Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Jeep ZJ -93 "Barbie" voi poistaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=130684)

PunisherFIN 17.12.2014 22:20

Jeep ZJ -93 "Barbie" voi poistaa
 
joo, tuossa ZJ vitjassa hirmusesti jo ehtiny kysellä kaikenlaista ja siellä taisin möläyttää et kuhan ehtii niin jotain rakenteluvitjaa pittää tehhä. Tuli tosiaan eka jeeppi talouteen, merkki on sikäli hauska, ettei miulla oo koskaan itelläni moista ollu mut se on eka auto millä oon ajanu niinku ikinä. Vuos oli jotain -81 tai 82 ja pikkumiehellä ikkee 4 tai 5v, iskän sylistä tietty ja keskellä talavee :) Autona Jeep Wagoneer -74 ja sellasen mie viel joskus haluan, niiku aikusen oikeesti, V8:lla ja entisöitynä :)

Mutjoo, tähän ZJ:hin.. Tuli niiku ihan vahingossa, oli yks turha koppimopo tojota nurkissa ja heitin herjuuttani jeepin myyjälle et ota vaihossa annan pikkuse rahhoo, no sit omistinki jeepin :D Eli vähä niiku vaihoin paskan +euroja autoon :D :D Tää grandihan ois tarkotus, tai no, se niiku tult paikkoomaan pikkujenkin jättämee tyhjyyttä viikonloppukäyttiksenä mut kahotaan mitä tästä tulloo.

Tämmönehä se oli ko miulle tuli, ylläri et het piti sovitella rengasta kupeelle..

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.n...09981238862ea3

niiko näkyy, jonkun aikaa seisonu ja vähä laiminlyötykii, eikä tietty leimassa,kone ei käyny ku virranjakaja oli irti ja pari muutaki pikkuosaa, eli het piti alakoo sepittämään..

tuohan oli jo valmiiks korotettu, mitä ny perse lyyhötti ni piti heittee jousispacerit alle, kumma et kun uudet jouset takana ja silti persaus oli alempana ko keula, mut niin vaan oli, tälläne se sit oli jo parin illan turailun jäläkeen..

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...00fa9b78aaea74https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/...2c&oe=5539BF5B

heittämällä meni alle nuo renkulat :D

mukana tuli flatlanderin kuvilla tehtyy puskinta ni toki se piti sovitella paikalleen, kärsii ottaa paremmin kontaktia kun muovinen ja saa vinssinkii kiinne ;)

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...af&oe=55467B1A
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.n...fa9adc561e6b2d

aika futuristisen näkönen mut istuu kummiskii kohtuu hyviten tuohon kinneriin :D

sitte ku barbin perse on kummiskii tyrkyllä kaikkeen terävään, mitkä voi sutkahtaa sisuksiin ja aiheuttaa ei toivottuja olotiloja ni piti tinata kokoon tällänen.. tääki tuli valmiiks leikeltynä auton mukana ja samaa kuvasettiä kun tuo puskinkii :)

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...c85064b805e5ad

miulla on viel takapuskurikii tuohon kikaleeseen, mut sen kans tulee palamaan hetki jos toinenki ja ensisijasesti oon aatellu et tekasen steeringin ja massun panssarin ettei jakis ja lootan tukirauta ottas niin paljo kipeetä ja sit maalia selekään niihin. auto täyspuhistukseen sisältä, vinssi keulalle ja vähä työvaloo ja eiku ajua.. ei nimittäin ollu mikkää himo hoocee rakennuskohe, ainakaa tarkotus tehhä tästä pienokaisesta :D niinno, jotai huoltoo tietty, vois tulppaa jne vaihella, öljytki ehket ja murroksen suojakumi olt rikki ja palakkihelemat.. jajajaja.. tais tulla hommattua toinen pääsivurojekti tai jottain.. :D :D

koira 18.12.2014 08:07

Hyvä! Lisää Jeeppejä. Olikos tää kasilla?

pstj 18.12.2014 08:27

Otettu ketju seurantaan. Omasta zj:stä ei vielä projektiketjun aiheeksi ole, ainakaan ennen kuin otavan talli lämpenee :cool:

PunisherFIN 18.12.2014 09:10

taa on ihan perus kutosella, ihmeen kiukkunen tosin. tuo keveys tietty merkkaa, 500kg kevyempi kun gr patrolli :D

PunisherFIN 20.12.2014 22:00

vituiks meni tääki päivä, vaikka sain puskimen ja tankin panssarin eilen illalla maaliin ja paikalleen sit tänään. ehjäsin joutessani katkenneen tuulilasinpyyhinmekanismin, katotaan aamulla kun liimat on kuivanu et toimiiko se niiku pitää, kaikenmoista purkkaviritystä. rasvasin sit lopuksi nivelet kun nätimpi puolisko siivos auton, oli meinaan aika helvetillisessä paskassa sisältä.. siel alla konttaillessa osu silmiin takakardaanissa oleva lommo ja banaanihan se perkele on, näkee ihan silmällä sen vääntymisen :( selvispähän miks jyristää jo kuudessa kympissä, meleko himpulia tekoo on voimansiirto kun patrollissa tuollanen eto ruttu tuntus ja kuulus ajossa vasta satasen jälkeen, mut tää onki näköjään semmonen leikkiauto :D isompi vitutus kyl tuli siitä, et peruutuskamerasta on näytössä joku kosketushärö ja juppilinssi ei toimi niiko pittää... :(

aika äireen värinen tuli kyllä puskurista, meil päin tällänen väri on kuulemma paloauton punanen, mut miusta on tullu wanahemmiten vissii värisokkee :D

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...4c3f60aebf339b

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...04b27292c9c7d8

nappasin tuon tankin panssarinki sit kiinni ku takapuskuri ei pysy muuten paikallaan, ni pakko oli laittaa. puotettava viel vaiheessa tankki lattialle, ko ei pidä hermo tuon täyttöletkun kans ku joku kiinan viritys ja helevetin ahas, ettei voi sankosta tankata :D

aamusella jatkas vähä tän kimpus, mitottelis ja vaik leikkelis steeringin ja pohjan panssarit ja tutkis vähän aurauskulmia, äkki mittauksella vaikutti olevan sentin verran aurauksella ja lievästi ilimastuna oli äkkipäinen sillo leimalle ajjaa :) ei ois iso lista, purkaa vinssi irti patrollista ja istuttoo se tähän, laittoo työvalot ja nuo panssarit, sit vois jos aikoo jääpi ni nykästä konttiin 50 neliön piuha ja siirtee akku sinne, tahi laittoo tuon minimallin kaveriks joku saturainen et piisaa sähkö polttoo niitä valoja ja ehket vaikka vinssataki, kun sitä kuitenki miun ajotaijoilla tarviaa tehhä, aika paljonkii :D

PunisherFIN 20.12.2014 22:02

ainii meinas unohtua, teinhä mie etupuolelle tilloo lokarin kaariin ja fiksasin sisälokarit toimimaan paremmi tuon puskimen kans ja sipistelin ja mualasin piiloon jiäviä pellin päitä ymsyms, ettei ny kuppa iskis nii nopiaan pikku Barbin pelteihin :D palakkihelemat mie viel tien, jos jiäpi aikoo nuilta muilta hommilta ;)

vmt 20.12.2014 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1186732)
taa on ihan perus kutosella, ihmeen kiukkunen tosin. tuo keveys tietty merkkaa, 500kg kevyempi kun gr patrolli :D

Taitaa sinä enemmän paukkuakin olla kuin siinä patrollissa?

Sami89 21.12.2014 01:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1187433)
Taitaa sinä enemmän paukkuakin olla kuin siinä patrollissa?

No ne on niitä laiskoja ameriikan kaakkeja.:D

PunisherFIN 21.12.2014 10:19

oha tuos 190hp vs 116hp jos vakioista puhutaan, vääntööki vakiona 70Nm enemmän, mut kyl ne woimasuhteet kääntyy toistepäin ko jatkan tuota patrollin rakentamista.. :D tää jeeppi on semmone välirojekti kun osat seilaa jossain maailmalla ja tuo pastirolli vastustaa jatkuvasti ni piettävä huilia vähän siitä.

hiukan vituttaa kun nää miun rojektit ei mee koskaan kohtuuvella, nytte joutuu näppikeikkana ettii tosiaan kardaanin ja jostai näytön peruutuskameraan ja sähköissä on jotain feiliä, kun tuntuu et heittelee latausjännite vaikkon uus laturi autossa.. ihan ku ei ois tiukka aikataulu, ko meinasin et 27. kävis ajelemassa vähä mettäs ja sitä ennen pitäs ehtiä muutenki koeajamaan tää jeeppi :D

young n dum 21.12.2014 17:15

keppi poikki ja selkään käyvää torvea tilalle.

PunisherFIN 21.12.2014 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 1187629)
keppi poikki ja selkään käyvää torvea tilalle.

juu niin tullaan tekemään jos ei huomisaamuna ole varma nakki et löytyy joltakin tuo jordaani.

PunisherFIN 21.12.2014 19:45

perkele kun ei taas tänään ehtiny tekkee kunnolla, mut sain mie steeringin panssarin naputeltua, pikku viimestelyt viellä, enempi ny on listalla ykkösenä saaja jostain tuo kardaani..

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...db0098b620cce3

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...1a&oe=54FB0361

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...ef5d07a6fb9128

viel ko joku viisas kysyy et miks kuskin puolella on lattarauta takakiinnikkeenä ja apparin puolella profiili, niin syy on siinä et ottas simpukan varteen kiinne jos ois rohviilia.. oisin mie halunnu tehä vahvemmasta tavarasta nuo, vaan ei näkyny olevan hallilla oikeen rautoja ja sit toisekseen paskaks se menee kummiski ni korjataan kuhan särkyy :D

PunisherFIN 24.12.2014 09:53

vittu näiden paskojen kanssa, sain kardaanin koneistamosta niin eipä se rumina voimansiirrosta johtunukaan siitä, ois menny kierollakin ainakin jonkun aikaa.. no onneks ei ollu kallis :D

soiteltiin ja viestiteltiin viksumpien kanssa ja avarsin sitten yokea "riittävästi" kun tuntu, että siellä oli pieniä lyömäjälkiä, mutta ei kadonnu ääni silläkään.. nyt on ajaminen epävarmaa kun ei oikein tiedä mistä se ääni tulee, tai sitten otan hälläväliä asenteen ja ajan tuon vian pihalle.. kummallinen kun lähtee vedättämään, niin heti kolmesta kympistä tuntuu että rytkyttää jotenkin voimansiirrosta, liekö jakis sitten osittain paskana tms..

tuunattu yoke, katotaan nyt tuunaanko viellä etujordaaninkin, mutta kun siinä on tuplanivel niin luulis ettei ahistele joustoissa.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.n...3280dad6b536b0

sit piti sommitella vinssiä puskurille ja ainakin sopii, tuohon lavetille sopii vaikka toinen jeeppi jos niikseen tulee, eli valoille kyllä jää hyvin tilaa :D

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...af&oe=55306797


miulla jää kyllä pohjapanssarit tekemättä, palkkihelmat on viel kysymysmerkki, kun apukuski vaatii raggautta ja seuraa kuulema jouluaaton, tosin kohta livahan pajalle laittamaan tuon vinssin kiinni ja sähköihin, ehkä jos ehtii niin kytkis takapään työvalot viellä :D joulaa vaan kaikille, nää on hyviä päiviä rakentaa autoo :D

Timo_L 24.12.2014 11:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1188330)
soiteltiin ja viestiteltiin viksumpien kanssa ja avarsin sitten yokea "riittävästi" kun tuntu, että siellä oli pieniä lyömäjälkiä, mutta ei kadonnu ääni silläkään.. nyt on ajaminen epävarmaa kun ei oikein tiedä mistä se ääni tulee, tai sitten otan hälläväliä asenteen ja ajan tuon vian pihalle.. kummallinen kun lähtee vedättämään, niin heti kolmesta kympistä tuntuu että rytkyttää jotenkin voimansiirrosta, liekö jakis sitten osittain paskana tms..

Kato nyt ensi alkuun moottorin- ja vaihdelaatikon kannakekumit.

Sitten toinen kysymys, millaiset on kardaanikulmat? Jos ne on vituillaan, niin varmasti jyristää. Minulla oli takakardaanissa vajaa asteen heitto, ja tietyillä nopeuksilla jyrinä oli aivan karmea. Ei ole enää kun säädin kuntoon.

Eli etukardaanissa kun katot että pinionin ja kardaaniin välinen kulma on nolla, takakardaanissa pitäisi jakoaskin ulostulon ja pinionin olla samassa kulmassa. Samoin jos takakardaanin slip yoke, tai etukardaanin liuku on liian pitkänä (eli spoorit ei tarpeeksi päällekkäin), niin jyrisee varmasti.


Muita jyrinän aiheuttajia toki voi sitten olla väsähtäneet etunavat, tai loppuun ajetut takapyöränlaakerit. Mutta ne pitäisi kuulua kyllä heti hiljaiselta nopeudelta alkaen.

PunisherFIN 24.12.2014 15:55

varmasti on nuo kumet kappaleina jokahinen kun tällon höylätty vaatimattomat 495tkm ja tuskin on korotuksen jälkeen kukaan kulmia mittaillu, mut jos menee leimasta heittämällä läpite konttorilla joka OIKEESTI katsastaa autot, niin ei nuo laakerit ja navat ainakaan voi olla pahasti rikki :D toisekseen ihme leluautoja nää jeepit jos pieni heitto kardaanikulmissa sotkee koko paketin, patrollissa pitää olla senttitolkulla heittoa, jos jotain perseessä asti tuntee :D tuo vika tulee nimenomaan sillon ilmi kun vedättää tai rajusti moottorijarruttaa, eikä nopeudella ole juur merkitystä.. vähän haiskahtaa, että perän laakeroinnit paskana tai jakiksen ulostulolaakeri heittämässä viimestä laulua, vaikkei kummassakaan tunnu mitään älytöntä välystä, emmie näistä mitään tajua, nissanista ottas jonkun tolkunkin, ajattelin et ajan tuon vian ulos, eli miun tapauksessa se porsii lauantaina ja paluukyyti onkin sitten trailerin päällä, pitää antaa sen verran sitten viimesen tunnin aikana monoa, että traikun paikanpäälle tuominen ei oo turha homma :P

huomasin eilen illalla, että tuo jeepin kardaanisysteemi on muuten aivan paska, toiseen suuntaan elintilaa on se 45 astetta ja toiseen hyvä jos puolet.. eihän nyt perkele niveliä voi tuolleensa rakentaa..

nyt sitä kinkkua ahmimaan, pittää laittoo tän päivän tunaroinneista pari kuvaa kuhan ny emo päästää koneelle :D :D

Timo_L 24.12.2014 23:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1188428)
toisekseen ihme leluautoja nää jeepit jos pieni heitto kardaanikulmissa sotkee koko paketin, patrollissa pitää olla senttitolkulla heittoa, jos jotain perseessä asti tuntee :D

Juu, japanialaiset jojotat ja patrullit on ihmeautoja jotka ei tiedä kardaanikulmista mitään, vain amerikan- autot on niille herkkiä ;) Toinen vaihtoehto voisi olla myös se, että noissa isommissa japanin- ihmeissä on pidempi akseliväli ja sitä kautta pidempi kardaani jolloin ne sentin- parin heitot ei tunnu samalla tavalla. Lisäksi niissä on runko, ja sen päällä kumityynyjen päällä lepäävä kori, joka vaimentaa aika tehokkaasti kaikenlaisia pahimpia värinöitä mitä siellä voimalinjassa on kun asiat on perseellään eikä auton käyttäjä ole niistä alkuunkaan tietoinen :D


Lainaus:

tuo vika tulee nimenomaan sillon ilmi kun vedättää tai rajusti moottorijarruttaa, eikä nopeudella ole juur merkitystä..
Toisin sanoen moottorin ja vaihdelaatikon kannakekumit paskana, todennäköisesti myös tukivarsissa. Eli pääsee voimalinja ja akselit elämään väärällä tavalla vedättäessä/ moottorijarrutuksessa, jolloin kulmat menee perseelleen ja jyristää. Voi myös olla etuvetarien ja/tai kardaanien ristikot/ CV- nivelet rikki. Herkkiähän nämä vekottimet on jos vähänkin on jotain viturallaan..


Lainaus:

vähän haiskahtaa, että perän laakeroinnit paskana tai jakiksen ulostulolaakeri heittämässä viimestä laulua, vaikkei kummassakaan tunnu mitään älytöntä välystä
Kyllä ne rikki olevat laakerit yleensä täristää tai jyristää aina enemmän tai vähemmän, on rasituksessa tai ei. Jos ei ole rasituksessa niin metelöi vain hieman vähemmän. Itsekantavalla korilla olevassa kuuluu "runkoääninä" ihan eri lailla kuin rungollisessa; vrt. henkilöauto. Muuten kohtuu hiljainen auto, niin häröäänet kuuluu aikalailla.


Lainaus:

huomasin eilen illalla, että tuo jeepin kardaanisysteemi on muuten aivan paska, toiseen suuntaan elintilaa on se 45 astetta ja toiseen hyvä jos puolet.. eihän nyt perkele niveliä voi tuolleensa rakentaa..
Kerrohan lisää, kardaaneja on tasan muutamaa sorttia ja ne on autoista riippumatta ihan samallaisia. Ainakin ollut niissä merkeissä mitä olen omistanut ja mitä olen nähnyt. Tosin minulta on käytännössä puuttunut kaikki japanin ihmeet, siksi ne patalaiskat ruostepesät kai maksaa vähintään viisinkertaisesti todellisen arvonsa verran kun niissä ei päde normaalit ajoneuvomekaniikan lait :D

PunisherFIN 25.12.2014 08:56

Ekanakin näissä on kiinnitys väärinpäin, eli joudut irrottamaan etukardaanin lukkosysteemin lenkkiavaimella "sisältä päin" joka on pikakorjauksessa aivan vitusta vs laippakiinnitys jonka voi avata räikällä tai pulttimopolla. Tämmösen homovirityksen tekijää pitäs ampua päähän, vähän kun ranskalaiset autot.. sitten patrollin kardaani "taipuu" symmetrisesti, toisin kun nää lelutikut. Niissä on myös kaikki pinnat pyöristetty, toisin kun tässä himmelissä. Ja miulla on etukardaani jyrkemmässä kulmassa tuossa kun tässä, lisäksi molemmat kardaanit on myös lievästi vinokulmassa, koska akselit ei ole keskellä ja voimansiirto on hiljainen myös maantiellä.. miun on aika helppo kritisoida avoimesti molempia, koska verrokit löytyy pihalta ja molempia joutuu sepittämään itse :) kyllä tän kardaanihomman jeep häviää pystyyn nissanille, sille ei vaan maha mitään. :D

Tukikumit on huonot, kuulen kyllä sen resonanssin kun auto on esmes valoissa tyhjäkäynnillä, mutta voiko se aiheuttaa tuollasen rumisevan äänen, sitä mie en tiiä ja se äänihän täs huolettaakin.
Muuten tuntus hervottoman hauskalta kun eilisen sykkimiset tuli ajeltua tällä, ruutia piisaa, kiva ajaa, mitä ny hiukan levoton koska pyöränkulmat on sentin liikaa aurauksella, lämminkin ja parasta on et automaatti :) miulla on vissii raskas mono, kaupungis näky menevän 25l/100km :D

Timo_L 25.12.2014 12:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1188535)
Ekanakin näissä on kiinnitys väärinpäin, eli joudut irrottamaan etukardaanin lukkosysteemin lenkkiavaimella "sisältä päin" joka on pikakorjauksessa aivan vitusta vs laippakiinnitys jonka voi avata räikällä tai pulttimopolla.

Senkuin vaihtaa sinen laippakiinnityksen jos siltä tuntuu. Eihän tuo helpoin avattava toki ole, mutta se ei kardaanista itsestään tee tippaakaan huonompaa konstruktion/ kestävyyden/ toiminnan osalta. Hankalampi vain irrottaa.

Lainaus:

sitten patrollin kardaani "taipuu" symmetrisesti, toisin kun nää lelutikut. Niissä on myös kaikki pinnat pyöristetty, toisin kun tässä himmelissä.
En nyt vieläkään ymmärrä, että mikä kohta kardaanissa Jeepissä taipuu epäsymmetrisesti, ja Patrollissa symmetrisesti? Meinaatko kardaanikulmia jakolaatikon ja akselin päässä vai?

Jos tarkoitat kardaanikulmia, niin tuplaristikollinen kardaani TÄYTYY olla asennettu siten, että toisen pään kulma on nolla, ja vain tuplaristikon päädystä kardaani "taipuu". Tämä asia pätee aivan joka ikisessä ko. tyyppisessä kardaanissa, on se sitten jenkkilahnassa, Patrollissa tai vaikka traktorissa.

Lainaus:

Ja miulla on etukardaani jyrkemmässä kulmassa tuossa kun tässä, lisäksi molemmat kardaanit on myös lievästi vinokulmassa, koska akselit ei ole keskellä ja voimansiirto on hiljainen myös maantiellä..
Kardaania ei kiinnosta onko ne auton pituussuuntaan nähden suorassa vai ei. Ei ole väliä onko asia näin Patrollissa tai Jeepissä. Jos kardaani lähtee keskeltä autoa ja päätyy pinionille vaikka 20cm sivussa, on molemmissa päissä kardaania yhtä suuri kulma, jolloin ristikoiden soikeasta liikeradasta aiheutuva värinä kumoutuu. Perusasiaa kardaanikulmien osalta sekin. :) Teoriassa mitä suorempi voimalinja ja kardaanit suoremmassa, sitä parempi. Toisaalta jos kardaanit on nollakulmassa, ne ei kestä :D

CV- nivelet on sitten oma lukunsa.

Mitä tulee pyöristettyihin reunoihin, niin sillä ei ole merkitystä muuhun kuin siihen, että onko kädet kuinka helposti verillä kardaanin kanssa touhutessa. Toki pyöristetyt reunat näyttää kivemmalta. Se, että joutuu rouhimaan kardaanista paikkoja avoimemmaksi kertoo siitä, että kardaanin ristikoiden suunniteltu käyttökulma on ylitetty. Tässäkin asiassa kaikki autot on siinä mielessä yhdenvertaisia, että jos ei käytetä erikoisristikoita, niin suunniteltu maksimi kulma on oikeasti aika pieni (n. 10 astetta, jonka jälkeen ristikot eivät tahdo toimia oikein ja kardaani alkaa täristää). Se, että kardaani voi toimia jyrkemmässäkin kulmassa on sitten lähinnä hyvää tuuria - ei hyvää suunnittelua ;)


Lainaus:

miun on aika helppo kritisoida avoimesti molempia, koska verrokit löytyy pihalta ja molempia joutuu sepittämään itse :) kyllä tän kardaanihomman jeep häviää pystyyn nissanille, sille ei vaan maha mitään. :D
Minun on helppo kritisoida mitä tahansa hyvää tai huonoa rakennetta, on se missä autossa tai laitteessa vain. On nuo Jeepit täynnä sellaisia suunnittelun kukkasia siinä missä moni muukin auto, että ei aina naurata :D Surkein idea useissa jenkkivehkeiden kardaaneissa oikeastaan on niiden kiinnitys pinioniin niillä perkeleen peltilirpakkeilla. Ne venyy, jolloin ristikko pääsee vaeltamaan - lopputuloksen tiedät ;) Tässä joko laippakiinnitys, tai edes ne Spicerilta löytyvät U-pultit on pirun paljon paremmat. Helppo sinänsä vaihtaa laipaksi, mutta rahaa palaa turhaan.
Myös takakardaanin slip yoke on aika huono ja typerä rakenne. Etukardaanin osalta en näe huonona muuta kuin huollon kannalta sen kiinnitystavan jakolaatikkoon.

Toiminnan kannalta etukardaani on kuitenkin pirun hyvä, ja vakiojeppikin toimii vielä huomattavan suurilla joustoilla oikein hienosti :) Siltä osin ei ole ongelmaa.


Lainaus:

Muuten tuntus hervottoman hauskalta kun eilisen sykkimiset tuli ajeltua tällä, ruutia piisaa, kiva ajaa, mitä ny hiukan levoton koska pyöränkulmat on sentin liikaa aurauksella, lämminkin ja parasta on et automaatti :) miulla on vissii raskas mono, kaupungis näky menevän 25l/100km :D
No, jotain hyvääkin onneksi on Jeepissä ettei tullut kardaanien takia vikaostos ;) :D Bensaahan nämä syö, varsinkin kokoisekseen. Dieselillä pääsisi vähemmällä..

hiluvitkutin 25.12.2014 12:55

Eihän oo sattunu että olis kardaanin liuku "väärillä" booreilla?
Ja voin minäkin tähän väliin sanoo että kyllä tatsuni on tatsuni!
Vaikka pihassa tällä hetkellä toitsu ja grand cero 5.2 :-)

JAMANT 25.12.2014 17:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1188580)
Eihän oo sattunu että olis kardaanin liuku "väärillä" booreilla?
Ja voin minäkin tähän väliin sanoo että kyllä tatsuni on tatsuni!
Vaikka pihassa tällä hetkellä toitsu ja grand cero 5.2 :-)

Takakardaani on jakolaatikkoon slip-yokella, ei voi olla väärin synkattu ristikoiden välistä, paitsi jos on putken vaihtaja pannut sen epä-synkkaan....

hiluvitkutin 25.12.2014 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1188630)
Takakardaani on jakolaatikkoon slip-yokella, ei voi olla väärin synkattu ristikoiden välistä, paitsi jos on putken vaihtaja pannut sen epä-synkkaan....

Aha. Vai onko noissa tatsuneissa sittenki enempi laittoo ku ei vielä jeepistä tollanenkaan silmään oo pistäny...hih hih
ja pitää vielä kahtoo omasta mitä tuo suomeks tarkottaa...

PunisherFIN 25.12.2014 23:17

empä jaksanu enää miettiä tuota kardaaniasiaa, siellon todennäkösesti ainakin ne koneen kumit tiensä päässä, koska resonoi koppiin myös paikallaan esim valoissa tyhjäkäynnillä kun "seisot jarrua vasten". osa tulee varmasti putkitetusta takakardaanista, vähemmän se muristaa kun sillä sentin banaanina olleella jokatapauksessa. kävin koittamassa tiellä ja hauska tuossa on, että satasessa melu katoo voimansiirrosta lähes inhimilliselle tasolle, mutta sen takakardaanin lievän heiton kyllä huomaa viellä, eli tasapainottamalla pikakorjattu toimii ihan ok. joku laakeri tms tuolta on rikki ja se porsii ajastaan, sitten sen tietää mikä siellä on kun hajoo, nytten vaan kilsoja alle autoon niin näkee tuon temput.

pitää tutkia viellä ohjekirjaa, joo tuossa on oikein käyttäjän opas mukana, että miten ajotietokoneen jutut toimii ja mitä infoa sieltä saa, näytti, että vakkarilla 85kmh nopeudella noilla 33" ois menny 12,8-13,2l/100km, mikä on sinällään ihan inhimillinen. siis kun persetuntumalla tuolla oppii ajamaan tiellä niin voi mennä jopa kympille ihan kevyesti, liekö toiveajattelua? :D

ainiin, jotain tuli tehtyäkin, säädeltiin aurauskulmat ja ohjauskulmia hiukan muutenkin, aika rasittava homma metrimitan kanssa, onneksi oli pari hallitonttua jeesimässä ja valtatiellä se levottomuus katosi kun aurauksen sai nollaan ja ohjauksen keskelle. mitä sitten lie ois oikeet arvot, jesuksen vanha autodata väitti, että 0-3mm aurauksella, en tiiä, mutta kulkee suoraan jenkkiautomaisen suurpiirteisesti :)

ennen tuota tili raiskattua pyörankaaret ja sisälokareita kun yritti ottaa kiinni viellä renkaat käännöksissä, ei siellä paljoo tilaa ole, mutta kun anto reippaasti lekaa, niin nyt saa käännellä rauhassa, eikä rohise, edes vaikka ois hiukan joustojakin sisässä. :)

aika paskeri kuva, mut pari senttiä lyhensin kaarta ihan rehdisti "mankeloimalla" moskalla, pallopäävasaralla ja siirtoleukapihdeillä :D

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...345ec6fad4f58a

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...b56a706d53f11a

vedin sinne pikkasen paukkupurkilla massaa ja nuo alaosat menee kumminkin uusiksi, kunhan teen palkkihelmat tuohon, parin-kolmen tunnin homma, mutta nyt ei tunnu riittävän aika enää ennen worrysuunnistusta mitenkään, kun tullu nuita muuttujia ihan liikaa, mut ehkä viellä pyhien aikana saa tehneen :)

sit jokasen autorojektin tärkein vaihe, eli bling bling OFFIPALSTA.COM TARRA IKKUNAAN :D aika paska kuva ja tapletin kamera ei oo parrain, mut näkkyyhä se sieltä :D

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...b26090d0e3d910



sitten käytiin tuon nätimmän apparin kanssa pieni koeajolenkki tiellä ja tuli heti tuttu ja turvallinen tunne chevyn jälkeen tiellä ja hetken namikoiden säätelyn jälkeen löyty rennon letkee "luu ulkona" ajoasentokin jakkaralta, vaikka tuota pituutta on 192 senttiä :D tää on se parhaus, minkä takia mie tuota jeeppiä havittelinkin, vaikka tekniikka on "vähän" takaperosta japsiin verrattuna, niin se fiilis kun pääset "highwaylle" ja napsit nappulat oikeeseen asentoon, rokki soimaan ja annat vaan mennä <3

Timo_L 25.12.2014 23:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1188726)
näytti, että vakkarilla 85kmh nopeudella noilla 33" ois menny 12,8-13,2l/100km, mikä on sinällään ihan inhimillinen. siis kun persetuntumalla tuolla oppii ajamaan tiellä niin voi mennä jopa kympille ihan kevyesti, liekö toiveajattelua? :D

Kyllä se kymppi menee varmasti toiveajattelun puolelle. Muista myös, että jos ei ole nopeusmittarin anturin ratasta vaihdettu, niin ajotietokone ei ihan näytä todellisia lukemia. Minulla näytti GPS:llä tarkistettuna nopeusmittari täsmälleen oikein 32" renkailla ja vakiovälityksillä, mutta matkamittarihan silloin jo hieman heittää (matkamittari on kalibroitu tehtaalla näyttämään oikein, nopeus näyttää n.5-7% liikaa). Tuo kuutoskonekaan ei ole ihan pieniruokainen, minulla vei kuutoskoneiset XJ:t maantiellä 12-15 välillä 32" (vakiovälitykset) ja 35" renkailla (4.88) ajaessa. Nyt menee 32" kumeilla 85km/h nopeudessa ZJ:llä ison kasin kanssa sen 13-15 litraa, 50/50 kaupunki/maantie n.18l/ 100km.


Lainaus:

vanha autodata väitti, että 0-3mm aurauksella, en tiiä, mutta kulkee suoraan jenkkiautomaisen suurpiirteisesti :)
Auraus kannattaa olla 33" x 12.50" renkailla aika lailla nollassa. Tarkista myös caster- kulma, korotettu kun on. Näillä on paha taipumus woblata jos caster on viturallaan; vaikuttaa myös tuohon suuntavakavuuteen aika lailla. Pyri säätämään mahdollisimman lähelle tehtaan arvoa, mutta kuitenkin niin että etukardaanin kulma pinionilla olisi mahdollisimman lähellä nollaa.

Oma ZJ kulkee maantiellä kuin juna (hyvässä mielessä), eli ei tartte ajaa niinkuin vanhaa letukkaa elokuvissa. Voi myös puhua ohjaustuntumasta, eli ei ole mikään yhdellä sormella ohjattava. Uskaltaa ajaa kesällä mutkateitäkin ihan rauhassa :)


Lainaus:

tää on se parhaus, minkä takia mie tuota jeeppiä havittelinkin, vaikka tekniikka on "vähän" takaperosta japsiin verrattuna, niin se fiilis kun pääset "highwaylle" ja napsit nappulat oikeeseen asentoon, rokki soimaan ja annat vaan mennä <3

Ihan objektiivisesti ajatellen, pari hieman erilaista tapaa tehdä asioita ei välttämättä ole kumpikaan vääriä tai huonompia, ne on kaksi erilaista. Jos kardaanin laippakiinnitys ja etuakselissa kääntökuula-systeemi vs. pallonivel/ king-pin olkavarsissa tekevät autosta teknisesti paljon paremman, niin pienestä on asiat kiinni ;) Varsinkin, kun alustaratkaisuna taas lehtijouset tai jakarivarret on aikalailla huonommat kuin 4- linkki, ja moottoreiden osalta jenkkivehkeissä on yleensä ihan mukavasti ruutia jo vakiona :)

Olen noitten japsimaastureidenkin mahojen alle katsonut, ja sivusta seurannut kun niitä on korjattu. En ole niistä keksinyt sellaista mullistavan erilaista, mikä tekisi ainakaan 80-90- luvun laitoksista mitenkään radikaalisti parempia tai huonompia verrattuna jenkkipeleihin. Molempien maanosien autoista löytyy hyviä ja huonoja puolia. Minulle on aivan sama kuka tykkää mistäkin, mutta ihan oikeasti vituttaa tuo älytön japsihärpäkkeiden podiumille nostaminen ja hehkutus. Samalla tavalla ne näkyy tuolla metsässä koko ajan porsivan siinä missä jenkitkin :D

PunisherFIN 26.12.2014 00:33

emt kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. nissaneissa kaikki tapahtuu samallai, se on tuttu, turvallinen ja nopee korjata. jeepissä pisti heti silmään se, kun nuo asiat on tehty aika erikoisesti totuttuun, varsinkin kun tuota aikaa ei ny kauheesti taas ollu. tuohonkin tottuu, mut perusjutut ottaa aikaa, kun on tottunu tekemään ne toisella tapaa. ois joskus kiva opetella ajan kanssa, eikä aina tälleen et järetön kiire saada väkisin valmiiksi. :)
se kääntöpää homma on oikeesti, sanotaan ny maalaisjärjellä ajateltuna fiksumpi jos se on sulettu, koska se on suojatumpi rakenteena, tosin, paskamaisen paskanen sitten purkaa kun jotain hajoaa. ittee vituttaa ainakin jos patrollissa tarviaa puuttua kääntöpään puolelle, kun kaikki, siis ihan kaikki paikat on siinä 2x2m alueella vaseliinissa, mies mukaanlukien :D tuo jeepin erikoinen ratkasu näyttää siltä, että sen voi tehä kun osaa vasemmalla kädellä farkut jalassa emännän käydessä kampaajalla ja se on niputettu uusilla hiluilla, vaikka sieltä ois porsinu mitä :)

nää autot on toisistaan niin etäällä maastokäytöksen suhteen kun olla voi, en toki voi sanoo jeepistä viellä erikoisia ajokokemuksia, mutta sen 500m pikku lenkin "melkein metässä" jälkeen miulla on persetuntuma, että tällä ajetaan järki päässä ja kieroillen. alusta tuntus olevan aika höyli, tosin tuo rough country tuntuu äkkiä pintakovalta iskareiltaan, voi olla et jotkut toiset toimis noiden jousien kanssa paremmin, pittää tutkailla ajastaan. tuo patrolli sitten on, noh, iso ruma, kankee, äänekäs ja paljon muita negatiivisia ilmauksia, mutta hyvin se silti mettässä etenis jos kuski osais ajaa :D

Sami89 26.12.2014 00:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1188743)
mutta hyvin se silti mettässä etenis jos kuski osais ajaa :D

Sul on väärä ajotapa.:D Jos meinaa jumittaa ni kakkonen päälle, silmät kii, kaasu pohjaa ja kytkin ylös.:D Jos ei auta, ota pikku pakki ja toista tuo äskeinen toimenpide.:D:D

PunisherFIN 26.12.2014 08:41

kuhan mie ny rakennan siihen(kin) panssarit niin uskaltaa vähän käskee :D

PunisherFIN 26.12.2014 20:51

meni päivä nuoremman navigaattorin kanssa hallilla turatessa, löys sitten valotkin katolle ja mystisiä vikakoodeja ihmetellessä muuten. auton pakkailuhommia ja siinäpä tuo mänikii :D

kai näil jotain näkee, tai sitten ei :)

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/...bb&oe=5546E782

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...56f8107d19c938

pstj 26.12.2014 23:07

Mitä kautta kiskaisit valojen piuhat katolle?

PunisherFIN 26.12.2014 23:14

kuskin A pilaria pitkin ylös ja kylmästi oven välistä, tuosson niin paljon tiivisteitä joka suuntaan, ettei näy tekevän piuhalle mitään. terranossa yksinkertaset tiivisteet ja kesti normaali 2 napanen kajaripiuha kaks ja puol vuotta, kunnes hävitin auton pois :D ny on käytössä ulkokama kaks napasena ja kuori viel päällä ni jos tuo välttäs :) eihä tuo ny ehket siistein asennus ole, mut välttää tuon vertaseen ja aikaa oli kaks tuntia nakutella valot katolle jnejne, ni ei oikeen jääny sipistelyvaroja :)

PunisherFIN 27.12.2014 22:28

käytiin sitten suunnistelemassa tuolla Worryn maisemissa ja jeeppi pelas koko päivän kun kello. mitä nyt vinssillä roikottaessa, siis kirjaimellisesti roikottaessa kärsii sähkön vähyydestä, no yheltä yellow topilta ihan mahottomia voi vaatiakaan :D äkkiä sanosin, että joustoja on ihan riittävästi, jopa sen verran, että tuon saa katolleen jos hölmöilee, onneks osas ottaa kaks kertaa takasin, ettei tullu maalivirheitä, eli niitä ajolinjan muutoksia pikavaihteella :P

päivästä jäi sen verran käteen, että perien panssarit, palkkihelmat ja pohjan/jakiksen alle tarttee panssaria ja takavinssin.. takavinssi oli apukuskin "vaatimus" ja ihan selkeesti tuo sellasta kaipaa, niin vois ajella vähän rohkeemmin ja keulalla tulee todnäk jatkossa olemaan runvan virveli, koska tuo tml tuntu auttamatta hitaalta, voi toki johtua siitä, että pidemmällä vedolla jännite putoo liian alas, mutta kyl se hidas on tyhjänäkin kelatessa, ei vaan miun adhd hermot kestä ootella tyhjän narun vetoa sisälle.. :D

Timo_L 28.12.2014 00:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1189150)
äkkiä sanosin, että joustoja on ihan riittävästi, jopa sen verran, että tuon saa katolleen jos hölmöilee, onneks osas ottaa kaks kertaa takasin, ettei tullu maalivirheitä, eli niitä ajolinjan muutoksia pikavaihteella :P

Nämä on vielä vakiotukivarsilla ja -vietereillä, 45mm korokepalat ja vakiota pidemmät iskarit, etuvakaaja irti ja takavakaaja kiinni. En ole takavakaajaa irrottanut, se kuitenkin pitää edes hiuksenhienosti koria hallinnassa rajoittamatta kauheasti takapään joustoa.

http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kul....jpg?img=small

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg?img=small


Lainaus:

päivästä jäi sen verran käteen, että perien panssarit, palkkihelmat ja pohjan/jakiksen alle tarttee panssaria ja takavinssin..:D
Panssaria näin matala rungoton tarvitsee ehdottomasti. Ei pysy ehjänä muuten :D Mainitsemastasi sähkön vähyydestä: ihmetyttänyt itseäkin ZJ:ssä että miten ei laturin virta tunnu riittävän. Omassa on 150A laturi, mutta silti kyykännyt jännite pahasti aika kevyessäkin vedossa 8500lbs vinssillä. Aiemmassa Jeepissä oli 85A laturi eikä ollut mitään ongelmia. En tiedä, olisiko näissä jännitteensäätö tehty jotenkin hölmösti, mutta toisaalta kun jenkkifoorumeilta kysellyt niin ei ole porukka valittanut laturin virrantuotosta. Ihme juttu :confused:

PunisherFIN 28.12.2014 11:10

hyvin näkyy siulla Timo joustavan tuo ZJ :) miulla on vakaajat kiinni molemmissa päissä, ihan siksi, ettei mene liian rempulaksi, tuo on helkkarin jouhee ihan noineen ja ehkä tärkeempi on nyt, että kuski oppis ajamaan autoaan kun lisäjoustot :D

tuohon sähköhommaan pitää vähän tuumia aseita jos kerran pudottaa muillakin jänöt äkkiä alas niin joku kikka5 siihen pitää siis miettiä, kohtuu nopeesti tuo nostaa kyllä jännitteen takasin, eli laturin tuotto ei ehkä oo se ongelma, tosin pirullinen on jyrkässä rinteessä, jossa roikutaan vinssin varassa alkaa kesken vedon huudattamaan 2000rpm, että saat vinssin takas "linjoille" niin ei oikein ole optio :D

pitää laittaa pari kuvaa eiliseltä, kunhan tuo 12v apukuski saa kameraltaan purettua kuvat, jos se nyt ehti kuvailemaan mitään, kun piti käyttää välillä "lapsityövoimaakin" että sai rasteja haettua :D

khager 28.12.2014 17:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1189182)
Mainitsemastasi sähkön vähyydestä: ihmetyttänyt itseäkin ZJ:ssä että miten ei laturin virta tunnu riittävän. Omassa on 150A laturi, mutta silti kyykännyt jännite pahasti aika kevyessäkin vedossa 8500lbs vinssillä.

Onko teillä akun alla se lämpötilan tunnistin? Omassa korvasin sen vastuksella , ja nyt lataa jatkuvasti 14+v vs aikaisempi n13v. Toi on ainakin helppo testata.

PunisherFIN 28.12.2014 21:02

en oo tutkinu, eli minkäs näkönen kalikka siellä pitäs olla? lämpötilan mukaanko tuo muka säätää latausjännitettä, tai siis se käyttää lämpöä yhtenä latauksen parametrinä????

apupoika 28.12.2014 21:12

Eikös se ole akkutelineessä keskellä, heti akunalla se pyöreä lätty.. :D

PunisherFIN 28.12.2014 22:04

kaikenlaisia perkeleen kikottimia sitä laitetaankin, pittääpä huomenissa kurkistaa sinne :o minkäs kokonen vastus siinä sit pitäs olla, et pelittää oikein?

Timo_L 28.12.2014 22:19

Ei se lämpötila- anturi tiputa latausjännitettä alhaiseksi edes kuumassa moottoritilassa silloin, jos latausjännite täytyy olla liki maksimia. Kyllä minulla ainakin latausjännite nousee ihan normisti hieman yli 14V kesälläkin, kun esim. sähköflekti hörähtää käyntiin.

Sen sijaan edes kylmällä koneella ja konehuoneella ei 150A laturi jaksa pukata korkeata jännitettä ulos kun käyttää vinssiä. Jos lämpötila-anturi on ehjä, ei sen pitäisi aiheuttaa tuollaisia ongelmia. Rikkinäinen anturi kylläkin aikaansaa sen, että latausjännite on jatkuvasti liian alhainen.. voisi tietysti itsekin koittaa vastuksen kanssa, mutta kun muuten latausjännitteet on ihan tehtaan speksien mukaisia kulloisessakin tilanteessa.

PunisherFIN 28.12.2014 22:50

sitä mie just jäin miettii et mitekä se muka jaksottaa latausta, joku l-tila anturi :D miulla putoo optiman keltasella muutamassa sekunnissa auton oman jännitemittarin mukaan 14,3 => 11,5-12V kun käy kelaamaan vinssillä ja vähäkää tiukempaa vetoa. sit jossai kympin kantturoissa se vinssi ei enää jaksa pyöriä kunnolla, mikä on ihan järkeenkäypää, se tosin ihmetytti et tuollasella alijännitteellä auto ylejään viellä käy ja elektroniikka ei ota alijänöstä itteensä..

JAMANT 28.12.2014 22:54

Sen anturin tarkoitus on haistella akun lämpötilaa, kylmä akku, nostattaa latausjännitettä, jotta akku lämpiäisi ja latautuminen noin niin kuin prosessina toimisi, lämmin akku varastoi sähköä paremmin kuin kylmä akku... Latausjännite riippuu myös akun kunnosta, koska säädin haistelee akun sisäistä vastusta, tyhjän akun sisäinen vastus on eri kuin täyden akun...

PunisherFIN 28.12.2014 22:59

mitenkähän tuo mahtaa seota kun siellä on joku yellow toppi, eikä perus amerikan joen kampes? hyvin ne jänöt takasin nousee, mutta sitä ihmettelen, että mitenkä se tippuu niin pirun nopeesti..

rane58 29.12.2014 02:55

Nevör hööd....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1189448)
Sen anturin tarkoitus on haistella akun lämpötilaa, kylmä akku, nostattaa latausjännitettä, jotta akku lämpiäisi ja latautuminen noin niin kuin prosessina toimisi, lämmin akku varastoi sähköä paremmin kuin kylmä akku... Latausjännite riippuu myös akun kunnosta, koska säädin haistelee akun sisäistä vastusta, tyhjän akun sisäinen vastus on eri kuin täyden akun...

-Onko kaikissa Jeepeissä akun alla tuo anturi? :confused: -Onko munkin Jeepissä..?

Timo_L 29.12.2014 06:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rane58 (Viesti 1189480)
-Onko kaikissa Jeepeissä akun alla tuo anturi? :confused: -Onko munkin Jeepissä..?

ZJ:ssä on tietääkseni kaikissa, ainakin melkein.

PunisherFIN 29.12.2014 12:20

onhan tuo yellow toppi ollu tuossa kiinni melkein viikon, et uutuuttaan paska jos on jo tiesä päässä, tai sitten nuo ei osaa vaan tehä akkuja :D

Timo_L 29.12.2014 14:37

Juu, kyllä minulla teki ihan vastaavaa käytännössä uusi geeliakku.

Ei pitäisi geeliakun kanssa sinänsä olla lataussysteemillä mitään mukisemista, toimihan se aataminaikuisessa XJ:ssakin ihan hyvin. En mitenkään jaksa uskoa, että vielä tämänikäisissä latauksen äly olisi niin älykäs, että tarttisi jotain tehdä jos käyttää geeliakkua tavallisen sijaan..

PunisherFIN 29.12.2014 21:43

kyl siinei nii fiksua magiaa ole, se on aivan varma. samahan tuo oli sen aktiivihiilipöntön kanssa, nakkasin helvettiin ku en sitä tartte ja ilmasto pelastuu muutenki ku ajan katalysaattori kiinni :D eikä tuos mitää vikakoodeja syttyny, tulppas turhat reijät ja eikun hanaa..

PunisherFIN 03.01.2015 09:00

sain sitten eilen motivaatiota alottoo palkkihelmojen teon, tuossa syy, meinasin nostoo tunkilla, en sitten nostanukaan..

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...40&oe=55450326

tuollanen siitä välivaiheessa tuli parin tunnin sätöstyksen jälkeen, meninki kehumaan et pari-kolme tuntii ja helmat valmiina.. vitut että on, tuosson kyllä sellanen rakenne rungolliseen verrattuna et päivän saa varata JOS tekee silleensä, että koripalkit ja pilarit on liimattu helmapalkkiin kiinne, kuten alkuperänenkin rakenne on ja edes yrittää tehä jotakuinkin siistin :D

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.n...2854eab02de844

siitä ne valamistuu, eiköhän nuo tänään ole vahvemmat kun alkuperäset ja piilossa olevatkin raudat on toisissaan kiinni, kahtoo nyt mitenkä hienot niistä sitten osaa tehä, en oo mikään pintapeltiseppä ja poikien vittuilua tuossa iltasella kun kuunteli, niin ei ilmeisesti kovin vahva tuo osaaminen ole hitsarinakaan :D mut helppohan se on luokkahitsarin vieressä huudella kun ite oikiasti ossaa, mie vasta opettelen :D

Timo_L 03.01.2015 11:01

Ei kai siinä nyt ihan koko päivää sentään.. muutamassa tunnissa se menee. A-C pilareiden alapäitä ei minusta tarvitse välttämättä saada liimattua helmapalkin yläpintaan kiinni, sen sijaan leikkaa ne oikeasta korosta auki niin pilareiden alapää lepää palkin yläpinnassa. Onhan se tosin totta, että se ei estä pilaria jossain tilanteessa repeytämästä ylöspäin. Esim. katon kautta ympäri -> pilari vääntyy sivulle -> alapää ei ole kiinni missään -> voi loppua kestävyys kesken?
Itse aikanaan palkkihelmoja tehdessä mietin, että olisi liimannut ensin esim. 3mm:n levystä lapun pilarin alapintaan, ja olisi sitten jollain palkinpätkällä alakautta koittanut liimata uuteen palkkihelmaan (leikannut pilareiden kohdalle riät mistä a- b- ja c- pilareiden tukipalkit tulisi läpi) ko. kikkareet kiinni. Vähän hankala selittää ilman kuvaa.. :eek: Ainahan pystypilarien kyljestä voi kempillä liimata vahvikelevyt helmakoteloihin, ei pitäisi enää lähteä irti :)

En jaksanut tuollaisia turata pariin ekaan Jeeppiin (XJ, joissa helman ja pilarien rakenne hyvin vastaava ZJ:hin), tuli niistä se ensimmäinen myös kaadettua katon kautta ympäri. Ei ne palkin alapäät mihinkään eläneet, sen sijaan "vyötärölinjasta" ikkunan alareunojen korkeudelta meni kasaan kuin Japanilainen paperitalo taifuunissa :D


edit: Miksi muuten liimasit tuon palkin noin perhanan alas? Olisit leikannut koko alkuperäisen helman kuuseen melkein ovea/ kynnyksen vaakapintaa myöden (n. puoli senttiä- sentti taitoksen alapuolelta), ja auton alta sitä lattia pystyseinää myöden. Silloin saat liimattua palkin paljon vahvempaan rakenteeseen, ja halutessasi vielä vaikka tulppahitseillä auton sisältä pohjalevyn pystyseinän läpi, jos repii vähän verhoiluja auki. Nythän sinulla jää toi millin pellistä tehty heikko alkuperäinen helmakotelo ihan turhaan vahvan palkin päälle - ja maavaraakin menee hukkaan? Jos haluaa poikittaiset vahvikepalkit vielä helmakotelosta koripalkkeihin, niin saahan ne silti tehtyä. Oma Jeeppi on tullut tiputettua ilman niitä tukipalkkeja n. metrin kiveltä alas suoraan helmapalkille (100 x 50 + 50 x 50 3mm seinällä), eikä mitään ole vääntynyt..

http://forums.offipalsta.com/showpos...8&postcount=19

http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...oistettu_1.JPG

-MaTTi- 03.01.2015 11:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1189573)
geeliakku.
...
geeliakun
...
geeliakkua

Optima ei oo geeliakku vaan AGM-akku. ;)

hitsaa 03.01.2015 13:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1188576)
edit: Miksi muuten liimasit tuon palkin noin perhanan alas?

Kuvasta en ihan saa selvää, mutta laitoitko minkä levyisen palkin? Näyttää minun silmään siltä että olisi 100mm leveä napattu kiinni tuohon alkuperäisen kotelon lirpakkeeseen.

Timon mainitsema 150x50 on just passeli tuohon:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=166556

PunisherFIN 03.01.2015 17:35

tuo on 120x60 ja se on sen tahen noin alhaalla, etta suojaisi ne millipiikista tehtyjen palkkien paat, mielummin luistattaa palkin varassa kun etta ne palkit tokkaa ja korin ristimitta muuttuu salmiakiksi :D

Timo_L 04.01.2015 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1190809)
tuo on 120x60 ja se on sen tahen noin alhaalla, etta suojaisi ne millipiikista tehtyjen palkkien paat, mielummin luistattaa palkin varassa kun etta ne palkit tokkaa ja korin ristimitta muuttuu salmiakiksi :D

Teet vastaavat itse vaikka 100 x 50 x 3 palkista, jos tuntuu että kori menee solmuun. Nythän sinulla on se tilanne, että jätät heikon rakenteen palkkihelman alle -> helmapalkilla sait vain tiputettua maavaraa helman alta mutta et juurikaan vahvistanut rakennetta.
Tuossa on kuva oman auton alta, tolleen saat ne helmapalkkien alapäät hieman lattiapintaa alemmas -> maavara kasvaa helman alta verrattuna alkuperäiseen. Näkyy myös tuo etummaisen poikkituen pää, siihen on pirun helppo tehdä tilalle kiilamallinen oma palkki jos haluaa. Ensi kesänä meinasin tehdä itselle sellaiset a-, b-, ja c- pilareiden kohdalle. Vetäsee vielä etu- ja takareunan 45 asteen kulmaan, niin ei varmasti tökkää mihinkään :)

Toisaalta kori on edelleen ihan muodossaan, vaikka olen aika monta kertaa tiputtanut helmojen varaan autoa ihan reilustikin, samoin noi millin pellistä tehdyt lattian vahvikkeet on sekä edessä että takana ihan solmussa.. ne on niin ohutta että jos johonkin osuu, niin vääntyvät pois tieltä :D Se, että kori on itsekantava ei automaattisesti tee siitä vahvuudeltaan paperimassaa ;)

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg?img=smaller

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...pg?img=smaller

PunisherFIN 04.01.2015 15:44

kyl sita maavaraa on 25mm enemman mita alkuperasessa, nuo on siina kohin mihin ne nousee luonnollisesti ilman helvetillisia koritoita. samallai nuo on noissa tayskokosissakin kiinni ja 500kg painavammassakin kestaa kiinni, jos repee niin sillon tuo pelti on aivan taytta paskaa vrt japsit :D

Timo_L 04.01.2015 16:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1191045)
nuo on siina kohin mihin ne nousee luonnollisesti ilman helvetillisia koritoita

Kaksi saumaa auki rälläkällä, ja kaksi pitkää saumaa kempillä. Saman verran leikkaamista ja liimaamista, jos tekee tuolleen korkeammalle :) Kyllä ne tuolla varmasti pysyy, mutta noi alkuperäiset helmakotelot on todellakin aikamoista paperia. Siksi se olisi hyvä, kun tekee tuolla lailla kuin aiemmin linkittämässäni kuvassa. Silloin tuo vahvempi palkkihelma nojaa yläreunastaan kaikkien kolmen pystypilarin alareunaan.


Kahteen ZJ:hin olen nyt tehnyt palkkihelmat, ja lisäksi pariin XJ:hin myös. En minä muuten sanoisikaan, lähinnä siksi että tulee kerralla kunnollinen ja varmasti kestää :) Se ei tosiaan ole oikeastaan sen isotöisempi juttu leikata helmoja kokonaan auki.

PunisherFIN 04.01.2015 17:02

mie liimasin varuilta viella sisapalkkeihin kiinni, eli kaikki piilossakin oleva on korjattu ja vahvistettu. oli muuten b-pilarin alapaat melkosta muhjua, meni hetki apukuskin puolella ettiessa kovaa rautaa mihin nuo saa kiinni.. muuten kylla kummallisen ruosteeton jenkiksi, tai sitten tuolta loytyy jostain aikaa pirusti lasikuitukittia :D

PunisherFIN 04.01.2015 20:21

saipahan tehtyä eto palikat, mie tuulettelin jo onnessani et ny on hyvä ja hieno ni sit tult Hirvonen ja esitti taas kokemuksen syvällä rintaäänellä parannusehotuksia ja pitihä se totteuttoo ku viksummat neuvoo :D

ku kummiski tuohon tulloo laitettua paskankerreejät, eli rock sliderit ni pitäskai siel olla jotakin mikä ottaa vääntöä poikkeen ja sit mie väkästelin neuvojen jäläkeen tälläset.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...508ec76a90448c

ens vkl maalia pintaan ja eiku ajua taas, pittää niitä panssariloita kahtoo, kun keksii jonkun fiksun toteutuksen, minkä nuilla meijän uberhathat työkaluilla voi totteuttaa..

PunisherFIN 10.01.2015 06:55

oikeestaan tullu toissapnä tehtyy mittää ko selekä temppuillu koko viikon, mut vähä sai maalia helemoihin ja kuraläpät paikalleen ja tälläne pirtee geisha barbie tuosta sit tuli :D

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.n...880466c6339e41

jos sit niit panssareita ja tuo takapuskuri, tosin vähä haiskahtaa et pääsen tutustumaan murros ja peräremonttien villiin maailmaan kun jostain kurisee ja murisee niin pirusti, katellaan jos tuo ny kestäs pari keikkaa viel ajella ko käyttiski on pajakunnossa..

PunisherFIN 11.01.2015 12:04

hehe, kestihän tää ajaa kaks ajopäivää, ennen kun voimansiirrosta levis jotain, lähettävä vissiin hallille tutkimaan, notta mittee sielton mennynä :D otin Jytyn neuvoista vaarin ja lopetin himmailun, niin porsi sitten se "joku" mikä tuolla on mellakoinu jo hetken, eli tuli ajettua vika pihalle niinko sanoin :D enkä ehi tehä panssareitakaa ennen Villalan keikkaa, joten katotaan tarviinko mie kohta mitenkä paljon akselia sun muuta, että päästään Ravijoelle ajamaan, vai mennääkö sinne koht Patrollilla :P

ainii ja miun oventuhoomisvimma senkun jatkuu, ny on jeepinki apparin ovi leimattu p-karjalan puustoon sen verran hyvin et appari pääsee autoon JOS kuski potkii oven auki ko kahvat sun muut on kappaleina :D kellää ehjiä oviä tälläseen? :D

kellukka 11.01.2015 12:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1193060)
hehe, kestihän tää ajaa kaks ajopäivää, ennen kun voimansiirrosta levis jotain, lähettävä vissiin hallille tutkimaan, notta mittee sielton mennynä :D otin Jytyn neuvoista vaarin ja lopetin himmailun, niin porsi sitten se "joku" mikä tuolla on mellakoinu jo hetken, eli tuli ajettua vika pihalle niinko sanoin :D enkä ehi tehä panssareitakaa ennen Villalan keikkaa, joten katotaan tarviinko mie kohta mitenkä paljon akselia sun muuta, että päästään Ravijoelle ajamaan, vai mennääkö sinne koht Patrollilla :P

ainii ja miun oventuhoomisvimma senkun jatkuu, ny on jeepinki apparin ovi leimattu p-karjalan puustoon sen verran hyvin et appari pääsee autoon JOS kuski potkii oven auki ko kahvat sun muut on kappaleina :D kellää ehjiä oviä tälläseen? :D

Missä se hipas puihin? Pitäs käydä vähä avartamassa reittejä kun on aika ahtaat mestat..ja samalla jos tekis vähä lisää "helppoa reittiä":D

Pajakameli 11.01.2015 12:24

Hieno on Jeeppi! Tuosta helmasta tuli hyvän näkönen ja puskuri myös, vähän pitkälle näyttää tulevan mutta eipähän säry valot, maskit ym. Ku pusikossa survoo!:) Tsemppiä projektin jatkoon!

PunisherFIN 11.01.2015 12:44

en mie kerenny kahtoo et missä se osu, se on yhellä videolla kun käänsin tiukasti oikeen jossai niistä siksakeista ja huomasin videolta et kaadoin ajamalla siittä ekasta pätkästä puol kasvusen männyn puskurilla, eli jos maanomistaja kiukkuaa niin syyllinen löytyy tiältä..

puskuria pitäs hiukka lyhentää ja siitä sais pois sellasen 7cm kevyesti kun jaksas hitsutella, nousis paremmin kivien päälle liukumalla kun ois pikkasen töpömpi ja ojissahan ei tarttis olla etuylitystä kyl yhtään, ihmeen hyvin tosin auraa tuolla ja nousee steeringin panssarin varassa tien penkat kun käskee vaan ylös sieltä reilusti :D

kellukka 11.01.2015 12:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1193070)
en mie kerenny kahtoo et missä se osu, se on yhellä videolla kun käänsin tiukasti oikeen jossai niistä siksakeista ja huomasin videolta et kaadoin ajamalla siittä ekasta pätkästä puol kasvusen männyn puskurilla, eli jos maanomistaja kiukkuaa niin syyllinen löytyy tiältä..

puskuria pitäs hiukka lyhentää ja siitä sais pois sellasen 7cm kevyesti kun jaksas hitsutella, nousis paremmin kivien päälle liukumalla kun ois pikkasen töpömpi ja ojissahan ei tarttis olla etuylitystä kyl yhtään, ihmeen hyvin tosin auraa tuolla ja nousee steeringin panssarin varassa tien penkat kun käskee vaan ylös sieltä reilusti :D

Ei kiukkuu maan omistaja:D Nythän minun on helppo käydä leventää ajo uria kun on leimat puissa:D Joo,se rupes huomattavasti paremmin kulkemaan kun vähä käskytti,ja onhan se näyttävämpää menoa!

Sami89 11.01.2015 16:55

Ja oikee kunnol ku käskyttää ni saa talli-illoiks jotaa tekemistä. :D :D

PunisherFIN 11.01.2015 18:32

selevis sit se lokattaminen sun muut häröäänet tai ainaki osa niistä.. tälläne tapaus kun aukas perämurikan.

https://www.facebook.com/video.php?v...type=2&theater

eli yhen kappaleen dana30 periä tarttis, tai mikälie dana 310B tuo onkaan.

PunisherFIN 17.01.2015 19:32

ei antanu lupaa luokaton luokkahitsari peräkorjauksen kuvan julkasuun, mut kerrotaan sanallisesti, kemppiliimaa niin loppu lokattaminen, paitti kun löysää kaasun :D kaikkihan sielton paskana, mut rauhassa jos korjais ja tekis kerralla sit hyvän ku aukasoo :)

käytii ajelemas vähän oman seuran ajopäivillä ja joku alko kolisemaan oudosti muutaman ojan jäläkeen ja tälläne siel sit olt tarjolla :P

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/...e9&oe=5564D93D

vahvistettava näköjään jotenkin tuo panssarin tuenta kuskin puolelta, ko näyttää jo vääntyneen ja ei olla edes kunnolla viellä tullu hierottua kiviin.. nihkee rakonen kun vähän ahdas, mut joku L mallin tuki tuohon pittää laittoo..

PunisherFIN 08.02.2015 11:54

tää ei nyt oikeen oo edenny halutulla tavalla, vielkii tekolistalla panssarit ja tuo perän korjuutus.. osin vähän omaa motivaation puutetta ja sit pitää joskus hoitaa parisuhettakin, ko pelekät ajoviikonloput ei riitä pitämään apukuskia tyytyväisenä :)

haalin imatralta V8 grandin varaosiksi ja tällänen kaunokainen sieltä löytys sitten AnttiXJ:n ja Young'n'Dumin neuvomana..

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...06&oe=555946BD

purin eilen romusta etuakselin irti ja meinasin heittää niineen paikalleen, mut eipä käyny perävälitys, Barbiessa on näköjään 3.55 ja romussa 3.73 eli joutuu tekemään murikka jumppaa molempiin päihin.. TOSIN positiivista on se, että kun avasin etupään kopan niin _kaikki_ osat täysin virheettömiä, en mie montaa perää auki ole nähny, mutta tuo oli kirkkaasti parhaassa iskussa ever.. tosin mittarissa 203tkm, eli ei ihan hirmusesti rullattu tuo purkuvehjes :) ainii ja taka-aksula levyjarruilla, ny miullaki toimii sit jatkossa mettäs takapään jarrut kun kahella reissulla kadonnu kokonaan takaa ko rummut paskaa täys, on eksoottisen villi tunne kyl tulla maantiellä mutikoilla risteykseen ko pelkkä etupää jarruttaa ja sekin sillai et absit sekasin, eli ei tiedä minne kinneri syöksyy :D

mut tosiaan nytte on grandin osia jouten, TODELLA HALVALLA, akselit, etuvalot, takavalot ja pari oven lukkoo +VIC menee itelle, loput lähtee nurkista 2vkoa siitä kun auto on paloteltu ja kori viety paaliin, eli n 3vko kuluttua tuo on taputeltu. konehan tuossa on perimätieton mukaan vuosi takoperin ollu viel tulilla ja pyöri käsin, eli ei ole jumissa. laitan varmaan viel ilmon ostomyynti puolelle kuhan ehin, mut jos jonkun kaveri tai ite tarttee ni laittakee yyveetä :)

Timo_L 08.02.2015 12:21

Mikset laita tuosta V8- versiosta suoraan molempia akseleita omaasi? Ei tarttisi jumppailla välityksien kanssa mitään :)

PunisherFIN 08.02.2015 12:33

purettava jokatapauksessa molemmista ja yhisteltävä, koska ristiin löytyy klapia molemmissa. sama kun ne on irrallaan niin tehä hyvillä kasaan, ettei tarvia sitten heti alkaa vaihtamaan jotakin palloniveltä ekan keikan jäläkeen :) omissa uudet jarruosat ja laakerit, purkuosissa edessä klapia vasemmalla ja suojakumet paskana murroksista. takana jarruosat paskana/ruosteessa purkuakseleissa, omassa perä valjä, eli tarvin levyt ja palakiekan, et saa pelittämään levyjarruilla. nää on just näitä käytettyjen osien riemuja :D ja kun tuon jumpan saa tehtyä niin tulee samalla tutuksi et mitä tuo on syöny niin ei sitten pikaremonteissa mene sormi suuhun niin pahasti :)

eteen oli tarkotus nostaa tuo purkuakseli kokonaisena, pl et vaihdan navat ja jarrut omistansa. taakse vaihdan ilmeisesti nyt välityksen, ellei nuo enskahtomalla paskana olevat jarruosat ole sitten kunnolla tikissään, sit varmaan koko aksula vaan vaihtoon jos jarrut on ok.

PunisherFIN 08.02.2015 20:29

tulin taas kyllä siihen tulokseen et vittu jos asiat voi tehä monimutkasesti niin näissä ne on tehty just silleensä. taka-akselin irrotukseen tuhraantu melkein 4h kun yksin lattialla sitä pulas, mie en ymmärrä minkä takia isot pultit pitää olla jottain helevetin torxeja ja aina on jotakin edessä, ettei tukivarretkaan irtoo suoralta linjalta, vaan eka purettava jotain pois, et saa pyssyn hollille. saatana räikkä ja pulttikoneet keksitty jo sillon kun grandi on ollu piirustuspöydällä ni selvästi näkkee et lista avaimella pitäs kaik aukoo kun jenkillä ei ole hahmottunu et joku vois käyttee pyssyä huoltoihin.. wtf?!?

no, työvoitto ja alkaa hahmottua pikkuhiljaa tuo takaperonen ajattelu, jos jottain positiivista niin molemmissa päissä perämurikan sisällä on niin kauniit osaset, et luulis että ne on tehtaalla asennettu eilen ja on ajamattomat. :) ny kauhia tuska et vaihtaakko navat barbiesta varaosa-akseliin ja koko paska paikolleen vai murikka vaan suojakumen vaihon kanssa eteen. takaseen polttelis tuo levyjarrullinen varaosa-akseli, mut siihen tarviis uusia about kaikki jarruosat, mut välityksen joutus vaihtamaan sit jos omaansa laittasi rojut, eli mitehä shimmaamisen kans et osuu hammaskosketukset kohalleen :o varaosa-aksuloissa on nimittäin kosketukset osunu kerralla paikalleen ko yhen ainutta naarmua ei näy missään :o

Timo_L 09.02.2015 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1201659)
tulin taas kyllä siihen tulokseen et vittu jos asiat voi tehä monimutkasesti niin näissä ne on tehty just silleensä. taka-akselin irrotukseen tuhraantu melkein 4h kun yksin lattialla sitä pulas, mie en ymmärrä minkä takia isot pultit pitää olla jottain helevetin torxeja ja aina on jotakin edessä, ettei tukivarretkaan irtoo suoralta linjalta, vaan eka purettava jotain pois, et saa pyssyn hollille. saatana räikkä ja pulttikoneet keksitty jo sillon kun grandi on ollu piirustuspöydällä ni selvästi näkkee et lista avaimella pitäs kaik aukoo kun jenkillä ei ole hahmottunu et joku vois käyttee pyssyä huoltoihin.. wtf?!?

no, työvoitto ja alkaa hahmottua pikkuhiljaa tuo takaperonen ajattelu

Ainoa idioottimaisuus taka- akselilla on ne torx- pultit.. Mutta mitenniin ei pysty avaamaan pyssyllä, ja on takaperoisesti? Kaikki akselini olen kyllä Jeepeistä irrottanut ja kiinnittänyt pulttipyssyllä; lenkillä tai T- kappaleella + hylsyllä pitää kiinni siltä puolelta mihin pyssy ei mahdu. Etuakselilla tosin on vähän ahdasta banjon vieressä alatukivarressa, siinä vähän voi joutua kikkailmeen. Kaikki muut pultit etu- ja taka-akselilla lähtee pyssyllä hyvin?

Taka-akselin irrottaa helposti tunnissa, olettaen että rojut eivät ole ruostuneet jumiin.

PunisherFIN 09.02.2015 22:27

joko tuossa yksilössä ne pultit on ripoteltu miten sattuu, tai sitten en vaan tajua mikä se ajatus noiden kantojen suunnissa on, koska kaikki osottaa eri suuntiin, eli samassa tukarissa voi olla toinen pultti toisinpäin ja toinen toisinpäin, hankaloittaa ihan lievästi sitä tekemistä kun saa vaihdella yhtä osaa irrottaessa 4x työkalua :D mut kaipa tuonkin avainjärjestyksen oppii muistamaan kun muutaman kerran vekslaa eestaas :D

päätin sit mitä mie tuon kanssa teen ja tilasin taakse jarruhilppeet, katotaan millanen soppa syntyy tavotellessa levyjarrullista taka-akselia :D eteen joutuu pyöräyttämään barbien oman kuskin puolen navan ja vaihtamaan molemmin puolin suojakumet, että saa sen etusen "hyväksi".

lavanelikko 09.02.2015 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1201988)
joko tuossa yksilössä ne pultit on ripoteltu miten sattuu, tai sitten en vaan tajua mikä se ajatus noiden kantojen suunnissa on, koska kaikki osottaa eri suuntiin, eli samassa tukarissa voi olla toinen pultti toisinpäin ja toinen toisinpäin, hankaloittaa ihan lievästi sitä tekemistä kun saa vaihdella yhtä osaa irrottaessa 4x työkalua :D mut kaipa tuonkin avainjärjestyksen oppii muistamaan kun muutaman kerran vekslaa eestaas :D

päätin sit mitä mie tuon kanssa teen ja tilasin taakse jarruhilppeet, katotaan millanen soppa syntyy tavotellessa levyjarrullista taka-akselia :D eteen joutuu pyöräyttämään barbien oman kuskin puolen navan ja vaihtamaan molemmin puolin suojakumet, että saa sen etusen "hyväksi".

Lajista mitään tietämättä voisin väitää, että pultit on jonkun remppakaverin jäljiltä... Jos liukuhihnaa miettii niin luulis, etta mutterit on likipitäen useimmiten samalla puolella... Ihan vaan automaation nimissä...

Timo_L 09.02.2015 23:17

Juu, kyllä ne siellä samoinpäin on, ja samankokoiset lenkit ja hylsyt käy molemmissa päissä. Pultit ja mutterit on kaikenlisäksi laippamalliset, ja pulttien päät on kartioita, eli helppo laittaa paikailleen kun ei reiät tarvitse edes olla ihan kohdakkain eikä prikkojen kanssa pelleillä.

Osassa XJ/ TJ/ ZJ ylätukivarsissa on torx- pultteja, sitä en ymmärrä miksi. Huonompi pito availessa kuin kuusiopäässä siinä vaiheessa, kun pultti on vähän juminut ruosteen takia..

PunisherFIN 10.02.2015 00:48

Huomasin muuten että ne torxit on tyypillistä jenkkikamaa, eli pykälää isompi hollille, paukku moskalla perään ja pyssyä => irtoo, eikä lipee. Oon liian hyvälle tottunu kun patrollissa mutterit (helpommin pyörivä) on AINA ns asentajaan päin, eikä kyse ole automaatiosta, vaan japanilaisesta täydellisyydestä :D viellä kun ne oppis tekemään moottorit riittävillä kuutioilla...

Ihan visio väliin, oon leikitelly ajatuksella kasikoneisesta patrollista, siihen kun viellä nakertelis jeepin tukivarsisydeemit höyleine joustoineen niin ois täydellinen maasturi :)

Timo_L 10.02.2015 06:35

No, minä en ole huomannut riisikupeissa ikinä mitään täydellisyyteen liittyvää, mutta samapa kai tuo.. :D

PunisherFIN 10.02.2015 08:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1202033)
No, minä en ole huomannut riisikupeissa ikinä mitään täydellisyyteen liittyvää, mutta samapa kai tuo.. :D

SHHH! :D

PunisherFIN 12.02.2015 23:08

tuli nyhjättyä sitten puoli päivää hallilla ja onneks tuli nuita hallitonttuja auttamaan aksulan vaihtelu proggiksessa, etunen on ny kasas ja huomena jos nakkelis taka-aksulankin paikalleen.. ikinä ei karkaa lapasesta nuo hommat, takapää tehtiin sitten ihan bränd nyy jarruosilla nippuun ja teki mieli alkaa hinkkaamaan molempia akseleita ruosteesta puhtaaksi, mut aattelin et eiköhän ne jostain aikaa mettäs hieroonnu sen verran, että ne enimmät karisee pois :D

kohtuu iso homma naittaa kahesta akselista ehjät toisiinsa, mut tulipahan tutustuttua kerralla sit miten se etupää pelaa ja autossa alla olleet murrokset oli jo hiukan väljät niin valkattiin tikuista parempi kuntoset, niiko pyörännavat ymsyms hilppeet.. tuli sit tehtyy kerralla sellanen lievä "major overhaul" tuohon voimansiirtoon :) murroksen suojakumet ja koiranluut pitää viel vaihdella, mut vaihdan suoraan irti olevaan tikkuun jos/kun mettäs porsii niin niputtaa sit ehjätyillä hiluilla :D

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.n...3eeb1937706a8b

kuvassa työn-/projektin johtaja, hallitonttu1 ja hallitonttu2 ja auton omistaja kameran takana, melkein vois kuvitella et meillon ihan pikkasen homma karannu lapasesta/valmista ei tuu koskaan :D

tuli tehtyä päivän päätteeksi pieni rojekti checki ja ei tästä enää paljoo puutu, että ois ns valmis kaikkinensa..
- takavinssi
- takapuskuri
- panssarit
- takalukko
- joku teline katolle
- työvalot

sitten jottai turhanpäivästä hipistelyä kuten kylkiputket ja kaarien avarrus, että saa irrotella koiranluut lisäjoustojen toivossa :)

Timo_L 13.02.2015 16:53

Olikos sinulla ristikoilla vai CV- nivelillä nuo vetarit?

Kuutoskoneen kanssa kyllä vähän paremmin kestää nuo vetarit, mutta on niissä siltikin sellainen mukava lähes 6mm:n ohennus halkaisijassa sisemmän vetarin päässä ennen niveltä :rolleyes: Nuo kuvassa olevat on cromot, mutta samanpaksuiset on tehtaan ristikolliset vetarit.. eli aika selkeä ero on halkaisijassa vetarin päässä :D

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr...g/_smaller.jpg

matke 13.02.2015 20:22

tekisit tolle vinssin mattolauturille upotuksen., kun ojaa ajat nokka eellä ojaan hävii koko vinssi ja jää tuon vinssi pedin varaa sinne

iroc 14.02.2015 00:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matke (Viesti 1203051)
tekisit tolle vinssin mattolauturille upotuksen., kun ojaa ajat nokka eellä ojaan hävii koko vinssi ja jää tuon vinssi pedin varaa sinne

Mitäköhän tämä on suomeksi?
Ojaa ajaa nokka eellä, jää tuon vinssi pedin varaa sinne??? :)
Liekö alkoholilla osuutta, virtuaali offailuun? ;)

Timo_L 14.02.2015 00:23

Etupuskuri pitkähköllä ylityksellä ja suht alhaalla -> menet keula/ vinssi edellä ojaan -> vinssi voi hävitä uppeluksiin jonnekin mudan ja/tai kuraveden joukkoon ja on v-mäinen kaivaa koukkua esiin silloin kun sitä tarvitaan.
Nimimerkillä: "kokemusta on" - ennenkuin muutin edellisessä maastovekottimessani vinssipedin suunnittelua ;)

edit: Eli siis upottaa vinssin mahd. lähelle syylaria ja mahdollisimman ylös, jolloin etuylitys pienenee ja kohtauskulma paranee :)

PunisherFIN 14.02.2015 00:48

tuosta pedistä ratkutti yks jos toinenkin jo ja se ny on viimenen mitä lähen muuttamaan, 7cm saa etuylityksestä pois tai syyläri on työnnettävä peräkonttiin ja sinne on menossa takavinssi :D tällä 7cm erotuksella saadaan kohtauskulmaa 1 aste suuremmaksi, eli kannattaako :P jeepin kulmat on päin vittua muutenkin jos edessä on joku virveli toisin kun noissa mihin 35" menee heittämällä ja luetaan MAASTOautoiksi, täähän on edelleenkin miun silmissä melkein mettäkelponen citymaasturi :P

saatiin taka-aksulakin autoon kiinni ja on se hieno uusilla jarruhilppeillä, mitä nyt kaikki hajosi paskaksi kun niitä irrotti ja jarrulinjoista rakennettiin puolet uudelleen +tusina muuta pientä sepitystä, että akseli meni auton alle. niih ja se rumpu => levy swappi on heittokeikka.

kattoo jaksaako huomisen hallin siivoomiselta ja kaljan juonnilta enää sepittää jeeppiä, aurauskulmat on aivan vituillaan, molemmat etupään koiranluut paskana, takana koiranluut liian lyhyet, jarrut laahaa ja pari muuta näppikeikkaa, kuten et kahesta paikkaa sylkee viellä jarrunestettä ulos kun liitokset ei pidä. muuteha tuo oli hassu taas pitkästä aikaa ajaa koeajolenkki, tosin visio miehekkäämmistä äänistä taka äänenvaimentimen poistamalla meni keturalleen ko soundit on vähintäänkin race henkiset ja suoran kutosen löpinä kuulostaa lähinnä säälittävälle, kun ei ole edes ahdinta peittämässä turhia säveliä :D nooh, ei piä ottaa vakavasti, tuon 12h mikä meni akseliswappiin ois voinu käyttää typerämminkin, esmes töissä olemalla :)

Timo_L 14.02.2015 01:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1203148)
tuosta pedistä ratkutti yks jos toinenkin jo ja se ny on viimenen mitä lähen muuttamaan, 7cm saa etuylityksestä pois tai syyläri on työnnettävä peräkonttiin ja sinne on menossa takavinssi :D

Saa siitä aika helposti tehtyä sellaisen missä etuylitys on sama kuin orkkispuskurilla, ja viistolla keulan alaosalla vielä niin että nousee aika mukavasti jyrkänkin seinän ylös :)

Ylityshän ZJ:ssä on kieltämättä aika iso sekä keulassa että perässä, mutta ei lähellekkään sitä vajaata metriä kuten vaikkapa 80- luvun Land Cruisereissa :D Pyöränkotelot edessä sen sijaan valitettavan pienet, esim. XJ:hin menee isot renkaat paljon helpommin kuin ZJ:hin.. ja ylityksetkin pienemmät.

lavanelikko 14.02.2015 04:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja iroc (Viesti 1203136)
Mitäköhän tämä on suomeksi?
Ojaa ajaa nokka eellä, jää tuon vinssi pedin varaa sinne??? :)
Liekö alkoholilla osuutta, virtuaali offailuun? ;)

Sama kävi mielessä jo pari tuntia sitten...

PunisherFIN 14.02.2015 08:55

matke tarkotti varsin sitä et tuolla puskurilla kun sukeltaa V ojaan, niin vinssi on naruineen siellä mutalikossa ja sitä ei sitten ihan helpolla saa enää käyttöön, jotta sieltä pääsis pois. :) tuohon on tulossa kilven eteen "kilpiteline" johon saan ledipaneelin kiinni ja meinasin siihen väkästellä "sarvet" jossa pätkä narua sitten majailee, jotta löysät saa heittää puskimen päälle= ylemmäs ja helpommin saataville, kuhan ny kerkee :D

tällä hetkellä tärkein tuohon autoon on saada se ajokuntoon ja turvalliseen sellaseen, miusta päin seiniä olevat auraukset ja ilmaa/vuotoja jarrujärjestelmässä ei täytä sitä määritelmää, ajettiin sitten metässä tai maantiellä :) osin tuon mettäkelposuuden takia vaihdoin levyjarrullisen akselin taakse, kun sellanen sattu jouten olemaan, koska jostain syystä miun yksilössä on lumella taipumus tappaa takajarrut kokonaan ja ei oikein ole kiva liukastella mäkiä alas pelkkien etusten varassa.. toisekseen on tuo kaupungissakin kiva offihenkinen räppivehe, ainakin porukka siihen malliin tuijottelee keksintöä hymyssä suin, että joku tuossa ajattomassa kulmikkaassa muotoilussa niitä kiinnostaa/kiihottaa :D :D

hitoy 14.02.2015 09:32

Ihan ohi projektin..onko yllä olevassa tallitonttu kuvassa c kupee kadetti? Isolohko??

PunisherFIN 14.02.2015 10:40

jollain 1.2l isolohkolla tuo vissiin on, kaverin käyttis siis kuvassa, nyt tosin rojektina, kun tulipalon jälkeen se oli korjattu ja ylläripylläri muutama vuosi ja uudelleen ruosteessa.. :( mut ajoon se on tulossa, samalla suharilla on myös A koppanen "tuning entisöity" nytten ajovehkeenä :)

PunisherFIN 14.02.2015 17:06

tuli sit ilmailtua jarruja ja eihän niistä hyvä tullu, kuten ei karkeesta kulmienkaan säädöstä, mut pittää kahtoo paremmalla ajalla nuo auraukset, mukamas oli ratti keskellä ja kaikkee niin ajamaan kun lähti niin kissan vitut ja melkosen levoton on tiellä :o turasin sitten putkiston lopun uusiksi, ny ei haittaa huoltotöitä enää pöntöt ja äänet osu kerrasta kohalleen, sopivan matala ja miehekäs, muttei kuulu sisälle autoon ollenkaan, eikä melutaso nouse ulkonakaan ärsyttäväksi, tai ei ainakaan pitäs :)

Timo_L 14.02.2015 17:21

Auraus nollaan tai vähän harittamaan, yleensä toimii.

Late_ 14.02.2015 17:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1203320)
turasin sitten putkiston lopun uusiksi, ny ei haittaa huoltotöitä enää pöntöt ja äänet osu kerrasta kohalleen, sopivan matala ja miehekäs, muttei kuulu sisälle autoon ollenkaan, eikä melutaso nouse ulkonakaan ärsyttäväksi, tai ei ainakaan pitäs :)

Millanen sulla tuli putkesta?

Mulla on nyt katin jälkeen yksi aika iso pönttö mikä on ekan makkaranpaistoreissun jälkeen lommoilla, äänet on kyllä sopivan hiljaiset mutta pitää varmaan vaihtaa se johonkin läpilaulavaan Simonsin mölinäpönttöön sitten kun se tökkää kunnolla kiinni johonkin.

Takaosa pitää vaihdella huomenna vähän ehjempään kun nykyinen kolisee tankin panssariin ärsyttävästi.

Timo_L 14.02.2015 20:21

Voisin suositella Flowmasterin kammiovaimentimia. Tuntuu kestävän jonkinverran myös metsäosumia (ei toki loputtomiin asti), sopivan mallin valitessa on sopivan hiljainen sisälle, kammiovaimentimessa ei ole lasikuitua joka palaa ajan myötä pois - ja ovat kohtuullisen ohuita.

Esim. itsellä 76mm putkelle oleva Flowmaster on vain 100mm paksu :)

PunisherFIN 15.02.2015 21:28

mie nakkasin ihan autotarvikeliikkeen kultti Simonsin sinne :D

tollaset siinä nyt on, tuo panasonicin kamera on vaan aika kura äänien suhteen..

https://www.facebook.com/video.php?v...46&pnref=story

selvis ilmausongelmat, oli satulat menny ristiin kiireessä, kiitos vaan hilavitkuttimelle kun huomasit :)

JAMANT 15.02.2015 21:47

Eli se klassinen: satula väärinpäin, ilmausruuvi alempana kuin letku, ei tule ilmat pois... Kaksi sellaista korjannut viimevuonna, tänä vuonna jo yhden....

PunisherFIN 16.02.2015 00:51

juurikin niin, kiireessä kun tekee ja monta seppää niin lopputulosta sai taas paikkailla, onneks vika löyty ja sen sai korjattua, tulipahan sitten samalla korjattua lievä nestevuotokin toisesta satulan liitoksesta mikä ei näkyny ekalla koeajolla :)

PunisherFIN 17.02.2015 22:41

rakas päiväkirja.. tänään huorasin ja vein harrasteauton huoltokorjaamolle..

meni suomeks hermot kun pyöränkulmat oli aivan päin vittua akselinvaihdon jälkeen ja melkein suoraan kulkenu auto käyttäyty kun speediä vetäny villihevonen :D tipautin aamulla jeepin vuoksen kumille hoitoon ja HAH-SO kaksi tuntia myöhemmin amerikkalaisen autosuunnittelun ylimalli näytti hienostuneen ajotuntumansa ja sain ajella jälleen ilman pelkoa, että keksintö karkaa vastaantulijan kaistalle, tai pöpelikköön kun en pidä suitsista/ohjaa molemmin käsin pientä horonarttuani :D

note to myself, en varmaankaan ihan heti uhraa jeepin huoltotöihin tällästä(kään) summaa rahaa, koska oon ylittäny asettamani rakentelubudjetin (500€) jo akselinvaihtorumbassa.. viellä pitäs jotain tulppaa sun muuta vaihtaa, mut taidan alkaa hitsaushommiin, koska pelti on halapoo ja ulkonäkö kaipaa radikaalimpaa muotoilua :D

JPe 18.02.2015 20:28

Eläpä mitä. Siehä saat puskureista kohta kotiappäin hirveen pinkan mammonaa! Saapi sitte taas suuntailla.

PunisherFIN 18.02.2015 20:51

vaikka ne on tiällä karjalan kunnailla kovasti joviaaleja, niin ei ne anna auton avvaimia iliman työvelotuksen maksua ja laiskana miehenä toki maksoin ko en jaksa kävellä etes tuota kolomee kilometriä, jotta sais työauton persauksiin alle :D

tosissaan kyllähän sitä vaikka mitä tekkee ihe ja varsinkii harrasteronttosiin, mutta joissain asioissa on pakko myöntee et ammattilainen on ammattilainen. ois jonku tovin todennäkösesti saanu pajalla ruuvailla, et pyöränkulmat ois tiekelposet, mitä mittalapuista kahtelin ni aika hyvin oli olluna päin persausta oman "karkeesäädön" jäläkeen :)

matke 18.02.2015 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matke (Viesti 1203051)
tekisit tolle vinssin mattolauturille upotuksen., kun ojaa ajat nokka eellä ojaan hävii koko vinssi ja jää tuon vinssi pedin varaa sinne

joo tuo tuli pohjois-karjalan murteella moni ei älynny;)

PunisherFIN 18.02.2015 21:42

kyyl mie tajusin ko asuna siinä verorajan oikeella puolen melki koko ikäni ja vika puolelle (p-karjalaan) kotipaikalta matkaa 12km ;)

PunisherFIN 22.02.2015 21:48

tänään korjasin edellisen homosteluni ja tein jotain autolle ihan ITSE, eli vaihdoin öljyt. pirullisen tallin siivouksen jälkeen koin olevani henkisesti ja fyysisesti niin väsynyt, että tuollanen lupsakka tuhraaminen litkujen kanssa sopi paremmin kun hyvin päivän teemaan. :D enkä edes pessynä hallin lattiaa öljyllä, vaikka pirullinen amerikkalainen suunnittelu meinasi aiheuttaa pienen (öljy)lirityksen lattialle.. kuvia ei nyt ole, vaikka siivotusta tallista ois kyl melkein ollu pakko ottaa pari evidenssiä, mutta kaikkihan on joskus nähny siivotun rakentelutilan, eiks vaan? :D

tosiaan meinasin totuttaa tuon ny mobilille, kun nissanissa pyörii sama 5W50 peak life ja se on havaittu hyväksi öljyksi, jos japanin ihme lopettaa ylettömän öljyn syömisen osien voitelun parannuttua likvimeluista ja muista paskoista puhistumisen jälkeen, niin saa ameriikan rautakin kelpuuttaa moisen ihme nesteen sisuksiinsa. eniten tuossa jännittää, että alkaako merkkailemaan reviiriä, barbie horolla on vähän sellanen tyyli, että mehut on parkkipaikalla yhestä, jos toisestakin reijästä (en tiedä sitten kiihottuuko se ohi ajelevista äijä pickareista joita pitäjässä on useempikin..), mutta oon ottanu asian niin, että jos alla on pieni rapakko, niin ainakin ko kohteessa on öljyä eli voitelu pelaa :D ainiin, note to myself, öljytilavuus on tasan 6l suodattimen kanssa..

tarttis ettiä se takalukko..

Late_ 22.02.2015 21:52

Tällein itsekin aloittelevana ameriikanpeltimiehenä oon tullut siihen käsitykseen että jos ei Jeeppi vuoda öljyä niin öljyt on loppu. Tosin Nappiksessa on voimansiirto kokonaan kuiva ja moottorikin vuotaa niin vähän ettei oikein jaksa maahan asti tiputella.


Sivu luotu: 07:49 (GMT +2).