Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Porttaali ramcharger (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131180)

dodgeman 05.01.2015 23:42

Porttaali ramcharger
 
1 Liiteet
Tämmönen kapistus tuli hommattua 2009 ja sitä on sit jokavuosi vähän rakenneltu paremmaks offikäyttöön. Koriltaan auto oli valmiiks juurikin tämmöinen ku mulle tuli. Tekniikka (mopar 360, tf 727,np203/205 doupler, dana 44 4.56 ox locker, mopar 9 1/4 4.56 lock right) on täydellisesti läpikäyty. Nyt olis tarkotus asentaa Volvon porttaaliakselit alle. Samalla latijousien tilalle tulee toyota hdj80 tukivarret. Alustaksi näillä näkymin coiloverit tai ilmatikut.
Lähipäivinä olis tarkotus projekti alottaa ja kuvia/juttua koitan tänne päivitellä kunhan jotain saan aikaseksi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168869

OnOff 06.01.2015 00:03

Hienoa! Onko tarkoitus pitää kilvissä?
Teitkö itse doublerin tuohon?

dodgeman 06.01.2015 00:18

Kyllä olis tarkotus pitää kilpivehkeenä. Douplerin rakensin offroad desing osilla. Tuon päivityksen jälkeen on kerran päävaihteiston perä haljennut kahtia kun en heti rakentanut riittävää tuentaa jakolaatikkopaketille.

pjtk 06.01.2015 00:50

Tää topicci menee aktiiviseen seurantaan. Jotain muutakin kuin diesel jyhnyttimiä. :p
Offtopiccia, dodgeman ja OnOff teillä on samasta osoitteesta tulleet jakolaatikot, tai ainakin osia niistä. :D

ZeiZei 06.01.2015 10:31

Tämä antoi näköjään lisävirtaa akselivaihtoon :)

https://lh6.googleusercontent.com/-w..._36_38_Pro.jpg

(Kuvassa kyseinen auto alle vuorokausi topikin aloituksesta, huomaa puskuri vs lumen korkeus)

Ps. Tuo mun allekirjoitus oli tällä reissulla hieman kyseenalainen :)

dodgeman 11.01.2015 17:49

1 Liiteet
No nyt olis projektia saatu pikkusen etiäpäin ja purkuhommat alotettu. Ensimmäisenä olis tarkotus nostaa moottori/laatikkopakettia noin 100mm ylemmäksi jotta porttaaliakselit mahtus alle niin ettei autosta tarvis tehdä paljoa nykyistä korkeampaa. Meinaa olla hiukka ahdasta tuolla etumurikalla ku nykyinen moottorin kannatuspalkki tulee suoraa akselin yläpuolelle. Samoten etukardaani ei sovi paikoilleen ilman voimansiirron nostoa ku ottas muuten vaihdelaatikon kylkeen kiinni. Tässä tapauksessa tuo doublerin tekemä 2" etukardaanilähdön nosto ei oikeen oo hyvä juttu. Normaali kellotuksella oleva antas paremmin tilaa etukardaanille.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168866

dodgeman 11.01.2015 20:31

1 Liiteet
Vähän meinaa tökkiä tää kuvien lataaminen iphonesta. Jostain syystä ei anna lisätä ku yhden kuvan per/uusi kommentti vaikka yrittää ladata 5 kuvaa.

dodgeman 11.01.2015 20:35

1 Liiteet
.....

dodgeman 11.01.2015 21:50

1 Liiteet
.....

hoojii 11.01.2015 21:57

millä välityksillä olevat akselit tulee alle?

artsi777 11.01.2015 22:21

Tämä on kyllä komia laite, väkisin tulee mieleen tilanteet kun meinaa oluset täristä yli lasista kun kurvaat mainarin pihalle :D:D

Tähän nuo porttaalit on kyllä omiaan, loppuu turhat akseli murheet :)

dodgeman 12.01.2015 07:43

1 Liiteet
7.05 välityksellä ovat akselit. Akselit käytetty auki ja vaihdettu kaikki kuluneen osat uusiin. Tuli värkättyä tommonen teline helpottamaan asennusta:)

Gary Grand 12.01.2015 08:28

Mitäs vanhoille akseleille meinasit? :cool:
On kyll mukava katella välillä Mopareitakin.

dodgeman 12.01.2015 08:41

Vanhat akselit jää joutilaiksi ny ja joutavat kyl myyntiin😃

dodgeman 12.01.2015 12:48

Koitetaan onnistuuko ison kuvan lataus...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168862

ZeiZei 12.01.2015 13:29

Hyvin näkyy kuva.

Oliko mitään ylläreitä kun purit auton?
Ruskea ohjaamon lattiassa ei kaiketi ole kuin pintaruostetta.

dodgeman 12.01.2015 13:50

No ei tämä ihan katastroofi oo mut kyllä joutuu lattiaan vähän peltiä vaihtaan. Lattiamatto ja muutamat kotelot mistä ei oo suokuntta päässy pois on pehmittäny koppaa. Samoten kardaani tunnelin joutuu korottaan et mahtuu laatikot nostaan ylemmäks.

Ram318charger 12.01.2015 17:43

On kyllä hieno jarkkeri..

Jos et katolla meinannu tehä mitään nii voisin ostaa omaan ramchargeriin...

dodgeman 24.01.2015 14:12

Nyt olis voimansiirto pakettia nostettu ylemmäksi jotta mahtuu akselit alle. Pikaisella akseleiden alle sovituksella näyttäs että auton korkeus pysyy ennallaan😃 kuinkahan paljon tohtis laittaa tuota caster kulmaa jotta ei tulis ihan hirveä ajettava tästä kapistuksesta?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169435

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169433

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169434

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169436

dodgeman 03.02.2015 15:15

Pientä edistystä tallinpuolella, kävin hommaan 3,5t nosturin helpottaan rakentelua.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169783

Nyt olis etuakseli hepattuna oikeaan paikkaan ja kaverin 44" boggeriakin tuli käytettyä paikoillaan. Aikalailla joutuu lokasuojiin tekeen lisää tilaa et mahtuvat pyöriin joka asennossa. Kyllä on niin makian kokoset et Kait se on hommattava samanlaiset 39,5 tilalle😀😀😀

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169800

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169798

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169802

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169803

t0ny 03.02.2015 16:33

Ai että mä tykkään näistä vekottimista!
Kyllähän nuo 44" on mahtavat, mutta siinä saa jo kaivaa kuvetta :D

OnOff 03.02.2015 17:12

Kyllä tossa kai alkaa jo volvolainen näyttää liian hentoselta...

artsi777 03.02.2015 19:28

Ettei vaan tulis hammaspeikko porttaalin rattaille kylään :D:D Tulee kyl härski kampe......

dodgeman 03.02.2015 20:01

Kyllähän se on varma et jossain vaiheessa joutuu päivittään volvolaisen vetarit karpiolan tuotteisiin ja rcv:ltä murrokset ja porttaalipoksien hammaspyörät.... Mut ajetaan niin kauan ku kestää😄😄😄 Mut tilanne on tuttu ettei akselit kestä ku on danan 44 ollu edessä 39,5 boggerien kans niin on vetareita vaihdettu ainakin kymmenesti😄😄😄

t0ny 03.02.2015 20:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1199995)
Mut tilanne on tuttu ettei akselit kestä ku on danan 44 ollu edessä 39,5 boggerien kans niin on vetareita vaihdettu ainakin kymmenesti😄😄😄

Eihän tuo niin haitallista oo, Harrastuksen piikkii.. :)

Sten 05.02.2015 22:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1199995)
Kyllähän se on varma et jossain vaiheessa joutuu päivittään volvolaisen vetarit karpiolan tuotteisiin ja rcv:ltä murrokset ja porttaalipoksien hammaspyörät.... Mut ajetaan niin kauan ku kestää😄😄😄 Mut tilanne on tuttu ettei akselit kestä ku on danan 44 ollu edessä 39,5 boggerien kans niin on vetareita vaihdettu ainakin kymmenesti😄😄😄

Hieno projekti sulla. Seurasin sen entisen kaverin rakentelua silloin aikoinaan ja mietinkin mihin se RC on joutunut mutta nyt sekin selvisi :D. Myönnän ettei nuo akselit oikein kestää isompia renkaita painavan RCn alla. Itellä menikin takaakseli putki poikki viimeksi kun oltiin ajamassa mutta on nyt hitsattu että kelpaa ennen kuin ne uudet akselit on alla D60-14 bolt.

dodgeman 06.02.2015 00:13

Kyllähän tuo melko painava kapistus on😄 Käytin seku vaakalla auton ennen purkua ja 2240kg paino ilman kuljettajaa. Taka-akselin kans ei oo mulla koskaan ollu mitään ongelmia ku on melkosen jämäkkää tekoa toi moparin 9 1/4 perä😃 ehkä myös osaksi se että rc on melkosen etupainoinen on vaikuttanut etuakselin hajoamisiin. Vaakalla etuakseli massa oli noin 1400kg.

pjtk 06.02.2015 08:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1200723)
Taka-akselin kans ei oo mulla koskaan ollu mitään ongelmia ku on melkosen jämäkkää tekoa toi moparin 9 1/4 perä😃 ehkä myös osaksi se että rc on melkosen etupainoinen on vaikuttanut etuakselin hajoamisiin. Vaakalla etuakseli massa oli noin 1400kg.

Kyllähän tuo mopsin 9 1/4 perä on melko tymäkkä. Ihan verrattavissa D60:seen, tosin Ryslerin perä on aina semi-floatteri. Itellä oli W150:sessä 8 1/4 ja ootteessa on 38:sit pallot. Ei olisi ollut pitkäikänen yhdistelmä. Varaosa tiskillä ei meinannu myyjä millään uskoa, että W150:stä on tehty 8 vartilla.
Hieno projekti Dodgemanilla menossa.

Tuosta kuvasta näkee miten ite tein tilaa etulokareihin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87503

Sun on vaan otettava peltiä pois isommilla kaarilla. :D

Palex 06.02.2015 10:16

Äkkiä vielä vaihdat ne akselit kestävämpiin, ja kompensoit maavaran menetystä vielä isommilla renkailla, meinaan maajussilla olis 2.5t rockwellit myynnissä!:D

dodgeman 06.02.2015 16:45

kyllähän tän kans saa rälläkkä huutaa tovin et renkaat alle mahtuun. Tehdään tää ekaversio porttaaleilla ja sit ku kyllästyy pajottaan hajoavia akseleita niin vaihdetaan sit rockwellit alle😄😄😄

Mase 06.02.2015 17:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1200896)
kyllähän tän kans saa rälläkkä huutaa tovin et renkaat alle mahtuun. Tehdään tää ekaversio porttaaleilla ja sit ku kyllästyy pajottaan hajoavia akseleita niin vaihdetaan sit rockwellit alle😄😄😄

Nyt täytyy jo peukuttaa suunnitelmalle :)

dodgeman 11.02.2015 09:25

Nyt alkas oleen etuakseli kasassa.. Vanhat olka-laipan reijät hitsattiin umpeen ja uusi pulttijako porattu. Caster kulmaksi tuli 6 astetta. Eilen myös saapui 14" amadaextream defender tolpat. Kuva hieman hämää minkä kokoiset ovat luonnossa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170308

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170311

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170310

lepa77 11.02.2015 12:22

tästä tulee härski laite:)

Jare 11.02.2015 12:35

Hieno projekti ja mielenkiinnolla seuraillaan, mutta en kyl usko kovin pitkään kestävän noiden Volvon akseleiden 44" fillareilla tuon kokoisessa autossa terveellä moottorilla komentaen. Okei, tosi paljonhan kestävyys on kiinni ajotavasta ja paikoista kylläkin.

dodgeman 11.02.2015 18:20

Meilläpäin ruukaa enimmäkseen olla pehmeitä maastoja missä ajellaan joten toivottavasti etes muutaman reissun kestäsivät😃😃😃

artsi777 11.02.2015 21:07

Joko noi pamput on aika miehekkään kokoiset tai sitten sulla on siellä jotain extra pieniä lonkerotölkkejä ;)

OnOff 11.02.2015 22:21

Ja noilla tolpillako voi ajella leimalle ihan tosta vaan :confused:

Mistä autosta noi jakarit on?

Mutta hieno tulee!

dodgeman 11.02.2015 23:01

Kyllä ajatuksena on ollu et tähän leiman joskus sais hommattua😃😃😃 jää nähtäväksi onnistuuko😄. Tukivarret on toyota hdj80:sestä.

bj45lava 12.02.2015 07:57

Miksei kelpais leimalle?? Tän ikäistä laitetta ei alustamuutoksissa koske mitkään nykyautojen määräykset eikä säännöt...

dodgeman 12.02.2015 08:11

No kyllähän näitä vanhoja vehkeitä saa onneks aika vapaasti rakentaa. Parilta eri katsastusasemalta kävinkin ennen projektin alottamista kyseleen noita muutos juttuja ja oikeenkin olivat myötämielisiä asian suhteen😃😃😃

Jare 12.02.2015 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1202483)
Meilläpäin ruukaa enimmäkseen olla pehmeitä maastoja missä ajellaan joten toivottavasti etes muutaman reissun kestäsivät������


Totta ja kestäähän ne aika rajua mylläämistä noissa mäyriksissä (=helvetin painavia), millä "pojaat" venäjällä rypee. Renkaina näyttää monella olevan 39,5" boggeria niissä.

Ewerglade 12.02.2015 13:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1202617)
No kyllähän näitä vanhoja vehkeitä saa onneks aika vapaasti rakentaa. Parilta eri katsastusasemalta kävinkin ennen projektin alottamista kyseleen noita muutos juttuja ja oikeenkin olivat myötämielisiä asian suhteen😃😃😃

Täällä päin oli kauhean vaihtelevaa suhtautuminen ainakin noiden moggilaisten kohdalla. Jonnin aikaa piti kysellä, että löyty myönteinen konttori. Tosin siellä sanottiin suoraan, että senku vaihdat ja tuut näyttämään.

dodgeman 12.02.2015 23:03

Vanteet olis hiomista vaille valmiit maalaukseen. Leveydeksi tuli 16"😃 ja renkaatkin tuli juuri sopivasti tänään tontille. Viikonloppuna täytys alkaa hahmotteleen taka-akselille paikkaa. Alatukivarret tulee hdj80:sestä ja kolmiotuki rangesta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170421

Arska 12.02.2015 23:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1202845)
Vanteet olis hiomista vaille valmiit maalaukseen. Leveydeksi tuli 16"😃 ja renkaatkin tuli juuri sopivasti tänään tontille. Viikonloppuna täytys alkaa hahmotteleen taka-akselille paikkaa. Alatukivarret tulee hdj80:sestä ja kolmiotuki rangesta.

Onko nuo vanhat renkaat kaupan?

dodgeman 13.02.2015 09:16

Vanhat renkaat meni jo...

-Captain- 14.02.2015 17:02

Minkä jarruilla meinasit toteuttaa? Omaan olis wilwoodin satulat ja Toyotan levyt..

dodgeman 14.02.2015 18:48

Ihan täyttä varmuutta mulla ei oo mistä nuo levyt on mut epäilen et patrollista. Ja satulat on lada samaran. Edessä 2xper levy ja takana 1 per levy. Käsijarru homman joutuu ehkä toteuttaan kardaanijarrulla.

nuti-90 14.02.2015 19:05

hieno rojekti.. kiinnostas tietää paljonko 44" boggeri maksaa?:D

tapsa4x4 14.02.2015 19:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1203346)
Ihan täyttä varmuutta mulla ei oo mistä nuo levyt on mut epäilen et patrollista. Ja satulat on lada samaran. Edessä 2xper levy ja takana 1 per levy. Käsijarru homman joutuu ehkä toteuttaan kardaanijarrulla.

ei voi olla tollanen yhdistelmä. Äkkiä katottunu on "offivaruste" jarrut satulat lada samara"gaz casella" ja levy on silloin lc lj70.

dodgeman 14.02.2015 19:22

2350e makso nää kalajoen kumikorjaamolla ja tais olla viiminen sarja mitä niillä oli myynnissä. Mut kannattaa soittaa ja kysyä koska saavat noita lisää.

dodgeman 14.02.2015 19:30

Juu kyllä tapsa oikein tiesit. Kävin mittaan nuo levyt ja lj70:nhän ne on😃

dodgeman 16.02.2015 22:22

Ny olis taka-akseli heppailtu paikoilleen ja vähän testailtu liikeratoja. Alustan tukivarsien paikkoja kävin kaverin jeepistä vakoileen ja hyvin näyttäs pysyvän kardaanikulmat vakiona läpi liikeradan. Nyt sit kahen vaiheilla laittasko coiloverit runkoaisojen sisä vai ulkopuolelle. Astinlaudan korkeudeksi näytti tulevan 83cm ajokorkeudessa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170625

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170626

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170627

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170630

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170628

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170629

Renkaitten väliin laitettiin 35cm halonpätkät venyttään renkaan runkoa jotta helpottas vanteille asennusta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170624

Palex 16.02.2015 22:41

Tästä tulee kyllä mahtava monsteri!:cool:

Mutta sitten jos nuo akselit osoittautuu heikoiksi, ja vaihdat jotain tosi järeetä tilalle, niin vaadin että samassa yhteydessä tulee myös vielä isommat renkaat!:D

dodgeman 16.02.2015 22:47

Onneks bogger mallistosta löytyy vielä 10" isompi malli😃 pitäs varmaan olla kaukaa viisas ja mitottaa jo tässä vaiheessa pyöräkotelot "reilun kokosiks"😄

Rak 16.02.2015 22:59

Kannattaa ehkä uhrata pieni hetki sen miettimiselle saisko taka-alatukivarsia laitettua auraavaan malliin. Jos ovat suorassa niin taka-akseli alkaa ohjaamaan ristiriipunnassa.
Toinen tapa ratkoa aihetta on laittaa tukivarret pituussuunnassa vaateriin(tai lähelle, ajokorkeudessa) jolloin vain akseliväli lyhenee ristiriipunnassa, muttei auraa.

Kuvien perusteella asiaa saattaa pystyä kohtuu helpolla mallintamaan, sen suhteen että saako oleellista muutosta aikaan ilman että kaikki menee uusiksi :)

Itsellä sama ongelma omassa viritelmässä ja toista kertaa jos tekisin niin pyrkisin välttämään suoraa asetusta. On tuolla toki pystyny 7 vuotta ajamaan nuinkin :D

En tiedä onko auraavasta asemoinnista mitään haittaa, tehtaalta tulleissa autoissa suora asemointi ei ainakaan merkittävästi vaikuta kun harvemmin ne kovin paljoa joustaa ja taitaa tuo tukivarsien vaaka-asentokin helposti täyttyä.

Edit: kahtelin nuita aiempia kuvia ja ku nosturi mainittiin niin rupesin kahtoon että onko auto ilmassa nosturilla joka ei oo mitenkää kiinni, mutta sehä oliki hitsattu :D

dodgeman 16.02.2015 23:31

Tota kyseistä asiaa mietinkin ku noita heppailin paikoilleen ja tässä vaiheessa asiaa olis vielä kohtuu helppo muuttaa. Muutamia senttejä tuossa on vielä varaa pudottaa autoa alemmaksi kun saan pyöräkotelot leikattua isommiksi ettei rengas ota kaaren takaosaan kiinni. Tarkotus olis tehdä autosta mahdollisimman matala ettei menis oikeen kiikkanaksi. Juu kyllä se nosturi on kemppiliimalla kiinni lattiassa:D

Jare 18.02.2015 15:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1203927)
Nyt sit kahen vaiheilla laittasko coiloverit runkoaisojen sisä vai ulkopuolelle.


jos mahtuu, niin ulkopuolelle. Tulee vakaampi ja "tarkempi" jousitusm kun jouset on lähempänä pyöriä.

Ja noita tukivarsien kulmia kans koittais saada enemmän vaakaan vielä tuossa ajokorkeudessa ollessa.

pee 18.02.2015 16:19

Pelotonta toteuttamista, hiukan skeptisesti suhtaudun noihin samarabase jarruihin ja vanteen offsettiin volvon portaaliboksien kestoikää ajatellen

Muuten hienoa meininkiä

dodgeman 18.02.2015 18:01

Eiköhän noista samaran jarrusatuloista edes jonkulaiset jarrut saada ku hommaan hydroboosterin niitä käyttämään:) Nuissa mun omissa vanteissa mitkä tulee alle on hiukan parempi tuo offset.

kallo 20.02.2015 09:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodgeman (Viesti 1202579)
Kyllä ajatuksena on ollu et tähän leiman joskus sais hommattua😃😃😃 jää nähtäväksi onnistuuko😄. Tukivarret on toyota hdj80:sestä.


En usko että kyseinen asia tulee onnistumaan Samaran jarruilla, vaikka tuplamäärä onkin. Kyseessä on edelleen Samaran jarrut. Vaikka katsarilla tekisikin laskelmat jarruvoiman riittävyydestä ja korvakkojen lujuustarkastelun, niin ongelmaksi voi nousta se, että sei osaa tulkita niitä. :)

Ewerglade 20.02.2015 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1204749)
En usko että kyseinen asia tulee onnistumaan Samaran jarruilla, vaikka tuplamäärä onkin. Kyseessä on edelleen Samaran jarrut. Vaikka katsarilla tekisikin laskelmat jarruvoiman riittävyydestä ja korvakkojen lujuustarkastelun, niin ongelmaksi voi nousta se, että sei osaa tulkita niitä. :)

Tästä samasta asiasta mullekkin kitisivät. A. Samaran jarrut eivät ole vertailukelpoiset koska Samara. Ja B. tosiaan vaikka niistä toimittaisikin laskelmat, niin eivät osaa tulkita niitä. Itsekkin ehdotin tuota jarruvoimalaskelmien toimitusta mutta sanoivat suoraan, etteivät kykene niitä tulkitsemaan.

Ratkaisu näkyi olevan tarpeeksi myönteisen konttorin etsiminen jolloin vastaus oli, että eiku katastamaan vaan!

Pauli 20.02.2015 18:28

Jos katsastaa aiot, niin ne jarruthan on sitten Gazista Gazellesta ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/GAZelle_NEXT

http://eng.gazgroup.ru/buyers/lcv/next/

https://www.youtube.com/watch?v=S6jixtxJ9Go

dodgeman 20.02.2015 18:49

Kiitos pauli vinkistä😃 sen näkee sit joskus miten tän kans käy.

Japa 20.02.2015 23:28

Asiallinen projekti!!!
 
Ootko oikeen astemittarilla mittaillu noita kardaaninkulmia?? Itellä on kanssa hdj:n varret+rangen kolmio tossa omassa rojektissa ja siinä kun mittailin noita kulmia ni ääriasennoissa oli aika paljonkin eroa ajoasentoon, vaikka kiinityspisteitäkin muuttelin rungon päässä eri paikkaan. Johtunee siitä että noi varret on aikalailla eri mittaset. Mut niin ne kyl on jostain syystä Hdj:ssä ja rangessa jo vakionakin... Jotenki vaan tuntuu et ei se ristikoitten elinikää ainakaa pidennä jos ne kulmat ei pysy suurinpiirteiden samana jousituksen korkeuden muuttuessa.

dodgeman 21.02.2015 06:17

En oo sen tarkemmin mittaillut kulmia. Kaverin jeepistä kävin ottaan apumittoja jossa samanlaisilla osilla tehty perän ripustus ja hyvin näyttää tässäkin toimivan. Voin toki lähettää tästä sulle tarkempia mittoja ja kuvia jos niistä olis jotain apua.

jeeppi-eki 23.02.2015 15:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kallo (Viesti 1204749)
En usko että kyseinen asia tulee onnistumaan Samaran jarruilla, vaikka tuplamäärä onkin. Kyseessä on edelleen Samaran jarrut. Vaikka katsarilla tekisikin laskelmat jarruvoiman riittävyydestä ja korvakkojen lujuustarkastelun, niin ongelmaksi voi nousta se, että sei osaa tulkita niitä. :)


Jarruvoimat voi mitata katsastuskonttorilla. Esimerkiksi Elijärven kaivoksen tunneli kuorma-autoista vaaditaan JARRUVOIMAMITTAUSTODISTUS joka ei ole sama kuin katsastuksessa tehtävä jarrujen testaus.

Ewerglade 23.02.2015 18:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jeeppi-eki (Viesti 1205687)
Jarruvoimat voi mitata katsastuskonttorilla. Esimerkiksi Elijärven kaivoksen tunneli kuorma-autoista vaaditaan JARRUVOIMAMITTAUSTODISTUS joka ei ole sama kuin katsastuksessa tehtävä jarrujen testaus.

Meinaatko, että joka konttorilta löytyy tuohon laitteet?

dodgeman 23.02.2015 21:00

Onko ekillä tietoa missä voisin täällä meidän perällä kyseisen toimenpiteen teettää?

jeeppi-eki 24.02.2015 10:11

Mineconin kiviautot käytin Paattion autokatsastuksessa ja nykyisen firman A-katsastuksessa.

pee 24.02.2015 21:54

Ja vaikka jarruvoima riittäiskin, saattaa syntyä keskustelua kahden satulan järjestelmästä. Huom. saattaa syntyä, toivottavasti kuitenkaan ei ...

Pauli 24.02.2015 23:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1206131)
Ja vaikka jarruvoima riittäiskin, saattaa syntyä keskustelua kahden satulan järjestelmästä. Huom. saattaa syntyä, toivottavasti kuitenkaan ei ...

Onhan niitä tuplasatula autoja ihan tehtaan tekemänä, mm. yhteen mitsusippi canteriin oon joutunu tekemään jarruremppaa ja edessä siinä oli tuplaten satuloita.

smgt 25.02.2015 06:20

Onkos nuissa missä on vakiona tupla satulat niin omat piirit satuloille?

Volvo 240 oli fiksut jarrut kun siinä oli eteen yhteensä 4 jarru putkea. Sillä sais tehtyä että joka satulalle ois oma piiri ja yhen hajotessa vielä 3 toimis.

pee 25.02.2015 06:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1206161)
Onhan niitä tuplasatula autoja ihan tehtaan tekemänä, mm. yhteen mitsusippi canteriin oon joutunu tekemään jarruremppaa ja edessä siinä oli tuplaten satuloita.


On on, ja isommissa moGeissa kans

blazer 79 26.02.2015 19:39

komee projekti!! minkä kokoset noi sun vanhat boggerit oli?

sisua45 27.02.2015 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1204873)

Onko Gazellessa samat jarrut kuin Samarassa?

dodgeman 28.02.2015 03:48

Vanhat boggerit oli 39,5-15". Nyt olis vanteet ja tukivarret käyny hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa. Väriksi tuli sama vanha RAL2004.
Keulan osat alkas oleen hepeissä ja pääsi kokeileen liikeratoja. Coilovereiden jouset vaan on niin jäykät etteivät mene auton painosta kasaan ku ehkä sentin. Joten jos jollain olis jääny nurkkiin 14" pitkiä ja 3" halkasijalla olevia jousia olisin kiinnostunut ostaan😃 Toki näillä jousilla tuota maavaraa olis vähintäänkin riittävästi😄

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171237
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171246
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171242
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171240
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171239

HannuN 28.02.2015 07:24

voisko olla että panhard-tanko on nyt väärinpäin...ohjauksen vetotanko ja panhard-tanko on tulollaan ristikkäin...jos niin mahtaa olla venkula ajettava.

FunJam 28.02.2015 08:18

Sul on vaan liian köykänen auto, kun ei painu jouset kasaan.. ;)

pee 28.02.2015 08:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuN (Viesti 1206992)
voisko olla että panhard-tanko on nyt väärinpäin...ohjauksen vetotanko ja panhard-tanko on tulollaan ristikkäin...jos niin mahtaa olla venkula ajettava.


Samaa mieltä, samoin päin ja mieluiten saman suuntaisiks

dodgeman 28.02.2015 09:25

Juu näin on et täytyy kääntää toisinpäin tuo tanko. Saattaa muuten olla koko keksintö mettähallituksen mailla ku tulee kunnon heitto😄 Tuo tanko on alkujaan rangesta ja ensviikolla pitäs tulla samanlainen säädettävä malli.

offroadjouni 28.02.2015 09:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1207002)
Samaa mieltä, samoin päin ja mieluiten saman suuntaisiks

Vahvistetaan vielä tätä kantaa: Panhard pitää ehdottomasti olla ohjausvarren suuntainen, ellei sitten täyshydrauliohjausta tee. Mitä paremmin tangot ovat saman pituiset ja samassa linjassa niin sitä parempi.

Kuvia katsomalla epäilisin että joudut loveamaan rungon iskareiden kohdalta niin että jousi ei ota kiinni ulosjoustossa? Coil-overit kannattaa pitää vähän vinossa niin että yläpää on sisempänä, joten loveaminen on mielestäni parempi vaihtoehto kuin yläpään levittäminen.

dodgeman 28.02.2015 09:44

Lähelle tuo tolppa kyllä menee kun akselin vääntää linkkuun mut kyllä siihen noin 20mm näyttäs jäävän tilaa ennenkö runkopalkissa kiinni.

dodgeman 01.03.2015 23:38

Nyt alkas oleen perän ripustukset ja tolppatelineet valmiit. Kaaria joutuu aikalailla aukoon et mahtuu ristiriipunnassa renkaat liikkuun ottamatta koppaan kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171408
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171406
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171409
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171411
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171410

Ajokorkeudessa
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171405

artsi777 02.03.2015 07:07

Nyt saa jo ihan oikeesti ponnistaa että pääsee kyytiin :D tsiisus et tulee härski :) Paljonko korkeus muuttu entiseen verrattuna?

dodgeman 02.03.2015 07:43

Tuo boggerin harppu toimii hyvin astinlautana😃 renkaiden korotus+akselimuutos toi noin 10cm lisää korkeutta. Takapää tosin nousee nyt vähän enemmän ku ennen oli 4cm alempana keulaan verrattuna.

lepa77 02.03.2015 09:43

perkele kun on karu laite.tuossa on sitä katu uskottavuutta.:Dpääseekö tuon näkee lapland roffissa:)

dodgeman 02.03.2015 16:06

Kyllä tarkotus olis saada viimeistään lapland trophyyn valmiiks mut saas nähdä miten kerkee. Aika lailla on vielä työmaata tuon korin kans. Mut onhan tässä onneks vielä monta kuukautta aikaa😃

dodgeman 04.03.2015 00:31

Jotta projekti ei etenis liian nopeesti täytyy näköjään välillä purkaa kerran tehtyjä osia. Ongelmaksi tuli ohjaus simpukan sijoitus. Ensimmäiset tolppatelineet tuli tehtyä niin kapealle ettei ohjaus akseli olis sopinu paikoilleen ilman usean nivelen hässäkkää... joten vanhat tolppatelineet pois ja simpukan sijoitus niin laitaan ku mahdollista et mahtuu myös vinssi samalle kohtaa runkoaisojen väliin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171489
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171490
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171491

HaKu 04.03.2015 11:46

tsemppiä!
 
Hieno projekti!

Akseliputkiin kannattaisi tehdä jo tässä vaiheessa lisätukea niin ei väänny.
tuo rengasmassa on sen verta suuri ,että taka-akseli putki varmasti vääntyy siitä kolmiotuen hitsisauman kohdalta.

ja RCV:ltä saa akselin sisäkaluja sellaisia ,että kestää sen mitä tarvii.

tsemppiä!

kallo 04.03.2015 13:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jeeppi-eki (Viesti 1205687)
Jarruvoimat voi mitata katsastuskonttorilla. Esimerkiksi Elijärven kaivoksen tunneli kuorma-autoista vaaditaan JARRUVOIMAMITTAUSTODISTUS joka ei ole sama kuin katsastuksessa tehtävä jarrujen testaus.

Jos jarruvoimamittaustodistus vaaditaan jarrujen muutoskatsastuksen yhteydessä, eikä voida käyttää jo olemassa olevan automallin vertailuarvoja (akselimassat, tehot yms siis jarrut sellaisenaan kun ne verrokkiautossa on). Niin käsittääkseni tällöin tulee tehdä nuo direktiivin 71/320/EEC mukaiset testit, jolloin homma lienee vähän monimutkaisempi. Sisältää siis tehotestin jarrut kylmänä, häipymistesti ja mäkitesti. Jos nyt oikeen asiaa tulkitsen. Tuolta se lienee löytyvän: http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...1L0320&from=EN

Ei tässä muuten, muttakun asiaa on nyt tullut hieman tutkittua kun tuo oma opinnäytetyö tulee tästä aiheesta. :confused:

pjtk 04.03.2015 22:28

Tuleehan tuolle ohjaussimpukalle vielä lisää tukea, tuleehan?

Rak 04.03.2015 23:16

Onkos tuo kartion kiinnityslevy taka-akselissa kuin paksua tavaraa? rangesta peräisin oleva vakio, 8 tai 10mm levy vääntyi jo suikassa mutkille ja Paavo sai rangessa mutterin aluslevyineen tulemaan läpi levystä.

jeep360 04.03.2015 23:19

Huh
 
Namia!

Tälle täytyy nostaa kyllä peukkua ristus että tulee härski laite!

dodgeman 05.03.2015 00:33

Taka-akselille vois kyllä pari vahvike levyä vielä laittaa lisää ettei heti notkaha😀
Ohjaus simpukan alla olevan runkoaisan levytän umpeen 6mm levyllä ja sen alle tulee vinssipeti+ristikkäis tukia pari kappaletta. Etu ja taka tolppatelineille tulee poikittaistuet ylös ja eteen vielä ristikkäin vinssipedin päälle. Vähän hankala selittää mut kuvia tulee ku saan ne tehtyä.
Taka-akselin päällä oleva kolmiotukipeti on 10mm levyä ja sen sisällä on pystyssä 2kpl ja vaakassa tuet tuon kotelon sisässä. Ohjausta pääsin senverran kokeileen et vajaa kaks rattikierrosta laidasta laitaan😃

dodgeman 05.03.2015 18:33

Tänään ei paljon kerenny tallissa oleen ku työt haittaa harrastusta. Mut aamusella piti senverran rälläkkää huudattaa et leikkasin pyöräkotelot auki et mahtuu renkaat liikkuun ääriasentoihin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171540
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=171539

Häänrik 06.03.2015 22:39

Viime vuonna seurasin eniten mini-willys rojektia ja tänä vuonna tätä, joka on kaikkia muutaku mini :D tuloo kyllä törkyhieno :cool:

dodgeman 17.03.2015 01:50

Vähän taas on kerenny projektia touhuileen eteenpäin. Pyöränkaaret tuli kierrettyä 20x3mm latalla johon sit hitsataan nuo pyöräkotekot kiinni ja samalla ulkopuolelle tulevat levikkeet saa kunnolla niihin kiinni. Pyöräkotelot tein 1mm pellistä joihin käydään vielä ajaan jäykisteitä sikkikoneella. Ohjaus simpukan kiinnitys kohta alkaa oleen lähes valmis muutamaa tukea lukuunottamatta. Vinssille tuli myös värkättyä peti jota täytyy vielä leikkoa hieman, reijittää ja vahvistaa. Vinssivaihtoehtoja on kans tässä tullu mietittyä. Ehdotuksia mikä olis hyvä hinta/laatu suhteelta? Edellinen vinssi oli 10000lbs ja hyvin on riittäny voima eli se vois olla sopiva koko.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172022

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172023

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172024

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172028

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172027

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172029

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172026

jeeppi-eki 17.03.2015 07:56

Hienoa metallityötä, vaan liekkö valmiin auton paino alle 3 tonnia? ;)

dodgeman 17.03.2015 08:14

No toivottavasti ei painolukema kuitenkaan alkas 3:sella�� ja jos alkaa niin onneks noita moottorin lohkoja/kansia löytyy alumiinisia�� ja tuuhan eki käymään kyllässä ku oot kulunpäällä.

Sten 17.03.2015 19:47

Mahtava työnjälki, on kerrassaan iloa seurata ja oma Rc ei oo mitään tämän rinnalle. ja nuo pyöräkotelot tulee ihan sopivat tohon autoon, aivan toista maata kuin ne pienet alkuperäiset ja hyvä niinkin kun ei oo tarve nostaa kori niin paljon. Seurataan ja toivotaan että jaksaisin joskus aloittaa itsekin.


Sivu luotu: 06:27 (GMT +2).