![]() |
Hiluxista kolme akselinen?
Onko kukaan leimannu hiluxia kahella taka-akselilla? ..tai yleensä maastoautoa.. Ei löytyny äkistään söörzillä. Tuli villi ajatus 6x6 hiluxista.
|
Toyota Arctic Truck:n pihalla seisoo 3-akselinen Hilux mutta kilvistä en tiedä, jollain kilvillä se osallistuu safareille.
|
Aikoinaan pirkanmaalla oli kolmeakselinen bj45 picup.
Laittteessa oli kippi ja kun kipin nosti ylös niin silloin apuakseli otti maahan kiinni. |
Ja jossain päin on 3 akselinen HJ-60 lavamalliseksi muutettuna. ollu muutaman kerran nettiautossa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Siinä 6x6 hoojiissa tais olla niin että pikkupuolta ei voinut käyttää kun takinmaisen akseli veto oli otettu jotenkin hullusti jakiksesta. |
Lohjalla näin joku vuos sitten kolmiakselise defen oli auto liikkeessä
|
Lainaus:
Googlaa "6x6 conversions Australia", niin pitaisi tulla esiin useampiakin firmoja ja tietysti kuvia. |
Lainaus:
Juu onhan näitä tehty. Ja itselläkin on ihan selvä visio miten tekisin muutoksen omaan 65:een. Mutta KUINKA sen saa LEIMALLE?? Ei taida pelkkä muutoskatsastus riittää? Entä mitä laki sanoo? |
|
Lainaus:
Vaatis lauantaina 7 oikein.. :D Mällätköön ne joilla on rahaa, nostan hattua heille.. :) |
Viiminen akseli ohjaavaks sekä nostettavaksi ni alkaa olla ketteräkin ;)
Kallin oloisia osia tarttee :D http://www.thisfabtrek.com/journey/e...diff-6x6-4.jpg |
Poikkeuslupa, jollet löydä paperia että tojota olisi tehnyt 6x6 mallia jota voisi käyttää vertailumallina.
Poikkeusluvalla saakin sitten tehdä melkein mitä vaan kunhan sen voi perustella turvallisuutta lisääväksi tai ympäristön pelastavaksi. |
Lainaus:
Mites, mulla on ollu sellanen käsitys, jotta tuolla poikkeuslupapuolella on parin vuoden ruuhkat lupien käsittelyssä? |
Lainaus:
|
toihan se. Ainakin akselit on volvosta napattu. Rungosta en muista vaikka aikanaan tuli yksillä messuilla katseltua tarkemminkin.
|
Tarviikos muuten akselivälin pidentämiseenkin poikkeusluvan???2
|
Lainaus:
|
Tästä mallia ja innostusta rakennushankkeelle
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5282 http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4209 http://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_Trucks http://blog.carreviews.club/cars/toy...pole-toyota-uk http://my.4x4offroads.com/my.php?my=184 |
Lainaus:
|
Asiaa sivuten.Rangen korjaus oppaissa mainitaan lisävarusteena kolmas akseli joka lisätaan taka akselin taakse,liekkö kukaan suomessa tehny ja leimannu.
|
Ite kyselin niin tarvii lupia ja mitä muita
Mut kumijousi akselin saa kuulemma alle ripustaa ilman sen kummempia Sitä en tiedä kuin tosissaan katsuri siitä oli, mut sano et tuskin sen kieltävää lakipykälää löytyykään :p Eihän sillä maastossa oikeen mitään tekiskään, mut 960kg poron ruokaa lavalla, niin pick-up on hieman ei niin ergonomisessa ajoasennossa :( Mut onhan suomessa ainakin 1 nostotelillinenkin pick-up ja ihan kuulemma papruissa 3 akselia Sitä on turhä kysyä et mikä se kilpi oli kunnen sitä enään muista :mad: Itellä oli niin hullu ajatus et jos pick-upin hommaa niin vaihdettavan pääli rakenteen tekis taakse, normaali lavansa sit kippi moduuli lyhyellä lavalla kuutio soraa ei kauheeta lavaa tartte ja hinuri moduuli niin siihen vetävä lisäakseli alle vaikka ilma jousilla. Sit jos innostusta riittäis niin katolle nouseva autolava |
Lainaus:
Riippuu tietty pick-upista että paljonko jää kantavuutta. |
Lainaus:
Siksi sen kippi lavan ei tartteis kymmeniä kuutioita ollakkaan takariippujen kohdalle saranat hyttiin asti lavaa ja metri laitaa niin siihen kun pillarilla lavallisen kippaa taitaa lie loppua jo rakenteellinenkin kestävyys :p |
Joensuussa oon nähny olikohan patrolli liikenteessä kahella taka akselilla. ja varma tieto että leimassakin vielä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Olikos se poikkeuslupalysti jotain 500€ yhteensä? Kannattaako / pystyykö yhessä luvassa hakemaan montaa muutosta? Olis kiinnostava tietää millä perustein lisäakselille on lupa saatu.
|
Lainaus:
|
Poikkeusluvan kanssa muistaakseni oli niin että jos vaikuttaa ettei mene läpi niin olisi mahdollisuus perua hakemus niin ettei joudu maksamaan.
Saahan rodimiehetkin lupia tunkea pikkulohkon 30-lukulaiseen pärekoriin kunhan perustelut (muut muutokset, esim. jarrut) on kunnossa. Yrityksen käyttöön tuleva erikois-auto saa varmasti helpommin luvat kuin harrastelija jonka lähtökohtana on "koska pystyn" |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Soitinpa trafille. Parin insinöörin kanssa juttelin ja molemmat tuumasivat että äkkiseltään ei pitäisi olla mitään estettä kun on toteutuksesta selvät suunnitelmat kuinka toteutetaan. Mmm. Jarruista kysäsin että riittääkö tehostin ja ja jarrupääsylinteri, niin toteutuksen vertailumallina voidaan soveltaa saman kokoluokan 6x6/ 4x4 erimerkkistäkin mallisarjaa. Onko siis tai jotain saman kokoluokan autoa tehty 4x4 ja 6x6 versiona? Esim. g mersu?? Kysyin rungon pidennyksestä... Vastaus oli että mallia voi ottaa esim. hyväksytysti pidennetystä raskaan kaluston rungosta.. Valokuvat, merkintä otteessa. Takaripustukseen tarjosin lj:n hiluja, jakarit, vakaajat, panhard... Saa nähä, riittääkö aika ja inspiraatio...
|
Voitko saada tuon lausuman kirjallisena? Vois olla mielenkiintoinen projekti lyödä johonkin jenkkiin kolmas akseli.
|
Ainakin kermeedestä ja fiudea on tehty 3-akselisena. Tosin vetämättömillä taka-akseleilla luultavasti, mut kuitenkin. Joensuussa torin nurkalla pyörii viikonloppuisin 3-akselinen kebaasikioski, ja leppävirralta vähä kuopioon päin on pitkään ollu myynnissä 3-akselinen pakettimersu.
|
Lainaus:
|
Käytännön tasolla kantavuus loppuu autosta äkkiä kesken lisätyllä akselilla/jatketulla rungolla/lavalla, kokonaismassaa kun ei voi muuttaa vaikka akselit kestäisikin reippaasti enemmän.
|
Näistä kun nyt on puhe, niin tällainen juuri eilen tuli laivassa Suomeen. En tiedä onko jäämässä tänne vai meneekö itänaapuriin, mutta ainakin se on selkeästi palokunnan kalustoa :) Jäi kiireessä katsomatta, oliko taaimmainenkin akseli vetävä, mutta ainakin etu- ja keskiakseli oli. Onhan MB:llä G:tä 6 x 6 versiona eli läpivetävä akseli löytyisi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169369 |
Lainaus:
|
Joskus pohdittiin tuota lisäaskelin asennusta, että laki ei kiellä asentamasta autoon vararengastelinettä, ja mikään ei estä, että tässä vararengastelineessä olisi myös kyky pyörittää näitä varapyöriä.
Eli nostoteli vaan auton perään. Tiellä joutuisi ajamaan sitten teli ylhäällä. |
Lainaus:
Sitten ku tollasen tekee pitkälavaisesta, akseliväli ~4 metriä, ja laittaa ensimmäisen vetävän lyhylavaisen akselivälin mukaan ~3,5 metrin kohdalle niin eikös tuo ole aika lailla lain kirjaimen mukainen? Säädettävillä etupään tukivarsilla tuettuna ja 2500-alustaisen lehtijousi ylös alaisin siten että norran päät ovat akselien päällä. Kolmas vetävä etuakselista ja nostettavana jopa. Aijai, nyt alkoi taas rattaat raksuttaa ;) |
Lainaus:
|
Onko tietoa/ ihan dokumenttia G mersun 6x ja 4x mallin jarru osista että vastaavatko toisiaan? esim tehostin ja pääsylinteri... Ei ole meset vahvin osaamis alue..
|
Nuo taitavat kaikki tehtaan 3 akseliset olla kuorkkeja, ainakin kuudella raapivat. Pystyykö vertaamaan paku-kuorkki?
|
Lainaus:
|
Minäkin kerran ajankuluksi luonnostelin bj-40 3-akseliseksi:
Siis etuakseli ja takimmainen kääntyy, ja näille kardaanit niin kuin orkkiksena. Keskimmäinen akseli saa sitten vedon ylimääräisestä jakolaatikosta, joka on takapuskurin etupuolella, tähän jakikseen veto orkkis jakiksen pääakselilta. -> akselivälit olisi voinut pitää pienenä.... Mutta että trafi olisi alkanut palvelemaan? kuulostaa uskomattomalta aina kun olen jotain yrittänyt kysyä, niin kukaan ei osaa/uskalla ottaa kantaa muutoksiin, kohteliaasti ohjaavat katsastuskonttorille, vaikka itse toimivat käsittääkseni virkamiehinä..., (ja heillähän on käsittääkseni tiedonanto/ opastus tms. velvollisuus kansalaisia kohtaan).... -"TeaM-PKR"- tarkista kaiven varalta, että soitit oikeaan numeroon:rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ton kun saa kirjallisena :eek: Siihen sit perään liittää jonkun sopivan pukälän rungon vahvistamisesta ja ruostekorjauksesta niin koko runko on nopeammin tehty metrisestä kuin jatkettu vanhaa ja sen peräpään varmastikkin joutuisi kuitenkin muuttamaan akselin päältä asti |
Sivu luotu: 09:33 (GMT +2). |