Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Suunnistuksellinen suitsa (vitara) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131438)

Mogli 12.01.2015 21:43

Suunnistuksellinen suitsa (vitara)
 
2 Liiteet
Ja Morjensta!

Tervehdys kaikille, palstaa on tullut silmäiltyä jonnii verran jo aiemmin mutta nyt ensimmäisen varsinaisen maastoauton hankittuani päätin rekisteröityä. Tehään nyt alkuun tämmönen testi, josko saisin suitsan kuvatuksen tähän esille :D

EDIT: hahaa, edit nappula ilmaantui vihdoin kun ylläpito antoi siunauksensa Moglin ja offipalstan yhteenliittymälle! Tänk juu ! Laitetaan tähän alkuun nyt vielä hiukkasen tarinaa miten japanialaisen metsäkoneen hankintaan päädyttiin. Tämän herran varhaisemmat kokemukset liittyvät maastoautoiluun työkoneina, on tullut patrollilla, hj toitsuilla, pajeroilla ja jopa rockyllä useampaakin pihaa aurattua ja hiekoitettua. Tästä nyt jo aikaa noin kymmenisen vuotta, juuri siinä ajokortin saannin kynnyksellä.

metsässä ajelua on harrasteltu viitisen vuotta, niinkin kummallisen lajin kuin autosuunnistus- parissa. Siinä käytössä ollut kaikenlaisia kauppakasseja, mm. 1200 Lada, clio, 4x4 Daihatsu ja nyt pisimpään polo. Kuitenkin lajissa on virheellisen pistelaskun, tahi muun erheen johdosta tapahtunut kohdallani pari luokkanousua jonka johdosta pooloa tänä syksynä lapioitiin pariinkin otteeseen irti ja kertaalleen oltiin köyden jatkona ravihevosen (RAV4) perässä.

Tästä sitten kipinä on alkanut itää, että nelivetoiseen olisi palattava. Kuitenkaan en innostunut Subarun justyistä enkä oikein noista lajissa myös kovin suosituista RAV4 toitsuista. Pienikokoinen ja kohtuu ketterä saisi olla. Samaan aikaan tämän kipinän itäessä tullut selattua kovin offipalstaa ja innostuttu ihan Euraan saakka syksyllä lähtemään offisuunnistusta ihmettelemään. Nämä kaksi kipinää kun yhdistettiin niin tuloksena oli jo melkoinen avoliekki persuksen alla, maasturi oli saatava. Tämä avoliekki lehahti lopulta täyden palamisen vaiheeseen kun tallikaveri linkkasi kesken työpäivän huutokaupattavaksi päätyneen Vitaran, katsomaan sitä oli päästävä heti, ja viikon päästä huudettiin virtuaalisesti niin perkeleesti. Käteenhän tuo jäi.

Mogli 12.01.2015 22:01

peeehana
 
Hmm.. jostain syystä ei tuota testiviestiä pystynytkään muokkaamaan. Mutta siis jäi kirjoittamatta että tähän on tosiaan tarkoitus laittaa vähän tarinaa tuon suitsan rakentelusta. Kohta kuitenkin joku kertoo että tämä pitäisi olla itsensä esittely osiossa :D Kyllä sinnekin varmaan jotain tulee raapustettua, mutta kaikki aikanaan, aloitellaan tälleen varovasti. Pannaas pari lisäkuvaa, näkee mitä tallilla on tapahtunna...

http://i2.aijaa.com/t/00918/13666381.t.jpg

http://i1.aijaa.com/t/00991/13666385.t.jpg
Basic hommia, palkkihelmaa.

http://i10.aijaa.com/t/00635/13666375.t.jpg
yleinen suomen suolaisilla teillä, kiviset ja soraset malli :D

katotaas näkyykö nämä upotetut kuvat.

Sami89 13.01.2015 07:09

Hyvin näkyy ja ihan oikeassa osastossa on.;) Tervetuloa palstalle.:)

Mogli 13.01.2015 18:32

Tallin kutsu
 
No hei on se hyvä että joku onnistuu :), kiitoksia vaan Sami!
Osaako joku kommentoida, en pysty mielestäni mitenkään muokkaamaan tuota luomaani ensimmäistä viestiä, johtuuko siitä ettei ylläpito ilmeisesti ole vielä kuitannut "täysjäsenyyttä" ? Tekisi mieli kertoa siihen vähän lisää auton hankinnasta, miten siihen päädyttiin ja mitä kotterolla on tarkoitus tehdä...

Jollakulla oli täällä allekirjoituksena viesteissään että "osta japsi, opit hitsaamaan" - pakko todeta että pitänee paikkansa :o No, toki on tunnustettava että ostotilanteessa kyllä jo ymmärsin työtä olevan luvassa, mutta kyllä se vaan aina onnistuu jollain tavoin yllättämään! katsotaanpa saavutuksia taas, vaikkeivat ne kummosia olekaan. :rolleyes:

Palkkihelmoihin vielä tuollainen "tyylittely", noudattaa sitten paremmin korilinjaa. Jos joku ihmettelee miksi takana palkki on lyhyempi, ajattelin ettei ole niin paljon laikattavaa kun niitä 33" sitten alle koetellaan...

http://i1.aijaa.com/t/00981/13666372.t.jpg

Nurkka jo likimain koossa. Aiheutti muuten päänvaivaa hitsata tuo kokonaan siten, ettei korin ja rungon välinen kumi kärtsää kokonaan. Onnistui kuitenkin ilman ylimääräistä "kuminpolttoa" :p Huutaa vielä pikkupaikkaa tuohon ylemmäs.

http://i5.aijaa.com/t/00297/13666382.t.jpg

Sievä pikku paikandeerus runkoon...

http://i7.aijaa.com/t/00976/13666379.t.jpg

Tällä saisi EuroNcapissa varmaan varmaa huikeat pisteet :D takavyön kiinnistyspiste... huh huh...

http://i7.aijaa.com/t/00975/13666384.t.jpg

Hiukan vähemmän oksidoitunutta etulattiaa tässä koetetaan hahmotella, alla poikittaispalkki joka samalla kiinnityspiste korin ja rungon välillä. Osu sattumalta kulmatkin ihan kohdilleen perstuntumilla.

http://i11.aijaa.com/t/00032/13666373.t.jpg

Hiukka maalia jo tässä kohtaa, jos vaikka ei onnistu kotelomaalaukset. Onko kellään muuten kokemuksia hyvästä / kohtuullisen hintaisesta kalustossa millä suihkia maalia koteloihin?

http://i8.aijaa.com/t/00136/13666377.t.jpg

Tämmöstä turattu, seuraavaks vähän pyörän kaaren avarrusta tuohon etulattian puolelle. Olisiko jollain heittää veikkauksia paljonko pitäisi saada kaareen lisää tilaa etupyörän takapuolelle, että 31" mahtus pyörimään? niillä nyt varmaan alkuun mennään. Meinasin että jos 3 senttiä siirtäisi kaarta kauemmas, pääsee sillä ainakin alkuun mutta hiertääkö heti?

Mogli 13.01.2015 20:06

Joko piisaa
 
1 Liiteet
Pärjäisikö tuolla jo niiden 31" kanssa? Comments?
La originaal linjasta ollaan jo alalaidasta 6 cm kauempana.

Sami89 13.01.2015 20:45

Joo eli se kait vaatii sen sähköpostiin tulevan vahvistuksen "kuittauksen" ennenku saat editointioikeuden noihin viesteihin. ;) Ja rojekti näyttää ihan tyypilliseltä japsilta. Alkaa mätähommilla ja sit vast karkaa mopo räpylästä.:D

Mela-Antero 14.01.2015 20:48

Jos intoa piisaa niin kiinnitä renkaaseen jotain helposti muokattavaa roinaa, vaikka uretaani levystä tekee pikkumatkan "ison renkaan kehää/leveyttä" ja sillä pyörittelee ja leikkelee tilaa. Itellä ainakin niin huono hahmotuskyky että aina pikkuautojen korien teossa tollei varmistan piikkipyörän mahtumisen jos ei oo ko.vehkeeseen passaavaa vanne/rengas settiä. Aika usein löytyy joku pikkunurkka mistä saa veistellä puolirandomilla leikatun jälkee, mihi ei eka luulenu ottava :)

Mogli 20.01.2015 22:59

Talli tulessa
 
3 Liiteet
No jälleen on vietetty aikaa tallin rauhassa, oli asentajat melko riehakkaalla päällä, saatiin pari pahvilaatikkoa liekkeihin :D pitäs varmaan siivota useammin, äh....

No kuitenkin, persauksesta putosi tänään paljon tavaraa, pitäs hemmetti varmaan jossain kohtaa koettaa asentaa jotain takaisinpäin... Olisiko kellään käypäsiä talvirenkaita edullisesti tällaiseen? Jos sais vielä vaikka näille lumille jotain valmiiksi....
Ja pari kuvaa, vaikkei kansa ole vaatinutkaan... :rolleyes:

Mogli 20.01.2015 23:04

1 Liiteet
Ja puhelimella tulee vain yksi per viesti jostain syystä läpi...

Mogli 21.01.2015 21:58

Mutkat suoriksi....
 
2 Liiteet
Noniin, illan saldo pari lentävän laikkaa haihdutettu ilmaan ja musta nenä. Palkista hahmoteltiin uutta takarunkoa, melko suoraviivaiseksi meni verrattuna japanin pojan piiitkään ja kaarevaan muotoon. No eipä siinä, kai tästäkin toimiva saadaan. Onko kellään mielikuvaa montako senttiä uskaltaa vitaran jousen ja iskarin korvakkeita laskea, ennen kuin menee kardaanikulmat tms ihan ketuiksi?
Liitteeksi kuva aikaansaannoksista.

t0ny 22.01.2015 01:35

Hyvältä näyttää! :)

BryGgi 22.01.2015 06:03

Näyttää jopa liiankin tutulta. Juurikin samat mätähommat oli omassakin vitarassa. Ja tuotaluokkaa oli omassakin se etujalkatilan muokkaus 31 gummeille.

Mogli 24.01.2015 19:37

Ensiapuva?
 
1 Liiteet
Laitetaanpa taas tarinaa homman tahmeahkosta etenemisestä. Eilinen oli kyllä sellainen päivä ettei olisi varmaan tallille pitänyt mennä ollenkaan... Ensin kolautin selän lokarin kaareen silleen kivasti, tämän jälkeen jatkoin tempasemalla rälläkällä käteen... Viimeisen huipennuksen jälkeen mietin että onko tämä edes mahdollista, nykäisin rälläkän jatkojohdosta irti johdosta vetämällä, juuri niin kuin opetettu. Lopputulos oli se että johto piiskan omaisesti nasautti minua leukaan nätisti hampaaseen, leuka ulkopuolelta auki ja verta niin pirusti. Hemmetti...:p

No jotain kuitenkin saatiin tehtyä... Korvakkeita rakennettu ankarasti, päädyin nyt laskemaan jousen ja iskarin kiinnityspisteitä maltilliset kaksi senttiä. Otetaan loput jostain muusta sitten. Tankki mallattiin paikoilleen, sen on taas yllättäen niin ylhäällä kuin mahdollista.
Kuvia kehiin, saas nähdä saako tällä enemmän kuin yhden kerrallaan.

Mogli 24.01.2015 19:46

2 Liiteet
Kuvaa.. Vinkuralla ovat vähän joka suuntaan.

Mogli 24.01.2015 19:49

1 Liiteet
Onko tämmöisistä monroen iskareista kokemuksia kellään, tekeekö mitää? Ilmaakin saa pumpattuu sisään, toisessa hiukka painetta... Auton takakontista löyty....

Mogli 28.01.2015 22:24

Akselaa kohti uutta tulevaisuutta
 
Jou jou jotain pikku päivitystä välillä...

Akseliin heppailtu ahkerasti kaikenlaisia palikoita kinekseen, ja kuvittelisin kaiken olevan suunnilleen kohdallaan. On siinä mittaamista riittänyt mutta yllättävän helposti kalikat löysi paikkansa. Alkaa jo pelottaa että miten käy kun lyö kaikki kasaan ja toteaa että "ei prh....":p

Nyt vain askarruttaa tämä hieno pallonivel härdelli joka akselaa paikoillaan pitää. Minkälainen kulma pitäisi jäädä tuohon palloniveleen versus akseli. Kuvassa akselin asema olisi aika lailla sama kuin pyörillään, kardaanikulma pitäisi kai olla kohdallaan? Tähän olisi hienoa saada kommentteja kokeneemmilta ! Fiksu olisi ottanu tietty valokuvaa ennen purkua mutta.... :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169606

Miltä näyttää kardaanikulma, oisko hyvä? entäs tuo pallonivel akseliin nähden? :eek:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169607

Ylhäältä.

Down 29.01.2015 16:34

Suhteellisen suorassa tuo saisi olla. Itsellä ei ole muutettu tuon pallonivelen kulmaa, noin 2'' korotuksella, eikä mulla nuo kestä kuin pari reissua metsässä. Jää siis väärään kulmaan ulosjoustossa ja rasittuu liikaa. :D Voipi tietty olla, ettei tuo minun eBayn kolmio ole paras laadultaan. :rolleyes:
Hieno projekti! Itse odotan innolla, että pääsee keväällä itsekkin paikkailemaan mätäpeikon jälkiä korista. :p

Mogli 29.01.2015 22:23

Uusiks meni
 
Noniin, eli sus tuli. No mitäs mieltä ollaan tällaisesta ratkaisusta: jos etsis sopivan pallonivelen, tekisi siihen pulttikiinnityksen vaihdon helpottamiseksi ja sen virittäis sopivaan kulmaan tuohon?

Kiitos kommenteista Down!

Down 30.01.2015 14:28

Tee ihmeessä! Tuollaista ratkaisua mietin itsekkin. Helpompi ja halvempi vaihtaa, kun ei joudu koko kolmiota uusimaan vain pallonivelen takia. Tekee vielä jostain Motonetin hyllytavarasta, niin osat saa nopeasti. En ainakaan keksi mitään haittoja tuolle systeemille.
Tuli hieman liioiteltua aiemmin. Onhan tuo eBaysta hankittu kolmio jo kolme ajopäivää kestänyt. :D

Pajares 30.01.2015 16:15

Onks toi jollain laipalla perässä kiinni?

Niin siihen tekisi 2kpl laippoja+sopiva putki väliin.Niin sillähän sais kanssa nivelen asennon paremmaksi..

Ton ylemmän laipan kun kääntäisi vielä tipan vinoon,Niin luulisi nivelen kestävän.
http://www.4x4brasil.com.br/forum/at...lco-carda.jpg?

Mogli 30.01.2015 22:27

Aaargh!
 
Noniin, nyt on käyty mätänettiä kannattamassa taas.... Piti tehdä ostoslistan jotta ehtii käyttää 10% alekuponkin vielä tän kuun puolella. Jäi siitä etua näköjää 54 ekua... Ei paljo mitää, mutta jotai kuitennii. Mukaan tarttu:
- taakse jouset
-etuiskarit
-öljyä joka laatikkoon (mobil 75w-90 shc)
-suodattimet, bensa, öljy ja ilma
-tulpat, johdot, virranjakajan kansi ja pyristelijä
-nokkaremmi ja kiristin
-moniurahihna

Jousiksi mukaan tarttui farkkupassatin (88-95) vahvistetut takajouset. 13,5 langalla, pituus 370, vastaa aika tarkkaan nappisilmäladan jousta niitä vain ei ollu hyllys :D katotaa mihin näillä pääsee.

Askiin ja periin otin tosiaa tuota 75w-90 shc litkua vaikka oli hiukka kallista, onko järkee vai ei? Mobil 15,90 vs. Motox 7,90.... Riittääköhän 5 litraa?
http://www.mobil.com/Finland-Finnish...HC_75W-90.aspx
http://www.piese-autonext.ro/media/c...1/0/1026-1.jpg

Vähän ehkä innostuin tuossa shoppailussa, mutta kun ei nyt ole oikeen huoltohistoriasta tietoa, niin laitetaan alkuun ainakin nuo perusasiat kuntoon. Onko näissä muuten käytetty jotain vaihtoehtoisia iskareita edessä? Omat oli ainaki iha sikahintaset....

Vielä tuota pallonivel hommaa funtsin ja melkein ostin Transitin alapallon sieltä. Aloin pähkimään että mullahan pitäs olla joko malli vanhasta, tai sitten ostaa sekä se transitin alapallo että käydä jossai purkamolla leikkaamassa se alapallon vastakappale sieltä ( että saisi hitsaa suitsan perän laippaan sen). Kai se kuitenki kartio on mikä sielä on?

vellihousu 31.01.2015 21:57

Oon laiska enkä jaksa lukea koko topikkia, mutta jos nyt on vaan kyse tosta korotuksen tuomasta kulman muutoksesta niin siihen saa sen korotuspalikan vaikka jimnybits: stä. Helppo myös seppäillä ite semmonen

Larsanjus 01.02.2015 13:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vellihousu (Viesti 1199062)
Oon laiska enkä jaksa lukea koko topikkia, mutta jos nyt on vaan kyse tosta korotuksen tuomasta kulman muutoksesta niin siihen saa sen korotuspalikan vaikka jimnybits: stä. Helppo myös seppäillä ite semmonen

Kommentoin vähän tästä sivusta, samasta tallista löytyy omiakin raatoja.

Suurin murheenaihe on tuon pallonivelen kulma, joka näkyy aika huonosti kuvissa kun on toi hylsy edessä, mutta on jo hyvin lähellä liikevaran loppua ihan "ajokorkeudella".

Alkuperäisestä asennosta ei tietenkään jäänyt yhtään kuvaa ja nyt haetaan paikkaa tuolle puneratavalle putkelle ja siinä killuville kolmiovarren kannakkeille.

Akselin asentokin on vähän arvotuksellinen, kun kaikki kannakkeet tukivarsia lukuunottamatta on mittailtu "paikoilleen" ihan rullamittamenetelmin.

Mogli 17.02.2015 22:04

Los korvake
 
Hey, omia kötöstyksiä katsellessa tänään tuli mieleen että onko vitaroissa ollut sellaista ongelmaa että isommilla renkailla pyörä ottaisi jousen korvakkeeseen kiinni? Tuli mieleen kun tuo mun oma versio on sentin enemmän pyörän suuntaan isompi. Comments? :)

khager 21.02.2015 20:14

Kuva kolmiolinkin korotuspalasta. Tarkoitus on laittaa tuohon yhtä paljon mitä olet autoa korottanut.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170824

Niin ja tuossa Down:in autossa on takana Vectran iskarit ja audin jouset. Ulosjoustossa jouset jää löysälle:)

-Etuiskarin yläpään kiinnityksestä 3pulttia lyödään pois ja käännetään kuppi ylösalas, hitsataan 8mm pultit. +20mm joustoja.

--Takajouset. Ladan etujouset taakse tai Audi 80 vm75-->, (1,3-1,8 8/79-8/86.399mm pitkä 11mm langalla).
-Taka akselin ylätuentaan n20mm korotus akselin yläkiinnityksen alle.
-Takaiskunvaimennus.
-Vakio (304-470)
-Nissan Sunny B11-1500 82-->86takaiskari.
-Opel A-Vectran takaiskarit (350-600mm).
-Corolla takaiskari (320-543)
-Kia sportage 95-02 (330-546)

Mogli 08.03.2015 10:38

Itse itsellelleni vastaten...
 
Kiitos khager hienoista kuvista! Näistä saa taatusti vinkkiä.

Tuli tässä demottua pyörän liikkeitä, ja vastaan siis itse itselleni että jousikorvakkeet ovat liian isot, ei mahu ei sovi :) Viihdykkeeksi kansalle kuva aiheesta :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171687
Ahistaa ja hinkkaa....

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171688
no ny sopii pyörii, ruhtinaalliset 3 senttiä tilaa.


Lisäksi hipostelin jarrupaineensäätimelle / kuormantunnistinventtiilille telineen. En osannut oikein kuvitella missä asennossa sen pitäisi olla, joten tein epäkeskoreiän toiselle kiinnityspultille, voi sitten hiukan kallistella jolloin vivun sijainti muuttuu korkeussuunnassa. Jälkikäteen ajateltuna, miksen tehnyt kumpaakin kiinnityspulttia epäkeskoksi? sillon vois liikutella ylös alas vaan. Jälkiviisautta... phah ! Tietääks kukaan pitääkö sen venttiilin olla suoras toimiakseen? Jotenkin luulis sen toimivan vaik olis katollaa mutta tiedä häntä... :rolleyes:

Mogli 15.03.2015 22:37

Sinistyy
 
Postaillaan edistys askeleita, värit selkään ja hyvältä näyttää. Vaikuttas olevan melkosen tiukkaa maalia tuo teknodur 50, saas nähdä kun on kuivunu et miten kovaks menee. Melkosen kerrospaksuiden sietää valumatta moneen muuhun verrattuna.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171965

Terassikausi kun vielä ei ole ihan huipussaan niin lämmittimet joutaa muihin hommiin. Ajaa kyllä asiansa hiton hyvin maalikuivurina:D:D:D:D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171968

Mogli 16.03.2015 20:38

ostoslistaa
 
Tämä ilta meni ihastellessa niin kaunista maalipintaa että...:D Ja ostoslistaa raapusteltiin. Löytyykö kokeneemmilta vinkkiä mistä kannattaa seuraavia nippeleitä lähteä tilailemaan / hankkimaan:

- Kaasuvaijeri
- Perän stefa
- Takapyöränlaakerit ja stefat
- Jarrukengät
- takajarrusylinterit
- puslat takatukivarsiin

Tuleeko parissa viikossa tuolta ulkomailta, vai mitä on toimitusajat olleet?

Mikko81 17.03.2015 12:04

http://alvadi.ee/fi/varaosat/suzuki/vitara-et-ta-1988/

Tuolta löytynee suht edullisesti lähes kaikki tohon sun listaan, ja tulee yleensä alle viikossa perille. Puhuuvat muuten melko hyvin suomeakin, muutaman kerran oon puhelimitse asioinu.

Mogli 22.03.2015 21:12

Alvadii
 
Alvadilla ei oo puslia ja muuta varastos, kuuluu kyllä valikoimiin, tiä sitte koska tulee. Mutta hei kokeneemmat hitsarit! Mitä mieltä ollaan tarvitseeko tuo palkkien liitoskohtaa vielä vahvistusta, ja millaista jotta kestää? Itsellä pieni ajatuksen poikanen ois, mutta kuulisin mielelläni vinkkejä ensin :) eli sinisen pystypalkin ja kirkkaan vaakapalkin välinen sauma kyseessä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172398

Mogli 07.08.2015 11:18

Pussillinen intoa?
 
Jou jou! Melkosta hiljaiseloa vietettiin tallilla, lieko rakentajalla ollut sitten kevättä rinnassa vai mikä.... kesäloman kynnyksellä ja alettua ilmaantui jostain pieni pussukallinen inspiraatiota, ja nyt se homma on taas ollutkin siinä pisteessä että hommia on painettua aamusta yöhön ja silleen. Miettinyt hiljaa issekseen että miksei sitä osais tehdä vaikka siten että tulis joka viikko lauantaina klo 9 tallille, tekisi hommia vaikka klo 15 asti ja se olisi siinä. Voisi vaikka inspiraatio säilyä, kotona ei rutistas niin paljoa ja vieläpä homma etenisi joka viikko? :rolleyes:

No kuitenniin, nyt on saatu takalattia aikaiseksi, kuskin lattia, pyöräkotelot ja toiselle puolelle kokeilin itse seppäillä pyöränkaaren kun ei sellaista ostaakaan raaskinut :D

Ja sitte niitä kuvia :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179562

Ja tämäkin palanen piti tietty tehdä siitä 1.25 mm pellistä, kun sitä nyt sattuu olemaan, voi sitten vaikka tunkata tuosta kaaresta :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179561

.on se vaan nätti :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179560

Ja tässä rakentumassa pyöräkotelo, lopullisesta tekeleestä ei ollutkaan fotoa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179564

zuitsisti 07.08.2015 12:35

Joo, mielenkiintoiselta näyttää, ei muutakun tsemppiä projektiin!

Mogli 07.08.2015 16:51

Maalari maalasi..
 
Tankki tuli raavittua puhtoiseksi ja joutui sitä hivenen paikkailemaankin. Naamakirjaan jotain kuvaa tulikin ladattua. Järjettömän oloinen systeemi on siinä tankin päällä, pieni lähtö, josta putki ensin valkoiseen pikku boksiin, sitten putki heittää "jäähdyttelylenkin" tankin päällä ja päätyy etenemään keulalle asti. Keulassa moottorin vieressä odottaa sylinterin muotoinen purkki johon putki menee. Sitten vaikuttaa kummalliselta, purkin pohjasta lähtee letku joka meren purkin päälle ja siinä se? Umpio? Tuleeko ongelmia jos jättää tuon pois?

Sutaisin tankin päälle maalit. En tiedä mikä olisi parasta mutta päädyin vetämään tuollaista hempelin zinc :ci-maalia päälle. Painavaa ainesta tuntuisi olevan, 1 litra painaa 3,2 kiloa :D . No se kaikki painava aines oli tietty siellä pohjalla, aikani koitin sekoitella kunnes kyllästyin ja ratkaisin asian tyylillä "onhan ne koneetkin keksitty" alla kuva, ja kyllä sekottu :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179570

Mogli 27.10.2015 13:58

Pitkästä aikaa...
 
kummasti tuloo noita rakentelupuuskia, täysin yllättäen ja kuin salama kirkkaalta taivaalta :D Viimeksi kesäloman kulmalla tehtiin oikeasti töitä, sittemmin ollut hiljaista, päivitellään kuitenkin tästä näitä saavutuksia hiukkasen.

Kuskin lattia tuli väkästeltyä, mielessäni lohduttauduin että tämä on se viimeinen palanen. Hyväuskoista höpinää, niin vissiin :p
Päädyin kokeilemaan tälläistä "kattopelti" ratkaisua, jonkun projektista vähän kopioin mallia ja hyvä tuntui tulevan. Tukeva on meinaan ainakin, tehty taas tutusta millikaksvitosesta. Kuva on vähän huono, tavaraa päällä ja ties mitä mutta idea näkyy kuitenkin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183584

Harjoittelin myös tinaamista tuohon helmapalkin ja kynnyspellin väliin. Ei se nyt niin karmeaa ollut kuin puhutaan :)

Löytyi sieltä parempikin kuva, tässä jo penkin kannakkeetkin asennettuna. Jännä homma kun vertaa näitä, ihan ku ois eri kaveri tehnyt kuskin ja apparin puolet.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183590

Penkin korvakkeissa oli melkoinen säätäminen. Ehkä tuli oltua hiukkasen liiankin tarkka, mutta toisaalta kyllä se vituttaa vinksallaan istua. Hankala ottaa mittoja kun mikään paikka ei ole suora. tämä ratkaistiin siten, että tuupattiin rautapalkki vinkoilla kiinni kattoon ovien karmien väliin. Siihen sitten uskalsi jo hiukan luottaa. Penkeiksi en enää huolinut japanilaisen ergonomiainsinöörin tuotteita, vaan turvauduttiin saksalaisiin laatutuotteisiin jotka on valmistettu päästöjä kaihtamatta ;) GT-astran penkit löytyi naapurikyliltä sopivasti, joten sellaiset susukiin piti laittaa. Kuvaa tästä ei vielä ole mutta ei ne penkit siitä kummemmaksi muutu.

Ilo oli katsella puhtaaksi hinkattuja peltipintoja, aijai kun näytti hyvältä. Kummasti se puhdaskin pelti oli ruostunut. Mitä opin tästä, pohjamaalia jatkossa edes pieni huntu, löysin tuollaisen punaisen hitsausprimerin jota olen nyt suihkinut joka paikkaa mikä näyttä hankalalta maalata jatkossa (kotelot jne).

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183589

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183592

Ja vihdoinkin maalia pintaan... alkaa näyttää pikkuhiljaa valmiilta.. no itseään on helppo huijata, vielä on "pari" pikkujuttua tehtävänä :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183591

Ja sormikin osu vähä kuvaan :D

Pajakameli 29.10.2015 07:30

Hyvältä näyttää! nuin kun heti tekee kunnolla ei tarvi olla kohta repimässä uudestaan:)

Onko sulla muuten rautanen lattia tallissa, vai näinkö väärin?:D

Antti.N 29.10.2015 21:50

Mä oon kattellu työpaikan pihalla jo vuoden verran vastaavaa sutkia rätti perällä ja 1.9 td:llä. En oo raaskinu hintaa kysyä mutta ei se varmaan kalliskaan olis. Kiinnostus olis kova mutta täytyy ny saaha eka toi toinen projekti valmiiks ja pois hallista. Oli "virhe" ku menin romuttamolle jossa on korjaamo samassa :) tahtoo noita helmiä tarttua silmiin ja välistä pitää viettää hiljanen hetki :)

Antti.N 30.10.2015 11:39

Pelkään kyllä että auto seisoo paikallansa kunnes se puretaan ja myydään osina etiäppäin

LaaLaa 30.10.2015 12:50

Mielenkiintoinen projekti, mukava nähdä kun tehdään ruostetyöt kunnolla kerralla kuntoon.

Tuo taka-akselin nivel on jo tehtaalla suunniteltu olemaan melkoisessa kulmassa ajokorkeudessa. Syytä tähän en keksi mutta joku ajatus insinööreillä siihen on varmasti ollut.

Tänään on koesovitus tuollaiselle taka-akselin 3-linkin korotuspalikalle. Se nostaa niveltä ylöspäin ja korjaa samalla aavistuksen pinionin kulmaa ylöspäin. Jos toimii kuten suunnittelin, niin sellainen joutaisi myyntiin. Samaten löytyy tuonne etuiskarin yläpäähän tiputuspalikka, joka korjaa camperia ja hieman casteriakin ;)

Mogli 31.10.2015 16:03

Jep, kyllä pajakameli näki oikein, rautaa on lattia :) . Näppärää sinäänsä kun hitsatessa voi vaikka unohtaa maakaapelin johonkin jos kappale on lattialla :D . Systeemi on sellainen että tuonne ajetaan suoraan kakkoskerrokseen, tuossa alapuolella on sitten vielä toinen kerros. Se on myös siitä hyvä että kun makaa lattialla niin se ei ole kylmä, vaan "huoneenlämpöinen". Tiiä siitä sitten onko nää kunnolla tehty vai ei, itellä jotenki sellane fiilis että jos kunnolla ois tehny niin kori ois pois rungolta mutta ei siihen jaksanu ruveta kun ei ole noita nostureita tms. Tilakin on aika matala.

Tuollanen 1.9 td vois olla mielenkiintoinen kokeilla, vääntö vie varmaan melko kivasti tuollaista kopperoa!

Peränivelen kulma muuttui kyllä hiukan kun se toteutettiin pulttikiinnitteisenä. En tiedä tuliko mainittua mutta ryöstettiin semmone 240 Volvosta. Sopii suoraan vitaran vastakappaleeseen, ja niitä on jokasen pilteman & moponetin hyllyssä. Onkos sulla LAALAA vielä niitä maankuuja "kamperin korjaajia" ylimääräsenä?


Sivu luotu: 21:29 (GMT +2).