Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Lajiryhmä tiedottaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131645)

HannuNurminen 19.01.2015 14:29

Lajiryhmä tiedottaa
 
Eli ensimmäinen kokous pidettiin ja lähdetään tutkimaan seuraavia asioita:

Harraste modin ehdotus käytiin läpi ja kuten jotkut ovat jo siinä topikissa kirjoitelleet niin niillä säännöillä se olisi lähes toinen pro modi, siksi lähdetään nyt setvimään modin sääntöä niin että se olisi oikeasti enemmän stanun ja pro modin välimuoto. Samaa viestiä viedään myös Eurotrialin suuntaan koska ongelma on sama siellä.

Sääntöeroavaisuuksia löydettiin muutama trialin kohdalta ja niitä jalostetaan.

Kilpa-autoille selvitellään halvempaa vakuutus muotoa ja myös mahdollisuutta "punakilpi" katsastukseen, koskien suunnistus laitteita.

Suunnistuksen ja officrossin sääntöjen yhtenäistämistä ja peilausta sinne trialiin.

Kansainvälisten kilpailujen järjestämistä Suomessa sekä foffissa että trialissa.

Tälläsiä asioita nyt sitten koetetaan selvittää ja tähän ketjuun saa laittaa RAKENTAVIA ehdotuksia asioiden tiimoilta.

T: Hannu Nurminen lajiryhmän PJ.

HannuNurminen 23.01.2015 13:21

Lajiryhmä tiedottaa
 
Seuraava asia astuu voimaan samantien ja kirjaan se saadaan myöhemmin:

Offroad-autojen turvakehikoissa ei vaadita Art. 253 kohdan 8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistuksia.

Ko. vahvistusputkia suositellaan käytettäväksi, mikäli se on rakenteellisesti mahdollista.

HUOMIOITAVAA että on suositeltavaa käyttää tai vaihtoehtoisesti on mahdollista ja suositeltavaa hitsata tukipalat A-pilareihin jos kaaret on korin ulkopuolella.

Syy siihen miksi siihen saadaan vapautus on se että se vaaditaan 2006 tjs. jälkeen tehtyihin luokiteltuihin kehikoihin ja jokkis autoihin. Meillä ei ole luokiteltuja kehikoita, ja siihen ei myöskään vaikuta katsastuskortin päiväys.

tare 09.02.2015 09:53

Multakin on kyselty 2015 kilpailukalenterista, niin kysytään nyt että hoitaako lajiryhmän henkilöt sen palstalle?
vai löytyiskö joku muu innokas jolla on aikaa :)

junnu78 11.02.2015 22:08

minäpä otan tästä selvää kuka sen tekee. byrocraattihan se on vissiin "tapahtuma vastaava" mutta selvitän asian...

sirP 03.03.2015 17:38

1 Liiteet
Trial Modified ryhmään tehty tekniikan osalta "Suomi"sääntöä. Katsellaan miten toimii ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan. Laittakaa yv:tä tai s-postilla lajiryhmän jäsenille.

tare 04.03.2015 06:24

Eli periaatteessa voin ajaa modissa myös suzukillani, jos pistän siihen toimivat valot?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153171

Jare 04.03.2015 07:43

Eikös myös mashbox eli Kilpeläisen kilpuri sovi tuohon sääntöön kanssa?

baxxter 04.03.2015 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1208160)
Eli periaatteessa voin ajaa modissa myös suzukillani, jos pistän siihen toimivat valot?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153171

Joo tähän stanun ja pro-modin välimuotona olevaan luokkaan voi kait osallistua pro-modin euroopanmestaruusautolla kun lisää toimivat valot. Vastaavasti Suomen ainoalla modiautolla ei voi osallistua helpotettuun modiin, ennen kuin on toimivat valot. (Pinolan pajerossa kesän kuvissa näkyi vain alumiinirinkulat.)

JPK 04.03.2015 11:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1208160)
Eli periaatteessa voin ajaa modissa myös suzukillani, jos pistän siihen toimivat valot?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153171

Jos nyt mitään mistään tajuan, niin seuraava lause estää Green been osallistumisen modiin:

"Kori ja runko oltava jostain tehdas sarjavalmisteisesta autosta akselien väliseltä osalta."

Sun rakentelukuvista päätellen suzukin runko, ei ole enää akselien välisellä osuudella koko matkalta.

tare 04.03.2015 11:26

joo totta, mutta ne palat rungon päihin pystyy heftailla takas ;)

JPK 04.03.2015 11:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1208170)
Eikös myös mashbox eli Kilpeläisen kilpuri sovi tuohon sääntöön kanssa?

Melkein sopii, kun ei kerrota katsastajille paria pikku juttua. Enemmän se on mulla asenne-vamma etten juurikaan trialia halua ajaa.
Mutta sun kaalimatohan on kuin tehty tähän suomi-modiin.

Jare 04.03.2015 11:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JPK (Viesti 1208222)
Melkein sopii, kun ei kerrota katsastajille paria pikku juttua. Enemmän se on mulla asenne-vamma etten juurikaan trialia halua ajaa.
Mutta sun kaalimatohan on kuin tehty tähän suomi-modiin.

Juu siis mä vaan kaivoin ajatuksissa autoja, jotka on melko radiikaalisti rakennettuja ja silti ne kelpais modiin. En minä sillä, että sun pitäis ajaa trialia sillä. Silti aito modiluokan auto ei sinne kelpaa suoraan, kuin siihen valot lisäämällä, kuten baxter kirjoitteli:D


Kaalimato ja trial.....noo katellaan:rolleyes:


EDIT
Ja mikä pointti mun kirjoittelulla on olevinaan, niin mun mielestä ja ehkä Tarenkin viestistä vois päätellä, että meneeköhän toi modin vapauttelu nyt liian vapaaks?? Karkaa kalusto ja kaluston hinnat käsistä??

HannuNurminen 04.03.2015 14:50

Pointti on siinä että sais nyt niitä suunnistukseen rakennettuja autoja sinne mukaan että olis yleensäkin kilpailijoita... Ja tämä oli ensimmäinen ehdotus, väljä (vähän liiankin) semmoinen. Ensi vuoden kirjaan olisi siis tarkoitus saada sellainen vähän kriittisempi mutta mahdollisiman toimiva välimuoto stanun ja pro-modin väliin, siksi siis haetaan kommentteja, ja hyvä että niitä on tullutkin.
Itse toivoisin nyt näkemyksiä niiltä joilla on niitä vanhoja suora-akselisia promodi autoja että mikä olisi meininki joilla ne saataisinn vaikka modiin sitten ajamaan kun eivät halua mennä ehdointahdoin rikkomaan radoille jossa tarvitaan porttaalien maavara minimissään.
Toivottavasti tästä sepustuksesta nyt oli taas jotain hyötyä.

oska80 04.03.2015 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1208160)
Eli periaatteessa voin ajaa modissa myös suzukillani, jos pistän siihen toimivat valot?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153171

Laita ja aja :D:cool::D
sekä teet ainakin korin sisälokarit, alku peräisen kaltaisen takapenkin lattian, vaihteistotunnelin, poistat kääntöjarrut ja rukkaat jakolaatikosta pois takavedon irroittajan yms..:eek:

Vaikeahan se on tehdä sellanen luokka, ettei siihen pääsisi ajatuksissa lähes jokaisella kikottimella. Tarkoituksen kuitenkin on oikeasti tehdä luokka, joka on stanun ja promodin välissä.

Vai pitäisikö tehdä luokkamääritykset täysin uusiksi, eli kaikki olisivat eka kisassa samassa luokassa. Seuraavaan kisaan edellisen 1.,2.ja 3. olisivat oma luokka, 4.,5. ja 6, seuraava luokka jne... pisteiden mukaan aina nousisi tai laskisi...:D:D

baxxter 05.03.2015 00:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1208396)
Laita ja aja :D:cool::D
sekä teet ainakin korin sisälokarit, alku peräisen kaltaisen takapenkin lattian, vaihteistotunnelin, poistat kääntöjarrut ja rukkaat jakolaatikosta pois takavedon irroittajan yms..:eek:

Modified säännöistä:
Etusisälokasuojat saa poistaa.
Vähintään 2mm alumiini- tai 1mm peltilattia tulee olla asennettu, mikäli alkuperäinen lattia on poistettu.
Vaihteistotunnelin muokkaaminen on sallittu.


Lainaus:

Vaikeahan se on tehdä sellanen luokka, ettei siihen pääsisi ajatuksissa lähes jokaisella kikottimella. Tarkoituksen kuitenkin on oikeasti tehdä luokka, joka on stanun ja promodin välissä.
Tarkoitus on tehdä luokka, johon ei pääsisi ajatuksissa lähes jokaisella kikottimella? (turvallisuussäännöt huomioiden) Miksi?

Muutetaanko tässä nyt olemassaolevaa modifiedia, vai onko uusi luokka tulossa? Ajaako helpotetut ja helpottamattomat modit samassa luokassa?

sirP 05.03.2015 06:13

Modit sellaisenaan, helpotukset juurikin suunnistus ja hs autoille jotka haluavat kokeilla "isompaa" ryhmää. Sorvaillaan noita modin sääntöjä jatkossa lisää ensi kautta varten. Näin nopealla aikataululla päädyttiin tällaiseen ratkaisuun. Eli jos modin auto on eurotrial/akk sääntöjen mukainen niin ei aiheuta toimenpiteitä.

Jare 05.03.2015 14:03

Oma dinosaurus aikakautinen ajattelutasoni on varmaan vanha ja jäykkä, mutta miks ihmeessä pitää puhua modified luokasta, jos se ei kuitenkaan ole sitten modi luokka? Mielestäni tälle luokalle kokonaan uusi nimi ja omat säännöt, niin ei tule sekaannuksia jo olemassa olevien luokkien kanssa.

Onko kukaan muu samaa mieltä? Eli olenko ajatukseni kanssa liian ysäriltä?

baxxter 05.03.2015 14:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1208522)
Oma dinosaurus aikakautinen ajattelutasoni on varmaan vanhan ja jäykkä, mutta miks ihmeessä pitää puhua modified luokasta, jos se ei kuitenkaan ole sitten modi luokka? Mielestäni tälle luokalle kokonaan uusi nimi ja omat säännöt, niin ei tule sekaannuksia jo olemassa olevien luokkien kanssa.

Onko kukaan muu samaa mieltä? Eli olenko ajatukseni kanssa liian ysäriltä?

Mun mielipiteeseen on lajiryhmä vastannut jo tämän ketjun ensimmäisessäkin viestissä, silti jostain syystä hämmennän tätäkin soppaa vaikka mun auto onkin liikaa muutettu näihinkin sääntöihin :)

Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, varsinkin kohdista vanha, dinosaurus ja ysäriltä. Jäykkyydellä kehuskelu taas ei liity näihin keskusteluihin :D:D:D

tare 06.03.2015 09:33

Tumpin kanssahan jokunen vuosi sitten ehdotettiin että jos olis 2-osainen HS-luokka, jossa olis ollu luokka jako rengaskoossa, eli ns. pieni ja isorenkaiset. no mutta sehän sillon haudattiin kokonaan.

viimeaikoinahan ei modiautoja ole montaa ollut ajamassa mutta kyselen kuitenkin vaikka itse en kyseisessä ryhmässä aja (tai eihän sitä tiedä jos joku laite tulee vastaan millä ajaa :) )

Ajaisiko virallinen modi ja tämä "helpoitettu" modi samoista palkinnoista vai vaan samaa rataa?


Suorat akselit saa vaihtaa suoriin. ???

modissahan on muutenkin saanut vaihtaa akselit samantyyppisiin toisesta autosta

sirP 06.03.2015 16:27

Modeihin tehtiin vaan "tilaa" lisää eli kaikki modit ajaa samaa rataa ja samoista palkinnoista. Nyt seurataan kehitystä ja noita tekniikka sääntöjä on painetta muokata myös eurosäännöissä niin kuin tuossa 1. postauksessa on kerrottu. Uutta ryhmää ei haluttu perustaa, teettää kilpailun järjestäjille lisää työtä. Näillä mennään nyt ja tarvittaessa muokataan lisää.

sirP 06.03.2015 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1208741)
Tumpin kanssahan jokunen vuosi sitten ehdotettiin että jos olis 2-osainen HS-luokka, jossa olis ollu luokka jako rengaskoossa, eli ns. pieni ja isorenkaiset. no mutta sehän sillon haudattiin kokonaan.

viimeaikoinahan ei modiautoja ole montaa ollut ajamassa mutta kyselen kuitenkin vaikka itse en kyseisessä ryhmässä aja (tai eihän sitä tiedä jos joku laite tulee vastaan millä ajaa :) )

Ajaisiko virallinen modi ja tämä "helpoitettu" modi samoista palkinnoista vai vaan samaa rataa?


Suorat akselit saa vaihtaa suoriin. ???

modissahan on muutenkin saanut vaihtaa akselit samantyyppisiin toisesta autosta

Tämän pohjalta HS jaettaisiin iso ja pikkupyöräisiin, HS ja HS+. Rengaskoko modin mukaan eli 900mm rajana. Porttaaliakselit automaattisesti HS+. Isopyöräiset ja porttaali akseliset ajaisivat modin ratoja. Vähintään pääkaari takatuin vaaditaan silloin turvakaarista HS+ luokassa. Ja saa pikkupyöräisellä HS autolla osallistua HS+ luokkaan kunhan kaarisääntö täyttyy. Silloin aikanaan tässä taisi juurikin tuo kaarisääntö olla ettei jaettu HS ryhmää koska modin radoilla on kuitenkin suurempi riski kaataa auto.

Byrocrat 07.03.2015 22:42

Kaikille palkinto niin ei tule kenellekään pettymyksiä
 
Järjestäjät pääsee paaljon helpommalla kun jokaiselle osanottajalle on oma luokka. hankitte vaan riittävästi palkintoja:rolleyes: Palkitaan jokainen osallistuja samalla lailla kuin päiväkotien ja alakoulujen kisoissa niin kaikki ovat tyytyväisiä ja jokainen voi rakentaa sellaisen kikottimen kuin haluaa vilkuilematta sääntökirjoja :eek: Ne jotka haluaa osallistua Euro-trialiin rakentaa sitten sen sääntöjenmukaisen laitteen :cool:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sirP (Viesti 1208814)
Modeihin tehtiin vaan "tilaa" lisää eli kaikki modit ajaa samaa rataa ja samoista palkinnoista. Nyt seurataan kehitystä ja noita tekniikka sääntöjä on painetta muokata myös eurosäännöissä niin kuin tuossa 1. postauksessa on kerrottu. Uutta ryhmää ei haluttu perustaa, teettää kilpailun järjestäjille lisää työtä. Näillä mennään nyt ja tarvittaessa muokataan lisää.


oska80 08.03.2015 22:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1209265)
Järjestäjät pääsee paaljon helpommalla kun jokaiselle osanottajalle on oma luokka. hankitte vaan riittävästi palkintoja:rolleyes: Palkitaan jokainen osallistuja samalla lailla kuin päiväkotien ja alakoulujen kisoissa niin kaikki ovat tyytyväisiä ja jokainen voi rakentaa sellaisen kikottimen kuin haluaa vilkuilematta sääntökirjoja :eek: Ne jotka haluaa osallistua Euro-trialiin rakentaa sitten sen sääntöjenmukaisen laitteen :cool:


Tätähän monet vissiin vaatii???

baxxter 08.03.2015 23:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1209544)
Tätähän monet vissiin vaatii???

Oletko ihan tosissasi?

tare 09.03.2015 07:26

Hyvä juttuhan se olisi että autoja saataisiin lisää kisoihin, mutta mun mielestä ei pitäisi näitä perusluokkia muuttaa/helpottaa mihinkään vaan antaa olla samana kuin eurotrialin säännöt, kun ne nyt on yhdenmukaiset.

Eli modi luokka ennallaan niin kuin on euro säännöissäkin ja jos "suomimodi" luokkan tekee niin omana luokkanaan.
meinaan vaan että jos aletaan ajaa ns. promodi autoilla modiluokassa, niin tuskin se virallista modiluokan osallistujaa motivoi osallistumaan jos samassa luokassa on paljon rakenneltumpia autoja mitkä ei ennen ole sopinut sääntöihin.

viimeaikoinahan ei ole ollut niitä virallisia modiluokan kilpailijoita mutta on mun vielestä väärin niitä kohtaan jos niitä on yksikin ajamassa.
Radathan niille joutuu kuitenkin tekee omansa niin mikä estää tekemästä luokkaakaan?

Byrocrat 09.03.2015 11:57

Näinhän tuon pitäisi mennä
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1209590)
Hyvä juttuhan se olisi että autoja saataisiin lisää kisoihin, mutta mun mielestä ei pitäisi näitä perusluokkia muuttaa/helpottaa mihinkään vaan antaa olla samana kuin eurotrialin säännöt, kun ne nyt on yhdenmukaiset.

Eli modi luokka ennallaan niin kuin on euro säännöissäkin ja jos "suomimodi" luokkan tekee niin omana luokkanaan.
meinaan vaan että jos aletaan ajaa ns. promodi autoilla modiluokassa, niin tuskin se virallista modiluokan osallistujaa motivoi osallistumaan jos samassa luokassa on paljon rakenneltumpia autoja mitkä ei ennen ole sopinut sääntöihin.

viimeaikoinahan ei ole ollut niitä virallisia modiluokan kilpailijoita mutta on mun vielestä väärin niitä kohtaan jos niitä on yksikin ajamassa.
Radathan niille joutuu kuitenkin tekee omansa niin mikä estää tekemästä luokkaakaan?

Samaa mieltä, Miksi tehdä uusia luokkia kun vanhoihinkaan ei näy aina löytyvän kisaajia. Kokeiluluokkana HS on riittävä kun porukka ei lähde vartavasten rakentelemaan siihen luokkaan oikeaa "kisalaitetta". Luokkahan oli ja on tarkoitettu offi suunnistajien houkuttelemiseksi Trialin kokeiluun eikä varsinaiseksi kisaluokaksi :).

HannuNurminen 12.03.2015 13:42

Tuntuu vaan olevan se nousu HS luokasta oikeisiin kisaluokkiin vaikeeta välillä, onko sitten se että sillä autolla ei sitten oikeassa luokassa olekaan mahdollista pärjätä tms. Siksi ehkä tuo HS ja HS+ vois olla yks uusi yritys saada autoja.

Kyllähän tämä on aika surkea oravan pyörä, ne joilla on auto ja ajohaluja eivät saa sitä kun ei ole kisoja, kisoja ei ole kun ensin nuristaan luokista kun auto ei käy, sitten kun jotkut yrittää keksiä jotain millä saatais helpotusta osallistumiseen niin sekin on perseestä...
Tämä ei ole henk kohtasesti kellekkään tarkoitettu, mulla on vaan sellanen fiilis että joillakin on sellai tunne että kohta alkaa riittää ku mikään ei kelpaa.
Tuo HS luokan jako on minusta ihan rakentava ehdotus, minusta ehkä parempi kuin modin muokkaaminen, vaikkakin siinä olin itsekin mukana:)

NÄMÄ ovat siis omia mielipiteitäni EI lajiryhmän!

Summasummarum, edelleen peräänkuulutan myös niitä kavereiden kanssa tehtyä pähkintöjä ja ehdotuksia lajiryhmälle kun niitä tulee, ei me mitää jumalia tai lentäjiä olla että niissä harvoissa kokouksissa ja viesteissä osattais kaikkea ottaa huomioon. Nostan hattua Baxxterille ja muille ketkä ovat tuoneet asioita konkreettisesti pähkinöitäväksi lajiryhmälle perusteluineen.

trouble 12.03.2015 14:48

Olisiko tämän asian käsittely aloitettava uudelleen puhtaalta pöydältä, ja kuunneltava kuljettajienkin mielipiteet, kun nehän sinne kilpailuihin osallistuvat, jos osallistuvat.
Yhdet sääntöehdotukset on jo toimitettu, jotka siirrettiin mappi ööhön. Oliko niissä liikaa epäkohtia toteutuakseen?
Kuittailu palkintojen saamisesta on mielestäni turhaa, kun koitetaan saada vaan säännöt jotka sopisivat mahdollisimman monelle JO olemassaolevalle autolle. Näinä aikoina ei monikaan ala uutta autoa rakentamaan, varsinkaan harraste-ryhmään. Onko synti osallistua autolla joka on rakennettu oman mielen mukaan, kunhan turvallisuus on ajantasalla
Säännöissä tärkeämpänä nään turvallisuuden, joka tulisi olla kaarien ja vöiden osalta modin mukainen. Penkit voisivat olla tieliikenne kelpoiset, jotta ei suljeta pois leimapelejä.
Ymmärrän huolen jos kaikki siirtyvät ajamaan harraste ryhmiä ja kilpa-ryhmät kuihtuvat kasaan, mutta voisiko olla myös niin että joku osallistuu vanhalla suunnistus protolla trial kilpailuihin ja innostuu niin paljon että alkaa rakentaa OIKEAA kilpa-autoa.....
Omat ajatukseni ovat siltä pohjalta että saadaan lisää autoja kilpailuihin, eikä niinkään modi-ryhmää elvytettyä.

baxxter 12.03.2015 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1209590)
Eli modi luokka ennallaan niin kuin on euro säännöissäkin ja jos "suomimodi" luokkan tekee niin omana luokkanaan.
meinaan vaan että jos aletaan ajaa ns. promodi autoilla modiluokassa, niin tuskin se virallista modiluokan osallistujaa motivoi osallistumaan jos samassa luokassa on paljon rakenneltumpia autoja mitkä ei ennen ole sopinut sääntöihin.

viimeaikoinahan ei ole ollut niitä virallisia modiluokan kilpailijoita mutta on mun vielestä väärin niitä kohtaan jos niitä on yksikin ajamassa.
Radathan niille joutuu kuitenkin tekee omansa niin mikä estää tekemästä luokkaakaan?

Nämä modin osallistujat on tasaisin väliajoin nostettu esiin, itse en ole kuitenkaan kisoissa nähnyt kuin yhden auton tässä parin vuoden aikana. Jos niitä modin mukaisia autoja murehdittaisiin sitten, kun niitä jostain ilmaantuu?
Voisko asiaa ajatella siltä kannalta, että motivoiko modiautoilijaa osallistuminen, kun kisoissa pitää valita HS tai PM-pätkät? Eikä kukaan ollut viime kaudella kovinkaan huolissaan, vaikka stanulle ei tehty pätkiä ja stanuautot ajoi HS:n kanssa samaa kisaa?
Aika vahvat muistikuvat on, että keskustelin aiheesta nykyisen modiautoilijan kanssa, ainakin mulle jäi sellainen mielikuva että mieluiten ajaisi modin ratoja, eikä niin tarkkaa ketä vastaan..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1209651)
Samaa mieltä, Miksi tehdä uusia luokkia kun vanhoihinkaan ei näy aina löytyvän kisaajia. Kokeiluluokkana HS on riittävä kun porukka ei lähde vartavasten rakentelemaan siihen luokkaan oikeaa "kisalaitetta". Luokkahan oli ja on tarkoitettu offi suunnistajien houkuttelemiseksi Trialin kokeiluun eikä varsinaiseksi kisaluokaksi :).

Ihan mieletön logiikka.. Varmaan tällä tyylillä vois lisätä säännön "korkeintaan kalenterivuosi yhtä kuljettaa kohden luokassa HS" kun se on vain tarkoitettu kokeiluun, vuoden rajoituksella pysyis harrastelijat pois Oikeiden Kisaluokkien Areenoilta.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuNurminen (Viesti 1210476)
Tuntuu vaan olevan se nousu HS luokasta oikeisiin kisaluokkiin vaikeeta välillä, onko sitten se että sillä autolla ei sitten oikeassa luokassa olekaan mahdollista pärjätä tms. Siksi ehkä tuo HS ja HS+ vois olla yks uusi yritys saada autoja.

Onko pärjäämisestä ja palkinnoista puhunut kukaan muu kuin lajiryhmä (ja byrocrat)? Ei kaikki välttämättä ajattele tuolla tavalla, että tulokset on kaikki kaikessa, tätä voi harrastaa ihan ajamisen ilosta.
Eurotrial-säännöissä luokissa O,S ja M on perusajatuksena oikean lähtökohdan valitseminen, koska tiettyjä asioita ei saa muuttaa ja tällä tavoin tehdä autoista tasavertaisia kilpureita. Eikä tasavertainen tarkoita samaa kuin pakko voittaa, vaan modisäännön mukaisella hiluxilla tai HJ:lla trial olisi ehkä verrattavissa pään seinään hakkaamiseen..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuNurminen (Viesti 1210476)
Kyllähän tämä on aika surkea oravan pyörä, ne joilla on auto ja ajohaluja eivät saa sitä kun ei ole kisoja, kisoja ei ole kun ensin nuristaan luokista kun auto ei käy, sitten kun jotkut yrittää keksiä jotain millä saatais helpotusta osallistumiseen niin sekin on perseestä...
Tämä ei ole henk kohtasesti kellekkään tarkoitettu, mulla on vaan sellanen fiilis että joillakin on sellai tunne että kohta alkaa riittää ku mikään ei kelpaa.

Viittaatko näissä tuohon modin helpottamiseen?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuNurminen (Viesti 1210476)
Tuo HS luokan jako on minusta ihan rakentava ehdotus, minusta ehkä parempi kuin modin muokkaaminen, vaikkakin siinä olin itsekin mukana:)

Minkälaiset säännöt syntyy HS+ luokkaan? Jos on vaikeammat pätkät, suunnilleen modin tasoiset, niin turvallisuussäännöt modin tasalle? Muuten HS:n säännöt? Kuulostaako tutulta?? Ettei vaan syntyisi "toista pro-modia"?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuNurminen (Viesti 1210476)
NÄMÄ ovat siis omia mielipiteitäni EI lajiryhmän!

Oikeasti arvostan että mielipiteitä tuodaan julki, mukavaa vaihtelua hiljaisuudelle.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja trouble (Viesti 1210481)
Yhdet sääntöehdotukset on jo toimitettu, jotka siirrettiin mappi ööhön. Oliko niissä liikaa epäkohtia toteutuakseen?

Sen kun tietäis...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja trouble (Viesti 1210481)
Ymmärrän huolen jos kaikki siirtyvät ajamaan harraste ryhmiä ja kilpa-ryhmät kuihtuvat kasaan, mutta voisiko olla myös niin että joku osallistuu vanhalla suunnistus protolla trial kilpailuihin ja innostuu niin paljon että alkaa rakentaa OIKEAA kilpa-autoa.....
Omat ajatukseni ovat siltä pohjalta että saadaan lisää autoja kilpailuihin, eikä niinkään modi-ryhmää elvytettyä.

Mun nähdäkseni huoli kuihtumisesta on aiheeton, koska pro-modia lukuunottamatta luokat ovat jo kuihtuneet. Prototypessä vielä muutama konkari ajaa, mutta uusien autojen syntyminen tähän luokkaan on ollut yhden harteilla useamman vuoden?

Jartsa 74 12.03.2015 22:47

Itse en ainakaan ole liikkeellä palkintosijojen takia, olishan se tietenkin mukavaa jos autot ois lähimainkaan samantasoisia.
Jos tuohon HS - promodi väliin ei löydy luokkaa niin tuskin viitsii 500km ajaa Raisioon.

junnu78 26.03.2015 10:24

kokous on ensi viikonloppuna.
tänne saa laittaa myös muita asioita, niin käsitellään tai otetaan selvää

sirP 26.03.2015 16:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jartsa 74 (Viesti 1210605)
Itse en ainakaan ole liikkeellä palkintosijojen takia, olishan se tietenkin mukavaa jos autot ois lähimainkaan samantasoisia.
Jos tuohon HS - promodi väliin ei löydy luokkaa niin tuskin viitsii 500km ajaa Raisioon.

No tuo modihan on juuri siinä välissä mutta se osanottaja pula. Näillä edellämainituilla sääntö helpotuksilla toivotaan niitä osanottajia lisää.

Jartsa 74 28.03.2015 11:09

Tuolla edellisellä viestilläni oli lähinnä tarkoitus viitata tuohon mistä Baxxterin kanssa ollut puhetta, ettei se niin hirveen nuukaa ole mitä muitten kalusto on.
Tuo keskustelu nyt vain on ollut vähän sellaista ettei tässä ole oikein perillä että ajetaanko sitä Modi-HM luokkaa vai ei?
Auto hajosi juhannuksena eikä motivaatiota ole ollut korjata kun jonkinmoinen epätietoisuus tulevasta kaudesta.

sirP 01.04.2015 15:57

1 Liiteet
Siis selvennetään vähän. Modin "suomi" sääntö kaudelle 2015 voimassa sekä tuo HS+. Molemmat ajaa modin rataa. Jos siis on modin säännöt täyttävä auto niin ei aiheuta toimenpiteitä. Muut sitten eli HS ja suunnistus autot tuon helpotetun modi säännön tai HS+ mukaan jos haluaa niitä haastavampia modin ratoja ajella. Liitteessä korjattu modin sääntömuutos.

Jare 06.04.2015 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sirP (Viesti 1215787)
Siis selvennetään vähän. Modin "suomi" sääntö kaudelle 2015 voimassa sekä tuo HS+. Molemmat ajaa modin rataa. Jos siis on modin säännöt täyttävä auto niin ei aiheuta toimenpiteitä. Muut sitten eli HS ja suunnistus autot tuon helpotetun modi säännön tai HS+ mukaan jos haluaa niitä haastavampia modin ratoja ajella. Liitteessä korjattu modin sääntömuutos.

Mistäs nää HS+ säännöt on sit luettavissa? Millaset ne nyt sitten on?

Noi liitteenä olleet modin Suomiluokan helpotetut luin siis jo ja ny ois kiva vertaa sit HS+, HS ja modi ja suomi-modin sääntöjä keskenään. Kun eikö niitä nyt niinku periaatteessa ole noi 4 eri vaihtoehtoa?

Ihan vaan vaikka oman selvyyden vuoks (ehkä joku muukin miettii??), niin ajaako 2015 kesällä sit mitkä luokat mitäkin rataa?


Standard ja HS -> stanu radalla?
HS+, suomi-modi ja modified -> jotain uutta modi rataa, joka stanujen ja pro-modien välimaastosta?
Pro-Modit -> ajaa omaa pro-modien rataa
Tumpin ja Aapelin protoille omat jaksot;)

baxxter 07.04.2015 00:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1217118)
Mistäs nää HS+ säännöt on sit luettavissa? Millaset ne nyt sitten on?

Noi liitteenä olleet modin Suomiluokan helpotetut luin siis jo ja ny ois kiva vertaa sit HS+, HS ja modi ja suomi-modin sääntöjä keskenään. Kun eikö niitä nyt niinku periaatteessa ole noi 4 eri vaihtoehtoa?

Lisäksi on eurotrial-sääntöjen mukainen modi ;)

oska80 07.04.2015 19:47

Kaikki luokat on entisellään Suomen trialissa tällä kaudella. Ei ole uusia luokkia eikä vanhat muutu. Ainoastaan modi luokan sääntöjä on ns. helpotettu kokeiluluontoisesti tämän kauden kaikkiin Suomen trial kisoihin.
Toivomus olisi, että kaikki (hs konarit) sekä mahdolliset suunnistuskalustolla mukaan tulevat, jotka sopivat noiden helpotusten jälkeen modiin, niin kisaisivat siinä.

Noista helpotuksista on kyselty ja pilkkua viilailtu moneen malliin. Tämä on kokeilu, joten ehdotuksia otetaan myös vastaan.

Hs luokka on mielestäni tarkoitettu lajiin tutustumiseen eikä se ole kilpaluokka.

Mase 07.04.2015 20:08

Viikko sitten oli vielä HS+ tulossa kaarisäännöillä ja ajamaan modin ratoja. Tai sitten olen käsittänyt (taas..) aivan väärin asiat.

oska80 07.04.2015 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mase (Viesti 1217396)
Viikko sitten oli vielä HS+ tulossa kaarisäännöillä ja ajamaan modin ratoja. Tai sitten olen käsittänyt (taas..) aivan väärin asiat.


Sitä en tiedä onko jossain kisassa ns. ylimääräisenä lisäluokkana tuollainen hs+, mutta ainut isompi yleisesti käyttöön tuleva asia on tuo modin helpotus.

PeteTurku 07.04.2015 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1217118)
Tumpin ja Aapelin protoille omat jaksot;)

Eikös nää sankarit vois ajaa Promodin ratoja, mutta kelloa vastaan?
Säästettäis radantekijöiden energiaa ja sitä kauttaa huomattavia säästöjä koska ei kuluisi niin paljon kaloreita.

MOGGI 08.04.2015 17:13

Trialin säännöt on ni hepreaa että itte ei pysy mukana.
Miten ajovalot vois vaikuttaa kilpailusuoritukseen?
Eikö tähänkin riittäisi 3 luokkaa jollakin rengas rajoilla.
1/ kaikki sallittu
2/ suoraakseliset rakennetut autot 1 kääntyvä akseli
3/ originaalit ei muutettu ns. Valkokilpiset. ( ei rekisteröinti pakkoa.)

Byrocrat 03.05.2015 20:58

HS:n kypäräsääntöön muutos trialissa ja officrossissa
 
Offroad

Hallitus hyväksyi kokouksessaan Modified-ryhmän tekniikkasääntöön kohta 3.4. sääntömuutoksen lajiryhmän esityksen mukaisesti. Sääntöä helpotetaan kokeiluluontoisesti kaudelle 2015. Sääntömuutoksen sisällöstä tiedotetaan tarkemmin lajiryhmän toimesta liiton www-sivuilla.

Hallitus hyväksyi lajiryhmän esityksen sallia E-hyväksytyt kypärät HS -luokkaan trialissa ja officrossissa. Suositellaan kuitenkin autourheilukäyttöön hyväksyttyjen kypärien käyttöä. Sääntömuutos astuu voimaan heti.

sirP 27.05.2015 17:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1223455)
Offroad

Hallitus hyväksyi kokouksessaan Modified-ryhmän tekniikkasääntöön kohta 3.4. sääntömuutoksen lajiryhmän esityksen mukaisesti. Sääntöä helpotetaan kokeiluluontoisesti kaudelle 2015. Sääntömuutoksen sisällöstä tiedotetaan tarkemmin lajiryhmän toimesta liiton www-sivuilla.

Hallitus hyväksyi lajiryhmän esityksen sallia E-hyväksytyt kypärät HS -luokkaan trialissa ja officrossissa. Suositellaan kuitenkin autourheilukäyttöön hyväksyttyjen kypärien käyttöä. Sääntömuutos astuu voimaan heti.

Ja tuollaista on lajiryhmä myös päättänyt
http://www.autourheilu.fi/attachemen...3-38-44296.pdf

HannuNurminen 16.11.2015 20:32

Eurotrial kokous 2016
 
Pääkohdat:

Pressa vaihtui Tommy Olsenista sveitsiläiseen Pia Hossliin ja hänen tilalle sihteeriksi tuli tanskalainen AnnBritt Frederiksen.

Sääntömuutoksia / tarkennuksia (vasta lopullisessa vedoksessa todennettuja)
- jarrutestiin valvoja mukaan
- Modin ja stanun "ohjaustehostin sallittu" kohtiin tarkennusta
- tullaan puuttumaan modissa tehtyihin runkomuutoksiin
- ehkä tärkeimpänä AJOSÄÄNTÖÖN ETTÄ PORTTI ON LÄPÄISTY KUN MOLEMMAT ETURENKAAT ON OHITTANUT KEPPILINJAN.
- järjestäjät valitsevat juryn tekemään päätökset hylkäysten ym varalta

HannuNurminen 21.01.2016 21:08

Lajiryhmällä on kokous 13.2. josa käsitellään ainakin crossin sääntöihin muutama muutosta kuten myös FOFF suomi luokkaan.
Jos on mieltä polttavia asioita niin joko tähän ketjuun viestiä tai minulle meiliin nurmhan1@gmail.com

offroadjouni 21.01.2016 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuNurminen (Viesti 1279058)
Lajiryhmällä on kokous 13.2. josa käsitellään ainakin crossin sääntöihin muutama muutosta kuten myös FOFF suomi luokkaan.
Jos on mieltä polttavia asioita niin joko tähän ketjuun viestiä tai minulle meiliin nurmhan1@gmail.com

Onko näistä käsiteltävistä asioista tarkempia tietoja? Kommentteja voisi olla helpompi antaa jos tietää mitä kommentoida.

HannuNurminen 22.01.2016 13:49

Crossin vinssi asia ja muitakin turvajuttuja joita on tullut esiin viesteissä.
Foffin suomiluokan penkkisääntöä ja vöitä ja sitten mitä mahdollisuuksia olisi ajattaa esim sitä kevyempää luokkaa
Lisenssejä, vakuutuksia.
Nämä nyt ainakin

sirP 05.04.2016 19:35

Tiedustelua! Onko halukkuutta offin toimitsija / päätoimitsija koulutukselle tänä vuona? Jäi viime vuonna pitämättä ja nyt voisi olla taas aikaa. S-postiin offinlaji@gmail.com voi ilmoittaa halukkuutensa. Mielellään seurakohtaisesti mutta muutenkin käy.

sirP 04.09.2016 19:12

Lajiryhmän seuraava kokous 22.10-16. Jos jotain asialistalle niin tänne vaan ilmoituksia.

baxxter 07.09.2016 11:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sirP (Viesti 1314907)
Lajiryhmän seuraava kokous 22.10-16. Jos jotain asialistalle niin tänne vaan ilmoituksia.

Voiskohan lajiryhmä ottaa asialistalleen asialistojen ja käsiteltyjen asioiden julkaisun, että asialistalle osattaisiin esittää uusia asioita?

HannuNurminen 12.09.2016 06:48

Käytännössä aiemmat kokoukset on sisältäneet seuraavia asioita:
Officrossin sääntöjen muokkausta ensi vuodelle kentän mielipiteet huomioon ottaen.
Suunnistuksen sääntöjen tuonti kirjaan, ei halua kentällä.
Vakuutus asiat, osin edelleen auki ylemmillä tahoilla vakuutusmuutoksesta johtuen.
Ryhmän jäsenistön muutoksia.
Uusi haku lajiryhmään näköjään avattu jo!
Keskustelu kilpailijamäärien pienuudesta ja siltä pohjalta esitetty hallitukselle kilpailun järjestämisen maksujen pienentämistä ja sitä kautta saada edes CUP arvo jolla houkutella kilpailijoita.

http://www.autourheilu.fi/lajit/off-road/uutiset/

Pauli 19.10.2016 21:36

LAJIRYHMÄT VALITTU KAUDELLE 2017-2018
 
http://www.autourheilu.fi/uutiset/la...lle-2017-2018/

OFF ROAD
Hannu Nurminen, pj
Jarno Neuvonen
Miika Oksanen
Jarno Puumalainen

HannuNurminen 23.01.2017 07:06

Lajiryhmän työnjako ja muutakin asiaa liittyen käytäntöihin.
Käytännössä jos jonkinlaisia muutoksia haluaa sääntöihin tms. niin ensin kannattaa olla yhteydessä lajiryhmän jäseneen ja sitä kauttta se tulee kaikille tietoon varmiten, lajiryhmä käsittelee asian ja keskustelee esim tekniikka lajiryhmän kanssa tarvittaessa jonka jälkeen asia esitetään AKK hallitukselle joka hyväksyy tai hylkää asian. TÄMÄN jälkeen asia on virallista julkaisukel- poista tietoa sääntöihin tms.

Miika Oksanen: suunnistus ja trial
Jarno Neuvonen: FOFF ja suunnistus
Jarno Puumalainen: trial ja crossi
Hannu Nurminen: Eurotrial ja FOFF Nez

Tämän vuoden eka kokous on pidetty ja tällä hetkellä eniten keskusteltiin miten ja missä niitä erilaisia kisoja saataisiin pidettyä että saataisiin pientä nostetta touhulle minkä avulla sitten voisi saada CUP tms arvoa.

HannuNurminen 26.10.2017 12:09

Morjens, onko tällä hetkellä sellasia henkilöitä ketkä suunnittelee modi luokan auton tekemistä trialiin? Sääntöluonnosta on tullut maailmalta ja voisin sitä käydä läpi jonkun kanssa jos on intoa.

sirP 11.03.2019 20:09

Lajiryhmän kokous pidetty, pöytäkirja löytyy
https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...019-23.2.2019/

sirP 01.10.2020 18:57

Lajiryhmällä kokous 24.10.2020. Jos on kysyttäviä, ehdotuksia sääntöihin (perustelut) tai muuta mielessä niin tänne vaan viestiä tai suoraan lajiryhmän jäsenille.

sirP 24.06.2022 05:19

Off Road päätoimitsija koulutus verkossa 29.6.2022 klo 18-21. Ilmoittautuminen KITI kisapalvelun kautta www.autourheilu.fi

HannuNurminen 04.10.2022 19:55

Huomio!

https://www.autourheilu.fi/uutiset/h...024-on-avattu/

sirP 01.08.2024 15:41

Lajiryhmän kuulumisia https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...umisia-3-2024/

HannuNurminen 05.10.2024 11:21

Haku ryhmään avattu.

https://www.autourheilu.fi/uutiset/h...026-on-avattu/

HannuNurminen 28.11.2024 14:21

Ohessa viimeiset kuulumiset.

Lajiryhmä 2025 - 2026
OFF ROAD
Inka Peippo (PJ)
Hannu Nurminen
Ari Kuutvuori
Veeti Orvasto
Sami Juopperi

https://www.autourheilu.fi/site/asse...froad_2025.pdf

https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...umisia-4-2024/

vveetijulius 21.01.2025 14:45

Uuden lajiryhmän ensimmäinen kokous pidetty, täältä pääset tsekkaamaan kuulumiset sekä kautta 2025 koskevat asiat =>

https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...ulumisia-1-25/

HannuNurminen 29.06.2025 13:34

https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...ulumisia-2-25/

HannuNurminen 29.06.2025 13:42

https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...-yhteishenkea/


Sivu luotu: 16:17 (GMT +2).