![]() |
Lajiryhmä tiedottaa
Eli ensimmäinen kokous pidettiin ja lähdetään tutkimaan seuraavia asioita:
Harraste modin ehdotus käytiin läpi ja kuten jotkut ovat jo siinä topikissa kirjoitelleet niin niillä säännöillä se olisi lähes toinen pro modi, siksi lähdetään nyt setvimään modin sääntöä niin että se olisi oikeasti enemmän stanun ja pro modin välimuoto. Samaa viestiä viedään myös Eurotrialin suuntaan koska ongelma on sama siellä. Sääntöeroavaisuuksia löydettiin muutama trialin kohdalta ja niitä jalostetaan. Kilpa-autoille selvitellään halvempaa vakuutus muotoa ja myös mahdollisuutta "punakilpi" katsastukseen, koskien suunnistus laitteita. Suunnistuksen ja officrossin sääntöjen yhtenäistämistä ja peilausta sinne trialiin. Kansainvälisten kilpailujen järjestämistä Suomessa sekä foffissa että trialissa. Tälläsiä asioita nyt sitten koetetaan selvittää ja tähän ketjuun saa laittaa RAKENTAVIA ehdotuksia asioiden tiimoilta. T: Hannu Nurminen lajiryhmän PJ. |
Lajiryhmä tiedottaa
Seuraava asia astuu voimaan samantien ja kirjaan se saadaan myöhemmin:
Offroad-autojen turvakehikoissa ei vaadita Art. 253 kohdan 8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistuksia. Ko. vahvistusputkia suositellaan käytettäväksi, mikäli se on rakenteellisesti mahdollista. HUOMIOITAVAA että on suositeltavaa käyttää tai vaihtoehtoisesti on mahdollista ja suositeltavaa hitsata tukipalat A-pilareihin jos kaaret on korin ulkopuolella. Syy siihen miksi siihen saadaan vapautus on se että se vaaditaan 2006 tjs. jälkeen tehtyihin luokiteltuihin kehikoihin ja jokkis autoihin. Meillä ei ole luokiteltuja kehikoita, ja siihen ei myöskään vaikuta katsastuskortin päiväys. |
Multakin on kyselty 2015 kilpailukalenterista, niin kysytään nyt että hoitaako lajiryhmän henkilöt sen palstalle?
vai löytyiskö joku muu innokas jolla on aikaa :) |
minäpä otan tästä selvää kuka sen tekee. byrocraattihan se on vissiin "tapahtuma vastaava" mutta selvitän asian...
|
1 Liiteet
Trial Modified ryhmään tehty tekniikan osalta "Suomi"sääntöä. Katsellaan miten toimii ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan. Laittakaa yv:tä tai s-postilla lajiryhmän jäsenille.
|
Eli periaatteessa voin ajaa modissa myös suzukillani, jos pistän siihen toimivat valot?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=153171 |
Eikös myös mashbox eli Kilpeläisen kilpuri sovi tuohon sääntöön kanssa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
"Kori ja runko oltava jostain tehdas sarjavalmisteisesta autosta akselien väliseltä osalta." Sun rakentelukuvista päätellen suzukin runko, ei ole enää akselien välisellä osuudella koko matkalta. |
joo totta, mutta ne palat rungon päihin pystyy heftailla takas ;)
|
Lainaus:
Mutta sun kaalimatohan on kuin tehty tähän suomi-modiin. |
Lainaus:
Kaalimato ja trial.....noo katellaan:rolleyes: EDIT Ja mikä pointti mun kirjoittelulla on olevinaan, niin mun mielestä ja ehkä Tarenkin viestistä vois päätellä, että meneeköhän toi modin vapauttelu nyt liian vapaaks?? Karkaa kalusto ja kaluston hinnat käsistä?? |
Pointti on siinä että sais nyt niitä suunnistukseen rakennettuja autoja sinne mukaan että olis yleensäkin kilpailijoita... Ja tämä oli ensimmäinen ehdotus, väljä (vähän liiankin) semmoinen. Ensi vuoden kirjaan olisi siis tarkoitus saada sellainen vähän kriittisempi mutta mahdollisiman toimiva välimuoto stanun ja pro-modin väliin, siksi siis haetaan kommentteja, ja hyvä että niitä on tullutkin.
Itse toivoisin nyt näkemyksiä niiltä joilla on niitä vanhoja suora-akselisia promodi autoja että mikä olisi meininki joilla ne saataisinn vaikka modiin sitten ajamaan kun eivät halua mennä ehdointahdoin rikkomaan radoille jossa tarvitaan porttaalien maavara minimissään. Toivottavasti tästä sepustuksesta nyt oli taas jotain hyötyä. |
Lainaus:
sekä teet ainakin korin sisälokarit, alku peräisen kaltaisen takapenkin lattian, vaihteistotunnelin, poistat kääntöjarrut ja rukkaat jakolaatikosta pois takavedon irroittajan yms..:eek: Vaikeahan se on tehdä sellanen luokka, ettei siihen pääsisi ajatuksissa lähes jokaisella kikottimella. Tarkoituksen kuitenkin on oikeasti tehdä luokka, joka on stanun ja promodin välissä. Vai pitäisikö tehdä luokkamääritykset täysin uusiksi, eli kaikki olisivat eka kisassa samassa luokassa. Seuraavaan kisaan edellisen 1.,2.ja 3. olisivat oma luokka, 4.,5. ja 6, seuraava luokka jne... pisteiden mukaan aina nousisi tai laskisi...:D:D |
Lainaus:
Etusisälokasuojat saa poistaa. Vähintään 2mm alumiini- tai 1mm peltilattia tulee olla asennettu, mikäli alkuperäinen lattia on poistettu. Vaihteistotunnelin muokkaaminen on sallittu. Lainaus:
Muutetaanko tässä nyt olemassaolevaa modifiedia, vai onko uusi luokka tulossa? Ajaako helpotetut ja helpottamattomat modit samassa luokassa? |
Modit sellaisenaan, helpotukset juurikin suunnistus ja hs autoille jotka haluavat kokeilla "isompaa" ryhmää. Sorvaillaan noita modin sääntöjä jatkossa lisää ensi kautta varten. Näin nopealla aikataululla päädyttiin tällaiseen ratkaisuun. Eli jos modin auto on eurotrial/akk sääntöjen mukainen niin ei aiheuta toimenpiteitä.
|
Oma dinosaurus aikakautinen ajattelutasoni on varmaan vanha ja jäykkä, mutta miks ihmeessä pitää puhua modified luokasta, jos se ei kuitenkaan ole sitten modi luokka? Mielestäni tälle luokalle kokonaan uusi nimi ja omat säännöt, niin ei tule sekaannuksia jo olemassa olevien luokkien kanssa.
Onko kukaan muu samaa mieltä? Eli olenko ajatukseni kanssa liian ysäriltä? |
Lainaus:
Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, varsinkin kohdista vanha, dinosaurus ja ysäriltä. Jäykkyydellä kehuskelu taas ei liity näihin keskusteluihin :D:D:D |
Tumpin kanssahan jokunen vuosi sitten ehdotettiin että jos olis 2-osainen HS-luokka, jossa olis ollu luokka jako rengaskoossa, eli ns. pieni ja isorenkaiset. no mutta sehän sillon haudattiin kokonaan.
viimeaikoinahan ei modiautoja ole montaa ollut ajamassa mutta kyselen kuitenkin vaikka itse en kyseisessä ryhmässä aja (tai eihän sitä tiedä jos joku laite tulee vastaan millä ajaa :) ) Ajaisiko virallinen modi ja tämä "helpoitettu" modi samoista palkinnoista vai vaan samaa rataa? Suorat akselit saa vaihtaa suoriin. ??? modissahan on muutenkin saanut vaihtaa akselit samantyyppisiin toisesta autosta |
Modeihin tehtiin vaan "tilaa" lisää eli kaikki modit ajaa samaa rataa ja samoista palkinnoista. Nyt seurataan kehitystä ja noita tekniikka sääntöjä on painetta muokata myös eurosäännöissä niin kuin tuossa 1. postauksessa on kerrottu. Uutta ryhmää ei haluttu perustaa, teettää kilpailun järjestäjille lisää työtä. Näillä mennään nyt ja tarvittaessa muokataan lisää.
|
Lainaus:
|
Kaikille palkinto niin ei tule kenellekään pettymyksiä
Järjestäjät pääsee paaljon helpommalla kun jokaiselle osanottajalle on oma luokka. hankitte vaan riittävästi palkintoja:rolleyes: Palkitaan jokainen osallistuja samalla lailla kuin päiväkotien ja alakoulujen kisoissa niin kaikki ovat tyytyväisiä ja jokainen voi rakentaa sellaisen kikottimen kuin haluaa vilkuilematta sääntökirjoja :eek: Ne jotka haluaa osallistua Euro-trialiin rakentaa sitten sen sääntöjenmukaisen laitteen :cool:
Lainaus:
|
Lainaus:
Tätähän monet vissiin vaatii??? |
Lainaus:
|
Hyvä juttuhan se olisi että autoja saataisiin lisää kisoihin, mutta mun mielestä ei pitäisi näitä perusluokkia muuttaa/helpottaa mihinkään vaan antaa olla samana kuin eurotrialin säännöt, kun ne nyt on yhdenmukaiset.
Eli modi luokka ennallaan niin kuin on euro säännöissäkin ja jos "suomimodi" luokkan tekee niin omana luokkanaan. meinaan vaan että jos aletaan ajaa ns. promodi autoilla modiluokassa, niin tuskin se virallista modiluokan osallistujaa motivoi osallistumaan jos samassa luokassa on paljon rakenneltumpia autoja mitkä ei ennen ole sopinut sääntöihin. viimeaikoinahan ei ole ollut niitä virallisia modiluokan kilpailijoita mutta on mun vielestä väärin niitä kohtaan jos niitä on yksikin ajamassa. Radathan niille joutuu kuitenkin tekee omansa niin mikä estää tekemästä luokkaakaan? |
Näinhän tuon pitäisi mennä
Lainaus:
|
Tuntuu vaan olevan se nousu HS luokasta oikeisiin kisaluokkiin vaikeeta välillä, onko sitten se että sillä autolla ei sitten oikeassa luokassa olekaan mahdollista pärjätä tms. Siksi ehkä tuo HS ja HS+ vois olla yks uusi yritys saada autoja.
Kyllähän tämä on aika surkea oravan pyörä, ne joilla on auto ja ajohaluja eivät saa sitä kun ei ole kisoja, kisoja ei ole kun ensin nuristaan luokista kun auto ei käy, sitten kun jotkut yrittää keksiä jotain millä saatais helpotusta osallistumiseen niin sekin on perseestä... Tämä ei ole henk kohtasesti kellekkään tarkoitettu, mulla on vaan sellanen fiilis että joillakin on sellai tunne että kohta alkaa riittää ku mikään ei kelpaa. Tuo HS luokan jako on minusta ihan rakentava ehdotus, minusta ehkä parempi kuin modin muokkaaminen, vaikkakin siinä olin itsekin mukana:) NÄMÄ ovat siis omia mielipiteitäni EI lajiryhmän! Summasummarum, edelleen peräänkuulutan myös niitä kavereiden kanssa tehtyä pähkintöjä ja ehdotuksia lajiryhmälle kun niitä tulee, ei me mitää jumalia tai lentäjiä olla että niissä harvoissa kokouksissa ja viesteissä osattais kaikkea ottaa huomioon. Nostan hattua Baxxterille ja muille ketkä ovat tuoneet asioita konkreettisesti pähkinöitäväksi lajiryhmälle perusteluineen. |
Olisiko tämän asian käsittely aloitettava uudelleen puhtaalta pöydältä, ja kuunneltava kuljettajienkin mielipiteet, kun nehän sinne kilpailuihin osallistuvat, jos osallistuvat.
Yhdet sääntöehdotukset on jo toimitettu, jotka siirrettiin mappi ööhön. Oliko niissä liikaa epäkohtia toteutuakseen? Kuittailu palkintojen saamisesta on mielestäni turhaa, kun koitetaan saada vaan säännöt jotka sopisivat mahdollisimman monelle JO olemassaolevalle autolle. Näinä aikoina ei monikaan ala uutta autoa rakentamaan, varsinkaan harraste-ryhmään. Onko synti osallistua autolla joka on rakennettu oman mielen mukaan, kunhan turvallisuus on ajantasalla Säännöissä tärkeämpänä nään turvallisuuden, joka tulisi olla kaarien ja vöiden osalta modin mukainen. Penkit voisivat olla tieliikenne kelpoiset, jotta ei suljeta pois leimapelejä. Ymmärrän huolen jos kaikki siirtyvät ajamaan harraste ryhmiä ja kilpa-ryhmät kuihtuvat kasaan, mutta voisiko olla myös niin että joku osallistuu vanhalla suunnistus protolla trial kilpailuihin ja innostuu niin paljon että alkaa rakentaa OIKEAA kilpa-autoa..... Omat ajatukseni ovat siltä pohjalta että saadaan lisää autoja kilpailuihin, eikä niinkään modi-ryhmää elvytettyä. |
Lainaus:
Voisko asiaa ajatella siltä kannalta, että motivoiko modiautoilijaa osallistuminen, kun kisoissa pitää valita HS tai PM-pätkät? Eikä kukaan ollut viime kaudella kovinkaan huolissaan, vaikka stanulle ei tehty pätkiä ja stanuautot ajoi HS:n kanssa samaa kisaa? Aika vahvat muistikuvat on, että keskustelin aiheesta nykyisen modiautoilijan kanssa, ainakin mulle jäi sellainen mielikuva että mieluiten ajaisi modin ratoja, eikä niin tarkkaa ketä vastaan.. Lainaus:
Lainaus:
Eurotrial-säännöissä luokissa O,S ja M on perusajatuksena oikean lähtökohdan valitseminen, koska tiettyjä asioita ei saa muuttaa ja tällä tavoin tehdä autoista tasavertaisia kilpureita. Eikä tasavertainen tarkoita samaa kuin pakko voittaa, vaan modisäännön mukaisella hiluxilla tai HJ:lla trial olisi ehkä verrattavissa pään seinään hakkaamiseen.. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Itse en ainakaan ole liikkeellä palkintosijojen takia, olishan se tietenkin mukavaa jos autot ois lähimainkaan samantasoisia.
Jos tuohon HS - promodi väliin ei löydy luokkaa niin tuskin viitsii 500km ajaa Raisioon. |
kokous on ensi viikonloppuna.
tänne saa laittaa myös muita asioita, niin käsitellään tai otetaan selvää |
Lainaus:
|
Tuolla edellisellä viestilläni oli lähinnä tarkoitus viitata tuohon mistä Baxxterin kanssa ollut puhetta, ettei se niin hirveen nuukaa ole mitä muitten kalusto on.
Tuo keskustelu nyt vain on ollut vähän sellaista ettei tässä ole oikein perillä että ajetaanko sitä Modi-HM luokkaa vai ei? Auto hajosi juhannuksena eikä motivaatiota ole ollut korjata kun jonkinmoinen epätietoisuus tulevasta kaudesta. |
1 Liiteet
Siis selvennetään vähän. Modin "suomi" sääntö kaudelle 2015 voimassa sekä tuo HS+. Molemmat ajaa modin rataa. Jos siis on modin säännöt täyttävä auto niin ei aiheuta toimenpiteitä. Muut sitten eli HS ja suunnistus autot tuon helpotetun modi säännön tai HS+ mukaan jos haluaa niitä haastavampia modin ratoja ajella. Liitteessä korjattu modin sääntömuutos.
|
Lainaus:
Noi liitteenä olleet modin Suomiluokan helpotetut luin siis jo ja ny ois kiva vertaa sit HS+, HS ja modi ja suomi-modin sääntöjä keskenään. Kun eikö niitä nyt niinku periaatteessa ole noi 4 eri vaihtoehtoa? Ihan vaan vaikka oman selvyyden vuoks (ehkä joku muukin miettii??), niin ajaako 2015 kesällä sit mitkä luokat mitäkin rataa? Standard ja HS -> stanu radalla? HS+, suomi-modi ja modified -> jotain uutta modi rataa, joka stanujen ja pro-modien välimaastosta? Pro-Modit -> ajaa omaa pro-modien rataa Tumpin ja Aapelin protoille omat jaksot;) |
Lainaus:
|
Kaikki luokat on entisellään Suomen trialissa tällä kaudella. Ei ole uusia luokkia eikä vanhat muutu. Ainoastaan modi luokan sääntöjä on ns. helpotettu kokeiluluontoisesti tämän kauden kaikkiin Suomen trial kisoihin.
Toivomus olisi, että kaikki (hs konarit) sekä mahdolliset suunnistuskalustolla mukaan tulevat, jotka sopivat noiden helpotusten jälkeen modiin, niin kisaisivat siinä. Noista helpotuksista on kyselty ja pilkkua viilailtu moneen malliin. Tämä on kokeilu, joten ehdotuksia otetaan myös vastaan. Hs luokka on mielestäni tarkoitettu lajiin tutustumiseen eikä se ole kilpaluokka. |
Viikko sitten oli vielä HS+ tulossa kaarisäännöillä ja ajamaan modin ratoja. Tai sitten olen käsittänyt (taas..) aivan väärin asiat.
|
Lainaus:
Sitä en tiedä onko jossain kisassa ns. ylimääräisenä lisäluokkana tuollainen hs+, mutta ainut isompi yleisesti käyttöön tuleva asia on tuo modin helpotus. |
Lainaus:
Säästettäis radantekijöiden energiaa ja sitä kauttaa huomattavia säästöjä koska ei kuluisi niin paljon kaloreita. |
Trialin säännöt on ni hepreaa että itte ei pysy mukana.
Miten ajovalot vois vaikuttaa kilpailusuoritukseen? Eikö tähänkin riittäisi 3 luokkaa jollakin rengas rajoilla. 1/ kaikki sallittu 2/ suoraakseliset rakennetut autot 1 kääntyvä akseli 3/ originaalit ei muutettu ns. Valkokilpiset. ( ei rekisteröinti pakkoa.) |
HS:n kypäräsääntöön muutos trialissa ja officrossissa
Offroad
Hallitus hyväksyi kokouksessaan Modified-ryhmän tekniikkasääntöön kohta 3.4. sääntömuutoksen lajiryhmän esityksen mukaisesti. Sääntöä helpotetaan kokeiluluontoisesti kaudelle 2015. Sääntömuutoksen sisällöstä tiedotetaan tarkemmin lajiryhmän toimesta liiton www-sivuilla. Hallitus hyväksyi lajiryhmän esityksen sallia E-hyväksytyt kypärät HS -luokkaan trialissa ja officrossissa. Suositellaan kuitenkin autourheilukäyttöön hyväksyttyjen kypärien käyttöä. Sääntömuutos astuu voimaan heti. |
Lainaus:
http://www.autourheilu.fi/attachemen...3-38-44296.pdf |
Eurotrial kokous 2016
Pääkohdat:
Pressa vaihtui Tommy Olsenista sveitsiläiseen Pia Hossliin ja hänen tilalle sihteeriksi tuli tanskalainen AnnBritt Frederiksen. Sääntömuutoksia / tarkennuksia (vasta lopullisessa vedoksessa todennettuja) - jarrutestiin valvoja mukaan - Modin ja stanun "ohjaustehostin sallittu" kohtiin tarkennusta - tullaan puuttumaan modissa tehtyihin runkomuutoksiin - ehkä tärkeimpänä AJOSÄÄNTÖÖN ETTÄ PORTTI ON LÄPÄISTY KUN MOLEMMAT ETURENKAAT ON OHITTANUT KEPPILINJAN. - järjestäjät valitsevat juryn tekemään päätökset hylkäysten ym varalta |
Lajiryhmällä on kokous 13.2. josa käsitellään ainakin crossin sääntöihin muutama muutosta kuten myös FOFF suomi luokkaan.
Jos on mieltä polttavia asioita niin joko tähän ketjuun viestiä tai minulle meiliin nurmhan1@gmail.com |
Lainaus:
|
Crossin vinssi asia ja muitakin turvajuttuja joita on tullut esiin viesteissä.
Foffin suomiluokan penkkisääntöä ja vöitä ja sitten mitä mahdollisuuksia olisi ajattaa esim sitä kevyempää luokkaa Lisenssejä, vakuutuksia. Nämä nyt ainakin |
Tiedustelua! Onko halukkuutta offin toimitsija / päätoimitsija koulutukselle tänä vuona? Jäi viime vuonna pitämättä ja nyt voisi olla taas aikaa. S-postiin offinlaji@gmail.com voi ilmoittaa halukkuutensa. Mielellään seurakohtaisesti mutta muutenkin käy.
|
Lajiryhmän seuraava kokous 22.10-16. Jos jotain asialistalle niin tänne vaan ilmoituksia.
|
Lainaus:
|
Käytännössä aiemmat kokoukset on sisältäneet seuraavia asioita:
Officrossin sääntöjen muokkausta ensi vuodelle kentän mielipiteet huomioon ottaen. Suunnistuksen sääntöjen tuonti kirjaan, ei halua kentällä. Vakuutus asiat, osin edelleen auki ylemmillä tahoilla vakuutusmuutoksesta johtuen. Ryhmän jäsenistön muutoksia. Uusi haku lajiryhmään näköjään avattu jo! Keskustelu kilpailijamäärien pienuudesta ja siltä pohjalta esitetty hallitukselle kilpailun järjestämisen maksujen pienentämistä ja sitä kautta saada edes CUP arvo jolla houkutella kilpailijoita. http://www.autourheilu.fi/lajit/off-road/uutiset/ |
LAJIRYHMÄT VALITTU KAUDELLE 2017-2018
http://www.autourheilu.fi/uutiset/la...lle-2017-2018/
OFF ROAD Hannu Nurminen, pj Jarno Neuvonen Miika Oksanen Jarno Puumalainen |
Lajiryhmän työnjako ja muutakin asiaa liittyen käytäntöihin.
Käytännössä jos jonkinlaisia muutoksia haluaa sääntöihin tms. niin ensin kannattaa olla yhteydessä lajiryhmän jäseneen ja sitä kauttta se tulee kaikille tietoon varmiten, lajiryhmä käsittelee asian ja keskustelee esim tekniikka lajiryhmän kanssa tarvittaessa jonka jälkeen asia esitetään AKK hallitukselle joka hyväksyy tai hylkää asian. TÄMÄN jälkeen asia on virallista julkaisukel- poista tietoa sääntöihin tms. Miika Oksanen: suunnistus ja trial Jarno Neuvonen: FOFF ja suunnistus Jarno Puumalainen: trial ja crossi Hannu Nurminen: Eurotrial ja FOFF Nez Tämän vuoden eka kokous on pidetty ja tällä hetkellä eniten keskusteltiin miten ja missä niitä erilaisia kisoja saataisiin pidettyä että saataisiin pientä nostetta touhulle minkä avulla sitten voisi saada CUP tms arvoa. |
Morjens, onko tällä hetkellä sellasia henkilöitä ketkä suunnittelee modi luokan auton tekemistä trialiin? Sääntöluonnosta on tullut maailmalta ja voisin sitä käydä läpi jonkun kanssa jos on intoa.
|
Lajiryhmän kokous pidetty, pöytäkirja löytyy
https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...019-23.2.2019/ |
Lajiryhmällä kokous 24.10.2020. Jos on kysyttäviä, ehdotuksia sääntöihin (perustelut) tai muuta mielessä niin tänne vaan viestiä tai suoraan lajiryhmän jäsenille.
|
Off Road päätoimitsija koulutus verkossa 29.6.2022 klo 18-21. Ilmoittautuminen KITI kisapalvelun kautta www.autourheilu.fi
|
|
Lajiryhmän kuulumisia https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...umisia-3-2024/
|
|
Ohessa viimeiset kuulumiset.
Lajiryhmä 2025 - 2026 OFF ROAD Inka Peippo (PJ) Hannu Nurminen Ari Kuutvuori Veeti Orvasto Sami Juopperi https://www.autourheilu.fi/site/asse...froad_2025.pdf https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...umisia-4-2024/ |
Uuden lajiryhmän ensimmäinen kokous pidetty, täältä pääset tsekkaamaan kuulumiset sekä kautta 2025 koskevat asiat =>
https://www.autourheilu.fi/uutiset/o...ulumisia-1-25/ |
|
|
Sivu luotu: 16:17 (GMT +2). |