![]() |
Kekkulan Rautapossu Fj
No juu avataan tälle oma topikki.
Olen jo pitkään haaveillut Rautasiasta eli Fj-55:sta. Kerhon pikkujouluissa paljussa istuessa tuli tämä asia väihkösen kanssa puheeksi ja kun auto oli tarjolla niin kaupat taidettiin siinä jo sopia. Tänä aamuna lähdettiin hakemaan Fj kotiin. Vähän mietitytti että minkälainen romu meitä odottaa kun en ollut autoa ikinä nähnyt. Tälläinen sieltä löytyi, ei mitään negatiivisia yllätyksiä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167740 Fj on seissyt metsän reunassa muutamia vuosia joten sammalta on vähän sielä täälä. Pesun jälkeen näytti jo paljon paremmalta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167741 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167742 Muutama ilta puuhailtiin possun kimpussa tossa ennen joulua. Feistubes on koeajo videokin, yritän saada sen näkymään kaikille tähän johonkin. Eli fj saatiin käyntiinkin. Muutama hetki siinä ihmetelttiin kipinän puuttumista, putsailtiin kipinä vehkeitä ja kun muisti joka paikan raapata santapaperilla niin 2f räjähti käymään. Hymy nousi korviin kun kaasutteli metrin pakoputken kannsa :D https://www.facebook.com/video.php?v...00344392203817 Kaasutin vaatii jotain huomiota kun tyhjä käynti on noon 2000rpm. Amerikan sivuilta lueskelin ja sen verran sain selville että alipaine vehkeet kuntoon nyt ekaks ja sit katotaan uudestaa. Siitä sitten bj pois tallista ja fj sisälle ja heti sisusta yms romut pois että näkee mistä korjataan. Kuvia on nyt muutamia, ihan perus ruoste korjailua. Kaikkihan näitä nähny on, ei erikois hommia viä. Tässä jo liimailtu uutta helmaa, pellistä tehdään. Lälly offroad auto tulossa niin ei palkkia. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167997 Motivaatio kuva tuijottelee koko ajan vieressä :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167999 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168000 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168002 Takaosaton lattia on tosi hyväs tikis. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168006 Repsikan puolen lokarin kiinnitys hylly korjattu, kymmenkunta senttiä korjattu http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168008 Kuskin lokaria on joskus hiukan kolhittu ja ruoste purrut kanssa jonkun verran. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168009 Tuulilasin karmi on kohtuu paha oikeastaan kaikista kulmista. No eiköhän nekin saada nysvättyä kuntoon kun kauppaan kuului ehjä tuulilasi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168007 On aikas painavat noi ovet, kuskin ovea on varmasti paiskottu ja sen ja ruosteen takia on alasaranan kohdalla hieman puuhaa kans. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167998 Tänään talliin loppupäiväksi, eiköhän jotain kuvia saada taas napsittua. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Tähän pitää laittaa peukku hymiöitä? ja plussa merkkejä.
Tuohan on hyvässä kunnossa noinkin vanhaksi toyotaksi ;-) Olisi kiva nähdä näitäkin liikenteessä. |
lisää päänvaivaa...
1 Liiteet
Mitä jos vaihetaa toi sun possu lava toyotaa?
|
Oikeestaan oon ihan :eek:
On nimittäin suhteellisen ehjää peltiä ja paljon jäljellä tossa siassa.:cool::rolleyes: Onnittelut! En ole nimittäin eläissäni nähnyt noin hyvin säilynyttä yksilöä.:( Ja ajatus emännyksestä kiskomassa heppoja alkuperäiskuntosena... Komeeta. :cool: Rispect! |
Lainaus:
|
Eilen illalla oltiin rapuloissamme heppeilemassa taas pellin paloja sinne tänne. Ei oikein pysty kuvia nappailemaan kun tallissa on aina hirväe savu. Eilen hitssattiin kahteen mieheen kahdella koneella niin savua syntyi tupla määrä.:D
Takapenkin selkänojan kiinnike oli mennyt kaaresta läpi, mikko kaivoi sen ylös ja tinasi uuden lapun alle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168106 Lattia alkas oleen pientä vaille enää, seuraavaksi penkin jalka kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168108 Kuskin lokasuojakin heppailtu kuntoon. Maalit ja kitit niskaan vielä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168109 Katon reuna on aikas huono, oikeastaan koko kyljen. Sen korjaaminen ei oikei nappaa... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168110 |
Eihän toi katon reuna ollut onneks noin paha perälle saakka, vaan pelkästään tossa etuovien kohdalla oli tota haperoo ?
Oli muuten kyllä tosi tervepeltinen laitos iästä huolimatta :) |
Hatun noston arvoinen homma ottaa rautapossu työnalle :p
Suurellla mielenkiinnolla menee seurattavaksi. :cool: |
|
Noo kyllä toi kuskinpuoleinen katto on melkei koko matkan romua.
Tänäänkin nysvättii jotakin pelli hommia. Kuskin oven lasi oli tippunut oven sisään, ajattelin että se on vaan irti hissistä. No ei aivan, kouru oli ruostunut melkein kokonaa pois. Pikku neliö putki oli tarpeeksi lähellä kourun mittaa. Työvaiheista ei tullut kuvaa mutta tässä puolivalmis tuote. Täytyy varmaan tehdä kaikkiin oviin sama juttu, ainakin katsoa missä kunnossa kourut on. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168142 Appiukko nysväili ikkunan alanurkan korjauspalaa, hitsausta vailla olevasta palasta ei tullut otettua kuvaa mutta aikas hyvin pala istuu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168141 Kuskin puoli on ummessa joten siirryttiin repsikan puolelle, romu helma ja lattia lähti. Uusi helma jo hepissä ja korikiinnikeitä tehdään vielä pari uutta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168138 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168139 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168140 Takapuskurin jämät irroitettu ja jonkilainen palkki pitäisi laittaa ja hitsailla sen verran lujasti kiinni että uskaltaa jotain asuntovaunua vetää kesäiltoina, siinä bensa haisee ja kaasuhellat poksuu :D Niin ajettiinhan tällä tänäänkin pikkuisen, yksi työmatka kulkine piti käyttää nosturilla niin Fj käväisi pihalla pakkasessa. Ensimmäisen koe ajon aikana öljyä vuotanut bensapunppu otettiin irti, putsattiin tiivistipinta ja lääpittiin jotai erikois silikoni mössöä. Ei vuotanut enää öljyä. Moottorissa tai siis kaasarissa on jotain hässäkkää, tyhjä käynti on se noin 2000rpm. No sitä se kävi taas, otin talttaruuvarin ja käänsin ruuvista tyhjäkäyntiä pienemmäle. Joo kierokset laski ja possu röhki kivasti hetken, sitten meinattiin sammua, isommalle ruuvia ja pienemmälle. Eikä tuota se vieläkään hyvin käy, kaasari tars varmaan aukasta mutten ymmärrä niistä mitään. Toisaalta se olis jo kova juttu jos aukasun jälkeen saisin koneen vielä käyntiin edes jotenkin. |
Eilen oli niin kylmä ettei meitiä huvittanut mennä tallille puuhailemaan. Talli on hiukan heikolla eristyksellä ja siellä ei ole jatkuvaa lämmitystä, kaasupöhöllä lämpiää pikkupakkasella äkkiä.
Tänään muutama tunti Miikan kanssa nysvättiin pelli hommia. Mä jatkoin repsikan lattian paikkausta. Sillä välin Miika korjasi etupenkin jalat ja tuli kyllä komeet:D Parit kuvatukset: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168263 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168261 Huomena vapaapäivä, jos sitä puuhastelemaan taas |
http://www.nettivaraosa.com/kunnoste...neuvot/1906951 Tuossa olis suht hyväkuntoisen näköinen "varaosa"auto tarjolla. :)
|
tämä yksilö ei varaosia tarvi, kaikki toimii ja rauta tottelee hitsiä
|
Meillä ei tarvetta, on vähä kallis varaosa auto verrattuna tämän yksilön hintaan.
Lainaus:
Lattiat saatu umpeen ja pohjamaalattua. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168380 Penkin jalat vielä kiinni ja maalit niskaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168379 Kuskin lokasuoja hiottu ja se odottelis pikku pakelointia. Miten toi pakkeli nyt kuuluu laittaa? Pohjamaalin päälle vai kirkkaalle pellille? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168378 Lokasuojien sisäpuolet ruiskutetaan kivenisku töhnällä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168377 Nyt taas takaisin talliin. |
Ainakin mulle opetettiin automaalaamossa, jotta kitti ehdottomasti suoraan karkeella paperilla hiottuun peltiin, niin se kestää paremmin kiinni, jopa pellin eläessä. Ite tosin pelkään, jotta siihen jää huokosia ja happi ja kosteus pääsee väliin, niin on tullu laitettua esim. sinkkipohjamaalia väliin. Lommon tullessa kitti irtoaa sitten kyl isoina paloina, mut kai se pitäs joka tapauksessa repiä irti, jos joutuu lommoja oikomaan.
|
Tuo kitti homma menee ihan sen mukaan miten hyvin tahtoo sen pellin säilyvän.
Automaalaamoissa tärkeintä on se että homma valmistuu nopsaan ja ne autot ei varmaan kovin äkkiä tule uudelleen tekijän näkyviin. Kyllä se kitti säilyy oli se missä välissä vain, peltiä se vaan ei suojaa yhtään kun hienokitti imee kaiken kosteuden mitä sille tarjotaan. Mun mielestä ohut kerros ruosteenestopigmentoitua epoksipohjamaalia ei takuulla haittaa kittausta. Pellin kun vielä käsittelee laimealla fosforihapolla ennen maalausta niin on aika vaikea saada siitä epoksia irti eikä ruoste etene maalin alla vaikka tulis kolhujakin peltiin asti (todettu käytännössä teknoksen inerta primer 5). Kitin alla se ruoste leviää aivan vapaasti (tästä on lukuisia käytännön esimerkkejä omalla pihamaalla, kaverin transporterissa jne). Kaikista paras jos jättää ne kitit kokonaan pois... Paukkupullomaaleja ei kannata laittaa mihinkään vaativaan paikkaan, tarkoittaa pohjamaaleja, sinkkipohjia ym. |
Joo kai mä vetäsen jonkun ohuen pohjamaalin kitin alle. Mihinkään hifistely kitti hommiin me ei nyt ryhdytä.
Pika päivitys tallista: Homma käy ja henki haisee kun viiteen ukkoon nysvätään :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168381 |
Siä on näköjään laitettu oikein tohinaks ku helmassa ei näy enään läpiä, kerkesitkö jo katon korjaan ?
|
niin ja pitää sitte olla just jotain kakskomponentti pohja maalia, esim tota epoksi primeriä. ei lohkee sen päältä kovinkaa herkästi, ettei kilinä pullosta mitää primeriä tai sinkkiä. se vaan ei toimi :D
|
Lainaus:
Ehkä mä sitten odottelen maanantaihin tuon maalaus/kittaus homman kanssa. Silloin saa tota kaks komponentti pohjamaalia. Mitäs kun olis tarkoitus maalata koko auto uudestaan niin pohjamaalataanko koko auto tuolla epoksi primerillä? Niin ja nyt maaliksi on tulossa iha oikea automaali. Hj:n kun joskus maalasin peltikattomaalilla nii hivasin vähä santapaperilla ja hyvin on maali pysyny :D Lainaus:
Ei o koko kattoa vielä korjattu, pari kulmaa syntyi tänään http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168384 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168385 Täytyy vissiin tilata tälläset Maximat 7.50-16 koossa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168386 |
Periaattees vaan ne kohdat tarttee pohjamaalin minkä on pellillä/ kitillä, mutta jos haluu välttää kiehunnat ja sävyerot jos huonosti peittävä pintasävy, niin voi vetää ohuen harson joka paikkaan. Punaset sävyt joskus huonosti peittäviä. Saattaa kajastaa vaalee pohjamaali läpi vaikka kuinka ruiskii pinta maalia :D
|
Lainaus:
Esim. tuon paketin olen ite toimivaksi todennut, ja on sen verta halpa, ettei kannata jättää vetämättä. Tietysti välihionnat tulee, mutta välttää sävyerot, kiehumiset jne. Ja maalauksissa, mikä tahansa maali niin aina 2-komponenttisisa, 1-komponenttiset kiehuu, ja esim. kitin alla "sulaa" joten kitti on kohta irti. |
renkaista sitten heti asfaltti ajo kokemuksia.
|
nyt tarttee sanoo et ootte te kyl nopeita tekee!
|
lasikuitukittikin vaikka sitä peltiä vasten ja sen päälle normi pakkeli. ihan pelaava silleenki
|
Hyvää vauhtia etenee, mukava katella kun näitäkin elvytellään takaisin ajoon :)
|
Lainaus:
Ja ja tänään ehdittiin tallille tämän kimppuun, alku viikko meni lanko miehen neliveto harrastuksen aloitus hommissa. Tästäkin saisi aika pitkän tarinan mutta jätetään se nyt. Sen verran että kun ostaa yhden tuollaisen vanhan pick-up subarun,pitää heti hakea varaosa auto. On niin hauskan näköinen laite että laitan kuvan kuitenkin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168686 Varaosat esiin kaivettuna: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168687 Joo mutta tänään mentiin illasta Fj:n kimppuun kun kaikilla oli sopivasti muutamia tunteja aikaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168688 Katon kulma on nyt hitsailtu vaikka se väliin vaati hiukan roikkumista http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168690 Sen verran savua ettei parempaa kuvaa saanut mut pelliä siinä on ja pakkelia päälle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168689 Katon takaosa olikin aika pitkältä hapanta, sen verran löyty tervettä että korjaus palan sai kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168691 Uusi takarunkopalkki sovitettuna. Jonkinlainen vetokoukku täytyy tehdä että frouva saa sitä heppakoppia kiskoa, edes sen kerran että saa kuvan otettua yhdistelmästä:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168693 |
Tänään illasta puuhailtiin taas.
Katto on nyt hitsailtu aikas hyvään kuntoon. Tuulilasin kulmassa vielä nysväystä vähä. Kun katto saatiin kuntoon, siivottiin ylimääräiset tavarat pois ympäriltä ja täräytin tallista ulos ja heti keula edellä takaisin. Sopii hiukan paremmin nosturille kun siihen ajaa oikein päin. Nostettiin ylös että päästään korjailemaan nää kohdat mihi ei aikaisemmin päästy. Yleis ilme hyvä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168843 Runko lähes kauttaaltaan tälläisessä kunnossa, eli massan alla hyvä maalipinta, ei ruoste reikiä ollenkaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168844 Vieläkin näyttää hyvältä kun on vähän uuttakin peltiä laitettu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168845 No on alustassakin hitsattavaa, kolme-neljä kori kiinnikettä täytyy uusia. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168847 No onneksi kiinnikkeitä on piiloteltu levyn sisään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168848 Tankkikin vaikuttaa ehyeltä, hiukan teräsharja rapsuttelua niin näkee korjaus tarpeen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168846 Happo pohjamaalit edelleen hankinta listalla, täytyisi muistaa että joku päääsisi pakkelin kanssa pelleilemään pahinpia piiloon. |
olikohan sit sillain että happopohjaa ei voi ruiskia vanhan maalin päälle?
|
Kyllä vanhan päälle on happomaalillakin maalattu. Omassa Bj:ssä kesti +15v. Taitaa se sopivuus olla kiinni maalista ittestään (1k/2k).
|
Eilen olikin maalaus päivä. Tai kyllä yks mies teki uudet korikiinikkeet loppuun, ne on hitsausta vaille. Minä sudin auton pohjaan pohjamaalit ja lokasuojat maalattiin alan liikkeestä hankitulla helvetin kalliilla happopohjamaalilla. Tai lokasuojista vetästiin ne paljaat pellit piiloon.
Pohjaan tars vetästä nyt joku ns.pinta maali uusien ruisku massojen alle. Polttoaine tankkiin kurkkasin täyttöputktn reiäistä, ruosteessahan se on sisältä. Taidan kokeilla sitruunahappo huljuttelua ruosteen poistoon vai olikos siihen jotain muita konsteja? Pari Hj:n tankkia on tuossa ylimääräisiä niin pitää niitäkin mitata kuinka ne sopisi. |
Fosfori happokin toimii, litra kaks tankkiin ja pyörittelee tankkia niin että on joka puolella seinämiä tavaraa ja seuraavana päivänä huutelu ja tarvittaessa uusinta. Vahvuuksia en muista. Tuossa sitruuna hapossa eikös tavaran pie olla uppeluksissa tai sotkee liisteriin että vörkkii?
|
Vai fosfori happoa,mistäs sellaista saa ostaa?
Eilen käytiin pikaiseen pajalla, ohjelmassa oli taka runkopalkin hitsaus,ruoste täplien hionta, happomaalaus ja lokasuojien pakkellointia. Näistä huippu hommista talliin tuli niin hirveä käry ettei siellä pystynyt enää tekemään mitään. Tänään pitäisi puuhailla sen verran että kaikissa paljaissa pelti paikoissa olisi joku maali päällä, possu menee pihalle vlopuksi kun on henkilöauto katsastus remonttia tiedossa. Pitkä bertta meni aika karuun kuntoon kun sitä seisotettiin kuukausi tolkulla ilman maalia pihalla, siitä tietenkin selviää hiekkapuhalluksella. |
Lainaus:
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.s...on=ViewProduct ja kurttuputki jonka vetää ulos tai tekee seinään reiän sitä varten http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.s...on=ViewProduct |
Tuolta ainakin fosfori happoa: http://www.laspek.com/tuotteet.html?id=2/
|
Lainaus:
Mut juu pölyä napataan ilmasta tuollaisella puhallin suodatin virityksellä, vaatii vielä kehittelyä että tulee hyvä. Suodatin tukkeutuu noin kahdessa tunnissa kun pöllyttää rälläkällä tai sitte pakkelilla http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169116 Ja tollasella pikku pöhöllä pihalle pölyä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169115 On jo aika paljon parempi ilma kun ennen noita puhallin virityksiä. Lainaus:
Eilen ja tänään pojat puuhaili kitin ja maalin kanssa taas pikkusen eteenpäin. Ite en ehtinyt kun käväiseen tallilla viisastelemas ja parit kuvat näppäsin. Mikko ja Miika kittailee. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169113 Varmaan on ihan turhaa tälläistä possua kittailla mut vedetään nyt kun on kerran alotettu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169114 Katon närväilyä lisää http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169117 Huomenna possu pihalle ja sitten odotellaan koska henkilöauto remontit valmistuu. |
Hyvältä näyttää ja vauhdilla tuntuu edistyvän. Mut käyttäkäähän silti suojalaseja.;)
|
Ja kitit piiloon ennen ulkoilutusta, imasevat kivasti kosteutta itteensä jos päiväkausia pihamajoitusta -> syy miksi kittailuja pelätään. Oivaa ainetta ku pysyy kuivana... Tämäkin ite vuosien varrella kantapään kautta opittua.
|
Uusi takarunkopalkki sovitettuna. Jonkinlainen vetokoukku täytyy tehdä että frouva saa sitä heppakoppia kiskoa, edes sen kerran että saa kuvan otettua yhdistelmästä:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=168693 Kyllä Rautapossulla voi vetää ihan mitä vaan: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169404 Sori, oli ihan pakko, tämän topikin seuraaminen herätti muistoja kahdeksankymmenluvun lopulta! |
mielenkiintoisesti ennen asentaneet nuo vinssit,lähes kaikissa vanhoissa suomi maastureissa ne on aika pitkällä.
|
Ei haittaa kuva yhtään, päin vastoin. Noi vanhat kuvat on hienoja
|
Jonkun verran on ollu motivaatio noihi pakkeli hommiin kadoksissa mutta on me melkein joka päivä käyty pikkusen nysväämäs. Onneksi jätkät on paljon parempia kittimiehiä kun mä. Taas muistin miks en harrasta tuninig autoja :D
Oviin ja etulokareihin suihkutettiin pohjamaalit ja ne on ny sit korjattu. Loppu auto otetaan sisälle ehkä huomenna ja vähä hitsataan vielä sieltä sun täältä. Yksi maalihuuruinen kuvatus http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169605 |
Juu eihän noi pakkeli hommat loppunu vieläkään. Kaveri vetäsi vielä kertaalleen lokarit ja ovet, mut ny ne on kai pohjamaalattu ja odottaa pintamaalia. :D
Mä vaihtelin tossa neljä kpl korikiinnikkeitä taka akselin seutuville. Nekin saa pyyhkiä pois listalta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169815 Maaliakin lääpitty. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169817 Tankin kanssa on tässä hiukan tumpuloitu ja kokeiltu kaikkia mitä on nurkista löytynyt. HJ:n tankki on yli 10cm liika leveä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169816 Runkopalkkien väli on 90cm http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169818 Nyt sovitetaan hiluxin tankkia, se on aivan väärän muotoinen ja liian paksu. Kysäsin uuden alumiini tankin teettämistä, joo ei kun pyysi enemmän kuin koko auto maksoi. Taidan nyt kuitenkin kokeilla sitä fosforihappoa, tässähän oli jossain se mistä sitä tilataan. Tekeekö se sitten ihmeitä jää nähtäväksi. PS. Vinkkejä jarruosien hankkimiseen otetaan vastaan. Lähinnä tarvetta takasylintereille |
Soita eero mulla vois olla tankki sulle tohon.
|
Lainaus:
Ja on kyllä hyvää ainetta. :) |
Onx tämmöses oikeen jotkut omanlaiset akselit?
Ettei niinkö esim beejiin tai hoojiin jarruosat käy tähän. |
Lainaus:
Lainaus:
Ja kun tallille ehti kaiken muun puuhailun jälkeen, nysvättiin tankille pyöritys pukki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169888 Täytyy kaataa litkut joku päivä sisälle ja pyöritellä muutamia tunteja. Ruostetta ei varmaankaan ole ihan älyttömästi mutta sen verran kuitenkin että imuputki on tukossa. Ja varmasti tukkeentuis jatkossakin. Mut sittenhän sen näkee mitä happo tekee. Tosa viä yks kuva tankin täyttöputken reijästä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=169889 |
Minkäs vuotinen toi on? Ku tohonkii on varmaa kahta eri taka-akselia niinku berttaaki. Vanhemman jarru kilpi muistaakseni 6 pultilla kii ja uudemman 4 pultilla.
Ps. En oo vieläkää hakenu omaani pois, en oo ees nähny sitä :) |
Tää on 80 käyttöön otettu että varmaan niitä loppupään autoja. Isot takavalot ainakin on. Täytyy katsoa noi jarrukilpien pultit että montako niitä on.
Ps. Janne lupas tutkia että löytyykö sieltä parempaa tankkia ja jos ei muulta niin irrotetaan sun autosta. |
Mitäs BJ:n jarruosia olet vailla? Mulla on jotain sekalaista silppua purettuna. Eli projekti osia, jospa niistä ja sun osista saa yhdistettyä??
|
Lainaus:
No ainakin kaksi takajarru sylinteriä jumittaa. Ne voisi uusia, takarummutkin voisi joskus vaihtaa tai vaikka nyt samalla kun muutenkin huolletaan ja korjataan. Jarruhihnoissa on pintaa. Mulla on kyllä metässä jemmassa täydelliset bj-45 akselit mutta ei nekään taida olla sen parempia. Mutta vasta pakon edessä alan sieltä repimään vanhoja sylintereitä irti ja vaihtamaan possuun. Ps.Ei jarella olis ylimääräistä ehjää kaasaria 2F moottoriin? |
Lainaus:
Mut joo mitä noihin jarruosiin tulee, niin mä voin penkoo osia läpi, jos tarvetta. |
Tommonen tuli pika guuglauksella:
http://www.jtoutfitters.com/weber-ca...7-p-24055.html :D:D:DThis Carb is LIGHTYEARS ahead of your stock Carburetor.;););) |
|
Todennäköisesti jarrusylinterit on samoja kun BJ:n.
Ei näihin tarvii ulkomailta tilailla, kun kotimaasta saa halvemmalla? Alle 30€ kpl, Tamgears: http://www.tamgears.com/Toyota%20BJ4...t/TO4-3018.jpg |
Katos, ei tullut mielenkään koko tamgears. Saattaa tietty johtua siitäkin 3ssa edellisessä tilauksessa on tullut ihan vääriä osia.
Katoin eilen takajarruja ja ne on vissiin ne vanhemmat kun kilvet kiinni kuudella pultilla. |
Ei tullut paljoa puuhailtua tämän kimpussa viikonloppuna. Perjantai meni KOH:n kyttäämisesä ja tietenkin otin sen verran jaloviinaa etten nähnyt kun voittaja tuli maaliin. Mutta tästä ei masennuttu ihan vallan, sen verran ehdittiin tallilla pyörimään että tankkia pyöritettiin happojen kera, happo oli tankissa sellaset 10h ja en nyt tiä oliko se liikaa. Tänään kun huuhdeltiin oli se neste mitä sinne kaadettiin hävinnyt kokonaan ja tankissa näyttää tältä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170236 Ei ihan uutta vastaavaks muuttunu, syitä voi olla monia mutta ehkä litra on liian vähän tohon pönttöön, tai sitten se jäähty liikaa yön aikana tms. syy. Pohditaan nyt vielä että mitä tehdään, joko hapotetaan uudestaan tai kokeillaan kuinka toi nyt toimii. Tuulilasin reunatkin saatiin hitsattua, hiominen ja tilsa pakkelia vielä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170235 Sisäosat alkaa olla hyvällä mallilla joten mä sudin sinne vähä maalia. Huomena lisää jos vaikka peittäis hienoja paikkauksia. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170234 Tällä viikolla täytyy käydä katsomassa miltä tamgears sylinterit näyttää. Ja jos oikeita niin ostaa sieltä uudet. Kaasutin hommaa ollaan mietitty ja kai se täytyy uusi tilata vaan sitten kun on rahoja tarpeeksi. |
Laita tbi ruisku astrosta tulee halvemmaksi.
Lainaus:
|
Hyvä arpoo näin jälkikäteen mutta oiskohan ollu peliliike rummuttaa tuolla tankissa ennen hapotusta vaikka muttereita ni ois tullu vähä sitä mekaanistakin ruosteen poistoa ja pehmennystä kun näkyy tuota ruoste harsoa jonkunverran olevan. Ei jäis ihan kaikki työ hapolle.
edit. vai mahtuuko ne siellä miten seilaamaan, onko miten päin loiskelevyjä tms. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Hieno ajatus ja me sitä hiukan pohdittiinkin että kuinka mutterit sielä menis. Tankki on kyllä tosi sokkeloinen kun loiskelyvyä on aikas paljon ja sellasia koko tankin levysiä missä suorakaiteen muotoisia aukkoja. Tankkia ei vielä irroitettu pukista että kun kuljen happokaupan ohitse otan sitä uuden purkin ja kokeillaan tätä betoni myllyn pesusta tuttua ns. kivipesua vielä. Ellei sitten vlopun reissusta löydy parempi kuntoista tankkia. Tänään soviteltiin vähän taka ovia ja penkit laitettiin kiinni. Joten kalja maistu paljon paremmalta kun sai istuskella etu- ja takapenkillä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170360 Huomenna kaveri menee kyselemään jarrusylintereitä valkeakoskelta, sais nekin sitten kuntoon niillä. |
rakennat betonimyllyn kuuppaan tai muuhun pyörityslaitteeseen sellasen virityksen mihin saat tankin pyörimään mukana, sit vaan jotakin mujua sisään "hiomaan" tankki puhtaaksi ja huolellinen puhdistus.
|
tälläisiä tänään:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170420 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170419 Tamgearsista löyty kun kaveri kävi oikein hakemassa tiskiltä, eikä tosiaan olleet kalliita, kiitti leinonen vinkistä. Jarru putket poikki ja uudet saa vasta huomenna niin ei tullut sitten enenmpää puuhasteltua tai no toisella kädellä purin 12-ht:sta kannen pois. Hommattiin pahvi vikanen varamoottori porttoHj:hin tai sitten pitkään Berttaan. |
Taas pikkusen puuhasteltiin viikonloppuna. Perjantai ruiskuteltiin massaa ja kotelosuojaa pari kolme purkkia sinne tänne alustaan, ne saivat sitten kuivua lauantain. Massoissa oli varmaan sen verran liuotinta että lauantaina ei päässyt tallille ollenkaan ja varaosa reissukin siirty tälle päivälle.
No varaosia haettiin tai tankki oli puute listalla. Sellainen löydettiin. Karvalaikalla kun puhdisteli päältä alkoi näyttää hyvältä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170571 Ja vielä tärkein, sisältä ruosteeton +35v tankki. Kyllä ny kelpaa lutrata bensan kanssa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170569 Huomenna tehdään uudet kiinnitys jalat tankille, hiukan maalaillaan niin tankin saa asentaa paikoilleen. |
Aika hyvä löytö!
Lainaus:
Mutta nuo "kookosrasvat", mikäli niitä on, kannattaa pestä pois, ja laittaa kunnon rasvaa tilalle... |
Lainaus:
Tehtii kerran bj-75:sen takajarru huoltoa ja uudet jarrusylinterit oli kasattu kuivana tehtaal, eli jumis jo valmiiks. Ja tarvike sylinterin mäntää ei oltu pinnoitettu kuten alkuperäisosia, niis oli joku vihreä pinta, minkälie sähköhapotuksen jäljiltä. |
Toi oli hyvä pointti. Eli siis miika purki eilen kaikki uudet sylinterit ja vaihtoi vaseliinit. Näissä oli kyllä vaseliinia mutta vaihdettiin silti. Joku pinnoite oli kans, vähä joku passivoinnin tapanen tms.
|
Jarrurasvoista suosittelen wurthin synteettistä. Ei muutu juoksevaksi edes lämmittämällä vaikka yritin. Voi siis olettaa ettei haihdu tai valu pois vaikka jarrut vähän lämpeiskin.
Prokkiksen kohde on komia! Joskus teininä kaveri näytti kuvan tällaisesta ja tykkäsin jo silloin nappisilmistä... Ei liene kovin yleinen Toy malli Suomaliassa? EDIT: Fosforihapostakin jossain kohtaa keskusteltu ja sitä saa esmex multa omaan purkkiin jäykkänä vielä pari litraa muistaakseni 85% tai sitten 30 kg (jotain 1,5 kg/ l) astiassa ennakkoon tilaamalla Porista. http://www.pyyrla.com/ Ohuen rusketuksen tai hiotun pellin pohjustamiseen riittää ihan 2% seos joten on aika riittoisaa - suosittelen ylimääräisten pyyhkimistä kankaalla ja kuivausta lämmittämällä ennen maalausta. Kovin kylmässä ei kannata harrastella tai sitten saa lämmittää seoksen ja raudan 40-50 asteiseksi ennen käsittelyä. 2% seosta kestää jo parin euron suihkepullokin, jolla saa liuoksen levitettyä helposti. Kumihanskat ei huono idea sillä jopa tuo 2% kyllä vaikuttaa käsiin eli ainakin kuivattaa jollei muuta. Paksuun ruosteeseen viksumpaa hiekkapuhallus joka on itsessään mainio tartunta maaleille. Upotuskylpyyn sopiviin osiin voi käyttää 2-10% fosforihappoa tai jopa jyrkempääkin mutta se lämmitys ehdoton tässäkin - toisaalta ei kannata unohtaa osia sinne happoon. Happo syö raudasta ne helpoiten liukeevat osat joten jos rauta on paskaa ja ohutta niin siitä ei jää kuin harso "nimimerkillä cibien lisärien peltikuoret"... Myöskään valurautaisia osia ei ehkä kannata kovin pitkään liuotella kun ilmeisesti grafiitti alkaa liueta (liuos muuttuu mustaksi)? Etikalla joskus kikkailleena en suosittele myöskään pintakarkaistujen osien käsittelyä. Ainakin etikalla niistä tuli aika pehmeitä. :lol: Läpikarkaistuja en muista kokeilleeni... Myöskin ohuesti pinnoitettuja jarrusatulan mäntiä yms ei kannata jättää uimaan mihinkään happoihin eli pinnoitteet irtoaa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No joo eikait se mikään ylitsepääsemätön homma ole. Perketi näitä kahta possutopikkia katsellessa alkaa pikkuhiljaa kipinä kytemään. Eipä vissiin taas vuoteen oo tullu porsasta kosketeltua.
|
Lainaus:
http://www.kaasutinexpertti.fi/ |
Lainaus:
No toikin mesta on nykyään jo siirtynyt nettikauppa hommaan vaan, tai ainakin sellaisen käsityksen sain kun sinne soittelin tai ei ainakaan kiinnostanut enää yhtään alkaa ropeltamaan tälläistä kaasutinta kuntoon. Eikä ollut edes maanantai kun soittelin. Kai se vaan on niin että kaasutin hommelit vähänee kun ne on jo 25v vuotta vanhaa tekniikkaa. Mutta me ei tympeästä vastauksesta paljoa hämmennytty. Tankin haku reissulla mukaan jäi oletettavasti jonkun f moottorin kaasutin. Possussa kiinni ollut kaasutin alkoi forte bensa käyttelyn jälkeen tulvimaan joten se nypättiin irti ja auki. Tällä aikaa toinen kaasutin kiinni ja pikku koe käyttö=> rötää ja sammuu kun kaasun päästää pois. Noo siinä sitten silmiteltiin irroitettua ja avattua kaasutinta, putsattiin vähä joka reikää,toisen läpän akseli oli jumiutunut kokonaan kiinni, tämähän on vähä erikoinen läppä systeemi kun alipaine kello avaa tätä toista läppää iso kaasu asennossa. Lankomies askarteli bilteman arkki tiivisteestä uuden tiivisteen. No sitten heitettiin kaasutin taas kiinni ja koneet käymään, jes sehän käy tyhjä käyntiä! Tätä riemua kesti vajaa 10minuuttia jonka jälkeen kaasari alkoi tulvimaan toisesta tyhjäkäynti suuttimesta. Kone sammuksiin ja tulviminen jatkui kunnes kaasutin tuli tyhjäksi. Taas kansi auki ja auki ja ihmettelemään. Syyksi paljastui 100 tyhjäkäynti suutin, toisella puolella oli 50nen. Suutin vaihdettiin 50:een ja ongelmat poistuivat. Nyt käydä hörpöttelee ihan kivasti, mitä nyt paukuttaa putkeen ja maisema täyttyy hetkessä bensan kärystä, ehkä sytytyksen säätö helpottaa tähän vaivaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172032 Aika paljon oli töhnää kaasuttimessa, varmaankin hapettumaa ja tai uuden ajan bensan aiheuttamaa karstaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172033 Tällänen venttiilikin oli jumissa, tiedä sitten mitä sekin tekee. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172035 Sitten joku päivä kävin pakoputki kaupasta hakemassa kasan tavaraa, yllättävän kallista tavaraa tämäkin on. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172031 Ja melkein valmis putkisto, olikohan tuo nyt 63mm putkea ja kaksi vaimenninta, iha kiva pörinä. Kunhan saadaan ajoon voi kokeilla paljonko ääni kasvaa jos toisen pöntön poistaa. Tankkikin on paikoillaan ja bensa pysyy sisällä ja sitä tulee sieltä moottoriin asti. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172034 Enää puuttuu sitten jarrut, valot, lataus, öljyjen vaihto ja pohja hommat maalausta varten. Tänään tulee pussillinen uusia jarru sylintereitä + pääsylkkä. Uuden laturin sain eilen mutta säädin tulee vasta tänään. Pieni toivo siis elää että kesällä tällä ajetaan:D |
Tänään ropellettiin jarrujen kanssa, tai no etu akselin sylinterit sekä pääsylinteri vaihdettiin jo eilen ja tänään sitten ilmattiin kun hannu kävi painevaihtajan kanssa tallilla. Uskomattoman kätevä vehje tollanen oikea jarruneste kone, ilmaukseen meni noin 7 minuuttia :eek:
Laturin jännitteen säädinkin saatin uusi ja sen kun vaihtoi alkoi uusi laturi puskemaan virtaa patteriin. Olisitten ihan pakko ajella pikkusen ympäri pihamaata http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172136 Pikku kalle halusi konehuoneeseen vähä tuninig luukkia, ilmanputsari kotelo on nyt sitten kullitettu :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172137 |
Kai te maalaatte ulkopinnat orkkis sävyllä punaiseksi? Vai viininpunainenko tuo on ollut alunperin? Sopii kuitenkin hienosti auton tyyliin tuo alkuperäinen väri. :)
|
No mitään ei ole värin suhteen päätetty.
Mutta kun tätä tavaraa on mennyt pullo tolkulla niin saisiko lempi alkoholin väreistä jotain kivaa aikaiseksi http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172138 Ehkä tälläistä? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172139 tai http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172140 Mutta ei olla päätetty viä mitään. Orkkis olis orkkis ja ihan komeakin |
Juu kätevä härveli toi jarrutohtori, nopealla googlettamisella näytti löytyvän tollanen --> http://www.hmv-systems.fi/webshop/pr...products_id=96
Kai noita kuitenkin halvemmallakin sais , pitää vähä kysellä.. Meinasitko sisustaa maalailla ? Eiks helpompi olis pitää sit kuitenkin punasena ja sit joku "tehoste" raita kylkeen...? |
Joo no väriä täytyy miettiä. Sisältä maalattiin jo aikaisemmin kaikki uuden pellin kohdat punaiseksi, että notta sisusta pysyy punaisena.
Tänään jätkät nysväili vieläpakkelin kanssa, taka oven lukkolaitteen kimpussa oli yks mies ja mä otin vedet ulos ja siinä samalla vesiletkut menee vaihtoon kanssa. |
nyt menee taas kaikki ovet kiinni, (ja myöskin pysyy kiinni)
oli meinaan pikkasen takaluukun mekanismit juminu |
Oho, meinas jo päivittäminen unohtua kokonaan.
Paljon on puuhasteltu. Jarrujen säätö oli suhteellisen hankalaa hommaa mutta kun tarpeeksi ruuvarilla ronkki niin nekin saatiin oikein hyvään kuntoon. Valojen kanssa ei lähdetty hulluttelemaan varsinkin kun löytyi varastojen perukoilta uusia umpiota s2 mopo polttimolle. Venttiilien välykset säädettiin, sytytys laitteet uusittiin muttei silti suostunut käymään kaikilla, 5-6 sylinterit pimeni aina kun moottori hiemän lämpeni. Vika paikallistettiin vuotavaan pako/imusarjan tiivisteeseen. Sellainenkin löytyi omilta kyliltä ystävälliseltä toyota harrastajalta tai siis kokonainen moottorin tiivistesarja, oikein genuine setti http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172945 Tuulilasin kävi ammattimies näppäämässä joku ilta paikalleen, sekin sopi oikein hyvin vaikkakin ihan ite oltiin korjattu karmit. Nyt on vähän ajeltu ympäri pihaa. No koe ajoissa on kytkin luistanut aikas paljon, ajetaan nyt jos kilvet saadaan vähän jos luisto ,myustisesti loppuis. Mutta kai se vaihdettava on ja vuotaa siellä kampiakselin stefakin. Videolla hiukan suhinaa mutta aika kivan pörinän pitää tolla vaimennuksella. https://www.youtube.com/watch?v=jBHD...ature=youtu.be http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172944 Huomenna on osalla porukasta vapaa päivä joten katsastus asemalla käyntiä ehdottelin ja laitettiin possu jo kärrylle valmiiksi. Ja ei, mun Lj:ssä ei ole isoa koukkua eikä voimaa moottorissa, HDJ saa toimia veturina huomennakin. |
tuliko leima?
|
Juu tuli!!
Eli nyt on jätkillä naamat täynnä hampaita. Pojat ajelee testiä kylillä ja nyt ekan kympin aikana vikoja on löytynyt mm. ääntävä 3. vaihde, kytkimen luisto/kampuran stefa vuoto ja huonosti vetävä moottori. Mutta mitäs me pienistä |
Hyvä, hyvä. Älkäät lannistuko.
|
loistava juttu:)pientö huoltoa tiedossa:)
|
kuka on torstaina kuskina :D ?
|
Lainaus:
Sä, mutta en tiedä vielä että millä autolla. Joo pääsin itekin töiden jälkeen ajelemaan fj:llä oikein kilpien kanssa, oli kyllä aika mukavan tuntuista hommaa. Käynti häiriö, luistava kytkin ja kahiseva laatikko laski hieman tunnelmaa. Taisin parikytä kilometria huristella ennekuin kyllästyin jo löytyneisiin vikoihin. Possu takaisin talliin ja osia irti: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=172984 Olihan sitä jo siinäkin, jos huomenna tilaisi laakereita molempiin laatikoihin ja uuden kytkimen. |
Joo uusittiin tosiaan kytkin ja jakikseen laakerit. Aivan äänetöntä ei vaihteistosta tullut mutta sen verran ääni pieneni että saa ajella ilman peltoreita :D
Vauhtipyörä sorvattiin varuilta, ei kylä ollut kiero. Kampuran stefaa ei vaihdettu koska siellä ei havaittu vuotoa. Varalaatikko paketti täytynee hommata ja huoltaa ser kuntoon, on jakiksen rattaat melko karussa kunnossa. Ei se ihme ollu että kytkin ei pitänyt :D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173244 Pitihän sitä heti kokeilla miltä näyttää vähän isommilla renkailla: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173246 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173247 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=173248 Nyt vähän fiilistellään ja jahka saadaan maalaus hallia lainaan aloitellaan maalaus hommat. Vinssikin vaatii vähän huomiota etenkin kardaani, täytyy vielä tarkkaan miettiä laitetaanko sitä enää takaisin. |
kyllä kelpaa fiilistellä:)
|
Hieno,ootta te kovia poikia vaan tekemään.
|
http://www.ebay.com/itm/Toyota-Fj55-...item3cf1480ec3
Tästä paita fi kuskille. Itsellä on bj40 paita ja on mielestäni laadultaan ihan hyvä! |
Komia vehjes, varsinkin noilla isommilla kumeilla.
|
[QUOTE=_kekkula_;1215616]Sä, mutta en tiedä vielä että millä autolla.
Joo pääsin itekin töiden jälkeen ajelemaan fj:llä oikein kilpien kanssa, oli kyllä aika mukavan tuntuista hommaa. Käynti häiriö, luistava kytkin ja kahiseva laatikko laski hieman tunnelmaa. Taisin parikytä kilometria huristella ennekuin kyllästyin jo löytyneisiin vikoihin. Possu takaisin talliin ja osia irti: niikun patrolli miehelillä on tapana sannoo niin ei se oo niin justiinsa. no mutta on kyllä hieno fj:D |
Juu u, ollaan tässä poikien kanssa odoteltu että tulis kiire Fj:n kanssa. No nyt se kiire sitten tuli ja possu valmistautuu kunnia tehtävään kovaa vauhtia.
Eli uusia vaatteita tulossa, väri maailman valinta oli aika vaikeaa ja monta sauna iltaa istuttiin Jaloviina pullojen kanssa ennen kuin päätös syntyi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179297 Nyt odotellaan koska aurinko tulee esiin ja olis poutaa ensimmäisen värin maalauksen verran. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179296 Ens lauantaina Fj toimii hääautona, muuten ei olis suostuttu mutta kun morsian pyysi :D Ps. Ja ei o omat häät kyseessä |
Ensimmäinen tai oikestaan toinen kerta. Nyt odotellaan maalin kuivumista. Ensimmäinen kerta eilen illalla harjoiteltiin valumien tekemistä niin tänään valu jo paljon vähemmän. Nyt jos nyt kolmannella kerralla saatais se sanotaanko ny vaikka kohtuullinen maalipinta niin josko huomenna olis toisen värin vuoro.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179326 Ihan ei väri tuu esiin loisteputki hämy valossa. |
tulee kyllä mahottoman upee.
|
No nyt on tupeloitu maalit päälle. Itse ollaan tulokseen tietysti tyytyväisiä. Onneksi ne hää auto hommat onkin vasta ensi lauataina, ehtii vielä pikku sipistelyä tekemään.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179581 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=179580 Tarra vielä liimataan niin ollaan jo aika lähellä valmista. |
Lainaus:
|
No jopas onkin siisti peli!! :cool:
|
Helvata kun on upean näköinen, työ on palkittu loppu tuloksella ja Jannekin voi olla tyytyväinen että meni rauta ratsu oikeaan kotiin.
|
Sivu luotu: 07:52 (GMT +2). |