksamatta tehtyä henkilöautoa. Omaamassaa lisäämällä pääsee tuosta ongelmasta.

Machist 09.03.2015 11:19

Ok.. kirjoitin hieman epäselvästi, mutta ilmeisesti ymmärsit..
Eli vuosimallia 1993 ja 2003 tuotu suomeen.

Taidanpa Seuraavaan katsastukseen ottaa takapenkit pois ja tehdä pakun.
Samalla jos nuo isommat renkaat laitattas otteeseen.

Temutin 09.03.2015 20:15

Saakos henkilöauton farmari muuttaa vielä pakuksi. . Tai saa varmaan mutta meneekö ihan muutoskatsastuksella vai meneekö tästäkin nyt vero maksuun? ? Saako sen vielä takasin henkilömalliksi tosin sille ei ole varmasti tarvetta. .

patroltd 14.03.2015 16:41

Jumalauta, etsin hakutoiminnolla oisko täällä purussa yhtään hdj:tä ja sitten löytyi tällainen topicci heti ensimmäisten joukossa :(
Tuli näet veljelle huudettua avk:lta hdj 80 -90 vuosimalli, ja tietenkin HENKILÖauto.
Eli siitä ei nyt sitten saa mitenkään pienen veron pakua ilman jonkinmoista seuraamusta?
Meneekö kyseinen kikotin tuohon 15% nykyarvosta veroluokkaan?

Noh, sitten on ehkä pian myynnissä henkilö hdj, kunnosta ei vielä tiedä sanoa kun ei ole haettu koko keksintöä, mutta ajomäärä oli 470tkm.

Ps. jos jollain pyörii ylimääräisenä ehjä hdj konepelti tai kuskin umpio niin voi tarjota.

Ja KIITOKSET matille kun infoaa näistä!
Vittu kun ei näissä pysy kukaan enää kärryillä, kun nyt saisivat koko autoveron helvettiin niin loppuisi arpominen.

-MaTTi- 17.03.2015 14:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patroltd (Viesti 1211014)
Tuli näet veljelle huudettua avk:lta hdj 80 -90 vuosimalli, ja tietenkin HENKILÖauto.
Eli siitä ei nyt sitten saa mitenkään pienen veron pakua ilman jonkinmoista seuraamusta?

No niin, vihdoinkin sain Trafista asioista ymmärtävän täti-ihmisen langanpäähän ja selvisi seuraavaa:
-ei tule autoveroseuraamusta jos esim. ylläoleva HDJ muutoskatsastetaan autoverolain 8§:n täyttäväksi eli kantavuutta min. 680 kg. Takaisin henkilöautoksi ei onnistu ilman autoveron maksua.

Kaikki muutkin vanhat maasturit yms. saa siis pakettiautoksi ilman autoveroseuraamusta jos autoverolain 8§:n ehdot täyttyvät:
Lainaus:

Pakettiauto on alennetun autoveron alainen, jos se täyttää seuraavat edellytykset (autoverolaki 8§):
•auton kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa
•autossa ei ole muita istuimia tai istuinten kiinnitykseen tarkoitettuja laitteita (pl. pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetut laitteet) kuin kuljettajan istuin ja tämän vieressä olevat istuimet
•kokonaismassan ja omamassan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680 mutta alle 1 000 kilogrammaa ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on enintään 0,05, tai kantavuus on vähintään 1 000 kilogrammaa ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.

patroltd 17.03.2015 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1211706)
No niin, vihdoinkin sain Trafista asioista ymmärtävän täti-ihmisen langanpäähän ja selvisi seuraavaa:
-ei tule autoveroseuraamusta jos esim. ylläoleva HDJ muutoskatsastetaan autoverolain 8§:n täyttäväksi eli kantavuutta min. 680 kg. Takaisin henkilöautoksi ei onnistu ilman autoveron maksua.

Kaikki muutkin vanhat maasturit yms. saa siis pakettiautoksi ilman autoveroseuraamusta jos autoverolain 8§:n ehdot täyttyvät:

Kiitokset Matti taas!
Eli jos tuo kantavuus vaatimus (680kg)koskee kaikkia käyttömaksun pienennys muutoksia, niin suurin osa maastureista ja kaikki farmarit on nyt sitten sen porsaanreiän ulkopuolella?
Vai onko tässäkin nyt joku vuosimalliraja? Vai onko laki kerrankin niin selkeä että on yksi raja, ja jos se täytyy niin ok?

Mutta HDJ:ssä kantavuus tosiaan riittää, joten tässä tapauksessa se on hyvä juttu :)

-MaTTi- 17.03.2015 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patroltd (Viesti 1211824)
Eli jos tuo kantavuus vaatimus (680kg)koskee kaikkia käyttömaksun pienennys muutoksia, niin suurin osa maastureista ja kaikki farmarit on nyt sitten sen porsaanreiän ulkopuolella?

Ei koske kuin vain näitä "vajaaveroisia", vm. -90 maasturista kun ei ole täyttä autoveroa peritty uutena. Eli normifarkun saa pakuks ilman seuraamuksia nykyään niinkuin ennenkin.

paavojaelvis 06.04.2015 21:55

Kyseessä 1987 pätkä pajero (30% vero), joka jossain vaiheessa muutoskatsastettu 2 hengen pakuksi. Mikäli tuon haluaa muuttaa takaisin nelipaikkaiseksi, tulee maksuun pantavaksi loput 70%. Kysymys kuuluukin: 70% mistä? Alkuperäisestä verotusarvosta vai nykyarvosta (nettiauton pyynnit)?

patroltd 30.06.2015 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1211706)
No niin, vihdoinkin sain Trafista asioista ymmärtävän täti-ihmisen langanpäähän ja selvisi seuraavaa:
-ei tule autoveroseuraamusta jos esim. ylläoleva HDJ muutoskatsastetaan autoverolain 8§:n täyttäväksi eli kantavuutta min. 680 kg. Takaisin henkilöautoksi ei onnistu ilman autoveron maksua.

Kaikki muutkin vanhat maasturit yms. saa siis pakettiautoksi ilman autoveroseuraamusta jos autoverolain 8§:n ehdot täyttyvät:

Tänään sitten koitti avk hdj:n katsastuspäivä, kilvet tuli mutta pakuksi muutosta ei:( konttorin äijä meinas että veroseuraamus tulee jos muuttaa...(tosin ne kyllä sanoo kaikkeen mikä haiskahtaa muutokselle EI, perseestä).

Onko Matilla jo kokemusta kuinka asia oikeasti menee?
Tuo kantavuus rajahan hdj:ssä kyllä täyttyy, mutta mihin mahdollinen verovapaus perustuu?
Siihenkö että pakettiautot ovat olleet verovapaita ennen -93 vuotta?

Laitan kyllä trafillekin asiasta vielä kyselyn, ja voi vittu jos eivät osaa vastata selvällä suomella KYLLÄ tai EI.

Borg 30.06.2015 21:42

Taipuuko tuollainen -92, 4.0L Jeep Cherokee pakuksi muutoskatsastuksella ilman veroseuraamuksia, vaikka nuo 8§ ehdot eivät täyty?
Tekn.suurin kok. massa 2210kg, tieliikenteessä sallittu kok. massa 2200kg ja omamassa 1570kg. M1/henkilöauto.
Noista täydenveron tai alennetunveron kuvioista en ole oikein perillä.
Täytyis saada pakuksi, koska yrittäjä ja vähennykset ja verottaja.

-MaTTi- 01.07.2015 18:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patroltd (Viesti 1234911)
Onko Matilla jo kokemusta kuinka asia oikeasti menee?
Tuo kantavuus rajahan hdj:ssä kyllä täyttyy, mutta mihin mahdollinen verovapaus perustuu?
Siihenkö että pakettiautot ovat olleet verovapaita ennen -93 vuotta?

Laitan kyllä trafillekin asiasta vielä kyselyn, ja voi vittu jos eivät osaa vastata selvällä suomella KYLLÄ tai EI.

Vastasin jo aiemmin: autoverolain 8§:n vaatimukset kun täyttyy niin ei tule veroseuraamusta.
Trafista varmistettu.

Meeppä takasin ja pyydä pakuks samaan rahaan jos kerran väärin neuvoivat.

-MaTTi- 01.07.2015 18:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Borg (Viesti 1234963)
Taipuuko tuollainen -92, 4.0L Jeep Cherokee pakuksi muutoskatsastuksella ilman veroseuraamuksia

Ei. Veroja tulee mitä tulee, joku satanen. Paitsi jos tuotu käytettynä ulkomailta.

HSV 01.07.2015 20:00

Onnistuuko vm 91 PZJ 75 joka on huoltoautoksi muutettu muuttaa takaisin 1+8 paikkaiseksi ja paljonko mahdollisesti olisi veroseuraamus siitä toimenpiteestä?

patroltd 01.07.2015 20:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1235091)
Vastasin jo aiemmin: autoverolain 8§:n vaatimukset kun täyttyy niin ei tule veroseuraamusta.
Trafista varmistettu.

Meeppä takasin ja pyydä pakuks samaan rahaan jos kerran väärin neuvoivat.

Ok, kiitokset taas:) täytyy käskeä veli uudestaan konttorille.

Yritin itsekin eilen tavata noita pykäliä finlexin sivuilta, mutta ei tule kuin vitutus tuollaisesta vaikeaselkoisesta kapulakielestä:D

Borg 02.07.2015 08:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1235092)
Ei. Veroja tulee mitä tulee, joku satanen. Paitsi jos tuotu käytettynä ulkomailta.

Ok. Tuo on tuotu Saksasta joskus 2000 luvun alkupuolella. Vaikuttaako se nyt miten asiaan?
Soittelin tuossa Trafillekkin ja verot olisivat sen ~300e/vuosi, mutta tuosta maahantuonnista, tai sen vaikutuksista eivät maininneet mitään. Tarkoitus ei ole saada veroja alas, vaan pakuksi rekisteriin ja penkkejä jää vaan etuset.

luke_L 17.08.2015 11:44

i
mites käy kun tallissa on bj 40 vm77 ja sen vois kohta viedä konttorille katsastukseen ja suunniteltu että se ois katsastettu huoltoautoksi mut nyt näyttäs siltä että se ei kannata. rek otteessa lukkee että on henkilöauto 2+4 paikkainen. ja jos siitä tekee 2 paikksen pakun mutta nuo painot ei mee lähellekkään mitä täsä on kerrottu nii tuleeko tuosta sitten 2 paikkanen henkilö auto täydellä verolla tai jos jättää takapenkit paikalleen niin 2+4 henkilöauto täydellä verolla.

-MaTTi- 17.08.2015 11:52

Katsasta vaan normaaliksi 2-paikkaiseksi pakettiautoksi, ei tule veroseuraamusta jos ja kun omamassa on yli 1800 kg: http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...#Ennen3.5.1993
Lainaus:

12.5.1971-31.3.1977 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg tai tavaratilan tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä (mitattuna silloisen LM:n päätöksen mukaisesti) tai avolavan pituus on vähintään 150 cm.
1.4.1977-14.6.1990 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kgtai tavaratilan tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä (mitattuna silloisen LM:n päätöksen mukaisesti) tai avolavan pituus on vähintään 185 cm.
Takaistuimia et saa jätettyä niin että pienellä dieselverolla selviäisit.

luke_L 17.08.2015 12:06

kiitos matti vastauksestasi. ei ole tarkoitus jättääkkään takapenkkejä paikalleen ja ajoneuvon omamassa on 1810kg niin paku tästä tulee kuhan saahaan siihen kuntoon että voi viedä konttorille :)

parukit 18.08.2015 07:58

Aika täpärällä tuo omapaino sen jälkeen kun poista takapenkit. Kannattaa punnita ennen leimalle vientiä, että riittää.

-MaTTi- 18.08.2015 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja parukit (Viesti 1244092)
Aika täpärällä tuo omapaino sen jälkeen kun poista takapenkit. Kannattaa punnita ennen leimalle vientiä, että riittää.

Ei sitä muuteta mihinkään jos ei oo yli 5% muuttunut alkuperäisestä. Sitä paits nää ruukaa aina painaa enempi mitä otteella.

BENJAMIN 02.09.2015 14:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1243919)
Katsasta vaan normaaliksi 2-paikkaiseksi pakettiautoksi, ei tule veroseuraamusta jos ja kun omamassa on yli 1800 kg: http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...#Ennen3.5.1993

Takaistuimia et saa jätettyä niin että pienellä dieselverolla selviäisit.

Jos tämä on näin,niin minun päähäni ei kyllä mahdu että minkä takia Kompressoriautosta(erikoisautosta)täytyy se vero maksaa kun on muutettu 8§ pakettiautoksi.

-MaTTi- 02.09.2015 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN (Viesti 1247141)
Jos tämä on näin,niin minun päähäni ei kyllä mahdu että minkä takia Kompressoriautosta(erikoisautosta)täytyy se vero maksaa kun on muutettu 8§ pakettiautoksi.

No ei pitäis veroseuraamusta olla, vai onko sulle autoverolaskua tullut?
Edit: SLCK:n puolelta vastaus löytyikin, eli tuli veroja. Liittynee jotenkin siihen että alunperin ollu täysin verovapaassa ajoneuvoluokassa. En kyl ihan pysy kärryillä silti. Esim. tänä vuonna maahantuodusta -90 vuoden Defenderistä ei 8§:n mukaisena pakuna tarvinnut maksaa autoveroa senttiäkään. Henkkoht laittaisin valitusta paluupostissa.

Trafi käsittelee selvästi kuten nyt maahantuotavaa, mutta ei ota auton käyttöönottovuoden mukaisia veroehtoja/veroprosenttia huomioon kuten Tulli joutuu nykyään tekemään. Erikoista ja väärin sinänsä.

BENJAMIN 02.09.2015 19:09

Trafilta mulle silloin kuin kysyin niin ilmoittivat.

Ajoneuvonne on tällä hetkellä rekisteröitynä autoverovapaaksi auton
> alustalle rakennetuksi työkoneeksi. Autoveroa tulisi se määrä mitä
> siitä kannettaisiin tällä hetkellä maahantuotaessa käytettynä
> pakettiautona.

Mutta ei sit ollut ihan näin.
Kyllä sitä valitusta varmaan kannattaa yrittää-

Nerd-O 03.09.2015 07:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Borg (Viesti 1234963)
Taipuuko tuollainen -92, 4.0L Jeep Cherokee pakuksi muutoskatsastuksella ilman veroseuraamuksia, vaikka nuo 8§ ehdot eivät täyty?

Miksi joku haluaa bensamallin muuttaa pakuksi? Sähän voit kaataa muutenkin ne takapenkit ja pitää sitä vaikka ilman muutosta pakuna? Samat verot siitä joutuu kuitenkin maksamaan.

-JoNe- 03.09.2015 15:04

Olisko paku yrittäjälle vähä helpompi verotuksessa :rolleyes:

-MaTTi- 07.09.2015 15:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1247202)
Trafi käsittelee selvästi kuten nyt maahantuotavaa, mutta ei ota auton käyttöönottovuoden mukaisia veroehtoja/veroprosenttia huomioon kuten Tulli joutuu nykyään tekemään. Erikoista ja väärin sinänsä.

Näinhän tämä menee, sain vastauksen Trafista:
Lainaus:

Syrjivyysvertailua ei tehdä, koska kyse ei ole todellisesta syrjivyyden aiheuttavasta tuontitilanteesta, kuten on ensirekisteröitävien autojen kohdalla.
Eli ei ole todellista syrjivyyttä. :eek::mad: Veroja vaan kaikille ketkä erehtyy Trafin kanssa asioimaan.

BENJAMIN 07.09.2015 16:41

No niin,tänään lähti valitus.
Tais olla turha homma,mutta tulipa sekin tehtyä.

baxxter 08.09.2015 12:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1248265)
Näinhän tämä menee, sain vastauksen Trafista:
"Syrjivyysvertailua ei tehdä, koska kyse ei ole todellisesta syrjivyyden aiheuttavasta tuontitilanteesta, kuten on ensirekisteröitävien autojen kohdalla."
Eli ei ole todellista syrjivyyttä. :eek::mad: Veroja vaan kaikille ketkä erehtyy Trafin kanssa asioimaan.

Kuulostaa vielä järkevämmältä, kun asian esittää:
Vastaavaa tuontiautoa ei saa verottaa, koska se olisi syrjivää esimerkiksi tämän jälkikäteen verotetun alkuperäiseksi palautetun ex-kompressoriauton tuontihetken alkuperäiseen verokohteluun verrattuna.

Viipo 08.09.2015 22:07

Eli pakettiautoksi muutettaessa kompura-autosta (ja huoltoautosta) menee vero, mut jos sen olis muuttanut maastohenkilöautoksi, niin veroa ei olis menny?

baxxter 10.09.2015 12:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1248628)
Eli pakettiautoksi muutettaessa kompura-autosta (ja huoltoautosta) menee vero, mut jos sen olis muuttanut maastohenkilöautoksi, niin veroa ei olis menny?

Ymmärtääkseni menee enemmän veroa, jos muutetaan verovapaa auto verolliseksi.
Esimerkiksi
Kokonaismassa 3035kg, verotusarvo 1237e
Muu-kuin-diesel henkilöautona veroa 48,8% verotusarvosta = 604e
Muu-kuin-diesel 8§-pakettiautona veroa 48,8% - 18,3% = 30,5% verotusarvosta = 377e
Dieselkäyttöisenä henkilöautona veroa 46,1% verotusarvosta = 570e
Dieselkäyttöisenä 8§-pakettiautona veroa 46,1% - 18,3% = 27,8% verotusarvosta = 344e

Ja uudemmissa CO2 päästölukemien omaavissa sitte eri prosentit taas...

Vai meneekö näin? :)

BENJAMIN 10.09.2015 12:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1248935)
Ymmärtääkseni menee enemmän veroa, jos muutetaan verovapaa auto verolliseksi.
Esimerkiksi
3035kg kokonaismassalla henkilöautona veroa 48,8% verotusarvosta.
3035kg kokonaismassalla 8§-pakettiautona veroa 48,8% - 18,3% = 30,5% verotusarvosta.
Vai meneekö näin? :)

Meikäläisen veroprosetti 3035kg ja 8&-pakettiauto oli 27,8%.

"Tänään sitten koitti avk hdj:n katsastuspäivä, kilvet tuli mutta pakuksi muutosta ei konttorin äijä meinas että veroseuraamus tulee jos muuttaa".

Onko näistä tapauksista mitään käytännön kokemuksia tai mustaa valkoisella?
Meneekö ilman veromaksuja?

-MaTTi- 10.09.2015 13:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN (Viesti 1248941)
Meikäläisen veroprosetti 3035kg ja 8&-pakettiauto oli 27,8%.

"Tänään sitten koitti avk hdj:n katsastuspäivä, kilvet tuli mutta pakuksi muutosta ei konttorin äijä meinas että veroseuraamus tulee jos muuttaa".

Onko näistä tapauksista mitään käytännön kokemuksia tai mustaa valkoisella?
Meneekö ilman veromaksuja?

Ei. Ei. Pitäis mennä ilman veronmaksua jos Trafin verotätiin on uskominen, eli alennetun veron maastohenkilöauton jos muuttaa autoverolain 8§:n mukaiseksi pakuksi. Tämä puhelimessa Trafista saatu tieto.

baxxter 10.09.2015 14:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN (Viesti 1248941)
Meikäläisen veroprosetti 3035kg ja 8&-pakettiauto oli 27,8%.

Hupsis, katsosin väärää saraketta. Dieseleissä pienempi prosentti :)
Korjasin tuohon aikaisempaan..

Viipo 10.09.2015 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1248935)
Ymmärtääkseni menee enemmän veroa, jos muutetaan verovapaa auto verolliseksi.
Esimerkiksi
Kokonaismassa 3035kg, verotusarvo 1237e
Muu-kuin-diesel henkilöautona veroa 48,8% verotusarvosta = 604e
Muu-kuin-diesel 8§-pakettiautona veroa 48,8% - 18,3% = 30,5% verotusarvosta = 377e
Dieselkäyttöisenä henkilöautona veroa 46,1% verotusarvosta = 570e
Dieselkäyttöisenä 8§-pakettiautona veroa 46,1% - 18,3% = 27,8% verotusarvosta = 344e

Ja uudemmissa CO2 päästölukemien omaavissa sitte eri prosentit taas...

Vai meneekö näin? :)

Niimmut eikös puhe ollut 40-sarjalaisesta, jotka loppu jonnekkin -82 korville? Eikös alle -83 maastohenkilöauto ole täysin verovapaa edelleen?

baxxter 10.09.2015 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1249020)
Niimmut eikös puhe ollut 40-sarjalaisesta, jotka loppu jonnekkin -82 korville? Eikös alle -83 maastohenkilöauto ole täysin verovapaa edelleen?

Verovapaa jos tuot ulkomailta, niitä ei saa syrjiä. Tänne jo verotettuihin sovelletaan vain ja ainoastaan voimassa olevaa autoverolakia, joka ei tunne muita alennuksia henkilöautoille kuin matkailuauton, ja pakettiautoille tuon 8§.

BENJAMIN 16.09.2015 11:16

HDJ 80 ja huoltoauto .
Uusi maastoautonharrastaja osti itselleen HDJ 80 -92 henkilöauto,ja otti penkit pois muuttakseen pakettiautoksi.
Katsatuksessa ei suostuttu katsastamaan pakettiautoksi,olisi pitänyt olla 03.05.1993 tai uudempi. Pitkän tutkinnan jälkeen oli ehdotus että ruuvipenkki paikalle niin sitten katsatetaan Huoltoautoksi:confused:
Aika ihmeellinen tapaus,eikö näitä hultoautoja nimenomaan yritetä saada pois .Ja varmaan verolappu tulossa :eek:

-MaTTi- 17.09.2015 07:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN (Viesti 1250327)
Ja varmaan verolappu tulossa :eek:

Huoltoautosta tulee täysi autovero maksuun. Autoverolain 8§:n mukaisena selviäis verotta.

tikkukuski 26.09.2015 22:19

minulla on tuossa pihassa 90 mallin hdj ja on tällä hetkellä huoltoauto mutta alunperin ollut 8-paikkainen.. eli onko niin että vero lankeaa maksuun jos muuttaisin penkit takaisin paikallee..?? ja paljonkohan se voisi olla..??

Mika_T 29.09.2015 17:42

Tässä on nyt ollut näistä painoista sun muista paljon juttua. MUTTA...

Otetaan vaikka esimerkiksi -90-92 HDJ80 joka on huoltoauto ja omaa 80kmh nopeusrajoituksen.

Mites sitten jos tuollaisen HDJ henkilömallin muuttaa 8§ pakettiautoksi niin saako sillä ajaa 100kmh?

baxxter 29.09.2015 20:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1253337)
Otetaan vaikka esimerkiksi -90-92 HDJ80 joka on huoltoauto ja omaa 80kmh nopeusrajoituksen.

Mites sitten jos tuollaisen HDJ henkilömallin muuttaa 8§ pakettiautoksi niin saako sillä ajaa 100kmh?

Tuon ikäisen huoltoauton pitää painaa vähintään 1800kg, jolloin tulee tuo 80kmh. 8§ mukaisen ei tarvi painaa, joten voi selvitä ilman 80-lätkää.

Viipo 29.09.2015 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1253394)
Tuon ikäisen huoltoauton pitää painaa vähintään 1800kg, jolloin tulee tuo 80kmh. 8§ mukaisen ei tarvi painaa, joten voi selvitä ilman 80-lätkää.

Mut jos on airbägi ja absit, nii saa ajaa satasta, eli tulee ilman lätkää.

jylkky 04.11.2015 17:54

Olis kiikarissa 92vm pajero joka on siis henkilöautona ollut koko ikänsä ja jos auto mulle päätyy niin olis tarkotus pakuksi/huoltoautoksi rekata jotenka onnistuuko se yhtä helposti kuin ennen vai seuraako siitä veromaksuja jos menee muutoskatsastamaan?


Kun trafille soittelin niin siellä tuumasivat että ei tule mitään veroseuraamuksia mutta pitää vielä kysellä täältäkin ennen kuin autoa ostelee.


Voiko trafilta pyytää kirjallisena tuota mitä puhelimessa lupailevat?

Reetu 06.11.2015 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jylkky (Viesti 1261039)
Kun trafille soittelin niin siellä tuumasivat että ei tule mitään veroseuraamuksia mutta pitää vielä kysellä täältäkin ennen kuin autoa ostelee.


Voiko trafilta pyytää kirjallisena tuota mitä puhelimessa lupailevat?

Mie oon ruvennut tallentamaan kaikki puhelut missä ohjeistetaan jotain. Eipähän tarvii kiistellä kuka muistaa väärin...

Kirjallisena monesti huono saada, alkaa hirmu mussutus.

-MaTTi- 07.11.2015 01:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jylkky (Viesti 1261039)
92vm pajero

pakuksi/huoltoautoksi rekata jotenka onnistuuko se yhtä helposti kuin ennen vai seuraako siitä veromaksuja jos menee muutoskatsastamaan?


Kun trafille soittelin niin siellä tuumasivat että ei tule mitään veroseuraamuksia

Pitkä malli jos on, eli yli 2500 kg kokonaismassa ja 680 kg kantavuutta (autoverolain 8§ mukainen)= ei tule veroseuraamusta 2-paikkaseks pakuks muuttamisesta.

Mut jos meet tekeen siitä huoltoauton, tulee autoveroa maksuun, saattaa olla jopa nelinumeroinen summa.

Unohtakaa oikeesti nää huoltoautot jo pikkuhiljaa, se on ainoastaan rasite nykyään! Ei mitään hyötyä, samalla lailla saa pakuks tyhjällä korilla.

HeikkiH 07.11.2015 10:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1261578)
Unohtakaa oikeesti nää huoltoautot jo pikkuhiljaa, se on ainoastaan rasite nykyään! Ei mitään hyötyä, samalla lailla saa pakuks tyhjällä korilla.

Niinpä! Eiks tän Suburbaninkin olis saanu tavan pakuks, nyt se on pilattu huoltoautostatuksella? Kantavuutta kuitenkin yli 700 kiloa.

-MaTTi- 07.11.2015 17:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1261611)
Niinpä! Eiks tän Suburbaninkin olis saanu tavan pakuks, nyt se on pilattu huoltoautostatuksella? Kantavuutta kuitenkin yli 700 kiloa.

Joo, jos tämän vuoden puolella tehty.

HeikkiH 07.11.2015 18:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1261679)
Joo, jos tämän vuoden puolella tehty.

Niin joo. Tuo on rekisteröity -08, joten se on kai jo muutaman vuoden ollu huoltoauto.

Vaan kyllä se riepoi kun taannoin kattelin nimenomaan henkilömaasturia nettiautosta, parikin siistiä yksilöä löytyi, niin eikös lisätiedoissa lukenu että huoltoauto!

Viipo 07.11.2015 23:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1261685)
Niin joo. Tuo on rekisteröity -08, joten se on kai jo muutaman vuoden ollu huoltoauto.

Vaan kyllä se riepoi kun taannoin kattelin nimenomaan henkilömaasturia nettiautosta, parikin siistiä yksilöä löytyi, niin eikös lisätiedoissa lukenu että huoltoauto!

Eihän se oo kun laittaa vähä enempi taaloja tiskiin ja maksaa verot uudelleen henkilöautoksi muuttamisesta.

jylkky 07.11.2015 23:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1261578)
Pitkä malli jos on, eli yli 2500 kg kokonaismassa ja 680 kg kantavuutta (autoverolain 8§ mukainen)= ei tule veroseuraamusta 2-paikkaseks pakuks muuttamisesta.

Mut jos meet tekeen siitä huoltoauton, tulee autoveroa maksuun, saattaa olla jopa nelinumeroinen summa.

Unohtakaa oikeesti nää huoltoautot jo pikkuhiljaa, se on ainoastaan rasite nykyään! Ei mitään hyötyä, samalla lailla saa pakuks tyhjällä korilla.




Joo ei ole pakko olla meikälle huoltoautoksi rekattu mutta soittelivat jälkikäteen trafilta ja sanoivat että seuraamuksia tulee jos menee muuttamaan.

Razuri 17.11.2015 21:35

Itsellä taasen olisi halu tai tarve, vaihtaa huoltoautosta hlöautoksi. Käyttöaika vuodesta lyhyt, joten käyttövoimaverot yms ei niin ongelma. Ainakin niin pitkään, kun liikennekäytöstäpoisto ne vielä katkaisee.
'90 vuotinen discovery, nykyään huoltoauto. Meneekö siis jollain alennetulla ajoneuvoverolla, jos muuttaa takaisin hlöautoksi, vaiko täydellä uuden auton verolla? Muuttamisesta pakettiautoksi ei ole vastaavaa hyötyä, koska penkkejä ei kuitenkaan voisi olla kuin nuo kaksi. Silti kyytiin tarttis aina joskus saada pari mukulaa.

RIPAX 17.11.2015 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1198308)
Ajoneuvoluokan vaihtohetki on se määräävä tekijä.

Eli esim. LN65 hiluksi kun muutetaan pakusta huoltoautoksi ni veroa mätkähtää? Tarkoitus siis typistää lava ja samalla flat bed kun orkkis lavasta ei oo mitään jäljellä. Ja leimalle päästään aikasintaan vuoden päästä.

Vilkutin 17.11.2015 22:28

Mä oon koittanu selvittää vm.81 pitkän G300 diesel mesen joka o muutettu 2paikkaseks pakuks n.10vuotta sitten.. tahtosin tuon henkilöautoksi joko 5paikkanen tai alkuperäsissä papereissa oleva 7paikkanen.

Mutta kuulemma siitäkin tulee jotain veroa maksettavaksi sen mukaan miksi tulli auton arvioi.. ja ton ikäsen aiton verotustietoja ei juuri köydy tullin sivuilta.
Trafin täti sanoi että auton arvo kertaa 0.44% ja laski että jos 5000€ auto ni vero ois ollu muistaakseni 2200€.
Noin vanhassa vois verojäädä kuitenkin kohtuulliseksi mutta hintahaitari esim. nettiautossa tosi laaja.
Mittaristo o satkun välein nollaaantuva ja kilometrit vaikuttaa suuresti paras kai sanoa että on 900tkm ajettu.. jollon arvo katotaan pienemmäksi jos tuollasen päädyn hommaamaan.

-MaTTi- 18.11.2015 20:59

RIPAX: joo, veromätky tulee
Vilkutin: halvemmalla saat kun ostat ulkomailta käytetyn, ennen 1.11.1983 käyttöönotetun saat tullattua veroitta = 0 % = 0 €. Tai eihän sulle veroja tuu tuostakaa jos otteessa ei lue esim. "autoverolain 23§ mukainen pakettiauto"

Vilkutin 19.11.2015 14:02

Joku 2.3 paku oli verotus luokka tms eli kai tosta jotai tulee ois vaa kiva tietää minkä arvosena tulli tollasta pitää.

jylkky 19.11.2015 23:13

Jos nykypäivinä ostaa valmiiksi huoltoautoksi rekatun niin ei seuraa uudella omistajalla mitään veroseuraamuksia? Tai entäpä jos huoltostatuksesta muuttaa pakettiautoksi?


Sivu luotu: 14:44 (GMT +2).